• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:27
Dit jaar heb ik gewerkt in de Forensische opsporing van plofkraken van geldautomaten bij de Landelijke Eenheid bij de politie. In een aantal maanden tijd weet ik de in en outs van de huidige gang van zaken van plofkraken en de vorige manieren om een geldautomaat te bestelen. Ik vind het een heel interessante gang van zaken, voornamelijk om zelf in de opsporing hiervan te zitten.

Maar ik denk dat de criminaliteit het heeft gewonnen en de banken geen idee hebben hoe nu verder te gaan. ABN Amro is sinds een aantal jaar de plek om de ideale plofkraak te plegen. Vandaag heeft de ABN Amro bekend gemaakt geldautomaten tijdelijk te sluiten. Dit uit veiligheid voor de omwoners en de bank zelf. Experimenten zoals midden in de nacht de geldautomaten uitschakelen heeft weinig nut gehad. Dit omdat de criminelen in deze business altijd een reactie hebben op de pogingen van banken dit tegen te houden. In de gesprekken tussen politie en banken is ook altijd gezegd dat dit een wedloop race is. Er zal altijd zwaardere geschut gebruikt worden. In het begin werden er geldautomaten in pogingen geprobeerd het geld te bestelen. Deze pogingen ga ik hier niet bespreken uit respect voor mijn oude werkgever en de banken. Hierna heeft het een vlucht genomen. Ramkraken waarbij de sluis van de geldautomaat werd geramd met een gestolen auto. Vervolgens kon er makkelijk geld worden gestolen. Banken hebben vervolgens de beveiliging verzwaard waardoor er niet meer geramd kon worden met een auto. Daarna waren de mobiele pin automaten populair die je wel eens in supermarkten ziet. Vervolgens is de beveiliging daarvan verzwaard en andere maatregelen. Nu wordt er met explosieven voornamelijk ABN Amro pinautomaten opgeblazen.

Nu heb ik twee theorieën over het nieuws dat vandaag bekend is gemaakt. Of de geldautomaten krijgen een nieuwe beveiliging in de strijd van dit soort criminaliteit waardoor een explosief herkend gaat worden en het ploffen niet meer gaat lukken. Of de geldautomaten gaan uiteindelijk verdwijnen. Ik ben bang dat het laatste gaat gebeuren.

Volgens de laatste informatie die van mij bekend is in de media zijn er 300 verdachtes van deze misdaad in Nederland. Maar hen oppakken is heel moeilijk te doen. Vanwege alle rechten en privacy die criminelen in Nederland hebben lopen ze gewoon nog tot op de dag van vandaag rond. Alleen bij 100% kans op vervolging of heterdaad betrapt te worden worden ze gepakt. Vervolgens als ze opgepakt worden zitten ze maar een enkele jaren vast en kunnen ze weer helemaal teruggaan in het wereldje van plofkraken. Een beroepsrisico noem je dit. En de informatie van plofkraken (en criminaliteit in het algemeen) circuleert goed rond Europa. Dus mocht er een nieuwe beveiliging komen voor het huidige explosief van geldautomaten. Dan vinden ze wel iets nieuws om geld uit een geldautomaat te kraken.

Komt er nog wel een eind hieraan? Ik ben bekend met de materie die op dit moment gebruikt wordt in plofkraken en mocht ik een plofkraak voor mijn neus zien zou ik echt enkele kilometer gaan rennen, zo bang word ik van de geschut die nu gebruikt wordt. Maar het kan altijd zwaarder en het geweld kan ook erger worden dan dat het nu al is. Hebben we nu de grens bereikt? Gaan we alle geldautomaten sluiten? Of kan het tij nog keren?

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Xbox Series X | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Edifier R2000DB

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Op den duur wel. Plofkrakers zijn niet de hoofdreden. Het is gewoon makkelijker voor de overheid enz enz enz om online betalingen te volgen ivm fraude, demografie opmaken, enz enz.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Move naar AWM

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:26

SuBBaSS

-has Ryzen

Bedankt voor het delen van deze info.
Ik vind het heel interessant om te weten waarom dat nou precies bij ABN Amro het geval zou zijn?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het grootste probleem is - voor zover ik begrijp - niet zozeer de kraak zelf, maar het gevaar dat dit oplevert omdat halve gebouwen worden ontwricht. Dat is op veel plekken te voorkomen door mobiele pinautomaten in winkels en dergelijke, of vaste automaten buiten die niet in gevels van gebouwen zitten.

In dorpen is dat laatste vaak makkelijk te realiseren, in drukke binnensteden is de ruimte daarvoor soms te beperkt.

Het scheelt al een boel dat veel banken nu gezamenlijk automaten gaan exploiteren, dan is er ook minder ruimte nodig.

Ik zal me niet wagen aan een voorspelling over de toekomstbestendigheid van geldautomaten, maar plofkraken zullen er denk ik geen wezenlijke rol in spelen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SuBBaSS schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:05:
Bedankt voor het delen van deze info.
Ik vind het heel interessant om te weten waarom dat nou precies bij ABN Amro het geval zou zijn?
In de link wat @polopolo150 gedeeld heeft staat dat ABN Amro nog een type geldautomaat gebruikt die makkelijker te kraken is.
Hier in de buurt is een geldautomaat gesloten. Die stond ook midden in de buurt met appartementen en woonhuizen dicht in de buurt. De meest dichtstbijzijnde is er 1 van de Rabobank en die staat vrij, zonder appartementen die er boven zitten of woningen in de buurt.
Nu vind ik dat geen slechte ontwikkeling, dat risico wil je niet lopen. Wel zal het voor oudere mensen of invaliden moeilijker zijn om bij een geldautomaat te komen in sommige gevallen.

Contante betalingen nemen absoluut af, maar het is nu te vroeg om zonder geldautomaat te kunnen. Zelf vind ik het fijn om wat contant geld bij me te hebben.

Tweakers Discord

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wordt het gewoon niet tijd dat er hard wordt opgetreden tegen plofkrakers?

Je zou toch zeggen: Wie rotzooi maakt moet het weer opruimen? Ik verwacht niet dat ze na een plofkraak netjes alles weer schoonvegen, maar ik zou het toch wel logisch vinden als deze mensen opgepakt worden, en financieel aansprakelijk worden gesteld om hun schade (wat resulteert in de vele tienduizenden euro's) te vergoeden? Gewoon financieel aanpakken, taakstraf erbij om de boel weer op te bouwen(!), en daarna nog een hoop jaartjes de cel in. Gooi dit gewoon zo in de media en het zal wel afschrikken.

Ik ben ook een beetje klaar met dat gedoe met de plofkraken. Wat voorheen een breekijzer was is nu gewoon kneiterharde explosieven en Audi's die met gierende banden inno-time de grens van Duitsland bereiken. De vraag is bijna: Wanneer valt de eerste dode die bijv. boven een automaat woont of langsloopt :/ :/

[Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 02-12-2019 19:24]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Als de specifieke automaat van de ABN het probleem is met het betoog van TS, dan staat het allang op de radar en zijn we daar 'binnenkort' vanaf: https://www.ad.nl/economi...-binnenkort-uit~a2adac15/ . Eind volgend jaar zijn dan idd alle ABN-automaten uit het straatbeeld verdwenen ;)

Geldautomaat gaat imho niet verdwijnen uit het straatbeeld, simpelweg omdat er nog veel mensen gebruik van maken. Voor zover ik meemaak, is er een zeer kleine minderheid van winkels waar je uberhaupt niet met cash geld kunt betalen, zo lang dat geen grote meerderheid wordt zal de mogelijkheid om te pinnen gewoon een absolute noodzaak blijven.

[Voor 7% gewijzigd door AGee op 02-12-2019 19:24]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:10
ATM,s blijven voorlopig wel echter ze worden steeds minder, dat zag je ook bij bank kantoren, uiteindelijk is het niet meer rendabel als x personen er nog gebruik van maken.

plofkrakers zijn vaak professionele bendes die pak je helaas niet snel aan, ze weten wel wat ze doen en alles is tot op de punt gepland.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

mr_evil08 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:25:
...plofkrakers zijn vaak professionele bendes die pak je helaas niet snel aan, ze weten wel wat ze doen en alles is tot op de punt gepland.
Iedereen valt wel eens door de mand....

[Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 02-12-2019 19:31]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

AW_Bos schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:31:
[...]

Iedereen valt wel eens door de mand....
Niet zonder de pakkans te vergroten. Deze bendes gaan profesioneel te werk. Weten echt wat ze aan het doen zijn.

Nee denk nog niet dat de ATM gaat verdwijnen. Misschien wel uit de straatbeeld als dit zo doorgaat. Dan komen ze gewoon in Winkelcentra welke je voledig af kan sluiten met 24/7 bewaking. Ik denk dat je voornamelijk moet kijken naar andere landen en hoe ze hier mee omgaan. Ik heb het idee dat dit echt speelt in NL. Waarom?

😆 - Denk ook eens om ;)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:58
In Duitsland zie je een grote terugbeweging naar cash. Ik probeer dat zelf ook maar ben daar volgens mij de enige in in mijn omgeving. Kwam er laatst ook achter dat ik geen cash meer kan storten bij mijn eigen bank 😬

• polopolo150
Bensimpel schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:47:
[...]
Ik denk dat je voornamelijk moet kijken naar andere landen en hoe ze hier mee omgaan. Ik heb het idee dat dit echt speelt in NL. Waarom?
Het is een Europees probleem maar in de Nederlandse media wordt alleen bericht over onze eigen land. De landen om ons heen rapporteren er niet zo heel veel over. Dit komt omdat een plofkraak een lokaal probleem is. Je schrikt je een nachtje helemaal wakker door een explosie. Vervolgens kan je een paar dagen niet naar die geldautomaat en daarna wel. De verzekering betaald de bank voor de schade. Probleem opgelost.

Elke land wilt dit probleem zelf oplossen en er is weinig mankracht, geld en kennis om dit gezamelijk aan te pakken. Ook heeft elk land zo zijn eigen problemen. In werkelijkheid is er in de Verenigde Koninkrijk bijvoorbeeld een veelvoud aan geldautomaat kraken dan in Nederland. Maar omdat ze daar vinden dat het hen eigen probleem is pakken ze het niet Europees aan. Redenen zijn een lage prioriteit, weinig kennis en mankracht en budget om dit aan te pakken. Ook is het in Nederland alleen waar het zo gewelddadig is. In de andere Europese landen worden nog de oudere kraakmethodes gebruikt. Een ramkraak met een auto kraait nauwelijks een hond naar bijvoorbeeld. Wat in Oost-Europa populair is om een geldautomaat te kraken door een USB'tje erin te doen en letterlijk het geld uit de automaat te laten stromen.

Het is er dus wel in het buitenland. Maar ze lopen daar qua beveiliging wat achter waardoor het totaal niet interessant is om het aan te pakken. Soms kijken ze naar Nederland en dan denken ze van "niet in mijn achtertuin vriend" waardoor het "veiliger" en voornamelijk voordeliger is om het lekker zo te houden dan dit in Interpol/Europol aan te pakken. Ik (toen ik er nog werkte) en het team zitten hier wel achteraan op Europees verband maar gaat moeizaam.

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Xbox Series X | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Edifier R2000DB

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het is alsof door alle inbraken mensen maar niet meer in een huis mogen wonen ivm veiligheid.

Is het nu teveel gevraagd dat de politie meer capaciteit krijgt zodat de pakkans wat beter wordt en mensen toegang tot cash geld kunnen houden? Met de extra capaciteit van de politie zou zelfs nog wat andere criminaliteit kunnen worden beperkt.

• polopolo150
AGee schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:22:
Als de specifieke automaat van de ABN het probleem is met het betoog van TS, dan staat het allang op de radar en zijn we daar 'binnenkort' vanaf: https://www.ad.nl/economi...-binnenkort-uit~a2adac15/ . Eind volgend jaar zijn dan idd alle ABN-automaten uit het straatbeeld verdwenen ;)
Onder de gesloten automaten van vandaag waren er ook 70 geldmaten. Het is minder universieel als dat de banken in de media hebben gebracht. Ik dacht ook dat dit dé oplossing zou zijn voor plofkraken maar het is, volgens mij, gewoon een gele omhulsel en gele interface maar nog steeds precies dezelfde automaten als hiervoor.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-05 12:28

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zolang je niet bij elke frietboer en koffiesjop kan pinnen blijven de automaten nog wel even denk ik :+
En vergeet de oudjes niet die het allemaal niet hebben op dat nieuwerwetse 'inter-net bankieren', die blijven ook nog wel even geld opnemen voor de kleinkinderen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Criminelen willen nu eenmaal geld hebben, dus als je de automaten weghaalt maar de daders niet aanpakt krijg je gewoon ergens anders weer meer overlast.
Het is niet dat de crimineel ineens geen geld meer nodig heeft nu.

Door onderbezetting bij de politie is de pakkans voor criminelen erg klein en de straffen stellen ook niet veel voor. Het enige wat de crimineel dus tegenhoudt is zijn eigen geweten en dat zetten veel mensen wel even opzij voor een zak geld.

• Bensimpel
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

Wintervacht schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:15:
Zolang je niet bij elke frietboer en koffiesjop kan pinnen blijven de automaten nog wel even denk ik :+
En vergeet de oudjes niet die het allemaal niet hebben op dat nieuwerwetse 'inter-net bankieren', die blijven ook nog wel even geld opnemen voor de kleinkinderen.
Klopt, maar die sterven uiteindelijk ook uit ;)

Vooral in Nederland is er echt een mega push gaande om zoveel mogelijk te pinnen. Hell in sommige straten kun je niet eens je contant geld meer kwijt. De NS vraagt nu tegenwoordig 1 euro exta servicekosten als je met contant geld betaalt.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-06 16:34

Amphiebietje

In de blubber

Bij mijn lokale ING hebben ze een mooie tussenoplossing bedacht: alle automaten IN het filiaal. Nadeel is natuurlijk dat ze alleen bruikbaar zijn als de bank open is...

• polopolo150
Amphiebietje schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:24:
Bij mijn lokale ING hebben ze een mooie tussenoplossing bedacht: alle automaten IN het filiaal. Nadeel is natuurlijk dat ze alleen bruikbaar zijn als de bank open is...
Wat ik jammer vind is dat deze automaten de dienstverlening niet hetzelfde is. Ik ben een klant van ING maar wil ik mijn pincode wijzigen of cash geld wil opnemen van de creditcard moet ik persé naar de geldautomaat uit de muur. Dit kunnen deze automaten niet. Ik moet perse een busrit nemen naar de grote stad om dit te kunnen doen.

• defiant
  • Laatst online: 12:23

defiant

Moderator General Chat
Vroeger had je geloof ik mechanismen waarin geldcassettes onklaar werden gemaakt door middel van verf indien het geforceerd wordt. Zo'n mechanisme kan je natuurlijk ook maken bij een explosie. Maar verder geen idee wat de verdere implicaties of praktische bezwaren daar van zijn.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
polopolo150 schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:58:
Maar ik denk dat de criminaliteit het heeft gewonnen en de banken geen idee hebben hoe nu verder te gaan.
Tegenstelling. Een aantal jaar geleden woonde ik een briefing bij waar een termijnagenda over tafel ging, daarbij was het onderwerp contant geld een van de hoofdonderwerpen. Primaire focus daarbij, het zo snel mogelijk bewegen op een weg van toenemende krapte beschikbaarheid van en bereidbaarheid tot gebruik voor content geld.

Saillant, daarbij was de connotatie van risico, criminaliteit en distributiemechanismen van contanten een onderwerp in de marge. Kort gezegd, bij focus op krapte is het laten ontstaan van kunstmatige - afgeleide - variabelen daarbij preferent. Datzelfde jaar viel de steun onder een aantal initiatieven ten gunste van afname van risico's weg, bij de grote drie, op hetzelfde moment.

Dit terwijl het onderwerp van plofkraken (maar ook andere wegen) hoog op de agenda stonden.

Ik merk dus een kentering van focus op. Een verschuiving van uitwerken en uitbouwen van mechanismen, naar het stoppen van initiatieven in het kader van een volledig andere agenda. Een meer strategische. Ik merk dan ook op dat het voor de grote drie niet opmerkelijk is om het maken van kosten te gebruiken als risico-indicatie ten gunste van een bredere agenda.

Misschien is het even ietwat vreemd, maar in het kader van die bredere agenda (en na commentaar vanuit netwerk) kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het wel heel erg goed uitkomt, plofkraken. Nog steeds een fenomeen in en van marge, waar locatie en infrastructuur volgend op aanwezigheid van oude voorzieningen de meer bepalende factor zijn, terwijl anderen dan de grote drie met afwijkende keuzes (locatie, infrastructuur) niet tegen het fenomeen aanlopen. Hoe ziet de dataset er uit van plofkraken van apparatuur binnen voorzieningen als winkels, detailhandel et alii? Versus de apparatuur gebruikmakend van de oude (methode) van locatieplaatsing waar de bank is, of was.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:46
Gewoon in winkels neerzetten die dingen. Kan je ze ook niet meer 's nachts plofkraken.

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:03
Die plofkraken gaan nog wel even door. Pakkans daders is nihil. Ze rijden zo in hun audi's de onbewaakte grens over. De plof en ramkraken verplaatsen zich ook naar kledingzaken, juweliers etc. De politie is door bezuinigingen vrijwel onzichtbaar in de wijken en straten. Oplossing voor eerst daar er geringe pakkans is is geldautomaten inpandig plaatsen. Tevens panden voorzien van zwaar hekwerk en palen om impact te minimaliseren.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Ja, ik wilde de 'war on cash' er niet bijhalen, want alu-hoedje ditdat maar fijn dat Virtuozzo het (in kenmerkende stijl) even aanstipt.

Niet dat ik dan 'the usual suspects' erin kan plaatsen, maar dat de ABN ineens zo voortvarend pin-automaten uitzette vond ik ook wel wat opmerkelijk. Zo van "wen er maar vast aan".

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:08
BCC schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:59:
In Duitsland zie je een grote terugbeweging naar cash. Ik probeer dat zelf ook maar ben daar volgens mij de enige in in mijn omgeving. Kwam er laatst ook achter dat ik geen cash meer kan storten bij mijn eigen bank 😬
Ik zat laatst in mijn kroeg en door onbekende reden lag de pin eruit. Toen ik vervolgens 4(!!!!) pinautomaten in de buurt had bezocht welke allemaal op slot met een ijzeren scherm waren gezet nergens geld kon pinnen stonden we mooi te kijken. Uiteindelijk opgelost met een tikkie, maar prettig is anders. Je moet tegenwoordig zelfs geld betalen om te mogen storten.

Nu met Apple Pay is het gemak om te pinnen te makkelijk geworden, maar ik wil ook liever weer terug naar contant geld. Het is voor mij persoonlijk makkelijker en heb meer inzicht in uitgaven.

Zo lang de bank ook nog de geniale openingstijden heeft waarop half Nederland werkt zie ik de automaten nog lang niet verdwijnen. Hoop alleen wel dat de openingstijden van een automaat wat ruimer gezet worden in het weekend.

[Voor 4% gewijzigd door SgtElPotato op 02-12-2019 22:58]

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:26
Dat houdt die krakers niet tegen.

Zo'n 3 jaar geleden is er bij een mislukte plofkraak op zo'n ING automaat in een winkel naast het appartementencomplex waar ik woon de winkel en bovenliggende woning uitgebrand.

Aan alles komt een eind.

• Ernemmer
  • Niet online
NeWSJuNK schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:46:
Die plofkraken gaan nog wel even door. Pakkans daders is nihil. Ze rijden zo in hun audi's de onbewaakte grens over. De plof en ramkraken verplaatsen zich ook naar kledingzaken, juweliers etc. De politie is door bezuinigingen vrijwel onzichtbaar in de wijken en straten. Oplossing voor eerst daar er geringe pakkans is is geldautomaten inpandig plaatsen. Tevens panden voorzien van zwaar hekwerk en palen om impact te minimaliseren.
Dan zoeken ze gewoon een andere locatie om geld weg te halen.

Enige wat volgens mij echt helpt is zwaarder straffen. Degene die in mijn dorp een plofkraak heeft gedaan was al2 keer veroordeeld voor een gewapende overval en nu een derde keer heeft ie een plofkraak gezet. Nu krijgt ie weer maar 4 jaar cel, dus staat ie met 3 jaar buiten. Dan is hij 33 en heeft ie al 3 veroordelingen met zwaar geweld, zo iemand moet je gewoon minimaal 20 jaar vastzetten, dan heeft ie iets langer om over zijn daden na te denken en bij terugkeer niet dezelfde fout te maken. Ook had hij dan na 3 veroordelingen, 60 jaar gezeten en was hij een stuk minder last voor de gemeenschap geweest dan wat hij nu is, en nog zal zijn in de toekomst.

En deze is nog erger 8)7
30 maanden cel na een plofkraak.
https://www.gelderlander....fkraak-in-didam~ad0f1d66/
30 maanden cel maakt voor veel criminelen de drempel wel erg laag voor 50-100k winst.

[Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 02-12-2019 23:37]

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 00:30

garathane

l'enfer, c'est les Autres

@ Virtuozzo: het moet wel aan mij liggen, maar ik vind jouw posts altijd zo...onbegrijpelijk. Nu ook weer: een termijnagenda ging over tafel , bewegen op een weg van toenemende krapte, beschikbaarheid van en bereidbaarheid tot gebruik voor contant (denk ik) geld....dat is alleen de eerste alinea nog maar en ik snap er niks meer van. Leg uit, alsjeblieft

• BCC
garathane schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 00:52:
@ Virtuozzo: het moet wel aan mij liggen, maar ik vind jouw posts altijd zo...onbegrijpelijk.
Het is wat ambtelijk, maar : overheid wil graag meer grip op het plebs, en de grote banken willen bezuinigen dus daarom gaat contant geld eruit. Problemen met plofkraken en criminaliteit gebruikt als reden, maar zijn totaal niet significant.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-06 16:34

Amphiebietje

In de blubber

SuBBaSS schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:48:
Ja, ik wilde de 'war on cash' er niet bijhalen, want alu-hoedje ditdat maar fijn dat Virtuozzo het (in kenmerkende stijl) even aanstipt.

Niet dat ik dan 'the usual suspects' erin kan plaatsen, maar dat de ABN ineens zo voortvarend pin-automaten uitzette vond ik ook wel wat opmerkelijk. Zo van "wen er maar vast aan".
Exit de tweedehandsmarkt...heel "goed" voor het milieu - en vooral heel goed voor misselijkmakende arbeidsrechtenverkrachtende bedrijven als Amazon.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Want dat kan niet zonder cash? Ik koop en verkoop ook altijd cashloos op de tweedehandsmarkt (want ik heb niets aan cash, vind het maar vreselijk onhandig).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:03
BCC schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:30:
[...]

Het is wat ambtelijk, maar : overheid wil graag meer grip op het plebs, en de grote banken willen bezuinigen dus daarom gaat contant geld eruit. Problemen met plofkraken en criminaliteit gebruikt als reden, maar zijn totaal niet significant.
Ik weet niet of mensen die boven een geldautomaat wonen het daarmee eens zijn. Ik behoor daar bijna toe: Zelf zit ik niet boven eentje, maar het complex waar ik in woon wel. En ik kan je verzekeren dat er vanuit de VvE behoorlijk wat verzoeken richting iedereen die er iets mee te maken kan hebben gaan of die geldautomaat niet weg kan. Want er is onder een gedeelte van de bewoners wel een significante angst dat straks een keer de helft van ons complex explodeert.

Dus of dat wel of niet de redenen zijn van het daadwerkelijk sluiten weet ik niet, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk. Immers levert het ook slechte publiciteit op van de ABN, om maar nog niet te hebben over aansprakelijkheid als de ABN het risico kende, en toch automaten liet staan waarbij straks wel een keer doden gaan vallen.

Overigens kostte het me 2 regels om te merken dat ik een post van hem las, en 2 seconde om te skippen naar de volgende post, zijn posts zijn vast interessant, maar het is zo lastig erdoorheen te werken imo.
Amphiebietje schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:38:
[...]

Exit de tweedehandsmarkt...heel "goed" voor het milieu - en vooral heel goed voor misselijkmakende arbeidsrechtenverkrachtende bedrijven als Amazon.
Laatste die tweedehands ineens toch contact wilde betalen was ik toch niet blij mee. Kans op nep geld, terwijl gewoon een tikkie veiliger is voor iedereen.

[Voor 14% gewijzigd door Sissors op 03-12-2019 08:19]

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:08
Bensimpel schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:47:
[...] Ik heb het idee dat dit echt speelt in NL. Waarom?
Daar heb je het mis hoor, wij hebben net hetzelfde probleem, maar bij ons zijn het de Argenta kantoren.
Ernemmer schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:22:
[...]Enige wat volgens mij echt helpt is zwaarder straffen.
Mocht dat zo zijn, dan zou de USA geen enkele misdadiger hebben.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 20:56
In Amerika is het vergelijkbaar, alleen worden ze daar vaak in een tussenruimte tussen filiaal en de straat geplaatst. Buiten sluitingstijd kan je in die tussenruimte komen door je pinpas in een "slot" te swipen waarna de deur naar de straat opengaat. Je kan dan ook alleen daar binnen komen met de pinpas van die betreffende bank.
Dit zou mogelijk helpen, al krijg je dan vast dat de criminelen de pinpas van katvangers gaan gebruiken maar dan heb je ook meteen een aanknopingspunt want je weet wel meteen met welke pinpas de deur geopend is. Daarnaast zou je die ruimte voller met camera's kunnen hangen dan je op straat kan.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ivysaur schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:03:
Op den duur wel. Plofkrakers zijn niet de hoofdreden. Het is gewoon makkelijker voor de overheid enz enz enz om online betalingen te volgen ivm fraude, demografie opmaken, enz enz.
Precies, de overheid wil het liefst alles giraal en banken vinden geldautomaten lastig want die dingen kosten geld. Dus dan zijn die plofkraken wel een goede reden om weer een stapje te zetten naar een land zonder cash.

• Ernemmer
  • Niet online
cadsite schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:24:
[...]

Daar heb je het mis hoor, wij hebben net hetzelfde probleem, maar bij ons zijn het de Argenta kantoren.

[...]

Mocht dat zo zijn, dan zou de USA geen enkele misdadiger hebben.
In de USA heb je geen sociaal vangnet, waardoor sommige mensen wel moeten stelen om te overleven. In NL kan je best rondkomen van de bijstand en hoef je voor levensonderhoud niet het criminele pad op te gaan.

• cadsite
Ernemmer schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:18:
[...]

In de USA heb je geen sociaal vangnet, waardoor sommige mensen wel moeten stelen om te overleven. In NL kan je best rondkomen van de bijstand en hoef je voor levensonderhoud niet het criminele pad op te gaan.
ach ach...
Er is meer misdaan dan enkel stelen.
Moorden gebeurt voor veel meer redenen dan enkel geld en er staan immens lange straffen op, vaak 100+ jaren.
Maar dankzij die lange straffen gebeuren er gelukkig geen moorden in de USA.
Je riskeert er zelfs al effectieve gevangenisstraf bij dronken rijden. Gelukkig doen ze dat dus ook niet ginder.
8)7

Maar goed, mij moet je niet geloven hoor.
deze wel?

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

cadsite schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:39:
[...]

deze wel?
Volgens dat artikel zou zwaarder straffen juist werken bij plofkraken...
Wel invloed op ingecaculeerde misdaden
Volgens Sackers heeft strafverhoging wel invloed op ingecalculeerde misdaden zoals vermogensdelicten of beroepsinbrekers.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Ernemmer
  • Niet online
cadsite schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:39:
[...]

ach ach...
Er is meer misdaan dan enkel stelen.
Moorden gebeurt voor veel meer redenen dan enkel geld en er staan immens lange straffen op, vaak 100+ jaren.
Maar dankzij die lange straffen gebeuren er gelukkig geen moorden in de USA.
Je riskeert er zelfs al effectieve gevangenisstraf bij dronken rijden. Gelukkig doen ze dat dus ook niet ginder.
8)7

deze wel?

offtopic: Als je langer straft is de persoon langer van straat en heb je dus minder criminaliteit, veel simpeler is het niet. Bijkomend effect is dat hogere straffen afschrikken. Als we in Nederland te hard rijden met 1000 euro per km beboeten, rijdt er niemand meer te hard in NL. Of iets milder, voor elke km te hard een week je rijbewijs kwijt.

Als ze in USA minder hard straffen hebben ze gewoon meer criminelen op straat lopen en meer criminaliteit dan nu. Deze 2 landen zijn dan ook totaal niet met elkaar te vergelijken, omdat het sociale stelsel en bevolkingssamenstelling compleet anders is.

[Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2019 12:38]

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

BCC schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:30:
[...]

En vergeet niet de angst voor 'bank-runs'.

Het wordt ons wel voorgespiegeld alsof het financieel allemaal prima gaat, maar de economie wordt nog steeds met kunstgrepen omhoog gehouden. De verhouding chartaal/giraal geld wordt alleen maar schever (10/90%?) en dat zal niet snel minder worden.
M.a.w.: mocht er weer eens een crisis komen dan hebben 'wij' de banken zo op de knieën door ons geld cash op te willen eisen. Dat gaat dan alleen 'de eerste 10% lukken' en de rest staat met lege handen.
Wat er daarna gebeurt wil ik liever niet aan denken. :X

Maar goed, ABN Amro heeft dus nog een hele zwik meer pin-automaten uitgeschakeld.
Uit de berichten is me niet helemaal duidelijk of ze die automaten nu allemaal gaan vervangen (aangezien die dus schijnbaar makkelijker te kraken zijn) maar dat lijkt me toch echt de enige weg.
Gaat ze geld kosten, zijn ze niet blij mee.

• BCC
Sissors schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:16:
[...]

Ik weet niet of mensen die boven een geldautomaat wonen het daarmee eens zijn. Ik behoor daar bijna toe: Zelf zit ik niet boven eentje, maar het complex waar ik in woon wel. En ik kan je verzekeren dat er vanuit de VvE behoorlijk wat verzoeken richting iedereen die er iets mee te maken kan hebben gaan of die geldautomaat niet weg kan. Want er is onder een gedeelte van de bewoners wel een significante angst dat straks een keer de helft van ons complex explodeert.
Angst is een slechte raadgever. En aangezien de ABN de automaat nog niet weggehaald heeft, wordt die angst in ieder geval niet gedeeld door de ABN.
Laatste die tweedehands ineens toch contact wilde betalen was ik toch niet blij mee. Kans op nep geld, terwijl gewoon een tikkie veiliger is voor iedereen.
Van wie was tikkie ookalweer.. Ohja, de ABN 😬

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Helemaal afschaffen van contant geld zal nog wel even duren, maar de (openbare) pinautomaten zie ik binnen nu en een paar jaar wel helemaal wel verdwijnen. Te kostbaar en een te groot risico met de steeds zwaarder wordende plofkraken.
Oplossing? Geld pinnen in een winkel, hetzij bij de kassa dan wel een losse automaat. Zeker met veel supermarkten die zeer ruime openingstijden hebben is dat wel een uitkomst. Voor de meeste gevallen zal dat wel afdoende zijn gok ik.

Nadeel is pinnen buiten de openingstijden en/of grote bedragen, maar ik denk dat dit (voor de banken sowieso) wel opweegt tegen de kosten van pinautomaten.

Nu kan ik zelf contant geld prima missen, maar helemaal afschaffen gaat voor heel veel problemen zorgen.

• BCC
https://www.volkskrant.nl...nlijke-geldmaat~b7b4d246/

Eerst zetten we het in een los bedrijf.. dan maakt dat bedrijf verlies.. en gaat dat bedrijf stoppen?

[Voor 26% gewijzigd door BCC op 03-12-2019 12:42]

• Mel33
  • Laatst online: 12:36
B-Real schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:40:

Oplossing? Geld pinnen in een winkel, hetzij bij de kassa dan wel een losse automaat. Zeker met veel supermarkten die zeer ruime openingstijden hebben is dat wel een uitkomst. Voor de meeste gevallen zal dat wel afdoende zijn gok ik.
Alle oplossingen die het probleem verplaatsen naar (pubers) kassa medewerkers is een kwalijke zaak. Eerst werden banken overvallen en nu daar weinig tot niets meer te halen valt, is het de geld automaat die de prooi is, straks zijn het dus supermarkten die het meeste contant geld in huis hebben, die kant moeten we niet op.

[Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 03-12-2019 12:59]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:15

thunder8

Het gedonder begint weer.

defiant schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:32:
Vroeger had je geloof ik mechanismen waarin geldcassettes onklaar werden gemaakt door middel van verf indien het geforceerd wordt. Zo'n mechanisme kan je natuurlijk ook maken bij een explosie. Maar verder geen idee wat de verdere implicaties of praktische bezwaren daar van zijn.
Ik was ook in de veronderstelling dat dit vroeger normaal was. Heb ooit vakantie werk gedaan bij een bedrijf die op komt ruimen na een brand en de achterzijde van de pinautomaat gezien, waarbij mij werd verteld dat de binnenzijde van de automaat voorzien was van een verfbom, zodat bij sabotage, inbraak, kraak, oid, de inhoud waardeloos werd gemaakt.

Dit is intussen wel meer dan 25 jaar geleden dat ik dit heb gezien, maar een dergelijke maatregel maakt een plofkraak toch totaal onrendabel? Als dat vroeger zo was en nu niet meer, waarom is de verfbom verwijderd? Is dat een geldkwestie? Waren er teveel problemen, waardoor automaten en/of inhoud te vaak onterecht werden geverfd? Als dit een centenkwestie was, dan is het misschien handig dat de overheid dit (weer) verplicht gaat stellen bij ATM's, zodat ramkraken niet meer rendabel zijn...

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Mel33
thunder8 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:59:
[...]

Ik was ook in de veronderstelling dat dit vroeger normaal was. Heb ooit vakantie werk gedaan bij een bedrijf die op komt ruimen na een brand en de achterzijde van de pinautomaat gezien, waarbij mij werd verteld dat de binnenzijde van de automaat voorzien was van een verfbom, zodat bij sabotage, inbraak, kraak, oid, de inhoud waardeloos werd gemaakt.

Dit is intussen wel meer dan 25 jaar geleden dat ik dit heb gezien, maar een dergelijke maatregel maakt een plofkraak toch totaal onrendabel? Als dat vroeger zo was en nu niet meer, waarom is de verfbom verwijderd? Is dat een geldkwestie? Waren er teveel problemen, waardoor automaten en/of inhoud te vaak onterecht werden geverfd? Als dit een centenkwestie was, dan is het misschien handig dat de overheid dit (weer) verplicht gaat stellen bij ATM's, zodat ramkraken niet meer rendabel zijn...
blijkbaar gebruikt de ABN die niet, hier een mooi stuk verteld door een plofkraker.
Het is ook belangrijk dat je weet of de bank verfbommen gebruikt of niet. Er is niets vervelender dan bankbiljetten hebben die onder de verf zitten.

[Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 03-12-2019 13:03]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat is artikel is over een gewapende overvaller die een geldtransport berooft, niet een automaat opblaast.

Verder een heel goed artikel, eindelijk iemand die er eerlijk voor uit komt dat hij dat geld gewoon liever in zijn zak ziet dan ergens anders en degenen die hij bedreigt of mishandelt om dat te bereiken niets betekenen voor hem.

[Voor 16% gewijzigd door IJzerlijm op 03-12-2019 13:22]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:11
Het is gewoon een feit dat er steeds minder geldautomaten zullen zijn. Reken er maar op dat er binnen 20 jaar 0 aan de gevelkant zullen bestaan en enkel binnen bij winkels en banken.
Wellicht meer een "waarom is er uberhaupt nog cash geld?" discussie.. Maar hoe vaak heb je nog werkelijk cash nodig? Je schoonmaakster en Marktplaats/markt(kan je ook al vaak pinnen)? Ik vind marktplaatst geen argument meer, gewoon tikkie/betaalverzoek. Schoonmaakster? Je kan bij de bank pinnen, ja dan moet je maar wat verder lopen/fietsen. Tja stabiliteit van het pin systeem mag wat hoger, ik heb zelf wellicht eens per jaar dat er ergens een pin systeem uitlicht. Dan deal je daarmee, niet het einde van de wereld.

Wat als er helemaal geen cash meer zou zijn? Wat gaan criminelen dan doen?

• thunder8

thunder8

Mel33 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:02:
[...]

blijkbaar gebruikt de ABN die niet, hier een mooi stuk verteld door een plofkraker.
...
Dus als de overheid de ABN verplicht zsm alle automaten uit te rusten met verfbommen, zal het fenomeen plofkraak in NL verdwijnen? Dan wordt het tijd dat ze hier serieus en snel werk van gaan maken...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:57
Ik dacht ook dat het met verfbommen opgelost zou zijn.
Paar jaar geleden was geldtransport een belangrijk target in België... tot er plofkoffers kwamen.
Nu hoor je daar niks meer van.
Snap niet dat ze die muurautomaten niet kunnen beschermen met die verfbommen. Dan is dat verhaal ook weer gedaan.

Zwaarder straffen heeft geen zin. Boetes krijgen ze toch niet geïnd, en 3 jaar of 10 jaar gevangenis schrikt even veel af. De kerels die dit doen weten zo al wel dat ze risico lopen, maar dat houdt ze blijkbaar niet tegen.

In elk geval, Zweden en Ijsland bewijzen dat het perfect zonder cash kan. Ik ben in beide landen op vakantie geweest, en heb geen zweeds of ijslands geld in mijn vingers gehad. Zelfs een ijsje kon met de kaart.
Ik gebruik zo weinig mogelijk cash.

Uiteindelijk zijn er maar 2 sectoren die het echt bij cash zullen houden... prostitutie en drugshandel.
Of we het daar voor moeten aan houden....

• thunder8

thunder8

Tommie12 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:00:

Zwaarder straffen heeft geen zin. Boetes krijgen ze toch niet geïnd, en 3 jaar of 10 jaar gevangenis schrikt even veel af. De kerels die dit doen weten zo al wel dat ze risico lopen, maar dat houdt ze blijkbaar niet tegen.

Uiteindelijk zijn er maar 2 sectoren die het echt bij cash zullen houden... prostitutie en drugshandel.
Zwaarder straffen heeft inderdaad geen nut als er een lage pakkans is. De ram- en vluchtauto zijn gestolen, de daders vermomd, dus pakkans is alleen als ze op heterdaad worden betrapt. Die kans is klein en vluchten over de grens is makkelijk en met die snelle vluchtauto zijn ze moeilijk te stoppen midden in de nacht.

Hoewel ik zelf heel veel electronisch betaal, zijn er nog genoeg legale plekken en situaties waar cash de voorkeur geniet. Ik moet er voorlopig ook niet aan denken dat die niet meer mogelijk zou zijn. Daarom zit ik zelf ook wel eens te denken weer meer met cash betalingen te doen. Niet alleen vanwege profiling overal en nergens, maar ook gewoon meer controle over de uitgaven. Maar dat is een hele andere discussie.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:00:

Dat is niet juist, er is misschien geen meerderheid maar toch een forse minderheid die met hoofdzakelijk cash werkt, ouderen in het bijzonder. Het zou kortzichtig zijn te doen of dit een uitgemaakte zaak is. Zie voor Zweedse kritiek: https://www.nytimes.com/2...den-cashless-society.html

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:03
BCC schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:39:
[...]

Angst is een slechte raadgever. En aangezien de ABN de automaat nog niet weggehaald heeft, wordt die angst in ieder geval niet gedeeld door de ABN.
Klopt, maar wel begrijpelijk tegelijkertijd. En is natuurlijk wel een leuke: ABN haalt automaat niet weg, dus het zal wel veilig zijn, ABN haalt automaat wel weg, en het is direct volgens sommige een half complot. Maar als ABN weet dat het gevaar er is, en er straks wel een automaat wordt opgeblazen waarbij de kinderen die erboven sliepen om komen, wedden dat er dan kamervragen komen?
[...]

Van wie was tikkie ookalweer.. Ohja, de ABN 😬
Gewoon elk betalingsverzoek is natuurlijk prima, maar daarnaast, hoe is dat relevant? Tikkies worden niet vaak opgeblazen :S

• Tommie12
Brent schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:39:
[...]

Dat is niet juist, er is misschien geen meerderheid maar toch een forse minderheid die met hoofdzakelijk cash werkt, ouderen in het bijzonder. Het zou kortzichtig zijn te doen of dit een uitgemaakte zaak is. Zie voor Zweedse kritiek: https://www.nytimes.com/2...den-cashless-society.html
Het is nog niet uitgemaakt, maar het wordt ieder jaar makkelijker om cashless te gaan.
En als nog maar 1% van de bevolking cash gebruikt, en als dan nog maar 1-2 halfgare sectoren cash gebruiken, dan zit je uiteindelijk met een probleem als je eens 1000€ cash ontvangt, en jouw bankkantoor is cashless.

• Brent
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:47:
[...]

Het is nog niet uitgemaakt, maar het wordt ieder jaar makkelijker om cashless te gaan.
En als nog maar 1% van de bevolking cash gebruikt, en als dan nog maar 1-2 halfgare sectoren cash gebruiken, dan zit je uiteindelijk met een probleem als je eens 1000€ cash ontvangt, en jouw bankkantoor is cashless.
Ik zou bejaarden geen half-gare sector willen noemen :X

• Tommie12
Brent schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:51:
[...]

Ik zou bejaarden geen half-gare sector willen noemen :X
En welke bejaarde heeft nu geen pin-pas?

• Brent
  • Nu online
Heb je het artikel wel gelezen? ~ 1 miljoen Zweden heeft er moeite mee.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 12:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik snap niet dat er anno 2019 geen betere maatregelen worden getroffen. De verfbom wordt hier al genoemd. Die bestond een paar decennia geleden volgens mij ook al.

Verder staan de technologische en chemische ontwikkelingen ook niet stil. Laat een superrookbom afgaan die tientallen vierkante meters voor minstens 5-10 minuten volledig ondoorzichtelijk maakt. Een rookdichtheid waar je met geen mogelijkheid iets kan zien. Succes met geld vinden. En tijd is nu net waar je niet te veel van hebt voor de politie komt buurten.

Of een soort superlijm of schuim dat na een uur weer oplost ofzo en de halve straat onder twee meter schuim zet of een dikke laag plak.

Dit dus.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:46
Op risico plekken een automaat neerzetten die na 22.00 uur in de grond zakt. Dan wordt het met rammen en explosieven toch wel erg ingewikkeld?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• polopolo150
Cobb schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:30:
Op risico plekken een automaat neerzetten die na 22.00 uur in de grond zakt.
Plofkraken gebeuren landelijk waardoor elke geldautomaat bijna evenveel kans heeft. Maar misschien dat de gemeente Amsterdam dit kan overwegen. Dit omdat de hoofdstad zeer gewild is tegenwoordig. Kan het niet onderbouwen met cijfers maar het zijn er wel enorm veel.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Niet het hele topic gelezen, maar interessant onderwerp!

@polopolo150 Weet niet of je hier iets over mag zeggen, maar vraag het toch: wordt er nou ook echt in een groot deel van de plofkraken een (aanzienlijke) buit gemaakt? Of is het vooral heel veel schade en levert het nauwelijks echt iets op?

Een kennis van mij woonde in Utrecht Rivierenwijk boven een bank die getroffen werd. Die zaten rechtop in bed. Gelukkig ging de energie die vrijkwam bij de klap vooral zijwaarts, ze hadden dus geen schade maar het glas van de onderverdieping lag dus wel over het hele plein verspreid...

PS: Een mooie tussenoplossing in de grote steden vind ik wat ING doet met de automaten: die staan vooral in supermarkten binnen. Die supermarkten hebben in grote steden al hele ruime openingstijden, en tegenwoordig is cash geld nog maar zo weinig nodig dat mensen daar volgens mij prima aan kunnen wennen. Misschien zorgt het verdwijnen van de laatste paar automaten er dan ook een keer voor dat de laatste paar frietzaken en shoarmatenten een pinautomaat aanschaffen... Al is dat vaak wel inkomstenderving omdat het zwartgeld dan niet meer zo makkelijk weg te werken is ;)

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Deze criminelen moeten gewoon harder worden gestraft. Dit soort criminelen uit Oost-Europa lachen zich rot om de straffen die hier worden uitgedeeld. Dat risico wordt gewoon voor lief genomen.

• polopolo150
Valorian schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:59:
@polopolo150 Weet niet of je hier iets over mag zeggen, maar vraag het toch: wordt er nou ook echt in een groot deel van de plofkraken een (aanzienlijke) buit gemaakt? Of is het vooral heel veel schade en levert het nauwelijks echt iets op?
Mocht je hier geïnteresseerd in zijn dan zou je moeten kijken naar de opgepakte plofkrakers en de rechtzaken die zijn geweest hierover. Een bank legt dan een eis neer. Dat is dan de totale som die de bank heeft gekost bij deze specifieke crimineel/verdachte.

Soms is het enkele tienduizenden euro's. Soms enkele ton. Daar kan je soms wat uit halen. Volgens mij is de politie aardig open over dat de meeste plofkraken niet het gewenste resultaat vaak heeft voor de criminelen. Maar specifieker kan ik niet zijn. Volgens mij ook omdat de bank kijkt naar de totale schade, niet eens zozeer naar wat de crimineel buit heeft gemaakt. Dan moet je ook erbij bedenken hoeveel geld ook echt bruikbaar is zodra het gestolen is. Die kunnen bijvoorbeeld ook gewoon vernietigd zijn bij een plofkraak. Of misschien is er niks buit gemaakt maar is het geld onbruikbaar geworden door de explosie. Dan ziet de bank dit ook als verloren.

[Voor 5% gewijzigd door polopolo150 op 03-12-2019 23:57]

• dollyking
  • Laatst online: 12:02

dollyking

duck tape

Dat plofkraken is maar een farce. Kan je eenvoudig voorkomen door het geld instant te vernietigen. Het zijn maar papiertjes met een getal erop.
Het is voor de bank niet zo dat als er een hoekje van een 500e biljet het 500e kost om te vervangen de waarde blijft.
Dus instant verzuren/verlijmen/bleken/versnipperen etc bij de meest geringe actie aan de automaat is echt appeltje eitje.
Digitaal weet men precies wat er in een automaat zit.
Het echte probleem is, dat er diverse instanties zijn die contant geld af willen en die hier al jaren een actieve lobby voor voeren onder diverse voorwendselen.
- voor de banken kost fysiek geld echt veel geld, heel veel meer dan enkele bits&bytes.
-de belasting dienst kan zijn controle en belasting makkelijker en goedkoper uitvoeren.
-justitie zit ook met een mankracht / kennis probleem, criminaliteit oplossen met follow the money is veel makkelijker.

De schade door plofkraken (emotioneel/economisch) is verhoudingsgewijs tot het geheel van de kosten van contant geld in roulatie houden echt peanuts.

Binnen enkele jaren is al het contante geld per definitie zwart (gemaakt) en alleen giraal geld is wit.
Niet dat ik erop tegen ben, maar zeg het dan gewoon. Over big brother etc praten we dan wel weer.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:39:
Deze criminelen moeten gewoon harder worden gestraft. Dit soort criminelen uit Oost-Europa lachen zich rot om de straffen die hier worden uitgedeeld. Dat risico wordt gewoon voor lief genomen.
volgens mij zijn geen Oost-Europeanen die zich met plofkraken bezig houden, maar voornamelijk marokanen en autochtone nederlanders

• polopolo150
De politie verwacht nu dat andere banken doelwit gaan worden van plofkraken.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:09
sbmuc schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:22:

...Maar hoe vaak heb je nog werkelijk cash nodig?
Jij hebt nog nooit iemand zwart betaald?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:11
psy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:17:
[...]
Jij hebt nog nooit iemand zwart betaald?
Jawel hoor. En ik verwacht dat je minimaal de komende 50 jaar zeker nog wel geld kan pinnen alleen dan bij de bank zelf. Nummertje trekken en in de rij staan. Vervolgens van de keren dat ik iemand zwart heb betaald heb ik er later hier en daar ook nog wel eens spijt van gehad. Bijvoorbeeld een loodgieter die slecht werk heeft geleverd en dat je daar pas veel later achter komt heb je juridisch geen poot om op te staan.

• psy
Voor mijn part gaan we ook weer terug naar de oude situatie. Gewoon cash halen bij de bank. Voor mijn part zijn dat slechts enkele afhaalpunten welke goed beveiligd zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Diezelfde bankkantoren die nu ook al overal worden gesloten?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

psy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:33:
Voor mijn part gaan we ook weer terug naar de oude situatie. Gewoon cash halen bij de bank. Voor mijn part zijn dat slechts enkele afhaalpunten welke goed beveiligd zijn.
Vooral handig voor mensen die werken, en pas klaar zijn als de banken sluiten. Hoe moeten die dan aan geld komen?

Daarnaast zijn er nauwelijks bankkantoren meer, en velen die er nog wel zijn, zijn maar een paar uur per dag open.

Virussen? Scan ze hier!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20

msteggink

2 tflops@home

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:39:
Je kunt er wel standaard levenslang op zetten maar als de pakkans erg laag is, en bewijslast verzamelen moeilijk schiet het nog niet op. De pakkans moet omhoog.

Webstek

• unclero
  • Laatst online: 25-05 09:08

unclero

Kona EV ftw \o/

FunkyTrip schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:37:
Ik snap niet dat er anno 2019 geen betere maatregelen worden getroffen. De verfbom wordt hier al genoemd. Die bestond een paar decennia geleden volgens mij ook al.
Dit is zoiets als "ontwikkel een router die niet gehackt gaat worden". Verzin als techneut de ene oplossing, en ergens op deze wereld hebben andere techneuten slapeloze nachten omdat ze daar doorheen willen breken.

"Laat X af gaan wanneer--" eindigt al bij het vraagstuk "wanneer". Wanneer wil je die af laten gaan? Op het moment dat een explosief dat mechanisme aan bonken blaast? Op het moment dat een melder detecteert dat er gas het apparaat in stroomt? (dat hebben ze geprobeerd, tegenwoordig gebruikt men daarom graag plastic explosieven) Op het moment dat iemand tegen het apparaat aan beukt? (zoals een oude van dagen de fiets ertegenaan zet)
Cobb schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:30:
Op risico plekken een automaat neerzetten die na 22.00 uur in de grond zakt. Dan wordt het met rammen en explosieven toch wel erg ingewikkeld?
Dit is inderdaad een goede oplossing. De tray met geldcasettes zijn dan eigenlijk een liftkooi die buiten kantoortijden naar een betonnen kluis in de grond zakt, waar een dikke stalen en betonnen deksel overheen schuift.
Maar dan graven ze een tunnel, en pakken ze de thermische lans erbij. Tijd hebben ze toch genoeg, want niemand die ziet wat ze aan het doen zijn.
dollyking schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:01:
Dus instant verzuren/verlijmen/bleken/versnipperen etc bij de meest geringe actie aan de automaat is echt appeltje eitje.
Meest geringe actie. Dat is dus dat de waardetransportwagen met de casettes over een drempel rijd? En is dat mechanisme dat dat moet doen gevoelig genoeg om dit te detecteren, maar niet gevoelig genoeg om te verdampen in een explosie?

Maar ja, zoals @Virtuozzo al zei, there is a war on cash.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 12:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

unclero schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:34:
Dit is inderdaad een goede oplossing. De tray met geldcasettes zijn dan eigenlijk een liftkooi die buiten kantoortijden naar een betonnen kluis in de grond zakt, waar een dikke stalen en betonnen deksel overheen schuift.
Maar dan graven ze een tunnel, en pakken ze de thermische lans erbij. Tijd hebben ze toch genoeg, want niemand die ziet wat ze aan het doen zijn.
En hoe willen ze ongemerkt goedkope bewegings/geluid/hittesensortjes omzeilen? Ipv een heel team nachtwachten te laten rondlopen hoeft er maar 1 persoon te zijn die op een computer alle sensoren in de gaten houdt en men hoeft pas iemand te sturen als een sensor uitslaat.

Dit dus.

• defiant
  • Laatst online: 12:23

defiant

Moderator General Chat
Over de kwestie van het gebruik van verf of het anderzijds onbruikbaar maken van de buit:
Banken willen geld bij plofkraak waardeloos maken
Geld in geldautomaten moet bij een plofkraak compleet waardeloos worden gemaakt. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) spreekt daar over met de Nederlandsche Bank (DNB), die strenge regels hanteert voor het vernietigen van geld.

Hans van Loon, adviseur veiligheid van de NVB zegt dat verschillende methoden worden onderzocht. "Een daarvan is verbranding. Maar dat loopt aan tegen de grenzen van die regelgeving. DNB stelt eisen, bijvoorbeeld dat geld niet waardeloos gemaakt mag worden. Die discussie gaan we nu voeren."
Er zijn al systemen die geld na een plofkraak markeren, maar die systemen zitten niet in alle geldautomaten. "In sommige gevallen gebruiken we inkt, maar de echte oplossing moet gezocht worden in geldontwaarding", zegt Van Loon.
Het probleem dat geld blijkbaar niet waardeloos gemaakt mag worden lijkt me in het geval van bank die onder controle staat van de DNB onnodig. Dit aangezien het gaat om geld waarvan er nog geen uitgifte is gedaan en onder controle staat van een bank waarvan je mag verwachten dat die de administratie goed op orde heeft.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Mr. Detonator
de oplossing is een nog grotere bom die door de explosie van de ''kleine''bom gedetecteerd word en ontploft...en het hele geld word onklaar gemaakt....incl de plofkrakers eventueel

ok.. en een klein beetje ''collateral damage'' :X

maar na 2-3-4 x houden ze het wel voor gezien...nooit meer last van..

onzin natuurlijk... als je over zon scenario nadenkt kan er nog teveel misgaan... daarom is het eigenlijk ook onmogelijk om zoiets tegen te gaan

[Voor 36% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-12-2019 02:03]

• unclero

unclero

Kona EV ftw \o/

FunkyTrip schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:00:
En hoe willen ze ongemerkt goedkope bewegings/geluid/hittesensortjes omzeilen? Ipv een heel team nachtwachten te laten rondlopen hoeft er maar 1 persoon te zijn die op een computer alle sensoren in de gaten houdt en men hoeft pas iemand te sturen als een sensor uitslaat.
Tegen de tijd dat de hittesensor registreert dat de hittesensor registreert dat het nu wel erg warm wordt, is de thermische lans er al doorheen. Die casettes zijn weg voor de politie ter plaatse is. Nog even afgezien van het feit dat de politie niet bij alle omringende woningen gaat aanbellen of ze even in de kruipruimte mogen kijken. ;)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Op nujij.nl had iemand gisteravond een idee wat wellicht nog wel handig zou kunnen zijn. Boven elke plaats met een geldautomaat zou permanent een helikopter van de luchtmacht moeten hangen om de geldautomaat in de gaten te houden en de politie te kunnen assisteren met opporen, mocht er toch een plofkraak gebeuren.

Dat zou dan meteen gebruikt kunnen worden als training voor de piloten.

Het zou makkelijk uitvoer zijn qua idee begreep ik van hem, en zo geimplementeerd kunnen worden. Dan hoeven er geen geldautomaten te worden weggehaald.

Zou dat wellicht wat zijn?

[Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 05-12-2019 07:32]

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

polopolo150 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:10:
[...]

Onder de gesloten automaten van vandaag waren er ook 70 geldmaten. Het is minder universieel als dat de banken in de media hebben gebracht. Ik dacht ook dat dit dé oplossing zou zijn voor plofkraken maar het is, volgens mij, gewoon een gele omhulsel en gele interface maar nog steeds precies dezelfde automaten als hiervoor.
Dat is initieel inderdaad zo, geel omhulsel eromheen en het is een geldmaat. Zelfs de software blijft hetzelfde. Maar ik kan me indenken dat met de overgang naar de geldmaat er wel een meer universele uitrol van geldautomaten komt.
ABN-AMRO gebruikt automaten van Wincor Nixdorf, de Rabobank heeft automaten van NCR. Het zouden dus de automaten van Wincor Nixdorf zijn die kwetsbaar zijn.
Wincor Nixdorf is in 2016 overgenomen door Diebold, misschien zijn de nieuwe Diebold Nixdorf (en de oude Diebold) automaten ook beter.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• thunder8

thunder8

wildhagen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:28:
Op nujij.nl had iemand gisteravond een idee wat wellicht nog wel handig zou kunnen zijn. Boven elke plaats met een geldautomaat zou permanent een helikopter van de luchtmacht moeten hangen om de geldautomaat in de gaten te houden en de politie te kunnen assisteren met opporen, mocht er toch een plofkraak gebeuren.

Dat zou dan meteen gebruikt kunnen worden als training voor de piloten.

Het zou makkelijk uitvoer zijn qua idee begreep ik van hem, en zo geimplementeerd kunnen worden. Dan hoeven er geen geldautomaten te worden weggehaald.

Zou dat wellicht wat zijn?
Als je logisch nadenkt, is dat praktisch natuurlijk niet uitvoerbaar. Nederland kent sinds 1-1-2019 350 gemeenten, waar meerdere automaten per gemeente staan. De luchtmacht beschikt over maximaal zo'n 80-90 helikopters, waarvan een deel in onderhoud is, deel op uitzending. Verder zijn helikopters niet aan 1 stuk gedurende de hele risicotijd inzetbaar, zonder tanken en uitwisseling bemanning. Dan hebben we het niet eens over weersomstandigheden waarbij ze niet inzetbaar zijn. Om dan maar te zwijgen over de kosten die dat met zich meebrengt in de vorm van brandstof, onderhoud en personeelskosten.

Andere praktische bezwaren zijn natuurlijk: Welk voertuig is van de plofkrakers? Zelfs als je een helikopter in de lucht zou hebben, zal er op 1 of andere wijze bijna realtime na de kraak bepaald moeten worden welk voertuig van de krakers is. En als ze meerdere vluchtvoertuigen inzetten, waarbij het overgrote deel decoys zijn, welk voertuig ga je volgen, als ze allemaal in een andere richting rijden? En daarnaast los je daarmee niet de plofkraak an sich op, waar je dat wel graag wil, om te voorkomen dat er grote materiële schade ontstaat aan huizen, voertuigen en burger.

De beste methode is het geld ontwaarden op welke wijze dan ook, op het moment dat er "gesleuteld" wordt aan de automaat. Dan is een plofkraak niet meer rendabel en zullen de criminelen een andere bron van inkomsten moeten aanboren.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

@thunder8: ik dacht toch dat het sarcasme er dik genoeg vanaf droop? Blijkbaar niet?

Was alleen maar om aan te geven hoever sommige mensen de connectie met de werkelijke wereld kwijt zijn, en met rare en niet uitvoerbare ideeën komen.

Je kunt nu eenmaal niet alle risico's afdekken. Dan zou je in een bunker 20 meter onder grond moeten zitten, midden op de hei....

[Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 05-12-2019 09:36]

Virussen? Scan ze hier!

• thunder8

thunder8

wildhagen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:36:
@thunder8: ik dacht toch dat het sarcasme er dik genoeg vanaf droop? Blijkbaar niet?

Was alleen maar om aan te geven hoever sommige mensen de connectie met de werkelijke wereld kwijt zijn, en met rare en niet uitvoerbare ideeën komen.

Je kunt nu eenmaal niet alle risico's afdekken. Dan zou je in een bunker 20 meter onder grond moeten zitten, midden op de hei....
Nujij.nl en sarcasme? Meesten mensen daar menen dit soort zaken serieus. ;) En een smiley links en rechts zou jouw sarcasme beter zichtbaar maken. :9

Zie hier ook fantastische plannen over wegzinkende automaten of geldladen... :o

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:13
Ik zou zeggen sluit het overgrote deel / zo niet alle geldautomaten in de publieke ruimte welke 24/7 toegangkelijk zijn. Je hebt echt niet 24/7 cash geld nodig.

Plaats dan om tactische plaatsen units in (openbare) gebouwen, dichtbij de gebruikers, denk aan supermarkten, PostNL pakketpunten, maar ook in bejaardentehuizen, en verzorgingsflats.

Persoonlijk zou het mij een zorg zijn als morgen alle geldautomaten verdwenen zijn ik gebruik ze toch niet meer. Maar als er toch een herverdeling moet komen plaats die dingen dan vooral dichtbij de doelgroep die er nog wel van afhankelijk is.

HD4Life @ Full-HD

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Davidshadow13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:53:
Ik zou zeggen sluit het overgrote deel / zo niet alle geldautomaten in de publieke ruimte welke 24/7 toegangkelijk zijn. Je hebt echt niet 24/7 cash geld nodig.
Maar wie ben jij om te bepalen wanneer anderen wel aan hun geld kunnen komen of niet? Dat *jij* dat niet nodig hebt/vind, wil niet zeggen dat dat ook meteen voor anderen ook zo is...
Plaats dan om tactische plaatsen units in (openbare) gebouwen, dichtbij de gebruikers, denk aan supermarkten, PostNL pakketpunten, maar ook in bejaardentehuizen, en verzorgingsflats.
Ja, en dan ben je dus gebonden aan openingstijden van die winkels. Niet handig voor veel mensen die werken enzo.

Virussen? Scan ze hier!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:13
wildhagen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:55:
[...]

Maar wie ben jij om te bepalen wanneer anderen wel aan hun geld kunnen komen of niet? Dat *jij* dat niet nodig hebt/vind, wil niet zeggen dat dat ook meteen voor anderen ook zo is...
[...]

Ja, en dan ben je dus gebonden aan openingstijden van die winkels. Niet handig voor veel mensen die werken enzo.
Al die winkels zijn tegenwoordig tussen 07:00-21:00 uur geopend ook in het boerendorp, zoals bij mij ;). En hoezo moet je om 03:00 uur ergens cash kunnen pinnen als je het toch nergens kan uitgeven want alle winkels zijn dicht.

De openingstijden zijn tegenwoordig ruim genoeg dat je altijd wel tijd hebt om daar langs te gaan, en boodschappen doen moet je toch kan je direct geld pinnen :)

HD4Life @ Full-HD

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Davidshadow13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:02:
[...]

Al die winkels zijn tegenwoordig tussen 07:00-21:00 uur geopend ook in het boerendorp, zoals bij mij ;)
Nou nee hoor. Van 08:00 tot 19:00 hier (20:00 op koopavond). Iig in de dichtsbijzijnde.
En hoezo moet je om 03:00 uur ergens cash kunnen pinnen als je het toch nergens kan uitgeven want alle winkels zijn dicht.
Uitgaansavonden, discotheken etc.

Daarnaast, wie ben jij of ik om te bepalen of je op tijdstip X bij je eigen geld mag?
De openingstijden zijn tegenwoordig ruim genoeg dat je altijd wel tijd hebt om daar langs te gaan, en boodschappen doen moet je toch kan je direct geld pinnen :)
Niet je eigen situatie projecteren op anderen aub. Niet iedereen heeft dezelfde leefpatronen als jij of ik ;)

We hebben tegenwoordig een 24/7-economie, daar hoort ook bij dat je 24/7 over je eigen geld zou moeten kunnen beschikken.

Virussen? Scan ze hier!

• cadsite
Davidshadow13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:02:
[...]Al die winkels zijn tegenwoordig tussen 07:00-21:00 uur geopend ook in het boerendorp, zoals bij mij ;). En hoezo moet je om 03:00 uur ergens cash kunnen pinnen als je het toch nergens kan uitgeven want alle winkels zijn dicht.
ikke ikke ikke
Dat zijn de enige 3 mensen in jouw wereld?

Er zijn mensen die onregelmatig werken. Ze komen terug van hun werk en halen geld af voor hun kinderen de volgende ochtend, om maar iets te zeggen.
Je keert terug van de bioscoop en wilt nog iets gaan drinken, maar geen cash meer op zak.
...

• unclero

unclero

Kona EV ftw \o/

wildhagen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:55:
Mwoah, dan houd je een voorraadje cash aan, thuis.

offtopic:
Ik zal eerlijk zijn: het aantal keren in mijn leven dat ik tussen 12 uur 's nachts en 7 uur 's ochtends geld heb staan pinnen is op de vingers van twee handen te tellen. Maar voor géén van die keren was het voor iets waar ik op een openbaar forum over uit kan weiden. ;)

Overigens, de makkelijkste en veiligste pinautomaat is er een zoals die er vroeger was bij banken: ondergrondse kluis waar de casettes staan, en via een soort transportbandje gaan de biljetten omhoog of naar beneden.
Maar ja, dat is vrij duur om te realiseren, en bij de banken is er geen behoefte meer om nog veel te investeren in cash verspreiding.

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 08:18
Verdwijnt nooit. Er zal altijd cash nodig zijn. Echter zullen de betaalautomaten uitpandig wel verdwijnen door veiligheidsredenen.

• thunder8

thunder8

unclero schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:07:
[...]

Overigens, de makkelijkste en veiligste pinautomaat is er een zoals die er vroeger was bij banken: ondergrondse kluis waar de casettes staan, en via een soort transportbandje gaan de biljetten omhoog of naar beneden.
Maar ja, dat is vrij duur om te realiseren, en bij de banken is er geen behoefte meer om nog veel te investeren in cash verspreiding.
Hoeveel het banken kost om veilig te zijn zou geen issue mogen zijn. Een bank is een veilige plek waar je je geld in bewaring geeft en als je het nodig acht, op moet kunnen halen. Dat banken tegenwoordig drukker bezig zijn met geld verdienen (of heel hard te verliezen) ipv de klanten te bedienen is al erg genoeg.

Cash geld zou altijd mogelijk moeten zijn of banken het er nu mee eens zijn of niet. Hell, ik vind dat zelfs winkels verplicht moeten zijn/worden om cash te accepteren. Het is een wettelijk betaalmiddel en weigering zou zware sancties moeten opleveren. En ja, card only winkels zijn er al in NL (Hallo Decathlon)

• psy
Wat een flauwekul dat je 24/7 over je geld zou moeten kunnen beschikken. Vroeger kon dat ook niet. Er zijn wel meer zaken die niet 24/7 beschikbaar zijn. Zoals winkels en supermarkten. Autogarages. Kapperszaken. Er is zoveel te verzinnen. Nu is er sinds kort de mogelijkheid om pakketjes uit een automaat te halen. Heel handig. Essentieel? Nee. Dat vind ik nou ook van cash. En dat is mijn mening, en blijkbaar ben ik niet de enige.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:39

Malantur

BBG'er
Ik vraag mij eigenlijk af waarom er een ton geld in een automaat moet zitten?
Puur in briefjes van 50 zijn dat 2000 stuks. :?
Bij veel banken in België kan je per dag slechts 650 euro afhalen (je kan dit wel laten aanpassen indien nodig). Dit betekend dat er 150 man zijn daglimiet kan gaan afhalen voor dat de automaat leeg is en ze dan eventueel naar een andere automaat moeten.

Waarom niet de automaten dagelijks bijvullen met 20000 euro?
(Kan je eventueel nog wat mee spelen afhankelijk van de locatie, maar ik ga uit van een gemiddelde 10 mensen per uur die 100 euro afhalen gedurende 16u, 's nachts zal het zeker niet zo veel zijn).
De plofkraken gebeuren (meestal? altijd?) 's nachts als de automaat dan zo goed als leeg is.
Goed, iets meer loonkost omdat je meer mensen moet hebben om automaten bij te vullen. En waarschijnlijk keren de criminelen zich dan terug tegen de geldtransporten. Maar die zijn waarschijnlijk gemakkelijker te beveiligen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Malantur schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:54:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom er een ton geld in een automaat moet zitten?
Puur in briefjes van 50 zijn dat 2000 stuks. :?
Bij veel banken in België kan je per dag slechts 650 euro afhalen (je kan dit wel laten aanpassen indien nodig). Dit betekend dat er 150 man zijn daglimiet kan gaan afhalen voor dat de automaat leeg is en ze dan eventueel naar een andere automaat moeten.
Het hangt van het gebied af, maar in een druk winkelgebied denk ik dat je vele honderden PINners per dag zult hebben. Zullen natuurlijk niet allemaal het maximum opnemen, maar het tikt op die manier wel hard aan.

Het is niet voor niets dat je regelmatig een geldautomaat met "Deze automaat is buiten gebruik" op het scherm ziet staan. Die zijn meestal dus leeg....

Virussen? Scan ze hier!

• Mel33
Waarom kan er niet 24/7 een camera op gericht die een signaal geeft als er wat aan de hand is (of een cctv centrale met software die afwijkend gedrag rood markeert)
Je kan dan aanrijden en de wegen sluiten enz (dit zeg ik omdat je niet altijd snel kan aanrijden maar je kan de boel wel insluiten)
Ze komen niet meer weg als je het goed aanpakt.

Of zoals de iphone een biometrische enclavechip die alleen toegang geeft als je vol te herkennen bent (eerder gaat er gewoon niks uit de extra dikke kluis diep in de automaat.)
Al het andere is boem verf of shredder en je kop staat in de chip. want met masker kan je niks pinnen, en opblazen heeft dan ook geen zin.

• Mr. Detonator
Mel33 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:22:
Waarom kan er niet 24/7 een camera op gericht die een signaal geeft als er wat aan de hand is (of een cctv centrale met software die afwijkend gedrag rood markeert)
Je kan dan aanrijden en de wegen sluiten enz (dit zeg ik omdat je niet altijd snel kan aanrijden maar je kan de boel wel insluiten)
teveel ''false hits'' denk ik als zoiets automatisch gebeurd.....

zoiets moet altijd nog gedubbel-checked worden door mensen die de beelden meteen bekijken na iedere detectie..

en dan zijn er dus al gauw meerdere tientallen ? mensen voor nodig in heel NL die dit als fulltime werk hebben in ploegendienst..

nog los van het feit dat het toch al zeker 5-10 minuten (of nog langer) duurt voor er politie ter plaatse is.... en dan zijn de daders allang verdwenen

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Davidshadow13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:53:

Persoonlijk zou het mij een zorg zijn als morgen alle geldautomaten verdwenen zijn ik gebruik ze toch niet meer. Maar als er toch een herverdeling moet komen plaats die dingen dan vooral dichtbij de doelgroep die er nog wel van afhankelijk is.
Ik moet zeggen dat ik de laatrste 5-6 jaar toch echt meerdere malen blij was met cash te kunnen betalen omdat het PIN-apparaat stuk was of er op wat voor manier dan ook geen transactie kon plaatsvinden.

Vorige week nog bij de diertenarts werkte het apparaat niet "Afgebroken" nadat er een pas werd aangeboden.

De keer daarvoor bij de H&M bij de dam ergens begin oktober.

Verder kun jev bij de vereniging waar ik zit alleen met cash betalen omdat de bank zich niet mag (wil?) inlaten met de handel in wapens en munitie terwijl een coffeeshop bijvoorbeeld wèl gewoon een zakelijke rekening heeft.....

Er zijn genoeg redenen voor mij om gewoon cash aan te kunnen houden naast PIN/CC/PayPal.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Mel33
https://nos.nl/artikel/23...eld-tegen-plofkraken.html

Nou daar gaan we, bukken(buigen voor) onder de criminelen.

[Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 16-12-2019 15:02]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Niet zo generaliseren hè, heus niet alle criminelen doen aan plofkraken

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:40

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Brent schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:39:
[...]

:D

De redenen om niet cashless te gaan: "Wat in geval van stroomstoring" en "Oorlog" "hackers" etc, etc.

Totale non-argumenten, want dan ga je er dus al van uit dat mensen al cash bij zich hebben. Wat dus totaal niet zo is. een kleine minderheid misschien.

Van mij mag cash zo snel mogelijk verdwijnen. Wat een achterhaalde nutteloze shit is dat. Totaal overbodig anno 2020 (bijna :P), beetje met muntjes en papier betalen terwijl we al decennia pinnen en tegenwoordig ook met de telefoon of horloge betalen. Zelfs mijn moeder van in de 60 betaalt met haar telefoon.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee