Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Technomania
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:59

Technomania

salvis titulis et honoribus

Angeloonie schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:59:
[...]

:D

De redenen om niet cashless te gaan: "Wat in geval van stroomstoring" en "Oorlog" "hackers" etc, etc.

Totale non-argumenten, want dan ga je er dus al van uit dat mensen al cash bij zich hebben. Wat dus totaal niet zo is. een kleine minderheid misschien.

Van mij mag cash zo snel mogelijk verdwijnen. Wat een achterhaalde nutteloze shit is dat. Totaal overbodig anno 2020 (bijna :P), beetje met muntjes en papier betalen terwijl we al decennia pinnen en tegenwoordig ook met de telefoon of horloge betalen. Zelfs mijn moeder van in de 60 betaalt met haar telefoon.
De reden dat ik liever met cash betaal is dat ik dan meer inzicht heb in mijn uitgaven met de wekelijkse boodschappen.

"Gelukkig is hij die het noodzakelijke niet ontbreekt en het overtollige niet verlangt"

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-06 16:35

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Technomania ® schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:03:
[...]

De reden dat ik liever met cash betaal is dat ik dan meer inzicht heb in mijn uitgaven met de wekelijkse boodschappen.
Hoe heb je meer inzicht met cash (waar je dus nooit exacte bedragen, tijdstippen etc. kunt traceren) t.o.v. pinnen waarbij exact vast staat wanneer je welk bedrag betaald heb (en bij welke supermarkt)?
Puur "het gevoel" dat je geld uitgeeft dus, meer niet.

Je hebt tegenwoordig ook gewoon tools van banken die je inzicht geven in waar je je geld aan uitgeeft..

[Voor 6% gewijzigd door Angeloonie op 16-12-2019 16:05]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 00:12
Angeloonie schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:04:
[...]

Hoe heb je meer inzicht met cash (waar je dus nooit exacte bedragen kunt traceren) t.o.v. pinnen waarbij exact vast staat wanneer je welk bedrag betaald heb (en bij welke supermarkt)?

Je hebt tegenwoordig ook gewoon tools van banken die je inzicht geven in waar je je geld aan uitgeeft..
Als je b.v. 100 euro cash bij hebt merk je het vanzelf als dat op begint te raken. Bij een pinpas kun je zonder problemen blijven betalen en zie je thuis pas dat je teveel hebt uitgegeven. Je geeft met een pinpas dus makkelijker meer geld uit.

[removed]

• Anoniem: 197141
  • Registratie: november 2006
  • Niet online

Van mij mag cash zo snel mogelijk verdwijnen. Wat een achterhaalde nutteloze shit is dat.
Wat een kortzichtige mening is dat, zelfs de Nederlandse bank is het oneens met je.

• Technomania

Technomania

Angeloonie schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:04:
[...]

Hoe heb je meer inzicht met cash (waar je dus nooit exacte bedragen, tijdstippen etc. kunt traceren) t.o.v. pinnen waarbij exact vast staat wanneer je welk bedrag betaald heb (en bij welke supermarkt)?
Puur "het gevoel" dat je geld uitgeeft dus, meer niet.

Wel eens van een bonnetje gehoord?
En ja puur "het gevoel". Ik heb weinig inkomen. Ik pin gewoon wat ik uit kan geven zonder een dalende lijn in mijn banksaldo ga zien.

"Gelukkig is hij die het noodzakelijke niet ontbreekt en het overtollige niet verlangt"

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ik zie het probleem niet echt eerlijk gezegd. Als je gaat stappen ( of wat doen de meesten op dat tiijdstip?) dan pin je eerder die dag toch gewoon? Bij veel kroegen / eetgelegenheden kan je gewoon pinnen.
Alleen kroegen en eventuele benzinepompen zijn dan nog open volgens mij, dan pin je daar maar extra bij anders?

[Voor 18% gewijzigd door LuckyLuke op 16-12-2019 16:14]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Nieuwe maatregelen geldautomaten
Rabobank, andere banken en Geldmaat stellen met ingang van 16 december hun geldautomaten tussen 23.00 en 07.00 uur buiten gebruik. Tevens bekijken banken per locatie met een geldautomaat of de veiligheid in het gedrang komt en of er aanvullende maatregelen moeten worden genomen. Daarbij houden de banken en Geldmaat aandacht voor de bereikbaarheid en beschikbaarheid van contant geld. Dit betekent niet dat alle geldautomaten met neven- of bovenbewoning gesloten worden.
Rabobank

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Enerzijds een beetje maf, het idee was natuurlijk dat je 24/7 bij je geld kan komen.

Anderzijds is het ook begrijpelijk. De economie is tegenwoordig grotendeels cashloos, wat dat betreft kan je gewoon bij je geld komen
En behalve het kopen van een gestolen fiets van een junk (:P) kan ik me weinig use cases bedenken waarom je geld zou moeten kunnen pinnen midden in de nacht (waar je niet 'gewoon' zou kunnen pinnen, zoals in de shoarmazaak of kroeg)

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:52
Vooral vervelend voor de toeristen die met andere brands dan Maestro en VPay in een winkel zouden willen betalen. Vaak nemen ze kaarten met de Unionpay, AMEX, VISA en MasterCard brand mee. In verreweg de meeste winkels in NL is hier dus geen acceptatie van en zijn de toeristen aangewezen op geldautomaten die ze wel ondersteunen.

Lekker!

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 22:48

Dwarlorf

Elitaire muziek connaisseur

Die banken weten natuurlijk ook dat je makkelijker ff snel pint en dus sneller je geld uitgeeft. 5 euro hier, 3 euro daar, 8 euro zus, 4 euro zo en je hebt op een willekeurige dag weer 20 euro uitgegeven aan niks en voor je het weet sta je in de min.

Voor mij is cash zeer belangrijk omdat ik dan veel meer controle heb over mijn uitgaven en ik zie in 1 oogopslag of er nog geld in de buutse zit om uit te geven. En het is voor mij hierdoor dus ook makkelijk wekelijks te budgetteren.

Maar goed, ik kan me dan ook wel weer voorstellen dat het voor mensen met een grote portemonnaie totaal niet relevant is.

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• Technomania

Technomania

Dwarlorf schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:26:
Die banken weten natuurlijk ook dat je makkelijker ff snel pint en dus sneller je geld uitgeeft. 5 euro hier, 3 euro daar, 8 euro zus, 4 euro zo en je hebt op een willekeurige dag weer 20 euro uitgegeven aan niks en voor je het weet sta je in de min.

Voor mij is cash zeer belangrijk omdat ik dan veel meer controle heb over mijn uitgaven en ik zie in 1 oogopslag of er nog geld in de buutse zit om uit te geven. En het is voor mij hierdoor dus ook makkelijk wekelijks te budgetteren.

Maar goed, ik kan me dan ook wel weer voorstellen dat het voor mensen met een grote portemonnaie totaal niet relevant is.
En daar ging het bij mij mis. Kocht ook vaak overbodige boodschappen (hamsteren), andere dure uitgaves, raakte arbeidsongeschikt. En dan sta je dik in de min, huurachterstand, belastingdienst in je nek.

Voorschotje op de erfenis gekregen van mijn vader onder voorwaarde dat ik pinpas zou inleveren en wekelijks mijn boodschappengeld kon ophalen.

Echt Wow! Wat kreeg ik een inzicht in mijn uitgaven. Sterker nog, nu ik onder minimabeleid val houd ik bijna meer over als ik toen ik nog werkte.

• MrChickenman
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:46

MrChickenman

Hand of the Archon

(jarig!)
anandus schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:42:
Enerzijds een beetje maf, het idee was natuurlijk dat je 24/7 bij je geld kan komen.

Anderzijds is het ook begrijpelijk. De economie is tegenwoordig grotendeels cashloos, wat dat betreft kan je gewoon bij je geld komen
En behalve het kopen van een gestolen fiets van een junk (:P) kan ik me weinig use cases bedenken waarom je geld zou moeten kunnen pinnen midden in de nacht (waar je niet 'gewoon' zou kunnen pinnen, zoals in de shoarmazaak of kroeg)
Als tourist zijnde midden in de nacht als je lekker uit aan het gaan bent met je creditcard die schijnbaar niet werkt tenzij je even ergens geld vandaan kan pinnen.

In het buitenland staan vaak wel pinautomaten in de pub/club. Misschien hier maar invoeren dan.

🐔 🚀 💰 🌕

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 00:00

Don Quijote

El Magnifico

Logisch gevolg van de huidige plofkraken. Het is wachten op de eerste dode. Groot gelijk dat we daar eens een keer niet op wachten, maar op tijd maatregelen treffen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Wat je ziet verdwijnen, is het gemak van pinautomaat in zgn voorhal van bankfiliaal. Plofkraken zijn denk ik ff 'modeverschijnsel' @Don Quijote als de dode dan 'de kraker zelf is', zal het afschrikken. Hoop niet dat er onschuldige slachtoffers vallen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 03-06 19:24
[...]

:D

De redenen om niet cashless te gaan: "Wat in geval van stroomstoring" en "Oorlog" "hackers" etc, etc.

Totale non-argumenten, want dan ga je er dus al van uit dat mensen al cash bij zich hebben. Wat dus totaal niet zo is. een kleine minderheid misschien.

Van mij mag cash zo snel mogelijk verdwijnen. Wat een achterhaalde nutteloze shit is dat. Totaal overbodig anno 2020 (bijna :P), beetje met muntjes en papier betalen terwijl we al decennia pinnen en tegenwoordig ook met de telefoon of horloge betalen. Zelfs mijn moeder van in de 60 betaalt met haar telefoon.
Omdat de mogelijkheden er anno 2020 zijn om volop digitaal te kunnen betalen is een lekker argument wil je zeggen. 8)7
Ik pin redelijk wat maar doe ook nog behoorlijk veel met cash en wil dat graag houden ook zo.

Zelfde verhaal met dat contant geld uit de bus verdwenen is vanwege het grote aantal overvallen. Doe wat meer moeite om die gasten te pakken i.p.v. dan maar lekker simpel enkele digitaal betalen in te voeren. |:(

[Voor 10% gewijzigd door FSSF op 16-12-2019 18:26]

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• Dwarlorf

Dwarlorf

Technomania ® schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:38:
[...]

En daar ging het bij mij mis. Kocht ook vaak overbodige boodschappen (hamsteren), andere dure uitgaves, raakte arbeidsongeschikt. En dan sta je dik in de min, huurachterstand, belastingdienst in je nek.

Voorschotje op de erfenis gekregen van mijn vader onder voorwaarde dat ik pinpas zou inleveren en wekelijks mijn boodschappengeld kon ophalen.

Echt Wow! Wat kreeg ik een inzicht in mijn uitgaven. Sterker nog, nu ik onder minimabeleid val houd ik bijna meer over als ik toen ik nog werkte.
Ja, het kan zeker alleen kost het heel veel zelfdiscipline. Het gaat bij mij ook nog wel eens fout (iets te enthousiast in de kroeg oid) maar dan is het nog wel beheersbaar.

Wat ik ook niet meer doe is voorschot nemen op inkomsten die nog gaan komen (bijv vakantiegeld). Het lukt nooit om het volledig aan te vullen en helemaal niet als er onvoorziene kosten tussendoor komen

En ik kan al jaren uberhaupt niet in de min staan, dat heb ik al ergens in de jaren 90 zo ingesteld. Want dan is gewoon het uiterste bedrag van de roodstand de nulstand behalve dan dat het je extra geld kost. Totaal onzinnig.

Maar goed ik dwaal af. Ik hoop in ieder geval dat ik zo lang mogelijk met cash kan blijven betalen.

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
BCC schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:59:
In Duitsland zie je een grote terugbeweging naar cash. Ik probeer dat zelf ook maar ben daar volgens mij de enige in in mijn omgeving. Kwam er laatst ook achter dat ik geen cash meer kan storten bij mijn eigen bank 😬
Duitsland is nooit meegegaan bedoel je, dat is iets heel anders.

De rest van Europa is heel snel cashless gegaan, met name de Baltische staten, Portugal, etc. maar Duitsland is bij baar geld gebleven, en vaak wisten kassabedienden niet eens dat cashless op hun nieuwe pinautomaten zaten.
Ik weet van Nederlanders die vast werden gehouden omdat ze niet zouden hebben betaald, terwijl de kassabon gewoon aantoonde dat er cashless betaald was.
Daarnaast kostte internetbankieren in Duitsland meer geld dan gewoon bankieren, waardoor niemand overging.
Duitsers hebben auto's heel veel geld bij zich. Rustig 500 euro als ze even shoppen.

Dan de pinautomaten in Nederland, ik vind het een vreemde reactie. Men moet juist kijken wat dit soort plofkraken tegenhoudt. In Portugal heb je op elke straathoek nog een bankfiliaal met atm, maar geen plofkraken.
In de VS en het VK zag ik veel automaten in winkelcentra die volledig beveiligd waren. Beetje ook het ING idee. Denk ook dat dat meer en meer veiliger is zo.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Dat is dus het gevolg om de automaten aan de buitenzijde van gevels te verwerken. Dat is ergens wel de schuld van de bank zelf. Zoals in het buitenland is het veelal zo dat de automaat aan de binnenzijde van de bank is. Je rijdt de auto al aan gort voordat je de pinautomaat zelf gaat bereiken.
Het zijn vaak ook kleinere plaatsen in het buitenland en daar zijn banken nog aanwezig. Als daar wat gebeurd, je bent niet zo op de snelweg vaak, de automaat staat ver binnenin, het duurt veel te lang voordat de kraak is gepleegd en weg bent. Ik ben van mening dat het te makkelijk wordt gemaakt en doordat de bankfilialen allemaal verdwijnen, worden er vreemde constructies met losse pinautomaten her en der maar geplaatst op onveilige locaties waar zulke dingen kunnen gebeuren en de plofkraak zo kan plaatsvinden want immers, er is geen bank, beveiliging of andere maatregelen genomen om het te beveiligen/goed vast te zetten. Bij wijze van spreke, ze kunnen zo de pinautomaat uit de gevel trekken aangezien het maar een losse module is volgens mij gezien de plaatsing vaak.
Het zou al beter zijn als er zo iets gebeurd, dat er dan een verfbom afgaat en het geld zo goed als onbruikbaar wordt, net als de criminelen/buurt die dan een kleurtje misschien krijgen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
itsalex schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:04:
Dat is dus het gevolg om de automaten aan de buitenzijde van gevels te verwerken. Dat is ergens wel de schuld van de bank zelf. Zoals in het buitenland is het veelal zo dat de automaat aan de binnenzijde van de bank is.
Euh ?
Portugal :
https://maps.app.goo.gl/THzvmJfay1uazmEr9

Frankrijk
https://maps.app.goo.gl/8iYvWck4f7qbcA1N6

Schotland
https://maps.app.goo.gl/HU4LTp16ToYLVi6w8

Ierland
https://maps.app.goo.gl/abXDUyRme2waUdyFA

Zweden
https://maps.app.goo.gl/JDTYuqTYdHZZB3g66

En ik kan gewoon doorgaan. In elk land in Europa bestaat dit, ook gewoon in hoofdsteden.
In Noord Amerika zitten ze echt vaak in winkels, restaurants, hotels. En dan een soort ING model zoals in de AH..

[Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 16-12-2019 19:31]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• itsalex
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:24:
[...]

Euh ?
Portugal :
https://maps.app.goo.gl/THzvmJfay1uazmEr9

Frankrijk
https://maps.app.goo.gl/8iYvWck4f7qbcA1N6

Schotland
https://maps.app.goo.gl/HU4LTp16ToYLVi6w8

Ierland
https://maps.app.goo.gl/abXDUyRme2waUdyFA

Zweden
https://maps.app.goo.gl/JDTYuqTYdHZZB3g66

En ik kan gewoon doorgaan. In elk land in Europa bestaat dit, ook gewoon in hoofdsteden.
In Noord Amerika zitten ze echt vaak in winkels, restaurants, hotels. En dan een soort ING model zoals in de AH..
Dat zijn de grote plaatsen maar de kleinere steden/dorpen waar een bank aanwezig is, staat de pinautomaat binnen.

Laatst was ik bij een Bäckerei en daar is een bank binnenin en ook de pinautomaat. In Oostenrijk/Zwitserland/Spanje/Duitsland etc zijn de pinautomaten bij kleine plaatsen binnenin bij de bank en dat zie je totaal niet meer in Nederland.

Duitsland:
https://goo.gl/maps/uc4X4tEdb7Uv2Qqp9
Ein Spärkasse und ein Volksbank zonder pinautomaat aan de buitenkant.

Offtopic:
Wat een leuke plaats en dan zou een pinautomaat toch wel de leuke stijl van de huizen daar verpesten.

[Voor 13% gewijzigd door itsalex op 16-12-2019 21:29]

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 23-06 18:50
een pinautomaat die uit staat, zit toch evengoed nog geld in ? of hoe gaat zoiets te werk ?

zou me niks verbazen als je nou plofkraken krijgt rond 22-23u

In franse dopen zie ik ook zelden een pinautomaat buiten aan de gevel....meestal inpandig of bij winkels, waar dan niet zo een losse kast staat, maar echt eentje in de muur is ingebouwd

[Voor 37% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-12-2019 07:43]

• hjs
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:39:
een pinautomaat die uit staat, zit toch evengoed nog geld in ? of hoe gaat zoiets te werk ?

zou me niks verbazen als je nou plofkraken krijgt rond 22-23u
Ik las dat het explosief in de opengaande gelduitgifte lade werd gestopt.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:39:
Ja, maar dan krijg je hem niet meer zo makkelijk open om het explosief in te doen.
Er wordt vaak even gepind met een gestolen bankpas, als de automaat open gaat doet men het explosief erin.

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 23-06 18:50
hjs schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:41:
[...]

Ik las dat het explosief in de opengaande gelduitgifte lade werd gestopt.
die krijgen ze op een andere manier ook wel open lijkt me....koevoet, of met een explosief misschien ? 😀

als ze al en hele pinautomaat incl voorgevel eruit blazen, stelt een klepje van een paar mm dik ook niet veel voor lijkt me....daar hebben ze zo wat op gevonden

[Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-12-2019 07:47]

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:46:
[...]

die krijgen ze op een andere manier ook wel open lijkt me....koevoet, of met een explosief misschien ? 😀

als ze al en hele pinautomaat incl voorgevel eruit blazen, stelt een klepje van een paar mm dik ook niet veel voor lijkt me....daar hebben ze zo wat op gevonden
De voorgevel wordt er uit geblazen OMDAT het explosief in de automaat zit

En omdat ze vaak 'niet gestudeerde' experts zijn, gebruiken ze véél te véél explosief materiaal.
Hier in de winkelstraat onlangs de ABNAmro overkomen, 8 huizen verderop ( overzijde ) de ramen er uit geknald

Wat daarbij zorgelijk is, het zijn jong twintigers vaak.
Nu zijn het pinautomaten, maar wat als het even tegenzit, en je krijg mot met zo'n gast ( want ze wonen vaak gewoon om de hoek bij je )
Kom je op een ochtend bij je auto, en 'plof' ?

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
tijd dus om de geld-uitgifte-klep te herontwerpen: een soort DMZ zone zodat het explosief alleen wat onbeduidende delen weg kan blazen en het secure hart van de machine met al het geld intact laat :P

of gewoon ervoor zorgen dat het explosief er niet in past :P

[Voor 13% gewijzigd door Leipo op 17-12-2019 08:49]

• _Bailey_
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
toeval? geen plofkraak meer mogelijk....dan gaan we maar mensen doodsteken bij pinautomaten 8)7 8)7

https://www.telegraaf.nl/...bij-pinautomaat-hoofddorp

modus operandi blijkt vrijwel hetzelfde te zijn als bij een plofkraak; 2 heerschappen en een scooter

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

redwing schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:06:
[...]

Als je b.v. 100 euro cash bij hebt merk je het vanzelf als dat op begint te raken. Bij een pinpas kun je zonder problemen blijven betalen en zie je thuis pas dat je teveel hebt uitgegeven. Je geeft met een pinpas dus makkelijker meer geld uit.
Puur mentaal dus.. Moet je mee om leren gaan, het nog geen reden dat cash niet kan verdwijnen, het is een mimimaal argument om het wel te behouden. Ik snap je punt wel hoor, dat niet maar ik vind het meer een leerproces dan een reden om maar vast te houden aan tastbaar geld.
Anoniem: 197141 schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:09:
[...]
Wat een kortzichtige mening is dat, zelfs de Nederlandse bank is het oneens met je.
Leuk voor de Nederlandse bank.. :?
Technomania ® schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:10:
[...]

Wel eens van een bonnetje gehoord?
En ja puur "het gevoel". Ik heb weinig inkomen. Ik pin gewoon wat ik uit kan geven zonder een dalende lijn in mijn banksaldo ga zien.
Bonnetje dat van papier is, je kwijt raakt, stuk gaat, vervaagd? Bewaar jij alle bonnetjes? Als ik bij mijn bank inlog kan ik tot maanden terug kijken hoeveel ik uitgeef in een supermarkt. Moet er niet aan denken om bonnetjes van alles te gaan bewaren.

Nogmaals: cash voegt letterlijk niets toe behalve een mentaal gevoel van "ik geef geld uit", en dat is gewoon een kwestie van wennen.
Je kunt via de bank-apps op ieder moment je saldo checken als je je zorgen maakt om uitgeven. Of bijv. contactloos betalen uitzetten als je dit te verleidelijk vindt om geld uit te geven.

Échte praktische argumenten om cash te bewaren zie ik nog steeds niet. Enkel "gevoel" telt simpelweg niet als argument.

[Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 17-12-2019 09:38]

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het grootste verschil cash/electronisch merk ik in het buitenland waar je bij een cash automaat ziet hoeveel Euro je hebt gekregen en als het op raakt weet je hoeveel je dus hebt uitgegeven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Angeloonie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:36:
Nogmaals: cash voegt letterlijk niets toe behalve een mentaal gevoel van "ik geef geld uit",
Dit gevoel zorgt ervoor dat sommige mensen meer grip hebben op hun financiën, volgens mij heeft de hele maatschappij hier baat bij.
en dat is gewoon een kwestie van wennen.
Niet iedereen kan alles leren en niet iedereen kan aan alles wennen. Wat voor jou werkt hoeft niet voor iedereen te werken.

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 15:40

thunder8

Het gedonder begint weer.

itsalex schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:04:
Dat is dus het gevolg om de automaten aan de buitenzijde van gevels te verwerken. Dat is ergens wel de schuld van de bank zelf. Zoals in het buitenland is het veelal zo dat de automaat aan de binnenzijde van de bank is. Je rijdt de auto al aan gort voordat je de pinautomaat zelf gaat bereiken.
Het zijn vaak ook kleinere plaatsen in het buitenland en daar zijn banken nog aanwezig. Als daar wat gebeurd, je bent niet zo op de snelweg vaak, de automaat staat ver binnenin, het duurt veel te lang voordat de kraak is gepleegd en weg bent. Ik ben van mening dat het te makkelijk wordt gemaakt en doordat de bankfilialen allemaal verdwijnen, worden er vreemde constructies met losse pinautomaten her en der maar geplaatst op onveilige locaties waar zulke dingen kunnen gebeuren en de plofkraak zo kan plaatsvinden want immers, er is geen bank, beveiliging of andere maatregelen genomen om het te beveiligen/goed vast te zetten. Bij wijze van spreke, ze kunnen zo de pinautomaat uit de gevel trekken aangezien het maar een losse module is volgens mij gezien de plaatsing vaak.
Het zou al beter zijn als er zo iets gebeurd, dat er dan een verfbom afgaat en het geld zo goed als onbruikbaar wordt, net als de criminelen/buurt die dan een kleurtje misschien krijgen.
Met het eerste deel ben ik met je eens. Echter het dikgedrukte deel klopt niet. Als je weet hoe de automaat zelf, de interface met de gebruiker is slechts een klein deel van de machine, vastgezet is aan de grond/fundering, dan trek je dat ding niet zomaar ff uit een gevel. Het is ook niet voor niets dat ze explosieven gebruiken om hem los te maken of te kraken. Wat je aan losse machines in de winkels ziet staan, is niet representatief voor een normale ATM die in de gevel is verwerkt.

In mijn ogen blijft het een issue dat het geld niet ontwaard wordt bij sabotage van de machine. Zodra er bepaalde G-krachten op de machine worden uitgeoefend moet de inhoud onbruikbaar worden. Dan heeft het (ram-)kraken geen nut meer en is die onzin snel genoeg afgelopen. Ipv machines uit te schakelen, zouden banken verplicht moeten worden de automaten dusdanig te beveiligen dat er geen winst te halen valt op het manipuleren van de automaat om de inhoud in handen te krijgen.

PSN-ID: Thunder76nl

• Niet online

[...]

Leuk voor de Nederlandse bank.. :?
Die hebben er iets meer kijk op dan jij.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Anoniem: 197141 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:26:
[...]

Die hebben er iets meer kijk op dan jij.
Zal best, maar die houden uiteraard rekening met alle partijen en andere randzaken waardoor ze niet simpelweg kunnen zeggen "doe maar stoppen met cash". Logisch vanuit hun oogpunt, want ze moeten zich breed opstellen. Als er ook maar enige negatieve impact zou zijn dan kunnen ze het al niet maken zeg maar.

Ik houd daar geen rekening mee en zeg simpelweg: leer maar cashloos betalen/geld beheren. Daar mag je van vinden wat je wilt uiteraard, want dat is puur mijn mening en gebaseerd op het feit dat ik in principe cashloos leef. :P

[Voor 11% gewijzigd door Angeloonie op 17-12-2019 12:32]

• Niet online
Goed argument, ik leef cashloos dus dan maar iedereen.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Anoniem: 197141 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:39:
Goed argument, ik leef cashloos dus dan maar iedereen.
Kom dan met goede argumenten waarom het níet zou kunnen? Anders dan een beetje kritisch reageren op mij kom jij ook nergens mee. Je probeert me ook niet van gedachten te veranderen dat cash wel moet blijven?

Als ik het kan, waarom kunnen anderen het niet? Ik heb geen speciale tools die niemand anders heeft. Het is dus voor iedereen bereikbaar. Cash heeft veel nadelen, zie o.a. de plofkraken al.

Cashloos:
+ Geen geld op zak: je kunt het niet kwijt raken, het kan niet gejat worden.
+ Altijd traceerbaar waaraan je geld uitgegeven is.
+ Geen geldautomaten meer nodig, geen plofkraken meer.
+ Geen zwart werk meer.
+ Betalen is veel sneller.
- Minder "gevoel" van geld uitgeven aanwezig.
- Lastiger voor ouderen misschien

Cash:
+ "Gevoel" van geld uitgeven meer aanwezig.
- Plofkraken op geldautomaten.
- Faciliteert zwart werken en ander crimineel gebruik.
- Vertraging in de supermarkt, mensen die hun muntjes precies gaan uittellen etc.
- Net niet genoeg cash bij je: probleem.

[Voor 58% gewijzigd door Angeloonie op 17-12-2019 13:56]

• Albinoraptor
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:23
Tja en overal betalen met iets wat getracked kan worden heeft ook zijn nadelen.
En er zit nogal groot verschil tussen iets kunnen en iets willen.

• Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:46:
[...]

Kom dan met goede argumenten waarom het níet zou kunnen? Anders dan een beetje kritisch reageren op mij kom jij ook nergens mee. Je probeert me ook niet van gedachten te veranderen dat cash wel moet blijven?

Als ik het kan, waarom kunnen anderen het niet? Ik heb geen speciale tools die niemand anders heeft. Het is dus voor iedereen bereikbaar. Cash heeft veel nadelen, zie o.a. de plofkraken al.
Hoe wil je iets afrekenen waar geen bereik is bijvoorbeeld.
Verder lees dit maar even: https://www.dnb.nl/nieuws...lletin-2017/dnb352209.jsp

• MrChickenman
  • Laatst online: 06:46

MrChickenman

Hand of the Archon

(jarig!)
[...]

+ Geen geld op zak: je kunt het niet kwijt raken, het kan niet gejat worden.
Je bank pas kan geskimmed worden, kun je alsnog geld kwijtraken,

🐔 🚀 💰 🌕

• Niet online
[...]

Cashloos:
+ Geen geld op zak: je kunt het niet kwijt raken, het kan niet gejat worden. ---> Owjee pas gerold.
+ Altijd traceerbaar waaraan je geld uitgegeven is. ---> Die data gaat veel waard worden.
+ Geen geldautomaten meer nodig, geen plofkraken meer. ----> Komen ze thuis je spullen stelen.
+ Geen zwart werk meer. ---> Hoe ga je ruilhandel tegenhouden?
+ Betalen is veel sneller. ----> Niets van te merken in de praktijk.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Anoniem: 197141 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:56:
[...]

Waar zou dat zijn? Kan even geen voorbeeld bedenken..
Ik lees weinig overtuigende argumenten, eigenlijk niets wat niet opgelost kan worden.
Het gaat daar vooral over het feit dat ze willen dat contant moet blijven kunnen omdat [insert reden], en dus zit alle redenatie uit die hoek. De insteek van dit artikel is niet "cash moet weg omdat", maar "cash moet blijven omdat".

Waarom kan het bijv. in Scandinavië wel nagenoeg volledig cashloos? Waarom zou dat hier niet kunnen? Er zijn daar wat maatregelen om cash nog te faciliteren, maar dat lijkt mij ook simpelweg een overgangssituatie die over een x-aantal jaren nutteloos zullen blijken.

Hoe meer je pushed richting cashloos, hoe makkelijker het zal worden. Tuurlijk zul je een overgangssituatie krijgen waarin je bepaalde zaken moet gaan opvangen, maar niets onoplosbaars, en hoe sneller je dat in gang zet hoe sneller het aangenomen gaat worden. Kwestie van gewenning in feite..
Anoniem: 197141 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:46:
[...]

Cashloos:
+ Geen geld op zak: je kunt het niet kwijt raken, het kan niet gejat worden. ---> Owjee pas gerold.
En je pincode dan?
+ Altijd traceerbaar waaraan je geld uitgegeven is. ---> Die data gaat veel waard worden.
Daar zal dan dus duidelijke regelgeving voor moeten komen, en volgens mij is daar al wat van gezegd. (iets met ING die reclames wilde tonen op basis van je uitgaven)
+ Geen geldautomaten meer nodig, geen plofkraken meer. ----> Komen ze thuis je spullen stelen.
Nu niet dan?
+ Geen zwart werk meer. ---> Hoe ga je ruilhandel tegenhouden?
Die snap ik even niet?
+ Betalen is veel sneller. ----> Niets van te merken in de praktijk.
Dan kom je denk ik in andere supermarkten als ik :P Het aantal rimpelsauriërs die met cash betaald en aan het kutten is kan ik niet meer op een hand tellen hier.

PS. ik doe ook niet alsof er geen nadelen zijn aan cashloos betalen! Maar de nadelen wegen IMO niet op tegen de voordelen.

[Voor 31% gewijzigd door Angeloonie op 17-12-2019 14:13]

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ruilhandel is nou niet echt praktisch. Als vraag of aanbod niet overeenkomen dan valt er niets te ruilen. Je moet maar net in een situatie komen waar beide partijen elkaar wat te bieden hebben. Of je moet heel omslachtig via meerdere schijven gaan ruilen maar dat heeft ook weer z'n uitdagingen.

Verder ben ik het met je eens.

• Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:06:

PS. ik doe ook niet alsof er geen nadelen zijn aan cashloos betalen! Maar de nadelen wegen IMO niet op tegen de voordelen.
En daar verschillen de meningen over, ik vind je argumenten niet overtuigend om over te gaan naar een door banken en staat volledig gecontroleerd systeem.
Dwarlorf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:14:
[...]

Ruilhandel is nou niet echt praktisch. Als vraag of aanbod niet overeenkomen dan valt er niets te ruilen.
Genoeg op te verzinnen met wat creativiteit. De stukadoor doet je muren buiten de boeken en jij regelt zijn boodschappen die week.

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 17-12-2019 14:32]

• DAzN
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
De enige oplossing is om het kontante geld niet langer noodzakelijk te maken. Hier in Noorwegen kan ik me de keer niet heugen dat ik kontant geld nodig had.

- bankaccept (PIN-betalingen), meestgebruikt en overal mogelijk
- credit-card-betalingen, vrijwel overal mogelijk zonder additionele kosten voor de klant
- contactloos, wordt nu uitgerold, meestal in combinatie met bankaccept
- betalen via een App (Vipps) op je mobiele telefoon waarbij je bedrijven kunt opzoeken in een directory, of een korte code, of mobiele telefoonnummer van een particulier

Straatverkopers, kinderen met een kraam, pizzabezorgers, iedereen heeft Vipps. Laagdrempelig, bank-onafhankelik (ondanks dat de grootste bank hier eigenaar is), en vooral gratis.

Nu zijn bankzaken hier in Noorwegen sowieso vrij goedkoop, zeker in vergelijking met Nederland.

Deze veranderingen zal Nederland versneld moeten doorvoeren - en niet van die rare concurrentie tussen banken waarbij er geen standaard ontstaat. En schaf die torenhoge credit-cardvergoedingen eens af voor de winkeliers.

• thunder8

thunder8

[...]

...
- Cash geld is niet afhankelijk van een kapotte bankpas, die niet binnen 24uur wordt vervangen. Ja je kan geen geld ophalen bij een automaat, daarom is een kleine reserve cash altijd handig.
- Bij verlies, defect worden van je telefoon heb je een alternatief. (bankpas ook, als je die dan nog bij je hebt)
- Cash werkt ook zonder stroom en internet.
- Wasbox voor de auto accepteert vaak alleen cashgeld en zelfs alleen muntgeld. De natte omgeving is niet erg geschikt voor pin, buiten de extra terminals die ze moeten installeren voor elke box apart. (die moet werken in weer en wind)
- Beter voor mensen die moeilijker met geld kunnen omgaan en/of onder bewind staan. Deze groep mensen heeft vaak al geen pinpas meer en krijgen een vast bedrag per week voor hun eten en drinken. Op is op en met cash lijkt deze groep toch meer grip te krijgen op de uitgaven dan een pinpas met hetzelfde bedrag per week.
- Cash is voor toeristen ook vaak een pré. Verloren bankpassen of niet compatibel betalingsstandaarden kunnen je een redelijk probleem opleveren in het buitenland als je verder geen cash hebt.
- Niet elk land is zo cashless als bijvoorbeeld NL en Zweden, sommige landen is cash only op heel veel plekken.
- 2de hands goederen kopen via marktplaats of consorten doe ik per voorkeur met cash.
- Als de regering bepaalt dat jij niet meer dan 10€ per dag mag uitgeven met je bankpas/telefoon/whatever, dan heb je niets meer te willen. Cash is dan koning. (zie de troubles in Griekenland met de 50€ max per dag uit de automaat)
- Geen profilering over hoe je je geld uitgeeft. Als banken de kans krijgen je data te verkopen aan bedrijven, dan ben je blij als je alles cash betaalt. Je zorgverzekering hoeft niet te weten dat je 3x per week bij de snackbar eet, milieudefensie hoeft niet te weten dat je 3x per week 60 liter diesel door de pijp jaagt en je vrouw hoeft niet te weten dat je een leuke ketting van 300€ voor haar verjaardag hebt gekocht. ;)

En dat is maar een kleine selectie van de argumenten die ik zo kan verzinnen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, zal waarschijnlijk ook wel niet, dit zijn mijn redenen om altijd cash naast e-cash te willen. Er is ook geen reden om het een de ander te laten uitsluiten. Beide hebben voor- en nadelen, beide kunnen naast elkaar bestaan.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
thunder8 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:38:
[...]

[..]
Zonder stroom gaat de kassa niet open, de schuifdeuren van de winkel werken dan ook niet, en dan kan men de barcodes ook niet scannen.

De winkel gaat niet eens open als er een grote pinstoring is.

Been there, stond voor een dichte winkel: Gesloten vanwege pinstoring.

• thunder8

thunder8

RaZ schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:43:
[...]

Zonder stroom gaat de kassa niet open, de schuifdeuren van de winkel werken dan ook niet, en dan kan men de barcodes ook niet scannen.

Op de markt kan je dan nog steeds betalen. Het zijn niet allemaal winkels met automatische deuren en electronische kassa's. Je kan voor elk argument wel een situatie verzinnen waar je zowel met cash als pin niet kan winkelen. Cash is van minder zaken afhankelijk dan pin, dat is gewoon een feit.

Ik kom veel op automeetings in Nederland als buitenland. Entreegelden gaan zonder uitzondering cash, eten en drinken heel erg vaak ook.

• Mortum
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-05 13:14

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

RaZ schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:43:
[...]

Uitzondering op de regel, het gebeurd in de polder vaak dat ik in een winkel sta en dat men enkel cash kan betalen door een rotte internetverbinding...

Foto-, Laser- en Livestreamnerd MEUK Discord

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

thunder8 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:38:
[...]

- Cash geld is niet afhankelijk van een kapotte bankpas, die niet binnen 24uur wordt vervangen. Ja je kan geen geld ophalen bij een automaat, daarom is een kleine reserve cash altijd handig.
Zoals je zelf al aangeeft: je kunt dan ook geen cash pinnen. En reserves bijhouden komt dan neer op geld in een oude sok stoppen thuis. Ik durf te beweren dat niemand daar nu rekening mee houdt en gewoon in de shit zit als er nu een storing is, en dus het moet doen met cash die ze toevallig bij zich hebben.
- Bij verlies, defect worden van je telefoon heb je een alternatief. (bankpas ook, als je die dan nog bij je hebt)
Hoe ga je bij verlies van je bankpas nu cash betalen (want hoe ga je cash pinnen)
En alle kassa's in winkels ook? Betwijfel het.. Zonder stroom zeker niet, en weet niet of kassa's tegenwoordig ook aan intranet hangen.
- Wasbox voor de auto accepteert vaak alleen cashgeld en zelfs alleen muntgeld. De natte omgeving is niet erg geschikt voor pin, buiten de extra terminals die ze moeten installeren voor elke box apart. (die moet werken in weer en wind)
Non-argument, dat is prima op te lossen door bijv. de betaalmachine op een betere plek te plaatsen, en kan prima met een centrale box met keuzemenu's etc.
- Beter voor mensen die moeilijker met geld kunnen omgaan en/of onder bewind staan. Deze groep mensen heeft vaak al geen pinpas meer en krijgen een vast bedrag per week voor hun eten en drinken. Op is op en met cash lijkt deze groep toch meer grip te krijgen op de uitgaven dan een pinpas met hetzelfde bedrag per week.
Dat is omdat ze cash gewend zijn als "dit is geld". Neem dat weg en ze zullen moeten wennen aan digitaal leven. Maar dit kun je nog steeds ondervangen door bijv. een aparte rekening/pas te maken met een limiet/tegoed er op oid. Bedoel maar dat hier vast iets op te verzinnen valt en cash geen 100% vereiste zal blijven.
- Cash is voor toeristen ook vaak een pré. Verloren bankpassen of niet compatibel betalingsstandaarden kunnen je een redelijk probleem opleveren in het buitenland als je verder geen cash hebt.
In de huidige situatie uiteraard! Daarom is het belangrijk dat dit soort situaties dan ook goed ondersteund zullen worden. Bijv. digitale bankpassen of wat dan ook. Ik zeg ook niet dat we nu direct cashloos moeten gaan zonder enige extra maatregelen.
- Niet elk land is zo cashless als bijvoorbeeld NL en Zweden, sommige landen is cash only op heel veel plekken.
Tijd om een standaard op iig Euro-niveau te introduceren. Dan zou je voor vreemde valuta nog wel cash kunnen ophalen oid.
- 2de hands goederen kopen via marktplaats of consorten doe ik per voorkeur met cash.
Ok.. leuk?
- Als de regering bepaalt dat jij niet meer dan 10€ per dag mag uitgeven met je bankpas/telefoon/whatever, dan heb je niets meer te willen. Cash is dan koning. (zie de troubles in Griekenland met de 50€ max per dag uit de automaat)
En hoe is dat anders dan nu? Cash/geen cash komt dat op hetzelfde neer, want dan kun je dus ook niet meer dan €10 per dag uit de muur trekken. Komt wederom neer op de oude sok met geld die niemand meer heeft.
- Geen profilering over hoe je je geld uitgeeft. Als banken de kans krijgen je data te verkopen aan bedrijven, dan ben je blij als je alles cash betaalt. Je zorgverzekering hoeft niet te weten dat je 3x per week bij de snackbar eet, milieudefensie hoeft niet te weten dat je 3x per week 60 liter diesel door de pijp jaagt en je vrouw hoeft niet te weten dat je een leuke ketting van 300€ voor haar verjaardag hebt gekocht. ;)
Daarom moet daar dus ook duidelijke regelgeving voor komen.
En dat is maar een kleine selectie van de argumenten die ik zo kan verzinnen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, zal waarschijnlijk ook wel niet, dit zijn mijn redenen om altijd cash naast e-cash te willen. Er is ook geen reden om het een de ander te laten uitsluiten. Beide hebben voor- en nadelen, beide kunnen naast elkaar bestaan.
Ben het inderdaad niet mee eens zoals je al kunt zien ;) En ik zeg ook niet dat we zomaar om moeten, er moeten zeker nog wat dingen geregeld worden voor het zou kunnen. Regelgeving, betere voorzieningen etc. moeten allemaal aangepast worden.
Maar de weerstand om het niet te doen vind ik raar. Het enige dat je in feite kwijt raakt met cashloos is de mogelijkheid om anoniem te betalen. Voor sommigen is dat erg belangrijk, voor anderen niet.. Maarja dat is op diverse andere vlakken net zo goed een "issue" waar tegenwoordig aangelopen wordt, en zal niemand het ooit eens over gaan worden.

• Indoubt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tommie12 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:00:
knip....

In elk geval, Zweden en Ijsland bewijzen dat het perfect zonder cash kan. Ik ben in beide landen op vakantie geweest, en heb geen zweeds of ijslands geld in mijn vingers gehad. Zelfs een ijsje kon met de kaart.
Ik gebruik zo weinig mogelijk cash.

Uiteindelijk zijn er maar 2 sectoren die het echt bij cash zullen houden... prostitutie en drugshandel.
Of we het daar voor moeten aan houden....
En waar in zweden. Ik kom er redelijk vaak en er zijn heel veel plekken waar je alleen met cash kan betalen. Het gaat vrij goed in Stockholm, Gotenberg Arvika en Malmo maar zodra je buiten de grote steden komt wordt het vaak rap slechter.

Ijsland heeft minder inwoners dan een middelgrote stad in Nederland en bij ons zijn de steden al niet groot. Daarvan woont ook nog eens 60% in de hoofdstad. In Reykjavik zal het best lukken ja

[Voor 31% gewijzigd door Indoubt op 17-12-2019 15:09]

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Angeloonie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:53:
[...]

Zoals je zelf al aangeeft: je kunt dan ook geen cash pinnen. En reserves bijhouden komt dan neer op geld in een oude sok stoppen thuis. Ik durf te beweren dat niemand daar nu rekening mee houdt en gewoon in de shit zit als er nu een storing is, en dus het moet doen met cash die ze toevallig bij zich hebben.
Voorbereiding
[...]

Hoe ga je bij verlies van je bankpas nu cash betalen (want hoe ga je pinnen)
Voorbereiding
[...]
En alle kassa's in winkels ook? Betwijfel het.. Zonder stroom zeker niet, en weet niet of kassa's tegenwoordig ook aan intranet hangen.
Nood-aggregaten bestaan ;)
[...]
Non-argument, dat is prima op te lossen door bijv. de betaalmachine op een betere plek te plaatsen, en kan prima met een centrale box met keuzemenu's etc.
Wanneer ben jij voor het laatst bij een wasstraat geweest? die willen alles compact houden en bij de zelf-wash hangt alles in de box waar je met de hogedrukreiniger bezig ben ;)
[...]

Dat is omdat ze cash gewend zijn als "dit is geld". Neem dat weg en ze zullen moeten wennen aan digitaal leven. Maar dit kun je nog steeds ondervangen door bijv. een aparte rekening/pas te maken met een limiet/tegoed er op oid. Bedoel maar dat hier vast iets op te verzinnen valt en cash geen 100% vereiste zal blijven.
Psychologie werkt helaas niet zo
[...]

In de huidige situatie uiteraard! Daarom is het belangrijk dat dit soort situaties dan ook goed ondersteund zullen worden. Bijv. digitale bankpassen of wat dan ook. Ik zeg ook niet dat we nu direct cashloos moeten gaan zonder enige extra maatregelen.
Prima, dan werkt het in ons land volledig digitaal, maar wat nou als wij op vakantie gaan?
[...]

Ok.. leuk?
Jij ben duidelijk de uitzondering die nooit naar een rommelmarkt gaat/is geweest.
[...]
En hoe is dat anders dan nu? Cash/geen cash komt dat op hetzelfde neer, want dan kun je dus ook niet meer dan €10 per dag uit de muur trekken. Komt wederom neer op de oude sok met geld die niemand meer heeft.

[...]

[...]

Ben het inderdaad niet mee eens zoals je al kunt zien ;) En ik zeg ook niet dat we zomaar om moeten, er moeten zeker nog wat dingen geregeld worden voor het zou kunnen. Regelgeving, betere voorzieningen etc. moeten allemaal aangepast worden.
Maar de weerstand om het niet te doen vind ik raar. Het enige dat je in feite kwijt raakt met cashloos is de mogelijkheid om anoniem te betalen. Voor sommigen is dat erg belangrijk, voor anderen niet.. Maarja dat is op diverse andere vlakken net zo goed een "issue" waar tegenwoordig aangelopen wordt, en zal niemand het ooit eens over gaan worden.
En de rest maar even verzameld:
zolang banken en providers storingen blijven houden, wil jij dan daar iedereen op afhankelijk houden?
Ik hou liever een alternatief open (cash ;) )

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

@Mortum Jouw uitgangspunt is dan dus dat iemand altijd cash heeft liggen. Want als banken storingen hebben kun je net zo goed niet cash pinnen.

Maar dat doet niemand, want om jou te quoten "Psyschologie werkt helaas niet zo". Ik ken werkelijk niemand die voorbereid is op storingen door thuis ergens een voorraadje cash te hebben. Wat ze toevallig nog aan cash in de portemonnee hebben zitten is waar ze het mee moeten doen.

Carwash: ik ben nog nooit bij een box geweest, enkel een wasstraat (met pin), maar hoe moeilijk kan het zijn om ergens buiten waterbereik een terminal te plaatsen waarin je betaalt voor een bepaalde washbox waarna die geactiveerd wordt?
Rommelmarkt: laatste rommelmarkt waar ik was kon ik gewoon met een tikkie afrekenen.
Vakanties: zoals ik eerder aangaf zou je voor vreemde valuta nog wel iets moeten verzinnen voor cash, zo lang er binnen de EU gewoon een goede structuur staat voor Euro-betalingen. Maar goed, ook tijdens mijn vakanties heb ik nooit cash bij mij, want pinpas en creditcard.

Maarja, dit lijkt mij simpelweg een gevalletje agree to disagree. Mijn mening is denk ik wel duidelijk en die van jou en anderen ook. :)

[Voor 11% gewijzigd door Angeloonie op 17-12-2019 15:18]

• thunder8

thunder8

Angeloonie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:53:
[...]

[...]

Hoe ga je bij verlies van je bankpas nu cash betalen (want hoe ga je pinnen)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Tijd om een standaard op iig Euro-niveau te introduceren. Dan zou je voor vreemde valuta nog wel cash kunnen ophalen oid.

[...]
Ok.. leuk?

[...]

[...]

[...]

Ik heb altijd een reserve hoeveelheid geld in een oude sok en in mijn portemonnee. Ik ga zonder die laatste de deur niet uit. Noem me maar oldfashioned, maar het komt nog met enige regelmaat voor dat er pinstoringen zijn.

Ik wil niet afhankelijk zijn van een betaalterminal. In een winkel kan je de boodschappen nog laten staan, maar als jij zonder enige vorm van alternatieven bij een tankstation staat, de tank gevuld hebt en niet kan betalen, heb je een probleem. Dus met een reserve hoeveelheid cash heb je altijd een alternatieve manier van betalen.

Gaat mijn bankpas kapot? Dan vraag ik een nieuwe aan en kan ik de dagen zonder pas overbruggen met mijn reserve cash.

Cash is tastbaar. Mijn ervaring is dat je met tastbaar geld anders omgaat dan een electronisch nummertje. Of het nu een oplaadkaart is voor een concert of de bedrijfskantine, je geeft met een dergelijk middel ongemerkt sneller geld uit dan met cash. En mensen met geldproblemen geven dat electronische nummertje sneller uit dan wie dan ook. Met cash zit er nog enigszins een rem op. Het is ook niet voor niets waarom bewindvoering dit cash doet en niet met een bankpas die elke week 50€ "tegoed" erbij krijgt.

Hoe is dat anders dan nu? Naja heel makkelijk: Stel ik heb 500€ cash in mijn oude sok. Jij niet. Morgen kan je niet meer dan 10€ per dag uitgeven met pin omdat de regering zo besloten heeft. Wie gaat er dan makkelijker zijn kast vullen met essentiële boodschappen? Je vergeet in dit geval dat ik ook nog 10€ kan pinnen dan per dag. Cash is dan koning en mogelijk krijg ik voor 10€ cash meer dan jij voor 10€ pin als de nood aan de man komt.

Jij mag het raar vinden die weerstand. Ik vind geen weerstand raar. Waarom zou je een betaalmiddel die al eeuwen bewezen heeft goed te functioneren inruilen voor een digitale teller die zomaar op nul gezet kan worden? Voor de rest mag je het met me eens zijn, dat we het oneens met elkaar zijn. Uiteindelijk is dat ook niet de strekking van dit topic.

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:35

Felyrion

goodgoan!

Ik ben eigenlijk sinds een paar jaar wel bijna volledig over op pin, maar toch loop ik altijd wel met een hoeveelheid cash rond. Ik kom het toch nog te vaak tegen dat pinnen niet kan of niet handig is.

Zo stond ik een tijdje terug nog op een aardig festival (paar duizend man) en toen was er storing vanuit de provider. Konden er ineens geen munten met pin afgerekend worden. Daar ontstond wel lichtelijke chaos. Hoe relaxed is het dan gewoon met je briefgeld te wapperen en wél te kunnen afrekenen.

Tuurlijk zijn het de uitzonderingen, maar het is een fijn vangnetje om te hebben.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Angeloonie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:16:
@Mortum Jouw uitgangspunt is dan dus dat iemand altijd cash heeft liggen. Want als banken storingen hebben kun je net zo goed niet cash pinnen.
ja, hier in de polder heeft iedereen cash in huis.
Maar dat doet niemand, want om jou te quoten "Psyschologie werkt helaas niet zo". Ik ken werkelijk niemand die voorbereid is op storingen door thuis ergens een voorraadje cash te hebben. Wat ze toevallig nog aan cash in de portemonnee hebben zitten is waar ze het mee moeten doen.
Van de mensen die ik ken is de vuistregel een beetje dat men er voor een week aan boodschappen mee kan doen.
Carwash: ik ben nog nooit bij een box geweest, enkel een wasstraat (met pin), maar hoe moeilijk kan het zijn om ergens buiten waterbereik een terminal te plaatsen waarin je betaalt voor een bepaalde washbox waarna die geactiveerd wordt?
Het zal ongetwijfeld technisch mogelijk zijn, maar waarom veranderen wat werkt?
Enig resultaat is dat de wasstraat duurder wordt omdat er ook een internetverbinding nodig is om de betaling te kunnen verwerken.
Rommelmarkt: laatste rommelmarkt waar ik was kon ik gewoon met een tikkie afrekenen.
Knap! op de postzegelbeurs bij het verzorgingstehuis waar mijn pa werkt kon enkel cash betaald worden.
Vakanties: zoals ik eerder aangaf zou je voor vreemde valuta nog wel iets moeten verzinnen voor cash, zo lang er binnen de EU gewoon een goede structuur staat voor Euro-betalingen. Maar goed, ook tijdens mijn vakanties heb ik nooit cash bij mij, want pinpas en creditcard.
Juist op vakanties wil ik graag cash betalen want zodra de locals door hebben dat je een toerist ben, proberen ze je een poot uit te draaien, en dat overzicht heb ik een stuk sneller als ik met cash betaal.

(ik ga niet continu hoofdrekenen met "hoeveel heb ik nu uitgegeven" terwijl ik wel makkelijk kan zien "ik heb voor €50 aan vreemde valuta in mijn portemonnee, hoeveel is er nu nog over"
Maarja, dit lijkt mij simpelweg een gevalletje agree to disagree. Mijn mening is denk ik wel duidelijk en die van jou en anderen ook. :)
Ik vind dit een gevaarlijke mindset, omdat het voor jou werkt hebben alle voorstanders ongelijk?
We zijn het inderdaad niet eens.. maar dit lijkt wel een manager-houding die de wereld van achter zijn bureau in airconditioning bestuurd..

Wat @thunder8 net ook typed, een digitale klokje kan makkelijk gereset worden....
En dat is niet eens zo enorm lang terug gebeurd: in 2009 bij de DSB bank kon iedereen met meer dan 100K fluiten naar zijn centen door een failisement...

Nu heb ik (helaas) niet zo veel op de bank staan.. maar het zorgt er wel voor, mede door de lage rente, dat ik niet graag geld bij een bank heb.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:59
Voor kinderen is het erg belangrijk om met fysiek geld om te leren gaan voordat ze overgaan op de digitale variant. Zo leren ze sparen, en zien ze ook daadwerkelijk dat er meer muntjes in dat varkentje komen. Bij uitgeven zien en leren ze ook dat er een verschil is tussen 2 euro, 20 euro en 200 euro. Als je kinderen alleen maar een bankrekening laat zien en en pinpas geeft groeit er hele generatie die geen waarde toekent aan geld. Dat heeft voor die personen een flink nadeel.

Op de kleuter school leer je toch ook optellen en aftrekken met iets fysieks? Vroeger hadden we daar een telraam voor nu een spelletje met appeltjes etc.

Ook zou ik nog graag fysiek over mijn geld willen kunnen beschikken in het geval mijn bank dreigt om te vallen,of ik moet vluchten voor geweld etc.
Ook heb ik altijd wat noodgeld op zak en ligt er een klein bedrag in de auto voor als ik mijn portemonnee kwijtraak (al eens nodig gehad om parkeergarage te kunnen betalen!)

Ook kan er makkelijk stiekem worden afgeroomd van digitaal geld, kun jij bijvoorbeeld nagaan of de bank buiten de boekjes om iedere maand een x bedragje stiekem inhoudt? Nee dat gaat niet. Dat is bekend truukje van menig kwaadwillende boekhouder.

Wat mij betreft een gevaarlijke ontwikkeling.

[Voor 20% gewijzigd door Cobb op 17-12-2019 15:41]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Indoubt schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:04:
[...]

En waar in zweden. Ik kom er redelijk vaak en er zijn heel veel plekken waar je alleen met cash kan betalen. Het gaat vrij goed in Stockholm, Gotenberg Arvika en Malmo maar zodra je buiten de grote steden komt wordt het vaak rap slechter.

Ijsland heeft minder inwoners dan een middelgrote stad in Nederland en bij ons zijn de steden al niet groot. Daarvan woont ook nog eens 60% in de hoofdstad. In Reykjavik zal het best lukken ja
In Ijsland ging het gewoon overal. Ook in een klein cafeetje in een dorpje van amper 100 inwoners.
Gedurende een week heb ik geen Ijslandse briefjes of munten in mijn handen gehad.

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22-06 07:37
Anoniem: 197141 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:56:
[...]

Verder lees dit maar even: https://www.dnb.nl/nieuws...lletin-2017/dnb352209.jsp
Offline PIN terminals bestaan gewoon nog :). Bijvoorbeeld; apple pay werkt gewoon wanneer telefoon offline is. In een vliegtuig bijvoorbeeld, waar zowel de PIN terminal als telefoon offline is ;-).

De merchant zal alle betalingen ophalen wanneer er weer internet verbinding is.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DAzN schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:37:
- betalen via een App (Vipps) op je mobiele telefoon waarbij je bedrijven kunt opzoeken in een directory, of een korte code, of mobiele telefoonnummer van een particulier

Straatverkopers, kinderen met een kraam, pizzabezorgers, iedereen heeft Vipps. Laagdrempelig, bank-onafhankelik (ondanks dat de grootste bank hier eigenaar is), en vooral gratis.
Kunnen buitenlanders daar ook gebruik van maken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23-06 13:17

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

Afgelopen jaren steeds vaker gezien dat er storingen zijn bij banken. Je hebt dan ineens niet meer de mogelijkheid om te bekijken wat je saldo is, geld over te boeken van je spaar naar lopende rekening, pin ligt er uit. Sta je dan in de winkel zonder cash en kun je niet afrekenen. Op rekening gebeurt vrijwel niet meer.

Contant geld doet wonderen bij verkopers, ze gaan eerder akkoord met afdingen als je met contact zou willen betalen (ze worden er hongerig van).

Voor een groot gedeelte van de bevolking is geld nog altijd een probleem, en is wekelijks zakgeld met cash een goede oplossing. Ze hebben dan een harde limiet die niet overschreven kan worden. Met de pin zouden ze altijd nog hun spaarrekening kunnen plunderen of meer uit kunnen geven dan de bedoeling is.

Het gevaar is juist het makkelijke uitgeven, iets wat banken juist willen omdat rood staan inkomsten betekend.

Het kost tegenwoordig steeds meer geld om je geld bij een bank achter te laten. Analisten verwachten zelfs dat je straks negatieve rente kunt gaan krijgen en dus EXTRA moet gaan betalen om een spaarrekening te hebben. Dat zou betekenen dat ik na mijn belasting en alle kosten ook nog geld mag betalen aan de bank (buiten wat ik maandelijks al betaal).

Er zijn legio scenario's te bedenken waarom je niet afhankelijk wilt zijn van banken etc. Als ik hier boven al lees dat winkels dicht zouden gaan vanwege een pinstoring (wij hebben een aantal winkels en dit heb ik nog nooit gezien, kassala gaat altijd open en prijzen staan gewoon op het artikel) dan betekend dat niet veel goeds. Een winkel zou dan per direct geen omzet meer binnen halen als een kwaadwillige het netwerk plat zou gooien, erg gevaarlijk.

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• Tommie12
Cobb schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:36:
Voor kinderen is het erg belangrijk om met fysiek geld om te leren gaan voordat ze overgaan op de digitale variant. Zo leren ze sparen, en zien ze ook daadwerkelijk dat er meer muntjes in dat varkentje komen. Bij uitgeven zien en leren ze ook dat er een verschil is tussen 2 euro, 20 euro en 200 euro. Als je kinderen alleen maar een bankrekening laat zien en en pinpas geeft groeit er hele generatie die geen waarde toekent aan geld. Dat heeft voor die personen een flink nadeel.

Op de kleuter school leer je toch ook optellen en aftrekken met iets fysieks? Vroeger hadden we daar een telraam voor nu een spelletje met appeltjes etc.

Ook zou ik nog graag fysiek over mijn geld willen kunnen beschikken in het geval mijn bank dreigt om te vallen,of ik moet vluchten voor geweld etc.
Ook heb ik altijd wat noodgeld op zak en ligt er een klein bedrag in de auto voor als ik mijn portemonnee kwijtraak (al eens nodig gehad om parkeergarage te kunnen betalen!)

Ook kan er makkelijk stiekem worden afgeroomd van digitaal geld, kun jij bijvoorbeeld nagaan of de bank buiten de boekjes om iedere maand een x bedragje stiekem inhoudt? Nee dat gaat niet. Dat is bekend truukje van menig kwaadwillende boekhouder.

Wat mij betreft een gevaarlijke ontwikkeling.
De toekomst zal het ons vertellen.
Vanaf het moment dat kinderen zelf geld uitgeven hebben ze meestal ook een telefoon. Daar kunnen ze perfect volgen hoeveel geld ze nog hebben, en onderschat ze niet. Ze passen zich sneller aan dan ons, oude knarren.
Het is een beetje een mindset. Tegenwoordig heb je ook verschillende manieren om te betalen. Debetkaart, creditkaart, telefoon om instant transacties te doen, maar ook voor overschrijvingen.

Als je echt in noodscenario's gaat denken, dan kan je beter ook zorgen voor wat gouden munten.

• Cobb
Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:45:
[...]

Vanaf het moment dat kinderen zelf geld uitgeven hebben ze meestal ook een telefoon. Daar kunnen ze perfect volgen hoeveel geld ze nog hebben, en onderschat ze niet. Ze passen zich sneller aan dan ons, oude knarren.
Het is een beetje een mindset. Tegenwoordig heb je ook verschillende manieren om te betalen. Debetkaart, creditkaart, telefoon om instant transacties te doen, maar ook voor overschrijvingen.
Hoezo hebben ze al een telefoon? Vanaf 4 jaar geef ik.mijn drie kinderen zakgeld. Een mobiel krijgen ze pas van ons op hun 10e niet eerder..
Mobiel bankieren komt wel als ze 15 zijn..

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Tommie12
AntonyterHorst schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:45:

Er zijn legio scenario's te bedenken waarom je niet afhankelijk wilt zijn van banken etc. Als ik hier boven al lees dat winkels dicht zouden gaan vanwege een pinstoring (wij hebben een aantal winkels en dit heb ik nog nooit gezien, kassala gaat altijd open en prijzen staan gewoon op het artikel) dan betekend dat niet veel goeds. Een winkel zou dan per direct geen omzet meer binnen halen als een kwaadwillige het netwerk plat zou gooien, erg gevaarlijk.
Als de electriciteit uit valt, dan gaat de kassala ook niet meer open. In elk geval, alles wat groter is dan een 2-mans kruidenier kan dan geen boodschappen meer afrekenen.

• thunder8

thunder8

karimmm schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:44:
[...]

Offline PIN terminals bestaan gewoon nog :). Bijvoorbeeld; apple pay werkt gewoon wanneer telefoon offline is. In een vliegtuig bijvoorbeeld, waar zowel de PIN terminal als telefoon offline is ;-).
Weet je dat wel zeker? Jouw telefoon mag dan wel offline zijn, maar de pin-terminal denk ik niet hoor. De betaalpas staat bij ApplePay in de secure enclave en heeft daarom geen internetverbinding nodig, maar de pinterminal gaat wel checken of jouw gegevens kloppen via een verbinding.

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:45:
[...]

Als je echt in noodscenario's gaat denken, dan kan je beter ook zorgen voor wat gouden munten.
Vroeger, toen ik 5 was, kreeg ik wel eens 10 cent om bij het tankstation een snoepje te halen.

Geef jij jou kind straks je bankpas met pincode mee om hetzelfde te doen?

• Soggney
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-06 15:54

Soggney

Zeekomkommer

DAzN schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:37:
De enige oplossing is om het kontante geld niet langer noodzakelijk te maken. Hier in Noorwegen kan ik me de keer niet heugen dat ik kontant geld nodig had.

- bankaccept (PIN-betalingen), meestgebruikt en overal mogelijk
- credit-card-betalingen, vrijwel overal mogelijk zonder additionele kosten voor de klant
- contactloos, wordt nu uitgerold, meestal in combinatie met bankaccept

Nu zijn bankzaken hier in Noorwegen sowieso vrij goedkoop, zeker in vergelijking met Nederland.

Deze veranderingen zal Nederland versneld moeten doorvoeren - en niet van die rare concurrentie tussen banken waarbij er geen standaard ontstaat. En schaf die torenhoge credit-cardvergoedingen eens af voor de winkeliers.
Ik kon anders geen bus betalen zonder kronen. Die Kolumbus app werkte voor geen meter.
Of wou je toeristen gewoon weghouden?

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Tommie12
Mortum schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:48:
[...]

Vroeger, toen ik 5 was, kreeg ik wel eens 10 cent om bij het tankstation een snoepje te halen.

Mijn kinderen hadden op hun 12e wel een pinpas, en het gebeurde zeker dat ze op hun 10e iets gingen kopen met onze kaart.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23-06 13:17

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:48:
[...]

Als de electriciteit uit valt, dan gaat de kassala ook niet meer open. In elk geval, alles wat groter is dan een 2-mans kruidenier kan dan geen boodschappen meer afrekenen.
Je hebt geen ervaring met winkels zo te zien, een kassalade is altijd open te maken namelijk. Met de sleutel dan wel met een pin onderop de la.

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22-06 07:37
thunder8 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:48:
[...]

Weet je dat wel zeker? Jouw telefoon mag dan wel offline zijn, maar de pin-terminal denk ik niet hoor. De betaalpas staat bij ApplePay in de secure enclave en heeft daarom geen internetverbinding nodig, maar de pinterminal gaat wel checken of jouw gegevens kloppen via een verbinding.
Ja hoor. Niet ieder vliegtuig heeft een internetverbinding aan boord (ook voor pin terminals). Ook heb je "op grond", voornamelijk in de armere landen, gewoon offline PIN terminals.

Mij wel eens overkomen dat ik bijvoorbeeld een aankoop deed bij een kleine kraampje op straat, ik gewoon ging pinnen en het geld niet **direct** eraf ging. Wel ging het dan pas een paar dagen (of uren) later alsnog af.

https://www.hostmerchants...cles/emv-cvm-offline-pin/
Offline PIN is a cardholder verification method, or CVM, unique to EMV cards; magnetic stripe cards do not support offline PIN. As its name suggests, offline PIN can be performed regardless of whether the terminal has an internet connection.

When the EMV card is programmed, the offline PIN code is stored within the card’s microprocessor. During an offline PIN cardholder verification, the PIN entered into the terminal or PIN pad is sent to the card. The card’s microprocessor then returns one of two answers: if the entered PIN and the stored PIN are the same, the card sends a confirmation signal; if they are different, the card sends a failure signal. In this way, the stored PIN is never transmitted; it remains securely stored within the microprocessor.

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:49:
[...]

Mijn kinderen hadden op hun 12e wel een pinpas, en het gebeurde zeker dat ze op hun 10e iets gingen kopen met onze kaart.
gedurft, ik wist dat ik op 5 jarige leeftijd zelfs legoblokjes sloopte, een pinpas zou helemaal makkelijk kapot gaan :+

(waar ik op doel: dat het voor de 1 werkt, betekend niet automatisch dat het voor iedereen zou moeten werken ;) )

[Voor 13% gewijzigd door Mortum op 17-12-2019 15:53]

• Cobb
Mortum schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:48:
[...]

Ha mijn zusje kreeg eens 10 gulden mee voor wat boodschappen, heeft ze dat bij drogisterij om de hoek volledig uitgeven aan snoep. Als ze een pinpas had , had ze ongetwijfeld wat meer uitgegeven. Maar het gevolg is dat je als ouder dan maar zelf gaat en er weer een oefening tot zelfstandige kinderen verloren gaat.

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Cobb schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:53:
[...]

Ha mijn zusje kreeg eens 10 gulden mee voor wat boodschappen, heeft ze dat bij drogisterij om de hoek volledig uitgeven aan snoep. Als ze een pinpas had , had ze ongetwijfeld wat meer uitgegeven. Maar het gevolg is dat je als ouder dan maar zelf gaat en er weer een oefening tot zelfstandige kinderen verloren gaat.
Mijn ouders hadden mij door :+ kreeg enkel de verantwoordelijkheid over mijn eigen snoep :P

Maar terugkomend:

In de grote moderne stad zal het ongetwijfeld werken onder de huidige generatie.

Maar voor ouderen en buitengebieden is het afschaffen van cash een dooddoener op hun dagelijks leven.
Die offline terminals ken ik, die kunnen maar een beperkte hoeveelheid transacties opslaan voor ze het moeten syncen online, en zijn ook te misleiden, de terminal weet namelijk niet hoeveel geld de betalende partij tot zijn beschikking heeft, en of een pas niet ondertussen geblokkeerd is...

[Voor 32% gewijzigd door Mortum op 17-12-2019 15:59]

• itsalex
  • Niet online
thunder8 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:51:
[...]

Met het eerste deel ben ik met je eens. Echter het dikgedrukte deel klopt niet. Als je weet hoe de automaat zelf, de interface met de gebruiker is slechts een klein deel van de machine, vastgezet is aan de grond/fundering, dan trek je dat ding niet zomaar ff uit een gevel. Het is ook niet voor niets dat ze explosieven gebruiken om hem los te maken of te kraken. Wat je aan losse machines in de winkels ziet staan, is niet representatief voor een normale ATM die in de gevel is verwerkt.

In mijn ogen blijft het een issue dat het geld niet ontwaard wordt bij sabotage van de machine. Zodra er bepaalde G-krachten op de machine worden uitgeoefend moet de inhoud onbruikbaar worden. Dan heeft het (ram-)kraken geen nut meer en is die onzin snel genoeg afgelopen. Ipv machines uit te schakelen, zouden banken verplicht moeten worden de automaten dusdanig te beveiligen dat er geen winst te halen valt op het manipuleren van de automaat om de inhoud in handen te krijgen.
Het lijkt mij niet als een pinautomaat op een x plaats staat waar een gevel/winkel/centra al omheen is, dat ze daar in de grond niet palen kunnen slaan of beton even kunnen storten om een goede verankering te kunnen realiseren. Als de automaat op een etage met iets onder staat, dan ga je het niet zo even verankeren. Had dan op een verhoging gezet, binnen of op een andere manier opgelost want als ik kijk hoe de automaat van een bank hier in de buurt staat, nou als je grofgeschut gaat gebruiken, dan is die automaat zo open volgens mij. Deze staat helemaal alleen en mag wel wat groter zijn maar met grofgeschut is dit ook einde verhaal.

Het geld had gewoon vanuit een centrale plaats in een bank moeten komen en niet in de automaat zelf bewaard moeten worden. Dat brengt o.a. dit risico mee.

Zoals de losse modules bij supermarkten/centra, ja dat is gewoon risicovol en eigenlijk o.a. de schuld van de bank zelf want als immers de bank zelf in de centra aanwezig waren, dan was deze noodzaak ook niet direct geweest en had je al een kleiner risico gehad maar dat is mijn mening en naar mijn mening ook te voorkomen.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:36:
Met dat argument kan ik ze ook nog kolen laten scheppen :+

Mijn jongens zijn 5 en 7 en hebben gewoon een rekening met pinpas. Natuurlijk heb ik zelf rekeningen voor hen op de achtergrond, maar ze hebben ook allebei een rekening met eigen spaarcentjes. Opa en oma storten daar ook op. Ik leer ze daarmee omgaan.

Waarom zou ik ze leren omgaan met iets waar ze niks meer mee te maken gaan krijgen als ze op zichzelf staan :?

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Ik snap niet waarom banken niet gewoon een unit maken zoals een "muizenval". (formaat kleine zeecontainer)

Even wat geratel vanuit techneuten perspectief :+

1 persoon per keer naar binnen toegelaten, toegang via sluis.

Meerdere camera's met eventueel een gezichtsherkenning.
Gezicht bedekt? dan even checken of het om een boerka gaat en anders automaat afschakelen.

Gezicht niet bedekt, sluis gaat verder open en persoon kan doorlopen naar automaat.

Indien er met de automaat geknoeid wordt gaat alarm af en gaat sluis op slot, (door politie gelijk dader beschikbaar op locatie) tenzij brand, dan springt sluis open (indien iemand binnen), maar heb je wel duidelijke camerabeelden ;)

Wordt de unit ongepland verplaatst, verfbom.
valt de stroom uit, nood-accu om persoon buiten te laten, daarna deuren op slot.
Plofkraak alleen mogelijk als dader de knal direct in zijn gezicht wilt: anders moet persoon eerst door de sluis naar buiten en die vergrendeld na de explosie, dus geen weg meer terug naar binnen (want, deuren vergrendelen)

Audiosensoren, en schoksensoren detecteren knal, activeren verfbom waarmee geld onbruikbaar wordt.

Volgens mij is dit technisch niet eens zo onwijs moeilijk, en vangt het de meeste dingen wel af :)

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
thunder8 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:20:
[...]
Het is ook niet voor niets waarom bewindvoering dit cash doet en niet met een bankpas die elke week 50€ "tegoed" erbij krijgt.
Klein puntje gezien je hele reactie, maar moet er toch even op reageren:
Vrijwel alle bewindvoerders die ik ken (en ik heb er dagelijks mee te maken vanuit mijn werk) doen dat juist wel met een bankpas/bankrekening die iedere week x-bedrag erbij krijgt.
Er wordt over het algemeen gewerkt met een beheerrekening, waar het geld op binnen komt en de vaste lasten mee betaald worden, en een leefgeldrekening waar de persoon vrij over kan beschikken. Vanuit de beheerrekening gaat er dan iedere week x-bedrag naar de leefgeldrekening om naar eigen inzicht uit te geven (aan boodschappen, benzine, slechte gewoonten als sigaretten, krasloten, etc).

Nu moet ik wel zeggen dat velen er vervolgens voor kiezen dat bedrag contant te pinnen zodra ze het binnen hebben, maar dat is dus een keuze van die persoon, en niet de bewindvoerder.

• thunder8

thunder8

defusion schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:56:
[...]

Klein puntje gezien je hele reactie, maar moet er toch even op reageren:
Vrijwel alle bewindvoerders die ik ken (en ik heb er dagelijks mee te maken vanuit mijn werk) doen dat juist wel met een bankpas/bankrekening die iedere week x-bedrag erbij krijgt.
Er wordt over het algemeen gewerkt met een beheerrekening, waar het geld op binnen komt en de vaste lasten mee betaald worden, en een leefgeldrekening waar de persoon vrij over kan beschikken. Vanuit de beheerrekening gaat er dan iedere week x-bedrag naar de leefgeldrekening om naar eigen inzicht uit te geven (aan boodschappen, benzine, slechte gewoonten als sigaretten, krasloten, etc).

Nu moet ik wel zeggen dat velen er vervolgens voor kiezen dat bedrag contant te pinnen zodra ze het binnen hebben, maar dat is dus een keuze van die persoon, en niet de bewindvoerder.
Dan zijn er toch verschillen in NL. Ik ken enkele personen die bij de stadsbank lopen en het cash krijgen. Tenminste wat ze mij vertellen.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Soggney schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:49:
[...]

Ik kon anders geen bus betalen zonder kronen. Die Kolumbus app werkte voor geen meter.
Of wou je toeristen gewoon weghouden?
De laatste keer dat ik er was kon ik met

van alle vormen van OV gebruik maken, gekocht met de pinpas en die wat ik had was 24u binnen een bepaalde zone geldig.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DAzN
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:44:
[...]

Kunnen buitenlanders daar ook gebruik van maken?
Goeie vraag, en volgens mij niet. Dus dat is inderdaad nog wel een nadeel. Maar ik denk dat buitenlanders vaker gebruik maken van hun credit card en andere betaalpassen. Immers zal een buitenlander niet zo gek vaak iets op straat kopen.

En inderdaad, die Ruter-kaart kun je in al het openbaar vervoer gebruiken. Tegenwoordig op met een app die volgens mij ook buitenlandse credit-cards slikt.

[Voor 16% gewijzigd door DAzN op 17-12-2019 18:51. Reden: aanvulling]

• Cobb
PWM schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:36:
[...]

Met dat argument kan ik ze ook nog kolen laten scheppen :+

Mijn jongens zijn 5 en 7 en hebben gewoon een rekening met pinpas. Natuurlijk heb ik zelf rekeningen voor hen op de achtergrond, maar ze hebben ook allebei een rekening met eigen spaarcentjes. Opa en oma storten daar ook op. Ik leer ze daarmee omgaan.

Waarom zou ik ze leren omgaan met iets waar ze niks meer mee te maken gaan krijgen als ze op zichzelf staan :?
Mijn zoontje van 6 en dochter van 4 vinden het nog heerlijk om af en toe hun spaarpot om te draaien en hun centjes te tellen. Hij heeft 1 jaar gespaard voor zijn Nintendo Switch. Kon daadwerkelijk zien dat dat ding een hoop geld kostte. Als hij een pinpas had gehad dan had hij al die 50ct's uitgegeven bij de Action of aan snoep, nu zag je hem echt in zijn portemonneetje kijken en denken; "als ik dit koop dan kan ik dat niet meer kopen etc"
Nu zijn ze aan het wisselen, leggen ze ene tand onder hun kussen en ligt er de volgende ochtend een euro onder hun kussen.
Of ze krijgen ze voor hun rapport 5 euro in handen van opa en oma.

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-06 11:12
Ik denk dat we allemaal wel leuke herinneringen aan vroeger hebben met geld tellen / verzamelen en leuke dingen voor kopen. Anderzijds moet je toch juist met "onzichtbaar" geld om kunnen gaan dus kan je daar dan toch beter gelijk mee beginnen? Daar zal je het grootste gedeelte van je leven mee moeten betalen. Ik zeg juist een "kinder" pinpas introduceren waar de ouders een limiet op kunnen zetten, 50cent-10 euro per dag / week oid?

Persoonlijk zou ik graag van al dat muntgeld afwillen. Laatst had iemand iets van mij overgenomen via marktplaats en betaald met kleingeld... In totaal 80 euro in euro's en 50-20 cent munten... Ergens in een kast opgeborgen "voor koningsdag"..

[Voor 22% gewijzigd door sbmuc op 18-12-2019 11:08]

• polopolo150
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23-06 03:44
@sbmuc *off-topic* Bij de ING heb je tegenwoordig munten automaten waar je die gewoon erin pleurt en dan staat het op je bank. Misschien bij jouw bank ook. Maar echt handig/sociaal is die deal niet echt nee.

[Voor 7% gewijzigd door polopolo150 op 18-12-2019 12:52]

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Shadow Ghost | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Audio-Technica ATH-M50X

• Technomania

Technomania

polopolo150 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:29:
@sbmuc *off-topic* Bij de ING heb je tegenwoordig munten automaten waar je die gewoon erin pleurt en dan staat het op je bank. Misschien bij jouw bank ook. Maar echt handig/sociaal is die deal niet echt nee.
De snackbar in de straat is er altijd blij mee.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Nou, die nachtelijke sluiting van geldautomaten kan ook weer teruggedraaid worden, dat helpt dus ook voor geen meter...
Door een plofkraak in Apeldoorn is in de nacht van woensdag op donderdag een enorme ravage ontstaan, meldt de politie. De omgeving rondom de vernielde geldautomaat van SNS Bank is afgezet in verband met het onderzoek naar eventueel achtergebleven explosieven.

Of bij de plofkraak op de Deventerstraat iets is buitgemaakt, is niet bekend. Een woordvoerder van de politie zegt dat daar geen uitspraken over worden gedaan.

Door de explosie, die rond 4.45 uur plaatsvond, is de gevel van het kantoorgebouw flink beschadigd. Er zijn geen gevonden gevallen. De politie kan vanwege het onderzoek ter plaatse niet zeggen hoe lang de afzettingen blijven staan.

Er zijn nog geen verdachten opgepakt. De politie is op zoek naar getuigen die meer kunnen vertellen over de plofkraak en camerabeelden.
Bron: Nachtelijke plofkraak in Apeldoorn veroorzaakt grote schade

Virussen? Scan ze hier!

• Cobb
Banken hebben gewoon een probleem. Menig dorpskern of stad heeft geen filiaal meer. En als er wel een filiaal is dan kun je daar alleen maar terecht voor digitale zaken en geen geld meer aan het loket halen of brengen. Nu de pinautomaten uit de gevels knallen willen ze over op een cashloze maatschappij en iedereen vindt het prima.

Pinpasjes en rekeningen voor kinderen onder de 10 zijn niet gratis. Moet je straks als ouder gaan betalen om je kind vroeg te kunnen leren omgaan met geld? Ik voorspel dat veel minima daar niet aan beginnen met als gevolg dat doe kinderen een nog grotere achterstand krijgen.

[Voor 29% gewijzigd door Cobb op 19-12-2019 08:45]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Cobb schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:43:
Banken hebben gewoon een probleem. Menig dorpskern of stad heeft geen filiaal meer. En als er wel een filiaal is dan kun je daar alleen maar terecht voor digitale zaken en geen geld meer aan het loket halen of brengen.
Dat, plus de beperkte openingstijden.

Ik woon in Roosendaal, dat is toch geen klein dorp ofzo, maar een stad met een streekfunctie. Mijn bank (Rabobank) is bijvoorbeeld geopend van 09:00 tot 17:00, alleen dinsdag zijn ze tot 20:00 open.

En dat is de hoofdvestiging. Ze hebben ook nog een aantal bij-kantoren, maar die zijn elke dag geopend van 09:00 tot 12:00 of van 13:00 tot 17:00 (!). Ja, praktische tijden ook....

Dat zou ik nauwelijks kunnen redden (behalve dinsdag) vanuit mijn werk, ivm werk- en reistijden enzo.

Als ik alleen in een bank zou kunnen pinnen zou ik behalve dinsdag nooit meer kunnen pinnen. Of ik moet een halve dag verlof opnemen, maar dat lijkt me ook wat overdreven....

Virussen? Scan ze hier!

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:23
wildhagen schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:50:
Als ik alleen in een bank zou kunnen pinnen zou ik behalve dinsdag nooit meer kunnen pinnen. Of ik moet een halve dag verlof opnemen, maar dat lijkt me ook wat overdreven....
Das toch niet helemaal waar, want je mag ook pinnen bij alle andere banken, die misschien wel op zaterdag open zijn (ING / SNS) en je kunt natuurlijk ook pinnen bij een bankkantoor in de buurt van je werk, of in je lunchpauze. :)

Maar ik vind dat we wel serieus moeten afvragen of die buiten automaten nog wel echt zo belangrijk zijn nu er elke week minimaal 2 kapot geblazen worden. Ook het geld van het kost om alles te repareren e.d. verzekeringspremies die omhoog gaan, het is gewoon niet wenselijk.

Plus bejaarden die pinnen bij een buitenautomaat zijn al een grotere risicogroep voor overvallen. Die pinnen toch liever binnen bij de supermarkt of doen aan "bijpinnen" bij de kassa. Dan moet je alleen nog wat verzinnen voor de uitgaangsgebieden want daar is 24/7 cash wel handig en voor evenementen maar daarvoor kan je gewoon tijdelijke PIN silo's neerzetten zoals BV de Rabobank al heeft, staat hij er een paar dagen / week voor de kerstmarkt en koningsdag bijvoorbeeld.

HD4Life @ Full-HD

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Davidshadow13 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:02:
[...]

Das toch niet helemaal waar, want je mag ook pinnen bij alle andere banken, die misschien wel op zaterdag open zijn (ING / SNS) en je kunt natuurlijk ook pinnen bij een bankkantoor in de buurt van je werk, of in je lunchpauze. :)
True! Maar je mag 3x raden welke openingstijden die andere banken hanteren. En de eerste 2 gokjes tellen niet ;)

Die hebben dus vergelijkbare openingstijden. Behalve dan dat de ING wel op zaterdag open is.

Verder ben ik het wel met je eens hoor. Ik vraag me ook af of er nog geldautomaten nodig zijn buiten banken, supermarkten etc. Voor bejaardentehuizen zou je een uitzondering kunnen maken, daar kan je dan binnen een geldautomaat plaatsen eventueel.

Er zijn nu ongeveer 7500 geldautomaten in Nederland. Volgens mij zouden we met 2000-2500 (dus incl de binnen-automaten) ook prima toekunnen.

Ikzelf doe nauwelijks nog iets met contant geld (alleen in het buitenland, op vakantie etc). En de keren dat ik contanten nodig heb, pin ik meestal direct als ik bij ons in de Jumbo ben om boodschappen te doen. Daar staat ook een kleine geldautomaat, en die doet het bijna altijd wel (alleen takke-traag ding).

[Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 19-12-2019 09:07]

Virussen? Scan ze hier!

• Mel33
  • Laatst online: 23:45
We wisten al dat dit geen maatregel zou zijn die honderd procent van de plofkraken zou voorkomen”, zegt woordvoerder Bart van Leeuwen van de NVB.
En toch doen we het sluiten

Nu blijkt dit hier onder toch wel effectief te zijn voor een groot deel, kijk hier maar eens naar de techniek en er zijn een dozijn videos die het bewijzen. onder het kopje cctv footage
https://protectglobal.co.nz/videos/
(wel op de Engelse site blijven)

[Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 19-12-2019 11:16]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

De avond- en nachtsluiting van de geldautomaten zal nog meer dan een jaar gaan duren:
Geldautomaten zullen nog een jaar langer 's nachts dicht blijven als maatregel tegen de plofkraken, zo meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) donderdag. Het zou volgens de vereniging pas verantwoord zijn om in maart 2021 deze nachtsluiting "op te heffen".

De nachtsluiting wordt tussen nu en 1 maart wel verkort op "plaatsen waar dat verantwoord kan". Het gaat hier dan om honderd geldautomaten die bijvoorbeeld bij uitgaansgebieden staan.

"Binnen een aantal maanden komt er een techniek beschikbaar om geld bij een plofkraak onbruikbaar te maken. Dan zal direct met de implementatie van dit systeem worden begonnen", aldus de NVB. "Wij verwachten dat het verantwoord is de nachtsluiting uiterlijk op 31 maart 2021 op te heffen."

De nachtsluiting is half december ingegaan en sindsdien hebben vier plofkraken plaatsgevonden.
Bron: Geldautomaten blijven nog een jaar langer 's nachts dicht door plofkraken

Virussen? Scan ze hier!

• polopolo150
Lijkt erop dat het wel een werking heeft. "maar" vier plofkraken.

Zelf zal ik wat terughoudend zijn voortaan wat betreft het posten van mijn inzichten wat betreft dit onderwerp. Laatst informeel met mijn oud-collega's gesproken en het is niet dat op kantoor er slingers hangen en de grote vakantie wordt gevierd namelijk. Copycat gedrag wil ik er namelijk mee voorkomen. Wat betreft plofkraken is justitie wel open kaart aan het spelen de laatste tijd (vandaar mijn openheid hierin. Heb niks nieuws verteld namelijk) maar voor de verdere uitwerking wat er in de criminaliteit gaande is mag de tijd bewijzen wanneer het rijp is. Zelf denk ik dat dat zal zijn bij een rechtzaak of een enorme groei bij de nieuwe hype in de criminele wereld wat in Opsporing Verzocht vast dan wel langs zal komen. Misschien komen de banken er wel mee zelf ooit. Wie weet gaat het wel een totaal andere kant op dan banken beroven.

[Voor 3% gewijzigd door polopolo150 op 30-01-2020 17:52]

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Shadow Ghost | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Audio-Technica ATH-M50X

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

De explosies zijn nu verplaatst van de geldautomaten naar de geldstortautomaten.

Gevolg is dus dat 800 van de 1200 stort-automaten per direct (tijdelijk) helemaal dicht gaan, en de anderen alleen nog overdag te gebruiken zijn:
Honderden sealbagautomaten die ondernemers gebruiken om geld te storten worden uitgezet. Banken nemen de maatregelen omdat de afgelopen weken verschillende automaten zijn opgeblazen bij plofkraken.

Bij die kraken worden zware explosieven ingezet om geld uit de automaten te stelen. Bij de kraken raken soms panden in de omgeving beschadigd. Vorige week moesten acht appartementen in Uden worden ontruimd na een plofkraak bij de Rabobank.

Van de 1200 sealbagautomaten gaan er 800 helemaal uit. De overige kunnen door ondernemers worden gebruikt tussen 06.00 en 18.30 uur. "We moeten een duidelijke grens trekken tegen deze extreme vorm van geweld", zegt Eelco Dubbeling, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken.
Bron en meer info: Geldstortautomaten op slot na plofkraken met zware explosieven

Virussen? Scan ze hier!

• Deezers
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-06 14:45
Pinnen is overzichtelijker, want meteen inzicht. Maar contant laat je waarde inzien. 3,50 voor een koffie bij Starbucks in muntjes elke dag neertellen laat je wel schrikken. Met contactloos swipen pin je die 3,50 moeiteloos en dat doen veel mensen dus ook en dat weten de bedrijven. Contant heeft als nadeel dat je goed moet controleren of het geld wat je terugkrijgt klopt en je moet alle bonnetjes bewaren als je administratie wilt bijhouden. En natuurlijk kans op diefstal, verlies etc. Ik merk wel dat als ik contant wil betalen dat ze me vaker argwanend aankijken en checken of het geld wel echt is (logisch). Maar uiteindelijk is geld gewoon geld dus bedrijven blijven cash accepteren. En zwart geld schrikken bedrijven niet van want geld is geld.

[Voor 21% gewijzigd door Deezers op 11-04-2020 20:18]

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:07

Lordy79

Fundamentalist

Ik werkte in een computerwinkel ten tijde van de invoering van de Euro en het was heel interessant om te zien dat er heel veel aankopen met cash (guldens) werd gedaan. Mensen moesten van hun zwart geld af en om met 100.000 gulden naar de bank te gaan om 'ff te wisselen' maakt je verdacht.

Als de overheid nu het zwart geld circuit aan wil pakken stel ik het volgende voor:

- per 1 mei komen er nieuwe biljetten uit de geldautomaat, van geldwisselkantoren en banken
- alle oude euro biljetten morgen vanaf 1 juli 2020 niet meer gebruikt mogen worden in winkels en alleen bij banken mogen worden ingeleverd/omgewisseld tegen nieuwe biljetten.

Dat kost wat, maar het levert denk ik ook een hoop op... want als jij na 1 oktober nog met een grote hoeveelheid geld bij de bank komt mag je uitleggen waarom je dat niet eerder hebt ingewisseld en natuurlijk waar het vandaag komt.

De gewone man heeft geen grote hoeveelheden cash 'op voorraad' dus die wordt niet gepakt en heeft vanaf 30 april nog 3 mnd om het op te maken of het daarna desnoods om te wisselen.

De (al dan niet witte boord) crimineel heeft een groot probleem.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:23
Lordy79 schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:41:
Als de overheid nu het zwart geld circuit aan wil pakken stel ik het volgende voor:

- per 1 mei komen er nieuwe biljetten uit de geldautomaat, van geldwisselkantoren en banken
- alle oude euro biljetten morgen vanaf 1 juli 2020 niet meer gebruikt mogen worden in winkels en alleen bij banken mogen worden ingeleverd/omgewisseld tegen nieuwe biljetten.
Dat ga je al niet voor elkaar krijgen, want voor die tijd zul je nooit voldoende biljetten gedrukt hebben. Daarbij, het moet Europabreed. No-go dus.
Dat kost wat, maar het levert denk ik ook een hoop op... want als jij na 1 oktober nog met een grote hoeveelheid geld bij de bank komt mag je uitleggen waarom je dat niet eerder hebt ingewisseld en natuurlijk waar het vandaag komt.

De gewone man heeft geen grote hoeveelheden cash 'op voorraad' dus die wordt niet gepakt en heeft vanaf 30 april nog 3 mnd om het op te maken of het daarna desnoods om te wisselen.

De (al dan niet witte boord) crimineel heeft een groot probleem.
De kleine, gewone man met een paar duizend euro spaargeld dat ie inmiddels van de bank heeft gehaald omdat het geld gaat kosten, die heeft een probleem. De witte boord crimineel heeft zijn geld allang veilig op de bahama's staan en/of heeft dusdanige hoeveelheden, dat hij/zij eigen afspraken met de belastingdienst kan gaan maken. De kleine man, dus de loodgieter die eens een klusje zwart doet, de stratenmaker, de kledingmaker, de jongere die spaart voor zijn eigen huis/uitzet/whatever en zo nu en dan wat extras toegeschoven krijgt van opa en oma. Immers, als jij een kleine schuld hebt en die niet meer kan betalen, heb jij een probleem. Als je een grote schuld hebt en die niet meer kan betalen, heeft de bank een probleem. ;) En over dat geld: Je kan echt alles regelen met de belastingdienst, als je maar genoeg geld hebt.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Pizza_Boom schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:51:
[...]
Dat ga je al niet voor elkaar krijgen, want voor die tijd zul je nooit voldoende biljetten gedrukt hebben. Daarbij, het moet Europabreed. No-go dus.
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren maar het kán wel, als men maar wil.
En je kunt nu ook beginnen met drukken en het over een jaar uitvoeren. Maar de tijd om het contante geld om te wisselen moet je beperken tot een paar maanden. Als jij een miljoen euro zwart geld hebt zul je toch je best moeten doen om dat in 3 maanden om te wisselen.
De kleine, gewone man met een paar duizend euro spaargeld dat ie inmiddels van de bank heeft gehaald omdat het geld gaat kosten, die heeft een probleem.
Bij welke bank in NL kost het geld om een paar duizend euro te stallen?
De witte boord crimineel heeft zijn geld allang veilig op de bahama's staan en/of heeft dusdanige hoeveelheden, dat hij/zij eigen afspraken met de belastingdienst kan gaan maken.
We praten over cash geld. Als hij dat op moet halen uit de Bahama's naar een Europees land heeft ie toch echt een groot probleem.
De kleine man, dus de loodgieter die eens een klusje zwart doet, de stratenmaker, de kledingmaker, de jongere die spaart voor zijn eigen huis/uitzet/whatever en zo nu en dan wat extras toegeschoven krijgt van opa en oma. Immers, als jij een kleine schuld hebt en die niet meer kan betalen, heb jij een probleem.
Nou als die kleine man wat bijklust en 10.000 euro zwart geld heeft, kan hij dat prima omwisselen in 3 maanden tijd hoor :) en als het meer dan 10.000 euro is vind ik het geen kleine man meer.
Als je een grote schuld hebt en die niet meer kan betalen, heeft de bank een probleem. ;)
wat heeft dat met cash te maken?
En over dat geld: Je kan echt alles regelen met de belastingdienst, als je maar genoeg geld hebt.
Zo zwart wit is het niet. Als je groot genoeg bent kun je dreigen met verhuizen naar een ander land. En dat is heel triest maar heeft ook niets met cash te maken.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:23
Lordy79 schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:00:
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren maar het kán wel, als men maar wil.
En je kunt nu ook beginnen met drukken en het over een jaar uitvoeren. Maar de tijd om het contante geld om te wisselen moet je beperken tot een paar maanden. Als jij een miljoen euro zwart geld hebt zul je toch je best moeten doen om dat in 3 maanden om te wisselen.
Als jij een miljoen zwart hebt, regel je wel wat met een bank of een boekhouder om dat om te wisselen. Dan heb je daar de middelen voor. En lukt dat niet in Nederland, dan lukt dat wel in Frankrijk of Italië.
Bij welke bank in NL kost het geld om een paar duizend euro te stallen?
Nieuws niet gevolgd afgelopen weken? Tridos heeft inmiddels kosten verbonden aan het hebben van een spaarrekening, ook onder de 100k spaargeld. Verwachting is dat andere banken zullen volgen. Tridos was immers ook de eerste met 0% spaarrente.
We praten over cash geld. Als hij dat op moet halen uit de Bahama's naar een Europees land heeft ie toch echt een groot probleem.
Doe niet zo naïef.
Nou als die kleine man wat bijklust en 10.000 euro zwart geld heeft, kan hij dat prima omwisselen in 3 maanden tijd hoor :) en als het meer dan 10.000 euro is vind ik het geen kleine man meer.
Als je een beetje je best doet met sparen heb je zo 10k. Weet je wat een stratenmaker nog zwart rekent voor een opritje? Of een tuintje?
wat heeft dat met cash te maken?
Alles. Als jij maar genoeg geld hebt, heeft de ander een probleem. Simpel. Cash of niet cash. Sowieso heeft de centrale bank een probleem als jij x miljoen aan het betalingsverkeer onttrekt, want dat kunnen zij niet omruilen voor nieuwe biljetten. De goudkoers is dan wel deels losgelaten, maar geld zomaar bijdrukken levert nog altijd deflatie op.
Zo zwart wit is het niet. Als je groot genoeg bent kun je dreigen met verhuizen naar een ander land. En dat is heel triest maar heeft ook niets met cash te maken.
Je bevestigt hiermee precies heel mijn punt, dank daarvoor.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Pizza_Boom schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:08:
Als jij een miljoen zwart hebt, regel je wel wat met een bank of een boekhouder om dat om te wisselen. Dan heb je daar de middelen voor. En lukt dat niet in Nederland, dan lukt dat wel in Frankrijk of Italië.
Ik denk dat je je vergist. Ook in Frankrijk of Italië moeten grote cashtransacties gemeld worden door banken. En groot = 25.000 dus dan kun je voor een miljoen 40x naar een bank.
Het gaat wel, maar het is wel irritant en kost tijd (en dus geld).
Ben jij er niet voor om het zwarte/criminele circuit te raken?
Nieuws niet gevolgd afgelopen weken? Tridos heeft inmiddels kosten verbonden aan het hebben van een spaarrekening, ook onder de 100k spaargeld. Verwachting is dat andere banken zullen volgen. Tridos was immers ook de eerste met 0% spaarrente.
Oftewel: bij de grootbanken kost het nog geen geld.
Doe niet zo naïef.
Als je in Nederland met meer dan 10.000 euro cash een vliegtuig uit komt en je kunt niet uitleggen waarom je dat bij je hebt, heb je een schijnwerper op je.
Als je een beetje je best doet met sparen heb je zo 10k. Weet je wat een stratenmaker nog zwart rekent voor een opritje? Of een tuintje?
Geen idee. Maar als een stratenmaker jaarlijks meer dan 10K zwart bijklust vind ik dat crimineel.
Ik vind 1 euro al crimineel maar snap ook wel dat sommige dingen gewoon zo werken.
Alles. Als jij maar genoeg geld hebt, heeft de ander een probleem. Simpel. Cash of niet cash. Sowieso heeft de centrale bank een probleem als jij x miljoen aan het betalingsverkeer onttrekt, want dat kunnen zij niet omruilen voor nieuwe biljetten. De goudkoers is dan wel deels losgelaten, maar geld zomaar bijdrukken levert nog altijd deflatie op.
Je bedoelt inflatie. En de centrale bank juicht als ik de oude biljetten niet omruil want dat levert de centrale bank winst op. Zo heeft DNB aardig wat winst gemaakt op guldens die niet zijn omgewisseld. En dus uiteindelijk de staat want die is aandeelhouder van DNB:
https://www.volkskrant.nl...gulden-versterf~b6af4d05/

Dit zou ook gebeuren met niet omgewisselde oude biljetten als die ongeldig worden verklaard.
Je bevestigt hiermee precies heel mijn punt, dank daarvoor.
Nou zijn we het toch op een punt eens ook al is dat OT :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-06 14:45
Ik verbaasde mij altijd over flinke rijen bij de geldautomaat aan het eind van de maand nadat uitkeringen, salaris en toeslagen zijn gestort. Waarom alles eraf pinnen? Maar na het zien van een documentaire over schulden was het antwoord simpel: met een nagenoeg lege rekening valt er niks af te halen voor schuldeisers, terwijl je de cash wel in huis hebt...

Cash afschaffen is nog niet zo simpel, het is moeilijker om het daadwerkelijk uit te geven als nog meer winkels cash in de ban gaan doen ( je ziet nu al voorkeur voor pin door de crisis)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polopolo150
Nu een daadwerkelijke sluiting van geldautomaten door plofkraken. De SNS geldautomaten bij de HEMA gaan sluiten door een nieuwe methode in de plofkraak scene.

link

• polopolo150
De Telegraaf meldt over het stof dat plofkrakers gebruiken voor hun explosieven. Dat is triacetontriperoxide oftewel TATP. Op 1 mei probeerde plofkrakers hiermee iets in hun flatwoning maar het explodeerde en het OM meldt dat er 400 gram hiervan is gevonden. Genoeg om een tank mee op te blazen volgens een expert.

'Explosie in flat Groningen veroorzaakt door springstof TATP' - https://nos.nl/l/2340516

'Met de hoeveelheid TATP uit die Groningse flat kun je een tank uitschakelen' - https://nos.nl/l/2340568

Zelf vind ik het jammer dat De Telegraaf dit meldt. Het justitieel apparaat is normaal terughoudend met dit soort informatie maar goed. Misschien heeft een lezer van deze topic nu meer inzicht over wat ik in mijn eerste post had geplaatst over dat ik van mijn leven zou rennen als ik een plofkraak zie gebeuren.

En ondanks deze explosie nog steeds geen doden in de plofkraak scene. Blijf het bizar vinden...

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True