Zoals je zelf al aangeeft: je kunt dan ook geen cash pinnen. En reserves bijhouden komt dan neer op geld in een oude sok stoppen thuis. Ik durf te beweren dat niemand daar nu rekening mee houdt en gewoon in de shit zit als er nu een storing is, en dus het moet doen met cash die ze toevallig bij zich hebben.
- Bij verlies, defect worden van je telefoon heb je een alternatief. (bankpas ook, als je die dan nog bij je hebt)
Hoe ga je bij verlies van je bankpas nu cash betalen (want hoe ga je cash pinnen)
- Cash werkt ook zonder stroom en internet.
En alle kassa's in winkels ook? Betwijfel het.. Zonder stroom zeker niet, en weet niet of kassa's tegenwoordig ook aan intranet hangen.
- Wasbox voor de auto accepteert vaak alleen cashgeld en zelfs alleen muntgeld. De natte omgeving is niet erg geschikt voor pin, buiten de extra terminals die ze moeten installeren voor elke box apart. (die moet werken in weer en wind)
Non-argument, dat is prima op te lossen door bijv. de betaalmachine op een betere plek te plaatsen, en kan prima met een centrale box met keuzemenu's etc.
- Beter voor mensen die moeilijker met geld kunnen omgaan en/of onder bewind staan. Deze groep mensen heeft vaak al geen pinpas meer en krijgen een vast bedrag per week voor hun eten en drinken. Op is op en met cash lijkt deze groep toch meer grip te krijgen op de uitgaven dan een pinpas met hetzelfde bedrag per week.
Dat is omdat ze cash gewend zijn als "dit is geld". Neem dat weg en ze zullen moeten wennen aan digitaal leven. Maar dit kun je nog steeds ondervangen door bijv. een aparte rekening/pas te maken met een limiet/tegoed er op oid. Bedoel maar dat hier vast iets op te verzinnen valt en cash geen 100% vereiste zal blijven.
- Cash is voor toeristen ook vaak een pré. Verloren bankpassen of niet compatibel betalingsstandaarden kunnen je een redelijk probleem opleveren in het buitenland als je verder geen cash hebt.
In de huidige situatie uiteraard! Daarom is het belangrijk dat dit soort situaties dan ook goed ondersteund zullen worden. Bijv. digitale bankpassen of wat dan ook. Ik zeg ook niet dat we nu direct cashloos moeten gaan zonder enige extra maatregelen.
- Niet elk land is zo cashless als bijvoorbeeld NL en Zweden, sommige landen is cash only op heel veel plekken.
Tijd om een standaard op iig Euro-niveau te introduceren. Dan zou je voor vreemde valuta nog wel cash kunnen ophalen oid.
- 2de hands goederen kopen via marktplaats of consorten doe ik per voorkeur met cash.
Ok.. leuk?
- Als de regering bepaalt dat jij niet meer dan 10€ per dag mag uitgeven met je bankpas/telefoon/whatever, dan heb je niets meer te willen. Cash is dan koning. (zie de troubles in Griekenland met de 50€ max per dag uit de automaat)
En hoe is dat anders dan nu? Cash/geen cash komt dat op hetzelfde neer, want dan kun je dus ook niet meer dan €10 per dag uit de muur trekken. Komt wederom neer op de oude sok met geld die niemand meer heeft.
- Geen profilering over hoe je je geld uitgeeft. Als banken de kans krijgen je data te verkopen aan bedrijven, dan ben je blij als je alles cash betaalt. Je zorgverzekering hoeft niet te weten dat je 3x per week bij de snackbar eet, milieudefensie hoeft niet te weten dat je 3x per week 60 liter diesel door de pijp jaagt en je vrouw hoeft niet te weten dat je een leuke ketting van 300€ voor haar verjaardag hebt gekocht.

Daarom moet daar dus ook duidelijke regelgeving voor komen.
En dat is maar een kleine selectie van de argumenten die ik zo kan verzinnen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, zal waarschijnlijk ook wel niet, dit zijn mijn redenen om altijd cash naast e-cash te willen. Er is ook geen reden om het een de ander te laten uitsluiten. Beide hebben voor- en nadelen, beide kunnen naast elkaar bestaan.
Ben het inderdaad niet mee eens zoals je al kunt zien

En ik zeg ook niet dat we zomaar om moeten, er moeten zeker nog wat dingen geregeld worden voor het zou kunnen. Regelgeving, betere voorzieningen etc. moeten allemaal aangepast worden.
Maar de weerstand om het niet te doen vind
ik raar. Het enige dat je in feite kwijt raakt met cashloos is de mogelijkheid om anoniem te betalen. Voor sommigen is dat erg belangrijk, voor anderen niet.. Maarja dat is op diverse andere vlakken net zo goed een "issue" waar tegenwoordig aangelopen wordt, en zal niemand het ooit eens over gaan worden.