Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

32 euro per dag? Wat is dat dan? Losse treinkaartjes? Kan ze geen abonnement nemen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Reiskosten op basis van openbaarvervoer >90 km enkele reis is max € 2.116 aftrekbaar van de belastingen.

Dus wellicht veranderd dat de zaak een beetje, maar moet wel aantoonbaar zijn. Dus reisbewijzen bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
Marzman schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:31:
32 euro per dag? Wat is dat dan? Losse treinkaartjes? Kan ze geen abonnement nemen?
Ze zou een abo krijgen maar als ik kijk hoe het bedrijf tot nu toe heeft gehandeld begin ik een beetje huiverig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:20:
[...]

Ze zou een abo krijgen maar als ik kijk hoe het bedrijf tot nu toe heeft gehandeld begin ik een beetje huiverig te worden.
Klinkt meer alsof ze pas na einde proeftijd een NS pas krijgt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
YakuzA schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:23:
[...]

Klinkt meer alsof ze pas na einde proeftijd een NS pas krijgt?
Ze zou per 1 dec het abo krijgen maar dat is nu weer 2 weken uitgesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:24:
[...]

`
Dus de extra kosten die ze maakt om te kunnen reizen gewoon 1 op 1 declareren. Zo niet, wat anders zoeken. Ze maken het er makkelijk vanaf zo te horen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@appie1981 Zou je iets minder vaak willen tripleposten en het in 1 posts proberen samen te vatten? Thanks.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:24:
[...]

Als het bedrijf de abo zou regelen dan zou het bedrijf de kosten moeten betalen.
Is het zelf geregeld, ja dan gaat het moeilijker.

Het is mooi dat ze werk heeft zodat ze bezig is en carriere kan opbouwen, maar ik zou zodra het kan wel zo snel weg gaan bij bedrijf.

HR is moeilijk en helpt niet echt.
Reisvergoeding stelt niks voor.
Contract staat 16 dagen, dit is geen type fout aangezien meeste contracten copy/paste zijn van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ach HR zijn ook gewoon mensen, dus wellicht een contract gebruikt van een parttimer.

Maar 2 uur reistijd gaat een ieder opbreken, dus los van deze zaken is op zoek gaan naar een baan in de buurt een goed idee.

Want nu blijft er geen tijd over voor een cursus Engels, wat haar kansen op een baan aanzienlijk zou vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Ik hoor nu van m'n vriendin dat ze op 2e kerstdag moet werken. Ik heb het contract doorgelezen er staat helemaal niets in over feestdagen. Voor zover ik kan beoordelen valt haar werk niet onder een CAO.
Zou zoiets mogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
Moet in de arbeidsovereenkomst staan. Een officiële feestdag is niet per definitie een vrije dag. Dus ja, als daarover niets genoemd is, kan dat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Hebben jullie een reserve (of kunnen jullie tijdelijk rondkomen van 1 inkomen)? Een alternatief idee is namelijk dat je vriendin per direct stopt en fulltime Nederlands gaat leren. Het FSI geeft als tijdsindicatie om de basisvaardigheid aan te leren: 480 uur voor verwante talen en 720 uur voor niet verwante talen (bron).

Zelfs 720 uur is maar 18 weken (12 als je de huidige 60 urige werkweek aanhoud ;)), en dan lekker in de buurt een baan (en een sociaal leven) vinden. Dit lijkt mij, zeker voor de lange termijn, een veel nuttigere investering dan 60 uur per week kwijt zijn voor € 660,-.

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 02-12-2019 15:47 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als het financieel haalbaar is, zou dat zeker een heel goed idee zijn. Die 660 euro per maand kan de vriendin van de TS waarschijnlijk ook wel in 24 uur per week bij elkaar scharrelen met wat uitzendwerk in de buurt + desnoods krantjes of folders bezorgen. In de 30+ uur die ze dan per week overhoudt, kan ze inderdaad beter aan Nederlands (en eventueel Engels) gaan werken.

Dus als het qua geld kan en werkgever komt niet met een beter verhaal voor het aflopen van de proeftijd, dan zou ik het wel weten.... netjes bedanken en afscheid nemen op de laatste dag van je proeftijd. (Of vandaag al afscheid nemen, als Randstad, Tempo-Team of een ander uitzendbureau morgen al iets heeft.)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2019 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:18:
Ik hoor nu van m'n vriendin dat ze op 2e kerstdag moet werken. Ik heb het contract doorgelezen er staat helemaal niets in over feestdagen. Voor zover ik kan beoordelen valt haar werk niet onder een CAO.
Zou zoiets mogen?
Waarom zou dat niet mogen?
2e Kerstdag betekend niet automatisch dat je vrij bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:18:
Zou zoiets mogen?
Waarom zou dat niet mogen?
Ambulance, politie, zorg , brandweer, call center, etc. etc. werken ook die dag.

Volgens mij gaan jullie nu de kant op naar het zoeken van een andere baan.... zoveel irritatie kost erg veel energie (nog los van de reiskosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
EMP schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:46:
Hebben jullie een reserve (of kunnen jullie tijdelijk rondkomen van 1 inkomen)? Een alternatief idee is namelijk dat je vriendin per direct stopt en fulltime Nederlands gaat leren. Het FSI geeft als tijdsindicatie om de basisvaardigheid aan te leren: 480 uur voor verwante talen en 720 uur voor niet verwante talen (bron).

Zelfs 720 uur is maar 18 weken (12 als je de huidige 60 urige werkweek aanhoud ;)), en dan lekker in de buurt een baan (en een sociaal leven) vinden. Dit lijkt mij, zeker voor de lange termijn, een veel nuttigere investering dan 60 uur per week kwijt zijn voor € 660,-.
Ik ben zelfstandig ondernemer en in de winter verdien ik aanzienlijk minder dan in de zomer dus in de winter redden we het niet op 1 salaris. Plus dat m'n bedrijf net een jaar oud is. Het doel is ook niet om dit lang te blijven volhouden maar dat ze dit maximaal een jaar doet. Ze was ook Nederlandse les aan het leren alleen zijn die lessen overdag dus is dat niet te combineren met een baan helaas.

En over het niet op tweede kerstdag werken, ik weet dat er genoeg banen zijn waar het gebruikelijk is ik was het alleen nog nooit tegengekomen bij een kantoorbaan en ik heb echt bij veel verschillende bedrijven gewerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door appie1981 op 03-12-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:39
Zou een functie als customer service representative niks voor haar zijn? Ik deed vroeger dat werk en daar zaten echt alle nationaliteiten bijeen (zeker in de logistieke sector).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Veel sterkte voor jullie beide, hopelijk weet ze iets anders te vinden.

Mijn vriendin komt ook uit Oost Europa (wel EU) en is alleen maar tegen een enorme stigma aan het solliciteren waar je echt niet vrolijk van wordt. Ze is nu 5 jaar in Nederland, kwam hier eigenlijk om te studeren maar heeft nu een master rechten, veel certificaten, diploma's, spreekt nagenoeg als moedertaal Engels, 100% professioneel Nederlands. Ze heeft een baan waar ze zowel Nederlands als Engels spreekt, maar solliciteert wel naar meer uitdaging.. maar daar zit écht geen schot in.

Zelfs bij 100% Engelstalige functies heeft ze een lage/minimale kans. Voor elke sollicitatie die zij verstuurt moet je ze het opnemen tegen tientallen Nederlanders. Vergeet het dan maar, mijn vriendin is echt de eerste die afvalt op de shortlist, samen met alle andere buitenlanders.

Ik schat dat Oekraïne (sinds het non-EU is) nóg hoger op de lijst met eerste afvallers staat. Succes, sterkte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Als ik dit zo lees denk ik dat ze beter een andere baan kan gaan zoeken.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie1981
Divak schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:53:
Veel sterkte voor jullie beide, hopelijk weet ze iets anders te vinden.

Mijn vriendin komt ook uit Oost Europa (wel EU) en is alleen maar tegen een enorme stigma aan het solliciteren waar je echt niet vrolijk van wordt. Ze is nu 5 jaar in Nederland, kwam hier eigenlijk om te studeren maar heeft nu een master rechten, veel certificaten, diploma's, spreekt nagenoeg als moedertaal Engels, 100% professioneel Nederlands. Ze heeft een baan waar ze zowel Nederlands als Engels spreekt, maar solliciteert wel naar meer uitdaging.. maar daar zit écht geen schot in.

Zelfs bij 100% Engelstalige functies heeft ze een lage/minimale kans. Voor elke sollicitatie die zij verstuurt moet je ze het opnemen tegen tientallen Nederlanders. Vergeet het dan maar, mijn vriendin is echt de eerste die afvalt op de shortlist, samen met alle andere buitenlanders.

Ik schat dat Oekraïne (sinds het non-EU is) nóg hoger op de lijst met eerste afvallers staat. Succes, sterkte..
Ik verbaas me sowieso gigantisch over hoe de banenmarkt in elkaar zit in Nederland. Alle bedrijven schreeuwen van de daken dat ze mensen nodig hebben maar vervolgens laten ze hele groepen mensen liggen.
Een baan waar je bijvoorbeeld begint op minimumloon kunt doorgroeien naar een hoger niveau ben ik nog nooit tegengekomen.
Ook heb ik ook geen goed woord over voor al die intercedenten en recruiters, in mijn optiek zijn dat allemaal banen die morgen opgeheven kunnen worden. Die bedrijven zijn er alleen voor zichzelf en als het ook maar iets moeilijker wordt dan een poppetje aan een baan koppelen dan haken ze af.

Sowieso zien werkgevers aan de onderkant van de markt werknemers eerder als een last dan een aanwinst. Zo mocht m'n vriendin bij een andere werkgever niet praten tijdens het werk en werd er bij het minste of geringste gedreigd dat ze haar baan zou kwijtraken.
Milo85 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:42:
Zou een functie als customer service representative niks voor haar zijn? Ik deed vroeger dat werk en daar zaten echt alle nationaliteiten bijeen (zeker in de logistieke sector).
Zeker, ze heeft al van alles geprobeerd maar het valt echt niet mee.

[ Voor 8% gewijzigd door appie1981 op 04-12-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Laten we wel zijn: je vriendin spreekt gebrekkig Nederlands en ook nog gebrekkig Engels. Al was ze professor dan zou ze nog niet makkelijk een baan vinden.

Is die baan die ze nu heeft dan wel een beetje op niveau? Anders kan ze beter bij de lokale paprikateler gaan solliciteren en in de tijd die dan overblijft Nederlands of Engels bij gaan schaven. Engels minimaal op HBO niveau.

Ik werk bij een multinational in de randstad en zit aan een blok van 8 met 6 nationaliteiten, dus spreek op mijn werk voornamelijk Engels. En dat is niet altijd Oxford English maar iedereen heeft voldoende kennis om met iedereen te kunnen communiceren op HBO niveau.

Dus veel nationaliteiten, maar bijna geen Russische / Oekraïnse expats want het werkt gewoon lastig. En diegene die er wel zijn spreken vloeiend Engels.

Het probleem dat veel Russisch-taligen vaak hebben, dat áls ze Engels spreken dat het met dusdanig zwaar accent is dat het lastig te volgen is. Russisch heeft een andere intonatie dan wij gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Barrycade schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:05:
Laten we wel zijn: je vriendin spreekt gebrekkig Nederlands en ook nog gebrekkig Engels. Al was ze professor dan zou ze nog niet makkelijk een baan vinden.

Is die baan die ze nu heeft dan wel een beetje op niveau? Anders kan ze beter bij de lokale paprikateler gaan solliciteren en in de tijd die dan overblijft Nederlands of Engels bij gaan schaven. Engels minimaal op HBO niveau.

Ik werk bij een multinational in de randstad en zit aan een blok van 8 met 6 nationaliteiten, dus spreek op mijn werk voornamelijk Engels. En dat is niet altijd Oxford English maar iedereen heeft voldoende kennis om met iedereen te kunnen communiceren op HBO niveau.

Dus veel nationaliteiten, maar bijna geen Russische / Oekraïnse expats want het werkt gewoon lastig. En diegene die er wel zijn spreken vloeiend Engels.

Het probleem dat veel Russisch-taligen vaak hebben, dat áls ze Engels spreken dat het met dusdanig zwaar accent is dat het lastig te volgen is. Russisch heeft een andere intonatie dan wij gewend zijn.
Die baan is op een redelijk niveau, ze spreekt in ieder geval Engels met haar collega's en met haar klanten (naast Russisch en Oekraïnst). Ik heb ook tegen haar gezegd dat ze naast een baan ook als een leerschool Engels moet zien.

Ze heeft ook geprobeerd om dichterbij wat simpeler werk te doen dat heeft een aantal nadelen:
1) uitzendbureau's accepteren vrijwel nooit parttime werk
2) ze is eind 30 en heeft haar hele werkzame leven kantoorbanen gehad en ze kon het fysieke werk niet heel goed aan. En wat ze nog erger vond is dat ze als een bijna als een slaaf behandeld werd. Iets wat kennelijk aan de onderkant van de markt meer regel dan uitzondering was.

Als je 40 uur in een magazijn hebt gewerkt en je bent helemaal op dan gaat studeren naast je werk ook niet zo heel goed meer.

Met haar accent zit het wel goed en met haar grammatica ook ik merk alleen dat haar vocabulaire en schrijfstijl nog tekort schiet en dat kost dat kost gewoon veel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
appie1981 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:51:
Als je 40 uur in een magazijn hebt gewerkt en je bent helemaal op dan gaat studeren naast je werk ook niet zo heel goed meer.
Je vertelt dat ze door reiskosten effectief maar 600 euro per maand overhoudt.
Je hoeft met werk in de buurt dus eigenlijk maar tot dat bedrag te komen.
Dat zal neerkomen op zo'n 20 uur per week?

Nu werkt ze 40 uur + 20 uur reistijd.
Dus met simpel parttime werk in de buurt houdt ze al 40 uur per week over voor extra taalles.
Doe dat een half jaar met professionele lessen en het niveau stijgt met enorme stappen!
Kan je daarna een betere baan op niveau (en misschien ook beter in de buurt qua reistijd) zoeken en krijgen!
Met haar accent zit het wel goed en met haar grammatica ook ik merk alleen dat haar vocabulaire en schrijfstijl nog tekort schiet en dat kost dat kost gewoon veel tijd.
Precies dat kost tijd, energie, en inzet. En het liefst ook professionele hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Een update, ze heeft er voor gekozen om toch te blijven werken het komende half jaar omdat ze veel ervaring op doet en het leuk vindt.

Nu doet het volgende zich voor. Ze wil graag begin januari naar haar ouders toe een week. Dit was ook al bekend bij de werkgever. Die zegt nu alleen omdat het in het begin van het jaar is heb je nog geen dagen opgebouwd dus je kunt alleen onbetaald verlof nemen. Ik ben bekend met het systeem dat je virtueel dagen opbouwt per maand. Dus als je 20 dagen hebt je er 1.66 per maand opspaart.
Kan een werkgever zeggen je hebt nog niet genoeg dagen gespaard hebt en je ze dus niet op voorhand betaald kan opnemen?

[ Voor 3% gewijzigd door appie1981 op 18-12-2019 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
Intermediar zegt dit:

Stel dat je recht hebt op 24 vakantiedagen per jaar, dan kun je niet een maand na indiensttreding al op vakantie gaan. Elke dag dat je werkt, bouw je vakantieaanspraken op. Na twee maanden heb je - in dit geval - vier vakantiedagen opgebouwd. Je kunt wel (in overleg met de werkgever) een voorschot op de toekomst nemen door bijvoorbeeld na twee maanden twee weken vakantie op te nemen.

Oftewel, overleg met de baas over een voorschot.

[ Voor 5% gewijzigd door Basekid op 18-12-2019 12:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29
appie1981 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:03:
Een update, ze heeft er voor gekozen om toch te blijven werken het komende half jaar omdat ze veel ervaring op doet en het leuk vindt.

Nu doet het volgende zich voor. Ze wil graag begin januari naar haar ouders toe een week. Dit was ook al bekend bij de werkgever. Die zegt nu alleen omdat het in het begin van het jaar is heb je nog geen dagen opgebouwd dus je kunt alleen onbetaald verlof nemen. Ik ben bekend met het systeem dat je virtueel dagen opbouwt per maand. Dus als je 20 dagen hebt je er 1.66 per maand opspaart.
Kan een werkgever zeggen je hebt nog niet genoeg dagen gespaard hebt en je ze dus niet op voorhand betaald kan opnemen?
Ik volg dit topic al een tijdje en met deze laatste reactie zou ik haar dringend adviseren om een andere baan te zoeken. Ze wordt uitgebuit en de werkgever is ook nog eens ontzettend onredelijk.

Je bouwt inderdaad pas vakantiedagen op als je hebt gewerkt, maar ik heb nog nooit gehoord dat een werkgever dat als argument gebruikt om je geen vakantie te gunnen aan het begin van het jaar. Fictief zou je dan in de min gaan met vakantie uren, maar dat trekt daarna wel weer recht. Tenzij het contract tot 1 feb loopt en ze nu al weten dat niet te verlengen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
Ze wil graag begin januari naar haar ouders toe een week. Dit was ook al bekend bij de werkgever. Die zegt nu alleen omdat het in het begin van het jaar is heb je nog geen dagen opgebouwd dus je kunt alleen onbetaald verlof nemen.
De werkgever impliceert dat hij/zij geen keus heeft en dat je partner alleen onbetaald verlof op kan nemen.
Dat is niet waar, er zijn mogelijkheden om een voorschot op je vakantiedagen te nemen.
Als je dan het jaar niet volmaakt heb je wel kans dat je daar alsnog een deel onbetaald van zult moeten maken om het recht te trekken met het werkelijke aantal vakantiedagen.
IANAL

Dit is wel de volgende rode vlag van de werkgever.. En het was al gelijkend op een militaire parade in een communistisch land qua hoeveelheid rode vlaggen. Sterkte, en mijn advies is: houd je ogen open voor andere (betere!) kansen!

edit: ik begrijp dus dat de vakantie al ruim tevoren gevraagd is door je partner en niet is geweigerd door de werkgever? Dan lijkt het me dat deze niet meer geweigerd kan worden. Een berichtje dat je geen onbetaald verlof neemt maar vakantie lijkt me dan voldoende. Tot wanneer loopt haar contract en hoeveel vakantiedagen zou ze daarmee opbouwen? Is dat voldoende voor de vakantie? Wederom IANAL.

[ Voor 18% gewijzigd door daan! op 18-12-2019 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@daan! eens.

@appie1981
Nog ter aanvulling aanvulling: nu onbetaald verlof opnemen en de vakantieuren die daardoor niet gebruikt worden later laten uitbetalen levert de facto hetzelfde resultaat op (mits je de vakantieuren niet laat verjaren). Enige verschil is wanneer je het geld krijgt, met de salarisbetaling na je vakantie of bij einde dienst/uitbetaling (nee, daarover betaal je niet meer belasting. Bij je aangifte inkomstenbelasting trekt dat weer recht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
daan! schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:28:
[...]

De werkgever impliceert dat hij/zij geen keus heeft en dat je partner alleen onbetaald verlof op kan nemen.
Dat is niet waar, er zijn mogelijkheden om een voorschot op je vakantiedagen te nemen.
Als je dan het jaar niet volmaakt heb je wel kans dat je daar alsnog een deel onbetaald van zult moeten maken om het recht te trekken met het werkelijke aantal vakantiedagen.
IANAL

Dit is wel de volgende rode vlag van de werkgever.. En het was al gelijkend op een militaire parade in een communistisch land qua hoeveelheid rode vlaggen. Sterkte, en mijn advies is: houd je ogen open voor andere (betere!) kansen!

edit: ik begrijp dus dat de vakantie al ruim tevoren gevraagd is door je partner en niet is geweigerd door de werkgever? Dan lijkt het me dat deze niet meer geweigerd kan worden. Een berichtje dat je geen onbetaald verlof neemt maar vakantie lijkt me dan voldoende. Tot wanneer loopt haar contract en hoeveel vakantiedagen zou ze daarmee opbouwen? Is dat voldoende voor de vakantie? Wederom IANAL.
Het is echt een dramatisch bedrijf maar goed ze gaat het toch een half jaartje proberen omdat ze op deze manier haar niveau Engels wel snel kan verbeteren. Ook krijgt ze haar reiskosten maar voor €40,- vergoed terwijl een maandkaart €425,- kost. Ze willen die reiskosten gaan verrekenen met haar salaris dus wellicht dat er dan een situatie uitkomt die als illegaal bestempelt kan worden en dan ga ik het aanvechten. Ook zal ik haar contact laten opnemen over de onbetaalde vrije dagen.

Ze heeft voordat ze is aangenomen al aangegeven dat ze begin 2020 naar haar ouders zou gaan en daar ging de werkgever mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
appie1981 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:22:
[...]
Ook krijgt ze haar reiskosten maar voor €40,- vergoed terwijl een maandkaart €425,- kost.
Ik vind dat wel erg hoog. Een onbeperkt reizenkaart NS kost: 347 en dan is een trajectkaart vaak nog iets gunstiger voor een traject. En dan misschien nog stukjes op de fiets. Heb je iig al 75euro bespaard. En dan gewoon ondertussen naar iets anders uitkijken, ik hoop dat ze en maand opzegtermijn heeft. Vind ze niets, blijft ze hier en anders overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
jongetje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:38:
[...]

Ik vind dat wel erg hoog. Een onbeperkt reizenkaart NS kost: 347 en dan is een trajectkaart vaak nog iets gunstiger voor een traject. En dan misschien nog stukjes op de fiets. Heb je iig al 75euro bespaard. En dan gewoon ondertussen naar iets anders uitkijken, ik hoop dat ze en maand opzegtermijn heeft. Vind ze niets, blijft ze hier en anders overstappen.
Die prijs is voor een jaarabonnement maar ze heeft een half jaar contract. Als ze dan ontslagen wordt of ze stopt na een half jaar dan moet ze alsnog een half jaar die kaart afnemen. De trajectkaart is in dit geval net zo duur als de vrij reizen kaart overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

appie1981 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:22:
[...]

Het is echt een dramatisch bedrijf maar goed ze gaat het toch een half jaartje proberen omdat ze op deze manier haar niveau Engels wel snel kan verbeteren. Ook krijgt ze haar reiskosten maar voor €40,- vergoed terwijl een maandkaart €425,- kost. Ze willen die reiskosten gaan verrekenen met haar salaris dus wellicht dat er dan een situatie uitkomt die als illegaal bestempelt kan worden en dan ga ik het aanvechten. Ook zal ik haar contact laten opnemen over de onbetaalde vrije dagen.

Ze heeft voordat ze is aangenomen al aangegeven dat ze begin 2020 naar haar ouders zou gaan en daar ging de werkgever mee akkoord.
Reiskosten hoeven helemaal niet vergoed te worden door de werkgever. Dus waar wil je ze dan voor aanvechten?

Of ze zelf de pinpas trekt of de baas dit voorschiet maakt toch niet uit? En niet verwarren dat ze dan onder minimumloon wordt betaald.

Zoals ik al eerder heb aangegeven kan je tot 2200 euro via de BD terugkrijgen als je met OV reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Barrycade schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:39:
Zoals ik al eerder heb aangegeven kan je tot 2200 euro via de BD terugkrijgen als je met OV reist.
Ik weet niet of je eerder ook een link hebt gedeeld, daarom nu nog even hier.
Link.
De reisaftrek voor 2019 is maximaal € 2.116. En voor 2018: € 2.090. De hoogte van het bedrag hangt af van uw reisafstand en het aantal dagen dat u naar uw werk reist. U kunt zelf uw reisaftrek checken.

[ Voor 21% gewijzigd door daan! op 18-12-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
[...]

Reiskosten hoeven helemaal niet vergoed te worden door de werkgever. Dus waar wil je ze dan voor aanvechten?

Of ze zelf de pinpas trekt of de baas dit voorschiet maakt toch niet uit? En niet verwarren dat ze dan onder minimumloon wordt betaald.

Ik ga er ook niet vanuit dat ik kans maak maar gezien het amateuristische gedrag van deze organisatie maken ze misschien een fout waardoor ze het verkeerd verwerken en m'n vriendin onder minimumloon komt.

@daan! bedankt ik had het artikel inderdaad gelezen, ik zal zorgen dat ze dat sowieso regelt bij haar belasting aangifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Dat maakt wel uit: de werkgever kan de daadwerkelijke kosten onbelast vergoeden, terwijl je in de inkomstenbelasting alleen een fictief bedrag kunt aftrekken. Het kan dus de moeite waard zijn om brutoloon in te ruilen tegen een onbelaste reiskostenvergoeding als de werkgever daaraan mee wil werken (normaal gesproken gebruik je daarvoor de vakantie- of eindejaarsuitkering, zodat je pensioenopbouw en ww-recht niet worden aangetast).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• daan!
appie1981 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:58:
(...) en m'n vriendin onder minimumloon komt.
Je blijft vasthouden aan deze zinsnede en ik vind dat niet helemaal correct.

Er was onduidelijkheid over een reiskostenvergoeding.
Dit is voor aanvang dienstverband niet schriftelijk vastgelegd.
Dat kan de werkgever (moreel, niet juridisch) aangerekend worden maar net zo goed jouw vriendin en in het verlengde daarvan jou.

Dat er geen, of een zwaar ontoereikende, reiskostenvergoeding is betekent niet dat je vriendin onder minimumloon betaald wordt.
Het is niet de verantwoordelijkheid of verplichting van de werkgever om de reiskosten te vergoeden.
Waarom dan een baan gekozen zo ver van huis zonder harde afspraken over reiskosten?
Daar hebben jullie bewust (lijkt me) voor gekozen.
Niemand heeft het mes op jullie keel gezet.

Als je vriendin (stel) iedere dag uit Oostenrijk komt en daar veel kosten mee maakt is toch ook niet het probleem van de werkgever?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
appie1981 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:20:
Die prijs is voor een jaarabonnement maar ze heeft een half jaar contract. Als ze dan ontslagen wordt of ze stopt na een half jaar dan moet ze alsnog een half jaar die kaart afnemen. De trajectkaart is in dit geval net zo duur als de vrij reizen kaart overigens.
De NS Flex-variant van Altijd Vrij kost ook 347 euro per maand en is na een maand op elk moment te wijzigen of te beëindigen.

• appie1981
daan! schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:20:
[...]

Je blijft vasthouden aan deze zinsnede en ik vind dat niet helemaal correct.

Er was onduidelijkheid over een reiskostenvergoeding.
Dit is voor aanvang dienstverband niet schriftelijk vastgelegd.
Dat kan de werkgever (moreel, niet juridisch) aangerekend worden maar net zo goed jouw vriendin en in het verlengde daarvan jou.

Dat er geen, of een zwaar ontoereikende, reiskostenvergoeding is betekent niet dat je vriendin onder minimumloon betaald wordt.
Het is niet de verantwoordelijkheid of verplichting van de werkgever om de reiskosten te vergoeden.
Waarom dan een baan gekozen zo ver van huis zonder harde afspraken over reiskosten?
Daar hebben jullie bewust (lijkt me) voor gekozen.
Niemand heeft het mes op jullie keel gezet.

Als je vriendin (stel) iedere dag uit Oostenrijk komt en daar veel kosten mee maakt is toch ook niet het probleem van de werkgever?
Jij weet helemaal niet hoe ze dit op de loonstrook vast gaan leggen, ik ook niet. Misschien maken ze wel een fout ergens waardoor het juridisch niet meer klopt.

Het bedrijf speelt gewoon laffe spelletjes en maakt in mijn optiek misbruik van de zwakkeren op de arbeidsmarkt. Toen m'n vriendin HR mailde gaven ze een ontwijkend antwoord. Ze zeiden "je krijgt een gedeelte vergoed". Later bleek dat ze het standaard tarief van €40,- euro hebben. Daarbij had haar manager mondeling gezegd dat hij een OV kaart zou regelen maar kennelijk is hij teruggefloten door hoger management.

Voor m'n vriendin is het gewoon of ergens in een magazijn jezelf helemaal kapot werken voor €10,- per uur bruto of voor €850,- per maand 60 uur per week van huis zijn. Het feit dat ze de laatste optie kiest geeft wel aan hoe erg ze de 1e optie vindt.

Naast dat het bedrag gewoon absurd laag is vind ik het ergst dat de werkgever zich opstelt als de vijand en dat m'n vriendin constant op haar haar hoede moet zijn dat ze niet ergens genaaid wordt.

@Tochjo Bedankt voor de informatie ik wist niet dat het zo werkte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
appie1981 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:29:
Jij weet helemaal niet hoe ze dit op de loonstrook vast gaan leggen, ik ook niet. Misschien maken ze wel een fout ergens waardoor het juridisch niet meer klopt.
Maar dat is op dit moment niet aan de hand, dus je titel is gewoon niet correct. Er zijn genoeg bedrijven waar je geen reiskostenvergoeding krijgt. Je vriendin krijgt iets, je vriendin is niet bij machte om wat beters te zoeken/vast te houden, dus slikken of stikken.
Het bedrijf speelt gewoon laffe spelletjes en maakt in mijn optiek misbruik van de zwakkeren op de arbeidsmarkt. Toen m'n vriendin HR mailde gaven ze een ontwijkend antwoord. Ze zeiden "je krijgt een gedeelte vergoed". Later bleek dat ze het standaard tarief van €40,- euro hebben. Daarbij had haar manager mondeling gezegd dat hij een OV kaart zou regelen maar kennelijk is hij teruggefloten door hoger management.
Tsja. Zwart op wit laten zetten. En gebruik maken doen wel meer mensen.
Voor m'n vriendin is het gewoon of ergens in een magazijn jezelf helemaal kapot werken voor €10,- per uur bruto of voor €850,- per maand 60 uur per week van huis zijn. Het feit dat ze de laatste optie kiest geeft wel aan hoe erg ze de 1e optie vindt.
Tsja, dus is het toch een keuze. Ze heeft blijkbaar beter betalende opties.
Naast dat het bedrag gewoon absurd laag is vind ik het ergst dat de werkgever zich opstelt als de vijand en dat m'n vriendin constant op haar haar hoede moet zijn dat ze niet ergens genaaid wordt.
Neem ontslag en zoek wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
appie1981 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:29:
Voor m'n vriendin is het gewoon of ergens in een magazijn jezelf helemaal kapot werken voor €10,- per uur bruto
Mwa, als iemand die in het verleden ook 'zwaar' en 'laaggeschoold' fabriekswerk heeft gedaan tegen minimumloon vind ik dat wel meevallen.
Goed, ze zal niet in een metaal lakkerij moeten gaan werken (was ik ook vrij snel achter), maar de meeste baantjes zijn prima een half jaar vol te houden.

Als je het dan houdt op 20 uur per week is het helemaal niet "jezelf kapot werken" maar juist veel en veel beter vol te houden dan iedere week 60 uur van huis zijn voor een halve boterham.
In dat halve jaar verdient ze onder aan de streep meer dan met die 60 uur die ze nu kwijt is, en heeft ze ruim tijd over om haar Nederlands bij te spijkeren.
Met dat betere Nederlands kan ze dan een baan op niveau vinden.

Ik denk overigens dat je de verbetering van taalvaardigheid door 40 uur te werken overschat, vergeleken met verbetering van taalvaardigheid door les te krijgen en daarnaast te werken.
Het feit dat ze de laatste optie kiest geeft wel aan hoe erg ze de 1e optie vindt.
Er wordt veel neergekeken op laaggeschoolde arbeid en hoe 'erg' dat wel niet zou zijn.
Persoonlijk begrijp ik dat niet zo.
Zoek dan wat anders? 8)7
Als je bereid bent 20 uur per week te reizen heb je echt een enorme straal om werk in te zoeken.
Ga ervoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie1981
daan! schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:54:
[...]

Mwa, als iemand die in het verleden ook 'zwaar' en 'laaggeschoold' fabriekswerk heeft gedaan tegen minimumloon vind ik dat wel meevallen.
Goed, ze zal niet in een metaal lakkerij moeten gaan werken (was ik ook vrij snel achter), maar de meeste baantjes zijn prima een half jaar vol te houden.

Als je het dan houdt op 20 uur per week is het helemaal niet "jezelf kapot werken" maar juist veel en veel beter vol te houden dan iedere week 60 uur van huis zijn voor een halve boterham.
In dat halve jaar verdient ze onder aan de streep meer dan met die 60 uur die ze nu kwijt is, en heeft ze ruim tijd over om haar Nederlands bij te spijkeren.
Met dat betere Nederlands kan ze dan een baan op niveau vinden.

Ik denk overigens dat je de verbetering van taalvaardigheid door 40 uur te werken overschat, vergeleken met verbetering van taalvaardigheid door les te krijgen en daarnaast te werken.

[...]

Er wordt veel neergekeken op laaggeschoolde arbeid en hoe 'erg' dat wel niet zou zijn.
Persoonlijk begrijp ik dat niet zo.

[...]

Zoek dan wat anders? 8)7
Als je bereid bent 20 uur per week te reizen heb je echt een enorme straal om werk in te zoeken.
Ga ervoor!
Mijn vriendin is een kleine tengere vrouw van bijna 40 die haar hele leven kantoorbanen heeft gehad en universitair geschoold is. Naast de fysieke last die zo'n baan met zich mee brengt leed ze nog meer aan het feit dat ze als een voetveeg behandeld werd bij de meeste baantjes die ze gehad heeft, kennelijk gaan ze zo met buitenlandse flexwerkers om.

Ze is nu al meer dan een jaar aan het solliciteren maar dit is het beste wat ze kan vinden helaas anders had ze deze baan echt niet genomen.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 13:42
Ik denk dat de algemene consensus wel is "Neem ontslag en zoek wat anders". Serieus voor dat bedrag kan ze bij de lokale supermarkt 20-30 uur werken dan ben je er ook wel... Ik lees vooral veel geklaag en weinig oplossingen. Met zo'n werkgever ga je het toch niet winnen.

Je bent zelf ondernemer toch? Onderneem wat! ik ben zelf ook ondernemer, ik begrijp het probleem ook serieus niet...

Mijn vriendin zat ook bij een werkgever die haar slecht behandelde en totaal niet fair. Ik heb gemeld "neem ontslag en zoek wat anders". Vond ze in eerste instantie erg moeilijk. Ze wilde trouw blijven aan haar werkgever, echter toen ze de stap had genomen.... Ze is super gelukkig met haar nieuwe werkgever.

• appie1981
sbmuc schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:02:
Ik denk dat de algemene consensus wel is "Neem ontslag en zoek wat anders". Serieus voor dat bedrag kan ze bij de lokale supermarkt 20-30 uur werken dan ben je er ook wel... Ik lees vooral veel geklaag en weinig oplossingen. Met zo'n werkgever ga je het toch niet winnen.

Je bent zelf ondernemer toch? Onderneem wat! ik ben zelf ook ondernemer, ik begrijp het probleem ook serieus niet...

Mijn vriendin zat ook bij een werkgever die haar slecht behandelde en totaal niet fair. Ik heb gemeld "neem ontslag en zoek wat anders". Vond ze in eerste instantie erg moeilijk. Ze wilde trouw blijven aan haar werkgever, echter toen ze de stap had genomen.... Ze is super gelukkig met haar nieuwe werkgever.
Supermarkt gaat niet lukken, bij mij in de omgeving in ieder geval niet, ze spreekt niet goed genoeg Nederlands.
Ze heeft ook even voor mijn bedrijfje gewerkt maar omdat ik net begonnen ben kan ik dat financieel helaas niet volhouden momenteel. Zoals ik net ook aangaf heeft m'n vriendin al meer dan een jaar gesolliciteerd.

@Pizza_Boom De titel die had ik al aangemaakt voordat ik wist hoe de situatie in elkaar zit.

[ Voor 4% gewijzigd door appie1981 op 19-12-2019 10:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Traineeship in de DevOps hoek zoeken interessant? Daar zitten ze om mensen te springen, zeker vrouwen. Voorkennis niet nodig. Check ook bijvoorbeeld https://aws.amazon.com/training/restart/ (programma is ook in Amsterdam).

• appie1981
cyberbetica schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:10:
Traineeship in de DevOps hoek zoeken interessant? Daar zitten ze om mensen te springen, zeker vrouwen. Voorkennis niet nodig. Check ook bijvoorbeeld https://aws.amazon.com/training/restart/ (programma is ook in Amsterdam).
Ah nice dat is een goede, ze is ook al een keer naar een sollicitatie geweest voor tester maar toen is ze het helaas niet geworden. Toevallig ben ik zelf ook Dev-ops engineer geweest dus dan kan ik haar ook nog een beetje helpen :)

• jongetje
appie1981 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:05:
[...]

Supermarkt gaat niet lukken, bij mij in de omgeving in ieder geval niet, ze spreekt niet goed genoeg Nederlands.
Ik neem aan dat jullie altijd Nederlands met elkaar praten en iedereen ook stimuleren dat met haar te doen? Dat is namelijk echt de enige manier zonder over te schakelen naar Engels of een andere taal.

Ze zou kunnen kijken bij internationale bedrijven of daar een mogelijkheid is om te werken. Ook werk in een postsorteercentrum, ditributiecentrum etc. zou met minimaal nederlands/engels al moeten kunnen lijkt me. Maar als de taal echt het probleem is, dan zou ik daar vol op investeren met een cursus, boeken etc. als ze toch al zolang in de trein zit. Maak van die tijd nuttige waardevolle tijd. Zijn genoeg manieren voor zelfstudie met boeken en een mp3 speler.

• appie1981
jongetje schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:15:
[...]

Ik neem aan dat jullie altijd Nederlands met elkaar praten en iedereen ook stimuleren dat met haar te doen? Dat is namelijk echt de enige manier zonder over te schakelen naar Engels of een andere taal.

Ze zou kunnen kijken bij internationale bedrijven of daar een mogelijkheid is om te werken. Ook werk in een postsorteercentrum, ditributiecentrum etc. zou met minimaal nederlands/engels al moeten kunnen lijkt me. Maar als de taal echt het probleem is, dan zou ik daar vol op investeren met een cursus, boeken etc. als ze toch al zolang in de trein zit. Maak van die tijd nuttige waardevolle tijd. Zijn genoeg manieren voor zelfstudie met boeken en een mp3 speler.
Ze heeft A2 Nederlands gehaald voor haar inburgeringsexamen. Daarna hebben we ervoor gekozen om Engels te praten omdat we dachten dat ze meer kans zou hebben op een redelijke baan in een grotere stad en omdat haar Engels veel beter is dan haar Nederlands. Ze heeft een maand 12 uur per week Nederlandse les gehad maar die kan ze nu niet meer volgen omdat ze nu een baan heeft. Al die banen in distributiecentra zijn geen optie omdat die vaak werktijden hanteren die niet aansluiten op tijden met het OV.

Ik denk dat mensen zich ook snel vergissen in hoe hoog je niveau van een taal moet zijn voor bepaalde simpele banen.
Als ik kijk naar de supermarkt baan die@sbmuc aangeeft bijvoorbeeld. Het werk ansich is heel simpel maar je moet de namen van duizenden artikelen in het Nederlands kennen, het duurt echt lang voordat je dat niveau Nederlands hebt.
Ik was er zelf in het verleden ook achter gekomen, ik spreek goed Engels, heb veel bij bedrijven gewerkt waarbij Engels de voertaal is maar toen ik in London ging wonen kwam ik er achter dat ik van heel veel supermarkt artikelen de naam niet weet omdat je die nooit gebruikt in het zakelijke verkeer en ook vrij weinig hoort op tv.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:02
appie1981 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:51:
[...]
Al die banen in distributiecentra zijn geen optie omdat die vaak werktijden hanteren die niet aansluiten op tijden met het OV.
Ik lees vaak in je reacties dat je hele realistische opties eenvoudig wegwuift met zaken die mijn inziens niet kloppen. Ik snap dat ze hoog opgeleid is, maar ik heb het idee dat ze zich te goed voelt om 'lager' werk uit te voeren. Ondertussen loopt ze tegen het probleem aan dat ze nergens aangenomen wordt, dus dan zijn er realistisch gezien weinig opties over. Daarnaast wuif je het idee over een supermarkt ook gelijk weg, echter zijn er meer dan genoeg supermarkten en toko's waar je aan de slag kunt waar het gemiddelde publiek Engels spreekt. Ga je in Amsterdam of Rotterdam naar een willekeurige winkel, wordt je standaard in het Engels aangesproken door het personeel, omdat ze of verwachten dat jij uit het buitenland komt of omdat zij zelf uit het buitenland komen.

Wat betreft distributiecentra, ken ik enkele mensen die daar in het verleden hebben gewerkt en ik kan één ding zeggen: er zijn daar meer dan voldoende banen die perfect aansluiten op het OV, ongeacht je functie.

Wat de huidige werkgever betreft en de situaties die je beschrijft, zou ik daar zo snel mogelijk weg gaan. Je geeft aan dat ze blijft omdat ze Nederlands leert, terwijl je ook schrijft dat ze geen Nederlandse les meer kan volgen door haar werk. Waarom niet gewoon een half jaar volop Nederlands leren en ondertussen solliciteren? Dit buiten het feit om dat ik in mijn werk meer dan genoeg expats tegenkom die ook een andere taal spreken, die hun gezin hebben meegenomen en waar hun partner ook een simpel baantje heeft om toch wat inkomsten te genereren, maar voldoende tijd en energie over heeft om in de avond les te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
Klopt, ik heb een half jaar in een sigarenfabriek gewerkt in Reusel (best een gat in zuid brabant) en daar kon ik toch echt via het OV om 0730 aan de poort staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:48
appie1981 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:05:
[...]

Ze heeft nu een reistijd van 2 uur enkele reis.
Denk dat je heel wat supermarkten kan vinden binnen een straal van 2 uur enkele reis?
Ongetwijfeld dat je heus wel ergens een supermarkt vind waar ze iets mee kan...

En mocht het nog redelijk in de buurt zijn, fietsen kan ook nog.
Je hoeft niet overal met het OV naartoe.

Zelfde geld voor een functie aan een lopende band.
Is niet heel spannend, maar ik gok er op dat daar meer mensen werken die niet of nauwelijks de NL'se taal beheersen.
Maar ook mensen die wel de NL taal beheersen, leer daar NL en ga vervolgens op zoek naar een andere functie.

[ Voor 19% gewijzigd door Rensjuh op 19-12-2019 12:28 ]

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• appie1981
Orangelights23 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:01:
[...]

Ik lees vaak in je reacties dat je hele realistische opties eenvoudig wegwuift met zaken die mijn inziens niet kloppen. Ik snap dat ze hoog opgeleid is, maar ik heb het idee dat ze zich te goed voelt om 'lager' werk uit te voeren. Ondertussen loopt ze tegen het probleem aan dat ze nergens aangenomen wordt, dus dan zijn er realistisch gezien weinig opties over. Daarnaast wuif je het idee over een supermarkt ook gelijk weg, echter zijn er meer dan genoeg supermarkten en toko's waar je aan de slag kunt waar het gemiddelde publiek Engels spreekt. Ga je in Amsterdam of Rotterdam naar een willekeurige winkel, wordt je standaard in het Engels aangesproken door het personeel, omdat ze of verwachten dat jij uit het buitenland komt of omdat zij zelf uit het buitenland komen.

Wat betreft distributiecentra, ken ik enkele mensen die daar in het verleden hebben gewerkt en ik kan één ding zeggen: er zijn daar meer dan voldoende banen die perfect aansluiten op het OV, ongeacht je functie.

Wat de huidige werkgever betreft en de situaties die je beschrijft, zou ik daar zo snel mogelijk weg gaan. Je geeft aan dat ze blijft omdat ze Nederlands leert, terwijl je ook schrijft dat ze geen Nederlandse les meer kan volgen door haar werk. Waarom niet gewoon een half jaar volop Nederlands leren en ondertussen solliciteren? Dit buiten het feit om dat ik in mijn werk meer dan genoeg expats tegenkom die ook een andere taal spreken, die hun gezin hebben meegenomen en waar hun partner ook een simpel baantje heeft om toch wat inkomsten te genereren, maar voldoende tijd en energie over heeft om in de avond les te volgen.
Ik wuif die opties niet weg zij wil dat niet absoluut niet, ze heeft het een jaar gedaan bij verschillende bedrijven. Ze kreeg gigantisch last van haar lichaam en werd er echt depressief van hoe ze behandeld werd tot op het punt dat ze elke avond huilend op de bank zat en overwoog om terug te gaan naar haar moederland.

Ik woon op de Veluwe en ik denk niet dat een supermarkt in Rotterdam of Amsterdam haar reiskosten gaat vergoeden dus als ze dat doet leert ze nog minder en zit ze precies in hetzelfde schuitje qua financiën als nu.

Maar goed ik denk dat het meeste nu wel gezegd is. Iedereen bedankt voor zijn/ haar input. Ik weet nu in ieder geval dat er goedkopere reis opties zijn met de NS Flex kaart, dat ik voor haar belasting kan terugvragen en ik ben weer wat wijzer op het gebied van arbeidsrecht :)

Edit: Over de realistische opties wegwuiven dat is niet helemaal waar. Ik woonde tot voor kort in Harderwijk, maar banen zoals Picnic in Nijkerk, bedrijven in Zeewolde en Giant in Lelystad waren met het OV niet bereikbaar. Ze heeft zelf ook een tijdje bij een stomerij gewerkt die ook om 6.45 begon. Er vallen gigantisch veel laaggeschoolde banen af omdat ze niet te bereiken zijn via het OV of werktijden hanteren die te vroeg of te laat zijn voor de laatste trein/ bus.

[ Voor 8% gewijzigd door appie1981 op 19-12-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:48
appie1981 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:51:
[...]

Ik woon op de Veluwe en ik denk niet dat een supermarkt in Rotterdam of Amsterdam haar reiskosten gaat vergoeden dus als ze dat doet leert ze nog minder en zit ze precies in hetzelfde schuitje qua financiën als nu.
En dichterbij dan Rotterdam of Amsterdam zijn er geen supermarkten maar word alles nog direct van het land gegeten en de koeien zelf geslacht voor het vlees?
Wat @Orangelights23 aanhaalt is ook maar een voorbeeld...
Of een bedrijf waar je (simpel) inpakwerk / lopende-band-werk tijdelijk kunt doen totdat er een degelijk niveau van de NL taal bereikt is?

Denk dat ze dan uiteindelijk sneller een leuke baan kan vinden en ook niet zo belachelijk veel geld kwijt bent aan reiskosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Rensjuh op 19-12-2019 12:56 ]

PV Output

• daan!
Uiteindelijk is het een afweging die de vriendin van TS zelf moet maken.
Ze hebben nu voldoende input om verder te (kunnen) komen, lijkt me.

Nog verder discussiëren zal waarschijnlijk uitkomen op een herhaling van zetten.
Misschien dat ik zelf een andere keuze zou maken maar ik kan de keuze van de vriendin ook respecteren.

Take home message: Z.s.m. beter Nederlands leren is, mijns inziens, de snelste weg naar een betere baan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

sbmuc schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:02:
De lokale supermarkt gaat iemand van bijna 40 niet aannemen als ze voor 3 grijpstuivers iemand kunnen pakken die de helft van haar leeftijd is.

En dat is een beetje een algemene tendens bij de onderkant van de markt, als we je niet het absolute minimum hoeven betalen of je bent op de 1 of andere manier een beetje 'lastig', dan lig je er uit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 13:42
Stoney3K schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:32:
[...]

De lokale supermarkt gaat iemand van bijna 40 niet aannemen als ze voor 3 grijpstuivers iemand kunnen pakken die de helft van haar leeftijd is.

En dat is een beetje een algemene tendens bij de onderkant van de markt, als we je niet het absolute minimum hoeven betalen of je bent op de 1 of andere manier een beetje 'lastig', dan lig je er uit.
Inderdaad genoeg supermarkten die dat niet doen. AH is vooral van het jonge publiek. Echter bij een plus/boni zie je vaak toch genoeg mensen van 40+ werken. Maar serieus je kan ZOVEEL werk doen. Omscholen naar IT servicedesk bijvoorbeeld. Als je een beetje opleiding hebt gedaan zijn er genoeg bedrijven die je willen omscholen. Die vangen 5-7k voor je en jij krijgt 2-2,5k bruto. Omscholen naar (bus)chaffeur kan ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn ogen is het hele punt, dat de tijd van de vriendin van de TS nu geïnvesteerd moet worden in de toekomst en niet in het heen-en-weer reizen naar een waardeloze werkgever in de randstad. Dus.... dat wordt even doorbijten in rottige baantjes dicht bij huis en daarnaast met die lessen Nederlands (en daarna misschien nog wel wat Engels) investeren in de toekomst. Doe je dat niet.... dan ga je niet op korte termijn uit deze situatie komen.

Er zijn wel bedrijven die werken met wat-minder-goed Nederlands en Engels sprekende mensen uit bijv. de Oekraïne, maar dan heb je het vaak toch wel specifiek over "wetenschappelijk onderzoek" en je moet natuurlijk maar net een studie hebben gevolgd waarmee je onderzoek in bijv. een labomgeving zou kunnen gaan doen. Dat is toch redelijk zeldzaam. (Ik heb bij zo'n bedrijf gewerkt als systeembeheerder en heb daar zelfs laptops met een Russische Windows erop gerepareerd voor beginnende wetenschappers uit de Oekraïne. Ook eens een keer gewerkt aan een Spaanse Windows... was wel leuk om te doen. Die mensen waren altijd heel erg dankbaar als ze weer verder konden met hun laptop.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:15:
Er zijn wel bedrijven die werken met wat-minder-goed Nederlands en Engels sprekende mensen uit bijv. de Oekraïne, maar dan heb je het vaak toch wel specifiek over "wetenschappelijk onderzoek" en je moet natuurlijk maar net een studie hebben gevolgd waarmee je onderzoek in bijv. een labomgeving zou kunnen gaan doen.
Voor mij is dan ook een vraag wat voor een studie ze heeft. Ik heb even door alle posts van TS gekeken, maar dat heb ik niet gevonden. HBO / universitaite bachelor niveau. Tja als dat communicatiewetenschappen is gaat dat lastig worden daarmee iets te vinden. Is het natuurkunde, dan moet je best rond Eindhoven werk op niveau kunnen vinden. En natuurlijk moet ze dan aan haar Engels werken, maar ik kan uit ervaring vertellen dat Russisch sprekenden met zwaar belabberd Engels toch echt worden aangenomen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik neem aan dat vriendin een TWV heeft die in NL geldig is? Anders heeft werkgever serieuze problemen inzake de WAV.

Wanneer er concrete inhoudingen gaan plaatsvinden kun je me dan de details sturen? Zijn namelijk strenge voorwaarden aan verbonden.

In principe mag de situatie dat je door je eigen reiskosten onder het minimumloon uitkomt. Hoop mitsen en maren, maar als je vriendin met die voorwaarden akkoord is gegaan en er geen Cao is zie ik niet zo snel waarom dat niet mag.

Is natuurlijk ook de keuze van je vriendin geweest om dat te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Een kleine update. Ondanks een geschreven statement van HR dat ze maar 40e reiskosten krijgt heeft ze toch 600e reiskosten vergoed gekregen. Haar directe manager zegt dat het misschien weer verrekend wordt met het haar salaris van volgende maand. Zou dit mogen?

Nu nog een interessante situatie ze komt vanochtend op haar werk en ze krijgt te horen dat ze op 1 januari moet werken. Vorig jaar was iedereen op 1 januari vrij en op haar werk hangt een lijst van vrije dagen van 2019 maar die van 2020 is nog niet bekend.
wij hebben al plannen voor 31 dec/ 1 jan. Haar collega's zijn ook allemaal heel erg kwaad dat ze ineens moeten werken op 1 jan. Kan een werkgever dit op zo'n korte termijn eisen dat je moet werken op 1 januari?

@Sissors Ze heeft Accountancy gestudeerd maar daar heeft ze nooit wat mee gedaan, ze is na haar studie HR manager geworden bij de overheid bij verschillende departementen. De kennis die ze heeft opgedaan tijdens haar studie zal veelal in Nederland niet relevant zijn plus dat ze totaal niet meer in de materie zit omdat ze jaren niets met die kennis gedaan heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door appie1981 op 30-12-2019 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:50:
Nu nog een interessante situatie ze komt vanochtend op haar werk en ze krijgt te horen dat ze op 1 januari moet werken. Vorig jaar was iedereen op 1 januari vrij en op haar werk hangt een lijst van vrije dagen van 2019 maar die van 2020 is nog niet bekend.
wij hebben al plannen voor 31 dec/ 1 jan. Haar collega's zijn ook allemaal heel erg kwaad dat ze ineens moeten werken op 1 jan. Kan een werkgever dit op zo'n korte termijn eisen dat je moet werken op 1 januari?
Feestdag: recht op vrije dag?

Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie1981
strafschop schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:06:
[...]

Feestdag: recht op vrije dag?

Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen.
Ik ben bekend met die regel. Het gaat er om dat het vorig jaar wel een feestdag was en er voor 2020 nog geen feestdagen bekend zijn bij haar en haar collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:08:
[...]

Ik ben bekend met die regel. Het gaat er om dat het vorig jaar wel een feestdag was en er voor 2020 nog geen feestdagen bekend zijn bij haar en haar collega's.
En wat staat er in de cao of de arbeidsovereenkomst?

Edit:

Ik zie hieronder een zelfde discussie over 2e Kerstdag.

Het lijkt me dat je het antwoord wel weet.

[ Voor 14% gewijzigd door strafschop op 30-12-2019 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als het niet in de CAO beschreven staat en ook niet de arbeidsovereenkomst, dan mag dat. Je krijgt wel meer betaald natuurlijk op zo'n dag.

Ik zou er maar vast aan proberen te wennen. Ik begin zo de indruk te krijgen dat de werkgever in de toekomst nog wel meer verrassingen in petto heeft. (Werkgever heeft het zelfs zo goed voor elkaar, dat zelfs de reiskostenvergoeding na ingang van het dienstverband nog een verrassing is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07-2021
Kijk eens op loonwijzer.nl. Daar staat een heldere uitleg. Niet dat het veel helpt, overigens. Maar werkelijk gemaakte reiskosten kun je achteraf via de belasting terugvorderen (minus 10 km enkele reis o.i.d.).

Als je nergens voor staat, val je voor alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:21:
Als het niet in de CAO beschreven staat en ook niet de arbeidsovereenkomst, dan mag dat. Je krijgt wel meer betaald natuurlijk op zo'n dag.

Ik zou er maar vast aan proberen te wennen. Ik begin zo de indruk te krijgen dat de werkgever in de toekomst nog wel meer verrassingen in petto heeft. (Werkgever heeft het zelfs zo goed voor elkaar, dat zelfs de reiskostenvergoeding na ingang van het dienstverband nog een verrassing is.)
Ik had wel verwacht dat er meer verrassingen aan zouden komen maar deze had ik niet verwacht. Als zo'n bedrijf op voorhand zegt je moet 1 jan werken dan kun je daar rekening mee houden. Maar er op 30 december mee aankomen vind ik gewoon onethisch. Wij hebben plannen gemaakt er blijven vrienden bij ons slapen en we gaan s avonds weg en dat zou dan nu niet meer kunnen ineens.
Ik hoorde dat de griep weer in het land is dus misschien is het alsnog geen probleem >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:51:
[...]

Ik had wel verwacht dat er meer verrassingen aan zouden komen maar deze had ik niet verwacht. Als zo'n bedrijf op voorhand zegt je moet 1 jan werken dan kun je daar rekening mee houden. Maar er op 30 december mee aankomen vind ik gewoon onethisch. Wij hebben plannen gemaakt er blijven vrienden bij ons slapen en we gaan s avonds weg en dat zou dan nu niet meer kunnen ineens.
Ik hoorde dat de griep weer in het land is dus misschien is het alsnog geen probleem >:)
Ik vind het ook onethisch. Net als dat "gedoe" over reiskostenvergoeding en OV kaarten, ook onethisch. Daarom ook de opmerking over toekomstige verrassingen, want werkgever heeft blijkbaar niet zoveel met ethiek.

Weet je wat de werkgever doet met twijfelachtige ziekmeldingen? In theorie kunnen ze natuurlijk hun arbo-dienst om een controle vragen. De meeste werkgevers doen dat niet bij 1 dag ziekte, maar deze werkgever doet wel meer rare dingen dus ik durf het niet uit te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

Theo

moederbord

En nog een rooie vlag om zo snel mogelijk daar weg te gaan. De manier hoe de werkgever met zijn slavenwerknemers omgaat is echt om te huilen :'(

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
My 2 cents = GTFO en zo snel mogelijk.

Het lijkt er vreselijk op dat er misbruik gemaakt wordt van je vriendin en zou dit hele verhaal melden bij een instantie die hier wat aan kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Quadradial op 30-12-2019 13:31 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
Het ruikt naar uitbuiting en oplichterij, maar als je vriendin daar wil blijven werken kunnen jullie er maar beter het beste van maken.

Is het niet mogelijk dat jij eens met haar meegaat om een aantal zaken te bespreken? Feestdagen, afspraken over reiskosten etc. En een reële bedenktijd afspreken voor een reactie daar op, als dat nodig is. Desnoods ga je mee als toehoorder. Vervolgens bevestig je per mail de afspraken en stel je dat - bij geen tegenbericht binnen 3 werkdagen na verzending - je er redelijkerwijs van uit mag gaan dat deze afspraken van kracht zijn. Die laat je haar versturen.

Eventueel neem je het gesprek op om thuis nog eens goed te beluisteren. Je mag dat gewoon doen, maar voor gebruik als bewijsmateriaal gelden wel regels (bijvoorbeeld het vooraf aankondigen van de opname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
Aan de andere kant, is er zelf gevraagd dat ze die dag vrij wil hebben? Ik werk nu ook ergens waar er alle dagen wel werk is. Als je dat weet, geef je van te voren aan welke dagen je vrij wilt hebben. Het bedrijf geeft het in dit geval laat aan, maar zo te horen is er ook niemand geweest die gevraagd heeft of ze die dag vrij hebben.
Wil je niet meer dit soort verrassingen krijgen zul je toch echt dingen zwart op wit moeten krijgen. Net als met die reiskostenvergoeding, schijnbaar heeft ze nu een bedrag gekregen maar is er nergens afgesproken of dit nu betaald wordt door de wg, of dat dit een voorschot is. Begin eens met afspraken per mail te laten bevestigen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:51:
[...]

Het is juist ethisch dat ze jouw vriendin erop wijzen dat ze die dag moet werken volgens haar contract, zodat ze niet ongeoorloofd afwezig is.

En onterecht ziekmelden is a) niet ethisch en b) het zou me niets verbazen als in haar contract staat dat de eerste X dagen ziek ten koste gaan van vakantiedagen.

En bovenal, zij wilde hier per se blijven werken, dan moet ze nu dus ook niet klagen.
Janet010 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:28:
Het ruikt naar uitbuiting en oplichterij, maar als je vriendin daar wil blijven werken kunnen jullie er maar beter het beste van maken.

Is het niet mogelijk dat jij eens met haar meegaat om een aantal zaken te bespreken? Feestdagen, afspraken over reiskosten etc. En een reële bedenktijd afspreken voor een reactie daar op, als dat nodig is. Desnoods ga je mee als toehoorder. Vervolgens bevestig je per mail de afspraken en stel je dat - bij geen tegenbericht binnen 3 werkdagen na verzending - je er redelijkerwijs van uit mag gaan dat deze afspraken van kracht zijn. Die laat je haar versturen.

Eventueel neem je het gesprek op om thuis nog eens goed te beluisteren. Je mag dat gewoon doen, maar voor gebruik als bewijsmateriaal gelden wel regels (bijvoorbeeld het vooraf aankondigen van de opname).
Ik denk dat er ondertussen niets meer te bespreken valt. Ze is waarschijnlijk door haar proeftijd heen en ik verwacht dat ze een tijdelijk contract heeft, dus heeft ze het nu maar uit te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Transportman schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:44:
[...]

Het is juist ethisch dat ze jouw vriendin erop wijzen dat ze die dag moet werken volgens haar contract, zodat ze niet ongeoorloofd afwezig is.

En onterecht ziekmelden is a) niet ethisch en b) het zou me niets verbazen als in haar contract staat dat de eerste X dagen ziek ten koste gaan van vakantiedagen.

En bovenal, zij wilde hier per se blijven werken, dan moet ze nu dus ook niet klagen.

[...]

Ik denk dat er ondertussen niets meer te bespreken valt. Ze is waarschijnlijk door haar proeftijd heen en ik verwacht dat ze een tijdelijk contract heeft, dus heeft ze het nu maar uit te zitten.
Dus jij vindt het ethisch dat een werkgever 2 dagen voor 1 januari aangeeft dat hun werknemers moeten werken? De werkgever kan echt wel weten dat verreweg de meeste werknemers plannen hebben voor 31 dec/ 1 januari helemaal omdat ze het jaar ervoor wel vrij waren op 1 jan. Naast dat de werkgever haar werknemers dupeert hebben partners en andere familieleden er ook last van.
Moet ze dan ook maar elke week vragen of ze toevallig niet zaterdag en of zondag ook moet werken?

Ze heeft wel gezegd dat dat de 1e ziektedagen voor jezelf staan maar dat staat niet in het contract dus dan mogen ze dat niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:55:
[...]

Dus jij vindt het ethisch dat een werkgever 2 dagen voor 1 januari aangeeft dat hun werknemers moeten werken? De werkgever kan echt wel weten dat verreweg de meeste werknemers plannen hebben voor 31 dec/ 1 januari helemaal omdat ze het jaar ervoor wel vrij waren op 1 jan. Naast dat de werkgever haar werknemers dupeert hebben partners en andere familieleden er ook last van.
Moet ze dan ook maar elke week vragen of ze toevallig niet zaterdag en of zondag ook moet werken?

Ze heeft wel gezegd dat dat de 1e ziektedagen voor jezelf staan maar dat staat niet in het contract dus dan mogen ze dat niet doen.
Ik vind het vooral onethisch omdat het afwijkt van de situatie van vorig jaar. Je geeft immers aan dat collega's aangaven dat vorig jaar iedereen vrij was op 1 januari. Dat lijkt dus op een beleidswijziging en dan zou ik eerder communicatie hebben verwacht.

Verder is natuurlijk wel de CAO en de arbeidsovereenkomst leidend. Formeel gezien had je dus moeten weten dat 1 januari nergens beschreven is als collectieve vrije dag. En in het verleden behaalde resultaten bieden in zo'n geval geen garantie voor de toekomst.

Ik hoop dat je vriendin er het beste van kan maken de komende tijd. Ieder zijn keuze. En vanuit mijn (luxe) positie is het natuurlijk heel makkelijk roepen dat ik een andere keuze had gemaakt. Wel herken ik bepaalde zaken in de houding van de werkgever in 1 van mijn Amsterdamse klanten (namen noemen is misschien geen goed idee). Daar is personeel ook niet meer dan een "asset" met een nummertje (ze loggen zelfs in op de computer met "hun nummertje"). Het wordt ook net zo makkelijk vervangen door een goedkoper en zuiniger modelletje. In die organisatie weet eigenlijk ook niemand hoe het nou precies zit en je spreekt vaker iemand die eigenlijk niet of nauwelijks Nederlands spreekt, dan dat je een ras-Hollander aan de lijn krijgt.

Lees je alvast even in over Koningsdag, Hemelvaartsdag, Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren en 5 mei om verrassingen te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
@Transportman Natuurlijk is het een goed idee om een gesprek te houden. Gedurende het contract komen er nog meer feestdagen aan, en mogelijk wil de dame in kwestie ook nog wel eens vakantie opnemen. Als ze dan telkens met een kluitje het riet in gestuurd wordt omdat de beheersing van de NL en EN taal blijkbaar onvoldoende is, is het nooit verkeerd om vooraf wat afspraken te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een kleine update. Ondanks een geschreven statement van HR dat ze maar 40e reiskosten krijgt heeft ze toch 600e reiskosten vergoed gekregen. Haar directe manager zegt dat het misschien weer verrekend wordt met het haar salaris van volgende maand. Zou dit mogen?
Nee. Een verrekening mag alleen als de werknemer daardoor niet onderd de beslagvrije voet uitkomt. Dit is, globaal gezien, ongeveer 90% van (in haar geval) het minimum-loon.

https://www.juridischloke...rwaarden/loon-verrekenen/

Overigens, ze moet nu een salarisspecificatie hebben gekregen, en daarop (of op een andere specificatie) moeten ook de reiskosten gespecificeerd zijn.

Ik zou, als ze idd willen verrekenen sowieso contact opnemen met het Juridisch Loket. Tevens zou ik écht de wettelijke vergoeding eisen als ze onrechtmatig toch geld verrekenen. Die kan (al heel snel) oplopen tot 50% van het onterrecht ingehouden bedrag.

Tevens zou je in het contract en CAO dus na moeten kijken of er iets gespecificeerd is over feestdagen. Het feit dat ze een kantoorbaan heeft, maakt dat er eigenlijk geen goede reden te verzinnen is, waarom nieuwjaarsdag wél een werkdag zou moeten zijn.

Ze kan ook de boel op de spits gaan drijven, en gewoon niet komen: "ik heb geen officieel bericht gehad dat die dag een werkdag is, en zie graag dat de rechter oordeelt over de redelijkheid en billijkheid hiervan". Dan moet ze dus wel haar ingehouden salaris (tenminste, ik verwacht dat ze salaris gaan inhouden) opeisen.

Als ik je zo lees, zou ik ondertussen daar echt toe neigen... En reken maar dat een rechtszaak voor hen duurder is dan voor je vriendin.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 30-12-2019 14:43 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
appie1981 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:51:
Daarna hebben we ervoor gekozen om Engels te praten omdat we dachten dat ze meer kans zou hebben op een redelijke baan…
NIET DOEN. Ja, die schrijf ik met hoofdletters.

Ik ben in dezelfde positie geweest als jij: Hollander met een buitenlandse vrouw. Het Engels van mijn vrouw was ook stukken beter dan mijn Engels maar ook stukken beter dan haar Nederlands. In het begin, toen ze hier nog niet en nog maar net was spraken wij Engels in huis. Toch deed ik zoveel mogelijk in het Nederlands. Het was immers niet haar bedoeling om op korte termijn weer te vertrekken en mijn plannen om hier weg te gaan waren alleen maar op het mooie weer in haar vaderland gebaseerd. Dus dat was ook geen optie.

Het Engels is afgebouwd, in rap tempo kan ik best wel zeggen. Mijn vrouw is van mening dat als zij hier wil komen wonen dat zij de taal moet leren spreken om met mensen te kunnen werken en communiceren. Ze is destijds begonnen in de slagerij van een supermarkt, daarna als verkoopmedewerkster in een paar sportscholen, heeft jaren in een parfumerie gewerkt, in de klantenservice (inbound) voor een internetprovider en energiemaatschappijen en heeft nu een baan in de klantenservice van een energiemaatschappij waarbij ze bezig is om richting de marketing afdeling te gaan. Dit allemaal in 13 jaar tijd. Haar Nederlands is fantastisch. Ze krijgt alleen wel eens de vraag van klanten aan de telefoon of ze soms uit Friesland komt (ik en mijn familie zijn Fries en we hebben daar 3 jaar samen gewoond). Dat is toch een prachtig compliment, net als dat sommige mensen denken dat ze geadopteerd is 8)

Zeker wanneer je op de Veluwe woont moet je zorgen dat ze mee kan doen met de mensen om haar heen. Engels in de Randstad is redelijk geaccepteerd, in Amsterdam en Rotterdam is het bijna de voertaal op straat. Helaas woon je daar niet en is Nederlands een belangrijke taal om mee te communiceren.

Ow, en ga alsjeblieft niet ieder foutje wat ze maakt met spreken verbeteren. In plaats daarvan let je er op dat je zelf goede zinnen gebruikt in je antwoorden of reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 11:10
appie1981 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:11:
[...]

M'n vriendin is geen Nederlandse en spreekt nog niet zo goed Nederlands, je zult je verbazen hoe lastig het is om dan een baan te vinden ondanks dat m'n vriendin academisch geschoold is.
Totaal andere ervaring mee. En ik vraag me echt af wat voor werkgever dit dan is in de randstad. In Amsterdam zal er echt geen kantoorbaan zijn op academisch niveau die minimumloon offereert.

Gelijk opzeggen, en een head Hunter het werk voor je laten doen.

Als ze geen Engels spreekt kan ik me voorstellen dat het allemaal lastig wordt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zit me net te realiseren, dat als je 2 weken van te voren verlof moet aanvragen (wettelijk vastgesteld) dat je ook van de werkgever mag verwachten dat hij tijdig de werkdagen door geeft.

Zie ook:
Wanneer moet het werkrooster bekend zijn?
Het werkrooster moet je “tijdig” van de werkgever horen. CAO- of OR-afspraak regelt vaak wat tijdig is. Is er geen afspraak dan is jouw instemming nodig en geldt de Arbeidstijdenwet. Die zegt “minstens 28 dagen tevoren”. Kan dat niet door het soort werk, dan moet je de precieze werktijd 4 dagen tevoren horen, maar vrije zondagen en wekelijkse rust wèl 28 dagen tevoren.
https://werktijden.blogsp...krooster-bekend-zijn.html

Overigens is er ook geen plicht om extra te betalen op feestdagen. Daarvoor moet je dus weer, bij je arbeidscontract of CAO zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Ardana schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:36:
[...]

Nee. Een verrekening mag alleen als de werknemer daardoor niet onderd de beslagvrije voet uitkomt. Dit is, globaal gezien, ongeveer 90% van (in haar geval) het minimum-loon.

https://www.juridischloke...rwaarden/loon-verrekenen/

Overigens, ze moet nu een salarisspecificatie hebben gekregen, en daarop (of op een andere specificatie) moeten ook de reiskosten gespecificeerd zijn.

Ik zou, als ze idd willen verrekenen sowieso contact opnemen met het Juridisch Loket. Tevens zou ik écht de wettelijke vergoeding eisen als ze onrechtmatig toch geld verrekenen. Die kan (al heel snel) oplopen tot 50% van het onterrecht ingehouden bedrag.

Tevens zou je in het contract en CAO dus na moeten kijken of er iets gespecificeerd is over feestdagen. Het feit dat ze een kantoorbaan heeft, maakt dat er eigenlijk geen goede reden te verzinnen is, waarom nieuwjaarsdag wél een werkdag zou moeten zijn.

Ze kan ook de boel op de spits gaan drijven, en gewoon niet komen: "ik heb geen officieel bericht gehad dat die dag een werkdag is, en zie graag dat de rechter oordeelt over de redelijkheid en billijkheid hiervan". Dan moet ze dus wel haar ingehouden salaris (tenminste, ik verwacht dat ze salaris gaan inhouden) opeisen.

Als ik je zo lees, zou ik ondertussen daar echt toe neigen... En reken maar dat een rechtszaak voor hen duurder is dan voor je vriendin.
Ik heb de salarisstrook er op nageslagen en er staat "additional travel".

Gezien de huidige situatie ga ik denk ik een rechtsbijstand verzekering afsluiten die me ons ook helpt met arbeidsgeschillen.

Het is een internationaal bedrijf in het contract kon ik helemaal niets vinden over een CAO gezien het feit dat ze ook te weinig vrije dagen gaven zou het me niet verbazen dat ze het er niet aan toegevoegd hebben. Is er een manier om te checken of haar werk onder een CAO valt?

In haar contract staat helemaal niets over vrije dagen behalve dat ze er eerst 16 zou krijgen (wat illegaal is) en dat is later aangepast naar 20 omdat ze een foutje gemaakt hadden 8)7.

Er is vandaag pas voor het eerst gezegd dat er 1 januari gewerkt moet worden haar collega's wisten ook van niets. Er is sowieso ook geen sprake van een bijzondere situatie ze willen gewoon open zijn zodat documenten opgehaald kunnen worden door klanten.

@sypie Als de zaken beter gaan wil ik m'n vriendin vanaf de zomer weer Nederlandse lessen laten volgen en een half jaar fulltime daar mee bezig laten gaan. M'n vriendin vindt talen leuk en spreekt nu al vrij goed Nederlands.

Ik hoor net van m'n vriendin dat haar collega's ook woedend zijn en niet van plan zijn om te komen opdagen 1 januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:49:
[...]

Gezien de huidige situatie ga ik denk ik een rechtsbijstand verzekering afsluiten die me ons ook helpt met arbeidsgeschillen.
Dan zou ik dat zsm doen, de meeste RBV's kennen een wachttijd en behandelen reeds bestaande conflicten niet.
Het is een internationaal bedrijf in het contract kon ik helemaal niets vinden over een CAO gezien het feit dat ze ook te weinig vrije dagen gaven zou het me niet verbazen dat ze het er niet aan toegevoegd hebben. Is er een manier om te checken of haar werk onder een CAO valt?
Dan zou je nog kunnen kijken of er een CAO algemeen verbindend verklaard is, normaal vraag je dat aan je vakbond, je kan ook kijken of je hier verder komt: https://www.uitvoeringarb...ite86.scherm0325?mVrg=164
Er is vandaag pas voor het eerst gezegd dat er 1 januari gewerkt moet worden haar collega's wisten ook van niets. Er is sowieso ook geen sprake van een bijzondere situatie ze willen gewoon open zijn zodat documenten opgehaald kunnen worden door klanten.
Je schrijft dat ze kantoorwerk doet, maar niet voor wat voor werkgebied ze in zit. Dat is wel belangrijk om te kunnen kijken of er een CAO van toepassing is. Bijv. de secretaresse in de staalindustrie valt ook onder de staal-cao.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Ardana schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:17:
[...]

Dan zou ik dat zsm doen, de meeste RBV's kennen een wachttijd en behandelen reeds bestaande conflicten niet.

[...]

Dan zou je nog kunnen kijken of er een CAO algemeen verbindend verklaard is, normaal vraag je dat aan je vakbond, je kan ook kijken of je hier verder komt: https://www.uitvoeringarb...ite86.scherm0325?mVrg=164

[...]

Je schrijft dat ze kantoorwerk doet, maar niet voor wat voor werkgebied ze in zit. Dat is wel belangrijk om te kunnen kijken of er een CAO van toepassing is. Bijv. de secretaresse in de staalindustrie valt ook onder de staal-cao.
Ik heb net een rechtsbijstand verzekering aangevraagd de 1e 3 maanden kun je er geen gebruik van maken maar gezien het feit dat ze een half jaar contract heeft kun je ook aan het einde van het contract de gehele situatie opgeven lijkt me.

Ze werkt voor een internationaal bedrijf dat visa aanvragen doet, ik zou echt niet weten waar dat onder zou kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Laat haar nou maar gaan. Eerst dat gezeik over die reiskosten en dan dit over die 1 januari.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
(Gr)opah schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:59:
Voor nu kun je ook proberen de kosten omlaag te brengen. Die 34 euro per dag kan flink omlaag als je bijvoorbeeld gebruik kunt maken van dagretours, mits er buiten de spitstijden word ingecheckt. Scheelt bijna 20 euro per dag.

Maar met 2 uur enkele reis moet ik eerlijk zeggen dat ik niet denk dat het niet handig is om deze baan aan te houden.
Algemene tip: Flex abonnement voor 2020 is 347 euro per maand, dus dan kom je op 347/5dagen/4weken=17,35 per dag. Maandelijks opzegbaar (dus ook in de kerstvakantie).

Weet natuurlijk niet of er ook additionele kosten van bus/tram/metro etc bij komen kijken en de discussie is al een stuk verder :+ .
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:21:
[...]

Ik heb net een rechtsbijstand verzekering aangevraagd de 1e 3 maanden kun je er geen gebruik van maken maar gezien het feit dat ze een half jaar contract heeft kun je ook aan het einde van het contract de gehele situatie opgeven lijkt me.

Ze werkt voor een internationaal bedrijf dat visa aanvragen doet, ik zou echt niet weten waar dat onder zou kunnen vallen.
Lijkt me niet, het speelt al eerder. Je kunt je niet met terugwerkende kracht verzekeren. Als dat zou werken dan zou niemand zich verzekeren.
Ardana schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:36:
[...]

En reken maar dat een rechtszaak voor hen duurder is dan voor je vriendin.
Los van de rest van het pleidooi vind ik dat niet zo'n sterk argument. Bij een bedrijf gaat het op de grote hoop, bij jouzelf gaat het om je eigen geld. Verder heb ik ook niet kunnen ontdekken hoe groot het bedrijf in kwestie is. Ik kom ook weleens bij de wat grotere MKB bedrijven die standaard een advocaat in dienst hebben om maar even wat 'geks' te noemen. En dan nog zegt grootte weinig, zelfs een lokale schilder heeft een rechtsbijstandsverzekering uitgebreid met bijvoorbeeld een debiteuren verzekering. Los van dat het bij een bedrijf vaak niet om eigen geld hoeft te gaan hoeft een rechtzaak ook niet persé veel te kosten. Ik zeg niet dat men alles maar moet slikken maar pas altijd op voor een david vs goliath verhaal waar je eigenlijk niet kunt winnen zonder zelf maanden dan wel jaren lang gedwongen wordt je eigen tijd er in te steken.

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 30-12-2019 18:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:55:
[...]

Ja, ergens wel. Het verdient in dit geval niet de schoonheidsprijs dat ze het zo laat communiceren, ondanks dat werkgever in dit geval wel gelijk heeft om te zeggen dat ze moet werken. Jouw vriendin en haar collega's hebben in hun contract niets staan over feestdagen en is er dus geen recht (of ze moeten hard kunnen maken dat er een verworven recht is ontstaan, wat in het geval van jouw vriendin niet het geval is omdat er geen voorgaande jaarwisselingen waren), terwijl in het contract/personeelshandboek waarschijnlijk wel iets zal staan over verwachte werkdagen en -tijden, wat tot gevolg heeft dat ze dus 1 jan zal moeten werken. Aangezien veel mensen er eigenlijk standaard vanuit gaan die dag wel vrij te hebben, is het dus ethisch van het bedrijf om haar personeel eraan te herinneren dat ze die dag gewoon moeten werken volgens hun contract.

Op de ziektedagen zou ik dan wel heel scherp zijn, dit lijkt een werkgever die het toch zal proberen...

Misschien moet ze haar contract en personeelshandboek er ook daadwerkelijk op na slaan voor de zaterdagen en zondagen, gewoon om zeker te zijn dat ze daadwerkelijk niet hoeft te werken op die dagen, want met dit soort werkgevers weet je het nooit. En vrij vragen voor de feestdagen die ze vrij wil zijn, want van haar werkgever gaat ze die blijkbaar niet automatisch krijgen.
Janet010 schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:22:
@Transportman Natuurlijk is het een goed idee om een gesprek te houden. Gedurende het contract komen er nog meer feestdagen aan, en mogelijk wil de dame in kwestie ook nog wel eens vakantie opnemen. Als ze dan telkens met een kluitje het riet in gestuurd wordt omdat de beheersing van de NL en EN taal blijkbaar onvoldoende is, is het nooit verkeerd om vooraf wat afspraken te maken.
Gezien het gedrag van werkgever en het feit dat de vriendin van TS vast zit in een tijdelijk contract, verwacht ik een gesprek weinig uit gaat halen. Daarnaast hadden die gesprekken anderhalve maand geleden plaats moeten vinden, voor het begin van de overeenkomst, niet nu er eigenlijk niets gedaan kan worden.

En het klinkt misschien bot, maar als ze met een kluitje het riet wordt ingestuurd omdat de beheersing onvoldoende is, zal ze wel heel snel moeten gaan leren, en ook door moeten vragen/controleren bij anderen als er dingen onduidelijk zijn. Dat lijkt ook nog niet helemaal goed te gaan, want daardoor is ze in eerste instantie in deze situatie terecht gekomen. Het is helaas voor TS en zijn vriendin een keiharde leerschool waar ze nu doorheen moeten.
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:21:
[...]

Zo werkt het dus vaak niet. Je kan bij een RBV geen zaken aanbrengen die ontstaan of al bekend zijn voor het aangaan van de verzekering, tenzij de voorwaarden van de RBV anders zeggen. Deze hele situatie zal dus niet gedekt worden omdat het allemaal volgt uit onenigheid over het arbeidscontract, en dus al bekend voor het aangaan van de RBV.

Daarnaast dekken niet alle RBVs alle onderwerpen en is het niet altijd gezinsdekking, maar ik krijg nu een beetje het idee dat jullie halsoverkop dingen aan het doen zijn, lees dus even de voorwaarden goed na om te controleren of de gekozen verzekering ook echt bij jullie wensen past en dat jullie niet voor jullie RBV dezelfde fouten maken als bij dit arbeidscontract (namelijk voor de eerste de beste die jullie tegen komen gaan zonder te weten wat het precies inhoudt).

Toen ik lid werd van het CNV kon ik lopende zaken wel gelijk bij de RBV aanbrengen als ik aangaf X jaar lid te blijven. Het kan dus lonen om toch even te vergelijken (ondanks dat je al iets hebt afgesloten, meestal is er wel een bedenktijd). Daarnaast zal een vakbond dit bedrijf waarschijnlijk veel interessanter vinden om wat mee te doen dan een willekeurige rechtsbijstand, en ze zijn waarschijnlijk ook wel bereid de arbeidsovereenkomst na te lezen op andere addertjes.
Agent47 schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:25:
Laat haar nou maar gaan. Eerst dat gezeik over die reiskosten en dan dit over die 1 januari.
Maar zoals TS al aangeeft, heeft ze een halfjaar contract, dus waarschijnlijk kan ze niet eens meer weg, want een eventuele proeftijd zal nu verlopen zijn en als er geen clausule in het contract zit om het vroegtijdig op te zeggen, zit ze komende ~5 maanden daar nog aan vast.

Daarnaast werd dat al aan het begin geroepen (toen het mogelijk nog wel in de proeftijd was), maar dat was volgens TS geen mogelijkheid vanwege de financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Transportman schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:55:
[...]

Ja, ergens wel. Het verdient in dit geval niet de schoonheidsprijs dat ze het zo laat communiceren, ondanks dat werkgever in dit geval wel gelijk heeft om te zeggen dat ze moet werken. Jouw vriendin en haar collega's hebben in hun contract niets staan over feestdagen en is er dus geen recht (of ze moeten hard kunnen maken dat er een verworven recht is ontstaan, wat in het geval van jouw vriendin niet het geval is omdat er geen voorgaande jaarwisselingen waren), terwijl in het contract/personeelshandboek waarschijnlijk wel iets zal staan over verwachte werkdagen en -tijden, wat tot gevolg heeft dat ze dus 1 jan zal moeten werken. Aangezien veel mensen er eigenlijk standaard vanuit gaan die dag wel vrij te hebben, is het dus ethisch van het bedrijf om haar personeel eraan te herinneren dat ze die dag gewoon moeten werken volgens hun contract.

Op de ziektedagen zou ik dan wel heel scherp zijn, dit lijkt een werkgever die het toch zal proberen...

Misschien moet ze haar contract en personeelshandboek er ook daadwerkelijk op na slaan voor de zaterdagen en zondagen, gewoon om zeker te zijn dat ze daadwerkelijk niet hoeft te werken op die dagen, want met dit soort werkgevers weet je het nooit. En vrij vragen voor de feestdagen die ze vrij wil zijn, want van haar werkgever gaat ze die blijkbaar niet automatisch krijgen.

[...]

Gezien het gedrag van werkgever en het feit dat de vriendin van TS vast zit in een tijdelijk contract, verwacht ik een gesprek weinig uit gaat halen. Daarnaast hadden die gesprekken anderhalve maand geleden plaats moeten vinden, voor het begin van de overeenkomst, niet nu er eigenlijk niets gedaan kan worden.

En het klinkt misschien bot, maar als ze met een kluitje het riet wordt ingestuurd omdat de beheersing onvoldoende is, zal ze wel heel snel moeten gaan leren, en ook door moeten vragen/controleren bij anderen als er dingen onduidelijk zijn. Dat lijkt ook nog niet helemaal goed te gaan, want daardoor is ze in eerste instantie in deze situatie terecht gekomen. Het is helaas voor TS en zijn vriendin een keiharde leerschool waar ze nu doorheen moeten.

[...]

Zo werkt het dus vaak niet. Je kan bij een RBV geen zaken aanbrengen die ontstaan of al bekend zijn voor het aangaan van de verzekering, tenzij de voorwaarden van de RBV anders zeggen. Deze hele situatie zal dus niet gedekt worden omdat het allemaal volgt uit onenigheid over het arbeidscontract, en dus al bekend voor het aangaan van de RBV.

Daarnaast dekken niet alle RBVs alle onderwerpen en is het niet altijd gezinsdekking, maar ik krijg nu een beetje het idee dat jullie halsoverkop dingen aan het doen zijn, lees dus even de voorwaarden goed na om te controleren of de gekozen verzekering ook echt bij jullie wensen past en dat jullie niet voor jullie RBV dezelfde fouten maken als bij dit arbeidscontract (namelijk voor de eerste de beste die jullie tegen komen gaan zonder te weten wat het precies inhoudt).

Toen ik lid werd van het CNV kon ik lopende zaken wel gelijk bij de RBV aanbrengen als ik aangaf X jaar lid te blijven. Het kan dus lonen om toch even te vergelijken (ondanks dat je al iets hebt afgesloten, meestal is er wel een bedenktijd). Daarnaast zal een vakbond dit bedrijf waarschijnlijk veel interessanter vinden om wat mee te doen dan een willekeurige rechtsbijstand, en ze zijn waarschijnlijk ook wel bereid de arbeidsovereenkomst na te lezen op andere addertjes.

[...]

Maar zoals TS al aangeeft, heeft ze een halfjaar contract, dus waarschijnlijk kan ze niet eens meer weg, want een eventuele proeftijd zal nu verlopen zijn en als er geen clausule in het contract zit om het vroegtijdig op te zeggen, zit ze komende ~5 maanden daar nog aan vast.

Daarnaast werd dat al aan het begin geroepen (toen het mogelijk nog wel in de proeftijd was), maar dat was volgens TS geen mogelijkheid vanwege de financiën.
Het gaat wel iets verder dan niet de schoonheidsprijs verdienen, vrienden van mij hebben eten en drinken voor ons gekocht, ik heb een taxi geregeld, vrienden blijven bij me slapen plus het feit dat als zij thuis blijft ik moeilijk in m'n eentje kan gaan feesten zonder haar. Daarnaast is het ook voor collega's (sommigen werken al 7 jaar voor dit bedrijf) een totale verrassing dat ze moeten werken op 1 januari.
In haar contract staat niets en voor zover ik weet heeft ze geen personeelshandboek gehad wellicht dat het ergens op intranet staat.

Een gesprek ga ik met deze werkgever niet aan dat heeft toch geen zin. Deze manier is kennelijk bedrijfsbeleid aangezien collega's van haar op dezelfde manier behandeld worden en ik ben het met je eens dat je zo'n gesprek in je proeftijd aangaat.
We hadden allebei wel verwacht dat het geen smooth sailing zou worden maar dat het zo snel zou escaleren had ik ook weer niet verwacht.

Over de RVB momenteel zijn er nog geen zaken die ik aanhangig ga maken maar ik neem aan dat als je vermoed dat je in de toekomst problemen krijgt dat de RVB dan wel gaat helpen waarom zou je anders een RVB nemen. De RVB die ik heb gekozen is in ieder geval specifiek voor arbeidsconflicten.

@sdk1985 Ze heeft nu een flex abonnement dus haar reiskosten zijn al een stuk lager dan eerst.

Het is een heel groot bedrijf overigens met meer dan 11000 medewerkers wereldwijd dus ik vermoed wel dat ze een legal department hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:45:
[...]

Het gaat wel iets verder dan niet de schoonheidsprijs verdienen, vrienden van mij hebben eten en drinken voor ons gekocht, ik heb een taxi geregeld, vrienden blijven bij me slapen plus het feit dat als zij thuis blijft ik moeilijk in m'n eentje kan gaan feesten zonder haar. Daarnaast is het ook voor collega's (sommigen werken al 7 jaar voor dit bedrijf) een totale verrassing dat ze moeten werken op 1 januari.
Zeker, het is pure bagger wat deze werkgever doet en apart dat ze dit opeens aanpassen. Dat ze het zo laat communiceren zal ook wel voor de mensen die er al 7 jaar werken zijn, zie maar eens een RBV of jurist te vinden die op zo een korte termijn nog wat kan betekenen, want die kunnen het op een verworven recht gooien en er dus onderuit kunnen komen (al zouden jullie daar nog steeds niets aan hebben).

Ik hoop in ieder geval dat jullie er met O&N toch wat leuks van weten te maken.
In haar contract staat niets en voor zover ik weet heeft ze geen personeelshandboek gehad wellicht dat het ergens op intranet staat.
Gezien de grootte van het bedrijf zal het er wel zijn en waarschijnlijk op intranet staan. Maar in principe zou HR haar dat zo moeten kunnen verschaffen als het er is.
Een gesprek ga ik met deze werkgever niet aan dat heeft toch geen zin. Deze manier is kennelijk bedrijfsbeleid aangezien collega's van haar op dezelfde manier behandeld worden en ik ben het met je eens dat je zo'n gesprek in je proeftijd aangaat.
We hadden allebei wel verwacht dat het geen smooth sailing zou worden maar dat het zo snel zou escaleren had ik ook weer niet verwacht.
Ik had dit inderdaad ook niet verwacht, maar ben niet verbaasd.
Over de RVB momenteel zijn er nog geen zaken die ik aanhangig ga maken maar ik neem aan dat als je vermoed dat je in de toekomst problemen krijgt dat de RVB dan wel gaat helpen waarom zou je anders een RVB nemen. De RVB die ik heb gekozen is in ieder geval specifiek voor arbeidsconflicten.
Het gaat erom dat RBVs vaak conflicten (of gebeurtenissen die leiden tot een conflict) uitsluiten die al bestaan op het moment van afsluiten. Met wat er nu speelt kan je niet naar de meeste RBVs (want conflict bestaat al), maar stel haar werkgever houdt vakantiedagen in als ze ziek is op 1 jan ondanks dat het contract en eventueel personeelshandboek daar niets over zeggen, dan kan je er mogelijk wel mee naar de RBV (want nieuw conflict, al zou het wel in die 3 maanden periode vallen waardoor het mogelijk niet kan). Maar stel de werkgever zou dat doen voor een dag die jouw vriendin vorige week ziek zou zijn geweest (even hypothetisch), dan is dat vaak weer niet gedekt omdat de oorzaak van het conflict voor het moment van afsluiten ligt. Maar dat alles staat in de polisvoorwaarden, er zitten nogal wat verschillen tussen de verschillende verzekeringen.

Let wel even op dat jij niet zomaar zaken aanhangig kan maken namens jouw vriendin, daar zal ze waarschijnlijk iets van goedkeuring voor moeten geven (al is het waarschijnlijk genoeg als zij het eerste contact legt met de RBV en aangeeft dat jij namens haar het woord mag voeren), de RBV zal wel aangeven hoe en wat op dat vlak. Zeker omdat jullie partners zijn verwacht ik daar geen probleem als jullie samen op de polis staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
@appie1981 Wanneer gaan je ogen open en gaat ze daar weg? Het is nooit beter geworden en de situatie blijft ook niet stabiel, er komt gewoon keer op keer weer een nieuw issue uit de hoge hoed. Ik geef je op een briefje, het gaat ook niet beter worden. De grens wordt gewoon steeds weer verlegd. Dit soort praktijken blijven bestaan zolang je vriendin en mensen met dezelfde instelling er blijven werken en niets doen. Er zijn maar twee opties om haar situatie te verbeteren: of ze gaat er weg of ze slaat hard met haar vuist op tafel (niet blaffen, maar bijten en ook echt doorbijten als het moet).

En ook als haar proeftijd voorbij is en er geen opzegmogelijkheid in de aovk staat kan ze er weg, simpelweg omdat het gedrag van de werkgever niet getuigt van goed werkgeverschap (het is alleen wel wat lastiger dan simpelweg opzeggen).

Over je 1 januari verhaal kunnen we kort zijn: niet het probleem van de werkgever dat je vrienden voor 400.000 euro aan oesters, kaviaar en champagne hebben gekocht voor je vriendin. Als 1 januari niet als vrije dag geldt volgens aovk, van toepassing zijnde handboek of coa, had ze dat kunnen weten. Ze had het ook voor de zekerheid even kunnen navragen bij HR. Er simpelweg van uitgaan dat 1 januari vrij is, komt voor jullie eigen rekening en risico. Maar ook hiervoor geldt weer, die werkgever verlegt keer op keer de grens.

Als mijn vrouw (ook buitenlandse) dit zou betreffen, zou ik haar heel dringend verzoeken om daar weg te gaan. Wil ze dat niet, dan hoop ik dat ze me toestaat dat ik die werkgever eens even haarfijn uitleg hoe het werkt. Doet ze dat niet, dan verklaar ik haar voor gek :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb niet heel het topic gelezen, ik wil enkel even uit ervaring adviseren dat de aangehaalde reistijden je na een paar maanden echt geestelijk en lichamelijk gaan slopen. Ik zou zo snel mogelijk een andere baan vinden. Al was het postbezorgen of zo.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
cryptapix schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:20:
@appie1981 Wanneer gaan je ogen open en gaat ze daar weg? Het is nooit beter geworden en de situatie blijft ook niet stabiel, er komt gewoon keer op keer weer een nieuw issue uit de hoge hoed. Ik geef je op een briefje, het gaat ook niet beter worden. De grens wordt gewoon steeds weer verlegd. Dit soort praktijken blijven bestaan zolang je vriendin en mensen met dezelfde instelling er blijven werken en niets doen. Er zijn maar twee opties om haar situatie te verbeteren: of ze gaat er weg of ze slaat hard met haar vuist op tafel (niet blaffen, maar bijten en ook echt doorbijten als het moet).

En ook als haar proeftijd voorbij is en er geen opzegmogelijkheid in de aovk staat kan ze er weg, simpelweg omdat het gedrag van de werkgever niet getuigt van goed werkgeverschap (het is alleen wel wat lastiger dan simpelweg opzeggen).

Over je 1 januari verhaal kunnen we kort zijn: niet het probleem van de werkgever dat je vrienden voor 400.000 euro aan oesters, kaviaar en champagne hebben gekocht voor je vriendin. Als 1 januari niet als vrije dag geldt volgens aovk, van toepassing zijnde handboek of coa, had ze dat kunnen weten. Ze had het ook voor de zekerheid even kunnen navragen bij HR. Er simpelweg van uitgaan dat 1 januari vrij is, komt voor jullie eigen rekening en risico. Maar ook hiervoor geldt weer, die werkgever verlegt keer op keer de grens.

Als mijn vrouw (ook buitenlandse) dit zou betreffen, zou ik haar heel dringend verzoeken om daar weg te gaan. Wil ze dat niet, dan hoop ik dat ze me toestaat dat ik die werkgever eens even haarfijn uitleg hoe het werkt. Doet ze dat niet, dan verklaar ik haar voor gek :+
Ze is ondanks alles nog gemotiveerd om te blijven werken, ik ben vooral de persoon die zich mateloos irriteert vooral omdat het ook impact heeft op ons privéleven op deze manier.

Zoals het er nu uitziet wil ze in ieder geval dit half jaar afmaken en dan kijken of ze er nog plezier aan beleefd. Kennelijk zijn al deze problemen die ze nu heeft minder erg dan afgebekt worden in een fabriekshal. En ik merk het ook aan haar zelf ze is een stuk vrolijker als ze uit haar werk kom dan eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:52:
[...]
Ze is ondanks alles nog gemotiveerd om te blijven werken, ik ben vooral de persoon die zich mateloos irriteert vooral omdat het ook impact heeft op ons privéleven op deze manier.

Zoals het er nu uitziet wil ze in ieder geval dit half jaar afmaken en dan kijken of ze er nog plezier aan beleefd. Kennelijk zijn al deze problemen die ze nu heeft minder erg dan afgebekt worden in een fabriekshal. En ik merk het ook aan haar zelf ze is een stuk vrolijker als ze uit haar werk kom dan eerst.
Ik herken dat wel hoor, mijn vrouw heeft in het verleden ook genoeg baantjes in fabrieken gedaan ondanks 2 universitaire studies en het vloeiend spreken van de Nederlandse taal (hooguit wat langer nadenken voor ze antwoordt). Ze krijgt gewoon niet dezelfde kansen als Nederlanders hier. Niets is frustrerender dan dat je partner ongelukkig is/thuis komt. Maar ik laat haar echt niet uitbuiten. Ik heb haar keer op keer tijdig vragen laten stellen als ze weer eens een waardeloze arbeidsovereenkomst en afspraken voorgeschoteld kreeg.

Lastige is dat deze situatie voor haar acceptabel is terwijl een gewone Nederlander dit nooit zou accepteren, waarschijnlijk vooral omdat fabriekswerk gewoon nog erger is. Ze heeft dus eigenlijk geen keus, het is kut of nog kutter. Precies daarvan maken die werkgevers misbruik. Maar als zij vrolijker thuiskomt en jij er niets aan kan of mag doen, rest je niets anders dan het te accepteren. Je maakt jezelf anders alleen maar gek.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 30-12-2019 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je vriendin perse daar wil werken, dan is er niets aan de hand. Niet zeuren, maar werken. Bij slechte werkgevers ga je zo snel mogelijk weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:45:
Het gaat wel iets verder dan niet de schoonheidsprijs verdienen, vrienden van mij hebben eten en drinken voor ons gekocht, ik heb een taxi geregeld, vrienden blijven bij me slapen plus het feit dat als zij thuis blijft ik moeilijk in m'n eentje kan gaan feesten zonder haar.
In een eerdere reactie die je gaf vertelde je dat de werkgever al op de hoogte was van de vakantieplannen.
Ze wil graag begin januari naar haar ouders toe een week. Dit was ook al bekend bij de werkgever.
Als je vriendin vakantie heeft gevraagd heeft de werkgever 2 weken om schriftelijk aan te geven dat er geen vakantie opgenomen kan worden.
Als de werkgever dat niet doet dan is je vakantie dus goedgekeurd (zelfs zonder bericht van goedkeuring).
Bij weigeren moet de werkgever meestal ook een (zwaarwegend) bedrijfsbelang noemen waarom dat niet kan.
Dat kan bijvoorbeeld wel een minimale bezetting zijn als de tent open is.
Het is belangrijk dat de werkgever tijdig reageert op de vakantieaanvraag van een werknemer. Hij of zij moet dit namelijk binnen twee weken doen nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk kenbaar heeft gemaakt. Als je als werkgever eventuele gewichtige redenen niet binnen die periode schriftelijk laat weten, gaat de vakantie van de werknemer door zoals hij aangevraagd heeft.
Hoe heeft je vriendin vakantie aangevraagd? Schriftelijk (of per email, intern HRM systeem, appje) of mondeling? Bij een schriftelijk verzoek had er dus inmiddels al een schriftelijke afwijzing moeten liggen, lijkt me.

Daarnaast, gaf je in een eerdere reactie aan dat de werkgever liet weten dat de vakantie wel kon, maar dan alleen uit onbetaald verlof. Daarmee heeft, m.i., de werkgever de vakantie goedgekeurd. Alleen uit welk 'potje' de dagen moeten komen is dan nog punt van discussie.
Die zegt nu alleen omdat het in het begin van het jaar is heb je nog geen dagen opgebouwd dus je kunt alleen onbetaald verlof nemen.
Of je vriendin dus wel of niet schriftelijk vakantie heeft opgevraagd is daardoor ook minder belangrijk, want de werkgever heeft op het verzoek gereageerd. Was die reactie schriftelijk, bijvoorbeeld per e-mail of App?

Concluderend lijkt het me dat je vriendin al het nodige heeft gedaan om op vakantie te kunnen. De werkgever was ermee bekend en heeft niet op tijd de aanvraag geweigerd. Fijne vakantie! :)

Wederom IANAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Run Forest Run.

Dit klinkt als een goedkoop web bedrijf dat helpt met het invullen van visa aanvragen voor diverse landen.
Dat kan alleen maar bestaan bij een laag loon, weinig vakantiedagen en minimale overhead (reiskostenvergoeding)

Beter om desnoods een paar maanden vrijwilligerswerk te gaan doen om de taal goed te leren en dan verder te solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
daan! schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:58:
[...]

In een eerdere reactie die je gaf vertelde je dat de werkgever al op de hoogte was van de vakantieplannen.

[...]

Als je vriendin vakantie heeft gevraagd heeft de werkgever 2 weken om schriftelijk aan te geven dat er geen vakantie opgenomen kan worden.
Als de werkgever dat niet doet dan is je vakantie dus goedgekeurd (zelfs zonder bericht van goedkeuring).
Bij weigeren moet de werkgever meestal ook een (zwaarwegend) bedrijfsbelang noemen waarom dat niet kan.
Dat kan bijvoorbeeld wel een minimale bezetting zijn als de tent open is.

[...]

Hoe heeft je vriendin vakantie aangevraagd? Schriftelijk (of per email, intern HRM systeem, appje) of mondeling? Bij een schriftelijk verzoek had er dus inmiddels al een schriftelijke afwijzing moeten liggen, lijkt me.

Daarnaast, gaf je in een eerdere reactie aan dat de werkgever liet weten dat de vakantie wel kon, maar dan alleen uit onbetaald verlof. Daarmee heeft, m.i., de werkgever de vakantie goedgekeurd. Alleen uit welk 'potje' de dagen moeten komen is dan nog punt van discussie.

[...]

Of je vriendin dus wel of niet schriftelijk vakantie heeft opgevraagd is daardoor ook minder belangrijk, want de werkgever heeft op het verzoek gereageerd. Was die reactie schriftelijk, bijvoorbeeld per e-mail of App?

Concluderend lijkt het me dat je vriendin al het nodige heeft gedaan om op vakantie te kunnen. De werkgever was ermee bekend en heeft niet op tijd de aanvraag geweigerd. Fijne vakantie! :)

Wederom IANAL.
Dit staat los van haar vakantieplannen ze gaat pas 5 januari op vakantie.

@D-dark Dit is geen web bedrijf, het is een echt bedrijf met meerdere kantoren in Nederland en wereldwijd 11000 medewerkers. Ik had eerlijk gezegd gedacht dat dit soort bedrijven niet zouden bestaan in Nederland maar ik had het fout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
appie1981 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:13:
[...]

@D-dark Dit is geen web bedrijf, het is een echt bedrijf met meerdere kantoren in Nederland en wereldwijd 11000 medewerkers. Ik had eerlijk gezegd gedacht dat dit soort bedrijven niet zouden bestaan in Nederland maar ik had het fout :+
Het is vaak niet eens bedrijfspolicy, maar simpelweg het gevolg van de verkeerde persoon op de verkeerde plek. Jantje werkt er immers al erg lang en moest toch echt promotie maken naar manager. Dat hij zijn LTS zwakstroom opleiding niet af heeft gerond, doet er niet toe. Dat hij geen empathie kan tonen, machtsbelust is en de sfeer binnen het team verpest, vergeten we ook even.

Je kunt het dan wel hogerop zoeken, maarja, daar zit Pietje. En Pietje werkt er al erg lang en moest promotie maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:38
Hier ook een paar tips van een Nederlander met een buitenlandse vrouw.

1. Laat haar diploma herwaarderen door Nuffic, de eerste waardering is ook gratis voor inburgeringsplichtigen.

2. Laat haar werken in een omgeving waar veel Nederlands gesproken wordt, al is dat lopende band werk (op werk Engels praten en thuis Engels praten, zal haar Nederlands er niet beter op worden).

3. Ga opzoek naar een goede inburgeringsschool/cursus laat haar 20 uur werken ofzo en de rest focus op inburgering.

4. Ga opzoek naar een MBO/HBO BBL opleiding, richting wat ze leuk vindt. Diploma waardering op academisch niveau zal haar hierbij helpen om meteen HBO of Niveau 4 te doen.

5. Ga lekker 4 dagen werken en 1 dag school.

6. ???

7. Profit.

Bovenstaand traject heeft mijn vrouw dus doorlopen. Begonnen met schoonmaken in een hotel, daarna vleesinpakken in een fabriek, en nu is ze groepshulp in een Kinderdagverblijf. Augustus 2020 gaat ze BBL opleiding doen als Pedagogisch Medewerken Kinderdagverblijf via hetzelfde KDV als waar ze nu werkt.

Ze heeft Universiteit gedaan richting lerarenopleiding (Diploma gewaardeerd als HBO in NL).

Mijn vrouw is pas 1 jaar en 10 maanden in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ze kan mijns inziens de reiskosten aftrekken van de belasting. Als sociaal hulpverlener weet ik wel dat je recht kan hebben op bepaalde vergoedingen als je onder een bepaald minimum inkomen leeft.

In bepaalde steden kan je een kortingspas krijgen voor OV als je onder een bepaald inkomen uitkomt. Door de aftrek van de reiskosten daalt je verzamelinkomen wellicht tot een minimum en zo kan je bijvoorbeeld in Den Haag en Rdam een OV pas krijgen.

Even uit losse hand dit. Ook zijn er andere regelingen indien je geen reiskostenvergoeding krijgt.

Je kan verder ook eens kijken of je zo in aanmerking komt voor kortingspakketten van de gemeente voor zorgkosten, verzekeringen. Scheelt ook weer geld. Je krijgt dan bijvoorbeeld een regeling waarbij je geen eigen risico meer hebt voor zorg, en aanvullende verzekeringen voor tanden en fysiotherapie.

Het minimumloon is rond de EUR 1500 bruto voor een volledige werkweek/maand. Indien de kosten EUR 34 per dag zijn is dat dus EUR 736 in geval je 5 dagen per week werkt. Dan kan je net zo goed een abonnement nemen op de trein en de bus of metro dat is goedkoper.

Je kan links of rechtsom dus proberen om geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Barrycade schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:37:
Reiskosten op basis van openbaarvervoer >90 km enkele reis is max € 2.116 aftrekbaar van de belastingen.
@Barrycade en @LucyLG die reiskosten declareerbaar toch maar een keer per jaar bij de aangifte? Of kan dat ook bij de voorlopige aanslag?
appie1981 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:51:
[...]
Ze heeft ook geprobeerd om dichterbij wat simpeler werk te doen dat heeft een aantal nadelen:
1) uitzendbureau's accepteren vrijwel nooit parttime werk
[...]
Ik zie genoeg part-time vacatures in alle sectoren.
Waarom zou teveel betaalde tegoeden niet teruggevorderd mogen worden? Het makkelijkste is om de onverschuldigde betaling (ga ik vanuit) te verrekenen. Zie 6:79 bw.

Maar ze moet wel minimaal de beslagvrije voet ontvangen. Zier verder te veel betaald loon en Onverschuldigde betaling ex-werkgever: incasso ontvangen
Ik ga het niet opzoeken, maar wellicht is het verplicht op tijd een rooster te geven aan personeel.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
[quote]PcDealer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 04:39:
[...]

@Barrycade en @LucyLG die reiskosten declareerbaar toch maar een keer per jaar bij de aangifte? Of kan dat ook bij de voorlopige aanslag?

ja dat kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29
appie1981 schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:49:
[...]

Kijk hier ook even goed mee uit. Dit is duidelijk een situatie die in het verleden is ontstaan. Dat word vaak expliciet uitgesloten (en je wilt niet hun betalen voor werk tegen hun tarief)

Mogelijk kom je wel in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand op basis van inkomen.
Pagina: 1 2 Laatste