Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• appie1981
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10-12 20:30
Mijn vriendin werkt sinds kort in de randstad en heeft een kantoorbaan met minimumloon. Op de vraag of reiskosten zou ontvangen zei HR ja maar gedeeltelijk. Ze was onder de indruk dat het 40% van haar reiskosten was maar nu blijkt het 40 euro per maand te zijn.

Gezien het feit dat haar reis per dag €34,- kost betekend dit dat ze elke werkdag €32,- zelf moet betalen. Dit betekend dat ze deze maand netto na aftrek van reiskosten ongeveer €660,- overhoudt voor 40 uur werken plus 20 uur reistijd per week. Dit vind ik schandalig weinig.

Ze krijgt als het goed is wel een NS kaart maar die komt pas over een week of 2. Dit betekend dus dat ze voor de 1e maand slechts €660,- overhoudt.

Mag een werkgever dit doen?

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:29

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het kan zijn dat de werkgever dit achteraf verrekend met de kosten van de NS kaart en dus teveel betaalde kosten terugstort. Ik zou je vriendin contact op laten nemen met HR, zij zijn degene die alles kunnen uitleggen.

P.s. 40% of 40 euro per maand kan een boel verschillen. Staat dit niet op papier?

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Waarom niet? Los van een eventuele CAO of standaard bedrijfsregelingen: jouw vriendin "kiest" er toch voor om bij een werkgever te gaan werken, waarbij ze 40 euro per dag kwijt is aan forensen?

Zoals je op het internet wel kunt lezen is reiskostenvergoeding geen vanzelfsprekendheid. Ik kan me zelf dan ook niet voorstellen wat deze reiskosten dan te maken zouden hebben met werken voor minimumloon.

• thunder7
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Reiskostenregelingen staan vaak in de CAO. Overigens is verhuizen voor een baan niet onmogelijk, maar wel een reden dat werkgevers in de randstad lastig aan personeel komen.

Je zou toch aannemen dat in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt een kantoorbaan-met-minimumloon ook elders wel te vinden moet zijn (dichter bij huis) ?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Dyna20
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:11
Je vriendin heeft wel recht op reiskosten aftrek via de belasting, echter ga je er dan nog steeds op achteruit en is maar jaarlijks terug te vorderen. Vraag me alleen af waarom ze dit niet van te voren heeft uitgezocht? Als je per dag 34 euro kwijt bent is de afstand ook best behoorlijk lijkt me, en blijft er zelfs bij 40% vergoeding nog een heleboel geld over om zelf bij te leggen.

• appie1981
Osiris schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:26:
[...]

Waarom niet? Los van een eventuele CAO of standaard bedrijfsregelingen: jouw vriendin "kiest" er toch voor om bij een werkgever te gaan werken, waarbij ze 40 euro per dag kwijt is aan forensen?

Zoals je op het internet wel kunt lezen is reiskostenvergoeding geen vanzelfsprekendheid. Ik kan me zelf dan ook niet voorstellen wat deze reiskosten dan te maken zouden hebben met werken voor minimumloon.
Ik ben geen expert op dit gebied vandaar dat ik het hier vraag. Ik had bijvoorbeeld wel ergens gelezen dat als je baas je laat overwerken zonder salaris te betalen en je krijgt minimumloon dat dat illegaal is omdat je dan onder minimumloon komt voor de gewerkte uren. Ik was benieuwd of zoiets wellicht ook voor deze situatie geldt.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15-12 11:13
Ja, maar zij mag ook gewoon ontslag nemen. Als het nog tijdens de proeftijd is zou ik gewoon op staande voet ontslag nemen. Voor deze werkgevers 1000 anderen.

• appie1981
thunder7 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:44:
Reiskostenregelingen staan vaak in de CAO. Overigens is verhuizen voor een baan niet onmogelijk, maar wel een reden dat werkgevers in de randstad lastig aan personeel komen.

Je zou toch aannemen dat in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt een kantoorbaan-met-minimumloon ook elders wel te vinden moet zijn (dichter bij huis) ?
M'n vriendin is geen Nederlandse en spreekt nog niet zo goed Nederlands, je zult je verbazen hoe lastig het is om dan een baan te vinden ondanks dat m'n vriendin academisch geschoold is.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

appie1981 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:13:
Mijn vriendin werkt sinds kort in de randstad en heeft een kantoorbaan met minimumloon. Op de vraag of reiskosten zou ontvangen zei HR ja maar gedeeltelijk. Ze was onder de indruk dat het 40% van haar reiskosten was maar nu blijkt het 40 euro per maand te zijn.

Gezien het feit dat haar reis per dag €34,- kost betekend dit dat ze elke werkdag €32,- zelf moet betalen. Dit betekend dat ze deze maand netto na aftrek van reiskosten ongeveer €660,- overhoudt voor 40 uur werken plus 20 uur reistijd per week. Dit vind ik schandalig weinig.
Wellicht een oplossing uit een andere invalshoek. Als zij 2 uur reistijd heeft enkele reis, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om de reistijden een klein beetje te verschuiven zodat ze in de daltijden kan inchecken. Dat is voor 6:30, tussen 9:00 en 16:00, en na 18:30.

Zijn die tijden haalbaar, dan is ze met een NS Flex Dal Vrij abonnement slechts € 106 per maand kwijt aan reiskosten. Na minimaal een maand opzegbaar/aanpasbaar, dus wanneer de kaart van de zaak eenmaal binnen komt is ze er ook weer snel van af.

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 08:22
Maar wat zegt haar contract? 40 euro of 40% is nogal een verschil, dat moet gewoon ergens staan. Daarnaast, als het maar 40 euro is, waarom gaat ze dan een NS kaart krijgen (en vanwaar de onzekerheid of ze die gaat krijgen)? Dat heeft voor een werkgever dan ook nauwelijks voordeel.

Gaat de communicatie tussen haar en haar werkgever ook in het Nederlands? Want je geeft zelf aan dat ze dat nog niet zo goed spreekt, dan zal ze moeten zorgen dat die communicatie in het Engels (of andere taal als ze ook geen Engels spreekt) gedaan wordt, of dat iemand alles vertaald voor haar.

• appie1981
Transportman schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:24:
Maar wat zegt haar contract? 40 euro of 40% is nogal een verschil, dat moet gewoon ergens staan. Daarnaast, als het maar 40 euro is, waarom gaat ze dan een NS kaart krijgen (en vanwaar de onzekerheid of ze die gaat krijgen)? Dat heeft voor een werkgever dan ook nauwelijks voordeel.

Gaat de communicatie tussen haar en haar werkgever ook in het Nederlands? Want je geeft zelf aan dat ze dat nog niet zo goed spreekt, dan zal ze moeten zorgen dat die communicatie in het Engels (of andere taal als ze ook geen Engels spreekt) gedaan wordt, of dat iemand alles vertaald voor haar.
Haar contract zegt niets hierover. Ik vond het sowieso al een beetje een dubieus contract, ze heeft een 40 urig contract maar ze had maar 16 dagen vrij per jaar. Toen ze aangaf dat dat niet wettig was zeiden ze dat het een foutje was.

• Alfa90_Buttje
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:12

Alfa90_Buttje

VRRROOOAAARRRP

2 uur reistijd enkele reis? Omg :o

Dat is toch niet vol te houden? Dan moet er toch wel iets anders te krijgen zijn...

Veel sterkte iig.

AMD Ryzen 7 2700X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX2070 Windforce 8GB GDDR6 | 31TB Areca Powered | Windows 10 x64 | Oculus Rift Bundle (Rift + Touch)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:51
appie1981 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:11:
[...]

M'n vriendin is geen Nederlandse en spreekt nog niet zo goed Nederlands, je zult je verbazen hoe lastig het is om dan een baan te vinden ondanks dat m'n vriendin academisch geschoold is.
Buiten de Randstad in combinatie met amper Nederlands spreken; lijkt mij logisch om werk op academisch niveau te vinden. Aan de andere kant zullen er toch wel schoonmaakbedrijven zijn met openstaande vacatures? Of iets van een Primark of iets dergelijks?

Maar minimumloon heeft te maken met salaris, staat los van andere vergoedingen. Over het onbetaald overwerk heb je gelijk, maar de tijd om op werk te komen is eigen tijd. De onbelaste kilometervergoeding zou wat mij betreft ook afgeschaft mogen worden, dan zouden waarschijnlijk meer mensen er. Baan in de buurt zoeken wat weer auto vervuiling scheelt.

Als ik met een Lamborghini rijd die 1 op 2 rijdt IPV 1 op 20 krijg ik ook niet een hogere kilometervergoeding van de werkgever.

Succes in ieder geval voor je vrouw met het keren van de Nederlandse taal en een baan op niveau net bijbehorend salaris!

• msteggink
  • Laatst online: 05:51

msteggink

2 tflops@home

Ze heeft dus al een arbeidscontract getekend voordat alles duidelijk was? Wat voor baan heeft ze nu?

Ze spreek niet zo goed nederlands, maar het contract was wel in het nederlands? Of kreeg ze die vertaald?

Webstek

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:30

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Zet het contract eens online, markeer de prive zaken wel ff.

You are NIJL-ed!

• Transportman
appie1981 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:27:
[...]

Haar contract zegt niets hierover. Ik vond het sowieso al een beetje een dubieus contract, ze heeft een 40 urig contract maar ze had maar 16 dagen vrij per jaar. Toen ze aangaf dat dat niet wettig was zeiden ze dat het een foutje was.
Is er misschien een personeelsgids waar naar verwezen wordt en staat daar iets in? Anders heeft ze eigenlijk geen poot om op te staan, want er is geen recht op reiskostenvergoeding en hard maken dat er mondeling iets anders is afgesproken gaat zeer lastig worden.

Maar eigenlijk, als ze de kans krijgt, zo snel mogelijk verder gaan zoeken naar ander werk en zelfs overwegen om nu alsnog ontslag te nemen als het een contract voor bepaalde tijd is en ze nog in haar proeftijd zit, want anders zal ze hier voorlopig nog blijven zitten en niet weg kunnen. Dit bedrijf heeft eigenlijk al aangetoond onbetrouwbaar te zijn (dubieus contract, minder dan het minimum van het minimum bieden, slechte communicatie), dat is een forse rode vlag waar ze zo snel mogelijk weg moet zien te komen.

Als weggaan echt pas een laatste optie is, moet ze maandag (of z.s.m.) duidelijkheid zien te krijgen of ze die NS kaart gaat krijgen en wat ze daarmee kan (en alle andere onduidelijkheden die er nog zijn), en dat op papier laten zetten met handtekening. Dan weet ze waar ze aan toe is en kan ze een besluit nemen.

Helaas neemt dat niet weg dat jouw vriendin hier ook een stuk verantwoordelijkheid heeft voor de ontstane situatie, door de onduidelijkheid over en de laagte van de reiskostenvergoeding heeft ze haarzelf in deze positie gekregen. Want of het nou 40% of 40 euro is (of misschien nog wel iets heel anders), de reiskosten zullen flink blijven drukken op het inkomen, dat veranderd niet maar heeft ze wel mee ingestemd. Ik hoop dat ze hier wel lessen uit kan trekken voor een volgende keer. Welke dat zouden kunnen zijn kan ik niet invullen, omdat daarvoor teveel onduidelijkheden zijn over hoe een en ander tot stand is gekomen en wat jullie verdere situatie is.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
appie1981 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:11:
[...]

Misschien ligt het dan aan de sector, want op de zuid-as spreekt zo'n beetje niemand meer Nederlands als voertaal en zijn de expats niet aan te slepen om openstaande vacatures in te vullen.

Kan dus ook zijn dat je niet op de juiste plek zoekt? Achtergrond/opleiding is natuurlijk relevant, maar juist in de Randstad is het doodnormaal om in ieder geval engels als voertaal te hebben. Moet je je wel richten op de grote internationale bedrijven.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15-12 08:42
In welk land heeft ze haar academische graad/titel behaald? Wordt dat, indien het een derde land is (buiten EUR/EER) in Nederland als zodanig erkent? Hele belangrijke vragen. Als je diploma uit Syrië is en het hier (zoals veelal met dergelijke diploma's) niet erkent wordt maakt dat nogal een verschil ten opzichte van een diploma uit Canada wat wellicht wel erkent wordt.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Ballistix Sport LT 16 GB DDR4-2400 Mhz - Aorus B360

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

En ze spreekt ook geen vloeiend Engels? Op academisch niveau zijn er toch ook wel banen te vinden waarbij je met Engels ook prima aan de slag kan? Ik ken namelijk in mijn omgeving genoeg expats die met Engels een goeie academische functie invullen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Neallord
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15-12 19:44
Vrij gebruikelijk dat je je hier een keer op verkijkt bij een werkgever die je een baan aanbied. Volgende keer beter rekening houden met de afstand en de reiskosten, dan loopt ze niet tegen dit probleem aan.

the more you know, the more you realize you don't know shit.

• appie1981
NiGeLaToR schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:38:
[...]

Misschien ligt het dan aan de sector, want op de zuid-as spreekt zo'n beetje niemand meer Nederlands als voertaal en zijn de expats niet aan te slepen om openstaande vacatures in te vullen.

Kan dus ook zijn dat je niet op de juiste plek zoekt? Achtergrond/opleiding is natuurlijk relevant, maar juist in de Randstad is het doodnormaal om in ieder geval engels als voertaal te hebben. Moet je je wel richten op de grote internationale bedrijven.
Het probleem is dat haar Engels ook niet op Business level is. Ze komt uit een Russisch sprekend land en daar spreekt vrijwel niemand Engels.

• appie1981
CurlyMo schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:56:
En ze spreekt ook geen vloeiend Engels? Op academisch niveau zijn er toch ook wel banen te vinden waarbij je met Engels ook prima aan de slag kan? Ik ken namelijk in mijn omgeving genoeg expats die met Engels een goeie academische functie invullen.
Klopt inderdaad, ze spreekt redelijk goed Engels ze heeft alleen de pech dat de meeste Nederlanders nog veel beter Engels spreken dan haar. Ze is nu wel bezig met Engelse lessen maar ze leert ook Nederlands en moest ook inburgeren, al met al kost dat heel veel tijd en energie.

• appie1981
stormbreaker schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:02:
In welk land heeft ze haar academische graad/titel behaald? Wordt dat, indien het een derde land is (buiten EUR/EER) in Nederland als zodanig erkent? Hele belangrijke vragen. Als je diploma uit Syrië is en het hier (zoals veelal met dergelijke diploma's) niet erkent wordt maakt dat nogal een verschil ten opzichte van een diploma uit Canada wat wellicht wel erkent wordt.
In de Oekraïne, ik heb met haar op de site van het Nuffic gekeken en ze gaf me aan welke studie ze gevolgd had en daar stond bij: "Nederlandse waardering: mastergraad in het hbo of ten minste bachelorgraad in het wo (NLQF 7 of 6/EQF 7 of 6)."
Ik zat er nog over na te denken om haar opleiding te laten waarderen naar het Nederlandse stelsel maar tot op heden heeft een potentiële werkgever nog nooit hier naar gevraagd.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:59

BazzH

Kei-goed...

Gewoon iets anders zoeken en de volgende keer niet in een opwelling ergens een handtekening onder zetten. Geen reiskostenvergoeding kan prima zijn, doe dan maar een hoger salaris om de reizen te kunnen betalen. :)

Think smart........ Act stupid........

• Ramon
  • Laatst online: 08:45
Twee weken uitzingen tot ze die ns kaart brengt is toch niet zo'n probleem? Daarna kan je eens kijken hoe je het gaat regelen voor die periode die ze zelf heeft moeten betalen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Voor nu kun je ook proberen de kosten omlaag te brengen. Die 34 euro per dag kan flink omlaag als je bijvoorbeeld gebruik kunt maken van dagretours, mits er buiten de spitstijden word ingecheckt. Scheelt bijna 20 euro per dag.

Maar met 2 uur enkele reis moet ik eerlijk zeggen dat ik niet denk dat het niet handig is om deze baan aan te houden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
appie1981 schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:30:
[...]

Het probleem is dat haar Engels ook niet op Business level is. Ze komt uit een Russisch sprekend land en daar spreekt vrijwel niemand Engels.
Ah, dat wordt dan inderdaad nog even aansterken op taalgebied. Spannende tijd in ieder geval.

Maargoed, hoop dat het met de reiskosten goed komt - klinkt een beetje onethisch dit.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Transportman
Ramon schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:50:
Twee weken uitzingen tot ze die ns kaart brengt is toch niet zo'n probleem? Daarna kan je eens kijken hoe je het gaat regelen voor die periode die ze zelf heeft moeten betalen.
Dat moet ze niet afwachten, want ze weet niet eens of ze een NS kaart gaat krijgen en als ze die krijgt wat ze er dan mee mag doen. Daar moet ze proactief achteraan gaan, in plaats van afwachten tot het zover is, want nu zit ze mogelijk nog in haar proeftijd en kan ze dus nog vertrekken zonder er voor langere tijd aan vast te zitten maar na haar proeftijd heeft ze waarschijnlijk een tijdelijk contract waar ze niet zomaar onderuit kan.

• CLB
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Koop sowieso kaartjes van €12,50 voor een enkele reis na 09.00 voor de terugweg...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• appie1981
msteggink schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:52:
Ze heeft dus al een arbeidscontract getekend voordat alles duidelijk was? Wat voor baan heeft ze nu?

Ze spreek niet zo goed nederlands, maar het contract was wel in het nederlands? Of kreeg ze die vertaald?
Ze werkt voor een visacentrum haar contract was in het Engels maar wel voor Nederlandse medewerkers geschreven.

• appie1981
Ramon schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:50:
Op zich is dat wel een optie maar het is een beetje vervelend hoe het gaat. Toen ze de vraag stelde over reiskosten vergoeding bleef HR vaag terwijl ze heel goed wisten dat er een kostenpost voor haar overbleef die eigenlijk voor niemand acceptabel is.

• appie1981
CLB schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:32:
Koop sowieso kaartjes van €12,50 voor een enkele reis na 09.00 voor de terugweg...
Ze werkt van 9:00 tot 17:30 er is dus geen mogelijkheid om met korting te reizen helaas.

• msteggink
  • Laatst online: 05:51

msteggink

2 tflops@home

appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:10:
[...]

Ze werkt voor een visacentrum haar contract was in het Engels maar wel voor Nederlandse medewerkers geschreven.
Dit klinkt als geschoold werk, is er een reden dat ze minimumloon krijgt of zit ze in een bepaald traject? Ik zou inderdaad wat proactiever achter de vergoeding en NS kaart gaan, maar ik heb een raar gevoel bij de werkgever.

Het diploma zou ik sowieso laten waarderen, ook als ze er (nog) niet km vragen.

Webstek

• sylvesterrr
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:40
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:13:
[...]

Ze werkt van 9:00 tot 17:30 er is dus geen mogelijkheid om met korting te reizen helaas.
Als "2 uur reistijd" niet enorm naar boven is afgerond, dan zie ik niet in waarom ze niet nog voor 6.30u* kan inchecken op de heenweg. Dat levert alweer 40% korting op voor de heenweg. Terugweg wordt dan wel lastiger inderdaad, want dan zou ze pas om 18.27u mogen inchecken voor 40% korting.

* Met een NS-abonnement mag je met korting reizen in de spits mits voor de spits ingecheckt. Met een kortingskaart (dagretour van Kruidvat en dergelijke) mag je niet in de spits reizen.

sylvesterrr wijzigde deze reactie 02-12-2019 09:05 (15%)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Maar waarom zou je dat doen en niet gewoon een maandtrajectkaart kopen? Is nog goedkoper en geen gezeik met spitstijden.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:45
@appie1981 Geef eens inzicht hoe haar "dagelijkse" routine er uit ziet. Twee uur reistijd (enkele reis) is behoorlijk fors en op lange termijn kan dit je echt gaan opbreken.
En van waar moet ze komen en waar in de randstad moet ze zijn. Wellicht is een andere verbinding wel sneller / makkelijker.

En qua reiskosten, over 2 weken krijgt ze die dus vergoed. Wellicht gewoon het gesprek met haar werkgever aangaan hoe ze de eerste weken dan overbrugt. Wellicht wordt dat straks wel vergoed (bewaar dus goed alle bonnetjes en trein-/bus-/metrotickets).

Daarnaast zou ze wellicht ook verder kunnen kijken naar ander werk (dichter bij huis).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pizza_Boom schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:06:
Maar waarom zou je dat doen en niet gewoon een maandtrajectkaart kopen? Is nog goedkoper en geen gezeik met spitstijden.
Met 2 uur reistijd is de afstand waarschijnlijk zo groot dat een trajectkaart even duur is als een Altijd Vrij abonnement.

Indien buiten de spits reizen inchecken mogelijk is, dan is een Dal Vrij abonnement significant goedkoper. Scheelt toch wel ruim twee-derde van de prijs. En dat is belangrijk voor iemand met een extreem laag salaris voor zolang diegene niets beters heeft gevonden.

Zr40 wijzigde deze reactie 02-12-2019 09:16 (10%)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:51

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Laat haar een andere baan zoeken, declareer deze kosten. 4 uur reistijd per dag gaat niemand vol houden na een bepaalde tijd. Misschien een half jaar of een jaar, uiteindelijk klap je in geloof me.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

appie1981 schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:37:
[...]

In de Oekraïne, ik heb met haar op de site van het Nuffic gekeken en ze gaf me aan welke studie ze gevolgd had en daar stond bij: "Nederlandse waardering: mastergraad in het hbo of ten minste bachelorgraad in het wo (NLQF 7 of 6/EQF 7 of 6)."
Ik zat er nog over na te denken om haar opleiding te laten waarderen naar het Nederlandse stelsel maar tot op heden heeft een potentiële werkgever nog nooit hier naar gevraagd.
In Oekraïne :( ;)

Overigens werkt menigeen die ik ken uit die contreien in bijvoorbeeld internationale logistiek. Bedrijven die zaken doen / dingen laten produceren in landen waar je ook Russisch kan spreken. Als je specifiek zoekt op talen, en dan kijkt of er ook iets bijzit wat aansluit bij de opleiding kan het wellicht helpen.

Ik heb trouwens ook een tijd 2 uur per dag reistijd gehad met de trein en de 'gratis reizen kaart' Nederland is dan bijna net zo duur als een trajectkaart. Maar als je dat traject minimaal niet vergoed krijgt zou ik er niet aan beginnnen.

Basszje wijzigde deze reactie 02-12-2019 09:22 (19%)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• CLB
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:13:
Ik werk tot 17.00 en reis op de terugweg altijd met losse kaartjes en korting, dat is inderdaad in de spits ;)

(ik heb ook een Weekendvrij-abonnement, daarmee reis ik op maandag met 40% korting naar m'n werk. Of dat wel of niet voordelig is voor die 29 euro / maand moet je zelf even uitkienen voor deze situatie. Inchecken moet dan wel voor voor 06.30. Ook dat kan iets zijn met zulke lange treinreizen in de ochtend... Ook iets om naar te kijken met een regeling vanuit werk misschien. Succes!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

32 euro per dag? Wat is dat dan? Losse treinkaartjes? Kan ze geen abonnement nemen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Reiskosten op basis van openbaarvervoer >90 km enkele reis is max € 2.116 aftrekbaar van de belastingen.

Dus wellicht veranderd dat de zaak een beetje, maar moet wel aantoonbaar zijn. Dus reisbewijzen bewaren.

• appie1981
Marzman schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:31:
32 euro per dag? Wat is dat dan? Losse treinkaartjes? Kan ze geen abonnement nemen?
Ze zou een abo krijgen maar als ik kijk hoe het bedrijf tot nu toe heeft gehandeld begin ik een beetje huiverig te worden.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:20:
[...]

Ze zou een abo krijgen maar als ik kijk hoe het bedrijf tot nu toe heeft gehandeld begin ik een beetje huiverig te worden.
Klinkt meer alsof ze pas na einde proeftijd een NS pas krijgt?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• appie1981
YakuzA schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:23:
[...]

Klinkt meer alsof ze pas na einde proeftijd een NS pas krijgt?
Ze zou per 1 dec het abo krijgen maar dat is nu weer 2 weken uitgesteld.

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:24:
[...]

`
Dus de extra kosten die ze maakt om te kunnen reizen gewoon 1 op 1 declareren. Zo niet, wat anders zoeken. Ze maken het er makkelijk vanaf zo te horen.

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• Outerspace
  • Laatst online: 08:29

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@appie1981 Zou je iets minder vaak willen tripleposten en het in 1 posts proberen samen te vatten? Thanks.

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• Erazher
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:21
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:24:
[...]

Als het bedrijf de abo zou regelen dan zou het bedrijf de kosten moeten betalen.
Is het zelf geregeld, ja dan gaat het moeilijker.

Het is mooi dat ze werk heeft zodat ze bezig is en carriere kan opbouwen, maar ik zou zodra het kan wel zo snel weg gaan bij bedrijf.

HR is moeilijk en helpt niet echt.
Reisvergoeding stelt niks voor.
Contract staat 16 dagen, dit is geen type fout aangezien meeste contracten copy/paste zijn van elkaar.

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ach HR zijn ook gewoon mensen, dus wellicht een contract gebruikt van een parttimer.

Maar 2 uur reistijd gaat een ieder opbreken, dus los van deze zaken is op zoek gaan naar een baan in de buurt een goed idee.

Want nu blijft er geen tijd over voor een cursus Engels, wat haar kansen op een baan aanzienlijk zou vergroten.

• appie1981
Ik hoor nu van m'n vriendin dat ze op 2e kerstdag moet werken. Ik heb het contract doorgelezen er staat helemaal niets in over feestdagen. Voor zover ik kan beoordelen valt haar werk niet onder een CAO.
Zou zoiets mogen?

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Moet in de arbeidsovereenkomst staan. Een officiële feestdag is niet per definitie een vrije dag. Dus ja, als daarover niets genoemd is, kan dat.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Hebben jullie een reserve (of kunnen jullie tijdelijk rondkomen van 1 inkomen)? Een alternatief idee is namelijk dat je vriendin per direct stopt en fulltime Nederlands gaat leren. Het FSI geeft als tijdsindicatie om de basisvaardigheid aan te leren: 480 uur voor verwante talen en 720 uur voor niet verwante talen (bron).

Zelfs 720 uur is maar 18 weken (12 als je de huidige 60 urige werkweek aanhoud ;)), en dan lekker in de buurt een baan (en een sociaal leven) vinden. Dit lijkt mij, zeker voor de lange termijn, een veel nuttigere investering dan 60 uur per week kwijt zijn voor € 660,-.

EMP wijzigde deze reactie 02-12-2019 15:47 (3%)

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:59

BazzH

Kei-goed...

Als het financieel haalbaar is, zou dat zeker een heel goed idee zijn. Die 660 euro per maand kan de vriendin van de TS waarschijnlijk ook wel in 24 uur per week bij elkaar scharrelen met wat uitzendwerk in de buurt + desnoods krantjes of folders bezorgen. In de 30+ uur die ze dan per week overhoudt, kan ze inderdaad beter aan Nederlands (en eventueel Engels) gaan werken.

Dus als het qua geld kan en werkgever komt niet met een beter verhaal voor het aflopen van de proeftijd, dan zou ik het wel weten.... netjes bedanken en afscheid nemen op de laatste dag van je proeftijd. (Of vandaag al afscheid nemen, als Randstad, Tempo-Team of een ander uitzendbureau morgen al iets heeft.)

BazzH wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:01 (30%)

Think smart........ Act stupid........

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:45
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:18:
Ik hoor nu van m'n vriendin dat ze op 2e kerstdag moet werken. Ik heb het contract doorgelezen er staat helemaal niets in over feestdagen. Voor zover ik kan beoordelen valt haar werk niet onder een CAO.
Zou zoiets mogen?
Waarom zou dat niet mogen?
2e Kerstdag betekend niet automatisch dat je vrij bent...

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-12 22:16
appie1981 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:18:
Zou zoiets mogen?
Waarom zou dat niet mogen?
Ambulance, politie, zorg , brandweer, call center, etc. etc. werken ook die dag.

Volgens mij gaan jullie nu de kant op naar het zoeken van een andere baan.... zoveel irritatie kost erg veel energie (nog los van de reiskosten).

• appie1981
EMP schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:46:
Hebben jullie een reserve (of kunnen jullie tijdelijk rondkomen van 1 inkomen)? Een alternatief idee is namelijk dat je vriendin per direct stopt en fulltime Nederlands gaat leren. Het FSI geeft als tijdsindicatie om de basisvaardigheid aan te leren: 480 uur voor verwante talen en 720 uur voor niet verwante talen (bron).

Zelfs 720 uur is maar 18 weken (12 als je de huidige 60 urige werkweek aanhoud ;)), en dan lekker in de buurt een baan (en een sociaal leven) vinden. Dit lijkt mij, zeker voor de lange termijn, een veel nuttigere investering dan 60 uur per week kwijt zijn voor € 660,-.
Ik ben zelfstandig ondernemer en in de winter verdien ik aanzienlijk minder dan in de zomer dus in de winter redden we het niet op 1 salaris. Plus dat m'n bedrijf net een jaar oud is. Het doel is ook niet om dit lang te blijven volhouden maar dat ze dit maximaal een jaar doet. Ze was ook Nederlandse les aan het leren alleen zijn die lessen overdag dus is dat niet te combineren met een baan helaas.

En over het niet op tweede kerstdag werken, ik weet dat er genoeg banen zijn waar het gebruikelijk is ik was het alleen nog nooit tegengekomen bij een kantoorbaan en ik heb echt bij veel verschillende bedrijven gewerkt.

appie1981 wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:27 (8%)

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
Zou een functie als customer service representative niks voor haar zijn? Ik deed vroeger dat werk en daar zaten echt alle nationaliteiten bijeen (zeker in de logistieke sector).

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-12 20:34
Veel sterkte voor jullie beide, hopelijk weet ze iets anders te vinden.

Mijn vriendin komt ook uit Oost Europa (wel EU) en is alleen maar tegen een enorme stigma aan het solliciteren waar je echt niet vrolijk van wordt. Ze is nu 5 jaar in Nederland, kwam hier eigenlijk om te studeren maar heeft nu een master rechten, veel certificaten, diploma's, spreekt nagenoeg als moedertaal Engels, 100% professioneel Nederlands. Ze heeft een baan waar ze zowel Nederlands als Engels spreekt, maar solliciteert wel naar meer uitdaging.. maar daar zit écht geen schot in.

Zelfs bij 100% Engelstalige functies heeft ze een lage/minimale kans. Voor elke sollicitatie die zij verstuurt moet je ze het opnemen tegen tientallen Nederlanders. Vergeet het dan maar, mijn vriendin is echt de eerste die afvalt op de shortlist, samen met alle andere buitenlanders.

Ik schat dat Oekraïne (sinds het non-EU is) nóg hoger op de lijst met eerste afvallers staat. Succes, sterkte..

• Tsjipmanz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:34

Tsjipmanz

Het maakt MIJ niks uit...

Als ik dit zo lees denk ik dat ze beter een andere baan kan gaan zoeken.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• appie1981
Divak schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:53:
Veel sterkte voor jullie beide, hopelijk weet ze iets anders te vinden.

Mijn vriendin komt ook uit Oost Europa (wel EU) en is alleen maar tegen een enorme stigma aan het solliciteren waar je echt niet vrolijk van wordt. Ze is nu 5 jaar in Nederland, kwam hier eigenlijk om te studeren maar heeft nu een master rechten, veel certificaten, diploma's, spreekt nagenoeg als moedertaal Engels, 100% professioneel Nederlands. Ze heeft een baan waar ze zowel Nederlands als Engels spreekt, maar solliciteert wel naar meer uitdaging.. maar daar zit écht geen schot in.

Zelfs bij 100% Engelstalige functies heeft ze een lage/minimale kans. Voor elke sollicitatie die zij verstuurt moet je ze het opnemen tegen tientallen Nederlanders. Vergeet het dan maar, mijn vriendin is echt de eerste die afvalt op de shortlist, samen met alle andere buitenlanders.

Ik schat dat Oekraïne (sinds het non-EU is) nóg hoger op de lijst met eerste afvallers staat. Succes, sterkte..
Ik verbaas me sowieso gigantisch over hoe de banenmarkt in elkaar zit in Nederland. Alle bedrijven schreeuwen van de daken dat ze mensen nodig hebben maar vervolgens laten ze hele groepen mensen liggen.
Een baan waar je bijvoorbeeld begint op minimumloon kunt doorgroeien naar een hoger niveau ben ik nog nooit tegengekomen.
Ook heb ik ook geen goed woord over voor al die intercedenten en recruiters, in mijn optiek zijn dat allemaal banen die morgen opgeheven kunnen worden. Die bedrijven zijn er alleen voor zichzelf en als het ook maar iets moeilijker wordt dan een poppetje aan een baan koppelen dan haken ze af.

Sowieso zien werkgevers aan de onderkant van de markt werknemers eerder als een last dan een aanwinst. Zo mocht m'n vriendin bij een andere werkgever niet praten tijdens het werk en werd er bij het minste of geringste gedreigd dat ze haar baan zou kwijtraken.
Milo85 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:42:
Zou een functie als customer service representative niks voor haar zijn? Ik deed vroeger dat werk en daar zaten echt alle nationaliteiten bijeen (zeker in de logistieke sector).
Zeker, ze heeft al van alles geprobeerd maar het valt echt niet mee.

appie1981 wijzigde deze reactie 04-12-2019 17:04 (8%)

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Laten we wel zijn: je vriendin spreekt gebrekkig Nederlands en ook nog gebrekkig Engels. Al was ze professor dan zou ze nog niet makkelijk een baan vinden.

Is die baan die ze nu heeft dan wel een beetje op niveau? Anders kan ze beter bij de lokale paprikateler gaan solliciteren en in de tijd die dan overblijft Nederlands of Engels bij gaan schaven. Engels minimaal op HBO niveau.

Ik werk bij een multinational in de randstad en zit aan een blok van 8 met 6 nationaliteiten, dus spreek op mijn werk voornamelijk Engels. En dat is niet altijd Oxford English maar iedereen heeft voldoende kennis om met iedereen te kunnen communiceren op HBO niveau.

Dus veel nationaliteiten, maar bijna geen Russische / Oekraïnse expats want het werkt gewoon lastig. En diegene die er wel zijn spreken vloeiend Engels.

Het probleem dat veel Russisch-taligen vaak hebben, dat áls ze Engels spreken dat het met dusdanig zwaar accent is dat het lastig te volgen is. Russisch heeft een andere intonatie dan wij gewend zijn.

• appie1981
Barrycade schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:05:
Laten we wel zijn: je vriendin spreekt gebrekkig Nederlands en ook nog gebrekkig Engels. Al was ze professor dan zou ze nog niet makkelijk een baan vinden.

Is die baan die ze nu heeft dan wel een beetje op niveau? Anders kan ze beter bij de lokale paprikateler gaan solliciteren en in de tijd die dan overblijft Nederlands of Engels bij gaan schaven. Engels minimaal op HBO niveau.

Ik werk bij een multinational in de randstad en zit aan een blok van 8 met 6 nationaliteiten, dus spreek op mijn werk voornamelijk Engels. En dat is niet altijd Oxford English maar iedereen heeft voldoende kennis om met iedereen te kunnen communiceren op HBO niveau.

Dus veel nationaliteiten, maar bijna geen Russische / Oekraïnse expats want het werkt gewoon lastig. En diegene die er wel zijn spreken vloeiend Engels.

Het probleem dat veel Russisch-taligen vaak hebben, dat áls ze Engels spreken dat het met dusdanig zwaar accent is dat het lastig te volgen is. Russisch heeft een andere intonatie dan wij gewend zijn.
Die baan is op een redelijk niveau, ze spreekt in ieder geval Engels met haar collega's en met haar klanten (naast Russisch en Oekraïnst). Ik heb ook tegen haar gezegd dat ze naast een baan ook als een leerschool Engels moet zien.

Ze heeft ook geprobeerd om dichterbij wat simpeler werk te doen dat heeft een aantal nadelen:
1) uitzendbureau's accepteren vrijwel nooit parttime werk
2) ze is eind 30 en heeft haar hele werkzame leven kantoorbanen gehad en ze kon het fysieke werk niet heel goed aan. En wat ze nog erger vond is dat ze als een bijna als een slaaf behandeld werd. Iets wat kennelijk aan de onderkant van de markt meer regel dan uitzondering was.

Als je 40 uur in een magazijn hebt gewerkt en je bent helemaal op dan gaat studeren naast je werk ook niet zo heel goed meer.

Met haar accent zit het wel goed en met haar grammatica ook ik merk alleen dat haar vocabulaire en schrijfstijl nog tekort schiet en dat kost dat kost gewoon veel tijd.

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08:24
appie1981 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:51:
Als je 40 uur in een magazijn hebt gewerkt en je bent helemaal op dan gaat studeren naast je werk ook niet zo heel goed meer.
Je vertelt dat ze door reiskosten effectief maar 600 euro per maand overhoudt.
Je hoeft met werk in de buurt dus eigenlijk maar tot dat bedrag te komen.
Dat zal neerkomen op zo'n 20 uur per week?

Nu werkt ze 40 uur + 20 uur reistijd.
Dus met simpel parttime werk in de buurt houdt ze al 40 uur per week over voor extra taalles.
Doe dat een half jaar met professionele lessen en het niveau stijgt met enorme stappen!
Kan je daarna een betere baan op niveau (en misschien ook beter in de buurt qua reistijd) zoeken en krijgen!
Met haar accent zit het wel goed en met haar grammatica ook ik merk alleen dat haar vocabulaire en schrijfstijl nog tekort schiet en dat kost dat kost gewoon veel tijd.
Precies dat kost tijd, energie, en inzet. En het liefst ook professionele hulp.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True