Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 15:31
Ik ben vorig jaar in september 2018 begonnen bij een nieuwe werkgever. Netjes ontslag ingediend bij het vorige bedrijf, en alles was koek en ei.

Echter in december is mijn oude werkgever opeens weer loon gaan doorbetalen. Hier ben ik eind februari achtergekomen. Ik heb nu 3x loon ontvangen en dat staat netjes geparkeerd op mijn rekening.

1. Ik heb direct telefonisch contact opgenomen met de melding om ermee te stoppen en aan te geven hoeveel ik moest terugbetalen. Eerlijk duurt het langst.

2. Ik kreeg 5 maart de volgende reactie:

We hebben bijna alles voor je op een rijtje wat betreft de maanden dat je een onterechte betaling van X_bedrijfsnaam_X hebt ontvangen en het vakantiegeld/vakantieuren je nog van ons te goed hebt.
Ik verwacht morgen een volledig overzicht van onze accountants te hebben ontvangen. deze ga ik uiteraard met je delen met een passend verzoek tot terugbetaling.

Nog heel even geduld aljeblieft.

3. Op 8 maart ontving ik een follow up:

"Je bent als het goed is nog aan het wachten op een reactie van onze kant.
We hebben nog iets meer tijd nodig zaken uit te zoeken, zodra alles helder is ontvang je van ons bericht.

Prettig weekend."

4. Ik schreef die dag terug:

"Ik wacht het af en hoop dat de schade meevalt."

5. Krijg ik vandaag de volgende e-mail:

Geachte heer X_mijn naam_X,

Onlangs heeft X_bedrijfsnaam_X. zich tot ons gewend. Cliënt(e) heeft moeten concluderen dat u niet aan uw betalingsverplichting heeft voldaan.

Op grond van de wet bent u als gevolg van te late betaling wettelijke rente verschuldigd alsmede buitengerechtelijke incassokosten. De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten zijn berekend conform de door het Kantongerecht en Rechtbank gehanteerde Wet op de Incassokosten (WIK):

Informatie van verschuldigde bedrag:

Openstaande facturen: +/- 4000 EUR
Rente: +/- 15 EUR
Buitengerechtelijke kosten: +/-500 EUR

Wij vragen u dringend het totaal verschuldigde bedrag binnen 7 dagen na dagtekening, te voldoen middels overschrijving op X_rekening_X ten name van X_naam_incassobureau_X onder vermelding van het dossiernummer. Als er sprake is van een problematische schulden situatie adviseren wij u uiterlijk 3 dagen na dagtekening contact op te nemen met X_naam_incassobureau_X.

Indien u hiermee in gebreke blijft zijn wij genoodzaakt verdere maatregelen te nemen. De kosten die daaruit voortvloeien zullen bij u in rekening worden gebracht.

Kortom van: "Ik verwacht morgen een volledig overzicht van onze accountants te hebben ontvangen. deze ga ik uiteraard met je delen met een passend verzoek tot terugbetaling." naar "Op grond van de wet bent u als gevolg van te late betaling wettelijke rente verschuldigd alsmede buitengerechtelijke incassokosten"

Ik begrijp helemaal niks van deze stap. Ogenschijnlijk hebben ze de hele zaak klakkeloos naar een incassobureau gegooid.

6. Ik heb mijn oude werkgever vandaag direct gebeld. Die geven nul op rekest. De afdeling HR wil me niet te woord staan, zegt de telefoniste. Ik moest maar contact opnemen met het incasso-bureau. Ik heb stevig te kennen gegeven dat ik me zeer onbeschoft behandeld voel.

7. Na een paar uur wat stoom te hebben afgeblazen, heb ik het incasso-bureau gebeld en aangegeven dat ik een uitleg wil van de gang van zaken. Dat konden ze ook niet, ik moest maar een verweer opsturen per mail, naar het algemene e-mailadres. Daarmee zou de vordering on hold komen te staan.

8. Ik heb direct een mail naar ze gestuurd met het bovenstaande relaas. Waarin ik aangeef het oneens te zijn met de gang van zaken, het openstaande bedrag graag betaal, maar niet de extra kosten. Geen reactie meer ontvangen.

Tot dusverre alle contactmomenten. Ik vertrouw de uitkomst allerminst.

Ik wil gewoon het teveel betaalde bedrag van circa 4000 EUR terugbetalen, en weiger de extra kosten van het incassobureau te betalen.

Zijn er juristen of ervaringsdeskundigen hier die mij kunnen helpen in een juiste aanpak?

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Fornoo schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:22:
<knip>

Zijn er juristen of ervaringsdeskundigen hier die mij kunnen helpen in een juiste aanpak?
Zo te zien heb je geen jurist of ervaringsdeskundige nodig, maar een beetje geduld en je zo te zien aanwezige gezond verstand.

1. je hebt niets te maken met incassobureau, er is immers geen herrinnering, aanmaning of ingebreke stelling geweest.
2. je hebt de (e-mail)historie die dit bevestigt paraat
3. je hebt het geld klaar staan om terug te boeken

Ik zou zelf een briefje schrijven naar je werkgever, aangetekend en wel, maar daarin puntsgewijs:
- werkgever heeft te veel over gemaakt
- jij hebt ze er op geattendeerd
- zij hebben gezegd we komen erop terug
- jij hebt gezegd 'sgoed, hoor het wel'
- zij schakelen incasso bureau in, wat jij niet accepteert (en niet begrijpt)
en zou ze verzoeken nog eenmaal aan te geven per schrijven wat je ze verschuldigd bent, zodat je dit kan overmaken. Niet meer, niet minder.

Mochten ze hier geen trek in hebben kun je alsnog een jurist zoeken - ben stiekem wel benieuwd wat een rechter hier van maakt. Ik denk gehakt, maarja, ik ben geen jurist :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 14:53
Let er wel even op of dat je belasting gaat betalen over die €4000. Anders gaat het je dalijk nog geld kosten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
Goed dat je het aanstipt. Ziet de belastingdienst en de afdeling Toeslagen dit als loon?

Terwijl ze het eigenlijk als een kruispost moeten zien.

Zo ja is er dan een mogelijkheid om ze daarop te attenderen (de belastingdienst)? Of maar weer gaan bellen... zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:51
Ik zou inderdaad goed opletten dat dit ge-etter jou geen geld gaat kosten.

Want mogelijk is dit "inkomen" ook aan de belastingdienst doorgegeven. Dan moet een en ander ook weer met terugwerkende kracht gecorrigeerd worden.

En daarnaast natuurlijk de vermogensbelasting op 1 januari.

Edit: voor de belastingdienst is dit gewoon loon als je werkgever dit zo doorgegeven heeft.
Idem voor je pensioenfonds.

[ Voor 29% gewijzigd door Gebanned op 19-03-2019 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
Ik snap werkelijk niet wat er is gebeurd tussen de laatste e-mail van HR en de mail van het incasso-bureau. Tel daar bij op dat ze me niet eens te woord willen staan.

De arrogantie die hiervan uitgaat, de reus die de dwerg wel even plet.

Een aangetekende brief naar naar hoogste baas zal het worden.

Ik verwacht dan overigens geen medewerking, maar wacht het allemaal rustig af.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zonder 'veertiendagenbrief' (zoek maar eens op die term) mogen er geen incassokosten in rekening worden gebracht.

Ik zou de hoofdsom plus rente overmaken op de rekening waar het geld vandaan kwam en dan afwachten. De rente hoef je alleen te betalen voor de periode tussen het ontvangen van het bedrag en het moment dat het bedrijf liet weten dat je op informatie van hen moest wachten. Je kunt dat narekenen met de precieze datums en bedragen, dat zal je zo'n 5 euro besparen.

Stuur een e-mail naar zowel de werkgever als naar het incassobureau dat er nooit een veertiendagenbrief is verstuurd en de hoofdsom is voldaan op rekeningnummer **** onder vermelding van ****. Dat kan in 3 zinnen. Vanaf dat moment kun je alles negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Marco1994 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:38:
Let er wel even op of dat je belasting gaat betalen over die €4000. Anders gaat het je dalijk nog geld kosten ook.
Belangrijkste is dat hij alle correspondentie bewaard. Mocht dit dan in de belastingaangifte staan kan hij het inkomen gewoon verwijderen. Dat zal geen probleem vormen. Ook voor VRH is dit niet relevant aangezien tegenover die 4000 euro gewoon een schuld van 4000 euro staat, kan je ook zelf opgeven zonder problemen.

@Fornoo het incassobureau heeft dus aangegeven wat jij zou moeten betalen, klopt dat bedrag volgens jou? Betaal dan dat bedrag exclusief rente en incassokosten en geef duidelijk aan bij je werkgever dat het verschuldigde bedrag betaald is en jij de zaak als afgedaan beschouwd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Bijzonder onbeschoft, en fout op zoveel verschillende manieren.

1. Voordat ze een incassobureau mogen inschakelen moeten ze minimaal 1 schriftelijke aanmelding sturen
2. Voordat ze een schriftelijke aanmelding sturen moeten ze überhaupt eerst een normale rekening sturen
3. Er zijn verschillende extra regels zoals dat je minimaal 14 dagen de tijd moet krijgen om te betalen zonder extra verhoging, hoeveel de incassokosten zullen bedragen als er niet binnen die termijn betaald wordt etc etc

Verder vraag ik me af of deze betalingen wellicht een negatieve invloed op je kunnen hebben qua belastingen? Vooral als je bijv. in 2018 al betalingen hebt ontvangen, en ze pas in 2019 weer terug kan betalen. Wellicht loop je dan in 2018 toeslagen mis om maar iets te noemen? Je zou natuurlijk kunnen stellen dat je überhaupt niet aan te merken is als loon, maar een onverschuldigde betaling, maar als er ook een deel vakantiegeld tussen zit is dat wellicht niet mogelijk.
Belangrijkste is dat hij alle correspondentie bewaard. Mocht dit dan in de belastingaangifte staan kan hij het inkomen gewoon verwijderen. Dat zal geen probleem vormen. Ook voor VRH is dit niet relevant aangezien tegenover die 4000 euro gewoon een schuld van 4000 euro staat, kan je ook zelf opgeven zonder problemen.
Er geldt een drempel voor het aftrekken van schulden, dus dat kan wel degelijk een negatieve impact hebben. Sowieso zou ik het bedrijf aansprakelijk stellen voor alle mogelijk vervolgschade die jij oploopt door hun foutieve betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:05
Wat Glowmouse zei, wat je ook doet, betaal NIET aan het incassobureau, ook niet exclusief incassokosten, zodra dat bedrag op de rekening van het incassobureau verschijnt gaan ze kosten rekenen, en die komt voor jouw rekening.

Boek het bedrag terug op de rekening waar het vandaan komt (van je werkgever neem ik aan), inclusief de mogelijke rente. Stuur een bericht naar je werkgever waarin je inlicht over het bedrag wat je hebt overgemaakt, cc naar het incassobureau. En dan ben je klaar, waarschijnlijk zal het incassobureau moeilijk doen, en meer berichten naar je sturen, kan je allemaal negeren. Zodra het bedrag is overgemaakt naar je werkgever hebben ze geen poot meer om op te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hielko schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:16:
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat je überhaupt niet aan te merken is als loon, maar een onverschuldigde betaling
Het vervelende is dat de werkgever al een deel van het loon inhoudt en aangeeft bij de belasting. Het is dus niet puur de transactie van ex-werkgever naar werknemer die rechtgezet moet worden.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zorg inderdaad dat je eerst helderheid hebt over inkomstenbelasting, etc. Van de werkgever, niet van het incassobureau.

Je hebt ook in december geld gehad, wat heb je aan loonstroken gehad? Welk bedrag staat er bij de Bdienst aangifte geprefilled: met of zonder deze extra bedragen? Daar heb je dan bij de aangifte 2018 namelijk mogelijk al een boel last van.

En bel eens met niet HR maar bijv je directe manager of de laag daarboven. Je zou haast denken dat HR zichzelf probeert in te dekken door dit onder het tapijt te schuiven :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou pas betalen als er een overzicht is van wat je moet betalen. Daarnaast slaan die incassokosten nergens op niet omdat er geen 14 dagen-brief is, maar omdat je gewoon nog in afwachting bent van hun antwoord. Als ze nu hadden gedagvaard in plaats van een incassobureau ingeschakeld dan was de term "rauwelijks dagvaarden" van toepassing geweest.

Ik zou de werkgever een e-mail sturen met en incassobureau in de cc dat je nog steeds wacht op een fatsoenlijke reactie en dan pas tot betaling van de hoofdsom over gaat.

Aangetekend vind ik onzin. Nog nooit gedaan en met geduld al veel voor elkaar gekregen.

Iets in de trant van
[afdeling]
Ik ben per <datum> bij u uit dienst en alles was financieel afgehandeld met de eindafrekening van <datum>.

Toch:? Of alleen nog vakantiegeld tegoed :?

In de maanden <de 3 maanden noemen> hebben jullie onverschuldigd salaris aan mij overgemaakt. Toen ik daar achter kwam heb ik gelijk gebeld met <naam> op <datum>. Op 5 maart jl. was uw bericht dat ik geduld moest hebben voor ik een inhoudelijke reactie kon verwachten. Op 8 maart wederom het bericht dat ik moest afwachten.

Welnu, op 19 maart krijg ik een vordering van incassobureau <incassobureau> dat ik een bedrag plus kosten moet terugbetalen. U begrijpt dat dit niet de manier is om fouten aan jullie kant op te lossen.

Totdat ik van jullie de verwachte en toegezegde specificatie van wat ik nog tegoed heb en jullie aan mij onverschuldigd hebben overgemaakt, doe ik niets.

Voor de duidelijkheid: met <incassobureau> heb ik niets te maken en zal ik dan ook niet (meer) mee communiceren. [afhankelijk van cc incassobureau]. De kosten zal ik al helemaal niet voldoen.

@Fornoo

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Relevante jurisprudentie: https://teamadvocaten.nl/...is-arbeidsrecht-advocaat/ (of liever de concrete casus er achter, 100 minpunten voor het gebruikte font :X )

Edit: het deel over de 100% terugbetaling en de rente vanaf dagvaarding, niet het deel over de 40%.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 20-03-2019 14:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

F_J_K schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:38:
Relevante jurisprudentie: https://teamadvocaten.nl/...is-arbeidsrecht-advocaat/ (of liever de concrete casus er achter, 100 minpunten voor het gebruikte font :X )
Ik vind hem niet direct relevant gezien de omstandigheden van de beperkte cognitieve vaardigheden en Door eigen nalaten is werknemer in een nadeliger positie geraakt. Dat is hier niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat incassobureau is niet toevallig Hendriks Incasso uit Dronten, he? https://nos.nl/artikel/22...agressieve-werkwijze.html ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:43
Ik ben vorig jaar in september 2018 begonnen bij een nieuwe werkgever. Netjes ontslag ingediend bij het vorige bedrijf, en alles was koek en ei.

Echter in december is mijn oude werkgever opeens weer loon gaan doorbetalen. Hier ben ik eind februari achtergekomen. Ik heb nu 3x loon ontvangen en dat staat netjes geparkeerd op mijn rekening.
Dit vind ik moeilijk te geloven eigenlijk, je kijkt zo weinig op je bankrekening dat je zoiets grootst mist...?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27

LankHoar

Langharig tuig

GlowMouse schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:13:
Ik zou de hoofdsom plus rente overmaken
Ben je rente verschuldigd over onterecht verkregen geld buiten jouw schuld om?

Dus als fictief een bedrijf mij per ongeluk een miljoen overmaakt, dan moet ik daar maar rente voor uit mijn zak ophoesten? Vreemde regeling.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Aschtra schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:36:
[...]

Dit vind ik moeilijk te geloven eigenlijk, je kijkt zo weinig op je bankrekening dat je zoiets grootst mist...?
ik kijk ook alleen nog als ik een handmatige betaling moet doen, mss maar een keer of vier vijf per jaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je hebt het bedrag (via een erg onbeschofte weg) vernomen. Dat is 4000 euro.

Die zou ik direct terugstorten naar het IBAN nummer waar de salarisbetalingen vandaan kwamen.

Tegen het incassobureau zou ik zeggen dat je geen zaken met ze doet en er geen openstaande vordering is.

Bewaar de correspondentie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-05 16:42
Afgezien van bovenstaande reacties vind ik het wel een enorme WTF dat "HR" je niet te woord wil staan. Klinkt als een werknemer die probeert zich in te dekken. Kun je niet een persoon hoger in de boom benaderen? Zou zelf waarschijnlijk de neiging krijgen langs te gaan.

https://niels.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 23:22
ik vind het nog raarder dat je geen uitleg krijgt over het bedrag, ik zou persoonlijk het gestelde bedrag niet overmaken totdat zij komen met een verklaring. Immers je hebt ook nog recht op vakantiegeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Aangeven dat je niet betaald omdat er volgens jou geen vordering bestaat en als ze vast blijven houden, klagen bij het Kigid. Een incassobureau heeft ook een stukje zorgplicht en onderzoeksplicht.

Verder zou ik snel zorgen dat je rechtsbijstandsverzekering op de hoogte gebracht wordt. Incassobureau's zijn over het algemeen hufters zonder juridische mogelijkheden tot slaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 12:12
In de reactie van het incassobureau spreken ze over "openstaande facturen", je hebt nooit facturen ontvangen, immers is het verkeerd betaald loon. Dit kan ook nooit verrekend gaan worden door een factuur te sturen, immers is het dan gewoon loon voor de BD en heb je een factuur gehad.
Ik zou daar eens vragen waar het bedrag uit opgebouwd is en of ze dat willen specificeren omdat je de vordering betwist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flipsel
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Bizar dat een werkgever zo met voormalig personeel omgaat. Ik heb zelf ook wat gezeur gehad bij een uitdiensttreding, mijn ervaring is dat je dan beter kunt schakelen met je voormalig teamlead/manager. Ik heb nooit een sterke band gehad met HR of administratie maar voormalig leads gaan nog steeds voor me door het vuur.
Tens schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:39:
[...]

ik kijk ook alleen nog als ik een handmatige betaling moet doen, mss maar een keer of vier vijf per jaar.
Dan hoop ik voor je dat je geen slachtoffer wordt van bankfraude, het niet regelmatig (elke twee weken) controleren van banksaldo wordt gezien als grove nalatigheid: https://www.consumentenbo...lrekening/bankvoorwaarden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 21:21

snmght

imho dan he

Jezus wat onbeschoft. Ik werk zelf al ruim 10 jaar in HR maar ik kan me geen andere reactie voorstellen dan 'Jezus wat vervelend voor u ik ga het vandaag nog uitzoeken en in orde maken'. En nagenoeg al mijn collega's ook wel. Bizar dit, ik ben heel benieuwd naar de (onvermijdelijke, toch) excuses vanuit je ex-werkgever straks..

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:43

Mickey77

Allround ICT-er

t_captain schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:46:
Je hebt het bedrag (via een erg onbeschofte weg) vernomen. Dat is 4000 euro.

Die zou ik direct terugstorten naar het IBAN nummer waar de salarisbetalingen vandaan kwamen.

Tegen het incassobureau zou ik zeggen dat je geen zaken met ze doet en er geen openstaande vordering is.

Bewaar de correspondentie.
Precies dit. Dat had je volgens mij al direct moeten doen. Ik begrijp dat je er niet direct achter kwam, maar op het moment dat je erachter kwam had je alsnog het totaal terug kunnen storten. Gewoon terug naar de IBAN waar het vandaan kwam. Ik begrijp niet waarom je het apart hebt gezet en dan gaat afwachten tot je ex-werkgever zijn zaken op orde komt. Jij weet toch dat het geld niet voor jou is? Melden is netjes, maar waarom heb je het niet ook direct terugbetaald?

Dit zou ik overigens nog steeds doen. Als je alles terug stort dan kom je gewoon op nul euro vordering. Voor rente wordt niet snel geprocedeerd maar in het geval van een onterechte uitbetaling zie ik dat helemaal niet gebeuren. Als het incasso bureau betaald wil worden voor diensten, verwijs je gewoon naar je ex-werkgever. Die heeft onterecht een incasso opdracht gegeven, dus de kosten zijn voor hun.

Wel even opletten bij je belastingaangifte, dat je over deze periode geen loon/premies zijn vermeld. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 10:27
Die mailtjes zijn genoeg bewijs voor een eventuele rechtszaak. Misschien is de persoon gestopt die er eerst mee aan de gang was gegaan.
Ik zou het afwachten maar wel even een kort dossiertje bouwen, eigenlijk wat je nu dus al hebt gedaan.

In het ergste geval moet het dan voorkomen en sta jij heel sterk, je wou het oplossen en hebt ze zelf op de hoogte gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Geen herinnering geen aanmaning het incasso bureau heeft geen poot om op te staan (normaal ook niet maar zeker nu niet). Simpel.

Vraag nogmaals een overzicht van wat terug betaald moet worden. Ik zou het zelf ook uit rekenen. (waarschijnlijk zijn het gewoon de bedragen die je gestort gekregen heb) pas wel op met de belastingen het is toch loon die is afgedragen misschien.

Alternatief is dat je het bedrijf bedankt voor het overzicht die ze je gestuurd hebben (via het incasso bureau) en betaal het bedrag alleen. Geen rente en al helemaal geen incasso kosten.

Maar heb genoeg (altijd onterecht) gedoe gehad met incasso bureaus ze hebben geen rechten meer dan jij dus ze blaffen hard maar no bite. Ook de incasso kosten kunnen ze meestal naar fluiten omdat ze moeten bewijzen dat je aangemaand moeten hebben + herinnering en dat kunnen ze niet omdat ze dat nooit aangetekend versturen dus eigenlijk hoef je die kosten nooit te betalen. Ze zullen schermen met dat ze dat niet hoeven omdat de belastingdienst dat ook niet hoeft te doen maar die heeft een uitzondering op de regel incasso bureaus niet. En een verzend bevestiging is niet genoeg om dat te bewijzen.

Altijd betalen naar het bedrijf die het incasso bureau heeft ingeschakeld. Het incasso bureau is geen partij in deze situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mickey77 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:33:
[...]
Precies dit. Dat had je volgens mij al direct moeten doen. Ik begrijp dat je er niet direct achter kwam, maar op het moment dat je erachter kwam had je alsnog het totaal terug kunnen storten. Gewoon terug naar de IBAN waar het vandaan kwam. Ik begrijp niet waarom je het apart hebt gezet en dan gaat afwachten tot je ex-werkgever zijn zaken op orde komt. Jij weet toch dat het geld niet voor jou is? Melden is netjes, maar waarom heb je het niet ook direct terugbetaald?
Omdat de werkgever moet specificeren wat ex-werknemer nog tegoed heeft wat te vorderen/verrekenen?
aan te geven hoeveel ik moest terugbetalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fornoo
Dank voor alle feedback.

Ik ga geen discussie beginnen of ik het eerder had kunnen ontdekken. Ik kan jullie oprecht zeggen dat ik naar eerlijkheid heb gehandeld en zelf het initiatief heb genomen om het op te lossen. Daarnaast wil ik het gewoon terugbetalen en staat het geld netjes geparkeerd.

Aangezien deze gebeurtenis nieuw voor mij is, heb ik het niet direct na ontdekking teruggeboekt. Ik heb eerst contact met mijn oude werkgever opgenomen. Dat leek mij netter dan het eerst terug te boeken en dan een melding te doen.

Maar goed zij kiezen duidelijk voor een intimidatie tactiek. Het is overigens geen grote verrassing (helaas). De baas van het bedrijf heeft geen al te beste reputatie in de wijze waarmee hij personeel behandelt. Human resources in de letterlijke zin van het woord, een wegwerpproduct. Dit is zeer waarschijnlijk de standaardprocedure. De persoon bij HR "was"er gisteren niet, toen ik in eerste instantie belde. Daarna belde ze terug dat ze uberhaupt niet reageren.

Als ik het goed begrijp, is er overeenstemming dat ik:

1. Het geld niet moet overmaken naar het incasso-bureau (het is niet Hendriks incasso-bureau overigens).

2. Het loon z.s.m. terugstort naar de rekening waar vandaan het komt, zonder rente en zonder incasso-kosten.

3. Ik een mail stuur naar HR plus de baas, met daarin A. puntgewijs het relaas. B. Ik aangeef wat ik heb gedaan in punt 1 en 2.

4. Het incasso-bureau vertel dat ik hun vordering niet betaal, gemotiveerd met het feit dat ik geen eerdere betaalverzoeken heb ontvangen van hen noch oude werkgever.

Zit ik nog met één vraagteken. Het bedrag in mail van het incasso-bureau is lager dan drie keer loon bij elkaar opgeteld. Dat bedrag zou op circa 4500 EUR moeten uitkomen, in plaats van de 4000 EUR. Ik vermoed door, naar de eerste reactie van de HR-medewerker op 5 maart, de verrekening met nog wat vakantiegeld. Maar dat is dus niet gespecifieerd tot op heden, en speculeren. Ze noemen louter het totaalbedrag, en noemen dat een "openstaande factuur".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Fornoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:28:
Zit ik nog met één vraagteken. Het bedrag in mail van het incasso-bureau is lager dan drie keer loon bij elkaar opgeteld. Dat bedrag zou op circa 4500 EUR moeten uitkomen, in plaats van de 4000 EUR. Ik vermoed door, naar de eerste reactie van de HR-medewerker op 5 maart, de verrekening met nog wat vakantiegeld. Maar dat is dus niet gespecifieerd tot op heden, en speculeren. Ze noemen louter het totaalbedrag, en noemen dat een "openstaande factuur".
Reden te meer om dat Incassobureau er buiten te laten. Je hebt van je oude werkgever een exacte specificatie nodig omdat ze zelf, in een mail, aangegeven dat het vakantiegeld nog verrekend zou worden. Je zou eventueel nog even uit kunnen leggen aan het Incassobureau wat er precies gebeurd is en dat je juridisch zo sterk staat dat je er met plezier dit voor de rechter uit komt leggen (zo zou ik er in zitten).

Je hebt zwart op wit dat het een fout is en ze je nog een specificatie zouden sturen. Je hebben geen schijn van kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Kortom is het nou verstandig om te wachten op hun medewerking en nader te geven specificatie?

Of gewoon sec het loon terugboeken en daarna om een specificatie vragen over het eerder genoemde bedrag van 4000 EUR (lees dit zal er waarschijnlijk niet komen)...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Fornoo met @Hydra eens dat je zonder specificatie in dit geval NIET terug moet betalen. Hoe ga je straks waar je wellicht alsnog recht op hebt, krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 20-03-2019 12:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

M.i.: eerst van het bedrijf zelf een helder overzicht krijgen wat er daadwerkelijk betaald is en terugbetaald zou moeten worden.

Zolang je van het bedrijf geen bericht hebt wat ten onrechte is betaald, is niet duidelijk wat terug moet. (Ik lees iets over vakantiegeld dat je wel zou moeten krijgen).

Ook rente zou ik pas laten gelden vanaf moment dat zij hebben gevraagd het geld terug te geven. En dat moment is een redelijke termijn nadat ze je onderbouwd hebben gevraagd het geld terug te storten.

Heb je al zekerheid over inkomstenbelasting? (Goede kans dat je nu extra belasting moet betalen, en dat misschien later terugkrijgt).

Edit: bedenk: zodra het geld weg is hebben ze zo te horen nul redenen of zin om met jou mee te werken om de schade aan jouw kant op te lossen. En zonder concreet verzoek van het bedrijf heb je ueberhaupt geen beeld van wat waarom terug moet. Je blijft zolang wel last hebben van het incassobureau trouwens.. Waar een bericht naar mag dat je ueberhaupt nog geen betaakverzoek laat staan een aanmaning hebt gehad van voormalige werkgever.

[ Voor 25% gewijzigd door F_J_K op 20-03-2019 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou zonder specificatie ook niets terugstorten.
Als je dat wel graag doet zou ik duidelijk melden dat het om een VOORSCHOT gaat (in jouw voordeel uiteraard).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Fornoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:33:
Kortom is het nou verstandig om te wachten op hun medewerking en nader te geven specificatie?
Ik zou niet af gaan wachten maar daadkrachtig optreden. Incassobureau's werken vooral op basis van bluf en als je dan niks van je laat horen denken ze dat het intimideren werkt. Gewoon professioneel 'hard' terug optreden met concrete opsommingen waarom het ze niet gaat lukken werkt beter.

Er wordt hier vaak gesteld dat je incassobureau's maar moet laten zeuren maar in mijn ervaring gaan ze niet gewoon 'weg' ofzo.

Maar ga niks storten zonder dat je zwart op with het exacte bedrag hebt en welk rekening nummer enzo. Vertrouw die ex-werkgever en het incassobureau (waar je sowieso niks naar overmaakt) voor geen meter.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 20-03-2019 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
Nee ik ben niet van plan om het incasso-bureau te negeren, maar een vaste aanpak vanaf het begin is wel zo handig. ;)

Ik heb nog geen tijd gehad om het stuk inkomstenbelasting (en toeslagen (kinderdagopvang)) te onderzoeken. Komt nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als je werkgever vertikt om te reageren kun je nog een aangetekende brief waarin je de benodigde informatie eist om het geld terug te storten, met daarin verwijzingen naar de e-mail wisselingen, sturen naar het bedrijf. Dan heb je bewijs dat ze het ontvangen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
Dus wat ik nu lees heb je eigenlijk nog geld tegoed van hun ook. (wat je al gekregen heb alleen ze hebben te veel betaald) En omdat je vakantie geld tussen het te veel betaalde geld zit wordt het lastiger. Dus tja dan moeten ze wel duidelijk zijn naar wat je te goed heb van ze en wat zijn te veel betaald hebben. (ik gok het bedrag van het incasso bureau)

Incasso bureaus moet je wel even terug in hun hoek zetten waar ze horen. Geef aan dat je niet aan hun gaat betalen en dat ze geen partij zijn zeker omdat jij in afwachting ben van een overzicht zodat je netjes kan terug betalen. Ze zullen zeker niet stoppen met je lastig vallen maar geef aan dat op dit moment je in afwachting bent van reactie van de schuld eiser en deze eerst maar eens duidelijk moet maken hoeveel je echt moet betalen.

Ik heb wel eens het bedrag dat het incasso bureau had door gegeven gewoon betaald aan de schuld eiser omdat hij zelf nooit de factuur gestuurd had (geen aanmaning geen herinnnering). En het incasso bureau wilde nog geld zien voor het sturen van de 'eerste' factuur jammer maar nee doen we even niet. Toen opeens gingen de incasso kosten door de helft etc. Tja dan weet je dat ze aan het zoeken zijn.
Dus bijna het zelfde idee als bij jouw. Je heb je eerste 'factuur' nu net gehad dus nu gaat het proces van betalen in eigenlijk. Maar ik zou zeker voor je eigen admin een duidelijk specificatie willen want anders krijg je nog gedoe met de belasting dienst omdat je wel moet bewijzen dat de belastingen goed betaald zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

LankHoar schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:38:
[...]

Dus als fictief een bedrijf mij per ongeluk een miljoen overmaakt, dan moet ik daar maar rente voor uit mijn zak ophoesten? Vreemde regeling.
Nee zo moet je het volgens mij niet zien.

Jij ontvangt per ongeluk een miljoen. Daar krijg jij rente over op het moment dat je het bezit tot het moment dat je het niet meer bezit. Dát moet je betalen.

Alsnog onzin IMO, want de rente die jij op je betaalrekening krijgt over dat miljoen zal aanzienlijk minder zijn dan de plek waar het vandaan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 21:21

snmght

imho dan he

Ik zou vooral nog niets terug betalen totdat je inderdaad - van werkgever - een helder overzicht hebt gekregen met specificatie. Eindbedrag mag uiteraard niet hoger zijn dan wat je ontvangen hebt met die 3 stortingen.

Ik zou voorlopig nog niet het geld op hetzelfde rekeningnummer terug storten. Zij willen graag iets van jou, laat ze daar maar even voor werken. Ik zou volstaan met een schrijven dat je het incassobureau als geen partij beschouwt en dat je graag van werkgever de genoemde specificatie ontvangt en een terugbetaalinstructie. Dus op welk rekeningnummer en met welke vermdeling in de omschrijving. Dan kun je daar later niet ook nog gedoe over krijgen.

Edit: en eventueel kun je natuurlijk ook het incassobureau danken voor hun bericht en gedane moeite maar dat je ze als geen partij beschouwt en ook geen verdere correspondentie met hen zal voeren. Voor het verhalen van gemaakte kosten kun je het adres van je werkgever doorgeven.

[ Voor 17% gewijzigd door snmght op 20-03-2019 11:54 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:45:
Jij ontvangt per ongeluk een miljoen. Daar krijg jij rente over op het moment dat je het bezit tot het moment dat je het niet meer bezit. Dát moet je betalen.
En volgens mij ook alleen als je te kwader trouw bent (ergo, als je weet dat het bedrag niet voor jou is bedoeld maar het wel toeëigent - iets wat de TS hier duidelijk niet doet).

Wat overigens wel zo is, is dat de wettelijke rente een standaard percentage is (momenteel 2%), en dus niet de rente die je zelf ontvangt op je betaalrekening (waarschijnlijk een stuk minder dan die 2%).
Artikel 119
1 De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.

2 Telkens na afloop van een jaar wordt het bedrag waarover de wettelijke rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente.

3 Een bedongen rente die hoger is dan die welke krachtens de vorige leden verschuldigd zou zijn, loopt in plaats daarvan door nadat de schuldenaar in verzuim is gekomen.
De TS is nog niet in verzuim omdat hij nog altijd op verzoek om terugbetaling wacht.

[ Voor 52% gewijzigd door .oisyn op 20-03-2019 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Fornoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:38:
Nee ik ben niet van plan om het incasso-bureau te negeren, maar een vaste aanpak vanaf het begin is wel zo handig. ;)

Ik heb nog geen tijd gehad om het stuk inkomstenbelasting (en toeslagen (kinderdagopvang)) te onderzoeken. Komt nog...
Als je nog vakantiegeld van je ex werkgever verwacht en je hebt een mailtje van HR waarin ze dit uit zouden gaan zoeken voor je, zou ik echt nog geen cent betalen. Je kan ze mailen dat je niet gediend bent van het incassobureau, graag een specificatie wilt zien van die berekening die ze beloofd hebben zodat jij weet welk bedrag je op hun rekening kan terugboeken. Volledig buiten dit incassobureau om, daar heb jij echt niks mee te schaften.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:45:
[...]

Nee dat hoef je ook niet eens te betalen, maar ethisch gezien wellicht wel rechtvaardig.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Wat staat er in je jaaropgave over 2018? Ik zou zeker eisen dat je een aangepaste / correcte jaaropgave krijgt

Indien je jaar opgave niet correct is, zou ik hen een deadline stellen van 1 april, aangezien je zelf voor 1 mei aangifte moet doen. Als je verwacht geld terug te krijgen bij je aangifte dan zou ik de deadline eerder zetten, op 24 maart en aangeven dat (rente)kosten van een te late aangifte op hen zullen worden verhaald

Heb je zwart op wit staan dat er een definitieve finalciele afronding heeft plaatsgevonden ( finale kwijting)? Zo nee, dan zou ik daar ook om vragen. Zodat je altijd kan aantonen, geen recht op loon te hebben in 2019 (aan de belastingdienst)

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 20-03-2019 12:26 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:13
peschinl schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:26:
Wat Glowmouse zei, wat je ook doet, betaal NIET aan het incassobureau, ook niet exclusief incassokosten, zodra dat bedrag op de rekening van het incassobureau verschijnt gaan ze kosten rekenen, en die komt voor jouw rekening.
Mwoah, dat zal ook wel loslopen. De werkgever heeft het veel te snel uit handen gegeven (en dat kan TS ook laten zien met de e-mail wisseling) en het incassobureau heeft schijnbaar geen due dilligence gedaan voordat ze hun blafbrief stuurden, dus het lijkt me dat ze niet heel erg sterk staan in hun vordering van de kosten.

Hier ook ervaringsdeskundige (weliswaar 20 jaar geleden). Ik heb destijds m'n oude WG gebeld met het verzoek te stoppen met de onterechte betalingen en me te laten weten waar ik het teveel ontvangen geld naartoe moest overmaken. Nooit meer wat van gehoord en ook helemaal vergeten, tot ik 2 jaar later verhuisde en ineens een brief van een incassobureau ontving. Brief gestuurd aan incassobureau dat ik de hoofdsom zou betalen (aan het incassobureau), maar de verder bijkomende kosten niet accepteerde. Daarna nooit meer wat van gehoord, dus ik neem aan dat het incassobureau die kosten gewoon heeft verrekend met hun opdrachtgever.

Maar goed, IANAL. @GlowMouse is dat geloof ik wel, dus doe maar gewoon wat hij zegt ;) En je zou de directeur van die toko nog even een pittige mail kunnen sturen, vergezeld van de mailwisseling met HR, waarin je laat weten dat je dit nogal schofterig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
Zo lang je geen deftige afrekening hebt van je werkgever zou ik niks betalen.

En dan zou ik een klacht indienen tegen dat incassobureau omdat ze je lastig vallen voor een factuur die je niet gezien hebt.

Laat ze maar eens voor een rechtbank proberen dit rond te krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Voor iedereen die roept dat je vooral niet aan het incassobureau moet betalen; dat is niet helemaal zoals het (altijd) werkt. Het is immers mogelijk dat de voormalig werkgever de vordering heeft verkocht (gecedeerd) aan het incassobureau (of iemand anders). Als je dan het geld overmaakt naar de voormalig werkgever, heb je een onverschuldigde betaling gedaan, en staat de schuld nog gewoon open.

Ik zeg overigens niet dát dat hier het geval is.

Verder: gewoon een mailtje sturen naar het incassobureau met de laatste mailwisseling met de voormalig werkgever. Mocht de werkgever de jaaropgaaf over 2018 niet aan willen/kunnen passen, dan is het door TS betaalde bedrag aan te geven als negatief loon (in 2019).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:36:
Voor iedereen die roept dat je vooral niet aan het incassobureau moet betalen; dat is niet helemaal zoals het (altijd) werkt. Het is immers mogelijk dat de voormalig werkgever de vordering heeft verkocht (gecedeerd) aan het incassobureau (of iemand anders).
Dat zou nogal dom zijn. Dat gebeurt over 't algemeen met schulden die voor een bedrijf erg moeilijk te innen zijn en die worden dan voor een percentage verkocht. Het oorspronkelijke bedrijf krijgt dan nog maar een schijntje, terwijl de OP gewoon wil betalen. Dus die kans acht ik nihil.
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:34:
En dan zou ik een klacht indienen tegen dat incassobureau omdat ze je lastig vallen voor een factuur die je niet gezien hebt.
Bij wie? De politie? :/

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 20-03-2019 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:34:
Zo lang je geen deftige afrekening hebt van je werkgever zou ik niks betalen.

[...]
Dit dus. Geen specificatie, geen cent. Dat kun je het incassobureau ook gewoon mededelen. Kun je ze ook alvast even laten weten dat je geen cent meer gaat betalen dan de hoofdsom, omdat aan geen enkele voorwaarde is voldaan om extra kosten in rekening te kunnen brengen. Dat zoeken ze dan maar lekker uit met hun opdrachtgever.

Ik zou ook even goed naar de jaaropgave voor de IB kijken TS. Als jij vanaf december ineens weer ging ontvangen, dan kan het zomaar zijn dat die onverschuldigde betaling op je jaaropgave gewoon als salaris is meegerekend en dat je daar dus belasting over betaalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voor iedereen die roept dat je vooral niet aan het incassobureau moet betalen; dat is niet helemaal zoals het (altijd) werkt. Het is immers mogelijk dat de voormalig werkgever de vordering heeft verkocht (gecedeerd) aan het incassobureau (of iemand anders).
Geen factuur = niet betalen, of die schuld nou is overgenomen of niet :). Als een partij de schulden overneemt wordt het ook zijn verantwoordelijkheid om fatsoenlijke facturen en betalingsherinneringen te sturen alsvorens hij overgaat op zijn standaard incasso-praktijken.

[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 20-03-2019 12:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-04 20:07

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

In principe (but IANAL) is er geen sprake van een openstaand factuur, wat het incassobureau wel beweert.
Indien het incassobureau hier moeilijk over doet, dan moeten ze een bewijs van overeenkomst hiervan kunnen voorleggen.

In dit geval heeft de werkgever een foutieve betaling gedaan, dit moeten ze eerst kunnen staven dat deze onterecht was en wat er teveel betaald werd - er zijn nu gelden betaald, maar je weet niet exact wat er terug betaald moet worden.
De werkgever gaat moeten bewijzen dat er een fout gemaakt werd en zal dit moeten kunnen staven, het is namelijk aan de werkgever om de loonberekening en betaling correct uit te voeren - een werknemer moet ervanuit kunnen gaan dat de betaling door de werkgever correct is (dit is wel stukje Belgische wetgeving).
Als duidelijk bewezen is dat dit incorrect is, dan moet de terugbetaling inderdaad gebeuren, maar eerst moet het nodige bewijs hiervoor geleverd zijn.

Doordat hier geen sprake is van een factuur en overeenkomst tot betaling, zou ik het incassobureau een bewijs van betalingsverplichting (zijnde ondertekend document) opvragen. Dit gaan ze niet kunnen leveren.
Op dit moment zou ik zelf een advocaat inschakelen, tot nu toe heb je ter goeder trouw gehandeld, de werkgever allerminst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hydra schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:43:
Dat zou nogal dom zijn. Dat gebeurt over 't algemeen met schulden die voor een bedrijf erg moeilijk te innen zijn en die worden dan voor een percentage verkocht. Het oorspronkelijke bedrijf krijgt dan nog maar een schijntje, terwijl de OP gewoon wil betalen. Dus die kans acht ik nihil.
Dat zie je verkeerd, dit gebeurt juist heel veel. Wel eens bij een tandarts geweest? Dan heb je waarschijnlijk een rekening gekregen van Famed of Infomedics. Dat is de partij die de vordering heeft overgenomen van de tandarts. En zo zijn er legio voorbeelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dan zou er een akte van cessie moeten zijn en dat betwijfel ik bij een eerste vordering.
Als je dan het geld overmaakt naar de voormalig werkgever, heb je een onverschuldigde betaling gedaan, en staat de schuld nog gewoon open.
Dat is hier totaal niet aan de orde.
Verder: gewoon een mailtje sturen naar het incassobureau met de laatste mailwisseling met de voormalig werkgever. Mocht de werkgever de jaaropgaaf over 2018 niet aan willen/kunnen passen, dan is het door TS betaalde bedrag aan te geven als negatief loon (in 2019).
Dat zou wel eens kunnen. Ik heb begrepen dat loon opgegeven moet worden in het tijdvak dat is genoten, oftewel ontvangen op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.oisyn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Geen factuur = niet betalen,
Dat kan je niet zo zeggen. Bij een onverschuldigde betaling heb je geen factuur nodig voor terugbetaling, omdat je in de eerste plaats al geen recht op dat geld had.
of die schuld nou is overgenomen of niet :). Als een partij de schulden overneemt wordt het ook zijn verantwoordelijkheid om fatsoenlijke facturen en betalingsherinneringen te sturen alsvorens hij overgaat op zijn standaard incasso-praktijken.
Dat staat daar even los van. Die kosten en rente hoeft TS natuurlijk niet te betalen.
PcDealer schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:53:
Dan zou er een akte van cessie moeten zijn en dat betwijfel ik bij een eerste vordering.
Dat weet je niet. Zo'n akte kan onderhands als het geen stille cessie is, dus dat is niet zo'n belemmering.
Dat is hier totaal niet aan de orde.
...
Nogmaals: dat weet je niet. En zoals ik al schreef: ik zeg niet dat dat hier wél aan de orde is. Alleen is het algemene advies om niet aan een incassobureau te betalen té algemeen. Dat is wat ik schreef, en meer dan dat bedoel ik er dus ook niet mee te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 922281 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:58:
[...]

Dat kan je niet zo zeggen. Bij een onverschuldigde betaling heb je geen factuur nodig voor terugbetaling, omdat je in de eerste plaats al geen recht op dat geld had.
Dán maak je het weer over naar de rekening waarvan je het ontvangen hebt, wat je eigen punt in eerste instantie weer teniet doet 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34
(jarig!)
.oisyn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:00:
[...]

Dán maak je het weer over naar de rekening waarvan je het ontvangen hebt, wat je eigen punt in eerste instantie weer teniet doet 8)7
Dan moet hij eerst weten welk deel van de betaling onverschuldigd was. Aangezien hij ook nog vakantiegeld tegoed had van die werkgever.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RocketKoen schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:01:
[...]

Dan moet hij eerst weten welk deel van de betaling onverschuldigd was. Aangezien hij ook nog vakantiegeld tegoed had van die werkgever.
Dat komt omdat @Anoniem: 922281 de hele discussie in de war schopt door er allerlei andere zaken bij te halen. Het lijkt me idd handiger te concentreren op dit specifieke geval (waar mijn reactie dus niet over ging) ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:50:
Dat zie je verkeerd, dit gebeurt juist heel veel. Wel eens bij een tandarts geweest? Dan heb je waarschijnlijk een rekening gekregen van Famed of Infomedics. Dat is de partij die de vordering heeft overgenomen van de tandarts. En zo zijn er legio voorbeelden.
Ik snap niet helemaal waarom je dit soort situaties er nu bijsleept. Lijkt erop of je vooral je gelijk wil halen. Het gaat hier om de situatie van de OP, die post hier een hulpvraag. Met allerhande puur hypothetische situaties lijdt je alleen maar af van de kern van de zaak. Dat een tandarts z'n facturatie outsourced door toekomstige vorderingen naar Famed te over te dragen heeft de OP niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.oisyn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:02:
[...]

Dat komt omdat @Anoniem: 922281 de hele discussie in de war schopt door er allerlei andere zaken bij te halen. Het lijkt me idd handiger te concentreren op dit specifieke geval (waar mijn reactie dus niet over ging) ;)
Ik schop de discussie niet in de war, ik bracht een nuance aan op een te stellige uitspraak. Dat schrijf ik er nota bene bij. Dat jij dat ziet als "de discussie in de war schoppen" kan mij niet aangerekend worden, zegt meer iets over jouw leesvaardigheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Modbreak:En deze discussie is nu over. Terug naar het onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LankHoar schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:38:
[...]

Ben je rente verschuldigd over onterecht verkregen geld buiten jouw schuld om?
.oisyn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:54:
[...]

En volgens mij ook alleen als je te kwader trouw bent (ergo, als je weet dat het bedrag niet voor jou is bedoeld maar het wel toeëigent - iets wat de TS hier duidelijk niet doet).
Je bent rente verschuldigd als je een betaling te kwader trouw ontvangt. Daarvoor hoef je het geld niet toe te eigenen. Enkel het ontvangen terwijl je weet of kon vermoeden dat het niet voor jou is, is al voldoende voor kwade trouw. Een voorbeeld van te goeder trouw zijn is als je iets verkoopt, geld ontvangt, maar de koopovereenkomst later wordt ontbonden.

TS verkeerde dus in verzuim en moet dus rente betalen, maar enkel tot het moment waarop het bedrijf aangaf dat hij op informatie van hen moest wachten. Op dat moment werd het verzuim opgeheven door schuldeisersverzuim. Nu de werkgever via het incassobureau heeft laten weten hoeveel TS moet terugbetalen, is er geen sprake meer van schuldeisersverzuim en begint de rente weer te lopen. Vandaar het advies om toch de hoofdsom maar terug te betalen.
Voor iedereen die roept dat je vooral niet aan het incassobureau moet betalen; dat is niet helemaal zoals het (altijd) werkt. Het is immers mogelijk dat de voormalig werkgever de vordering heeft verkocht (gecedeerd) aan het incassobureau (of iemand anders). Als je dan het geld overmaakt naar de voormalig werkgever, heb je een onverschuldigde betaling gedaan, en staat de schuld nog gewoon open.
Een cessie moet aan de schuldenaar worden medegedeeld. Zonder mededeling kun je aan de voormalig werkgever betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GlowMouse schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:11:
[...]

[...]

Je bent rente verschuldigd als je een betaling te kwader trouw ontvangt. Daarvoor hoef je het geld niet toe te eigenen. Enkel het ontvangen terwijl je weet of kon vermoeden dat het niet voor jou is, is al voldoende voor kwade trouw. Een voorbeeld van te goeder trouw zijn is als je iets verkoopt, geld ontvangt, maar de koopovereenkomst later wordt ontbonden.

TS verkeerde dus in verzuim en moet dus rente betalen, maar enkel tot het moment waarop het bedrijf aangaf dat hij op informatie van hen moest wachten. Op dat moment werd het verzuim opgeheven door schuldeisersverzuim. Nu de werkgever via het incassobureau heeft laten weten hoeveel TS moet terugbetalen, is er geen sprake meer van schuldeisersverzuim en begint de rente weer te lopen. Vandaar het advies om toch de hoofdsom maar terug te betalen.
Bedankt voor de verbetering! Maar in deze casus verwacht de TS naar ik begrijp wel nog steeds een betaling van de werkgever (het vakantiegeld). Hij weet dus wel dat hij moet terugbetalen, maar niet hoeveel. Verandert dat de zaak niet enigszins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

...
Een cessie moet aan de schuldenaar worden medegedeeld. Zonder mededeling kun je aan de voormalig werkgever betalen.
Dat eerste is niet per definitie zo, maar let's not go there.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[...]

[...]

[...]

Verzuim:

Volgens artikel 6:82 BW treedt het verzuim in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

Die aanmaning is eigenlijk nu pas net door het incassobureau gedaan. Eerder heeft werkgever alleen maar gesteld 'we komen er (ooit nog eens) op terug".

Maar, de teller voor eventueel te eisen rente loopt nu MOGELIJK wel, als het het bericht van het incassobureau gezien kan worden als een schriftelijke aanmaning met redelijke termijn tot betaling.... daar twijfel ik echter wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 12:12
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:20:
[...]

Dat eerste is niet per definitie zo, maar let's not go there.
Klopt, maar dan heb je nog steeds dezelfde rechten en plichten als voor de cessie. Dus veranderd er voor TS niets en zou je alsnog mogen betalen aan de originele schuldeiser.

//OT:
Ik zou nu eerst een jaaropgave vragen bij je vorige werkgever als je die nog niet hebt.
Vergelijk dat met het loon wat je tot september hebt ontvangen en kijk op je laatste loonstrook wat het gereserveerde deel vakantiegeld is (staat er waarschijnlijk op).
Dan heb je aardig goed in beeld wat je zou moeten betalen en waar je recht op hebt.
Ook kun je zien of er op de jaaropgave meer staat dan dat en wat er dus ook bekend is bij de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Bedankt voor de verbetering! Maar in deze casus verwacht de TS naar ik begrijp wel nog steeds een betaling van de werkgever (het vakantiegeld). Hij weet dus wel dat hij moet terugbetalen, maar niet hoeveel. Verandert dat de zaak niet enigszins?
Voor de betaling in december denk ik dat je gelijk hebt en TS niet in verzuim is (dus ook geen rente over hoeft te betalen). Voor de betalingen in januari en februari ligt dat anders.
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:28:
[...]

Verzuim:

Volgens artikel 6:82 BW treedt het verzuim in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
Zie art. 6:205 BW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:23
GlowMouse schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:30:
[...]

Voor de betaling in december denk ik dat je gelijk hebt en TS niet in verzuim is (dus ook geen rente over hoeft te betalen). Voor de betalingen in januari en februari ligt dat anders.

[...]

Echter, er is helemaal geen termijn gesteld. Enkel medegedeeld dat het nog in afwachting is tot meer informatie, welke helemaal niet gedeeld is. Zonder deze informatie kan de TS geen juiste vaststelling maken over welk bedrag het precies gaat. Immers is er ook vakantiegeld inbegrepen in de hoofdsom die toe zou moeten komen aan de TS, naar ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:30:
[...]

[...]

Dat zou je nog ter discussie kunnen stellen, aangezien TS dat jaar een betrekking had bij het bedrijf en dat er mogelijk sprake kon zijn van een eindafrekening. Daar kom je eind januari dan niet meer weg, dat is waar. Maar scheelt toch weer een maand rente. Ik zag even over het hoofd dat TS per 2019 helemaal geen betrekking meer heeft met het bedrijf. Dat maakt 205 nadrukkelijk wel van toepassing.

Ah...... blijkbaar zijn we het dan toch een beetje eens. :)

Ik moet ook zeggen, dat stellen dat je pas in februari zag dat er 3x onverschuldigd 1500 euro op je rekening gestort is, niet heel sterk overkomt. Zelfs die betaling in december had een belletje moeten doen rinkelen. Dat je zoiets niet binnen 5 werkdagen ziet, OK. Maar pas in februari.....

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-03-2019 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Afgezien van of de ex-werkgever al dan niet misschien recht heeft op die rente gaat dat ten eerste om een erg klein bedrag en ben daarnaast je als ex-werkgever wel een extra grote hufter als je daar opeens een issue van gaat maken. Dan zou ik de neiging krijgen een flinke factuur te sturen met "administratiekosten".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sowieso, de renteclausule op achterstallig loon is ook niet mals. Is er voor vakantiegeld een aparte regeling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
Het maakt ook niet uit wanneer hij het zag. Dat is niet zijn verantwoordelijkheid. Omdat hij ook nog steeds geen afrekening heeft gehad van zijn vakantie geld Is voor hem niet helder wat hij wel of niet hoor te krijgen. Dus misschien is dat bedrag wel zijn vakantie geld....

Maar goed incasso bureau is voorbarig. Dus deel ze mee jammer joh geld komt niet en ik ga in overleg met jullie opdracht gever omdat hij zijn zaken niet op orde heeft en hij verplicht is een nette loon strook te leveren..

Tot die tijd incasso bureau op ignore.

Ik heb ook soms pas later door dat iets gestort is of dat je dat pas veel te laat ziet. 3 maanden lijkt veel maar als het in de drukke november december maanden is dan snap ik ook wel dat je iets gemist heb.

Maar hij stelt zich keurig wel willend op en wil alleen maar duidelijkheid waar en hoeveel geld er heen moet. Zolang dat niet gedaan is hoe hij niet heel veel te doen want hij is meewerkend en de werkgever is nu in gebreke omdat die niets opleverd om de topicstarter duidelijk te maken hoeveel geld terug moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MeZZiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:09:
Ik heb ook soms pas later door dat iets gestort is of dat je dat pas veel te laat ziet. 3 maanden lijkt veel maar als het in de drukke november december maanden is dan snap ik ook wel dat je iets gemist heb.
Ik weet niet hoe 't bij jou zit, maar 3 maandsalarissen valt me wel op :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Als je mijn cliënt was, zou mijn advies waarschijnlijk zijn: de werkgever aangetekend in gebreke stellen vanwege het uitblijven van een specificatie van wat er nog verschuldigd is en een afschrift daarvan naar het incassobureau sturen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Hydra schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:10:
[...]

Ik weet niet hoe 't bij jou zit, maar 3 maandsalarissen valt me wel op :D
Eens dat is ook zo. Maar goed ik kijk af en toe maar op mijn rekening niet elke week soms een maand zelfs niet. Ik heb wel gehad dat ik elke maand deel terug betaalde aan de belastingdienst maar opeens hadden ze alles in een keer gedaan inclusief wat ik al betaald had. Kwam er achter toen de correct had plaats gevonden een maand later. It happens soms heb je te veel transacties op in je lijst staan dat het minder opvalt.

Maar terug op de topic het kan de topicstarters issue niet zijn dat zijn ex-werkgever een fout gemaakt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

StevenK schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:10:
Als je mijn cliënt was, zou mijn advies waarschijnlijk zijn: de werkgever aangetekend in gebreke stellen vanwege het uitblijven van een specificatie van wat er nog verschuldigd is en een afschrift daarvan naar het incassobureau sturen.
En is dat dan een strategische keuze?
Dat was ook mijn eerste gedachte namelijk, maar ik vond GlowMouse wel een goed punt hebben: het zijn 3 afzonderlijke betalingen, waarvan er voor 2 vaststaat dat ze volledig onverschuldigd waren. Die 2 zouden in feite direct volledig terugbetaald kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is wel weer zo maar dan nog de fout ligt bij de werkgever en ik zou zelf alleen terug storten als ik sluitende documentatie heb hoe en wat dat geld in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeZZiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:20:
Dat is wel weer zo maar dan nog de fout ligt bij de werkgever en ik zou zelf alleen terug storten als ik sluitende documentatie heb hoe en wat dat geld in elkaar zit.
Dat weet je toch voor de betalingen van januari en februari? TS is ruim voor het einde van 2018 uit dienst gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte namelijk, maar ik vond GlowMouse wel een goed punt hebben: het zijn 3 afzonderlijke betalingen, waarvan er voor 2 vaststaat dat ze volledig onverschuldigd waren. Die 2 zouden in feite direct volledig terugbetaald kunnen worden.
Dat ze onverschuldigd zijn, staat pas vast als de bijbehorende loonverwerking bekend is. Tot die tijd is dat enkel een aanname. "Assumption is the mother of all fuckups".

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:25:
[...]

Dat weet je toch voor de betalingen van januari en februari? TS is ruim voor het einde van 2018 uit dienst gegaan.
Klopt maar ik heb zelf ook wel eens heel laat een na betaling gehad van vakantie dagen dus vreemd is het niet dat je laat nog opeens wat geld krijgt. Soms wordt zelfs je vakantie geld pas betaald het jaar er na rond vakantie tijd.

Wat de issues nu is dat je wel de juiste informatie moet hebben het stuk terug te betalen wat nodig is. Nu weet je niet of het 10 euro is of 200 euro of 2000 of misschien wel 4000 euro. De werkgever moet dat duidelijk maken en zolang hij dat niet doet wordt het heel lastig voor de topicstarter iets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

StevenK schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:26:
[...]

Dat ze onverschuldigd zijn, staat pas vast als de bijbehorende loonverwerking bekend is. Tot die tijd is dat enkel een aanname. "Assumption is the mother of all fuckups".
Akkoord. En op welk moment zou je dat verwachten dan? Ik heb nog "maar" 2 uitdiensttredingen meegemaakt en daarbij kreeg ik netjes een eindafrekening en een afwijkende laatste salarisstrook (overeenkomend met de eindafrekening). Zou je dit dan op kunnen rekken tot het verstrekken van de jaaropgave over het betreffende jaar? Dat is vaak pas eind februari in het opvolgende jaar, dus dan is de hele rente discussie min of meer klaar....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-03-2019 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

!oisyn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:08:
Sowieso, de renteclausule op achterstallig loon is ook niet mals. Is er voor vakantiegeld een aparte regeling?
Ah, ik lees net dat in geval van ontslag vakantiegeld tegelijk met het laatste salaris worden betaald. Als dit niet is gebeurt, @Fornoo, kun je nog een dikke narekening sturen, a 50% van de te ontvangen vakantiegeld. Zie 7:625 BW.
Wanneer de werkgever zich hier niet aan houdt, wordt artikel 7:625 BW van kracht. In dit artikel is bepaald dat de verhoging bij te laat betalen van het loon voor de vierde tot en met achtste werkdag vijf procent bedraagt en voor elke volgende werkdag één procent, dit tot een maximum van 50% van het bruto verschuldigde bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:15:
Dan nog. Je vraagt dan op welk rekeningnummer met welk betalingskernmerk ze het willen hebben en dat controleer je 3 keer voor je op versturen klikt. Je gaat geen bedrag van duizenden euro's zomaar naar een rekening terugboeken. Ik niet in ieder geval.

Dat heeft de TS ook gedaan; gevraagd waar het heen moest en hoeveel. Ze hebben ook aangegeven daarop terug te komen. Er is geen betalingsherinnering of aanmaning geweest. Het is dan ronduit bizar om dat dan opeens aan een Incassobureau over te dragen.

Het is een extreem raar verhaal waarin ik de actie van de werkgever ook niet snap: hij zou moeten begrijpen dat hij geen poot heeft om op te staan en het hem dus alleen maar geld kost.
MeZZiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:20:
Precies. Ik wil een PDFje met de berekening en rekeningsgegevens waar het heen moet. Geen telefonisch "doe maar ff terugstorten" ofzo, als het dan fout gaat is het ineens mijn probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 20-03-2019 15:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hydra schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:04:
[...]
Het is een extreem raar verhaal waarin ik de actie van de werkgever ook niet snap: hij zou moeten begrijpen dat hij geen poot heeft om op te staan en het hem dus alleen maar geld kost.
Dit is gewoon een paniekreactie geweest van een incompetente HR medewerker, waarschijnlijk bang voor de reactie van de baas, die (als ik de verhalen mag geloven) niet heel erg mals is voor medewerkers, die fouten maken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31

liberque

Vrijzinnig!

Ik lees wat adviezen over dat TS makkelijk de eerste 2 onverschuldigde betalingen had kunnen terugstorten. Doe dat aub niet. Het is immers een netto onverschuldigd bedrag wat er betaald is, maar bruto heeft werkgever een pak meer betaald en dus ook geregistreerd waardoor TS belastingnadelen kan krijgen.

Ook heeft de werkgever aangegeven dat er nog een verschuldigde betaling van vakantiegeld etc. verrekend dient te worden. Kortom: TS weet niet wat hij moet betalen en wat verschuldigd en onverschuldigd is.

Mijn advies is: betaal niets totdat je een overzicht heb waarin alles tegen elkaar weggestreept is en totdat je een ondertekende verklaring heb van werkgever dat deze drie maanden gecorrigeerd zullen worden bij de belastingdienst. Laat hem een eindnota opmaken met wat er opgegeven is bij de belasting en hou die goed bij voor de komende 5 jaar mocht er belastingtechnisch toch iets niet kloppen. Maak dit kenbaar aan je oud werkgever middels een aangetekende brief. Vertel ze erbij dat evt. bijkomende kosten voor hun rekening zijn.

Niet betalen aan het incassobureau en mocht je echt met ze willen bellen vraag of ze bewijzen van een rekening en aanmaning willen sturen. Kunnen ze dat niet geef dan aan dat je hen niet verder als partij beschouw.

Succes

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meestertje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-04 08:50

1. Ik heb direct telefonisch contact opgenomen met de melding om ermee te stoppen en aan te geven hoeveel ik moest terugbetalen. Eerlijk duurt het langst.

2. Ik kreeg 5 maart de volgende reactie:

We hebben bijna alles voor je op een rijtje wat betreft de maanden dat je een onterechte betaling van X_bedrijfsnaam_X hebt ontvangen en het vakantiegeld/vakantieuren je nog van ons te goed hebt.
Ik verwacht morgen een volledig overzicht van onze accountants te hebben ontvangen. deze ga ik uiteraard met je delen met een passend verzoek tot terugbetaling.

Nog heel even geduld aljeblieft.

3. Op 8 maart ontving ik een follow up:

"Je bent als het goed is nog aan het wachten op een reactie van onze kant.
We hebben nog iets meer tijd nodig zaken uit te zoeken, zodra alles helder is ontvang je van ons bericht.

Prettig weekend."

4. Ik schreef die dag terug:

"Ik wacht het af en hoop dat de schade meevalt."

5. Krijg ik vandaag de volgende e-mail:

Geachte heer X_mijn naam_X,

Onlangs heeft X_bedrijfsnaam_X. zich tot ons gewend. Cliënt(e) heeft moeten concluderen dat u niet aan uw betalingsverplichting heeft voldaan.

Op grond van de wet bent u als gevolg van te late betaling wettelijke rente verschuldigd alsmede buitengerechtelijke incassokosten. De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten zijn berekend conform de door het Kantongerecht en Rechtbank gehanteerde Wet op de Incassokosten (WIK):

Informatie van verschuldigde bedrag:

Openstaande facturen: +/- 4000 EUR
Rente: +/- 15 EUR
Buitengerechtelijke kosten: +/-500 EUR

Wij vragen u dringend het totaal verschuldigde bedrag binnen 7 dagen na dagtekening, te voldoen middels overschrijving op X_rekening_X ten name van X_naam_incassobureau_X onder vermelding van het dossiernummer. Als er sprake is van een problematische schulden situatie adviseren wij u uiterlijk 3 dagen na dagtekening contact op te nemen met X_naam_incassobureau_X.

Indien u hiermee in gebreke blijft zijn wij genoodzaakt verdere maatregelen te nemen. De kosten die daaruit voortvloeien zullen bij u in rekening worden gebracht.

Kortom van: "Ik verwacht morgen een volledig overzicht van onze accountants te hebben ontvangen. deze ga ik uiteraard met je delen met een passend verzoek tot terugbetaling." naar "Op grond van de wet bent u als gevolg van te late betaling wettelijke rente verschuldigd alsmede buitengerechtelijke incassokosten"

Ik begrijp helemaal niks van deze stap. Ogenschijnlijk hebben ze de hele zaak klakkeloos naar een incassobureau gegooid.

6. Ik heb mijn oude werkgever vandaag direct gebeld. Die geven nul op rekest. De afdeling HR wil me niet te woord staan, zegt de telefoniste. Ik moest maar contact opnemen met het incasso-bureau. Ik heb stevig te kennen gegeven dat ik me zeer onbeschoft behandeld voel.

7. Na een paar uur wat stoom te hebben afgeblazen, heb ik het incasso-bureau gebeld en aangegeven dat ik een uitleg wil van de gang van zaken. Dat konden ze ook niet, ik moest maar een verweer opsturen per mail, naar het algemene e-mailadres. Daarmee zou de vordering on hold komen te staan.

8. Ik heb direct een mail naar ze gestuurd met het bovenstaande relaas. Waarin ik aangeef het oneens te zijn met de gang van zaken, het openstaande bedrag graag betaal, maar niet de extra kosten. Geen reactie meer ontvangen.

Tot dusverre alle contactmomenten. Ik vertrouw de uitkomst allerminst.

Ik wil gewoon het teveel betaalde bedrag van circa 4000 EUR terugbetalen, en weiger de extra kosten van het incassobureau te betalen.

Een volstrekt debiele gang van zaken natuurlijk als dit het hele verhaal is. Mochten ze dit doorzetten zoek dan zsm contact met een advocaat in de buurt en laat die een briefje sturen, dan binden ze ongetwijfeld snel in. Ik zou in ieder geval geen cent betalen aan dat incassobureau.

Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat je wacht op een specificatie van het loon wat je terug dient te betalen? Zijn dit niet gewoon alle bedragen die je hebt ontvangen? Of was er nog achterstallig loon verschuldigd waardoor je het niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.oisyn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:03:
[...]

Ah, ik lees net dat in geval van ontslag vakantiegeld tegelijk met het laatste salaris worden betaald. Als dit niet is gebeurt, @Fornoo, kun je nog een dikke narekening sturen, a 50% van de te ontvangen vakantiegeld. Zie 7:625 BW.

[...]
Dat wordt met de eindafrekening meegenomen inderdaad. Maar reken je niet te rijk. TS is per september vertrokken en vakantiegeld wordt uitgekeerd in de maand mei. In juni begin je dus weer met 0 euro opgebouwd vakantiegeld. Dan hebben we het dus over 3 maanden ofzo. Het zal netto wel meer zijn dan de rente die men nu TS probeert te laten betalen.

Wat ik alleen mis in het verhaal van de TS: heeft hij een eindafrekening gehad en is dat restant vakantiegeld niet gewoon netjes in september betaald?
Hydra schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:04:
[...]

Dat heeft de TS ook gedaan; gevraagd waar het heen moest en hoeveel. Ze hebben ook aangegeven daarop terug te komen. Er is geen betalingsherinnering of aanmaning geweest. Het is dan ronduit bizar om dat dan opeens aan een Incassobureau over te dragen.

[...]
Dat het inschakelen van een incassobureau bizar is, zijn we het waarschijnlijk allemaal wel over eens.
Maar lees maar eens wat jurisprudentie over te betalen rente in het geval van een onverschuldigde betaling. Als de rechter oordeelt dat jij zonder twijfel had moeten weten dat het onverschuldigd is, ben je inderdaad rente verschuldigd zonder aangemaand te zijn. Maar als dat niet onomstotelijk vaststaat, dient er aangemaand te worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-03-2019 15:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Wat een gelazer zeg. Bijzonder vreemde actie ook om een incassobureau hiervoor in te schakelen.

Ik denk dat TS tot nu toe al de juiste stappen heeft gezet. Aangezien de oudwerkgever de telefoon niet meer wenst op te nemen, is het wellicht handig om nog even een mailtje te sturen om nog even je goede wil te tonen.

Zoiets misschien;

aan: info@bedrijf; hr@bedrijf; salarisadministratie@bedrijf
CC: info@incassobureau

'Beste oudcollega's,

Zoals eerder gemeld per e-mail en telefoon, heb ik een aantal bedragen van u ontvangen die ik niet goed kan plaatsen. Het gaat specifiek om de volgende bedragen:

E xx,xx (boekdatum: xx-xx-xxxx)

Volgens mijn gegevens had ik nog wel het een en ander moeten ontvangen aan vakantiegeld en/of -dagen en mogelijk andere zaken die nog afgerekend moeten worden. Kan ik ervan uitgaan dat de bovenstaande bedragen daarvoor bedoeld zijn?

Zo ja, dan ontvang ik graag nog een gespecificeerde eindafrekening voor mijn administratie en aangifte.

Zo nee, dan hoor ik graag wat de bedoeling is. Uiteraard ontvang ik ook in dat geval nog een gespecificeerde eindafrekening.

Mocht ik binnen 5 werkdagen niks van u vernemen, dan ga ik ervan uit dat uw betalingen inderdaad bedoeld zijn om de openstaande posten nog aan mij te voldoen.

Overigens zou ik het op prijs stellen als u [naam incassobureau] ook even op de hoogte stelt van het feit dat u blijkbaar per abuis een vordering aan hen heeft doorgezet op mijn naam. Zoals u bekend; ik heb nooit een verzoek tot betaling van u ontvangen in de vorm van een factuur of anderszins.

Met vriendelijke groet,

TS'

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 20:44
Geen idee of je voor een groot bedrijf werkt (nu). Anders kun je daar allicht even langs de HR afdeling/jurist lopen om te vragen of ze je even kunnen faciliteren met een briefje of wat goede tips. Je huidige baas wil allicht ook niet dat je stress en afleiding hebt in de privésfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Hydra schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:43:
[...]

[...]

Bij wie? De politie? :/
Bij het incassobedrijf zodat ze het zonder te lezen bij de rest van (het afval) de klachten kunnen gooien. :P
De pliepsie ja. Die komen alleen als er ernstig letsel in het spel is (tip van de dag).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fornoo
Ik ga zoals gezegd niet in discussie over het wel of niet eerder kunnen weten van de betalingen. Jullie mogen hierover speculeren zoveel je wilt, ik zal mijzelf daarin niet verdedigen aangezien ik mijn financiele huishouding hier niet ga openbaren.

Zoals ik heb aangegeven ben ik vorig jaar september uit dienst getreden. In aanvulling daarop is er daarna inderdaad een eindafrekening geweest. Alles was koek en ei.

Ik dacht zelf dus OOK dat alles verrekend was.

Omdat deze gebeurtenis voor mij nieuw is, heb ik dus niets overhaast gedaan. Bijvoorbeeld het geld klakkeloos terugstorten. Voor mijn gevoel heb ik eerst netjes melding gedaan bij hen. In dat telefoongesprek is mij niet gevraagd om het direct terug te boeken, maar zouden ze het gaan uitzoeken. Wat werd bevestigd in het mailtje van 5 maart. Daarbij meldde zij het volgende:

"We hebben bijna alles voor je op een rijtje wat betreft de maanden dat je een onterechte betaling van X_bedrijfsnaam_X hebt ontvangen en het vakantiegeld/vakantieuren je nog van ons te goed hebt. "

Zij hebben dus zelf aangegeven dat er (nogmaals) wat verrekend diende te worden, waar ik ook van opkeek en nu dus onzekerheid over het terug te storten bedrag teweegbrengt.

Na een follow up vanuit hun kan, niets meer, en toen volgde het incassobureau...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
@Fornoo volgens mij heb je het helemaal prima gedaan. Je zou een uitdraai van die mailtjes samen met bovenstaande uitleg in een PDF kunnen bakken en naar dat Incassobureau kunnen mailen met de melding dat ze geen poot hebben om op te staan. Misschien dat ze dan ophouden je lastig te vallen. Zo niet; gewoon iedere keer dezelfde reactie sturen.
Heb je de OP wel gelezen? Dat bedrijf heeft al lang aangegeven met een specificatie te komen. Je tekst is dus nogal raar; de bal ligt sowieso bij z'n ex-werkgever nu. Hij kan beter een herinnering sturen dat hij nog steeds op die specificatie wacht en niet te spreken is over dat er nu een Incassobureau achter 'em aangestuurd is.

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 20-03-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Hanekamp
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 12:56
Heb je een rechtsbijstandverzekering TS? Anders is het volgens mij tegenwoordig bij bepaalde partijen ook mogelijk om "on demand" rechtsbijstand te krijgen. Een dergelijke partij inschakelen lijkt mij in dit geval wel aan de orde.

Alle adviezen van ik zou X of Y doen zijn mooi, maar spreken elkaar behoorlijk tegen als ik het zo lees. Volgens mij ben je goed onderweg door niet overhaast dingen te doen, maar is het nu zaak iemand erbij te betrekken die er echt verstand van heeft en niet te blijven proberen zelf (met goedbedoelde adviezen van het internet) in te schatten wat er juist is en wat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
@Freee!! Ik weet werkelijk niet wat er is gebeurd intern bij het bedrijf. HR was meewerkend en meedenkend, getuige de mails. Er was geen sprake van wrijving, of een starre houding. Ik vermoed daarom dat iemand anders de kwestie heeft overgenomen. Iemand die van dik hout planken zaagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Fornoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:56:
Iemand die van dik hout planken zaagt.
Meer iemand met veel zaagsel in z'n kop.

Edit: Heeft het bedrijf een fax trouwens? Je zou je verzoek voor die specificatie ook gewoon elke dag op een willekeurig moment kunnen faxen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 20-03-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Fornoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:56:
@Freee!! Ik weet werkelijk niet wat er is gebeurd intern bij het bedrijf. HR was meewerkend en meedenkend, getuige de mails. Er was geen sprake van wrijving, of een starre houding. Ik vermoed daarom dat iemand anders de kwestie heeft overgenomen. Iemand die van dik hout planken zaagt.
Getuige de onhandige werkwijze, denk ik dat de zaag zoek was en men maar heeft gepoogd het hout met blote handen in planten te breken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Stoelpoot schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:58:
Getuige de onhandige werkwijze, denk ik dat de zaag zoek was en men maar heeft gepoogd het hout met blote handen in planten te breken...
En daarbij de plank misslaat en door de bomen het bos niet meer ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Stoelpoot schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Een stoelpootje lichten, een stoelpoot onderuit zagen ;)

Ik bedenk me dat ik redelijk hetzelfde aan de hand heb gehad m.b.t te snel overgaan tot volgende maatregelen: PcDealer in "Het Grote Kleine Mededelingentopic - deel 385"

Na veel bellen opgelost, maar ik vond het wel tuchtklachtwaardig.

@Fornoo is het incassobureau Nvio lid?

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 20-03-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Hydra schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:55:
@Fornoo volgens mij heb je het helemaal prima gedaan. Je zou een uitdraai van die mailtjes samen met bovenstaande uitleg in een PDF kunnen bakken en naar dat Incassobureau kunnen mailen met de melding dat ze geen poot hebben om op te staan. Misschien dat ze dan ophouden je lastig te vallen. Zo niet; gewoon iedere keer dezelfde reactie sturen.
[...]
Aangezien het een incasso is, lijkt het me voldoende om de vordering te betwisten. Ik zou geen bewijs mee sturen,laat zij (het incasso bureau) maar met een onderbouwing komen (dat moeten ze). Ik zou alleen referen aan de telefoon/mail wisseling en dat je wacht op de afrekening/berekening van het bedrijf. Dat zou ik via mail/schrijftelijk doen. Het incasso bureau weet dan voldoende.

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1 2 3 4 Laatste