@
SymbolicFrank Dat je terughoudend bent met een onbewezen niet onafhankelijk getest vaccin uit China of Rusland is hartstikke logisch, maar staat los van de antivax discussie. De antivax discussie gaat over onafhankelijk getetste en veilige vaccins.
Ik had best willen reageren op jouw reacties uit het terugkoppelingstopic eigenlijk. Ik zal het nu alsnog doen, ookal is het hier eigenlijk niet de bedoeling. (Ik weet dat daarvoor natuurlijk ook al reacties zijn geweest)
1. Dat de zeespiegel niet merkbaar sneller is gaan stijgen, met bewijs, zoals al aangegeven.
Ik post een bewijs, maar n=1 en dus raaskal ik. Dat ik Engeland uitkoos is om twee redenen: 1. Ze hebben archieven die een eeuw teruggaan. 2. Het is een massieve rots en geen zandkasteel.
Je post een N=1 en dat is inderdaad geen bewijs. Je kan namelijk meetpunten vinden waar de zeespiegel zelfs
daalt dankzij smeltende ijskappen. Je moet het hele plaatje bekijken en de gemiddelde zeespiegelstijging nemen.
2. Dat we nu veel beter weten hoe het klimaat werkt en dat CO2 daar eigenlijk maar een kleine invloed in is. Dat bijvoorbeeld water en wolken veel belangrijker zijn. Daar kan ik natuurlijk ook genoeg bewijs voor aandragen.
Dat zijn de klimaatdeskundigen met me eens: link.
Uit jouw link:

Waterdamp staat daar niet tussen als oorzaak van klimaatverandering. Er komt namelijk niet zo maar meer waterdamp in de lucht. Daar moet het eerst warmer voor worden, er moet immers meer water verdampen.
Dat CO2 als broeikasgas werkt weten we al sinds
1896. Dat de stijging in CO2-gehalte wordt veroorzaakt door de mens weten we ook uit metingen.
3. Dat de aarde door de toegenomen hoeveelheid CO2 veel groener is geworden, inclusief luchtfoto's natuurlijk. En hoe dat dan wel werkt.
Van de NASA: link.
3. Dat de aarde door de toegenomen hoeveelheid CO2 veel groener is geworden, inclusief luchtfoto's natuurlijk. En hoe dat dan wel werkt.
Van de NASA: link.
Klopt dat de aarde groener is geworden. Daar zit echter wel een grens aan:
The beneficial impacts of carbon dioxide on plants may also be limited, said co-author Dr. Philippe Ciais, associate director of the Laboratory of Climate and Environmental Sciences, Gif-suv-Yvette, France. “Studies have shown that plants acclimatize, or adjust, to rising carbon dioxide concentration and the fertilization effect diminishes over time.”
De biodiversiteit neemt als gevolg hiervan ook af, wat riscio's mee brengt voor hele ecosystemen. Woestijnen worden ook groter, de beschikbare oppervlakte voor vegitatie neemt dus af. Wegen dan de voordelen op tegen de nadelen?
4. Dat ieder negatief natuurverschijnsel dat mogelijk iets met het klimaat te maken zou kunnen hebben wordt aangehaald als "bewijs" daarvoor, zonder te onderbouwen waarom dat zo is.
Ik lees juist veel vaker dat een negatief natuurverschijnsel niet wordt gezien als bewijs, want N=1. Wel dat de frequentie van die natuurverschijnselen toeneemt en dat dat past in de verwachtte gevolgen van klimaatverandering. Bronnen die N=1 voorbeelden als bewijs zien probeer ik te vermijden of in ieder geval kritisch te bekijken.
5. Dat de menselijke beschaving begonnen is in de woestijngordel en dat het nu woestijn is omdat we alle bomen hebben omgehakt. Met een aantal feiten die dat heel aannemelijk maken.
Ik lees vooral dat het onzeker is wat de oorzaak was. De menselijke activiteit kan zeker invloed hebben gehad op dit proces, maar is niet een voorwaarde.
While humans were active in Africa during the end of the African humid period, climate models analyzed by Claussen and colleagues 1999 indicate that its end does not need any human activity as an explanation although vegetation changes may have been induced by human activity.
Je hebt nogal de neiging om met gestrekt been erin te gaan en de wetenschappelijke consensus weg te zetten als dogma, en dus als "Onzin!" Zo komt het in ieder geval over. Ik zou je willen adviseren wat rustiger de discussie aan te gaan, dan krijg je ook rustigere reacties terug en hoeft er niets te worden weggemodereerd. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere kant.
Als je bijvoorbeeld punt 1 was ingegaan met: "De consensus is dat de zeespiegel stijgt, maar uit deze meting blijkt dat de zeespiegel niet is gestegen. Hoe kan dat?" Krijg je een heel andere reactie dan nu.