Ik gebruik normaal een 20 graden frees met een hele dunne punt op 24K rpm. En even met een kwastje olijfolie over het koper heen doen of WD40 (maar dat stinkt meer

). Met deze combinatie kan ik ook SMD doen. 10 graden heb ik ook in het verleden geprobeerd, maar daarmee breken de puntjes van de naalden te snel. Ultimo gaat het niet zo erg om de hoek, maar meer om hoe sterk het puntje is.
Voor mezelf had ik een lijstje gemaakt van hoe ik het precies doe. Het is wel vrij essentieel dat je ongeveer weet wat de runout van je spindle is; die van mij is gebalanceerd op <0.01mm. Voor het ontwerp gebruik ik tegenwoordig Diptrace en voor de toolpaths Flatcam. Daarnaast frees ik eerst een plankje helemaal vlak, waar ik met (dunne!) dubbelzijdige tape het PCB goed op plak. Dan in Candle openen en proben tot je een ons weegt; ervaring leert dat die PCB bordjes niet helemaal vlak zijn, zeker niet bij de randen. Zorg ook dat je een stukje overhoudt voor 0-probe als je NCC doet.
NCC clearing is echt wel een aanrader imo. Gebruik ik zelf een kleine endmill voor van 0.8mm. De rest gaat wel goed met de 40% overlap van de v-bit en 2 passes.
T.b.d.: wat ik eigenlijk nog een keer wil doen is er een solder mask overheen doen en vervolgens het solder mask eraf fresen. Dat is echt een "todo", ik weet niet of en hoe goed dat werkt. De techniek: eerst tool change naar een (kleine) flat endmill of V mill, proben, dan frees omhoog. Solder mask in het midden erop, dan een transparant vel erop leggen en daar op drukken. UV lamp er boven, wachten tot droog is. Transparant vel eraf en de mask eraf fresen tot 0. Als je het goed doet, gaat het koper niet mee
Ik zag dat een aantal commerciele partijen het een beetje cheaten. Als je een V-bit in een speciale collet zet met een veertje aan de bovenkant, kan je een vrij constante druk zetten zodat je wel door het mask gaat maar niet door het koper. Volgens mij gebruiken ze in de basis een collet verkleiner met een schroefje aan de zijkant en een dichte bovenkant waar een (pen)veertje in past. Ik heb echter nog nergens zo'n collet kunnen vinden...
Flatcam:
A. Iso generation
- Tool dia [afh van tool en runout]
- # passes 2
- 40% overlap
- Combine
B. CNC generation voor iso:
- Diameter [afh van tool en runout]
- Cut z: -0.06
- Multi depth: uit
- Feed rate: 300/120
- GRBL 1.1