[DIY] CNC Freesmachine ontwerpen / bouwen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Moet wel zeggen, hij veranderde snel van een plastic fantastic knuffeldier naar een monsterlijke aluminium vreter. Ben benieuwd hoe hij het op neemt tegenover harder metaal, niet dat ik die machine vergalt wil zien worden maar het maakt je wel benieuwd waar de limieten zitten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 08:57
Tja, dat gevoel ken ik.... Als de nieuwe lading freesjes er zijn, en het nieuwe bed dan ga ik verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-08-2024
Wat ben je precies van plan met het bed? Het MDF bed er uit en een met gaten getapte aluminium bed erin?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Alu profiel met T slots. Dat is stijver en bied meer mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Dat is natuurlijk ook een oplossing, zeker met de onderliggende profielen waar het op gemonteerd wordt (neem ik aan) zal het zeker stijf zijn. Enige nadeel is misschien je T-slot clamps die niet echt low-profile is.

Het hele doel voor deze freesmachine was toch om PCB's te frezen? Heb je hier eigenlijk al iets mee getest?

iRacing Profiel

• Tadango
Bob-B schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:58:
Dat is natuurlijk ook een oplossing, zeker met de onderliggende profielen waar het op gemonteerd wordt (neem ik aan) zal het zeker stijf zijn. Enige nadeel is misschien je T-slot clamps die niet echt low-profile is.

Het hele doel voor deze freesmachine was toch om PCB's te frezen? Heb je hier eigenlijk al iets mee getest?
Het alu bed heeft ook zeker nadelen. Nu kan ik de klem bouten ongeveer 20mm variëren qua lengte doordat ze door het bed kunnen en bij het alu profiel kan dat niet. Dat is een enorm nadeel en ook de reden dat ik het nog niet besteld heb. Ik moet dan met vaste lengte bouten gaan werken met bv een vleugelmoer aan de bovenkant maar dat gaat veel verder boven de klem uitsteken. Dat gaat de afzuiging in de weg zitten. Alternatief is een grote variatie aan boutjes zodat er altijd een lengte is die pas, maar daar wordt je ook niet blij van. Het ligt nog te bezinken.... Ik kan op bepaalde plekken het T-Slot doorboren zodat daar de bouten dieper kunnen maar dan beperk je het weer het effect van de lange sloten. Sleuven maakt dat weer iets beter maar ook zwakker. Lastige keus.

PCB's ga ik binnenkort doen. Ik heb de juiste adapters hiervoor nu en ook software met een heightmap. Een snelle test had erg veel runout met de 0.1mm V freesjes en dat was compleet onbruikbaar, maar was ook de verkeerde adapter.

• Bob-B
Tadango schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:25:
[...]

Het alu bed heeft ook zeker nadelen. Nu kan ik de klem bouten ongeveer 20mm variëren qua lengte doordat ze door het bed kunnen en bij het alu profiel kan dat niet. Dat is een enorm nadeel en ook de reden dat ik het nog niet besteld heb. Ik moet dan met vaste lengte bouten gaan werken met bv een vleugelmoer aan de bovenkant maar dat gaat veel verder boven de klem uitsteken. Dat gaat de afzuiging in de weg zitten. Alternatief is een grote variatie aan boutjes zodat er altijd een lengte is die pas, maar daar wordt je ook niet blij van. Het ligt nog te bezinken.... Ik kan op bepaalde plekken het T-Slot doorboren zodat daar de bouten dieper kunnen maar dan beperk je het weer het effect van de lange sloten. Sleuven maakt dat weer iets beter maar ook zwakker. Lastige keus.

PCB's ga ik binnenkort doen. Ik heb de juiste adapters hiervoor nu en ook software met een heightmap. Een snelle test had erg veel runout met de 0.1mm V freesjes en dat was compleet onbruikbaar, maar was ook de verkeerde adapter.
Nu heb je het denk ik over klemmen die het materiaal van boven af naar beneden klemmen? Om low profile te blijven zou ik eerder klemmen gebruiken die je vanaf de zijkant bevestigd. Bijvoorbeeld die houten klemmen die excentrisch zijn, die zitten ook niet vast met overdreven lange bouten.
Waar ben je eigenlijk van plan dit T-slot profiel te kopen? Heb namelijk nog niet echt een goedkope leverancier gevonden als ik zo even snel kijk.

iRacing Profiel

• Tadango
Hier: https://www.aluxprofiel.n...rofiel-12016/a3748?c=3470

En alleen van bovenaf goed strak trekken vertrouw ik voor nu, en is ook het meest flexibel. Echt low profile is het niet maar 10mm boven het werkstuk is geen probleem normaal (4mm klem, 4mm inbus zal het nu worden). Er komen nog low profile machine klemmen aan zodra china weer opgestart is voor kleine stukken alu edg.

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 07:46

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:01

thijsco19

KTM 990 SMT

Voor vlakke werkstukken gewoon een vacuümtafel nemen. :9

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wellicht is het een idee om T-slot nuts te gebruiken waar je een stuk draadeinde in draait en die je dan vastlast? Dan kan je aan de bovenkant een vleugelmoer o.i.d. gebruiken om iets vast te zetten.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Tadango
Ja, maar dat steekt meer uit dan ik zou willen.

• Arloid
  • Niet online
boutje met een carrosseriering en aan weerszijde een reststuk om de ring recht te houden of anders een wasteboard om in te schroeven boven op het aluminium.

• Tadango
De klemmen heb ik al ;) Het gaat juist om de bouten en hoe deze te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200213_203515.jpg

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Draadeinde kan op maat gemaakt worden hè ;)

Ik zat er nog even aan te denken, en wellicht is het handiger om juist niet te lassen, maar om een inkeping te maken om zo met een platte schroevendraaier de onderkant ook schrap te zetten. (wellicht met een beetje teflon tape om het stroever te laten gaan)

[ Voor 74% gewijzigd door ocf81 op 13-02-2020 20:49 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Of een lange draadeind met een extra moer.

Moet er nog een trapje bij?

Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-093-41.jpg-1920x1080-6e13437c8d.jpg

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Tadango
Ja lange bouten wou ik juist voorkomen.....

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is het anders geen idee om meerdere lengtes te hebben zodat je de lengte kan afstemmen op je werkstuk?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B
Ik zag laatst in Fusion de optie staan om klemmen aan te geven die je in gebruik hebt, zodat de frees hier rekening mee houdt en er dus omheen gaat? Dan zou je dus je klemmen gewoon in Fusion moeten maken en aangeven, dan zou de frees er omheen moeten gaan.
Zelf de optie nog niet getest, weet dus niet zeker of het zo in zijn werk gaat. Maar zag het toevallig voorbijkomen tijdens het rondneuzen.

Heeft iemand trouwens een tip om lagers los te krijgen? Heb het volgende filmpje gebruikt waarbij het vrij soepel gaat, maar bij mij mag het natuurlijk allemaal wat moeilijker gaan...
YouTube: How to replace a Katsu router nose bearing (kleine tip, geluid uit, dit doet namelijk vermoeden dat het nog makkelijker los gaat ;)).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Bob-B schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:04:
Heeft iemand trouwens een tip om lagers los te krijgen? Heb het volgende filmpje gebruikt waarbij het vrij soepel gaat, maar bij mij mag het natuurlijk allemaal wat moeilijker gaan...
YouTube: How to replace a Katsu router nose bearing (kleine tip, geluid uit, dit doet namelijk vermoeden dat het nog makkelijker los gaat ;)).
Los tikken uit het platic dopje? Maar waarom dat in godsnaam in plastic zit??? Zo koelt het lager niet in de behuizing.... Wellicht voor isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb 6 alu klemmen gemaakt. Deze zijn sterker en dunner dan de houten klemmen, en lijken een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200213_203515.jpg

Ik wou ook de 3mm rechte 2 snijders proberen met hout en heb 6 trappetjes gemaakt uit 15mm multiplex. De snijders doen het geweldig en gaan met 8000 toeren op 600mm/min door het hout in stappen van 1.5mm diep. De afwerking is geweldig strak en glad en de frees blijft heerlijk koel. Mooie combi, kan nog meer doen.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/R90/Overig/CNC/IMG_20200215_114201.jpg

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200215_140924.jpg

Ik kwam met de afzuiging niet uit met de hoogte. Deze moest platter en omdat ik toch al een andere wou maken deze dus eens gemaakt. De flappen worden niet naar binnen gezogen maar stof wordt een cm of 2 rond de zuigmond prima opgezogen. De flappen zijn van mat krimpkous gemaakt en geven klein beetje zicht op de frees. Deze nieuwe zuigmond is ruim 10mm dunner.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200215_194345.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:35
Vet om te zien dat je je eigen CNC machine hebt gebouwd! Ik was ook altijd van plan om er zelf één te gaan bouwen, maar toch maar besloten om een bouwpakket te kopen. Dus ik heb sinds vorige week een CNC machine staan die 600x840x140 kan frezen.

Als eerste een test gemaakt met een simpel rondje en de J&H eruit gefreesd.

Daarna het Feyenoord (nee is niet voor mij, ben niet z'n voetbal fan, maar wel een F1 fan :*) ) logo gefreesd, duurde wel 2 uur en 45 minuten. Vurenhout van 18 dik en 400 in diameter, en 3mm de diepte in;

Filmpje:

Eindresultaat na alles licht op te schuren met korrel 400:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvslOE4VhesIkgCeest1rz3kfg4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/IQBj4nbGgtEFFGbOOiagw3Gs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had veel eerder z'n ding moeten kopen! Deze week komt ook de afzuiging binnen, want om met de hand continue alles weg te zuigen is ook zo wat.. En de software die ik erbij hebt gekocht Cut2D pro werkt echt fantastisch _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ziet er prima uit :) Voor dat soort werk is een groter bereik dan ik heb echt heerlijk. Ik heb net een klein alu onderdeel gemaakt maar merk dat ik qua Z hoogt te kort kom omdat ik een klem gebruik die al 40mm hoog is. Dan blijft er nog maar 20mm over.... Een kleinere klem ga ik maken, project voor later :) 5mm basis plaat en 20mm bekken is het plan zodat deze slechts 25mm hoog is totaal. Alleen moet dat uit staal eigenlijk, maar dat zal deze machine nog wel niet echt leuk vinden. Nu doe ik alles op hoog toerental en dat gaat prima me de beperkte stijfheid.... maar staal heeft een compleet andere bewerking nodig. Een keer proberen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 07:46
@console Welke machine is het geworden? Prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:35
Tadango schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:03:
Ziet er prima uit :) Voor dat soort werk is een groter bereik dan ik heb echt heerlijk. Ik heb net een klein alu onderdeel gemaakt maar merk dat ik qua Z hoogt te kort kom omdat ik een klem gebruik die al 40mm hoog is. Dan blijft er nog maar 20mm over.... Een kleinere klem ga ik maken, project voor later :) 5mm basis plaat en 20mm bekken is het plan zodat deze slechts 25mm hoog is totaal. Alleen moet dat uit staal eigenlijk, maar dat zal deze machine nog wel niet echt leuk vinden. Nu doe ik alles op hoog toerental en dat gaat prima me de beperkte stijfheid.... maar staal heeft een compleet andere bewerking nodig. Een keer proberen wellicht.
Ik schroef gewoon alles vast op mijn spillboard, dat is een stuk MDF van 6 mm en dat gaat prima. Kan je niet hetzelfde doen? Scheelt je toch wel weer z'n 40mm! Of de staanders op de Y as verhogen? Of wordt dat dan te instabiel?
DurkVell schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:19:
@console Welke machine is het geworden? Prijs?
Stepcraft D.840 construction set bundle - iets meer dan 1900 euro. Dan moet je hem wel zelf in elkaar zetten, maar je krijgt een prima handleiding bij! Ik had hem in een avondje in elkaar gezet en de volgende dag alles correct uitgelijnd en gesmeerd zodat alles soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
console schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Ik schroef gewoon alles vast op mijn spillboard, dat is een stuk MDF van 6 mm en dat gaat prima. Kan je niet hetzelfde doen? Scheelt je toch wel weer z'n 40mm! Of de staanders op de Y as verhogen? Of wordt dat dan te instabiel?
Voor platen gaat dat prima, maar niet bij kleine blokjes alu ;) Ik heb een 18mm MDF bed met gaten en inslagmoeren. Hierop zet ik met klemmen alles vast normaal (losse 4mm MDF spoiler plaatjes eronder om het bed mooi te houden). Voor een alu blokje van 15x20x50mm is dit geen optie. Ook moet het blokje herhaaldelijk lost en weer netjes parallel vast (exact X/Y meet ik via de probe functie). Ik zal eens foto's maken als ik tijd heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben ook aan het bouwen. Wel iets groter dan wat ik hier in het topic langs zie komen.

In 2017 was ik al begonnen, het frame was compleet uit hout gemaakt (motorplaat uit trespa)
Maar dat was niet stevig allemaal. het heeft wel een tijdje gedraaid.

maar eind 2019 heb ik de machine gedemonteerd, omdat ik hem wilde verstevigen met staal dat ik via via heb geregeld. (~120 kilo). De opzet is niet veranderd, er nog steeds een houten onderplaat en "Koker"

Ik ben nog steeds bezig met de opbouw, maar het lijkt hoopvol. een stuk steviger dan eerst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_87SfFb4aLYLSOnRjjat1NXRNGU=/f/image/iQNBNKrnQlLDSQiBjxlzfks0.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Is een bed met zo'n centrale aansturing stijf genoeg aan de zijkanten? Ook als je 20kg duwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:57
Wacht ff.... je hebt een bewegend bed??

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tadango schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:27:
Is een bed met zo'n centrale aansturing stijf genoeg aan de zijkanten? Ook als je 20kg duwt?
Voor zwaar werk denk ik niet, maar ook het bed zal nog verder vestevigd worden.
het midden is wel vrij stevig gelukkig
Jampot007 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:32:
Wacht ff.... je hebt een bewegend bed??
Ja. zo heb ik de machine vanaf begin bedacht. Maar ik kom er nu ook achter dat dat misschien geen goede keus is geweest. Ik zit namelijk met uitlijning. om de rails met 0.1mm pecicie vast te schoeven in de houten onderplaat is een uitdaging. En dan heb je ook beperkt bereik. ( al valt dat nog wel mee met 1100mm bij 600mm bij 150mm)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Uitlijnen door het bed erop te zetten met de geleiders los (op 1 na) op de onderplaat, dan allen aan 1 kant beginnen vast te zetten en het bed verhuizen naar de andere kant, en dan die vast zetten? Zo zet ik parallelle geleiders meestal vast. Ze lijnen dan zelf uit :) 1 kant goed zetten en de rest volgt wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tadango schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:50:
Uitlijnen door het bed erop te zetten met de geleiders los (op 1 na) op de onderplaat, dan allen aan 1 kant beginnen vast te zetten en het bed verhuizen naar de andere kant, en dan die vast zetten? Zo zet ik parallelle geleiders meestal vast. Ze lijnen dan zelf uit :) 1 kant goed zetten en de rest volgt wel....
parallel zal niet het probleem zijn, maar ik heb geen enkele aanslag. De rails 45 graden scheef plaatsen ten opzichte van de x as kan gewoon. daar zit de uitdaging in ;)

Ik heb geprobeerd de plaat uit te klokken met een meetklokje maar ook dat vergt nog een hoop gewurg.
Maar goed, twee rails zitten hopelijk goed op hun plek (0.5mm afwijking)
lijkt veel maar met die afwijking is de hoek 0.026 graden, dus ik ga eerst de boel in elkaar zetten daarna wat testjes doen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@mrc4nl dan zal je een aanslag op je bed moeten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 21:08
Ik ben ook maar eens begonnen met zelf een CNC machine bouwen. Ik had al een kleine CNC machine, maar vond die eigenlijk te klein. Bovendien is het lange termijn plan deze machine ook geschikt te maken voor 3D printen en laser cutten.

Op https://a360.co/2UwTgx2 staan alle plannen. De constructie gaat gemaakt worden met 15mm berken-MDF, net als YouTube: DIY CNC Machine - Electronics | Part 2/2 .

Het bed is dus ook van MDF, bewust. Het aluminium bed in de CNC machine die ik nu heb, trekt +/- 1 mm scheef als je de schroeven van het stuk aandraait. Dat is een bekend probleem, wat ook andere mensen hebben gevonden met beds van alu-X frames. Het bed dat ook op youtube staat lijkt me daarom een prima start voor beter. Een upgrade die ik nu al gepland heb, is om een 5mm stalen plaat op maat te laten snijden en die onder de MDF plaat te doen. Vervolgens kan je met de CNC machine zelf de plaat perfect vlak maken.

Waar ik op dit moment het meest over twijfel zijn de lineair rails / ball screws aan de zijkanten. Ik twijfel, omdat de kracht er denk ik verkeerd op komt te staan EN omdat er op deze manier vrees ik een hoop vuil in komt EN omdat ik het ontwerp zonde van de ruimte vind. Het design van de CNC6040 is dan denk ik beter, met de lineair rails aan de onderkant en een L frame (die kan bijv. van staal). Dat ga ik een dezer dagen nog even uittekenen.

Eerste fase van het project is om de hele constructie met stappenmotors goed werkend te krijgen. Alle feedback op het ontwerp is meer dan welkom!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2CHN0xyP0KeCWN0mHqUJzjU3Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxurrRvotQaJCbcJdNKAdvHe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45

iMars

Full time prutser

@Tadango waar koop jij al je spullen? Ali? Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een CNC, maar wil deze zelf maken. In ieder geval gebookmarked :)

Zat te denken aan een werkruimte van ~30x30x10 ofzo. Daarmee kan ik denk wel alles doen wat ik wil. pcb prototype, hout en aluminium onderdelen maken, noem maar op.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
iMars schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:01:
@Tadango waar koop jij al je spullen? Ali? Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een CNC, maar wil deze zelf maken. In ieder geval gebookmarked :)

Zat te denken aan een werkruimte van ~30x30x10 ofzo. Daarmee kan ik denk wel alles doen wat ik wil. pcb prototype, hout en aluminium onderdelen maken, noem maar op.
Ik haal alles bij ali.

Als ik zo naar je requirements kijk, klinkt het alsof je een 3018-MX3/Pro wilt. Die heb ik hier nu staan, is best goed speelgoed. Ook bij wish/ali overigens, moet je er alleen zelf nog limiter switches op zetten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45

iMars

Full time prutser

atlaste schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Ik haal alles bij ali.

Als ik zo naar je requirements kijk, klinkt het alsof je een 3018-MX3/Pro wilt. Die heb ik hier nu staan, is best goed speelgoed. Ook bij wish/ali overigens, moet je er alleen zelf nog limiter switches op zetten enzo.
Heb idd naar de 3018 gekeken, maar voor mijn gevoel is de 18cm een beperking. Niet dat ik dat nu kan beoordelen, maar als ik toch bezig ben, dan gelijk maar ~30x30.

Heb overigens de CR-6 3D printer besteld, kan daar een cnc-motor op?

Ik wil graag naast 3D printen ook kunnen cnc-en

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 17-05-2020 21:38 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ali en banggood. Voordeel van banggood is dat met de juiste verzendmethode je geen invoerkosten betaald. Alu komt uit NL, dat is een stuk goedkoper dan China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
iMars schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:35:
[...]

Heb idd naar de 3018 gekeken, maar voor mijn gevoel is de 18cm een beperking. Niet dat ik dat nu kan beoordelen, maar als ik toch bezig ben, dan gelijk maar ~30x30.
Die 18 cm kan je vrij makkelijk upgraden naar meer via wat 2020 alu en een ball screw. Kost je een paar euro extra.

Er zijn zat beperkingen in de 3018, ik ben niet voor niets een andere cnc aan het maken, maar dat is er m.i. niet een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
[...]

Een spindle?

Ik denk dat het frame niet rigide/stijf genoeg daarvoor is. Voor cnc is dat echt wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
[...]

Beetje graveren gaat misschien wel maar voor echt frezen is de constructie niet stijf genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Als je een CNC bouwt kan je daar wel een print kop op zetten :) andersom is zonde van je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 14:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Tadango schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:38:
Ali en banggood. Voordeel van banggood is dat met de juiste verzendmethode je geen invoerkosten betaald. Alu komt uit NL, dat is een stuk goedkoper dan China.
Waar bestel je het alu in NL?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
https://www.aluxprofiel.nl/

Goedkoop, goede service en mooi op maat gezaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
@Tadango

Bij dit bericht moest ik gelijk aan dit topic denken, je idee gaat de markt op _/-\o_

https://3dprintingindustr...rid-manufacturing-173976/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Topic kickje, ben zelf ook begonnen met het ontwerpen van een CNC. :) ben nu min of meer in de orientatie-fase, het 3d modelleren komt daarna. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
AlexanderB schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:43:
Topic kickje, ben zelf ook begonnen met het ontwerpen van een CNC. :) ben nu min of meer in de orientatie-fase, het 3d modelleren komt daarna. :)
Leuk. Wat voor onderdelen ga je gebruiken?

Ik heb gisteren nieuwe afzuigslang besteld, veel soepeler. Deze komt maandag aan. Niet goedkoop maar dat is vaak zo met goed spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:52:
Ik heb gisteren nieuwe afzuigslang besteld, veel soepeler. Deze komt maandag aan. Niet goedkoop maar dat is vaak zo met goed spul...
De meeste cnc's die ik heb gezien hangen die gewoon in het midden aan het plafond... Heb je iets anders in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
atlaste schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

De meeste cnc's die ik heb gezien hangen die gewoon in het midden aan het plafond... Heb je iets anders in gedachte?
Zoiets ook maar het is allemaal compact bij mij en de slang die ik heb buigt in een te grote radius waardoor ik teveel kracht heb op de buis op de Z as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Tadango schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:52:
Leuk. Wat voor onderdelen ga je gebruiken?
Heb de electronica van m'n 1e 3d printer nog liggen, dus waarschijnlijk begin ik daar mee. (NEMA17's en een van de opensource 3d printer bordjes. Sanguinololu? Tenzij ik er gelijk een 32 bit bordje op zet heeft upgraden weinig zin, stille stepper drivers al helemaaaaal niet.

Deels gelast, deels geschroefd stalen frame.

3d geprinte carriages. Waarschijnlijk PETG.

Riemaandrijving op alle assen (met riem vertraging zodat de steps per mm en koppel geen probleem worden.)

Heb ook nog ergens een flinke (600w of zo?) brushless motor liggen, riemaandrijving naar de spindel, 8mm stalen as in kogellagers. SW11 collet en/of een klein model boormachine spankop.

Linearie geleiding met lagers op de stalen buizen, dat is qua budget de meest logische optie.

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 01-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
AlexanderB schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:38:
[...]

[...] van de opensource 3d printer bordjes. [...]
Na heel lang te hebben geklooid met marlin, diverse bordjes en wat allemaal nog meer...heb ik er uiteindelijk een GRBL/ESP32 firmware van gemaakt.

In mijn geval had ik een RS485 spindle en externe stepper drivers die ik wilde aansluiten en heb ik dus zelf een PCB moeten maken. Dat is overigens niet eens heel moeilijk via een ULN2803A en een Max485. Endstops zijn wel lastiger, daarvoor moet je schmitt triggers gebruiken en liefst ook optocouplers.

Als je stepsticks gebruikt kan je het best gewoon een bordje kopen denk ik. Bart Dring heeft er hele goede open source bordjes voor gemaakt, die te koop zijn voor best vriendelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Zoiets ook maar het is allemaal compact bij mij en de slang die ik heb buigt in een te grote radius waardoor ik teveel kracht heb op de buis op de Z as.
Hmm ja, ik heb ook zo'n soort probleem, aangezien mijn CNC in een kast is gebouwd... Moet er nog een keer naar kijken of daar niet een mooie constructie op is bedacht door iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik zit zo eens te kijken naar de voor en nadelen van GRBL en Marlin, maar buiten het feit dat sommige CAM software alleen met GRBL werkt en niet met Marlin zie ik eigenlijk voor mij weinig reden om niet Marlin te gebruiken, heb liever dat ik vanaf een SD kaart kan werken dan dat er een dedicated machine aan moet, om een voordeel van Marlin te noemen. Maargoed, we gaan het zien :) Eerst de hardware maar eens ontwerpen en bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
AlexanderB schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:19:
Ik zit zo eens te kijken naar de voor en nadelen van GRBL en Marlin, maar buiten het feit dat sommige CAM software alleen met GRBL werkt en niet met Marlin zie ik eigenlijk voor mij weinig reden om niet Marlin te gebruiken, heb liever dat ik vanaf een SD kaart kan werken dan dat er een dedicated machine aan moet, om een voordeel van Marlin te noemen. Maargoed, we gaan het zien :) Eerst de hardware maar eens ontwerpen en bouwen.
Met GRBL heb je een offline controller welke ook met een SD kaart werkt. Beetje simpel maar werkt. Ik gebruik altijd een laptop via bluetooth. Daarnaast ben je toch vaak correcties aan het doen in het programma waardoor een laptop ernaast voor mij onmisbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:09:
[...]

Met GRBL heb je een offline controller welke ook met een SD kaart werkt. Beetje simpel maar werkt. Ik gebruik altijd een laptop via bluetooth. Daarnaast ben je toch vaak correcties aan het doen in het programma waardoor een laptop ernaast voor mij onmisbaar is.
SD en bluetooth werken beiden via grbl-esp32 en marlin. Voor marlin is sd zelfs verplicht icm tool changes volgens mij.

Zelf gebruik ik grbl-esp32 met usb. Zoals je zegt, er staat een pc met candle naast... En dan gaat er niets boven bedraad bij lange toolpaths.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200804_212330.jpg

De nieuw slang werkt goed. Geeft weinig weerstand en blijft mooi in vorm. Zolang je de opening niet blokkeert dan, anders zuigt de stofzuiger hem een beetje in elkaar. Prima keus dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:28:
[Afbeelding]

De nieuw slang werkt goed. Geeft weinig weerstand en blijft mooi in vorm. Zolang je de opening niet blokkeert dan, anders zuigt de stofzuiger hem een beetje in elkaar. Prima keus dus.
Geinig. Welke slang is het precies? En zie ik nou goed dat hij is geïnstalleerd op een linear rails?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Het is deze https://www.slangenboer.nl/afzuigslang-purflex-l-0-4-mm

En hij zit op de X plaat naast de geleiders.
Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200804_215752.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Tadango op 16-02-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Vandaag de machine weer kunnen gebruiken. Van 1 van mijn modelvliegtuigen was een aluminium steun gescheurd. Uit 6mm plaat heb ik een nieuwe gemaakt welke en fractie dikker is en niet het zwakke punt van het origineel heeft (verzonken gaten voor de motor).

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200806_124444.jpg

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200806_125512.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:14
Nice! waar koop je alu plaatmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dit komt van een lokale trailer bouwer. Op internet staan ook genoeg bedrijven. Zoek eens op marktplaats.

• MauritsWijnants
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Hey Tadango

Ik vroeg me af of je een lijstje hebt met de dingen die je hebt gebruikt, de kosten ervan en misschien een link waar je het vandaan hebt?
Je project is heel inspirerend en ik hoop meer van je te lezen!

• Tadango
Een lijstje niet. Kosten waren ongeveer 700 euro. Het meeste komt van banggood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Net even getest met een 60 graden grafeer freesje met een 0.1mm punt. De smallere komen er aan maar met deze brede kan je wel goed controleren of alles klopt, en ze breken niet zo snel ;) Even een print layout gemaakt en de probe gecalibreerd, maar dat lijkt al heel aardig. Voor SMD werk is dit nog veel te grof maar een 60 graden frees is ook meer voor het grove werk.

De print ligt wel mooi vlak en daar was de test voor. Eerst een stuk MDF vast gezet en deze vlak gefreesd. Daarna de print erop met breed dubbelzijdig tape en de probe erop. De sporen zijn mooi constant en het resultaat geeft hoop.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W800/Overig/CNC/IMG_20201002_202614.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:59:
Net even getest met een 60 graden grafeer freesje met een 0.1mm punt.
Ik gebruik normaal een 20 graden frees met een hele dunne punt op 24K rpm. En even met een kwastje olijfolie over het koper heen doen of WD40 (maar dat stinkt meer :) ). Met deze combinatie kan ik ook SMD doen. 10 graden heb ik ook in het verleden geprobeerd, maar daarmee breken de puntjes van de naalden te snel. Ultimo gaat het niet zo erg om de hoek, maar meer om hoe sterk het puntje is.

Voor mezelf had ik een lijstje gemaakt van hoe ik het precies doe. Het is wel vrij essentieel dat je ongeveer weet wat de runout van je spindle is; die van mij is gebalanceerd op <0.01mm. Voor het ontwerp gebruik ik tegenwoordig Diptrace en voor de toolpaths Flatcam. Daarnaast frees ik eerst een plankje helemaal vlak, waar ik met (dunne!) dubbelzijdige tape het PCB goed op plak. Dan in Candle openen en proben tot je een ons weegt; ervaring leert dat die PCB bordjes niet helemaal vlak zijn, zeker niet bij de randen. Zorg ook dat je een stukje overhoudt voor 0-probe als je NCC doet.

NCC clearing is echt wel een aanrader imo. Gebruik ik zelf een kleine endmill voor van 0.8mm. De rest gaat wel goed met de 40% overlap van de v-bit en 2 passes.

T.b.d.: wat ik eigenlijk nog een keer wil doen is er een solder mask overheen doen en vervolgens het solder mask eraf fresen. Dat is echt een "todo", ik weet niet of en hoe goed dat werkt. De techniek: eerst tool change naar een (kleine) flat endmill of V mill, proben, dan frees omhoog. Solder mask in het midden erop, dan een transparant vel erop leggen en daar op drukken. UV lamp er boven, wachten tot droog is. Transparant vel eraf en de mask eraf fresen tot 0. Als je het goed doet, gaat het koper niet mee :)

Ik zag dat een aantal commerciele partijen het een beetje cheaten. Als je een V-bit in een speciale collet zet met een veertje aan de bovenkant, kan je een vrij constante druk zetten zodat je wel door het mask gaat maar niet door het koper. Volgens mij gebruiken ze in de basis een collet verkleiner met een schroefje aan de zijkant en een dichte bovenkant waar een (pen)veertje in past. Ik heb echter nog nergens zo'n collet kunnen vinden...

Flatcam:

A. Iso generation

- Tool dia [afh van tool en runout]
- # passes 2
- 40% overlap
- Combine

B. CNC generation voor iso:

- Diameter [afh van tool en runout]
- Cut z: -0.06
- Multi depth: uit
- Feed rate: 300/120
- GRBL 1.1

- V-bit 20'
- WD40 er overheen

C. NCC clearing tool, C bit (0.8mm):

- Standard method
- Cut z -0.06
- Tool dia: 0.8mm, circular
- Overlap 40%
- Margin 1
- Rest Machining, Connect, Contour

D. CNC generation voor NCC clearing:

- Diameter: 0.1
- Cut Z: -0.06
- Multi depth 0.03
- Feed rate: 600/120
- Spindle speed 24000
- Dwell 8.0
- GRBL 1.1

- Carbid 0.8mm
- WD40 of olijfolie er overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Bedankt...... daar ben ik voorlopig wel weer zoet mee :) Ik heb een set freesjes van 10 tot 30 graden besteld. Daar zit vast de juiste tussen. 60 had ik een doosje van liggen dus die zijn nu handig om te testen. Qua software probeer ik alles met Fusion 360 te doen tot het aansturen van de frees zelf. Voor nu gebruik ik CNCjs vanwege de goede macro opties edg maar helaas zit daar geen autoleveling in. Candle heb ik ook geprobeerd maar ik liep tegen issue aan. Voor PCB's zal ik die zeker weer gaan proberen gezien elke afwijking qua hoogte een probleem is. Met de kleine test printje zal je dat niet snel zien, dus dat is iets voor later als ik wat verder ben. Smeren met olie zal ik ook zeker doen. Ik wil nog een vernevelaar bouwen, ook als ik metaal frees. Slang ligt al naar de kop. Spindel staat nu nog op 8000 toeren omdat ik ongeduldig was (vlakken van de mdf plaat). Met de andere overbrenging zit deze rond de 25.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Ik heb een set freesjes van 10 tot 30 graden besteld. Daar zit vast de juiste tussen.
Afgelopen week heb ik wat alu gefreesd met deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5c3b4c4dD4dxt2 en daar was ik Heel Erg happy mee. Vooral omdat de tip veel beter ondersteund wordt dan de standaard tips zoals deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5c3b4c4dD4dxt2 . Ze zijn wel een stukje duurder, maar staan zeker op mijn lijst voor de volgende bestelling.
Qua software probeer ik alles met Fusion 360 te doen tot het aansturen van de frees zelf.
F360 gebruikte ik ook eerst voor PCB's. Maar de beperkingen daarin gingen me steeds meer tegenstaan. DipTrace heeft daar geen last van en werkt daardoor veel prettiger.
Ik wil nog een vernevelaar bouwen, ook als ik metaal frees.
Ik twijfel nog. Doe vooral dingen met hout. Met onderstaande instellingen frees je vrij snel over een PCB heen. Metaal doe ik niet zo veel mee. En dan heb je het niet echt nodig. Denk dat mijn eerste uitbreiding eerder een vacuum bed wordt of luchtkoeling.

Ik gebruik overigens geen standaard GRBL, maar GRBL_ESP32, waar ik inmiddels zelf ook contributor van ben. PCB bordje daarvoor heb ik zelf gemaakt. Die doet ook wat meer dan de standaard GRBL en is veel beter met buffering e.d. omdat het ding gewoon meer geheugen en veel meer cpu heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dat wordt ook 1 van mijn projecten straks: Een ESP32 GRBL print bouwen, zoals ik hem wil hebben. Voor nu werkt de simpele met BT moduul nog prima. Het is toch allemaal traag en dan is het minder een belemmering.

Ik ga Flatcam eens bekijken gezien Fusion steeds meer hapert (niet qua snelheid, maar soms laden bepaalde menu's gewoon niet. Eagle draait lokaal en betrouwbaar, dus dat blijf ik voorlopig gebruiken tot aan de gerber files. Ik zou graag bij Fusion blijven omdat ik dat voor het 3D werk ook gebruik. Alles in 1 is dan wel zo handig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Volgens mij gaat dat frezen prima :) Dit was test (ontwerp klopt niet) voor het frezen maar dat lijkt super dus ik zal komende week een goed ontwerp maken en deze werkend maken. Kwaliteit en nauwkeurigheid is boven verwachting, zeker gezien dit nog zonder heightmap is in candle.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W800/Overig/CNC/IMG_20201009_080819.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Ziet er echt top uit, maar ik zou ook echt NCC gaan doen voor het solderen. Bij het onderste soldeer verwacht ik al dat je wat tin hebt dat tussen de 'lege ruimte' en de pinnetjes. NCC is ook iets moeilijker dan de paden er omheen. Wel even olie erop smeren/spuiten, want anders adem je glasvezel in... en dat is slecht voor je.

Overigens, wat ook helpt is voor een paar tientjes een hetelucht soldeerstation kopen met wat lage temperatuur vloeibaar soldeer bij Ali.

Mocht je een keer willen spelen met GRBL_Esp32, kan je hier mijn eerste bordje vinden om te fresen: https://a360.co/32iIizA . Dit is een x/y,y2/z bordje met een RS485 spindle en endstops. Enige foutje erop is dat de endstops rechtsboven een B0505S nodig hebben en eigenlijk wat schmitt triggers... Ik kan je evt wel even helpen om dat te fixen mocht je interesse hebben. Deze past op een standaard koperplaatje.

[ Voor 9% gewijzigd door atlaste op 09-10-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 14:37
Wat is NCC?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
NCC is non-copper-clearing.

Wat er niet is, kan je ook niet solderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Hetelucht bout heb ik, maar ik wou juist even kijken hoe de tin vloeide tussen de pad's. Dit is ook niet schoongemaakt en daarom zit er een brug naar het losse stuk. Als je hier met koperlint overheen gaat is het weg. Daarnaast was dit met een enkele clearing route, straks komen er 2 of 3 waardoor de marges rondom groter worden. Deze test was vooral om te kijken of de lange dunne traces consistent waren van dikte en of de z nauwkeurigheid voldoende was.

Ik heb ook een extreme test gegaan met een heightmap waarbij de print op 1 hoek 0.45mm hoge lag dan de andere hoek. Dat ging ook best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:45:
Ik heb ook een extreme test gegaan met een heightmap waarbij de print op 1 hoek 0.45mm hoge lag dan de andere hoek. Dat ging ook best redelijk.
Zo te horen heb je het al wel prima onder controle. Hoogteverschillen ga je trouwens ook in het midden tegenkomen met die chinese koperplaatjes, niet zo extreem maar zeker merkbaar. Ik probe voor de zekerheid gewoon iedere cm2 als ik een pcb maak.

Hoe diep snij je nu de traces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
atlaste schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:48:
[...]
Hoe diep snij je nu de traces?
Dit was 0.056. Ik ga die V berekening niet meer gebruiken in Flatcam maar alles gewoon met de hand instellen. Dit mag naar 0.048 - 0.052 oid, dus 0.05 zal ik gaan gebruiken eerst. De tool width staat op 0.16 wat voor deze goedkope 0.1mm freesjes lijkt te kloppen met de runout edg. Dat is beter dan ik had verwacht al zat 1 freesje op 0.4 oid want dat zag er niet uit. Blijft goedkope troep ;) De meesten lijken netjes te draaien. Totaal niet slecht voor een zelfbouw spindel met lagers van de bouwmarkt. En nog wil ik aanpassen maken omdat ik niet helemaal tevreden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Jampot007 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Hmm er staat wel bij dubbele y as, en y1 en y2. Welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:05
Ik heb me ook gewaagd in de wereld van het CNC'en. De eerste probeersels zien er al goed uit. Zeker voor een apparaat van 150 euro...

Nu vroeg ik me wel af, wat gebruiken jullie qua software? Ik gebruik nu, volgens de instructies die ik op Youtube vond, Easel om te tekenen en de gcode te genereren, en Candle om de gcode naar het apparaat te sturen. Maar beide vind ik toch maar "zo zo"...

Via Google vond ik tegelijkertijd heel veel en heel weinig. Dus misschien dat jullie me een paar suggesties kunnen geven? :)

Belangrijk detail: Ik gebruik exclusief Linux. Windows-only software valt dus al meteen af. Open-source is een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik gebruik Fusion 360 als CAD software en post processor, maar dat is er niet voor Linux dacht ik. Mijn machine draait op GRBL, die van jouw ook? Voor GRBL gebruik ik graag CNCjs, en dat is er ook voor Linux. Dat is de gcode sender. Candle heeft weer bad leveling wat handig is maar vooral voor printjes maken. CNCjs bevalt me goed en is logisch. De custom knoppen voor dingen als proben en naar het midden verplaatsen of naar de ideale plek voor een tool change zijn handig.

Btw, mijn machine krijgt een grote upgrade als de spullen binnen zijn. Ik heb 3 closed loop motoren besteld zodat ik van de huidige motor / driver beperkingen af ben. Daarnaast wordt de 8 bit GRBL controller vervangen door een ESP 32 controller met GRBL Hal software. Deze heeft backlash compensatie en meer voordelen zoals direct de spindel controller aansturen (geen arduino adapter meer nodig) en ingebouwde bluetooth (geen losse adapter meer). Daarnaast kan deze veel meer pulsen per seconde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Tadango schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:51:
Ik gebruik Fusion 360 als CAD software en post processor, maar dat is er niet voor Linux dacht ik.
Klopt. Een kennis die vandaag over de vloer kwam en de CNC zag staan vertelde me ook dat hij voor zo'n zaken Fusion360 gebruikt. Maar inderdaad, dat is Windows only. Er zijn wel manieren om het op Linux aan de praat te krijgen, maar dat is in bochten wringen en doe ik liever niet.
Mijn machine draait op GRBL, die van jouw ook? Voor GRBL gebruik ik graag CNCjs, en dat is er ook voor Linux. Dat is de gcode sender. Candle heeft weer bad leveling wat handig is maar vooral voor printjes maken. CNCjs bevalt me goed en is logisch. De custom knoppen voor dingen als proben en naar het midden verplaatsen of naar de ideale plek voor een tool change zijn handig.
Yep, ik denk het wel.
CNCjs ziet er mij iets Octopi-achtig uit? Is wel interessant! Dan hoef ik er niet telkens een laptop naast te hebben liggen, maar kan ik gewoon een Pi aansluiten. Ga ik eens proberen binnenkort!
Tool changes mid-cut is voorlopig nog niet voor mij weggelegd. Ik maak nog maar mijn eerste stapjes, en heb geen flauw idee hoe ik mid-cut een andere bit zou moeten steken :)
Btw, mijn machine krijgt een grote upgrade als de spullen binnen zijn. Ik heb 3 closed loop motoren besteld zodat ik van de huidige motor / driver beperkingen af ben. Daarnaast wordt de 8 bit GRBL controller vervangen door een ESP 32 controller met GRBL Hal software. Deze heeft backlash compensatie en meer voordelen zoals direct de spindel controller aansturen (geen arduino adapter meer nodig) en ingebouwde bluetooth (geen losse adapter meer). Daarnaast kan deze veel meer pulsen per seconde aan.
Cool!
Ik ben ook van plan om morgen een kleine upgrade te bestellen. De grootste beperking (voor mij toch) van deze machine is de hoogte van zijn Z-as. Vandaar dat ik deze zou willen verhogen door twee extra 40x80 alu-profielen te kopen en deze op de freesmachine te schroeven ipv. de huidige platen. Ik vrees alleen dat de machine er lawaaieriger door gaat worden. Hij maakt nu al vrij veel lawaai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik draai CNCjs gewoon op Windows als app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Wat gebruiken jullie om STL's om te vormen naar gcode? Ik heb nu pyCAM geprobeerd, en ondanks dat dat heel goed lijkt te werken qua features is het extreeeeeem traag. Het model alignen duurt al meerdere minuten. Een task maken voor een klein model duurt al makkelijk 10 minuten.

Ik heb nochtans niet bepaald een zwak machientje... (Ryzen9 met 32GB RAM). Heb ook 300 threads toegekend, maar zelfs dan nog slaagt hij er niet om efficient te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Python is toch voornamelijk single threaded? Gebruikt ie de threads ook?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
ocf81 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:22:
Python is toch voornamelijk single threaded? Gebruikt ie de threads ook?
Met Python kan je zonder problemen multithread of multiprocess gaan hoor. En ja, hij maakt wel degelijk vele processen aan. Echter, deze gebruiken allen nog steeds maar een fractie van mijn totale processing power.

Als ik de parallel processing op 500 zet crasht het programma omdat er teveel file descriptors open staan.

Nu... ik moet terugkomen op het statement van mijn vorige bericht. Qua functionaliteit doet het ook niet wat het moet doen. Hij freest de hele binnenkant uit, ipv de vormen van de STL te volgen =/

Dus de vraag blijft: wat gebruiken jullie als CAM software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Autodesk Fusion 360 blijft voor mij altijd de winnaar. Deze kan zo enorm veel dat het niet altijd even makkelijk is maar er zijn veel tutorials online. Het is ook gratis voor thuis gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Tadango schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:56:
Autodesk Fusion 360 blijft voor mij altijd de winnaar. Deze kan zo enorm veel dat het niet altijd even makkelijk is maar er zijn veel tutorials online. Het is ook gratis voor thuis gebruik.
Thuisgebruik tot $1000,- winst wat opzich vrij redelijk is als niet zakelijke gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Opifex schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Met Python kan je zonder problemen multithread of multiprocess gaan hoor. En ja, hij maakt wel degelijk vele processen aan. Echter, deze gebruiken allen nog steeds maar een fractie van mijn totale processing power.

Als ik de parallel processing op 500 zet crasht het programma omdat er teveel file descriptors open staan.
Dus IPC in plaats van threads. Dan hoop ik maar dat het een beetje efficiënt geprogrammeerd is.
Opifex schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Nu... ik moet terugkomen op het statement van mijn vorige bericht. Qua functionaliteit doet het ook niet wat het moet doen. Hij freest de hele binnenkant uit, ipv de vormen van de STL te volgen =/

Dus de vraag blijft: wat gebruiken jullie als CAM software?
Waarom gebruik je geen STEP? Dan zijn je interne volumes gewoon gedefinieerd als massa.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Tadango schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:56:
Jammer dat het in sé Windows-only is.
Maar misschien moet ik maar eens proberen om het via Wine aan de praat te krijgen.
ocf81 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:56:
Waarom gebruik je geen STEP? Dan zijn je interne volumes gewoon gedefinieerd als massa.
Omdat ik een totale leek ben in deze wereld en het de eerste keer is dat ik van STEP hoor :)

Als ik het goed begrijp is het een gelijkaardig formaat aan STL, maar dan vaker gebruikt in CAD? Deze zou ik dan efficiënter kunnen omzetten naar gcode met CAM software?

Ga ik zeker eens uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Opifex schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Omdat ik een totale leek ben in deze wereld en het de eerste keer is dat ik van STEP hoor :)

Als ik het goed begrijp is het een gelijkaardig formaat aan STL, maar dan vaker gebruikt in CAD? Deze zou ik dan efficiënter kunnen omzetten naar gcode met CAM software?

Ga ik zeker eens uitzoeken!
Helaas is het geen gelijkaardig formaat. Het werkt op basis van lichamen die opgebouwd zijn uit primitieven. Dus als je niet al in een CAD pakket aan de slag was dat op die basis werk moet je het opnieuw tekenen. Maar het heeft niet het probleem dat je interne volumes voor lege ruimtes worden aangezien.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
ocf81 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Helaas is het geen gelijkaardig formaat. Het werkt op basis van lichamen die opgebouwd zijn uit primitieven. Dus als je niet al in een CAD pakket aan de slag was dat op die basis werk moet je het opnieuw tekenen. Maar het heeft niet het probleem dat je interne volumes voor lege ruimtes worden aangezien.
De afkortingen staan voor,

Stereolithografie: STL. Objecten getekend op basis van trigonometrie/driehoeken en kan dus eigenlijk geen echte cirkels tekenen.

Standard for The Exchange of Product: STEP. De industriestandaard. Kan daadwerkelijk echte cirkels tekenen.
Voordeel bij step is vooral dat de tekenhistorie van de tekening meekomt met het bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

wally1987 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:33:
Standard for The Exchange of Product: STEP. De industriestandaard. Kan daadwerkelijk echte cirkels tekenen.
Voordeel bij step is vooral dat de tekenhistorie van de tekening meekomt met het bestand.
eeuhm. nee. Step is gewoon een formaat dat geometrie omzet en daarbij contouren/vormen ook echt berekend en niet benaderd. De info van een step blijft alleen de vorm(en) en kleur(en). en dus niet hoe hij is opgebouwd

Je kan nog wel 3D annotations, tapgaten, en dacht ik wat info (zoals tekenaar en naam van het onderdeel)
meegeven maar daar houd het wel op.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
mrc4nl schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:32:
[...]

eeuhm. nee. Step is gewoon een formaat dat geometrie omzet en daarbij contouren/vormen ook echt berekend en niet benaderd. De info van een step blijft alleen de vorm(en) en kleur(en). en dus niet hoe hij is opgebouwd

Je kan nog wel 3D annotations, tapgaten, en dacht ik wat info (zoals tekenaar en naam van het onderdeel)
meegeven maar daar houd het wel op.
Oh? Als ik een .step uit Autodesk Inventor open in SolidEdge, krijg ik dezelfde history te zien.
Dacht zelf dat dit met de stepfiles ingebakken zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

wally1987 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Oh? Als ik een .step uit Autodesk Inventor open in SolidEdge, krijg ik dezelfde history te zien.
Dacht zelf dat dit met de stepfiles ingebakken zat.
Ik ben het met jaren inventor gebruik in ieder geval nooit tegen gekomen. Zelfs steps gemaakt met inventor zelf hadden het niet.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Uiteindelijk is het voor de eindgebruiker vooral interessant of het formaat in vaste vormen (Wat dan meestal gepaard gaat met heel precieze geometrie) modelleert of niet, want daar zit het meest merkbare verschil. Een STL beschrijft enkel de polygonen en verder eigenlijk bar weinig. 3MF en AMF zijn al wat geavanceerder, omdat ze meerder objecten kunnen beschrijven en daar ook materiaalinformatie bij kunnen opslaan. Ik heb zelf liever een STEP file, omdat je dan geen last hebt van het verlies in nauwkeurigheid dat gepaard gaat met de omzetting naar polygonen en terug. STL was vooral leuk toen iedereen nog heel onnauwkeurige printers gebruikte, maar is mijns inziens niet meer van deze tijd.

Overigens is het denk ik ook wel eens de moeite waard om te kijken naar de ingebouwde CAM mogelijkheden van Fusion 350 of van FreeCAD. Daar kan je middels een postprocessor je bewegingen naar veel G-code formaten omzetten die gebruikt worden bij hobby CNC-machines.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Gisteren waren de 2 laatste motoren aangekomen dus deze eens ingebouwd. Dat zijn https://nl.aliexpress.com/item/1005006019183038.html. Op de Z zit een 42-40 vanwege de beperkte ruimte. Samen met de ESP32 als controller is het nu een moderne setup. De nieuwe motoren hebben een goede acceleratie en deze staat nu op 2000mm/s. De maximale snelheid die ze halen zijn 2500mm/min maar de lead screws maken een enorme herrie in de nylon moeren. Met 1500mm/min is dat niet zo. Wellicht komen er nog een keer 8mm/r lead screws (zit nu 2mm/r) op zodat er veel minder toeren nodig is voor snelheid. Nadeel is dat je flink inlevert op koppel. Nu kan ik de Y as op 1500mm/min niet blokkeren. Je hoort wel dat de motor has lastiger krijgt maar het is geen probleem. Eens zoeken wat een leuke oplossing is voor 8mm dikke lead screws.

Grootste wijzigingen in deze update:
- Steppers vervangen door Closed loop met integrated controllers
- ESP32 als controller board
- Geen adapter meer nodig voor de RC ESC motor controller
- Noodstop knop toegevoegd (eindelijk....)
- Motor alarm werkend vanuit de steppers
- USB C connector naar de ESP. Noodstop knop is ook BOOT

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/w800/Overig/CNC/PXL_20240320_143200353.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Tadango op 21-03-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:22:
de lead screws maken een enorme herrie in de nylon moeren. Met 1500mm/min is dat niet zo.
Meestal is dat backlash of uitlijning. Backlash met leadscrews is altijd een beetje meh... zelf koop ik vooral ball screws, die zijn best betaalbaar. Anyways, uitlijning kan je meten met een meetklok (of evt een kantentaster). Zo'n ding is sowieso bijzonder handig met een cnc, dus ik zou er gewoon eentje scoren op marktplaats of HBM ofzo met een armpje erop. Dan gewoon ermee pielen tot het ding overal op nul staat tussen de beide rails en de schroef. Als je het goed doet maakt dat een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ball screws waren een paar jaar geleden nog niet betaalbaar helaas, dus het ontwerp is er niet op gemaakt. Wellicht volgende winter periode eens kijken naar een upgrade.

Uitlijning is goed, staat allemaal netjes haaks. Speling zit er ook niet in, ook niet in de moeren. De wrijving op toeren is het probleem nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:49:
Ball screws waren een paar jaar geleden nog niet betaalbaar helaas, dus het ontwerp is er niet op gemaakt. Wellicht volgende winter periode eens kijken naar een upgrade.

Uitlijning is goed, staat allemaal netjes haaks. Speling zit er ook niet in, ook niet in de moeren. De wrijving op toeren is het probleem nu....
Tsja daar ga je niks aan doen.

Ik was vandaag aan het kijken op Ali. De ball screws en andere zut zijn in de aanbieding bij div. partijen... 800mm voor nog geen 40 euro. https://nl.aliexpress.com/item/32651377158.html bijv. 1605 is genoeg voor iedere amateur; ik heb daar zelfs 10mm RVS mee gefreesd, langzaam, maar het gaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
1204 komt er maximaal in en die is al te groot eigenlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Tadango schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:00:
1204 komt er maximaal in en die is al te groot eigenlijk.....
Klinkt als een kleine machine.

Tsja, die ball screws hebben wel als 'dingetje' dat je best veel ruimte verliest, ik maak ook telkens weer die fout... Een 500mm ball screw kan je effectief meestal 350mm of zelfs 300 gebruiken. Met lead screws verlies je veel ruimte.

In all fairness, 1500mm/min is voor de meeste dingen zat. Rapids zijn in f360 toch eruit gesloopt, en de meeste tijd hoop ik dat je toolpath geen rapids doet maar frezen. Zeker op hout moet dat zat zijn.

Noodstop... Tsja, ik heb een stapeltje https://www.123led.nl/Bre...hakelaar-i3511-t3224.html >:) Moet daar nog eens iets mee. :)

[ Voor 12% gewijzigd door atlaste op 22-03-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ja, desktop size. 350mm X en 450mm Y bereik. Zijn ook maar Nema 17 steppers. De lead screws zijn nu 8mm dik met 2mm per rotatie. Hij draait nu lekker op 2000mm/min dus dat is prima :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste