[DIY] CNC Freesmachine ontwerpen / bouwen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Frees, router..... Een router freest vooral contouren in plaat materiaal. Kolom frees of portaal frees, beiden frezen.

En alu kan zolang je een stijve kop hebt zonder speling. Ook helpt een hoog toeren flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-08 11:31
Ik ben momenteel bezig met het testen van het frees apparaat, simpel een dingetje getekend in Fusion 360. Verder heb ik een toolpath gemaakt met de ingebouwde CAM software van Fusion, maar heb er een probleem mee waar ik totaal niet uit kom.
Overigens wil ik het eerst in de "lucht" frezen. Om te zien hoe het apparaat nu eigenlijk loopt. Ik home het apparaat (links/voor/omhoog) en daarna verlaag ik de Z as om zo enigszins te doen alsof ik het op een materiaal frees. Hierbij set ik Z op 0, en verhoog de Z as weer een beetje. In bCNC geef ik aan waar mijn WPOS moet beginnen. Maar wanneer ik op run druk, gaat de Z as volledig omhoog. Maakt totaal niet uit vanaf welk punt ik de Z as op 0 heb gezet. Hij draait gewoon als het ware oneindig omhoog, tot de limit switch.
Voor het Fusion Cam gebeuren ben ik aardig een beginner, begin het heel langzaam door te krijgen, maar deze fout helaas niet.
Ik heb hiervoor een nc file online gepakt wat een file was om te testen met een pen. Deze werkt wel gewoon, terwijl ik op de zelfde manier het apparaat home.
Weet iemand toevallig wat dit in Fusion CAM kan zijn? Eventueel zou ik wel een nc file van iemand willen proberen, kijken of ik daar ook hetzelfde probleem mee krijg.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Kan zijn dat de z-as ergens in fusion omgedraaid staat, iets in die trent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Joe staan de assen bij je stock in fusion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bob-B schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:07:
Ik ben momenteel bezig met het testen van het frees apparaat, simpel een dingetje getekend in Fusion 360. Verder heb ik een toolpath gemaakt met de ingebouwde CAM software van Fusion, maar heb er een probleem mee waar ik totaal niet uit kom.
Overigens wil ik het eerst in de "lucht" frezen. Om te zien hoe het apparaat nu eigenlijk loopt. Ik home het apparaat (links/voor/omhoog) en daarna verlaag ik de Z as om zo enigszins te doen alsof ik het op een materiaal frees. Hierbij set ik Z op 0, en verhoog de Z as weer een beetje. In bCNC geef ik aan waar mijn WPOS moet beginnen. Maar wanneer ik op run druk, gaat de Z as volledig omhoog. Maakt totaal niet uit vanaf welk punt ik de Z as op 0 heb gezet. Hij draait gewoon als het ware oneindig omhoog, tot de limit switch.
Voor het Fusion Cam gebeuren ben ik aardig een beginner, begin het heel langzaam door te krijgen, maar deze fout helaas niet.
Ik heb hiervoor een nc file online gepakt wat een file was om te testen met een pen. Deze werkt wel gewoon, terwijl ik op de zelfde manier het apparaat home.
Weet iemand toevallig wat dit in Fusion CAM kan zijn? Eventueel zou ik wel een nc file van iemand willen proberen, kijken of ik daar ook hetzelfde probleem mee krijg.
Kijk ook goed naar je post processor. Met name toolchanges en bij start kan hij wel eens rare sprongen maken. Ik heb zelf de post processor aangepast zodat hij niet naar de "home" positie gaat. Want die heeft mijn machine toch niet.

Daarnaast wisselde hij ook nog wel eens van coordinatenstelsel Met fusion 360 Dat is gevaarlijk als je denkt dat je vanuit het werkstuk nulpunt denkt te werken maar bij de start/ toolchange het opeens absoluut nulpunt is (eg van de machine)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Owja, schakel M6 uit bij het post processen, die doet een tool hangen, naar Z0, en dat is je Z home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Assen nagekeken, deze staan gewoon in de goede richting (Z pijl omhoog). Verder ook nog M6 uit geschakeld bij postprocess, geeft geen verschil.
G28 Safe retracts staat wel op YES, zou het hier iets mee te maken hebben? Weet niet exact wat dit doet/kwaad kan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bob-B schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:19:
Assen nagekeken, deze staan gewoon in de goede richting (Z pijl omhoog). Verder ook nog M6 uit geschakeld bij postprocess, geeft geen verschil.
G28 Safe retracts staat wel op YES, zou het hier iets mee te maken hebben? Weet niet exact wat dit doet/kwaad kan.
en als je deze nou eens probeerd?

https://mrc4.nl/cnc/uccnc test.cps

is eiegenlijk geschreven voor uccnc, maar ik heb hier zelf specaal de regels aangepast dat de z as niet veel omhoog gaat (niet meer dan nodig) en daarna op pauze.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
M6 deed hetzelfde bij mij. Post anders eens het begin van het .nc bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Eerste poging van het afzuig mondje..... Die haren zijn echt een ramp. Het is wel gelukt, maar begin niet over hoe het eruit ziet..... Het knipt ook voor geen meter......
Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200206_202137.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
mrc4nl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:20:
[...]

en als je deze nou eens probeerd?

https://mrc4.nl/cnc/uccnc test.cps

is eiegenlijk geschreven voor uccnc, maar ik heb hier zelf specaal de regels aangepast dat de z as niet veel omhoog gaat (niet meer dan nodig) en daarna op pauze.
Bedankt in ieder geval voor de moeite!
Als leek zijnde weet ik niet zo goed hoe ik het moet gebruiken in Fusion 360, neem aan dat ik dit ergens in de postprocessing moet gebruiken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bob-B schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:35:
[...]

Bedankt in ieder geval voor de moeite!
Als leek zijnde weet ik niet zo goed hoe ik het moet gebruiken in Fusion 360, neem aan dat ik dit ergens in de postprocessing moet gebruiken?
je moet m opslaan en bij de post processing kun je ergens een type machine selecteren, en daar dus dit cps bestand. ik heb van de week nou net fusion van mn pc gedonderd dus ik kan het niet voor je opzoeken helaas.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
De standaard grbl postprocessor werkt hier prima, zolang je het tool change commando maar blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Ik vindt fusion nog steeds wel een fijn programma om mee te werken, er zijn maar weinig programma's die even goed werken die gratis zijn als het om 3d cad modelleren gaat.

Grootste nadeel vindt ik toch wel het stukje internet connectiviteit. Het is toch een beetje het parade paardje van autodesk en dat merk je wel een beetje, je ziet verschillende vormen van modelleren zoals deze in verschillende van hun software gebruikt worden maar wil je echt diep in een bepaald soort modelleren stappen dan is het wat beperkt.
Het is zeg maar een gateway naar hun andere programma's naar mijn idee.

Persoonlijk wil ik ook van Fusion af aangezien de persoonlijke licentie beperkt is met wat je commercieel kan doen (niks dus), maar gebruik het nog wel voor persoonlijke projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
mrc4nl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:05:
[...]

je moet m opslaan en bij de post processing kun je ergens een type machine selecteren, en daar dus dit cps bestand. ik heb van de week nou net fusion van mn pc gedonderd dus ik kan het niet voor je opzoeken helaas.
Gelukt om het in Fusion te krijgen, helaas krijg ik bij de run Error 20 en Error 23.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bob-B schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:28:
[...]

Gelukt om het in Fusion te krijgen, helaas krijg ik bij de run Error 20 en Error 23.
mmm. t viel te proberen. . en wat nou als je bij de grbl eens G28 uitzet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rpnq7XQ2gJfFhZ1AljopnRW9/full.png

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
mrc4nl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:40:
[...]

mmm. t viel te proberen. . en wat nou als je bij de grbl eens G28 uitzet?
[Afbeelding]
Top! Dit heeft gewerkt. De Z-as gaat niet weer helemaal omhoog tot de limit switch, maar het begint te frezen vanaf het Z 0 punt.
Nu vraag ik me alleen af, is het verstandig om het altijd uit te zetten? De naam: safe retracts doet namelijk vermoeden dat het wel zo veilig is om aan te zetten... Is er een manier om dit anders in te stellen, de safe retracts verkleinen?
Ik zal overigens weer wat meer inlezen in hoe alles zo'n beetje werkt. Iemand die toevallig een handige guide heeft wat betreft cam/grbl/cncbasics, wat betreft zulke onderwerpen ben ik aardig leergierig ;).

Bedankt nog iedereen die mee heeft gedacht, ook met mijn vorige probleem van de stepper motors (die nu op microstepping 8 staan en een acceptabel geluid produceren). Ik waardeer de hulp als leek erg! _/-\o_

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Geen idee, ik heb het altijd uit anders werkt het niet.....

Het past... zit vrij aardig. Nu hopen dat de afsluigslang er snel is.
Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200206_220908.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bob-B schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:01:
Top! Dit heeft gewerkt. De Z-as gaat niet weer helemaal omhoog tot de limit switch, maar het begint te frezen vanaf het Z 0 punt.
Nu vraag ik me alleen af, is het verstandig om het altijd uit te zetten? De naam: safe retracts doet namelijk vermoeden dat het wel zo veilig is om aan te zetten... Is er een manier om dit anders in te stellen, de safe retracts verkleinen?
g28 kan je best uitlaten, want in je toolpath moet je in fusion ook een retract height opgeven. zolang die maar hoog genoeg is en je de simulatie controleert is er niets aan de hand.En anders hangt er vanaf hoe handig je met programmeren bent :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Laat programmeren nou net het geen zijn wat mij onwijs goed lukt en interesseert... (totaal niet dus).
Ziet er netjes uit @Tadango! Alleen is er bewust voor gekozen om het zo subtiel/klein te maken? De lucht doorvoer lijkt me niet bepaald groot door het geprinte deel heen. Of is dit juist zo gedaan om een meer vacuüm effect te krijgen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ja, ik wil een hoge luchtsnelheid zodat de zwaardere spaantjes goed opgezogen worden. Maar inmiddels borrelt versie 2 ook al weer dus binnenkort deze eens uitwerken.... Die borstels zijn veel te lastig en de steun te slap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon een harmonica rubber gebruiken ipv een borstel?

Bv van een schockdemper....

[ Voor 22% gewijzigd door memphis op 06-02-2020 22:39 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Wellicht een stukje foam, die redelijk zacht is. Zo blijven de spanen er binnen en worden dan opgezogen, en het foam kan genoeg "indrukken" waardoor het alsnog over je werk kan bewegen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik dacht aan een rubber rand, stuk fietsband oid om de kop. Schokdemper rubber is een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Tweede steuntje voor de afzuig buis geprint en gemonteerd, adapter voor de slang gemaakt (welke toch wel erg stug is.... maar glad binnenin) en eens een test freesje gedaan.... Lijkt geweldig :)

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/R90/Overig/CNC/IMG_20200207_215430.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Ziet er goed uit, top dat het goed werkt! Gisteren had ik een test gedaan, gelukkig staat het apparaat in een dichte kast, anders had ik nu de hele garage kunnen schoonmaken. Wist wel dat het een stoffige boel zou worden, maar in zo'n kast zie je eigenlijk hoe erg het is.
Binnenkort ga ik ook maar eens nadenken over een afzuiging.
Ik vind jou ontwerp eigenlijk er veel praktischer uitzien dan de meeste die je op internet kan vinden. Daar is de unit vaak groter dan wat er gefreest wordt. 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ja, het werkt eigenlijk heerlijk :)

Stukje alu direct na het frezen (dit is dus niet schoongemaakt!)

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200208_111708.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:22
@Tadango Waar koop jij je aluminium? Ik moet voor die geleiding plaatjes maken van metaal of aluminium maar als k platen op internet wil kopen heb je veel opstart of verzendkosten. Bij de bouwmarkt hebben ze het niet.

Heb nu t alu frame in elkaar, plaat mdf eronder gemaakt voor gewicht en tandriem en v wielen zijn binnen van amazon.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Jampot007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:56:
@Tadango Waar koop jij je aluminium? Ik moet voor die geleiding plaatjes maken van metaal of aluminium maar als k platen op internet wil kopen heb je veel opstart of verzendkosten. Bij de bouwmarkt hebben ze het niet.

Heb nu t alu frame in elkaar, plaat mdf eronder gemaakt voor gewicht en tandriem en v wielen zijn binnen van amazon.
Heb je trouwens ook een aantal eccentric nuts mee besteld? Voor gebruik van v wielen is het handig om eccentric nuts te gebruiken, zo kan je ieder wieltje afstellen om zo een betere rol beweging te krijgen op je profielen. Ik heb voor iedere 2 wieltjes 1 eccentric nut gebruikt. De wieltjes zitten onder/boven elkaar en zo kan je dus de wieltjes dichter/verder van elkaar zetten.
Houdt er rekening mee dat je dikte van je eccentric uiteindelijk overeen komt met de afstand busjes die je bij de wieltjes gebruikt.

Overigens heb ik mijn aluminium bij een ijzerhandelaar gekocht, weliswaar heb je hier niet altijd nieuw aluminium maar er zit altijd wel wat leuks en bruikbaars tussen. En het is prijstechnisch ook wel interessant, hier betaal ik namelijk €3/kg ex BTW voor. Misschien dat er bij jou in de buurt ook eentje zit, kan je altijd even rondneuzen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bob-B op 08-02-2020 18:09 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Jampot007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:56:

Ik heb 6082 bij een lokale metaal bewerker, dat spul is prima. Ik heb ook wat online gekocht en dat ziet er uit als 1050, maar moet 6082 zijn. Daar ga ik nog even over klagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Bob-B schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:05:
[...]

Heb je trouwens ook een aantal eccentric nuts mee besteld? Voor gebruik van v wielen is het handig om eccentric nuts te gebruiken, zo kan je ieder wieltje afstellen om zo een betere rol beweging te krijgen op je profielen. Ik heb voor iedere 2 wieltjes 1 eccentric nut gebruikt. De wieltjes zitten onder/boven elkaar en zo kan je dus de wieltjes dichter/verder van elkaar zetten.
Houdt er rekening mee dat je dikte van je eccentric uiteindelijk overeen komt met de afstand busjes die je bij de wieltjes gebruikt.

Overigens heb ik mijn aluminium bij een ijzerhandelaar gekocht, weliswaar heb je hier niet altijd nieuw aluminium maar er zit altijd wel wat leuks en bruikbaars tussen. En het is prijstechnisch ook wel interessant, hier betaal ik namelijk €3/kg ex BTW voor. Misschien dat er bij jou in de buurt ook eentje zit, kan je altijd even rondneuzen.
Nee, ik snap ook niet echt hoe deze werken op t eerste gezicht. Mijn idee was de bovenste wieltjes gewoon vast te zetten en voor de onderste een sleufje te maken of een te groot gat zodat je wat ruimte hebt om af te stellen. Heb al bijna spijt dat ik niet gewoon zo'n v wiel kit heb gekocht want moet ook nog zelf de asjes maken met schroefdraad op de uiteinde getapt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Jampot007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:21:
[...]

Nee, ik snap ook niet echt hoe deze werken op t eerste gezicht. Mijn idee was de bovenste wieltjes gewoon vast te zetten en voor de onderste een sleufje te maken of een te groot gat zodat je wat ruimte hebt om af te stellen. Heb al bijna spijt dat ik niet gewoon zo'n v wiel kit heb gekocht want moet ook nog zelf de asjes maken met schroefdraad op de uiteinde getapt haha
In eerste instantie snapte ik ook niet hoe ze werkte, had ze besteld en gemonteerd maar zag weinig verschil. Het zit namelijk zo; het smalle gedeelte wat circa 7mm buiten dia heeft en 5mm binnen (wegens M5) moet in de bevestiging plaat zitten in een circa 7mm gat. Waardoor je dus de hoogte van de M5 bout kan laten veranderen naar mate je aan de eccentric nut draait.
Dit werkt opzich aardig goed en is makkelijk te bereiken ten opzichte van een sleuf, daar moet je telkens het weer volledig los draaien. Met de eccentric nut blijft alles even vast zitten, alleen je verplaatst als het ware het boorgat waar de M5 bout door heen gaat. Het is zeker een aanrader, scheelt een hoop gekloot naar mijn idee.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tadango
Volgens mij klopt hier iets niet..... Ik probeer in slechte kwaliteit alu te frezen, en dat gaat erg langzaam, maar wel betrouwbaar. Ik maak hiervan werkstuk houders en wou eens spelen met fusion instellingen. Ik heb climb milling ipv conventional gekozen en was benieuwd hoe de nauwkeurigheid daarmee was.... maar mijn schuifmaat geeft alleen waarden die ik wie zien volgens mij.....

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/R90/Overig/CNC/IMG_20200209_094714.jpg

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/R90/Overig/CNC/IMG_20200209_094838.jpg

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/R90/Overig/CNC/IMG_20200209_095016.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Dit begint zelfs eng te worden, als dit daadwerkelijk zo is mag je er flink trots op zijn.
Geeft jou schuifmaat ook andere waardes aan als je iets anders meet? Lijkt alsof je schuifmaat op een of andere manier alles afrond op de decimaal. Weet niet of je een analoge schuifmaat hebt liggen? Daar is namelijk het oog die de nauwkeurigheid bepaald.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
De schuifmaat doet het normaal prima ;) Geeft per 0.01mm aan en klopt exact als ik lagers meet bv..... en ja, het is opmerkelijk wat die machine kan als je geduld hebt. Het klemmetje duurt ruim 30 min om te frezen. Met een 2mm freesje in 1 programma. Ik ben er niet eens bij, teveel lawaai... ik hoor in de woonkamer wel als hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dat is een behoorlijk nauwkeurige frees! En dat voor een DIY versie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Tadango schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:29:
De schuifmaat doet het normaal prima ;) Geeft per 0.01mm aan en klopt exact als ik lagers meet bv..... en ja, het is opmerkelijk wat die machine kan als je geduld hebt. Het klemmetje duurt ruim 30 min om te frezen. Met een 2mm freesje in 1 programma. Ik ben er niet eens bij, teveel lawaai... ik hoor in de woonkamer wel als hij klaar is.
Volgend project, enclosure ;). Werkt hardstikke goed tegen zowel geluid als stof.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Bob-B schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:53:
[...]

Volgend project, enclosure ;). Werkt hardstikke goed tegen zowel geluid als stof.
Wellicht kan dat als hij op zijn plek staat straks. Eerst eens opruimen en de machine verplaatsen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Ik frees dat ik niet zulke mooie exacte afmetingen ga krijgen als dat @Tadango voor elkaar krijgt.
Ik heb nu een klein test dingetje gefreesd in hout en er zit zo'n beetje een millimeter verschil met de werkelijke maat. Mijn apparaat heeft her en der wat flex, dat weet ik en hier wilde ik eigenlijk ook later betere en dikkere platen voor frezen van aluminium. Maar nu zag ik ook dat de collet houder van mijn frees (Katsu 101748 (alternatief op de Makita RT701C)) een aanwezige spelingsruimte heeft. Dit is makkelijk met de hand te voelen, in iedere XY richting dat je het beweegt is er merkbare beweging te voelen. Geen flex maar echt een kleine verplaatsing van de collet houder. Ik heb wel eens online gelezen dat zulke apparaten een kleine afwijking hebben, maar naar mijn idee niet zo erg.
Ik vermoed dat er slechte lagers zijn gebruikt, hier zit vermoedelijk de speling in. Is het een idee om het ding open te schroeven en er betere lagers in te zetten? Of is de kans groot dat ik dan het apparaat hiermee sloop als het niet goed gebeurd?
Of zijn er alternatieve om dit probleem te verhelpen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Wellicht zijn beter lagers een optie. Ze kunnen ook lagers hebben gebruikt welke flink moeten opwarmen eerst. Gewoon openmaken en bekijken. Hopelijk zijn het standaard maten.

Ik heb simpele lagers met een tikje speling. Ik trek deze op spanning naar elkaar toe wat de speling al een eind weghaalt. Gaat vrij aardig :)

[ Voor 29% gewijzigd door Tadango op 09-02-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Volgens https://www.ereplacementp...arts-c-97_122_209465.html zit er een 6003Ddw lager in. Weliswaar is deze site voor de Makita, maar vermoedelijk zijn de onderdelen het zelfde (of lagere kwaliteit) bij de Katsu variant.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bob-B schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:46:
Ik frees dat ik niet zulke mooie exacte afmetingen ga krijgen als dat @Tadango voor elkaar krijgt.
Ik heb nu een klein test dingetje gefreesd in hout en er zit zo'n beetje een millimeter verschil met de werkelijke maat. Mijn apparaat heeft her en der wat flex, dat weet ik en hier wilde ik eigenlijk ook later betere en dikkere platen voor frezen van aluminium. Maar nu zag ik ook dat de collet houder van mijn frees (Katsu 101748 (alternatief op de Makita RT701C)) een aanwezige spelingsruimte heeft. Dit is makkelijk met de hand te voelen, in iedere XY richting dat je het beweegt is er merkbare beweging te voelen. Geen flex maar echt een kleine verplaatsing van de collet houder. Ik heb wel eens online gelezen dat zulke apparaten een kleine afwijking hebben, maar naar mijn idee niet zo erg.
Ik vermoed dat er slechte lagers zijn gebruikt, hier zit vermoedelijk de speling in. Is het een idee om het ding open te schroeven en er betere lagers in te zetten? Of is de kans groot dat ik dan het apparaat hiermee sloop als het niet goed gebeurd?
Of zijn er alternatieve om dit probleem te verhelpen?
Off-topic: Ik frees _/-\o_ I see what you did there ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
@Verwijderd ;).

Weet iemand toevallig een site die goede kogellagers verkoopt? Of maakt het niet zo uit waar het vandaan komt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bob-B schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:37:
@Verwijderd ;).

Weet iemand toevallig een site die goede kogellagers verkoopt? Of maakt het niet zo uit waar het vandaan komt?
https://www.lagerboer.nl heeft vaal spul tegen leuke prijzen. maar de de vooraad is beperkt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Je hebt SKF en FAG als meest bekende en veel gebruikte merken. Maar je hebt ook nog andere merken die gewoon goed zijn.

Belangrijker is om de correcte lagertype te zoeken bij je toepassing.

Je eerdere bericht gelezen, ik zou dan eerst even de frees open maken. Dit kan je gewoon doen zonder schade mits je voorzichtig bent. Dan kan je goed kijken waar het probleem is. Kan prima zijn dat het lager gewoon goed is maar de boring te groot of de as te klein. Voor sommigen maten heb je nog wel eens speciale lagers waarbij de buitendiameter of binnendiameter anders zijn zodat deze dan nog passen.
Anders kan je shimmateriaal in de boring leggen zodat de ruimte word opgevuld.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
thijsco19 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:50:
Je hebt SKF en FAG als meest bekende en veel gebruikte merken. Maar je hebt ook nog andere merken die gewoon goed zijn.

Belangrijker is om de correcte lagertype te zoeken bij je toepassing.

Je eerdere bericht gelezen, ik zou dan eerst even de frees open maken. Dit kan je gewoon doen zonder schade mits je voorzichtig bent. Dan kan je goed kijken waar het probleem is. Kan prima zijn dat het lager gewoon goed is maar de boring te groot of de as te klein. Voor sommigen maten heb je nog wel eens speciale lagers waarbij de buitendiameter of binnendiameter anders zijn zodat deze dan nog passen.
Anders kan je shimmateriaal in de boring leggen zodat de ruimte word opgevuld.
Ik was inderdaad van plan om hem uit elkaar te halen. Apparaat ligt nu uit elkaar. Eerst dacht ik dat het ergens in het frame zat waar de lager boven zit, dat hier de speling vandaan komt. Paar keer wat gevoeld en weer in/uit elkaar gehaald. Zit ik zo aan de onderste lager te voelen, kan deze dus een beetje kantelen. Het middelste deel blijft gewoon gefixeerd zitten om de schacht heen, buitenste ring kantelt dus een beetje. Mag dus aannemen dat het inderdaad aan de lager ligt?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Bob-B schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:52:
[...]

Ik was inderdaad van plan om hem uit elkaar te halen. Apparaat ligt nu uit elkaar. Eerst dacht ik dat het ergens in het frame zat waar de lager boven zit, dat hier de speling vandaan komt. Paar keer wat gevoeld en weer in/uit elkaar gehaald. Zit ik zo aan de onderste lager te voelen, kan deze dus een beetje kantelen. Het middelste deel blijft gewoon gefixeerd zitten om de schacht heen, buitenste ring kantelt dus een beetje. Mag dus aannemen dat het inderdaad aan de lager ligt?
Zou kunnen maar het ligt aan het type lager of dit normaal is. Soms lijken lagers los heel ruim maar lost een voorspanning dat op.

Ik heb om te testen een lager houder gefreest (niet omdat deze beter is in alu) en dat lijkt weer heerlijk. Ik had nu een 1/8 inch rechte 2 snijder gebruikt en deze meet ongeveer 2.99mm qua diameter. Dus deze maat in fusion gezet en na wat spelen (deze freesjes willen NIET recht alu in....) had ik de juiste instellingen en kwam het steuntje er netjes uit (nog wat verbeter punten....) Het lager zit er erg strak in. De breedte moet 26mm zijn en dat meet 26.01. De lengte ook 40.01, en dat moet 40 zijn. Het freesje lijkt dus nog een fractie kleiner dan 2.99 maar het is lastig om exact te meten, maar ik kwam aardig in de buurt. De 22mm lager zit er erg strak in (gat meet 21.99) maar valt met de hand erin en eruit te duwen. Best een goede passing dus. De wand is ook niet super glad dus echt makkelijk zal hij er nooit in glijden.

Maar test geslaagd :) De maten kloppen ook met ronde vormen prima.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200210_212339.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
netjes hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
De twee lagers die in het frees apparaat zitten (boven en onder) hebben allebei een kleine wobble. Nu snap ik opzich wel dat het nodig is om een kleine beweging te hebben in de lager, want zodra je het deel in de twee behuizing delen doet verminderd de speling wel. Maar opgegeven moment wordt dit weer wat erger naar mate ik er meer aan ga voelen, dus ergens zit toch teveel speling in. Kan ook in het gedeelte zijn waar de onderste bearing in een kapje ziet, waar het kapje dan weer in de behuizing valt. Het kapje zit niet echt klem ofzo, dus hier zou het ook vandaan kunnen komen.

Trouwens @Tadango, zou het mogelijk kunnen zijn om het Fusion bestand van je afzuiging (inclusief bevestiging) te kunnen krijgen? Zodat ik hem met wat aanpassingen ook kan gebruiken op mijn apparaat (mits je dit natuurlijk toe staat).
Wil nu liever niet al te veel frezen aangezien ik dan wieltjes etc weer mag schoonmaken. Zo'n afzuiging zou ideaal zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Volgens mij hebben ze het delen in de gratis versie van Fusion uitgeschakeld.... Dat werkte vroeger wel. Ik heb geen idee hoe het nu zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tadango schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:14:
Volgens mij hebben ze het delen in de gratis versie van Fusion uitgeschakeld.... Dat werkte vroeger wel. Ik heb geen idee hoe het nu zou kunnen.
export als step file? maar dan ben je wel al je parameters kwijt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Ik kan gewoon met de gratis versie een public link maken, tevens ook de optie aanvinken om te downloaden.
Staat onder File > Share > Public Link.

[ Voor 5% gewijzigd door Bob-B op 11-02-2020 13:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Bob-B schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:04:
De twee lagers die in het frees apparaat zitten (boven en onder) hebben allebei een kleine wobble. Nu snap ik opzich wel dat het nodig is om een kleine beweging te hebben in de lager, want zodra je het deel in de twee behuizing delen doet verminderd de speling wel. Maar opgegeven moment wordt dit weer wat erger naar mate ik er meer aan ga voelen, dus ergens zit toch teveel speling in. Kan ook in het gedeelte zijn waar de onderste bearing in een kapje ziet, waar het kapje dan weer in de behuizing valt. Het kapje zit niet echt klem ofzo, dus hier zou het ook vandaan kunnen komen.

Trouwens @Tadango, zou het mogelijk kunnen zijn om het Fusion bestand van je afzuiging (inclusief bevestiging) te kunnen krijgen? Zodat ik hem met wat aanpassingen ook kan gebruiken op mijn apparaat (mits je dit natuurlijk toe staat).
Wil nu liever niet al te veel frezen aangezien ik dan wieltjes etc weer mag schoonmaken. Zo'n afzuiging zou ideaal zijn.
Maak eens een paar foto's.
Een groef kogellager (wat ik denk dat erin zit) hoort vrijwel geen voelbare speling te hebben, zeker niet het formaat waar we over praten. Ongeacht of deze gemonteerd zit of niet.

Grote kans dat deze gewoon niet zo lekker zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Je kan bij exporteren in het start menu ook als een fusion bestand opslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Hier de link van het stofzuiger deel:
https://myhub.autodesk360...c32634dcff72f3c0772b38c0c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Top dankje! Hier kan ik wat mee. Zo is het voor mij duidelijk hoe het in elkaar zit, kan ik zelf er verder over na denken hoe ik het voor mijn apparaat maak. Thanks!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
thijsco19 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:43:
[...]

Maak eens een paar foto's.
Een groef kogellager (wat ik denk dat erin zit) hoort vrijwel geen voelbare speling te hebben, zeker niet het formaat waar we over praten. Ongeacht of deze gemonteerd zit of niet.

Grote kans dat deze gewoon niet zo lekker zijn.
Ik zal vandeweek als ik hem weer open haal foto's maken, hopelijk kan ik het dan vergelijken met de lagers die binnen moeten komen. Heb namelijk SKF lagers besteld, we zullen zien of er verschil gaat zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Wow, dit project wordt echt indrukwekkend zeg! Vooral dat deze zo goed met aluminium is vind ik best indrukwekkend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Moet wel zeggen, hij veranderde snel van een plastic fantastic knuffeldier naar een monsterlijke aluminium vreter. Ben benieuwd hoe hij het op neemt tegenover harder metaal, niet dat ik die machine vergalt wil zien worden maar het maakt je wel benieuwd waar de limieten zitten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Tja, dat gevoel ken ik.... Als de nieuwe lading freesjes er zijn, en het nieuwe bed dan ga ik verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Wat ben je precies van plan met het bed? Het MDF bed er uit en een met gaten getapte aluminium bed erin?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Alu profiel met T slots. Dat is stijver en bied meer mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Dat is natuurlijk ook een oplossing, zeker met de onderliggende profielen waar het op gemonteerd wordt (neem ik aan) zal het zeker stijf zijn. Enige nadeel is misschien je T-slot clamps die niet echt low-profile is.

Het hele doel voor deze freesmachine was toch om PCB's te frezen? Heb je hier eigenlijk al iets mee getest?

iRacing Profiel

• Tadango
Bob-B schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:58:
Dat is natuurlijk ook een oplossing, zeker met de onderliggende profielen waar het op gemonteerd wordt (neem ik aan) zal het zeker stijf zijn. Enige nadeel is misschien je T-slot clamps die niet echt low-profile is.

Het hele doel voor deze freesmachine was toch om PCB's te frezen? Heb je hier eigenlijk al iets mee getest?
Het alu bed heeft ook zeker nadelen. Nu kan ik de klem bouten ongeveer 20mm variëren qua lengte doordat ze door het bed kunnen en bij het alu profiel kan dat niet. Dat is een enorm nadeel en ook de reden dat ik het nog niet besteld heb. Ik moet dan met vaste lengte bouten gaan werken met bv een vleugelmoer aan de bovenkant maar dat gaat veel verder boven de klem uitsteken. Dat gaat de afzuiging in de weg zitten. Alternatief is een grote variatie aan boutjes zodat er altijd een lengte is die pas, maar daar wordt je ook niet blij van. Het ligt nog te bezinken.... Ik kan op bepaalde plekken het T-Slot doorboren zodat daar de bouten dieper kunnen maar dan beperk je het weer het effect van de lange sloten. Sleuven maakt dat weer iets beter maar ook zwakker. Lastige keus.

PCB's ga ik binnenkort doen. Ik heb de juiste adapters hiervoor nu en ook software met een heightmap. Een snelle test had erg veel runout met de 0.1mm V freesjes en dat was compleet onbruikbaar, maar was ook de verkeerde adapter.

• Bob-B
Tadango schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:25:
[...]

Het alu bed heeft ook zeker nadelen. Nu kan ik de klem bouten ongeveer 20mm variëren qua lengte doordat ze door het bed kunnen en bij het alu profiel kan dat niet. Dat is een enorm nadeel en ook de reden dat ik het nog niet besteld heb. Ik moet dan met vaste lengte bouten gaan werken met bv een vleugelmoer aan de bovenkant maar dat gaat veel verder boven de klem uitsteken. Dat gaat de afzuiging in de weg zitten. Alternatief is een grote variatie aan boutjes zodat er altijd een lengte is die pas, maar daar wordt je ook niet blij van. Het ligt nog te bezinken.... Ik kan op bepaalde plekken het T-Slot doorboren zodat daar de bouten dieper kunnen maar dan beperk je het weer het effect van de lange sloten. Sleuven maakt dat weer iets beter maar ook zwakker. Lastige keus.

PCB's ga ik binnenkort doen. Ik heb de juiste adapters hiervoor nu en ook software met een heightmap. Een snelle test had erg veel runout met de 0.1mm V freesjes en dat was compleet onbruikbaar, maar was ook de verkeerde adapter.
Nu heb je het denk ik over klemmen die het materiaal van boven af naar beneden klemmen? Om low profile te blijven zou ik eerder klemmen gebruiken die je vanaf de zijkant bevestigd. Bijvoorbeeld die houten klemmen die excentrisch zijn, die zitten ook niet vast met overdreven lange bouten.
Waar ben je eigenlijk van plan dit T-slot profiel te kopen? Heb namelijk nog niet echt een goedkope leverancier gevonden als ik zo even snel kijk.

iRacing Profiel

• Tadango
Hier: https://www.aluxprofiel.n...rofiel-12016/a3748?c=3470

En alleen van bovenaf goed strak trekken vertrouw ik voor nu, en is ook het meest flexibel. Echt low profile is het niet maar 10mm boven het werkstuk is geen probleem normaal (4mm klem, 4mm inbus zal het nu worden). Er komen nog low profile machine klemmen aan zodra china weer opgestart is voor kleine stukken alu edg.

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Voor vlakke werkstukken gewoon een vacuümtafel nemen. :9

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wellicht is het een idee om T-slot nuts te gebruiken waar je een stuk draadeinde in draait en die je dan vastlast? Dan kan je aan de bovenkant een vleugelmoer o.i.d. gebruiken om iets vast te zetten.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Tadango
Ja, maar dat steekt meer uit dan ik zou willen.

• Arloid
  • Niet online
boutje met een carrosseriering en aan weerszijde een reststuk om de ring recht te houden of anders een wasteboard om in te schroeven boven op het aluminium.

• Tadango
De klemmen heb ik al ;) Het gaat juist om de bouten en hoe deze te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200213_203515.jpg

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Draadeinde kan op maat gemaakt worden hè ;)

Ik zat er nog even aan te denken, en wellicht is het handiger om juist niet te lassen, maar om een inkeping te maken om zo met een platte schroevendraaier de onderkant ook schrap te zetten. (wellicht met een beetje teflon tape om het stroever te laten gaan)

[ Voor 74% gewijzigd door ocf81 op 13-02-2020 20:49 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Of een lange draadeind met een extra moer.

Moet er nog een trapje bij?

Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-093-41.jpg-1920x1080-6e13437c8d.jpg

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Tadango
Ja lange bouten wou ik juist voorkomen.....

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is het anders geen idee om meerdere lengtes te hebben zodat je de lengte kan afstemmen op je werkstuk?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B
Ik zag laatst in Fusion de optie staan om klemmen aan te geven die je in gebruik hebt, zodat de frees hier rekening mee houdt en er dus omheen gaat? Dan zou je dus je klemmen gewoon in Fusion moeten maken en aangeven, dan zou de frees er omheen moeten gaan.
Zelf de optie nog niet getest, weet dus niet zeker of het zo in zijn werk gaat. Maar zag het toevallig voorbijkomen tijdens het rondneuzen.

Heeft iemand trouwens een tip om lagers los te krijgen? Heb het volgende filmpje gebruikt waarbij het vrij soepel gaat, maar bij mij mag het natuurlijk allemaal wat moeilijker gaan...
YouTube: How to replace a Katsu router nose bearing (kleine tip, geluid uit, dit doet namelijk vermoeden dat het nog makkelijker los gaat ;)).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Bob-B schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:04:
Heeft iemand trouwens een tip om lagers los te krijgen? Heb het volgende filmpje gebruikt waarbij het vrij soepel gaat, maar bij mij mag het natuurlijk allemaal wat moeilijker gaan...
YouTube: How to replace a Katsu router nose bearing (kleine tip, geluid uit, dit doet namelijk vermoeden dat het nog makkelijker los gaat ;)).
Los tikken uit het platic dopje? Maar waarom dat in godsnaam in plastic zit??? Zo koelt het lager niet in de behuizing.... Wellicht voor isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb 6 alu klemmen gemaakt. Deze zijn sterker en dunner dan de houten klemmen, en lijken een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200213_203515.jpg

Ik wou ook de 3mm rechte 2 snijders proberen met hout en heb 6 trappetjes gemaakt uit 15mm multiplex. De snijders doen het geweldig en gaan met 8000 toeren op 600mm/min door het hout in stappen van 1.5mm diep. De afwerking is geweldig strak en glad en de frees blijft heerlijk koel. Mooie combi, kan nog meer doen.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/R90/Overig/CNC/IMG_20200215_114201.jpg

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200215_140924.jpg

Ik kwam met de afzuiging niet uit met de hoogte. Deze moest platter en omdat ik toch al een andere wou maken deze dus eens gemaakt. De flappen worden niet naar binnen gezogen maar stof wordt een cm of 2 rond de zuigmond prima opgezogen. De flappen zijn van mat krimpkous gemaakt en geven klein beetje zicht op de frees. Deze nieuwe zuigmond is ruim 10mm dunner.

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/W640/Overig/CNC/IMG_20200215_194345.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
Vet om te zien dat je je eigen CNC machine hebt gebouwd! Ik was ook altijd van plan om er zelf één te gaan bouwen, maar toch maar besloten om een bouwpakket te kopen. Dus ik heb sinds vorige week een CNC machine staan die 600x840x140 kan frezen.

Als eerste een test gemaakt met een simpel rondje en de J&H eruit gefreesd.

Daarna het Feyenoord (nee is niet voor mij, ben niet z'n voetbal fan, maar wel een F1 fan :*) ) logo gefreesd, duurde wel 2 uur en 45 minuten. Vurenhout van 18 dik en 400 in diameter, en 3mm de diepte in;

Filmpje:

Eindresultaat na alles licht op te schuren met korrel 400:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvslOE4VhesIkgCeest1rz3kfg4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/IQBj4nbGgtEFFGbOOiagw3Gs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had veel eerder z'n ding moeten kopen! Deze week komt ook de afzuiging binnen, want om met de hand continue alles weg te zuigen is ook zo wat.. En de software die ik erbij hebt gekocht Cut2D pro werkt echt fantastisch _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ziet er prima uit :) Voor dat soort werk is een groter bereik dan ik heb echt heerlijk. Ik heb net een klein alu onderdeel gemaakt maar merk dat ik qua Z hoogt te kort kom omdat ik een klem gebruik die al 40mm hoog is. Dan blijft er nog maar 20mm over.... Een kleinere klem ga ik maken, project voor later :) 5mm basis plaat en 20mm bekken is het plan zodat deze slechts 25mm hoog is totaal. Alleen moet dat uit staal eigenlijk, maar dat zal deze machine nog wel niet echt leuk vinden. Nu doe ik alles op hoog toerental en dat gaat prima me de beperkte stijfheid.... maar staal heeft een compleet andere bewerking nodig. Een keer proberen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
@console Welke machine is het geworden? Prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
Tadango schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:03:
Ziet er prima uit :) Voor dat soort werk is een groter bereik dan ik heb echt heerlijk. Ik heb net een klein alu onderdeel gemaakt maar merk dat ik qua Z hoogt te kort kom omdat ik een klem gebruik die al 40mm hoog is. Dan blijft er nog maar 20mm over.... Een kleinere klem ga ik maken, project voor later :) 5mm basis plaat en 20mm bekken is het plan zodat deze slechts 25mm hoog is totaal. Alleen moet dat uit staal eigenlijk, maar dat zal deze machine nog wel niet echt leuk vinden. Nu doe ik alles op hoog toerental en dat gaat prima me de beperkte stijfheid.... maar staal heeft een compleet andere bewerking nodig. Een keer proberen wellicht.
Ik schroef gewoon alles vast op mijn spillboard, dat is een stuk MDF van 6 mm en dat gaat prima. Kan je niet hetzelfde doen? Scheelt je toch wel weer z'n 40mm! Of de staanders op de Y as verhogen? Of wordt dat dan te instabiel?
DurkVell schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:19:
@console Welke machine is het geworden? Prijs?
Stepcraft D.840 construction set bundle - iets meer dan 1900 euro. Dan moet je hem wel zelf in elkaar zetten, maar je krijgt een prima handleiding bij! Ik had hem in een avondje in elkaar gezet en de volgende dag alles correct uitgelijnd en gesmeerd zodat alles soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
console schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Ik schroef gewoon alles vast op mijn spillboard, dat is een stuk MDF van 6 mm en dat gaat prima. Kan je niet hetzelfde doen? Scheelt je toch wel weer z'n 40mm! Of de staanders op de Y as verhogen? Of wordt dat dan te instabiel?
Voor platen gaat dat prima, maar niet bij kleine blokjes alu ;) Ik heb een 18mm MDF bed met gaten en inslagmoeren. Hierop zet ik met klemmen alles vast normaal (losse 4mm MDF spoiler plaatjes eronder om het bed mooi te houden). Voor een alu blokje van 15x20x50mm is dit geen optie. Ook moet het blokje herhaaldelijk lost en weer netjes parallel vast (exact X/Y meet ik via de probe functie). Ik zal eens foto's maken als ik tijd heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben ook aan het bouwen. Wel iets groter dan wat ik hier in het topic langs zie komen.

In 2017 was ik al begonnen, het frame was compleet uit hout gemaakt (motorplaat uit trespa)
Maar dat was niet stevig allemaal. het heeft wel een tijdje gedraaid.

maar eind 2019 heb ik de machine gedemonteerd, omdat ik hem wilde verstevigen met staal dat ik via via heb geregeld. (~120 kilo). De opzet is niet veranderd, er nog steeds een houten onderplaat en "Koker"

Ik ben nog steeds bezig met de opbouw, maar het lijkt hoopvol. een stuk steviger dan eerst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_87SfFb4aLYLSOnRjjat1NXRNGU=/f/image/iQNBNKrnQlLDSQiBjxlzfks0.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Is een bed met zo'n centrale aansturing stijf genoeg aan de zijkanten? Ook als je 20kg duwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Wacht ff.... je hebt een bewegend bed??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tadango schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:27:
Is een bed met zo'n centrale aansturing stijf genoeg aan de zijkanten? Ook als je 20kg duwt?
Voor zwaar werk denk ik niet, maar ook het bed zal nog verder vestevigd worden.
het midden is wel vrij stevig gelukkig
Jampot007 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:32:
Wacht ff.... je hebt een bewegend bed??
Ja. zo heb ik de machine vanaf begin bedacht. Maar ik kom er nu ook achter dat dat misschien geen goede keus is geweest. Ik zit namelijk met uitlijning. om de rails met 0.1mm pecicie vast te schoeven in de houten onderplaat is een uitdaging. En dan heb je ook beperkt bereik. ( al valt dat nog wel mee met 1100mm bij 600mm bij 150mm)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Uitlijnen door het bed erop te zetten met de geleiders los (op 1 na) op de onderplaat, dan allen aan 1 kant beginnen vast te zetten en het bed verhuizen naar de andere kant, en dan die vast zetten? Zo zet ik parallelle geleiders meestal vast. Ze lijnen dan zelf uit :) 1 kant goed zetten en de rest volgt wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tadango schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:50:
Uitlijnen door het bed erop te zetten met de geleiders los (op 1 na) op de onderplaat, dan allen aan 1 kant beginnen vast te zetten en het bed verhuizen naar de andere kant, en dan die vast zetten? Zo zet ik parallelle geleiders meestal vast. Ze lijnen dan zelf uit :) 1 kant goed zetten en de rest volgt wel....
parallel zal niet het probleem zijn, maar ik heb geen enkele aanslag. De rails 45 graden scheef plaatsen ten opzichte van de x as kan gewoon. daar zit de uitdaging in ;)

Ik heb geprobeerd de plaat uit te klokken met een meetklokje maar ook dat vergt nog een hoop gewurg.
Maar goed, twee rails zitten hopelijk goed op hun plek (0.5mm afwijking)
lijkt veel maar met die afwijking is de hoek 0.026 graden, dus ik ga eerst de boel in elkaar zetten daarna wat testjes doen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@mrc4nl dan zal je een aanslag op je bed moeten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 15:06
Ik ben ook maar eens begonnen met zelf een CNC machine bouwen. Ik had al een kleine CNC machine, maar vond die eigenlijk te klein. Bovendien is het lange termijn plan deze machine ook geschikt te maken voor 3D printen en laser cutten.

Op https://a360.co/2UwTgx2 staan alle plannen. De constructie gaat gemaakt worden met 15mm berken-MDF, net als YouTube: DIY CNC Machine - Electronics | Part 2/2 .

Het bed is dus ook van MDF, bewust. Het aluminium bed in de CNC machine die ik nu heb, trekt +/- 1 mm scheef als je de schroeven van het stuk aandraait. Dat is een bekend probleem, wat ook andere mensen hebben gevonden met beds van alu-X frames. Het bed dat ook op youtube staat lijkt me daarom een prima start voor beter. Een upgrade die ik nu al gepland heb, is om een 5mm stalen plaat op maat te laten snijden en die onder de MDF plaat te doen. Vervolgens kan je met de CNC machine zelf de plaat perfect vlak maken.

Waar ik op dit moment het meest over twijfel zijn de lineair rails / ball screws aan de zijkanten. Ik twijfel, omdat de kracht er denk ik verkeerd op komt te staan EN omdat er op deze manier vrees ik een hoop vuil in komt EN omdat ik het ontwerp zonde van de ruimte vind. Het design van de CNC6040 is dan denk ik beter, met de lineair rails aan de onderkant en een L frame (die kan bijv. van staal). Dat ga ik een dezer dagen nog even uittekenen.

Eerste fase van het project is om de hele constructie met stappenmotors goed werkend te krijgen. Alle feedback op het ontwerp is meer dan welkom!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2CHN0xyP0KeCWN0mHqUJzjU3Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxurrRvotQaJCbcJdNKAdvHe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13

iMars

Full time prutser

@Tadango waar koop jij al je spullen? Ali? Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een CNC, maar wil deze zelf maken. In ieder geval gebookmarked :)

Zat te denken aan een werkruimte van ~30x30x10 ofzo. Daarmee kan ik denk wel alles doen wat ik wil. pcb prototype, hout en aluminium onderdelen maken, noem maar op.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
iMars schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:01:
@Tadango waar koop jij al je spullen? Ali? Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een CNC, maar wil deze zelf maken. In ieder geval gebookmarked :)

Zat te denken aan een werkruimte van ~30x30x10 ofzo. Daarmee kan ik denk wel alles doen wat ik wil. pcb prototype, hout en aluminium onderdelen maken, noem maar op.
Ik haal alles bij ali.

Als ik zo naar je requirements kijk, klinkt het alsof je een 3018-MX3/Pro wilt. Die heb ik hier nu staan, is best goed speelgoed. Ook bij wish/ali overigens, moet je er alleen zelf nog limiter switches op zetten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13

iMars

Full time prutser

atlaste schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Ik haal alles bij ali.

Als ik zo naar je requirements kijk, klinkt het alsof je een 3018-MX3/Pro wilt. Die heb ik hier nu staan, is best goed speelgoed. Ook bij wish/ali overigens, moet je er alleen zelf nog limiter switches op zetten enzo.
Heb idd naar de 3018 gekeken, maar voor mijn gevoel is de 18cm een beperking. Niet dat ik dat nu kan beoordelen, maar als ik toch bezig ben, dan gelijk maar ~30x30.

Heb overigens de CR-6 3D printer besteld, kan daar een cnc-motor op?

Ik wil graag naast 3D printen ook kunnen cnc-en

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 17-05-2020 21:38 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ali en banggood. Voordeel van banggood is dat met de juiste verzendmethode je geen invoerkosten betaald. Alu komt uit NL, dat is een stuk goedkoper dan China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
iMars schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:35:
[...]

Heb idd naar de 3018 gekeken, maar voor mijn gevoel is de 18cm een beperking. Niet dat ik dat nu kan beoordelen, maar als ik toch bezig ben, dan gelijk maar ~30x30.
Die 18 cm kan je vrij makkelijk upgraden naar meer via wat 2020 alu en een ball screw. Kost je een paar euro extra.

Er zijn zat beperkingen in de 3018, ik ben niet voor niets een andere cnc aan het maken, maar dat is er m.i. niet een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
[...]

Een spindle?

Ik denk dat het frame niet rigide/stijf genoeg daarvoor is. Voor cnc is dat echt wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
[...]

Beetje graveren gaat misschien wel maar voor echt frezen is de constructie niet stijf genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Als je een CNC bouwt kan je daar wel een print kop op zetten :) andersom is zonde van je tijd.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste