File op vluchtstrook

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
jip_86 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Hoe wilde je 100+ gaan rijden als er file is op de afrit :?
Dit gebeurt vaker dan je denkt hoor. Ik heb hier bijna elke dag mee te maken op de A2 bij Vinkeveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
DexterDee schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:46:
Tot stilstand komen op de rechterrijbaan om in te voegen op het beginpunt van de afrit, terwijl het overige verkeer 100km+/h rijdt is een artikeltje 5 en daarmee een niet toegestane gevaarlijke situatie.
Klopt. Degene die met 100 km/h langs stilstaande auto's raast kan een artikel 5 verwachten. Het is niet voor niets dat de rijbaan die wel doorrijdt gelimiteerd wordt tot 70 km/h als een andere rijbaan file heeft. Het verschil in remweg van 70-0 en 100-0 km/h is echt fenomenaal groot. Langs een file rijd je met maximaal 70 km/h.

In sommige staten dien je zelfs verplicht een baan op te schuiven of snelheid te minderen als er een auto met ingeschakelde clignoteurs op de vluchtstrook staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 17-10-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
B00st3r schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Dit gebeurt vaker dan je denkt hoor. Ik heb hier bijna elke dag mee te maken op de A2 bij Vinkeveen.
Ja, snap hem nu ook, het was andersom bedoeld :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Trommelrem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:19:
[...]

Klopt. Degene die met 100 km/h langs stilstaande auto's raast kan een artikel 5 verwachten. Het is niet voor niets dat de rijbaan die wel doorrijdt gelimiteerd wordt tot 70 km/h als een andere rijbaan file heeft. Het verschil in remweg van 70-0 en 100-0 km/h is echt fenomenaal groot. Langs een file rijd je met maximaal 70 km/h.

In sommige staten dien je zelfs verplicht een baan op te schuiven of snelheid te minderen als er een auto met ingeschakelde clignoteurs op de vluchtstrook staat.
Ja en in duitsland mag je 200. In engeland rijden ze links. Ik snap niet zo goed waarom wetgeving uit een ander land relevant is.

Ik ben het er wel mee eens dat als er file staat (op de vluchtstrook of niet) dat je er niet met 100+ langsrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Nee dat is een goed idee elke 400 meter |:(

Of stel je voor dat ze afwisselend de regels weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39

Bestla

M/M -> V/F

Red Cell schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:17:
Herkenbaar in meerdere manieren.
A9 bij afslag wormerveer loopt sinds een 3/4 jaar ook vol, daar zet RWS de matrixborden aan. Echter heeft dit het onbedoelde effect (ze doen alle banen 50/70/90) dat het doorgaande verkeer gehinderd word en dat ook een file veroorzaakt op de A9 zelf. Heerlijke puinhoop elke werkdag.

Maar qua invoegen merk ik ook vaak op dat bij Alkmaar (vervanging leegwaterbrug) het zo lijkt te zijn dat als je een grote SUV rijd of je auto boven een bepaalde aankoop waarde zit het bordje "hier invoegen/ritsen" niet goed zichtbaar is en ze pas bij de pijlwagen zich (vaak met semi grof ertussen gooien) tussen het verkeer wurmen.

Met wat hulp van de baan naast me ga ik dan altijd lekker rustig invoegen zodat ze niet vol gas er langs kunnen stampen en gewoon achteraan moeten aansluiten net als de rest van de mensheid.

Want je ziet zo vaak dat door die gasten iedereen op de rem moet gaan staan vanwege hun actie en daarna de file alleen maar toeneemt.
Ik rij daar ook vaak in Alkmaar met de PostNL trailer , en het ritsen en elkaar de ruimte gunnen/geven is daar echt onbekend,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 10:31
Uitvoegen waar de uitvoegstrook begint op het moment dat deze helemaal volstaat en er nog met volle snelheid gereden wordt is levensgevaarlijk! Ik begrijp dan ook niet dat sommige dit als oplossing aandragen...

Wat mij betreft dan op de vluchtstrook aansluiten (ondanks dat je daar ook niet mag staan zal de politie dat in de meeste gevallen gewoon oogluikend toestaan, in mijn ervaring in ieder geval).

Doorrijden zou de beste optie zijn maar kan mij voorstellen dat veel mensen deze optie liever niet nemen. Zeker als dit inhoud dat je meerdere kilometers extra moet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39

Bestla

M/M -> V/F

CMos schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:56:
Uitvoegen waar de uitvoegstrook begint op het moment dat deze helemaal volstaat en er nog met volle snelheid gereden wordt is levensgevaarlijk! Ik begrijp dan ook niet dat sommige dit als oplossing aandragen...

Wat mij betreft dan op de vluchtstrook aansluiten (ondanks dat je daar ook niet mag staan zal de politie dat in de meeste gevallen gewoon oogluikend toestaan, in mijn ervaring in ieder geval).

Doorrijden zou de beste optie zijn maar kan mij voorstellen dat veel mensen deze optie liever niet nemen. Zeker als dit inhoud dat je meerdere kilometers extra moet rijden.
Inderdaad, zie je het te laat dat de afrit volstaat, doorrijden en volgende afrit nemen of aldaar onderaan de afrit keren en de goede afrit nemen aan de andere kant van de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bestla schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:58:
[...]
Inderdaad, zie je het te laat dat de afrit volstaat, doorrijden en volgende afrit nemen of aldaar onderaan de afrit keren en de goede afrit nemen aan de andere kant van de snelweg.
En dat staat ook allemaal vast.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 13:03

oZy

CurtPoindexter schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:35:
[...]

Nee dat is een goed idee elke 400 meter |:(

Of stel je voor dat ze afwisselend de regels weergeven?
Rustig maar hoor, zoveel van die probleem kruispunten/afritten zijn er nu ook weer niet. En 9 van de 10 zijn al voorzien van een DRIP i.v.m. reistijdinformatie.

Ik geef alleen maar aan dat dit soort gedrag echt alleen maar ter plekke veranderd kan worden. Er zijn genoeg vergelijkbare instructies d.m.v. bebording (elektronisch of niet), bijv. geef ritser ruimte, hele invoegstrook gebruiken, spitsstrook gebruiken, etc.
CMos schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:56:

Als je niet bekend bent met de situatie kan het zijn dat je te laat door hebt dat jij ook die afrit moet hebben, óf je houdt stug vast aan de wet en wil niet onnodig gebruik maken van de vluchtstrook. In beide gevallen kun je door een beetje vooruit te kijken best op tijd de situatie herkennen en langzaam snelheid gaan minderen, knipperlicht aan. Meestal pik je dan snel genoeg een paar lotgenoten achter je op. Maar ideaal is het niet idd. Gezond verstand gebruiken wat veiligheid betreft maar dat geldt altijd..

[ Voor 47% gewijzigd door oZy op 17-10-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
SmurfLink schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:46:
Klopt, en daarom mogen ze dus niet vanuit de vluchtstrook zomaar op die hoofdrijbaan komen. :) En mag de TS dus gewoon rijden.
Maar ze gaan ook niet van de vluchtstrook naar de hoofdrijbaan. Er is een stukje van een meter of 2 waar ze van de vluchtstrook naar de uitvoegstrook gaan en de bestuurder op de hoofdrijbaan gaat van de hoofdrijbaan naar de uitvoegstrook. Als op precies dat punt een ongeluk komt dan is de vluchtstrook persoon mogelijk aansprakelijk. Als de auto net op de vluchtstrook staat, dan gaat het verhaal al niet meer op en is de uitvoegende partij aansprakelijk. Want die moet voorrang verlenen omdat die bezig is met een bijzondere manoeuvre, terwijl degene op de uitvoegstrook gewoon bezig is met filerijden op de uitvoegstrook.

Enige wettelijke juiste is iedereen die er aan komt als de uitvoegstrook vol is moet doorrijden en hopen dat aan de andere kant niet eenzelfde file staat :+

En de wegbeheerder moet gewoon kijken naar een oplossing, soms is het zo makkelijk.
Bijv knooppunt Hooipolder (A27/A59, met verkeerslichten). Maak Breda (A27) => Waalwijk, Oosterhout (A59) => Breda (A27) en Waalwijk => Utrecht verkeerslicht vrij en laat het verkeer gewoon doorstromen via een reguliere oprit. Dan komen die mensen allemaal al niet voor een verkeerslicht te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Maar ze gaan ook niet van de vluchtstrook naar de hoofdrijbaan. Er is een stukje van een meter of 2 waar ze van de vluchtstrook naar de uitvoegstrook gaan en de bestuurder op de hoofdrijbaan gaat van de hoofdrijbaan naar de uitvoegstrook. Als op precies dat punt een ongeluk komt dan is de vluchtstrook persoon mogelijk aansprakelijk. Als de auto net op de vluchtstrook staat, dan gaat het verhaal al niet meer op en is de uitvoegende partij aansprakelijk. Want die moet voorrang verlenen omdat die bezig is met een bijzondere manoeuvre, terwijl degene op de uitvoegstrook gewoon bezig is met filerijden op de uitvoegstrook.

Enige wettelijke juiste is iedereen die er aan komt als de uitvoegstrook vol is moet doorrijden en hopen dat aan de andere kant niet eenzelfde file staat :+

En de wegbeheerder moet gewoon kijken naar een oplossing, soms is het zo makkelijk.
Bijv knooppunt Hooipolder (A27/A59, met verkeerslichten). Maak Breda (A27) => Waalwijk, Oosterhout (A59) => Breda (A27) en Waalwijk => Utrecht verkeerslicht vrij en laat het verkeer gewoon doorstromen via een reguliere oprit. Dan komen die mensen allemaal al niet voor een verkeerslicht te staan.
Eigenlijk is het nog een stuk makkelijker, gewoon niet op de vluchtstrook gaan rijden. Het zal dan inderdaad minder goed doorstromen, maar het is wel een stuk veiliger en voorspelbaarder als iedereen zich gewoon overal aan de regels (hoe dom soms ook) zou houden.

Net zoiets als remmen voor rode kruizen, dat was hier ook een keer een discussie. Rode kruizen
Ja, je moet gewoon midden op de snelweg stil gaan staan als alle banen afgekruist zijn, heel makkelijk en als iedereen de regels volgt ook heel veilig.
PS. niet vol in de ankers gaan, zodat iedereen achterop rijdt, maar langzaam stoppen tot stilstand.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 17-10-2019 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Ernemmer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:50:
Eigenlijk is het nog een stuk makkelijker, gewoon niet op de vluchtstrook gaan rijden.
Klopt. Maar je mag ook niet stil gaan staan op de hoofdrijbaan omdat er geen ruimte is op de uitvoegstrook.
Daarom is al aangegeven dat de enige wettelijk correcte oplossing doorrijden naar de volgende afrit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:56:
[...]

Klopt. Maar je mag ook niet stil gaan staan op de hoofdrijbaan omdat er geen ruimte is op de uitvoegstrook.
Daarom is al aangegeven dat de enige wettelijk correcte oplossing doorrijden naar de volgende afrit is.
Heb je misschien een linkje naar een wet? Ik zie zo snel alleen een linkje naar een ANWB forum waar dat gezegd word.

Ik vind alleen deze uitspraak van de rechtbank van Leeuwarden waarbij de vluchtstrookrijders beboet zijn en de rechter het daar mee eens was.
LJN: AR5212, Gerechtshof Leeuwarden, WAHV 03/01238, 6 oktober 2004

(verweer van betrokkene:)
In de ochtenduren staat er vaak een lange file bij de afslag. Soms vormt die file zich reeds op de autosnelweg, hetgeen tot een gevaarlijke situatie leidt. Dit is dan ook de reden dat weggebruikers die de afslag moeten nemen vaak al op de vluchtstrook gaan staan teneinde het rechtdoorgaande verkeer niet onnodig te hinderen en potentieel gevaarlijke situaties te vermijden. Mede als gevolg hiervan ontstaat er een file van auto's die aan het einde van de afslag rechtsaf willen slaan en die al vroegtijdig gebruik maken van de vluchtstrook teneinde de weggebruikers die aan het einde van de afslag linksaf willen slaan niet onnodig te hinderen. Het voorgaande is mede een gevolg van het feit dat deze afrit tot enkele meters voor het einde daarvan slechts één rijstrook heeft. Op de in het geding zijnde datum was er sprake van een file op de afrit en heeft de gemachtigde zich omwille van de verkeersveiligheid en het fatsoen richting medeweggebruikers aangepast aan de verkeerssituatie en de handelwijze van tientallen andere automobilisten ter plaatse en derhalve gebruik gemaakt van de vluchtstrook. De gemachtigde vraagt zich af hoe in deze situatie te handelen, indien geen gebruik van de vluchtstrook wordt gemaakt. Verder is de betrokkene van mening dat de overheid als wegbeheerder ervoor dient te zorgen dat een weggebruiker op fatsoenlijke wijze kan uitvoegen.

Weggebruikers op autowegen en autosnelwegen mogen slechts in noodgevallen gebruik maken van vluchtstrook, vluchthaven of berm. Hier gaat het met name om de vluchtstrook. In het RVV 1990 is namelijk niet alleen het parkeren op de vluchtstrook aan banden gelegd maar ook het berijden ervan. (...) Het nieuwe RVV verbiedt nu ook het rijden op de vluchtstrook uitdrukkelijk. Tegen het irritante gebruik van de vluchtstrook bij filevorming kan nu dus zonder meer worden opgetreden.

Het gebruik van de vluchtstrook als uitvoegstrook is evenmin als het benutten van de vluchtstrook als verlengde invoegstrook te brengen onder een noodgeval in de zin van deze bepaling. Immers, ook in die omstandigheden wordt de vluchtstrook onttrokken aan de bestemming, zoals hierboven weergegeven. Derhalve staat vast dat de gedraging is verricht.

Bij de invoering van het RVV 1990 is in vergelijking met het RVV 1966 als uitgangspunt gekozen, dat niet voor iedere denkbare situaties concrete voorschriften worden beoogd, maar dat de wetgeving moet worden beperkt tot de basisregels. De nota van toelichting op het RVV 1990 houdt in dit verband onder meer in: "Bij het opstellen van het RVV 1990 is geprobeerd een evenwicht te vinden tussen wat voorgeschreven moet worden en wat aan het inzicht van de verkeersdeelnemers overgelaten dient te worden. De optelsom moet zijn: een veilig en ordelijk verloop van het verkeer. Zo is er een aantal basisregels uit de bus gekomen waaraan in beginsel onder alle omstandigheden moet worden voldaan". De wetgever heeft bij het streven naar een veilig en ordelijk verloop van het verkeer dus een duidelijke afweging gemaakt tussen enerzijds hetgeen aan het eigen inzicht van de verkeersdeelnemers kan worden overgelaten en anderzijds datgene dat in een aantal basisregels wordt vastgelegd, die niet voor nadere interpretatie door de verkeersdeelnemer vatbaar zijn. Dat brengt mee, dat de opvatting, dat een veilig en ordelijk verloop van het verkeer ter plaatse beter gediend zou zijn met het gebruik van de vluchtstrook als uitvoegstrook niet kan leiden tot het terzijde schuiven van het in art. 43, derde lid, RVV 1990 geformuleerde verbod.

[ Voor 81% gewijzigd door Ernemmer op 17-10-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 104% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Trommelrem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:09:
[...]
Waarom is er een grote kans op ongevallen? Is het standaard om achterop een file in te rijden dan?

[...]

Best wel boos, opgewonden en opgefokt. Zij vonden dat zij goed bezig waren door op de vluchtstrook te rijden, maar hun argumenten kwamen een beetje als gibberish over. Wat ik er van kon opmaken is dat het neer kwam op "iedereen doet het dus is het goed."

Ik heb er destijds ter plekke niets van gezegd. Ik heb aangedrongen op het zo correct mogelijk invullen van het schadeformulier zonder daarbij mijn mening te geven. Ik wist toch wel dat ik gelijk zou krijgen van de verzekeraar en zoniet dan zou ik er wel voor zorgen dat ik gelijk zou krijgen. Mijzelf ter plekke opwinden is alleen maar nadelig. Bovendien hoef ik voor hun geen gelijk te hebben, alleen voor de verzekeraars. Met weinig moeite heb ik gelijk gekregen en kreeg ik alle schade vergoed.
Volgens mij snap je de situatie niet helemaal.
De snelweg is geen file, maar op de afrit is er file. Dan zit er een rij op de afrit die zich opbouwt, tot een moment dat je aan de vluchtstrook komt.

Ik zet hem in zo'n situatie ook op de vluchtstrook in de file, om de doorgaande snelweg niet onnodig te hinderen.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
BlakHawk schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:12:
[...]

Volgens mij snap je de situatie niet helemaal.
De snelweg is geen file, maar op de afrit is er file. Dan zit er een rij op de afrit die zich opbouwt, tot een moment dat je aan de vluchtstrook komt.

Ik zet hem in zo'n situatie ook op de vluchtstrook in de file, om de doorgaande snelweg niet onnodig te hinderen.
Er is geen minimumsnelheid op de snelweg in Nederland, dus gewoon uitvoegen daar waar de uitvoegstrook begint en niet als een aso op de vluchtstrook rijden. Ik zet mijn auto alleen op de vluchtstrook als het olielampje gaat branden, als ik een lekke band heb of als er een groot ander technisch mankement of ernstig medisch incident plaatsvindt. In alle andere gevallen gebruik ik de vluchtstrook absoluut niet. Ook bij blikschade zou ik de vluchtstrook niet gebruiken en doorrijden tot de eerste afslag. Dus bij een file zou ik zeer zeker nooit tussen de filerijdende aso's op de vluchtstrook gaan staan. Het is ook gewoon gevaarlijk: Wat als iemand de vluchtstrook echt nodig heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 17-10-2019 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trommelrem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:31:
[...]
Er is geen minimumsnelheid op de snelweg in Nederland, dus gewoon uitvoegen daar waar de uitvoegstrook begint en niet als een aso op de vluchtstrook rijden. Ik zet mijn auto alleen op de vluchtstrook als het olielampje gaat branden, als ik een lekke band heb of als er een groot ander technisch mankement of ernstig medisch incident plaatsvindt. In alle andere gevallen gebruik ik de vluchtstrook absoluut niet. Ook bij blikschade zou ik de vluchtstrook niet gebruiken en doorrijden tot de eerste afslag. Dus bij een file zou ik zeer zeker nooit tussen de filerijdende aso's op de vluchtstrook gaan staan. Het is ook gewoon gevaarlijk: Wat als iemand de vluchtstrook echt nodig heeft?
Maar helemaal stilstaan zonder legitieme reden, zoals een door file versperde weg, mag ook niet, levert je ook een artikel 5 op. Daarnaast is het levensgevaarlijk als een zwaar beladen vrachtwagen er bovenop knalt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Maar helemaal stilstaan zonder legitieme reden, zoals een door file versperde weg, mag ook niet, levert je ook een artikel 5 op. Daarnaast is het levensgevaarlijk als een zwaar beladen vrachtwagen er bovenop knalt.
De legitieme reden is een file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Dan moet die vrachtwagen dus beter opletten als er zich een file vormt op de rechter baan voor een uitvoegstrook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

Veel irritanter is als autos over de vluchtstrook naar de afrit rijden terwijl er op de hoofdbaan filevorming is, of stilstaat.

Wat betreft de door TS geschetste situatie. De wet is daar duidelijk over. Handel conform de wet.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 17-10-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ernemmer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:37:
[...]

Dan moet die vrachtwagen dus beter opletten als er zich een file vormt op de rechter baan voor een uitvoegstrook.
Vrachtwagens letten opzich nog wel op. En je hebt er zelf ook invloed op, want als je er zelf met 50-70 km/h langs rijdt i.p.v. 100 km/h, dan doet het achterliggende verkeer dat ook of ze halen je links in. Ook kun je zelf goed zien waar de uitvoegstrook begint en dus tijdig beginnen met uitrollen (bij voorkeur met remlichten). Je kunt met je eigen weggedrag heel goed potentieel gevaarlijke situaties voorkomen. Het is dus eigenlijk bijna onmogelijk om iemand achterop je te laten knallen omdat je langs de vluchtstrook rijdt en uitvoegt bij de uitvoegstrook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trommelrem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:41:
[...]
Vrachtwagens letten opzich nog wel op. En je hebt er zelf ook invloed op, want als je er zelf met 50-70 km/h langs rijdt i.p.v. 100 km/h, dan doet het achterliggende verkeer dat ook of ze halen je links in. Ook kun je zelf goed zien waar de uitvoegstrook begint en dus tijdig beginnen met uitrollen (bij voorkeur met remlichten). Je kunt met je eigen weggedrag heel goed potentieel gevaarlijke situaties voorkomen. Het is dus eigenlijk bijna onmogelijk om iemand achterop je te laten knallen omdat je langs de vluchtstrook rijdt en uitvoegt bij de uitvoegstrook.
Tenzij je op de rechter rijstrook zelf stil gaat staan omdat je de uitvoegstrook niet op kunt.

En ja, ik heb de brokstukken te vaak zien liggen onder het Gouwe aquaduct (A12 -> A20).

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 17-10-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Je alarmlichten kan je ook nog aan doen, dan heeft het achteropkomende verkeer het nog iets sneller door.
Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:45:
[...]

Tenzij je op de rechter rijstrook zelf stil gaat staan omdat je de uitvoegstrook niet op kunt.
Als de weg verder leeg is heb je daar misschien kans op, maar de rest van de weg is bij dit soort situaties ook druk dus moet het allemaal best goed gaan.
Het is niet dat je van 130 ineens op de rem stampt om stil te gaan staan, dat lijkt mij nooit echt goed.
Maar als je ziet dat het druk is kan je bij het 600m bordje al best wat langzamer gaan rijden.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 17-10-2019 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ernemmer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:46:
[...]
Als de weg verder leeg is heb je daar misschien kans op, maar de rest van de weg is bij dit soort situaties ook druk dus moet het allemaal best goed gaan.
Zie mijn edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ernemmer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:46:
[...]

Je alarmlichten kan je ook nog aan doen, dan heeft het achteropkomende verkeer het nog iets sneller door.
Als je je alarmlichten gebruikt werken je reguliere clignoteurs niet. Bovendien gebruik ik alarmlichten niet bij file, omdat file geen gevaarlijke situatie is. File is daily business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik geloof dat niemand echt snapt wat OP bedoelde/vroeg. En ik de enige ben die het snapt, omdat ik het dagelijks meegemaakt heb.

Of zie ik dit verkeerd. Het is een welles, nietus, dittes, dattes aan het worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

[...]

Vrachtwagens letten opzich nog wel op.
Vrachtwagenchauffeurs (niet de wagens) letten vaak goed op, ja. Vaak. Maar áls ze niet opletten zijn de gevolgen des te groter. Voor mij één van de redenen om bij een file (als achterste) direct naar de linkerbaan te schuiven en/of marge te houden t.o.v. mijn voorligger en goed spiegelen. Heb het fout zien gaan, en dan ben je het spreekwoordelijke haasje.

Dus, als je niét aansluit bij de auto's die reeds op de vluchtstrook al aan het uitvoegen zijn, en je wilt gebruik maken van het stuk waar je officieel mag (kunt) uitvoegen is dat inderdaad gevaarlijk. Ik wil in ieder geval dat risico niet nemen. Dus of doorrijden in dat geval, of tijdig toch aansluiten bij het sliertje auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtr33
  • Laatst online: 22:31
Ivysaur schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:59:
Ik geloof dat niemand echt snapt wat OP bedoelde/vroeg. En ik de enige ben die het snapt, omdat ik het dagelijks meegemaakt heb.

Of zie ik dit verkeerd. Het is een welles, nietus, dittes, dattes aan het worden.
Wat TS vraagt is simpel:
SandaX schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:27:
Mijn vraag: wat is in deze situatie de beste / meest logische manier van handelen (mocht ik de afslag eerder missen)?
Het antwoord juridisch gezien ook, maar dat willen de meeste weg-(en forum-)gebruikers niet horen, omdat dat niet prettig is: doorrijden naar volgende afslag en daar de weg verlaten.

Zowel stilstaan op de rechter rijbaan bij een te korte/volle uitvoegbaan alsook het 'aansluiten' op de vluchtstrook is een overtreding van de RVV. In omgekeerde volgorde zijn ze daarnaast ook het meest gevaarlijk. De eerste die op de vuchtstrook gaat staan creëert daarmee feitelijk de meest gevaarlijke situatie.

Dit laat overigens onverlet dat indien dit op een bepaald punt een vrijwel standaard situatie is geworden, de wegbeheerder de situatie aan zou moeten passen. maar dat maakt naar eigen inzicht handelen niet legitiem.

[ Voor 4% gewijzigd door mtr33 op 17-10-2019 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 17:37
In de herhaling
Gebruik van de vluchtstrook
Zelfde topic alleen een paar jaar ouder.

Met daarin een gerechtelijke uitspraak, waarin de rechter een boete oplegt aan de vluchtstrook opsteller.
https://uitspraken.rechts...04:AR5212&showbutton=true

[ Voor 71% gewijzigd door pacificocean op 17-10-2019 19:41 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Ivysaur schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:59:

Ik snap het prima, daarom voeg ik mij veilig achter de file op de vluchtstrook.

Je kunt autistisch regeltjes vasthouden, maar daar heb je weinig aan met een auto in je achterkant, of nog erger, een vrachtwagen.

Aangezien er op de snelweg zelf geen file is, rijdt het achter je niet opeens zachter.

Stil gaan staan op een snelweg omdat je perse bij de afrit pas wil uitvoegen is levensgevaarlijk.

Echt heel vaak meegemaakt, ook met politie eromheen, die bekeurt dan niet.
En dan nog betaal ik liever een bekeuring, dan dat ik niet meer thuis kom of een afrit door moet rijden...

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk|IA op 17-10-2019 19:14 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 23:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Afbeeldingslocatie: https://images3.persgroep.net/rcs/3gGNzx2KSvX3L0Yb069S0YiBdrY/diocontent/100485175/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
Blijkbaar heeft rijkswaterstaat er geen problemen mee.
Gewoon veilig achteraan aansluiten op de vluchtstrook. voor iedereen een stuk veiliger! ook voor jezelf!.
ga zeker niet als 1 van de weinige de wijsneus uithangen. ik zal je er in elk geval niet tussen laten zodra de uitvoegstrook echt begint, je rijdt maar door naar de volgende afrit als je je zo aan de regels wilt houden!.

[ Voor 25% gewijzigd door Smuggler op 17-10-2019 19:27 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:05
Smuggler schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:25:
[Afbeelding]
Blijkbaar heeft rijkswaterstaat er geen problemen mee.
Gewoon veilig achteraan aansluiten op de vluchtstrook. voor iedereen een stuk veiliger! ook voor jezelf!.
ga zeker niet als 1 van de weinige de wijsneus uithangen. ik zal je er in elk geval niet tussen laten zodra de uitvoegstrook echt begint, je rijdt maar door naar de volgende afrit als je je zo aan de regels wilt houden!.
Nee, je leest verkeerd, er staat vluchtsrook. Dat betekent dat door de volle afrit de rook van de uitlaatgassen hinder kunnen geven (stank) op de hoofdrijbaan. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Misschien is het wel wachten tot het een keer goed fout gaat. Helaas vaak de waarheid maar voor nu zou ik gewoon achteraan sluiten.

Of je moet levensmoe zijn, maar bel dan aub met 0900-0113 (niet 113)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

pacificocean schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:54:
In de herhaling
Gebruik van de vluchtstrook
Zelfde topic alleen een paar jaar ouder.

Met daarin een gerechtelijke uitspraak, waarin de rechter een boete oplegt aan de vluchtstrook opsteller.
https://uitspraken.rechts...04:AR5212&showbutton=true
De boete is gehalveerd door de rechter!.
Ja het was fout, maar er waren verzachtende omstandigheden.
Rechter kon niet zomaar de hele boete schrappen, zou allemaal andere problemen met zich mee brengen. immers de wetgeving steeks nog gewoon slecht in elkaar op dit gebied.

Ik rij dagelijks op een punt waarbij ik een afslag moet hebben, meestal zit ik ruim van te voren rechts,
De afgelopen 4 jaar is het 2x gebeurd dat het stiller stond dat ik dacht. (en ik in 2km lengte geen ruimte kon vonden om veilig naar rechts te bewegen.
Dan ga ik niet op het einde stil staan om mij ertussen te proppen.
dan rij ik gewoon een stukje om. had ik maar beter vooruit moeten kijken, maar ik maak niet van mijn probleem iemands anders probleem.

stukje omrijden is voor mij bijna 40km, en zeker in de spits ruim een half uur. liever dat dan stilstaan op een doorgaande weg.
omweg: https://www.google.com/ma...,16.42z/data=!4m2!4m1!3e0

[ Voor 32% gewijzigd door Smuggler op 17-10-2019 20:20 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:37:
[...]
Daar heb je niet veel aan als een vrachtwagenschauffeur even niet op let en tonnen staal in je gebakje boort.

Ik schuif lekker aan op de vluchtstrook. Die boete, als je die al krijgt, heb ik liever dan een kist.

Overigens is zo uitvoegen niet aan te raden. Dus wel belangrijk om zicht te hebben op de achterste auto: YouTube: Nog even snel uitvoegen ppfff In België ( Actie vanaf +/- 1 min )(g...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:43
In België is het volgens mij veel meer gemeengoed dat dit gebeurd.
Daar zie je al jaren dat als de afrit, die in België toch al erg kort kunnen zijn, vol staat, mensen aansluiten op de vluchtstrook.
Weet niet hoe de Belgische wetgeving hiermee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Roenie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:43:
[...]
Daar heb je niet veel aan als een vrachtwagenschauffeur even niet op let en tonnen staal in je gebakje boort.

Ik schuif lekker aan op de vluchtstrook. Die boete, als je die al krijgt, heb ik liever dan een kist.

Overigens is zo uitvoegen niet aan te raden. Dus wel belangrijk om zicht te hebben op de achterste auto: YouTube: Nog even snel uitvoegen ppfff In België ( Actie vanaf +/- 1 min )(g...
Als je je remverlichting en je clignoteurs op de juiste manier gebruikt, voldoende afstand houdt, maar ook zorgt voor voldoende afstand tussen jou en je achterligger of een lagere snelheid tussen jou en de vier (vracht)auto's daarachter (spiegels!), dan kun je in principe gewoon langzaam vaart minderen en veilig uitvoegen daar waar de uitvoegstrook begint. Immers, je dient ook langzamer langs de file te rijden, ipv. met 100-130 km/h. 50-70 km/h is gebruikelijk en is eigenlijk al te snel, maar het verschil in remweg tussen 70-0 km/h en 100 km/h is echt fenomenaal groot. Zelfs een 2CV kan vanaf 70 km/h snel stilstaan. Bovendien heeft een groot deel van het (vracht)wagenpark automagische remmen met sensors die prima werken als er geen laagstaande zon is. En bij laagstaande zon kun je zelf ook maatregelen nemen om op te vallen voor je achterliggers.
Mielemuis schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:36:
In België is het volgens mij veel meer gemeengoed dat dit gebeurd.
Daar zie je al jaren dat als de afrit, die in België toch al erg kort kunnen zijn, vol staat, mensen aansluiten op de vluchtstrook.
Weet niet hoe de Belgische wetgeving hiermee omgaat.
In Belgie moet je wel de vluchtstrook gebruiken, omdat er een minimumsnelheid is op de autosnelweg. Blijkbaar vindt de Belgische wetgever file ongewenst. In Nederland is dat beter geregeld: Er geldt een minimum constructiesnelheid. Je mag dus wel langzamer rijden als dat nodig is (file op jouw of de naastgelegen rijbanen) en naar wat redelijk is. Een vrachtauto die met 86 km/h langs een file raast is dus per definitie al verkeerd bezig en kan op basis van het bekende artikel z'n rijbewijs inleveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 17-10-2019 23:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Trommelrem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:45:
[...]

Als je je remverlichting en je clignoteurs op de juiste manier gebruikt, voldoende afstand houdt, maar ook zorgt voor voldoende afstand tussen jou en je achterligger of een lagere snelheid tussen jou en de vier (vracht)auto's daarachter (spiegels!), dan kun je in principe gewoon langzaam vaart minderen en veilig uitvoegen daar waar de uitvoegstrook begint. Immers, je dient ook langzamer langs de file te rijden, ipv. met 100-130 km/h. 50-70 km/h is gebruikelijk en is eigenlijk al te snel, maar het verschil in remweg tussen 70-0 km/h en 100 km/h is echt fenomenaal groot. Zelfs een 2CV kan vanaf 70 km/h snel stilstaan. Bovendien heeft een groot deel van het (vracht)wagenpark automagische remmen met sensors die prima werken als er geen laagstaande zon is. En bij laagstaande zon kun je zelf ook maatregelen nemen om op te vallen voor je achterliggers.
Je bent wel heel eigenwijs, uitvoegen lukt echt niet als het vast staat op de uitvoegstrook en vluchtstrook ivm file!

Dan is het stilstaan of doorrijden.
Stilstaan op een doorgaande snelweg is echt niet slim. We gaan er even vanuitgaande de snelweg geen filevorming heeft, dan rijdt het namelijk niet opeens langzamer.

Ook mét remlichten is dat vragen om problemen:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Trommelrem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:45:
[...]

Als je je remverlichting en je clignoteurs op de juiste manier gebruikt, voldoende afstand houdt, maar ook zorgt voor voldoende afstand tussen jou en je achterligger of een lagere snelheid tussen jou en de vier (vracht)auto's daarachter (spiegels!), dan kun je in principe gewoon langzaam vaart minderen en veilig uitvoegen daar waar de uitvoegstrook begint.(...) Bovendien heeft een groot deel van het (vracht)wagenpark automagische remmen met sensors die prima werken als er geen laagstaande zon is. En bij laagstaande zon kun je zelf ook maatregelen nemen om op te vallen voor je achterliggers.
[...]...
Leef je in de ideale wereld of zo? Een groot snelheidsverschil op de rijbaan is 'killing'. Als je niet mee wil rijden met de gemiddelde snelheid van de auto's dan ben je gevaarlijk bezig. Ik ben niet bang aangelegd, maar langzaam rijden met mensen achter mij waarvan ik niet weet of zij opletten daar voel ik mij niet heel comfortabel bij. En dan kun je je knipperlichten aanzetten en je rem aantikken om het achteropkomend verkeer te waarschuwen, maar dat helpt niet bij een malloot die afgestompt met zijn blik op oneindig zijn (vracht)auto bij mij achterin parkeert. Vertrouw niet op de oplettendheid van anderen, maar neem maatregelen om te voorkomen dat je minder risico loopt. En ik doe dat dus door aan te schuiven op de vluchtstrook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:54
Aanschuiven op de vluchtstrook lijkt me nou niet echt veilig. Zat vrachtwagenchauffeurs die half over de vluchtstrook rijden.
Men moet gewoon op de rechterbaan blijven zodat eventuele matrix borden aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Het is nog veel leuker als het bij dit soort dubbele uitvoegstroken plaatsvind. Zoals A12R bij velperbroek.

Afbeeldingslocatie: https://www.wegenwiki.nl/images/thumb/Taper_A28_Maarn.jpg/400px-Taper_A28_Maarn.jpg

Mensen rijden vanuit de vluchtstrook zo door naar de linker uitvoegstrook. Negeren compleet alle verkeer wat de linkeruitvoegstrook op wil.

Wie gaat er eigenlijk voor in deze situatie? Hoofdrijbaan naar linkeruitvoegstrook of Rechteruitvoegstrook naar Linkeruitvoegstrook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:26:
Het is nog veel leuker als het bij dit soort dubbele uitvoegstroken plaatsvind. Zoals A12R bij velperbroek.

[Afbeelding]

Mensen rijden vanuit de vluchtstrook zo door naar de linker uitvoegstrook. Negeren compleet alle verkeer wat de linkeruitvoegstrook op wil.

Wie gaat er eigenlijk voor in deze situatie? Hoofdrijbaan naar linkeruitvoegstrook of Rechteruitvoegstrook naar Linkeruitvoegstrook?
Degene met de grootste auto en/of lef ;)

Dit soort dingen zijn vaak toch een kwestie van gewoon doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:26:

[Afbeelding]

Dat is een onbeveiligde taper, eigenlijk een onwenselijke situatie.
Tegenwoordig zie je dat ze steeds meer beveiligd worden met een doorgetrokken streep. Dat lost het probleem op wat jij noemt.

Afbeeldingslocatie: https://www.wegenwiki.nl/images/Taper_A4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

B00st3r schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Maar daar staat/stond een bord dat het moet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de A200 vanuit haarlem naar de A9 hebben ze van de vluchtstrook een langere uitvoegstrook gemaakt. Naar Lelystad op de A6 ook. Als er maar genoeg mensen staan wordt de weginrichting misschien aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
bouwfraude schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:20:
Op de A200 vanuit haarlem naar de A9 hebben ze van de vluchtstrook een langere uitvoegstrook gemaakt. Naar Lelystad op de A6 ook. Als er maar genoeg mensen staan wordt de weginrichting misschien aangepast.
Dit is pas aangepast nadat de politie bijna dagelijks werd gebeld doordat mensen over de vluchtstrook reden en voorrang namen op mensen die wel op de juiste plek uitvoegden. Soms werd er dan een eenheid gestuurd om boetes uit te schrijven. De politie heeft de lokale wegbeheerder gevraagd met een oplossing te komen, die hebben daarna de uitvoegstrook verlengd. Alleen is de uitvoegstrook nog steeds niet lang genoeg en rijden er nog steeds mensen op de vluchtstrook. Als je de politie belt dan komen ze in sommige gevallen nog langs om boetes uit te delen en dat moeten we als automobilisten gewoon blijven doen. Asociaal weggedrag moet worden bestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

Dat is een onbeveiligde taper, eigenlijk een onwenselijke situatie.
Tegenwoordig zie je dat ze steeds meer beveiligd worden met een doorgetrokken streep. Dat lost het probleem op wat jij noemt.

[Afbeelding]
In theorie lost dat het probleem op, te vaak zie je ook met dit soort situaties dat bestuurders op de uitvoegstrook alsnog de doorgetrokken streep negeren om naar de "snellere" uitvoegstrook te gaan.

Zoals met alles, zonder handhaving blijft het verkeer een beetje het wilde westen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:19

Koenvh

Hier tekenen: ______

Dit is wat de politie ervan zegt (vanaf 5:20):

🠕 This side up

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:23
Zo zie je maar weer. Volkomen logische reactie van de politie. Je gezond verstand gebruiken. Op een rijstrook waar geen file is ineens stoppen om uit te voegen is levensgevaarlijk. Gewoon netjes opstellen op de vluchtstrook veroorzaakt het minste gevaar.

Anticiperen. Dat leer je niet in een boekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:29:
[...]
Asociaal weggedrag moet worden bestraft.
Dat is waar maar er is een verschil tussen aanpassen aan de omstandigheden en star de regeltjes blijven volgen.
Om de A4 op te komen vinden sommigen het ook nodig om meteen aan het begin van de oprit
met 2 rijstroken in te ritsen ipv de dubbele rijstrook te gebruiken tot het eind en daar te ritsen.
Met dat vroege ritsen blokkeren ze de hele kruising ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
De beste agent begint al met "ik denk" en gelukkig heeft hij ongelijk. Die man moet worden ontslagen. Een poligieagent mag niet denken maar moet uitvoeren. De politie is de uitvoerende macht, niet de wetgevende macht of rechterlijke macht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Beetje kip/ei probleem. Stilstaan op de rijbaan mag niet (BM bij file op de hoofd rijbaan). En stilstaan op de vluchtstrook ook niet. Enige juiste oplossing is doorrijden naar de volgende afslag en daar verder naar je bestemming.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Trommelrem schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:48:
[...]

De beste agent begint al met "ik denk" en gelukkig heeft hij ongelijk. Die man moet worden ontslagen. Een poligieagent mag niet denken maar moet uitvoeren. De politie is de uitvoerende macht, niet de wetgevende macht of rechterlijke macht.
Beste Agent gebruikt gewoon zijn gezond verstand.
Als iedereen dat zou doen hadden we deze discussie niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Smuggler schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Beste Agent gebruikt gewoon zijn gezond verstand.
Als iedereen dat zou doen hadden we deze discussie niet gehad.
Onlangs zat ik in een taxi en de taxichauffeur werd staandegehouden. De chauffeur werd door de agent aangesproken vanwege een klein defect aan de auto en de agent vond dat onveilig. Ik kon er op een gegeven moment niet meer zo goed tegen en ik kwam tussenbeide. Ik heb de agent gezegd dat hij beter niets meer kon zeggen. De wetgever heeft immers bepaald dat het defect aan de auto binnen alle wettelijke marges valt en hij heeft daar verder niets over te vinden. Ik heb hem vriendelijk verzocht z'n werk correct uit te voeren en te vertrekken. Hij kon niet anders en hij droop af. Agenten die een mening hebben zijn een gevaar voor onze democratie, zo ook deze agent die ons gezonde verstand ondermijnt met z'n ideeen omtrent het over de vluchtstrook rijden. De agent is de uitvoerende macht, meer niet.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Trommelrem schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:08:
[...]

Onlangs zat ik in een taxi en de taxichauffeur werd staandegehouden. De chauffeur werd door de agent aangesproken vanwege een klein defect aan de auto en de agent vond dat onveilig. Ik kon er op een gegeven moment niet meer zo goed tegen en ik kwam tussenbeide. Ik heb de agent gezegd dat hij beter niets meer kon zeggen. De wetgever heeft immers bepaald dat het defect aan de auto binnen alle wettelijke marges valt en hij heeft daar verder niets over te vinden. Ik heb hem vriendelijk verzocht z'n werk correct uit te voeren en te vertrekken. Hij kon niet anders en hij droop af. Agenten die een mening hebben zijn een gevaar voor onze democratie, zo ook deze agent die ons gezonde verstand ondermijnt met z'n ideeen omtrent het over de vluchtstrook rijden. De agent is de uitvoerende macht, meer niet.
De agent droop waarschijnlijk af omdat hij geen zin had in een discussie met een betweter. Maar wel een stoer verhaal voor op verjaardagen hoor.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:19

Koenvh

Hier tekenen: ______

[...]

Klopt, maar als wetten zo binair waren geweest hadden we ook geen rechtelijke macht nodig gehad, dan waren zaken namelijk snel opgelost. In het echt zijn dingen niet zo zwart-wit, zoals ook uit de video blijkt. De wetgever zegt dat ik geval van noodzaak de vluchtstrook mag worden gebruikt. De agent hier vindt het noodzaak, jij klaarblijkelijk niet. Dat is niet zelf wetten maken, maar wel wetten interpreteren. Daar gaat deze discussie hier ook over. Van ontslag lijkt me hier dus ook al helemaal geen sprake.

PS: Het is F. Zuiderhoek, persvoorlichter van (destijds) de KLPD, dus zijn raad heeft wel meer waarde dan een willekeurige stem op het internet.

[ Voor 8% gewijzigd door Koenvh op 19-10-2019 21:32 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
[...]

Het is ook nooit goed hè?!

Rijd jij lekker door naar de volgende afrit, sluiten wij met z’n allen achter aan op de vluchtstrook!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik denk dat we in deze discussie wel met elkaar eens zijn dat iedereen zoveel mogelijk dient te anticiperen en gezond verstand te gebruiken.

Je ziet bij de afslag een file op de vluchtstrook staan. Naast de afrit de rechterbaan blokkeren en het overige (zwaar) verkeer zoals vrachtauto’s en automobilisten hinderen lijkt mij niet wenselijk. Je brengt niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar.

Resumerend: De meest gangbare optie is doorrijden tot de volgende afslag en dan je weg zien te vinden.

Wat doen mensen: Juist de bovenste scenario wat vaak voor levensgevaarlijke acties en wanneer het fout gaat; vaak tot zwaargewonden tot gevolg. Je wil niet weten wat voor een ravage een vrachtauto kan aanrichten. Je hebt gewoon niks meer te vertellen als er een met volle snelheid achterop klapt.

Wat ook niet wenselijk is maar vaak gedoogd ziet worden is dat automobilisten op de vluchtstrook achteraan de al staande file aan sluiten. Je brengt ook hier niet alleen jezelf maar ook andere mensen in gevaar. Een afrit is zo ontworpen dat je veilig de hoofdrijbaan kunt verlaten. Een vluchtstrook is dit niet. Het is een pak smaller. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen ‘what if’ of wat als er een vrachtauto met een uitzonderlijk brede lading langs de stilstaande file moet rijden? Moet hij of zij maar half over de midden geleiders rijden? Ook hier benoem ik een situatie wat niet uitzonderlijk is. Wat als een automobilist niet op let en half op de vluchtstrook komt te rijden terwijl zij achter een vrachtauto zit te rijden die (al) half het zicht ontneemt?

Het is spelen of gokken met je leven.

De ambulance / hulpdiensten moeten we uiteraard ook niet vergeten maar vaak lossen zij de situatie zelf wel op omdat zij voorrangsvoertuigen zijn. Dit neemt niet weg dat er ook een gevaarzetting voor hun op speelt wanneer er en stilstaande file op de vluchtstrook staat. Ideaal is het niet.

Het punt is men volgen elkaar maar en gebruiken hun gezonde verstand niet. Voor mij zijn de bovenstaande situaties in alle gevallen niet wenselijk en zeker niet veilig. Ik zou dan ook nooit op de vluchtstrook voor een afrit stil willen staan. Puur alleen al vanwege de gevaarzetting.

Mijn advies is hou je verkeersinformatie in de gaten, check regelmatig voor vertrek de files en mocht er toch spontaan een file ontstaan: Kijk dan wat je mogelijkheden zijn, anticipeer bij een beginnende filevorming; vaak heb je wel wat ruimte om veilig uit te voegen. Bij een lange file van 3 kilometer of meer: Gebruik je gezonde verstand en rij alsjeblieft door naar de volgende afslag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jeroenneman schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

De agent droop waarschijnlijk af omdat hij geen zin had in een discussie met een betweter. Maar wel een stoer verhaal voor op verjaardagen hoor.
Dan moet je wel worden uitgenodigd voor een verjaardag :F

/En inderdaad, gewoon gezond verstand gebruiken. Het is niet altijd zwart/wit of 0/1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
BlakHawk schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Het is ook nooit goed hè?!

Rijd jij lekker door naar de volgende afrit, sluiten wij met z’n allen achter aan op de vluchtstrook!
Ja, ik zou inderdaad doorrijden naar de volgende afrit. Gelukkig is er altijd ruimte waar de afrit begint en kun je er altijd direct tussen. Tot nu toe heb ik maar een keer meegemaakt dat ik wel ben doorgereden Ga jij maar lekker een gevaarlijke situatie creeeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 18:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rJ4Qs6n1LTbns6IjgrCKqoi0/thumb.jpg

Jarenlang heeft dit bord op de A2 bij Vinkeveen gestaan. Helder voor iedereen en zorgde ervoor dat de doorgaande rijbanen veel beter konden doorrijden. Sinds een jaar oid is het onderbord verwijderd (lang leve Google Maps), in de praktijk zie je automobilisten dit blijven doen. De enkeling die dan doorrijdt naar de 'echte' afslag en dan vol op de rem gaat staan om in te voegen veroorzaakt juist een gevaarlijke situatie.

Alle automobilisten op de doorgaande banen hebben zich erop ingesteld dat alles voor afslaan al op de vluchtstrook staat en regelmatig zie je dan ook dat een vrachtauto ineens in de ankers moet om dat een 'regeltjes-nazi' zijn auto plots stil zet met richtingwijzer naar rechts aan.

Autorijden doe je met inzicht en niet met alleen maar regeltjes-logica. Ik doe elke dag Rotterdam-Amsterdam en vice versa en als ik me al die jaren puur aan de regeltjes had gehouden en niet had geanticipeerd/mijn gedrag had aangepast aan de situatie, had ik al tientallen ongelukken gehad of veroorzaakt.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Trommelrem schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Ja, ik zou inderdaad doorrijden naar de volgende afrit. Gelukkig is er altijd ruimte waar de afrit begint en kun je er altijd direct tussen. Tot nu toe heb ik maar een keer meegemaakt dat ik wel ben doorgereden Ga jij maar lekker een gevaarlijke situatie creeeren.
Bij mij kom je er niet tussen hoor 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
BlakHawk schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:47:
[...]

Bij mij kom je er niet tussen hoor 😬
Succes!. Ik ben al een keer aangereden in deze situatie door iemand die de vluchtstrook verliet. De verzekering heeft de schade volledig op de ander verhaald en ik ben volledig schadeloos gesteld. De ander was iemand die het gat koste wat kost dicht wilde gooien. Als ik voor de wet voorrang heb, dan neem ik het ook als de veiligheid dat toelaat.

Er zijn wel vaker van dat soort aso's, die anderen er perse niet tussen willen laten. Ik laat waar mogelijk altijd anderen ertussen, omdat het verkeer een kwestie van gunnen is. Het is het niet waard om iemand anders te blokkeren voor geen gewin (1 seconde eerder op je werk?). Als iemand bij mij probeert een gat dicht te gooien dan win ik altijd.
MasterMaceMichu schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:16:
[Afbeelding]

Jarenlang heeft dit bord op de A2 bij Vinkeveen gestaan. Helder voor iedereen en zorgde ervoor dat de doorgaande rijbanen veel beter konden doorrijden. Sinds een jaar oid is het onderbord verwijderd (lang leve Google Maps), in de praktijk zie je automobilisten dit blijven doen. De enkeling die dan doorrijdt naar de 'echte' afslag en dan vol op de rem gaat staan om in te voegen veroorzaakt juist een gevaarlijke situatie.
Op dit bord staat "pas op voor file op de vluchtstrook." Er staat niet "je mag op de vluchtstrook rijden." Dat mag namelijk niet.
Alle automobilisten op de doorgaande banen hebben zich erop ingesteld dat alles voor afslaan al op de vluchtstrook staat en regelmatig zie je dan ook dat een vrachtauto ineens in de ankers moet om dat een 'regeltjes-nazi' zijn auto plots stil zet met richtingwijzer naar rechts aan.
Niemand zet zijn auto stil op de rijbaan, je mindert ver vantevoren al vaart (omdat je simpelweg niet met 100+ langs stilstaande auto's rijdt) en zodra de uitvoegstrook begint zet je je auto ertussen. Je hoeft dus op geen enkel moment stil te staan op de hoofdrijbaan.
Autorijden doe je met inzicht en niet met alleen maar regeltjes-logica. Ik doe elke dag Rotterdam-Amsterdam en vice versa en als ik me al die jaren puur aan de regeltjes had gehouden en niet had geanticipeerd/mijn gedrag had aangepast aan de situatie, had ik al tientallen ongelukken gehad of veroorzaakt.
De regels zijn breed genoeg voor eigen inzicht. Soms zijn regels duidelijk en afgebakend: Niet op de vluchtstrook staan behalve bij noodgevallen. Een file is geen noodgeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 18:29
Tja....Je kunt je aan de hele Wegen verkeerswet houden, maar dan kom jij echt nooit aan op je werk, succes met 2 seconden afstand houden, bijvoorbeeld....

Waarom denk je dat dat bord en onderbord er staan? Omdat het nu eenmaal de praktijk is, gedurende lange tijd. Ze hadden er ook standaard agentjes neer kunnen zetten om te bekeuren, dat doen ze niet omdat het in dit geval gewoon gedoogd wordt.

En over dat stilzetten: Dat gebeurt dus echt regelmatig! Niet alleen daar, maar ook bijvoorbeeld bij het Gouwe Aquaduct. Daar zijn aardappels die vrolijk op de baan naar Den Haag blijven rijden , om vervolgens net voor uitvoegstrook op houdt in de ankers gaan....

Maar ja, doe jij lekker de regeltjes naleven, ik rij wel om je heen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Trommelrem schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:26:
[...]

Succes!. Ik ben al een keer aangereden in deze situatie door iemand die de vluchtstrook verliet. De verzekering heeft de schade volledig op de ander verhaald en ik ben volledig schadeloos gesteld. De ander was iemand die het gat koste wat kost dicht wilde gooien. Als ik voor de wet voorrang heb, dan neem ik het ook als de veiligheid dat toelaat.

Er zijn wel vaker van dat soort aso's, die anderen er perse niet tussen willen laten. Ik laat waar mogelijk altijd anderen ertussen, omdat het verkeer een kwestie van gunnen is. Het is het niet waard om iemand anders te blokkeren voor geen gewin (1 seconde eerder op je werk?). Als iemand bij mij probeert een gat dicht te gooien dan win ik altijd.
Precies dit soort mentaliteit is waarom er tegenwoordig zoveel agressie is in het verkeer. Ja, puur wet technisch gezien heb je gelijk, daarom ook dat je schadeloos gesteld bent. Maar die hele, ik heb gelijk dus ik neem gewoon mijn voorrang en als je het er niet mee eens bent druk ik m toch lekker door (lease auto toevallig?) is gewoon diep en diep triest en maakt het er niet veiliger op. Doe gewoon normaal en slik je trots een keer in, je gaat er niet dood van, je voorrang nemen en die hele 'ik-heb-gelijk-dus-de-tering-voor-jou' is wel iets waar je met een paar ongustige omstandigheden het loodje bij legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
MasterMaceMichu schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:34:
Tja....Je kunt je aan de hele Wegen verkeerswet houden, maar dan kom jij echt nooit aan op je werk
Ik kom gewoon aan op m'n werk hoor, ook al laat ik er wellicht 20 tussen.
succes met 2 seconden afstand houden, bijvoorbeeld....
Het is echt een fabel dat als je twee of meer seconden afstand houdt, dat heel de wereld hem ertussen gooit. Dat gebeurt 1 op de 10x. En dan kom je een minuut later op je werk aan. Is dat jouw probleem? Nee. Zo ja, dan moet je ander werk zoeken.
Waarom denk je dat dat bord en onderbord er staan? Omdat het nu eenmaal de praktijk is, gedurende lange tijd. Ze hadden er ook standaard agentjes neer kunnen zetten om te bekeuren, dat doen ze niet omdat het in dit geval gewoon gedoogd wordt.
Dus als er een beer op staat dan kun je gewoon vrijuit beren op de weg werpen. Dat bord geeft aan dat er een gevaarlijke situatie is, namelijk dat er mensen op de vluchtstrook staan zonder noodzaak.
En over dat stilzetten: Dat gebeurt dus echt regelmatig! Niet alleen daar, maar ook bijvoorbeeld bij het Gouwe Aquaduct. Daar zijn aardappels die vrolijk op de baan naar Den Haag blijven rijden , om vervolgens net voor uitvoegstrook op houdt in de ankers gaan....
Die moet je er gewoon tussen laten. Het is niet aan iemand om te oordelen waarom iemand hem ergens tussen gooit, misschien heeft die persoon wel haast. Daarom laat ik mensen er over het algemeen gewoon tussen. Nee, het is niet netjes als mensen hem er op het laatste moment tussen gooien, maar het is veiliger om iemand er wel tussen te laten en wellicht heeft diegene er een hele goede reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
[...]

[...]
Op dit bord staat "pas op voor file op de vluchtstrook." Er staat niet "je mag op de vluchtstrook rijden." Dat mag namelijk niet.

[...]
Niemand zet zijn auto stil op de rijbaan, je mindert ver vantevoren al vaart (omdat je simpelweg niet met 100+ langs stilstaande auto's rijdt) en zodra de uitvoegstrook begint zet je je auto ertussen. Je hoeft dus op geen enkel moment stil te staan op de hoofdrijbaan.

[...]

De regels zijn breed genoeg voor eigen inzicht. Soms zijn regels duidelijk en afgebakend: Niet op de vluchtstrook staan behalve bij noodgevallen. Een file is geen noodgeval.
Geeft niet, dat kost max een eigen risico welke ook weer als kostenpost opvoerbaar is, dus aftrekbaar van de bijtelling :+

Bij normaal ritsen laat ik natuurlijk wel een auto ertussen, maar situatie zoals jij schetst niet...

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk|IA op 20-10-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:36
Wat dacht je ervan je baas te vragen andere werktijden te maken? Twee uur eerder beginnen en twee uur vroeger stoppen? Gewoon een optie?

Vluchtstrook is verboden.... pas uitvoegen bij uitvoegstrook..... beetje hetzelfde als bij het rits3n, doooooorrijden tot het einde en snelheid middelen met de rechterbaan. Doet ook bijna niemand.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:23
[...]
Hoe doe je dat precies dan? Al rijdend op de hoofdrijbaan jezelf tussen een aaneengesloten rij stilstaande auto’s persen op de uitvoegstrook? Wat een onzin zeg. Als je dat serieus probeert dan mag jij je rijbewijs inleveren want je creëert een levensgevaarlijke situatie die in theorie klopt maar die in de praktijk onhaalbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
Toevallig vanmorgen deze situatie om vanaf de A27 de A59 (Hooipolder) te komen. Ik zat links, reed goed door en tijdens het inhalen van een vrachtwagen tussen het 1200 en het 600 meter bord zag ik de mensen afremmen en aansluiten op de vluchtstrook, "shit". De doorgaand verkeer op de A27 reed op volle snelheid en de vluchtstrook stond (nagenoeg) stil en er waren geen gaten. Dan ga ik hem er niet tussen gooien of op de hoofdrijbaan afremmen, dat is echt te veel risico. Doorrijden naar de volgende afrit, daar even draaien en klaar. Jammer van die 7 kilometer extra, maar het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:20:
Toevallig vanmorgen deze situatie om vanaf de A27 de A59 (Hooipolder) te komen. Ik zat links, reed goed door en tijdens het inhalen van een vrachtwagen tussen het 1200 en het 600 meter bord zag ik de mensen afremmen en aansluiten op de vluchtstrook, "shit". De doorgaand verkeer op de A27 reed op volle snelheid en de vluchtstrook stond (nagenoeg) stil en er waren geen gaten. Dan ga ik hem er niet tussen gooien of op de hoofdrijbaan afremmen, dat is echt te veel risico. Doorrijden naar de volgende afrit, daar even draaien en klaar. Jammer van die 7 kilometer extra, maar het is niet anders.
idd, dat heb ik ook wel eens. Ik zie het dan meer als mijn eigen fout dat ik het niet eerder zag (te lang links blijven rijden) en rij dan maar door naar de volgende afrit.
Je auto er toch tussen proppen vind ik echt een van de asociaalste dingen in het verkeer. Net als bij een ritsstrook als enige met hoge snelheid helemaal tot het einde doorrijden en er tussen drukken, terwijl iedereen ondertussen al naar de rechter baan is geritst.

Ik vergelijk het altijd met wachten in de rij bij de supermarkt. We willen allemaal aan de beurt komen, dus sluit gewoon achter aan in de rij. Waarom zou jij als enige wel voor mogen kruipen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 18:38

AzzKickah

06-CENSORED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TheBrut3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:20:
[...]
Dan ga ik hem er niet tussen gooien of op de hoofdrijbaan afremmen, dat is echt te veel risico.
Ik zie dat anders te vaak gebeuren onder het Gouwe aquaduct (A12 => A20).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
...Ik ben al een keer aangereden in deze situatie door iemand die de vluchtstrook verliet. De verzekering heeft de schade volledig op de ander verhaald en ik ben volledig schadeloos gesteld. De ander was iemand die het gat koste wat kost dicht wilde gooien...
Je bent iemand van de regels en hebt gelijk gekregen. Alleen daarna schrijf je dit:
...Als ik voor de wet voorrang heb, dan neem ik het ook als de veiligheid dat toelaat....
Aangezien er een aanrijding ontstond was het toch juist niet veilig om voorrang te nemen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17

MeNTaL_TO

The future is not set

Trommelrem schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:52:
[...]
Ik kom gewoon aan op m'n werk hoor, ook al laat ik er wellicht 20 tussen.
[...]
Het is echt een fabel dat als je twee of meer seconden afstand houdt, dat heel de wereld hem ertussen gooit. Dat gebeurt 1 op de 10x. En dan kom je een minuut later op je werk aan. Is dat jouw probleem? Nee. Zo ja, dan moet je ander werk zoeken.
Dan heb jij echt geen idee hoeveel 2 seconden is, ik mijn huidige auto heb ik een afstandsmeter (in tijd) tot mijn voorganger en 2 seconden op een normale 100 km/h is echt veel, weet niet hoe jij op 1:10 komt, maar onzettend veel mensen gooien hem ertussen en omdat weer aan 2 seconden te komen....

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Freee!! schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Als je daar op de A12 blijft kun je ook maar beter op de linker 2 rijstroken blijven. Want op de rechter staat bijna altijd wel iemand stil die op het laatste moment nog naar de A20 wil.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RocketKoen schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:29:
[...]
Als je daar op de A12 blijft kun je ook maar beter op de linker 2 rijstroken blijven. Want op de rechter staat bijna altijd wel iemand stil die op het laatste moment nog naar de A20 wil.
En als ik naar de A20 wil, neem ik over het algemeen een afslag eerder en de Moordrecht-boog. En als ik op de brug zie, dat de A20 echt vast staat onder het aquaduct, ga ik zo de A12 weer op en steek door bij Zevenhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:24
Roenie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:11:
[...]
Aangezien er een aanrijding ontstond was het toch juist niet veilig om voorrang te nemen? :?
Ik lees het toch anders, hij zei ook "De ander was iemand die het gat koste wat kost dicht wilde gooien"
Dus.. zo'n aso die niemand voor hem toelaat, ook heeft die ander al ruimte en wellicht met de neus erin.
Zo vaak meegemaakt met invoegen, ritsen, etc. Niemand wil niemand gunnen, maar kom op zeg.
Als je idd gelijk heb, a la, maar vaak heeft de ritser gewoon voorrang en je mag het niet leuk vinden maar je moet toch ruimte geven. Het is wel zo dat ik altijd de vuistregel "1 voor 1" hanteer, dus bij file waar je moet ritsen, ga ik vanuit dat we om en om moeten gaan (dus niet dat van de ritsende rij 10 auto's gaan ritsen en geef geen ruimte voor auto van hoofdbaan - omdat voorrang. Wij moeten ook elkaar gunnen, gewoon om en om)

Trommelrem wordt nu masaal aangevallen. Maar in principe heeft ie gewoon gelijk. Ik ga zelf ook niet op vluchtstrook aansluiten - wettelijk mag het niet. Nogmaals, allemaal moet ook met gezonde verstaan gebeuren natuurlijk. Dus niet vol op de rem op laatste moment, gewoon vaart verminderen, richting aangeven, zoals hoe het altijd ook hoort met afritten. En als ik echt geen ruimte krijg, ben ik ook niet zo dom om mijn auto stil te laten staan op hoofdrijbaan met auto's achter mij met volle vaart. Dat is gewoonweg dom en levensgevaarlijk. Dus gewoon doorrijden (heeft Trommelrem trouwens ook gezegd in een van zijn post).

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:46
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:27:
[...]
Nou sorry dat ik reageer maar...
Er tussen "wurmen" is de fout van de automobilist zelf, vaak is het bewust aso gedrag om voor te kruipen, de automobilist moet dan in dat geval doorrijden ipv tussen "wurmen" want dat is eigenlijk artikel 5 als een agent dat ziet.
Als je nou even goed leest waar de discussie over gaat kom je ook niet met van die vreemde opmerkingen.

De mensen die zich er volgens TS "tussen moeten wurmen" houden zich als enige aan de wet (want die staan als enige niet op de vluchstrook), hoe is dat precies aso? Misschien in dit geval niet het meest veilige maar zeker niet aso.
gergs schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Ik lees het toch anders, hij zei ook "De ander was iemand die het gat koste wat kost dicht wilde gooien"
Dus.. zo'n aso die niemand voor hem toelaat, ook heeft die ander al ruimte en wellicht met de neus erin.
Zo vaak meegemaakt met invoegen, ritsen, etc. Niemand wil niemand gunnen, maar kom op zeg.
Als je idd gelijk heb, a la, maar vaak heeft de ritser gewoon voorrang en je mag het niet leuk vinden maar je moet toch ruimte geven. Het is wel zo dat ik altijd de vuistregel "1 voor 1" hanteer, dus bij file waar je moet ritsen, ga ik vanuit dat we om en om moeten gaan (dus niet dat van de ritsende rij 10 auto's gaan ritsen en geef geen ruimte voor auto van hoofdbaan - omdat voorrang. Wij moeten ook elkaar gunnen, gewoon om en om)

Trommelrem wordt nu masaal aangevallen. Maar in principe heeft ie gewoon gelijk. Ik ga zelf ook niet op vluchtstrook aansluiten - wettelijk mag het niet. Nogmaals, allemaal moet ook met gezonde verstaan gebeuren natuurlijk. Dus niet vol op de rem op laatste moment, gewoon vaart verminderen, richting aangeven, zoals hoe het altijd ook hoort met afritten. En als ik echt geen ruimte krijg, ben ik ook niet zo dom om mijn auto stil te laten staan op hoofdrijbaan met auto's achter mij met volle vaart. Dat is gewoonweg dom en levensgevaarlijk. Dus gewoon doorrijden (heeft Trommelrem trouwens ook gezegd in een van zijn post).
De reden dat mensen over die mening vallen is omdat legaal != veilig. Je kunt het draaien hoe je wilt maar het is gewoon niet veilig op die manier. En Trommelrem denkt dat je bij stil staande auto's in kan voegen zonder eerst stil te staan op de hoofdrijbaan, dit gaat natuurlijk niet.

[ Voor 54% gewijzigd door EpicKip op 25-10-2019 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
gergs schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Voorrang hoor je te krijgen en niet te nemen. Trommelrem deed dat wel, terwijl hij een aanrijding had kunnen voorkomen door niet door te drukken maar door te rijden. Hij beweerde inderdaad zelf dat je in zo een geval door moet rijden, dus het is mij een raadsel waarom hij dat dan niet doet. Kortom, om andere mensen terecht te wijzen op het overtreden van de wet gaat hij zelf de wet overtreden.

En daarbij, dan staan daar dus twee auto's aan het begin van de uitvoegstrook met schade. Hopelijk gingen zij snel van de snelweg af, maar dat duurt toch ook weer langer. Wie weet kom je de verkeerde tegen of ben je dat zelf en gaan mensen met elkaar op de vuist naast de snelweg.

Eerder heeft Trommelrem over agenten geschreven dat de politie de uitvoerende macht is en niet de rechtsprekende of wetgevende macht. Alleen Trommelrem is geen van die drie terwijl hij met zijn actie wel op de stoel van de politie gaat zitten.

Overigens snap ik dat dat sommige mensen dat doen uit een gevoel van rechtvaardigheid of omdat hun ego gekrenkt is, maar zeg dan niet dat het je om de verkeersveiligheid te doen is. Want je werkt er dan aan mee om de situatie juist onveiliger te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:24
Roenie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:44:
[...]
Voorrang hoor je te krijgen en niet te nemen. Trommelrem deed dat wel, terwijl hij een aanrijding had kunnen voorkomen door niet door te drukken maar door te rijden. Hij beweerde inderdaad zelf dat je in zo een geval door moet rijden, dus het is mij een raadsel waarom hij dat dan niet doet. Kortom, om andere mensen terecht te wijzen op het overtreden van de wet gaat hij zelf de wet overtreden.

En daarbij, dan staan daar dus twee auto's aan het begin van de uitvoegstrook met schade. Hopelijk gingen zij snel van de snelweg af, maar dat duurt toch ook weer langer. Wie weet kom je de verkeerde tegen of ben je dat zelf en gaan mensen met elkaar op de vuist naast de snelweg.

Eerder heeft Trommelrem over agenten geschreven dat de politie de uitvoerende macht is en niet de rechtsprekende of wetgevende macht. Alleen Trommelrem is geen van die drie terwijl hij met zijn actie wel op de stoel van de politie gaat zitten.

Overigens snap ik dat dat sommige mensen dat doen uit een gevoel van rechtvaardigheid of omdat hun ego gekrenkt is, maar zeg dan niet dat het je om de verkeersveiligheid te doen is. Want je werkt er dan aan mee om de situatie juist onveiliger te maken.
Ik ben met je eens dat veiligheid ten alle tijd wel boven staat. Ik heb helaas wel vaker meegemaakt dat bepaalde aso's het gat koste wat kost dicht wilde gooien - dit is kinderachtig gedrag - en sterker nog, onveilig. Wij moeten gewoon elkaar meer gaan gunnen.
In dat situatie van Trommelrem zijn aanrijding kan ik voorstellen (hierna puur aanname dus dont shoot me, probeer alleen de mogelijke situatie te schetsen) dat Trommelrem bijv wel ruimte ziet en die wilt nemen, dus die begint zijn vaart te verminderen, richting aan te geven, enz. En op moment dat hij wil afvoegen zag die ander het en denkt "f*ck it, je krijg geen ruimte van mij" en die geeft dus gas. En jah aanrijding.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 16-06 16:07
Freee!! schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Dat is wel een iets andere situatie, maar vergelijkbaar met de A20 -> A16 (of A16 -> A20) Terbregseplein, en A16 -> A15 na de brug/Feyenoord. Deze staan gewoon standaard vast. Dat je er voor kiest later in te voegen is prima, maar dan moet er simpelweg een gaatje zijn waarbij je niet de hele rijbaan stil legt. Zo niet, doorrijden. Zie ze vaak genoeg nog na het puntstuk eraf gaan...

Bij de A12 > A20 is zeldzaam wel de optie om de afslag ervoor of erna te pakken zonder al te veel tijdsverlies. Ik heb het ook jaren moeten rijden en als ik nog een plekje vond om in te voegen onder de tunnel dan was dat top, maar anders reed ik gewoon door. Moet ik A20 > A16 niet proberen, dan ben ik veel langer onderweg, dus voeg ik maar bijtijds in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Bij de A2 <> A20 rij ik als ik naar Den Haag rij het liefste links. De mensen die (zoals hierboven ook al is genoemd) op de meest rechtse rijstrook die rechtdoor gaat gaan stilstaan, maken het levensgevaarlijk. Vooral degenen die opeens remmen omdat zij een superklein gaatje zien waar zij tussen willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:05
EpicKip schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Als je nou even goed leest waar de discussie over gaat kom je ook niet met van die vreemde opmerkingen.

De mensen die zich er volgens TS "tussen moeten wurmen" houden zich als enige aan de wet (want die staan als enige niet op de vluchstrook), hoe is dat precies aso? Misschien in dit geval niet het meest veilige maar zeker niet aso.
[...]
nee, tussen wurgen vergt spontaan op de rem staan en opeens naar rechts terwijl daar al een file stond, achterliggende verkeer houd daar geen rekening mee, maar het klinkt dat jij net zo aso bent om 2 minuten tijdwinst te pakken voor gevaar van jezelf en anderen dan even door te rijden of achteraan te sluiten.

Als een ander een fout maakt hoef je het niet nog erger te maken door eigen rechter te gaan spelen, dat valt gewoon onder artikel 5.

Edit: Tussen wurgen, wordt onder de wet ook verstaan als afsnijden, dat mag ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2019 16:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Een simpel antwoord zou zijn: altijd de veiligste optie kiezen, dat zou dan simpelweg zijn doorrijden naar de volgende afslag, daarna komt aansluiten op de vluchtstrook (met risico van boete, en dat voorrangsvoertuigen er niet meer door kunnen, het laatste is stil staan op de rechterbaan, tenzij die ook al vast staat, dan zou het misschien nog kunnen maar dan moet je je er wel nog tussen kunnen wringen, wat niet altijd met vriendelijke gebaren onthaald wordt.
De ene situatie is niet hetzelfde als de andere, en ook niet op dezelfde afslag, maar hoe dan ook altijd de veiligste optie kiezen zodat er niemand naar het ziekenhuis of begraafplaats hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicKip
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:22:
[...]

nee, tussen wurgen vergt spontaan op de rem staan en opeens naar rechts terwijl daar al een file stond, achterliggende verkeer houd daar geen rekening mee, maar het klinkt dat jij net zo aso bent om 2 minuten tijdwinst te pakken voor gevaar van jezelf en anderen dan even door te rijden of achteraan te sluiten.

Als een ander een fout maakt hoef je het niet nog erger te maken door eigen rechter te gaan spelen, dat valt gewoon onder artikel 5.

Edit: Tussen wurgen, wordt onder de wet ook verstaan als afsnijden, dat mag ook niet.
Dat is nou het hele probleem, die mensen MOETEN zich er tussen wurmen omdat ze (als ze zich aan de wet willen houden) niet achteraan mogen sluiten, dat is namelijk op de vluchtstrook.

Normaal gesproken ben ik het met je eens hoor, als je al lang in/uit kan voegen maar het op het laatst doet voor tijdswinst ben je inderdaad behoorlijk aso.

Maar in dit geval vind ik het wat lastiger om direct een kant te kiezen, begrijp me niet verkeerd, ik zou achteraan sluiten bij de vluchtstrook, lijkt me persoonlijk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@EpicKip Ik reageer meer op dat een aantal het willen goedpraten om ertussen te gooien, dat is net zo illegaal als op de vluchtstrook staan.

Wil je het legaal dan dien je door te rijden, ertussen proppen/afsnijden is al 1 strafbare feit, en je brengt de achteropkomende verkeer ook in gevaar, dat is de 2e strafbare feit.

En je creëert boze bestuurders want die zien het als voorkruipen wat het eigenlijk ook is.
Volgens de wet hadden al die andere bestuurders ook moeten doorrijden.

Snelheidsbeperkingen zoals anderen aangeven helpen niet in praktijk want dat wordt uiteindelijk genegeerd als men ziet dat er geen aanleiding toe is.

Hier in het noorden hebben we 100km autowegen met kruispunten waar je tijdelijk 70 mag, iedereen rijdt gewoon vol 100 door, enige wat ze kunnen doen is let op kans op file borden plaatsen met eventueel snelheidsbeperking en alleen geldig wanneer er file is, anders verliest het zijn geloofwaardigheid en gaan bestuurders het toch negeren.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 28-10-2019 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EpicKip
mr_evil08 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:13:
@EpicKip Ik reageer meer op dat een aantal het willen goedpraten om ertussen te gooien, dat is net zo illegaal als op de vluchtstrook staan.

Wil je het legaal dan dien je door te rijden, ertussen proppen/afsnijden is al 1 strafbare feit, en je brengt de achteropkomende verkeer ook in gevaar, dat is de 2e strafbare feit.

En je creëert boze bestuurders want die zien het als voorkruipen wat het eigenlijk ook is.
Volgens de wet hadden al die andere bestuurders ook moeten doorrijden.
Ik ben het met je eens maar vaak is doorrijden ook geen optie, als ik bij de afslag die ik dagelijks moet hebben doorrij dan ben ik al snel 20 - 30 minuten later thuis.

Conclusie is eigenlijk dat beide kanten verkeerd bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EpicKip schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:23:
[...]
Conclusie is eigenlijk dat beide kanten verkeerd bezig zijn.
En dat de schuld bij de wegbeheerder ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49
Freee!! schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:34:
[...]

En dat de schuld bij de wegbeheerder ligt.
? huh? De wegbeheerder zal ook niet blij zijn met dit soort situaties...
Het is gewoon echt super link wat hier geregeld voorgesteld wordt.
Toevallig vandaag nog weer een 'oef ging net goed'-moment gezien. Een auto deed de 'ik volg de regels en gooi hem er aan het einde ff tussen' move, daarbij remde hij vrij abrupt en de vrachtwagen achter hem moest vol in de ankers (categorie piepende remmen).
Ik ben er altijd bang voor dat zo'n idioot hem er achter mij tussen probeert te gooien en dan mij aanrijd of aangereden worden en doortikt op mij...
Mijn oplossing: gewoon in de rij gaan staan op de vluchtstrook (ga je uiteraard geen boete voor krijgen als je daar met 100 auto's de veiligste oplossing kiest), ruimte voor mij laten waar zeker 1-2 auto's tussen kunnen. Zo voorkom ik dat ik van achteren aangereden wordt en voor mij is er dan daadwerkelijk ruimte voor de mensen die hun eigen haast belangrijker vinden dan de veiligheid van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Smobbo Voornamelijk door het vele smartphonegebruik hoeft er maar 1 op de rechterbaan even niet op te letten en hij zit er vol in idd.

Als er 100 auto,s stonden is het wel mooi kassa voor die agent/overheid. :+

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 28-10-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

mr_evil08 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:08:
@Smobbo Voornamelijk door het vele smartphonegebruik hoeft er maar 1 op de rechterbaan even niet op te letten en hij zit er vol in idd.
Bonuspunten als het een vrachtwagenchauffeur is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
MasterMaceMichu schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:34:
succes met 2 seconden afstand houden, bijvoorbeeld....
Ik heb het getest. Daar waar een rijksweg zich splitste en er een file naar rechts was en geen file naar links heb ik telkens twee autolengtes afstand gehouden. Het is dan wel geen twee seconden, maar voor het doel is het enigszins vergelijkbaar.

Wel drie mensen hebben hun auto ertussen uitgevoegd! Drie mensen! Ik ben drie seconden later op mijn werk aangekomen :9

Van de drie mensen heeft er overigens eentje z'n hand opgestoken als token van gratituiteit. Alle drie hebben hun clignoteur gebruikt.

Ik ga vaker tellen, maar ik kan je nu al vertellen dat het een fabel is dat heel de wereld zich perse in jouw gat wil duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Trommelrem schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:39:
[...]

Ik heb het getest. Daar waar een rijksweg zich splitste en er een file naar rechts was en geen file naar links heb ik telkens twee autolengtes afstand gehouden. Het is dan wel geen twee seconden, maar voor het doel is het enigszins vergelijkbaar.

Wel drie mensen hebben hun auto ertussen uitgevoegd! Drie mensen! Ik ben drie seconden later op mijn werk aangekomen :9

Van de drie mensen heeft er overigens eentje z'n hand opgestoken als token van gratituiteit. Alle drie hebben hun clignoteur gebruikt.

Ik ga vaker tellen, maar ik kan je nu al vertellen dat het een fabel is dat heel de wereld zich perse in jouw gat wil duwen.
Ik rijd altijd op die manier en dan met minimaal 1.5s ertussen. Als het druk is rijd je 50km verder nog steeds bij dezelfde mensen in de buurt. Je maakt het dus voor jezelf en anderen en stuk rustiger en die halve minuut die het je aan reistijd kost is ok niet de moeite.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Trommelrem schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:39:
[...]

Ik snap niets van jouw tekst hierboven.
Over welke situatie hebben we het?
2 auto's afstand is normaal zo'n 8 tot 10 meter ruimte.
2 seconde afstand is normaal zo'n 36 meter ruimte als je 100km/u rijdt.
Die 3 mensen, konden die al eerder achter aansluiten?
Waarom denk jij dat je alleen op de weg bent? 3 personen voor je laten betekend 3x 2 seconde later = 6 seconde later. en niet alleen voor jou maar ook voor de 100 mensen die achter jou staan. er is dus al snel 600 seconde vertraging daardoor bijgekomen voor jullie gezamelijk = 10 minuten!.
het blijft niet bij die 3 auto's achter jou zullen ook nog auto's tussendoor invoegen, waardoor diegene die achter aan staat niet direct voor hem 3 auto's krijgt, maar alle auto's die hem voorbij rijden en hem ergens tussen proppen. (als dat er 30 zijn heb je alweer een minuut vertraging van voorpiepers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
'Ze' lezen mee *O*

Even klikken op de tweet voor een GIF-video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:41

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Het leeft ook in de provinciale politiek inmiddels.

artikel Tubantia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 18:38

AzzKickah

06-CENSORED

SandaX schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:22:
Het leeft ook in de provinciale politiek inmiddels.

artikel Tubantia
Dat is al een tijdje zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:41

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Dat was gemeentepolitiek, inmiddels is het opgeschaald naar provinciaal ;)
Pagina: 1 2 Laatste