Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows plots SSD kwijt? BIOS niet en SSD werkt in andere PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Mijn Windows 10 installatie vertikt het plots mijn SSD te herkennen (Crucial CT256MX100SSD1).
Ik was een spelletje welke op die SSD staat aan het spelen, plots stopt die ermee en de launcher klaagt over no diskspace, ik open Explorer.. en de gehele schijf is weg.

Computer afgesloten, SATA power en SATA kabel opnieuw ingeplugt, computer opgestart.. nog steeds geen SSD te bekennen. SSD uit de PC verwijderd en op mijn laptop aangesloten -> werkt prima.

SSD terug in de computer geplaatst - nog steeds niet te bekennen in Windows, niet onder Device Manager en niet onder Disk Management. BIOS geopend en daar staan beide SSDs keurig vermeld.

Dus:
SSD werkt
SSD wordt door BIOS herkend
SSD werkt onder windows op de laptop met Windows 10.
SSD werkt plots niet meer in de PC waar die al ~3 jaar inzit..

Wat kan dit zijn? Al een andere SATA-poort geprobeerd, en een andere SATA kabel.

-- edit

USB Bootable Linux ziet de schijf ook keurig op dezelfde PC, lijkt dus puur een Windows ding te zijn. Doordat de schijf niet onder Device Management staat heb ik geen flauw idee wat ik kan doen om dit op te lossen. Kan spelen met wat disk/SATA gerelateerde zaken in de BIOS maar dat zou vreemd zijn als die uit zichzelf veranderd zijn terwijl ik onder windows een spelletje zat te spelen

-- edit

Blijkt dat mijn moederbord 3 SATA3 poorten en één SATA2 poort heeft, enkel de SATA2 poort werkt nog onder Windows. Ik heb in principe maar 1 aansluiting nodig dus.. probleem is omheen gewerkt maar niet echt opgelost.

[ Voor 32% gewijzigd door Xthemes.us op 17-10-2019 04:05 ]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik weet niet welke windows 10 versie je nu hebt, maar ik geef je in overweging om als dat nog 1803 is, de overgang naar 1903 niet te doen via een update, maar via een verse install vanaf een bootmedium.

En eens een SFC te doen (Google is your Friend) i.c.m. een goede virusscan.
Of sowieso een verse install van 1903 te doen.

• Xthemes.us
Ik zit sinds 18/‎08/‎2019 al op 1903, lijkt me een beetje vreemd dat 2 maand later dit een probleem veroorzaakt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xthemes.us schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:49:

Blijkt dat mijn moederbord 3 SATA3 poorten en één SATA2 poort heeft, enkel de SATA2 poort werkt nog onder Windows. Ik heb in principe maar 1 aansluiting nodig dus.. probleem is omheen gewerkt maar niet echt opgelost.
Wat voor moederbord heb je?

• Xthemes.us
Ik heb een Gigabyte GA-B85N Phoenix-WiFi met de laatste BIOS update uit 2014.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De Crucial MX100 heeft een bug waardoor hij spontaan stop met werken. Powercycle is nodig om hem weer wakker te krijgen.
Hier is geen firmware update voor. Ik had er zelf ook twee. Jammer maar helaas.
Crucial heeft hun forum offline gehaald, dus het enorme topic waar dit in werd behandeld is kwijt.

Maar op tweakers zijn er nog een paar.
Crucial MX100 256GB in systeem zorgt voor problemen
Probleem met MX100 256 GB
Crucial MX-100 SSD loopt op random momenten vast
Computer loopt willekeurig vast (2-3 keer per dag)
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1262797

Kloon naar een nieuwe SSD.

• Xthemes.us
Lijkt me een andere fout (waar ik overigens nooit last van heb gehad, gaat dat wellicht over een oudere revisie?) want ook na ~anderhalf uur zonder stroom (power kabel unplugged) deed de SSD het niet op de SATA3 poorten.
Geeft echter wel een slecht gevoel over Crucial, wellicht wordt de volgende een Samsung. Als de SSD op SATA2 echter werkt dan heb ik voorlopig geen noodzaak aan een nieuwe.

Pagina: 1