Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Computer loopt willekeurig vast (2-3 keer per dag)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Koenmeteenk
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10-02 10:34
Mijn vraag
Mijn computer loopt sinds 2 weken constant 2 of 3 keer per dag willekeurig vast als ik hem gebruik. Het gebeurt niet bij specifieke programma's. De computer werkt pas weer als hij herstart is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:

CPU: I5-4460
RAM: 16 GB 1600 MHz ddr3
MOBO: MSI B85-G43 GAMING (Edit)
GPU: Gigabyte windforce GTX 1060 6G
SSD: Crucial MX100 256 GB
HDD: Seagate Barracuda 2 TB
PSU: Seasonic modular 600W (Geen idee van exacte naam)

Software:

Standaard programma's zoals chrome, steam, discord, photoshop cc 2015 etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb op het internet (o.a. tweakers) gezocht naar gelijke problemen. Veelal ben ik tegen gekomen dat ik mijn drivers moet updaten. Dus ik heb de drivers van het intel chipset geupdate en nog een paar andere drivers met MSI live update 6. Nadat ik deze drivers had geupdate was het vastlopen voor ongeveer 4 dagen weg maar sindsdien is het weer teruggekomen. Ik heb echt geen idee wat het verder zou kunnen zijn, dus vraag advies voor het oplossen van dit probleem.

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:58
Geen verstopte (stof) of defecte ventilatoren?

Wat gebeurd er/hoe werkt het in de safe mode van je besturingssysteem?

[Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-11-2018 16:35]

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

• Koenmeteenk
@HugoBoss1985 Heb ik bekeken, geen enkele problemen met overhitting of airflow. De cpu zit standaard idle rond 35 graden en bij een load 45 graden. Alle ventilatoren werken nog.

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Definieer nog even 'vastlopen' ;) Je kunt een BSOD krijgen, een freeze (letterlijk niks reageert meer), een stutter (muis doet nog wat of numlock, bijvoorbeeld). En check je Windows Event logs!

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• Lootbox
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 12:23
Zit je op Windows 10 build 1803 of hoger?
Jouw moederbord heeft een Killer Lan netwerkkaart.
Er zijn problemen met vastlopers met de nieuwere Windows 10 builds.
Fabrikanten updaten de versie niet juist op hun support page. Dus ga naar de killernetworking website zelf.

Download eerst de nieuwe driver voordat je deze uninstaller runt, je internet valt namelijk weg :
- https://www.killernetwork...erSoftwareUninstaller.exe

Daarna reboot PC.

Dan deze laatste versie installeren
https://www.killernetwork...rsupport/driver-downloads
Killer Software Package - for Windows 10 1803+ <--- die moet je hebben, de linker.

[Voor 12% gewijzigd door Lootbox op 04-11-2018 16:42]

• Koenmeteenk
@Evanescent Met vastlopen bedoel ik echt een freeze. Hij staat helemaal vast en hij werkt pas weer als ik hem restart.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:26

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Koenmeteenk schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:43:
@Evanescent Met vastlopen bedoel ik echt een freeze. Hij staat helemaal vast en hij werkt pas weer als ik hem restart.
Zwart scherm of content blijft staan maar bevroren?

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Koenmeteenk
@MrMonkE De content blijft staan maar bevroren

• Koenmeteenk
@Lootbox Ik ga dit eens proberen, alvast bedankt voor de tip.

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Evanescent schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:37:
[...] En check je Windows Event logs!
8)7 Waarom kunnen mensen altijd maar een vraag tegelijk aan? :?
Ok, het was misschien niet expliciet een vraag maar toch wel een uitnodiging voor meer informatie/diagnostiek? :P

[Voor 22% gewijzigd door u34186 op 04-11-2018 16:48]

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• MrMonkE
  • Laatst online: 18:26

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

En als je muziek hebt spelen stopt die ook met spelen op die momenten?
Evanescent schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:45:
[...]

8)7 Waarom kunnen mensen altijd maar een vraag tegelijk aan? :?
Gewoon 1 stellen ;)

[Voor 60% gewijzigd door MrMonkE op 04-11-2018 16:47]

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Koenmeteenk
@MrMonkE Muziek stopt er ook mee.
@Evanescent Ik heb de killer network drivers opnieuw geïnstalleerd. Ik heb ook net gekeken in de windows event log en er stonden enorm veel fouten bij distributedCOM. Weet jij wat dit is?

• BillSpaarbank
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
DistributedCOM errors hoeven niet de oorzaak te zijn. Geef eens de precieze foutmelding. Welke errorcode krijg je.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Koenmeteenk
@BillSpaarbank Mijn computer liep net weer vast, in de log staat dat ik eerst error 7009 kreeg en daarna twee keer 10016.

• BillSpaarbank
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Error 10016 is waarschijnlijk niet de oorzaak van de crash.

http://www.tomshardware.c.../windows-error-10016.html

Windows 10 error ID 10016 is a notorious error that has been around since at least Windows 8. It is flagged when an application tries to start the DCOM server when it doesn’t have the permission to do so. While not a showstopper, the error can clog up Event Viewer with hundreds of instances. So if you want to fix Windows 10 error ID 10016 and clean up your Event Viewer, here’s how.

You usually only see error 10016 on a computer upgraded to Windows 10 and not on clean installs. It seems to be an inherited setting that the installer doesn’t overwrite.

As mentioned, as far as I can tell error 1016 doesn’t impact the working of Windows 10 aside from filling up Event Viewer. However, it’s always nice to have as few errors as possible so real ones show up much clearer.

Heb je de SSD gechecked? Persoonlijk verdenk ik die ervan de boosdoener te zijn.

[Voor 4% gewijzigd door BillSpaarbank op 04-11-2018 18:23]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Koenmeteenk Heb je recent 16GB 1600 geplaatst, of wat is er gewijzigd 2 weken geleden ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Koenmeteenk
@BillSpaarbank Ik zou wel kunnen checken, maar wat zou ik exact moeten checken?

@Hackus Aan het begin zat er 8 gb 1600 MHz in met 2 sticks, ik heb later nog 1 stick van 8 gb toegevoegd.
Dit was al een jaar geleden dus ik verwacht dat het niet de boosdoener is.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 17:36

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Koenmeteenk kijk eens met oa MSI Live of er een BIOS update is na de huidige. het zal niet het 1e moederbord zijn die last heeft van 1600MT/s (C.8) is de laatste versie. en heb je een gelijke module geplaatst of gewoon 8gb 1600 ? of L bij 1.5V

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Als je zoekt op de hele naam van het moederbord (B85-G43 Gaming) krijg je de specs van het juiste moederbord, die inderdaad Killer Ethernet heeft.
De ervaringen met Killer zijn wisselend, op de 3 laptops en 2 desktop moederborden die ik heb gehad heb ik er nooit problemen mee gehad (en nog steeds niet) maar er zijn zat verhalen dat het crashes en andere zooi veroorzaakt...

Fixing things to the breaking point...

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:55
Met de Crucial MX100 zijn problemen dat deze bevriest na verloop van tijd.
Kijk of je deze kan vervangen.

• Koenmeteenk
@Hackus Het is geen gelijke module, ik heb gewoon een module van 8 gb geplaatst. De reden hiervoor is dat mijn cpu cooler 1 van de ram slots blokkeert (of ik had hem er gewoon vanaf moeten halen). Ik heb net bij MSI Live gezien dat er een update is voor een Intel SBA driver. Ik weet niet of dat wat doet maar ik zal het wel installeren.

• Koenmeteenk
@jeroen3 Ik zal kijken of ik de ssd kan vervangen als ik geen andere oplossing vind, erg bedankt voor de tip.

• Uszka
RGAT schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:21:
[...]

Als je zoekt op de hele naam van het moederbord (B85-G43 Gaming) krijg je de specs van het juiste moederbord, die inderdaad Killer Ethernet heeft.
Gaming is achter het moederbordtype is door @Koenmeteenk geedit na mijn reactie want het stond er niet.
De ervaringen met Killer zijn wisselend, op de 3 laptops en 2 desktop moederborden die ik heb gehad heb ik er nooit problemen mee gehad (en nog steeds niet) maar er zijn zat verhalen dat het crashes en andere zooi veroorzaakt...
De oudere Killer NICs hebben idd geheugenlekken maar dat geeft meestal een erg traag systeem maar geen totale freezes. @Koenmeteenk wat is het geheugengebruik op het moment dat je een freeze hebt?
Wat de MX100 betreft zou je de firmware kunnen updaten.

[Voor 3% gewijzigd door Uszka op 04-11-2018 19:41]

• Koenmeteenk
@Uszka Vaak kan ik het bij de freeze niet meer zien, omdat ik dan geen taakbeheer of wat dan ook open heb staan. Als er zo'n freeze is moet ik de computer restarten om hem weer aan de praat te krijgen.

• Uszka
Taakbeheer of MSI Afterburner in een hoek van het scherm zetten. Kan je het altijd zien.

• Koenmeteenk
@Uszka Ik zal het voortaan doen, maar ik weet niet wanneer hij vastloopt dus ik heb het eerder niet kunnen doen. Op dit moment zit er wel 8.2 GB ram in cache (geen idee of dit goed is of niet) en 1.8 GB in de niet verwisselbare pool.

[Voor 34% gewijzigd door Koenmeteenk op 04-11-2018 19:47]

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Check anders eens de SMART van je SSD en HDD.

Tweakers Discord

• Koenmeteenk
@tweakduke Ik heb crystaldiskinfo geïnstalleerd, het zegt dat de ssd op zo'n 94% van de levensduur (goed) zit en dat de HDD ook nog goed is. Ik weet niet wat ik verder zou moeten aflezen eruit maar het enige wat me verder opvalt is dat de temperatuur 73 is, in tegenstelling tot 100 bij bijna alles.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Dat is toch vrij hoog. Is die temperatuur van je SSD? Genoeg airflow in de case? Of plaats hem op een andere plek.

Met hd tune pro kun je een uitgebreidere test doen, wellicht is er toch meer aan de hand met je SSD.

Tweakers Discord

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:39
Zijn ook de temperaturen van je pc zo hoog?

WP Te koop

• Koenmeteenk
@tweakduke Excuus, de huidige temp is 28 graden en ik zal hd tune pro wel installeren. Kijken wat dat zegt.
@Arjantje72 Verkeerd afgelezen, sorry.

• Koenmeteenk
@tweakduke https://imgur.com/a/a0nHHde Hier de link met de resultaten van hd tune pro

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Dat ziet er dus ok uit. Enig idee wanneer het begonnen is? Wellicht na een update van Windows?

Tweakers Discord

• Koenmeteenk
@tweakduke Ik weet niet precies hoelang geleden het is begonnen, het is ongeveer 2 weken. Het zou goed kunnen dat het na een update van windows is gekomen maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen. ik weet het eerlijk gezegd anders ook niet.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Sfc /scannow kun je ook nog even laten draaien.
Bios updaten.
Andere tip is even te testen met bijvoorbeeld Ubuntu live USB stick. Dan kun je meteen zien of het aan de hardware ligt of aan de Windows installatie.

Tweakers Discord

• Koenmeteenk
@tweakduke Ik zal naar deze dingen kijken. Alvast bedankt voor je hulp.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True