Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Crucial MX-100 SSD loopt op random momenten vast

Pagina: 1
Acties:

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 12:51
Ik zit al een tijdje met een probleem. Sporadisch (eens in de week) loopt mijn Crucial MX-100 vast wat er voor zorgt dat er niks meer van de schijf afgelezen kan worden. Op totaal random momenten; gamen, internetten, word, etc. De muis beweegt nog wel, maar er kan niks meer opgestart worden. Meestal duurt dit een seconde of 30 tot 60 en dan werkt alles weer. Nu had ik net echter een automatische restart (tijd terug ook al eens gehad) en werd de ssd tijdelijk even onzichtbaar in bios (computer uit en aan en hij deed het weer).
Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb al rondgekeken op internet, maar iedereen met het zelfde probleem krijgt na een tijdje geen antwoord meer, blijkbaar omdat ze er niet uit kunnen komen.
Event viewer geeft overigens niks aan, behalve bij de system reboot. Dat zegt hij alleen de standaard entry voor unexpected power loss.

Ik had al gekeken of er firmware updates waren, maar die zijn er niet. Denk eerlijk gezegd niet dat het aan de SSD zelf ligt, omdat hij normaal gesproken het prima doet.

Controller voor IDE ATA/ATAPI: Intel(R) 9 series Chipset Family SATA AHCI Controller
Versie: 13.0.3.1001

Hardware van de computer:
Asus Maximus VII Ranger
Intel i5 4690K
Corsair vengeance 8GB (2X 4GB)
Seagate Barracuda 2TB
Crucial MX-100 256GB

Windows 8.1

Nu ik dit aan het typen ben bedacht ik me ook ineens om eens in de intel rapid storage driver te kijken. Onder het tabje "prestaties" staat "link power management" ingeschakeld. Zou het hier misschien iets mee te maken kunnen hebben?

"Link Power Management is a technique that allows your system to put your HDD and/or SSD into a very low power mode when a certain amount of time passes with no input/output activity.

While this is normally a good thing, some motherboards can have issues with link power management when you put an SSD in the boot sequence. These issues can manifest in a variety of ways, including:

Refusing to go into sleep or hibernate modes.
Refusing to re-awaken from sleep or hibernate modes.
Refusing to shut down when instructed to do so.
These issues can sometimes cause the system to shut down unsafely, even if it does not appear to be an unsafe shutdown at the time. When this occurs, Dataplex will detect the unsafe shutdown on the next boot, and intercept the boot with the Dataplex BIOS dialogue."

Hele lap tekst. Mocht iemand een oplossing weten of mensen die dit ook hebben meegemaakt, dan hoor ik het graag.

• fixen
Ohja, het probleem is dus ook dat ik niet direct weet of iets geholpen heeft omdat het zo sporadisch voorkomt, vrij vervelend. Ik heb nu LPM alvast uitgeschakeld. Ik zal kijken of hij deze week nog een keer vastloopt.

Verwijderd

Dataplex, gebruik je Dataplex? Ik zou eerder je software verdenken dan je hardware. Maar je kunt de SMART nog controleren op UDMA CRC Error Count enzo.

• fixen
Ik gebruik geen Dataplex. Daarnaast heb ik met HD tune gekeken naar de gezondheid van de schijf, maar dat was helemaal prima.

• fixen
Ik heb nog even verder rondgekeken op het internet en het blijkt dat ik waarschijnlijk goed zit met het uitschakelen van LPM. Hoewel dit voor een oudere ssd is, gaat het om hetzelfde probleem:

http://forum.crucial.com/...-solved-for-me/td-p/38766

Daarnaast lijkt mijn SSD score in HD tune ook hoger dan de scores van de zelfde SSD op het internet, maar misschien beeld ik me dat in.

[ Voor 18% gewijzigd door fixen op 28-01-2015 15:45 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:11
fixen schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:48:

Mocht iemand een oplossing weten of mensen die dit ook hebben meegemaakt, dan hoor ik het graag.
Kreeg je ook blauwe schermen of dat niet?

Van de week deze PC in elkaar gezet voor een kennis. Heeft hier 3 dagen probleemloos gedraaid, maar ik heb er dan ook verder niks mee gedaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Antec ASK3000B-U3€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,-€ 62,-
1LG GH24NSC0 Zwart€ 12,96€ 12,96
1be quiet! System Power 7 400W€ 39,49€ 39,49
1Crucial MX100 256GB€ 96,95€ 96,95
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,25

Hij heeft hem vanmiddag meegenomen en hij was thuis bezig met Google Earth of zo en toen kreeg ie dit blauwe scherm.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gr1wj6wE9Y3ELVNryijsQ9A2/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gsZaExoD6YbPlmwcYIofNfF0/full.jpg

Dus ik heb zitten zoeken en ik zie dat er wel vaker problemen zijn met de MX100, terwijl ik in de veronderstelling was dat dit een hele goede SSD was.

Windows kon alleen twee drivers niet installeren, PCI management nog wat en SM-bus, dus die heb ik handmatig geïnstalleerd met de drivers van Asrock, maar die zijn natuurlijk verouderd. Bij Intel kon ik helemaal geen drivers vinden voor deze twee onderdelen. Er is ook geen firmware update voor de MX100.

Helaas heb ik de PC hier niet bij me, dus die LPM uitschakelen gaat helaas niet. Ik heb tegen die kennis gezegd dat ie het even aan moet kijken, mocht het probleem blijven, dan moet ik of die driver updaten op de e.o.a. manier updaten of Crusial moet snel met een firmware update komen voor de MX100.

Ik haat dit soort dingen echt. Koop je een PC van 500 euro voor iemand, helemaal overtuigd dat het een perfect ding is met de beste onderdelen, die hier ook worden aanbevolen, krijg je blauwe schermen.

Die Intel drivers zijn ook raar trouwens. Hij zegt dat 15. nog wat de nieuwste zijn, dan installeer ik die en dan laat ie 10. nog wat zien en zegt dat er nieuwere zijn 15. nog wat. Dan installeer ik die weer en dan krijg ik weer 10. nog wat. Maar ik lees dat andere mensen dat ook hebben. Rare telling van Intel of zo.

Ik heb trouwens de Intel Rapid Start driver ver:3.0.0.1056 drivers geïnstalleerd van Asrock, niet de Intel Rapid Storage Technology driver and utility ver:12.8.0.1016. Zou dat misschien het probleem kunnen zijn? Hij pakte hem wel. En voor de SM-bus driver heb ik INF driver ver:9.4.0.1026 gepakt en die pakte ook, maar zijn allebei van 2013. Zou dus een combinatie van kunnen zijn dat ie die blauwe schermen geeft.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik herken dit issue icm de Crucial M4 die in mijn desktop draaide. Nooit achtergekomen waar het aan lag, maar sinds ik mijn CPU + Mobo verving, is het opgelost.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• chim0
Richh schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:23:
Ik herken dit issue icm de Crucial M4 die in mijn desktop draaide. Nooit achtergekomen waar het aan lag, maar sinds ik mijn CPU + Mobo verving, is het opgelost.
Tja, leuk en aardig, maar is geen optie natuurlijk om moederbord en processor te vervangen bij een splinternieuwe PC met allemaal BBG onderdelen. Daarom hoop ik ook dat het een eenmalig iets was door een ander programma en niet door SSD/mobo combi, want dat kan ik moeilijk verkopen.

Verwijderd

Misschien een stomme vraag maar heb je MemTest86+ al gedraaid?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Datzelfde scherm heb ik nu ook een paar keer gehad nadat ik een oude Kingston in een eee-pc heb gestopt. In de oude pc heeft de Kingston nooit problemen gegeven, in de eee=pc heeft de oude HDD nooit problemen gegeven, maar de combinatie oude eee-pc met oude Kingston gaf dus dat scherm tot 3 keer toe nu. Wel altijd (dacht ik) nadat er een automatische windows update was doorgevoerd.

Ik denk niet dat ik nu meteen moet roepen, de Kingston SSD is brak. Maar het kan wel, want iets zit er niet lekker. Maar om nu een hele pc inelkaar te schroeven, je krijgt vervolgens het blauwe scherm en dan >conclusie dus het is de ssd is wel een beetje kort door de bocht lijkt me.

• chim0
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:33:
Misschien een stomme vraag maar heb je MemTest86+ al gedraaid?
Nee, maar ik weet zeker dat dat het niet is. Het is gewoon een driver/firmware probleem of dat LPM, zoals TS zei. Heb hem ook die Intel Rapid Start uit laten zetten in de BIOS, maar nogmaals, misschien komt het door iets anders. Daarom wil het afwachten. Mocht dat blauwe scherm vaker terugkomen, ligt het toch aan iets anders.

Ik zeg dit naar aanleiding van dit
Several things can cause a DPC Watchdog Violation to be triggered in Windows 8. One of the most common is an SSD drive that has old firmware not supported by Windows 8. Another likely cause is an outdated driver for one of your hardware components.
Vandaar dat ik meteen dacht aan de verouderde drivers voor dat Rapid Start, maar die staat nu dus op Disabled in de BIOS, of aan de SSD firmware, maar daar is nog geen update van.
Reepje schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 19:42:

Ik denk niet dat ik nu meteen moet roepen, de Kingston SSD is brak. Maar het kan wel, want iets zit er niet lekker. Maar om nu een hele pc inelkaar te schroeven, je krijgt vervolgens het blauwe scherm en dan >conclusie dus het is de ssd is wel een beetje kort door de bocht lijkt me.
Daarom wil ik het afwachten. Misschien was het een eenmalig iets of kwam het door iets anders. Het is gewoon vervelend als je een nieuwe PC samengesteld hebt voor een kennis en gezegd hebt dat dit de beste onderdelen zijn en dat ie waar voor z'n geld krijgt en hij krijgt meteen een blauw scherm.

[ Voor 24% gewijzigd door chim0 op 06-02-2015 19:55 ]

Verwijderd

Je kan toch ff Ubuntu op een cd of USB stick knallen en daarme in het bootmenu MemTest86+ starten? Heb je gelijk een Linux boot device voor het geval dat je dat een keer nodig hebt. :)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
chim0 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:18:
Dus ik heb zitten zoeken en ik zie dat er wel vaker problemen zijn met de MX100,
Dat is een aanname. Om dat met feiten te staven zul je toch echt even de minidumps moeten opgraven en (al dan niet online) door WinDbg moeten gooien en naar de call stack kijken om de faulting driver te achterhalen.

Verder, start even je eigen topic, dit is een beetje (onbedoelde) topickkaping zo ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Thralas op 06-02-2015 21:35 ]

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 07:58
Mijn crucial mx100 is ook vastgelopen. Ik denk dat ie in sleepmodus is geraakt. Het is echter m'n bootschijf, nu start m'n laptop niet meer op.
Iemand ideeën hoe ik hen uit sleepmodus krijg? Heb de batterij al 30 minuten uit laptop gehaald, maar dat heeft niet geholpen.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

@miles

Heb je Win7 of 8? Je kan de herstel functie gebruiken, raadpleeg hiervoor een stappenplan van de laptop fabrikant. Voor Win7 kan je ook Hiren'sBootCD 15.2 gebruiken.
Overigens mijn M500 heeft er al meer dan 3000 uur probleemloos op zitten, wel heb ik met mijn huidige hardware en de M500 op Win8 vaker crashes gehad, maar ben weer terug naar Win7.

Edit: ik heb een M500 met 3000 uur.. (Geen MX100)

[ Voor 7% gewijzigd door GerardVanAfoort op 06-02-2015 23:23 ]

NRG

• fixen
Wow, tijdje niet op het forum geweest. Ik kan iig melden dat het uitschakelen van LPM geholpen heeft bij mij.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 23:09

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik vond dit topic omdat ik eigenlijk met een zelfde soort problem zit (of eigenlijk zat). Mijn systeem had sinds ik een Crucial M500 erin had gebouwd ineens ook met random freezes te maken.

Soms na een paar minute al, dan hield alles op met werken, muis bleef wel gewoon bewegen en zo maar b.v. Explorer, Pale moon of office2010 bleeft dan hangen met zo'n draaiend cirkeltje. En dan soms na 30 seconden soms langer ging het ineens allemaal weer verder. En dat kon een paar minute zijn soms een half uur en dan hop zat het weer vast. Ik kreeg het vermoeden, na lang zoeken btw, dat de oorzaak toch echt bij de SSD vandaan kwam.

Zodra er iets gebufferd of geschreven oest worden naar de C: (de hele 240 Gb was hiervoor bedoeld) leek het fout te gaan. Maar met HDtune leek alle goed qua bad sectors. Ook met Crystaldiskinfo 6.5.2 leek alles okay, maar toch...

Nu zag ik in een health report een heleboel DMA CRC error staan ( 1000+ )op een gegeven moment al. Ik begon het in de gaten te houden en zag het aantal toch langzaam aan groeien, ook na een aantal van die freezes. Is dit de oorzaak van de random freezes of is dat kompleet iets anders ?

Btw er zit nu een Samsung 850 Evo in sinds vandaag met een complete verse install omdat ik het toch er onbetrouwbaar begon te vinden. Soms starte hij zelfs niet meer op en daar had ik dus ff geen zin in ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bonus op 04-11-2015 20:37 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Kabelfouten dus, voortaan even in Check je SMART topic posten en dan krijg je binnen no-time antwoord. Je SSD is niet de schuld, je kabel wel.

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-11 20:13
Ik heb een tijdje met dit probleem gezeten, ongeveer 1 keer per maand een crash zonder informatie in de event viewer, en bij de eerste reboot werd de boot-drive niet gevonden.
Sata data en stroomkabels vervangen door anderen en nu al een hele tijd geen last van gehad.

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Okay, ga ik daar even naar kijken. Dus als ik pech heb dan heb ik zo hetzelfde problem met mijn Samsung want verder heb ik aan de setup niks veranderd.

Maar kabelfouten in de zin van slechte kabels (lees goedkoop, ook al zijn ze dat niet) of iets anders ?

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Een kabel kan ook teveel gebogen zijn. Je mag een SATA kabel niet buigen, of althans de bocht moet heel flauw zijn. Ook stof zou eventueel een oorzaak kunnen zijn. Maar veelal een slechte SATA kabel. In het algemeen kun je stellen dat een dikke kabel die niet zo heel soepel is (dus niet makkelijk te buigen) van hogere kwaliteit is dan een makkelijk buigbaar 'flutkabeltje'. Maar ook een goede kwaliteit kabel kan stuk zijn. Dan maakt hij slecht contact met corruptie tijdens de gegevenstransmissie tot gevolg. Dat wordt gedetecteerd door CRC - errordetectie. En dat zie je in de SMART gegevens onder UDMA CRC Error Count.

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Duidelijk :) Ik ga alsnog de kabels dan vervangen, beter safe then sorry...
Ik zal de "slechte" SSD in een laptop bouwen, kijken wat hij dan doet. Dan heb ik een dubbel check vwb kabel slecht of niet.

Bedankt voor de tip !

Atari 4 ff'r 😊

Pagina: 1