Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:24
Beste Tweakers,

Sinds een paar weken heb ik last van een steeds vaker voorkomend probleem. Het probleem kenmerkt zich doordat mijn PC volledig vastloopt en vervolgens een BSOD (zonder foutmelding) vertoont, maar soms ook gewoon blijft hangen en voor de rest niet meer reageert. Als ik het systeem vervolgens reset wordt de SSD niet meer door mijn systeem herkend en krijg ik bij het booten de welbekende "insert boot media in selected boot device and press a key" melding.

Als ik systeem vervolgens uitschakel, inschakel en vervolgens de BIOS induik, staat de SSD er weer netjes tussen en kan ik deze selecteren als #1 boot device. Het lijkt dus wel alsof de SSD niet meer herkent wordt totdat ik het systeem volledig uitschakel en vervolgens weer inschakel. Het rare aan dit probleem is dat ik totaal geen dump-file kan vinden met behulp van BlueScreenViewer of WhoCrashed. Deze crashes staan er simpelweg niet tussen.

Nu vind ik het niet zo erg dat mijn PC af en toe eens een keer crashed maar wel vind ik het vervelend dat tijdens deze crashes (natuurlijk) voorkomen wanneer ik net aan iets belangrijks werk en dat ik mijn werk dan kwijt ben, terwijl deze SSD juist condensatoren zou moeten hebben tégen data loss (als ik me niet vergis). Ik kan de SSD natuurlijk opsturen voor reparatie (of onderzoek) aangezien ik 36 maanden garantie heb, maar deze crashes zijn zo willekeurig en totaal niet te voorspellen. Ik heb deze week 2 crashes gehad, maar ik denk dat de crash daarvoor wel 3-4 maanden geleden is. Mijn vraag is dan ook wat jullie mij zouden aanbevelen omdat ik zelf een beetje einde raad ben.

Hierbij de S.M.A.R.T. waardes van mijn SSD, mocht dat enige toevoeging hebben.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20811448/Tweakers/MX100SMART260117.PNG

Rest van het systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 326,45€ 326,45
1ASRock Z97 Pro4€ 111,50€ 111,50
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,99€ 85,99
2Iiyama XU2390HS Zwart€ 143,51€ 287,02
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 24,99€ 24,99
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Razer BlackWidow Tournament Stealth 2014 (US-Layout)€ 109,48€ 109,48
1Razer Deathadder Chroma€ 66,83€ 66,83
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 63,-€ 63,-
1Razer Kraken 7.1 Chroma€ 89,-€ 89,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,-€ 56,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.250,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:32
Al eens gekeken of er misschien een firmware update beschikbaar is voor de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De smart is goed, dus dan is er weinig te repareren.

Ik zou in een dergelijk geval windows er opnieuw opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
livranca schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:25:
Al eens gekeken of er misschien een firmware update beschikbaar is voor de SSD?
Firmware is al geupdate, MU02 is de laatste versie voor deze SSD.
Reepje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:38:
De smart is goed, dus dan is er weinig te repareren.

Ik zou in een dergelijk geval windows er opnieuw opzetten.
Windows heb ik al eens opnieuw geinstalleerd. Helaas zonder resultaat. Na wat verder op onderzoek op internet (zelfs op tweakers) blijken dat er meer mensen zijn met precies ditzelfde probleem, alleen heeft Crucial dit probleem(?) nooit erkend dus vraag ik mij af of ik goede reden heb om aanspraak te doen op mijn garantie. Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
JEROENrgfgf schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:52:
Na wat verder op onderzoek op internet (zelfs op tweakers) blijken dat er meer mensen zijn met precies ditzelfde probleem, alleen heeft Crucial dit probleem(?) nooit erkend
Tja, dus nu blijkt uit jouw onderzoek dat af en toe een bsod uitsluitend voorkomt op machines waarin een crucial mx100 zit.

Dat is helemaal nieuw voor mij.

Maar zoals je zelf al aangeeft, crucial erkent dit probleem niet, dus heeft het geen zin de ssd op te sturen?

Even serieus, een bsod kan door vele zaken komen. Het kan zelfs door een defecte ssd komen, echter is dit zeer zeldzaam.

Heb je ook al de laatste bios van je mobo? Heb je geen rare drivers erop gezet maar uitsluitend windows naar drivers laten zoeken?

Zoek ook eens uit of je ram nog goed is (memtest een nachtje laten draaien).
Bekijk ook de smart van de overige hard drives.
Verdenk evt ook de grafische kaart.

Want misschien kan jij wel leven met een bsod af en toe, maar een bsod wil wel zeggen dat er iets niet lekker zit. Zelf zou ik niet rusten tot ik wist wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Reepje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:42:
[...]

Tja, dus nu blijkt uit jouw onderzoek dat af en toe een bsod uitsluitend voorkomt op machines waarin een crucial mx100 zit.

Dat is helemaal nieuw voor mij.

Maar zoals je zelf al aangeeft, crucial erkent dit probleem niet, dus heeft het geen zin de ssd op te sturen?

Even serieus, een bsod kan door vele zaken komen. Het kan zelfs door een defecte ssd komen, echter is dit zeer zeldzaam.

Heb je ook al de laatste bios van je mobo? Heb je geen rare drivers erop gezet maar uitsluitend windows naar drivers laten zoeken?

Zoek ook eens uit of je ram nog goed is (memtest een nachtje laten draaien).
Bekijk ook de smart van de overige hard drives.
Verdenk evt ook de grafische kaart.

Want misschien kan jij wel leven met een bsod af en toe, maar een bsod wil wel zeggen dat er iets niet lekker zit. Zelf zou ik niet rusten tot ik wist wat het was.
Ik bedoelde aan te geven dat andere gebruikers met een MX100 na een freeze/BSOD precies dezelfde problemen ervaren als ik. Soms komt er een BSOD, soms ook niet. Vervolgens wordt de SSD niet meer herkend in het BIOS na een reset. Pas nadat de stroom er af is geweest kan er weer geboot worden van de SSD. Precies hetzelfde wat andere gebruikers met een MX100 ook ervaren dus daarom verdenk ik mijn SSD.

Voor de rest zijn mijn drivers allemaal up-to-date, mijn BIOS is up-to-date. Ik laat inderdaad uitsluitend Windows naar drivers zoeken. Alleen de drivers van mij GPU haal ik van de officiële site van AMD. Ik zal memtest ook even een nachtje laten draaien om mijn ram te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het is inderdaad vreemd dat de ssd na een bsod niet meer herkent wordt.

Als ik echter google op "samsung ssd na bsod niet herkent", krijg ik ook veel hits. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet aan de ssd ligt, het kan wel degelijk. Maar de smart is ok (wil ook niet alles zeggen). Het enige wat te zien is, is dat de ssd 55 keer onverwacht een stroomuitval had, dat waren waarschijnlijk je 55 bsod's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-09 14:47
Probeer eens de hot-pluggable optie aan te zetten in je BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik kan je zeggen, ik heb precies hetzelfde (512GB versie, laatste FW). Ik heb er alleen spellen opstaan. Soms als ik een game speel freezed het spel moet het dan via taakbeheer stoppen en vervolgens is de SSD weg. Na een reboot is deze meestal weer terug. Ook geen problemen met mijn SMART. Ik ga dit topic in de gaten houden.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zou in potentie een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn (oftewel, iets houdt zich niet aan de specs).

Wat je zou kunnen proberen is een BIOS update, ook dat kan invloed hebben op SSD compatibiliteit. Drivers en Windows updates is een tweede punt.

Toch vind ik dit vrij vreemd. De MX100 is een enorm beproefde SSD met veel exposure onder een groot aantal gebruikers wereldwijd. Als je met de nieuwste firmware nog steeds problemen zou hebben die het gevolg zijn van een bug in die firmware, zou mij dat ten zeerste verbazen.
Pagina: 1