Schade door 400V in woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedemiddag,

Gisteravond heeft mijn zwagertje een stroomstoring gehad waarbij twee van de 4 groepen uitsloegen. Hierop heeft hij contact opgenomen met Liander die uiteindelijk een monteur heeft langs gestuurd.

De monteur heeft geconstateerd dat er 400v door de volledige woning is heen gegaan en waarbij in elk geval de mechanische ventilatie en de CV defect is geraakt. Dit is netjes door de woningbouw opgelost en alles doet het weer.

Echter zijn er ook wat persoonlijke spullen defect (Playstation, slimme lampen, radiootje etc) en daarvoor zijn we nu bezig met een verzekeringsclaim...

Het enige wat ik (en de verzekering) een beetje vreemd vinden is dat alleen zijn woning getroffen is door die 400v en alle andere woningen nergens last van hebben gehad.

Hij heeft dit zelf ook al aangegeven bij de monteur van Liander en reageerde een beetje vreemd "Soms gebeurt dat"

Wie heeft hier ervaring mee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Als het probleem in de kabel zit naar de woning, in de HAK, in de e-meter of in de groepenkast heeft alleen zijn woning er last van. Dus dat kan prima. Soms gebeurd dat inderdaad, opzich geen vreemde reactie.

Als het probleem in de hoofdkabel had gezeten of aan het begin van een cascade (flat, doorgelust bijv.) dan hebben meerdere aansluitingen er last van.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een kleurenblinde elektromonteur is nooit grappig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
Klinkt als een 3 fase aansluiting waar de nul is weggevallen/onderbroken.

Hoe weet de monteur van Liander dat er 400 volt door woning is gegaan? Meten met terugwerkende kracht is nog steeds niet uitgevonden. Of heeft de monteur gezien dat de nul los lag of onderbroken was.

In dat geval, was dit in de kast van liander of in je eigen kast, dat is best interessant om we weten want anders kan je liander aansprakelijk stellen voor de schade.

[ Voor 71% gewijzigd door Basement op 16-10-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Liander heeft alléén in zijn woning het een en ander gecontroleerd en vervangen. Dus een verdeler waaraan een defect zit lijkt me vrij onmogelijk.

Wat betreft de monteur; achteraf meten is inderdaad onmogelijk. Gekke is dat zodra de koelkast en de vriezer eerder los gekoppeld er geknetter uit de meterkast kwam (inclusief brandgeur). Moet toegeven dat ik meer het idee heb dat de mechanische ventilatie hier voor het probleem heeft gezorgd. Wij hebben dit namelijk zelf ook al eens mee gemaakt toen we nog in ons appartementje woonde... het is overigens gewoon 1 fase zo ver ik weet

Liander zegt in dit geval dat we (hij, ik ondersteun) naar de inboedelverzekering moeten omdat er geen andere huurders zijn dit last hebben gehad van dit probleem. Vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn die hier verdere ervaring mee hebben.

De schade valt overigens reuze mee, €879 afgerond. De TV en PlayStation zijn overleden (€700 totaal), €90 voor FIFA 2020 Champion edition en een paar lampen. Claim ingediend bij de inboedelverzekering dus ben benieuwd wat die gaan zeggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:11
Toppe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:48:
Liander heeft alléén in zijn woning het een en ander gecontroleerd en vervangen. Dus een verdeler waaraan een defect zit lijkt me vrij onmogelijk.

Wat betreft de monteur; achteraf meten is inderdaad onmogelijk. Gekke is dat zodra de koelkast en de vriezer eerder los gekoppeld er geknetter uit de meterkast kwam (inclusief brandgeur). Moet toegeven dat ik meer het idee heb dat de mechanische ventilatie hier voor het probleem heeft gezorgd. Wij hebben dit namelijk zelf ook al eens mee gemaakt toen we nog in ons appartementje woonde... het is overigens gewoon 1 fase zo ver ik weet

Liander zegt in dit geval dat we (hij, ik ondersteun) naar de inboedelverzekering moeten omdat er geen andere huurders zijn dit last hebben gehad van dit probleem. Vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn die hier verdere ervaring mee hebben.

De schade valt overigens reuze mee, €879 afgerond. De TV en PlayStation zijn overleden (€700 totaal), €90 voor FIFA 2020 Champion edition en een paar lampen. Claim ingediend bij de inboedelverzekering dus ben benieuwd wat die gaan zeggen.
Ik ben zeer benieuwd hoe FIFA2020 kapot gegaan is! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:14

Tens

let me drink about it

dehardstyler schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:56:
[...]

Ik ben zeer benieuwd hoe FIFA2020 kapot gegaan is! :)
opgegeten door de PS :9

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@dehardstyler zoals @Tens zegt :+ en ja, tuurlijk krijg je het spel er wel uit maar de verzekering vergoed dit weer niet, wel een nieuw spel 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Toppe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:59:
@dehardstyler zoals @Tens zegt :+ en ja, tuurlijk krijg je het spel er wel uit maar de verzekering vergoed dit weer niet, wel een nieuw spel 7(8)7
Ahh vandaar. Ik had het erg knap gevonden als het door de spanningspiek kwam, maar aan verzekeringsgeneuzel had ik natuurlijk niet gedacht. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
dehardstyler schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:02:
[...]

Ahh vandaar. Ik had het erg knap gevonden als het door de spanningspiek kwam, maar aan verzekeringsgeneuzel had ik natuurlijk niet gedacht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 26-05 16:01
Wat betreft de monteur; achteraf meten is inderdaad onmogelijk. Gekke is dat zodra de koelkast en de vriezer eerder los gekoppeld er geknetter uit de meterkast kwam (inclusief brandgeur).
Dat kan, zodra je met belastingen gaat schuiven of uitschakelen kan het probleem verergeren.
Gelukkig viel de schade relatief mee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:14:
[...]

Dat kan, zodra je met belastingen gaat schuiven of uitschakelen kan het probleem verergeren.
Gelukkig viel de schade relatief mee.
Check! Alleen zitten die op groep 3, en groep 1 en 2 waren de bron voor de cv ketel en mechanische ventilatie, snap jij het nog?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ergens is er een 0 losgeraakt en gaan "zweven". Dit gebeurt helaas vaker.
Hier bijvoorbeeld:
Stedin blaast de complete elektrische inboedel op, wat nu?
soort kortsluiting gehad, ten einde raad. graag advies
Schade na overspanning
Fout elektriciteitsbedrijf, schade apparatuur

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 16-10-2019 20:34 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:35

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Klinkt inderdaad als een onderbroken nul. Als je al kunt aantonen dat de oorzaak bij de netbeheerder ligt, dan is er in de ATO een maximum vergoeding vastgesteld, alles daarboven is pech voor je (als je daar niet voor verzekerd bent). Het makkelijkste is gewoon direct alles via de verzekering proberen terug te krijgen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]het is overigens gewoon 1 fase zo ver ik weet
[...]
Dat lijkt me sterk. In een 1-fase installatie kun je alleen aan 400V komen als de nul ergens buiten je huis losgaat of op magische wijze toch in je hoofdzekeringkast een verbinding vervalt en een andere gemaakt wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

kabeltjekabel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:46:
[...]

Dat lijkt me sterk. In een 1-fase installatie kun je alleen aan 400V komen als de nul ergens buiten je huis losgaat of op magische wijze toch in je hoofdzekeringkast een verbinding vervalt en een andere gemaakt wordt...
Het kan, maar dan zijn er meer mensen in de straat met hetzelfde probleem.

Cunning linguist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart ® schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:06:
[...]

Het kan, maar dan zijn er meer mensen in de straat met hetzelfde probleem.
Niet helemaal hetzelfde probleem, want als de een richting de 400V L-N krijgt, heeft die ander richting 0V L-N; dan blijft daar dus alles heel. Naarmate aan de kant met de hogere spanning er meer kapot gaat en de ohmse belasting afneemt wordt dit effect alleen maar groter. Zodra alles kapot / uit / afgeschakeld is ligt bij die ander de nul op hetzelfde niveau als zijn fase.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 13:05
Ik zou toch alle andere electronica even in de gaten houden en checken op vreemde luchtjes.
Voedings circuit's vinden 230Vac -> 400Vac niet zo tof.
Elco's enzo kunnen niet goed tegen een te hoge spanning en lang niet alles heeft varistors en dergelijke erin zitten.

Vaak zul je zien dat in het komende jaar van alles raar gaat doen en alsnog spullen kapot gaan.

Niet om je moed in te praten ofzo :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je zou haast overal stekkerdozen met overspanningsbeveiliging gaan gebruiken. Of kun je schade door dit soort geintjes met een of andere beveiliging in de meterkast voorkomen? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Heeft TS geen koelkast/diepvries en andere apparatuur, dat is niet gesneuveld best vreemd, of zat dat gewoon op een ander fase.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Raven schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:21:
[...]

Je zou haast overal stekkerdozen met overspanningsbeveiliging gaan gebruiken. Of kun je schade door dit soort geintjes met een of andere beveiliging in de meterkast voorkomen? :S
Nee, eigenlijk niet.
Ja, met netwachters en lastafscheiders/actuatoren kan dat wel, die vind je in industriele omgevingen.

[ Voor 54% gewijzigd door teacher op 17-10-2019 14:35 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dit zijn van die dingen die zo weinig gebeuren dat verzekeren kostentechnisch waarschijnlijk gewoon interessanter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:48
Dit heeft een vriendin van me ook eens gehad (dvd speler, Wii, stereo, etc stuk). Dezelfde avond nog kwam er iemand van de Nuon langs en mocht ze met zijn creditcard los bij de Mediamarkt :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:32:
Heeft TS geen koelkast/diepvries en andere apparatuur, dat is niet gesneuveld best vreemd, of zat dat gewoon op een ander fase.
Klopt, de meest gesneuvelde apparatuur zat op één groep... en twee lampen op (denk ik!!) een andere groep, maar ja. Kan natuurlijk ook écht domme pech zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Toppe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

Klopt, de meest gesneuvelde apparatuur zat op één groep... en twee lampen op (denk ik!!) een andere groep, maar ja. Kan natuurlijk ook écht domme pech zijn :)
En nog steeds een 1-fase aansluiting :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

En nog steeds een 1-fase aansluiting :?
Ik wacht nog steeds even op een foto... de jeugd van tegenwoordig |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 00:15

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Hier ook kortsluiting gehad jaar geleden toen ik net in mijn nieuwe woning zat, CV was de boosdoener iets met de aansluiting en had alleen mijn desktop nog aangesloten die had een oplawaai gekregen inboedelverzekering kwestie alles vergoed gekregen (zelf spul vervangen) Verzekering wou dat eerst dat ik de desktop naar een repair center wou brengen 7(8)7 effe 40 kilo op de post doen met alle schijven zeker :F

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:23
Raven schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:21:
[...]

Je zou haast overal stekkerdozen met overspanningsbeveiliging gaan gebruiken.
Die doen in gevallen als dit helemaal niets...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Die doen in gevallen als dit helemaal niets...
Die meten zeker L-PE? Vast wel te modden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:35:
[...]

Die meten zeker L-PE? Vast wel te modden :P
Overspanningsbeveiligingen zijn voor korte zeer extreme spanningspieken zoals je die bijvoorbeeld hebt bij een blikseminslag in de buurt. De meeste doen volgens mij helemaal niets tot 1,5kV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Het kan prima gebeuren dat zoiets alleen jouw aansluiting raakt.

Als de verzekeraar het niet gelooft, zeg ze dan Liander te bellen om dit te bevestigen?

Liander heeft alleen verantwoordelijkheid bij problemen voor jouw meterkast, i.e. die eigenlijk per definitie nooit jouw schuld zijn - als die monteur dingen heeft gedaan/laten doen, zal dat voor het begin van jouw installatie zijn geweest, niet daarbinnen (daar mogen ze niet eens aanzitten, en ze zullen wel uitkijken ook - daar mag jij zelf lekker een electricien voor inhuren). Ik denk ook niet dat ze zullen ontkennen als er een dergelijke storing en onvermijdelijke bijbehorende reparatie is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14

Nox

Noxiuz

Zelf ook een keer een zwevende nul meegemaakt. Dan sta je ook wel even te kijken hoor.

'Verdomme, het licht gaat uit als ik de verfbrander uit zet' Gelukkig was dat in een schuur, wel vreemd want eigenlijk bleef alles gewoon werken. Als je nul in een driefasesituatie wegvalt krijg je een seriegeschakelde situatie waarbij de koelkast en de tv in serie geschakeld zijn op 380v/400v. Alleen sommige apparaten konden er dan weer niet tegen... iemand enig idee hoe dat werkt in een paar zinnen? Het zijn geen gloeilampjes dus mijn oude stoffige natuurkunde werkt er niet :+

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 17-10-2019 21:42 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nox schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:41:
Zelf ook een keer een zwevende nul meegemaakt. Dan sta je ook wel even te kijken hoor.

'Verdomme, het licht gaat uit als ik de verfbrander uit zet' Gelukkig was dat in een schuur, wel vreemd want eigenlijk bleef alles gewoon werken. Als je nul in een driefasesituatie wegvalt krijg je een seriegeschakelde situatie waarbij de koelkast en de tv in serie geschakeld zijn op 380v/400v. Alleen sommige apparaten konden er dan weer niet tegen... iemand enig idee hoe dat werkt in een paar zinnen? Het zijn geen gloeilampjes dus mijn oude stoffige natuurkunde werkt er niet :+
De fasen vormen de drie punten van een driehoek met in het midden van de driehoek de nul. De fasen liggen vast; de nul zit normaal ook vast, maar is ook met drie elastiekjes verbonden met de fasen. Zodra je de nul losmaakt gaan de fasen er aan trekken via hun elastiekjes. Hoe groter de stroom, hoe steviger het elastiek. De nul komt dan dus steeds verder van de minst belaste fase af te liggen. Als je dus op een fase een verfbrander (3 kW) hebt en op de andere twee fasen elk een lampje van 10W... dan gaat dat nulpunt een heel eind richting de eerste fase verschuiven en worden de elastiekjes van de andere twee fasen flink uitgerekt en wordt daar de spanning tussen nul en fase hoger.

Met puur Ohmse belasting wordt dat effect weer iets gedempt, want als zo'n verbrander nog maar de halve spanning krijgt zal hij ook wel de halve stroom gaan pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 20:50
sig69 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:57:
Dit heeft een vriendin van me ook eens gehad (dvd speler, Wii, stereo, etc stuk). Dezelfde avond nog kwam er iemand van de Nuon langs en mocht ze met zijn creditcard los bij de Mediamarkt :)
Weet je dit zeker?

Nuon is een leverancier, die hebben niet zo heel veel te maken met de installatie in huis..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:48
Misschien was het Liander, is al een tijdje geleden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Net foto binnen, het is wel 3-fase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:47:
[...]

Overspanningsbeveiligingen zijn voor korte zeer extreme spanningspieken zoals je die bijvoorbeeld hebt bij een blikseminslag in de buurt. De meeste doen volgens mij helemaal niets tot 1,5kV.
Ik dacht juist dat bliksem probleemloos dwars door die overspanningsbeveiligingen heensloegen. Paar mm lucht is immers niets voor bliksem.

't Een en ander hangt vást af wáár de bliksem precies inslaat: een spanningspiek door een inslag paar 100 m verderop vs. een directe inslag voor je deur :+

edit:
Ik gok dat jij 't wellicht hebt over NEN-EN-IEC 62305-apparatuur. Zelf zat ik aan ingebouwde beveiligingen in stekkerdozen te denken, die zijn ongetwijfeld wat minder beschermend van aard.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 19-10-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Osiris schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Ik dacht juist dat bliksem probleemloos dwars door die overspanningsbeveiligingen heensloegen. Paar mm lucht is immers niets voor bliksem.

't Een en ander hangt vást af wáár de bliksem precies inslaat: een spanningspiek door een inslag paar 100 m verderop vs. een directe inslag voor je deur :+
Bliksem slaat daar inderdaad doorheen, het is dan ook de bedoeling dat die modules doorslaan, naar aarde welteverstaan. :+

En ik schreef niet voor niets "in de buurt".

Een directe blikseminslag doe je inderdaad ook weinig tegen met een overspanningsbeveiliging. Dan moet je het al gaan combineren met een bliksemopvanginstallatie. En dan nog zijn dergelijke systemen vaak ontworpen om brandschade te voorkomen, je mag er dan vanuit gaan dat je CV-ketel niet spontaan in de fik vliegt, maar of je de voeding van je PC heel houdt is een ander verhaal... :) Wil je je 100% tegen dat laatste beschermen dan ben je zo veel geld kwijt dat je waarschijnlijk beter in een goede verzekering of reserve apparatuur kunt investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@Xander Dacht al wel dat je het niet over bijv. dit soort dingen had: https://www.lidl-shop.nl/...um-stekkerdoos/p100258856

Beveiliging tót 1,5 kV .. Vraag me daar altijd nog het nut van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:44
Vervelend van alle schade die eruit volgt. Inderdaad niet alle apparatuur heeft een varistor tussen fase en nul. De wat betere, duurdere, professionele spullen zijn doorgaans wel voorzien van een varistor. Dan was het slechts een kwestie geweest van het vervangen van een interne zekering en je kunt weer door. Ik heb het een enkele keer meegemaakt dat ik daadwerkelijk een varistor in een apparaat heb moeten vervangen omdat die was kortgesloten maar dat had denk ik meer te maken met ouderdom.
Osiris schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:10:
@Xander Dacht al wel dat je het niet over bijv. dit soort dingen had: https://www.lidl-shop.nl/...um-stekkerdoos/p100258856

Beveiliging tót 1,5 kV .. Vraag me daar altijd nog het nut van af.
Bij die stekkerdoos vertellen ze er niet bij hoeveel kA Kiloampère die kan afgeleiden. En als ze het er al bij vermelden dan liegen ze er vaak over. In de praktijk kan een type 3 fijnbeveiliging pakweg 3 kA afgeleiden al wordt er in zulke gevallen vaak geschermd met 13 kA. Een type 2 middenbeveiliging die je in de meterkast monteert geleid doorgaans tot 20 kA af. De aanspreekspanning ligt doorgaans ruim boven de 230 Volt. Het is dus nog maar de vraag of je hiermee je apparatuur had kunnen beveiligen tegen de 400 Volt spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Toppe schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:29:
Net foto binnen, het is wel 3-fase :)
En weten we ondertussen nou ook hoe de monteur van Liander het te weten is gekomen?

Omdat waarschijnlijk de fout bij Liander lag?

Dat zijn vragen die nog open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Basement schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

En weten we ondertussen nou ook hoe de monteur van Liander het te weten is gekomen?

Omdat waarschijnlijk de fout bij Liander lag?

Dat zijn vragen die nog open staan.
Nee, de monteur is in dat opzicht nogal kortaf geweest: aardlek is verrot en die vervang ik wel dan is alles opgelost.

Alleen het gekke is: de aardlek heeft 3 groepen onder zich, 1 werkte prima en de andere 2 kon je niet in schakelen, hoe kan dan alléén de aardlek kapot zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Toppe schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:34:
Nee, de monteur is in dat opzicht nogal kortaf geweest: aardlek is verrot en die vervang ik wel dan is alles opgelost.

Alleen het gekke is: de aardlek heeft 3 groepen onder zich, 1 werkte prima en de andere 2 kon je niet in schakelen, hoe kan dan alléén de aardlek kapot zijn?
De aardlekschakelaar is deel van jouw installatie, daar is Liander dus niet verantwoordelijk voor/zullen ze niet eens aan willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

De aardlekschakelaar is deel van jouw installatie, daar is Liander dus niet verantwoordelijk voor/zullen ze niet eens aan willen zitten.
Ze hebben hem wél vervangen. Alleen klopt het voor mijn gevoel niet:
- Één groep blijft werken van de drie
- Aardlek is kapot, hoe kan hij dan wel in geschakeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Toppe schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:42:
Het zal dan haast wel een 3-fase (3P+N) aardlek zijn.

Aardlek kapot kan betekenen dat deze niet afschakelt bij lekstroom (waar het ding voor bedoeld is). Kapot zou ook kunnen betekenen dat een deel van de fasen intern onderbroken is (doorgebrand door te hoge spanning?), en een ander deel wellicht niet. Beide problemen tegelijkertijd zou ook nog kunnen.

Waarschijnlijk werkte 1 van de fasen nog wel goed, althans geeft stroom door (vraag 2 is of de aardlek nog werkte), en de andere 2 niet.

Als Liander die gratis heeft vervangen kan ik me alleen voorstellen dat dit is omdat de monteur concludeerde dat de boel was opgeblazen door een defect aan hun kant (te hoge spanningen er op van buiten jouw installatie). En zelfs dan vraag ik me af of ze van hun werkgever dingen aan jouw installatie mogen doen, maar dat weet ik niet goed, misschien is er iemand die bij een netbeheerder werkt die daar wat van kan zeggen.

Hebben ze buiten niks gedaan? Kabels opgegraven/stukje vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
Het verhaal klopt nog steeds niet. Monteurs van Liander of enig ander netbeheerder vervangen geen aardlekschakelaars, alles boven de meter is voor jezelf en daar blijft elke netbeheerder vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
-Hier had een foto moeten staan-

Technisch is het dus wel mogelijk om op een 3-fase installatie 400v door je woning heen te krijgen.

Op het moment dat zo’n aardlek niet uitschakelt wanneer het moet vindt ik toch wel een beetje ‘freaky?’ Hoe staat dit in lijn met brand gevaar?

[ Voor 104% gewijzigd door Toppe op 19-10-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Daar klopt voor mijn gevoel ook heel weinig van. Ik moet de eerste netbeheerder nog te tegenkomen die zich daar aan waagt. Meestal is het heel simpel: regel maar een installateur. Zélfs als ze zelf oorzaak zijn van een defect in de klantinstallatie zullen ze je vragen een installateur te bellen, dan vergoeden ze mogelijk wel de kosten.
Wat was er kapot aan?? Je verhaal duidt op een zwevende nul / los nulcontact. Dat kan natuurlijk prima komen door een defecte klem onder de aardlekschakelaar ofzo. Natuurlijk schakelt het ding niet uit op willekeurige mechanische defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Een monteur van Liander gaat geen aardlekschakelaar vervangen. Die hebben ze niet eens bij zich. Was het überhaupt wel een monteur van Liander?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik kwam net Beveiligd een surge protector ook tegen loszittende Nul ? tegen , jammer dat @Roel Broersma ineens stil werd na het aankondigen van een test... Huis afgefikt? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Toppe schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:09:

Technisch is het dus wel mogelijk om op een 3-fase installatie 400v door je woning heen te krijgen.

Op het moment dat zo’n aardlek niet uitschakelt wanneer het moet vindt ik toch wel een beetje ‘freaky?’ Hoe staat dit in lijn met brand gevaar?
Volgens mij moet eerst dat verhaal van die vriend van jou eens volledig kloppend overgebracht worden in plaats van dat we gaan speculeren over allerlei vage dingen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Toppe schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:09:

Ten eerste schakelt een aardlek niet uit op een onderbroken nul, of op een spanning van 400V. Ten tweede hebben aardlekschakelaars niets met brandgevaar te maken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:18:
[...]

Volgens mij moet eerst dat verhaal van die vriend van jou eens volledig kloppend overgebracht worden in plaats van dat we gaan speculeren over allerlei vage dingen. ;)
Juist! Mijn gedachte ook, maar je was me voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart ® schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:01:
[...]

Ten eerste schakelt een aardlek niet uit op een onderbroken nul, of op een spanning van 400V. Ten tweede hebben aardlekschakelaars niets met brandgevaar te maken.
Aardlekschakelaars hebben alles met brandgevaar te maken, want aardlek = verbinding die er niet hoort te zijn. Veelal is die verbinding niet berekend op de stroom die er gaat lopen... en zonder afschakeling kan het dan gaan fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:01
wij hebben op kantoor een keer e3n zwevende nul gehad. De over ijverige installateur die eerst kwam heeft zn best gedaan om overal lang genoeg 400v door te jagen door de groepen steeds aan te zetten. Gebeld met netbeheerder , die zijn tot midden in de nacht (incl meetwagen) aan het graven geweest om de breuk op t3 zoeken. De meter was ook uitgetikt. De volg ende dag kwam de netbeheerder weer, had alleen geen goede.meter mee. Toen heeft hij met een dikke kroonsteen ipv meter alles weer aangesloten. Pas 8 weken later kwam er weer een meter tussen.

Schade viel gelukkig mee, waren vooral adapters die stuk waren. Al met al hebben ze toch 3k vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
3K vergoed en 8 weken gratis energie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:38:
[...]

Aardlekschakelaars hebben alles met brandgevaar te maken, want aardlek = verbinding die er niet hoort te zijn. Veelal is die verbinding niet berekend op de stroom die er gaat lopen... en zonder afschakeling kan het dan gaan fikken.
Voor een afschakeling van een brandgevaarlijke stroom, hebben we overstroombeveiligingen (zekeringen, smeltpatronen, installatieautomaten, etc). Aardlekschakelaars zijn er om te voorkomen dat er een stroom gaat lopen via delen van installaties die aan aarde liggen (en dus aanraakveilig zouden moeten zijn). Die zijn er dus om te voorkomen dat mensen een gevaarlijke schok krijgen. Dat heeft dus niets met brandveiligheid te maken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:14

Tens

let me drink about it

vanisher schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:58:
Toen heeft hij met een dikke kroonsteen ipv meter alles weer aangesloten. Pas 8 weken later kwam er weer een meter tussen.
Na een week geen telefoontje gehad dat ze de meter gingen wisselen omdat ze hem niet konden uitlezen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:01
Nee, bijzonder genoeg niet, ze hebben zelfs inkomstenderving vergoed omdat er ook zonnepanelen aanwezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Bart ® schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:30:
Aardlekschakelaars zijn er om te voorkomen dat er een stroom gaat lopen via delen van installaties die aan aarde liggen (en dus aanraakveilig zouden moeten zijn). Die zijn er dus om te voorkomen dat mensen een gevaarlijke schok krijgen. Dat heeft dus niets met brandveiligheid te maken.
Deze discussie is hier een beetje offtopic, denk je niet?

Maar aardlekschakelaars hebben zeker wel met brandgevaar te maken, in sommige situaties moeten ze zelfs verplicht geplaatst worden alleen maar om brandgevaar te verkleinen. Kijk bijvoorbeeld eens naar NEN1010 422.3 Ruimten waar het risico op brand bestaat ten gevolge van verwerkt of opgeslagen materiaal, in het bijzonder:
422.3.9 Eindgroepen bestemd voor de ruimte of die de ruimte doorkruisen, en stroomverbruikend materieel moeten op de volgende wijze zijn beveiligd tegen isolatiedefecten:
a) in TN- en TT-stelsels moeten toestellen voor aardlekbeveiliging met een nominale aanspreekstroom I∆n van ten hoogste 300 mA zijn toegepast. Waar weerstandsfouten brand kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld bij plafondverwarming met oppervlakverwarmingselementen, mag de nominale aanspreekstroom I∆n niet hoger zijn dan 30 mA;

n OPMERKING Deze bepaling heeft ten doel brand als gevolg van aardfouten te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart ® schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:30:
[...]

Voor een afschakeling van een brandgevaarlijke stroom, hebben we overstroombeveiligingen (zekeringen, smeltpatronen, installatieautomaten, etc). Aardlekschakelaars zijn er om te voorkomen dat er een stroom gaat lopen via delen van installaties die aan aarde liggen (en dus aanraakveilig zouden moeten zijn). Die zijn er dus om te voorkomen dat mensen een gevaarlijke schok krijgen. Dat heeft dus niets met brandveiligheid te maken.
Lol :P

+1 voor het volharden in je standpunt, maar het klopt gewoon niet.

Zekeringen zijn er voor een vooraf ontworpen keten. Aardfouten horen er per definitie niet te zijn, en de bijbehorende keten is dan ook veelal niet geschikt voor de stroom die er gaat lopen. Aardlekschakelaars voorkomen dan brand door overbelasting in de foutketen bij foutstromen die onder het niveau van de overstroombeveiliging zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:19
@Raven

Hier Roel Broersma :)

Ik heb na dat 'grapje' waarbij een zwevende nul nogal wat schade had veroorzaakt (koelkast, wazemkap,. LED TV,.. etc..etc. voornamelijk de voedingen in die apparaten die defect waren..)

het volgende gedaan;

- Elke FASE loopt naar één of meerdere aardlekautomaaten,
- Op elke aardlekautomaat zitten 4 groepen.
- Nu heb ik tussen de aardlekautomaat en de groepen een Netwachter: Sollatek SMC MF geplaatst, dit is niet echt een standaard netwachter, een stuk goedkoper, maar doet zijn werk uitstekend. Deze kun je instellen (via een tooltje met USB) dat hij binnen een 0,x sec afslaat bij een te hoge spanning X of een lage spanning Y. Ook kun je hem laten afschakelen wanneer je frequentie veranderd, bijv. bij 49,5 en 50,5Hz. Er zit dan een inschakelvertraging (ook in te stellen).

- Om deze Sollatek MF ook af te zekeren heb ik de aardlekautomaat ook met een automaat zekering genomen. Bijv. een C25, 30mA , dan dus de Sollatek MF en dan 4 groepen: B16.
(Let een beetje op je selctieviteit, ik weet niet of je 3x25, 3x35 of 3x80a hebt, in mijn geval 35a).

- Wat ik daarnaast heb gedaan is een RINGleiding voor de NUL gemaakt. Deze komt dus uit de 3x35A omhoog en gaat dan naar de hoofdschakelaar, vanaf daar vertakt die in tweeen: linksom en rechtsom. Aan de onderkant van de Aardlekautomaten heb ik van die insteek-kroonsteentjes met 4 schroeven, om te voorkomen dat er ooit nog een keer een NUL bij mij los raakt.. :) Ik zal er eens een foto van maken.

Natuurlijk kan de netbeheerder nog een fout maken met de NUL, maar dan grijpen de Sollatek's in.

Ook is het goed om aan het eind nog even je installatie thermisch na te kijken, zodat je zeker weet dat alle schroefverbindingen goed zitten. Ook overal adereindhulzen op doen natuurlijk.

...don't know what should be here...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Roel Broersma schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:55:
[...]
- Nu heb ik tussen de aardlekautomaat en de groepen een Netwachter: Sollatek SMC MF geplaatst, dit is niet echt een standaard netwachter, een stuk goedkoper, maar doet zijn werk uitstekend.
[...]
De hamvraag is dan; heb je ze ook getest door de nul los te trekken? :)

Wel grappig dat jouw site als 1e zoekresultaat naar boven komt als ik zoek op Sollatek SMC MF

Overigens staat er bij dat 'ie voor 20A is, dan is het eigenlijk wat vreemd dat je hem met 25A beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
@kabeltjekabel Ik heb ze opengeschroeft, er zit een 25A relais in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Roel Broersma schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:42:
@kabeltjekabel Ik heb ze opengeschroeft, er zit een 25A relais in ;)
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hele ding langdurig voor 25A geschikt is.

Maar heb je ze getest door een zwevende nul te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
@kabeltjekabel
Nee, ik heb hem niet zo getest. Dat wil ik best wel doen, maar dan even in een aparte testsituatie;

Ik kan natuurlijk 3 fases verlengen naar een test omgeving. Dan zet ik op die drie fases elk een Sollatek.
Ik zit alleen even te denken wat ik er goed tussen kan zetten (dus tussen die fases, wat niet in 1x stuk gaat). Een gloeilamp.. ? Ik kan dan ook even de Fluke eraan knopen met een Scope of LOG recorder, dan kunnen we echt niet hoe snel die af slaat en wat hij voor z'n kiezen krijgt.

Evt. als je een testlocatie hebt, dan kunnen we het wel samen uitvoeren, neem ik de Fluke en 3 Sollatek's mee :) Maken we er gelijk een Youtube'je van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Roel Broersma schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:58:
@kabeltjekabel
Nee, ik heb hem niet zo getest. Dat wil ik best wel doen, maar dan even in een aparte testsituatie;

Ik kan natuurlijk 3 fases verlengen naar een test omgeving. Dan zet ik op die drie fases elk een Sollatek.
Ik zit alleen even te denken wat ik er goed tussen kan zetten (dus tussen die fases, wat niet in 1x stuk gaat). Een gloeilamp.. ? Ik kan dan ook even de Fluke eraan knopen met een Scope of LOG recorder, dan kunnen we echt niet hoe snel die af slaat en wat hij voor z'n kiezen krijgt.

Evt. als je een testlocatie hebt, dan kunnen we het wel samen uitvoeren, neem ik de Fluke en 3 Sollatek's mee :) Maken we er gelijk een Youtube'je van.
Twee gloeilampen (of halogeen) in serie. Een enkele gaat niet zo lang mee op 400V. Maar bij 115V of 200V branden ze nog steeds wel.

Bijv. die verhuisfittingen zijn met 1 extra wago'tje gewoon in serie te zetten :P
Pagina: 1