Schade na overspanning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Onlangs heb ik door een defect in de meterkast wat overspanning gehad op een aantal stroomgroepen in mijn woning. Ik dacht eerst dat de wasdroger kapot was gegaan (viel steeds uit), wilde daarna gaan koken en krijg een foutmelding van de inductieplaat dat er te veel spanning op staat en dat ik maar contact op moet nemen met de energieleverancier. Deze gebeld en geconstateerd dat er een draad was gesmolten in de meterkast. Alles netjes vervangen en hierna deed de wasdroger en inductieplaat het weer prima.

Toch een paar apparaten die er minder goed tegen kunnen; modem voor internet is kapot en mechanische ventilatie voor de badkamer zit ook geen leven meer in. Ik heb weinig verstand van hoe elektrische installaties werken, en ben toch met een paar vragen blijven zitten.

Heeft het nut om voor dit soort fratsen met een overspanningsbeveiliging te gaan werken? Die stekkerdozen kosten een paar tientjes en beloven je apparatuur tegen van alles te beschermen, ik besef me dat het onzin is dat die dingen een blikseminslag tegenhouden maar werken ze tegen het soort problemen dat ik heb gehad wel goed?

Daarnaast vraag ik me af of de overspanning op de lange termijn nog gevolgen kan hebben voor mijn apparatuur. Er is een compleet blok in de meterkast vervangen, en daar zitten een groep of 4 op aangesloten waaronder mijn complete keukenblok. Ik heb nu geen acute problemen met deze apparaten, maar kan het zo zijn dat ze toch een opdonder hebben gehad en hierdoor eerder stuk gaan?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nogal heftig wat je meldt over een gesmolten draad. Was hij echt gesmolten of vond dat smelten alleen rond het einde van de draad plaats rond het contact waar hij zat? Doet me denken aan een loszittende nuldraad in een meerfaseninstallatie. Een loszittende nul leidt tot vonken enz. en tot (soms extreem) verschillende fasespanningen. Een andere verklaring weet ik zo één twee drie niet te bedenken.

Om dit als niet elektrotechnisch geschoold persoon te visualiseren kun je denken aan een gelijkzijdige driehoek met uit het zwaartepunt de gelijke lijnen naar de drie hoeken. Deze lijnen stellen de drie fasespanningen voor. Bij een loszittende nul, "wandelt" dat nulpunt uit dat zwaartepunt vandaan naar een punt binnen het oppervlak, afhankelijk van de (ongelijke) belastingverdeling van de fasen. De ene fasespanning kan dan nagenoeg nul worden, de andere theoretisch maximaal 400 V, de spanning tussen de fasen. Meestal zal het ergens tussen de 230 en 400 V zijn. Niet zo verwonderlijk dat er het een en ander is gesneuveld.

Weinig tot niets van te zeggen hoe groot de opdonder is geweest voor de apparaten die het nog probleemloos doen. Eventuele zwakheden zijn dan ook eigenlijk niet te voorspellen. Maar veel kans dat dit behalve voor eventuele gloeilampen mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 12:35
Dit soort dingen zijn heel vervelend,
Heb een soortgelijk probleem laatst ook gehad waarbij 1 fase aan de nul kwam te liggen.
hierdoor 400v over de installatie met veel kapotte apparatuur tot gevolg (vriezer/koelkast/magnetron/alle adapters die in het stopcontact zaten/telefoons die aan de adapter zat).
XyritZz schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:13:
Heeft het nut om voor dit soort fratsen met een overspanningsbeveiliging te gaan werken? Die stekkerdozen kosten een paar tientjes en beloven je apparatuur tegen van alles te beschermen, ik besef me dat het onzin is dat die dingen een blikseminslag tegenhouden maar werken ze tegen het soort problemen dat ik heb gehad wel goed?
in dit geval zaten alle adapters samen met oa tv's en pc's aangesloten op van deze overspannings stekkerdozen.
die er niet uitgingen > er bleef dus gewoon 400V over al de apparatuur staan, de pc's en tv's hebben het gelukkig wel overleefd.

Ik heb dus zelf niet zo veel vertrouwen meer in deze zogenaamde overspannings beveiligde stekkerdozen.
XyritZz schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:13:
Daarnaast vraag ik me af of de overspanning op de lange termijn nog gevolgen kan hebben voor mijn apparatuur. Er is een compleet blok in de meterkast vervangen, en daar zitten een groep of 4 op aangesloten waaronder mijn complete keukenblok. Ik heb nu geen acute problemen met deze apparaten, maar kan het zo zijn dat ze toch een opdonder hebben gehad en hierdoor eerder stuk gaan?
De apparatuur die het heeft overleeft zal hierdoor in kwaliteit niet achter uit zijn gegaan, of een kortere levensduur hebben.
Bij zo'n opdonder brand het gelijk door of niet.

Kijk eens goed je verzekering na, ik heb alles kunnen declareren en terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 19:49

Part

Helemaal niets.....

Overspanningsbeveiliging in stekkerdozen hebben in dit geval totaal geen zin.
Als jij je wasdroger aanzet dan zal er ongeveer 10 amp gaan lopen.
Bij een loszittende 0 (3 fase meterkast) zal die overspanningsbeveiliging alles boven de 250 volt proberen af te kappen. Dat gaat even goed maar bij 10 amp is dat 2500 watt die hij moet verstoken. De overspanningsbeveiliging zelf, vaak niet groter als een dobbelsteen, zal in luttele seconde in rook op gaan.

Zorg gewoon dat de meterkast goed voor elkaar is. Ook is het verstandig om de schroeven na enkele jaren even aan te trekken (of dit laten doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Part,
Toch even op inhaken. Die overspanningsafleiders zitten alleen maar op de spanning, er gaat geen stroom doorheen. M.a.w. je verhaal met betrekking tot dat vermogen van 2500 W is niet relevant. Volgens mij moeten die dingen boven een ingestelde spanning de boel kortsluiten waardoor de zekering er uit knalt. Zelf geen ervaring met die dingen, maar er wel het een en ander over gelezen. Voor zover ik het lees gaat het meer om overspanningen bij blikseminslagen. In de buurt dan wel te verstaan, want een rechtstreekse inslag slaat alles aan gort, daar is niets tegen bestand.
Goed dit laatste even terzijde, ik weet niet of er ook exemplaren te koop zijn die wel op zulke verhoogde netspanningen werken. Normaliter horen alle verbindingen gewoon goed vast te zitten. Net als de wielen onder je auto. Tegen knoeiwerk bestaat daar ook geen beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53

SA007

Moderator Tweaking
Tegen zoiets gaan overspanningsbeveiligers niet helpen tenzij je erg lompe neemt.

In zo'n geval is het gewoon pech, modem + ventilator is ~150 euro schade, dat valt erg mee (mits de ventilator niet ingebouwd zit ofzo).

Hier een keer iets vergelijkbaars gehad, dat was 1500 schade.
Er hangt heir el een overspanningsbeveiliging in de meterkast, maar dat is voor bliksem etc en dan nog kunnen er apparaten kapot gaan bij een dergelijk probleem in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik weet niet welke aansluiting je hebt maar er bestaan 3F spanningsbewakings relais deze kun je instellen tussen welke 2 spanningen het relais bekrachtigd is, kost wel tussen de 150€ en de 300€

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:49:
@Part,
Toch even op inhaken. Die overspanningsafleiders zitten alleen maar op de spanning, er gaat geen stroom doorheen. M.a.w. je verhaal met betrekking tot dat vermogen van 2500 W is niet relevant. Volgens mij moeten die dingen boven een ingestelde spanning de boel kortsluiten waardoor de zekering er uit knalt. Zelf geen ervaring met die dingen, maar er wel het een en ander over gelezen....
Er gaat stroom lopen als de spanning boven een bepaalde waarde komt.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Typische_Varistorkennlinien.gif/220px-Typische_Varistorkennlinien.gif
Wikipedia: Varistor
Normaal betekend dat inderdaad dat de zekeringen er uit gaat omdat er opeens heel veel stroom gaat lopen.
Echter heb je in de situatie dat de nul in de meter kast los komt een hele andere schakeling.
Er staat dan +/-400 volt over de wasdroger en de MOV die dan in serie komen te staan. De MOV gaat geleiden bij +/-250 volt maar er brand geen zekering door omdat de wasdroger in serie staat en de stoom begrenst. Vandaar dat de MOV verbrand. En MOV sluit namelijk niet kort maar zal de spanning net onder die 250 volt proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Geen effectieve spanning en amplitude met elkaar verwarren he ..
230 x wortel2 = 324V (die binnen normaal bedrijf bedrijf word)

Dit zeg ik omdat je ook het grafiekje erbij poot en je daat rekening moet houden met de amplitude

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

fish schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:51:
Geen effectieve spanning en amplitude met elkaar verwarren he ..
230 x wortel2 = 324V (die binnen normaal bedrijf bedrijf word)

Dit zeg ik omdat je ook het grafiekje erbij poot en je daar rekening moet houden met de amplitude
Dat klopt. Ik probeerde het (iets) te eenvoudig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Techneut schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:20:
Nogal heftig wat je meldt over een gesmolten draad. Was hij echt gesmolten of vond dat smelten alleen rond het einde van de draad plaats rond het contact waar hij zat? Doet me denken aan een loszittende nuldraad in een meerfaseninstallatie. Een loszittende nul leidt tot vonken enz. en tot (soms extreem) verschillende fasespanningen. Een andere verklaring weet ik zo één twee drie niet te bedenken.

Om dit als niet elektrotechnisch geschoold persoon te visualiseren kun je denken aan een gelijkzijdige driehoek met uit het zwaartepunt de gelijke lijnen naar de drie hoeken. Deze lijnen stellen de drie fasespanningen voor. Bij een loszittende nul, "wandelt" dat nulpunt uit dat zwaartepunt vandaan naar een punt binnen het oppervlak, afhankelijk van de (ongelijke) belastingverdeling van de fasen. De ene fasespanning kan dan nagenoeg nul worden, de andere theoretisch maximaal 400 V, de spanning tussen de fasen. Meestal zal het ergens tussen de 230 en 400 V zijn. Niet zo verwonderlijk dat er het een en ander is gesneuveld.

Weinig tot niets van te zeggen hoe groot de opdonder is geweest voor de apparaten die het nog probleemloos doen. Eventuele zwakheden zijn dan ook eigenlijk niet te voorspellen. Maar veel kans dat dit behalve voor eventuele gloeilampen mee zal vallen.
Dat klopt ja, was gesmolten rond het contact punt en het verhaal komt overeen met wat de monteur die langs kwam heeft uitgelegd maar het is inderdaad een ingewikkeld verhaal als je er verder geen verstand van hebt.

Hij had het er over dat de draad óf niet goed vast heeft gezeten, óf in de fabriek beschadigd is geraakt.
nldbobg schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:23:
Dit soort dingen zijn heel vervelend,
Heb een soortgelijk probleem laatst ook gehad waarbij 1 fase aan de nul kwam te liggen.
hierdoor 400v over de installatie met veel kapotte apparatuur tot gevolg (vriezer/koelkast/magnetron/alle adapters die in het stopcontact zaten/telefoons die aan de adapter zat).

[...]

in dit geval zaten alle adapters samen met oa tv's en pc's aangesloten op van deze overspannings stekkerdozen.
die er niet uitgingen > er bleef dus gewoon 400V over al de apparatuur staan, de pc's en tv's hebben het gelukkig wel overleefd.

Ik heb dus zelf niet zo veel vertrouwen meer in deze zogenaamde overspannings beveiligde stekkerdozen.

[...]

De apparatuur die het heeft overleeft zal hierdoor in kwaliteit niet achter uit zijn gegaan, of een kortere levensduur hebben.
Bij zo'n opdonder brand het gelijk door of niet.

Kijk eens goed je verzekering na, ik heb alles kunnen declareren en terug gekregen.
Bedankt voor je reactie, dan weet ik dat die stekkerdozen weinig nut gaan hebben en dan ga ik daar ook niet in investeren. Gewoon even voor mijn beeldvorming hoor; maar wanneer hebben die stekkerdozen dan wel nut? Ze beschermen dus niet tegen een overspanning die sommige apparatuur in huis gewoon sloopt, en ze beschermen ook niet tegen inslag van bliksem... dus zijn die dingen dan niets meer dan marketingpraat of hebben ze wel degelijk nut?

Kosten maak ik me niet zo heel druk om; modem wordt waarschijnlijk kosteloos vervangen. De provider had het er over dat ze alleen kosten in rekening brengen als je er echt lompe dingen mee hebt gedaan.

Het bellen van het storingsnummer van de installateur van de meterkast en het vervangen van de mechanische ventilatie zullen wel kosten aan verbonden zitten maar ik ga er vanuit dat de rekening hiervan rechtstreeks bij de aannemer op de deurmat valt aangezien de woning net nieuw is en nog binnen de garantieperiode zit. Zo niet dan stuur ik het zelf door naar de aannemer :).

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Even een kleine correctie, ze beschermen inderdaad niet tegen een rechtstreekse blikseminslag. Maar verreweg de meeste inslagen waar je wat van waarneemt zijn inslagen in de omgeving, hetzij op enige afstand of vlakbij. De gevolgen van die inslagen als je er zelf niet direct bij betrokken bent worden atmosferische ontladingen genoemd. Deze kunnen ook zorgen voor heel gemene spanningspieken. Tegen die spanningspieken kunnen die dingen nuttig zijn, mits op geaarde stopcontacten.

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 07:51
Vervelend wat er is gebeurd! De meerste respectabele appreaten kunnen er tegen of gaan kapot (zoals je zelf al zegt). Bij de elektrische kasten die wij op de zaak bouwen is bij de inkomende voeding dit ding. Verder hebben de installaties een netwachter die allerlij dingen controleerd (fase volgorde, ferquentie en over/oinderspanning).
Deze installaties zijn allemaal zwaar indistrueel en geautomatiseerd afschakelen bij netfouten.

Ik weet niet hoe dit werkt als er iets fout is NA deze beveiligingen (lijkt me dat het niet lijkt te werken)
Pagina: 1