Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Will_M schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Bij de 'oude' MIB-1 en MIB-2 Discover apparaten maakte dat wel degelijk uit 8)

En die laatst genoemde heeft volgens mij tot in het MY20 model van de Tiguan z'n diensten mogen bewijzen, al kan dat ook al wel MIB-3 geweest zijn.
Klopt, maar we hebben het over een 2021+ model ;) Bij oudere modellen was ook een SD-kaart nodig, bij MIB-3 niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
giovanni2903 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Het verschil is dat de discover media in je handschoenkastje een sd kaart nodig heeft met de kaarten erop. De discover pro installeert ze vanaf het kaartje op zijn interne harde schijf. Je download dus de discover pro kaarten, zet die op een sd kaart, schuift m in je handschoenkastje erin en op je scherm komt vaak vanzelf de melding dat er een update is en anders kan je m zelf stsrten in instellingen. Hou er rekening mee dat installeren vaak minimaal 1,5-2u duurt. Ik lees hier altijd dat als je de auto uit en weer aan zet hij vanzelf verder gaat, maar ik doe updates graag in 1x om schade te voorkomen
Ik heb dus discover media, maar absoluut geen SD-kaart in het handschoenkastje. Dat was in de T-Cross die ik hiervoor had wel het geval.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

@Hendrik55 Klopt, je moet een USB-stickje gebruiken.

Ik kan die 30GB download alleen niet vinden op de pagina die je linkt. Zodra ik Nederland kies, kom ik uiteindelijk op dezelfde pagina uit waar alleen de 13,8GB versie staat. Ik krijg wel die 30GB grote versie als ik de 2019 Tiguan kies, maar die heeft een ander systeem en wel de SD nodig. Die zijn ook ouder.

Aangezien je hebt aangegeven een 2021-model te hebben, moet je die 13 GB versie hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:51

MartNL

deepbass909 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Ok, ik heb daar zelf nooit problemen mee ervaren. Ik kom ook opmerkingen tegen dat het wat sneller zou zijn en de stabiliteit van Android Auto en Apple carplay zou verbeteren.

Ik zou het heel prettig vinden als de keuze erin zou komen om in het digitale dashboard de ingebouwde navigatie te overrulen met een 3rd party, zoals waze, maar dat zal wel niet.

Ik heb weinig aan te merken op het Discover Pro systeem, maar dat is wel een irritatie van mij. Dat zodra je Google Maps of Waze op het centrale scherm start, in het dashboard de kaart van de ingebouwde navigatie verschijnt, of je dat nou wil of niet. Dat is niet uit te zetten, terwijl ik de ingebouwde navigatie helemaal niet wil gebruiken (te veel fouten, werkt niet prettig).
Dat hij de ingebouwde kaart blijft gebruiken op het centrale scherm is idd irritant. Ik hoop dat ze dat met een update gaan fixen.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

MartNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:31:
[...]

Dat hij de ingebouwde kaart blijft gebruiken op het centrale scherm is idd irritant. Ik hoop dat ze dat met een update gaan fixen.
Helaas niet met deze update. Eerlijk gezegd kan ik niet ontdekken dat er iets gewijzigd is.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-02 16:40

mb1

Ik zou in de T Roc van m'n moeder graag stuurverwarming willen inbouwen het is een 2024 (facelift) R-line business.
Het stuur is leder met fysieke drukknopen (dus niet die aanraakgevoelige).
Iemand een idee waar ik terecht kan en wat de kosten zijn?

• Hendrik55
  • Nu online
deepbass909 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:06:
@Hendrik55 Klopt, je moet een USB-stickje gebruiken.

Ik kan die 30GB download alleen niet vinden op de pagina die je linkt. Zodra ik Nederland kies, kom ik uiteindelijk op dezelfde pagina uit waar alleen de 13,8GB versie staat. Ik krijg wel die 30GB grote versie als ik de 2019 Tiguan kies, maar die heeft een ander systeem en wel de SD nodig. Die zijn ook ouder.

Aangezien je hebt aangegeven een 2021-model te hebben, moet je die 13 GB versie hebben.
Misschien toch verkeerd link gepost. Krijg je als je iets snelsnel doet... :'(

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
mb1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:47:
Ik zou in de T Roc van m'n moeder graag stuurverwarming willen inbouwen het is een 2024 (facelift) R-line business.
Het stuur is leder met fysieke drukknopen (dus niet die aanraakgevoelige).
Iemand een idee waar ik terecht kan en wat de kosten zijn?
Ik meen dat @Antera of @Rainesh hier ooit eens wat ervaring mee opgedaan hadden. Je hebt van wat ik in de gauwigheid lees een nieuw stuurwiel met verwarming, speciale sleepring, kabelboom en coderingssoftware nodig - en je moet wel een beetje weten wat je doet ;)
Reken op 200-300 voor het stuur, 100 voor sleepring / kabelboom en dan nog de sofwtare en evt manuren.

het is niet een kwestie van even verwisselen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-02 17:40

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Ik kan dit doen maar houd idd wel wat in wat vervangen moet worden:-)

Voor meer info stuur me gerust een PB

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

• Hendrik55
  • Nu online
Update van het kaart-update mysterie… :S

Een aantal links, o.a. die van @Wild Chocolate brengt je uiteindelijk op https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/nl/car/ en dat is een website van de Volkswagen fabriek zoals ik begrepen heb. Die website is verouderd en dat kun je eigenlijk ook wel zien, want je kunt nergens een model nieuwer dan 2021 kiezen. Als je dat dan doet, voor b.v. mijn Tiguan modeljaar 2022 met Discover Media, dan kun je een kaart van Europa met datum 10 november 2025 ter grootte van 14,4 Gb downloaden. Je kunt daar ook een handleiding (uit 2020) downloaden en daar staat dan deze link: http://webspecial.volkswagen.de/maps/de/de/index.html in die je na zoeken op kaartupdates ook weer op de eerst genoemde site brengt.

De enige juiste manier is om in te loggen op myVolkswagen, https://www.volkswagen.nl/nl/myvolkswagen.html en de gegevens van de auto in te vullen. Daar krijg je een kaartupdate voor jouw auto aangeboden (tenminste in mijn geval) van Europa met datum 25 november 2024 van 29,3 Gb groot. Die is dus ouder dat de hierboven genoemde. Maar dit is de juiste methode. En om de verwarring compleet te maken, staat ook hier weer de handleiding (uit 2020) met daarin de eerst genoemde foute link.

Blijven de volgende vragen over:
  • Waarom is die verouderde website nog steeds bereikbaar en niet up-to-date?
  • Waarom lijkt er wel een nieuwere kaart te bestaan, maar is die niet beschikbaar voor mijn Tiguan uit 2022?
  • Welke kaart staat er op nieuwere Tiguans (of andere modellen) met Discover Media, of is beschikbaar.
  • Waarom is dit allemaal zo verwarrend?
  • Waarom is de handleiding niet bijgewerkt en bevat dus de foute link.
Ik kom tot deze conclusie na een uitgebreide chat met iemand van Volkswagen Customer Care, en die heb ik vervolgens aan het eind dan ook de vraag gesteld waarom er geen nieuwere kaart voor mijn Tiguan is, terwijl de eerste link op z’n minst suggereert dat er een kaart van 10 november 2025 bestaat.

Als er meer nieuws is laat ik het weten…

P.s. mijn Tiguan modeljaar 2022 heeft geen SD-kaart in het handschoenenvak. Ik moet hem dus updaten met een USB-C stick.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Hendrik55 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:24:
[...]
P.s. mijn Tiguan modeljaar 2022 heeft geen SD-kaart in het handschoenenvak. Ik moet hem dus updaten met een USB-C stick.
is dat gelukt? die updates worden vaak een beetje silent op de achtergrond uitgevoerd toch? heeft de kaart ook een versienummer?

d:)b :henk d:)b

• Hendrik55
  • Nu online
JJ Le Funk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:10:
[...]
is dat gelukt? die updates worden vaak een beetje silent op de achtergrond uitgevoerd toch? heeft de kaart ook een versienummer?
Moet ik nog gaan doen. Eerst nog een usb-c stick regelen. Ik heb nu 23.1 dacht ik, en dat zal dan wel 24.... worden denk ik

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb een aantal aparte dingen in mijn net aangeschafte Tiguan uit 2024 en ik was benieuwd of er berijders zijn die dit herkennen

- Regelmatig gaat de airconditioning automatisch aan, heeft dit met de buitentemperatuur te maken of iets dergelijks?

- Vervelender is dat de auto-hold soms uit gaat, deze staat automatisch aan (uiteraard) maar ik heb al een aantal keer gehad dat hij uit stond en als ik de rem loslaat hij naar voren rijdt.

- Andersom gebeurt het ook, bij het wegrijden dat de auto net na het gasgeven in de remmen gaat en blokkeert.

- Verder een vraag over DCC, ik ben met verschillende standen aan het spelen geweest en ook op “Individual een aantal dingen veranderd ook de slider naar de laagste stand maar ik heb niet het idee dat dit allemaal verschil maakt. Uitleg kan ik nergens vinden hierover wat de verschillende standen doen.

Elect a clown, expect a circus.

• Hendrik55
  • Nu online
Er staan ergens instructieboeken, ook in het Nederlands in pdf vorm. Ik dacht dat ik al eens een link in dit forum voorbij heb zien komen....

Ah, gevonden denk ik. Ik weet niet of je hem daar kunt downloaden... En anders verder zoeken. Ik heb hem ergens in het Nederlands gedownload. https://www.volkswagen.nl...section%22%3A%22%2F%22%7D

Wat is trouwens DCC?

..en nog één https://nl.car-manual.net/volkswagen/volkswagen-tiguan-2024

[ Voor 60% gewijzigd door Hendrik55 op 30-01-2026 18:47 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Slasher schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:29:
Ik heb een aantal aparte dingen in mijn net aangeschafte Tiguan uit 2024 en ik was benieuwd of er berijders zijn die dit herkennen

- Regelmatig gaat de airconditioning automatisch aan, heeft dit met de buitentemperatuur te maken of iets dergelijks?
Je hebt geen airco maar climate control. Die gaat idd automatisch aan en uit.
- Vervelender is dat de auto-hold soms uit gaat, deze staat automatisch aan (uiteraard) maar ik heb al een aantal keer gehad dat hij uit stond en als ik de rem loslaat hij naar voren rijdt.
Auto hold gaat er af als je een tikje op het gaspedaal geeft. Maar kan ook dat ie er net niet op gaat als je de rem bij het tot stilstand komen niet ver genoeg in trapt. Wellicht zit daar iets in.
- Andersom gebeurt het ook, bij het wegrijden dat de auto net na het gasgeven in de remmen gaat en blokkeert.
Enig idee of iemand met bijvoorbeeld OBD11 iets aan de gasrespons getweakt heeft? Ik heb een dergelijk effect met mijn vorige Passat gehad. Gasrespons aangepast, maar snelheid van de het er af halen van de auto hold niet aangepast. Dan rij je even met piepende bandjes.
Of bedoel je dat jij optrekt en de auto ineens in de remmen gaat?
- Verder een vraag over DCC, ik ben met verschillende standen aan het spelen geweest en ook op “Individual een aantal dingen veranderd ook de slider naar de laagste stand maar ik heb niet het idee dat dit allemaal verschil maakt. Uitleg kan ik nergens vinden hierover wat de verschillende standen doen.
Dat zou in je (online) boekje moeten staan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

The Eagle schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Je hebt geen airco maar climate control. Die gaat idd automatisch aan en uit.

[...]

Auto hold gaat er af als je een tikje op het gaspedaal geeft. Maar kan ook dat ie er net niet op gaat als je de rem bij het tot stilstand komen niet ver genoeg in trapt. Wellicht zit daar iets in.

[...]

Enig idee of iemand met bijvoorbeeld OBD11 iets aan de gasrespons getweakt heeft? Ik heb een dergelijk effect met mijn vorige Passat gehad. Gasrespons aangepast, maar snelheid van de het er af halen van de auto hold niet aangepast. Dan rij je even met piepende bandjes.
Of bedoel je dat jij optrekt en de auto ineens in de remmen gaat?

[...]

Dat zou in je (online) boekje moeten staan.
De climate control had ik ook in mijn vorige tiguan en die die deed altijd wat ik deed, maar het schiet me net te binnen dat er in die nieuwe Tiguan een "Smart" functie zit bij de ventilatie, ik ga daar eens mee spelen.

Met betrekking tot de auto hold, ik lees in dit topic iemand die precies omschrijft wat ik bedoel.

Met betrekking tot de DCC zal ik nog eens in het online boekje kijken maar de eerste keer dat ik het boekje bekeek leek het over het algemeen erg summier.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hendrik55 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:38:
Er staan ergens instructieboeken, ook in het Nederlands in pdf vorm. Ik dacht dat ik al eens een link in dit forum voorbij heb zien komen....

Ah, gevonden denk ik. Ik weet niet of je hem daar kunt downloaden... En anders verder zoeken. Ik heb hem ergens in het Nederlands gedownload. https://www.volkswagen.nl...section%22%3A%22%2F%22%7D

Wat is trouwens DCC?

..en nog één https://nl.car-manual.net/volkswagen/volkswagen-tiguan-2024
Ik had inderdaad een tijdje geleden het online boekje al gevonden.

DCC = Dynamic Chassis Control (adaptief onderstel)

Hoe kan je trouwens zelf een software update doen, ik heb in 2 maanden tijd nog geen melding gehad dat er iets beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 30-01-2026 19:04 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Je hebt een 2024 auto, die dingen krijg je als het goed is vanzelf OTA :)

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-02 15:11
Slasher schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Ik had inderdaad een tijdje geleden het online boekje al gevonden.

DCC = Dynamic Chassis Control (adaptief onderstel)

Hoe kan je trouwens zelf een software update doen, ik heb in 2 maanden tijd nog geen melding gehad dat er iets beschikbaar is.
Zelf rij ik in een 2025 passat. En zie soms app updates staan. Deze doe ik netjes. Maar grotere updates gaan niet OTA, en moet de dealer doen. Mocht er wel iets OTA aankomen, raad ik het je af om het even voor de rit te installeren. Je kan vast komen te zitten :(

• Slasher
  • Niet online

Slasher

The Eagle schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:41:
Je hebt een 2024 auto, die dingen krijg je als het goed is vanzelf OTA :)
Domme vraag maar krijg je daar zelf een melding van of moet je ergens in een menu kijken?

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Slasher schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:42:
[...]

Domme vraag maar krijg je daar zelf een melding van of moet je ergens in een menu kijken?
Beiden kan. Je kunt via het menu naar software updates laten zoeken, en je kunt ze ook gepusht krijgen. In dat laatste geval krijg je vanzelf de vraag of je ze wilt installeren, gaat dan op de achtergrond.

• Antera

Antera

[...]

Vanzelf melding mits online connect abbonement

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-02 12:12
[...]

Welke versie heeft je auto nu?
Mijn T-Roc uit 2024 kreeg geen software updates totdat de dealer er zelf versie 330 op had gezet. Pas daarna kwamen de OTA's binnen.

• scharpe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-02 19:35
Dorest0rm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Mijn T-Roc uit 2024 kreeg geen software updates totdat de dealer er zelf versie 330 op had gezet. Pas daarna kwamen de OTA's binnen.
Ik had precies hetzelfde met mijn GTE uit 2021. Sinds ik enige tijd geleden naar 330 ben gegaan, kreeg ik deze week voor het eerst een OTA naar 334 versie naar wat kleine updates.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Dorest0rm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Iets zegt me dat ik een oude versie heb, klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wooc4llAkLNDZJZNuFui2EKFlQg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uT5XIOGM8MIGUf0TOA0wUw26.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Slasher op 03-02-2026 19:33 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Net contact gehad met mijn dealer, ze konden niet vertellen wanneer de laatste softwareversie is geweest voor mijn auto, en dat er niets beschikbaar is. Dus dat is even afwachten of het uberhaubt wel werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 04-02-2026 09:43 ]

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-02 09:25
Iemand ervaring met het volgende?

Van mijn werkgever een poolauto ontvangen: Volkswagen Golf MK8 bj. 2022 DSG eTSI.

Gisteren met terugrijden van boodschappen doen kreeg ik een 48v storing (oranje lampje). Waarna er direct een rode driehoek met 12v storing terugvoorschijn kwam. Hierna sloeg de auto af en kreeg ik hem met moeite aan en stond er een automaat storing. Auto is door een berger afgesleept en staat nu in Nijmegen bij de dealer.

Ik heb letterlijk de auto drie weken in bezit, bij ontvangst met starten zag ik de 48v storing en heb er toen melding van gemaakt. De auto reed verder goed de afgelopen weken (zo nu en dan kwam de 48v melding weer naar voren (geel lampje) en werd doorrijden aanbevolen om op te laden).

Snap er niets van?

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-02 19:51
aapjuh99 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:42:
Iemand ervaring met het volgende?

Van mijn werkgever een poolauto ontvangen: Volkswagen Golf MK8 bj. 2022 DSG eTSI.

Gisteren met terugrijden van boodschappen doen kreeg ik een 48v storing (oranje lampje). Waarna er direct een rode driehoek met 12v storing terugvoorschijn kwam. Hierna sloeg de auto af en kreeg ik hem met moeite aan en stond er een automaat storing. Auto is door een berger afgesleept en staat nu in Nijmegen bij de dealer.

Ik heb letterlijk de auto drie weken in bezit, bij ontvangst met starten zag ik de 48v storing en heb er toen melding van gemaakt. De auto reed verder goed de afgelopen weken (zo nu en dan kwam de 48v melding weer naar voren (geel lampje) en werd doorrijden aanbevolen om op te laden).

Snap er niets van?
Gezien het een poolauto is, behoorlijke kans dat de vorige berijder(s) wellicht deze melding ook al vaker gehad hebben, genegeerd met de gedachte 'dat is voor de volgende' en dat nu net uitgerekend jij daar dus de dupe van bent. Of het is gewoon spontaan zo gekomen, je weet het toch niet.

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:32
Ik ben net terug van ruim 2 weken vakantie en merk dat de Tiguan (2021 facelift) de afgelopen 2 dagen stottert tijdens 't remmen. Dit was niet zo voor de vakantie en ook mijn vrouw heeft 't opgemerkt. Wat kan er aan de hand zijn? Komt 't doordat de auto misschien te lang heeft stilgestaan tijdens de vakantie? De auto stond voor de deur.
Ik las ook iets over misschien een kromme remschijven?
Heb in ieder geval dit niet eerder meegemaakt en het is ook echt bij het remmen alleen

NS FC: SW 2742 0448 8213

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-02 20:57
Kromme remmen waarschijnlijk, dit kan komen door vaak hard remmen en dan niet koud rijden maar meteen stilzetten.

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Ploeftia
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-02 16:47
Ik heb een Volkswagen Caddy 2021 MK5 die ik met een ODBeleven v3 uitgelezen heb. Bij Intrumenten paneel informatie gaf de app aan dat er een nieuwe versie software voor is namelijk van versie 6410 naar 6423.
Is deze versie 6423 te bekomen en door mij te updaten ?

• MartNL

MartNL

giovanni2903 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:36:
Kromme remmen waarschijnlijk, dit kan komen door vaak hard remmen en dan niet koud rijden maar meteen stilzetten.
Klopt als je remmen heet zijn. Bv door het rijden in bergen.

Dan moet je altijd je remmen even goed laten afkoelen. Als je dan bv voor het stoplicht moet stoppen. Af en toe een klein stukje naar voren dat je remklauwen andere plekjes van je hete remschijf pakken.

Niet gelijk stil gaan stuk met je voet op de rempedaal. Dan trekt ie nl krom.

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-02 20:57
Precies, met de gti word er in duitsland regelmatig hard geremd. Daarna keurig koud rijden en er is niks aan de hand

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:34
Is er iemand bekend met het achteraf inbouwen van een trekhaak op de Tayron plug in hybride(s) 200/260pk versies?

Ik begreep dat de Skoda Kodiaq II vanuit de fabriek voorbereid is, en dat de dealer dat zo kan monteren.
Bij VW krijg ik verschillende antwoorden; zit hier een expert of ervaringsdeskundige?

VW; geeft aan; kan “waarschijnlijk wel, maar dan moet je de parkeersensoren uit zetten. En de andere verkoper zei; kan niet, want software matig (iets met de ECU en fabriek) is niet vrijgegeven?

• Sleehond
  • Laatst online: 16-02 20:28
BMWix3 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:32:
Is er iemand bekend met het achteraf inbouwen van een trekhaak op de Tayron plug in hybride(s) 200/260pk versies?

Ik begreep dat de Skoda Kodiaq II vanuit de fabriek voorbereid is, en dat de dealer dat zo kan monteren.
Bij VW krijg ik verschillende antwoorden; zit hier een expert of ervaringsdeskundige?

VW; geeft aan; kan “waarschijnlijk wel, maar dan moet je de parkeersensoren uit zetten. En de andere verkoper zei; kan niet, want software matig (iets met de ECU en fabriek) is niet vrijgegeven?
204/280 PK bedoel je?

Ik heb het vooraf gedaan. Mede omdat ik overal hoorde dat achteraf per definitie gezeik zou opleveren.

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:49
Vraag.
Ik heb vroeger altijd een volkswagen gehad, die had oa mobiele flitsers in de navigatie zitten (kochten ze dacht ik in van TomTom destijds). Ik mag binnenkort een nieuwe auto uitzoeken en overweeg weer terug te komen naar Volkswagen. Flitsmeldingen vind ik super prettig.. Zitten deze ook in de huidige navigatie? Kan het op de website e.d. niet lekker terugvinden.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Randy1800 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:42:
Vraag.
Ik heb vroeger altijd een volkswagen gehad, die had oa mobiele flitsers in de navigatie zitten (kochten ze dacht ik in van TomTom destijds). Ik mag binnenkort een nieuwe auto uitzoeken en overweeg weer terug te komen naar Volkswagen. Flitsmeldingen vind ik super prettig.. Zitten deze ook in de huidige navigatie? Kan het op de website e.d. niet lekker terugvinden.
Dit vereist custom POIs upload. Ik lees dat dit in MIB3 onmogelijk is gemaakt/illegaal verklaart vanuit VW

d:)b :henk d:)b

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Randy1800 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:42:
Vraag.
Daar heb je tegenwoordig bijvoorbeeld Flitsmeister en Waze voor. Beide kun je middels Android Auto óf Apple Carplay vanop je smartphone op de achtergrond mee laten draaien zodat ze tijdens het, al dan niet navigeren middels de VW eigen (onboard) navigatie, alsnog LIVE meldingen door gaan geven.

Flitsmeister heeft hier tegenwoordig een eigen abonnement voor nodig als je dit volledig automatisch wenst te laten opstarten, Waze (=Google!) doet dat nú nog zonder je daar verder 'extra kosten' (?) middels een abonnement voor in rekening te gaan brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 08-02-2026 18:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ik heb dit onderzocht, het is al heel lang niet mogelijk om achteraf een trekhaak te coderen na montage, in verband met SFD2 beveiliging.

Veel dealers willen hun handen hier niet aan branden in verband met veel gezeur, en diegene die het wel willen doen geven aan dat je 2 tot 3 weken je auto kwijt bent, met bijbehorend prijskaartje.

Als je nieuw wilt kopen, dan meteen af-fabriek, koop je een occasion, dan eentje zoeken die er al eentje heeft.

Ik heb eind vorig jaar een Tiguan met af-fabriek trekhaak gekocht als occasion want ik had geen zin in dat gezeik. Het maakt de spoeling helaas wel dunner maar ik heb uiteindelijk wel de uitvoering gevonden die ik zocht.

[ Voor 14% gewijzigd door Slasher op 08-02-2026 18:58 ]

• monkyo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-02 20:02
VW; geeft aan; kan “waarschijnlijk wel, maar dan moet je de parkeersensoren uit zetten.
Ik zou niet snel uit gaan van wat een dealer zegt. Maar als hun het zouden inbouwen. Het aan en uitzetten van je parkeersensoren voor die keer dat je je trekhaak nodig hebt is secondenwerken.

• Scrtz
  • Laatst online: 16-02 19:51

Het kan op:
Let op: Vanaf week: 2024/48 tot en met week: 2025/27
- Origineel product van Volkswagen
- Veilig gebruik van aanhangwagens en draagsystemen
- 13-pins elektrische installatiekit (voertuigspecifiek) inbegrepen
- Voor voertuigen zonder voorinstallatie in de fabriek

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:13
monkyo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik zou niet snel uit gaan van wat een dealer zegt. Maar als hun het zouden inbouwen. Het aan en uitzetten van je parkeersensoren voor die keer dat je je trekhaak nodig hebt is secondenwerken.
Bij alle 3 de VAG auto's die ik heb (gehad, Octavia 2007 & 2013, Passat 2016), gaan de parkeersensoren automatisch uit wanneer een aanhanger verbonden is. Daar hoef je zelf niets voor te doen als alles juist geprogrammeerd is.

iRacing Profiel

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Heads up:
Passat (B8.5) kreeg ik een melding vanuit zowel VW app als online dat een OTA update beschikbaar is. Deze update vereist opnieuw inloggen met je gebruikersprofiel. Update hier inmiddels succesvol uitgevoerd :)
Maar wat ze er niet bij zeggen is dat ze ook meteen een gebruikersprofiel default beschermen met een S-Pin. Oftewel: je moet ook even je S-pin invoeren als je de auto voor het eerst opneiuw start na de update. Mocht je dan die S-pin weer willen uitschakelen, dan kan dat ook. Maar default dus aan. Dus zorg dat je hem bij de hand hebt ;)

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-02 20:24
The Eagle schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:11:
Update hier inmiddels succesvol uitgevoerd :)
Maar wat ze er niet bij zeggen is dat ze ook meteen een gebruikersprofiel default beschermen met een S-Pin. Oftewel: je moet ook even je S-pin invoeren als je de auto voor het eerst opneiuw start na de update. Mocht je dan die S-pin weer willen uitschakelen, dan kan dat ook. Maar default dus aan. Dus zorg dat je hem bij de hand hebt ;)
Bij mijn Polo GTI '22 stond gisteren na de update het gebruikersprofiel op prive/incognito/offline (exacte benaming ontschoten), wijzigingen werd niet opgeslagen.
Achteraf logisch, omdat je niet bent ingelogd.
Het corrigeren van de instelling werd pas weer onthouden na het opnieuw inloggen.
S-pin gelukkig bij 2e poging goed gegokt :D
Je kon aanvinken dat het onthouden wordt, dus hoefde hem vanmorgen niet opnieuw in te voeren.

Vandaag ook nog een mail van VW ontvangen dat er een update beschikbaar staat.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Same here ja. Eerst de update door mijn strot gekregen, dag later pas de mail..handig :+

Gelukkig kwam de aankondiging van opnieuw inloggen ook OTA, dat scheelde. Die S-pin was even nadenken idd :P

• Hendrik55
  • Nu online
Hendrik55 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:24:
Update van het kaart-update mysterie… :S

Ik kom tot deze conclusie na een uitgebreide chat met iemand van Volkswagen Customer Care, en die heb ik vervolgens aan het eind dan ook de vraag gesteld waarom er geen nieuwere kaart voor mijn Tiguan is, terwijl de eerste link op z’n minst suggereert dat er een kaart van 10 november 2025 bestaat.

Als er meer nieuws is laat ik het weten…
Nou, er is dus nu meer nieuws. Had ik net de kaart uit 2024 er op, zag ik gisteren in myVolkswagen dat er een versie van 24-11-2025 beschikbaar is.
Die heb ik gedownload, ga ik op een stick zetten en dan in de USB-poort van de Tiguan stoppen.

Volgend jaar rond deze tijd maar weer eens kijken of er wat nieuws is. :)

P.s. Misschien krijg ik ook wel een nieuwe software-versie OTA aangeboden. Zo ja, dan laat ik dat nog weten....

[ Voor 6% gewijzigd door Hendrik55 op 14-02-2026 12:21 ]

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:00
Hendrik55 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:19:
[...]

Nou, er is dus nu meer nieuws. Had ik net de kaart uit 2024 er op, zag ik gisteren in myVolkswagen dat er een versie van 24-11-2025 beschikbaar is.
Die heb ik gedownload, ga ik op een stick zetten en dan in de USB-poort van de Tiguan stoppen.

Volgend jaar rond deze tijd maar weer eens kijken of er wat nieuws is. :)

P.s. Misschien krijg ik ook wel een nieuwe software-versie OTA aangeboden. Zo ja, dan laat ik dat nog weten....
Hoe heb je uiteindelijk de 2024 kaart er op gekregen? Mijn vrouw heeft een Tiguan MY2021 met Discover Media (software: 0270) met nog kaarten van 19.11...

• MartNL

MartNL

snip: AI teksten doen we niet op Tweakers

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 15-02-2026 07:54 ]

• Hendrik55
  • Nu online
Krus schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Hoe heb je uiteindelijk de 2024 kaart er op gekregen? Mijn vrouw heeft een Tiguan MY2021 met Discover Media (software: 0270) met nog kaarten van 19.11...
De beste methode is inloggen op https://www.volkswagen.nl/nl/myvolkswagen.html Een account aanmaken en auto gegevens invullen.
Vervolgens krijg je daar de download voor nieuwste kaart aangeboden die voor de auto beschikbaar is. Er staat ook een link naar de handleiding voor de installatie.
Lees ook even mijn eerdere berichten hierover terug.
Succes!🙂

• Slasher
  • Niet online

Slasher

The Eagle schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:15:
Same here ja. Eerst de update door mijn strot gekregen, dag later pas de mail..handig :+

Gelukkig kwam de aankondiging van opnieuw inloggen ook OTA, dat scheelde. Die S-pin was even nadenken idd :P
Moet je trouwens voor het ontvangen van OTA updates ook nog bepaalde privacy instellingen hebben?

• Antera

Antera

Privacy moet uit staan

• MartNL

MartNL

snip: offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 16-02-2026 21:04 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De nieuwe VW zijn wel prijzig geworden zeg, 1 miljoen+ :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e41Jg2wo4x86cDSapN2n1TRjsdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sANb77CXREPklSCX2FMXX8vb.png?f=fotoalbum_large

ergens berekenfout in de configurator ?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Viper® schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:15:
De nieuwe VW zijn wel prijzig geworden zeg, 1 miljoen+ :+
[Afbeelding]

ergens berekenfout in de configurator ?
Hebben ze bij jou de CAO salaris compensatie per 1-Januari 2026 nog niet toegepast? :*)

Ik vrees dat je volgende VW gewoon een ID.x óf een 'Made in China' schaalmodelletje gaat worden.... :o :+ >:)
Da's een beetje érg kort door de bocht. Op het account portal dien je alle 'Voertuig Geralateerde' voorwaarden geäcepteerd te hebben. Alle 'persoonlijke instellingen (welke privacy gevoelig kunnen zijn) kun je daarbij dus achterwege laten. Je hoeft dus niet in te stemmen met advertenties en/of het delen van persoongebonden informaltie met 'derden'.

https://vwid.vwgroup.io/account

Daar inloggen en vervolgens een stukje naar beneden scrollen -> 'Beheer voertuigtoestemmingen'. Op dat deel van de pagina zitten vervolgens weer een 3-tal 'tabbladen' waar je pér item toestemming MOET geven.

Het stukje onder het kopje 'Privacy' (waarvoor je nog verder naar beneden moet scrollen op de pagina van je account) kun je ongemoeid laten.

[ Voor 42% gewijzigd door Will_M op 16-02-2026 15:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste