Dank je wel had je de onderste 3 ook? Navigatie radiodatabase en Media codec ,Qua software heb je nu het nieuwste maar ik kan ook niks vinden online wat er verandert is.nasdude schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:05:
[...]
Hardware: H10
Software: 2650
ABT hardware H43
ABT software: 4047
Ik merk nog niet veel verschil
Haha sorry! Maar goed dat je er op let, dat doet menig autorijder niet eens. Hou het de komende tijd in de gaten en als je niks meer merkt dan zal het wel goed zijn.Jazzper schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:45:
150PK he, denk erom!De trigger was met name dat op de heenweg met zelfde belading en de zelfde hellingen er niets aan de hand was. Dat vind ik gewoon gek. En zal vast verschil zijn tussen aanrijroute per heuvel (zuidwaarts/noordwaarts) maar grosso modo zelfde klimmen lijkt me.
Viel me inderdaad op dat hij altijd zo loepzuiver op 90 staat (tot het misgaat). Geeft niet echt realistisch gevoel ook.
PS: Gewoon teveel gegeten op vakantie en extra kilo's mee naar huis genomen
Was:jop33 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:11:
[...]
Dank je wel had je de onderste 3 ook? Navigatie radiodatabase en Media codec ,Qua software heb je nu het nieuwste maar ik kan ook niks vinden online wat er verandert is.
Navigatie database 24.10
radiodatabase: 1.31.44
media codec: 3.1.4
is nu:
Navigatie database 25.8 (kun je denk ik zelf downloaden, is een file van 25gb)
radiodatabase: --- (vermoedelijk een DAB update nodig door de auto)
nasdude schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:42:
[...]
Was:
Navigatie database 24.10
radiodatabase: 1.31.44
is nu:
Navigatie database 25.8 (kun je denk ik zelf downloaden, is een file van 25gb)
radiodatabase: --- (vermoedelijk een DAB update nodig door de auto)
Uit sluiten dat er iets met je koeling is, waterpomp enz. Als er niks te vinden is qua defecten:Jazzper schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:59:
Motorkoeling
Iemand verstand van een VW Passat B8 Variant 1.4 ACT 2018 motor?
Afgelopen zomervakantie met gezin, belading en caravan naar Frankrijk (correze) gereden. Parijs > Orleans > Vierzon > Limoges > Tulle en dan camping.
Heenweg prima
Nou vind ik die 1.4 ACT zonder belasting al vrij snel warm worden, dus ik ben altijd scherp op olie- en koelvloeistoftemperatuur. Heenweg was bloedheet buiten, maar kvs bleef keurig op 90 in het midden en olie liep wel op maar kwam niet boven de 120-125 uit, vaak lager (normaal onbelast zit die rond de 100). Laatste steuk waren pittige klimmetjes maar niets spannends/bijzonder.
Terugweg paniek
Terugweg, over dezelfde beklimmingen, 10 dagen later was buitentemperatuur stukken lager (winst!) en na eerste uur op N-wegen maar niet bijzonder veel klimmen op paar korte stukken na reden we de snelweg op. Na paar km begon ineens digitale display te piepen: zet auto stil. Ik had al tijden niet meer gekeken naar kvs en verrek; ding was helemaal rechts in het rood! Olie was nog prima.
Dus ik op de vluchtstrook in een haventje de hele combinatie inclusief 3 pubers achterin stilgezet. Onder de kap prima, ventilator draaide, en alle vloeistoffen op peil. Na tijdje verder gereden: elke klim oplopen maar door er op te letten hield ik het in de hand. Mijn vermoeden: iets met thermosstaat of klep(pen) die niet opengaan. Normaal rijwind is het te doen, maar lage snelheid en hoge belasting bergop is die rijwind niet afdoende.
Nu heb ik deze auto met garantie bij een gerenommeerde Ford-dealer gekocht waar ik op zich tevreden mee ben, maar ze komen hier vooralsnog niet uit: proefritje gedaan en konden niet repliceren (goh... vlakke NL en geen belasting). Als ze de boel open moesten halen zou ik ook al veel kosten kwijt zijn. Ze suggereerden bij de buren te gaan informeren (VAG dealer). Dat overweeg ik wel, maar ben benieuwd naar een second opinion zo vanachter jullie toetsenbord.
Let op; ik vind, maar niet gestoeld op al te veel kennis, motor sowieso al een heethoofdje. KVS blijft keurig op 90 normaal hier in NL, maar die olie loopt snel op tot 100-110 en bij belasting hoger. Is dat normaal of omdat het zo'n klein geknepen blokje is die 1.4 ACT? Oh ja, ODB laat geen meldingen zien.
De vraag is of de trekhaak achteraf gemonteerd is of fabrieks af.
Fabrieksaf worden de vag motoren nog al eens uitgerust met betere koeling wegens de trekhaak. Als je max volpropt en er achter hangt is dit het scenario waar je dan tekort schiet. Mijn Audi A6 heeft dit bijv ook in de catalogus staan bij fabriek trek haak dat er automatisch extra koeling code in de samenstelling wordt toegevoegd en op de PR lijst verschijnt die je dus met achteraf inbouwen mist en waar ik ook ergens een waarschuwing (die iedereen bagatelliseert) van tegenkwam bij retrofit onderzoekje.
Kan wellicht een en ander verklaren als je op een dood lopend spoor zit
Zo'n "VW - The Thing" is stiekem nog best wel een leuk karretje om mee te rijden (in de zomer) 
Die MB 190 EVO áchter die Buggy ziet er overigens helaas uit als een replica.... Vraag me wel af wat ze dáár nog voor willen hebben.
Die MB 190 EVO áchter die Buggy ziet er overigens helaas uit als een replica.... Vraag me wel af wat ze dáár nog voor willen hebben.
[ Voor 52% gewijzigd door Will_M op 28-09-2025 17:21 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zeker, en die buggy ookWill_M schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:08:
Zo'n "VW - The Thing" is stiekem nog best wel een leuk karretje om mee te rijden (in de zomer)
Evo2 is idd een replica, wel met juiste motor er in. https://www.metropole.nl/...ur-44-500-m0371-35165588/ 37,5k
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja, om te huren voor een dag.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Het juiste blok had een 2.3 of 2.5 moeten zijn, en dan al helemáál nooit voorzien mogen worden van een automatische transmissie (in zo'n EVO II hoort net als in de EVO I gewoon een handmatige 5 'Dogleg' bak te liggen).
Ik heb inmiddels bijna géén haren meer op m'n hoofd maar de haren welke nu nog aanwezig zijn hebben er méér dan spijt van dat ik het ooit heb durven presteren m'n 190 2.3/16 EVO I te verkopen.......
Ik heb inmiddels bijna géén haren meer op m'n hoofd maar de haren welke nu nog aanwezig zijn hebben er méér dan spijt van dat ik het ooit heb durven presteren m'n 190 2.3/16 EVO I te verkopen.......
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Goeie dit! Hij is alleen in Denemarken gekentekend in 2018, door diegene (naar verluid) mee teruggenomen naar NL in 2021 en een jaar later in 2022 hebben wij hem gekocht (via dealer). Ook de opties die erop zitten is voor geen meter terug te voeren naar NL trimlevels. Alsof elke importeur zelf trimlevels bedenkt (of het was heel basis en diegene heeft hem deels aangekleed). Of de trekhaak OEM is kan ik je niet vertellen. Zou ik dat kunnen uitvinden?Soullancer schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:17:
[...]
Uit sluiten dat er iets met je koeling is, waterpomp enz. Als er niks te vinden is qua defecten:
De vraag is of de trekhaak achteraf gemonteerd is of fabrieks af.
Fabrieksaf worden de vag motoren nog al eens uitgerust met betere koeling wegens de trekhaak. Als je max volpropt en er achter hangt is dit het scenario waar je dan tekort schiet. Mijn Audi A6 heeft dit bijv ook in de catalogus staan bij fabriek trek haak dat er automatisch extra koeling code in de samenstelling wordt toegevoegd en op de PR lijst verschijnt die je dus met achteraf inbouwen mist en waar ik ook ergens een waarschuwing (die iedereen bagatelliseert) van tegenkwam bij retrofit onderzoekje.
Kan wellicht een en ander verklaren als je op een dood lopend spoor zit
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Pon bedenkt de trim levels die in NL te krijgen zijn, dus ga er maar vanuit dat dat in de andere landen ook gebeurt
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je kan een PR lijst opvragen op basis van VIN nr, waar vaak al de PR nummers vertaald staan in welke optie het is. Wellicht dat dit je verder helpt.Jazzper schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:23:
[...]
Goeie dit! Hij is alleen in Denemarken gekentekend in 2018, door diegene (naar verluid) mee teruggenomen naar NL in 2021 en een jaar later in 2022 hebben wij hem gekocht (via dealer). Ook de opties die erop zitten is voor geen meter terug te voeren naar NL trimlevels. Alsof elke importeur zelf trimlevels bedenkt (of het was heel basis en diegene heeft hem deels aangekleed). Of de trekhaak OEM is kan ik je niet vertellen. Zou ik dat kunnen uitvinden?
Kan volgens mij zelfs via ELSA/ETKA? Anders via google
Een Golf die wij paar jaar terug uit Italië hebben ingevoerd, was ook totaal anders qua trim. Heb toen de Italiaanse brochure gedownload en van daaruit kunnen zien wat er allemaal op zat. Zo had in Italië een Highline geen Xenon, in Nederland wel (bij MK7 Golf).
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Bij de Golf 7 zaten inderdaad nog echt de grootste verschillen altijd tussen wel/niet import auto's. Is nu wel een stuk minder geworden omdat er veel meer standaard al op een Golf 8(.5) bijvoorbeeld zit. Maar blijft oplettenWom schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:20:
Een Golf die wij paar jaar terug uit Italië hebben ingevoerd, was ook totaal anders qua trim. Heb toen de Italiaanse brochure gedownload en van daaruit kunnen zien wat er allemaal op zat. Zo had in Italië een Highline geen Xenon, in Nederland wel (bij MK7 Golf).
Ik heb een golf VII gehad met deze motor en een achteraf gemonteerde trekhaak.Jazzper schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:59:
Motorkoeling
Iemand verstand van een VW Passat B8 Variant 1.4 ACT 2018 motor?
Afgelopen zomervakantie met gezin, belading en caravan naar Frankrijk (correze) gereden. Parijs > Orleans > Vierzon > Limoges > Tulle en dan camping.
Heenweg prima
Nou vind ik die 1.4 ACT zonder belasting al vrij snel warm worden, dus ik ben altijd scherp op olie- en koelvloeistoftemperatuur. Heenweg was bloedheet buiten, maar kvs bleef keurig op 90 in het midden en olie liep wel op maar kwam niet boven de 120-125 uit, vaak lager (normaal onbelast zit die rond de 100). Laatste steuk waren pittige klimmetjes maar niets spannends/bijzonder.
Terugweg paniek
Terugweg, over dezelfde beklimmingen, 10 dagen later was buitentemperatuur stukken lager (winst!) en na eerste uur op N-wegen maar niet bijzonder veel klimmen op paar korte stukken na reden we de snelweg op. Na paar km begon ineens digitale display te piepen: zet auto stil. Ik had al tijden niet meer gekeken naar kvs en verrek; ding was helemaal rechts in het rood! Olie was nog prima.
Dus ik op de vluchtstrook in een haventje de hele combinatie inclusief 3 pubers achterin stilgezet. Onder de kap prima, ventilator draaide, en alle vloeistoffen op peil. Na tijdje verder gereden: elke klim oplopen maar door er op te letten hield ik het in de hand. Mijn vermoeden: iets met thermosstaat of klep(pen) die niet opengaan. Normaal rijwind is het te doen, maar lage snelheid en hoge belasting bergop is die rijwind niet afdoende.
Nu heb ik deze auto met garantie bij een gerenommeerde Ford-dealer gekocht waar ik op zich tevreden mee ben, maar ze komen hier vooralsnog niet uit: proefritje gedaan en konden niet repliceren (goh... vlakke NL en geen belasting). Als ze de boel open moesten halen zou ik ook al veel kosten kwijt zijn. Ze suggereerden bij de buren te gaan informeren (VAG dealer). Dat overweeg ik wel, maar ben benieuwd naar een second opinion zo vanachter jullie toetsenbord.
Let op; ik vind, maar niet gestoeld op al te veel kennis, motor sowieso al een heethoofdje. KVS blijft keurig op 90 normaal hier in NL, maar die olie loopt snel op tot 100-110 en bij belasting hoger. Is dat normaal of omdat het zo'n klein geknepen blokje is die 1.4 ACT? Oh ja, ODB laat geen meldingen zien.
En een Passat B8,5 met deze motor en achteraf gemonteerde trekhaak.
Frankrijk, Oostenrijk, Italië en Slovenië gedaan met een caravan van 1500kg aan de haak, maar nooit een probleem gehad, enkel langdurig bergaf (oplooprem caravan heet)
Die brochures zijn top tips. Kan ze bijna allemaal vinden in Denemarken, behalve de Passat... Prijslijsten wel van 2018 en 2019. Een van de meest gekke dingen vind ik dat ik een heel cool digitaal klokkenspel heb terwijl meeste MY2018 nog analoge klokken hebben (ik bedoel dan het dashboard, niet het klokje in het midden).
@mb1 weet je nog iets van temperaturen? Het trekken gaat best vlot overigens. Geen diesel-power maar het is te doen. Alleen oplopen temps is dus tricky.
@mb1 weet je nog iets van temperaturen? Het trekken gaat best vlot overigens. Geen diesel-power maar het is te doen. Alleen oplopen temps is dus tricky.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Hele vette bak!Sleehond schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:14:
Mijn nieuwe Volkswagen Tayron!
- 204 PK hybride
- R Line
- Black Pack
- Dolphin Grey
- 20 inch York lichtmetaal zwart
- Trekhaak
- Assistance Plus
- Comfort Plus
- Panorama dak
- Design Pack
- Multimedia Plus
Wat. Een. Wagen.
Heerlijke wegligging, zeer comfortabel, zuinig en naar eigen mening gewoon een gave auto die stoer is maar toch ook zakelijk nog goed oogt.
Het is een feest om in te rijden!
Dit weekend circa 700km gereden o.a. in Duitsland. Moeiteloos rond 160km/h gereden en bleef enorm stabiel en lekker knallen.
Had de 272PK kunnen kiezen, maar ik heb niet eens het idee dat ik dat echt mis eerlijk gezegd.
Dik tevreden, en een enorme aanrader!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb eind mei dezelfde config bestelt maar dan groen, zonder trekhaak en comfort ipv comfort plus.
Daarnaast ook voor de ongepolijste velgen gegaan; dus volledig zwart.
Ben wel benieuwd naar de hybride ervaring. Rijd je veel 100% elektrisch? Wat doet de range ongeveer?
Klein minpuntje bij mij, levertijd….
We gingen van afleverweek 37, naar productieweek 37 naar productieweek 40. Zitten nu op zo een 6 weken vertraging van de initiële 14-15 weken. honeymoon geeft nog geen uitsluitsel.
[ Voor 7% gewijzigd door Stemis op 29-09-2025 23:39 ]
Ik heb sinds kort een VW Tiguan uit 2021 met IQ Light. Nu rij ik eigenlijk nooit met groot licht maar ik heb regelmatig dat tegenliggers met de lichten naar me seinen. Ik vermoed dat ze last hebben van de verlichting van de auto. Nu ben ik deze week bij van Mossel geweest en deze hebben de verlichting nagekeken maar niks kunnen vinden. Ik zie zelf ook niks geks, maar merk wel dat soms verkeersborden in de verte al oplichten. Hebben jullie een idee of ervaringen?
@xantos helaas geen oplossing maar ik had hetzelfde probleem op mijn 2021 Tiguan met IQ Light. In mijn geval heeft de dealer wel wat gevonden, ze stonden idd wat hoog en na aanpassing (elektronisch) nooit meer tegenliggers zien seinen.
Wellicht zelf eens in de avond op 100m voor je auto kunnen gaan staan om te zien wat de tegenliggers zien?
Wellicht zelf eens in de avond op 100m voor je auto kunnen gaan staan om te zien wat de tegenliggers zien?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Rij de 272pk Terramar sinds januari, zelfde hybride techniek dus.Stemis schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:25:
[...]
Hele vette bak!
Ik heb eind mei dezelfde config bestelt maar dan groen, zonder trekhaak en comfort ipv comfort plus.
Daarnaast ook voor de ongepolijste velgen gegaan; dus volledig zwart.
Ben wel benieuwd naar de hybride ervaring. Rijd je veel 100% elektrisch? Wat doet de range ongeveer?
Klein minpuntje bij mij, levertijd….
We gingen van afleverweek 37, naar productieweek 37 naar productieweek 40. Zitten nu op zo een 6 weken vertraging van de initiële 14-15 weken. honeymoon geeft nog geen uitsluitsel.
Zomer 100-120km
Winter 80-100km
Best wel prima dus!