Pre-built of een zelfbouw pc?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:24
Beste Tweakers,

In het kort, mijn huidige pc stamt uit 2010. Heeft aardige hardware problemen (random reboots en deze helaas laatste jaren niet kunnen oplossen), nu is helaas de harde schijf overleden. Paar jaar terug een paar upgrades uitgevoerd zoals het moederbord,cpu, videokaart, ram, ssd etc.
Nu vind ik het zonde om hier nog geld in te stoppen en ben ik van plan een nieuwe aan te schaffen.

Nu zit ik zelf te twijfelen of ik een pre-built of een zelfbouw wil aanschaffen, voordeel bij een pre-built bij bol.com is dat ik nog een cadeaubon heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
School (werkstukken), internet, gaming

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij aanschaf van een pre-built max 1000, anders tussen de 7 a 900

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Tja heb nog een gigabyte 1050TI 4G van 2 jaar oud en een asus dvd speler van nog geen jaar oud of het zin heeft om dit mee te nemen weet ik niet

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een videokaart die wel een tijd vooruit kan en geen moeite heeft met games anno 2019 (bijv Assassin's Creed Odyssey) en deze op high settings kan spelen, dus geen 30fps of lager, SSD natuurlijk en minimaal toch wel 8gb ram of meer.
Een I5 of een gelijke van amd ryzen serie

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen pc die loeit als een koe }:O ,voor de rest niet gek veel. Misschien in de toekomst wil ik een 144hz monitor aanschaffen maar dit is nu nog niet aan de orde

Ga je overklokken?
Niet de bedoeling, tegenwoordig zijn die verschillen voor consument niet denderend hoog denk ik zo

Wat ik zelf gevonden heb
https://www.bol.com/nl/p/...18#product_specifications
https://www.bol.com/nl/p/...IbIWlLqw_0.6.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...IbIWlLqw_0.5.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...bIWlLqw_0.11.ProductTitle

Wat verwacht je van ons?
Meedenken en advies geven dat ik minimaal 4 a 5 jaar verder kan zonder problemen, dit is dan wel mijn main pc en erg belangrijk :) .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:57
Je zal toch zelf de keuze moeten maken of je pre-built wilt gaan of zelf wilt gaan bouwen. Als je het denkt te kunnen en ook wilt doen, dan zou ik zeker voor zelfbouw gaan, want dan ben je goedkoper uit, en heb je veel meer opties.

Maar als je voor zelfbouw gaat, dan is het hier wel de bedoeling dat je eerst zelf met een voorstel komt. Je hoeft niet van ons te verwachten dat wij het allemaal op een dienblaadje aanleveren ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hahn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:52:
Je zal toch zelf de keuze moeten maken of je pre-built wilt gaan of zelf wilt gaan bouwen. Als je het denkt te kunnen en ook wilt doen, dan zou ik zeker voor zelfbouw gaan, want dan ben je goedkoper uit, en heb je veel meer opties.

Maar als je voor zelfbouw gaat, dan is het hier wel de bedoeling dat je eerst zelf met een voorstel komt. Je hoeft niet van ons te verwachten dat wij het allemaal op een dienblaadje aanleveren ;)
Nee nee, zo bedoelde ik het ook niet :)
Het is meer de vraag wat in dit geval slimmer is om te doen, ik heb al op verschillende zelf bouw sites gekeken (waar ze het waarschijnlijk voor je in elkaar zetten) en kwam ik toch op rond de 1000 euro uit terwijl ik pre built pc online zie die toch goedkoper zijn. Maar of het beter is.. dat is dus de vraag.

Welke zelfbouw site is dan slim om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Het antwoord op die vraag is heel simpel: pre-built is eigenlijk altijd duurder voor precies hetzelfde. Want het samenstellen en in elkaar zetten kost tijd en geld, en daar rekenen natuurlijk ze ook voor.

Wil je gemak, en bijvoorbeeld betere ondersteuning? Pre-built.
Wil je meeste bang-for-buck? Zelf bouwen.

En zelf-bouw sites? Gewoon de Pricewatch hier gebruiken. Dan kom je waarschijnlijk op 2 tot 4 winkels waar je alles kunt bestellen, maar dat is vaak goedkoper dan alles bij 1 winkel halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 05-10-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Sommige shops bieden ook 'zelfbouw' PC's aan incl assemblage en/of een assemblage service.
Bv: https://azerty.nl/categor...ing=11&limit=96&view=rows
(maar heel veel keus rond je budget is daar momenteel niet)

Ik denk niet dat zelfbouw direct goedkoper is dan pre-built, alleen je hebt meer keus waardoor je niet betaalt voor iets dat je niet nodig hebt en daarbij de keus hebt voor goede kwaliteit onderdelen in de juiste verhoudingen.
In pre-builts zitten vaak budget moederborden, budget voedingen, rare combinaties van (opslag) geheugen, een te sterke processor en bovenal een (veel) (te) zwakke videokaart.
De links die je plaatst vallen qua prijs en onderdelen (voor zover bekend) wel mee overigens... Zal echt een lijstje moeten maken om te vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-10-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
mitsumark schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:13:

Ik denk niet dat zelfbouw direct goedkoper is dan pre-built
Assemblage doet geen enkel bedrijf gratis en voor de lol.

Natuurlijk kan een grote partij korting krijgen op bepaalde onderdelen, maar ik daag je uit om een pre-built systeem hier te linken die goedkoper is dan een zeer vergelijkbare zelfbouw-pc ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 05-10-2019 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:27

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als je stil wil, kun je beter zelf bouwen. Dan kun je zelf voor stille onderdelen kiezen.

Daarnaast: wat moet je anno 2019 nog met een optische drive? Die heb ik al een jaar of tien niet meer in mijn pc...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
AMD
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 95,-€ 95,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 359,90€ 359,90
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Closed€ 57,-€ 57,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 104,-€ 104,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,80

INTEL
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 195,50€ 195,50
1MoederbordenMSI B360-A Pro€ 87,99€ 87,99
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Closed€ 57,-€ 57,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,29

Behuizing heb ik maar even toegevoegd voor het idee, Dit is een klein idee wat ik heb voor zelf te configureren, liefst zou ik hier onder willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kan bij bol.com ook losse componenten kopen: https://www.bol.com/nl/m/...232-34243-componenten_12_

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ah ja, dankjewel. Helemaal niet bij nagedacht dat dit ook nog kon.

Maar @Hahn @Bart ® @mitsumark , wat vinden jullie van build met de eisen die ik gesteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:19:
[...]

Assemblage doet geen enkel bedrijf gratis en voor de lol.

Natuurlijk kan een grote partij korting krijgen op bepaalde onderdelen, maar ik daag je uit om een pre-built systeem hier te linken die goedkoper is dan een zeer vergelijkbare zelfbouw-pc ;)
Ik denk dat je het woordje "niet" in mijn zin gemist hebt.
Maar die van Bol van 799 uit de startpost is lastig te evenaren incl assemblage en windows. Dan praat je eerder over 10tjes werk dan 100 euro verschil.
Niet dat ik dan gelijk denk dat het een goede koop is...
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:55:
[...]
Maar @Hahn @Bart ® @mitsumark , wat vinden jullie van build met de eisen die ik gesteld heb.
Overkill voeding, 450-550W is zat voor beide systemen.

De 9400 kun je vervangen door de 9400F, deze heeft geen igp, maar die heb je in principe niet nodig met een aparte videokaart.
pricewatch: Intel Core i5-9400F Boxed
Alsnog denk ik dat de Ryzen 3600 een betere keus is.

Voor de videokaart zou ik een versie zoeken met betere koeler.

Al met al ga je nu wel (ver) boven je budget...

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 05-10-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
mitsumark schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Ik denk dat je het woordje "niet" in mijn zin gemist hebt.
Ik denk het niet.
Maar die van Bol van 799 uit de startpost is lastig te evenaren incl assemblage en windows. Dan praat je eerder over 10tjes werk dan 100 euro verschil.
Niet dat ik dan gelijk denk dat het een goede koop is...
Assemblage moet je natuurlijk niet mee gaan rekenen, want dat kost bij zelfbouw niks 8)7 Een (legale) Windows-licentie is het enige waar een pre-built wat voordeel in kan hebben.

Die €799-computer van Bol is totaal niet interessant, als je zelf iets vergelijkbaars samenstelt ben je voor rond de €600 makkelijk klaar.
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

De Intel-versie lijkt me niet heel interessant, gezien de AMD-versie qua processor hetzelfde kost en beter is. De voeding lijkt me overigens zwaar overkill, 550 of 650 Watt zal al meer dan genoeg zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 05-10-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ah, ik begrijp de verwarring, ik had het erboven over een 'zelfbouw' gebouwd door de winkel.
Ga je daadwerkelijk zelf thuis bouwen scheelt dat weer 50-75 euro en dan wordt het lastig een betere deal te vinden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
mitsumark schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:55:

De 9400 kun je vervangen door de 9400F, deze heeft geen igp, maar die heb je in principe niet nodig met een aparte videokaart.
pricewatch: Intel Core i5-9400F Boxed
Alsnog denk ik dat de Ryzen 3600 een betere keus is.

Voor de videokaart zou ik een versie zoeken met betere koeler.

Al met al ga je nu wel (ver) boven je budget...
Qua budget heb je gelijk, maar als ik componenten via bol.com kan kopen kan ik deze met korting aanschaffen (cadeaukaart) en dat kom ik ongeveer op hetzelfde neer als pre-built.

@Hahn Hetzelfde kosten en beter is? persoonlijk (mijn gevoel) zegt juist dat de i5 beter is (stabieler).
Windows 10 maak ik me niet druk voor, die heb ik nog (legale versie).

[ Voor 11% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-10-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

Qua budget heb je gelijk, maar als ik componenten via bol.com kan kopen kan ik deze met korting aanschaffen (cadeaukaart) en dat kom ik ongeveer op hetzelfde neer als pre-built.
Mijn ervaring met Bol is dat de onderdelen net zoveel duurder zijn als dat je korting hebt, maar dat ligt een beetje aan wat je precies gaat aanschaffen en wat voor korting je hebt :)
Vergelijk altijd even met de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
mitsumark schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:04:
[...]

Mijn ervaring met Bol is dat de onderdelen net zoveel duurder zijn als dat je korting hebt, maar dat ligt een beetje aan wat je precies gaat aanschaffen en wat voor korting je hebt :)
Vergelijk altijd even met de pricewatch.
Ja maar sommigen dingen die ik gezien heb op bol zijn of wat duurder inderdaad of even duur/goedkoper en dan is het wel interessant om die onderdelen daar te kopen met cadeaubon (einde van de rit haal ik er mijn voordeel mee).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

@Hahn Hetzelfde kosten en beter is? persoonlijk (mijn gevoel) zegt juist dat de i5 beter is (stabieler).
Bij hardware heeft je gevoel niks te zeggen, hardware is gewoon objectief te meten. Kijk naar reviews en benchmarks en je ziet vanzelf wat er beter (sneller) is. En waarom denk jij dat een i5 stabieler zou zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hahn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:09:
[...]

Bij hardware heeft je gevoel niks te zeggen, hardware is gewoon objectief te meten. Kijk naar reviews en benchmarks en je ziet vanzelf wat er beter (sneller) is. En waarom denk jij dat een i5 stabieler zou zijn :?
Heb hiervoor een phenom 2 x4 gehad en nu een fx6300 amd, altijd het gevoel dat deze niet krachtig genoeg (qua gaming) zijn en in het verleden staken de processors van intel toch wel boven uit.

[ Voor 30% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-10-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Heb hiervoor een phenom 2 x4 gehad en nu een fx6300 amd, altijd het gevoel dat deze niet krachtig genoeg (qua gaming) zijn en in het verleden staken de processors van intel toch wel boven uit.
Dat zijn processors van jaren geleden, en wederom: je gevoel doet er niet toe. Het gaat hier over zeer betrouwbaar te meten zaken.

Prima dat jij een beter gevoel hebt bij Intel, maar als je zwart op wit hebt staan dat AMD voor hetzelfde geld beter is, dan ben je natuurlijk wel een beetje een dief van je eigen portemonnee als je toch Intel koopt. Maar geloof mij niet op mijn woord, zoek het zelf op.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 05-10-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hahn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Dat zijn processors van jaren geleden, en wederom: je gevoel doet er niet toe. Het gaat hier over zeer betrouwbaar te meten zaken.

Prima dat jij een beter gevoel hebt bij Intel, maar als je zwart op wit hebt staan dat AMD voor hetzelfde geld beter is (geloof mij niet op mijn woord, zoek het zelf op), dan ben je natuurlijk wel een beetje een dief van je eigen portemonnee als je toch Intel koopt.
Dit dus:

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed

Zie ik toch reviews van, hoge tempraturen, slechte koeler, bios bugs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Dit dus:

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed

Zie ik toch reviews van, hoge tempraturen, slechte koeler, bios bugs?
Ik zie ook 19 reviews van 5 sterren, van de 22 in totaal.

Maar goed, jij wilt blijkbaar Intel, doe je dat toch :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48

Lappieboy

voltijd nerd

Hahn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Prima dat jij een beter gevoel hebt bij Intel, maar als je zwart op wit hebt staan dat AMD voor hetzelfde geld beter is (geloof mij niet op mijn woord, zoek het zelf op), dan ben je natuurlijk wel een beetje een dief van je eigen portemonnee.
@dutchnltweaker Anders moet je dit even lezen?
reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget

Over de andere punten die je benoemt.
De 'hoge' tempratuur die word benoemt is natuurlijk afhankelijk van welke koeler je gebruikt.
Een i5 met de stock koeler is ook geen gouden combinatie...
Ook is de nieuwe AMD generatie idd iets warmer met iddle gebruik. (heeft met het design te maken)
Hier ga je als consument niks van merken en heeft ook geen nadelen.

Bij een aantal fabrikanten zijn niet alle bios updates even goed geregeld.
Maar ik neem aan dat met jou kennis je daar niet heel veel zal rondhangen? (no-offence)
Als het werkt en draait... niet meer aanzitten. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Lappieboy op 05-10-2019 15:25 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hahn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Ik zie ook 19 reviews van 5 sterren, van de 22 in totaal.

Maar goed, jij wilt blijkbaar Intel, doe je dat toch :z
Daar gaat het me niet om, maar heb in het verleden toen de verkeerde keus gemaakt om met een amd weer te upgrade :+ .

@Lappieboy Dankje, zal er eens naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-10-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:22:
[...]

Daar gaat het me niet om, maar heb in het verleden toen de verkeerde keus gemaakt om met een amd weer te upgrade :+ .
Daarom, reviews lezen. En niet bij de eerste de beste negatieve review gelijk beren op de weg zien ;) Intel-processors hebben ook zat problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Hahn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Daarom, reviews lezen. En niet bij de eerste de beste negatieve review gelijk beren op de weg zien ;) Intel-processors hebben ook zat problemen.
@Hahn precies, dit dus.
@dutchnltweaker Met beide maak je geen 'foute' keuze.
Echter is momenteel AMD wel enorm bang for buck.
Ik draai zelf een ryzen5 2600x en die heb ik nog met vrij weinig geen (games) moeite zien hebben.
De 3e generatie is zelf nog sneller en zit zelf niet meer onder Intel maar gelijk/erboven.

Als het echt een bagger product was geweest... dan was het niet zo populair geweest en was dit al snel aan het licht gekomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Lappieboy op 05-10-2019 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat een phenom II x4 (zelf ook gehad) en een FX6300 slechte keuzes zijn geweest... Al was die laatste misschien niet nodig als upgrade? Voor die prijs was er weinig concurrentie van Intel.
Je had natuurlijk voor 2x de prijs ook een i5 kunnen kopen, die had nu ook onvoldoende geweest.
Of voor 3x de prijs een i7, maar ja... dan moet je dat geld wel hebben liggen.
Voor hetzelfde geld had je een i3 (en afhankelijk van de timing slechts een pentium), daar had je wellicht nog slechtere game ervaringen mee gehad, zeker de laatste paar jaar.

Anyway, in die tijd was Intels single core performance tot wel 1,5x zo hoog als die van AMD, met de huidige generaties is dat zo goed als gelijk getrokken en multicore is AMD een stuk sterker voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy Heb die vergelijkingen gekeken, de ryzen 5 3600 presteert echt een stuk beter dan de laatste i5 generatie ja. Dus mijn keus gaat naar de ryzen 5 3600 of de 3700x maar volgens vele benchmarks die ik gezien heb is de kracht tussen beiden nihil.

1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 91,-€ 91,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 88,50€ 88,50
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,40

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus XS 6G OC€ 341,50€ 341,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,-

Is dit al wat? zelf twijfel ik nog aan het een en ander.

Ik wil de stock koeler van de cpu zeker vervangen, zelf kwam ik op dit:
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,95

Iemand iets anders dat beter is? ik zoek namelijk een goede koeler maar geen geluid dat gaat loeien }:O .

Qua moederboord twijfel ik tussen deze 2:
pricewatch: MSI B450-A Pro Max
pricewatch: MSI B450M Mortar Max

De een is m-ATX form en de andere gewoon ATX.
Deze hebben out of de box al ryzen 3 ondersteuning of zijn er betere bordjes waarbij je via usb de firmware kan flashen zonder een ryzen 2 aan te schaffen?

Qua videokaarten heb ik dit een beetje in gedachten voor mijn build:
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 455,05€ 455,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 Gaming X€ 425,-€ 425,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 495,-€ 495,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 497,50€ 497,50
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 398,50€ 398,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.630,95

De sapphire ziet er qua prijs het interessantste uit, alleen hoor ik daar dingen zoals dat de standaard koeling minder is. Ook dat de 5700 serie nu nog niet heel stabiel is volgens dit topic: AMD Navi Ervaringen Topic Daarom twijfel ik om misschien de pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Ventus XS 6G OC te nemen of vallen die problemen allemaal wel mee?

Dan zit ik nog qua opslag, het liefst wil ik 2 schijven. 1 voor mijn main os en 1 voor de meesten programma's/games. De pricewatch: Intel 660p 1TB voor mijn opslag en een ander schijfje van 250 of 500gb voor mijn main os. Hiervoor ook voor een m2 schijfje gaan of gewoon sata?

Dan nog de case, zelf zat ik aan deze te denken: pricewatch: NZXT H510 Zwart maar hoe zit het met airflow? is dit makkelijk na te checken? of hebben jullie een andere suggestie.

Ik ben dus toch van plan om mijn pc zelf te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:08:
@Lappieboy Heb die vergelijkingen gekeken, de ryzen 5 3600 presteert echt een stuk beter dan de laatste i5 generatie ja. Dus mijn keus gaat naar de ryzen 5 3600 of de 3700x maar volgens vele benchmarks die ik gezien heb is de kracht tussen beiden nihil.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,40

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus XS 6G OC€ 341,50€ 341,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,-

Is dit al wat? zelf twijfel ik nog aan het een en ander.

Ik wil de stock koeler van de cpu zeker vervangen, zelf kwam ik op dit:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,95

Iemand iets anders dat beter is? ik zoek namelijk een goede koeler maar geen geluid dat gaat loeien }:O .

Qua moederboord twijfel ik tussen deze 2:
pricewatch: MSI B450-A Pro Max
pricewatch: MSI B450M Mortar Max

De een is m-ATX form en de andere gewoon ATX.
Deze hebben out of de box al ryzen 3 ondersteuning of zijn er betere bordjes waarbij je via usb de firmware kan flashen zonder een ryzen 2 aan te schaffen?

Qua videokaarten heb ik dit een beetje in gedachten voor mijn build:
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 455,05€ 455,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 Gaming X€ 425,-€ 425,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 495,-€ 495,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 497,50€ 497,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.630,95

De sapphire ziet er qua prijs het interessantste uit, alleen hoor ik daar dingen zoals dat de standaard koeling minder is. Ook dat de 5700 serie nu nog niet heel stabiel is volgens dit topic: AMD Navi Ervaringen Topic Daarom twijfel ik om misschien de pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Ventus XS 6G OC te nemen of vallen die problemen allemaal wel mee?

Dan zit ik nog qua opslag, het liefst wil ik 2 schijven. 1 voor mijn main os en 1 voor de meesten programma's/games. De pricewatch: Intel 660p 1TB voor mijn opslag en een ander schijfje van 250 of 500gb voor mijn main os. Hiervoor ook voor een m2 schijfje gaan of gewoon sata?

Dan nog de case, zelf zat ik aan deze te denken: pricewatch: NZXT H510 Zwart maar hoe zit het met airflow? is dit makkelijk na te checken? of hebben jullie een andere suggestie.

Ik ben dus toch van plan om mijn pc zelf te bouwen.
Ik denk zelf dat je met de 3600 een zeer goede keuze maakt.
De 3700 is alleen interessant als je workload daar ook naar is. (meer cores)
De Voeding kan je vervangen door een 550W exemplaar.
750w is echt zwaar 'overkill'; pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

De koeler die je benoemt is een zeer goede keuze voor het geld, die is echt fluister stil.

Moederbord keuze...tja... beide denk ik niet verkeerd. (als alles er maar op zit wat je nodig hebt)
Voordeel van de mortar is iets compacter, kan je bijvoorbeeld een mATX kast nemen.

Ben zelf wel fan (pun intended) van de fractal design kasten.
pricewatch: Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX
of
pricewatch: Fractal Design Define C TG

Makellijk in te bouwen, stil, goede airflow, en compact voor zijn classe.
De NZXT is ook geen verkeerde keuze, behuizing is zeer persoonlijk.

Voor de GPU, de normale 2060 is wel trager dan de 5700(xt)
Wellicht dat de 5700 pulse wat voor je is? Niet al te duur namelijk en de koeler komt als prima uit de bus.
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 Pulse

En anders als je wel nvidia wil een 2060 super?

SSD ziet er prima uit.
Je kan best een enkele gebruiken als dit voldoende is.
Maar je kan ook altijd voor een 256/1000 opstelling gaan.
De kingston A2000 heeft wel een wat langere levensduur en iets hogere snelheden in hoeverre je dat gaat merken.
pricewatch: Kingston A2000 1TB
(is er ook in 500 of 250)
Voor het gemak is M.2 wel handig, maar je zit er niet aan vast.
Een sata ssd'tje voor de opslag is ook prima. ;)

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 100,50€ 100,50
1BehuizingenFractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX€ 89,95€ 89,95
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.112,40

Wat vind je er zoal van? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Lappieboy op 06-10-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:27:
[...]

Ik denk zelf dat je met de 3600 een zeer goede keuze maakt.
De 3700 is alleen interessant als je workload daar ook naar is. (meer cores)
De Voeding kan je vervangen door een 550W exemplaar.
750w is echt zwaar 'overkill'; pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

De koeler die je benoemt is een zeer goede keuze voor het geld, die is echt fluister stil.

Moederbord keuze...tja... beide denk ik niet verkeerd. (als alles er maar op zit wat je nodig hebt)
Voordeel van de mortar is iets compacter, kan je bijvoorbeeld een mATX kast nemen.

Ben zelf wel fan (pun intended) van de fractal design kasten.
pricewatch: Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX
of
pricewatch: Fractal Design Define C TG

Makellijk in te bouwen, stil, goede airflow, en compact voor zijn classe.
De NZXT is ook geen verkeerde keuze, behuizing is zeer persoonlijk.

Voor de GPU, de normale 2060 is wel trager dan de 5700(xt)
Wellicht dat de 5700 pulse wat voor je is? Niet al te duur namelijk en de koeler komt als prima uit de bus.
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 Pulse

En anders als je wel nvidia wil een 2060 super?

SSD ziet er prima uit.
Je kan best een enkele gebruiken als dit voldoende is.
Maar je kan ook altijd voor een 256/1000 opstelling gaan.
De kingston A2000 heeft wel een wat langere levensduur en iets hogere snelheden in hoeverre je dat gaat merken.
pricewatch: Kingston A2000 1TB
(is er ook in 500 of 250)
Voor het gemak is M.2 wel handig, maar je zit er niet aan vast.
Een sata ssd'tje voor de opslag is ook prima. ;)

1BehuizingenFractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.112,40

Wat vind je er zoal van? :)
Dankjewel voor je antwoord!

1. Voeding
Reden dat ik dacht om de hoger voeding te nemen is dat de prijs toch hetzelfde is en beetje overpower nooit kwaad kan (in de topic van de 5700 gaf zelfs iemand aan dat 550 w te weinig kan zijn omdat de kaart soms kan trekken tot 4 a 500 wat).

2. Koeling
Dat dacht ik zelf ook al, alleen is er misschien een andere koeler die je zou kunnen aanraden?

3. De moederbord
Ik denk dat de mortar toch wat moderner is met usb c (ja dat ga ik straks wel gebruiken)., is er een andere die je zou kunnen aanraden? heeft de mATX bord niet minder aansluitingen? paar jaar terug (jaar of 5) was de mATX altijd minder aangekleed dan een ATX bord.

4. Behuizing
Zit er inderdaad leuk uit! Is er ook een met usb c aan de voorkant? (handig om gelijk een usb c device er in te steken).

5. GPU
Hier iemand die in het artikel van vandaag over de amd 5700 kaart dit schreef: orvintax in 'reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?' Refragmental in 'reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?'

Er zijn ook mensen die aangeven dat het nu wel wat beter is geworden, helaas brengt dit mij wel aan het twijfelen. Wil namelijk een stabiel systeem en niet eentje die er om de haverklap eens reboot (dit heb ik met mijn oude systeem en het werkt voor geen meter prettig :+ ).

6. Opslag

Ja ik had hiervoor zelf de m2 van kingston gevonden. qua levensduur naar jaren overleven beide modellen mij zeker (intel 170 jaar en kingston 220 :+ ). ik dacht eraan om kingston schijfje te nemen van 250 of 500 en de opslag voor windows/wat programmas en de intel voor documenten/programmas/downloads/games.
Zou jij m2 ssd of iemand anders verkiezen boven sata? in iedergeval snellere schijven en zelfde prijs tegenwoordig als sata. Zijn er nog mensen die echte harde schijven verkiezen boven ssd? zo ja waarom?

Trouwens iemand schreef eens dit over de intel schijfjes: sdk1985 in 'reviews: Ssd Best Buy Guide - Augustus 2019'

@Lappieboy Tnx voor het meedenken trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Dankjewel voor je antwoord!

1. Voeding
Reden dat ik dacht om de hoger voeding te nemen is dat de prijs toch hetzelfde is en beetje overpower nooit kwaad kan (in de topic van de 5700 gaf zelfs iemand aan dat 550 w te weinig kan zijn omdat de kaart soms kan trekken tot 4 a 500 wat).

2. Koeling
Dat dacht ik zelf ook al, alleen is er misschien een andere koeler die je zou kunnen aanraden?

3. De moederbord
Ik denk dat de mortar toch wat moderner is met usb c (ja dat ga ik straks wel gebruiken)., is er een andere die je zou kunnen aanraden? heeft de mATX bord niet minder aansluitingen? paar jaar terug (jaar of 5) was de mATX altijd minder aangekleed dan een ATX bord.

4. Behuizing
Zit er inderdaad leuk uit! Is er ook een met usb c aan de voorkant? (handig om gelijk een usb c device er in te steken).

5. GPU
Hier iemand die in het artikel van vandaag over de amd 5700 kaart dit schreef: orvintax in 'reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?' Refragmental in 'reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?'

Er zijn ook mensen die aangeven dat het nu wel wat beter is geworden, helaas brengt dit mij wel aan het twijfelen. Wil namelijk een stabiel systeem en niet eentje die er om de haverklap eens reboot (dit heb ik met mijn oude systeem en het werkt voor geen meter prettig :+ ).

6. Opslag

Ja ik had hiervoor zelf de m2 van kingston gevonden. qua levensduur naar jaren overleven beide modellen mij zeker (intel 170 jaar en kingston 220 :+ ). ik dacht eraan om kingston schijfje te nemen van 250 of 500 en de opslag voor windows/wat programmas en de intel voor documenten/programmas/downloads/games.
Zou jij m2 ssd of iemand anders verkiezen boven sata? in iedergeval snellere schijven en zelfde prijs tegenwoordig als sata. Zijn er nog mensen die echte harde schijven verkiezen boven ssd? zo ja waarom?

@Lappieboy Tnx voor het meedenken trouwens!
1. Is echt niet nodig, 'overpower' heb je niks aan.
550w lijkt mij meer dan voldoende, het draait waarschijnlijk zelfs al met 450w... (maar als je perse wil.... dan neem je de 650w)
Dat de 5700 400-500w neemt is volgens mij alleen in de gevallen dat mensen de bios flashen van de 5700xt.
Daarmee word de kaart redelijk geoverclocked wat dit verbruik veroorzaakt.

YouTube: JonnyGuru debunks old power supply myths | Ask a PC expert
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

2. Heb zelf de Dark rock 4, ziet er erg slick uit en doet het ook super.
Zie de reviews maar op tweakers en elders. ;)
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4

3. Nogmaals is redelijk persoonlijk, wat je wilt en wat je nodig hebt verschilt per persoon.
Kijk zelf eens naar de uitrusting en foto's van de achterkant van de moederborden en dan zie je vanzelf of er 1 van de 2 enorm te kort schiet.
Als er maar aanwezig is wat jij zelf wilt hebben.
Naar mijn idee schieten ze beide niet te kort en doen ze niet echt voor elkaar onder.
De A-pro Max heeft trouwens maar 1 M.2 slot. ;)

4. Ja die is er zeker, alleen wel redelijk wat groter.
pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
pricewatch: Fractal Design Define S2 Black

De C serie heeft geen 'loze' ruimte voorin, dus is compacter voor een ATX behuizing.
De keuze welke is natuurlijk aan jezelf.
Je hebt natuurlijk altijd de C aansluiting aan de achterzijde van je pc.

5. Ik snap je zorgen, als je de gok niet wil wagen zou ik zeggen.... zoek een goede 2060 Super, of andere kaart.
Want we kunnen hier over heen en weer blijven gaan maar als je gevoel nee zegt... dan moet je het wellicht niet doen.
Maar vergeet niet, ondanks dat de release van de 5700 niet vlekkeloos gaat;
Je hoort bijna altijd de mensen waarbij het niet werkt en bijna nooit de mensen waar het wel goed werkt. :P
Wellicht dit een idee? Bij hardware.info kwam hij als beste uit de bus:
pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X

6. Voordeel van de m.2 is dat hij gewoon sneller is op alle vlakken en de prijzen momenteel erg dicht bij elkaar liggen, zou bijna zeggen sla je kans.
Het scheelt ook dat je hiervoor geen kabels nodig hebt, makkelijk inbouwen.
Of je het snelheid verschil echt merkt... dat is maar net de vraag.
Maar vooral voor je OS is een m.2 nvme SSD geen gek idee als je nieuw bouwt.
Omdat de 660p zo goed geprijsd is zou ik niet weten waarom je er een andere naast moet zetten als opslag.

En ja er zijn zeker nog mensen die normale HDD's gebruiken.
Vooral als je meer dan 1TB opslag nodig hebt wat niet zozeer snel hoeft te zijn, waarom niet?
Als jij 4TB aan films hebt hoeft de opslag niet razend snel te zijn en ben je toch veel goedkoper uit met een HDD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

1. Is echt niet nodig, 'overpower' heb je niks aan.
550w lijkt mij meer dan voldoende, het draait waarschijnlijk zelfs al met 450w... (maar als je perse wil.... dan neem je de 650w)
Dat de 5700 400-500w neemt is volgens mij alleen in de gevallen dat mensen de bios flashen van de 5700xt.
Daarmee word de kaart redelijk geoverclocked wat dit verbruik veroorzaakt.

YouTube: JonnyGuru debunks old power supply myths | Ask a PC expert
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

2. Heb zelf de Dark rock 4, ziet er erg slick uit en doet het ook super.
Zie de reviews maar op tweakers en elders. ;)
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4

3. Nogmaals is redelijk persoonlijk, wat je wilt en wat je nodig hebt verschilt per persoon.
Kijk zelf eens naar de uitrusting en foto's van de achterkant van de moederborden en dan zie je vanzelf of er 1 van de 2 enorm te kort schiet.
Als er maar aanwezig is wat jij zelf wilt hebben.
Naar mijn idee schieten ze beide niet te kort en doen ze niet echt voor elkaar onder.
De A-pro Max heeft trouwens maar 1 M.2 slot. ;)

4. Ja die is er zeker, alleen wel redelijk wat groter.
pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
pricewatch: Fractal Design Define S2 Black

De C serie heeft geen 'loze' ruimte voorin, dus is compacter voor een ATX behuizing.
De keuze welke is natuurlijk aan jezelf.
Je hebt natuurlijk altijd de C aansluiting aan de achterzijde van je pc.

5. Ik snap je zorgen, als je de gok niet wil wagen zou ik zeggen.... zoek een goede 2060 Super, of andere kaart.
Want we kunnen hier over heen en weer blijven gaan maar als je gevoel nee zegt... dan moet je het wellicht niet doen.
Maar vergeet niet, ondanks dat de release van de 5700 niet vlekkeloos gaat;
Je hoort bijna altijd de mensen waarbij het niet werkt en bijna nooit de mensen waar het wel goed werkt. :P
Wellicht dit een idee? Bij hardware.info kwam hij als beste uit de bus:
pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X

6. Voordeel van de m.2 is dat hij gewoon sneller is op alle vlakken en de prijzen momenteel erg dicht bij elkaar liggen, zou bijna zeggen sla je kans.
Het scheelt ook dat je hiervoor geen kabels nodig hebt, makkelijk inbouwen.
Of je het snelheid verschil echt merkt... dat is maar net de vraag.
Maar vooral voor je OS is een m.2 nvme SSD geen gek idee als je nieuw bouwt.
Omdat de 660p zo goed geprijsd is zou ik niet weten waarom je er een andere naast moet zetten als opslag.

En ja er zijn zeker nog mensen die normale HDD's gebruiken.
Vooral als je meer dan 1TB opslag nodig hebt wat niet zozeer snel hoeft te zijn, waarom niet?
Als jij 4TB aan films hebt hoeft de opslag niet razend snel te zijn en ben je toch veel goedkoper uit met een HDD. :)
1.
Zal het eens navragen in die topic, tnx!

2.
Maakt mijn keus er niet gemakkelijker op :D , ziet er ook erg mooi uit alleen ga ik niet heletijd naar de inhoud van mijn kast kijken.

3.
en die mortar? heeft die ook een M.2 slot? kon dit niet zo zien namelijk. waar kan je dit zien?

4.
Ook wel nice, maar toch best groot. ik zit dan meer te denken aan deze (als alles er in past): pricewatch: NZXT H510 Zwart

5.
Intressante kaart, helaas gaat de prijs wel een stukje weer omhoog. maar dan heb je ook wat ja, misschien wat navragen in die topic?

6. opslag
Iemand schreef eens dit over de intel schijfjes: sdk1985 in 'reviews: Ssd Best Buy Guide - Augustus 2019' klonk best serieus in de zin van performance asl je hem als main schijfje gebruikt.

Ik heb nu ook een schijf waar mijn os op draait dus en 1 waar alle programmas/downloads dus opstonden (nu niet meer van de hdd is overleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfection
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Kijk even goed naar het moederbord. Er zijn slechts een paar moederborden die een usb-c aansluiting aan de voorkant van de behuizing kunnen faciliteren, waarvan het door jou uitgekozen moederbord er geen van is.

Zou zelf om die reden voor een fractal kast gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

perfection schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:37:
Kijk even goed naar het moederbord. Er zijn slechts een paar moederborden die een usb-c aansluiting aan de voorkant van de behuizing kunnen faciliteren, waarvan het door jou uitgekozen moederbord er geen van is.

Zou zelf om die reden voor een fractal kast gaan.
Scherp! was mij nog niet opgevallen. :)

@dutchnltweaker

Ik snap dat je vele vragen hebt maar je moet uiteindelijk ook (zelf) keuzes gaan maken.
Net als met het moederbord, als je even 10 seconden in de pricewatch kijkt of 30 seconden op de website van msi kan je weten dat het moederbord 2x een m.2 aansluiting heeft.
Ga zelf ook op onderzoek uit! ;)

Over de 660P;
Het gene wat je linkt is idd waar, vandaar dat ik ook met de A2000 aan kwam zetten.
Maar het is niet allemaal zo zwart/wit, zitten vele kanten aan. :P (TLC VS QLC, hoe word er gecacht)

De behuizing is nogmaals grotendeels een keuze voor jezelf.
De H510 ziet er prima uit en gaat de boel ook gewoon inpassen.
Alleen zoals al werd benoemt, de moederbordjes hebben idd geen interne aansluiting voor de USB C aan de voorzijde!

Over de GPU, als het te duur is anders maar een 2060? of een 1660ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

Scherp! was mij nog niet opgevallen. :)

@dutchnltweaker

Ik snap dat je vele vragen hebt maar je moet uiteindelijk ook (zelf) keuzes gaan maken.
Net als met het moederbord, als je even 10 seconden in de pricewatch kijkt of 30 seconden op de website van msi kan je weten dat het moederbord 2x een m.2 aansluiting heeft.
Ga zelf ook op onderzoek uit! ;)

Over de 660P;
Het gene wat je linkt is idd waar, vandaar dat ik ook met de A2000 aan kwam zetten.
Maar het is niet allemaal zo zwart/wit, zitten vele kanten aan. :P (TLC VS QLC, hoe word er gecacht)

De behuizing is nogmaals grotendeels een keuze voor jezelf.
De H510 ziet er prima uit en gaat de boel ook gewoon inpassen.
Alleen zoals al werd benoemt, de moederbordjes hebben idd geen interne aansluiting voor de USB C aan de voorzijde!

Over de GPU, als het te duur is anders maar een 2060? of een 1660ti?
@perfection Oei dat wist ik niet..
Waar is dit eventueel te zien dat je hem op de voorzijde kan aansluiten op usb c?

Trouwens ik zag maar dat hij 1 x M.2 had dus daarom vroeg ik het hoe jij dat gezien had.

Over de 660, die wou ik dus inzetten voor de ''opslag'' en die kingston voor het os en wat programma's, dan is het wel prima toch?

Nou ja qua gpu wil ik best de 5700 nemen maar dan wil ik wel mijzelf beter informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

@perfection Oei dat wist ik niet..
Waar is dit eventueel te zien dat je hem op de voorzijde kan aansluiten op usb c?

Trouwens ik zag maar dat hij 1 x M.2 had dus daarom vroeg ik het hoe jij dat gezien had.

Over de 660, die wou ik dus inzetten voor de ''opslag'' en die kingston voor het os en wat programma's, dan is het wel prima toch?

Nou ja qua gpu wil ik best de 5700 nemen maar dan wil ik wel mijzelf beter informeren.
Jammer genoeg is dat nog niet opgenomen in de pricewatch. (kan het in ieder geval niet vinden)
Wat ik al wel heb kunnen vinden dat dit vooral op de duurdere borden zit (x470-x570) dus wellicht een idee om dat te laten schieten?

https://www.msi.com/Mothe...-MORTAR-MAX/Specification
Staan toch duidelijk 2x m.2 vernoemd.
Op de foto's kan je ze beide ook zien zitten. ;)

En waar precies wil jij je beter over laten informeren met de 5700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:07:
[...]

Jammer genoeg is dat nog niet opgenomen in de pricewatch. (kan het in ieder geval niet vinden)
Wat ik al wel heb kunnen vinden dat dit vooral op de duurdere borden zit (x470-x570) dus wellicht een idee om dat te laten schieten?

https://www.msi.com/Mothe...-MORTAR-MAX/Specification
Staan toch duidelijk 2x m.2 vernoemd.
Op de foto's kan je ze beide ook zien zitten. ;)

En waar precies wil jij je beter over laten informeren met de 5700?
Dan laat ik dat wel schieten ja, die bordjes zijn best duur en denk ik onnodig voor usb c aan de voorkant.
Jammer want best wel een gave case.

Ah oke, ja ik keek daar ergens anders en toen stond het niet goed aangegeven, tnx dat maakt de keuze voor een bordje snel.

Nou waar de mensen last van hebben (configuratie) of wat nou echt de problemen zijn. Heb gehoord dat het vaak de voeding is (te weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Dan laat ik dat wel schieten ja, die bordjes zijn best duur en denk ik onnodig voor usb c aan de voorkant.
Jammer want best wel een gave case.

Ah oke, ja ik keek daar ergens anders en toen stond het niet goed aangegeven, tnx dat maakt de keuze voor een bordje snel.

Nou waar de mensen last van hebben (configuratie) of wat nou echt de problemen zijn. Heb gehoord dat het vaak de voeding is (te weinig).
Er zijn volgens mij wel verloopjes beschikbaar zodat je hem kan aansluiten op een interne usb 3.0 header.
Maar dat word wel even zoeken.

Waar heb je dat gehoord dan?
Ik denk toch echt dat je zorgen voor de voeding onterecht zijn.
Kijk maar eens naar de BBG guides, andere build adviesen op het topic, bij hardware.info en op Youtube.
Bijna nergens zie je meer dan 550w voorbij komen.
Je kan ook calculators online vinden waarmee je met jou configuratie op 350w uitkomt. (aan power draw)
@-The_Mask- Wellicht dat de Tweakers voeding guru je beter kan toelichten waarom 550w meer dan prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Dit is een goede optie met USB C (gen 2) header, is wel een ATX exemplaar en dus groter dan bv een Mortar.
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Alleen is er een kleine kans dat er geen Ryzen 3000 compatible bios op staat.

Edit:
Zelfs een 5700 OC model verbruikt tijdens een stresstest nog geen 200W, de rest van het systeem komt niet hoger dan 150W (en waarschijnlijker met gamen maar 100W), dus in principe is 400W al zat.
550W is eigenlijk al overkill, maar wel lekker toekomst bestendig, bedenk je daarbij wel dat kwaliteit veel belangrijker is dan vermogen.
https://www.techpowerup.c...x-5700-red-dragon/30.html
https://www.guru3d.com/ar...yzen-5-3600-review,7.html

[ Voor 87% gewijzigd door mitsumark op 07-10-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

Er zijn volgens mij wel verloopjes beschikbaar zodat je hem kan aansluiten op een interne usb 3.0 header.
Maar dat word wel even zoeken.

Waar heb je dat gehoord dan?
Ik denk toch echt dat je zorgen voor de voeding onterecht zijn.
Kijk maar eens naar de BBG guides, andere build adviesen op het topic, bij hardware.info en op Youtube.
Bijna nergens zie je meer dan 550w voorbij komen.
Je kan ook calculators online vinden waarmee je met jou configuratie op 350w uitkomt. (aan power draw)
@-The_Mask- Wellicht dat de Tweakers voeding guru je beter kan toelichten waarom 550w meer dan prima is.
Lord_Dain in "AMD Navi Ervaringen Topic"
Zal eens daar vragen.

@mitsumark Helaas is dat geen usb c aan de voorkant maar alleen 3.1 usb
Voor de rest mooie bord maar 1x M.2 valt af, minimaal 2x M.2. Toch bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Lord_Dain in "AMD Navi Ervaringen Topic"
Zal eens daar vragen.

@mitsumark Helaas is dat geen usb c aan de voorkant maar alleen 3.1 usb
Voor de rest mooie bord maar 1x M.2 valt af, minimaal 2x M.2. Toch bedankt! :)
Dus je bezeert het op 1 opmerking?
Maar nogmaals, de keuze is aan jezelf . ;)
Je doet niks verkeerd als je een nvidia kaart neemt.
Ik zou zelf wel de gok durven wagen, maar zit wellicht iets meer in de materie. :)
De voeding zoals nu al meerdere malen is benoemt is met 550W meer dan voldoende.

De X470-Pro heeft wel 2x m.2... en wel de interne header voor USB C aan de voorzijde.
De achterliggende techniek is gewoon 3.1 gen2.
Gewoon goed lezen en kijken dan zie je dat het bordje ze beiden heeft.
Ik spreek uit ervaring... heb namelijk het zelfde bord.

[ Voor 16% gewijzigd door Lappieboy op 07-10-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

Dus je bezeert het op 1 opmerking?
Maar nogmaals, de keuze is aan jezelf . ;)
Je doet niks verkeerd als je een nvidia kaart neemt.
Ik zou zelf wel de gok durven wagen, maar zit wellicht iets meer in de materie. :)
De voeding zoals nu al meerdere malen is benoemt is met 550W meer dan voldoende.

De X470-Pro heeft wel 2x m.2... en wel de interne header voor USB C aan de voorzijde.
De achterliggende techniek is gewoon 3.1 gen2.
Gewoon goed lezen en kijken dan zie je dat het bordje ze beiden heeft.
Ik spreek uit ervaring... heb namelijk het zelfde bord.
Ah oke, dit kreeg ik te zien:
4 x USB 3.1 Gen 1 port(s) (4 at back panel, blue, Type-A)
AMD X470 chipset :
1 x USB 3.1 Gen 2 front panel connector port(s)
AMD X470 chipset :
4 x USB 3.0 port(s) (2 at back panel, blue, Type-A + USB Type-CTM, 2 at mid-board)
AMD X470 chipset :
4 x USB 2.0 port(s) (4 at mid-board)
ASMedia® USB 3.1 Gen 2 controller :
2 x USB 3.1 port(s) (2 at back panel, teal blue, Type-A)

1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
AMD 7th Generation A-Series/Athlon X4 Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA mode)
AMD X470 chipset :
1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 2 mode)*3
6 x SATA 3Gb/s port (black)
Support Raid 0, 1, 10
Hier staat het bij de specs sheet van de asus website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 09:14
dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Voeding KAN inderdaad een issue zijn met een stevige config, maar in dit geval... Niet de voeding lijkt me. Ik heb een sinds een paar dagen een 560 watt voeding met een RX5700 en Ryzen 7 3700X met 4 HDDs, 1 SSD, 3 casefans en nog een ouderwetse optical in de kast en nul problemen ervaren. Sterker nog: De voeding heeft een semi-passieve optie en daar is ie ook nog niet uit geweest (gaat geloof ik normaal rond de 400-450 watt meeblazen) Natuurlijk N=1, maar met een nog lichtere config mag het geen probleem zijn. Als je niet een hakkietakkie voeding van 25 euro koopt, moet 550 echt wel genoeg zijn.

Je laatste post: Ja, twee M2 sockets dus:
Bovenaan de productpagina:
Next-gen connectivity: Supreme flexibility with dual M.2 support, NVME RAID support, USB 3.1 Gen 2 ports and front-panel header
En in de specs, bij IO Ports:
2 x Aura RGB Strip Headers
1 x USB 3.1 Gen 1(up to 5Gbps) connector(s) support(s) additional 2 USB 3.1 Gen 1 port(s) (19-pin)
2 x USB 2.0 connector(s) support(s) additional 4 USB 2.0 port(s)
1 x M.2 Socket 3 with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA mode & PCIE mode)
1 x M.2 Socket 3 with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (both SATA & x2 PCIE mode)

6 x SATA 6Gb/s connector(s)
1 x CPU Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
1 x CPU OPT Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
3 x Chassis Fan connector(s) (2 x 4 -pin)
1 x AIO_PUMP connector (1 x 4 -pin)
1 x W_PUMP+ connector (1 x 4 -pin)
1 x 24-pin EATX Power connector(s)
1 x 8-pin ATX 12V Power connector(s)
1 x Front panel audio connector(s) (AAFP)
1 x System panel(s) (Q-Connector) (Chassis intrusion header is inbuilt)
1 x Clear CMOS jumper(s)
1 x 14-1 pin TPM connector
1 x COM port header
1 x T_Sensor Connector
1 x USB 3.1 Gen 2 front panel connector
1+1 is 2. Op de foto's zie je er inderdaad maar 1, de andere zit verstopt onder de M2 heatsink (vandaar de naam). En volgens mij is de onderste connector in het lijstje IO, de USB 3.1 Gen 2 front panel connector, prima geschikt om je USB C op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:19:
[...]

Ah oke, dit kreeg ik te zien:

[...]

Hier staat het bij de specs sheet van de asus website.
De 'USB Type-CTM' is de aansluiting waarmee je een frontpanel USB C aansluit. ;)
Maar heb je nu zelf al een beetje een idee wat je wilt?
Zijn al veel ideeën/tips gegeven in het topic. :)
Denk dat de X470-Pro ook geen gekke keuze is, heb je alles wat je wilt.
Kan je de verkoper vragen (kan bijvoorbeeld bij azerty) meteen de laatste bios er op te laten zetten.
Dan is het plug & play werk.

Dan een kast naar keuze, De overige dingen uit de lijstjes overnemen en een GPU kiezen en je kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:36:
[...]

De 'USB Type-CTM' is de aansluiting waarmee je een frontpanel USB C aansluit. ;)
Maar heb je nu zelf al een beetje een idee wat je wilt?
Zijn al veel ideeën/tips gegeven in het topic. :)
Denk dat de X470-Pro ook geen gekke keuze is, heb je alles wat je wilt.
Kan je de verkoper vragen (kan bijvoorbeeld bij azerty) meteen de laatste bios er op te laten zetten.
Dan is het plug & play werk.

Dan een kast naar keuze, De overige dingen uit de lijstjes overnemen en een GPU kiezen en je kan bestellen.
Is die bios zelf te flashen?

Ik kom dan op dit uit:
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 134,90€ 134,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 379,90€ 379,90
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 84,-€ 84,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 65,36€ 65,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.174,01

Toch wel meer dan ik zelf wou uitgeven eerlijk gezegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:59:
[...]

Is die bios zelf te flashen?

Ik kom dan op dit uit:
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.174,01

Toch wel meer dan ik zelf wou uitgeven eerlijk gezegd :+
Als er nog geen bios/uefi aanwezig is die de 3e generatie ondersteund heb je een 2e generatie om deze te flashen. (Normaal gesproken)
Sommige moederborden ondersteunen ook flashen zonder CPU, geen idee of de x470-pro dat heeft.
Is wel zeldzaam.

Lijstje ziet er zo prima uit!
Over de prijs... Tja je bent eigen baas over de portemonnee.
Als het bedrag te hoog is, moet je gaan snijden of wachten totdat het er wel is.

Moet/wil je alles op het lijstje hebben?
Dan kom je er niet onderuit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
20 euro goedkoper: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
Eventueel zelfs helemaal weglaten en eerst kijken of de stock koeler niet bevalt.

10 euro goedkoper: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

De A2000 weglaten en eventueel de Intel vervangen voor een A2000 1TB scheelt je ook weer 45-65 euro.

En dan kun je nog toe met een goedkoper moederbord als je USB C aan de voorkant laat varen, scheelt ook 30-60 euro.
https://tweakers.net/pric.../1227671;1436312;1167447/
Als je geen haast hebt kun je de bios zelf updaten met een leen processor: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100 (onderaan)

Zonder veel in te leveren op kwaliteit/prestaties(/functionaliteit) zo 150-200 euro goedkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 07-10-2019 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:18:
[...]

Als er nog geen bios/uefi aanwezig is die de 3e generatie ondersteund heb je een 2e generatie om deze te flashen. (Normaal gesproken)
Sommige moederborden ondersteunen ook flashen zonder CPU, geen idee of de x470-pro dat heeft.
Is wel zeldzaam.

Lijstje ziet er zo prima uit!
Over de prijs... Tja je bent eigen baas over de portemonnee.
Als het bedrag te hoog is, moet je gaan snijden of wachten totdat het er wel is.

Moet/wil je alles op het lijstje hebben?
Dan kom je er niet onderuit. ;)
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.173,41

1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 122,50€ 122,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,16

Tja als ik dan vergelijk scheelt het aan het einde van de streep ook niet veel, hoe bevalt de X470 ook als is deze 1 jaar oud (ander is out of de box ryzen 3000 compatibel).

Is het mogelijk om bij alternate te laten flashen?

@mitsumark Tnx voor de info!
De koeler wil ik wel zo houden denk ik, twijfel misschien wel om die mugen te vervangen voor deze https://tweakers.net/pric...e/1253699;752609;1129745/ alleen hangt deze niet over de ram slots?

Qua ram scheelt het maar 5 euro, maar de crusial is wel nieuwer 2019 vs corsair 2015. Maar dit maakt toch niks uit of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:59:
[...]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.173,41

1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 122,50€ 122,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,16

Tja als ik dan vergelijk scheelt het aan het einde van de streep ook niet veel, hoe bevalt de X470 ook als is deze 1 jaar oud (ander is out of de box ryzen 3000 compatibel).

Is het mogelijk om bij alternate te laten flashen?

@mitsumark Tnx voor de info!
De koeler wil ik wel zo houden denk ik, twijfel misschien wel om die mugen te vervangen voor deze https://tweakers.net/pric...e/1253699;752609;1129745/ alleen hangt deze niet over de ram slots?

Qua ram scheelt het maar 5 euro, maar de crusial is wel nieuwer 2019 vs corsair 2015. Maar dit maakt toch niks uit of wel?
De x470-Pro bevalt mij persoonlijk zeer goed.
Alle aansluitingen die ik nodig heb en genoeg moderne features.
Voor het geld een zeer goed bordje.
Nog geen enkele problemen mee gehad.

Voor de bios update zie:
https://www.alternate.nl/Help/Retourneren/Service-prijslijst

Met alle 3 de koelers krijg je geen problemen met het geheugen.
Al helemaal als er geen hoge heatsink opzit.
Dit is sowieso met het corsair geheugen geen probleem.
Met de Hyper 212 bespaar je wel €15-€20.

Bij het geheugen is het belangrijk dat het op de QVL lijst staat.
Het Corsair geheugen in je lijstje is dat staat er wel tussen.
Dan is het sowieso compatible en kan je met een profile in de UEFI/BIOS het op 3200mhz zetten.

Trouwens, als je wel het (goedkopere) Motar bordje overweegt:
Die is mATX, dan kan je de kleinere variant van de Define C nemen.
Net even iets compacter, maar alles past er nog steeds in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Van de week even geen tijd gehad, maar ben bijna de knoop aan het doorhakken. Tnx voor de info @Lappieboy !

1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 78,-€ 78,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 105,50€ 105,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,66

Hier ben ik zeker over uit, nu heb ik nog 3 dingen.

1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 41,-€ 41,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 151,82

Ik zelf zou gaan voor de Scythe Mugen 5 PCGH Edition in verband met stiller dan de andere koelers, maar omdat er 2 fans op zitten kan de fan die tegen de case zit overbodig zijn. Meer mensen hier last van of valt dit wel mee? Zoals hier: https://www.instagram.com.../?taken-by=techtesters.eu (foto van @Foritain ).

Ram modules:
Volgens de specs van dit moederbord: https://www.asus.com/nl/M...-X470-PRO/specifications/ is de max ram ddr4 snelheid 3466 mhz.
Heeft het dan zin om deze type geheugen te plaatsen:

1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 93,99€ 93,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,99

Of gewoon de 3200 mhz pakken (scheelt 10 euro).

Qua videokaart laat ik het nog even gaan, ben alleen daar nog op aan het twijfelen en ik heb op dit moment nog gewoon een 1050TI die werkt (tijdelijk niet zo erg lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:07:
Van de week even geen tijd gehad, maar ben bijna de knoop aan het doorhakken. Tnx voor de info @Lappieboy !

1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 105,50€ 105,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,66

Hier ben ik zeker over uit, nu heb ik nog 3 dingen.

1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 41,-€ 41,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 151,82

Ik zelf zou gaan voor de Scythe Mugen 5 PCGH Edition in verband met stiller dan de andere koelers, maar omdat er 2 fans op zitten kan de fan die tegen de case zit overbodig zijn. Meer mensen hier last van of valt dit wel mee? Zoals hier: https://www.instagram.com.../?taken-by=techtesters.eu (foto van @Foritain ).

Ram modules:
Volgens de specs van dit moederbord: https://www.asus.com/nl/M...-X470-PRO/specifications/ is de max ram ddr4 snelheid 3466 mhz.
Heeft het dan zin om deze type geheugen te plaatsen:

1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 93,99€ 93,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,99

Of gewoon de 3200 mhz pakken (scheelt 10 euro).

Qua videokaart laat ik het nog even gaan, ben alleen daar nog op aan het twijfelen en ik heb op dit moment nog gewoon een 1050TI die werkt (tijdelijk niet zo erg lijkt me).
@dutchnltweaker Ziet er goed uit, het lijstje!
Ik denk dat het probleem wel meevalt met de Scythe Mugen 5. ;)
Heb zelf de Dark Rock 4 gekozen i.v.m. het uiterlijk, dat deze ook zeer stil is en de koelcapaciteit.
Maar de Coolermaster zal zijn werk vast ook wel doen gezien de beoordelingen.
Ook omdat er weinig valt over te clocken zou die ook prima kunnen.

idd er word 3466MHz ondersteund, dit betekend echter niet dat het werkt.
Het geheugen (vooral bij hogere snelheden) MOET op de QVL staan.
Je gaat er niet veel van merken trouwens, 3200mhz is een prima keuze.
Zie dit linkje, is wel van de 2e generatie maar geeft je een redelijke indicatie.
https://nl.hardware.info/...md-ryzen-scaling-in-games

Over de videokaart, ook een prima keuze.
Je gaat sowieso in performance er al redelijk op vooruit dus de 1050 zal ook beter tot zijn recht komen.
Wellicht kom je er wel achter dat je maar een beetje GPU perfomance te kort komt.
Binnenkort komen de RX5500 kaarten uit, wellicht dat zoiets dan een goede keuze is.
(waarschijnlijk RX580/1060ti performance of hoger)\

Zelf kom ik op 1080P met een RX580 behoorlijk uit de voeten.
Ik hoef vrij weinig concessies te doen bij de grafische instellingen.
Sommige titels draaien gewoon op very high/ ultra met 60fps.
Soms een beetje schaven in bijvoorbeeld de schaduw kwaliteiten en ik tik zo de 60fps weer aan.

Ik zou zeggen; klik maar op de bestel knop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy Tnx voor je info.

Uhm over welke coolermaster heb je het? ;)

Wat houd moet op QVL staan in als ik vragen mag?
Dus beter voor de 3200 mhz gaan als ik het goed begrijp?

Ja ik hoorde al dat de rx5500 er binnenkort aankomt, ik ga even afwachten wat dit doet met de prijs van de rx 5700 en in het algeheel wat nvidia hier op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:58:
@Lappieboy Tnx voor je info.

Uhm over welke coolermaster heb je het? ;)

Wat houd moet op QVL staan in als ik vragen mag?
Dus beter voor de 3200 mhz gaan als ik het goed begrijp?

Ja ik hoorde al dat de rx5500 er binnenkort aankomt, ik ga even afwachten wat dit doet met de prijs van de rx 5700 en in het algeheel wat nvidia hier op doet.
oh foutje, bedoelde de hyper 212 omdat die al eerder was benoemt.
Even niet gezien dat die er niet meer tussen stond. 8)7

QVL staat voor Qualified Vendors List.
De producten die op deze lijst staan zijn getest door de fabrikant en 'goedgekeurd'.
Je hebt dan de zekerheid dat het werk zoals het bedoelt is.
Vooral wanneer je geheugen hebt wat sneller is dan standaard is het verstandig die lijst aan te houden.
Dan weet je ook zeker dat het geheugen word herkent en dat er een profiel aanwezig is in de UEFI/BIOS die het mogelijk maakt om de gewenste snelheden te halen.

Zo voorkom je problemen en de kans dat je 3600mhz geheugen haalt en dan achteraf niet werkt of niet sneller kan dan bijvoorbeeld 2666mhz.

Deze lijsten zijn te vinden bij de support van het moederbord.
https://www.asus.com/nl/M...ME-X470-PRO/HelpDesk_QVL/

Vuistregel = als het niet op de QVL staat neem je een gok, oftewel in 99% van de gevallen niet doen.

Het Corsair 3600 setje staat er trouwens wel tussen. ;)
Maar daar ga je niks/niet veel van merken. :9

[ Voor 3% gewijzigd door Lappieboy op 12-10-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy
Welke zou jij nemen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1256433;1233359/
De intel 660 of Crucial P1 1TB? allebei op dit moment even duur, maar de crucial heeft 1gb cach en de intel 660 maar 256 mb.
https://nl.hardware.info/...est-snel-wordt-mainstream

[ Voor 18% gewijzigd door dutchnltweaker op 12-10-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:21:
@Lappieboy
Welke zou jij nemen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1256433;1233359/
De intel 660 of Crucial P1 1TB? allebei op dit moment even duur, maar de crucial heeft 1gb cach en de intel 660 maar 256 mb.
https://nl.hardware.info/...est-snel-wordt-mainstream
Dan zou ik de P1 pakken.
Doet het net ietsjes beter in de (theoretische) benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Dan zou ik de P1 pakken.
Doet het net ietsjes beter in de (theoretische) benchmarks.
Maar in de praktijk? ik had wat reviews gelezen waarbij grote bestanden werden overgezet en dat bij de intel 660 de schrijfsnelheid naar beneden liep (niet constant). Prijs is nagenoeg hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 12-10-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

Maar in de praktijk? ik had wat reviews gelezen waarbij grote bestanden werden overgezet en dat bij de intel 660 de schrijfsnelheid naar beneden liep (niet constant). Prijs is nagenoeg hetzelfde.
In de praktijk zal je waarschijnlijk niks merken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy Tnx, toch voor de crucial gegaan :) :D .

Net even alles besteld, alternate en azerty. Bij alternate de bios laten flashen gratis (cpu met mobo combo).

1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 107,62€ 107,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,73

+

1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 183,95€ 183,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,95

Die ik nog heb.

Ik houd jullie op de hoogte met mijn nieuwe build!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy Jij had toch ook de prime x470 moederbord?
Klopt het de usb naas t de usb c poort een lipje in het io schield heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KxI1w5iqT5PNArtlxilLOcUb/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Bedoel je dit?
meuk

Ja dat hoort zo, moet bovenop de usb poorten rusten. (niet erin)
Bij mij is hij naar buiten gebogen, had de pc al helemaal af en zag het toen pas. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Lappieboy op 16-10-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:18:
Bedoel je dit?
[Afbeelding: meuk]

Ja dat hoort zo, moet bovenop de usb poorten rusten. (niet erin)
Bij mij is hij naar buiten gebogen, had de pc al helemaal af en zag het toen pas. :P
Ah tnx, wel een vraagje. ik wil nummer 11 losmaken maar bijna heel de connector van de moederbord kwam net mee...
Hoe krijg ik hem netjes er af.. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JTrBqWbujBHwoZuQJevm7WuQ/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Ah tnx, wel een vraagje. ik wil nummer 11 losmaken maar bijna heel de connector van de moederbord kwam net mee...
Hoe krijg ik hem netjes er af.. :+

[Afbeelding]
Dat doe je met beleid... :P
Als het klopt zit er een klein tapje op waar je wellicht met een schroevendraaier of ander plat voorwerp tegen aan kan drukken.
Anders een zijwaartse beweging maken, niet (te) hard trekken!

YouTube: How to Unplug USB3 Connector from Mainboard (Remove, Pull off, Disco...

[ Voor 17% gewijzigd door Lappieboy op 16-10-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:45:
[...]

Dat doe je met beleid... :P
Als het klopt zit er een klein tapje op waar je wellicht met een schroevendraaier of ander plat voorwerp tegen aan kan drukken.
Anders een zijwaartse beweging maken, niet (te) hard trekken!

YouTube: How to Unplug USB3 Connector from Mainboard (Remove, Pull off, Disco...
Helaas, hoe voorzichtig ik het deed uiteindelijk kwam hij mee. Heb hem er wel terug kunnen zetten. Maar weet nu dat ik er niet meer aan kom :+ . Heel stroeve connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:57:
[...]

Helaas, hoe voorzichtig ik het deed uiteindelijk kwam hij mee. Heb hem er wel terug kunnen zetten. Maar weet nu dat ik er niet meer aan kom :+ . Heel stroeve connector.
Jep, Die connector zorgt bij heel veel mensen voor problemen.
Ligt ook enorm aan de uitvoering van de connector van de kabel en/of de header op het MB.
Soms trek je de boel er uit, maar heb ook genoeg pc's gebouwd waar hij makkelijk weer los te halen was.
Mooi dat je hem los heb, zolang er maar niks stuk is. (zo te lezen niet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy Tnx voor de info!

Hoe ziet dit er uit qua kabelmanagement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3Y4IrhbT7YHVbbYPtBUYfBU4/full.jpg (onderste kabel is straks voor de videokaart die er nog moet komen, huidige kaart heeft die kabels niet nodig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/St10YR40sldkP3tMcP7suLUO/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/idJxKRosB6d7pCA87qUF2BaJ/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ll1tp59fwERY7EaJM18QqN6z/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ACjtvRWgUfB0wJ91w8zAC0rv/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MjvsuDHpkdhNThoZTLwuSZuo/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Joah, ziet er prima uit toch?
Heb zelf alles nog wat netter gedaan, maar heb ook custom cables en ben een mierenneuker. ;)
Zolang alles maar aangesloten is en je er zelf tevreden mee bent.
Trouwens ik zie dat je de A2000 1TB hebt gehaald? Welke SSD zit er onder de heatsink?

En zit de achterste fan van de CPU koeler wel in de juiste richting gemonteerd?
Kan het niet helemaal zien op de foto's, maar die lijkt achterstevoren te zitten.

Nevermind, dat lijkt zo te horen bij die koeler. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Lappieboy op 18-10-2019 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:55:
Joah, ziet er prima uit toch?
Heb zelf alles nog wat netter gedaan, maar heb ook custom cables en ben een mierenneuker. ;)
Zolang alles maar aangesloten is en je er zelf tevreden mee bent.
Trouwens ik zie dat je de A2000 1TB hebt gehaald? Welke SSD zit er onder de heatsink?

En zit de achterste fan van de CPU koeler wel in de juiste richting gemonteerd?
Kan het niet helemaal zien op de foto's, maar die lijkt achterstevoren te zitten.
De koeler zit goed volgens de youtube filmpjes en dit: https://www.hardwareluxx....242D196BFC1CCAD287414.jpg YouTube: Scythe Mugen 5 - CPU Cooler - Install guide

Onder de heatsink zit een a2000 500 gb ;) heb uiteindelijk gewoon de 1tb versie voor extra opslag gekozen (meer prijs is te verwaarlozen mbt tot de Intel 660 en betere geheugen qlc vs tlc).

Wat zou ik qua kabels doen rond de koeler? Zo laten zitten? (wou het netter wegwerken).

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 18-10-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 11:22
Misschien kan je aan de bovenkant boven de moederboard de kabels nog iets beter kwijt anders gewoon zo laten, ziet er prima uit en heeft geen effect op circulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
JohnnyDon schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:25:
Misschien kan je aan de bovenkant boven de moederboard de kabels nog iets beter kwijt anders gewoon zo laten, ziet er prima uit en heeft geen effect op circulatie.
Gewoon met een tyrap wat dichter bij zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 11:22
dutchnltweaker schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

Gewoon met een tyrap wat dichter bij zetten?
Bijv. maar is niet nodig, dat is alleen voor de aesthetics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy Even een vraag over de moederbord (omdat jij deze toevallig ook hebt).

Op de 2e foto heb ik de ram ingesteld op 3200, maar hij kan nog hoger. beter zo laten staan of?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CiLjKrMDNiWJXhhUJrE942Qk/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HCBGxarQOXy0FEwM7UJhSMmp/full.jpg

Is het handig om de native driver nvme support aan te zetten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lQV3csbb3LNdnCJDdW8Y4uuc/full.jpg

Heb je zelf de tuning wizard gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0gRS8HURyG9LWGewvNM9eVbD/full.jpg

Ik heb een issue met de cpu en ik denk dat het de moederbord instellingen zijn (dit was ook onder mijn oude pc). Snelheid blijft rond de 3,7 3,8 ghz hangen of hoger. Dit moet natuurlijk lager zijn, weet jij welke instelling dit is? zelf heb ik het helaas nog niet kunnen vinden of iemand anders moet het weten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SnBvaDUx3rZ4n7rZJ6gqokun/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:49:
@Lappieboy Even een vraag over de moederbord (omdat jij deze toevallig ook hebt).

Op de 2e foto heb ik de ram ingesteld op 3200, maar hij kan nog hoger. beter zo laten staan of?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Is het handig om de native driver nvme support aan te zetten? [Afbeelding]

Heb je zelf de tuning wizard gebruikt?
[Afbeelding]

Ik heb een issue met de cpu en ik denk dat het de moederbord instellingen zijn (dit was ook onder mijn oude pc). Snelheid blijft rond de 3,7 3,8 ghz hangen of hoger. Dit moet natuurlijk lager zijn, weet jij welke instelling dit is? zelf heb ik het helaas nog niet kunnen vinden of iemand anders moet het weten?
[Afbeelding]
Als je de 3200 kit heb gekocht; mooi zo laten.
Wellicht dat sneller mogelijk is maar kan je altijd later nog mee gaan spelen.

De clockspeed van je CPU moet je niet op letten.
By design draait hij op hogere clocks wat zorgt dat de boel snel aanvoelt en reageerd.
Dit zie je niet terug in gebruik en dergelijk, want er is geen load aanwezig.
Omdat het bij Intel wel zo is/was betekend niet dat het niet zo hoort. ;)

Overige dingen kom ik later even op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:15:
[...]

Als je de 3200 kit heb gekocht; mooi zo laten.
Wellicht dat sneller mogelijk is maar kan je altijd later nog mee gaan spelen.

De clockspeed van je CPU moet je niet op letten.
By design draait hij op hogere clocks wat zorgt dat de boel snel aanvoelt en reageerd.
Dit zie je niet terug in gebruik en dergelijk, want er is geen load aanwezig.
Omdat het bij Intel wel zo is/was betekend niet dat het niet zo hoort. ;)

Overige dingen kom ik later even op terug.
Ik had hiervoor een AMD fx6300 (oude pc) die dit ook had, maar naar bios instellingen veranderen was dit weer "normaal". Punt is dat dit zo blijft en niet echt omlaag gaat, dit zou volgens mij wel moeten bij idle.

@Lappieboy Update over de cpu, als ik in energiebeheer wat verander krijg ik wel in idle een lagere clockspeed en lagere temperatuur.

Die is in energiebesparing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zRJpi3aIGoiPgw7D5LvqggLs/full.png

En dit is ''stock'':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j7VswYluw3RfQBE0Gs9xVbD3/full.png

[ Voor 24% gewijzigd door dutchnltweaker op 19-10-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:25:
[...]

Ik had hiervoor een AMD fx6300 (oude pc) die dit ook had, maar naar bios instellingen veranderen was dit weer "normaal". Punt is dat dit zo blijft en niet echt omlaag gaat, dit zou volgens mij wel moeten bij idle.

@Lappieboy Update over de cpu, als ik in energiebeheer wat verander krijg ik wel in idle een lagere clockspeed en lagere temperatuur.

Die is in energiebesparing:
[Afbeelding]

En dit is ''stock'':
[Afbeelding]
Om nog even alles bij lang te gaan.

1. geheugen gewoon op 3200mhz laten staan.
De D.O.C.P staat goed.
Dat je nog weer een andere frequentie kan kiezen is geen garantie van werking,
is puur aanwezig dat je het handmatig kan aangeven.

2. Native NVMe mag uitblijven, dit is voor support onder OSen die het niet standaard ondersteunen.

3. Nee ik heb die tune utility niet gebruikt, draait hier al prima, geen behoefte aan gehad.
(standaard tik ik al 4,2Ghz aan)

4. Om even terug te komen op de clockspeed van de CPU.
Dat jou fx6300 hier ander mee omging is hier geen punt van vergelijking.
ZEN (2) gaat hier anders mee om, dus gaat de vergelijking niet op.
(Mijn i5 ging vroeger naar 1.6Ghz als hij niks deed, maar dat zegt niks)
De enige betrouwbare manier op de clockspeed uit te lezen is de Ryzen Master applicatie.
Omdat in de lage powerstages andere applicaties dit niet kunnen uitlezen en dus de clockspeed weergeven die als laatste bekend was. (oftewel een vertekend beeld)
Los daarvan, het maakt toch geen fluit uit dat hij op 3,5Ghz draait in een grafiekje?
Als hij niks doet en er is geen load.... dan maakt dat toch geen verschil?
Mijn 2600x schommelt ook tussen de 3,2 -> 3,8 als hij niks doet.
Als bepaalde functies niet worden aangeroepen en/of niet worden gebruikt is het stroomverbruik sowieso lager, los van de clockspeed.
Nogmaals, appels met peren vergelijken, intern werk het gewoon anders dan voorheen.

Voor de beste prestaties word wel aangeraden de Ryzen power plan te gebruiken!

Voor meer context =
https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/

Oftewel, niet naar de clockspeed kijken, maakt geen hol uit. :+
Ga maar gewoon lekker gebruik maken van je nieuwe pc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

Om nog even alles bij lang te gaan.

1. geheugen gewoon op 3200mhz laten staan.
De D.O.C.P staat goed.
Dat je nog weer een andere frequentie kan kiezen is geen garantie van werking,
is puur aanwezig dat je het handmatig kan aangeven.

2. Native NVMe mag uitblijven, dit is voor support onder OSen die het niet standaard ondersteunen.

3. Nee ik heb die tune utility niet gebruikt, draait hier al prima, geen behoefte aan gehad.
(standaard tik ik al 4,2Ghz aan)

4. Om even terug te komen op de clockspeed van de CPU.
Dat jou fx6300 hier ander mee omging is hier geen punt van vergelijking.
ZEN (2) gaat hier anders mee om, dus gaat de vergelijking niet op.
(Mijn i5 ging vroeger naar 1.6Ghz als hij niks deed, maar dat zegt niks)
De enige betrouwbare manier op de clockspeed uit te lezen is de Ryzen Master applicatie.
Omdat in de lage powerstages andere applicaties dit niet kunnen uitlezen en dus de clockspeed weergeven die als laatste bekend was. (oftewel een vertekend beeld)
Los daarvan, het maakt toch geen fluit uit dat hij op 3,5Ghz draait in een grafiekje?
Als hij niks doet en er is geen load.... dan maakt dat toch geen verschil?
Mijn 2600x schommelt ook tussen de 3,2 -> 3,8 als hij niks doet.
Als bepaalde functies niet worden aangeroepen en/of niet worden gebruikt is het stroomverbruik sowieso lager, los van de clockspeed.
Nogmaals, appels met peren vergelijken, intern werk het gewoon anders dan voorheen.

Voor de beste prestaties word wel aangeraden de Ryzen power plan te gebruiken!

Voor meer context =
https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/

Oftewel, niet naar de clockspeed kijken, maakt geen hol uit. :+
Ga maar gewoon lekker gebruik maken van je nieuwe pc. ;)
Ik snap wat je bedoelt, maar als de voltage lager is (dus lagere clockspeed) dan is de temperatuur ook lager van de cpu. Nu bij een paar chrome tabbladen kickt de behuizing fan gelijk aan en is de temperatuur tussen de 50 a 60. met die energie modus waarbij de cpu meer idle is blijft het op +- 40 graden. Daarom zou ik graag de idle snelheid omlaag willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
@dutchnltweaker kijk even of cool'n'quiet aanstaat (kan je volgens mij onder OC settings vinden van je bord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Rem_NL schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:10:
@dutchnltweaker kijk even of cool'n'quiet aanstaat (kan je volgens mij onder OC settings vinden van je bord)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZCxCAo14bxOYRhISepKQgvq/full.jpg
Is dat dit?

@Lappieboy Ik zelf heb namelijk niet letterlijk de naam amd cool'n'quiet kunnen vinden, staat deze onder een andere naam vermeld in de bios?

Volgens deze site zou hij onder AMD CBS moeten staan:
https://forums.tomshardwa...isable-speedstep.3350675/

Is het toevallig c states? zoals hier vermeld wordt https://www.reddit.com/r/...e_a_cool_n_quiet_feature/
It does, it's under advanced settings - cpu something related to c-states. Default is on "Auto" (which seems to mean "Enabled"), other options being "Disabled" and "Enabled".

Don't mess with that, just change the ventillator speeds from BIOS.

[ Voor 38% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-10-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Laatst online: 01-03-2024
C states hebben er wel mee te maken, maar zoek op het woord "cool", ik zie daar een zoek functie geloof ik rechts boven in.
Als je zelf niets hebt veranderd dan staat cool'n'quiet standaard aan als het goed is. Ik zou zeker niets veranderen aan de C state settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy even een update, alles draait super goed en geen problemen gehad. Ik heb nu wel 1 ding, als ik mijn pc uitzet komt er een hoge vreemde/frequentie geluid van uit de voeding (PSU). Ik heb wel eens van coil whine gehoord, maar dan doet de computer wat en is toch een ander soort geluid. Als ik de pc dan aanzet dan is het geluid gelijk weg.

Update: product: Corsair RMx (2018) hier geeft iemand aan coil whine in standy-by/uit.... wat nu? 14 dagen herroeping recht is over en in het begin viel dit namelijk niet op. Laatste week begon het eigenlijk.

[ Voor 52% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-11-2019 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:10:
@Lappieboy even een update, alles draait super goed en geen problemen gehad. Ik heb nu wel 1 ding, als ik mijn pc uitzet komt er een hoge vreemde/frequentie geluid van uit de voeding (PSU). Ik heb wel eens van coil whine gehoord, maar dan doet de computer wat en is toch een ander soort geluid. Als ik de pc dan aanzet dan is het geluid gelijk weg.

Update: product: Corsair RMx (2018) hier geeft iemand aan coil whine in standy-by/uit.... wat nu? 14 dagen herroeping recht is over en in het begin viel dit namelijk niet op. Laatste week begon het eigenlijk.
eh.... ja wat moet je daar mee.
Als dit probleem inderdaad aanwezig is betekend dat niet meteen dat er een defect is.
Kan ook prima liggen aan externe factoren zoals stopcontacten/verlengdozen/enz.
Of dat jou setup met alle andere factoren dat geluid 'triggerd'.
Het is ook niet zo dat elke voeding het doet, mocht hij het blijven doen heb je idd wel een beetje pech.

Wat je kan doen is;

1. Het negeren
2. experimenteren met andere stekkerdoos, stopcontact, (zijn je stopcontacten geaard?)
3. Gewoon even contact opnemen met de webshop, dat er niks 'defect' is maar dat het zeer storend is.
Waarschijnlijk kunnen ze er dan gewoon wat mee doen.

ps: en mooi dat alles goed draait. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:12:
[...]

eh.... ja wat moet je daar mee.
Als dit probleem inderdaad aanwezig is betekend dat niet meteen dat er een defect is.
Kan ook prima liggen aan externe factoren zoals stopcontacten/verlengdozen/enz.
Of dat jou setup met alle andere factoren dat geluid 'triggerd'.
Het is ook niet zo dat elke voeding het doet, mocht hij het blijven doen heb je idd wel een beetje pech.

Wat je kan doen is;

1. Het negeren
2. experimenteren met andere stekkerdoos, stopcontact, (zijn je stopcontacten geaard?)
3. Gewoon even contact opnemen met de webshop, dat er niks 'defect' is maar dat het zeer storend is.
Waarschijnlijk kunnen ze er dan gewoon wat mee doen.

ps: en mooi dat alles goed draait. ;)
Contact opgenomen met de webshop, waarschijnlijk gaan ze het gewoon 1 op 1 omruilen :) .Hopelijk is het dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Lappieboy @mitsumark

Update:
Vandaag nieuwe voeding ontvangen van dit type dat mij werd aanbevolen hier: pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Helaas precies hetzelfde probleem.. dacht dat Gold corsair X serie standaard betere kwaliteit was? Wat nu? want dan ligt het aan deze type 550 watt voeding.
Volgens een review hier op tweakers heeft die gene die de 550 watt heeft precies hier ook last van, misschien hogere wattage nemen zoals 650 of 750 watt om dit probleem niet te hebben?

Update:

Als ik de voeding loskoppel van alle componenten en dan aanzet gewoon stil, staan deze aangesloten en gaat de pc in standby dan komt er geluid uit de voeding.

[ Voor 42% gewijzigd door dutchnltweaker op 03-12-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

https://forum.corsair.com...hread.php?t=85166&t=85166

Kan wellicht komen van de laagste energie bespaar modus.
Irritant maar niet schadelijk.

Is uitzetten niet gewoon een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:36:
https://forum.corsair.com...hread.php?t=85166&t=85166

Kan wellicht komen van de laagste energie bespaar modus.
Irritant maar niet schadelijk.

Is uitzetten niet gewoon een optie?
Je bedoelt laagste energie bespaar modus als hij in standby of uit staat?
Is dit ergens uit te zetten?

Nee helaas niet echt, de pc wordt soort van in een bureau gezet en om elke keer achter uit te zetten is niet erg handig.

[ Voor 22% gewijzigd door dutchnltweaker op 03-12-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:45:
[...]

Je bedoelt laagste energie bespaar modus als hij in standby of uit staat?
Is dit ergens uit te zetten?

Nee helaas niet echt, de pc wordt soort van in een bureau gezet en om elke keer achter uit te zetten is niet erg handig.
Je had toch in de UEFI lopen rommelen?
Met de C-states? (Energiebeheer)

Ik bedoel ook niet uit in de zin van, van de stroom af. (Misschien nog wel een idee?)
Maar gewoon uit.
Standby en uit zijn niet het zelfde hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:49:
[...]

Je had toch in de UEFI lopen rommelen?
Met de kloksnelheden enz? (Energiebeheer)

Ik bedoel ook niet uit in de zin van, van de stroom af. (Misschien nog wel een idee?)
Maar gewoon uit.
Standby en uit zijn niet het zelfde hé.
Standby of uit van de pc maakt niet uit helaas, bij allebei krijg ik dit geluid van de voeding 8)7 .

Ik heb in de UEFI niet gerommeld met kloksnelheden maar met de turbo als ik me niet vergis en de ram snelheid en dat was het.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik met mijn goedkope seasonic voeding hier nooit last van heb gehad en met deze betere kwaliteits voeding wel.

Update:

Het lijkt net of deze voeding een hardeschijf binnen in heeft zitten? als hij aan staat dan lijkt het net of er een kleine harde schijf in zit te lezen of schrijven? :+ .

[ Voor 21% gewijzigd door dutchnltweaker op 03-12-2019 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Dit heeft niks met kwaliteit te maken.
Gewoon pech zoals ik al eerder zei.
Met jou samenstelling van hardware word blijkbaar dit geluid getriggerd.

Ik zou zeggen... Google er eens op?

Je kan een stekkerdoos met schakelaar overwegen of een klik aan/uit idee.

Anders moet je maar een andere voeding overwegen. (Of even in overleg met de partij waar je hebt gekocht)

[ Voor 5% gewijzigd door Lappieboy op 03-12-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:07:

Anders moet je maar een andere voeding overwegen. (Of even in overleg met de partij waar je hebt gekocht)
Heb al best veel gegoogeld, maar wordt niet super veel wijzer geworden helaas.

Dat van de stekkerdoos zat ik aan te denken, maar dan los ik eigenlijk het probleem niet op.

Jij had zelf ook de asus pro 470x toch? welke voeding heb jij zelf?

Ik zit aan een andere voeding te denken, weer corsair maar dan een stap hoger? of een ander merk pakken? Ik ga sowieso in overleg met de partij waar ik het gekocht heb, helaas vandaag al gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Ik heb idd het zelfde moederbord.
Heb zelf de focus gold 550w.
Geen bijgeluiden naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellamy
  • Laatst online: 09-06-2020
Lappieboy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:07:

In OP's geval zou ik idd voor stekkerdoos gaan. Bespaar je ook een hoop elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Bellamy hij zit nu soortvan aan een stekkerdoos geprikt, maar die kan ik dus niet uit doen want er zitten andere dingen aan vast.
En om elke keer de stroom uit te zetten door deze euvel vind ik persoonlijk niet echt een oplossing, daarom denk ik aan een andere voeding.

en is nu een probleem bijgekomen en dat is dat hij net als een kleine harde schijf is als hij nu aanstaat..

@Lappieboy Focus gold? zelfde corsair?

[ Voor 20% gewijzigd door dutchnltweaker op 03-12-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:34:
@Bellamy hij zit nu soortvan aan een stekkerdoos geprikt, maar die kan ik dus niet uit doen want er zitten andere dingen aan vast.
En om elke keer de stroom uit te zetten door deze euvel vind ik persoonlijk niet echt een oplossing, daarom denk ik aan een andere voeding.

en is nu een probleem bijgekomen en dat is dat hij net als een kleine harde schijf is als hij nu aanstaat..

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Wat je als laatste benoemt, dat is wel apart.
Is dat niet de fan die bijzonder doet? (van de voeding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lappieboy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:46:
[...]

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Wat je als laatste benoemt, dat is wel apart.
Is dat niet de fan die bijzonder doet? (van de voeding?)
Tja ik zie de fan op dat moment niet draaien.. en hij is niet onder hoge load ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:34:

Sowieso zou ik de stekker van elektronica altijd eruit halen. Geen idee of z'n stekkerdoos met z'n aan/uit-knop ook voldoende is, maar je wilt gewoon niet dat je PC gefryed wordt bij een blikseminslag o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

hoi1234 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:17:
[...]

Sowieso zou ik de stekker van elektronica altijd eruit halen. Geen idee of z'n stekkerdoos met z'n aan/uit-knop ook voldoende is, maar je wilt gewoon niet dat je PC gefryed wordt bij een blikseminslag o.i.d.
Dat is wel een beetje heel extreem.... vind je ook niet?
De meeste mensen zullen dat overbodig vinden.
Ben je ook voor verzekerd neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@hoi1234 wat @Lappieboy zegt, daar maak ik me persoonlijk minder druk om om eerlijk te zijn.

Nog maals gecheckt en de fans draaien op dat moment dus niet als ik dat geluid hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
dutchnltweaker schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:12:
@hoi1234 wat @Lappieboy zegt, daar maak ik me persoonlijk minder druk om om eerlijk te zijn.

Nog maals gecheckt en de fans draaien op dat moment dus niet als ik dat geluid hoor.
Maak er eens een filmpje van en post dat hier, dan kunnen we luisteren en misschien horen hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 08:29
Vreemd verhaal, het geluid lijkt mij een frequentie te zijn die veroorzaakt wordt door een statische spanning.
Of in je componenten of in je voeding, misschien een combinatie van beiden.
Maar zonder het zelf te horen of te kunnen meten kan ik je niks concreets zeggen.

Mocht je er klaar mee zijn en gewoon een ander voeding willen is dit nog een geschikte optie.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

De leverancier heeft zich al eerder netjes opgesteld en 1 op 1 willen ruilen, wellicht willen ze je wederom tegemoet komen, misschien met een kleine bijbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Om niet het voedingen topic hierover vol te schrijven.

Heb je al contact gehad met verkoper, en wat is daar uit gekomen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hackus schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:07:
Om niet het voedingen topic hierover vol te schrijven.

Heb je al contact gehad met verkoper, en wat is daar uit gekomen ?
Ja contact gehad, kan de voeding terugsturen en een andere krijgen (model/merk).
Maar het advies was niet super wat ik kreeg, Ja je moet de 750 watt nemen want 550 is net te weinig straks voor jouw systeem.. En qua merk is de corsair een van de betere, maar ik denk dat ze daar een deal mee hebben (toevallig erg veel corsair voedingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meeste winkels gaan uit van advies van videokaart fabrikant. men lijkt zelf niet te weten wat hedendaagse hardware verbruikt. waar Sapphire voor de 5700XT Nitro SE, 650w adviseert. maar men weet niet of jij een 65w 3700x gebruikt of een 200w i9-9900k OC.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1 2 Laatste