Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:58

Blaat

Hardware Fanaat

*knip* laat dat maar aan ons over.

br00ky wijzigde deze reactie 08-01-2020 16:15 (89%)

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 14:14

steveman

"Be curious"

Vedrano schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:54:
Ik heb de Asus TUF Gaming VG27AQ maar gekocht, dit duurde mij te lang allemaal, ik kan alleen zeggen WOW, scherpe IPS kleuren en geen lag bij games. Ik ben meeeeer dan tevreden :D

We zijn monitorbuddies!

Dikke prima monitor imho. Ja ips glow is wat zichtbaar, maar storend kan ik het nou ook weer niet noemen. En vergeleken met wat m'n TN-paneel er van bakte is het ook best wel dikke prima.

Iedereen die nog op z'n LG wacht, hopelijk komt ie snel, maar weet dat er ook nog ander gras groeit dat ook best groen te noemen is ;)

Aargh dode subpixel :'(

Had gelijk een andere besteld... ook weer meerdere pixeldefecten, WTF!

steveman wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:08 (7%)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Vedrano
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17-01 11:24
Lord_Dain schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:51:
[...]

Welke GPU heb jij? Merk je iets van latency onder de 100fps met ELMB aan?
2070 super, hoe kan ik dat ELMB precies testen dan?
Ik game gewoon ongestoord zonder enige problemen, er is wat wel wat glow wanneer het scherm volledig op zwart staat, maar verder qua in-game performance merk ik echt geen problemen of storende dingen. Van shooters tot slomere games, het beeld is gewoon echt _/-\o_

Ik kom van een 4 jaar oude 144h TN game monitor, maar de IPS is wel ff andere koek die goed bevalt :)

• steveman

steveman

"Be curious"

Nou, ik doe weer mee met wachten hoor, 2x retour van de asus tuf (op de grond...) vind ik wel weer genoeg. Bol doet aan gratis retour, dus daar maar besteld. ETA 17-1

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 27-01 21:12
steveman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 01:55:
Nou, ik doe weer mee met wachten hoor, 2x retour van de asus tuf (op de grond...) vind ik wel weer genoeg. Bol doet aan gratis retour, dus daar maar besteld. ETA 17-1
De LG komt er bij mij niet in met die linksonder glow, denk dat het flink kan tegenvallen. Wat een bagger trouwens producten van 500€ en dan nog dode pixels erin, balen hoor!

• steveman

steveman

"Be curious"

Lord_Dain schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:57:
[...]

De LG komt er bij mij niet in met die linksonder glow, denk dat het flink kan tegenvallen. Wat een bagger trouwens producten van 500€ en dan nog dode pixels erin, balen hoor!
Ik betaal graag 200 euro extra om al dit gedoe niet te hebben. De 1000 euro elite-dinges... mja, nee dat gaat me toch echt wat te ver :+

Nu is TUF trouwens in (iig) in de laptops van Asus de net-niet range, kennelijk. (M'n Asus ROG laptop heeft overigens geen dode pixels of zo, maar wel irritante coil whine :/ )

Lord_Dain schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:57:
[...]

De LG hier heeft daar geen last van dus niet generaliseren. Ik ben tevreden met de ''bang for the buck''

• OMD
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:25
wvkreg schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:06:
[...]

De LG hier heeft daar geen last van dus niet generaliseren. Ik ben tevreden met de ''bang for the buck''
Hij doet ook niet generaliseren ;) dan zou die zeggen dat alle LG producten slecht zijn. Hij heeft het meer over dat je mag verwachten van producten van 500 euro er tegenwoordig geen fouten meer in mogen zitten. Uiteraard is er altijd wel een defect mogelijk maar de quality control tegenwoordig van schermen (wat voor een scherm dan ook) laat nogal te wensen over imho.

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:03
OMD schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:53:
[...]

Hij doet ook niet generaliseren ;) dan zou die zeggen dat alle LG producten slecht zijn. Hij heeft het meer over dat je mag verwachten van producten van 500 euro er tegenwoordig geen fouten meer in mogen zitten. Uiteraard is er altijd wel een defect mogelijk maar de quality control tegenwoordig van schermen (wat voor een scherm dan ook) laat nogal te wensen over imho.
Dat is dus de issue, ik bijvoorbeeld heb nog nooit issues met LG producten gehad maar als ik dit lees krab ik mij achter het oor of ik de gok neem en eventueel het moet terugsturen (en daar ben ik geen fan van)

Asus valt voor mij af en alle VA schermen ook, ik zit bijna eraan te denken of een 60hz IPS te gaan halen (aangezien ik vooral alleen speel en vaak 60fps console ports) of een TN paneel haal (maar daar wou ik dus vanaf...)

Ik denk dat ik binnenkort of de gok neem met de LG of hogerop zoek, maar of de gras daar groener is ook niet een garantie.

(als Benq hun 144hz IPS model nou in hoogte verstelbaar was had ik die geprobeerd, maar die scherm kan dat niet en VESA is voor mij niet een optie.

leest verder vooral mee 8)

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 26-01 15:04
Het duur wel erg lang, niet dat ik daar zit. 24 dagen sinds bestelling. Heeft iemand Azerty lastig gevallen voor informatie over een ETA van deze scherm?

• dantevg
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19-01 22:13
Amazigh_N_Ariff schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:34:
Het duur wel erg lang, niet dat ik daar zit. 24 dagen sinds bestelling. Heeft iemand Azerty lastig gevallen voor informatie over een ETA van deze scherm?
Ik heb 'm vorige week bij megekko besteld, toen stond de leverdatum op deze week maandag. Nu is de verwachte voorraaddatum precies een maand vooruit gezet en staat het scherm overal als pre-order gemarkeerd, dus ik heb niet het idee dat de webwinkels veel meer weten over een ETA...

• Devil N
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:58
Amazigh_N_Ariff schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:34:
Zoals wel vaker met veel gewilde producten die moeilijk verkrijgbaar zijn, kun je het beste de pricewatch en forum topics in de gaten houden en zodra ergens iets op voorraad is, dan pas bestellen. Pre-orders geven je erg weinig garantie. Ik heb eind augustus mijn LG besteld bij Megekko, die werd continu vooruit geschoven en is uiteindelijk nooit geleverd. Uiteindelijk heb ik toegeslagen toen de 27GL83A-B op voorraad was bij Coolblue en de volgende dag had ik 'm in huis.
Bestel bij Amazon mensen!

• Amazigh_N_Ariff
De prijsverschilverschil op Amazon is nu nog een beetje groot. 547 euro in plaats van 465 euro.
Ik het het maar doen hoe jullie aangeven. Ik zal alles in de gaten houden kijken wie wat beschikbaar heeft en dan bestellen en die van azerty zorda ik iets ontvangen heb annuleren.
Prijs voor de LG27GL850 is 499 EUR. Op Amazon inderdaad momenteel zeker 50 euro duurder, jammer.

• Ik ben dus Luke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:31
Hoi! Kan iemand die de monitor al heeft mijn filmpje kijken en zeggen of ze onderstaand effect zien of niet? :)

Filmpje (zonder effect hopelijk): https://drive.google.com/...Hjbl2lq6/view?usp=sharing

Opname met telefoon (voorbeeld effect): https://imgur.com/a/MrqHCbD

Mijn pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver had namelijk enorm veel last van wat je in de imgur.com-link ziet. De pricewatch: Acer Nitro VG271UP Zwart (en XV272UP) die ik de afgelopen week heb geprobeerd niet, maar de bouwkwaliteit van die dingen valt me echt enorm tegen. Daarom deze LG besteld!

• Blaat
  • Registratie: september 2007

Blaat

Hardware Fanaat

Ik ben dus Luke schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:35:
Hoi! Kan iemand die de monitor al heeft mijn filmpje kijken en zeggen of ze onderstaand effect zien of niet? :)

Filmpje (zonder effect hopelijk): https://drive.google.com/...Hjbl2lq6/view?usp=sharing

Mijn pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver had namelijk enorm veel last van wat je in de imgur.com-link ziet. De pricewatch: Acer Nitro VG271UP Zwart (en XV272UP) die ik de afgelopen week heb geprobeerd niet, maar de bouwkwaliteit van die dingen valt me echt enorm tegen. Daarom deze LG besteld!
Dit is een fenomeen dat black smearing heet. Speel eens met de pixel overdrive settings van je monitor?

Edit: Excuus, verkeerd gelezen. Ik dacht dat je dit had met je LG.

Blaat wijzigde deze reactie 12-01-2020 11:14 (3%)

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Mizgala28
Ik ben dus Luke schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:35:

Die Samsung heeft een VA paneel, ik had dat effect ook al bij iemand anders gezien die ook een VA had.

Misschien dat het daar aan ligt, ik heb dit nog nooit op een TN of IPS gezien namelijk (ghosting op sommige schermen wel maar dat is wat anders)

• Ik ben dus Luke
Het is in ieder geval een van de weinige dingen die mij echt continu opvallen. :) De Acer VG271UP heeft dit effect in ieder geval totaal niet. Wil alleen even zeker weten of dat bij deze LG ook het geval is. Hoogstwaarschijnlijk niet dan, ook al heeft de LG een Sharpness-setting (bij de Samsung-VA was Sharpness op 0 zetten eigenlijk de enige 'remedie', ten koste van een leesbaar scherm, haha).

• Emryte
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 12:35
Zelf net even de IPS glow test maar eens gedaan. Vind het zelf erg mee vallen stoor me er niet veel aan eigenlijk. Ook maar nog eens een keer gekeken naar dode pixels, heb ik ff mazzel dat ze er niet in zitten. Dacht van wel namelijk maar was viezigheid wat op het scherm zat :+

Voor de mensen die het willen weten heb de LG27GL83A-B

Emryte wijzigde deze reactie 13-01-2020 13:48 (9%)
Reden: Extra info

game pc

• CrazyNES
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20-01 22:15
Op dit moment heeft Coolblue een “grote" voorraad. Zojuist besteld en wordt vanavond al geleverd.

Ik dacht ik deel het even.

Gr,

CrazyNES

• steveman

steveman

"Be curious"

Zojuist een besteld bij Coolblue, ze mailden mij kennelijk iets later dan CrazyNES! :+

*hoopt dat ie bevalt*

• Amazigh_N_Ariff
Ook maar snel bij coolblue besteld. Ik heb een hekel aan loterijen, morgen kijken doe de valt.

• TheLastOttoman
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-01 18:23
Heb nog eentje besteld bij Bol.com. Moet 'm vrijdag binnenkrijgen. Als dit scherm ook te veel glow heeft, probeer ik de Asus TUF volgende keer.

Steam ID: TheLastOttoman

• Ik ben dus Luke
Heb de mijne bij Bol.com even laten staan inderdaad en er toch eentje bij Coolblue besteld. Moet toch nog mijn Acer inleveren. Heb ik een 'tweede kans' bij dode pixels en/of IPS-glow. Hoop gewoon dat hij meteen in orde is. Mijn standaarden zijn al wat lager door die Acers, haha.

• biggydeen2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:34
Heb al een aantal high end gaming monitoren versleten maar allemaal weer teruggestuurd. IPS glow uit alle hoeken en gaten...

Sinds dit weekend een nieuwe poging maar nu eens een freesync scherm. Zat ik gister te schelden dat de monitor nergens beschikbaar was is hij opeens vandaag te bestellen bij Coolblue :) Direct maar eentje besteld.

Bij Bol.com komt er ook een grotere partij binnen komende vrijdag. Bij Megekko vanaf 6 feb.

• steveman

steveman

"Be curious"

Megekko kan ik dus van harte afraden voor monitoren ivm retourkosten... 18 euro in totaal al, gloeiende :+

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
Mizgala28 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Dat is dus de issue, ik bijvoorbeeld heb nog nooit issues met LG producten gehad maar als ik dit lees krab ik mij achter het oor of ik de gok neem en eventueel het moet terugsturen (en daar ben ik geen fan van)

Asus valt voor mij af en alle VA schermen ook, ik zit bijna eraan te denken of een 60hz IPS te gaan halen (aangezien ik vooral alleen speel en vaak 60fps console ports) of een TN paneel haal (maar daar wou ik dus vanaf...)

Ik denk dat ik binnenkort of de gok neem met de LG of hogerop zoek, maar of de gras daar groener is ook niet een garantie.

(als Benq hun 144hz IPS model nou in hoogte verstelbaar was had ik die geprobeerd, maar die scherm kan dat niet en VESA is voor mij niet een optie.

leest verder vooral mee 8)
Waarom vallen voor jou alle VA schermen af ten opzichte van TN?

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:35
Bol heeft hem nu ook op voorraad... Voor 23.59 besteld morgen in huis

• Lord_Dain
Ik heb toch de trekker overgehaald, had nog bol.com kadobonnen via de werkgever dus monitor is belastingvrij. Nu hopen dat de IPS glow binnen mijn normen ligt. Monitor wordt morgenavond geleverd. Ik kan hem mooi naast mijn 27" curved VA zetten en na calibratie een vergelijking maken. De monitor die het beste bevalt mag dan blijven :)

• CrazyNES
Goedenmorgen,

Het was leuk om te lezen dat meer mensen mij volgden en de monitor hebben besteld bij Coolblue.

Mini review:

Gisteren besteld en ja gisteravond binnengekomen. Aangesloten en al en gaan met die banaan.
Mijn monitor wordt gevoed door een Sapphire RX 5700xt Pulse.
Ik was verbaasd dat alles vanzelf ging. Echt alle instellingen (10 bits, 144hz, 4:4:4 full range, 1440p en freesync aan) stonden direct goed. Ook de overdrive "fast" direct goed. Het enige minpuntje. BAM! Een bak licht in je bakkes, niet normaal. Brightness 100 is standje zonnebank.
Ik game wel in een donkere ruimte met slechts één lampje ergens achter mij aan.

Ik kom van een TN paneel, Benq RL2455. En ja de IPS waas was direct te merken en ook de glow was zeker te zien. Maaaar...
De brightness op 100 doet hier geen goed aan. Teruggeschroeft naar 60 en al een heel stuk minder. De kleuren zijn FENOMENAAL. Ik heb echt wat gemist met jaren een oude TN. En nu gamen...

Halo opgestart en wauw! Het is natuurlijk geen 1ms maar snel genoeg voor een toch serieuze fps gamer als ik. Veel te lang doorgespeeld gisteren en op den duur... Waar is de glow ook alweer? Je merkt het niet in de game.

Mijn mening is dat IPS glow een beetje wordt overdreven. Het zal er nooit niet zijn en ja het ene paneel is het andere niet. Hier geen dode pixels. (Vind ik een meer kwalijke zaak dan glow)
Voor mij een hele grote upgrade en tevreden.
Vandaag even testen bij daglicht.

Gr, CrazyNES

• biggydeen2
Hier ook een mini review. Gister besteld bij Coolblue en vandaag binnen gekregen.

Zojuist geïnstalleerd en ziet er goed uit! Ik kom van een viewsonic vp2770 IPS 1440p scherm dus qua resolutie en kleuren zie ik geen grote verschillen. Hoewel de LG wel erg mooie kleuren op het scherm tovert. Ik heb hiervoor een G-sync scherm van Asus en Viewsonic geprobeerd maar in vergelijking met mijn oude scherm zag dat er enorm flets uit. Dat gevoel heb ik nu totaal niet.

Freesync staat direct aan (RTX 2070 super). En ook de overdrive staat direct goed op fast.

Ik heb de brightness op 40-50 staan in sRGB modus. Daarboven is echt te fel voor mijn ogen.

Dan voor de meeste mensen het belangrijkste, de IPS glow...

Dit is een lastige. Als ik met mijn eigen ogen kijk dan zie ik amper IPS glow op een volledig zwart scherm met alle lampen etc uit. Maar als ik een foto maak van mijn scherm lijkt de glow er aan alle kanten uit te komen...

Maar wat is er dan belangrijker, mijn eigen ogen of de foto? Ik merk als ik zo naar het scherm kijk, ook op volledige zwarte vlakken, amper glow. Daarnaast is de glow ook te beinvloeden door het scherm iets te draaien/tilten/van plek verschuiven.

Gamen nog niet gedaan, vanavond maar even proberen. Tot nu toe zeer tevreden.

Update:

Kon het niet laten... Toch even een game opgestart. Ziet er qua kleuren goed uit allemaal. Zelfs nog beter dan mijn vorige scherm waar ik toch veel waarde aan hecht qua kleur gebruik. Adaptive Sync lijkt ook goed te werken. Van enige IPS glow tijdens het spelen van games is geen sprake.

Tot nu toe nog geen rare dingen gezien. Alleen dat wellicht de kleuren niet overal uniform zijn. Dat is een klein beetje zichtbaar op grote vlakken wit (tijdens het browsen.) Maar verder niet storend. Ik heb ook nog niks gecalibreerd.

biggydeen2 wijzigde deze reactie 15-01-2020 12:35 (17%)

• Waarez
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:40
biggydeen2 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:03:
Hier ook een mini review. Gister besteld bij Coolblue en vandaag binnen gekregen.

Zojuist geïnstalleerd en ziet er goed uit! Ik kom van een viewsonic vp2770 IPS 1440p scherm dus qua resolutie en kleuren zie ik geen grote verschillen. Hoewel de LG wel erg mooie kleuren op het scherm tovert. Ik heb hiervoor een G-sync scherm van Asus en Viewsonic geprobeerd maar in vergelijking met mijn oude scherm zag dat er enorm flets uit. Dat gevoel heb ik nu totaal niet.

Freesync staat direct aan (RTX 2070 super). En ook de overdrive staat direct goed op fast.

Ik heb de brightness op 40-50 staan in sRGB modus. Daarboven is echt te fel voor mijn ogen.

Dan voor de meeste mensen het belangrijkste, de IPS glow...

Dit is een lastige. Als ik met mijn eigen ogen kijk dan zie ik amper IPS glow op een volledig zwart scherm met alle lampen etc uit. Maar als ik een foto maak van mijn scherm lijkt de glow er aan alle kanten uit te komen...

Maar wat is er dan belangrijker, mijn eigen ogen of de foto? Ik merk als ik zo naar het scherm kijk, ook op volledige zwarte vlakken, amper glow. Daarnaast is de glow ook te beinvloeden door het scherm iets te draaien/tilten/van plek verschuiven.

Gamen nog niet gedaan, vanavond maar even proberen. Tot nu toe zeer tevreden.
Interessant. Kan je eens een foto laten zien van jouw scherm met zwart beeld op?

• CrazyNES
@biggydeen2

IPS glow is alleen "accuraat" te zien met het menselijk oog zelf. Een foto laat altijd een vertekend beeld zien. De lens van de camera is hier de schuldige. Het maakt niet uit of dat een lens is van 10 Euro of 1.000 Euro.
Jouw ogen zien de werkelijkheid. Een foto delen heeft geen zin want dat zorgt enkel voor verwarring.

Goed om te horen dat jij niks ziet = dus goed.

Vandaag in het daglicht nog even wezen spelen en mijn scherm goed gekalibreerd. Ik ben zelf ook nog lager gegaan dan de 60 brightness die ik eerder heb genoemd.

Hier de beste instellingen:

Brightness 23
Contrast 70
Gamma mode 2
Colors custom
Rgb 58,49,48

Echt waanzinnig en alle kleursegmenten zijn dan rond de 6500 Kelvin (Dat is wat je wilt)

Voer deze instelling in onder Gamer 1

Bron: https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm

Probeer het uit en je zal een glimlach krijgen. Ook is je glow dan nagenoeg weg!

Gr, CrazyNES

• biggydeen2
CrazyNES schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:46:
@biggydeen2

IPS glow is alleen "accuraat" te zien met het menselijk oog zelf. Een foto laat altijd een vertekend beeld zien. De lens van de camera is hier de schuldige. Het maakt niet uit of dat een lens is van 10 Euro of 1.000 Euro.
Jouw ogen zien de werkelijkheid. Een foto delen heeft geen zin want dat zorgt enkel voor verwarring.

Goed om te horen dat jij niks ziet = dus goed.

Vandaag in het daglicht nog even wezen spelen en mijn scherm goed gekalibreerd. Ik ben zelf ook nog lager gegaan dan de 60 brightness die ik eerder heb genoemd.

Hier de beste instellingen:

Brightness 23
Contrast 70
Gamma mode 2
Colors custom
Rgb 58,49,48

Echt waanzinnig en alle kleursegmenten zijn dan rond de 6500 Kelvin (Dat is wat je wilt)

Voer deze instelling in onder Gamer 1

Bron: https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm

Probeer het uit en je zal een glimlach krijgen. Ook is je glow dan nagenoeg weg!

Gr, CrazyNES
Bedankt voor de tip!

Heb de settings even geprobeerd. De glow in nu inderdaad nagenoeg verdwenen (voor zover die er al was). Alleen is het volgens mij wel zo dat elk scherm zijn eigen calibratie nodig heeft. Als ik R op 58 zet begint het extra rood op te vallen. Weet niet of dat de bedoeling is maar denk het niet?

Heb je die waardes (6500k) zelf gemeten of ga je af op de settings van tftcentral? Kan me voorstellen dat elk scherm zijn eigen afwijkingen heeft. Maar deze settings zien er goed uit! Heb de brightness wel op 25 gezet.

• steveman

steveman

"Be curious"

Je kunt er wel vanuit gaan dat er verschillen zitten tussen de individuele panelen, maar het geeft wel een goed startpunt om te gaan zoeken naar wat voor jou werkt.

• CrazyNES
Je hebt gelijk dat geen enkel paneel hetzelfde is. Nee ik heb zelf niks gemeten. Echter heeft de genoemde website dezelfde standaard waarden als dat mijn scherm heeft. (fabriek kalibratie)
In het verleden wel schermen gemeten en vaker weinig to geen verschil gezien dan een echt afwijkende kleurweergave. De moeite en het apparatuur is het mij niet meer waard.
Het verschil tussen individuele panelen zal erg minimaal zijn.
Dit is naar mijn menig een redelijke betrouwbare "copy-paste" instelling.
De brightness op 23 is inderdaad erg laag op papier maar het went snel. Wat ook mijzelf verbaast.

Dat gezegd hebbende heeft de IPS glow op dit scherm echt voornamelijk een negatieve smaak vanwege de hoge "out of the box" brightness.

Update:

Die hoge brightness is denk ik vanwege het HDR verkooppunt. Echter koop je dit scherm niet voor de HDR aangezien deze slechts een 400 certificaat heeft en dus puur een sticker op de doos geeft lol.

Terugschroeven die handel en je hebt een prachtig scherm

CrazyNES wijzigde deze reactie 15-01-2020 14:13 (15%)

• Lord_Dain
Morgenavond komt de mijne en als deze geen defecten vertoont zal ik hem calibreren m.b.v mijn x-rite colorimeter. Ben erg benieuwd hoe accuraat het SRGB specrtrum is qua kleuren en op welke brightness ik rond de 120cd/m zit.

Lord_Dain wijzigde deze reactie 15-01-2020 15:57 (5%)

• biggydeen2
Ik merk wel dat video's nu stutter vertonen. Zowel in youtube (chrome) als een mediaspeler als VLC. Hebben jullie daar ook last van?

• Waarez
biggydeen2 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:10:
Ik merk wel dat video's nu stutter vertonen. Zowel in youtube (chrome) als een mediaspeler als VLC. Hebben jullie daar ook last van?
Toevallig een dual monitor setup met de andere monitor op andere refreshrate?

• biggydeen2
Waarez schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:27:
[...]

Toevallig een dual monitor setup met de andere monitor op andere refreshrate?
Had ik al wat over gelezen inderdaad maar nee ik heb maar 1 monitor.

• steveman

steveman

"Be curious"

Hmm...

Laptop met IPS-paneel:

En dan de LG27GL850 op brightness 40:

Zelfde sluitertijd.

• Waarez
steveman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:45:
Hmm...

Laptop met IPS-paneel:
[Afbeelding]
En dan de LG27GL850 op brightness 40:
[Afbeelding]

Zelfde sluitertijd.
Was exact zelfde hier met mijn rog 2 laptop tegenover men gl850. Normale zaak dus :-).

• Waarez
biggydeen2 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Had ik al wat over gelezen inderdaad maar nee ik heb maar 1 monitor.
Dan zou het wel eens aan de kabel kunnen liggen?

• Ik ben dus Luke
Mja. Ips-glow blijf je houden hoor. Het beste wat je kunt doen om te testen is hem met een zwart scherm op je gewenste helderheid zetten, op een afstand gaan zitten die normaal voor je is, en dan eens goed met je hoofd draaien. Valt je dan een witte gloed op? Dan moet je misschien een tweede kans wagen. Maar na 4 Acers kan ik je zeggen dat je altijd denkt dat het niet slechter kan, maar toch wel. :P

• biggydeen2
Ik ben dus Luke schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:39:
Mja. Ips-glow blijf je houden hoor. Het beste wat je kunt doen om te testen is hem met een zwart scherm op je gewenste helderheid zetten, op een afstand gaan zitten die normaal voor je is, en dan eens goed met je hoofd draaien. Valt je dan een witte gloed op? Dan moet je misschien een tweede kans wagen. Maar na 4 Acers kan ik je zeggen dat je altijd denkt dat het niet slechter kan, maar toch wel. :P
Dat hou je zeker. Maar een witte gloed zie ik eigenlijk helemaal niet. Een heel klein streepje onderin maar voor de rest lijkt het echt zwart (tenminste, voor een IPS paneel). En vooral bij normaal gebruik valt mij direct op dat zwart ook echt zwart lijkt.

Hiervoor een Asus en een Viewsonic beide met G-sync gehad maar de glow was duidelijk zichtbaar tijdens normaal gebruik. Mijn oude scherm had ook niet het beste IPS paneel qua glow maar ik merk dat de LG een stuk beter presteert in dat opzicht. Dus in dat opzicht ben ik zeer tevreden tot nu toe.

En daarnaast al helemaal geen zin om weer de loterij in te gaan en tien keer het scherm om te wisselen. Tot zover is dit een blijvertje.
Waarez schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:06:
[...]

Dan zou het wel eens aan de kabel kunnen liggen?
Dat zou vreemd zijn gezien het dezelfde kabel is die ik ook bij mijn andere monitor gebruik. Ik lees dat veel meer mensen er ook last van hebben. Nu kijk ik in principe geen video's op mijn scherm dus het maakt me niet zo heel veel uit maar het vervelende is dat je er nu extra op gaat letten...

Ook nog even wat verder kunnen testen met adaptive sync. Hoewel het een leuke technologie is werkt het niet echt goed bij grotere fluctuaties in framerate. Het loopt pas echt soepeltjes allemaal boven de 80 fps. Overigens heeft g-sync hetzelfde probleem wat te maken heeft met de frametimes. Beste is om een fps limitter aan te zetten in RTSS op basis van wat de game trekt. Anders gaan de frametimes aan de loop..

Al met al merk ik dat de LG nog betere kleuren heeft dan mijn vorige vieuwsonic IPS (hoewel dat ook kan liggen aan de calibratie). Games zien er beter uit en loepen soepeltjes.

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:35
wie heeft vandaag een monitor binnengekregen?

en welke versie staat op jullie doos? ergens op een flap.. (als je de doos anders om openmaakt)

rev 0.2 of 01 of?

• Amazigh_N_Ariff
Mijn LG 27gl850 heeft meer ips glow dan mijn dell U2410(ips) uit 2014. De dell heeft een heel lichte blauwe glow terwijl de LG een gele glow heeft.
Bij het spelen van Witcher in a dungeon was het goed te zijn in rechter boven en onderhoek.
De LG is 100% beter in de rest van monitor eigenschappen.
Bij mij staat op de achterkant rev00.

• Mizgala28
Ossi schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:05:
[...]

Waarom vallen voor jou alle VA schermen af ten opzichte van TN?
Motion handling issues, bij normaal gebruik en games irriteert het mij mateloos hoe VA mee omgaat, valt voor mij onder hetzelfde groepje nadelen als schermen die last hebben van zichtbare motion blur.

TN heeft ook zo z'n nadelen, maar geen van die nadelen vind ik zo erg als bij VA, IPS heeft ook nadelen maar is in mijn geval wel een waardige update.

• biggydeen2
Aggressor schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:53:
wie heeft vandaag een monitor binnengekregen?

en welke versie staat op jullie doos? ergens op een flap.. (als je de doos anders om openmaakt)

rev 0.2 of 01 of?
Ik kan nergens een rev nummer vinden. Wel staat op de achterkant van mijn scherm een productie datum van 11/ 2019. Vrij vers van de pers dus.
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:26:
Mijn LG 27gl850 heeft meer ips glow dan mijn dell U2410(ips) uit 2014. De dell heeft een heel lichte blauwe glow terwijl de LG een gele glow heeft.
Bij het spelen van Witcher in a dungeon was het goed te zijn in rechter boven en onderhoek.
De LG is 100% beter in de rest van monitor eigenschappen.
Bij mij staat op de achterkant rev00.
Die gele glow zie ik ook maar alleen als ik door mijn telefoon camera kijk. Als ik direct naar een volledig zwart scherm kijk valt de glow amper op.

Heb je de eerder genoemde settings in dit topic gebruikt? Dat lijkt de glow te verminderen voor zover je deze kunt waarnemen.

biggydeen2 wijzigde deze reactie 15-01-2020 22:59 (5%)

• Ik ben dus Luke
Ik vind hem alleen in de linker onderhoek een beetje wit bij een compleet donker scherm. Als mensen willen vergelijken (geen goede foto's echt hoor, met alles op automatisch, behalve iso-waarde, 3200 bij donkere kamer, 800 bij licht, en het gaat van 100/50/25/0 qua brightness, de onderste drie 0/25/50). Realistisch voor mij is dus alleen de op één na laatste foto, want ik speel het liefst met maximaal 20% helderheid.

https://imgur.com/a/BakSuJ2

Ik ben dus Luke wijzigde deze reactie 16-01-2020 08:51 (3%)

• Wabs
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om ook een LG 27GL850 te kopen. Ik zit nu achter een 1440p 25" dell scherm, 60hz.

Ik heb momenteel twee identieke schermen naast elkaar. Ik wil deze opstelling houden en dus overstappen naar 2x 27".
Echter game ik maar op 1 scherm. 2x een GL850 kopen is dan wel wat overdreven aangezien ik de 144Hz niet nodig heb op het 2e scherm. Nu zoek ik dus een scherm om er naast te zetten dat goedkoper is maar wel nagenoeg de zelfde buitenmaten heeft en ook niet te veel afwijking in kleuren.

Ik kijk nu naar een LG 27UL650 als 2e scherm, toch ruim 100€ goedkoper en mocht ik het nodig hebben de mogelijkheid om 4k te gebruiken. Zo ver ik op foto's kan zien is deze fysiek nagenoeg gelijk.
Heeft iemand een dergelijke setup al een keer geprobeerd? Hoor graag wat jullie adviseren.

• Waarez
Wabs schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:04:
Ik zit er aan te denken om ook een LG 27GL850 te kopen. Ik zit nu achter een 1440p 25" dell scherm, 60hz.

Ik heb momenteel twee identieke schermen naast elkaar. Ik wil deze opstelling houden en dus overstappen naar 2x 27".
Echter game ik maar op 1 scherm. 2x een GL850 kopen is dan wel wat overdreven aangezien ik de 144Hz niet nodig heb op het 2e scherm. Nu zoek ik dus een scherm om er naast te zetten dat goedkoper is maar wel nagenoeg de zelfde buitenmaten heeft en ook niet te veel afwijking in kleuren.

Ik kijk nu naar een LG 27UL650 als 2e scherm, toch ruim 100€ goedkoper en mocht ik het nodig hebben de mogelijkheid om 4k te gebruiken. Zo ver ik op foto's kan zien is deze fysiek nagenoeg gelijk.
Heeft iemand een dergelijke setup al een keer geprobeerd? Hoor graag wat jullie adviseren.
Indien je voor een tweede monitor gaat, koop zeker één met dezelfde refreshrate. Zoniet, kan je tijdens het gamen, inputlag en stutters ervaren op de andere. Zelfs zonder gamen, gaf VLC problemen (gekend probleem). Reddit staat er vol van (dual monitor different refresh rate). Heb intussen de 32 inch LG GK650F besteld en zou morgen moeten aankomen. Ook zelfde design als onze GL850, maar net iets groter. Mijn use case voor de tweede montor, is youtube / films / series / twitch / browsing. Hierdoor is het een VA paneel geworden :-).

• Wabs
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Waarez schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Indien je voor een tweede monitor gaat, koop zeker één met dezelfde refreshrate. Zoniet, kan je tijdens het gamen, inputlag en stutters ervaren op de andere. Zelfs zonder gamen, gaf VLC problemen (gekend probleem). Reddit staat er vol van (dual mon 80itor different refresh rate). Heb intussen de 32 inch LG GK650F besteld en zou morgen moeten aankomen. Ook zelfde design als onze GL850, maar net iets groter. Mijn use case voor de tweede montor, is youtube / films / series / twitch / browsing. Hierdoor is het een VA paneel geworden :-).
Ah, bedankt voor de reactie!! Goed om te weten! :o
Ik doe ook niet veel meer dan de activiteiten die jij noemt. Even zoeken wat voor type scherm met VA paneel goed bij dit 27" scherm zou passen. 32 inch is voor mij wat te groot ;)

Hmm als ik de pricewatch moet geloven bestaat er geen 144hz LG van 27" met een 1440p resolutie die echt goedkoper is dan de GL850 |:(

Wabs wijzigde deze reactie 16-01-2020 16:49 (6%)

• Waarez
Wabs schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:35:
[...]

Ah, bedankt voor de reactie!! Goed om te weten! :o
Ik doe ook niet veel meer dan de activiteiten die jij noemt. Even zoeken wat voor type scherm met VA paneel goed bij dit 27" scherm zou passen. 32 inch is voor mij wat te groot ;)

Hmm als ik de pricewatch moet geloven bestaat er geen 144hz LG van 27" met een 1440p resolutie die echt goedkoper is dan de GL850 |:(
Zelfde dilemma hier gehad. Ik zocht een gelijke 27 inch VA met 144hz en 1440p. Eerst bij de MSI MAG271 terecht gekomen, maar deze heeft afschuwelijk veel last van color banding (ik kan hetzelf ook bevestigen want had voorheen het vorige model en blijkbaar was dit daar niet beter). Vervolgens de Samsung C27JG56 gekocht (voor 249 euro in solden). Was voor mij eigenlijk ideaal, maar helaas had deze enorm veel last van een hoog zoomend geluid dat vanuit het scherm kwam. Gekend probleem blijkbaar. Daarmee een stap in het onbekende genomen en voor de 32 inch gegaan. Ik ben benieuwd als hij morgen aankomt. Indien het die niet wordt, zal het wss de nieuwe 27 inch van AOC worden.

• TheLastOttoman
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-01 18:23
Zo, tweede monitor na 5 minuten weer ingepakt. Glow was erger dan het vorige scherm. Ik probeer de Asus TUF maar.

Steam ID: TheLastOttoman

Brightness staat standaard op 100 bij standaard instellingen dus gamer 1. Lost lager zetten de glow niet op? De pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q-P Zwart is een ook een mooi scherm.

wvkreg wijzigde deze reactie 16-01-2020 20:54 (43%)

• Lord_Dain
Nou mijn LG850 is binnen. Direct maar aangesloten en staat nu zij aan zij met mijn Samsung VA scherm.

Eerste indruk is erg positief. Ik ben onder de indruk van de bouwkwaliteit en hoe stevig de monitor staat. Heb hem nu nog op Gamer 1 mode staan omdat er in sRGB niets is in te stellen behalve de brightness. Wat ik vervolgens zal doen is wat calibratie runs draaien en kijken of ik hem kan tunen op een brightness van 120 cdm wat ik ook op de VA heb gedaan.

Eerste indrukken van een brightness instelling van 30 en 20 zijn positief. Je ziet wel dat linksonder de neiging heeft om eerder te verkleuren, vooral onder een hoek. Ik zit iets verder dan 70cm van mijn scherm en zelfs in een donkere kamer is het scherm redelijk uniform. Op een volledig zwarte achtergrond zie je in de onderste hoeken een glow opkomen en de glow linksonder overheerst, relatief gezien. Zal geen foto's maken omdat deze totaal niet realistisch overkomen.

Al met al valt het me ontzettend mee na alle horrorverhalen! Eens kijken of ik het scherm goed afgesteld krijg en dan wordt het meten en vergelijken met de Samsung VA, wie er mag blijven als main gaming scherm.

https://imgur.com/noDpTO0
Calibration in progress

• Ik ben dus Luke
Had trouwens nog een tweede bij Bol.com besteld en alleen het scherm even aangesloten op al het spul dat ik al had uitgepakt. Linkerhoek onder veel erger dan bij mijn eerste. Dus als je een 'graadmeter' wilt, kun je de foto's uit mijn eerdere post gebruiken. Ik vind dat acceptabel, en het kan dus veel erger (links onderin vooral).

• sander316
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 14:20
De LG850 is inderdaad mooi scherm, had hem zelf ook voor een aantal uurtjes.
Bij mijn gaat deze helaas terug.
https://imgur.com/JCIcp7p
Bovenstaande screenshot is genomen op 20% brightness

Laten we het houden op een verkeerd lot :-(

• Lord_Dain
Iemand anders ook annoyed door die sticker die er linksonder in de hoek op het scherm geplakt zit/zat? :S

• Ik ben dus Luke
Why? Ik was juist blij verrast na al die Acers met vieze lijmresten of wat het ook waren en soms zelfs al een krasje op de display. Het LG-scherm zag er heerlijk kakelvers uit. Stickertje liet ook geen resten achter, toch?

Benieuwd naar je calibratie trouwens! Lees graag al je instellingen.

• Lord_Dain
Ik ben dus Luke schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:46:
Why? Ik was juist blij verrast na al die Acers met vieze lijmresten of wat het ook waren en soms zelfs al een krasje op de display. Het LG-scherm zag er heerlijk kakelvers uit. Stickertje liet ook geen resten achter, toch?

Benieuwd naar je calibratie trouwens! Lees graag al je instellingen.
Eerste calibratie run gedaan en de resultaten lijken in orde.
Belangrijk is om Gamma 4 te gebruiken omdat je hierdoor meer haalt dan de 800:1 contrast ratio.
Ik krijg dan de volgende resultaten:

Ik heb alleen wel een foutje gemaakt zie ik, profiling is gedaan met 8bit kleurinstelling, dus het zal nog wel een keer overnieuw moeten. Overige instellingen:
'Gamer 1 mode'
Brightness: 15 (tegen de 120cd/m2)
Gamma mode 4
R/G/B: 49/46/50
Contrast default (70)

edit: jammer, gemeten contrast is toch rond de 800:1 dus maakt weinig verschil.
edit: nogmaals een calibratie run gedaan maar nu op gamma instelling 2 (gamma 2.2). Hierdoor daalt na calibratie het contrast naar 700:1 dus blijkbaar is het toch beter om voor gamma 4 te gaan.

Lord_Dain wijzigde deze reactie 17-01-2020 09:27 (13%)

• Ik ben dus Luke
@Lord_Dain Heb je dat wel gemeten met 10bit? :) Ik merk dat op lagom.nl ik net niet de laatste witte blokjes kan zien en toch wel 4 van de zwarte blokjes niet/amper. Misschien kan ik dat met gamma op 4 vanavond eens beter krijgen.

• Lord_Dain
Ik ben dus Luke schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:30:
@Lord_Dain Heb je dat wel gemeten met 10bit? :) Ik merk dat op lagom.nl ik net niet de laatste witte blokjes kan zien en toch wel 4 van de zwarte blokjes niet/amper. Misschien kan ik dat met gamma op 4 vanavond eens beter krijgen.
Monitor en graka staan netjes op 10bit en geven dit ook aan. Lijkt meer het uitlezen van DisplayCAL te zijn welke 8bit aangeeft dus dat is het niet.

VA en IPS monitoren zijn na calibratie voor mijn oog redelijk hetzelfde.. de Lagom test echter is op de IPS vele malen beter en bijna niet zichtbaar, op de VA bij de minste kijkhoek wel! Dus daar wint de IPS het zeker. Een collega welke ik een filmpje liet zien wist het IPS scherm aan te wijzen doordat deze volgens hem betere kleuren laat zien dan het VA, vond ik grappig, want ik zie het zelf niet ;)

Zojuist World of Warcraft gespeeld op beide monitoren. Daarna even door Witcher 3 heen gelopen. Bij lage brightness op de VA worden donkere vlakken snel 1 donkere smurrie, dat is bij de IPS echt beter en ook lijkt the Witcher meer uit het beeld te springen dan bij VA, lastig uit te leggen. Toch is de VA zeker niet minder voor mij.

Ook in beide games in donkere ruimtes gelopen en dan valt de IPS glow best mee. De IPS glow is het meest zichtbaar bij stilstaand donker/zwart beeld en kan dan een beetje opvallen. Ik heb echter vorig jaar ook de Acer XH270HUA gehad en bij deze was de IPS glow gamebreaking, grote lelijke gele vlekken in bv. the Witcher en dat was niet eens in donkere scenes al te zien.

De LG is dus wat dat betreft een stap voorwaarts en ik ben geneigd te zeggen dat ik er aan zou kunnen wennen (de glow) in ruil voor de positieve punten die de IPS heeft t.o.v. de VA. Dus eigenlijk zijn de zwakste punten lage contrast en de IPS glow, voor de rest een top monitor. Over een week heb ik een betere indruk en dan zal ik gaan kiezen welke 27" ik houd..als ik ze niet allebei houd ;)

Dan zou ik kunnen gamen op de IPS en films e.d. kijken op de VA. Alleen vind ik het dan denk ik zonde om een 2K 144hz scherm te gebruiken voor series en films, dat kan ook op een non freesync scherm die een stuk goedkoper is natuurlijk..

Lord_Dain wijzigde deze reactie 17-01-2020 19:47 (42%)

• Waarez
Vanwege het lagere contrast en de in mindere mate aanwezigheid van IPS glow op de GL850, heb ik ook even mijn overige monitor (60hz - 23inch dell IPS) vervangen door een 32 inch VA paneeltje, nl. de LG 32GK650F (369 euro). Na een potje Rocket League ben ik er eigenlijk van overtuigd dat het VA paneel nog een veel betere prijs-kwaliteit verhouding heeft. De uniformiteit van het zwart is ongezien, zelfs voor een VA vind ik het straf (tegenover een vorige Samsung monitor). Een waar genot. Let wel dat je genoeg ruimte op uw bureau nodig hebt om het scherm kwijt te geraken :-).

Foto van mijn GL850 naast de GK650. Opeens lijkt 27 inch maar kleintjes..

Ruimtelijke ordening, let hier niet op de kleuren van het VA paneel, want sta er bijna dwars van;

ps; Erg leuk dat de 32 inch bijna precies hetzelfde design heeft. Ze gaan goed samen

Waarez wijzigde deze reactie 18-01-2020 17:29 (17%)

• Ossi
Waarez schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:21:
Vanwege het lagere contrast en de in mindere mate aanwezigheid van IPS glow op de GL850, heb ik ook even mijn overige monitor (60hz - 23inch dell IPS) vervangen door een 32 inch VA paneeltje, nl. de LG 32GK650F (369 euro). Na een potje Rocket League ben ik er eigenlijk van overtuigd dat het VA paneel nog een veel betere prijs-kwaliteit verhouding heeft. De uniformiteit van het zwart is ongezien, zelfs voor een VA vind ik het straf (tegenover een vorige Samsung monitor). Een waar genot. Let wel dat je genoeg ruimte op uw bureau nodig hebt om het scherm kwijt te geraken :-).

Foto van mijn GL850 naast de GK650. Opeens lijkt 27 inch maar kleintjes..

[Afbeelding: Dual]

ps; Erg leuk dat de 32 inch bijna precies hetzelfde design heeft. Ze gaan goed samen
Nice, ik sta enorm in dubio om dezelfde monitor te kopen. Ervaar je ook ghosting bij snel bewegende beelden?

• Waarez
Ossi schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:25:
[...]

Nice, ik sta enorm in dubio om dezelfde monitor te kopen. Ervaar je ook ghosting bij snel bewegende beelden?
Er is een verschil, maar ik kan er niet over klagen, het best te beschrijven als een soort niet opvallende artefacts, die je nauwelijks kan waarnemen. Ik ben enorm verrast door dit VA paneel. Het speelt alleszins even soepel, even snel, zelfde inputlag (geen) en het beeld is nog eens zo groot als men GL850. Het vorige VA paneel dat ik had (en geretourneerd heb) was de Samsung C27JG56. Dat was een echte nachtmerrie.

Ik ga nu nog wat Overwatch en Jedi Fallen Order (Black Smearing) testen _/-\o_

• Ossi
Waarez schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:56:
[...]

Er is een verschil, maar ik kan er niet over klagen, het best te beschrijven als een soort niet opvallende artefacts, die je nauwelijks kan waarnemen. Ik ben enorm verrast door dit VA paneel. Het speelt alleszins even soepel, even snel, zelfde inputlag (geen) en het beeld is nog eens zo groot als men GL850. Het vorige VA paneel dat ik had (en geretourneerd heb) was de Samsung C27JG56. Dat was een echte nachtmerrie.

Ik ga nu nog wat Overwatch en Jedi Fallen Order (Black Smearing) testen _/-\o_
Ik hoor graag hoe dat bevallen is :)

• Lord_Dain
Ik vind de contrastverschillen tussen mijn samsung VA en de LG duidelijk en het ontbreken van echt diepzwart is op de LG een dingetje. Waar ik wel achter ben gekomen is dat mijn VA scherm ook na calibratie te veel rood in het scherm heeft. Alles krijgt een beetje een rode tint. Wellicht een keer opnieuw calibreren..

Wel valt mij op dat de kijkhoeken op de IPS veel beter zijn dan de VA. Heb nu de LG recht voor mij en de VA links voor mij en ben deze opstelling aan het testen. Zal ook eens wat leuke plaatjes schieten ter vergelijking binnenkort (heb ook een filmpje gemaakt met een mooie 1440p film die op beide schermen afspeelt, ter vergelijking).

• Ossi
Ossi schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:08:
[...]

Ik hoor graag hoe dat bevallen is :)
@Waarez , en? Bevalt het nog? :)

• Amazigh_N_Ariff
Effe snelle update over the 27GL850. Ik ben tevreden over deze scherm. De brightness verlaagt waardoor ips veel minder zichtbaar is. Ik maak me nu meer druk over de vette vingers van mijn kinderen. En de afdrukken die ze daarmee op de scherm achterlaten. Daar heb je nog meer last van op een donkere beeld. :+

• Waarez
Even verder getest mijn LG32GK650F (VA- Links) vs LG27GL850 (IPS- Rechts). Men VA paneel staat iets verder, dus op foto lijken ze even groot.

OW (Platinum-Diamond niveau); Lichte Ghosting merkbaar op men GK650F, vooral bij muren van gebouwen, voor de rest even soepel en handig als men GL850. Als ik er een quotering dien op te plakken 8,8/10 speelgenot tegenover 9,3/10 op men IPS.

Jedi Fillen Order; Contrast en donkere levels spelen eigenlijk in het voordeel van het VA paneel. Ik had dark smearing verwacht maar kan het eigenlijk niet terugvinden. Speelgenot 9,5/10 VA tegenover 9/10 IPS

Rocket League (Platinum 2v2 niveau); IPS heeft toch ietwat de upperhand in finesse, maar voor de rest eigenlijk geen ghosting kunnen waarnemen op VA. Nek aan nek, beide zijn super. Misschien half puntje meer voor IPS voor de extra punch in kleuren.. ook al zijn ze erg aan elkaar gewaagd.

Conclusie; IPS is net iets beter voor de e-sport games, maar VA is verrassend capabel. Voor contrastrijke/console/RPG games is VA een waar genot. Maar eigenlijk zijn beide gewoon top. Ze vullen elkaar goed aan. Het enige waar ik mee zit is de meerprijs voor IPS (499 euro) tegenover VA (369). Dat is het in geen enkel geval waard. Nouja, ik hou ze gewoon lekker allebei :-). Om men VA te laten shinen in kleur, heb ik de saturatie wel wat opgeschroefd in het Nvidia control panel. Als ik 2k/4k youtube filmpjes kijk, is de meerwaarde in kleur voor mij geen argument meer. Beide panelen blinken uit in heel wat zaken en vaak op gelijk niveau. VA hoeft wat mij betreft niet meer achter IPS aan te hollen zoals het ooit was, maar staat wel degelijk zijn mannetje!

ps; mogelijk is de ghosting in OW op VA meer zicthbaar, doordat ik op 300 fps speel. In de andere games is gsynch geactiveerd. Rocket league is capped op 140.

Waarez wijzigde deze reactie 20-01-2020 22:28 (6%)

• vBr8
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 13:53
Waarez schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Even verder getest mijn LG32GK650F (VA- Links) vs LG27GL850 (IPS- Rechts). Men VA paneel staat iets verder, dus op foto lijken ze even groot.

OW (Platinum-Diamond niveau); Lichte Ghosting merkbaar op men GK650F, vooral bij muren van gebouwen, voor de rest even soepel en handig als men GL850. Als ik er een quotering dien op te plakken 8,8/10 speelgenot tegenover 9,3/10 op men IPS.

[Afbeelding: ow]

Jedi Fillen Order; Contrast en donkere levels spelen eigenlijk in het voordeel van het VA paneel. Ik had dark smearing verwacht maar kan het eigenlijk niet terugvinden. Speelgenot 9,5/10 VA tegenover 9/10 IPS

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Rocket League (Platinum 2v2 niveau); IPS heeft toch ietwat de upperhand in finesse, maar voor de rest eigenlijk geen ghosting kunnen waarnemen op VA. Nek aan nek, beide zijn super. Misschien half puntje meer voor IPS voor de extra punch in kleuren.. ook al zijn ze erg aan elkaar gewaagd.

[Afbeelding]

Conclusie; IPS is net iets beter voor de e-sport games, maar VA is verrassend capabel. Voor contrastrijke/console/RPG games is VA een waar genot. Maar eigenlijk zijn beide gewoon top. Ze vullen elkaar goed aan. Het enige waar ik mee zit is de meerprijs voor IPS (499 euro) tegenover VA (369). Dat is het in geen enkel geval waard. Nouja, ik hou ze gewoon lekker allebei :-). Om men VA te laten shinen in kleur, heb ik de saturatie wel wat opgeschroefd in het Nvidia control panel. Als ik 2k/4k youtube filmpjes kijk, is de meerwaarde in kleur voor mij geen argument meer. Beide panelen blinken uit in heel wat zaken en vaak op gelijk niveau. VA hoeft wat mij betreft niet meer achter IPS aan te hollen zoals het ooit was, maar staat wel degelijk zijn mannetje!

ps; mogelijk is de ghosting in OW op VA meer zicthbaar, doordat ik op 300 fps speel. In de andere games is gsynch geactiveerd. Rocket league is capped op 140.
Als ik heel eerlijk ben vind ik bij bijna alle foto's de kleuren en scherpte van het VA paneel beter en mooier. Waardoor het inderdaad toch mijn voorkeur lijkt te hebben om eerder voor een "goedkoper" VA paneel te gaan dan een IPS. Zeker ook omdat ik vaker wel dan niet in een relatief donkere kamer bezig ben.
Je hebt het wel zeker mooi vergeleken zo met de verschillende schermen bij elkaar _/-\o_

• Mizgala28
@Waarez Ondanks dat ik geen fan van VA ben, als ik dit zo lees had ik misschien de gok gewaagd voor die VA variant van de LG gezien de prijs.

Maar die misschien is door 1 ding een nee, 32" is gewoon te groot voor mijn bureau dus als LG een 27" model daarvan had was het misschien toch wel een gokje waard geweest (ik heb 2 schermen daarom is 32" te groot, als ik 1 scherm had dan was het minder een issue.

Maar zelfs dan is mijn bureau niet bepaald diep dus ik zou te dichtbij het scherm zitten, ik had een poos terug een 30" Dell scherm en dat was al te groot (en helaas grotere bureau is vanwege ruimte gebrek niet echt een optie)

hint aan LG, maak hier een 27" versie van

• Ossi
Waarez schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:17:
[...]

[Afbeelding: ow]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor je korte vergelijk, was voor jou misschien niet zo kort :)

Ik deel de mening van @vBr8. De foto's tonen meer detail en scherpte in het VA-paneel. Staat het IPS paneel wel te spelen op z'n native resolutie? De PPI van het VA paneel zou juist het tegenovergestelde betekenen.

Maar we gaan het zien, ik heb m net zelf ook besteld. :9
Als het goed is morgen binnen.

• Waarez
Ossi schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:44:
[...]

Bedankt voor je korte vergelijk, was voor jou misschien niet zo kort :)

Ik deel de mening van @vBr8. De foto's tonen meer detail en scherpte in het VA-paneel. Staat het IPS paneel wel te spelen op z'n native resolutie? De PPI van het VA paneel zou juist het tegenovergestelde betekenen.

Maar we gaan het zien, ik heb m net zelf ook besteld. :9
Als het goed is morgen binnen.
Ze stonden op moment van testen op duplicate window mode. Allebei op 2560x1440 :-). Als je meer vergelijking wil, geen probleem, laat maar weten wat je wil zien! Ik hoop dat uw bureau groot genoeg is voor de 32 inch (indien het die is die je besteld hebt). Bij mij staat die op een mooi afstandje zodat alles scherp, maar toch mooi en groot aanvoelt. Veel succes!

• Ossi
Waarez schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Ze stonden op moment van testen op duplicate window mode. Allebei op 2560x1440 :-). Als je meer vergelijking wil, geen probleem, laat maar weten wat je wil zien! Ik hoop dat uw bureau groot genoeg is voor de 32 inch (indien het die is die je besteld hebt). Bij mij staat die op een mooi afstandje zodat alles scherp, maar toch mooi en groot aanvoelt. Veel succes!
Ik heb al een 27" ips monitor, tijd voor wat groters :9
Dus ja, de 32" besteld.

• biggydeen2
vBr8 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:47:
[...]

Als ik heel eerlijk ben vind ik bij bijna alle foto's de kleuren en scherpte van het VA paneel beter en mooier. Waardoor het inderdaad toch mijn voorkeur lijkt te hebben om eerder voor een "goedkoper" VA paneel te gaan dan een IPS. Zeker ook omdat ik vaker wel dan niet in een relatief donkere kamer bezig ben.
Je hebt het wel zeker mooi vergeleken zo met de verschillende schermen bij elkaar _/-\o_
Je moet echt geen beeldschermen gaan vergelijken op basis van een foto. Een cameralens vangt veel meer op dan je daadwerkelijk ziet. Ook bij IPS is de kijkhoek maar ook het omgevingslicht een belangrijke factor. Maar als je altijd in een relatief donkere kamer bezig bent zal VA de beste optie zijn.

• Lord_Dain
biggydeen2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:05:
[...]

Je moet echt geen beeldschermen gaan vergelijken op basis van een foto. Een cameralens vangt veel meer op dan je daadwerkelijk ziet. Ook bij IPS is de kijkhoek maar ook het omgevingslicht een belangrijke factor. Maar als je altijd in een relatief donkere kamer bezig bent zal VA de beste optie zijn.
Ik ben het met je eens. Sowieso kan je 2 schermen met verschillende formaten niet eenvoudig vergelijken op 2K i.v.m. andere dpi. Daar komt ook nog bij dat het er vanaf hangt hoe je je schermen hebt ingesteld/gecalibreerd etc etc. Ik heb mijn beide schermen gecalibreerd op 120cdm2 helderheid, 2.2 Gamma en 6500K en ik zie nog maar weinig verschil tussen VA en IPS :P

• vBr8
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 13:53
biggydeen2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:05:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens. Maar ik vind de verschillen toch wel duidelijk op de foto's. Voor ik echt besluiten zal gaan nemen, ga ik naar een winkel om ze in het echt te bewonderen. Dan pas weet je het zeker natuurlijk.

• biggydeen2
Lord_Dain schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:34:
[...]

Ik ben het met je eens. Sowieso kan je 2 schermen met verschillende formaten niet eenvoudig vergelijken op 2K i.v.m. andere dpi. Daar komt ook nog bij dat het er vanaf hangt hoe je je schermen hebt ingesteld/gecalibreerd etc etc. Ik heb mijn beide schermen gecalibreerd op 120cdm2 helderheid, 2.2 Gamma en 6500K en ik zie nog maar weinig verschil tussen VA en IPS :P
Ben je weer over gestapt naar 2.2 gamma? Ik heb hem naar aanleiding van je vorige post op 2.4 gezet voor de betere contrastratio. Of dat alweer ontkracht? :)

Kan de boel verder niet kalibreren (geen apparaat voor) maar ziet er goed voor mijn gevoel goed uit.

- Gamer1
- Brightness 15
- Contrast 70
- Gamma mode 4
- R49 G50 B50

Met omgevingslicht aan zie ik letterlijk geen enkele IPS glow, ook niet op een volledig pikzwart scherm. Zelfs mijn telefoon pikt de glow niet op. Maar is wel duidelijk zichtbaar als alle lampen uit zijn. Echter komt dat bij mij niet voor dus helemaal prima zo!

Update: toch gamme mode 2 weer even geprobeerd. Kleuren zien er opeens weer heel anders uit. Op gamma 4 lijkt alles een beetje groen/blauw maar op mode 2 lijken de kleuren veel beter in balans. Ik laat hem eerst maar weer op 2 staan :)
vBr8 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:58:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens. Maar ik vind de verschillen toch wel duidelijk op de foto's. Voor ik echt besluiten zal gaan nemen, ga ik naar een winkel om ze in het echt te bewonderen. Dan pas weet je het zeker natuurlijk.
Snap ik en het is ook duidelijk zichtbaar op de foto. Maar bij IPS is de kijkhoek ook erg belangrijk. Je kunt nooit een foto maken van twee schermen waar de camera precies in het midden op het scherm valt. Als je de camera iets opzij houdt zul je zien dat opeens de ene kant van het IPS scherm onder de IPS glow zit. Terwijl bij een andere hoek er op hetzelfde stukje helemaal geen glow zichtbaar is. Dat is ook duidelijk zichtbaar op de foto's.

Feit blijft dat een VA paneel langzamer is (wel goedkoper). Of je dat ook daadwerkelijk merkt is natuurlijk de vraag. Dat kun je alleen zelf testen door beide schermen naast elkaar te testen.

biggydeen2 wijzigde deze reactie 22-01-2020 11:55 (6%)

• Lord_Dain
biggydeen2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Ben je weer over gestapt naar 2.2 gamma? Ik heb hem naar aanleiding van je vorige post op 2.4 gezet voor de betere contrastratio. Of dat alweer ontkracht? :)

Kan de boel verder niet kalibreren (geen apparaat voor) maar ziet er goed voor mijn gevoel goed uit.

- Gamer1
- Brightness 15
- Contrast 70
- Gamma mode 4
- R49 G50 B50
Nope, staat nog steeds op Gamma instelling 4, alleen tijdens de calibratie wordt getracht om wel Gamma 2.2 te bereiken via een ICC profiel. Green moet in dit geval sowieso omlaag, naar ca. 47 ipv 50, om de kleurentemperatuur rond de 6500K te krijgen. Brightness 15 en contrast 70 is prima.

Als je interesse hebt in het gecalibreerde icm bestand drop me dan je email adres in een DM, stuur ik die op.

• Cannoli
  • Registratie: juli 2019
  • Nu online
Voor de mensen die de 27GL83A-B ook een goed alternatief vinden. (Vanaf) vandaag voor €429 bij Coolblue. Slechts twee tientjes goedkoper dan gisteren, maar misschien interessant voor mensen die, net als ik, zaten te twijfelen tussen de 27GL850 en dit model.

edit: Nu nog een tientje goedkoper (€419) en de GL850 is ook weer bij ze op voorraad.

Cannoli wijzigde deze reactie 24-01-2020 18:06 (11%)

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:19
De 27GL850 staat nu momenteel 465€ bij Bol.com, tot en met de 27'ste. Wees er dus snel bij!!
Ik heb het alvast besteld :)

LG UltraGear 27GL850 | Samsung Galaxy S8 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Panasonic 55VT60

• Lord_Dain
ikbenben schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:13:
De 27GL850 staat nu momenteel 465€ bij Bol.com, tot en met de 27'ste. Wees er dus snel bij!!
Ik heb het alvast besteld :)
Nice, zou ik die korting ook nog kunnen krijgen als het zo kort na aanschaf daalt? Vaak doen webshops dat wel uit een soort coulance.

• ikbenben
Lord_Dain schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Nice, zou ik die korting ook nog kunnen krijgen als het zo kort na aanschaf daalt? Vaak doen webshops dat wel uit een soort coulance.
Je kan altijd proberen. Een nee heb je en een ja kan je krijgen ;)

LG UltraGear 27GL850 | Samsung Galaxy S8 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Panasonic 55VT60

• Lord_Dain
ikbenben schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:54:
[...]

Je kan altijd proberen. Een nee heb je en een ja kan je krijgen ;)
Done and done. Goede service van bol.com!

• AverageNL
  • Laatst online: 14:46

AverageNL

Stagiair nieuwsredactie
Ik heb dit scherm sinds gisteren op mijn bureau staan, en ben er grotendeels zeer tevreden mee. Echter wordt het beeld zeer af en toe erg 'noisy' met witte 'korrels', gepaard met horizontale artifacts en begint het beeld te flikkeren. Om het op te lossen moet ik de DisplayPort-kabel uit mijn pc trekken, of de voedingskabel van het scherm opnieuw aansluiten.

Vaak gaat het overigens urenlang goed. Ik heb de power limit van mijn gpu (RX 580 Strix OC) verhoogd naar 150%, en sindsdien lijkt het wat minder vaak te gebeuren. Tegelijkertijd heb ik recentelijk mijn scherm opgenomen terwijl het gebeurde, en op de beelden zijn de artifacts en de flikkeringen niet terug te zien. Denken jullie dat ik een defect scherm heb, of is dit eerder (de DP-aansluiting van) mijn videokaart die moeite heeft met 1440p/144Hz?

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Moeilijk te zeggen waar het aan ligt. Heb je geen onboard/2e videokaart om e.e.a. uit te sluiten?

• AverageNL

AverageNL

Stagiair nieuwsredactie
Aikon schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:48:
Moeilijk te zeggen waar het aan ligt. Heb je geen onboard/2e videokaart om e.e.a. uit te sluiten?
Helaas niet, ik gebruik een Ryzen 5 1600

EDIT: het gebeurde zojuist weer, toen ik iets te enthousiast op mijn bureau leunde. Het was opgelost toen ik wat aan de dc-aansluiting op de monitor wiebelde. Het zal dus iets met de stekker te maken hebben.

EDIT2: het heeft iets te maken met de DisplayPort-aansluiting of -kabel. Ik probeer zo een andere kabel, en anders stuur ik hem terug.

AverageNL wijzigde deze reactie 25-01-2020 14:39 (41%)

• marwatt
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 15:27
DP kan ook problemen hebben van EMI door de gasveer in bureaustoelen. Gebeurt het als je rechtstaat of je verzet? ( Adhv je leunen opmerking)

• AverageNL

AverageNL

Stagiair nieuwsredactie
Daar zou ik echt nooit aan gedacht hebben, dit zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld. Het leek inderdaad erger te worden wanneer ik mijn stoel verstelde.

Ik heb inmiddels de meegeleverde kabel vervangen met een nieuwe, en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad. De nieuwe kabel is silver plated met shielding, dus mogelijk heeft dat de problemen met EMI opgelost. Dank voor de hulp :)

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 26-01 17:29
Vraag MBT IPS schermen misschien in zijn algemeen:
Hebben IPS schermen een grotere kans op inbranden van beeld? Ik las bij een review over
Asus TUF Gaming VG27AQ dat iemad hier last van had. Had er al jaren niet meer van gehoord, maar misschien omdat ik nooit IPS gebruikt gemaakt heb en nu eigenlijk pas interesse erin krijg.

• ikbenben
init6 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:59:
Vraag MBT IPS schermen misschien in zijn algemeen:
Hebben IPS schermen een grotere kans op inbranden van beeld? Ik las bij een review over
Asus TUF Gaming VG27AQ dat iemad hier last van had. Had er al jaren niet meer van gehoord, maar misschien omdat ik nooit IPS gebruikt gemaakt heb en nu eigenlijk pas interesse erin krijg.
Naar mijn weten is een IPS gewoon een LCD/LED monitor en de kans op inbranden is bijna zo goed als onbestaande.

• ikbenben
Iemand die op mijn vraag een antwoord weet?

Ik heb deze monitor alvast gekocht in afwachting van de aankoop van een nieuwe pc. Echter heeft mijn huidige video kaart enkel een DVI, hdmi en mini DP poort. Aangezien de hdmi al verbonden is met mijn surround is er enkel nog de mini DP die vrij is. Mijn huidige monitor is verbonden met DVI. Echter zit er geen mini DP=> DP kabel bijgeleverd dus kan ik de monitor momenteel nog niet gebruiken.
Nu heb ik wel nog een DVI=>hdmi kabel beschikbaar maar in de handleiding staat het volgende

Zou het kwaad kunnen als ik het op deze manier ga aansluiten of zou ik het niet riskeren ivm eventuele schade?

• Lord_Dain
Compatibility issues lijkt me niet hetzelfde als mogelijk schade. Ik zou het in ieder geval niet doen, zonde als het wel fout gaat. Waarom geen minidp -> dp kabel scoren?

• ikbenben
Lord_Dain schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:32:
Compatibility issues lijkt me niet hetzelfde als mogelijk schade. Ik zou het in ieder geval niet doen, zonde als het wel fout gaat. Waarom geen minidp -> dp kabel scoren?
Dat dacht ik ook maar je weet maar nooit.
Wel ja, aangezien dit maar een tijdelijke oplossing is tot dat ik mijn nieuwe pc heb, wil ik geen extra geld besteden aan een kabel die ik nadien niet meer nodig ga hebben.
Ondertussen al een collega gecontacteerd die er morgen eentje gaat meebrengen, probleem is dus opgelost :)

• Janspook
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:03

Janspook

Fryslân boppe

Mijn vraag is heel simpel.
Heb nieuwe schermen voor het eerst IPS.
Nu is mijn vraag is dit normaal? (gaat om de backlight beelding)
https://tweakers.net/ext/f/gyosS9nCTTIZKKr8gcL76DCk/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Bk90NsLcOl5aBa2CFMBuslpy/thumb.jpg

Modbreak:Dit kan prima in LG27GL850 - Ervaringen en levertijden. Merge.

br00ky wijzigde deze reactie 27-01-2020 21:00 (10%)

Gewoon een spook

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True