Hangt van de belichting van jouw foto's af, maar zo lijkt het wel extreem ja...
Op het oog valt het het meeste op als het zwart is.biomass schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:54:
Hangt van de belichting van jouw foto's af, maar zo lijkt het wel extreem ja...
Foto is gemaakt met een iphone 11 pro max, heb verder geen verstand van belichting enzo.
Gewoon een spook
Omruilen en hopen dat het beter wordt?Xenosync schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:57:
https://www.coolblue.nl/a...s-backlight-bleeding.html
Hier krijg je een idee wat je precies hebt.
Gewoon een spook
Je hebt er recht op, alleen jammer genoeg zou het bij het volgende model precies hetzelfde kunnen zijn. Ik persoonlijk zou hem wel omruilen.
Wat ik wel raar vind is dat ik op het werk een hp elitedisplay 243 heb, deze heeft ook IPS.Xenosync schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:01:
Je hebt er recht op, alleen jammer genoeg zou het bij het volgende model precies hetzelfde kunnen zijn. Ik persoonlijk zou hem wel omruilen.
Maar daar heb ik deze klachten niet.
Naja zal ze wel gaan omruilen, want dit is ook niks
Gewoon een spook
Ik heb hetzelfde model en moet zeggen dat ik het niet zo extreem heb als dit. heel lichtjes rechts onderin maar meer haast niet.Janspook schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:02:
[...]
Wat ik wel raar vind is dat ik op het werk een hp elitedisplay 243 heb, deze heeft ook IPS.
Maar daar heb ik deze klachten niet.
Naja zal ze wel gaan omruilen, want dit is ook niks
Kan je daar misschien een foto van maken als dat lukt?Xenosync schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:03:
[...]
Ik heb hetzelfde model en moet zeggen dat ik het niet zo extreem heb als dit. heel lichtjes rechts onderin maar meer haast niet.
Gewoon een spook
Met de mobiele site kan ik geen onderwerp koppelen, maar meerdere reviewers in de pricewatch noemen de IPS glow als minpunt. Vergelijk daar je foto's eens mee?
Zover ik kan zien hebben zij geen foto's bij geplaatst.biomass schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:07:
Met de mobiele site kan ik geen onderwerp koppelen, maar meerdere reviewers in de pricewatch noemen de IPS glow als minpunt. Vergelijk daar je foto's eens mee?
Gewoon een spook
Ik heb zelf deze monitor pricewatch: LG 24BK55WD-B Zwart en die geeft heel lichte, maar uniforme, backlight glow bij 100% Brightness, en dat komt totaal niet overeen met jouw foto. Als je foto 'natuurgetrouw' genoeg is (dus niet het effect overdrijft), stuur die dan eens op naar de winkel? Het lijkt iig niet op het exemplaar in deze video YouTube: LG 27GL850 Review, Is This The Ultimate 1440p 144Hz Gaming Monitor?
Ik ben op Reddit een topic tegen gekomen die ook dit probleem aanhaalde bij deze monitor. Echter lijkt het telkens veel extremer te zijn op foto dan in real life. Er was iemand die met een spiegelreflex en de juiste instellingen er een foto van genomen had en het effect was veel minder zichtbaar en kwam overeen met hoe het er in het echt uitziet.
Ik heb dit scherm sinds gisteren maar heb het maar heel kort getest en verder nog niet gebruikt. Wel heb ik eens getest met een zwart scherm en ik zag zo goed als niks van de ips glow. Nu ja, het staat ook niet opgesteld in een verdonkerde ruimte, wat op zich ook al het effect verminderd.
Ik heb dit scherm sinds gisteren maar heb het maar heel kort getest en verder nog niet gebruikt. Wel heb ik eens getest met een zwart scherm en ik zag zo goed als niks van de ips glow. Nu ja, het staat ook niet opgesteld in een verdonkerde ruimte, wat op zich ook al het effect verminderd.
AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro
Ik ben er inmiddels over uit doe ze terug, vind 27 net wat te grootikbenben schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:59:
Ik ben op Reddit een topic tegen gekomen die ook dit probleem aanhaalde bij deze monitor. Echter lijkt het telkens veel extremer te zijn op foto dan in real life. Er was iemand die met een spiegelreflex en de juiste instellingen er een foto van genomen had en het effect was veel minder zichtbaar en kwam overeen met hoe het er in het echt uitziet.
Gewoon een spook
Die foto's dat lijkt me erg sterk, hoe ziet het er met het blote oog uit? een telefooncamera laat meestal een veel ergere glow zien dan het menselijk oog. op welke brightness staan de monitoren? heb je verder een volledig donkere ruimte of nog andere lampen in de ruimte?
Dit had je natuurlijk van te voren al kunnen bedenken, aan de andere kant went het heel snel. Ik weet niet hoe lang je de monitoren hebt maar je zal zien dat als je er een week mee werkt je eigenlijk niet meer terug wil.Janspook schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:09:
[...]
Ik ben er inmiddels over uit doe ze terug, vind 27 net wat te groot
[ Voor 43% gewijzigd door Lord_Dain op 27-01-2020 21:12 ]
Menselijk oog is het zeker minder erg, maar irriteer mij er wel aan. Daarbij heb ze nu 2 dagen en vind het echt te groot. Moet mijn hoofd te veel bewegen wil ik naar het naar het andere scherm kijkenLord_Dain schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:11:
Die foto's dat lijkt me erg sterk, hoe ziet het er met het blote oog uit? een telefooncamera laat meestal een veel ergere glow zien dan het menselijk oog. op welke brightness staan de monitoren? heb je verder een volledig donkere ruimte of nog andere lampen in de ruimte?
[...]
Dit had je natuurlijk van te voren al kunnen bedenken, aan de andere kant went het heel snel. Ik weet niet hoe lang je de monitoren hebt maar je zal zien dat als je er een week mee werkt je eigenlijk niet meer terug wil.
Gewoon een spook
Net nog eens getest en zo ziet het er bij mij uit, dus met een Samsung Galaxy S8 getrokken.

Dit geeft dus een totaal vertekend beeld, ik zie zo goed als niks van ips glow of backlight bleed. Irl is het dus veel minder erg dan dat de meeste foto's doen vermoeden.
Die vlek bovenaan is zelfs van de flits (had ik beter uitgezet), dus geen extreme vlekken.

Dit geeft dus een totaal vertekend beeld, ik zie zo goed als niks van ips glow of backlight bleed. Irl is het dus veel minder erg dan dat de meeste foto's doen vermoeden.
Die vlek bovenaan is zelfs van de flits (had ik beter uitgezet), dus geen extreme vlekken.
[ Voor 12% gewijzigd door ikbenben op 27-01-2020 23:13 ]
AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro
Heb vandaag ook dit scherm ontvangen, erg tevreden!
Kom van een ASUS VG278HE, zonder displayport, moest wel over i.v.m. nieuwe build zonder DVI.
Misschien een gekke vraag maar hoe krijg ik het scherm op 144hz?
Zowel via de windows optie, beeldscherm adapter als via Nvidia-configuratischerm kan ik max 120hz kiezen.
Monitor is aangesloten via DP, GFX op dit oude systeem is een Nvidia 680.
Kom van een ASUS VG278HE, zonder displayport, moest wel over i.v.m. nieuwe build zonder DVI.
Zowel via de windows optie, beeldscherm adapter als via Nvidia-configuratischerm kan ik max 120hz kiezen.
- Drivers geinstalleerd
- Heb de drivers geupdate met dit scherm aangesloten.
- Adaptive Sync uitgeschakeld.
[ Voor 7% gewijzigd door A-Waxxx op 27-01-2020 23:29 ]
Raar, bij mij staat het gewoon op 144Hz.
Je 680 is het probleem. nVidia kaarten van die generatie gaan simpelweg niet voorbij de 120hz.A-Waxxx schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:15:
Heb vandaag ook dit scherm ontvangen, erg tevreden!
Zowel via de windows optie, beeldscherm adapter als via Nvidia-configuratischerm kan ik max 120hz kiezen.Misschien zie ik iets over het hoofd.
- Drivers geinstalleerd
- Heb de drivers geupdate met dit scherm aangesloten.
- Adaptive Sync uitgeschakeld.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
ok hier even een post van mijn bevindingen sinds gisteren ook deze monitor in huis
weliswaar de 27gl83 versie maar die is bijna hetzelfde (same panel), gekocht afgelopen zondag toen hij afgeprijsd was naar 419,- bij coolblue.
In windows geeft die aan dat het de 27gl850 is
hij kwam niet meer uit de slaapmodus (alleen met stekker dp kabel of power opnieuw erinsteken), opgelost door driver te downloaden van LG sindsdien geen problemen meer gehad.
Ook gecheckt of ik last had van backlightbleeding , ja er is een beetje backlightbleeding , vooral op (vertekende) fotos die je maakt met je mobiele telefoon. Maar bij gewoon gebruik valt met het blote oog weinig op.)
Wel heb ik de helderheid verlaagd naar 37% want die stond standaard uit de doos veel te fel op 100%.
naast mijn dell 2713hm ips scherm kan ik niet veel meer blacklight detecteren.
Dit is mijn 1ste 144 hz monitor, wat een verschil met mijn oude 60hz dell. (ik was eerst wat sceptisch of ik verschil zou zien)
Ik wilde benchmarks draaien of hij daadwerkelijk 144hz haalde, maar na een paar potjes MOW COD te hebben gespeeld. Weet ik het zeker, deze monitor heeft alles in huis om lekker te kunnen gamen, Ik haalde opmerkelijk hogere killscores, en ook de eventueel aan te zetten cross hair zorgt voor een (pay to win cheat).
al met al erg blij met de monitor
weliswaar de 27gl83 versie maar die is bijna hetzelfde (same panel), gekocht afgelopen zondag toen hij afgeprijsd was naar 419,- bij coolblue.
In windows geeft die aan dat het de 27gl850 is
hij kwam niet meer uit de slaapmodus (alleen met stekker dp kabel of power opnieuw erinsteken), opgelost door driver te downloaden van LG sindsdien geen problemen meer gehad.
Ook gecheckt of ik last had van backlightbleeding , ja er is een beetje backlightbleeding , vooral op (vertekende) fotos die je maakt met je mobiele telefoon. Maar bij gewoon gebruik valt met het blote oog weinig op.)
Wel heb ik de helderheid verlaagd naar 37% want die stond standaard uit de doos veel te fel op 100%.
naast mijn dell 2713hm ips scherm kan ik niet veel meer blacklight detecteren.
Dit is mijn 1ste 144 hz monitor, wat een verschil met mijn oude 60hz dell. (ik was eerst wat sceptisch of ik verschil zou zien)
Ik wilde benchmarks draaien of hij daadwerkelijk 144hz haalde, maar na een paar potjes MOW COD te hebben gespeeld. Weet ik het zeker, deze monitor heeft alles in huis om lekker te kunnen gamen, Ik haalde opmerkelijk hogere killscores, en ook de eventueel aan te zetten cross hair zorgt voor een (pay to win cheat).
al met al erg blij met de monitor
[ Voor 3% gewijzigd door xdc op 28-01-2020 15:38 ]
slimmehotspot.nl
Ik heb de monitor nu een dag of 10 in gebruik en ik houd hem, de IPS glow linksonder en een kleine plek backlightbleeding net links van de rechteronderhoek (iemand dit ook?) zijn bij het opstarten van de computer wel te zien maar tijdens gamen / productiviteit merk ik het niet en dus is het voor mij acceptabel.
Ik heb dan wel de brightness lager staan dan 20 en heb in mijn kamer slechts 1 gedimde lamp als omgevingslicht. De VA monitor doet nu dienst als 2e monitor, wel een beetje zonde zo'n mooie VA 144Hz monitor als 2e monitor, maar het is ff niet anders
Ik heb dan wel de brightness lager staan dan 20 en heb in mijn kamer slechts 1 gedimde lamp als omgevingslicht. De VA monitor doet nu dienst als 2e monitor, wel een beetje zonde zo'n mooie VA 144Hz monitor als 2e monitor, maar het is ff niet anders
HIER vind je een heel uitgebreide uitleg over het scherm en hoe zij het gekalibreerd hebben. Ik ga hun instellingen eens proberen.
Mijn HD ASUS werkte wel op 144hz via DVI, maar dit zal dan waarschijnlijk te maken hebben met hogere resolutie?Blaat schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 06:19:
[...]
Je 680 is het probleem. nVidia kaarten van die generatie gaan simpelweg niet voorbij de 120hz.
Gisteren een LG27GL850 gekocht. Zat ik te zoeken waarom ik geen audio hoorde, ik zag de monitor er toch echt bij staan bij de Speakers.
Blijkt er gewoon geen speaker in te zitten.
IPS glow hier, als ik er goed voor ga zitten is het nagenoeg niet aanwezig.Lord_Dain schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:21:
Ik heb de monitor nu een dag of 10 in gebruik en ik houd hem, de IPS glow linksonder en een kleine plek backlightbleeding net links van de rechteronderhoek (iemand dit ook?) zijn bij het opstarten van de computer wel te zien maar tijdens gamen / productiviteit merk ik het niet en dus is het voor mij acceptabel.
Idem, bij mij staat die ook bij audio devices terwijl er geen speakers inzitten. Volgens mij komt dit omdat er een hoofdtelefoon aansluiting op zit.init6 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:48:
Gisteren een LG27GL850 gekocht. Zat ik te zoeken waarom ik geen audio hoorde, ik zag de monitor er toch echt bij staan bij de Speakers.
Hadden ze voor mij niet hoeven doen, ik liep nu te kutten na een NVIDIA driver update dat mijn VK222H niet meer gevonden werd als Audio device.ikbenben schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:15:
[...]
Idem, bij mij staat die ook bij audio devices terwijl er geen speakers inzitten. Volgens mij komt dit omdat er een hoofdtelefoon aansluiting op zit.
De IPS glow die ik heb ben ik al zo gewoon (heeft een weekje of 3 geduurd) dat ik het echt niet meer merk. :-)
Ik merk dat ik steeds de brightness iets aan het terugschroeven ben. Er komt zoveel licht uit het scherm... Ik dacht gister dat mijn scherm kapot was maar bleek dat ik de brightness al op 0 had staan en niet lager kon (wou nog iets lager)...
Zelfs op brightness 0 is het prima te doen in de late avonduurtjes.
Een lampje achter het scherm doet wonderen bij IPS glow en zorgt ook nog eens voor een veel beter contrast. Mijn scherm heeft toch best wel zichtbaar last van IPS glow in een volledig donkere kamer. Maar als ik een lampje achter mijn scherm aanzet dan is zwart ook echt pikzwart. Zelfs op een foto (gemaakt met mijn telefooncamera) is mijn scherm vrijwel volledig zwart als er een lampje achter het scherm aanstaat.
Zelfs op brightness 0 is het prima te doen in de late avonduurtjes.
Een lampje achter het scherm doet wonderen bij IPS glow en zorgt ook nog eens voor een veel beter contrast. Mijn scherm heeft toch best wel zichtbaar last van IPS glow in een volledig donkere kamer. Maar als ik een lampje achter mijn scherm aanzet dan is zwart ook echt pikzwart. Zelfs op een foto (gemaakt met mijn telefooncamera) is mijn scherm vrijwel volledig zwart als er een lampje achter het scherm aanstaat.
Ik heb hem inmiddels een paar keer omgeruild, en links onderin blijft bij deze monitor altijd een ding, voor zover ik heb kunnen zien. In de andere hoeken zou het praktisch afwezig moeten zijn als je er op de juiste manier voor zit.
Brightness heb ik zelf ook op maximum 10 staan inderdaad. Alleen als de zon op mijn computerkamer staat, is het een beetje aan de lage kant. 's Avonds vind ik volledig wit nog net te doen daarmee.
Brightness heb ik zelf ook op maximum 10 staan inderdaad. Alleen als de zon op mijn computerkamer staat, is het een beetje aan de lage kant. 's Avonds vind ik volledig wit nog net te doen daarmee.
Normaal gezien zou je brightness op +-120cd/m² moeten instellen en dat komt op dit display op ongeveer 23 uit. Kleurtemperatuur heb ik op 6000K gezet, dit zou volgens metingen het dichtst 6500K benaderen.
Dit heb ik gevolgd :
Dit heb ik gevolgd :

Dit werkt alleen als je ook het daar gelinkte ICC profiel hebt gedownload en geïnstalleerd, heb je dat gedaan?ikbenben schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:55:
Normaal gezien zou je brightness op +-120cd/m² moeten instellen en dat komt op dit display op ongeveer 23 uit. Kleurtemperatuur heb ik op 6000K gezet, dit zou volgens metingen het dichtst 6500K benaderen.
Dit heb ik gevolgd :
[Afbeelding]
Net ff getest en daarna laten meten met mijn Xrite Colormunki. Drama

[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 29-01-2020 14:05 ]
Nee, niet gedaan. Net zoals deze instellingen kan het idd niet voor elk scherm gelijk zijn, maar mijn indruk is dat deze kleine aanpassingen wel een mooi resultaat geeft. Of het daarmee correct is weet ik niet want ik heb geen colorimeter, maar puur op het zicht is het een verbetering.Lord_Dain schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:52:
[...]
Dit werkt alleen als je ook het daar gelinkte ICC profiel hebt gedownload en geïnstalleerd, heb je dat gedaan?
Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een 27GL83A-B. Mijn ervaring is hetzelfde. Linksonder in de hoek zit de meeste glow. Dat is ook de enige plek die op blijft vallen tijdens werkzaamheden/gamen. De overige hoeken hebben ook glow, maar dit valt amper tot niet op bij dagelijks gebruik.ap3nr0ts schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:24:
Ik heb hem inmiddels een paar keer omgeruild, en links onderin blijft bij deze monitor altijd een ding, voor zover ik heb kunnen zien. In de andere hoeken zou het praktisch afwezig moeten zijn als je er op de juiste manier voor zit.
Ik had er nog één besteld. Wou een tweede voor naast het eerste scherm. Had stiekem gehoopt dat de glow op de tweede monitor minder zou zijn, maar dat bleek niet het geval. De 'vlek' linksonder was juist veel opvallender en stoorde mij. Omgeruild voor een nieuwe en weer hetzelfde verhaal. Waar ik de glow bij monitor nummer één aanwezig maar acceptabel vond, is dit bij monitor twee en drie niet het geval. Ook scherm drie gaat dus retour. Blijkbaar heb ik mazzel gehad met het eerste scherm.
Ik ga er niet meer bestellen. Dat wil ik de winkel niet aandoen. Ik wacht wel wat de toekomst brengt qua monitoren en gebruik tot die tijd mijn 24" Dell als 2e scherm.
Simpelweg in Windows het audiodevice LG27GL850 disablen is voldoende.init6 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:16:
[...]
Hadden ze voor mij niet hoeven doen, ik liep nu te kutten na een NVIDIA driver update dat mijn VK222H niet meer gevonden werd als Audio device.
Vanmiddag krijg ik vanuit coolblue de LG27GL850 binnen, ben wel benieuwd wat ze met al die teruggestuurde schermen doen, of dat echt 2de kansjes worden of dat er een aantal gewoon als nieuw worden behandeld omdat ze binnen een korte termijn en netjes weer ingepakt terug zijn gegaan.
Heb nu een dell ultrasharp u2414h, was toentertijd een super IPS scherm, met prima responsetijd en weinig tot geen overshoot, wel klaagden een hoop mensen toen over backlight bleeding, beetje zelfde als hier. Mijn scherm heeft daar geen last van, voor zover ik kan zien... Dus vanavond, staan ze naast elkaar en zal ik eens even flink kritisch ervoor gaan zitten
Al game/werk ik eigenlijk altijd in een goed verlichte ruimte, dus dat zal al schelen.
Heb nu een dell ultrasharp u2414h, was toentertijd een super IPS scherm, met prima responsetijd en weinig tot geen overshoot, wel klaagden een hoop mensen toen over backlight bleeding, beetje zelfde als hier. Mijn scherm heeft daar geen last van, voor zover ik kan zien... Dus vanavond, staan ze naast elkaar en zal ik eens even flink kritisch ervoor gaan zitten
Ik heb bij Coolblue nog nooit een product ontvangen wat ik als nieuw gekocht had, maar wat uiteindelijk toch gebruikt bleek te zijn. Dat is bij Bol.com de laatste tijd wel anders. Had daar in eerste instantie een scherm gekocht. Bleek bij het uitpakken dat er krasjes achterop zaten en er zaten dikke vette vingerafdrukken op het scherm zelf. Alsof iemand z'n handen ingesmeerd had met zalf om vervolgens het scherm te betasten. Die is meteen retour gegaan.MrDrako schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 06:55:
Vanmiddag krijg ik vanuit coolblue de LG27GL850 binnen, ben wel benieuwd wat ze met al die teruggestuurde schermen doen, of dat echt 2de kansjes worden of dat er een aantal gewoon als nieuw worden behandeld omdat ze binnen een korte termijn en netjes weer ingepakt terug zijn gegaan.
Heb nu een dell ultrasharp u2414h, was toentertijd een super IPS scherm, met prima responsetijd en weinig tot geen overshoot, wel klaagden een hoop mensen toen over backlight bleeding, beetje zelfde als hier. Mijn scherm heeft daar geen last van, voor zover ik kan zien... Dus vanavond, staan ze naast elkaar en zal ik eens even flink kritisch ervoor gaan zittenAl game/werk ik eigenlijk altijd in een goed verlichte ruimte, dus dat zal al schelen.
De monitoren welke ik retour gestuurd heb zou je, m.u.v. de tape op de doos, overigens niet van nieuw kunnen onderscheiden. Monitor nummer 2 en 3 zijn op de voet van monitor nummer 1 geklikt. En heb ook de DP- en voedingskabel van monitor nummer 1 gebruikt. De voet en kabels van de retour gestuurde monitoren zitten dus nog netjes in de ongeopende verpakking/bescherming.
Wel grappig. Mijn situatie lijkt erg op die van jou. Ik kwam van een Dell U2311H. Ook weinig tot geen IPS-glow en backlightbleeding. Ik vond mijn 27GL83A-B in eerste instantie echt tegenvallen wat betreft IPS-glow. (Ik zal de foto's maar niet posten want dan lijkt het verschil echt dramatisch
Er stonden gisteravond 3 tweede kansjes op Coolblue en ik heb zelf alleen perfecte verpakkingen met alle stickers nog erop gehad (was benieuwd wat er met mijn retour is gebeurd, gok 1 van die 3 dan). Ik geloof dat Coolblue het zeker netjes doet hoor.
Vind hun marketing enorm flauwe tekstjes hebben, maar hun klantenservice is wel stellar.
[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 31-01-2020 11:16 ]
In totaal 2 x GL850 besteld en één teruggestuurd.
De laatste heb ik gehouden.
Opvallend:
- Mijn eerste GL850 had ernorme IPS glow links (gele tint) en rechts ook in minde mate (ook gele tint). Geen backlight bleed
- Mijn tweede GL850 had aanvaardbare IPS glow links (witte tint) en tevens aanvaardbaar rechts (gele tint). Echter heeft deze op één spotje onderaan midden wat last van backlight bleed.
Het drastisch verschil in IPS glow heeft ervoor gezorgd dat ik de 2e monitor heb behouden, zelfs al heeft deze (minimal) backlight bleed.
Mijn brightness staat nu overigens op 15 ingesteld (voorheen op 23 zoals hier zo vaak gepost wordt) en dit gaf de extra punch om de IPS glow te verminderen. Na een drietal weken nu, heb ik nergens meer last van en IPS glow is eigenlijk nooit meer opvallend op zwarte schermen. Het scherm is fantastisch :-).
De laatste heb ik gehouden.
Opvallend:
- Mijn eerste GL850 had ernorme IPS glow links (gele tint) en rechts ook in minde mate (ook gele tint). Geen backlight bleed
- Mijn tweede GL850 had aanvaardbare IPS glow links (witte tint) en tevens aanvaardbaar rechts (gele tint). Echter heeft deze op één spotje onderaan midden wat last van backlight bleed.
Het drastisch verschil in IPS glow heeft ervoor gezorgd dat ik de 2e monitor heb behouden, zelfs al heeft deze (minimal) backlight bleed.
Mijn brightness staat nu overigens op 15 ingesteld (voorheen op 23 zoals hier zo vaak gepost wordt) en dit gaf de extra punch om de IPS glow te verminderen. Na een drietal weken nu, heb ik nergens meer last van en IPS glow is eigenlijk nooit meer opvallend op zwarte schermen. Het scherm is fantastisch :-).
Suffe vraag misschien: het lijkt me wel geinig om eens een echte kalibratie op dit scherm te doen. Zijn er bekende partijen of Tweakers waarvan je zo'n colorimeter kan huren? Kopen is al te veel geld voor het verschilt dat ik waarschijnlijk niet eens echt zie, haha.
We zullen vast niet de enige zijn die van een prima monitor van ongeveer 6 jaar oud naar iets nieuws zoeken.Cannoli schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:50:
[...]
<knip>
Wel grappig. Mijn situatie lijkt erg op die van jou. Ik kwam van een Dell U2311H. Ook weinig tot geen IPS-glow en backlightbleeding. Ik vond mijn 27GL83A-B in eerste instantie echt tegenvallen wat betreft IPS-glow. (Ik zal de foto's maar niet posten want dan lijkt het verschil echt dramatisch). In de praktijk valt het echter heel erg mee. Ik moest wel even wennen aan het grote scherm en de kleinere letters, maar eenmaal gewend zou ik nu nooit meer terug kunnen naar de Dell. Dit scherm is zoveel scherper. En de extra werkruimte is ook heerlijk.
Ja, ik zie best wat IPS glow op het nieuwe scherm. Maar vergelijk ik de 2, dan is de oude ondanks zwart beeld en behooorlijke bak licht. Links onderin is inderdaad een vlek zichtbaar bij volledig zwarte achtergronden.
Met en EOS 550D kreeg ik niet de extreme problemen van een aantal mensen hier verholen.
Overigens valt het me op dat het scherm wel een stuk meer spiegelt, die matte afwerking is wat minder, de weerkaatsing van spullen op het bureau of licht op het bureaublad is meer zichtbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door MrDrako op 01-02-2020 12:27 ]
Ik weet niet waar je huis woont, als het bij mij in de buurt is mag je hem wel een keer lenen of doe ik het voor je.ap3nr0ts schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:28:
Suffe vraag misschien: het lijkt me wel geinig om eens een echte kalibratie op dit scherm te doen. Zijn er bekende partijen of Tweakers waarvan je zo'n colorimeter kan huren? Kopen is al te veel geld voor het verschilt dat ik waarschijnlijk niet eens echt zie, haha.
Ik merk juist dat dit vaker gebeurt bij Coolblue. Het lijkt allemaal nieuw maar als je goed kijkt kun je duidelijk zien dat het gebruikte producten zijn. Overigens hoeft dat bij jou natuurlijk niet zo te zijn.Cannoli schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:50:
[...]
Ik heb bij Coolblue nog nooit een product ontvangen wat ik als nieuw gekocht had, maar wat uiteindelijk toch gebruikt bleek te zijn. Dat is bij Bol.com de laatste tijd wel anders. Had daar in eerste instantie een scherm gekocht. Bleek bij het uitpakken dat er krasjes achterop zaten en er zaten dikke vette vingerafdrukken op het scherm zelf. Alsof iemand z'n handen ingesmeerd had met zalf om vervolgens het scherm te betasten. Die is meteen retour gegaan.
Je kunt er zeker van zijn dat terug gestuurde LG schermen gewoon weer in de verkoop gaan. En zeer waarschijnlijk niet als tweede kansje.
No way. Alsof ze daar een horde nieuwe dozen en nieuwe zakjes hebben voor accessoires. Nieuw is nieuw. In België is vooral mediamarkt bekend voor deze soort praktijken.biggydeen2 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:36:
[...]
Ik merk juist dat dit vaker gebeurt bij Coolblue. Het lijkt allemaal nieuw maar als je goed kijkt kun je duidelijk zien dat het gebruikte producten zijn. Overigens hoeft dat bij jou natuurlijk niet zo te zijn.
Je kunt er zeker van zijn dat terug gestuurde LG schermen gewoon weer in de verkoop gaan. En zeer waarschijnlijk niet als tweede kansje.
Ook Coolblue is gewoon een bedrijf die producten die gewoon 100% goed zijn weer moet verkopen. En daar maken ze echt niet altijd tweede hansjes van.Waarez schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:04:
[...]
No way. Alsof ze daar een horde nieuwe dozen en nieuwe zakjes hebben voor accessoires. Nieuw is nieuw. In België is vooral mediamarkt bekend voor deze soort praktijken.
Zo heb ik vorig jaar een nieuwe foodprocessor gekocht waar de voedselresten van de vorige "eigenaar" nog inzaten. En nog geen maand geleden heb ik een nieuwe receiver bij Coolblue gekocht welke overduidelijk al een keertje uit de verpakking was geweest. Maar heel netjes was ingepakt. Dus als je er niet op let dan zag je het niet eens. En ze hebben zelfs toegegeven dat het niet helemaal een nieuw product was. Enige wat ze konden doen was een voucher geven a 20 euro of omruilen voor een nieuw product.
En ik kan me zeker voorstellen dat deze LG schermen vaak geretourneerd zullen worden i.v.m. de IPS glow.
Even afgezien van Coolblue lijkt het bij mij de laatste tijd wel een gewoonte te worden om nieuwe producten te onvangen die vervolgens al een keer uit de verpakking zijn geweest. En eerlijk gezegd wordt ik daar absoluut niet blij van. Lever gewoon een nieuw product of vermeld erbij dat hij al door iemand anders is gebruikt en geeft een paar euro korting.
Overigens heb ik de LG bij Coolblue besteld en was helemaal nieuw. Tot dusver nog steeds tevreden mee!
Ik heb dit bij Coolblue nog nooit meegemaakt, wel bij veel andere webshops (Azerty, Informatique, to name a few). Ik vind het echter iets te makkelijk om zomaar te verwachten dat ze het verlies nemen.biggydeen2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:48:
[...]
Ook Coolblue is gewoon een bedrijf die producten die gewoon 100% goed zijn weer moet verkopen. En daar maken ze echt niet altijd tweede hansjes van.
Zo heb ik vorig jaar een nieuwe foodprocessor gekocht waar de voedselresten van de vorige "eigenaar" nog inzaten. En nog geen maand geleden heb ik een nieuwe receiver bij Coolblue gekocht welke overduidelijk al een keertje uit de verpakking was geweest. Maar heel netjes was ingepakt. Dus als je er niet op let dan zag je het niet eens. En ze hebben zelfs toegegeven dat het niet helemaal een nieuw product was. Enige wat ze konden doen was een voucher geven a 20 euro of omruilen voor een nieuw product.
En ik kan me zeker voorstellen dat deze LG schermen vaak geretourneerd zullen worden i.v.m. de IPS glow.
Even afgezien van Coolblue lijkt het bij mij de laatste tijd wel een gewoonte te worden om nieuwe producten te onvangen die vervolgens al een keer uit de verpakking zijn geweest. En eerlijk gezegd wordt ik daar absoluut niet blij van. Lever gewoon een nieuw product of vermeld erbij dat hij al door iemand anders is gebruikt en geeft een paar euro korting.
Overigens heb ik de LG bij Coolblue besteld en was helemaal nieuw. Tot dusver nog steeds tevreden mee!
Deze service wordt wellicht te vaak 'misbruikt' door mensen. Ik zou dan eerder verwachten dat ze de service aanpassen (bv. max 1-2 producten per jaar retourneren) of een % van de onkosten in rekening brengen op basis van wat er beschadigd is aan de verpakking. Dan kunnen ze dit in mindering op de nieuwprijs nemen en hem als 2e hands aanbieden.
Overigens heeft de maker van het product hier ook een verantwoordelijheid in. Als er tig schermen worden geretourneerd (denk 3 jaar geleden aan de eerste Asus freesync schermen die ontzettend veel BLB en IPS glow hadden en vaak werden geretourneerd) van specifieke producten zou je mogen verwachten dat de webshop hier een vergoeding voor kan vragen. Lever jij een prut product, dan zijn de retourkosten voor jou als maker van het product, als het ware.
[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 02-02-2020 12:59 ]
Had tot nu toe alleen een paar kleurrijke games gespeeld/getest en vond de IPS-glow acceptabel. Net een uurtje Wolfenstein: The New Colossus gespeeld. Bij de donkere levels werd ik echt niet blij. Zelfs met de helderheid op 10 en wat licht in de kamer is die linkerhoek aan de onderkant van het scherm zo opvallend. Veel te licht. En dan te bedenken dat dit het beste scherm was van de drie die ik gehad heb. Zit er serieus over te denken om deze ook maar weer te retourneren.
Ik vrees echter dat als je hier heel gevoelig aan bent dat je geen IPS meer moet kopen. In deze prijsrange hebben zit dit allemaal.
Ik denk niet dat ik er veel gevoeliger voor ben dan andere mensen. Ik heb het aan twee anderen laten zien en beiden viel het al snel op. (Ik heb ze alleen gevraagd of hen iets opviel aan het scherm, niet waar ze naar moesten zoeken). Maar ik geloof wel dat de één zich er meer aan ergert/stoort dan de ander.ikbenben schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:17:
Ik vrees echter dat als je hier heel gevoelig aan bent dat je geen IPS meer moet kopen. In deze prijsrange hebben zit dit allemaal.
Zoals gezegd had ik er vrede mee, totdat ik donkere games ging spelen. Het is net alsof er een rare waas zit over die hoek. Of alsof iemand met een witte lamp op die hoek schijnt.
Maar misschien heb je gelijk en verwacht ik teveel van een scherm in deze prijsklasse.
Eigenlijk bedoelde ik dit ermee, je stoort er je aan of niet.Cannoli schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:26:
[...]
Ik denk niet dat ik er veel gevoeliger voor ben dan andere mensen. Ik heb het aan twee anderen laten zien en beiden viel het al snel op. (Ik heb ze alleen gevraagd of hen iets opviel aan het scherm, niet waar ze naar moesten zoeken). Maar ik geloof wel dat de één zich er meer aan ergert/stoort dan de ander.
Zoals gezegd had ik er vrede mee, totdat ik donkere games ging spelen. Het is net alsof er een rare waas zit over die hoek. Of alsof iemand met een witte lamp op die hoek schijnt.
Maar misschien heb je gelijk en verwacht ik teveel van een scherm in deze prijsklasse.
Ik wist voordat ik het aankocht dat er een risico op is. Ik heb geluk en het valt zeer goed mee op mijn exemplaar vind ik, maar ik was mij er van bewust dat het eventueel erger kon zijn.
Het gaat hem ook over de schermgrootte. De meesten die dit scherm kopen komen van een 24 incher. Ips glow op een groter scherm is nu eenmaal opvallender dan op een kleiner scherm.
Daar heb je ook een goed punt. De glow valt inderdaad meer op omdat je onder een grotere hoek naar de hoeken van het scherm kijkt t.o.v. een 24 inch. Ga ik met mijn bureaustoel recht voor de hoek zitten dan valt het heel erg mee.Waarez schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:45:
Het gaat hem ook over de schermgrootte. De meesten die dit scherm kopen komen van een 24 incher. Ips glow op een groter scherm is nu eenmaal opvallender dan op een kleiner scherm.
Na vandaag toch besloten om de monitor voor retour aan te melden. Juist omdat het beeld zo scherp is en de kleuren heel mooi valt het (mij) continu op dat er linksonder zo'n witte waas in de hoek zit. Ongeveer ter grootte van mijn handpalm. En dat bij een helderheid van 10, wat omgevingslicht en op 80cm afstand van het scherm.
Nadat ik de monitor weer ingepakt had heb ik nog een een uurtje op mijn 24" Dell gegamed. Had verwacht dat dat enorm tegen zou vallen, maar het was juist heerlijk relaxed om naar een (vrijwel) egaal scherm te kijken.
Ik ga geen LG GL-scherm meer bestellen. Ik heb nu een Lenovo Legion Y27q-20 besteld. Hetzelfde paneel als de LG. Ik ga eens kijken of de Lenovo minder glow heeft. Zo niet, dan gaat 'ie retour en laat ik het er maar even bij.
Nadat ik de monitor weer ingepakt had heb ik nog een een uurtje op mijn 24" Dell gegamed. Had verwacht dat dat enorm tegen zou vallen, maar het was juist heerlijk relaxed om naar een (vrijwel) egaal scherm te kijken.
Ik ga geen LG GL-scherm meer bestellen. Ik heb nu een Lenovo Legion Y27q-20 besteld. Hetzelfde paneel als de LG. Ik ga eens kijken of de Lenovo minder glow heeft. Zo niet, dan gaat 'ie retour en laat ik het er maar even bij.
Je bestelt geen LG scherm maar wel een LG paneel..Cannoli schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:28:
Na vandaag toch besloten om de monitor voor retour aan te melden. Juist omdat het beeld zo scherp is en de kleuren heel mooi valt het (mij) continu op dat er linksonder zo'n witte waas in de hoek zit. Ongeveer ter grootte van mijn handpalm. En dat bij een helderheid van 10, wat omgevingslicht en op 80cm afstand van het scherm.

PS. de glow is een stuk beter te doen door het scherm ietwat naar achter te kantelen. Van beide zijden en van onder het scherm zijn de kijkhoeken aanzienlijk beter dan de kijkhoek van boven af bezien.
[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 03-02-2020 23:25 ]
Ik weet het. IPS-glow is een eigenschap van het paneel dus de kans is groot dat de Lenovo het net zo erg heeft. Uit de panel-lottery verhalen op internet haal ik dat er best wat variatie kan zitten tussen verschillende LG GL-monitoren maar ik vond de drie monitoren erg vergelijkbaar qua glow. Alledrie de GL83A-B's hadden vooral een hele sterke witte waas linksonderin. De hoop is dat deze monitoren allemaal uit dezelfde serie kwamen en dat de Lenovo een paneel heeft uit een 'betere' serie. Als de Lenovo hetzelfde heeft dan weet ik 100% zeker dat het aan mij ligt (wat zeer aannemelijk is).Lord_Dain schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:23:
[...]
Je bestelt geen LG scherm maar wel een LG paneel..
Dit heb ik allemaal geprobeerd maar de monitor stond blijkbaar al in de optimale positie want (meer/minder) kantelen maakte het alleen maar veel erger.Lord_Dain schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:23:
[...]
PS. de glow is een stuk beter te doen door het scherm ietwat naar achter te kantelen. Van beide zijden en van onder het scherm zijn de kijkhoeken aanzienlijk beter dan de kijkhoek van boven af bezien.
Wat ik dan weer gelezen heb is dat 144hz panelen juist veel minder last hebben van witte IPS glow maar meer gele IPS glow. Ik heb juist alleen maar gele waas. En een heel klein wit streepje onderin maar die zie je niet.Cannoli schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 00:20:
[...]
Ik weet het. IPS-glow is een eigenschap van het paneel dus de kans is groot dat de Lenovo het net zo erg heeft. Uit de panel-lottery verhalen op internet haal ik dat er best wat variatie kan zitten tussen verschillende LG GL-monitoren maar ik vond de drie monitoren erg vergelijkbaar qua glow. Alledrie de GL83A-B's hadden vooral een hele sterke witte waas linksonderin. De hoop is dat deze monitoren allemaal uit dezelfde serie kwamen en dat de Lenovo een paneel heeft uit een 'betere' serie. Als de Lenovo hetzelfde heeft dan weet ik 100% zeker dat het aan mij ligt (wat zeer aannemelijk is).
Wat je nog zou kunnen testen bij een eventueel nieuw IPS scherm is een lichtbron achter het scherm. Hierdoor verdwijnt de IPS glow vrijwel volledig.
Gele IPS-glow was ook aanwezig bij de schermen. Vooral in de hoeken aan de rechterkant van het scherm. Maar deze glow viel na enkele dagen en bij normaal gebruik niet meer op. Alleen als je gericht keek dan zag je het nog. In tegenstelling tot de witte waas linksonderin, deze bleef opvallen.biggydeen2 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:18:
[...]
Wat ik dan weer gelezen heb is dat 144hz panelen juist veel minder last hebben van witte IPS glow maar meer gele IPS glow. Ik heb juist alleen maar gele waas. En een heel klein wit streepje onderin maar die zie je niet.
Wat je nog zou kunnen testen bij een eventueel nieuw IPS scherm is een lichtbron achter het scherm. Hierdoor verdwijnt de IPS glow vrijwel volledig.
Wat bias lighting heb ik ook geprobeerd maar dat hielp niet echt.
Ik heb sinds een paar dagen een soort van kras in het scherm links onderin. Mogelijk veroorzaakt door stoten tegen een object tijdens het installeren (lag plat op bureau). Het lijkt een barst, maar is een kras. Is er manier om dit te verhelpen?
Update: De Lenovo gaat zonder te testen retour. Doos zag er helemaal nieuw uit. Was verzegeld met Lenovo plakband. Zat zelfs nog een sticker van de leverancier op de doos waaruit bleek dat 'ie 28-01-2020 verstuurd is naar de webshop.
Bij het uitpakken leek het echter alsof de monitor opnieuw ingepakt was. Voet, e.d. zaten niet erg strak in de verpakking. Op het scherm zelf zaten vingerafdrukken en op de achterkant strepen alsof het scherm afgeveegd was. Maar de reden van het retourzenden: Wat een stank! Er kwam een chemische lucht uit de verpakking (van het schermdeel) en van het scherm. Niet te harden. Een soort van glassex in het kwadraat.
Wou het eerst nog een kans geven maar na 5 minuten zat ik met tranende ogen en hondsberoerd over de wc gebogen. Geen idee waar dit scherm mee bewerkt is en of dit vanuit de fabriek zo geleverd wordt of dat dit een gerefurbished model is wat even goed schoongemaakt is voor het inpakken, maar deze komt er hier niet in.
Bij het uitpakken leek het echter alsof de monitor opnieuw ingepakt was. Voet, e.d. zaten niet erg strak in de verpakking. Op het scherm zelf zaten vingerafdrukken en op de achterkant strepen alsof het scherm afgeveegd was. Maar de reden van het retourzenden: Wat een stank! Er kwam een chemische lucht uit de verpakking (van het schermdeel) en van het scherm. Niet te harden. Een soort van glassex in het kwadraat.
Wou het eerst nog een kans geven maar na 5 minuten zat ik met tranende ogen en hondsberoerd over de wc gebogen. Geen idee waar dit scherm mee bewerkt is en of dit vanuit de fabriek zo geleverd wordt of dat dit een gerefurbished model is wat even goed schoongemaakt is voor het inpakken, maar deze komt er hier niet in.
Levensgevaarlijk, eerste wat me te binnen schiet..Corona?Cannoli schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:38:
Update: De Lenovo gaat zonder te testen retour. Doos zag er helemaal nieuw uit. Was verzegeld met Lenovo plakband. Zat zelfs nog een sticker van de leverancier op de doos waaruit bleek dat 'ie 28-01-2020 verstuurd is naar de webshop.
Ik heb mijzelf meteen opgesloten in de slaapkamer en mijn vrouw ge-appt dat ik preventief in quarantaine zit. Oh wacht...zal nog even toevoegen dat ik van haar hou. Just in case!Lord_Dain schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:27:
[...]
Levensgevaarlijk, eerste wat me te binnen schiet..Corona?wel balen en jammer. Welke webshop was het?
Eventuele info m.b.t. webshops deel ik later wel in shopreview(s). Heb mij er laatst zelf ook schuldig aan gemaakt en wil dit topic niet weer vervuilen met discussies over bepaalde webshops.
Ook een mooie en nu uit: ViewSonic Elite XG270QG 27":
https://www.amazon.com/Vi...Ergonomics/dp/B07VP9GS1Q/
[ Voor 56% gewijzigd door wvkreg op 11-02-2020 09:53 ]
Ziet er goed uit. Wel fors duurder dan de LG met marginaal betere specs. (ik kan zo snel niet zien of deze een Gsync module heeft , of alleen Gsync compliant)wvkreg schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:52:
Als deze beter leverbaar is, met een betere prijs wellicht een goed alternatief.
Ik heb mijn monitor nu ongeveer een maandje en ik heb zojuist een dead pixel gekregen..
Het is er maar 1 en valt gelukkig niet zo op maar ik vind het erg irritant dat ik zoveel geld heb neergelegd voor een defect product. Wat zouden jullie doen? Nu gelijk omruilen of nog wachten tot einde garantie periode?
Het is er maar 1 en valt gelukkig niet zo op maar ik vind het erg irritant dat ik zoveel geld heb neergelegd voor een defect product. Wat zouden jullie doen? Nu gelijk omruilen of nog wachten tot einde garantie periode?
En die van mij is ook binnen! Ik zag de voorraad opdrogen bij o.a. Coolblue en Informatique. Ik heb em besteld bij Bol.com.
Ik kom van een oud 22" HP scherm wat bij een standaard desktop PC zat, dus ik ben redelijk weggeblazen door het beeld. Het formaat, de resolutie en ook de refresh-rate is echt zichtbaar. Op mijn oude scherm bewerkte ik soms foto's (Lightroom) maar ik zie nu opeens dat de kleuren veel te verzadigd waren op mijn foto's, omdat mijn oude scherm veel fletser was.
Ja, ik zie wat IPS glow, zeker met een zwart scherm. Maar alleen als het beeld helemaal zwart is. Ik stoor me er te weinig aan om het scherm ervoor terug te sturen.
Trouwens, er zat een klein plastic ringetje bij waar ik me van afvraag waar het voor is. Er staat in de handleiding niks over. In deze unboxing video op 1:47 Iemand enig idee?
Ik kom van een oud 22" HP scherm wat bij een standaard desktop PC zat, dus ik ben redelijk weggeblazen door het beeld. Het formaat, de resolutie en ook de refresh-rate is echt zichtbaar. Op mijn oude scherm bewerkte ik soms foto's (Lightroom) maar ik zie nu opeens dat de kleuren veel te verzadigd waren op mijn foto's, omdat mijn oude scherm veel fletser was.
Ja, ik zie wat IPS glow, zeker met een zwart scherm. Maar alleen als het beeld helemaal zwart is. Ik stoor me er te weinig aan om het scherm ervoor terug te sturen.
Trouwens, er zat een klein plastic ringetje bij waar ik me van afvraag waar het voor is. Er staat in de handleiding niks over. In deze unboxing video op 1:47 Iemand enig idee?
Ik heb het mij ook al afgevraagd maar zelf ook niks over gevonden.Aeon schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:50:
Viel mij gisteren op dat er bij de pricewatch opeens geen prijzen meer staan van Coolblue. En dat de 27GL850, 27GL83A-B en Lenovo y27q-20 opeens (ruim) €50 duurder zijn op hun site. Zouden ze klaar zijn met de mensen die via Tweakers komen/kopen? (Zou mij er wel iets bij voor kunnen stellen. Mensen hier zijn kritischer en sturen denk ik vaker wat terug.)
ik heb deze week de monitor binnen gekregen. Ter vervanging van een 2K 165hz 1ms Dell TN. Negatieven scannen en beoordelen is daar onmogelijk op.
Op de LG is een kwart, linksonder, geel, waardoor rechtsboven blauwer lijkt. Behoorlijk storend! Hebben VA panels dat ook? Anders kijk ik daar naar
Op de LG is een kwart, linksonder, geel, waardoor rechtsboven blauwer lijkt. Behoorlijk storend! Hebben VA panels dat ook? Anders kijk ik daar naar
Ik heb gister deze monitor gekocht bij Coolblue. Voor 499,-. Na 1400 uur was hij ineens 50,- euro duurder. Mazzel voor mij. Nieuwe voorraad en veel vraag dus maar 50 euro erop zeker.
Ik denk niet dat dat de reden is. De monitor was afgelopen week ook een dag €449 bij Bol.com. (En dat was de 2e keer dat ik hem een dag voor die prijs gezien heb bij Bol.) Dus het kan ook goedkoper.auroortje schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:18:
Ik heb gister deze monitor gekocht bij Coolblue. Voor 499,-. Na 1400 uur was hij ineens 50,- euro duurder. Mazzel voor mij. Nieuwe voorraad en veel vraag dus maar 50 euro erop zeker.
Zoals in mijn vorige post gemeld zijn meerdere monitoren plotseling ~€50 duurder geworden bij Coolblue en staan ze opeens ook niet meer in de pricewatch.
Misschien willen ze de klanten niet meer die via Tweakers komen en/of volgen ze een nieuwe strategie waarbij ze niet meer willen concurreren met de laagste prijs. Geen idee. We kunnen er alleen maar naar raden.
Ik heb hem voor 469€ gekocht bij Bol verleden maand.
Zojuist mijn 27GL83A binnengekregen, als upgrade op mijn Dell p2416d.
Alles werkt zo op eerste gezicht zoals je mag verwachten, maar vergeleken met de Dell merk ik wel een milde IPS glow in de rechter onderhoek (links niet, gek genoeg, terwijl meestal daar het probleem lijkt te zitten als ik de verhalen hier en elders zo lees).
Het is een gelige gloed dat een driehoekje beslaat van ongeveer 5x5cm. Ik merk er eigenlijk alleen iets van als ik er heel specifiek op focus onder testomstandigheden, zoals bij uniforme zwarte/donkere achtergronden. Net even een snel een rondje Slay The Spire gedaan, en ingame valt het eigenlijk niet op.
Desondanks vroeg ik me af, wanneer is IPS glow objectief erg genoeg om ruil te overwegen? Dit is namelijk de eerste keer dat ik er mee in aanmerking kom, en ik vind het moeilijk inschatten. Je krijgt sowieso 30 dagen de tijd bij Coolblue, dus ik ben sowieso van plan het een tijdje gewoon uit te proberen, maar toch.
Alles werkt zo op eerste gezicht zoals je mag verwachten, maar vergeleken met de Dell merk ik wel een milde IPS glow in de rechter onderhoek (links niet, gek genoeg, terwijl meestal daar het probleem lijkt te zitten als ik de verhalen hier en elders zo lees).
Het is een gelige gloed dat een driehoekje beslaat van ongeveer 5x5cm. Ik merk er eigenlijk alleen iets van als ik er heel specifiek op focus onder testomstandigheden, zoals bij uniforme zwarte/donkere achtergronden. Net even een snel een rondje Slay The Spire gedaan, en ingame valt het eigenlijk niet op.
Desondanks vroeg ik me af, wanneer is IPS glow objectief erg genoeg om ruil te overwegen? Dit is namelijk de eerste keer dat ik er mee in aanmerking kom, en ik vind het moeilijk inschatten. Je krijgt sowieso 30 dagen de tijd bij Coolblue, dus ik ben sowieso van plan het een tijdje gewoon uit te proberen, maar toch.
Als een gelige gloed rechtsonderin (onder testomstandigheden) het enige is wat jij ziet, dan zou ik hem zeker houden.Henduluin schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:48:
Zojuist mijn 27GL83A binnengekregen, als upgrade op mijn Dell p2416d.
Ik heb drie 27GL83A-B's van Coolblue gehad. Dat gelige hoekje rechtsonderin was er bij alle drie de monitoren en viel mij alleen op als ik er bewust naar keek. Dit in tegenstelling tot de witte waas in de linker onderhoek die bij donkere games en programma's altijd mijn aandacht bleef trekken.
Alle drie de monitoren hadden dezelfde vorm van IPS-glow. Rechtsonder en rechtsboven gelige glow, linksonder wit. Onderstaande foto was de beste van de drie monitoren.
(Foto's zijn trouwens lastig te vergelijken met de praktijk. Op foto's ziet het er al snel veel dramatischer uit. Helderheid monitor op 10. Galaxy S10: F1,5 | 1/8s | ISO500.)

Coolblue heeft last van corona-effect, gooit prijzen bewust omhoog
https://www.rtlz.nl/busin...ovid-19-marketing-prijzen
dit verklaart de prijsverhoging en de verwijderde links op pricewatch.
advies is dan ook de monitor lekker ergens anders te bestellen
https://www.rtlz.nl/busin...ovid-19-marketing-prijzen
dit verklaart de prijsverhoging en de verwijderde links op pricewatch.
advies is dan ook de monitor lekker ergens anders te bestellen
[ Voor 50% gewijzigd door xdc op 24-02-2020 19:24 ]
slimmehotspot.nl
Had zojuist bijna dit exemplaar besteld ter vervanging van mijn Acer Predator XB271HU (TN) maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Door dit topic door te lezen heb ik het gevoel dat ik de juiste beslissing heb gemaakt.
Ik wil heel graag een goed IPS scherm maar ik ben te gevoelig voor glow en dergelijke.
Door dit topic door te lezen heb ik het gevoel dat ik de juiste beslissing heb gemaakt.
Ik wil heel graag een goed IPS scherm maar ik ben te gevoelig voor glow en dergelijke.
Stay hungry, stay foolish!
Had ik ook al naar gekeken maar deze kampt met dezelfde glow problemen.wvkreg schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:52:
Zie https://www.amazon.de/dp/...e=df0&language=nl_NL&th=1
Het blijft dus nog steeds een loterij, misschien kunnen ze daar beter de focus op leggen dan de 1ms willen/kunnen claimen.
Stay hungry, stay foolish!
Ieder zijn ding hoor, maar voor 500 euro ga je geen beter scherm dat dit krijgen.RBN026 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:19:
Had zojuist bijna dit exemplaar besteld ter vervanging van mijn Acer Predator XB271HU (TN) maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Hallo,
Ik heb een stom probleem met mijn 27GL850.
Ondanks dat ik nog geen exacte oorzaak heb kunnen vinden lijkt het wel vaak plaats te vinden bij het schakelen tussen windows en een spel. (het maakt niet uit of ik nou alt-tab of het spel start vanuit windows).
het probleem is dat ik in eens een roze overlay over mijn scherm krijg, mijn 2e scherm heeft dit overigens niet.
Als ik in het menu van de 27GL850 de game mode op een andere instelling zet is het weg, maar de instelling waar die op stond blijft de roze overlay terug plaatsen. Ik krijg dit alleen weg door het scherm een full-reset te geven via het menu.
Aangezien dit nu al een aantal keer is gebeurd en het vrij stom is vroeg ik me af of iemand anders hier ook last van heeft en hoe dit eventueel opgelost kan worden?
Ik heb een stom probleem met mijn 27GL850.
Ondanks dat ik nog geen exacte oorzaak heb kunnen vinden lijkt het wel vaak plaats te vinden bij het schakelen tussen windows en een spel. (het maakt niet uit of ik nou alt-tab of het spel start vanuit windows).
het probleem is dat ik in eens een roze overlay over mijn scherm krijg, mijn 2e scherm heeft dit overigens niet.
Als ik in het menu van de 27GL850 de game mode op een andere instelling zet is het weg, maar de instelling waar die op stond blijft de roze overlay terug plaatsen. Ik krijg dit alleen weg door het scherm een full-reset te geven via het menu.
Aangezien dit nu al een aantal keer is gebeurd en het vrij stom is vroeg ik me af of iemand anders hier ook last van heeft en hoe dit eventueel opgelost kan worden?
Dag luitjes,
Ik heb deze monitor nu een tijdje staan.
Wat ik niet snap zijn de juiste instellingen. Na een nieuwe win10 installatie heb ik in windows ervoor gekozen HDR aan te zetten, in het menu van de monitor kan ik dan sRGB niet meer kiezen.
Kunnen jullie helpen? Wat is nu een goede instelling voor dagelijks gebruik en gamen?
Bij normaal gebruik zoals nu, prima beeld, maar sommige menu's (voor window selectie ) zijn vaak flets en niet scherp.
Hij staat op 1440
Hoop op een paar goede tips.............Thanks!
Ik heb deze monitor nu een tijdje staan.
Wat ik niet snap zijn de juiste instellingen. Na een nieuwe win10 installatie heb ik in windows ervoor gekozen HDR aan te zetten, in het menu van de monitor kan ik dan sRGB niet meer kiezen.
Kunnen jullie helpen? Wat is nu een goede instelling voor dagelijks gebruik en gamen?
Bij normaal gebruik zoals nu, prima beeld, maar sommige menu's (voor window selectie ) zijn vaak flets en niet scherp.
Hij staat op 1440
Hoop op een paar goede tips.............Thanks!
HDR zeker uit in Windows. Dit is verre van een HDR capable monitor.
Volgt de tweaks van RTings.com, zie hier https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b
Als je dat niet wil is gamer 2 met de helderheid naar 65 ook redelijk acceptabel.
Volgt de tweaks van RTings.com, zie hier https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b
Als je dat niet wil is gamer 2 met de helderheid naar 65 ook redelijk acceptabel.
Hey das snel, dankje..........In Windows uit gezet.
Ga de link eens goed bekijken!
En deze: https://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htmReneMMM schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:52:
Hey das snel, dankje..........In Windows uit gezet.
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm
Ik heb deze monitor vandaag geleverd gekregen *rev0.2) maar om de 1 of andere reden kan ik behalve de brightness niets instellen alles is grayed out, weet iemand waar dit door zou kunnen komen?
Game mode aan of automatische helderheid?Tirinium schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:24:
Ik heb deze monitor vandaag geleverd gekregen *rev0.2) maar om de 1 of andere reden kan ik behalve de brightness niets instellen alles is grayed out, weet iemand waar dit door zou kunnen komen?
Presets gebruiken dan kun je wel instellen
Ik heb vooralsnog geen presets kunnen vinden. Wel merkte ik dat ik onder gamer1 dingen kon instellen maar niet onder sgrb. Irritant is ook dat elke keer als ik iets anders opstart het profiel wisselt. Dat kan ik dan wel uitzetten. Maar dan krijg ik toch niet het juiste profiel. Dat is nog een heel zoekplaatje zo.wvkreg schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:11:
Presets gebruiken dan kun je wel instellen
Gamer 1 is een preset instelling 
In sGRB kun je niks instellen, dat is standaard zo. In alle andere wel.
In sGRB kun je niks instellen, dat is standaard zo. In alle andere wel.
[ Voor 24% gewijzigd door wvkreg op 08-03-2020 15:44 ]
Gamer 1 is de enige preset waarin je volledige vrijheid hebt alles in te stellen zoals jij wilt.Tirinium schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:31:
[...]
Ik heb vooralsnog geen presets kunnen vinden. Wel merkte ik dat ik onder gamer1 dingen kon instellen maar niet onder sgrb. Irritant is ook dat elke keer als ik iets anders opstart het profiel wisselt. Dat kan ik dan wel uitzetten. Maar dan krijg ik toch niet het juiste profiel. Dat is nog een heel zoekplaatje zo.
Ik had hem direct teruggestuurd, maar ieder moet zelf weten natuurlijk
En als je oud scherm op 50 zet, was benieuwd of de verschillen nogsteeds zo groot zouden zijn
En als je oud scherm op 50 zet, was benieuwd of de verschillen nogsteeds zo groot zouden zijn
Dat zal ik vanavond eens bekijken dan. Op zich heb ik wel eens erger gehad. Waar ik me meer aan stoor is het feit dat ik last van, eye strain heb en ik vraag me af of dat komt vanwege ongelijke verlichting of omdat de brightness toch nog zo veel hoger lijkt te zijn of misschien is het enkel gewenning.kilo90 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:51:
Trouwens de reden waarom ik voor een nieuwe monitor ging, was omdat de tweede (S-PVA) monitor kuren begon te krijgen met flikkerende lijnen / pixels, ik heb wel nieuwe capacitators op de het powerboard gesoldeerd, maar dat was dit keer helaas niet de oplossing, daarom heb ik de LG als hoofdmonitor nu en mijn oude hoofdmonitor (Eizo EV2455) heb ik doorgeschoven als tweede monitor.
[ Voor 25% gewijzigd door Tirinium op 09-03-2020 12:11 ]
@Tirinium Wat raar, tot op heden heeft zo ongeveer elke 27GL850 linksonder een flinke back IPS glow, deze lijkt bij jou een stuk minder te zijn. Wellicht dat LG iets heeft aangepast en jij een nieuwere revisie hebt? De BLB rechtsonder heb ik volgens mij ook, maar zie hem in dagelijks gebruik niet tot amper. Zit je vaak naar zwarte schermen te kijken via een camera? Ik heb het idee dat het wel meevalt, maar het is volledig persoonlijk in welke mate het wel of niet acceptabel is.
Volgens de doos heb ik een rev0.2, Wat bleed betreft vind ik het inderdaad meevallen alleen de gele glow rechtsonder was in het begin goed merkbaar, na aanpassingen op gamer1 is het al een stuk minder, wel vind ik dat het scherm veel meer light uitstraalt (witte waas) dan het linker scherm (De Eizo) meestal speel ik met een lampje achter het scherm aan en ik zit zelden achter een volledig donker scherm behalve als het om hele donkere spellen gaat. Films kijk ik doorgaans niet op de PC, maar op mijn oled tablet.Lord_Dain schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:08:
@Tirinium Wat raar, tot op heden heeft zo ongeveer elke 27GL850 linksonder een flinke back IPS glow, deze lijkt bij jou een stuk minder te zijn. Wellicht dat LG iets heeft aangepast en jij een nieuwere revisie hebt? De BLB rechtsonder heb ik volgens mij ook, maar zie hem in dagelijks gebruik niet tot amper. Zit je vaak naar zwarte schermen te kijken via een camera? Ik heb het idee dat het wel meevalt, maar het is volledig persoonlijk in welke mate het wel of niet acceptabel is.
Ik gebruik de volgende website om back light bleed te testen: https://www.lightbleedtest.com/
Bij deze foto staat de linker monitor op 50 en de rechter op 25:kilo90 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:51:
/f/image/SNgdSbET2YpxLy3hhQq6RKEW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe heeft iedereen hier zijn monitor gekalibreerd? ik heb Lagom en Calibrize geprobeerd, maar ik heb toch de nodige problemen, zo moet de black stabilizer volledig op 0 gezet worden anders zijn de zwart-waardes te licht, alleen heb ik dan ook grootte problemen met contrast / brightness juist te krijgen. uiteindelijk heb ik het gevoel dat wit, te wit blijft en dat er een licht blauwe waas in zit, maar als ik de R/G/B setting aanpas, levert dat eigenlijk geen verbetering op.
Nog een ander iets, wanneer ik http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php open en heen en weer scroll flikkert het beeld enorm op de LG, op de Eizo geheel niet. Heeft iemand anders dit ook? anders zou dit wel eens het probleem kunnen zijn waardoor ik zoveel last van mijn ogen heb.
Interessant, heb ook even op die site gekeken, beeld flikkert niet maar volgens de site is de resolutie niet goed?Tirinium schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:11:
Nog een ander iets, wanneer ik http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php open en heen en weer scroll flikkert het beeld enorm op de LG, op de Eizo geheel niet. Heeft iemand anders dit ook? anders zou dit wel eens het probleem kunnen zijn waardoor ik zoveel last van mijn ogen heb.
Die staat op 1440, wat nu?