Ok, het duurde even voordat ik begreep wat er gebeurde maar denk dat ik de quirks van deze monitor nu wel redelijk begrijp:
Om te beginnen baalde ik enorm want op diverse foto's kon ik details totaal niet meer terugvinden, het welbekende instagram filter effect waar bij de menselijke porien weg geplamuurd lijken, zo ook waren textures van de kleding niet meer terug te vinden etc. Na wat frustratie dat ik dit niet kon corrigeren ben ik door de presets heen gelopen om te zien of dit effect bij alle modes op het zelfde niveau bleef. Enkel bij profiel "RPG" zag ik een verschil, subtiel maar zeker aanwezig! Ok dus dat vertelt mij ergens in de instellingen een parameter zit die het effect groter en kleiner maakt. Manueel iedere optie nagelopen en uiteindelijk bij uiteraard de laatste optie in het menu.... Saturatie. Deze staat standaard op 50% voor R, G en B. Deze heb ik ik nu voor alle kleuren op 45 gezet en rood zelfs nog een extra stap naar benede met 40.
wat maakte dit een groot verschil zeg - nu is het weer wat ik mag verwachten van een monitor.
Vervolgens de standaard RGB selectie optieuw doorlopen naar wat voor mij natuurlijk oogt en met de saturatie terug geshroeft te hebben kan ik voorlopig uit de voeten met een setting van R96,G93,B100.
En dan blijft er nog de backlight over, Onder normaal gebruik kan ik hier geen opmerkingen over maken maar let wel dat als je het scherm zwart zou maken (ik heb bijvoorbeeld solide zwart als wallpaper) dat je geen zwart te zien zult krijgen. IPS heeft altijd de backlight aan staan en normaal gesproken om zwart te tonen draaien de pixels op zo'n manier dat ze een blokkade vormen. Nu is het net als met lamellen... kijk je er recht op dan werkt de blokkade maar kijk je vanaf een schuine hoek dan kan je hier alsnog tussendoor gluren. Omdat het hier om pixel formaat gaat is het effect lastig te herkennen. In de praktijk wat je kan verwachten is alsof je de zon in je rug hebt dat op je scherm reflecteert. Alles recht voor je ziet er nog OK uit maar alles dat niet recht tegenover je staat lijkt het alsof er een reflectie over het scherm valt.
Je kan dit mitigeren door niet met je neus op het scherm te gaan zitten, des te groter de afstand des te groter de verhouding van het scherm dat onder een acceptabele kijkhoek valt.
Ik denk dat een scherm met deze eigenschappen niet geschikt zal zijn voor fotobewerking op niveau. De kleurwaardes zijn goed (na calibratie) maar het gebrek aan contrast bij donkere kleuren lijkt mij in deze context een spelbreker. Voor gewoon computer gebruik, de backlight glow is even schrikken in het begin maar zie ik niet als storende factor zolang je niet afhankelijk bent van donkere films en horror spellen.
Gamen:
Tja dit is mijn eerste monitor boven de 60-75 Hz dus ga ik natuurlijk roepen: Fenomenaal

hoe dit vergelijkt met andere gaming monitoring kan ik niet over oordelen.
@
c4coupe Deze review vond ik zelf wel inhoudelijk solide:
YouTube: Dell S2721DGF Review – One of the Fastest IPS