Ik denk dat het volgende scherm:Lord_Dain schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:58:
[...]
Dat is een persoonlijke kwestie. Als je zoekt naar een 1440p 144Hz scherm dan wil je dat dit aan een aantal eisen voldoet en dat kan van alles zijn en op basis van die kwalificaties kan je dan uitkomen op een VA of IPS paneel. Ik ben zelf al 2 jaar op zoek naar een IPS 1440p 144Hz paneel en heb de juiste nog steeds niet gevonden. Ik heb dan ook echt alle 3 de paneeltypes geprobeerd (AOC TN paneel, MSI VA paneel (c), Acer IPS paneel) en kwam hierna tot de conclusie dat er geen perfect scherm bestond, voor mij in ieder geval.
IPS paneel:
- - IPS glow
- - Backlight bleeding
+ Responstijd
+ Kleuren
VA paneel:
- - VA glow
- Slechte kijkhoeken
+ Contrast
+ Goede zwartwaarden
TN paneel:
- - - Slechte kijkhoeken
- Kleuren
++ Responstijd
Uiteindelijk ben ik voor een compromis gegaan en dat is een VA scherm geworden. Curved daar heb ik niet eens een afweging in gemaakt, (moet wel zeggen dat er minder non-curved dan curved VA schermen lijken te zijn). De Samsung VA die ik nu heb, daar moest ik even aan wennen, vooral de VA glow (als je in je omgeving lichtbronnen hebt, geeft dit een soort reflectie die de glow versterkt). De curved was niet eens een kwestie van wennen, maar dat kan persoonlijk zijn. Ik ben blijkbaar minder gevoelig voor crush en ghosting dan ik ben voor IPS glow, want ik zie het niet (of lijk het niet te registreren).
Ik denk dan ook dat als iemand op zoek is naar een monitor het vooral belangrijk is om te kijken wat iemand persoonlijk bevalt, en dat kan eigenlijk alleen maar door de monitoren uit te testen en zelf te vergelijken. Zodra er echt een top IPS is, waarbij IPS glow minimaal is en de zwartwaarden goed zijn, dan ga ik deze bestellen. Helaas lijkt de LG dat niet te zijn.
pricewatch: Asus ROG Swift PG35VQ Zwart
door full array local dimming veel van het contrast probleem oplost. Maar dan ben je wel 2500 plus kwijt....