Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 152 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:01
Vroeger gebeurde het al wel eens in zone Antwerpen dat er een goederentrein strandde op de helling van JFK-tunnel onder de Schelde (nu rijden die treinen rond via de Antigoontunnel in de haven). Dan werd er een hulploc gezocht om mee te helpen duwen. Was er geen losse loc direct voorhanden, werd een andere goederentrein aan de kant gezet, en werd die loc gebruikt om te gaan helpen.
In de USA doen ze het net iets anders. Eind juni strandde daar een goederentrein op een helling. Er achter een, naar ik vermoed een toeristische, passagierstrein. In plaats van de loc los te maken, waren de mannen van die passagierstrein redelijk zeker dat ze én hun trein én die goederen tegelijkertijd wel over die helling zouden krijgen. Het begin is moeilijk, maar dan hoor je dat die loc begint te geven.

En ik geef expres het gebruikte materiaal niet, evenals de preview van de video :P
Het duwen begint vanaf 6:00

https://youtu.be/icgH_3dXdOU

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:57
dennistd schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:44:
Ik denk niet dat de trein te duur is: het vliegtuig is veel te goedkoop en de auto is iets te goedkoop.
Ik denk dat NS te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

cordonbleu schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:25:
[...]

Ik denk dat NS te duur is.
Kan je dat ook onderbouwen? Kijkende naar 2019: https://nieuws.ns.nl/ns-j...n-5-jaar-fors-op-vooruit/

Een omzet van 6,6 Miljard en een winst van 214 miljoen.

Ik zou de trein ook graag goedkoper zien, maar ligt dat direct aan de NS? We hebben best moderne en mooie treinen rijden in NL.

Hoe zou het goedkoper moeten? Wie zou dat moeten betalen? Subsidie?

Ik vind het altijd makkelijk om te horen: Het is te duur! Maar leg dan ook uit hoe het goedkoper zou kunnen.

De NS lijkt geen woekerwinst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NS moet in principe 7% (als ik het mij goed herinner) winst maken van het ministerie, maar dat doen ze bij lange na niet.

Lastige is dat de verbruikskosten voor NS ook zijn gestegen. ProRail/NS maken in principe geen gebruik van speciale regelingen vanuit de overheid om goedkoper energie te krijgen bv.
En de meeste winst vanuit NS komt uit vastgoed en commerce, dus niet vanuit het vervoer.

Kan wel een hele lijst op gaan stellen wat het kost om treinen te gaan rijden, maar geloof niet dat NS ansich duur is.

Nederland is gewoon duur. Je wilt niet weten wat ik voor mijn paard betaal maandelijks (en dat is nog excl. dierenarts ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

Hier wat cijfers gevonden van 2017: https://esb.nu/subsidie-i...an-prorail-dan-aan-de-ns/
Reizigers betalen 2 miljard voor vervoer op de rails, en de overheid geeft 0,5 miljard vanwege de ov-studentenkaart.
De NS betaalt ongeveer 100 miljoen aan de staat in de vorm van dividend en als vergoeding voor de concessie.
Alle vervoerders betalen samen 332 miljoen aan ProRail voor gebruik van het spoor.
ProRail ontvangt 2 miljard aan subsidie van de overheid.

Ik denk dat Prorail zelf relatief duur is als je dat vergelijkt met het buitenland. Maar het geld van Prorail wordt wel goed besteedt want het spoor is ook kwalitatief goed vergeleken met het buitenland. De subsidie van 2 miljard is zeker nodig, want die bijdrage van ruim 300 miljoen van de vervoerders is flink te kort.

Maar als je die bijna lege treinen overdag en 's avonds ziet, begrijp je ook dat op die treinen niet of nauwelijks winst wordt gemaakt. Het meeste geld komt gewoon tijdens de ochtendspits en avondspits binnen. Als de NS meer winst wil maken zouden ze veel van die andere treinen moeten schrappen, maar vanwege de concessie is daar weinig in mogelijk.

Ik zie het spoorvervoer overigens niet als directe concurrent van de auto, maar als een alternatief vervoermiddel om veel mensen tegelijkertijd naar de zelfde bestemming te vervoeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Snow_King schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:45:
[...]

Kan je dat ook onderbouwen? Kijkende naar 2019: https://nieuws.ns.nl/ns-j...n-5-jaar-fors-op-vooruit/

Een omzet van 6,6 Miljard en een winst van 214 miljoen.

Ik zou de trein ook graag goedkoper zien, maar ligt dat direct aan de NS? We hebben best moderne en mooie treinen rijden in NL.

Hoe zou het goedkoper moeten? Wie zou dat moeten betalen? Subsidie?

Ik vind het altijd makkelijk om te horen: Het is te duur! Maar leg dan ook uit hoe het goedkoper zou kunnen.

De NS lijkt geen woekerwinst te maken.
Ik gaf een korte mening als reactie op de, in mijn ogen, belachelijke post van dennistd.

Maar ik zal er nu wat uitgebreider op ingaan. Het is namelijk niet alleen mijn mening, maar gewoon de waarheid. Nederland heeft het duurste OV van heel Europa en een van de duurste van de wereld. NS heeft hierin het grootste aandeel. Het Nederlandse OV is 34% duurder dan het Europees gemiddelde.

En de prijzen worden alsmaar hoger. En we hebben nu een minister met een geweldig idee, de prijzen nog hoger maken in de spits om de drukte te dempen. Dit verandert precies niks aan de drukte, maar klopt nog meer geld uit de zakken van de reizigers en maakt het OV nog onbereikbaarder voor degenen waarvoor OV juist bedoelt is. De spits blijft namelijk druk door bijvoorbeeld het grote aandeel forenzen waarbij de baas betaalt en studenten met gratis OV-kaart. Die blijven onveranderd reizen. Alleen de reiziger die de kosten zelf moet betalen wordt hier dus mee geraakt. Die betaalt zich al blauw en mag eventjes nóg meer ophoesten. Denkt de minister dat die mensen voor hun lol met de trein gaan? Die willen ook gewoon naar hun werk.

https://www.nd.nl/nieuws/...20vervoer%20van%20de%20EU.

https://www.parool.nl/nie...-duurste-van-eu~b97c9248/

https://www.rtlnieuws.nl/...duurste-van-eu-dit-waarom

Verder wil ik er nog even aan toevoegen dat de punctualiteitscijfers van de NS in 2022 historisch laag waren. Dit icm de zeer hoge en steeds maar toenemende prijzen van het vervoersbewijs vind ik lastig te verantwoorden.

https://www.nsjaarverslag...ailnet--hsl/punctualiteit

[ Voor 23% gewijzigd door cordonbleu op 21-07-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:35
cordonbleu schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:05:
[...]

En de prijzen worden alsmaar hoger. En we hebben nu een minister met een geweldig idee, de prijzen nog hoger maken in de spits om de drukte te dempen.

[...]
Wouter Koolmees is sinds 2022 geen minister meer, maar tegenwoordig president-directeur van de NS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:14
Zonder mij in de hele discussie te willen mengen, maar die 35% hogere kosten gaan over alle vervoersdiensten, dus inclusief dingen als taxi's en vliegverkeer. Daar was destijds ook in dit topic een hele discussie over. Die 35% gaat dus niet over specifiek wat wij hier in de volksmond 'OV' noemen (trein/tram/bus/metro/veerdiensten) en kan niet gebruikt worden om de kosten van treinkaartjes te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Dus dan zouden "dingen als taxi's en vliegverkeer" in Nederland 3, 4, 5 keer (?) zo duur moeten zijn vergeleken met andere landen om aan die 35% te komen? Die zouden het totaal immers dan zo hoog moeten opkrikken. Is daar een uiteenzetting van? Het lijkt me namelijk niet realistisch. Het lijkt me realistischer dat trein/tram/bus/metro/veerdiensten in beginsel dus ook een heel stuk duurder zijn dan andere landen. Het zal dan inderdaad vast geen 35% zijn. Maar stel dat het 25% is, dan valt het dus allemaal wel mee?

[ Voor 39% gewijzigd door cordonbleu op 21-07-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cordonbleu schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:34:
Dus dan zouden "dingen als taxi's en vliegverkeer" in Nederland 3, 4, 5 keer (?) zo duur moeten zijn vergeleken met andere landen om aan die 35% te komen? Die zouden het totaal immers dan zo hoog moeten opkrikken. Is daar een uiteenzetting van? Het lijkt me namelijk niet realistisch. Het lijkt me realistischer dat trein/tram/bus/metro/veerdiensten in beginsel dus ook een heel stuk duurder zijn dan andere landen. Het zal dan inderdaad vast geen 35% zijn. Maar stel dat het 25% is, dan valt het dus allemaal wel mee?
Er zit nagenoeg geen BTW of accijns op kerosine (met een reden...). Als Nederland dat wel zou doen dat zijn we in 1 dag Schiphol en alle andere vliegvelden kwijt.

Je kan geen appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:58:
[...]

Er zit nagenoeg geen BTW of accijns op kerosine (met een reden...). Als Nederland dat wel zou doen dat zijn we in 1 dag Schiphol en alle andere vliegvelden kwijt.

Je kan geen appels met peren vergelijken.
Euh, in heel de EU zit er geen belasting op kerosine. Hoe is dit dan precies van invloed? Daar zit dan nagenoeg geen verschil in.

Volgens mij begrijp je mijn post niet?
Het OV is in Nederland 35% duurder dan het Europees gemiddelde. Volgens EDIT komt dit vooral door onder andere "dingen als taxi's en vliegverkeer" en niet zozeer "trein/tram/bus/metro/veerdiensten".
Dat trek ik dus in twijfel. Dit zou dus betekenen dat "dingen als taxi's en vliegverkeer" enorm veel duurder zouden moeten zijn vergeleken met andere landen in Europa wanneer "trein/tram/bus/metro/veerdiensten" wel nominaal geprijsd zijn. Dat lijkt mij ongeloofwaardig. Vliegverkeer is in Nederland niet exorbitant duurder dan andere Europese landen. En sowieso niet zoveel duurder dat het de prijzen van het Nederlandse OV 35% boven Europees gemiddelde laat komen als je zou aannemen dat trein/tram/bus/metro/veerdiensten nominaal geprijsd zouden zijn, wat ik dus niet aanneem. trein/tram/bus/metro/veerdiensten zijn in Nederland wel duur. Stel je laat "dingen als taxi's en vliegverkeer" buiten beschouwing, volgens EDIT zou het dan veel lager dan 35% moeten zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door cordonbleu op 21-07-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cordonbleu schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:12:
[...]

Euh, in heel de EU zit er geen belasting op kerosine. Hoe is dit dan precies van invloed? Daar zit dan nagenoeg geen verschil in.

Volgens mij begrijp je mijn post niet?
Het OV is in Nederland 35% duurder dan het Europees gemiddelde. Volgens EDIT komt dit vooral door onder andere "dingen als taxi's en vliegverkeer" en niet zozeer "trein/tram/bus/metro/veerdiensten".
Dat trek ik dus in twijfel. Dit zou dus betekenen dat "dingen als taxi's en vliegverkeer" enorm veel duurder zouden moeten zijn vergeleken met andere landen in Europa wanneer "trein/tram/bus/metro/veerdiensten" wel nominaal geprijsd zijn. Dat lijkt mij ongeloofwaardig. Vliegverkeer is in Nederland niet exorbitant duurder dan andere Europese landen. En sowieso niet zoveel duurder dat het de prijzen van het Nederlandse OV 35% boven Europees gemiddelde laat komen als je zou aannemen dat trein/tram/bus/metro/veerdiensten nominaal geprijsd zouden zijn, wat ik dus niet aanneem. trein/tram/bus/metro/veerdiensten zijn in Nederland wel duur. Stel je laat "dingen als taxi's en vliegverkeer" buiten beschouwing, volgens EDIT zou het dan veel lager dan 35% moeten zijn?
Ik snap je post heus wel, vliegverkeer in Duitsland is een stuk goedkoper dan in Nederland, geen idee of dat 35% is maar het is wel significant. Laatste keer dat ik keek via Duitsland was het goedkoper om vanuit Dusseldorf naar Amsterdam naar Tokyo te vliegen... ipv rechtstreek van Amsterdam naar Tokyo. Terwijl het vanuit Amsterdam naar Tokyo exact hetzelfde vliegtuig was.

Btw, loonkosten, staat van de infra etc... je kan het niet vergelijken met andere landen. Paar jaar geleden waren de snelwegen in Duitsland nog best okay, tegenwoordig mag je blij zijn als je er met 100km/u overheen kan rijden, terwijl 200km/u in Nederland nog best te doen is (don't try this at home).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Zullen we gewoon maar de originele data erbij pakken, en dan ook nog eens de meest actuele versie (stand 2022)?
https://ec.europa.eu/euro...2C_restaurants_and_hotels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/025vtaRJsIgbkbvKArJRNQuLTuA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Aa3hkUnTlk15hQPer2vQ8NAB.png?f=fotoalbum_large
Concerning transport services, Iceland shows the highest PLI among all countries, while Sweden reports the highest prices among EU Member States. The lowest price level among all countries is observed in Türkiye, while Bulgaria is the least expensive EU Member State in this category. Among all 36 countries the highest price level for communication can be found in Norway and the lowest in Romania. Finally, Switzerland stands out with the most expensive restaurants and hotels, while the lowest prices for these services are observed in North Macedonia. Among the EU Member States, these positions are taken by Denmark and Bulgaria respectively.
En de definitie van 'transport services':
Transport services: Passenger transport by railway, by road, by air, by sea and inland waterway and other purchased transport services (e.g. left luggage services, removal services).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
EDIT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:27:
Zullen we gewoon maar de originele data erbij pakken, en dan ook nog eens de meest actuele versie (stand 2022)?
https://ec.europa.eu/euro...2C_restaurants_and_hotels

[Afbeelding]

[...]

En de definitie van 'transport services':

[...]
Volgens deze tabel heeft Nederland dus op 3 Scandinavische landen, IJsland en Zwitserland na de duurste 'transport services' van Europa. Ik denk niet dat we dan kunnen stellen dat het OV in Nederland niet duur is. In die 3 Scandinavische landen is werkelijk alles duurder dan in Nederland en de afstanden zijn er groter want veel grotere landen, IJsland is extreem onherbergzaam en heeft weinig OV, maar daardoor wel relatief duur en Zwitserland staat bekend om zijn dure OV, mede omdat het is omgeven door hoge bergen en dus de infrastructuur schromelijk duur is.

Nederland is een klein land en reizigers leggen dus vergeleken met bijna alle Europese landen relatief kleine afstanden af met het OV. Als je de prijzen per afgelegde kilometer gaat vergelijken gaat het Nederlandse OV al helemaal door het dak.

[ Voor 10% gewijzigd door cordonbleu op 22-07-2023 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 19:25
cordonbleu schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:42:
[...]

Volgens deze tabel heeft Nederland dus op 3 Scandinavische landen, IJsland en Zwitserland na de duurste 'transport services' van Europa. Ik denk niet dat we dan kunnen stellen dat het OV in Nederland niet duur is. In die 3 Scandinavische landen is werkelijk alles duurder dan in Nederland en de afstanden zijn er groter want veel grotere landen, IJsland is extreem onherbergzaam en heeft weinig OV, maar daardoor wel relatief duur en Zwitserland staat bekend om zijn dure OV, mede omdat het is omgeven door hoge bergen en dus de infrastructuur schromelijk duur is.

Nederland is een klein land en reizigers leggen dus vergeleken met bijna alle Europese landen relatief kleine afstanden af met het OV. Als je de prijzen per afgelegde kilometer gaat vergelijken gaat het Nederlandse OV al helemaal door het dak.
Als je prijzen tussen Europese landen gaat vergelijken (niet alleen van OV/transport) dan moet je daar m.i. het hele financiële plaatje bij betrekken. Dus ook lonen, belastingen, levensonderhoud.

En zoals je aangeeft zijn de omstandigheden per land ook weer anders dus niet te vergelijken. Grote afstanden in Zweden gaan door niemandsland, Nederland kent slappe bodem. In een deel van Nederland is het meer een metro/S-bahn net met hoge frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:21:
[...]

Ik snap je post heus wel, vliegverkeer in Duitsland is een stuk goedkoper dan in Nederland, geen idee of dat 35% is maar het is wel significant. Laatste keer dat ik keek via Duitsland was het goedkoper om vanuit Dusseldorf naar Amsterdam naar Tokyo te vliegen... ipv rechtstreek van Amsterdam naar Tokyo. Terwijl het vanuit Amsterdam naar Tokyo exact hetzelfde vliegtuig was.
Maar dat heeft niets te maken met vliegen vanuit Nederland an sich. Je ganse vliegreis wordt belast met een percentage gebaseerd op je vertrekluchthaven. Grote luchthaven heffen een hogere taks dan kleinere luchthavens. En die ganse taks tikt dus door op je ganse vliegreis, en je eventuele terugvlucht. Mocht er een vlucht bestaan tussen Eindhoven en Schiphol, dan was je vlucht naar Tokyo waarschijnlijk ook goedkoper geweest.
Ik heb 2 keer gevlogen vanop Parijs naar Johannesburg. De eerste keer ook vertrokken vanop Düsseldorf, de 2de keer vertrokken van Brussel-Zuid, het treinstation, nog goedkoper. Die heeft als luchthavencode ZYR. Dan wordt je gewoon op een TGV naar CDG gezet.
Antwerpen-Centraal heeft als luchthavencode ZWE, daar is het dan meestal een thalys naar Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Arator schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:33:
[...]

Maar dat heeft niets te maken met vliegen vanuit Nederland an sich. Je ganse vliegreis wordt belast met een percentage gebaseerd op je vertrekluchthaven. Grote luchthaven heffen een hogere taks dan kleinere luchthavens.
Het punt is denk ik dat er in Nederland een vliegtax is.

Luchthavens waaronder Schiphol rekenen inderdaad een fee voor een passagier (bijvoorbeeld voor gebruik van de terminal en voorzieningen, voor geluidsmaatregelen, security fee), daar zie je idd verschillen tussen luchthavens, maar dat staat helemaal los van de NL vliegtax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
https://www.rtlnieuws.nl/...e-internationaal-verschil

Zulke geintjes helpen mensen ook wel uit de trein en in het vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:08
cordonbleu schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:21:
https://www.rtlnieuws.nl/...e-internationaal-verschil

Zulke geintjes helpen mensen ook wel uit de trein en in het vliegtuig.
Wat ik dan raar vind, is dat ze als voorbeeld Roosendaal/Essen - Antwerpen als voorbeeld kiezen. Op grensstations staat toch zowel een NS-automaat als een NMBS/DB-automaat ? Je kunt dan dus gewoon kiezen of je tegen de NS-tarieven reist, of tegen het buitenlandse tarief.

Als ik richting Aken ga, dan kan ik zelfs nog een kaartje kopen in Duitsland zelf. Want op alle stations tot aan Aachen HBf staan gewoon uitcheckpalen waar mijn abo het op doet.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-05 18:05
Oekiejoekie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Wat ik dan raar vind, is dat ze als voorbeeld Roosendaal/Essen - Antwerpen als voorbeeld kiezen. Op grensstations staat toch zowel een NS-automaat als een NMBS/DB-automaat ? Je kunt dan dus gewoon kiezen of je tegen de NS-tarieven reist, of tegen het buitenlandse tarief.

Als ik richting Aken ga, dan kan ik zelfs nog een kaartje kopen in Duitsland zelf. Want op alle stations tot aan Aachen HBf staan gewoon uitcheckpalen waar mijn abo het op doet.
Dit zijn van die dingen die je alleen weet als je vaak reist met het ov. Voor een gemiddelde persoon is dit onmogelijk om alle mogelijke tarieven te weten. Daarom moet de EU ervoor zorgen dat de prijzen uniform worden en bovendien moet de EU ook ervoor zorgen dat de vluchten van en naar de EU belast worden met btw en accijnzen, wat nu ook al het geval is voor treinvervoer. Mensen kunnen alleen een goede, groene keuze maken als de prijzen duidelijk zijn en als de negatieve effecten van je reis verwerkt worden in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:08
handoff schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Dit zijn van die dingen die je alleen weet als je vaak reist met het ov. Voor een gemiddelde persoon is dit onmogelijk om alle mogelijke tarieven te weten. Daarom moet de EU ervoor zorgen dat de prijzen uniform worden en bovendien moet de EU ook ervoor zorgen dat de vluchten van en naar de EU belast worden met btw en accijnzen, wat nu ook al het geval is voor treinvervoer. Mensen kunnen alleen een goede, groene keuze maken als de prijzen duidelijk zijn en als de negatieve effecten van je reis verwerkt worden in de prijs.
Nee, dat NS international om te janken is, daar ben ik het helemaal mee eens. Bij NS international kun je een treinkaartje krijgen, en daar moet je blij mee zijn. Alles wat niet standaard is, kun je alleen telefonisch bestellen...

Als je hetzelfde kaartje bij Deutsche Bahn koopt, dan kun je er ook nog van alles bij krijgen. Bijvoorbeeld een reservering voor je fiets, of city mobil (dat is een voordelige dagkaart voor het OV op je bestemming, zodat je daar gewoon op de bus/tram/metro kunt stappen naar je bestemming)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
handoff schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Eens wat betreft de accijnzen en BTW in de luchtvaart.

Maar uniforme prijzen in de EU voor treinkaartjes, wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 15:22

sus

is druk :+

Bijzonder. Een defecte trein ergens tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe; we rijden het hele traject vanaf Roosendaal nu linkerspoor. Net voorbij Roosendaal 2 treinstellen voorbij die op het rechterspoor staan (SNG 2343 en VIRM 8743). Benieuwd of we in Lage Zwaluwe door kunnen naar Rotterdam :)

Edit:
Blijkbaar net voor Zevenbergen terug naar rechterspoor, maar we reden zo langzaam dat ik die gemist heb :)

[ Voor 16% gewijzigd door sus op 24-07-2023 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Informatiescherm NS op station Enschede is kluts kwijt: vertrek van treinen staat ondersteboven
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/d47rUgL6a4wORMtm8QaD6Fkpztw/diocontent/233691218/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp
_O-
Treinreizigers in Enschede hebben zich maandag wat meer moeten inspannen om informatie over het vertrek en de route van treinen te kunnen lezen. Een van de schermen toonde de tekst op zijn kop. Hengeloër Paul Gubbels legde het vast.

Maar het was zijn dochter die het maandagmiddag ontdekte. „Ik was er zelf al onderdoor gelopen zonder het te zien. We waren met de trein van Hengelo naar Enschede gereden. Er was geen reden voor mij om op informatie over andere treinen te letten.”

Alleen dit bord
Maar zijn twaalfjarige dochter Lidewij attendeerde hem erop. „Hé, pap, moet je nu eens kijken. Het staat op zijn kop”, zei ze. Verbaasd bekeken ze de informatie aan de achterkant. „Die stond wel goed", zegt Gubbels, „evenals de letters en cijfers op de andere informatieschermen.”

Ze hebben er samen even om staan lachen en hij heeft het fotootje gemaakt. Gubbels vertelt dat hij van een conductrice hoorde dat het er eerder die dag ook al verkeerd stond en dat ook zij dat had gefotografeerd. „Ik heb niet gehoord wat zij met die foto heeft gedaan", zegt hij.

Resetten en klaar
Woordvoerster Leonie Bosselaar van NS constateert dat het zo niet hoort. Ze zegt dat er een technische storing is geweest maar dat de techneuten nog niet hebben achterhaald waardoor die is ontstaan. De oplossing bleek het systeem de resetten waarna alle weer juist stond.

Volgens Bosselaar komt verschijnsel niet vaak voor. Januari dit jaar was het echter ook mis en eveneens in Enschede. Enschedeër Lucien Baard legde het vast. Het betreft wel een ander scherm.
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/A-KuTs74d90u7HgpkcXL6iaJP5A/diocontent/233692003/_fill/1600/738/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

[ Voor 67% gewijzigd door Raven op 24-07-2023 17:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Vanwege de werkzaamheden rond Apeldoorn vertrekken de IC's Deventer -> Enschede vier minuten eerder dan gebruikelijk.

Er is geloof ik niks dat de reis naar Almelo zou vertragen en de tegentrein komt pas na de normale vertrektijd aan. Dus: waarom die vier minuten?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Migrator schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:03:
Vanwege de werkzaamheden rond Apeldoorn vertrekken de IC's Deventer -> Enschede vier minuten eerder dan gebruikelijk.

Er is geloof ik niks dat de reis naar Almelo zou vertragen en de tegentrein komt pas na de normale vertrektijd aan. Dus: waarom die vier minuten?
Ik weet niet of het bij jullie bestaat, maar bij ons bestaat een tijdelijke snelheidsbeperking, naast of na werken, bijvoorbeeld als er aan het ballastbed is gewerkt en de steenslag moet zich nog zetten. Dan krijgen wij ook schattingen van vertragingen, 2 minuten voor een reizigerstrein, 4 minuten voor een goederen bijvoorbeeld. Dat heeft dan meer te maken met het konvooi terug op baansnelheid te brengen na de werken. Sommige bestuurders zijn iets "heviger" en rijden die vertraging er terug uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:55
Migrator schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:03:

Omdat de IC keert op spoor 1 en er voldoende tijd tussen vertrek en aankomst van de volgende moet zitten. Normaal gesproken vertrekt ie om .00/.30 en komt de IC vanuit Enschede ook om .00/.30 aan, dat kan natuurlijk niet. Nu is vertrek .56/.26 en aankomst .03/.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

dennistd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Omdat de IC keert op spoor 1 en er voldoende tijd tussen vertrek en aankomst van de volgende moet zitten. Normaal gesproken vertrekt ie om .00/.30 en komt de IC vanuit Enschede ook om .00/.30 aan, dat kan natuurlijk niet. Nu is vertrek .56/.26 en aankomst .03/.33
Juist, een beetje schuiven is dan wel nodig ja. Is 7 minuten daarvoor echter niet wat veel? Vooral het naar voren halen van een vertrektijd met meer dan een minuut is niet echt reizigersvriendelijk. Nu wist ik zelf toevallig wel dat de vertrektijd vervroegd was, maar het had me zo kunnen gebeuren dat ik om :28 zoals altijd het perron op loop en de trein al weg is :p
Arator schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Ik weet niet of het bij jullie bestaat, maar bij ons bestaat een tijdelijke snelheidsbeperking, naast of na werken, bijvoorbeeld als er aan het ballastbed is gewerkt en de steenslag moet zich nog zetten. Dan krijgen wij ook schattingen van vertragingen, 2 minuten voor een reizigerstrein, 4 minuten voor een goederen bijvoorbeeld. Dat heeft dan meer te maken met het konvooi terug op baansnelheid te brengen na de werken. Sommige bestuurders zijn iets "heviger" en rijden die vertraging er terug uit.
Van een snelheidsbeperking heb ik niets gemerkt, we kwamen veel te vroeg aan bij het volgende station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 17:30
Onbekend schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:38:
het spoor is ook kwalitatief goed vergeleken met het buitenland.
'Kwaliteit' moet je altijd kwalificeren. Kwaliteit voor wat? High throughput forenzenverkeer? Zeker. Hoge snelheden met comfort? Nou, ik ken er meer dan 1 die alleen al daarom het spoor in Nederland mijden: veel te hobbelig. Kwaliteit van de bouwwerken? Dat geloof ik graag. Vaak denk ik dat hier teveel aan wordt uitgegeven, al weet ik niet zeker wie wat precies betaald bij bijv. een station, kan me voorstellen dat gemeentes hier ook centen bij leggen. Maar stations in het buitenland zijn bijna altijd eenvoudiger (ik ken geen land dat overal gelijkvloers instappen bied bijv.). Niet dat het slecht is, maar je zou je kunnen afvragen of dat belangrijker was dan die hobbels waar ik op die houten NS banken ook vaak echt niet blijf zitten.

Ik heb dan toch een lichte voorkeur voor de Franse prioriteiten: strak HSL spoor naar alle grote steden met hoog comfort aan boord, in ruil voor verpauperde stations (hoofdsteden incluis) en lagere prijzen voor regulier treinverkeer.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-05 06:14
Migrator schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:49:
[...]

Juist, een beetje schuiven is dan wel nodig ja. Is 7 minuten daarvoor echter niet wat veel?
7 minuten is de standaard keertijd van een IC. Als je het krapper maakt is er een wisselmachinist nodig die alvast de andere cabine gereedmaakt en daar heeft NS nu ook niet per se de luxe voor op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Extraxyz Deze 7 minuten is het verschil tussen het vertrek van de vorige en aankomst van de volgende. De keertijd is dus 23 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arator schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:30:
[...]

TSB's na werkzaamheden bestaan al een jaar of 15 niet meer in Nederland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Treinen die over viaduct Zuidweg bij Rijpwetering op de hogesnelheidslijn (HSL) rijden, kunnen waarschijnlijk tot in 2025 niet de normale, maximale snelheid rijden. In het viaduct zijn constructiefouten ontdekt. Veiligheid staat voorop en daarom heeft ProRail al enige tijd geleden besloten de snelheid daar te verlagen naar 80 kilometer per uur.

De verwachting is nu dat de snelheid pas in 2025 weer opgehoogd kan worden naar 300 kilometer per uur. In de dienstregeling zullen ProRail en NS rekening moeten houden met deze snelheidsbeperking. Verwacht wordt dat we de snelheid in 2023 wel naar 160 kilometer per uur kan.

De snelheidsbeperking komt door meerdere problemen. Zo is de constructie en zijn de lassen niet sterk genoeg, waardoor bijvoorbeeld scheurtjes in het laswerk zijn ontstaan. Er is bij de bouw een verkeerde berekening gemaakt. Ook is de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Sinds de aanleg van de HSL - in 2009 - is het spoor acht centimeter horizontaal verplaatst. Deze verplaatsing is sinds de aanleg actief gemonitord, maar gaf nog geen aanleiding tot actie
Bron en meer info: https://www.prorail.nl/ni...etering-langer-van-kracht

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Brent schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:16:
[...]

'Kwaliteit' moet je altijd kwalificeren. Kwaliteit voor wat? High throughput forenzenverkeer? Zeker. Hoge snelheden met comfort? Nou, ik ken er meer dan 1 die alleen al daarom het spoor in Nederland mijden: veel te hobbelig. Kwaliteit van de bouwwerken? Dat geloof ik graag. Vaak denk ik dat hier teveel aan wordt uitgegeven, al weet ik niet zeker wie wat precies betaald bij bijv. een station, kan me voorstellen dat gemeentes hier ook centen bij leggen. Maar stations in het buitenland zijn bijna altijd eenvoudiger (ik ken geen land dat overal gelijkvloers instappen bied bijv.). Niet dat het slecht is, maar je zou je kunnen afvragen of dat belangrijker was dan die hobbels waar ik op die houten NS banken ook vaak echt niet blijf zitten.

Ik heb dan toch een lichte voorkeur voor de Franse prioriteiten: strak HSL spoor naar alle grote steden met hoog comfort aan boord, in ruil voor verpauperde stations (hoofdsteden incluis) en lagere prijzen voor regulier treinverkeer.
Ik bedoel inderdaad de staat van het spoor.
Natuurlijk is er altijd wel een beter land te vinden, maar over het algemeen ligt de rails vrij recht zonder verzakkingen, zijn er relatief weinig overweg/seinstoringen en relatief weinig ontsporingen.
Het is overigens niet te vergelijken met een HSL-traject en bijbehorende treinen in Frankrijk waarop 300 km/u wordt gereden, want hier is doorgaans de max.snelheid 140 km/u met een gemiddelde van 60 km/u met de daarbij horende materieel wat op bijna elk station stopt.

Helaas is het wel zo dat als er een kleine verstoring is, het meteen goed merkbaar is omdat de trajecten relatief lang zijn vergeleken met de grootte in ons land. Een probleem in Purmerend is meteen in Amsterdam merkbaar. En vaak wordt (vanwege veiligheidsredenen) meteen al het treinverkeer op een bepaald punt gestopt zodat men veilig en grondig aan het werk kan gaan. En ja, dat kost relatief veel geld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 14:52
Edit: al geplaatst.

Knap dat men dit pas na 13 jaar ontdekt maar er toch nog trots over rept in een nieuwsbericht :+

[ Voor 79% gewijzigd door mk1992 op 26-07-2023 09:19 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 24-05 17:30
Onbekend schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:11:
[...]

Ik bedoel inderdaad de staat van het spoor.
Dat ligt alles behalve strak? Neem eens de trein Amsterdam <> Maastricht en je komt een aantal vrij hobbelige stukken tegen. Of bedoel je wat anders met kwaliteit? (Het zal er vast stevig liggen, ben niet bang voor ontsporing ofzo)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LordSinclair schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Ligt er ook nog een aan waar je vandaan boekt. Was van de week ook een artikel dat dezelfde reis boeken bij de NS duurder is dan bij de vervoerder in het buitenland.

[...]
Ik vind treinkaartjes in Belgie ook vrij duur. De bus is wel goedkoop, maar niet altijd fijn voor langere afstanden.

Is dat in Nederland dan nog duurder?

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 27-07-2023 12:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 15:22

sus

is druk :+

Vandaag op de NOS:
Hogesnelheidstrein geen 300 maar 80 km/u door foute berekening bij bouw viaduct

Door fouten in de constructie van een viaduct in Zuid-Holland kunnen hogensnelheidstreinen daar de komende jaren niet de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Treinen mogen op het stuk waarschijnlijk tot 2025 niet harder dan 80 kilometer per uur. Het besluit komt van ProRail, dat de constructiefouten bij viaduct Zuidweg bij het dorp Rijpwetering vorig jaar al constateerde.

Volgens ProRail zijn scheurtjes ontstaan in het laswerk. Bij de bouw is een verkeerde berekening gemaakt en is ook de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Het spoor is 8 centimeter horizontaal verplaatst, sinds de aanleg van de hsl in 2009. Onder andere treinen van Thalys en Eurostar tussen Rotterdam en Amsterdam rijden over het viaduct, schrijft Omroep West.

Er moet onderzocht worden of de palen die in de grond zitten de kracht op het viaduct wel aankunnen als er een trein met hoge snelheid overheen rijdt. Dat moet worden uitgezocht met simulatieprogramma's. "Want we kunnen niet in de grond kijken", aldus de spoorbeheerder. Verwacht wordt dat de snelheid later dit jaar naar 160 kilometer per uur kan worden verhoogd.

Naast dit viaduct zijn er meerdere viaducten die op dezelfde manier zijn aangelegd. Deze worden ook onderzocht. Op deze negen viaducten is de maximumsnelheid nu 160 kilometer per uur.
https://nos.nl/l/2484186

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

franssie

Save the albatross

Tsja, bij RijksVijverStaat, Prorail/NS en dergelijke is in de jaren '80 en daarna enorm gesaneerd in technisch personeel en daarmee is er veel kennis verloren gegaan. En die mensen met kennis werken sindsdien bij de commerciële aannemers, die voor winst gaan ipv een duurzame verbinding.
Eigenlijk niets nieuws helaas in ons infraland (uitzondering, SAA maar dat is geen spoorweg).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
En dit staat op de website van VRT nieuws
Het station Rotterdam Blaak, in het centrum van de Nederlandse havenstad, is de hele week gesloten omdat de houten dwarsliggers onder de sporen moeten worden vervangen. Volgens infrastructuurbeheerer ProRail is het hout van de dwarsliggers gekrompen door onder meer urine die vroeger uit de treintoiletten op de sporen is geloosd.
https://www.vrt.be/vrtnws...nder-sporen-gekrompen-do/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Dit bericht van NOS is al van vorige week dinsdag. Toen is ook door ProRail een persbericht uitgegaan, zie eerder hier in het draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Inmiddels heeft de NS weinig op het spoor lozend materieel volgens mij. Uit mijn hoofd nog iets van 10 ongemoderniseerde VIRM's, en nog iets van 60 tot 70 ICM's (driedelig), die bijna nooit door Blaak rijden.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Marzman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Ik vind treinkaartjes in Belgie ook vrij duur. De bus is wel goedkoop, maar niet altijd fijn voor langere afstanden.

Is dat in Nederland dan nog duurder?
Even een vergelijk:
Brussel centraal - Antwerpen centraal, Standaard ticket 2e klas volwassene: €8,40, 45 minuten reistijd
Gent - Antwerpen, €10,80

Rotterdam - Schiphol, normele intercity, 2e klas volwassene, normaal e-ticket: € 14,50, 52 minuten reistijd
Groningen - Zwolle, 2e klas volwassene, e-ticket: € 20,70
Enschede - Deventer .. .. €13,70

Zeg t maar... welke is duurder :X

Belachelijke prijs van Groningen Zwolle trouwens......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
Get!em schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:50:
[...]
Tsja, NS rekent met een prijs per km. Weliswaar iets degressief, maar toch.

Mij bekruipt langer het gevoel dat tarieven in de randstad beter zijn dan in de provincie. In de randstad zijn de afstanden korter en de auto is vaak een minder goed alternatief door de drukte, waardoor het de prijs meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Wally2002 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Dit bericht van NOS is al van vorige week dinsdag. Toen is ook door ProRail een persbericht uitgegaan, zie eerder hier in het draadje.
Oeps, dan heb ik die gemist |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 24-05 11:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Get!em schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Even een vergelijk:
Brussel centraal - Antwerpen centraal, Standaard ticket 2e klas volwassene: €8,40, 45 minuten reistijd
Gent - Antwerpen, €10,80

Rotterdam - Schiphol, normele intercity, 2e klas volwassene, normaal e-ticket: € 14,50, 52 minuten reistijd
Groningen - Zwolle, 2e klas volwassene, e-ticket: € 20,70
Enschede - Deventer .. .. €13,70

Zeg t maar... welke is duurder :X

Je verkijkt je er wel op hoe klein België (of eigenlijk Vlaanderen) is. Brussel - Antwerpen is 46 km, Antwerpen - Gent 64.
Zwolle - Groningen 105.

Rotterdam - Schiphol via de oude lijn is 65 km, 22,3 cent/km
Groningen - Zwolle is 105km, 19,7 cent/km. Ik weet niet wat je had verwacht.

Maar inderdaad, de prijzen in Nederland zijn hoger dan die in België. NS betaalt dan ook voor de concessie (en maakt soms winst), NMBS draait altijd verlies en krijgt nog eens subsidie van de staat.
Daarnaast is de maximum prijs voor een enkele reis in België in feite € 9,60 (een streep van je Rail Pass).
De Panne - Athus, 350 km voor € 9,60...

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik ken België inderdaad niet goed genoeg om even snel wat logische trein routes in de planner te gooien en daarbij naar kilometers te kijken. Tijd is overigens voor veel mensen veel belangrijker in de dagelijkse reis, dus ik keek vooral daarnaar (45-55minuten).

Maar met jouw uitleg over een maximum, dan is dat natuurlijk goed te vergelijken met het maximum van een NL reis.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 01-08-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
Maasluip schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Je verkijkt je er wel op hoe klein België (of eigenlijk Vlaanderen) is. Brussel - Antwerpen is 46 km, Antwerpen - Gent 64.
Zwolle - Groningen 105.

Rotterdam - Schiphol via de oude lijn is 65 km, 22,3 cent/km
Groningen - Zwolle is 105km, 19,7 cent/km. Ik weet niet wat je had verwacht.

Maar inderdaad, de prijzen in Nederland zijn hoger dan die in België. NS betaalt dan ook voor de concessie (en maakt soms winst), NMBS draait altijd verlies en krijgt nog eens subsidie van de staat.
Daarnaast is de maximum prijs voor een enkele reis in België in feite € 9,60 (een streep van je Rail Pass).
De Panne - Athus, 350 km voor € 9,60...
Ik kwam op 23,80 als maximum voor NMBS en 29,70 voor NS. Maar inderdaad, in België is het goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 13:08
Get!em schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:57:
Ik ken België inderdaad niet goed genoeg om even snel wat logische trein routes in de planner te gooien en daarbij naar kilometers te kijken. Tijd is overigens voor veel mensen veel belangrijker in de dagelijkse reis, dus ik keek vooral daarnaar (45-55minuten).

Maar met jouw uitleg over een maximum, dan is dat natuurlijk goed te vergelijken met het maximum van een NL reis.
Als je rekent in een prijs per minuut, dan kun je beter tussen Groningen en Zwolle de sprinter nemen, of de "intercity die overal stopt". Dan kun je 1:09 uur reizen voor de prijs van 0:56 en ben je dus in jouw redenering goedkoper uit. :)

Je kunt ook zeggen dat de treinen in Nederland veel efficiënter/sneller rijden, want in dezelfde tijd leg je veel meer kilometers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

noppus schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Als je rekent in een prijs per minuut, dan kun je beter tussen Groningen en Zwolle de sprinter nemen, of de "intercity die overal stopt". Dan kun je 1:09 uur reizen voor de prijs van 0:56 en ben je dus in jouw redenering goedkoper uit. :)
Voor een treinliefhebber dus interessant: meeste waar voor je achtbaanrit.
Je kunt ook zeggen dat de treinen in Nederland veel efficiënter/sneller rijden, want in dezelfde tijd leg je veel meer kilometers af.
Dat bleek inderdaad meteen toen ik het opzocht.

Wat dat betreft:
Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal

RET: 13 tussenstops, 31 minuten, €5,29
NS: sprinter 6 tussenstops, 33 minuten, €5,70

Bij Den Haag NOI wordt het overigens zelfs €4,99 vs €5,90, waarbij NS 5 minuten sneller is.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 01-08-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rover luidt de noodklok voor noord-holland-noord.

https://www.rover.nl/nieu...annen-noord-holland-noord

In 2024 is het de bedoeling dat op vrijdag tot 15:00 er maar twee, in plaats van 4 treinen per uur tussen Alkmaar en Amsterdam gaan rijden. Dit terwijl er op vrijdag van 10:00 tot 13:00 de kaasmarkt plaats vindt.

Best bijzonder, aangezien er al jarenlang aan het traject gewerkt wordt om juist naar 6 treinen per uur te kunnen gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 01-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De lijn Amsterdam - Alkmaar is eigenlijk dit jaar de dans ontsprongen omdat het eerder afschalen te complex was op de korte termijn waarop het besluit voor afschaling werd genomen. Dat wordt komend jaar dus gelijkgetrokken met de rest van het land op de vrijdag.

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 01-08-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Varienaja schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:06:
[...]

En andere keren krijg je emails dat je trein aankomt op spoor 2 ipv 3. Het kán dus wel, informeren. Liever zag ik, dat ze de prioriteiten daarin wat anders programmeren. Aankomen op een ander spoor is totaal nutteloze informatie, maar een uitgevallen trein is natuurlijk wel interessant!
Grappige is dat in de VS afgelopen vakantie een stukje Acela heb genomen, en daar kreeg ik nog in de trein een update mail (2x) en een excues mail (1x) dat ik 30 minuten vast stond vanwege seinproblemen in New York. Zo kan het dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:41:
Rover luidt de noodklok voor noord-holland-noord.

https://www.rover.nl/nieu...annen-noord-holland-noord

In 2024 is het de bedoeling dat op vrijdag tot 15:00 er maar twee, in plaats van 4 treinen per uur tussen Alkmaar en Amsterdam gaan rijden. Dit terwijl er op vrijdag van 10:00 tot 13:00 de kaasmarkt plaats vindt.

Best bijzonder, aangezien er al jarenlang aan het traject gewerkt wordt om juist naar 6 treinen per uur te kunnen gaan.
Even feitelijk, hoeveel mensen komen eraf op de kaasmarkt en is dat genoeg om vier treinen per uur van Amsterdam naar Alkmaar te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

Even feitelijk, hoeveel mensen komen eraf op de kaasmarkt en is dat genoeg om vier treinen per uur van Amsterdam naar Alkmaar te sturen?
Ja vertellen graag, dan weten wij het ook :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-05 21:41
Bij benadering....

De kaasmarkt wordt iets van 30x per jaar georganiseerd op vrijdagmorgen.
Gecommuniceerde bezoekersaantallen waren zo rond 177.000 is zo rond de 6.000 mensen per markt. Waarvan dus ook nog gewoon een deel met de auto komt. Dus nee daar zit geen enkele onderbouwing in om de hele dag die trein te rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Al zou iedereen met de trein komen en dus tegelijk weer weg willen (en dan ook nog eens allemaal richting Amsterdam moeten) dan zou je 6x 10 bakken VIRM nodig hebben om iedereen af te voeren...
Oftewel dan ben je ongeveer 3 uur bezig, even los van de 'normale' reizigers.

Maar zoals al gezegd, niet iedereen komt met de trein (en niet iedereen moet richting Amsterdam) en die hoeven ook nog eens niet allemaal tegelijk weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Wilde voor een maand mijn Flexabonnement aanpassen. Dus inloggen op Mijn NS, maar foutmelding. Meerdere apparaten geprobeerd: werkt nog altijd niet, dus maar bellen met de klantenservice. Blijkbaar is er al een paar dagen een bekende storing, met nog geen verwachte tijd dat het opgelost is. Het is ook niet de eerste keer dat ik problemen ondervind met inloggen... hoe kan het toch dat zo'n voor de klant belangrijke omgeving zo slecht bereikbaar is? :X

Ben overigens wel snel en goed geholpen door de klantenservice met het aanpassen!

[ Voor 8% gewijzigd door Migrator op 03-08-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 22:19
Migrator schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:40:
Wilde voor een maand mijn Flexabonnement aanpassen. Dus inloggen op Mijn NS, maar foutmelding. Meerdere apparaten geprobeerd: werkt nog altijd niet, dus maar bellen met de klantenservice. Blijkbaar is er al een paar dagen een bekende storing, met nog geen verwachte tijd dat het opgelost is. Het is ook niet de eerste keer dat ik problemen ondervind met inloggen... hoe kan het toch dat zo'n voor de klant belangrijke omgeving zo slecht bereikbaar is? :X

Ben overigens wel snel en goed geholpen door de klantenservice met het aanpassen!
En ik maar denken dat ik hier de enige in ben!!

Dit heb ik het afgelopen jaar al zo verschrikkelijk vaak gehad, de keren dat ik wel succesvol in kan loggen zijn er beduidend minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
MisterX schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:17:
Bij benadering....

De kaasmarkt wordt iets van 30x per jaar georganiseerd op vrijdagmorgen.
Gecommuniceerde bezoekersaantallen waren zo rond 177.000 is zo rond de 6.000 mensen per markt. Waarvan dus ook nog gewoon een deel met de auto komt. Dus nee daar zit geen enkele onderbouwing in om de hele dag die trein te rijden..
Ik vis uit een Telegraaf uit 1986 dat er 400.000 bezoekers per jaar kwamen. Toen reed NS 2x per uur Den Helder - Amsterdam met 4 bakken plan V (en 2x per uur een stoptrein). Het zal wel los lopen denk ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 03-08-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Jammer dat die TGV-M nogal kaal is (Nogal platte zijkanten...)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Het is nog een treintje van Alstom die er ijverig mee aan het testen is. Als de SNCF er mee gaat rijden zal er wel mooie bestickering op komen. Er zit momenteel zelfs nog geen interieur in, zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
https://dvhn.nl/groningen...n-Groningen-28577621.html
Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het Hoofdstation in Groningen direct na de verbouwing alweer te klein is. De mededeling staat in schril contrast tot de zorg voor de historie van het station.
Lachwekkend dit, goedkoop is weer duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij doen tegenwoordig alleen maar aan duurkoop, want blijkbaar vragen we daar om :+

Nu met Venlo ook weer, echt "jammer" (zacht gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:47
Zit even te mijmeren.
Ergens dit jaar zou de stoptrein Aken-Maastricht door moeten gaan rijden naar Luik. Zijn er nog andere "lokale" treinen die 3 landen aandoen?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Provincie Groningen heeft het wéér voor elkaar. Jaren geleden een motie aangenomen om Groningen - Bremen in 1:23 uur mogelijk te maken, maar een Wunderline hier en daar naar 130km/u brengen gaat dat niet bereiken. De Duitsers zonder tegenspraak een enkelsporige brug over de Eems laten bouwen die slechts 20 minuten per uur voor treinverkeer bruikbaar is. En nu weer de verbouwing van Hoofdstation naar te weinig capaciteit. Richting Leeuwarden is ook al beknibbeld op de spoorbrug bij Zuidhorn die enkelsporig moest en nu een giga meerprijs gaat vergen om Groningen - Leeuwarden dubbelsporig uit te voeren. De provincie die ondanks alle signalen van andere regio's die van waterstoftreinen afzien er stug mee door wil gaan.

Het was lachwekkend als het niet steeds weer gebeurt...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:55
Maarten_E schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:24:
Zit even te mijmeren.
Ergens dit jaar zou de stoptrein Aken-Maastricht door moeten gaan rijden naar Luik. Zijn er nog andere "lokale" treinen die 3 landen aandoen?
Tussen Zittau (D) en Liberec (CZ) gaat de trein door Porajow (PL). Hier is alleen geen station, maar hij rijdt dus wel door drie landen heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Wij doen tegenwoordig alleen maar aan duurkoop, want blijkbaar vragen we daar om :+

Nu met Venlo ook weer, echt "jammer" (zacht gezegd).
Wat gaan ze met Venlo doen?

[edit]
Of is dat de geplande ondertunneling van de Vierpaardjes met het hele spanningsprobleem?

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 07-08-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Edit: nvm, hier stond een nutteloze rant op NS international.

[ Voor 97% gewijzigd door silverball op 07-08-2023 20:44 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Iets te veel machinisten op vakantie?

https://www.rijdendetrein...am-schiphol-rotterdam-hsl

Tenminste, dat was de mededeling toen vanochtend (begon met de trein van 8:40) er een volgepakte trein stond zonder machinist en iedereen moest uitstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Nee, te weinig materieel, zoals er staat. Machinisten zijn er genoeg. Men is hard bezig om treinen weer gereed te krijgen voor de dienst. Als het goed is komen er straks 2 ICNG-5jes weer de dienst in.

[ Voor 85% gewijzigd door EDIT op 08-08-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Wat gaan ze met Venlo doen?

[edit]
Of is dat de geplande ondertunneling van de Vierpaardjes met het hele spanningsprobleem?
Ik ben ook benieuwd wat @ArcticWolf bedoeld. Bij Vierpaardjes zijn ze inmiddels bezig met alle voorbereidingen voor het aanleggen van de tunnel.

Zou toch top zijn als de ICE vanaf Amsterdam ook via Venlo gaat rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Maasluip @Snow_King
Nee ik ben betrokken bij het lange termijn programma van Venlo. Er waren een paar opties bekeken waarvan ook een enorm grootschalige ombouw waarbij het volledige goederenemplacement uitgeplaatst zou worden en er een dedicated lijn naar Duitsland getrokken zou worden (wel door Venlo heen), maar los van de Maaslijn en NS.
Die is het niet geworden (ca. 1 miljard euro investeringskosten), daarna is er een hybride variant bedacht die ook een groot deel zou ontvlechten en verbeteren qua snelheid en transfer... ook die is het niet geworden.

De laatste stand voordat ik vakantie kreeg was dat er nu een minimalistische variant wordt ontworpen en gebouwd zodat we wel aan de 740m norm voldoen voor Venlo. Dus er zullen wat sporen vervallen en sommige sporen zullen verlengd worden.

Verder veranderd er helaas helemaal niks.

De spanningssluis discussie loopt nog, maar er worden nu simulaties gedaan om de sluis net voor Kaldenkirchen neer te leggen. Dat is het beste scenario voor de minimalistische variant.

Voor de duurste variant kwam de spanningssluis op een 2e Maasbrug te liggen, maar het ministerie wilde daar niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leuk, met 1500V de berg op. Gaat dat lukken met twee 189'en? Snelle berekening, 300 kN bij 70 km/h is 5.833 kW, keer twee = doorgefikt onderstation :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Maasluip schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:21:
Leuk, met 1500V de berg op. Gaat dat lukken met twee 189'en? Snelle berekening, 300 kN bij 70 km/h is 5.833 kW, keer twee = doorgefikt onderstation :D
Ik weet niet zo veel van treinen maar op wikipedia staat een Siemens locomotief (Baureihe 189) die op 1.5 kV gespect is op 4.500 kW piekvermogen. Die zou sowieso geen 5.833 kW halen, maar het was dan ook een snelle berekening ;)

Volgens mij ben je echter vergeten dat een standaard treinwiel een radius heeft van 0.46m (zag ik op wikipedia). Daarmee kan je dus 109kN halen bij 70 km/h of 25km/h bij 300kN gegeven het piekvermogen van 4.500kW. Ik denk trouwens dat het ingangsvermogen is dus praktisch zal het wel wat minder zijn.

Interresante materie dit

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:21:
1500V is niet de beperkende factor daar, maar de adhesie. Je ziet in de simulaties en testen dat de locs onder 1500V wel wat terugvallen in vermogen tov. 15kV maar het verschil is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

1500V is niet de beperkende factor daar, maar de adhesie. Je ziet in de simulaties en testen dat de locs onder 1500V wel wat terugvallen in vermogen tov. 15kV maar het verschil is minimaal.
Ik geloof zeker dat adhesie de beperkende factor is. Ik heb geen spoorwegen expertise.

Ik weet wel het een en ander van power electronics en ik denk wel dat de 4.500kW bij 1500V echt de max is omdat dat (op wikipedia) gespecificeerd is.

Bij stroomsterktes boven de 3000A komen dusdanige elektromagnetische krachten vrij dat de halfgeleiders 'uit elkaar gedrukt' kunnen worden.

Deze loc komt bij 3kV en hoger boven de 6.000 kW uit omdat dat fenomeen bij lagere stroomsterktes geen rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc98MO1y7FQHeuPxsJp002_zqCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RADWRHmzTMs4hkELJJ5gfOGZ.png?f=fotoalbum_large

Deze trof ik vandaag stilstaand aan op het HSL viaduct in Dierentuin Blijdorp. Een SNG met bestemming London. Grote vraag... Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 24-05 17:29

mambo No5

Bad Apple?

Omdat 't kan? :P

Zal wel een LM geweest zijn en een MCN die zelf maar wat ingesteld heeft in de koersborden. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Kalentum schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:54:
[Afbeelding]

Deze trof ik vandaag stilstaand aan op het HSL viaduct in Dierentuin Blijdorp. Een SNG met bestemming London. Grote vraag... Waarom?
Gewoon een grap van een machinist. Er is een breed scala aan bestemmingen die je handmatig kan instellen als je het het niet automatisch wilt. Helaas is er hier geen vrije invoer.

Maar weet iemand (@EDIT misschien?) of de ICNG nog vrije textinvoer heeft? Voorheen zag ik tijdens testritten en de presentatie in Rotterdam een lichtkrant voorbij komen op de display's, maar tegenwoordig zie ik soms bij testritten gewoon een bestemming uit de standaard lijst en geen eigen teksten meer.
is dit diep verstopt in de schermen, of is dit niet eenvoudig mogelijk?
Iemand enig idee?

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 09-08-2023 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 14:15
Kalentum schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:54:
[Afbeelding]

Dit is niet het HSL viaduct maar het viaduct om rechts Rotterdam Centraal binnen te rijden en/of via de boog naar Schiedam te kunnen. Geen vreemde plek voor niet HST-materieel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
MediaZoo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Dit is niet het HSL viaduct maar het viaduct om rechts Rotterdam Centraal binnen te rijden en/of via de boog naar Schiedam te kunnen. Geen vreemde plek voor niet HST-materieel...
Ah ja ik zie het, een ander viaduct. Dan is het niet zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
AW_Bos schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Gewoon een grap van een machinist. Er is een breed scala aan bestemmingen die je handmatig kan instellen als je het het niet automatisch wilt. Helaas is er hier geen vrije invoer.

Maar weet iemand (@EDIT misschien?) of de ICNG nog vrije textinvoer heeft? Voorheen zag ik tijdens testritten en de presentatie in Rotterdam een lichtkrant voorbij komen op de display's, maar tegenwoordig zie ik soms bij testritten gewoon een bestemming uit de standaard lijst en geen eigen teksten meer.
is dit diep verstopt in de schermen, of is dit niet eenvoudig mogelijk?
Iemand enig idee?
De optie is voor reguliere machinisten/hc's niet beschikbaar. Die hebben enkel de keuze uit de opties vanuit het OBIS systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

De optie is voor reguliere machinisten/hc's niet beschikbaar. Die hebben enkel de keuze uit de opties vanuit het OBIS systeem.
Dus voor vrije textinvoer moet er een monteur aan te pas komen, die vermoedelijk een laptop erbij pakt? :)

Maar hoe krijgen ze OBIS dan tevoorschijn? Ik zag in een video hier het scherm waarop ze dat kunnen instellen? Maar ik zie bovenaan zeven knoppen. Wat is er nog meer mee mogelijk, als ik dat mag vragen?
De zesde en de zevende zijn volgens mij de camerasystemen, en de Call-for-Aid functie? En eentje is om OBIS aan te zetten/in te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqVVFlEqeEoE4DXczZKkp4qeOX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yiYIWXxCklAyBnD4HdI6NoDD.jpg?f=user_large

Hopelijk geen lastige vraag :P.

• EDIT
Het ETD-scherm geeft voornamelijk de status weer van de diverse infotainmentsystemen. De bovenste rij op die foto is de status van dingen als GPS, wifi, camera's, SOS knoppen. De twee knoppen onderaan zijn om de functies voor camera's en SOS knoppen werkelijk op te roepen en te openen. Het OBIS systeem is een aparte applicatie en kan opgeroepen worden met de F3-toets aan de linkerzijde. Met de F1-knop keer je dan weer terug naar dit scherm. De andere Fx-knoppen hebben op dit moment geen functie.

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:50:
@Maasluip @Snow_King
Nee ik ben betrokken bij het lange termijn programma van Venlo. Er waren een paar opties bekeken waarvan ook een enorm grootschalige ombouw waarbij het volledige goederenemplacement uitgeplaatst zou worden en er een dedicated lijn naar Duitsland getrokken zou worden (wel door Venlo heen), maar los van de Maaslijn en NS.
Die is het niet geworden (ca. 1 miljard euro investeringskosten), daarna is er een hybride variant bedacht die ook een groot deel zou ontvlechten en verbeteren qua snelheid en transfer... ook die is het niet geworden.

De laatste stand voordat ik vakantie kreeg was dat er nu een minimalistische variant wordt ontworpen en gebouwd zodat we wel aan de 740m norm voldoen voor Venlo. Dus er zullen wat sporen vervallen en sommige sporen zullen verlengd worden.

Verder veranderd er helaas helemaal niks.

De spanningssluis discussie loopt nog, maar er worden nu simulaties gedaan om de sluis net voor Kaldenkirchen neer te leggen. Dat is het beste scenario voor de minimalistische variant.

Voor de duurste variant kwam de spanningssluis op een 2e Maasbrug te liggen, maar het ministerie wilde daar niet aan.
Jammer. Mijn mening (wat die waard is) zegt juist dat we vooral moeten blijven investeren in goede connecties met DE. Als de mogelijkheid er is komt de vraag vanzelf. Zal wel wat tijd kosten.

Die 740m norm is vooral voor goederen toch?

Als ik als leek op station Venlo kijk zie ik directe sporen lopen vanaf de Maasbrug langs de perrons die door gaan richting Duitsland, je hoeft daarvoor niet langs een perron te rijden.

Ik vind dit gewoon interessante materie :-) Infrastructuur (fysiek en digitaal) kunnen we bijna niet genoeg van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Op station Enschede staat de tekst juist níet op de kop: de informatieborden hangen ondersteboven. Pardon?
Soms is het net even anders dan je denkt. Op het station in Enschede stond laatst de informatie op een beeldscherm op zijn kop, toch? Ja. En nee. Het scherm hangt ondersteboven en de software is vergeten de letters om te draaien.

Op Nederlandse stations hangen honderden beeldschermen op hun kop omdat alleen zo de informatie van onderaf goed is te lezen. Er is software nodig om de tekst om te draaien zodat die niet op zijn kop in beeld komt. Dat bevestigt ProRail. De reiziger heeft er niets aan, maar het is een leuk weetje.

Op de kop naar Deventer
Hengeloër Paul Gubbels en zijn dochter Lideweij zagen vorige maand op station Enschede de vertrektijden voor de trein richting Deventer ondersteboven op een informatiescherm staan. Ze maakten er een fotootje van en deelden dat online. Op andere schermen stond het goed. Geen schokkend nieuws allemaal, hoogstens goed voor de reactie: „Hoe kan dat nou?”

Uit pure nieuwsgierigheid zijn we er toch even ingedoken. Op het station Enschede gaat het wel vaker fout, zo bleek al snel. Een Enschedeër had in januari al een foto gemaakt van informatie op zijn kop. We legden de vraag wat er aan de hand is voor aan ProRail, omdat die van de stations is. Na ruggespraak verwees de woordvoerder echter door naar de NS. „Omdat het om reizigersinformatie gaat, hoort dit bij NS”, was het antwoord.

Weer terug naar ProRail
De NS liet na overleg weten dat de storing snel zal zijn verholpen maar dat toch ProRail erover gaat. Want het probleem zit ’m in de software en die is in handen van ProRail. Dus opnieuw aangeklopt bij ProRail. „Je krijgt in ieder geval al een mooi inkijkje in de wereld van de scheidslijnen tussen NS en ProRail”, zegt een woordvoerster. Maar daar gaat het niet om.

Dan komt ProRail uiteindelijk met de volgende verklaring. „De borden op de stations zijn uitgerust met software. Deze software zorgt er voor dat de reisinformatie leesbaar is. Het kan gebeuren dat er een foutje in de software ontstaat, met als gevolg dat de reisinformatie op zijn kop wordt getoond. Dat doet zich soms voor als het opstarten van een bord niet helemaal goed gaat.”

Het gaat om de kijkhoek
De schuldige is gevonden, maar we willen eigenlijk meer. We willen weten waarom software zo’n foutje maakt en ontdekken dat via ProRail dat antwoord niet komt. Dus een berichtje op LinkedIn geplaatst. Het onderwerpje wordt in een mum van tijd duizenden keren bekeken en er komen antwoorden. Het meest verrassende is de reactie van een machinist dat de schermen op hun kop hangen.

Hij legt uit dat schermen tegenwoordig een behoorlijke kijkhoek hebben, maar dat je nog steeds vrij weinig ziet als je er schuin onder zit. „Aangezien deze schermen op flinke hoogte hangen, sta je al snel op een plek waar het niet meer leesbaar is”, beschrijft hij.

Op z'n kop leest niet lekker
De oplossing bleek de schermen op de kop te hangen want door de manier waarop het is opgebouwd zie je schuin van boven wel heel veel. „Maar omdat niemand lekker op de kop kan lezen, draaien we de content ook maar om. Dat gebeurt softwarematig.” Daarmee is het antwoord dat ProRail eerder gaf niet fout, maar ligt het toch net even anders.

Deze verklaring leggen we uiteraard weer voor aan ProRail en die komt snel met een kort antwoord: „Dat klopt.” En op een vervolgvraag: „Het bord hangt echt expres op z’n kop. Het is geen fout van een av-monteur. Niet alle borden hangen op de kop overigens. We hebben verschillende soorten borden.” De woordvoerster denkt wel dat het om heel veel borden gaat. Dat is toch wel intrigerend.

Geen antwoorden
En dus willen we er nog meer van weten, bijvoorbeeld: „Hoeveel borden precies hangen er in Nederland op hun kop? Wanneer zijn die gekocht? Wie is de leverancier? Was al voor de koop duidelijk dat ze op hun kop moesten hangen, of bleek dat pas in de praktijk? Moest de software naderhand worden aangepast om de tekst om te draaien?” Al die vragen sturen we op.

Maar ProRail wil ze niet beantwoorden. „Dat gaan we niet doen”, zegt een woordvoerder die het werk van zijn vrouwelijke collega - ze is ziek - heeft overgenomen. Veel van de gevraagde informatie is volgens hem ook niet gedocumenteerd. Hij zegt dat er niets aan de hand is. „Een beeldscherm draai je ook een beetje bij zodat je het het beste kunt zien. Dat is hetzelfde.”

Foutje doorgegeven, bedankt
Zo komen we tot een voorzichtige conclusie. De software heeft inderdaad een fout gemaakt. Die fout was niet de tekst op zijn kop zetten, maar dat juist nalaten. Dat kan volgens ProRail gewoon gebeuren. De schermen zijn uitgerust met sensoren die 99 procent van de fouten ontdekken, maar niet in de gaten hebben als tekst ondersteboven is te lezen. Dat moet ontdekt worden door personeel of door reizigers als Paul en Lidewij Gubbels. „We zijn blij dat de storing op Enschede is opgemerkt en gemeld”, zegt ProRail.

Toegift
Dan is er nog een leuk detail, meldt iemand op LinkedIn. De brede blauwe band om het scherm heeft linksonder aan de binnenkant een driehoekje. Zo kan een monteur zich niet vergissen en weet hij hoe het scherm na onderhoud weer op te hangen.

Over de slordige software zelf valt ook nog wel wat te zeggen, maar dat is voer voor nerds. Lees dit: „Als de rotatie gebeurt met xrandr, is waarschijnlijk het scherm te laat wakker geweest na de herstart (bijvoorbeeld door DPMS). Dit kan rechtstreeks in de Xorg configuratie, en dan zou het altijd moeten werken, zelfs als het scherm later wordt aangesloten (mits hotplugging dan ook correct is ingesteld).”

Alsjeblieft.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kijkhoeken was bij inkoop van de schermen dus niet juist gespecificeerd blijkbaar.

Net als dat gepolariseerde zonnebrillen nog wel eens belemmeren om het scherm te lezen….(even zonnebril af om te lezen)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48

JT

VETAK y0

Ik zit even in dubio over het reizen met de trein en privacy. Momenteel koop ik mijn kaartjes, ik reis enkele keren per week. Dit doe ik met de pinpas, ik kan hier niet cash betalen. Eerst dacht ik, dan koppelen ze het kaartje gewoon aan mijn transactie maar in reacties onder een artikel op security.nl las ik dat bedrijven het geld van de transacties in een keer krijgen en niet elke transactie los met mijn naam en dergelijke erbij. Maar goedm elke keer die klotekaartjes is niet goed voor het milieu en ik moet ze sparen voor de declaratie. Ik zou ook met mijn pinpas in kunnen checken in plaats van een kaartje kopen, maar ik heb geen idee of ze dan persoonsgegevens kunnen achterhalen op basis van mijn pinpas, ik ben geneigd te denken van wel. Anonieme OV-chipkaart moet je een account voor aanmaken voor declaraties. Daar verlies je ook een stukje privacy.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken en eventueel ook weten :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-05 13:00

Cbr

JT schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:17:
Anonieme OV-chipkaart moet je een account voor aanmaken voor declaraties. Daar verlies je ook een stukje privacy.
Een jaar of acht geleden kon je bij een deel van de automaten je laatste tien reistransacties laten afdrukken. Je zou eens kunnen proberen of dat nog steeds kan met een anonieme kaart? Geen idee of dat overzicht afdoende is voor je declaraties, maar probeer het eens uit.

Overigens is het de vraag waar je je tegen wil beschermen? De commercie? Het principe? Function creep? Of heb je juist een bepaald beroep waardoor je interessant bent voor bepaalde partijen?
Als je weet wat je wil voorkomen kun je daarna bepalen met welke methode je voldoende privacy hebt t.o.v. de moeite die het kost.

In je eigen auto heb je overigens niet bar veel meer privacy tegenwoordig: nummerplaatherkenning (ANPR), tanktransacties, navigatie-app. Afhankelijk van hoe je reist met het OV is dat beter/slechter op bepaalde vlakken.

[ Voor 35% gewijzigd door Cbr op 10-08-2023 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48

JT

VETAK y0

Cbr schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

Een jaar of acht geleden kon je bij een deel van de automaten je laatste tien reistransacties laten afdrukken. Je zou eens kunnen proberen of dat nog steeds kan met een anonieme kaart? Geen idee of dat overzicht afdoende is voor je declaraties, maar probeer het eens uit.

Overigens is het de vraag waar je je tegen wil beschermen? De commercie? Het principe? Function creep? Of heb je juist een bepaald beroep waardoor je interessant bent voor bepaalde partijen?
Als je weet wat je wil voorkomen kun je daarna bepalen met welke methode je voldoende privacy hebt t.o.v. de moeite die het kost.

In je eigen auto heb je overigens niet bar veel meer privacy tegenwoordig: nummerplaatherkenning (ANPR), tanktransacties, navigatie-app. Afhankelijk van hoe je reist met het OV is dat beter/slechter op bepaalde vlakken.
Het is een wat breder principe wat ik aanhang; wat niet nodig is deel ik liever niet om te voorkomen dat het ergens kan uitlekken. Dat is niet specifiek tegen de overheid ofzo, meer uit principe. En tegen de commercie en criminaliteit (spearfishing enzo). Overheid zou ooit kunnen...dat is juist het punt, je weet niet welke info in de toekomst relevant kan worden voor welke partij en wat je niet deelt kan je ook niet schaden.

Nu is het ook niet zo dat ik een secret agent ben en daarom maar op de fiets spring om ov en ANPR te mijden ;) Ik ben een privacybewuste burger die sowieso met het OV blijft reizen maar zo weinig mogelijk privacy daarvoor weg wilt geven. Net zoals geld terugvragen bij vertragingen, willen ze even alles van je weten; adres, geboortedatum ... Dat hebben ze helemaal niet nodig om een betaling te kunnen doen :|

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Wally2002
JT schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:17:
Ik zou ook met mijn pinpas in kunnen checken in plaats van een kaartje kopen, maar ik heb geen idee of ze dan persoonsgegevens kunnen achterhalen op basis van mijn pinpas, ik ben geneigd te denken van wel.
De privacyverklaring van OVPay oftewel Translink lijkt me de eerste stap om te beginnen. Heb het zelf nog niet doorgenomen.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 05:31:
Het ETD-scherm geeft voornamelijk de status weer van de diverse infotainmentsystemen. De bovenste rij op die foto is de status van dingen als GPS, wifi, camera's, SOS knoppen. De twee knoppen onderaan zijn om de functies voor camera's en SOS knoppen werkelijk op te roepen en te openen. Het OBIS systeem is een aparte applicatie en kan opgeroepen worden met de F3-toets aan de linkerzijde. Met de F1-knop keer je dan weer terug naar dit scherm. De andere Fx-knoppen hebben op dit moment geen functie.
Thnx, valt er bij de tabbladen voor Wifi en GPS nog wat in te stellen? Of is dit enkel een simpele controlepagina die aangeeft of het in orde is, met eventueel een reset-knop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Het is puur de status, er is voor treinpersoneel geen mogelijkheid om dat soort systemen via het scherm te resetten. Daarnaast gaat het bij problemen eigenlijk altijd om hardware issues (switch defect, ontvanger stuk, etc) dus niet iets waar het rijdend personeel iets mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• handoff
https://www.volkskrant.nl...or-spitsheffing~be08e322/
Kabinet wil spoor verder liberaliseren, geeft NS groen licht voor spitsheffing
De Nederlandse Spoorwegen ­verliezen het alleenrecht op ­internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn. Wel mag het spoorbedrijf wat het ­kabinet betreft vanaf 2025 een spitsheffing invoeren.
Het reizen met de trein wordt dus nog duurder, terwijl in Duitsland juist het tegenovergestelde gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

handoff schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:34:
https://www.volkskrant.nl...or-spitsheffing~be08e322/

[...]

Het reizen met de trein wordt dus nog duurder, terwijl in Duitsland juist het tegenovergestelde gebeurt.
Ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Gaan we meer verdeling over de dag krijgen? Of gaan de mensen op de artikel-foto nog meer betalen, een deel "f*ck you" tegen Dhr. Koolmees zeggen en gaat deze CEO de eerste worden die NS langzamerhand gaat slopen en mensen de auto in jagen? Ik zal er zelf geen last van hebben: Mijn werkgever heeft al aangegeven mijn OV-kosten 1 op 1 te vergoeden, wat NS ook met deze prijzen gaat doen. Dus dan is er al 1 persoon waarop dit dus niet gaat werken. ;w

Het ergste van dit alles vind ik nog dat juist de reizigers die zich kunnen aanpassen vaak een businesscard van NS hebben en nooit een rekening zien, dus waarom zouden die personen dat uberhaupt doen? Je ziet immers nooit een rekening? Waar is de prikkel dan nog om te bewegen op andere tijden te gaan reizen?

[ Voor 16% gewijzigd door ed1703 op 11-08-2023 08:47 ]

Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Op zich maakt monopolie of niet mij niks uit, maar de spitsheffing is een stap in de verkeerde richting.

Als je hem gelijktijdig invoert met spitsheffing automobilisten als onderdeel van rekeningrijden zou het een gelijkwaardig speelveld blijven, maar het blijft ook dan in mijn ogen een ordinaire graaimaatregel omdat je er geen (modal) shift mee bereikt.

Hoe het wél moet? Accepteren dat mobiliteit maatschappelijke baten brengt en OV daarom (nog) meer als investering beschouwen in plaats van het rendementsdenken rond kaartverkoop.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
coyote1980 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:36:
Op zich maakt monopolie of niet mij niks uit, maar de spitsheffing is een stap in de verkeerde richting.
[...]
Hoe het wél moet? Accepteren dat mobiliteit maatschappelijke baten brengt en OV daarom (nog) meer als investering beschouwen in plaats van het rendementsdenken rond kaartverkoop.
Op zich mee eens, natuurlijk zou ik zelfs zeggen. :)
Wel zijn dit twee dingen die op verschillende niveaus spelen:
NS wil graag hun vervoerscapaciteit zo efficiënt mogelijk benutten: Met zo min mogelijk materiaal en personeel zo veel mogelijk mensen vervoeren. Dat proberen ze met prijsdifferentiatie.
De maatschappelijke keuze voor het zwaarder belasten van vervoer (motorrijtuigen met personenauto's in het bijzonder en vliegtuigen) dat een zwaardere wissel op de omgeving (ruimte, geluid, luchtkwaliteit, mensenlevens) trekt, is er een die aan de nationale politiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Als de keus is tussen spitsheffing of onverwacht achterblijven op een vol perron snap ik de gedachte wel.

In hoeverre is de capaciteit in de spits nog op te schalen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

hoevenpe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:51:
Als de keus is tussen spitsheffing of onverwacht achterblijven op een vol perron snap ik de gedachte wel.
De vraag is maar helemaal of de personen zich daadwerkelijk gaan aanpassen als dit echt doorgaat.
Een reiziger met een bedrijfskaart zal minder geneigd zijn dit te doen, want er is helemaal geen prikkel.
In hoeverre is de capaciteit in de spits nog op te schalen?
Een VIRM-12 is 1200 zitplaatsen, deze zitten op diverse trajecten regelmatig overvol.
Capaciteit uitbreiden is 1 ding als dat al kan, maar hoe ga je dat personeeltechnisch dan doen?
Als een VIRM-12 al uitgebreid kan worden naar zeg 18 bakken, dan gaan vakbonden ongetwijfeld steigeren dat er personeel bij moet op zo'n trein. Wie gaat dat betalen?

Flickr

Pagina: 1 ... 87 ... 152 Laatste