Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste
Acties:

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12 14:58
Iedereen in de gemeente Lansingerland woont daar.
"De gemeente telt op 22 november 2024 65.594 inwoners."

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-12 10:18
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:02:
[...]

Chèvremont, De Vink, Lansingerland-Zoetermeer, Martenshoek dan, of Rilland-Bath.

Chevremont, De Vink en Martenshoek zijn geen plaatsen, maar de namen van de wijken waar de stations in liggen in hun respectievelijke stad/dorp/gehucht (let wel: de plaatsnaam zelf ontbreekt in deze stationsnamen, en dit is dus iets anders dan "Utrecht Zuilen" of "Arnhem Presikhaaf").

"Lansingerland" is geen plaats of wijk, maar de naam van de gemeente waar het station in ligt. Het station ligt fysiek in Bleiswijk, wat dan wel weer tot de gemeente Lansingerland hoort. Er woont niemand in "Lansingerland".

Station Rilland-Bath ligt fysiek in het gehucht "Stationsbuurt", wat is ontstaan omdat er een station werd gebouwd (en niet andersom), en zo'n beetje de minst originele plaatsnaam in Nederland heeft (IMHO).

Station Venray ligt niet in Venray, maar in Oostrum.
Wat is het punt wat je wil maken? Den Bosch in een fictieve naam, het komt nergens voor. Niet in de naam van een gemeente, van een wijk, buurt of iets. Er staat in Amsterdam Centraal toch ook niet Mokum CS op de borden, omdat dat een naam is die ook voor Amsterdam gebruikt wordt?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:48

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Marcel Br schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:29:
Iedereen in de gemeente Lansingerland woont daar.
"De gemeente telt op 22 november 2024 65.594 inwoners."
Mijn punt is dat er geen plaats is die zo heet, alleen een administratieve eenheid (gemeente). Niemand zegt "ik woon in Lansingerland". Je woont in Bleiswijk, Berkel & Rodenrijs of Bergschenhoek.

Net als Lansingerland, bestaat er geen plaats die "Den Bosch" heet, althans niet officieel (hoewel alle zo'n beetje iedereen hier in de buurt "dunbos" zegt, en "'s-Hertogenbosch" eigenlijk alleen angstvallig door de gemeente wordt vastgehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 04-12-2025 15:18 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:03:
[...]

Wat is het punt wat je wil maken? Den Bosch in een fictieve naam, het komt nergens voor. Niet in de naam van een gemeente, van een wijk, buurt of iets. Er staat in Amsterdam Centraal toch ook niet Mokum CS op de borden, omdat dat een naam is die ook voor Amsterdam gebruikt wordt?
Ik maak hetzelfde punt dat jij maakt, namelijk dat het geen bestaande plaatsnaam is, net als de stationsnamen die ik noem.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• cazzer22
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:16:
[...]

Ik maak hetzelfde punt dat jij maakt, namelijk dat het geen bestaande plaatsnaam is, net als de stationsnamen die ik noem.
ah sorry.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:28
EDIT schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:43:
Helaas zijn er nieuwe richtlijnen over de zichtbaarheid waar aan voldaan moet worden, dus verkleinen is niet mogelijk. Volgens mij moet de oplossing vooral gezocht gaan worden in scrollen.
Richtlijnen komen over het algemeen niet uit de lucht vallen, er gaat jaren aan overleg overheen voordat ze geldig worden. Daarnaast gelden gewijzigde richtlijnen over het algemeen pas bij nieuwbouw, of bij een ingrijpende wijziging van het materieel (of het betreffende onderdeel). En ook de lengte van stationsnamen is niet nieuw.

De vraag is dus eigenlijk: waarom heeft het materieel bij zijn laatste renovatie zo'n klein scherm gekregen/gehouden?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:55

franssie

Save the albatross

arievz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:36:
[...]
<>
De vraag is dus eigenlijk: waarom heeft het materieel bij zijn laatste renovatie zo'n klein scherm gekregen/gehouden?
Dit dus.
En waarom het niet scrollt. Als ik in een bus zit, of in een metro in NL of neem een ES - dan scrollt alles wat te lang is.
Zou Gasselterboerveenschemond of Westerhaar-Vriezenveensewijk een station krijgen, dan krijg je wel heel brede borden :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:11
Het is maar goed dat dit Nederland is en niet wales. Als onderstaande stationsnaam op het scherm in de trein getoond moet worden is gelijk het hele scherm vol.

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:10
Oeh een reis van -10 minuten, die wil ik wel :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeeR9NwgEIu4mxhbfTwBzcuOjf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQRI5wDcINythnYbcT60reve.png?f=fotoalbum_large

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:24
Intercity schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:12:

[Afbeelding]
Dan moet je wel op een stoeltje gaan zitten “die achteruit rijdt”.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Intercity schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:12:

[Afbeelding]
Dit is het materieel voor die reis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FIL7AO_j05cnmuCKdZD-c3pJsM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DpJbumfRSNP56fh0T2OttZF9.jpg?f=user_large
spoiler:
Dit is de tweede tijdmachine uit Back to the Future (deel III), gebaseerd op een Amerikaanse stoomlocomotief uit 1885

[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 06-12-2025 08:14 ]

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:10
Er gaat eindelijk een directe trein naar Hamburg! Hopelijk schudt het ook NS en DB wakker, want de treinverbindingen naar Duitsland zijn wel karig op dit moment.

https://nos.nl/l/2593713
De nieuwe Nederlandse treinmaatschappij GoVolta gaat over een paar maanden tussen Amsterdam en Berlijn en Hamburg rijden. Vanaf eind maart gaat er drie keer per week een trein tussen Amsterdam en Berlijn, en ook drie keer per week een tussen Amsterdam en Hamburg.

• DVB09
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:31
handoff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:52:
Er gaat eindelijk een directe trein naar Hamburg! Hopelijk schudt het ook NS en DB wakker, want de treinverbindingen naar Duitsland zijn wel karig op dit moment.

[...]
Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:17
DVB09 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]

Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.
Behalve dat Ryanair je zo snel mogelijk wilt vervoeren zodat ze de volgende vlucht weer vol kunnen stoppen vindt deze het oke dat het extra lang duurt. Als er iets irritant is zijn het enorme haltetijden, rij gewoon door.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:33
Super, nog een trein die chronisch met lange vertraging uit Duitsland het land in komt en al het binnenlandse treinverkeer hindert.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De trein uit Berlijn doet er 7:45 over. Dat is heel erg ruim. De ICE doet het in minder dan 6 uur, de IC deed het in 6,5 uur.

Signatures zijn voor boomers.

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12 16:41

[...]
Amsterdam - Berlijn rijden ze al, dus dat zal geen invloed hebben daar. Naar Hamburg inderdaad niet direct, maar zolang er geen lijn over Groningen gaat is er ook geen logische reden om een rechtstreekse lijn Amsterdam - Hamburg te rijden voor NS en DB. Eén keer overstappen is echt normaal op dat soort langere routes, en hoort ook bij treinreizen. Vliegen doe je zoveel mogelijk rechtstreeks, met de trein is meer een netwerk, waar overstappen normaal is.

Dat de verbindingen naar het buitenland karig zijn, staat buiten kijf. Maar dat ligt (zoals al vaker gememoreerd) echt niet (alleen) bij de spoorwegbedrijven.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• handoff
Overstappen is onoverkomelijk bij treinreizen, maar hoe meer langere verbindingen, hoe beter. Dit zorgt voor minder overstappen en minder kans om een overstap niet te halen. Daarnaast is een rechtstreekse verbinding het waard aangezien Hamburg het knooppunt is dat je richting Denemarken en Zweden kan brengen.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
DVB09 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]

Tja, volgens mij was er een veelgehoorde klacht dat treinreizen zo duur is. Als vervoerder kun je weinig aan de tarieven van de spoorbeheerder doen, dan moet je het al gauw in deze hoek zoeken. M.i. dus wel een begrijpelijke keuze.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:54
L-project schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:45:
Naar Hamburg inderdaad niet direct, maar zolang er geen lijn over Groningen gaat is er ook geen logische reden om een rechtstreekse lijn Amsterdam - Hamburg te rijden voor NS en DB. Eén keer overstappen is echt normaal op dat soort langere routes, en hoort ook bij treinreizen. Vliegen doe je zoveel mogelijk rechtstreeks, met de trein is meer een netwerk, waar overstappen normaal is.
Zolang het gewoon verbindingen zijn waarmee je met een geldig vervoersbewijs in elke trein die je wilt kunt instappen is overstappen geen probleem nee (maakt het wel extra gevoelig voor vertraging maar OK :+ ). Min of meer zoals in Nederland eigenlijk dus.

Maar zodra je specifieke langeafstandstreinen moet gaan reserveren en jouw kaartje alleen geldig is op die trein dan merk ik aan mezelf dat dat toch wel een serieuze ontmoediging is om de reis met de trein te doen zodra er een onontkoombare overstap in het buitenland aan te pas komt op zo'n trein, zeker als dat ook nog eens andere vervoerder/partij is. Ofwel levert mij gewoon teveel stress/gedoe op als je die overstap niet haalt (en er vaak geen ontzorging is zoals bij een vliegreis bestaande uit meerdere stukken) anderzijds dat je overal zoveel extra overstapmarge moet gaan plannen dat de reistijd veel te veel oploopt t.o.v. alternatieven.

Ben meermaals met de trein in Berlijn geweest omdat dat gewoon direct is, een directe verbinding maakt voor mij een groot verschil ook als is dat niet per se de meest logisch route is altijd.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
(jarig!)

[...]
Ik ben benieuwd of die treinen een beetje comfortabel zijn? Ik bedoel ze hebben een setje afgedankte wagons van 40 jaar oud van onze zuiderburen gekocht. Hoe goed worden die gemoderniseerd? Maar ik laat mij verrassen. Op zich is een uurtje langer geen probleemn 7,5 of 6,5 uur dat is om het even.

Naar Parijs echter is het geen echte concurrentie met 7 uur t.o.v. 3,5 uur omdat ze over het reguliere spoor moeten en niet op de HSL kunnen/mogen.

HD4Life @ Full-HD

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12 16:41
!mark schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:11:
[...]

Zolang het gewoon verbindingen zijn waarmee je met een geldig vervoersbewijs in elke trein die je wilt kunt instappen is overstappen geen probleem nee (maakt het wel extra gevoelig voor vertraging maar OK :+ ). Min of meer zoals in Nederland eigenlijk dus.

Maar zodra je specifieke langeafstandstreinen moet gaan reserveren en jouw kaartje alleen geldig is op die trein dan merk ik aan mezelf dat dat toch wel een serieuze ontmoediging is om de reis met de trein te doen zodra er een onontkoombare overstap in het buitenland aan te pas komt op zo'n trein, zeker als dat ook nog eens andere vervoerder/partij is. Ofwel levert mij gewoon teveel stress/gedoe op als je die overstap niet haalt (en er vaak geen ontzorging is zoals bij een vliegreis bestaande uit meerdere stukken) anderzijds dat je overal zoveel extra overstapmarge moet gaan plannen dat de reistijd veel te veel oploopt t.o.v. alternatieven.

Ben meermaals met de trein in Berlijn geweest omdat dat gewoon direct is, een directe verbinding maakt voor mij een groot verschil ook als is dat niet per se de meest logisch route is altijd.
Oh, daar ben ik het wel mee eens. Het is zo fijn aan de trein (hehe) dat je gewoon kunt instappen in elke willekeurige trein en niet gebonden bent aan een specifieke rit. Daarom zit ik ook niet te wachten op fragmentatie met meerdere aanbieders waarbij je misschien wel 6 treinen per uur hebt maar je eerst moet uitzoeken welk kaartje je moet hebben en dan in welke trein je mag stappen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
Davidshadow13 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:39:
Naar Parijs echter is het geen echte concurrentie met 7 uur t.o.v. 3,5 uur omdat ze over het reguliere spoor moeten en niet op de HSL kunnen/mogen.
Amsterdam - Parijs was ooit 5 uur. Ik ben benieuwd waar zo'n trein dan nu langs zou moeten rijden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Davidshadow13 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:39:
[...]

Ik ben benieuwd of die treinen een beetje comfortabel zijn? Ik bedoel ze hebben een setje afgedankte wagons van 40 jaar oud van onze zuiderburen gekocht. Hoe goed worden die gemoderniseerd? Maar ik laat mij verrassen. Op zich is een uurtje langer geen probleemn 7,5 of 6,5 uur dat is om het even.

I10 is zeker niet oncomfortabel, de vraag is wel wat er aan omgebouwd is.
Maar het is wel allemaal vis-a-vis en het zijn B11's waar ons ICR (en ICM) B10's zijn, dus er is een raam en zitrij extra op dezelfde lengte. Ze zijn dus wat krapper dan je in Nederland gewend bent en met vis-a-vis opstelling betekent dat een beetje meer knietjesvrijen.

Naar Parijs moeten ze de concurrentie aan met de EC die NMBS rijdt, met I11 wat comfortabeler is en die het ook heel erg goed doet.

• cazzer22
European Sleeper wil komende zomer 3x per week naar Milaan gaan rijden vanuit Amsterdam en Brussel. Via Brig. https://www.europeansleeper.eu/milan

Dat naast ook een nieuwe nachttrein tussen Parijs en Berlijn, ze timmeren aan de weg.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:51
Ik vraag me af waar ze alle rijtuigen gaan vinden. De huidige trein is al een samenraapsel.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• handoff
Ik vermoed dat ze de rijtuigen gaan gebruiken die eerst bedoeld waren voor Basel-Copenhagen-Malmö. Deze gaat niet meer rijden.

• handoff
https://nos.nl/artikel/25...d-kan-nog-tien-jaar-duren
Het duurt waarschijnlijk nog tien jaar voordat de Betuweroute ook in Duitsland is uitgebreid met een derde spoor en dus daadwerkelijk helemaal is afgerond. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Aartsen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer vandaag.
Nou de verhoging van de frequentie van de ICE naar Keulen, kunnen we ook wel 10 jaar voor ons uitschuiven. Duitsland is echt ontspoord.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24

Eix

Maasluip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:06:
[...]
Maar het is wel allemaal vis-a-vis en het zijn B11's waar ons ICR (en ICM) B10's zijn, dus er is een raam en zitrij extra op dezelfde lengte. Ze zijn dus wat krapper dan je in Nederland gewend bent en met vis-a-vis opstelling betekent dat een beetje meer knietjesvrijen.
Maar de stoelen in ICR en ICM lopen sinds de modernisering toch niet gelijk aan het raam? Maakt dat raam extra dan nog zoveel uit?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCsJoUX7W1PGffRsAJ4P9Er5hDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SssM6zUMh9tfSotYRVo88Pi8.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat niet voor de Ryanair experience 🙃

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eix schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:18:
[...]

Maar de stoelen in ICR en ICM lopen sinds de modernisering toch niet gelijk aan het raam? Maakt dat raam extra dan nog zoveel uit?
Ik weet niet of er in ICR en ICM een extra zitrij bij is gekomen?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:55

franssie

Save the albatross

Misschien is er een spoorverzakking tussen Amsterdam en Utrecht

https://www.prorail.nl/ni...ssen-amsterdam-en-utrecht
ProRail kreeg in de ochtend van 11 december meerdere meldingen binnen van verzakkingen op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht. De meldingen liggen verspreid over een traject van ongeveer 12 kilometer.
Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:53
franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:

[...]

Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?
Amsterdam-Utrecht is een traject wat onder treinpersoneel bekend staat om de zeer slechte ligging van het spoor, je wordt constant heen en weer geslingerd. Uiteraard verslechtert dat als de tijd verstrijkt, tot het punt dat er steeds meer meldingen komen over spoorverzakking en slechte ligging. Weet niet of dit om een plotselinge verslechtering van een bepaald stuk spoor gaat, of dat nu de ondergrens is bereikt.

Planes, trains and automobiles

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:51

[...]

Wij krijgen meldingen binnen via bestuurders of via de technische diensten/meetritten. Ook 1 keer via een blinde passagier, die dat stuk dagelijks reed, en dit meldde aan het boordpersoneel.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• arievz
(spoorverzakking)
Ja, de machinist meldt bij de treindienstleider wat hij ervaren heeft, en geeft daarbij eventueel een snelheidsadvies. Als er 2 opeenvolgende meldingen komen, dan verlaagt men de snelheid en komt er onderzoek. Vaak genoeg meegemaakt dat er iets uit het boekenrek vliegt en op de noodstopknop landt. :P
En dan hopen dat de tweede trein geen treinstel op luchtveren is, want dan is de kans klein dat er iets gebeurt.

Geen idee hoe Amsterdam-Utrecht er bijligt sinds 5 jaar metrobedrijf, maar op Roosendaal-Vlissingen moet je ook je koffie vasthouden bij elke dijkcoupure.

• arievz
Extraxyz schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:18:
Super, nog een trein die chronisch met lange vertraging uit Duitsland het land in komt en al het binnenlandse treinverkeer hindert.
Misschien was het toch niet zo slim om al die wissels op te breken, om de overgang naar ERTMS tegen te werken en om het net ramvol te plannen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Spoor tussen Utrecht en Amsterdam blijkt niet verzakt, treinen gaan weer rijden
Het spoor tussen Utrecht en Amsterdam is niet verzakt, heeft ProRail donderdagavond geconstateerd na onderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd na meldingen over mogelijke verzakking. Het treinverkeer wordt weer opgestart.

ProRail kreeg donderdagochtend meldingen over mogelijke verzakkingen, verspreid over een 12 kilometer lang traject. Daarop werd een van de twee spoorlijnen buiten dienst gesteld, zodat een aannemer onderzoek kon doen.

Door het onderzoek moest al het treinverkeer over één spoor. Daarom reden er tussen Abcoude en Maarssen geen stoptreinen. Reizigers waren meer dan een uur langer onderweg. Rond 18.00 uur kwam het bericht dat het treinverkeer weer werd opgestart.

Eerder op donderdag waarschuwde ProRail dat de de spoorbeheerder de komende jaren alleen strikt noodzakelijk onderhoud kan plegen vanwege tekorten aan geld en personeel. ProRail stelt dat dit uiteindelijk tot hogere kosten en meer uitval en vertragingen leidt.

Een spoorverzakking is bijzonder, maar niet uniek. Vorig jaar waren er op meerdere trajecten spoorverzakkingen die ontstonden na werkzaamheden of noodweer. Het was toen onder meer raak op het traject tussen Utrecht en Geldermalsen.

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 11-12-2025 20:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Wel heel opmerkelijk dat er van machinisten meerdere meldingen komen en dat er dan geen verzakking geconstateerd wordt. Zit dat dan in de definitie van “verzakking” waarbij het baanvak nog binnen de toleranties zit?

Ik zou aannemen dat een machinis als professional ook wel weet waar hij het over heeft en ook niet zomaar een melding doet.

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:35
Hoeveel mag spoor eigen bewegen? Hier in de buurt als er een trein langs komt bij de overgang dan zie je op bepaald punt het spoor echt naar beneden zakken….verder nergens. Net of er niet genoeg ondersteuning onder zit.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

arievz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:17:
[...]

Geen idee hoe Amsterdam-Utrecht er bijligt sinds 5 jaar metrobedrijf, maar op Roosendaal-Vlissingen moet je ook je koffie vasthouden bij elke dijkcoupure.
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).

• arievz
Maasluip schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:20:
[...]
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).
Tja, je kan de ondergrond modelleren als een vast object, maar in werkelijkheid gedraagt hij zich als pudding met daarin harde en zachte voorwerpen. Zeker Amsterdam - 's-Hertogenbosch dat voor een groot deel op veen is gebouwd.
Overigens denk ik dat dit vooral gaat om Harmelen-overwegen, die in 1 grote betonplaat liggen. Daarbij komen nog de nabijgelegen elektrische scheidingslassen die voor wat extra trilling zorgen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Maasluip schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:20:
[...]

Dat begrijpt ProRail (en de voor baanstabiliteit ingehuurde ingenieursbureaus) echt wel, en al sinds decennia. Ook de overwegplaat type Harmelen wordt regelmatig vervangen, vanwege de overgang van ondergrond, zie bijvoorbeeld dit artikel van ProRail uit 2019 (toepassen hulpstukken) of deze (compleet vervangen Harmelen-overweg door ballastspoor). Maar tussen droom en daad staan nog vele dingen in de weg :p

[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 12-12-2025 14:48 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
(kan weg)

[ Voor 98% gewijzigd door marcop23 op 12-12-2025 14:47 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:13

Cbr

Slachtoffer dat zwaargewond raakte bij ernstig ongeluk op station Boxtel overleden
Het slachtoffer dat zondagmiddag gewond raakte door een val op het spoor bij station Boxtel is overleden. Volgens een woordvoerster van ProRail gaat het om een noodlottig ongeval.

Het ongeluk vond plaats rond 16.30 uur. Volgens een woordvoerder van ProRail ging het om een reiziger die uit de trein stapte en vervolgens door onbekende reden van het perron raakte. Vervolgens werd de reiziger door de trein geraakt.

(...)
Bron: Brabants Dagblad, 15 dec. 2025 kosteloos te lezen (momenteel)

[ Voor 23% gewijzigd door Cbr op 15-12-2025 20:37 ]

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-12 10:07
Ik heb voor het eerst bij NS International een ticket voor het Saver tarief gekocht voor over een paar maanden voor Eurocity Direct naar België. Er staat bij dat je mag wijzigen en annuleren t/m 1 dag voor vertrek.

Wijzigen lijkt inderdaad te kunnen als ik inlog, maar weet iemand toevallig of er nog een limiet aan zit hoe vaak je kan wijzigen? Kan dat slechts eenmalig, of kan dat ook vaker?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
Wally2002 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 05:41:
Wel heel opmerkelijk dat er van machinisten meerdere meldingen komen en dat er dan geen verzakking geconstateerd wordt. Zit dat dan in de definitie van “verzakking” waarbij het baanvak nog binnen de toleranties zit?
Daar zal het wel op neer komen.
Ik zou aannemen dat een machinis als professional ook wel weet waar hij het over heeft en ook niet zomaar een melding doet.
Maar is een profiessioneel treinbestuurder ook per definitie een doorgewinterde baanvakbeheerder?

Op de weg zijn het niet de bus/vrachtwagenchauffeurs, maar Rijkswaterstaat die bepaald wanneer een hobbel in de weg glad gestreken moet worden.
En het is aan Schiphol om te bepalen wanneer de landingsbanen onderhoud nodig hebben, niet de piloten.

Prorail heeft beperkte middelen en zal dus alleen iets gaan doen als de veiligheid in het geding komt.
Zolang de ligging van het spoor alleen leidt tot ongemak bij reizigers en personeel zal er niet veel gebeuren ben ik bang.

Vervelend voor de treinreiziger, maar gezien de verkiezingsuitslagen van de afgelopen tijd gaat er weinig verbetering komen. In Nederland zijn "weg met buitenlanders"-partijen populairder dan "goede treinverbinding"-partijen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FredvZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:05:
[...]

Prorail heeft beperkte middelen en zal dus alleen iets gaan doen als de veiligheid in het geding komt.
Zolang de ligging van het spoor alleen leidt tot ongemak bij reizigers en personeel zal er niet veel gebeuren ben ik bang.
Prorail rijdt niet elke dag over elk traject. Sommige dingen kunnen sneller degraderen dan het controleinterval kan oppikken, is in het verleden al vaker gebeurd.
Dus meldingen van machinisten zullen echt niet geneerd worden, zeker niet als het er meerdere op korte termijn zijn.

Maar wat je zegt klopt: Prorail is erg reactionair en het spoor ligt eigenlijk altijd tegen de minimum eisen aan. Want dat is goed genoeg. Daarom ligt het spoor er in Nederland ook zo slecht bij.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:59
Niet zo zeer ProRail is reactionair, maar er is voor de aannemers die het spoor onderhouden geen stimulans om het spoor op comfort te onderhouden in plaats van op alleen veiligheid.
Maar ja, dat kost ook allemaal weer extra geld en contracten zullen dan aangepast moeten worden.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 17-12-2025 10:51 ]

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12 14:58
ProRail is toch de opdrachtgever?

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
(jarig!)
Maasluip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
Maar wat je zegt klopt: Prorail is erg reactionair en het spoor ligt eigenlijk altijd tegen de minimum eisen aan. Want dat is goed genoeg. Daarom ligt het spoor er in Nederland ook zo slecht bij.
Maar daar kan ProRail anders dan hun eigen organisatie optimaliseren natuurlijk niets aan doen. Als er vanuit Den Haag geen geld komt voor onderhoud en aanleg van nieuwe infrastructuur dan kan ProRail ook niets onderhouden.

Het is niet alsof ProRail op zichzelf opeens een nieuwe eigen revenuestream kan aanboren om al dat extra onderhoud te bekostigen.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste