Iedereen in de gemeente Lansingerland woont daar.
"De gemeente telt op 22 november 2024 65.594 inwoners."
Wat is het punt wat je wil maken? Den Bosch in een fictieve naam, het komt nergens voor. Niet in de naam van een gemeente, van een wijk, buurt of iets. Er staat in Amsterdam Centraal toch ook niet Mokum CS op de borden, omdat dat een naam is die ook voor Amsterdam gebruikt wordt?Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:02:
[...]
Chèvremont, De Vink, Lansingerland-Zoetermeer, Martenshoek dan, of Rilland-Bath.
Chevremont, De Vink en Martenshoek zijn geen plaatsen, maar de namen van de wijken waar de stations in liggen in hun respectievelijke stad/dorp/gehucht (let wel: de plaatsnaam zelf ontbreekt in deze stationsnamen, en dit is dus iets anders dan "Utrecht Zuilen" of "Arnhem Presikhaaf").
"Lansingerland" is geen plaats of wijk, maar de naam van de gemeente waar het station in ligt. Het station ligt fysiek in Bleiswijk, wat dan wel weer tot de gemeente Lansingerland hoort. Er woont niemand in "Lansingerland".
Station Rilland-Bath ligt fysiek in het gehucht "Stationsbuurt", wat is ontstaan omdat er een station werd gebouwd (en niet andersom), en zo'n beetje de minst originele plaatsnaam in Nederland heeft (IMHO).
Station Venray ligt niet in Venray, maar in Oostrum.
Mijn punt is dat er geen plaats is die zo heet, alleen een administratieve eenheid (gemeente). Niemand zegt "ik woon in Lansingerland". Je woont in Bleiswijk, Berkel & Rodenrijs of Bergschenhoek.Marcel Br schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:29:
Iedereen in de gemeente Lansingerland woont daar.
[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 04-12-2025 15:18 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik maak hetzelfde punt dat jij maakt, namelijk dat het geen bestaande plaatsnaam is, net als de stationsnamen die ik noem.cazzer22 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:03:
[...]
Wat is het punt wat je wil maken? Den Bosch in een fictieve naam, het komt nergens voor. Niet in de naam van een gemeente, van een wijk, buurt of iets. Er staat in Amsterdam Centraal toch ook niet Mokum CS op de borden, omdat dat een naam is die ook voor Amsterdam gebruikt wordt?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
ah sorry.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:16:
[...]
Ik maak hetzelfde punt dat jij maakt, namelijk dat het geen bestaande plaatsnaam is, net als de stationsnamen die ik noem.
Richtlijnen komen over het algemeen niet uit de lucht vallen, er gaat jaren aan overleg overheen voordat ze geldig worden. Daarnaast gelden gewijzigde richtlijnen over het algemeen pas bij nieuwbouw, of bij een ingrijpende wijziging van het materieel (of het betreffende onderdeel). En ook de lengte van stationsnamen is niet nieuw.EDIT schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:43:
Helaas zijn er nieuwe richtlijnen over de zichtbaarheid waar aan voldaan moet worden, dus verkleinen is niet mogelijk. Volgens mij moet de oplossing vooral gezocht gaan worden in scrollen.
Dit dus.arievz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:36:
[...]
<>
De vraag is dus eigenlijk: waarom heeft het materieel bij zijn laatste renovatie zo'n klein scherm gekregen/gehouden?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dan moet je wel op een stoeltje gaan zitten “die achteruit rijdt”.Intercity schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:12:
Oeh een reis van -10 minuten, die wil ik wel
[Afbeelding]
Dit is het materieel voor die reis:Intercity schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:12:
Oeh een reis van -10 minuten, die wil ik wel
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DpJbumfRSNP56fh0T2OttZF9.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 06-12-2025 08:14 ]
De nieuwe Nederlandse treinmaatschappij GoVolta gaat over een paar maanden tussen Amsterdam en Berlijn en Hamburg rijden. Vanaf eind maart gaat er drie keer per week een trein tussen Amsterdam en Berlijn, en ook drie keer per week een tussen Amsterdam en Hamburg.
Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.handoff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:52:
Er gaat eindelijk een directe trein naar Hamburg! Hopelijk schudt het ook NS en DB wakker, want de treinverbindingen naar Duitsland zijn wel karig op dit moment.
https://nos.nl/l/2593713
[...]
Behalve dat Ryanair je zo snel mogelijk wilt vervoeren zodat ze de volgende vlucht weer vol kunnen stoppen vindt deze het oke dat het extra lang duurt. Als er iets irritant is zijn het enorme haltetijden, rij gewoon door.DVB09 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]
Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Signatures zijn voor boomers.
Amsterdam - Berlijn rijden ze al, dus dat zal geen invloed hebben daar. Naar Hamburg inderdaad niet direct, maar zolang er geen lijn over Groningen gaat is er ook geen logische reden om een rechtstreekse lijn Amsterdam - Hamburg te rijden voor NS en DB. Eén keer overstappen is echt normaal op dat soort langere routes, en hoort ook bij treinreizen. Vliegen doe je zoveel mogelijk rechtstreeks, met de trein is meer een netwerk, waar overstappen normaal is.handoff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:52:
Er gaat eindelijk een directe trein naar Hamburg! Hopelijk schudt het ook NS en DB wakker, want de treinverbindingen naar Duitsland zijn wel karig op dit moment.
[...]
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Tja, volgens mij was er een veelgehoorde klacht dat treinreizen zo duur is. Als vervoerder kun je weinig aan de tarieven van de spoorbeheerder doen, dan moet je het al gauw in deze hoek zoeken. M.i. dus wel een begrijpelijke keuze.DVB09 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]
Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.
Zolang het gewoon verbindingen zijn waarmee je met een geldig vervoersbewijs in elke trein die je wilt kunt instappen is overstappen geen probleem nee (maakt het wel extra gevoelig voor vertraging maar OKL-project schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:45:
Naar Hamburg inderdaad niet direct, maar zolang er geen lijn over Groningen gaat is er ook geen logische reden om een rechtstreekse lijn Amsterdam - Hamburg te rijden voor NS en DB. Eén keer overstappen is echt normaal op dat soort langere routes, en hoort ook bij treinreizen. Vliegen doe je zoveel mogelijk rechtstreeks, met de trein is meer een netwerk, waar overstappen normaal is.
Ik ben benieuwd of die treinen een beetje comfortabel zijn? Ik bedoel ze hebben een setje afgedankte wagons van 40 jaar oud van onze zuiderburen gekocht. Hoe goed worden die gemoderniseerd? Maar ik laat mij verrassen. Op zich is een uurtje langer geen probleemn 7,5 of 6,5 uur dat is om het even.handoff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:52:
[...]
HD4Life @ Full-HD
Oh, daar ben ik het wel mee eens. Het is zo fijn aan de trein (hehe) dat je gewoon kunt instappen in elke willekeurige trein en niet gebonden bent aan een specifieke rit. Daarom zit ik ook niet te wachten op fragmentatie met meerdere aanbieders waarbij je misschien wel 6 treinen per uur hebt maar je eerst moet uitzoeken welk kaartje je moet hebben en dan in welke trein je mag stappen.!mark schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:11:
[...]
Zolang het gewoon verbindingen zijn waarmee je met een geldig vervoersbewijs in elke trein die je wilt kunt instappen is overstappen geen probleem nee (maakt het wel extra gevoelig voor vertraging maar OK). Min of meer zoals in Nederland eigenlijk dus.
Maar zodra je specifieke langeafstandstreinen moet gaan reserveren en jouw kaartje alleen geldig is op die trein dan merk ik aan mezelf dat dat toch wel een serieuze ontmoediging is om de reis met de trein te doen zodra er een onontkoombare overstap in het buitenland aan te pas komt op zo'n trein, zeker als dat ook nog eens andere vervoerder/partij is. Ofwel levert mij gewoon teveel stress/gedoe op als je die overstap niet haalt (en er vaak geen ontzorging is zoals bij een vliegreis bestaande uit meerdere stukken) anderzijds dat je overal zoveel extra overstapmarge moet gaan plannen dat de reistijd veel te veel oploopt t.o.v. alternatieven.
Ben meermaals met de trein in Berlijn geweest omdat dat gewoon direct is, een directe verbinding maakt voor mij een groot verschil ook als is dat niet per se de meest logisch route is altijd.
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Amsterdam - Parijs was ooit 5 uur. Ik ben benieuwd waar zo'n trein dan nu langs zou moeten rijden.Davidshadow13 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:39:
Naar Parijs echter is het geen echte concurrentie met 7 uur t.o.v. 3,5 uur omdat ze over het reguliere spoor moeten en niet op de HSL kunnen/mogen.
I10 is zeker niet oncomfortabel, de vraag is wel wat er aan omgebouwd is.Davidshadow13 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:39:
[...]
Ik ben benieuwd of die treinen een beetje comfortabel zijn? Ik bedoel ze hebben een setje afgedankte wagons van 40 jaar oud van onze zuiderburen gekocht. Hoe goed worden die gemoderniseerd? Maar ik laat mij verrassen. Op zich is een uurtje langer geen probleemn 7,5 of 6,5 uur dat is om het even.
Naar Parijs echter is het geen echte concurrentie met 7 uur t.o.v. 3,5 uur omdat ze over het reguliere spoor moeten en niet op de HSL kunnen/mogen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nou de verhoging van de frequentie van de ICE naar Keulen, kunnen we ook wel 10 jaar voor ons uitschuiven. Duitsland is echt ontspoord.Het duurt waarschijnlijk nog tien jaar voordat de Betuweroute ook in Duitsland is uitgebreid met een derde spoor en dus daadwerkelijk helemaal is afgerond. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Aartsen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer vandaag.
Maar de stoelen in ICR en ICM lopen sinds de modernisering toch niet gelijk aan het raam? Maakt dat raam extra dan nog zoveel uit?Maasluip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:06:
[...]
Maar het is wel allemaal vis-a-vis en het zijn B11's waar ons ICR (en ICM) B10's zijn, dus er is een raam en zitrij extra op dezelfde lengte. Ze zijn dus wat krapper dan je in Nederland gewend bent en met vis-a-vis opstelling betekent dat een beetje meer knietjesvrijen.
Ik weet niet of er in ICR en ICM een extra zitrij bij is gekomen?Eix schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:18:
[...]
Maar de stoelen in ICR en ICM lopen sinds de modernisering toch niet gelijk aan het raam? Maakt dat raam extra dan nog zoveel uit?
Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?ProRail kreeg in de ochtend van 11 december meerdere meldingen binnen van verzakkingen op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht. De meldingen liggen verspreid over een traject van ongeveer 12 kilometer.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Amsterdam-Utrecht is een traject wat onder treinpersoneel bekend staat om de zeer slechte ligging van het spoor, je wordt constant heen en weer geslingerd. Uiteraard verslechtert dat als de tijd verstrijkt, tot het punt dat er steeds meer meldingen komen over spoorverzakking en slechte ligging. Weet niet of dit om een plotselinge verslechtering van een bepaald stuk spoor gaat, of dat nu de ondergrens is bereikt.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
[...]
Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?
Planes, trains and automobiles
Wij krijgen meldingen binnen via bestuurders of via de technische diensten/meetritten. Ook 1 keer via een blinde passagier, die dat stuk dagelijks reed, en dit meldde aan het boordpersoneel.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
Misschien is er een spoorverzakking tussen Amsterdam en Utrecht
https://www.prorail.nl/ni...ssen-amsterdam-en-utrecht
[...]
Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ja, de machinist meldt bij de treindienstleider wat hij ervaren heeft, en geeft daarbij eventueel een snelheidsadvies. Als er 2 opeenvolgende meldingen komen, dan verlaagt men de snelheid en komt er onderzoek. Vaak genoeg meegemaakt dat er iets uit het boekenrek vliegt en op de noodstopknop landt.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
(spoorverzakking)
Misschien was het toch niet zo slim om al die wissels op te breken, om de overgang naar ERTMS tegen te werken en om het net ramvol te plannen.Extraxyz schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:18:
Super, nog een trein die chronisch met lange vertraging uit Duitsland het land in komt en al het binnenlandse treinverkeer hindert.
Spoor tussen Utrecht en Amsterdam blijkt niet verzakt, treinen gaan weer rijdenfranssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
Misschien is er een spoorverzakking tussen Amsterdam en Utrecht
https://www.prorail.nl/ni...ssen-amsterdam-en-utrecht
[...]
Het spoor tussen Utrecht en Amsterdam is niet verzakt, heeft ProRail donderdagavond geconstateerd na onderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd na meldingen over mogelijke verzakking. Het treinverkeer wordt weer opgestart.
ProRail kreeg donderdagochtend meldingen over mogelijke verzakkingen, verspreid over een 12 kilometer lang traject. Daarop werd een van de twee spoorlijnen buiten dienst gesteld, zodat een aannemer onderzoek kon doen.
Door het onderzoek moest al het treinverkeer over één spoor. Daarom reden er tussen Abcoude en Maarssen geen stoptreinen. Reizigers waren meer dan een uur langer onderweg. Rond 18.00 uur kwam het bericht dat het treinverkeer weer werd opgestart.
Eerder op donderdag waarschuwde ProRail dat de de spoorbeheerder de komende jaren alleen strikt noodzakelijk onderhoud kan plegen vanwege tekorten aan geld en personeel. ProRail stelt dat dit uiteindelijk tot hogere kosten en meer uitval en vertragingen leidt.
Een spoorverzakking is bijzonder, maar niet uniek. Vorig jaar waren er op meerdere trajecten spoorverzakkingen die ontstonden na werkzaamheden of noodweer. Het was toen onder meer raak op het traject tussen Utrecht en Geldermalsen.
[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 11-12-2025 20:27 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wel heel opmerkelijk dat er van machinisten meerdere meldingen komen en dat er dan geen verzakking geconstateerd wordt. Zit dat dan in de definitie van “verzakking” waarbij het baanvak nog binnen de toleranties zit?
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).arievz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:17:
[...]
Geen idee hoe Amsterdam-Utrecht er bijligt sinds 5 jaar metrobedrijf, maar op Roosendaal-Vlissingen moet je ook je koffie vasthouden bij elke dijkcoupure.
Tja, je kan de ondergrond modelleren als een vast object, maar in werkelijkheid gedraagt hij zich als pudding met daarin harde en zachte voorwerpen. Zeker Amsterdam - 's-Hertogenbosch dat voor een groot deel op veen is gebouwd.Maasluip schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:20:
[...]
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).
Dat begrijpt ProRail (en de voor baanstabiliteit ingehuurde ingenieursbureaus) echt wel, en al sinds decennia. Ook de overwegplaat type Harmelen wordt regelmatig vervangen, vanwege de overgang van ondergrond, zie bijvoorbeeld dit artikel van ProRail uit 2019 (toepassen hulpstukken) of deze (compleet vervangen Harmelen-overweg door ballastspoor). Maar tussen droom en daad staan nog vele dingen in de wegMaasluip schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:20:
[...]
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).
[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 12-12-2025 14:48 ]
[ Voor 98% gewijzigd door marcop23 op 12-12-2025 14:47 ]
Bron: Brabants Dagblad, 15 dec. 2025 kosteloos te lezen (momenteel)Het slachtoffer dat zondagmiddag gewond raakte door een val op het spoor bij station Boxtel is overleden. Volgens een woordvoerster van ProRail gaat het om een noodlottig ongeval.
Het ongeluk vond plaats rond 16.30 uur. Volgens een woordvoerder van ProRail ging het om een reiziger die uit de trein stapte en vervolgens door onbekende reden van het perron raakte. Vervolgens werd de reiziger door de trein geraakt.
(...)
[ Voor 23% gewijzigd door Cbr op 15-12-2025 20:37 ]
Daar zal het wel op neer komen.Wally2002 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 05:41:
Wel heel opmerkelijk dat er van machinisten meerdere meldingen komen en dat er dan geen verzakking geconstateerd wordt. Zit dat dan in de definitie van “verzakking” waarbij het baanvak nog binnen de toleranties zit?
Maar is een profiessioneel treinbestuurder ook per definitie een doorgewinterde baanvakbeheerder?Ik zou aannemen dat een machinis als professional ook wel weet waar hij het over heeft en ook niet zomaar een melding doet.
Spel en typfouten voorbehouden
Prorail rijdt niet elke dag over elk traject. Sommige dingen kunnen sneller degraderen dan het controleinterval kan oppikken, is in het verleden al vaker gebeurd.FredvZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:05:
[...]
Prorail heeft beperkte middelen en zal dus alleen iets gaan doen als de veiligheid in het geding komt.
Zolang de ligging van het spoor alleen leidt tot ongemak bij reizigers en personeel zal er niet veel gebeuren ben ik bang.
[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 17-12-2025 10:51 ]
Maar daar kan ProRail anders dan hun eigen organisatie optimaliseren natuurlijk niets aan doen. Als er vanuit Den Haag geen geld komt voor onderhoud en aanleg van nieuwe infrastructuur dan kan ProRail ook niets onderhouden.Maasluip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
Maar wat je zegt klopt: Prorail is erg reactionair en het spoor ligt eigenlijk altijd tegen de minimum eisen aan. Want dat is goed genoeg. Daarom ligt het spoor er in Nederland ook zo slecht bij.
HD4Life @ Full-HD
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq