Signatures zijn voor boomers.
In Japan mag je aan het einde van de treinrit ook even wachten tot hij weer doorgaat naar de volgende bestemming op de schoonmaakploeg die de trein vanbinnen schoonmaakt. Dan mag je even voor een lintje op het perron wachten.FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:50:
[...]
In Japan schijnen ze best schone treinen te hebben, terwijl het merendeel daar rondrijdt zonder vuinisbak.
Hier vinden we dat zonde van de kosten, maar het gevolg is dat mensen vaker een smerige trein instappen en denken "het zal wel". Ik probeer het niet goed te praten, maar als 90% van de reizigers moeite heeft met hun vuilnis in een schone trein achterlaten tegenover 40% van van de reizigers die moeite heeft met vuilnis in een trein achterlaten waar al vuilnis ligt, dan gaat het hard achteruit als je die reiniging bij het keren achterwege laat. Percentages zijn uit mijn duim gezogen.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Ik heb eigenlijk nooit een smerige trein. Ik zie ook regelmatig schoonmakers door de trein lopen en prullenbakken leeg maken.
Geen idee waar al deze smerige treinen rijden, maar niet op mijn dagelijkse routes, en dat is toch een groot deel van Nederland. Of zou het gewoon meevallen maar zijn de negatieve mensen luider? Of vergeet iedereen de 100 treinen die schoon zijn, maar die ene trein in het jaar die smerig is wordt onthouden en hier vergroot tot een landelijk probleem?
Het zelfde met vertragingen. Zoals in mijn eerdere post heb ik bijna nooit >3 min vertraging. En heb ik dat wel dan heb ik voldoende alternatieven om mijn vertraging te dempen naar max 15 minuten.
Ik ben blij met de trein, en zie zeker toegevoegde waarde van de auto (die ik ook heb en ook gebruik). Het is dan ook geen wedstrijd. De trein heeft de wind tegen juist vanwege de dienstregeling. Elke minuut vertraging is meteen zichtbaar, ookal merk je er eigenlijk niks van. Maar ga je autorijden dan calculeert de navigatie de vertraging al, en die zie je dus niet. Ik kan in 35 min naar mijn ouders rijden, maar dit is standaard 45-55 minuten. Maar omdat dit altijd is, zegt de navigatie dat ik er 50 minuten over ga doen. Waarom staat hier niet '35 minuten +15min vertraging' ? (rethorische vraag)
Geen idee waar al deze smerige treinen rijden, maar niet op mijn dagelijkse routes, en dat is toch een groot deel van Nederland. Of zou het gewoon meevallen maar zijn de negatieve mensen luider? Of vergeet iedereen de 100 treinen die schoon zijn, maar die ene trein in het jaar die smerig is wordt onthouden en hier vergroot tot een landelijk probleem?
Het zelfde met vertragingen. Zoals in mijn eerdere post heb ik bijna nooit >3 min vertraging. En heb ik dat wel dan heb ik voldoende alternatieven om mijn vertraging te dempen naar max 15 minuten.
Ik ben blij met de trein, en zie zeker toegevoegde waarde van de auto (die ik ook heb en ook gebruik). Het is dan ook geen wedstrijd. De trein heeft de wind tegen juist vanwege de dienstregeling. Elke minuut vertraging is meteen zichtbaar, ookal merk je er eigenlijk niks van. Maar ga je autorijden dan calculeert de navigatie de vertraging al, en die zie je dus niet. Ik kan in 35 min naar mijn ouders rijden, maar dit is standaard 45-55 minuten. Maar omdat dit altijd is, zegt de navigatie dat ik er 50 minuten over ga doen. Waarom staat hier niet '35 minuten +15min vertraging' ? (rethorische vraag)
Je gaat volledig mee in het frame alsof het niet een politieke keuze is hoe we überhaupt met OV (en breder, mobiliteit) om gaan. Alsof de huidige situatie een soort op magische wijze ontstaan evenwicht is/natuurwet. Met deze insteek weten we één ding zeker; nooit zal er meer eeneter spoor gebouwd worden en de enige oplossing is 'one more lane bro'.hoevenpe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Hogere operationele kosten zijn funest voor bedrijven die een product hebben met beperkte unieke meerwaarde. Je kunt prijzen niet oneindig verhogen om hogere loon- en materiaalkosten te compenseren, dan blijven steeds meer klanten weg en pakken ze in dit voorbeeld de auto en bij fysieke winkels bestellen ze online.
Besef dat dat zonder het bezuinigen op arbeidsintensieve zaken als schoonmaak de treinkaartjes nóg duurder waren geworden, dat is een afweging waar je over kunt discussieren maar op een gegeven moment verlies je zoveel klanten dat het verhogen van prijzen onder de streep juist minder inkomsten oplevert. Het is een vicieuze cirkel, vaste operationele kosten zijn vrijwel gelijk of die trein nou 5 of 500 passagiers vervoert.
Dan kan je zeggen 'dat moet de maatschappij maar betalen', maar dan moetje eerlijk zijn wie dat gaat betalen en hoe. OV staat niet hoog op het wenslijstje van de gemiddelde kiezer, wie eenmaal de auto ingejaagd is krijg je daar vrijwel niet meer uit en is minder geneigd te betalen voor een dienst waar amper nog gebruik van gemaakt wordt.
Lees ook eventjes terug hoe mensen aanpraten dat bruine mensen met het verkeerde geloof, helemaal als ze asielzoeker zijn, wel het grootste probleem ooit voor mensen is. En dan vooral voor mensen die er het minste mee te maken hebben.
Op het moment dat iedereen, politiek voorop, collectief roept; 'OV kut, OV te duur, OV wordt nooit wat, Broembroem altijd beter' zijn we dan echt verbaasd dat mensen het gaan geloven? Dit was al de tactiek van Thatcher meer dan 4 decennia terug en nogsteeds zijn we te onbenullig om te snappen hoe de mens door dit soort beeldvorming beïnvloed wordt?
Juist voor de meest hartstochtelijke fan van auto rijden is het OV cruciaal. Als al die sukkels in de trein er achter komen dat de Auto hemel op aarde is, staan ze nog harder in de file.
'OV interesseert me niet' is als autorijder vergelijkbaar met 'De brandstofprijs maakt mij niet uit. Tank toch altijd voor 50 euro'. Desinteresse betekend geen vrijwaring van impact dat het thema op iemand heeft. Lijkt alleen ontzettend lastig om te begrijpen, niet vreemd want het wordt actief, ook in dit topic, aangemoedigd.
[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 02-01-2026 14:23 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.