Iedereen in de gemeente Lansingerland woont daar.
"De gemeente telt op 22 november 2024 65.594 inwoners."
Wat is het punt wat je wil maken? Den Bosch in een fictieve naam, het komt nergens voor. Niet in de naam van een gemeente, van een wijk, buurt of iets. Er staat in Amsterdam Centraal toch ook niet Mokum CS op de borden, omdat dat een naam is die ook voor Amsterdam gebruikt wordt?Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:02:
[...]
Chèvremont, De Vink, Lansingerland-Zoetermeer, Martenshoek dan, of Rilland-Bath.
Chevremont, De Vink en Martenshoek zijn geen plaatsen, maar de namen van de wijken waar de stations in liggen in hun respectievelijke stad/dorp/gehucht (let wel: de plaatsnaam zelf ontbreekt in deze stationsnamen, en dit is dus iets anders dan "Utrecht Zuilen" of "Arnhem Presikhaaf").
"Lansingerland" is geen plaats of wijk, maar de naam van de gemeente waar het station in ligt. Het station ligt fysiek in Bleiswijk, wat dan wel weer tot de gemeente Lansingerland hoort. Er woont niemand in "Lansingerland".
Station Rilland-Bath ligt fysiek in het gehucht "Stationsbuurt", wat is ontstaan omdat er een station werd gebouwd (en niet andersom), en zo'n beetje de minst originele plaatsnaam in Nederland heeft (IMHO).
Station Venray ligt niet in Venray, maar in Oostrum.
Mijn punt is dat er geen plaats is die zo heet, alleen een administratieve eenheid (gemeente). Niemand zegt "ik woon in Lansingerland". Je woont in Bleiswijk, Berkel & Rodenrijs of Bergschenhoek.Marcel Br schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:29:
Iedereen in de gemeente Lansingerland woont daar.
[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 04-12-2025 15:18 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik maak hetzelfde punt dat jij maakt, namelijk dat het geen bestaande plaatsnaam is, net als de stationsnamen die ik noem.cazzer22 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:03:
[...]
Wat is het punt wat je wil maken? Den Bosch in een fictieve naam, het komt nergens voor. Niet in de naam van een gemeente, van een wijk, buurt of iets. Er staat in Amsterdam Centraal toch ook niet Mokum CS op de borden, omdat dat een naam is die ook voor Amsterdam gebruikt wordt?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
ah sorry.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:16:
[...]
Ik maak hetzelfde punt dat jij maakt, namelijk dat het geen bestaande plaatsnaam is, net als de stationsnamen die ik noem.
Richtlijnen komen over het algemeen niet uit de lucht vallen, er gaat jaren aan overleg overheen voordat ze geldig worden. Daarnaast gelden gewijzigde richtlijnen over het algemeen pas bij nieuwbouw, of bij een ingrijpende wijziging van het materieel (of het betreffende onderdeel). En ook de lengte van stationsnamen is niet nieuw.EDIT schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:43:
Helaas zijn er nieuwe richtlijnen over de zichtbaarheid waar aan voldaan moet worden, dus verkleinen is niet mogelijk. Volgens mij moet de oplossing vooral gezocht gaan worden in scrollen.
Dit dus.arievz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:36:
[...]
<>
De vraag is dus eigenlijk: waarom heeft het materieel bij zijn laatste renovatie zo'n klein scherm gekregen/gehouden?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dan moet je wel op een stoeltje gaan zitten “die achteruit rijdt”.Intercity schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:12:
Oeh een reis van -10 minuten, die wil ik wel
[Afbeelding]
Dit is het materieel voor die reis:Intercity schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:12:
Oeh een reis van -10 minuten, die wil ik wel
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DpJbumfRSNP56fh0T2OttZF9.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 06-12-2025 08:14 ]
De nieuwe Nederlandse treinmaatschappij GoVolta gaat over een paar maanden tussen Amsterdam en Berlijn en Hamburg rijden. Vanaf eind maart gaat er drie keer per week een trein tussen Amsterdam en Berlijn, en ook drie keer per week een tussen Amsterdam en Hamburg.
Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.handoff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:52:
Er gaat eindelijk een directe trein naar Hamburg! Hopelijk schudt het ook NS en DB wakker, want de treinverbindingen naar Duitsland zijn wel karig op dit moment.
https://nos.nl/l/2593713
[...]
Behalve dat Ryanair je zo snel mogelijk wilt vervoeren zodat ze de volgende vlucht weer vol kunnen stoppen vindt deze het oke dat het extra lang duurt. Als er iets irritant is zijn het enorme haltetijden, rij gewoon door.DVB09 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]
Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Signatures zijn voor boomers.
Amsterdam - Berlijn rijden ze al, dus dat zal geen invloed hebben daar. Naar Hamburg inderdaad niet direct, maar zolang er geen lijn over Groningen gaat is er ook geen logische reden om een rechtstreekse lijn Amsterdam - Hamburg te rijden voor NS en DB. Eén keer overstappen is echt normaal op dat soort langere routes, en hoort ook bij treinreizen. Vliegen doe je zoveel mogelijk rechtstreeks, met de trein is meer een netwerk, waar overstappen normaal is.handoff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:52:
Er gaat eindelijk een directe trein naar Hamburg! Hopelijk schudt het ook NS en DB wakker, want de treinverbindingen naar Duitsland zijn wel karig op dit moment.
[...]
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Tja, volgens mij was er een veelgehoorde klacht dat treinreizen zo duur is. Als vervoerder kun je weinig aan de tarieven van de spoorbeheerder doen, dan moet je het al gauw in deze hoek zoeken. M.i. dus wel een begrijpelijke keuze.DVB09 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]
Mooi initiatief, helaas gaan ze op de Ryanair-tour waarin je voor alles bij moet betalen. Van zitplaatskeuze tot bagage.
Zolang het gewoon verbindingen zijn waarmee je met een geldig vervoersbewijs in elke trein die je wilt kunt instappen is overstappen geen probleem nee (maakt het wel extra gevoelig voor vertraging maar OKL-project schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:45:
Naar Hamburg inderdaad niet direct, maar zolang er geen lijn over Groningen gaat is er ook geen logische reden om een rechtstreekse lijn Amsterdam - Hamburg te rijden voor NS en DB. Eén keer overstappen is echt normaal op dat soort langere routes, en hoort ook bij treinreizen. Vliegen doe je zoveel mogelijk rechtstreeks, met de trein is meer een netwerk, waar overstappen normaal is.
Ik ben benieuwd of die treinen een beetje comfortabel zijn? Ik bedoel ze hebben een setje afgedankte wagons van 40 jaar oud van onze zuiderburen gekocht. Hoe goed worden die gemoderniseerd? Maar ik laat mij verrassen. Op zich is een uurtje langer geen probleemn 7,5 of 6,5 uur dat is om het even.handoff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:52:
[...]
HD4Life @ Full-HD
Oh, daar ben ik het wel mee eens. Het is zo fijn aan de trein (hehe) dat je gewoon kunt instappen in elke willekeurige trein en niet gebonden bent aan een specifieke rit. Daarom zit ik ook niet te wachten op fragmentatie met meerdere aanbieders waarbij je misschien wel 6 treinen per uur hebt maar je eerst moet uitzoeken welk kaartje je moet hebben en dan in welke trein je mag stappen.!mark schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:11:
[...]
Zolang het gewoon verbindingen zijn waarmee je met een geldig vervoersbewijs in elke trein die je wilt kunt instappen is overstappen geen probleem nee (maakt het wel extra gevoelig voor vertraging maar OK). Min of meer zoals in Nederland eigenlijk dus.
Maar zodra je specifieke langeafstandstreinen moet gaan reserveren en jouw kaartje alleen geldig is op die trein dan merk ik aan mezelf dat dat toch wel een serieuze ontmoediging is om de reis met de trein te doen zodra er een onontkoombare overstap in het buitenland aan te pas komt op zo'n trein, zeker als dat ook nog eens andere vervoerder/partij is. Ofwel levert mij gewoon teveel stress/gedoe op als je die overstap niet haalt (en er vaak geen ontzorging is zoals bij een vliegreis bestaande uit meerdere stukken) anderzijds dat je overal zoveel extra overstapmarge moet gaan plannen dat de reistijd veel te veel oploopt t.o.v. alternatieven.
Ben meermaals met de trein in Berlijn geweest omdat dat gewoon direct is, een directe verbinding maakt voor mij een groot verschil ook als is dat niet per se de meest logisch route is altijd.
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Amsterdam - Parijs was ooit 5 uur. Ik ben benieuwd waar zo'n trein dan nu langs zou moeten rijden.Davidshadow13 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:39:
Naar Parijs echter is het geen echte concurrentie met 7 uur t.o.v. 3,5 uur omdat ze over het reguliere spoor moeten en niet op de HSL kunnen/mogen.
I10 is zeker niet oncomfortabel, de vraag is wel wat er aan omgebouwd is.Davidshadow13 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:39:
[...]
Ik ben benieuwd of die treinen een beetje comfortabel zijn? Ik bedoel ze hebben een setje afgedankte wagons van 40 jaar oud van onze zuiderburen gekocht. Hoe goed worden die gemoderniseerd? Maar ik laat mij verrassen. Op zich is een uurtje langer geen probleemn 7,5 of 6,5 uur dat is om het even.
Naar Parijs echter is het geen echte concurrentie met 7 uur t.o.v. 3,5 uur omdat ze over het reguliere spoor moeten en niet op de HSL kunnen/mogen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nou de verhoging van de frequentie van de ICE naar Keulen, kunnen we ook wel 10 jaar voor ons uitschuiven. Duitsland is echt ontspoord.Het duurt waarschijnlijk nog tien jaar voordat de Betuweroute ook in Duitsland is uitgebreid met een derde spoor en dus daadwerkelijk helemaal is afgerond. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Aartsen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer vandaag.
Maar de stoelen in ICR en ICM lopen sinds de modernisering toch niet gelijk aan het raam? Maakt dat raam extra dan nog zoveel uit?Maasluip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:06:
[...]
Maar het is wel allemaal vis-a-vis en het zijn B11's waar ons ICR (en ICM) B10's zijn, dus er is een raam en zitrij extra op dezelfde lengte. Ze zijn dus wat krapper dan je in Nederland gewend bent en met vis-a-vis opstelling betekent dat een beetje meer knietjesvrijen.
Ik weet niet of er in ICR en ICM een extra zitrij bij is gekomen?Eix schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:18:
[...]
Maar de stoelen in ICR en ICM lopen sinds de modernisering toch niet gelijk aan het raam? Maakt dat raam extra dan nog zoveel uit?
Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?ProRail kreeg in de ochtend van 11 december meerdere meldingen binnen van verzakkingen op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht. De meldingen liggen verspreid over een traject van ongeveer 12 kilometer.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Amsterdam-Utrecht is een traject wat onder treinpersoneel bekend staat om de zeer slechte ligging van het spoor, je wordt constant heen en weer geslingerd. Uiteraard verslechtert dat als de tijd verstrijkt, tot het punt dat er steeds meer meldingen komen over spoorverzakking en slechte ligging. Weet niet of dit om een plotselinge verslechtering van een bepaald stuk spoor gaat, of dat nu de ondergrens is bereikt.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
[...]
Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?
Planes, trains and automobiles
Wij krijgen meldingen binnen via bestuurders of via de technische diensten/meetritten. Ook 1 keer via een blinde passagier, die dat stuk dagelijks reed, en dit meldde aan het boordpersoneel.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
Misschien is er een spoorverzakking tussen Amsterdam en Utrecht
https://www.prorail.nl/ni...ssen-amsterdam-en-utrecht
[...]
Voelt een machinist dit tijdens het rijden, of anders, waar komen deze meldingen vandaan?
Ja, de machinist meldt bij de treindienstleider wat hij ervaren heeft, en geeft daarbij eventueel een snelheidsadvies. Als er 2 opeenvolgende meldingen komen, dan verlaagt men de snelheid en komt er onderzoek. Vaak genoeg meegemaakt dat er iets uit het boekenrek vliegt en op de noodstopknop landt.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
(spoorverzakking)
Misschien was het toch niet zo slim om al die wissels op te breken, om de overgang naar ERTMS tegen te werken en om het net ramvol te plannen.Extraxyz schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:18:
Super, nog een trein die chronisch met lange vertraging uit Duitsland het land in komt en al het binnenlandse treinverkeer hindert.
Spoor tussen Utrecht en Amsterdam blijkt niet verzakt, treinen gaan weer rijdenfranssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
Misschien is er een spoorverzakking tussen Amsterdam en Utrecht
https://www.prorail.nl/ni...ssen-amsterdam-en-utrecht
[...]
Het spoor tussen Utrecht en Amsterdam is niet verzakt, heeft ProRail donderdagavond geconstateerd na onderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd na meldingen over mogelijke verzakking. Het treinverkeer wordt weer opgestart.
ProRail kreeg donderdagochtend meldingen over mogelijke verzakkingen, verspreid over een 12 kilometer lang traject. Daarop werd een van de twee spoorlijnen buiten dienst gesteld, zodat een aannemer onderzoek kon doen.
Door het onderzoek moest al het treinverkeer over één spoor. Daarom reden er tussen Abcoude en Maarssen geen stoptreinen. Reizigers waren meer dan een uur langer onderweg. Rond 18.00 uur kwam het bericht dat het treinverkeer weer werd opgestart.
Eerder op donderdag waarschuwde ProRail dat de de spoorbeheerder de komende jaren alleen strikt noodzakelijk onderhoud kan plegen vanwege tekorten aan geld en personeel. ProRail stelt dat dit uiteindelijk tot hogere kosten en meer uitval en vertragingen leidt.
Een spoorverzakking is bijzonder, maar niet uniek. Vorig jaar waren er op meerdere trajecten spoorverzakkingen die ontstonden na werkzaamheden of noodweer. Het was toen onder meer raak op het traject tussen Utrecht en Geldermalsen.
[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 11-12-2025 20:27 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wel heel opmerkelijk dat er van machinisten meerdere meldingen komen en dat er dan geen verzakking geconstateerd wordt. Zit dat dan in de definitie van “verzakking” waarbij het baanvak nog binnen de toleranties zit?
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).arievz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:17:
[...]
Geen idee hoe Amsterdam-Utrecht er bijligt sinds 5 jaar metrobedrijf, maar op Roosendaal-Vlissingen moet je ook je koffie vasthouden bij elke dijkcoupure.
Tja, je kan de ondergrond modelleren als een vast object, maar in werkelijkheid gedraagt hij zich als pudding met daarin harde en zachte voorwerpen. Zeker Amsterdam - 's-Hertogenbosch dat voor een groot deel op veen is gebouwd.Maasluip schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:20:
[...]
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).
Dat begrijpt ProRail (en de voor baanstabiliteit ingehuurde ingenieursbureaus) echt wel, en al sinds decennia. Ook de overwegplaat type Harmelen wordt regelmatig vervangen, vanwege de overgang van ondergrond, zie bijvoorbeeld dit artikel van ProRail uit 2019 (toepassen hulpstukken) of deze (compleet vervangen Harmelen-overweg door ballastspoor). Maar tussen droom en daad staan nog vele dingen in de wegMaasluip schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:20:
[...]
Prorail begrijp nog altijd het begrip "golfbeweging" en reflectie daarvan niet. Dat is basis natuurkunde en ook wat er mis gaat met overwegen in stelconplaten (en Zwolle - Kampen).
[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 12-12-2025 14:48 ]
[ Voor 98% gewijzigd door marcop23 op 12-12-2025 14:47 ]
Bron: Brabants Dagblad, 15 dec. 2025 kosteloos te lezen (momenteel)Het slachtoffer dat zondagmiddag gewond raakte door een val op het spoor bij station Boxtel is overleden. Volgens een woordvoerster van ProRail gaat het om een noodlottig ongeval.
Het ongeluk vond plaats rond 16.30 uur. Volgens een woordvoerder van ProRail ging het om een reiziger die uit de trein stapte en vervolgens door onbekende reden van het perron raakte. Vervolgens werd de reiziger door de trein geraakt.
(...)
[ Voor 23% gewijzigd door Cbr op 15-12-2025 20:37 ]
Daar zal het wel op neer komen.Wally2002 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 05:41:
Wel heel opmerkelijk dat er van machinisten meerdere meldingen komen en dat er dan geen verzakking geconstateerd wordt. Zit dat dan in de definitie van “verzakking” waarbij het baanvak nog binnen de toleranties zit?
Maar is een profiessioneel treinbestuurder ook per definitie een doorgewinterde baanvakbeheerder?Ik zou aannemen dat een machinis als professional ook wel weet waar hij het over heeft en ook niet zomaar een melding doet.
Spel en typfouten voorbehouden
Prorail rijdt niet elke dag over elk traject. Sommige dingen kunnen sneller degraderen dan het controleinterval kan oppikken, is in het verleden al vaker gebeurd.FredvZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:05:
[...]
Prorail heeft beperkte middelen en zal dus alleen iets gaan doen als de veiligheid in het geding komt.
Zolang de ligging van het spoor alleen leidt tot ongemak bij reizigers en personeel zal er niet veel gebeuren ben ik bang.
[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 17-12-2025 10:51 ]
Maar daar kan ProRail anders dan hun eigen organisatie optimaliseren natuurlijk niets aan doen. Als er vanuit Den Haag geen geld komt voor onderhoud en aanleg van nieuwe infrastructuur dan kan ProRail ook niets onderhouden.Maasluip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
Maar wat je zegt klopt: Prorail is erg reactionair en het spoor ligt eigenlijk altijd tegen de minimum eisen aan. Want dat is goed genoeg. Daarom ligt het spoor er in Nederland ook zo slecht bij.
HD4Life @ Full-HD
Dit dus.. Kern van dit alles is het beleid vanuit de overheid en hoeveel geld men overheeft voor fatsoenlijk trein-OV.. Er wordt vanuit Den Haag al jarenlang flink bezuinigd op landelijk OV, dat is de oorzaak.. En indirect is de Nederlandse bevolking daar dus zelf verantwoordelijk voor via z'n stemgedrag bij verkiezingen door op partijen te stemmen die voor dat beleid zijn.. Dan moet je dus ook niet gaan klagen over steeds slechtere spoorinfra en duurdere treinkaartjes..FredvZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:05:
[...]
Daar zal het wel op neer komen.
[...]
Maar is een profiessioneel treinbestuurder ook per definitie een doorgewinterde baanvakbeheerder?
Op de weg zijn het niet de bus/vrachtwagenchauffeurs, maar Rijkswaterstaat die bepaald wanneer een hobbel in de weg glad gestreken moet worden.
En het is aan Schiphol om te bepalen wanneer de landingsbanen onderhoud nodig hebben, niet de piloten.
Prorail heeft beperkte middelen en zal dus alleen iets gaan doen als de veiligheid in het geding komt.
Zolang de ligging van het spoor alleen leidt tot ongemak bij reizigers en personeel zal er niet veel gebeuren ben ik bang.
Vervelend voor de treinreiziger, maar gezien de verkiezingsuitslagen van de afgelopen tijd gaat er weinig verbetering komen. In Nederland zijn "weg met buitenlanders"-partijen populairder dan "goede treinverbinding"-partijen.
Precies dit, en niet alleen op het OV maar ook op het elektriciteitsnet. Dit zijn allemaal gevolgen van jarenlange bezuinigingen die steeds meer de gevolgen hiervan laten zien. Het gevaar is ook dat als er nu ineens wel geld beschikbaar komt dat je eerst je schuld moet gaat inlopen, en dat kost jaren. Ik hoop echt dat we straks eindelijk een stabiele regering hebben die wel gaat investeren in dit soort zaken.Inflatable schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:53:
[...]
Dit dus.. Kern van dit alles is het beleid vanuit de overheid en hoeveel geld men overheeft voor fatsoenlijk trein-OV.. Er wordt vanuit Den Haag al jarenlang flink bezuinigd op landelijk OV, dat is de oorzaak.. En indirect is de Nederlandse bevolking daar dus zelf verantwoordelijk voor via z'n stemgedrag bij verkiezingen door op partijen te stemmen die voor dat beleid zijn.. Dan moet je dus ook niet gaan klagen over steeds slechtere spoorinfra en duurdere treinkaartjes..
De problemen met het overvolle elektriciteitsnet is een andere zaak.. Dat heeft meer te maken met het privatiseren van het netwerk en dan denken dat commerciele partijen genoeg investeren om aan jouw "duurzaamheids" doelen te kunnen voldoen.. Uiteraard werkt dat niet, die commerciele partijen willen eerst geld zien in de vorm van subsidies of gewoon afwachten tot het rendabel voor ze wordt om zelf te investeren.. Wat politiek Den Haag betreft is de VVD het grootste probleem, die staat voor dat soort neo-liberaal beleid en wil alleen maar door op de rechts populistische toer, vooral bezig met asielzoekers etc, alsof dat het grootste probleem van Nederland is.. Zolang die daar in volharden liggen kan je een stabiel meerderheids kabinet wel vergeten vrees ik..Aalard99 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:48:
[...]
Precies dit, en niet alleen op het OV maar ook op het elektriciteitsnet. Dit zijn allemaal gevolgen van jarenlange bezuinigingen die steeds meer de gevolgen hiervan laten zien. Het gevaar is ook dat als er nu ineens wel geld beschikbaar komt dat je eerst je schuld moet gaat inlopen, en dat kost jaren. Ik hoop echt dat we straks eindelijk een stabiele regering hebben die wel gaat investeren in dit soort zaken.
Wat offtopic maar dit klopt niet.Inflatable schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:41:
[...]
De problemen met het overvolle elektriciteitsnet is een andere zaak.. Dat heeft meer te maken met het privatiseren van het netwerk en dan denken dat commerciele partijen genoeg investeren om aan jouw "duurzaamheids" doelen te kunnen voldoen.. Uiteraard werkt dat niet, die commerciele partijen willen eerst geld zien in de vorm van subsidies of gewoon afwachten tot het rendabel voor ze wordt om zelf te investeren.. Wat politiek Den Haag betreft is de VVD het grootste probleem, die staat voor dat soort neo-liberaal beleid en wil alleen maar door op de rechts populistische toer, vooral bezig met asielzoekers etc, alsof dat het grootste probleem van Nederland is.. Zolang die daar in volharden liggen kan je een stabiel meerderheids kabinet wel vergeten vrees ik..
Je verhaal over het energienet gaat niet op, aangezien de netbeheerders niet geprivatiseerd zijn. En het financiersmodel is ook anders: het electriciteitsnet wordt betaald door de gebruikers van dat net en niet uit de belastingen.Inflatable schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:41:
[...]
De problemen met het overvolle elektriciteitsnet is een andere zaak.. Dat heeft meer te maken met het privatiseren van het netwerk en dan denken dat commerciele partijen genoeg investeren om aan jouw "duurzaamheids" doelen te kunnen voldoen.. Uiteraard werkt dat niet, die commerciele partijen willen eerst geld zien in de vorm van subsidies of gewoon afwachten tot het rendabel voor ze wordt om zelf te investeren.. Wat politiek Den Haag betreft is de VVD het grootste probleem, die staat voor dat soort neo-liberaal beleid en wil alleen maar door op de rechts populistische toer, vooral bezig met asielzoekers etc, alsof dat het grootste probleem van Nederland is.. Zolang die daar in volharden liggen kan je een stabiel meerderheids kabinet wel vergeten vrees ik..
Voor zo ver ik weet is het electriciteitsnetwerk niet geprivatiseerd, de producenten wel.Inflatable schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:41:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 19-12-2025 22:22 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
ETCS (European Train Control System) is dus een onderdeel van ERTMS (European Rail Traffic Management System).BRUSSEL, 15 december 2025 – Vandaag beschikken 6.399 km, ofwel alle hoofdsporen van het Belgische spoorwegnet over ETCS (European Train Control System). Dit Europese veiligheidssysteem bewaakt permanent de snelheid van de treinen en grijpt in wanneer de maximale toegelaten snelheid wordt overschreden. Deze uitrol is het resultaat van een tiental jaren werk waarbij er tot 1.500 personen werden gemobiliseerd. De realisatie is gedaan zoals voorzien in het Masterplan ETCS dat werd goedgekeurd na het ongeval in Buizingen. Na Luxemburg is België het tweede land in Europa dat zijn spoorwegnet volledig heeft uitgerust met ETCS.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dan moet je daar weer een toilet inbouwen, en ETCS is een dure grap. Precies waarom Qbuzz nieuwe treinen besteld heeft.handoff schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:00:
Hadden ze de stellen niet kunnen overnemen van de Merwedelingelijn? Die zijn volgens mij nog redelijk in goede staat.
[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 20-12-2025 13:17 ]
Leuke samenvatting van je reisjaar. Ik houd ook de ritten bij in Treinposities, maar geloof het of niet, deze treinliefhebber heeft wel wat minder kilometers zijn lijst staan dan die van jouw. Mogelijk komt het erop neer dat ik geen treinforens ben.Bartpetat schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:19:
2025 is bijna voorbij en zoals vele treinreizigers registreer ik alle ritten in het jaar in treinposities.nl. Dit jaar leek het mij leuk om er doorheen te gaan en dit met jullie te delen.
Ik vrees de dag dat het knakt. Heb het zelf in Duitsland beleefd, echt goed was het nooit maar qua lange afstanden ging het tot eind 2021 best nog wel okay, zeker als je knooppunten als Keulen vermeiden kon. Daarna is het echt dramatisch geworden. Toen ik door verhuizing van m'n vriendin Amsterdam - Berlijn kon doen ipv Brussel - Berlijn had ik in ieder geval niet meer de gegarandeerd gemiste overstap op Keulen maar ging het alsnog vaak mis op het daarvoor best betrouwbare Hannover - Berlijn stuk. Triest.Maasluip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
[...]
Prorail rijdt niet elke dag over elk traject. Sommige dingen kunnen sneller degraderen dan het controleinterval kan oppikken, is in het verleden al vaker gebeurd.
Dus meldingen van machinisten zullen echt niet geneerd worden, zeker niet als het er meerdere op korte termijn zijn.
Maar wat je zegt klopt: Prorail is erg reactionair en het spoor ligt eigenlijk altijd tegen de minimum eisen aan. Want dat is goed genoeg. Daarom ligt het spoor er in Nederland ook zo slecht bij.
[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 23-12-2025 15:13 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Het enige is dat die een stuk minder zitplaatsen heeft dan de trein die voorheen reed. En dat zal vooral met drukke dagen (feestdagen, zomer) een probleem worden.GoldenSample schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:04:
@AW_Bos Die ICE3neo is helemaal top toch? Als dat definitief zou worden kan de dienstregeling mogelijk na Hannover ook nog wat versneld worden. Lijkt me perfect. Had die graag gehad toen ik nog Berlijn-Amsterdam deed.
Ja, dat merk ik ook. Als ik naar Duitsland ga kom ik altijd via Viersen en Mönchengladbach en dan vaak naar Keulen toe. Er was een periode dat het vrijwel elke week hommeles was tussen Mönchengladbach en Rheydt. Het traject is ook een tijdje dicht geweest, maar ik had ook dat ik 's morgens de trein wilde nemen "rijdt niet" terwijl het de vorige dag nog ok was. Of langzaam rijden.[...]
Ik vrees de dag dat het knakt. Heb het zelf in Duitsland beleefd, echt goed was het nooit maar qua lange afstanden ging het tot eind 2021 best nog wel okay, zeker als je knooppunten als Keulen vermeiden kon. Daarna is het echt dramatisch geworden. Toen ik door verhuizing van m'n vriendin Amsterdam - Berlijn kon doen ipv Brussel - Berlijn had ik in ieder geval niet meer de gegarandeerd gemiste overstap op Keulen maar ging het alsnog vaak mis op het daarvoor best betrouwbare Hannover - Berlijn stuk. Triest.
Maar waarom is dat primair de schuld van de overheid: die puinhoop in de trein dat zijn 'wij', ik zie niet hoe meer geld dat op gaat lossen. We kunnen mopperen op prorail maar volgens mij is geld om het bestaande net te onderhouden niet hun grootste probleem, technisch personeel dat bereid is om op onchristelijke tijden te werken is gewoon amper te vinden.GoldenSample schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:04:
Het treurige is, wat je nog sterker in Duitsland ziet, het gelaten falen. In NL is het inmiddels gewoon bijna een feit dat elke trein een enorme zwijnenstal is, hebben we nieuws dat de treinkaartjes 'maar' 6% duurder worden (want het had nog meer kunnen zijn). Een totaal gebrek aan ambitie en consequentieloos falen door de NS maar vooral ook door de overheid.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is dan toch echt de schuld van de reizigers zelf. Dat zijn blijkbaar varkens die hun zooi niet achter hun kont kunnen opruimen.GoldenSample schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:04:
In NL is het inmiddels gewoon bijna een feit dat elke trein een enorme zwijnenstal is
Afgelopen november hebben 'we' wederom de pro-treinpartijen links laten liggen ten voordele van de anti-buitenlander- en pro-autopartijen. Blijkbaar boeit het spoorvervoer niet zoveel in het stemhokje en dan krijg je dus een overheid die niet zo heel erg bezig is met het spoor.hebben we nieuws dat de treinkaartjes 'maar' 6% duurder worden (want het had nog meer kunnen zijn). Een totaal gebrek aan ambitie en consequentieloos falen door de NS maar vooral ook door de overheid.
Ik heb na jaren deze zomer eindelijk mijn Weekend Vrij opgezegd en mis het eigenlijk niet. De vele werkzaamheden (in het weekend) en de overvolle treinen, rotzooi, blikjesjagers in de trein en op de perrons, en de gemiddelde reiziger gaven de doorslag dan is bijna 40 euro per maand alsnog te veel. Ook net over de grens zijn er continu werkzaamheden of uitval dat ik niet ver kwam in het weekend of uiteindelijk steeds met vervangende bussen moest. Dal Vrij vind ik helaas te duur omdat er ik doordeweeks overdag geen gebruik van maak en de avonden en het weekend dan weer te weinig omdat ik dan thuis ben/blijf. Dus inmiddels is de trein iets geworden wat ik niet snel meer pak ondanks dat ik op steenworpafstand van een station woon. Je moet tegenwoordig echt een reden hebben om de trein te nemen. Het is geen leuke dagje uit meer zonder dat je alles strak moet plannen/ in de gaten houden.hoevenpe schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:28:
[...]
Maar waarom is dat primair de schuld van de overheid: die puinhoop in de trein dat zijn 'wij', ik zie niet hoe meer geld dat op gaat lossen. We kunnen mopperen op prorail maar volgens mij is geld om het bestaande net te onderhouden niet hun grootste probleem, technisch personeel dat bereid is om op onchristelijke tijden te werken is gewoon amper te vinden.
Laten we eerlijk zijn: de trein is voor de meeste mensen geen alternatief, het is duur en weinig flexibel. Van grote stad naar grote stad is imo een te beperkte doelgroep, snap bijvoorbeeld niet dat sprinterstations niet eerder en later bediend worden. Blijkbaar levert dat te weinig op, zo jaag je mensen uit de periferie die willen stappen of naar Schiphol moeten de auto in.
In België hadden we in de vorige legislatuur een groene minister verantwoordelijk voor de spoorwegen. Waar ik hem vooral van ken : de persmomenten met de CEO als een nestkastje werd gehangen op spoorwegdomein voor een zeldzame vogel. Of als er een pijp onder de spoorwegberm werd gestoken om klein wild de sporen te laten kruisen. Let op, dergelijke initiatieven werden vroeger ook reeds genomen, maar nu werd het steeds een persmoment.FredvZ schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
[...]
Afgelopen november hebben 'we' wederom de pro-treinpartijen links laten liggen ten voordele van de anti-buitenlander- en pro-autopartijen. Blijkbaar boeit het spoorvervoer niet zoveel in het stemhokje en dan krijg je dus een overheid die niet zo heel erg bezig is met het spoor.
Er zijn 1,1 miljoen reizigers per dag (misschien wel 1,5 miljoen verschillende mensen per jaar) die met de trein reizen, en er zijn 10,6 miljoen stemmen uitgebracht. Dus 15% van de stemmers gebruikt de trein, en 85% dus niet. Dat is dan niet zo verwonderlijk dat er weinig stemmen gaan naar pro-treinpartijen gaan omdat mensen gewoonweg niet naar die treinstandpunten kijken.FredvZ schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
Afgelopen november hebben 'we' wederom de pro-treinpartijen links laten liggen ten voordele van de anti-buitenlander- en pro-autopartijen. Blijkbaar boeit het spoorvervoer niet zoveel in het stemhokje en dan krijg je dus een overheid die niet zo heel erg bezig is met het spoor.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het zal hier vast een onpopulaire mening zijn, maar hoeveel meer geld verwacht je dat die liberale automobilist bereid is op te hoesten voor een laten we eerlijk zijn matig product?Het_Eendje schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:58:
Je zou eigenlijk een algehele visie op mobiliteit willen. Juist van liberale partijen verwacht je dan bv. keuzevrijheid. Het is vrij absurd hoeveel geld er naar 'gratis snelwegen' gaan (of gesubsidieerde gemeentegrond voor parkeerplaatsen), maar dat de trein moet renderen. De snelwegen slijten ook minder hard en hebben minder files als mensen kunnen kiezen.
nou, die beide stations bedienen behoorlijk wat mensen met al die festivals daar...franssie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:14:
Als ik bijvoorbeeld kijk naar Haarlem - Amsterdam, dan kunnen al die tussenstations er ook wel uit, kan ook prima met bussen.
Op Sloterdijk na is er geen enkele reden dat een trein zou moeten stoppen op Spaarnwoude of Halfweg.
Dat hebben ze in de Almere's beter geregeld met buspaden.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Ik blijf me verbazen hoe ervaringen zo anders kunnen zijn. Ik reis alleen nog maar met de trein en dat is bijna altijd prima. Hier en daar een vertraging van een paar minuten, meer heb ik niet. En als ik de auto pak sta ik altijd in een file. Ik heb de auto nu zelfs geschorst om te kijken of ik em echt niet meer nodig heb, daarna is die weg. Ik kan de bulk van mijn bestemmingen met de trein bereiken, op een paar na, daar heb ik dan deelvervoer voor nodig. Dat is mij het wel waard eigenlijk. En natuurlijk kost de trein meer reistijd, dat is waar. Maar het geeft me ook meer beweging, in de auto zit ik alleen maar op mijn kont, en het geeft me meer waardevolle uren omdat ik iets kan doen in de trein. Werken, lezen, serie kijken, F1 inhalen. Ook dat is me veel meer waard dan eerder op mijn bestemming zijn.Deezers schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:59:
[...]
Ik heb na jaren deze zomer eindelijk mijn Weekend Vrij opgezegd en mis het eigenlijk niet. De vele werkzaamheden (in het weekend) en de overvolle treinen, rotzooi, blikjesjagers in de trein en op de perrons, en de gemiddelde reiziger gaven de doorslag dan is bijna 40 euro per maand alsnog te veel. Ook net over de grens zijn er continu werkzaamheden of uitval dat ik niet ver kwam in het weekend of uiteindelijk steeds met vervangende bussen moest. Dal Vrij vind ik helaas te duur omdat er ik doordeweeks overdag geen gebruik van maak en de avonden en het weekend dan weer te weinig omdat ik dan thuis ben/blijf. Dus inmiddels is de trein iets geworden wat ik niet snel meer pak ondanks dat ik op steenworpafstand van een station woon. Je moet tegenwoordig echt een reden hebben om de trein te nemen. Het is geen leuke dagje uit meer zonder dat je alles strak moet plannen/ in de gaten houden.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Het moet bij je situatie/reisgedrag passen. Voor veel mensen is dat uit noodzaak werk of plezier familie/hobby. Ik heb een tijd lang van Dal / Weekend Vrij gebruik gemaakt, prima als je het eruit kan halen het zijn niet voor niks daltijdenKassad schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]
Ik blijf me verbazen hoe ervaringen zo anders kunnen zijn. Ik reis alleen nog maar met de trein en dat is bijna altijd prima. Hier en daar een vertraging van een paar minuten, meer heb ik niet. En als ik de auto pak sta ik altijd in een file. Ik heb de auto nu zelfs geschorst om te kijken of ik em echt niet meer nodig heb, daarna is die weg. Ik kan de bulk van mijn bestemmingen met de trein bereiken, op een paar na, daar heb ik dan deelvervoer voor nodig. Dat is mij het wel waard eigenlijk. En natuurlijk kost de trein meer reistijd, dat is waar. Maar het geeft me ook meer beweging, in de auto zit ik alleen maar op mijn kont, en het geeft me meer waardevolle uren omdat ik iets kan doen in de trein. Werken, lezen, serie kijken, F1 inhalen. Ook dat is me veel meer waard dan eerder op mijn bestemming zijn.
Laat ik het anders zeggen: het is met de auto ook gelukt, zij het met een private, financiële agenda. Het is een gedrocht van een ding: mensen moesten van de straat af (niet meer elkaar ontmoeten, praten, handelen), kinderen werd speelruimte afgenomen, jaywalking (verbod om de straat over te steken) werd geïntroduceerd. Het levert (nog steeds!) beleidsmatig vele doden en nog meer gewonden op, maakt herrie, stinkt, vervuilt, neemt veel publieke ruimte in, etc. Het is ongezond voor jezelf én voor omwonenden (anderen überhaupt). Het is ook niet schaalbaar.hoevenpe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:22:
[...]
Het zal hier vast een onpopulaire mening zijn, maar hoeveel meer geld verwacht je dat die liberale automobilist bereid is op te hoesten voor een laten we eerlijk zijn matig product?
Autorijden is hier al het duurste van heel West-Europa, de belangrijkste reden dat veel mensen incidenteel de trein pakken is kort door de bocht om met die ondergewaardeerde sprinter vanuit de periferie dure parkeertarieven in het centrum te ontlopen en tot laat stevig te kunnen drinken.
Heel specifieke situaties daargelaten, collectief vervoer zal qua snelheid, flexibiliteit en comfort altijd afleggen tegen individueel vervoer dat de schatkist ook nog eens veel meer geld oplevert. Ook als je er twee keer zoveel geld in pompt...
A'dam PVOutput
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Wat vaak stoptrein stations buiten grote steden zijn, waar op een vrijdag- of zaterdagavond na twaalven amper wat stopt. Tenzij je op loopafstand van een centraal station woont is uitgaan met het OV erg lastig, leuk dat er een nachtnet is maar daar heb je als periferie-bewoner dus niets aan.Aalard99 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:47:
Wat wel verbeterd kan worden is de aansluiting op de verschillende soorten vervoer. Zorg voor goede parkeerplaatsen bij treinstations zodat mensen hier makkelijk kunnen overstappen.
Dus tegelijk met het bouwen snelwegen verbreden: weet dat het voor sommigen vloeken in de kerk is maar de meeste files richting Almere zijn daadwerkelijk verdwenen, idem op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Besef dat veel snelwegen nog dezelfde capaciteit hebben als in 1950-1960, twee naar drie rijstroken scheelt een hoop en is goedkoper aan te leggen dan nieuw spoor.ericplan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:16:
Er was recent een rapport dat, wanneer we de woningnood volgens de huidige plannen oplossen er 1,9 miljoen auto’s bijkomen. En dat daar beslist geen ruimte voor is op het wegennet.
[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 31-12-2025 11:54 ]
Conclusie; meer geld besparen, wordt het beter. 'We've tried nothing and we're all out of ideas!'hoevenpe schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:28:
[...]
Maar waarom is dat primair de schuld van de overheid: die puinhoop in de trein dat zijn 'wij', ik zie niet hoe meer geld dat op gaat lossen. We kunnen mopperen op prorail maar volgens mij is geld om het bestaande net te onderhouden niet hun grootste probleem, technisch personeel dat bereid is om op onchristelijke tijden te werken is gewoon amper te vinden.
[...]
Laten we eerlijk zijn: de trein is voor de meeste mensen geen alternatief, het is duur en weinig flexibel. Van grote stad naar grote stad is imo een te beperkte doelgroep, snap bijvoorbeeld niet dat sprinterstations niet eerder en later bediend worden. Blijkbaar levert dat te weinig op, zo jaag je mensen uit de periferie die willen stappen of naar Schiphol moeten de auto in.
Zo lust ik er nog wel een paar. Dan kunnen de spoorbomen ook we weg, gewoon bordje er bij dat je uit je doppen moet kijken; eigen schuld zijn we zelf. Vuilnisbakken overal ook weg; rotzooi neem je maar mee. Gordels niet meer verplicht, eigen zorg.FredvZ schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
[...]
Dat is dan toch echt de schuld van de reizigers zelf. Dat zijn blijkbaar varkens die hun zooi niet achter hun kont kunnen opruimen.
Bij mijn weten heeft de NS niemand in dienst om rotzooi in de trein te gooien.
Uiteraard, echter is het ook een kip en ei verhaal. Als je geen ambitie toont gaat er ook nergens een lampje branden. Zelfde zie je met het collectieve stemmen op allerlei rechtse engnekken, de grootste en bangste aanhangers zijn veelal de mensen die niet tot amper met 'buitenlanders' in aanraking komen. Zie protesten tegen spook AZCs die niet eens overwogen worden. Een perfect voorbeeld hoe een idee er bij mensen in gestampt kan worden en ze er vanzelf in gaan geloven. Fatalistisch kneuzen gedrag dat het toch allemaal kut is en nooit wat kan worden is een self fulfilling prophecy.[...]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Er zit imho wel een verschil tussen veiligheidsmaatregelen en het opruimen van je afval.GoldenSample schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:37:
Zo lust ik er nog wel een paar. Dan kunnen de spoorbomen ook we weg, gewoon bordje er bij dat je uit je doppen moet kijken; eigen schuld zijn we zelf. [...]Gordels niet meer verplicht, eigen zorg.
In Japan schijnen ze best schone treinen te hebben, terwijl het merendeel daar rondrijdt zonder vuinisbak.Vuilnisbakken overal ook weg; rotzooi neem je maar mee.
Tja, zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic: diezelfde samenleving vindt sinds corona het terugdringen van immigratie belangrijker dan goed en schoon OV.De samenleving is meer dan enkel individueen en problemen die bij individuen ontstaan behoeven vaak meer dan een individuele oplossing. Tot corona kon er wel schoongemaakt worden tot een enigszins acceptabele staat, daarna niet meer, dat is een bewuste keuze.
Bezuinigen op schoonmaak is helaas begrijpelijk als je beseft hoe hard het minimumloon gestegen is.GoldenSample schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:37:
Conclusie; meer geld besparen, wordt het beter. 'We've tried nothing and we're all out of ideas!'
Helaas zie je dat in de hele samenleving. Mensen begrijpen niet als je iets vuil achterlaat of nog erger stuk maakt dat het uiteindelijk door de samenleving betaald moet worden, dus ook door jou. Ik maak me na afgelopen nacht, waarbij er van alles is stukgemaakt, hulpverleners zijn aangevallen ernstig zorgen hoe de samenleving er over enkele jaren uitziet. Ik hoop echt dat er toch op een bepaald moment een omzwaai komt in deze neerwaartse spiraal. Beetje respect voor elkaar is helaas ver te zoeken tegenwoordig.hoevenpe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Dat 'wij' als reizigers er vervolgens binnen een paar uur zo'n zwijnenstal van weten te maken is voor mij meest vreemde, dat doe je toch ook niet met je eigen auto...
Afgelopen week van Haarlem naar AMS Centraal, komen nog twee als junks uitziende gasten binnen met ebikes die per se meewillen. Daar in de haast schiet het deksel van de ene zijn milkshake los en besmeurt zichzelf, de fiets (duur mooi model) en de vloer. Nog een paar zakdoekjes aangeboden om in ieder geval zichzelf wat schoon te kunnen maken maar wel (overigens zeer vriendelijk) afgewezen.hoevenpe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Bezuinigen op schoonmaak is helaas begrijpelijk als beseft hoe hard het minimumloon gestegen is.
Dat 'wij' als reizigers er vervolgens binnen een paar uur zo'n zwijnenstal van weten te maken is voor mij meest vreemde, dat doe je toch ook niet met je eigen auto...
[ Voor 5% gewijzigd door Extraxyz op 01-01-2026 21:16 ]
Achja, het hoge minimum loon. Dat is natuurlijk echt het verschil in de hele operatie. Ik stel voor; minimumloon afschaffen, werken verplicht, goedkoop (en schoon) dat alles toch wordt? Echt wat een bizarre stompzinnigheid.hoevenpe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Bezuinigen op schoonmaak is helaas begrijpelijk als je beseft hoe hard het minimumloon gestegen is.
Hogere operationele kosten zijn funest voor bedrijven die een product hebben met beperkte unieke meerwaarde. Je kunt prijzen niet oneindig verhogen om hogere loon- en materiaalkosten te compenseren, dan blijven steeds meer klanten weg en pakken ze in dit voorbeeld de auto en bij fysieke winkels bestellen ze online.GoldenSample schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:23:
Achja, het hoge minimum loon. Dat is natuurlijk echt het verschil in de hele operatie.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq