Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 171 Laatste
Acties:

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
arievz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:06:

[...]
Aha, conform ETCS dus feitelijk. Herkent het visuele systeem ook borden? Wat gebeurt er bij een mismatch tussen de borden buiten en "op papier"? Ik heb dat persoonlijk de nodige keren meegemaakt (bord niet op tekening, maar wel langs de baan of omgekeerd, of bord is egaal roestbruin), en wettelijk is alleen geldig wat langs de baan staat. Voor dit laatste kan ILT natuurlijk weer ontheffing geven.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik meen dat het systeem niet naar de borden buiten kijkt. Bij een mismatch moet nu de machinist nog ingrijpen.

Ik vraag me af of we ATO en ATB ooit in normaal bedrijf gaan zien. ERTMS is beter geschikt hiervoor omdat je dan niet afhankelijk bent van die camera’s voor wat seinbeelden en snelheidsborden betreft.

• basdv
Wally2002 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:53:
Heeft men al bepaalde toepassingen in gedachte met ATO? Daadwerkelijk zonder machinist rijden? Of is het nu meer een 'Proof of concept' ?

Heel goed dat er getest wordt, maar ben benieuwd hoe dit in het toekomstig spoornet gezien wordt.
Ik denk dat we het eerder bij ritten van/naar en op rangeerterreinen gaan zien dan op de vrije baan. Maar op welke termijn dat weet ik niet.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:56
Voor zover ik heb begrepen is ATO over ATB vooral een proof of concept, en is het niet de bedoeling dat het werkelijk gebruikt gaat worden. ATO onder ETCS zou uiteindelijk wel gebruikt moeten gaan worden, met GOA2. Dus de machinist blijft altijd aanwezig.

Dus ook wat dat betreft zijn de huidige GOA4 proeven ook niet meer dan dat, proeven.
Men was ook bezig met proeven met remote operations met rangeren, maar ook die zijn inmiddels afgelopen en lijken op dit moment verder geen vervolg te gaan krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 16-06-2024 18:32 ]

• basdv
Ik zou van remote operations bij rangeren juist super interessant is. Rangeren is relatief belastend en inefficiënt, en zou mooi zijn om op afstand te doen.

• EDIT
Helemaal mee eens, maar blijkbaar is er een andere afweging gemaakt. Ik weet niet wat die is geweest.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
basdv schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:15:
[...]

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik meen dat het systeem niet naar de borden buiten kijkt. Bij een mismatch moet nu de machinist nog ingrijpen.

Ik vraag me af of we ATO en ATB ooit in normaal bedrijf gaan zien. ERTMS is beter geschikt hiervoor omdat je dan niet afhankelijk bent van die camera’s voor wat seinbeelden en snelheidsborden betreft.
De machinist blijft de eindverantwoordelijke ongeacht wat camera's ook kunnen waarnemen. Zo'n vaart met autonoom rijden is het niet (zie Tesla) en je moet de dodemansknop frequent indrukken. Dit verhoogt uiteraard de alertheid van de machinist.

Vraag: hoe ziet de machinist de zijkant van de trein? Ik weet dat veel treinen in Noorwegen een achteruitkijkspiegel hebben aan beide zijden van de loc. Klein, maar wel fijn :)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:57
jimh307 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:18:
[...]

De machinist blijft de eindverantwoordelijke ongeacht wat camera's ook kunnen waarnemen. Zo'n vaart met autonoom rijden is het niet (zie Tesla) en je moet de dodemansknop frequent indrukken. Dit verhoogt uiteraard de alertheid van de machinist.
Er zijn scenario's gekend waar een machinist half slapend de waakinrichting kon bedienen.
Vraag: hoe ziet de machinist de zijkant van de trein? Ik weet dat veel treinen in Noorwegen een achteruitkijkspiegel hebben aan beide zijden van de loc. Klein, maar wel fijn :)
In België zijn sommige treinen uitgerust met uitklapbare spiegels, andere stellen zijn uitgerust met camera's met zicht op de deuren.
Ook zijn er locs met camera's die zicht houden op de zijkant van de trein.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• EDIT
Bij NS ziet de machinist de zijkant in principe niet, ook omdat de conducteur hier verantwoordelijk is voor het veilige vertrek.
Er zijn enkele uitzonderingen (TAG FLIRT met spiegels en de Traxx-locs met camera's).
Voor de Airport Sprinter die eind dit jaar moet gaan rijden krijgen de SNGs die daarvoor gebruikt gaan worden camera's waarvan de machinist de beelden op beeldschermen in de cabine kan zien. De machinist zet bij die treinen het vertrekproces in gang en kan met de camera's zien of alles goed gaat daarmee.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 16-06-2024 19:59 ]

• jimh307
  • Niet online
Des te dichterbij de camera bij de trein is gemonteerd, des te minder ver kun je goed zicht behouden. Het zou mij een gevoel van veiligheid geven zoals auto's 2 buitenspiegels hebben.

• jimh307
  • Niet online
Arator schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Er zijn scenario's gekend waar een machinist half slapend de waakinrichting kon bedienen.
Als machinist heb je de taak om mensen veilig te vervoeren.
Is dit niet in strijd met de dodemansknop? Ik bedoel dat de loc dan zelf ingrijpt als je de dodemansknop niet op tijd bediend.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:30
EDIT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:58:
Voor de Airport Sprinter die eind dit jaar moet gaan rijden krijgen de SNGs die daarvoor gebruikt gaan worden camera's waarvan de machinist de beelden op beeldschermen in de cabine kan zien. De machinist zet bij die treinen het vertrekproces in gang en kan met de camera's zien of alles goed gaat daarmee.
Zijn de testen met de SNG Airport Sprinters al afgerond? Ik neem aan dat dit ook goedgekeurd/toegelaten moet worden door het bevoegd gezag?

En machinisten zullen ook opgeleid moeten worden, dus zien we mogelijk al eerder de aangepaste treinen in reizigersdienst?

• EDIT
De toelating was vorig jaar al rond. De ombouw is inmiddels gestart.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Bij de Amsterdamse metro was het vroeger ook al mogelijk om min of meer automatisch te rijden. Maar dan kreeg de metro beelden door van de camera's op het perron (die ook in de cabine zichtbaar waren) en hoefde de bestuurder weinig te doen.

Een bevriende bestuurder liet het mij ooit eens zien, hij hoefde dacht ik alleen maar de deuren vrij te geven bij aankomst op het station en uiteraard de dodeman in te drukken.

Specs

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:57
jimh307 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Als machinist heb je de taak om mensen veilig te vervoeren.
Is dit niet in strijd met de dodemansknop? Ik bedoel dat de loc dan zelf ingrijpt als je de dodemansknop niet op tijd bediend.
Dat is normaal de bedoeling. Wat ik bedoelde is dat er reeds incidenten zijn geweest, waarbij de bestuurder half slapend, pavlov-gewijs, de pedaal bedient als die de zoemer hoort.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• basdv
Wally2002 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Zijn de testen met de SNG Airport Sprinters al afgerond? Ik neem aan dat dit ook goedgekeurd/toegelaten moet worden door het bevoegd gezag?

En machinisten zullen ook opgeleid moeten worden, dus zien we mogelijk al eerder de aangepaste treinen in reizigersdienst?
Vanaf volgende week zal je de eerste treinen kunnen zien. Gedeelte van de week als proefbedrijf op Amsterdam - Schiphol, de rest van de week elders in het land.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
ArcticWolf schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:55:
[...]
Bijv: de boog bij Harderwijk is geschikt voor 110km/u en wordt gedekt door code 130km/u, als de machinist spontaan vergeet te remmen dan voelt dat erg oncomfortabel en je spoorstaaf leid extra veel slijtage maar het verkantingstekort is niet zodanig dat een trein kan ontsporen.
Valt er dan eigenlijk niet iets te zeggen voor een hogere maximumsnelheid met een soort adviessnelheid? Waarbij er in de normale dienstregeling 110 gereden wordt, en 130/140 als er vertraging ingelopen moet worden?

Als ik de keus heb uit: iets schever zitten voor 15 seconden, of mijn overstap missen in Zwolle, dan weet ik het wel :+

Een vergelijkbare situatie heb je nu al bij de Drontermeertunnel, waar machinisten om comfortredenen naar ~80 km/h remmen als ze volgens dienstregeling rijden, maar gewoon 140 km/h blijven rijden bij vertraging.

Op het testtraject in Wildenrath heb je een vergelijkbare boogstraal als Harderwijk, zo'n 700 meter. Volgens mij heb ik ooit gelezen dat de verkanting daar 150 mm is, bij Harderwijk zelfs 170 mm zo te lezen. Daar rijden testtreinen gewoon 140 km/h, maar daar heb je natuurlijk geen passagiers waar je zorgen om hoeft te maken.
marcop23 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Valt er dan eigenlijk niet iets te zeggen voor een hogere maximumsnelheid met een soort adviessnelheid? Waarbij er in de normale dienstregeling 110 gereden wordt, en 130/140 als er vertraging ingelopen moet worden?

Als ik de keus heb uit: iets schever zitten voor 15 seconden, of mijn overstap missen in Zwolle, dan weet ik het wel :+

Een vergelijkbare situatie heb je nu al bij de Drontermeertunnel, waar machinisten om comfortredenen naar ~80 km/h remmen als ze volgens dienstregeling rijden, maar gewoon 140 km/h blijven rijden bij vertraging.

Op het testtraject in Wildenrath heb je een vergelijkbare boogstraal als Harderwijk, zo'n 700 meter. Volgens mij heb ik ooit gelezen dat de verkanting daar 150 mm is, bij Harderwijk zelfs 170 mm zo te lezen. Daar rijden testtreinen gewoon 140 km/h, maar daar heb je natuurlijk geen passagiers waar je zorgen om hoeft te maken.
Uiteindelijk wordt het natuurlijk wel een veiligheidsissue, de spoorstaafkop gaat veel harder slijten en het slijtage profiel wordt onregelmatig... Niet zo'n goed idee dus.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
jimh307 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:28:
Des te dichterbij de camera bij de trein is gemonteerd, des te minder ver kun je goed zicht behouden. Het zou mij een gevoel van veiligheid geven zoals auto's 2 buitenspiegels hebben.
NS heeft jarenlang met zijspiegels op de Hofpleinlijn en Zoetermeer Stadslijn gereden.
Volgens mij heeft dat niet geleid tot veelvuldige incidenten waarbij passagiers tussen de deuren kwamen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:30
[...]

De maximum snelheid van een baanvak is natuurlijk niet voor niets een maximum snelheid (wat hiervoor ook al is aangegeven). elk jaar spoor vervangen door overmatige slijtage is natuurlijk ook niet prettig voor de reiziger.

Plus het is en glijdende schaal die verder 'optimaliseren' binnen de huidige infrastructuur aanmoedigt, in plaats van structurele keuzes en investeringen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-01 16:21
Maarten_E schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:24:
Wel goed: Fietsen hebben meer dan genoeg ruimte om gestald te worden in de kop.
Grappig, als ik met de fiets op pad ging hoopte ik juist niet op een koploper, zeker niet nadat na de modernisering de helft van de fietsplaatsen verdwenen waren en er nog maar in een kop ruimte was. Zeker in de vakanties/weekenden dan mensen met de fiets richting de Waddeneilanden wilde gaan was de beschikbare ruimte te weinig (en met een beetje pech 4 bakken sprinten met je fiets over het perron).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-01 08:36
LordSinclair schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Grappig, als ik met de fiets op pad ging hoopte ik juist niet op een koploper, zeker niet nadat na de modernisering de helft van de fietsplaatsen verdwenen waren en er nog maar in een kop ruimte was. Zeker in de vakanties/weekenden dan mensen met de fiets richting de Waddeneilanden wilde gaan was de beschikbare ruimte te weinig (en met een beetje pech 4 bakken sprinten met je fiets over het perron).
Dat is waar, aan de andere kant: 2 fietsen proppen in een VIRM waar iedereen langs moet is ook niet zaligmakend. In een ICM staan ze meer uit de weg.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Je zou bijna gaan denken dat de NS liever helemaal geen fietsen wil voeren.

Spel en typfouten voorbehouden

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
FredvZ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:35:
Je zou bijna gaan denken dat de NS liever helemaal geen fietsen wil voeren.
Je zou bijna gaan denken dat de NS iedereen wil aansporen om een OV-fiets te huren.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• EDIT
De ICMs zijn inderdaad dramatisch in fietsvervoer. Wat dat betreft zijn de dubbeldekkers (zowel VIRM als DDZ) veel beter, al is het maar omdat die veel meer fietsplaatsen bieden.
ICNG is alweer een stuk beter met 12 of 16 fietsplekken per treinstel (als iedereen tenminste de bagage even van de fiets af haalt :X), tegenover de 3 plekken die ICM biedt.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
En het zou ook fijn zijn als mensen meer begrip hadden om te snappen waarom er een fiets op de deur staat afgebeeld. Ik zie nog regelmatig in een Sprinter dat iemand zijn fiets op een klein balkon neer probeert te frotten. Als reiziger houd ik als het kan diegene lekker tegen door te zeggen dat het fietscoupé verderop zit.

Maar ze moeten ook maar respecteren dat je ook geen fiets in het toilet kan plaatsen. Iets wat ik iemand ooit in een GTW-trein heb zien doen. Toiletdeur open, fiets erin, en voila... er is plaats zat :').
Man man man 8)7

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:10
Maarten_E schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:24:
Grappig hoe voorkeuren ontstaan. Ik vind ICM juist geen fijn materieel, intercom die klinkt als een megafoon, het duurt 5 minuten op ieder station voor de uitstappende passagiers uitgestapt zijn, eerste klas houdt één volledig rijtuig van de 3 of 4 bezet in plaats van dat die is opgedeeld...

Wel goed: Fietsen hebben meer dan genoeg ruimte om gestald te worden in de kop.
Ook goed aan ICM: Fatsoenlijke stoelen. Ik vind dat nog wel het grootste pluspunt aan de hele trein. Van het meeste materiaal zitten de stoelen voor geen meter. Alleen VIRM als uitzondering maar daar is in 70% van de gevallen de stoelaanpassing stuk.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-01 20:21
Robkazoe schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Ook goed aan ICM: Fatsoenlijke stoelen. Ik vind dat nog wel het grootste pluspunt aan de hele trein. Van het meeste materiaal zitten de stoelen voor geen meter. Alleen VIRM als uitzondering maar daar is in 70% van de gevallen de stoelaanpassing stuk.
En ook de fatsoenlijke tafeltjes. In de ICM is die groot genoeg om je laptop op te zetten en je kunt werken. In al het nieuwere materieel zijn het maar kleine, gammele dingen. Als ze er al zijn...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:41:
[...]

En ook de fatsoenlijke tafeltjes. In de ICM is die groot genoeg om je laptop op te zetten en je kunt werken. In al het nieuwere materieel zijn het maar kleine, gammele dingen. Als ze er al zijn...
ICNG heeft eindelijk ook weer brede en lange tafels.

• EDIT
De grote tafels zijn eigenlijk alleen fijn als je met een groep reist IMO.
Niet alleen heeft de ICNG te weinig stoelen in coach-opstelling, maar zijn de klaptafeltjes ook nog eens te klein waardoor je een laptop niet fatsoenlijk kwijt kan. Daar bovenop is bij een aantal stoelen de ruimte tussen de stoelen te groot, waardoor je niet fatsoenlijk aan zo'n klaptafeltje kan werken (het tafeltje zit te ver weg).
Die hele indeling is wat... vreemd. Er is duidelijk niet naar de combinatie techniek/interieur gekeken. Zo zit bijvoorbeeld bij de vijfdelige treinstellen uitgerekend de 1e klas stiltecoupé boven het draaistel met de motoren en zit er juist aan die kant ook geen deur om het geluid van de bakovergang tegen te gaan. Als je daar rustig wilt zitten, kan je dus beter in de werkzone gaan zitten aan de andere kant, want daar zitten geen motoren en heb je ook gewoon een schuifdeur die het geheel volledig afsluit.

[ Voor 38% gewijzigd door EDIT op 17-06-2024 15:53 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:51:
De grote tafels zijn eigenlijk alleen fijn als je met een groep reist IMO.
Niet alleen heeft de ICNG te weinig stoelen in coach-opstelling, maar zijn de klaptafeltjes ook nog eens te klein waardoor je een laptop niet fatsoenlijk kwijt kan. Daar bovenop is bij een aantal stoelen de ruimte tussen de stoelen te groot, waardoor je niet fatsoenlijk aan zo'n klaptafeltje kan werken (het tafeltje zit te ver weg).
Komt nog bij dat de klaptafels erg glad zijn en geen randje hebben. Mijn stalen koffiebeker met rubbervoet, glijdt alsnog van het tafeltje af, zeker bij ICNG over HSL.
Dat gezegd hebbende, een bekerhouder die ruim genoeg is (gewoon de maat die ook al standaard in de auto wordt gebruikt) zou erg handig zijn. Hoevaak ik mensen nu al zie klooien met bekers die omvallen, schuiven, etc. Nadeel daarvan is dat waarschijnlijk veel mensen hun weggooi beker lieten staan en de houder als afval plek gaan gebruiken.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:42
Als hij op tijd is, hoeft een trein niet de maximale snelheid te rijden, dus daar zit al een marge in. Machinisten rijden bijvoorbeeld normaliter 30 km/h in wisselstraten, waar 40 is toegestaan, ook wordt normaliter niet heel hard geremd. Door die marge kan een machinist al vertraging inlopen, mits de treindienstleiding meewerkt. In geen geval wordt de infra-snelheid overschreden.
jimh307 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:28:
Dat kan alleen bij heel korte treinen, tot 150 m ofzo, en een trein moet - zeker op de buitenhoeken - binnen bepaalde afmetingen blijven (rondvliegende spiegels zijn niet fijn).

Wat zou de machinist volgens jou in de gaten moeten houden? Het vertrekproces bij reizigerstreinen?

• LordSinclair
EDIT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:56:
De ICMs zijn inderdaad dramatisch in fietsvervoer. Wat dat betreft zijn de dubbeldekkers (zowel VIRM als DDZ) veel beter, al is het maar omdat die veel meer fietsplaatsen bieden.
ICNG is alweer een stuk beter met 12 of 16 fietsplekken per treinstel (als iedereen tenminste de bagage even van de fiets af haalt :X), tegenover de 3 plekken die ICM biedt.
Ik snap je punt van de bagage. Ben zelf ook regelmatig met de kampeerbagage op de fiets met de trein ergens naar toe gegaan. Op het perron is het onhandig om alles al eraf te halen, want voor hetzelfde gemak moet je nog een eind lopen naar het fietsenbalkon, en dan zijn andere er al met je spullen vandoor en de halte tijd is überhaupt te kort om heen en weer te lopen om alles in de trein te krijgen.
En in de trein is de werkruimte vaak beperkt, samen met de opbergruimte voor je bagage in de buurt van je fiets. Je wilt het toch in het oog kunnen houden. Ook wil je alles weer aan je fiets hangen voordat je uitstapt anders moet je tig keer in en uit stappen om alles uit te laden, met het risico dat andere er met je spullen vandoor gaan.

Neemt niet weg dat er meer fietsen zonder bagage in passen dan met bagage.

• EDIT
Even heel lullig, maar volgens de voorwaarden van het meenemen van de fiets in de trein moet de bagage simpelweg eraf.
Een van de grootste ergenissen van conducteurs - buiten dat fietsen gewoon overal en nergens de trein in worden gemieterd, of dat het maximaal aantal toegestane fietsen niet wordt genegeerd - is dan ook dat fietsers hun bagage er niet af halen, juist ook tijdens de drukke zomerperiode waardoor er nog minder plek voor fietsen is of fietsen compleet de doorgangen versperren.

[ Voor 61% gewijzigd door EDIT op 17-06-2024 21:10 ]

• LordSinclair
EDIT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:07:
Even heel lullig, maar volgens de voorwaarden van het meenemen van de fiets in de trein moet de bagage simpelweg eraf.
Weet ik :)
Maar ik heb geen flauw idee hoe de NS dat in de praktijk precies voor zich ziet ;)

• EDIT
Ga ik 'm nog platter slaan: als je niet kan voldoen aan die voorwaarde moet je geen fiets meenemen.

• LordSinclair
Dat doe ik dan ook, nu maar lekker met de auto.
De NS wil je niet als reiziger, en zeker niet met fiets.

• EDIT
Het is niet dat NS (of andere vervoerders) geen reizigers mee willen, het is dat mensen al hun gezonde verstand lijken te vergeten zodra ze een station binnen stappen. Het is niet meer dan logisch dat doorgangen of balkons niet compleet geblokkeerd worden door fietsen of bagage, en toch is het dagelijkse kost. Dus ja, er moeten regels en voorwaarden zijn. Daar maken de mensen het zelf naar helaas.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Er was een tijd dat NS zelf het fietsvervoer regelde. Met Mat 54 en 64 was het ook niet zo'n probleem, daar zat een bagagecompartiment in. De treinen naar Limburg hadden zelfs fietsenrijtuigen, eerst een Plan E rijtuig, later een dubbeldeksrijtuig.

Ergens in de jaren 90 wel eens op fietsvakantie geweest. Vanuit Assen de stoptrein naar Zwolle (meestal bagagecompartiment) en dan tijd zat om de trein naar Roosendaal te nemen, zodat alle ICM vermeden werd.

https://www.treinenweb.nl...ensloop-van-de-ddm-1.html hier is een foto te vinden van het dubbeldeksfietsenrijtuig.

[ Voor 12% gewijzigd door Kalentum op 17-06-2024 21:31 ]

• jimh307
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:29:
Het is niet dat NS (of andere vervoerders) geen reizigers mee willen, het is dat mensen al hun gezonde verstand lijken te vergeten zodra ze een station binnen stappen. Het is niet meer dan logisch dat doorgangen of balkons niet compleet geblokkeerd worden door fietsen of bagage, en toch is het dagelijkse kost. Dus ja, er moeten regels en voorwaarden zijn. Daar maken de mensen het zelf naar helaas.
Vroeger had je dat geëmmer een stuk minder. Ik weet nog dat er heel lang een intercity reed (Maastricht/Heerlen <> Zandvoort aan Zee) met een eigen fietsbak achteraan. Dat was pas handig.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:39

Fiber

Beaches are for storming.

Die regionale treintjes hebben vaak wel veel ruimte voor fietsen. Sommige NS sprinters ook wel geloof ik. Maar dat schiet niet op natuurlijk als je vanuit de Randstad naar Groningen of Maastricht wil natuurlijk...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:16
Als het echt dagelijkse kost is dan lijkt het mij dat er voldoende vraag is naar betere faciliteiten. Tuurlijk kunnen we overal wel weer nieuwe regeltjes voor bedenken. Helemaal mee eens dat we ons gezond verstand kunnen gebruiken en de doorgangen enigszins vrij mogen laten. Maar ook een weldenkend mens zou zijn bagage bij sommige situaties op zijn fiets laten.
We kunnen er wel allemaal regeltjes bij gaan bedenken maar we mogen er ook begrip voor hebben dat heel veel mensen helemaal geen handboek gaan lezen om eventjes met de trein op pad te gaan. In plaats daarvan kan de NS dus misschien beter investeren in de faciliteiten om het daadwerkelijk simpel en toegankelijk te houden voor de reiziger zodat zulke regeltjes niet nodig zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yankovic schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Als het echt dagelijkse kost is dan lijkt het mij dat er voldoende vraag is naar betere faciliteiten. Tuurlijk kunnen we overal wel weer nieuwe regeltjes voor bedenken. Helemaal mee eens dat we ons gezond verstand kunnen gebruiken en de doorgangen enigszins vrij mogen laten. Maar ook een weldenkend mens zou zijn bagage bij sommige situaties op zijn fiets laten.
We kunnen er wel allemaal regeltjes bij gaan bedenken maar we mogen er ook begrip voor hebben dat heel veel mensen helemaal geen handboek gaan lezen om eventjes met de trein op pad te gaan. In plaats daarvan kan de NS dus misschien beter investeren in de faciliteiten om het daadwerkelijk simpel en toegankelijk te houden voor de reiziger zodat zulke regeltjes niet nodig zijn.
The trouble with making stuff idiot-proof is that they just invent a better idiot...

Ongeacht hoeveel faciliteiten je hebt, als een fiets vol bepakt is neemt het ruimte in beslag van drie onbeladen fietsen. Dat is nergens voor nodig en het is omgekeerde wereld om te zeggen dat de rest van de wereld zich moet aanpassen aan mensen die eigen gemak voorop stellen.

Oslik blyat! Oslik!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
[...]

Helemaal mee eens dat we ons gezond verstand kunnen gebruiken en de doorgangen enigszins vrij mogen laten. Maar ook een weldenkend mens zou zijn bagage bij sommige situaties op zijn fiets laten.
We kunnen er wel allemaal regeltjes bij gaan bedenken maar we mogen er ook begrip voor hebben dat heel veel mensen helemaal geen handboek gaan lezen om eventjes met de trein op pad te gaan.
Zodra je in de app een Fietskaart Dal selecteert komen de regels meteen in beeld. Er zijn er vier waar je in de trein op moeten letten: alleen in het dal, niet op de ICE/Eurostar, alleen als er ruimte is en bagage verwijderen. Dat is echt wat anders dan een "handboek".
[...]
In plaats daarvan kan de NS dus misschien beter investeren in de faciliteiten om het daadwerkelijk simpel en toegankelijk te houden voor de reiziger zodat zulke regeltjes niet nodig zijn.
Hoeveel mag de fietskaart wat jou betreft kosten om in deze faciliteiten te investeren?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:40

DDX

Het is niet dat NS (of andere vervoerders) geen reizigers mee willen.
Is dat zo, ik krijg het idee dat de ns liever wilt dat je een ov-fiets neemt ?

Gewoon aantal fietshaken zodat je de fiets kan ophangen aan het voorwiel (zoals in de internationale intercity richting duitsland) zou al een hoop schelen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• LordSinclair
dion_b schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:54:
[...]

The trouble with making stuff idiot-proof is that they just invent a better idiot...

Ongeacht hoeveel faciliteiten je hebt, als een fiets vol bepakt is neemt het ruimte in beslag van drie onbeladen fietsen. Dat is nergens voor nodig en het is omgekeerde wereld om te zeggen dat de rest van de wereld zich moet aanpassen aan mensen die eigen gemak voorop stellen.
En een fiets met losse bepakking meenemen zorgt gegarandeerd voor vertragingen. Als je net aan de verkeerde kant staat (of nog erger een neus van een koploper zit al vol). Ben je zo een aantal keer 480 meter aan het lopen (koploper 4 gekoppeld, fietsencoupe verst van elkaar) om alles in de trein te krijgen.
Er wordt wel gesmeten met regels, maar praktische oplossingen, behalve niet met de trein gaan, worden niet gegeven. Ik zou ook je fiets maar niet in een "bewaakte" fietsenstalling van de NS neerzetten. Want die bewaking, ehh, die is er niet.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:21
Toch is dat een kip-ei discussie, waarom is er geen fatsoenlijke ruimte in de trein voor fietsen?

Met je gezin 'groen' op zomervakantie wordt niet aangemoedigd, vijf fietsen met bagage past formeel niet eens
in een sprinter. Verwacht je dat ik tegen de kinderen zeg pak de volgende maar... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• EDIT
DDX schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:33:
[...]

Is dat zo, ik krijg het idee dat de ns liever wilt dat je een ov-fiets neemt ?

Gewoon aantal fietshaken zodat je de fiets kan ophangen aan het voorwiel (zoals in de internationale intercity richting duitsland) zou al een hoop schelen.
Leuk dat soort fietshaken, maar die gaat werkelijk niemand gebruiken. Dat hebben we geprobeerd in de TAG FLIRTs, maar daar zijn nog steeds dezelfde problemen en die haken zijn na jaren nog steeds ongebruikt.
Het mag gewoon geen enkele moeite kosten. Ook de band om de fiets stevig vast te zetten die in de nieuwere treinen zit wordt nauwelijks gebruikt, want zelfs dat is al te veel moeite.
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:38:
[...]

Toch is dat een kip-ei discussie, waarom is er geen fatsoenlijke ruimte in de trein voor fietsen?

Met je gezin 'groen' op zomervakantie wordt niet aangemoedigd, vijf fietsen met bagage past formeel niet eens
in een sprinter. Verwacht je dat ik tegen de kinderen zeg pak de volgende maar... ;)
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je een vakantie zo plant dat die mogelijk is. Dus als je een stuk met de trein plant, dat je kijkt of er überhaupt wel genoeg fietsplekken zijn in de trein en als die al bezet zijn, dat je dan met de hele familie op de volgende trein wacht.

[ Voor 34% gewijzigd door EDIT op 18-06-2024 08:53 ]

LordSinclair schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:30:
[...]

En een fiets met losse bepakking meenemen zorgt gegarandeerd voor vertragingen. Als je net aan de verkeerde kant staat (of nog erger een neus van een koploper zit al vol). Ben je zo een aantal keer 480 meter aan het lopen (koploper 4 gekoppeld, fietsencoupe verst van elkaar) om alles in de trein te krijgen.
Er wordt wel gesmeten met regels, maar praktische oplossingen, behalve niet met de trein gaan, worden niet gegeven. Ik zou ook je fiets maar niet in een "bewaakte" fietsenstalling van de NS neerzetten. Want die bewaking, ehh, die is er niet.
15 bakken ICM was 428 meter, geen 480m?

En er wordt al heeeeel lang niet meer met die lengte gereden. Maximum lengtes die je nu nog tegenkomt is 321 meter en vaak korter.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• LordSinclair
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:43:
[...]

15 bakken ICM was 428 meter, geen 480m?

En er wordt al heeeeel lang niet meer met die lengte gereden. Maximum lengtes die je nu nog tegenkomt is 321 meter en vaak korter.
Je vergeet dat je heen en weer moet lopen, want al je bagage ligt al los op het perron, zodat je fiets zonder bagage aan boord kan.

• EDIT
Ja, want je gaat echt je bagage al verwijderen voor je weet waar de fietsplek is...
Kom op zeg, dat is gewoon klagen om te klagen en geen realistisch scenario.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 18-06-2024 08:52 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 14:00

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het probleem zit meer in dat de treinen van NS er (bewust) niet op berekend zijn. In andere landen doet men het (tegenwoordig) veel beter.

In veel Duitse treinen is een half of zelfs heel rijtuig ingedeeld als fietsrijtuig bijvoorbeeld,

Eigenlijk best raar - Nederland is een fietsland (misschien wel hét fietsland, maar de Denen hebben daar vast ook een mening over). Toch doet onze nationale spoorvervoerder erg weinig met dat gegeven.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:16
Wasrek schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 06:44:
[...]

Zodra je in de app een Fietskaart Dal selecteert komen de regels meteen in beeld. Er zijn er vier waar je in de trein op moeten letten: alleen in het dal, niet op de ICE/Eurostar, alleen als er ruimte is en bagage verwijderen. Dat is echt wat anders dan een "handboek".

[...]
Hoeveel mag de fietskaart wat jou betreft kosten om in deze faciliteiten te investeren?
Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij koopt het meerendeel van de reizigers zijn kaartje nog steeds bij de automaat en is het klik klik en door.

Als je op elk balkon ruimte hebt voor 1 a 2 fietsen wordt het allemaal al een stuk gemakkelijker. De VIRM heeft eigenlijk al prima ruimte op elk balkon voor minstens een fiets. Dan kunnen de fietsers zich ook makkelijker verspreiden en hoef je ook niet met iedereen te puzzelen op dat ene balkon waar je allemaal naartoe moet sprinten, dat zou het in en uitstappen ook direct versnellen.

• EDIT
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Het probleem zit meer in dat de treinen van NS er (bewust) niet op berekend zijn. In andere landen doet men het (tegenwoordig) veel beter.

In veel Duitse treinen is een half of zelfs heel rijtuig ingedeeld als fietsrijtuig bijvoorbeeld,

Eigenlijk best raar - Nederland is een fietsland (misschien wel hét fietsland, maar de Denen hebben daar vast ook een mening over). Toch doet onze nationale spoorvervoerder erg weinig met dat gegeven.
En vervolgens klaagt men weer dat er te weinig zitplaatsen zijn...
Je kan het werkelijk nooit goed doen.

Maar wat ik al eerder aangaf: gelukkig gaat ICM met slechts 3 fietsplekken per treinstel eruit en gaat er op de drukke routes voor fietsen over niet al te lange tijd ICNG rijden. Dat zou al een hele hoop moeten schelen met 12 tot 16 fietsplekken per treinstel.
Yankovic schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij koopt het meerendeel van de reizigers zijn kaartje nog steeds bij de automaat en is het klik klik en door.
Ook op de kaartautomaat moet je akkoord gaan met de voorwaarden voor fietsvervoer. Die staan expliciet aangegeven.
Als je op elk balkon ruimte hebt voor 1 a 2 fietsen wordt het allemaal al een stuk gemakkelijker. De VIRM heeft eigenlijk al prima ruimte op elk balkon voor minstens een fiets. Dan kunnen de fietsers zich ook makkelijker verspreiden en hoef je ook niet met iedereen te puzzelen op dat ene balkon waar je allemaal naartoe moet sprinten, dat zou het in en uitstappen ook direct versnellen.
De VIRM heeft 2 of 3 plekken waar meerdere fietsen kunnen staan. Andere balkons zijn gereserveerd voor rolstoelen (dus daar kunnen geen fietsen meer staan) of het toilet, of zijn niet geschikt voor fietsen door de nauwe doorgang waar apparatuur achter zit.

[ Voor 35% gewijzigd door EDIT op 18-06-2024 10:14 ]

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Yankovic schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Bij meerdere balkon's kan dit niet eens want daar is een VIRM niet op ingericht. Dan wel WC, dan wel zitplaatsen. Als je per treinstel 8-16 zitplaatsen gaat opofferen om dit te faciliteren ga je dus 1400-2800 zitplaatsen inleveren.

• hoevenpe
EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:41:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je een vakantie zo plant dat die mogelijk is. Dus als je een stuk met de trein plant, dat je kijkt of er überhaupt wel genoeg fietsplekken zijn in de trein en als die al bezet zijn, dat je dan met de hele familie op de volgende trein wacht.
Hoe kan je daarop plannen? Los van fietsen naar het IC station om een overstap te besparen en tassen op het perron er al af zie ik weinig wat je als gezin kunt doen. Een uur wachten zonder garantie dat die trein wel ruimte heeft maakt de vakantie niet gezelliger, zeker in de zomer is extra ruimte de oplossing.

• EDIT
Je kan in je voorbereiding van de fietsvakantie van te voren bekijken welke trein er rijdt en hoeveel fietsplekken die heeft. Rijdt er bijvoorbeeld ICM, dan zal je dus een andere route of een ander tijdstip moeten nemen omdat daar geen 5 fietsen in hetzelfde treinstel passen.
Of je kan, als er twee ouders/verzorgers aanwezig zijn, de groep in tweeën opknippen en elk een of twee kinderen meenemen.
En ja, moeten wachten is vervelend, maar dat is wel hoe het werkt als er geen plek is. Als dat onoverkomelijk is, dan moet je niet met de trein gaan.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:36:
[...]

En vervolgens klaagt men weer dat er te weinig zitplaatsen zijn...
Je kan het werkelijk nooit goed doen.

[..]
We gaan dat hier op GoT niet even oplossen, maar het heeft vooral met een gebrek aan visie te maken. Men koopt treinen zonder fietsplaatsen, die net-passend zijn voor de vervoersvraag tijdens de (forensen/studenten)spits. Men had ook diezelfde treinen + 1 rijtuig/bak kunnen bestellen en dan de helft van dat rijtuig voor fietsen inrichten en de andere helft voor de overloop op zitplaatsgebied. Kunnen er ook meer mensen zitten.

Ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen welke beperkingen er in Nederland aan treinlengtes zijn verbonden, maar er is zeker speling nu er al een tijd met kortere treinen wordt gereden (bijvoorbeeld de hierboven aangehaalde beperking van ICM van max 428 meter naar max driehonderdnogwat meter).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• cazzer22
  • Laatst online: 26-01 14:39
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:08:
[...]

NS ziet zichzelf meer als een metrobedrijf dan een lange-afstand-treinbedrijf. Hoeveel metrostellen ken jij met fietsencoupé's? Alles wordt in het teken gezet van hoge frequenties, en niet op veel verschillende bestemmingen. Daarmee ook korte stops op de stations, en voor Intercity's ook relatief veel stops.

Hierin past het idee van een fiets meenemen eigenlijk niet.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:57
Ik heb het idee dat er bij dit soort discussies en kritiek op de NS teveel wordt geredeneerd vanuit de dagjesmensen. Als forens erger ik me in elk geval dood aan fietsen in de spits. Moet dat echt precies om zes uur als er sowieso al te weinig plekken zijn om te zitten? Helemaal irritant zijn de "nep vouwfietsen". Van die dingen die één keer gevouwen kunnen worden maar dan nog steeds twee plekken bezet houden.

• hoevenpe
EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:24:
Je kan in je voorbereiding van de fietsvakantie van te voren bekijken welke trein er rijdt en hoeveel fietsplekken die heeft. Rijdt er bijvoorbeeld ICM, dan zal je dus een andere route of een ander tijdstip moeten nemen omdat daar geen 5 fietsen in hetzelfde treinstel passen.
Je snapt dat de gemiddelde reiziger twee soorten treinen kent: intercities en sprinters, wat voor type op welk tijdstip met welke lengte iets waar je niet op gaat plannen. Niet lullig bedoeld maar fietskaartjes zijn duur genoeg, als er enige ruimte is gaat de boel gewoon het balkon op.

Dacht dat 'de maatschappij' wil dat we meer met het OV reizen en de auto laten staan, zo gaat dat natuurlijk niet werken. Goede intenties worden op z'n zachtst gezegd niet gestimuleerd, vergelijkbaar met terugleverboetes bij zonnepanelen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

D-e-n schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:28:
Ik heb het idee dat er bij dit soort discussies en kritiek op de NS teveel wordt geredeneerd vanuit de dagjesmensen. Als forens erger ik me in elk geval dood aan fietsen in de spits. Moet dat echt precies om zes uur als er sowieso al te weinig plekken zijn om te zitten? Helemaal irritant zijn de "nep vouwfietsen". Van die dingen die één keer gevouwen kunnen worden maar dan nog steeds twee plekken bezet houden.
Er kan nooit teveel geredeneerd worden vanuit de niet-forensen (ik plak er even die noemer op, want dit gaat over meer dan dagjesmensen).

NS biedt een dienst aan, waarvoor je ook betaalt, maar biedt vervolgens te weinig capaciteit. De regels die nu aan de dienst hangen, zijn er omdat er niet voldoende capaciteit is.

Wat @hoevenpe ook net zegt: we willen met ons allen minder auto's en meer treinreizigers, dus moet je ook zorgen dat fietsen meekunnen. Niet alleen voor dagjesmensen, ook voor forensen en andere typen reizigers.

• jimh307
  • Niet online
Of je kan, als er twee ouders/verzorgers aanwezig zijn, de groep in tweeën opknippen en elk een of twee kinderen meenemen.
En ja, moeten wachten is vervelend, maar dat is wel hoe het werkt als er geen plek is. Als dat onoverkomelijk is, dan moet je niet met de trein gaan.
Ja, ho.

Er zijn nog steeds genoeg mensen in NL die geen auto hebben of het niet kunnen betalen. Er is immers best een grote groep die afhankelijk zijn van het OV.

Tuurlijk begrijp ik waar je op hint, maar het zou wel wat makkelijker mogen.

Het grote probleem is niet eens het OV zelf, maar de lage gemiddelde snelheid die je hebt als je van deur tot deur moet. Dan even zomaar een half uur moeten wachten maakt het er niet beter op. Busreizen kunnen een gemiddelde snelheid krijgen die kleiner is dan 20 km/h.

Nederland is een fietsland bij uitstek, dus mag de NS dit wel iets beter faciliteren. Of zoiets als fiets en bagage mee naar binnen nemen en de bagage eraf halen als je je fietst stalt in de trein. Of zie ik iets over het hoofd?

• EDIT
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:24:
[...]

We gaan dat hier op GoT niet even oplossen, maar het heeft vooral met een gebrek aan visie te maken. Men koopt treinen zonder fietsplaatsen, die net-passend zijn voor de vervoersvraag tijdens de (forensen/studenten)spits. Men had ook diezelfde treinen + 1 rijtuig/bak kunnen bestellen en dan de helft van dat rijtuig voor fietsen inrichten en de andere helft voor de overloop op zitplaatsgebied. Kunnen er ook meer mensen zitten.

Ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen welke beperkingen er in Nederland aan treinlengtes zijn verbonden, maar er is zeker speling nu er al een tijd met kortere treinen wordt gereden (bijvoorbeeld de hierboven aangehaalde beperking van ICM van max 428 meter naar max driehonderdnogwat meter).
Letterlijk elke kilometer die een bak rijdt kost geld. Als je dus treinen langer wilt maken, dan zal daar geld voor beschikbaar moeten zijn. Daarnaast zijn langere treinen vaak ook geen oplossing. De mensen verspreiden zich nooit over die afstand - dat is zelfs nu al een probleem met treinen van 320 meter - waardoor je dus lucht gaat vervoeren, wat nog duurder is.
Dus dat zijn dan nog duurdere treinkaartjes, waarna we hier met z'n allen weer gaan klagen dat de trein zo duur is.
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Je snapt dat de gemiddelde reiziger twee soorten treinen kent: intercities en sprinters, wat voor type op welk tijdstip met welke lengte iets waar je niet op gaat plannen. Niet lullig bedoeld maar fietskaartjes zijn duur genoeg, als er enige ruimte is gaat de boel gewoon het balkon op.

Dacht dat 'de maatschappij' wil dat we meer met het OV reizen en de auto laten staan, zo gaat dat natuurlijk niet werken. Goede intenties worden op z'n zachtst gezegd niet gestimuleerd, vergelijkbaar met terugleverboetes bij zonnepanelen.
Dat heet gewoon 'voorbereiding', iets wat je hopelijk doet als je op vakantie gaat. Waarom is het vreemd om wel hotels te gaan vergelijken, maar geen treinen?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:27:
[...]

NS ziet zichzelf meer als een metrobedrijf dan een lange-afstand-treinbedrijf. Hoeveel metrostellen ken jij met fietsencoupé's? Alles wordt in het teken gezet van hoge frequenties, en niet op veel verschillende bestemmingen. Daarmee ook korte stops op de stations, en voor Intercity's ook relatief veel stops.

Hierin past het idee van een fiets meenemen eigenlijk niet.
Zelfs in Nederland rijden er metro's met fietsplaatsen, ik zit er namelijk wekelijks een paar keer in, maar dat even terzijde ;)

NS lijkt het meeste op het spoorwegnet in de stedelijke gebieden van Zwitserland en (bijvoorbeeld) het Ruhrgebied in Duitsland. Daar rijden ze ook met deze frequenties en treinsoorten, maar is er wel ontworpen met fietsen in het achterhoofd.

jimh307 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, ho.

Er zijn nog steeds genoeg mensen in NL die geen auto hebben of het niet kunnen betalen. Er is immers best een grote groep die afhankelijk zijn van het OV.

Het grote probleem is niet eens het OV zelf, maar de lage gemiddelde snelheid die je hebt als je van deur tot deur moet. Dan even zomaar een half uur moeten wachten maakt het er niet beter op. Busreizen kunnen een gemiddelde snelheid krijgen die kleiner is dan 20 km/h.

Nederland is een fietsland bij uitstek, dus mag de NS dit wel iets beter faciliteren. Of zoiets als fiets en bagage mee naar binnen nemen en de bagage eraf halen als je je fietst stalt in de trein. Of zie ik iets over het hoofd?
Ook al is Nederland een fietsland: Een fiets kost capaciteit en dus geld voor de vervoerder. Je gaat dus geen treinstel opofferen om maximaal fietsen te faciliteren terwijl je er ook 70 zitplaatsen van kan maken. En een balans tussen X fietsen en X zitplaatsen blijft altijd een lastig verhaal, je wilt namelijk in de spits eigenlijk geen fietsen in de trein hebben en buiten de spits wel, maar hoeveel plaatsen moet je dan faciliteren? En kost dat bv. een extra trein compositie?

Ik weet wat de bedragen zijn van treincomposities en ik snap heel goed dat vervoerders liever een boze reiziger hebben met fiets dan een extra compositie inzetten om extra fietsen te faciliteren...

• EDIT
jimh307 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, ho.

Want iedereen die met het OV moet heeft een fiets met bagage mee naar het werk? 8)7
De meeste noodzakelijke reizigers hebben of een fiets op hun bestemming staan, of gebruiken ander vervoer op de plaats van bestemming.

Veruit de overgrote meerderheid van mensen met een fiets de trein zijn dagjesmensen of jongeren als het regent.
En zie verder mijn eerdere reactie: wil je meer fietsplekken, dan zal er meer betaald moeten worden en dus duurdere kaartjes.

• hoevenpe
EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:37:
Dat heet gewoon 'voorbereiding', iets wat je hopelijk doet als je op vakantie gaat. Waarom is het vreemd om wel hotels te gaan vergelijken, maar geen treinen?
Natuurlijk bereid je een treinreis goed voor: de reisplanner voor de tijden en aansluitingen, welk perron je moet staan, tassen die makkelijk van de fiets af kunnen, fietskaartjes gekocht, etc. Treinen vergelijken hoort daar niet bij, overdag buiten de spits naar Den Helder gebeurd steeds met hetzelfde materieel (toch?).

Bij hotels heb je veel verschillen, de NS is op veel routes monopolist. Veel keus heb je niet, of toch volgende keer gewoon weer de auto... ;)

• EDIT
Als je de volgende keer weer de auto pakt, dan is dat toch ook prima? Dan heb je dus je voorbereiding gedaan en geconcludeerd dat de trein niet voor jullie is. En dat is ook prima.
Overigens heeft een VIRM minimaal 8 fietsplekken, dus met z'n vijfen zou op een rustig tijdstip niet snel een probleem mogen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 18-06-2024 10:51 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:40

DDX

Gewoon de fiets pakken volgende keer.
Maar klapstoeltjes is toch prima oplossing voor fietsplekken ? Heb je in de spits gewoon zitplaatsen en als er iemand met een fiets wilt reizen buiten de spits heb je fietsplekken.

Verbaas me soms wel over 'vouwfietsen', tegenwoordig heb je ook dikke banden ebikes (zogenaamde fatbikes) die je in 2en kan delen.
En die stappen dan ook vaak in waar fietsplekken zijn en verwachten dan dat je die 'fiets' daar neer kan gooien.
(denken sommige mensen met normale vouwfietsen ook trouwens)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• cazzer22
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Zelfs in Nederland rijden er metro's met fietsplaatsen, ik zit er namelijk wekelijks een paar keer in, maar dat even terzijde ;)

NS lijkt het meeste op het spoorwegnet in de stedelijke gebieden van Zwitserland en (bijvoorbeeld) het Ruhrgebied in Duitsland. Daar rijden ze ook met deze frequenties en treinsoorten, maar is er wel ontworpen met fietsen in het achterhoofd.
Ik ken ze niet zo goed, zie als er wat ruimte zonder stoelen is, dat als sta-ruimte. :9

Dat is inderdaad een betere vergelijking. En het is uiteindelijk puur een keuze van de NS. zitplaatsen danwel staanplaatsen cq fietsplaatsen. Aangezien die fietsen er maar een paar maanden veel gebruik van maken, en de rest van het jaar praktisch niet, snap ik de keuze wel. Misschien moeten we dan niet moeilijk doen op het moment dat een fiets in de weg staat, zolang het niet gevaarlijk is.

• hoevenpe
cazzer22 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:58:
En het is uiteindelijk puur een keuze van de NS. zitplaatsen danwel staanplaatsen cq fietsplaatsen. Aangezien die fietsen er maar een paar maanden veel gebruik van maken, en de rest van het jaar praktisch niet, snap ik de keuze wel. Misschien moeten we dan niet moeilijk doen op het moment dat een fiets in de weg staat, zolang het niet gevaarlijk is.
Is het geen optie om in de zomer op 'vakantielijnen' rijtuigen om te bouwen?

Dat is in de luchtvaart heel gewoon: in de winter zitplaatsen, in rustige zomermaanden open ruimte met klapstoeltjes.

Voor de ombouw van Amersfoort staan er nu meer gegevens online.

Gemiddeld meer dan 60 minuten reistijd.

Zaterdag 6 juli 00:00 t/m maandag 19 augustus 02:00
Advies
Zaterdag 06 juli 0:00 uur t/m zaterdag 06 juli 0:01 uur
Door werkzaamheden: van, via en naar Amersfoort Centraal is de dienstregeling aangepast en rijden er bussen.
Tot en met zondag 18 augustus zijn er telkens andere beperkingen met businzet. Kijk hieronder voor de diverse perioden.

Zaterdag 06 juli 0:45 uur t/m zaterdag 13 juli 2:00 uur
Door werkzaamheden: tussen Baarn en Amersfoort Centraal rijden er bussen.
Er rijden stopbussen
De reisplanner voor deze periode is bijgewerkt vanaf vrijdag 21 juni.
tussen Amersfoort C. en Schiphol Airport/Amsterdam C. reis via Utrecht C.

Zaterdag 13 juli 4:00 uur t/m maandag 29 juli 2:00 uur
Door werkzaamheden: van, via en naar Amersfoort Centraal rijden er bussen.
Gedurende deze periode geen of zeer beperkt treinverkeer en/of businzet van, naar of via Amersfoort Centraal. Verdere informatie volgt eind Juni.
tussen Utrecht C. en Deventer reis via Arnhem C.
tussen Utrecht C. en Zwolle reis via Almere C.

Maandag 29 juli 4:00 uur t/m donderdag 15 augustus 2:00 uur
Door werkzaamheden: tussen Den Dolder en Amersfoort Centraal rijden er geen treinen en tussen Amersfoort Centraal en Ede-Wageningen rijden er bussen.
De reisplanner voor deze periode is bijgewerkt vanaf vrijdag 19 juli.
tussen Utrecht C. en Amersfoort C. reis via Hilversum

Donderdag 15 augustus 4:00 uur t/m maandag 19 augustus 2:00 uur
Door werkzaamheden: van, via en naar Amersfoort Centraal rijden er bussen.
Gedurende deze periode geen of zeer beperkt treinverkeer en/of businzet van, naar of via Amersfoort Centraal. Verdere informatie volgt eind Juli.
tussen Utrecht C. en Deventer reis via Arnhem C.
tussen Utrecht C. en Zwolle reis via Almere C.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 16:43
En die 'vouwfiets' op het balkon in de drukte alvast uitvouwen, om vervolgens iedereen aan de kant te beuken omdat je de trein niet uit kunt met je fiets. |:( |:( |:(

• cazzer22
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Is het geen optie om in de zomer op 'vakantielijnen' rijtuigen om te bouwen?

Dat is in de luchtvaart heel gewoon: in de winter zitplaatsen, in rustige zomermaanden open ruimte met klapstoeltjes.
Die vliegtuigen ken ik niet, noem eens een voorbeeld?

Maar dan krijg je wat er in de jaren 90 was in de serie Limburg - Haarlem, een DDM rijtuig met onderin banken in de winter, fietsenrekken in de zomer.

• hoevenpe
cazzer22 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:30:
Die vliegtuigen ken ik niet, noem eens een voorbeeld?
In de winter combi vracht-passagiers, in vakantiemaanden stoelen erin en naar de zon...

• basdv
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:31:
[...]

In de winter combi vracht-passagiers, in vakantiemaanden stoelen erin en naar de zon...
Dit was vroeger normaal maar is al lang niet meer het geval. De kosten voor ombouwen en de tijd die het toestel niet beschikbaar is tijdens de ombouw is veel te hoog/lang voor de flinterdunne marges in de luchtvaart.

Ik snap de frustratie als je met de fiets in de trein wil en je kan niet mee (ondanks dat je net een kaartje hebt gekocht). Ik vermoed dat de keuze door zowel NS als de overheid gemaakt is om vooral zitcapaciteit aan te bieden, gezien de sterke focus op zitplaatskans. Die extra stoelen help je veel meer mensen (vooral forensen) mee dan die enkele fietsplaats die er voor in de plaats zou kunnen. Neemt niet weg dat je hiermee je taak als openbaar vervoer enigszins verzaakt, maar de vraag is of je ergens wel een keuze hebt. Je kan het geld maar 1 keer uitgeven en dan is de normale zittende reiziger zonder fiets misschien toch belangrijker.

• cazzer22
NS heeft door die zitplaatskans een worst voor z'n neus hangen om maar vooral daarvoor te kiezen en beloond te worden. Fietsenvervoer is maar bijzaak.

• D-e-n
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Er kan nooit teveel geredeneerd worden vanuit de niet-forensen (ik plak er even die noemer op, want dit gaat over meer dan dagjesmensen).

NS biedt een dienst aan, waarvoor je ook betaalt, maar biedt vervolgens te weinig capaciteit. De regels die nu aan de dienst hangen, zijn er omdat er niet voldoende capaciteit is.

Wat @hoevenpe ook net zegt: we willen met ons allen minder auto's en meer treinreizigers, dus moet je ook zorgen dat fietsen meekunnen. Niet alleen voor dagjesmensen, ook voor forensen en andere typen reizigers.
Ten eerste: forensen hebben OF een vouwfiets OF hebben een fiets staan op hun vaste werkplek. En anders huren ze een fiets.

En ook als antwoord @hoevenpe:het gaat uiteindelijk om capaciteit. Die is beperkt. Het aantal kilometers spoor is beperkt en de hoeveelheid investeringen is beperkt. Ga lekker bij de politiek klagen maar dat is een feit waar we mee moeten dealen.

Het lijkt me dan vooral van belang dat we meer vaste treinreizigers krijgen, mensen die er met regelmaat gebruik van maken. Het lijkt me allesbehalve nuttig om forenzen de trein uit te jagen ten gunste van mensen die alleen in de vakantie gebruik maken van de trein. En het irriteert me mateloos als juist die groep een grote mond open zet over het OV.

• LordSinclair
EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:52:
Ja, want je gaat echt je bagage al verwijderen voor je weet waar de fietsplek is...
Kom op zeg, dat is gewoon klagen om te klagen en geen realistisch scenario.
Bagage verwijderen is ook iets waar je rustig 5 a 10 minuten mee bezig kan zijn. Dus ja, daar moet je eerder aan beginnen, of pas in de trein doen. Want met een haltetijd van een paar minuten is het ook niet realistisch om eerst naar de deur toe te lopen en dan je bagage er afhalen en dan alles inladen.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:21
EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:37:
Ik heb de mening vanuit jouw rol als rijdend personeel in dit topic vaak hoog zitten, maar heb je ooit wel eens als reiziger een fiets meegenomen bij de NS? Ik krijg namelijk een beetje het idee van niet anders had je denk ik de uitspraak niet op deze manier gedaan dat je veel dingen zelf kan voorkomen met voorbereiding vergelijkbaar met hotelboekingen.

Hoe goed je een reis met een fiets mee ook voorbereid er hoeft effectief maar heel weinig te gebeuren of je hele voorbereiding kan direct de prullenbak in met soms meerdere uren of zelfs een dag vertraging.

Twee voorbeeldjes welke ik zelf heb meegemaakt:
)1. Weekendje fietsen in Zuid Limburg, alles zo goed mogelijk uitgezocht van te voren met ruim voor het begin van de spits aankomen (met ruim 1 uur marge) en treinen met erg lage capaciteit vermeden.

Ik kon aan op station Tilburg en in plaats van de geplande ICNG13 komt er een stam ICRmh aanzetten. Dit spul is nog onpraktischer dan ICM met slechts één fietscompartiment waarbij je als reiziger ook geen idee hebt of dat helemaal voor of achteraan de trein gaat zijn. Ik stond dus verkeerd en voordat ik 9 bakken af kon lopen over het perron was die trein vertrokken. Uiteindelijk met dik een halfuur vertraging in Eindhoven aangekomen en aldaar seinstoring richting Weert. De eerste weer rijdende trein zat dermate vol dat de fiets mee daarin geen optie was dus maar op de volgende gewacht.
Halverwege het deel Weert-Roermond controle met het verzoek dat ik in Roermond de trein moest verlaten, want dat was de laatste haltering voor de avondspits begon. De gehele situatie netjes uitgelegd en ondanks dat de trein eigenlijk vrij rustig was moest ik er toch uit. Daarna de situatie bij de latere treinen (welke ook niet heel druk waren) aan het personeel uitgelegd maar ook hier een 'Jammer dan' totdat ik bij de 2de poging bij Arriva Limburg coulance kreeg om bij hen de reis af te maken.

)2. Terugrit net na de avondspits van Amersfoort naar Tilburg, netjes het gehele traject geserveerd (zoals toen in de zomermaanden verplicht).
Het ging allemaal prima tot Utrecht Centraal, waarna mijn reservering automatisch geannuleerd was omdat de uitgekozen trein richting Den Bosch veel korter reed dan gepland. Daarna geprobeerd een andere trein de reserveren maar dat kon niet meer, ook niet via Arnhem of Rotterdam. Meerdere personeelsleden het uitlegt en hoe ik thuis zou kunnen komen, kreeg vrijwel unaniem iets terug in de vorm van: 'Dat is jouw probleem, je kunt wel een reservering voor morgen maken'. Enige oplossing was uiteindelijk op eigen 'meerkosten' de reis zonder fiets te vervolgen en de volgende dag op en neer richting Utrecht om hem weer op te halen.

Ik snap heel goed dat er regels zijn hoor, en ook dat de voorziening voor het vervoeren van niet-vouwfietsen relatief duur is omdat je op die plek ook reizigers kunt laten zitten. Maar vindt de uitspraak 'Dan moet je het beter voorbereiden' richting de reiziger wel een beetje flauw, er zijn zoveel situaties waarin iets heel kleins waaraan je niks kunt doen ervoor zorgt dat je uren vast komt te staan of zelfs je reis niet kunt afmaken. Nu waren dit nog simpele binnenlandse reizen maar je zou dit maar zo hebben aan het begin van je reis richting vakantie. Iets mee meedenken met de reiziger wanneer deze - compleet buiten de eigen schuld - in een lastige situatie komt zou erg fijn zijn i.p.v. de 'Zoek het zelf uit' houding welke ik 2 maal ervaren heb zegmaar.
D-e-n schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:41:
Het lijkt me dan vooral van belang dat we meer vaste treinreizigers krijgen, mensen die er met regelmaat gebruik van maken. Het lijkt me allesbehalve nuttig om forenzen de trein uit te jagen ten gunste van mensen die alleen in de vakantie gebruik maken van de trein. En het irriteert me mateloos als juist die groep een grote mond open zet over het OV.
Wie zegt dat de mensen wie in de vakantie de trein gebruiken niet ook tot dezelfde groep kunnen behoren als de forens buiten de vakanties? Als je als bedrijf de houding aanneemt dat deze mensen maar de auto moeten nemen als ze iets meer flexibiliteit willen rondom het meenemen van een fiets op vakantie dan neem je als bedrijf wel het risico dat je diezelfde reiziger als forens ook kwijt bent. Want zoals in dit topic vaker aan bod is gekomen slaat het kostenplaatje van de trein snel richting 'duur' zodra mensen eenmaal een auto hebben; het lijkt me dan in het belang van NS om mensen wie het nu zonder auto afkunnen géén extra reden te geven deze wel aan te schaffen.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-01 14:57
Ik heb, in 35 jaar treinreizen, vorige week voor het eerst meegemaakt dat er iemand in de spits zijn fiets weer moest uitladen. Conducteurs zeggen er nooit iets van, ook niet bij afgeladen volle balkons, waar de fiets er voor zorgt dat er daadwerkelijk mensen niet meekunnen.
noppus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Ik heb, in 35 jaar treinreizen, vorige week voor het eerst meegemaakt dat er iemand in de spits zijn fiets weer moest uitladen. Conducteurs zeggen er nooit iets van, ook niet bij afgeladen volle balkons, waar de fiets er voor zorgt dat er daadwerkelijk mensen niet meekunnen.
Ligt aan het traject denk ik? Hoor hier vaak genoeg dat een conducteur er iets van zegt. In de spits is het hier (Utrecht - Amersfoort - Zwolle) ook echt niet te doen in de treinen, laat staan dat je met de fiets gaat... (vouwfietsen daargelaten).

• EDIT
!mark schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:02:
[...]

[...]

Ik heb de mening vanuit jouw rol als rijdend personeel in dit topic vaak hoog zitten, maar heb je ooit wel eens als reiziger een fiets meegenomen bij de NS? Ik krijg namelijk een beetje het idee van niet anders had je denk ik de uitspraak niet op deze manier gedaan dat je veel dingen zelf kan voorkomen met voorbereiding vergelijkbaar met hotelboekingen.

Hoe goed je een reis met een fiets mee ook voorbereid er hoeft effectief maar heel weinig te gebeuren of je hele voorbereiding kan direct de prullenbak in met soms meerdere uren of zelfs een dag vertraging.
Laat ik voorop stellen: het is ongelooflijk balen als je niet met de trein meekan waarop je had gehoopt.
Als je een dag vertraging oploopt doordat er een keer een ander treintype voor komt rijden of er al fietsen staan, dan gaat er iets niet goed in de planning. Juist ook met die situaties zou er rekening gehouden moeten worden in de planning.

En nee, die fietsreserveringen waren geen succes. Die zijn dit jaar daarom ook niet teruggekomen (uitgezonderd op internationale trajecten).

Ik ga overigens zelf ook wel op vakantie met de fiets en neem dan ook wel eens de trein. Niet alleen in Nederland trouwens, maar ook in het buitenland.
Dit jaar ben ik bijvoorbeeld nog tien dagen in Zuid-Korea wezen fietsen, waarbij ik zo ongeveer letterlijk het hele land heb doorkruist (de prachtige fietsroute van Incheon/Seoul naar Busan, aanrader!).
Daar kan je (op enkele specifieke metrolijnen na) helemaal niet met je fiets in de trein tenzij je de hele fiets demonteert en het dus bagage wordt, ondanks dat ze een uitgebreid fietsnetwerk met prima fietspaden (klik voor fotootje) hebben.
In plaats daarvan kan je, mits de chauffeur er geen bezwaar tegen heeft, met specifiek de Intercitybussen (en enkele andere lange-afstandsbussen) mee, maar daar ben je afhankelijk van hun goodwill en kunnen je ook weigeren.
Toen ik dus met de fiets een stuk met de bus wilde reizen heb ik mij daar dus ook op voorbereid en ingesteld en heb ik speciaal een rustige bus uitgezocht en hield ik er rekening mee dat ik niet meemocht.
Gelukkig ging alles goed en vond de buschauffeur het verder prima, en was ik dus te vroeg op de plaats van bestemming.

Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk. Soms zit het mee, en soms zit het tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 18-06-2024 15:13 ]

• D-e-n
[...]

Wie zegt dat de mensen wie in de vakantie de trein gebruiken niet ook tot dezelfde groep kunnen behoren als de forens buiten de vakanties? Als je als bedrijf de houding aanneemt dat deze mensen maar de auto moeten nemen als ze iets meer flexibiliteit willen rondom het meenemen van een fiets op vakantie dan neem je als bedrijf wel het risico dat je diezelfde reiziger als forens ook kwijt bent. Want zoals in dit topic vaker aan bod is gekomen slaat het kostenplaatje van de trein snel richting 'duur' zodra mensen eenmaal een auto hebben; het lijkt me dan in het belang van NS om mensen wie het nu zonder auto afkunnen géén extra reden te geven deze wel aan te schaffen.
Eerste vraag is: reis jij wel eens met de spits? Want ik heb niet het idee dat je het probleem begrijpt. Je kunt boos zijn op de NS wat je wilt: de hoeveelheid spoor en de hoeveelheid geld blijft namelijk de bottleneck. Er is geen plek voor EN de forens EN de fiets als we niet als een malle extra spoor gaan aanleggen en de NS geld geven om dat te vullen met nieuwe treinen.

• ed1703
  • Niet online
[...]

Halverwege het deel Weert-Roermond controle met het verzoek dat ik in Roermond de trein moest verlaten, want dat was de laatste haltering voor de avondspits begon. De gehele situatie netjes uitgelegd en ondanks dat de trein eigenlijk vrij rustig was moest ik er toch uit. Daarna de situatie bij de latere treinen (welke ook niet heel druk waren) aan het personeel uitgelegd maar ook hier een 'Jammer dan' totdat ik bij de 2de poging bij Arriva Limburg coulance kreeg om bij hen de reis af te maken.
Niet meer dan normaal dat een conducteur je vriendelijk vraagt de trein te verlaten. Men kan niet maar op de gok (druk of niet druk) een reiziger met een fiets toelaten in de spits. Die regels zijn niet voor niets.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:21
EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:27:
[...]
Laat ik voorop stellen: het is ongelooflijk balen als je niet met de trein meekan waarop je had gehoopt.
Als je een dag vertraging oploopt doordat er een keer een ander treintype voor komt rijden of er al fietsen staan, dan gaat er iets niet goed in de planning.

Juist ook met die situaties zou er rekening gehouden moeten worden in de planning.
Als dat reserveringsysteem niet meer terugkomt (mooi zo :+ ) dan is het inderdaad niet (meer) realistisch dat je bij een beetje normale planning een dag vertraging kan oplopen; dan wil ik het afzwakken naar hooguit het onverwacht in de spits belanden en dus ~2.5 uur.

Maar persoonlijk vindt ik op een reis welke volgens de reisplanner iets meer dan anderhalf uur duurt het nemen van 90 minuten extra speling tot het begin van de spits niet onredelijk en al voldoende rekenend houden met in de planning; daarmee zou ik je effectief 3 keer een trein kunnen mislopen op basis van een 2x per uur dienstregeling.

In dit geval was het dus de combinatie van een ongeschikt treintype (30min), seinstoring (60min), het op eigen initiatief niet meegaan met de eerste optie na deze storing vanwege grote drukte (30min); waardoor zelfs 90min speling niet genoeg was. Soms zijn er nu eenmaal situaties waarin vrijwel alles tegenzit wat tegen kan zitten waarop redelijkerwijs niet meer te anticiperen valt; persoonlijk ben ik dan ook van mening dat het treinpersoneel in zo'n geval best wel iets meedenkender mag zijn als de situatie dat toelaat (ook deels als reactie op jouw @ed1703 ). Als de inchecktijd aantoont dat de reiziger met fiets tijdig is vertrokken om de eindbestemming te halen voor de spits (met zeg 30 of 60 min geplande marge) én de trein zoals in mijn geval slechts 1/3 bezet is in de 2e klas kun je m.i. prima afspreken dat ie mag blijven zitten maar er de mogelijkheid bestaat dat als de trein drukker wordt de HC terugkomt en dat hij/zij er alsnog uit moet. Want bij volle drukte snap ik volledig dat één fiets 3 staplaatsen bezet kan houden. Heb overigens ook genoeg HCs iets vergelijkbaars zien doen bij andere reizigers waarbij ik toevallig ook in de trein zat, dus het kan zeker wel Dat jullie dan iets meer zijn van het Regels=Regels zonder uitzonderingen kan en mag natuurlijk; we hoeven het op een forum niet altijd volledig eens te zijn :)
D-e-n schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:47:
Eerste vraag is: reis jij wel eens met de spits? Want ik heb niet het idee dat je het probleem begrijpt. Je kunt boos zijn op de NS wat je wilt: de hoeveelheid spoor en de hoeveelheid geld blijft namelijk de bottleneck. Er is geen plek voor EN de forens EN de fiets als we niet als een malle extra spoor gaan aanleggen en de NS geld geven om dat te vullen met nieuwe treinen.
Helaas wel ja >:) , probeer het qua werktijden zoveel mogelijk te voorkomen maar soms moet ik er ook aan geloven :+
En ik ben nergens boos op NS en snap de regels in essentie wel; alleen vind ik dus wel dat er bij onvoorziene omstandigheden waar de reiziger geen invloed op heeft iets meer per situatie gehandeld en meegedacht kan worden.

@ed1703 Even zo omdat ik er geen nieuwe reactie voor nodig vind:
Dat je het ten alle tijden in zo'n situatie zelf pro-actief vraagt lijkt mij vanzelfsprekend eigenlijk :)

• ed1703
  • Niet online
!mark schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:23:
[...]

En ik ben nergens boos op NS en snap de regels in essentie wel; alleen vind ik dus wel dat er bij onvoorziene omstandigheden waar de reiziger geen invloed op heeft iets meer per situatie gehandeld en meegedacht kan worden.
Sommige HC's hebben er ook geen problemen mee als je een fiets meeneemt tijdens de spits.
Maar ik vind zelf wel dat daar 2 regels aan vooraf gaan:

- Je vraagt het van te voren netjes (want als reiziger heb je ook dondersgoed door dat je de regels niet goed naleeft door het tijdstip)
- Het moet kunnen en er mag verder geen overlast zijn. En als die er alsnog is accepteren dat je eruit moet.

Onvoorziene omstandigheden kunnen er trouwens juist voor zorgen dat het dus niet kan en dus niet verantwoord is en niet elke HC is coulant.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:09:
[...]

Niet meer dan normaal dat een conducteur je vriendelijk vraagt de trein te verlaten. Men kan niet maar op de gok (druk of niet druk) een reiziger met een fiets toelaten in de spits. Die regels zijn niet voor niets.
Normaal?? Belachelijk. Het is de fout van NS dat hij daar met zijn fiets richting de spits in de trein moet zitten. Dan moet de NS dat ook oplossen. Sowieso is het absurd dat je in de spits uit de trein zou moeten stappen met je fiets. Jij was daar toch eerder? Jammer dan voor die mensen die daardoor niet in de trein passen, maar dat kan toch onmogelijk jouw probleem zijn...

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:57

GwnLars_

In GoT we trust.

Haribo112 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:45:
[...]

Normaal?? Belachelijk. Het is de fout van NS dat hij daar met zijn fiets richting de spits in de trein moet zitten. Dan moet de NS dat ook oplossen. Sowieso is het absurd dat je in de spits uit de trein zou moeten stappen met je fiets. Jij was daar toch eerder? Jammer dan voor die mensen die daardoor niet in de trein passen, maar dat kan toch onmogelijk jouw probleem zijn...
https://www.ns.nl/binarie...emene-voorwaarden-avr.pdf

:P

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47

Eix

https://www.ns.nl/reizigersrechtenverordening.html :P

Als NS je niet mee wilt nemen met je fiets terwijl je als reiziger zoals in het eerder in dit topic geschetste scenario alle redelijke inspanningen hebt gedaan om dat te voorkomen dan kan je aanspraak maken op bijstand conform artikel 20 lijkt me.

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 23:39
EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Als je een dag vertraging oploopt doordat er een keer een ander treintype voor komt rijden of er al fietsen staan, dan gaat er iets niet goed in de planning. Juist ook met die situaties zou er rekening gehouden moeten worden in de planning.
In feite komt dat natuurlijk gewoon neer op: reken er niet op dat je met een fiets in de trein kan - als het toevallig toch een keer lukt is het mooi meegenomen. Een vervoersdienst waarbij je er niet redelijkerwijs van uit kan gaan dat je ook daadwerkelijk van A naar B kán komen in iets dat lijkt op de vooraf verstrekte planning is vrijwel nutteloos.

• hoevenpe
Dat fietsen in de ochtendspits niet zijn toegestaan is begrijpelijk, de avondspits is toch echt een ander verhaal. Men kan niet eisen dat je 'maar een volgende trein moet nemen' als je daardoor na 16u30 met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Dan vraag je als NS er toch om dat die fiets om 15u op dat overvolle balkon wordt gezet?

Waarom hebben forenzen met vaak 'gratis' OV van de baas of overheid meer rechten hebben dan de automobilist die een keer doet wat diezelfde overheid van hem/haar vraagt? Wat men bereikt is dat forenzen en incidentele reizigers tegen elkaar worden opgezet, de incidentele reiziger als salderende PV bezitter.

• ed1703
  • Niet online
Haribo112 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:45:
[...]

1. NS is niet verantwoordelijk voor seinstoringen
2. Afgezien het ruimtegebrek gaat het vooral om veiligheid. Bijvoorbeeld in geval van een ontruiming. Dan wil je niet dat reizigers in een overvolle trein over een fiets struikelen.

NS is trouwens tijdens zomervakanties al coulant door het dan wel toe te staan.
Dit is een beetje gezeur over regels die al tientallen jaren bestaan. En ook buiten de spitsen is het nog steeds aan de chef trein of je mee mag. Want de kans dat je met je fatbike om 13:00 uur mee mag na een urenlange verstoring op Amsterdam - Utrecht is gewoon 0%.

[ Voor 18% gewijzigd door ed1703 op 18-06-2024 23:16 ]

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 16:16
ed1703 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:01:
[...]

1. NS is niet verantwoordelijk voor seinstoringen
Als reiziger heb ik maar één aanspreekpunt en dat is de NS. Heeft geen zin om je achter een andere organisatie te gaan schuilen.

YouTube: Saving Private Ryan "Gripe"

Het is de taak van de NS om de reiziger tevreden te houden. Voor de reiziger is de rest bijzaak. Get it done.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:57

GwnLars_

In GoT we trust.

Koenoe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 03:15:
[...]

Als reiziger heb ik maar één aanspreekpunt en dat is de NS. Heeft geen zin om je achter een andere organisatie te gaan schuilen.

YouTube: Saving Private Ryan "Gripe"

Het is de taak van de NS om de reiziger tevreden te houden. Voor de reiziger is de rest bijzaak. Get it done.
Ik denk veel, maar ik denk dat het beter is dat ik dat hier maar niet uit.
Iets anders dan, NS heeft inderdaad een contract met je en heeft een vervoersplicht. Echter, NS heeft het ook niet in de hand als er een wissel besluit een eigen willetje te gaan lijden of iets of iemand aangereden wordt door een trein. Dat is overmacht.

Zolang er geen geld beschikbaar komt vanuit het rijk duurt het ook eeuwen voordat busvervoer opgestart kan worden, dat is al meer dan 20 jaar zo. "Hoe bedoel je geld?", nou. Als je een paar touringcaroperators een zakje geld geeft om 24/7 stand-by te staan met minstens 2 bussen per regio ben je al een heel eind, iets is beter dan niets.

[ Voor 35% gewijzigd door GwnLars_ op 19-06-2024 07:24 ]

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Verwijderd

NS is vooral heel selectief in welke reizigers ze graag wil en welke niet. En je ziet ook, dat hun aanbod daarop gericht is. NS heeft helemaal geen zin in fietsen in de trein, dus wordt dat actief ontmoedigd en doet men niet meer dan het minimale wat afgesproken is.

NS werkt nogal aanbodgericht, de vraag.... vinden ze duidelijk minder belangrijk. "De klant" staat bij NS ook duidelijk niet hoog op het lijstje. Die wordt bij voorkeur genegeerd. Simpel voorbeeldje:

Ik stalde tot 4 maanden geleden mijn fiets tijdens mijn steeds kleiner wordend aantal treinreizen in de fietsenstalling van station Den Helder. Op een gegeven moment groot bord bij de ingang: zorg dat je fiets voor een bepaalde datum weg is, want de fietsenstalling wordt verbouwd en dat duurt tot ergens halverwege mei 2024. Kijk, ze hebben wat van je nodig. Je fiets moet daar weg, want ze willen verbouwen.

Termijn verstrijkt, 0 communicatie. Op het NS forum zie je vragen opkomen, maar verder dan "We hebben geen goed nieuws en geen idee wat er aan de hand is. Maar het loopt uit tot God knows...." Dat in contrast met het moment waarop ze wat van mij wilden, namelijk dat ik mijn fiets weg zou halen en niet meer zou stallen. Maar zodra ze dat binnen hebben, hoor je helemaal niets meer en je ziet maar wanneer we het een keer afmaken. Niet wijzen naar ProRail, want ik neem een dienst af van NS. Ik heb niets met ProRail te maken.

Deze absolute "don't care" houding, zie je ook terug m.b.t. het meenemen van een fiets. Natuurlijk is er veel meer behoefte aan het meenemen van een fiets. Maar mensen doen dat niet, omdat alleen de echte die-hards dat blijven doen onder het schrikbewind van NS. In de trein naar Den Helder kunnen vanaf Alkmaar over het algemeen een whooping 6 fietsen staan volgens de regels. Nog geen deuk in een pakje boter.....

De mensen die volgens jou hun gezonde verstand vergeten zijn als ze naar het station gaan, passen hun houding gewoon aan aan de houding van de andere partijen. Die interesseert het verder ook geen reet, dus waarom zou je je heel druk maken?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:35:
[...]
NS werkt nogal aanbodgericht, de vraag.... vinden ze duidelijk minder belangrijk. "De klant reiziger" staat bij NS ook duidelijk niet hoog op het lijstje. Die wordt bij voorkeur genegeerd.
Kleine correctie, de klant is de aanbestedende overheid.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Freee!! schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:53:
[...]

Kleine correctie, de klant is de aanbestedende overheid.
Neenee, die verleent alleen toestemming aan een bepaalde partij om vervoer aan te bieden op het hoofdrailnet. Sterker nog, de overheid is de enige aandeelhouder. Zou wel een hele rare belangenverstrengeling worden als de enige aandeelhouder ook nog eens de enige klant zou zijn. Maar, qua uitvoering is dat wel een beetje precies die "don't care" houding waar ik het over heb. :) Lekker overzichtelijk, laat al die niet-klanten maar klagen. Als de voormalige collega's van Woutertje (die nooit de trein pakken) maar tevreden zijn.

Ik betaal voor de diensten die ik afneem en goedkoop is het niet, dus het lijkt mij dat ik klant ben... niet alleen geldschieter.

• hoevenpe
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:03:
Maar, qua uitvoering is dat wel een beetje precies die "don't care" houding waar ik het over heb. :)
Dat is veel te kort door de bocht, vrijwel alle NS medewerkers doen hun best om zoveel mogelijk mensen op een zo veilig mogelijke manier van A naar B te brengen. Het probleem is een dienst die dusdanig krap bemeten is dat één gezin met fietsen de volledige capaciteit van de IC naar Texel inneemt. Twee gezinnen met dezelfde trein en het wordt proppen.

Wees reëel en stel dat fietsvervoer niet mogelijk is, dat schaarse ruimte voor zitplaatsen bestemd is. De politiek wil alles: proppen een WC in de sprinter (waar vroeger fietsen stonden), willen je uit het vliegtuig en ontmoedigen auto's door minder parkeerplaatsen in woonwijken, etc.

• D-e-n
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:35:
[...]

NS is vooral heel selectief in welke reizigers ze graag wil en welke niet. En je ziet ook, dat hun aanbod daarop gericht is. NS heeft helemaal geen zin in fietsen in de trein, dus wordt dat actief ontmoedigd en doet men niet meer dan het minimale wat afgesproken is.
Met de beperkte ruimte moet je kiezen. En op een bepaald moment is het OF fietsen OF reizigers. Dan lijkt de keuze me duidelijk toch? Op bepaalde punten mag het voor mij best nog wat strenger. Persoonlijk vind ik het bezopen dat je in de zomermaanden je fiets wél mag meenemen in de trein. Terwijl daar 's zomers ook niet overal plek is.
Pagina: 1 ... 117 ... 171 Laatste