EDIT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:24:
Je kan in je voorbereiding van de fietsvakantie van te voren bekijken welke trein er rijdt en hoeveel fietsplekken die heeft. Rijdt er bijvoorbeeld ICM, dan zal je dus een andere route of een ander tijdstip moeten nemen omdat daar geen 5 fietsen in hetzelfde treinstel passen.
En ja, moeten wachten is vervelend, maar dat is wel hoe het werkt als er geen plek is. Als dat onoverkomelijk is, dan moet je niet met de trein gaan.
Ik heb de mening vanuit jouw rol als rijdend personeel in dit topic vaak hoog zitten, maar heb je ooit wel eens als
reiziger een fiets meegenomen bij de NS? Ik krijg namelijk een beetje het idee van niet anders had je denk ik de uitspraak niet op deze manier gedaan dat je veel dingen zelf kan voorkomen met voorbereiding vergelijkbaar met hotelboekingen.
Hoe goed je een reis met een fiets mee ook voorbereid er hoeft effectief maar heel weinig te gebeuren of je hele voorbereiding kan direct de prullenbak in met soms meerdere uren of zelfs een dag vertraging.
Twee voorbeeldjes welke ik zelf heb meegemaakt:
)1. Weekendje fietsen in Zuid Limburg, alles zo goed mogelijk uitgezocht van te voren met ruim voor het begin van de spits aankomen (met ruim 1 uur marge) en treinen met erg lage capaciteit vermeden.
Ik kon aan op station Tilburg en in plaats van de geplande ICNG13 komt er een stam ICRmh aanzetten. Dit spul is nog onpraktischer dan ICM met slechts één fietscompartiment waarbij je als reiziger ook geen idee hebt of dat helemaal voor of achteraan de trein gaat zijn. Ik stond dus verkeerd en voordat ik 9 bakken af kon lopen over het perron was die trein vertrokken. Uiteindelijk met dik een halfuur vertraging in Eindhoven aangekomen en aldaar seinstoring richting Weert. De eerste weer rijdende trein zat dermate vol dat de fiets mee daarin geen optie was dus maar op de volgende gewacht.
Halverwege het deel Weert-Roermond controle met het verzoek dat ik in Roermond de trein moest verlaten, want dat was de laatste haltering voor de avondspits begon. De gehele situatie netjes uitgelegd en ondanks dat de trein eigenlijk vrij rustig was moest ik er toch uit. Daarna de situatie bij de latere treinen (welke ook niet heel druk waren) aan het personeel uitgelegd maar ook hier een 'Jammer dan' totdat ik bij de 2de poging bij Arriva Limburg coulance kreeg om bij hen de reis af te maken.
)2. Terugrit net na de avondspits van Amersfoort naar Tilburg, netjes het gehele traject geserveerd (zoals toen in de zomermaanden verplicht).
Het ging allemaal prima tot Utrecht Centraal, waarna mijn reservering automatisch geannuleerd was omdat de uitgekozen trein richting Den Bosch veel korter reed dan gepland. Daarna geprobeerd een andere trein de reserveren maar dat kon niet meer, ook niet via Arnhem of Rotterdam. Meerdere personeelsleden het uitlegt en hoe ik thuis zou kunnen komen, kreeg vrijwel unaniem iets terug in de vorm van: 'Dat is jouw probleem, je kunt wel een reservering voor morgen maken'. Enige oplossing was uiteindelijk op eigen 'meerkosten' de reis zonder fiets te vervolgen en de volgende dag op en neer richting Utrecht om hem weer op te halen.
Ik snap heel goed dat er regels zijn hoor, en ook dat de voorziening voor het vervoeren van niet-vouwfietsen relatief duur is omdat je op die plek ook reizigers kunt laten zitten. Maar vindt de uitspraak 'Dan moet je het beter voorbereiden' richting de reiziger wel een beetje flauw, er zijn zoveel situaties waarin iets heel kleins waaraan je niks kunt doen ervoor zorgt dat je uren vast komt te staan of zelfs je reis niet kunt afmaken. Nu waren dit nog simpele binnenlandse reizen maar je zou dit maar zo hebben aan het begin van je reis richting vakantie. Iets mee meedenken met de reiziger wanneer deze - compleet buiten de eigen schuld - in een lastige situatie komt zou erg fijn zijn i.p.v. de 'Zoek het zelf uit' houding welke ik 2 maal ervaren heb zegmaar.
D-e-n schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:41:
Het lijkt me dan vooral van belang dat we meer vaste treinreizigers krijgen, mensen die er met regelmaat gebruik van maken. Het lijkt me allesbehalve nuttig om forenzen de trein uit te jagen ten gunste van mensen die alleen in de vakantie gebruik maken van de trein. En het irriteert me mateloos als juist die groep een grote mond open zet over het OV.
Wie zegt dat de mensen wie in de vakantie de trein gebruiken niet ook tot dezelfde groep kunnen behoren als de forens buiten de vakanties? Als je als bedrijf de houding aanneemt dat deze mensen maar de auto moeten nemen als ze iets meer flexibiliteit willen rondom het meenemen van een fiets op vakantie dan neem je als bedrijf wel het risico dat je diezelfde reiziger als forens ook kwijt bent. Want zoals in dit topic vaker aan bod is gekomen slaat het kostenplaatje van de trein snel richting 'duur' zodra mensen eenmaal een auto hebben; het lijkt me dan in het belang van NS om mensen wie het nu zonder auto afkunnen géén extra reden te geven deze wel aan te schaffen.