Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Oh link vergeten. ik bedoelde inderdaad deze: https://www.elektrototaal...ent-impulsdrukker-4149925

Net gebeld met Robb shop, die gaan uitzoeken welke pulsdrukker van Gira ik nodig heb. Het bestaat wel, het moet een 2x maakcontact pulsdrukker zijn (met middenstand). Even het antwoord van Robbshop afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Weet je zeker dat je die in een (standaard) hotelschakeling kunt gebruiken? Dan heb je toch een maak/verbreek contact nodig?
Net gebeld met Robb shop, die gaan uitzoeken welke pulsdrukker van Gira ik nodig heb. Het bestaat wel, het moet een 2x maakcontact pulsdrukker zijn (met middenstand). Even het antwoord van Robbshop afwachten...
Ok, je wil een knop die je naar boven kunt drukken én naar beneden. Dat is de 015600 niet. Maar het is wel eentje die bruikbaar is in je hotelschakeling. Deze kan echter alleen naar beneden gedrukt worden, maar heet een NO en NC contact. Wat dus hiermee mogelijk is:
  • kort drukken: aan/uit
  • knop inhouden: feller
  • nog een keer knop inhouden: dimmen
Dus gewoon hoe dat normaal werkt bij de one button optie van de Shelly dimmer. En dat dus in hotelschakeling.

---edit---
Als ik even snel zoek, bestaat er geen impulsdrukkers Gira met twee standen (boven en onder) en nulstand. Dus ik zou persoonlijk gewoon voor die 015600 gaan en die laten werken zoals normaal met de one button oplossing van Shelly. Of de double button oplossing met deze https://www.robbshop.nl/gira-dubbele-pulsdrukker

[ Voor 20% gewijzigd door barrymossel op 25-05-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:49:
Weet je zeker dat je die in een (standaard) hotelschakeling kunt gebruiken? Dan heb je toch een maak/verbreek contact nodig?
Bij een gewone hotelschakeling kan dit inderdaad niet. Maar als je alle schakelaars parallel zet kan dat wel. Dit is het plaatje dat Shelly zelf geeft:
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2019/08/momentary_switch-409x500.png

Dat is dan voor een enkelvoudige pulsschakelaar, maar je kan dit natuurlijk ook doen voor een dubbele. Dan heb je alleen meer draadjes nodig die je dan op I2 aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JeroenE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:08:
[...]
Bij een gewone hotelschakeling kan dit inderdaad niet. Maar als je alle schakelaars parallel zet kan dat wel. Dit is het plaatje dat Shelly zelf geeft:
[Afbeelding]

Dat is dan voor een enkelvoudige pulsschakelaar, maar je kan dit natuurlijk ook doen voor een dubbele. Dan heb je alleen meer draadjes nodig die je dan op I2 aansluit.
Ja inderdaad, maar dan zul je met de bestaande bekabeling aan de slag moeten.

En trouwens het afdekplaatje dat jij net linkt doet vermoeden dat ze dus wel een oplossing hebben voor naar boven en naar beneden. Kan hem alleen niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:11:
Ja inderdaad, maar dan zul je met de bestaande bekabeling aan de slag moeten.
Ja de bekabeling is anders. Voor een enkele schakelaar gaat het wel met de bestaande draden, je moet alleen wat draden vast aan elkaar knopen zodat je bij iedere schakelaar overal een L hebt. Als je dubbele schakelaars wil moet je sowieso extra draden trekken.
En trouwens het afdekplaatje dat jij net linkt doet vermoeden dat ze dus wel een oplossing hebben voor naar boven en naar beneden. Kan hem alleen niet vinden.
Dat hebben ze ook, maar dat is een eigen systeem. Als je naar beneden scrolt staan daar alle "accessoires" waar je die plaat op kan gebruiken.

Maar hoe het precies zit weet ik dus ook niet. Je zou verwachten dat er ook nog een schakelmechanisme is, waar je die plaat op monteert. Bijna alle websites laten alleen maar de standaard plaatjes zien (en dus enkel van de voorkant) zonder dat je alle aansluitingen goed kan zien of hoe dat het nu in de praktijk werkt.

Maar voor hetzelfde geld koop je daar juist wel het plaatje en de schakelaar tegelijk bij elkaar. Het is immers niet alleen een plaatje maar een "opzetstuk". En qua (advies)prijs van 30 euro mag dat inderdaad dan wel wat meer zijn dan enkel een stukje plastic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
JeroenE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:22:
[...]
Ja de bekabeling is anders. Voor een enkele schakelaar gaat het wel met de bestaande draden, je moet alleen wat draden vast aan elkaar knopen zodat je bij iedere schakelaar overal een L hebt. Als je dubbele schakelaars wil moet je sowieso extra draden trekken.
Ja daarom zou ik dus voor een enkele knop gaan en de standaard one button functie van Shelly gebruiken. Kun je de bestaande bedrading gebruiken en werkt het bijna zoals @Burnd wil.
[...]
Dat hebben ze ook, maar dat is een eigen systeem. Als je naar beneden scrolt staan daar alle "accessoires" waar je die plaat op kan gebruiken.

Maar hoe het precies zit weet ik dus ook niet. Je zou verwachten dat er ook nog een schakelmechanisme is, waar je die plaat op monteert. Bijna alle websites laten alleen maar de standaard plaatjes zien (en dus enkel van de voorkant) zonder dat je alle aansluitingen goed kan zien of hoe dat het nu in de praktijk werkt.

Maar voor hetzelfde geld koop je daar juist wel het plaatje en de schakelaar tegelijk bij elkaar. Het is immers niet alleen een plaatje maar een "opzetstuk". En qua (advies)prijs van 30 euro mag dat inderdaad dan wel wat meer zijn dan enkel een stukje plastic.
Volgens mij is dit jij net linkte een touch systeem. De accessoires erbij hebben geen schakelaar maar een "stekker". Kan het mis hebben, maar volgens mij is die Jung knop gewoon niet beschikbaar bij Gira.

https://www.voordeligscha...siselementen/pulsdrukker/
https://www.girastore.nl/basiselementen/pulsdrukker/
https://www.elektroshop.n...aak-verbreek-drukker.html
https://www.klusspullen.n...aal/gira/gira-pulsdrukker

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 25-05-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:27:
Ja daarom zou ik dus voor een enkele knop gaan en de standaard one button functie van Shelly gebruiken. Kun je de bestaande bedrading gebruiken en werkt het bijna zoals @Burnd wil.
Persoonlijk hou ik niet van 1 schakelaar dimmers. Die doen altijd net precies wat ik op dat moment niet wil.
Volgens mij is dit jij net linkte een touch systeem. De accessoires erbij hebben geen schakelaar maar een "stekker".
Aha, dat zou kunnen! Ik heb me er niet echt in verdiept. Dat maakt het wel logischer dat je ook opzetstukken met pir of met IR-afstandbediening kan kopen etc.
Toen wij 12 jaar geleden nieuw schakelmateriaal gingen kopen had ik niet veel zin om zo veel geld uit te geven enkel aan de schakelaars. Voor een paar is het misschien nog wel te doen, maar ik heb graag overal in huis hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JeroenE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:34:
[...]
Persoonlijk hou ik niet van 1 schakelaar dimmers. Die doen altijd net precies wat ik op dat moment niet wil.
[...]
True. Hier was het de makkelijkste oplossing voor de Shelly dimmer. Er zat namelijk al een schakelaar voor twee lampen en had geen zin om ruimte voor twee basiselementen te maken.
Andere dimbare lichten doe ik sowieso vanuit Home Assistant, aangezien ik dat doe als ik aan de eettafel zit of of de bank zit. Dan heb ik weinig zin om naar de schakelaar te lopen.
Voor de overloop en zolder kan ik (middels hotelschakeling) met een Shelly 1 dimbare lampen op 100% (korte druk, doorgaans overdag) en 25% (lange druk, als we naar bed gaan) zetten. Vind ik praktischer dan op bijv. 100% aan en dan door een knop in te houden naar een bepaald dimniveau te gaan.

Maar goed, de enige oplossing vanuit Gira lijkt dan een dubbele knop. Succes @Burnd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Heeft iemand de Shelly Dimmer in gebruik met een reguliere schakelaar i.p.v. Puls? Ik zie dat dat een optie is in het Button-Type menu en dit lijkt mij wel interessant voor ruimtes die ik niet perse via de schakelaar hoef te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjefke32 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:42:
Heeft iemand de Shelly Dimmer in gebruik met een reguliere schakelaar i.p.v. Puls? Ik zie dat dat een optie is in het Button-Type menu en dit lijkt mij wel interessant voor ruimtes die ik niet perse via de schakelaar hoef te dimmen.
Niet zelf in gebruik, maar er is inderdaad een edge switch optie, welke gebruikt wordt voor een "normale"schakelaar. Dan verlies je inderdaad wel de mogelijkheid om via de schakelaar te dimmen. Dit kan dan via de app/interface of regels/automations.
Als je helemaal niet wilt dimmen, kun je natuurlijk beter een Shelly 1(PM) nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Niet zelf in gebruik, maar er is inderdaad een edge switch optie, welke gebruikt wordt voor een "normale"schakelaar. Dan verlies je inderdaad wel de mogelijkheid om via de schakelaar te dimmen. Dit kan dan via de app/interface of regels/automations.
Als je helemaal niet wilt dimmen, kun je natuurlijk beter een Shelly 1(PM) nemen.
Niet helemaal natuurlijk, ik wil wellicht wel dimmen via scenes in Home Assistant maar niet perse via de schakelaar in de betreffende ruimte. Daarnaast vindt ik zelf het geluid van het relais op de Shelly 1 behoorlijk irritant (ja, waar maak je je druk om) en dat is bij de dimmer natuurlijk niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjefke32 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Niet helemaal natuurlijk, ik wil wellicht wel dimmen via scenes in Home Assistant maar niet perse via de schakelaar in de betreffende ruimte. Daarnaast vindt ik zelf het geluid van het relais op de Shelly 1 behoorlijk irritant (ja, waar maak je je druk om) en dat is bij de dimmer natuurlijk niet aanwezig.
Dan lijkt me dat een goede oplossing. Zelf vind ik van "edge switches" het enorm irritant dat ze telkens in een andere stand staan voor aan/uit. Dus de ene keer is naar boven aan, de andere keer naar beneden. Je went aan de stand (althans mijn vrouw en ik) en dan druk je er nog wel eens "naast". (Ja, waar maak je je druk om... ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Dan lijkt me dat een goede oplossing. Zelf vind ik van "edge switches" het enorm irritant dat ze telkens in een andere stand staan voor aan/uit. Dus de ene keer is naar boven aan, de andere keer naar beneden. Je went aan de stand (althans mijn vrouw en ik) en dan druk je er nog wel eens "naast". (Ja, waar maak je je druk om... ;))
Ik ook, daarom heb ik Gira schakelaren die altijd in dezelfde stand staan :) Het zijn alleen geen pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjefke32 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:56:
[...]

Ik ook, daarom heb ik Gira schakelaren die altijd in dezelfde stand staan :) Het zijn alleen geen pulsdrukkers.
Ow, nice die ken ik niet. Voordeel aan pulsdrukkers is natuurlijk wel dat je long-press en dat soort dingen kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:55:
Dus de ene keer is naar boven aan, de andere keer naar beneden.
Nog een goede reden om hotelschakelingen met pulsdrukkers te maken ipv normale schakelaars O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 19:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Sjefke32 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:56:
[...]

barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Ow, nice die ken ik niet. Voordeel aan pulsdrukkers is natuurlijk wel dat je long-press en dat soort dingen kan doen.
Dat moeten dan de drukvlakschakelaars zijn van Gira. Gaan altijd terug naar de vlakke middenstand :9~

Maar is er geen mogelijkheid om merken te combineren? Andere merken hebben dacht ik ook ssysteem 55 spullen in hun assortiment. Als de kleur - ral9010 - aardig overeenkomt kun je het binnenwerk en schakelaar van het ene merk gebruiken en het afwerk plaatje eromheen van Gira...

Update:
Volgens mij is de Jung AS500 serie compatibel met systeem 55, en ook qua kleur geven ze ral9010 op _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 25-05-2020 13:43 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 22:51
Ik heb voor de onder de veranda buiten drie Shelly dimmers geplaatst in de schuur ernaast. Ik wil de dimmers bedienen via mijn domotica systeem, maar voor de WAF wil ik ze ook via een schakelaar bedienen. Het liefst met zo min mogelijk schakelaars op de muur.

Ik kwam de GIRA 2832005 tegen wat mij optimaal lijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SleTKSqA4qTmGEoBvnO7cppyO2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/XYIOJUdoZQMjBrHFK0cQoEuj.gif?f=user_large

Echter kan ik nergens vinden of dit een pulsedrukker is of een reguliere maak/verbreek schakelaar. Ik doe de aanname dat het drie klassieke schakelaars zijn. Wat denken jullie gaat dit werken en kan ik hier dan mee dimmen? Zo niet, iemand een andere suggestie hoe ik zo elegant mogelijk drie Shelly dimmers afzonderlijk kan bedienen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAEvakYD schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:13:
Ik kwam de GIRA 2832005 tegen wat mij optimaal lijkt.
Op de Gira site staat dat het een "wipschakelaar [..] Universele uit-wisselschakelaar" is. Dat lijkt mij juist een standaard schakelaar.

Ik vermoed dat je deze moet hebben, daar staat bij dat het een "Wipdrukcontact [..] maakcontact" is.

Wellicht kan je het navragen bij degene waar je wil bestellen? Of anders allebei bestellen en de "verkeerde" terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:42:
[...]

True. Hier was het de makkelijkste oplossing voor de Shelly dimmer. Er zat namelijk al een schakelaar voor twee lampen en had geen zin om ruimte voor twee basiselementen te maken.
Andere dimbare lichten doe ik sowieso vanuit Home Assistant, aangezien ik dat doe als ik aan de eettafel zit of of de bank zit. Dan heb ik weinig zin om naar de schakelaar te lopen.
Voor de overloop en zolder kan ik (middels hotelschakeling) met een Shelly 1 dimbare lampen op 100% (korte druk, doorgaans overdag) en 25% (lange druk, als we naar bed gaan) zetten. Vind ik praktischer dan op bijv. 100% aan en dan door een knop in te houden naar een bepaald dimniveau te gaan.

Maar goed, de enige oplossing vanuit Gira lijkt dan een dubbele knop. Succes @Burnd!
Wat ik wil bestaat wel degelijk. Ik wil dat graag dus met een enkele wip, per lamp/dimmer. Een serie schakelaar vindt ik onhandig, want er is een plek waar drie schakelaars naast elkaar zitten, dat worden dan 6 knopjes. Als ik het goed heb begrepen heb ik een pulsdrukker nodig met 4 maak contacten en een middenstand.

Ik heb een bassiselement gevonden van JUNG die kan wat ik wil:
Jung Drukknop 4 maak contacten (NO) 531-41 U
https://www.eibabo.nl/jun...smw79hkYEQKxoCnyUQAvD_BwE  

Nu heb ik alleen nog een vraag: Is er ook een basiselement van Gira die hetzelfde kan? Ik kan dat niet op jullie site vinden en niet op die van Gira, maar het lijkt me toch sterk dat dat niet bestaat van Gira...

Als dit echt niet van Gira bestaat dan blijft er nog een optie over: dat is JUNG kopen voor de schakelaar die ik gedimd wil hebben... Gelukkig lijken die Gira standaard 55 en JUNG AS500 heel erg op elkaar....Maar dat blijft optie twee...

[ Voor 6% gewijzigd door Burnd op 01-06-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Burnd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:17:
[...]

Wat ik wil bestaat wel degelijk. Ik wil dat graag dus met een enkele wip, per lamp/dimmer. Een serie schakelaar vindt ik onhandig, want er is een plek waar drie schakelaars naast elkaar zitten, dat worden dan 6 knopjes. Als ik het goed heb begrepen heb ik een pulsdrukker nodig met 4 maak contacten en een middenstand.

Ik heb een bassiselement gevonden van JUNG die kan wat ik wil:
Jung Drukknop 4 maak contacten (NO) 531-41 U
https://www.eibabo.nl/jun...smw79hkYEQKxoCnyUQAvD_BwE  

Nu heb ik alleen nog een vraag: Is er ook een basiselement van Gira die hetzelfde kan? Ik kan dat niet op jullie site vinden en niet op die van Gira, maar het lijkt me toch sterk dat dat niet bestaat van Gira...

Als dit echt niet van Gira bestaat dan blijft er nog een optie over: dat is JUNG kopen voor de schakelaar die ik gedimd wil hebben... Gelukkig lijken die Gira standaard 55 en JUNG AS500 heel erg op elkaar....Maar dat blijft optie twee...
toon volledige bericht
Wat ik zo zie bestaat die niet van Gira. Je kan ze even mailen of bellen. Anders dus Jung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ja klopt, enige wat ik me nog bedacht, mogelijk is een 3x maak ook voldoende. Een korte puls moet ervoor zorgen dat de lamp van uit naar aan gaat en van aan naar uit. Dus dat mag zowel naar 'boven' als 'beneden'. Dimmen of feller moet wel dimmen beneden lang in drukken en feller boven lang in drukken. Maar ik weet niet hoe dat heet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-05 17:17
Burnd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:27:
Ja klopt, enige wat ik me nog bedacht, mogelijk is een 3x maak ook voldoende. Een korte puls moet ervoor zorgen dat de lamp van uit naar aan gaat en van aan naar uit. Dus dat mag zowel naar 'boven' als 'beneden'. Dimmen of feller moet wel dimmen beneden lang in drukken en feller boven lang in drukken. Maar ik weet niet hoe dat heet :)
Dat heet een flipflop schakeling

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Na heel lang speuren heb ik hem gevonden.

Het moet een module zijn 1x (1 knop) me 2 maakcontacten en nulstand. Daar is een van van Jung:
https://www.hashop.nl/jung-enkele-impulsdrukker-met-1x2

Nu nog zoeken of dat ook van Gira bestaat...

Enkele impulsdrukker met 1 x 2 maakcontacten (potentiaalvrij) en nulstand.
Geschikt voor gebruik in combinatie met Fibaro inbouw modules.
• Dimmer
• Schakelaar
• Rolluikmodule
Vanuit de neutrale stand kun je de bovenkant of de onderkant indrukken. Na het indrukken keert de impulsdrukker automatisch weer terug naar de neutrale stand. Deze impulsdrukker is te gebruiken voor dimmers, schakelaars en rolluiken en werkt dan als volgt:
dimmer (in de Fibaro dimmer-instellingen aangeven dat het om een multidrukker met boven- en onderkantdruk gaat)
• aan de bovenkant drukken is aanzetten, langer drukken is helderder
• aan de onderkant indrukken is uitzetten, langer drukken is dimmen
rolluiken:
• aan de bovenkant drukken: rolluik omhoog
• aan de onderkant drukken: rolluik omlaag
schakelaar (in de Fibaro schakelaar-instellingen aangeven dat het om een pulsdrukker gaat en een brug maken tussen twee contacten):
als je de Fibaro-instellingen juist hebt ingesteld, maakt het niet uit of je boven of onder drukt, deze wisselt dan van stand (aan/uit)

bron: https://www.hashop.nl/jung-enkele-impulsdrukker-met-1x2

[ Voor 5% gewijzigd door Burnd op 03-06-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Burnd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:26:
Na heel lang speuren heb ik hem gevonden.

Het moet een module zijn 1x (1 knop) me 2 maakcontacten en nulstand. Daar is een van van Jung:
https://www.hashop.nl/jung-enkele-impulsdrukker-met-1x2

Nu nog zoeken of dat ook van Gira bestaat...

Enkele impulsdrukker met 1 x 2 maakcontacten (potentiaalvrij) en nulstand.
Geschikt voor gebruik in combinatie met Fibaro inbouw modules.
• Dimmer
• Schakelaar
• Rolluikmodule
Vanuit de neutrale stand kun je de bovenkant of de onderkant indrukken. Na het indrukken keert de impulsdrukker automatisch weer terug naar de neutrale stand. Deze impulsdrukker is te gebruiken voor dimmers, schakelaars en rolluiken en werkt dan als volgt:
dimmer (in de Fibaro dimmer-instellingen aangeven dat het om een multidrukker met boven- en onderkantdruk gaat)
• aan de bovenkant drukken is aanzetten, langer drukken is helderder
• aan de onderkant indrukken is uitzetten, langer drukken is dimmen
rolluiken:
• aan de bovenkant drukken: rolluik omhoog
• aan de onderkant drukken: rolluik omlaag
schakelaar (in de Fibaro schakelaar-instellingen aangeven dat het om een pulsdrukker gaat en een brug maken tussen twee contacten):
als je de Fibaro-instellingen juist hebt ingesteld, maakt het niet uit of je boven of onder drukt, deze wisselt dan van stand (aan/uit)

bron: https://www.hashop.nl/jung-enkele-impulsdrukker-met-1x2
toon volledige bericht
Daar waren we toch wel uit? De knop moet terugspringen in nul stand en je hebt twee maak contacten nodig. En die is er niet van Gira zo te zien. Wel deze: https://elektradirect.nl/...tact-2-voud-basis-015500/ Die doet precies hetzelfde alleen zijn het twee losse knoppen, i.p.v. 1 knop die je naar boven en naar beneden kunt drukken - wat dus gewoon hetzelfde is - alleen er net iets anders uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:50:
Wel deze: https://elektradirect.nl/...tact-2-voud-basis-015500/ Die doet precies hetzelfde alleen zijn het twee losse knoppen, i.p.v. 1 knop die je naar boven en naar beneden kunt drukken - wat dus gewoon hetzelfde is - alleen er net iets anders uitziet.
Volgens mij kan je beter de 015800 nemen. Behalve dat die (marginaal) goedkoper is bij deze site zorgt die er ook voor dat je beide knoppen niet tegelijkertijd in kan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Dan ga ik liever voor een JUNG, ik denk dat een enkele knop per lamp gewoon logischer is. Ik heb namelijk een plaats waar 3 schakelaars naast elkaar zitten als je de woonkamer binnen komt. Dat worden dan 6 knoppen, da's een beetje veel en wordt onduidelijk welke van de 6 knoppen je moet indrukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Burnd Als je een 3 keer een omhoog/omlaag schakelaar hebt dan heb je ook 6 keuzes :P

Met een links/rechts schakelaar hoef je er ook niet uit 6 te kiezen maar nog steeds uit 3. Immers er zijn er 3 voor aan/feller en 3 voor uit/dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Haha, ik snap je punt. Maar om 3 lampen te bedienen, wil ik maar 3 knoppen zien. Geen 6. Dat is irritant voor als er eens een oppas thuis is, of een opa en oma etc. Die snappen dan niet hoe het werkt :)

Less is more!

[ Voor 4% gewijzigd door Burnd op 04-06-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Burnd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:23:
Dan ga ik liever voor een JUNG, ik denk dat een enkele knop per lamp gewoon logischer is. Ik heb namelijk een plaats waar 3 schakelaars naast elkaar zitten als je de woonkamer binnen komt. Dat worden dan 6 knoppen, da's een beetje veel en wordt onduidelijk welke van de 6 knoppen je moet indrukken...
Dat zou ik ook doen ja. De Jung schakelaar is wel de meest vriendelijke qua bediening!

Als je je ervaringen en foto’s zou willen plaatsen hier van de Jung / Gira afdekraam combi zou ik dat in ieder geval erg waarderen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 13:26
Shelly heeft eindelijk een opvolger voor de dimmer SL die nooit is gekomen:

Deze: https://www.domotica-shop.nl/shelly-dimmer-2.html

Ben benieuwd of dit gaat werken. Iemand al ervaring met een ander merk dimmer die zonder blauwe draad werkt?

[ Voor 15% gewijzigd door mati1983 op 04-06-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desert_Eagle
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08-2024
Hoi,

Is er ergens info te vinden over hoe de Shelly 2 LED verlichting kan dimmen? Trailing Edge, of..... ?

Groeten DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Desert_Eagle De Shelly 2 kan helemaal niet dimmen, die kan alleen aan/uit of als zonwering (omhoog/omlaag) ingesteld worden.

Bedoel je misschien de Shelly Dimmer 2? Hoe die precies werkt weet ik niet (staat niet in de handleiding), de Shelly Dimmer kan leading edge en trailing edge; dat kan je instellen bij de "calibration". Ik vermoed dat de Dimmer 2 dat dan ook kan, bij de Dimmer staat dit ook niet in de handleiding maar je kan het dus wel selecteren in de firmware. In de API docs staat het overigens wel, maar die van de Dimmer 2 staan nog niet online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desert_Eagle
@JeroenE ja ik bedoel dus inderdaad shelly dimmer 2. Excuus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Desert_Eagle schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:19:
Hoi,

Is er ergens info te vinden over hoe de Shelly 2 LED verlichting kan dimmen? Trailing Edge, of..... ?

Groeten DE
De Shelly Dimmer 2 Kan zowel leading als trailing edge via dimmen na calibratie.

[ Voor 5% gewijzigd door Dshop op 08-06-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desert_Eagle
Dshop schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:17:
[...]

De Shelly Dimmer 2 Kan zowel leading als trailing edge via dimmen na calibratie.
Perfect! Dank je wel voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Mars Warrior schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Dat zou ik ook doen ja. De Jung schakelaar is wel de meest vriendelijke qua bediening!

Als je je ervaringen en foto’s zou willen plaatsen hier van de Jung / Gira afdekraam combi zou ik dat in ieder geval erg waarderen _/-\o_
Ik heb die JUNG schakelaars besteld.Ik heb voor de zekerheid ook JUNG schakel wippen en raampjes besteld voor alles. Wellicht dat de Gira raampjes er wel omheen passen. De wippen zullen denk ik niet passen. Ik post tzt even een foto.

Ik zie dat mijn shelly bestelling (met shelly 2 dimmers) zojuist is verstuurd. Ik moet eerst vooral andere klussen doen zodat we op tijd kunnen verhuizen (vlak voor de bevalling van mijn zoon ;)) dus hopelijk kan ik het snel installeren en foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Welke lampen hebben jullie aangesloten op de dimmer?

Ik heb zelf de dimmer (eerste versie) met daaraan een drietal Philips LED Filament lampen (een dimbare variant) van de Hornbach. De lampen branden echter niet even fel en knipperen regelmatig. Dat knipperen komt waarschijnlijk van het TF-signaal, maar dat ze niet even fel branden ligt volgens mij gewoon aan de lamp. Kan online alleen nergens iets vinden van lampen die "ondersteund" zouden worden door de Shelly dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PeterEs Diverse merken ledlampen, maar hier en daar ook nog een halogeen lampje.

Die TF storingen komen toch alleen 's avonds als het tarief van de stroom wordt aangepast?

Ik heb wel een klein aantal lampen die in het begin wat knipperden als je de stand harder/zachter deed, maar dat is opgelost door in de Shelly de calibratie te doorlopen. Daar is hij wel even mee bezig, maar sindsdien zijn die kippenringen (weg.

Ik heb nog 1 lamp die wel eens knippert als je hem uit zet. Dat is ook niet altijd zo. Ik moet nog proberen of dat beter gaat als ik instel dat de lamp maar tot een bepaald minimum gedimd mag worden. Ik gebruikte die toch al bijna nooit dus meestal denk ik er pas weer aan als het te laat is :|

In principe kan een Shelly 3 lampen die op dezelfde draad zitten aangesloten niet los van elkaar dimmen. Je kan dat natuurlijk ook eens proberen zonder Shelly er tussen (al kan je dan wellicht niet dimmen)?

Misschien zitten bij sommige lampen de draadjes niet goed aangesloten waardoor de een wat feller brandt dan de ander?

Stel je hebt de lampen X, Y en Z en de plek in de armatuur A, B en C. Blijft lamp X dan altijd even fel als je de plek in de armatuur wisselt (dus: op plek A, B en C is lamp X hetzelfde)? Of is juist de lamp die op plek B zit altijd even fel (dus: op plek B zijn de lampen X, Y en Z allemaal even fel)?
Op die manier kan je testen of het ligt aan de lampen zelf of aan je armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
230ac, wisselspanning dus maakt niet uit in welk armatuur als ze allemaal parallel zijn aangesloten.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
PeterEs schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:23:
Welke lampen hebben jullie aangesloten op de dimmer?

Ik heb zelf de dimmer (eerste versie) met daaraan een drietal Philips LED Filament lampen (een dimbare variant) van de Hornbach. De lampen branden echter niet even fel en knipperen regelmatig. Dat knipperen komt waarschijnlijk van het TF-signaal, maar dat ze niet even fel branden ligt volgens mij gewoon aan de lamp. Kan online alleen nergens iets vinden van lampen die "ondersteund" zouden worden door de Shelly dimmer.
Rond 21:00 begint bij mij alles te knipperen en dan om het hele uur. Ik heb een andere fase geprobeerd alleen ze broadcasten dat blijkbaar op alle drie de fases. 100% of 30% het knipperen is even erg, ik heb gekeken naar filters maar die zijn duur en je moet nog de juiste vinden ook. Enige hoop is dat het binnenkort afgeschaft wordt.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Burnd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Ik heb die JUNG schakelaars besteld.Ik heb voor de zekerheid ook JUNG schakel wippen en raampjes besteld voor alles. Wellicht dat de Gira raampjes er wel omheen passen. De wippen zullen denk ik niet passen. Ik post tzt even een foto.

Ik zie dat mijn shelly bestelling (met shelly 2 dimmers) zojuist is verstuurd. Ik moet eerst vooral andere klussen doen zodat we op tijd kunnen verhuizen (vlak voor de bevalling van mijn zoon ;)) dus hopelijk kan ik het snel installeren en foto's plaatsen.
Net even los getest (dus nog niet ingebouwd) JUNG basiselement+JUNG schakelwip + Gira 55 raampje past!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
davevleugel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Rond 21:00 begint bij mij alles te knipperen en dan om het hele uur. Ik heb een andere fase geprobeerd alleen ze broadcasten dat blijkbaar op alle drie de fases. 100% of 30% het knipperen is even erg, ik heb gekeken naar filters maar die zijn duur en je moet nog de juiste vinden ook. Enige hoop is dat het binnenkort afgeschaft wordt.
Bestaat er niet zoiets als een TF-blocker ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Burnd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:20:
[...]
Net even los getest (dus nog niet ingebouwd) JUNG basiselement+JUNG schakelwip + Gira 55 raampje past!
Dat is mooi. Je hebt de schakelwip dus in het basiselement gedrukt met het gira afdekraam?
En de kleuren komen ook overeen?

Dan mag je verwachten dat het in/op de muur ook gaat passen _/-\o_

Is wel een mooie oplossing voor de bediening van de Shelly dimmer. Schakelaar kort omhoog = aan. Langer indrukken = feller. Schakelaar kort omlaag = uit en langer indrukken = dimmen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Mars Warrior schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Dat is mooi. Je hebt de schakelwip dus in het basiselement gedrukt met het gira afdekraam?
En de kleuren komen ook overeen?

Dan mag je verwachten dat het in/op de muur ook gaat passen _/-\o_

Is wel een mooie oplossing voor de bediening van de Shelly dimmer. Schakelaar kort omhoog = aan. Langer indrukken = feller. Schakelaar kort omlaag = uit en langer indrukken = dimmen :9~
Klopt helemaal! Kleuren komen ook overeen, is ook beide ral9010 geloof ik.

Schakelaar kort omhoog = aan. Langer indrukken = feller. Schakelaar kort omlaag = uit en langer indrukken = dimmen --> daar ben ik ook vrij zeker van dat dat lukt, vriend van mij heeft dat ook, en die heeft alles met JUNG, en hij wees me op dit model schakelaar.

99% zeker dat dit allemaal zo gaat werken. Nu alleen de praktijk nog even afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
JeroenE schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:22:
@PeterEs Diverse merken ledlampen, maar hier en daar ook nog een halogeen lampje.

Die TF storingen komen toch alleen 's avonds als het tarief van de stroom wordt aangepast?
Het knipperen is vooral 's avonds, begint meestal om 21.30 en is om vaste tijden, 22.00, 23.00. Ik hoop eigenlijk dat de Dimmer2 daar minder last van heeft, al heb ik daar nu niets aan :)

Calibratie heb ik doorlopen, zowel tailing als leading edge, maar probleem blijft.

Lampen heb ik onderling gewisseld, en de minder felle lamp brand dan nog steeds minder fel. Dus denk inderdaad dat dit helemaal niets met de dimmer te maken heeft, maar gewoon aan de lamp ligt.
davevleugel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Afhankelijk van je regio, 1 Juli 2021 is het volgens mij helemaal verdwenen. Voor mij nog even geduld tot 1 februari 2021 Bron en Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 13:41
Iemand een tip voor een kleine kabeldoos waar een Shelly in past? (In mijn geval een Shelly RGBW 43 x 38 x 14 mm).

Lasdoos moet liefst niet hoger dan 35mm zijn, maar de meeste zijn bedoeld voor M20 wartels en daardoor groter. Echt kleine lasdoosjes past de Shelly weer net niet in (heb er gevonden met een mooi formaatje https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html, maar de Shelly moet er in de breedte in passen zodat de kabels in de lengte liggen en aangesloten kunnen worden en dat gaat dan weer net niet)

edit: moet lukken: https://www.attema.com/nl...el/2902/trekdoos-oe-16-mm

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 18-06-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 19:46
jeroenathome schreef op maandag 16 maart 2020 @ 06:25:
Het geknipper komt door de toonftequent signaal. De energiebedrijven zijn bezig met het uitfaseren van het betreffende systeem. Het knipperen zal daarna voorbij moeten zijn. Op de site toonfrequent.nl staat uitleg hoe het knipperen ontstaat.
Kan het voorkomen dat een Shelly 2.5 hierdoor helemaal uit/aan gaat? Ik heb wel eens in de avond, dat op de badkamer, waar de shelly 2.5 twee lampen aanstuurt (10W LED en 100W halogeen), dat de lampen 3x uit/aan gaan; je hoort de shelly ook switchen.

De Shelly zit gekoppeld aan Homey, maar er is geen flow actief die uberhaupt die lampen schakelt (dat moet ik nog bouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:41

jeroenathome

Een regel tekst

Naar mijn weten niet. Waar ik zelf wel last van heb is dat een van de dimmer ingangen stoorsignalen opvangt. In openhab zie je deze ingang met enige regelmaat van stand (laag/hoog) verwisselen. In openHAB is een actie gekoppeld aan deze ingang die meerdere shelly 1pm modules uitschakelt. :? Een tijdelijke oplossing is om een schakelaar altijd signaal te laten geven, zodat er geen laag signaal gedetecteerd wordt. Ik moet dit nog verder uitzoeken, maar nog geen tijd voor gehad.

Om na te gaan of dit ook voor jouw geldt kan je proberen om een signaal op de ingangen te zetten en via de app alleen uit/aan te schakelen. Als het dan nog optreedt is de oorzaak ergens anders te zoeken. Mocht je de shelly app gebruiken kijk dan of daar niet iets staat ingesteld. Ook in de shelly modules zelf is van alles in te stellen. Het IP adres van de shelly gebruiken om op deze pagina te komen.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-02 11:16
dit hoort hier niet

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 31-07-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danmoo
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-07-2020
Een Shelly dimmer module gekocht.

Volgende verbinding heb ik thuis, maar ik geraak er niet in uit waar ik de shelly dimmer module moet installeren en welke kabels te verbinden. Kan iemand me helpen?

Mijn dimmer werkt als volgt: 1 maal drukken uit of aan, lang drukken donkerder of lichter (dimmen).
Dus 1 enkele drukknop, maar wel op 2 plaatsen te bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1DLgmcFVTsG9KvzRO2C8JRUSfA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/X2BYaeZISJAwcjEe4BzYMfw8.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door danmoo op 23-07-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Je huidige dimmer (llinks op de tekening) vervang je door een drukknop, met daarachter de shelly.
Beide drukknoppen parallel, aan ingang shelly, lamp aan uitgang.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04-2023
Hi guys,
Ik wil het huis gaan omtoveren met Shelly's, ik zit alleen met 1 ding, ik wil een paar extra "lichtknoppen" ophangen ivm kansloze originele plaatsing in huis.

Maar ik ben erg benieuwd hoe jullie draadloze dubbele impulsdrukkers zouden koppelen aan je Shelly dimmers.

Enige oplossing die ik tot nog toe heb is zo'n raammagneet aan de muur hangen als "aan/uit" knop (even lostrekken en terugplakken en dan ben je er ook natuurlijk ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Anonuser schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:45:
Hi guys,
Ik wil het huis gaan omtoveren met Shelly's, ik zit alleen met 1 ding, ik wil een paar extra "lichtknoppen" ophangen ivm kansloze originele plaatsing in huis.

Maar ik ben erg benieuwd hoe jullie draadloze dubbele impulsdrukkers zouden koppelen aan je Shelly dimmers.

Enige oplossing die ik tot nog toe heb is zo'n raammagneet aan de muur hangen als "aan/uit" knop (even lostrekken en terugplakken en dan ben je er ook natuurlijk ).
Ik zou een domotica systeem, zoals Home Assistant gebruiken. Dan is vrijwel alles mogelijk. Maar waarom Shelly als daar niet zomaar pasklare oplossingen voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonuser
barrymossel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:14:
[...]

Ik zou een domotica systeem, zoals Home Assistant gebruiken. Dan is vrijwel alles mogelijk. Maar waarom Shelly als daar niet zomaar pasklare oplossingen voor zijn?
Heel eerlijk? Omdat ik het simpelweg niet begrijp en niet de tijd meer heb om me hier echt in te verdiepen.. ik wil geen hubs en Raspberry's met custom build specials bouwen.. als ik dit soort dingen lees (https://linuxmag.nl/automatiseer-je-huis-met-home-assistant/) dan zakt de moed me compleet in de schoenen. 10 jaar geleden kon ik aardig mee met een tech walkthrough, maar voor dit soort zaken had ik het afgelopen decennium veel actiever mee moeten blijven gaan. Heb een paar vrienden met zolderkamers waar je kniediep in de z-waves en Zigbee ellende kan staan, die gasten vinden het heerlijk om hele zaterdagen aan die krengen te knutselen terwijl hun vrouwen staan te gillen waarom de staafmixer niet werkt. Als ik het hun vraag schetsen ze een 3500 euro kostend meesterplan dat het licht uitdoet 20 seconden na het geluid van de laatste drol die in de wc plonst, allemaal supertof, maar zulke systemen kan ik niet onderhouden en niet repareren als er wat misgaat.

Met m'n huidige Shelly plan ben ik voor <500 euro klaar, heb ik een app en een simpel IFTT format waar zelfs ik uit moet komen, dus ik hoop echt dat dit gaat lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je probleemomschrijving. Wij hebben in ons huis ook een aantal lichtpunten op min of meer onbereikbare plaatsen (omdat we een vrijwel volledig open huis hebben). Het is daardoor nogal lastig (soms onmogelijk) om een schakeldraad naar het licht te krijgen. Ik wilde dat oplossen met Homey en zwave maar heb me er nog nooit echt in verdiept.
Daarnaast wilde ik geen fancy knoppen op de muren maar gewoon conventionele drukkers.

Sinds ik achter het bestaan van Shelly ben is dat voor mij ook de oplossing: goedkoop, simpel, en het werkt (vrij goed). Die lastige lampen ga ik gewoon aansturen met 2 shelly dimmers per lamp: 1 achter de knop, 1 die de lamp bestuurt.
Als shelly A in een bepaalde stand gaat laat ik Homey shelly B in dezelfde stand zetten (als A dim =50% dan B dim =50%), en daarmee kan ik perfect mijn moeilijke lampen besturen en ze ook nog opnemen in allerlei leuke (maar niet ál te complexe) scene's.
Ongetwijfeld zit er dan wat vertraging links en rechts, dat maakt mij niet uit.

Ik gebruik enkele pulsdrukkers voor losse lampen, en per ruimte 1 dubbele pulsdrukker om via S2 scenes te kunnen bedienen. Zo heb ik dan 3 knoppen op de muur voor 3 lichtpunten, waarvan er 1 enkele scenes kan schakelen.

Moet zeggen dat ik het nog allemaal niet gemaakt heb (huis in aanbouw) maar ik heb wat dingen getest en zo moet het volgens mij gaan werken (en inderdaad lekker voor een vriendelijk budget), mooi geintegreerd in mijn Berker zwarte schakelmateriaal

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 29-07-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
stefijn schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:13:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je probleemomschrijving. Wij hebben in ons huis ook een aantal lichtpunten op min of meer onbereikbare plaatsen (omdat we een vrijwel volledig open huis hebben). Het is daardoor nogal lastig (soms onmogelijk) om een schakeldraad naar het licht te krijgen. Ik wilde dat oplossen met Homey en zwave maar heb me er nog nooit echt in verdiept.
Daarnaast wilde ik geen fancy knoppen op de muren maar gewoon conventionele drukkers.

Sinds ik achter het bestaan van Shelly ben is dat voor mij ook de oplossing: goedkoop, simpel, en het werkt (vrij goed). Die lastige lampen ga ik gewoon aansturen met 2 shelly dimmers per lamp: 1 achter de knop, 1 die de lamp bestuurt.
Als shelly A in een bepaalde stand gaat laat ik Homey shelly B in dezelfde stand zetten (als A dim =50% dan B dim =50%), en daarmee kan ik perfect mijn moeilijke lampen besturen en ze ook nog opnemen in allerlei leuke (maar niet ál te complexe) scene's.
Ongetwijfeld zit er dan wat vertraging links en rechts, dat maakt mij niet uit.

Ik gebruik enkele pulsdrukkers voor losse lampen, en per ruimte 1 dubbele pulsdrukker om via S2 scenes te kunnen bedienen. Zo heb ik dan 3 knoppen op de muur voor 3 lichtpunten, waarvan er 1 enkele scenes kan schakelen.

Moet zeggen dat ik het nog allemaal niet gemaakt heb (huis in aanbouw) maar ik heb wat dingen getest en zo moet het volgens mij gaan werken (en inderdaad lekker voor een vriendelijk budget), mooi geintegreerd in mijn Berker zwarte schakelmateriaal
toon volledige bericht
Bij mij is het probleem helaas niet de plaatsing van het lichtpunt an sich, maar de plaatsing van de lichtknoppen/schakelaars. Ik kom via de achterdeur binnen, maar de lichtknoppen zitten bij de voordeur, dus in het donker thuis komen betekent door een donker huis met je boodschappen en laptoptas. Ik wil dus bij de achterdeur ook een lichtknop plakken, hier zit echter geen stroompunt. Dat betekend dus dat ik een draadloze (op batterij of op pushpower draaiende) button wil (liefst met dimoptie), die er gewoon uitziet als een standaard lichtknop. Zelfde afmetingen, zelfde stijl, zodat ik in huis gewoon overal dezelfde soort lichtknoppen heb.

Een W/D sensor werkt helaas niet, omdat die deur de hele dag open en dicht gaat, dan wordt het een discotheek in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:43
W/D sensor kun je ook alleen de lampen laten triggeren tussen bepaalde tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anonuser schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Bij mij is het probleem helaas niet de plaatsing van het lichtpunt an sich, maar de plaatsing van de lichtknoppen/schakelaars. Ik kom via de achterdeur binnen, maar de lichtknoppen zitten bij de voordeur, dus in het donker thuis komen betekent door een donker huis met je boodschappen en laptoptas. Ik wil dus bij de achterdeur ook een lichtknop plakken, hier zit echter geen stroompunt. Dat betekend dus dat ik een draadloze (op batterij of op pushpower draaiende) button wil (liefst met dimoptie), die er gewoon uitziet als een standaard lichtknop. Zelfde afmetingen, zelfde stijl, zodat ik in huis gewoon overal dezelfde soort lichtknoppen heb.

Een W/D sensor werkt helaas niet, omdat die deur de hele dag open en dicht gaat, dan wordt het een discotheek in huis.
Misschien kun je een inbouwdoos plaatsen met een normale pulsdrukker (van Busch Yeager oid) en daarachter dan een draadloze switch op batterij plaatsen, gekoppeld aan je pulsdrukker. Weet alleen niet of Shelly zoiets heeft.
Zou er wel het netst uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
stefijn schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Misschien kun je een inbouwdoos plaatsen met een normale pulsdrukker (van Busch Yeager oid) en daarachter dan een draadloze switch op batterij plaatsen, gekoppeld aan je pulsdrukker. Weet alleen niet of Shelly zoiets heeft.
Zou er wel het netst uitzien
Ik heb daar helaas geen stopcontacten in de muur, en ruimte voor een inbouwdoos uithakken in een blok cement zie ik ook niet echt zitten.. of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Waarom zou je niet gewoon met een gatenzaag een inbouwdoos kunnen plaatsen? Je hoeft daar geen leidingen naartoe te leggen, want het idee is dat je de ingebouwde pulsdrukker op een batterijgevoede schakelmodule aansluit. Alleen even uitzoeken welke module geschikt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Anonuser schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Ik heb daar helaas geen stopcontacten in de muur, en ruimte voor een inbouwdoos uithakken in een blok cement zie ik ook niet echt zitten.. of bedoel je iets anders?
Ik denk niet dat je dit gaat lukken op een fatsoenlijke manier met alleen Shelly spullen. Althans wat ik persoonlijk fatsoenlijk vind. Maar een deursensor is nou niet echt een mooie oplossing wat mij betreft. Je zou naar de Shelly buttons kunnen kijken, maar ook dat zou in huize mossel een no-go zijn.

Ik zou echt naar Hue o.i.d. kijken. Serieus veel eenvoudiger en geen houtje touwtje oplossingen. Dus Zigbee knop en Zigbee lamp. 1 hub nodig en klaar is Kees. Je kunt me niet vertellen dat dat te moeilijk is en je Shelly wel begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
barrymossel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Ik denk niet dat je dit gaat lukken op een fatsoenlijke manier met alleen Shelly spullen. Althans wat ik persoonlijk fatsoenlijk vind. Maar een deursensor is nou niet echt een mooie oplossing wat mij betreft. Je zou naar de Shelly buttons kunnen kijken, maar ook dat zou in huize mossel een no-go zijn.

Ik zou echt naar Hue o.i.d. kijken. Serieus veel eenvoudiger en geen houtje touwtje oplossingen. Dus Zigbee knop en Zigbee lamp. 1 hub nodig en klaar is Kees. Je kunt me niet vertellen dat dat te moeilijk is en je Shelly wel begrijpt.
Nee zeker waar, je hebt gelijk, geen half werk doen met die buttons..
Het grove nadeel van hue is dat ik met Shelly verwacht dat ik rustig 2x goedkoper uit zou zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WojrBFdZeTihNtdgmkrY0qNRII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ok0x6TtMUx6CD7lt9SkQzIRQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Anonuser schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Nee zeker waar, je hebt gelijk, geen half werk doen met die buttons..
Het grove nadeel van hue is dat ik met Shelly verwacht dat ik rustig 2x goedkoper uit zou zijn:

[Afbeelding]
Ah, dat geloof ik graag. Ik ken je thuissituatie niet, maar je kunt nog naar Chinese zaken zoals Aqara, Mijia (allebei Xiaomi) en Tuya kijken. Zigbee van verschillende merken is volgens mij soms wel te combineren met eenzelfde hub (zonder een RPi oid). WiFi doorgaans niet zonder een losse domotica oplossing ertussen te hangen. Een pasklare oplossing voor jouw wensen zie ik zo niet, zonder diep in de buidel te tasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneeT
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-04-2021
Sleepkever schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:42:
[...]

Is vergelijkbaar met de andere inbouw dimmers vermoed ik. Als je die zonder nul aan wilt sluiten loopt er een minimale spanning door de lamp heen om die dimmer van standby stroom te voorzien. Bij efficiënte lampen betekend dat vaak dat ze dan nooit helemaal uit gaan en blijven gloeien. Andere partijen hebben oplossingen hiervoor in de vorm van electronica die je parallel met de lamp aan moet sluiten die dit mogelijk weer op kunnen lossen voor je. Voor zover ik weet is er geen inbouw dimmer die met 2 draden werkt die dit probleem niet heeft.
Vaak is het een kleine moeite om met een dunne trekveer er een nul-draad bij in te trekken. Je kunt de dimmer ook aan de lampzijde monteren daar heb je ook een nul-draad. In het laatste geval heb wel een issue met aansluiten van je schakelaars om de dimmer te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een Shelly dimmer die ineens geen urls meer verstuurd vanaf actions. Hij zit aangesloten op een dubbele pulsdrukker.
Vanmorgen deed ie het nog wel

http://192.168.2.108/api/...mer-D3E81F/btn2_longpush/

Als ik de ingestelde URL in de browser uitvoer dan wordt ie gedetecteerd door mijn homey (en de flows starten), dus de URL is correct.
Heb de settings in de Shelly nagelopen, de "action" opnieuw ingesteld. Ook de Shelly gereboot maar er gebeurt niks.

De enige conclusie die ik kan trekken is dat hij geen urls meer verstuurd?

Als ik de aangesloten lamp bedien met btn1 werkt dat wel.

Verder heb ik een flow die voor elke url die verstuurd wordt - ongeacht welke Shelly hem stuurt - een push stuurt (als check) en die werkt bij alle Shelly's behalve deze.

En vanmorgen deed ie het dus nog wel. Wat er veranderd is? Geen idee. Ik heb een homey abonnement genomen in verband met backups vanmiddag lijkt me sterk dat er mee te maken heeft

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 11-09-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stefijn In de laatste firmware staat bij de actions wel dat meer dan 2 de performance kan beïnvloeden. Misschien eens proberen om alles te verwijderen behalve 1tje en dan nog eens te proberen?

Of anders een factory reset? Dan moet je wel alles opnieuw instellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
T is weer gelukt, via Homey de Actions opnieuw ingesteld (dan moet je er wel weer een serie uitvinden) en toen deed ie t weer

Andere vraag: ik zoek adereindhulzen (0,75mm2) die lang genoeg zijn om in lasklemmen te steken. Ik heb nu al twee keer geïsoleerde hulzen besteld maar elke keer zijn ze net te kort om in lasklemmen te gebruiken.
Ongeisoleerde krijg je er niet ingedrukt omdat de kabel te soepel is

Ik bedoel steekklemmen bijv Wago 2273, niet die wagoklemmen met die klikklemmetjes (die nemen onnodige ruimte in beslag)

De laatste die ik besteld had passen net maar als je iets teveel beweegt schieten ze eruit

Iemand een tip welke ik moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 16:38

Tijntje

Hello?!

Burnd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Klopt helemaal! Kleuren komen ook overeen, is ook beide ral9010 geloof ik.

Schakelaar kort omhoog = aan. Langer indrukken = feller. Schakelaar kort omlaag = uit en langer indrukken = dimmen --> daar ben ik ook vrij zeker van dat dat lukt, vriend van mij heeft dat ook, en die heeft alles met JUNG, en hij wees me op dit model schakelaar.

99% zeker dat dit allemaal zo gaat werken. Nu alleen de praktijk nog even afwachten :)
Kan je deze schakelaars ook in een hotel schakeling gebruiken?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Tijntje schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:04:
[...]

Kan je deze schakelaars ook in een hotel schakeling gebruiken?
Dat zou wel moeten kunnen inderdaad. De hotelschakelingen die ik heb, heb ik nog even over geslagen. Dus daar moet ik nog even mee prutsen...Weinig tijd...

edit: wat ik al onderzocht had, je moet de shelly dimmer dan op de 'laatste' schakelaar van de twee zetten, en daar zit waarschijnlijk geen blauwe nul draad als het om een gang/overloop gaat...

[ Voor 22% gewijzigd door Burnd op 14-09-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Burnd schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:11:
[...]

Dat zou wel moeten kunnen inderdaad. De hotelschakelingen die ik heb, heb ik nog even over geslagen. Dus daar moet ik nog even mee prutsen...Weinig tijd...

edit: wat ik al onderzocht had, je moet de shelly dimmer dan op de 'laatste' schakelaar van de twee zetten, en daar zit waarschijnlijk geen blauwe nul draad als het om een gang/overloop gaat...
Is dit nu de zelfde?
https://www.robbshop.nl/pulsdrukker-multi-1v-jung

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Geen idee, ik heb eindeloos gespeurd naar een (goedkoper) exemplaar, maar je moet in elk geval de 'Multi-Switch 531-41U' hebben van JUNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Burnd schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:11:
Geen idee, ik heb eindeloos gespeurd naar een (goedkoper) exemplaar, maar je moet in elk geval de 'Multi-Switch 531-41U' hebben van JUNG
De EAN code is het zelfde. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Dan is het een goede deal, die schakelaars zijn bijna overal iets van 16 euro per stuk, als je nogal veel moet, dan tikt dat best aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
stefijn schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:35:
Andere vraag: ik zoek adereindhulzen (0,75mm2) die lang genoeg zijn om in lasklemmen te steken. Ik heb nu al twee keer geïsoleerde hulzen besteld maar elke keer zijn ze net te kort om in lasklemmen te gebruiken.
Ongeisoleerde krijg je er niet ingedrukt omdat de kabel te soepel is

Ik bedoel steekklemmen bijv Wago 2273, niet die wagoklemmen met die klikklemmetjes (die nemen onnodige ruimte in beslag)

De laatste die ik besteld had passen net maar als je iets teveel beweegt schieten ze eruit

Iemand een tip welke ik moet hebben?
Die Wago steekklemmen dienen niet voor adereindhulzen voor zo ver ik weet, probeer achteraf de kabel er dan maar eens uit te krijgen.. Als ik te maken heb met soepele kabel, dan gebruik ik altijd deze:
https://www.wago.com/be-n...icing-connector/p/221-413

Niet veel groter dan de 2273, wel veel makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hmja.. als je zon eindhuls samenknijpt is ie niet glad meer en komt ie misschien niet meer uit de klem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26

Smurf

Detri

Ik heb de laatste keer adereindhulzen van de hornbach gebruikt. Had niks in huis en had er even snel 6 nodig. Die pasten in ieder geval ver genoeg om contact te maken.
Zal ze er waarschijnlijk nooit meer uit gaan krijgen door het knijpen, maar aangezien het er toch maar 1 per lasklem is verang ik de klem wel mocht ik hem er ooit nog eens uit willen hebben.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07-2021
Burnd schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:11:
Ik zie op enkele sites dat deze niet compatible is met de Jung AS500 serie en op andere weer wel. Bij Jung zelf staat van niet. Weet je of je deze kunt gebruiken met de AS500 serie?

Verder ben ik zelf ook opzoek naar een mogelijkheid voor een hotelschakeling met dim optie. Hiervoor wil ik ook de Shelly Dimmer 2 aanschaffen. Maar geen idee hoe dit aan te sluiten/gebruiken. Moet ik dan bijv aan beide kanten de Shelly Dimmer installeren of maar op 1 plek? Zelf zou ik verwachten op beide plaatsen een Shelly Dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ik gebruik deze in combinatie met Gira standaard 55 serie. Deze JUNG schakelaars passen in de Gira standaard 55 raampjes. Moeten natuurlijk wel JUNG schakelplaatjes op, maar dat past allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
silty schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:16:
[...]
Verder ben ik zelf ook opzoek naar een mogelijkheid voor een hotelschakeling met dim optie. Hiervoor wil ik ook de Shelly Dimmer 2 aanschaffen. Maar geen idee hoe dit aan te sluiten/gebruiken. Moet ik dan bijv aan beide kanten de Shelly Dimmer installeren of maar op 1 plek? Zelf zou ik verwachten op beide plaatsen een Shelly Dimmer.
Dat ben ik ook nog aan het onderzoeken, volgens mij hoeft er dan maar op 1 plek een shelly dimmer, maar op 2 plekken een pulsschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silty
Burnd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:19:
[...]

Dat ben ik ook nog aan het onderzoeken, volgens mij hoeft er dan maar op 1 plek een shelly dimmer, maar op 2 plekken een pulsschakelaar.
Ik heb nog even om het uit te zoeken, aansluiten vind pas plaats ergens november het gaat over een stuk nieuwbouw. Dus heb zelf nog alle mogelijkheden om alles te trekken of aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
silty schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:16:
[...]Verder ben ik zelf ook opzoek naar een mogelijkheid voor een hotelschakeling met dim optie. Hiervoor wil ik ook de Shelly Dimmer 2 aanschaffen. Maar geen idee hoe dit aan te sluiten/gebruiken. Moet ik dan bijv aan beide kanten de Shelly Dimmer installeren of maar op 1 plek? Zelf zou ik verwachten op beide plaatsen een Shelly Dimmer.
Hoe zie je dit, en wat is er al?
Wil je op meerdere plekken dezelfde lamp (of groep lampen) bedienen met een enkele of dubbele drukknop, kan je die drukknoppen gewoon parallel aan elkaar hangen en naar een shelly dimmer gaan. In België gebruikt men voor verlichting 5x1,5mm² bedrading, dus je kan de aarding, 2 draden vaste spanning en 2 schakeldraden voor 2 drukknoppen gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb t vorig week gemaakt: hotelschakeling met 1 Shelly dimmer. Er waren - voor de traditionele hotelschakeling - 2 schakeldraden gelegd vanaf schakelaar 1, maar ik heb nu de Shelly achter schakelaar 2 gezet en beide (puls)schakelaars gewoon gekoppeld op ingang 1 van de Shelly Dimmer. Ze geven immers toch maar een puls, die puls komt nu van schakelaar 1 of schakelaar 2. Eén schakeldraad is nu dus ongebruikt, maar zou ook als "bypass" voor bruin of blauw kunnen dienen.

Ik had voor de Shelly een bruine en blauw draad beschikbaar achter schakelaar 2

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 15-09-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silty
naftebakje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:23:
[...]
Hoe zie je dit, en wat is er al?
Wil je op meerdere plekken dezelfde lamp (of groep lampen) bedienen met een enkele of dubbele drukknop, kan je die drukknoppen gewoon parallel aan elkaar hangen en naar een shelly dimmer gaan. In België gebruikt men voor verlichting 5x1,5mm² bedrading, dus je kan de aarding, 2 draden vaste spanning en 2 schakeldraden voor 2 drukknoppen gebruiken.
Er is nu nog niets, het gaat om een aanbouw die gezet word. Daar ben ik nu uitzoek werk voor aan het doen.
stefijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:24:
Ik heb t vorig week gemaakt: hotelschakeling met 1 Shelly dimmer. Er waren - voor de traditionele hotelschakeling - 2 schakeldraden gelegd vanaf schakelaar 1, maar ik heb nu de Shelly achter schakelaar 2 gezet en beide (puls)schakelaars gewoon gekoppeld op ingang 1 van de Shelly Dimmer. Ze geven immers toch maar een puls, die puls komt nu van schakelaar 1 of schakelaar 2. Eén schakeldraad is nu dus ongebruikt, maar zou ook als "bypass" voor bruin of blauw kunnen dienen.

Ik had voor de Shelly een bruine en blauw draad beschikbaar achter schakelaar 2
Je gebruikt dus aan beide kanten een "simpele" puls schakelaar en dan op 1 van de 2 kanten heb je een shelly dimmer 2 zitten? Ook kan je de lamp nu vanaf beide schakelaars dimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ja, dat gaat ook. Beide schakelaars hebben dus 1 schakeldraad die naar dezelfde ingang op de Shelly gaat (S1)

Ik heb de Shelly zitten aan de kant waar ook de schakeldraad richting de lamp zit, maar dat is zelfs niet nodig aangezien ik 1 schakeldraad over heb van de "ouderwetse" hotelschakel opzet. Ik zou de Shelly aan bij de 1e knop kunnen zetten en dan de ongebruikte schakeldraad kunnen koppelen met de lamp.
Dan heb je sowieso wel een bruine draad nodig bij de 2e schakelaar.
silty schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:31:
Er is nu nog niets, het gaat om een aanbouw die gezet word. Daar ben ik nu uitzoek werk voor aan het doen.
In ieder geval een paar dingen om in de gaten te houden of over na te denken:
  • Alle schakelaars en de lamp(en) moeten op dezelfde groep zitten
  • Wil je met 1 button dimmen of met 2 buttons?
  • Wil je ooit terug naar een situatie zonder slimme modules (bijvoorbeeld verhuizen)?
  • Voor toekomstige aanpassingen kan het handig zijn als je bij alle schakelaars ook blauwe draad hebt

• Stefke
Weet iemand wat de statusled aangeeft? Kan het niet in de manual vinden (of google). Ik heb een Shelly dimmer die af en toe stopt met URLs versturen (actions).
De led brandt dan steady blauw, terwijl ik op andere momenten knipperend ledje zie

• Stefke
Ben er inmiddels achter dat deze blokkade op lijkt te treden wanneer ik S2 (te) snel achter elkaar indruk. Ik heb (als het goed is) alleen S2shortpush en S2longpush als action ingesteld staan.
Als ik bijv. 3x druk in ong 1,5sec, ong. 0,5sec per press, dan gaat het goed. Druk ik 3x sneller achter elkaar - tijdsinterval weet ik zo niet, ik schat <0,3sec - dan worden daarna geen actions meer verstuurd.

Lijkt opgelost te worden door Shelly te resetten

Iemand hier ervaring mee?
@stefijn Goed gevonden! Ik heb er zelf geen ervaring mee. Heb je de support van Shelly al gemaild?

• Stefke
Nee nog niet, druk en het heeft niet echt prio momenteel (ben ons huis nog aan t afbouwen en af en toe bezig met electra). Zal binnenkort nog eens wat testen om zeker te zijn en dan idd Shelly eens mailen

NB. het ligt wel echt aan de Shelly, als ik nl. de URL verstuur via de browser - die normaliter verstuurd zou worden door S2shortpush - dan wordt mijn homey flow gewoon getriggerd (via Shelly app)

[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 24-09-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik zoek een dimbare trafo om een ledstrip te dimmen met een Shelly Dimmer 2.

Ik zou een Shelly RGWB kunnen gebruiken, maar die lopen functioneel wat achter. Daarnaast is de strip warmwhite only dus heb de controllerfuncties van de RGWB ook niet nodig, de aansluiting is eenvoudiger (minder draden) en de Shelly hoeft dan niet achter de trafo geplaatst te worden en kan dan verder van de strip af zitten. Alleen maar voordelen :)

Heb gisteren een LED lamp opgehangen waar een dimbare trafo inzit en die wordt gedimd door een Shelly Dimmer en dat werkt prima, dus toen dacht ik dat ik die ledstrip net zo goed met een Shelly dimmer kan bedienen, als ik de juiste trafo kan vinden.

Iemand tips? Zie veel trafo's die een minimale belasting vereisen. De ledstrip is 5m lang en 5w/m (25w totaal) en zal over het algemeen zeker de helft gedimd staan, neem aan dat ik dan een trafo zonder min. belasting moet hebben

Ik heb er hier bijv 1:
https://www.bol.com/nl/p/...5Ezg_0_30.39.ProductTitle
Maar daar staat bij "Dimbaar met faseafsnijdingsdimmer (R+C)" en ik heb geen flauw idee of een Shelly dimmer daar compatible mee is.
Of deze:
https://www.sanitairwinke...rafo-12v-led-045w-dimbaar

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 25-09-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt dan toch gewoon een belasting van 25W :) Maar volgens mij dimt een Shelly gewoon met faseaansnijding (R-L). Let wel op dat je echt een led voeding pakt. Zeker gewone dimbare voedingen die bedacht waren voor halogeen hebben een enorm smerige uitgang en dimmen gewoon op 100Hz (= zichtbaar met led). Ook al is een led voeding daar niet 100% garantie voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
ah oke. Dan zou die tweede dimmer een mogelijkheid zijn? (al staat daar niet bij wat de dimspec is)

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 25-09-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@stefijn Op de dimmer staat "dimmable leading / trailing edge" maar gek genoeg ook alleen L-C. Maar goed, dat zou prima moeten zijn. Je moet alleen hopen dat hij niet maar op 100Hz gaat lopen dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dan stuur ik de dimmers terug en wordt het toch een Shelly RGWB

Het werkt voor die lamp die ik opgehangen heb (dat is stiekem ook een ledstrip achter een trafo, al is die 48v)

[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 25-09-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@stefijn Dat kan altijd. :+ Maar het is niet een kwestie van het werkt of niet. Hangt dus volledig af van de gebruikte voeding. Die in je bestaande lamp doet het schijnbaar netjes (en laat ook zien dat ze er zijn) maar er zijn ook crappy dimbare "led" voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verbinden jullie Shelly's aan 2,5mm2 draad? Ik heb er nu een paar in wandcontactdozen gezet en dat lukt net, maar bij één heb ik misschien toch teveel kracht gezet en is het blauwe aansluitblok losgekomen. Maakt nu geen goed contact behalve als ik er tegenaan duw. Lijkt me niet veilig meer om deze te gebruiken?

Ben van plan om nu alleen nog maar soepele kabel te gebruiken tenzij het wel heel makkelijk past, of eventueel alleen maar 1,5mm2 draad (de zwarte schakeldraad), dat buigt een heel stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stefijn Ik heb er een aantal gewoon aan installatiedraad geschroefd. Ik heb nog niet meegemaakt dat er een aansluitblok is losgekomen. Later heb ik flexibele draad gekocht om de andere aan te sluiten (en lasdozen waar je die mee aan kan sluiten op de installatiedraad). Voornamelijk omdat het veel makkelijker werkt.

Even de winkel mailen/bellen om te vragen of dit garantie is? Dat blok hoort natuurlijk niet zo maar af te breken als je installatiedraad gebruikt ipv flexibel.

Ik heb er maar 1 achter een WCD zitten en dat is een opbouwdoos met meer dan genoeg plek. Ik heb er wel diverse achter schakelaars zitten waarbij de doos niet al te diep is en (soms) ook nog andere draden doorheen gaan. Dat was wel gedoe om die er netjes in te krijgen en ik heb hier en daar ook wel even hard moeten duwen om het op de juiste plek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zal eens navragen. De betreffende Shelly heb ik afgelopen week ingebouwd, juist toevallig in een nogal diepe contactdoos met alleen bedrading voor de Shelly (bruin, blauw, zwart) dus dit was juist een gemakkelijke om in te bouwen. Heb hier niet veel moeite voor moeten doen in tegenstelling tot eerdere

Bedoel ook niet echt wandcontactdoos maar inbouwdoos, in dit geval zit er nog niet eens iets over de Shelly heen want ik ben nog aan het bouwen (m.a.w. kale inbouwdoos met 3 draden + Shelly)

[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 29-09-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hoe stabiel zijn bij jullie de Shelly dimmers? Ik heb er nu een 8-tal in gebruik, maar 1 of 2 daarvan lijken toch eens in de zoveel tijd niet goed meer te werken. De 1e die ik een maand of 3 geleden in gebruik genomen heb was bijv. vanmorgen niet meer actief op het netwerk: ik moest hem opnieuw includen. Daarna waren alle settings weg, moest ik hem updaten (firwarenr werd niet eens genoemd "version = . " en alle actions zijn gewist.
Is het handig om ze allemaal ééns in de week te resetten (via Homey)?

En hoe hebben jullie het netwerktechnisch ingericht? Ik heb twee Unify APs. Ik geef de Shelly's allemaal een vast IP (op de Shelly zelf) vanaf 200, maar ik vind het lastig om een beetje overzicht te houden welke waar zit, zeker nu er dus één stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:26
stefijn schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:48:

En hoe hebben jullie het netwerktechnisch ingericht? Ik heb twee Unify APs. Ik geef de Shelly's allemaal een vast IP (op de Shelly zelf) vanaf 200, maar ik vind het lastig om een beetje overzicht te houden welke waar zit, zeker nu er dus één stoort.
Dit doe ik via mijn router.
Ik vind het een stuk makkelijker als ik vanuit één punt (de router) alle IP's kan toewijzen op basis van MAC adres, ipv op alle devices apart. (daarnaast ga je volgens mij minder snel een IP conflict hebben, omdat de router dit zelf beheert ipv een device die zichzelf een IP opeist)

Omdat het overzicht op mijn router niet heel overzichtelijk is heb ik er zelf nog een lijstje bijgemaakt in LastPass. Ik deel ze dan in groepjes in. Range *.*.*.160 t/m 165 is bijvoorbeeld lampen, 180 t/m 185 wallswitches.

Als ik dan aan het sleutelen ben in (in mijn geval) Home Assistant, dan kan ik via de LastPass Chromeplugin snel even mijn "IP Ranges" lijst erbij pakken om te zien welk IP adres ze allemaal hebben.
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste