Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVB
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2024
Dacuuu schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Dat klinkt goed, wat voor type schakelaar pak je dan in de shelly app?
Ik zie dat je vraag al is beantwoord.
Stefke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:19:
Zoveelste keer vragen: Mijn Shelly dimmer 2 geven geen verbruik aan onder +/-2,5w, ook al branden de aangesloten (LED)lampen op een normale stand maar gedimd.
Wie heeft dit ook? Is er een fix voor?

Ik heb dit al bij Shelly nagevraagd, op t Shelly forum, hier enkele keren (zowel in t Shelly als Shelly dimmer topic), op facebook en nog nooit één reactie gehad.... :?
Ik zie dat ik dit ook heb. 2.62 watt. Als ik ze verder dim zie ik 0.00 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-04 18:36
Ik zie dat er door veel mensen de Jung 531-41U(https://downloads.jung.de...datasheets/nl_531-41U.pdf) wordt aangeraden als schakelmateriaal voor de Shelly dimmer.

Zelf dacht ik er aan om de 539VU te gebruiken (https://downloads.jung.de...f/datasheets/nl_539vu.pdf).

Volgens mij zijn ze in deze toepassing vergelijkbaar, de 531-41U schakelt 1 inputs naar 2x2 verschillende outputs met een nulstand. De 539VU schakelt 1 input naar 2 outputs met een nulstand.
Aangezien je voor Shelly toch steeds je L naar SW1 of SW2 wilt schakelen zijn ze volgens mij vergelijkbaar.

En de 539VU is ongeveer 5 euro goedkoper.

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door Raafz0r op 09-04-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Raafz0r Ik haal nergens uit de omschrijving dat de VU een nulstand heeft. Ik heb ze zelf niet (want ik heb ander schakelmateriaal), maar ik denk dat de VU gewoon de standaard jaloezieschakelaar is met een knop links en een knop rechts die weer terug veert als je hem los laat.

Dat hoeft op zich natuurlijk niet erg te zijn, soortgelijke schakelaars gebruik ik overal en nergens in huis voor dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Hmm, misschien kan ik die databladen niet goed lezen. Sowieso is volgens de catalogus dit een jaloezieimpulsdrukker en is de 509VU een wipschakelaar terwijl de datasheet beide een wipschakelaar noemt. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Waarschijnlijk komen de knoppen bij die 539 dan weer terug in de beginstand, maar blijft het contact gemaakt.

In dat geval is de 531-41U toch wat beter, of gewoon een dubbele impulsdrukker zoals de 535 EU (https://downloads.jung.de...f/datasheets/nl_535eu.pdf)

Jung geeft trouwens aan dat die alleen voor de CD en LS range toepasbaar is. Heeft iemand hem wel eens geprobeerd in een AS500?

[ Voor 23% gewijzigd door Raafz0r op 09-04-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raafz0r schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:56:
Hmm, misschien kan ik die databladen niet goed lezen.
het zou ook ahndig zijn als iedere fabrikant dezelfde termen gebruikt en ze dat overal doen. Op het door jou gelinkte datablad van de 539VU staat "impulsdrukker" als schakeltype, dus die gaat vanzelf terug.
Waarschijnlijk komen de knoppen bij die 539 dan weer terug in de beginstand, maar blijft het contact gemaakt.
Dat denk ik niet. Die zijn er voor gemaakt om de zonwering in een bepaalde stand te krijgen. Dus indrukken tot de stand goed is en dan loslaten.
In dat geval is de 531-41U toch wat beter, of gewoon een dubbele impulsdrukker zoals de 535 EU (https://downloads.jung.de...f/datasheets/nl_535eu.pdf)
Misschien moet je eerst vertellen wat je nu precies wil bereiken? De 531-41U wordt door mensen gebruikt die de schakelaar "neutraal" willen hebben en met omhoog harden en omlaag zachter dimmen ipv een linkerknop voor harder en een rechterknop voor zachter.

De 535 heeft volgens mij ook een linker- en rechterknop. Het grote verschil lijkt te zijn dat er geen beveiliging is voor gelijktijdig indrukken van beide knoppen; de jaloezieschakelaar heeft dat wel.

Voor een Shelly dimmer is die beveiliging niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:43:
Misschien moet je eerst vertellen wat je nu precies wil bereiken? De 531-41U wordt door mensen gebruikt die de schakelaar "neutraal" willen hebben en met omhoog harden en omlaag zachter dimmen ipv een linkerknop voor harder en een rechterknop voor zachter.

De 535 heeft volgens mij ook een linker- en rechterknop. Het grote verschil lijkt te zijn dat er geen beveiliging is voor gelijktijdig indrukken van beide knoppen; de jaloezieschakelaar heeft dat wel.

Voor een Shelly dimmer is die beveiliging niet nodig.
Wat ik wil bereiken is inderdaad een aan/uit schakelaar en harder/zachter voor de dimmer. Het maakt mij dan weinig uit of ik dan de linker/rechter knop lang moet indrukken voor de dimmer of dat ik naar boven/beneden moet drukken.

Maar weet jij of de 531-41U stiekem toch geschikt is voor de AS serie? Ik snap namelijk niet helemaal waarom ze aangeven dat hij alleen voor CD of LS zou kunnen. Op basis van de foto ziet hij er hetzelfde uit als de andere schakelelementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raafz0r schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:56:
Jung geeft trouwens aan dat die alleen voor de CD en LS range toepasbaar is. Heeft iemand hem wel eens geprobeerd in een AS500?
@silty was het wel van plan, maar ik heb er niets meer over gelezen. Zie silty in "Shelly dimmer module"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:09
Sinds kort achter het bestaan van de Shelly line gekomen en het lijken me erg interessante apparaten. In mijn use case wil ik graag 2 Shelly dimmers gebruiken, maar heb ik maar 1 puls schakelaar. Is het mogelijk de status van de dimmers onderling te synchroniseren, zodat ik met 1 schakelaar 2 dimmers kan bedienen?

Heb op dit moment (nog) geen home assistent oid draaien, dus ben met name benieuwd of dit out of de box kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:30

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Telesto schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:49:
Sinds kort achter het bestaan van de Shelly line gekomen en het lijken me erg interessante apparaten. In mijn use case wil ik graag 2 Shelly dimmers gebruiken, maar heb ik maar 1 puls schakelaar. Is het mogelijk de status van de dimmers onderling te synchroniseren, zodat ik met 1 schakelaar 2 dimmers kan bedienen?

Heb op dit moment (nog) geen home assistent oid draaien, dus ben met name benieuwd of dit out of de box kan.
Je kunt http-commands versturen op basis van kort drukken/lang drukken/aan+uit van aangesloten apparaat, die je in theorie zou kunnen versturen naar de andere shelly dimmer, maar volgens mij ga je een potentiële world of pain binnen als je die weg inslaat.

De API beschrijft dat het zeker mogelijk is en geeft een voorbeeld met aan/uit synchroniseren. Of het bij dimlevels ook goed werkt weet ik niet. Het is ook alleen versturen; je krijgt geen feedback of het commando goed is aangekomen en/of wat de huidige instelling aldaar is.

Ook geef je niet aan hoe je die andere Shelly gaat verbinden (die niet achter de pulsschakelaar komt). Volgens mij gaat het niet goed als je die achter een bestaande en ouderwetse dimmerschakelaar zet. Shelly Dimmer-apparaten móeten achter een pulsschakelaar of zonder gekoppelde knop aangesloten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door DUX op 11-04-2021 00:13 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:09
DUX schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:11:
[...]

Je kunt http-commands versturen op basis van kort drukken/lang drukken/aan+uit van aangesloten apparaat, die je in theorie zou kunnen versturen naar de andere shelly dimmer, maar volgens mij ga je een potentiële world of pain binnen als je die weg inslaat.

De API beschrijft dat het zeker mogelijk is en geeft een voorbeeld met aan/uit synchroniseren. Of het bij dimlevels ook goed werkt weet ik niet. Het is ook alleen versturen; je krijgt geen feedback of het commando goed is aangekomen en/of wat de huidige instelling aldaar is.

Ook geef je niet aan hoe je die andere Shelly gaat verbinden (die niet achter de pulsschakelaar komt). Volgens mij gaat het niet goed als je die achter een bestaande en ouderwetse dimmerschakelaar zet. Shelly Dimmer-apparaten móeten achter een pulsschakelaar of zonder gekoppelde knop aangesloten worden.
Dank voor je reactie en het linken van de API. Die was ik nog niet tegengekomen. In principe zou alleen aan/uit synchronisatie al waardevol zijn, dus ik ga het denk ik gewoon proberen.

De tweede dimmer komt zonder knop, ik heb geen eenvoudige mogelijkheden een extra schakelaar toe te wijzen aan de tweede dimmer, vandaar de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Telesto schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:49:
Is het mogelijk de status van de dimmers onderling te synchroniseren, zodat ik met 1 schakelaar 2 dimmers kan bedienen?
Met de Shelly firmware kan dat niet, Met Tasmota zou het wel moeten kunnen. Ik heb dit geprobeerd, maar echt geweldig vind ik het niet gaan eerlijk gezegd. Wellicht ligt dat ook nog aan mijn onervarenheid met Tasmota.

Je kan gebruik maken van DeviceGroups. De handleiding is niet goed, je moet een extra commando geven voor het werkt. In ieder geval met versie 9.3.1. Dat commando is
code:
1
DevGroupTie1 1

Maar ik vind de knoppen lang niet zo handig werken als bij Shelly zelf. Je moet dit zelf inrichten met rules, maar ik ben er niet van onder de indruk. Bij de Shelly firmware kan je natuurlijk niets instellen, maar daar werken de knoppen in ieder geval wel prima.

Maar zoals gezegd, dat kan dus heel goed aan mij liggen en hoe ik (niet) begrijp hoe die rules met de knoppen moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 23:40
Ik wil graag een aantal dimmers kopen(ik heb een blauwe draad) en wil gebruik maken van een enkele pulsdrukker. Ik weet dat een dubbele pulsdrukker wordt aangeraden voor dim up en dim down maar wil het graag met een enkele. Dus inhouden en dan omhoog of omlaag.

Welke shelly moet ik hebben en kan ik dit instellen in de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 13:30
Animal schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:40:
Ik wil graag een aantal dimmers kopen(ik heb een blauwe draad) en wil gebruik maken van een enkele pulsdrukker. Ik weet dat een dubbele pulsdrukker wordt aangeraden voor dim up en dim down maar wil het graag met een enkele. Dus inhouden en dan omhoog of omlaag.

Welke shelly moet ik hebben en kan ik dit instellen in de firmware?
Ja dit kan gewoon:
Je kunt als button type kiezen uit een aantal opties, waaronder one button mode of dual button mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Ja dit kan gewoon:
Je kunt als button type kiezen uit een aantal opties, waaronder one button mode of dual button mode.
En hoe gedraagt de shelly zich dan?
Kort drukken: on off

Inhouden: ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Animal schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:08:
[...]

En hoe gedraagt de shelly zich dan?
Kort drukken: on off

Inhouden: ?
Kort drukken voor aan/uit & ingedrukt houden om te cyclen door het dimmen.
Ik gebruik ze zelf ook zo: enkele polsdrukkers voor de Shelly Dimmer2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:26:
[...]

Kort drukken voor aan/uit & ingedrukt houden om te cyclen door het dimmen.
Ik gebruik ze zelf ook zo: enkele polsdrukkers voor de Shelly Dimmer2.
Super heel erg bedankt voor je antwoord.

Bestaan er ook dubbele dimmers?
En worden twee shelly dimmers 2 (2 achter een dubbele pulsschakelaar(en dus voor 2 lampen) te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Animal Twee achter een schakelaar moet prima kunnen qua warmte. Of je ze werkelijk kwijt kunt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Animal schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Super heel erg bedankt voor je antwoord.

Bestaan er ook dubbele dimmers?
En worden twee shelly dimmers 2 (2 achter een dubbele pulsschakelaar(en dus voor 2 lampen) te warm?
1 achter een schakelaar is al bijzonder moeilijk qua ruimte, ik heb ze allemaal in de plafonddoos zitten boven de lamp. 2 achter een schakelaar gaat qua ruimte niet lukken, of je moet naast de schakelaar een lege doos hebben zitten waar je ze kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:45:
[...]

1 achter een schakelaar is al bijzonder moeilijk qua ruimte, ik heb ze allemaal in de plafonddoos zitten boven de lamp. 2 achter een schakelaar gaat qua ruimte niet lukken, of je moet naast de schakelaar een lege doos hebben zitten waar je ze kwijt kan.
Gebruik je hem dan zonder blauwe draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Animal schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:26:
[...]

Gebruik je hem dan zonder blauwe draad?
Dat kan alleen met de Shelly1L geloof ik, maar die heb ik niet.

Ik gebruik alles met blauwe draad, boven de lampen in het plafond of achter wandcontactdozen.

Een Shelly i3 is de platste die er is, die wil nog wel eens achter een schakelaar passen, maar ook die heeft N nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 11:17
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Je zou flexibel draad kunnen gebruiken in de doos, bij het doorlassen van schakelaar/contactdoos naar Shelly en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:43

de Peer

under peer review

Ik doe zelfs sonoff basics achter de schakelaar, wel zonder behuizing anders past het niet. Met flexibele draad lukt het een stuk makkelijker.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:12:
Ik doe zelfs sonoff basics achter de schakelaar, wel zonder behuizing anders past het niet. Met flexibele draad lukt het een stuk makkelijker.
Ik heb echt de dimmers nodig. Ik heb achter alle pulsdrukkers een blauwe draad. Is een shelly dimmer 2 wellicht overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Animal schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:19:
[...]

Ik heb echt de dimmers nodig. Ik heb achter alle pulsdrukkers een blauwe draad. Is een shelly dimmer 2 wellicht overkill?
Nee, want er is geen fatsoenlijk alternatief. Wifi dimmers zijn er nog maar weinig.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
de Peer schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Nee, want er is geen fatsoenlijk alternatief. Wifi dimmers zijn er nog maar weinig.
Helder. Er is dus geen shelly dimmer 1 waarbij je wel een blauwe draad nodig heb en goedkoper is? (Ik Google)

Edit: dat was dus shelly dimmer SL.

Helder

[ Voor 7% gewijzigd door Animal op 27-05-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Laatste vraag. Ik zou graag verschillende kleurtemperaturen willen qua verlichting maar ook een wandschakelaar.

Hiervoor gebruik ik normaliter een sonoff mini of shelly dimmer 2 in detached mode met home assistant en een geflashte zigbee bridge en zigbee lamp.

Zijn hier al simpelere alternatieven hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik gebruik Tasmota op de shelly dimmer in combinatie met een conventionele wandschakelaar.
Heb het als volgt in gebruik:

3 standen op de dimmer: Uit, laag, hoog. een druk op de schakelaar (maakt niet uit AAN óf UIT) laat de dimmer alterneren door deze 3 standen. Dit werkt erg fijn.
De dimmer gaat normaal gesproken aan via een bewegingsensor.
De usecase is dat dit een lamp op onze overloop is. Normaal gaat die op 100% aan maar 's nachts juist zachtjes zodat je niet verblind wordt bij WC bezoek ofzo. LAAG gaat dus alleen aan als de verlichting op de slaapkamer uit is.

In de praktijk gebruiken we de knop (vrijwel) nooit want alles gaat automatisch, maar toch fijn dat het kan als de Wifi of Domoticz uit zou vallen. Of om tóch even van LAAG naar HOOG te schakelen mocht dat nodig zijn.

In Tasmota heb ik het zo geprogrammeerd:

Rule1:
code:
1
Rule1 on Power1#Boot do var1 3 ENDON ON Switch1#State=2 DO add1 1 ENDON ON var1#state==4 do var1 1 endon

Var1 kan dus 4 waarden hebben. 1,2, 3 of 4. Bij opstarten (na stroomstoring bijv.) gaat hij naar 3. En bij 4 gaat hij terug naar 1.

Rule2:
code:
1
Rule2 ON var1#state==1 do dimmer 50 endon ON var1#state==2 do dimmer 100 endon ON var1#state==3 do power1 0 endon

Spreekt voor zich. Var 1 = dimmer 50 (laag), Var 2 = dimmer 100 (hoog), Var 3 = UIT

Binnen tasmota ingesteld:
Switchmode 0 (zodat gebruik van de schakelaar een 'toggle' signaal geeft) zodat aan en uit gelijk zijn.

Het enige dat ik vanuit Domoticz doe is de var1 in tasmota naar 1, 2 of 3 schakelen. Dit zodat schakelen via Domotica of de wandschakelaar altijd synchroon blijft lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-05-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neffe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:26
Ik wil graag mijn busch jaeger 6523 dimmer vervangen door een Shelly dimmer 2, omdat deze op een plek zit waar ik hem niet kan bedienen. Momenteel wordt de verlichting/dimmer geschakeld door een reguliere wandschakelaar.

De wandschakelaar heeft twee zwarte draden die in de 6523 gaan (pijltjes) (wisselschakeling volgens de documentatie).
Ik heb alle aansluitschema's bekeken maar ik zie deze combinatie (dimmer + reguliere schakelaar) niet terug (of ik kijker er overheen :X )

Hoe moet ik de Shelly dimmer aansluiten?
(langs de dimmer zit ook een regulier stopcontact)

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCh_CsOUSZFfyTs47SEH7pSce9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1huxjuqcrwBwr0NKAyLsFVW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP9MgXEBtdNUSK75CnwBxOlOf_c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/46Mg2Gemhq3cxtTpUsM6uftu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdiBLp18qrCp65GmlhmI5QaoSvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAbYIm5GgTmPzCz9md4wzCL9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door neffe op 24-06-2021 09:29 . Reden: zinsopbouw incorrect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 03-05 12:52
Gewoon de ingang van de schakelaar op een ingang van de dimmer, je kan hem zo instellen.
Je kan dan wel de dimstand niet aanpassen, enkel zal en uitschakelen, maar doorgaans volsta je met een dimstand (eventueel gecombineerd met een andere via de nachtstand), en anders gebruik je de app.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@neffe Als je op de plek van de dimmer geen schakelaar meer terug wilt dan gewoon de shelly op de plek van de dimmer. Zal je op die plek alleen wel een L en makkelijkste ook een N kunnen maken. Zouden van het stopcontact ernaast kunnen komen als je echt 100% zeker bent dat het dezelfde groep is. Van de twee schakeldraden sluit je er 1 aan op de schakelingang van de Shelly. De ander dop je af.

Wil je op die plek ook nog een schakelaar dan die gewoon als vervanger van de dimmer plaatsen zoals een normale hotelschakeling. Maar ipv naar de lamp ga je dan naar de Shelly. Rest sluit je aan zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neffe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:26
naftebakje schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:35:
Gewoon de ingang van de schakelaar op een ingang van de dimmer, je kan hem zo instellen.
Je kan dan wel de dimstand niet aanpassen, enkel zal en uitschakelen, maar doorgaans volsta je met een dimstand (eventueel gecombineerd met een andere via de nachtstand), en anders gebruik je de app.
Septillion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:25:
@neffe Als je op de plek van de dimmer geen schakelaar meer terug wilt dan gewoon de shelly op de plek van de dimmer. Zal je op die plek alleen wel een L en makkelijkste ook een N kunnen maken. Zouden van het stopcontact ernaast kunnen komen als je echt 100% zeker bent dat het dezelfde groep is. Van de twee schakeldraden sluit je er 1 aan op de schakelingang van de Shelly. De ander dop je af.

Wil je op die plek ook nog een schakelaar dan die gewoon als vervanger van de dimmer plaatsen zoals een normale hotelschakeling. Maar ipv naar de lamp ga je dan naar de Shelly. Rest sluit je aan zoals hierboven.
Bedankt!
Het is dezelfde groep dus dat zou goed moeten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-03 15:19
Heeft iemand ervaring met led strips icm Shelly?

Ik dacht eerst ik pak een Shelly Dimmer 2 icm een dergelijke led strip:
https://www.ledstripkonin...-strip-warm-wit-240-leds/

Of heb ik hier per se een Shelly RGBW2 voor nodig?

En wat heb ik naast de led strip nog meer nodig? Met een RGBW2 geen aparte voeding lijkt me?

Advice is appreciated :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@edwardmp Ledstrip zou je kunnen dimmen met een Dimmer 2 als je een dimbare voeding gebruikt.

Andere optie zou inderdaad een Shelly RGBW zijn. Deze doet alleen dimmen, je hebt dan nog een losse voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
@Septillion dank voor je reactie!

Doel jij op zoiets icm Shelly 2: https://www.ledstripkonin...uurdimmer-aansluitmodule/

Is mijn assumptie correct dat een RGBW2 wellicht overkill is als je enkel 1 kleur ledstrip hebt?

[ Voor 27% gewijzigd door edwardmp op 07-07-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwardmp Nee, dat is een dimmermodule die bedoelt is voor sommige leddraaidimmers. Deze dimmermodule moet je blijkbaar aansturen met 0-10V (of PWM) en dat doet een Shelly Dimmer 2 niet. Voor een Shelly Dimmer 2 heb je een dimmermodule nodig die je kan dimmen tussen de 0-230V, net als een gewone ouderwetse gloeilamp.

Een Shelly RGBW2 is wellicht overkill als je maar 1 ledstrip hebt die maar 1 kleur kan, maar ze hebben nu geen variant waarmee je maar 1 kanaal kan aansturen. Ik verwacht ook eerlijk gezegd niet dat die wel zal komen.

Ik zou zelf een RGBW2 nemen, samen met een simpele 12V voeding die genoeg vermogen heeft voor de strip die je wil aansluiten. Je moet dan wel onder de 45W blijven. Als je meer nodig hebt kan je een 24V voeding nemen, dan kan je 90W aansluiten. Of anders je led strip in meerdere delen verdelen die je dan apart kan aansturen. Je kan maximaal 4 kanalen aansturen met op 12V een totaal maximum van 144W. Op 24V is dat dan 288W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@edwardmp Zoals @JeroenE ook aan geeft is dat qua functionaliteit gewoon een vervanger voor een Shelly RGBW. Wat dus nog steeds mist is een voeding. De Ledstripkoning lijkt geen dimbare voedingen te hebben. Een vrij standaard dimbare voeding voor 12V is de HTM70 of HTM150.

Op zich vind ik een Shelly RGNW niet eens echt overkill. Ja, je gebruikt niet alle kanalen (maar je zou er ook 4 losse stukken witte ledstrip op kunnen doen) maar het is niet dat hij duurder is.

24V heeft de voorkeur boven 12V omdat de spanningsverliezen dan minder spelen. Maar deze strip is niet super heftig dus tot een meter of 4 zou 12V ook geen issue moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Dank voor de reacties.

Als ik even goed kijk dan denk ik dat zoiets prima zou werken met een Shelly Dimmer 2:

https://www.applamp.nl/di...c-45-watt-185-ampere.html

icm bijv.

https://www.applamp.nl/di...00k-250cm-15w-pm-24v.html

Een Shelly Dimmer 2 heeft wel mijn voorkeur. Aan de ene kant omdat ik die al heb liggen, aan de andere kant omdat ik mijn led strip nog steeds met een pulsdrukker wil kunnen bedienen. Weet niet zeker of dat met RGBW2 wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@edwardmp Geen ervaring met beide maar als ik zo kijk zou dat moeten werken :)

Maar ook een Shelly RGBW heeft een schakelingang. Met de meegeleverde module is deze zelfs bruikbaar op 230V. Maar welke acties je er standaard aan kunt koppelen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 13:41
Dat kan ja, ik heb een WW-W strip aan een RGBW2 (aangesloten op B en W) en die bedien ik met een wandschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 23:34
Zojuist dit topic ontdekt! Heel veel bruikbare info, thx alvast allemaal!

Ik heb nu Busch Jaeger pulsdrukkers, maar wil die graag vervangen zodat ik per drukknop op/neer kan dimmen. Het liefst ook twee lampen per basiselement individueel dimmen.
JeroenE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:10:
@Kenar95 Volgens mij probeert @midget dat ook te vragen. Waarom zou je 18 euro betalen voor een "normale" pulsdrukker als je die ook voor 6 euro kan kopen.

Heb je wel het juiste artikel gekregen? Volgens Jung zelf moet de 531-41U wel een nulstand hebben, zie de datasheet op https://downloads.jung.de...datasheets/nl_531-41U.pdf

Anders kan je wellicht de 532-4U eens proberen, zie:
https://www.jung.de/nl/72...-downloads/?search=532-4U

Let op, die 532-4U is in principe bedoeld voor twee aparte jaloezieschakelingen, maar voor zover ik weet kan je daar ook 1 grote knop op zetten. Je sluit dan 'gewoon' maar 1 helft van de schakelaar aan.
Klopt het dat de 532-4U eigenlijk een opgeknipte 531-41U is? Dat je met de 532-4U dus in één basiselement twee drukknoppen hebt, die individueel op/neer kunnen, en in rust in nulstand staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cdrazar schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:17:
Ik heb nu Busch Jaeger pulsdrukkers, maar wil die graag vervangen zodat ik per drukknop op/neer kan dimmen. Het liefst ook twee lampen per basiselement individueel dimmen.
Dat kan op zich sowieso wel, alleen moet je de Shelly module dan op 1 knops bediening instellen. Dat werkt natuurlijk wel net anders dan 2 knops bediening qua dimme.
Klopt het dat de 532-4U eigenlijk een opgeknipte 531-41U is? Dat je met de 532-4U dus in één basiselement twee drukknoppen hebt, die individueel op/neer kunnen, en in rust in nulstand staat?
Volgens mij wel, maar ik heb ze dus nooit fysiek in handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
Bedankt voor je snelle reactie!
JeroenE schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:27:
[...]
Dat kan op zich sowieso wel, alleen moet je de Shelly module dan op 1 knops bediening instellen. Dat werkt natuurlijk wel net anders dan 2 knops bediening qua dimme.
Bij de Busch Jaeger-pulsdrukker moet dat inderdaad, zo heb ik hem nu. Ik vind het alleen omslachtig en 'onnatuurlijk' dat je met dezelfde knoprichting omhoog en omlaag dimt, vandaar dat mijn oog op de JUNG-variant valt.
[...]
Volgens mij wel, maar ik heb ze dus nooit fysiek in handen gehad.
Ok, dan ga ik er gewoon voor. Volgens de datasheet zou het goed moeten zijn. Ik zal het terugkoppelen zodra ze binnen zijn en ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
Vraag: Shelly Dimmer 2 aansturen met Shelly i3.

Ik ben ondertussen met pulsdrukkers en shelly's aan het spelen, en probeer een bepaald gedrag te bereiken dat me niet lukt. Misschien heeft iemand hier tips?

Context:
De Dimmer 2 hangt achter een wandlamp, zonder schakelaar en zonder hardware-matige verbinding met de wandcontactdoos (waar de pulsdrukker zit).

M.b.v. een Shelly i3, aangesloten op die (dubbele) pulsdrukker, wil ik hetzelfde gedrag bereiken dat de Dimmer 2 stand-alone al kan:
  • short-click = aan/uit (toggle)
  • ingedrukt houden omhoog = helderder ( 8)7)
  • ingedrukt houden omlaag = dimmen
De Shelly i3 heeft drie inputs, waarvan ik er 2 gebruik:
  1. pulsdrukker omhoog
  2. pulsdrukker omlaag
  3. leeg
Je kunt de inputs configureer op verschillende manieren (short-click/long-click/ double-click, etc), maar geen enkele combinatie lijkt het gedrag van de Dimmer 2 te realiseren. De i3 heeft namelijk geen functie voor 'ingedrukt houden'. Heb al veel geprobeerd met de HTTP-requests van het Shelly forum.

Wat ik al wel heb geprobeerd (en werkt!) is de i3/pulsdrukker op 'toggle' configureren, en instellen dat zolang hij ingedrukt blijft, hij moet dimmen, en stoppen als je de knop loslaat. Echter, hiermee gaat de functionaliteit van een short-press = licht aan/uit verloren.

Erg specifiek allemaal, maar misschien heeft iemand nog goede ideeën? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cdrazar Ik heb zelf geen i3, maar hoe kan je die op dimmen instellen?

Alternatief, als je niet al te veel dim standen wil gebruiken kan je ook met de verschillende patronen vaste waardes instellen. Bijvoorbeeld 40%, 80% en 100%.

Ik heb een soortgelijk iets. Ik probeer dit op te lossen met een tweede Dimmer achter de schakelaar (maar dan zonder lamp aangesloten). De dimwaarde zou dan aan de eerste Dimmer doorgestuurd moeten worden. Shelly zelf kan dit helaas niet.

In theorie zou het met Tasmota wel moeten kunnen, maar ik krijg dit niet fijn werkend. Het dimmen werkt vaker niet dan wel, en soms wil de lamp niet eens aan. Ik kan het helaas niet goed reproduceren (bovendien: weinig tijd en gebrek aan zin) dus dat maakt het niet makkelijk om het op te lossen.

Wellicht werkt mijn brein verkeerd, maar ik vind Tasmota onhandig werken en onoverzichtelijk gedocumenteerd.

Je kan ook zelf iets bouwen op basis van MQTT waardes, maar ik wil dit juist zonder nog meer externe kastjes cq domotica servers werkend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
JeroenE schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:54:
@cdrazar Ik heb zelf geen i3, maar hoe kan je die op dimmen instellen?
Hij dimt zelf natuurlijk niet, want een i3 schakelt niet (heeft geen hardwarematige output). Hij kan wel inputsignaal doorsturen naar een Shelly Dimmer 2. Hiervoor moet je dus je pulsdrukker als Toggle configureren (oftewel, gewone aan/uit switch). Hiermee verliest de i3 dus wel z'n functionaliteit voor short/long/double press etc.

Vervolgens stel je in (via URLs) dat ingedrukt houden = AAN en loslaten = UIT.
Tijdens AAN blijft -ie omhoog dimmen, en bij loslaten stopt het dimmen, oftewel: dimfunctionaliteit. Dit werkt perfect en vloeiend, net een echte dimmer. MAAR, helaas kun je dan niet meer instellen dat een short click het licht aan/uit doet. Dit zou ik wel graag willen, zodat de i3 met precies dezelfde handeling te bedienen valt, als de Shelly Dimmer 2 zelf.
Alternatief, als je niet al te veel dim standen wil gebruiken kan je ook met de verschillende patronen vaste waardes instellen. Bijvoorbeeld 40%, 80% en 100%.
Hoe zou je dit in één drukbeweging configureren met de i3?
Ik heb een soortgelijk iets. Ik probeer dit op te lossen met een tweede Dimmer achter de schakelaar (maar dan zonder lamp aangesloten). De dimwaarde zou dan aan de eerste Dimmer doorgestuurd moeten worden. Shelly zelf kan dit helaas niet.
Als de 'extra Dimmer' alleen waarden doorstuurt, kun je hiervoor dus ook een Shelly i3 gebruiken.
In theorie zou het met Tasmota wel moeten kunnen, maar ik krijg dit niet fijn werkend. Het dimmen werkt vaker niet dan wel, en soms wil de lamp niet eens aan. Ik kan het helaas niet goed reproduceren (bovendien: weinig tijd en gebrek aan zin) dus dat maakt het niet makkelijk om het op te lossen.

Wellicht werkt mijn brein verkeerd, maar ik vind Tasmota onhandig werken en onoverzichtelijk gedocumenteerd.
Interessant, vaak voorbij horen komen, maar moet ik nog eens induiken.
Je kan ook zelf iets bouwen op basis van MQTT waardes, maar ik wil dit juist zonder nog meer externe kastjes cq domotica servers werkend hebben.
Dit wordt wel de volgende stap, alles via Home Assistant aan elkaar knopen. Eerst maar even via Shelly zelf werkend krijgen :)

Al met al ga ik nog even door met klooien. Ik had het idee om de 3e 'loze' input van de Shelly i3 te koppelen aan beide schakelaren en die wel als Momentary te configureren. Kijken of ik daarmee een short press kan hijacken, waarmee ik de lamp aan/uit kan zetten.

Extra info & mogelijkheden van Toggle/Momentary-functionaliteit kun je in de Shelly i3 Guide kijken. Pagina 2, onder het kopje Actions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cdrazar schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:07:
Vervolgens stel je in (via URLs) dat ingedrukt houden = AAN en loslaten = UIT.
Maar dat snap ik dus niet.

Wellicht omdat ik geen i3 heb en daarom de web interface niet kan zien. Maar je kan dus blijkbaar een URL instellen die continu gestuurd blijft worden als je een knop indrukt?

Hoe stuur je dan de dimmer aan? Ik weet niet beter dan dat je een commando kan geven om aan te gaan (turn=on), maar daarbij veranderd de dim instelling niet. Je hebt wel andere commando's om de dim instelling aan te passen, maar daarbij moet je een vast percentage geven. Dus brightness=40 of brightness=80.

Welk commando gebruik jij dan om steeds meer of minder te dimmen?

Als er een commando zou zijn om iets als brightness +5 of brightness -10 te doen zou het al een stuk makkelijker worden om een dimmer met een andere Shelly te bedienen.
Hoe zou je dit in één drukbeweging configureren met de i3?
Het idee was dat je dit met meerdere commando's doet. Dus bijvoorbeeld shortpush = toggle, 2 keer short = 40%, 3 keer short = 80%, long = 100% etc. Dat werkt dus alleen met vaste presets, je kan dan niet zelf iets meer of minder dimmen.
Extra info & mogelijkheden van Toggle/Momentary-functionaliteit kun je in de Shelly i3 Guide kijken. Pagina 2, onder het kopje Actions.
Ja, maar daar staat de mogelijkheid die jij zegt te gebruiken dus niet bij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdrazar
JeroenE schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:58:
[...]
Maar dat snap ik dus niet.

Wellicht omdat ik geen i3 heb en daarom de web interface niet kan zien. Maar je kan dus blijkbaar een URL instellen die continu gestuurd blijft worden als je een knop indrukt?

Hoe stuur je dan de dimmer aan? Ik weet niet beter dan dat je een commando kan geven om aan te gaan (turn=on), maar daarbij veranderd de dim instelling niet. Je hebt wel andere commando's om de dim instelling aan te passen, maar daarbij moet je een vast percentage geven. Dus brightness=40 of brightness=80.

Welk commando gebruik jij dan om steeds meer of minder te dimmen?

Als er een commando zou zijn om iets als brightness +5 of brightness -10 te doen zou het al een stuk makkelijker worden om een dimmer met een andere Shelly te bedienen.

[...]
Het idee was dat je dit met meerdere commando's doet. Dus bijvoorbeeld shortpush = toggle, 2 keer short = 40%, 3 keer short = 80%, long = 100% etc. Dat werkt dus alleen met vaste presets, je kan dan niet zelf iets meer of minder dimmen.

[...]
Ja, maar daar staat de mogelijkheid die jij zegt te gebruiken dus niet bij :P
Precies dat ja. Zolang de i3 de status AAN heeft (dus knop ingedrukt houden) blijft hij het volgende commando naar de Dimmer 2 sturen.
code:
1
http://192.168.xxx.xx/light/0?dim=up

Dan increment hij inderdaad de helderheid in kleine stapjes (per 1%?, het gaat in ieder geval net zo vloeiend als een normale Dimmer).
Als je de pulksdrukker weer loslaat registreert de i3 dat en stuurt het volgende signaal naar de Dimmer.
code:
1
http://192.168.xxx.xx/light/0?dim=stop

Dit creëert dus Dimming, en goed ook, maar je verliest alle overige functionaliteit die je hebt bij een Momentary-configuratie. zie ook afbeelding van de i3-interface. Er zijn overigens nog meer van dit soort commando's, die vind je o.a. hier op het Shelly-forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qxgTrljUg38bnv3WRYHq7D_ozg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FTrZlYvrz4bW2wI2xAUM5y41.png?f=fotoalbum_large

Met omhoog dimmen gaat de lamp ook vanzelf aan, nu nog iets verzinnen waarmee je met short-click kan uischakelen.

EDIT: ter verduidelijking, xxx.xx in het IP-adres moet je vervangen voor het specifieke IP van jouw Shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cdrazar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:53:
Precies dat ja. Zolang de i3 de status AAN heeft (dus knop ingedrukt houden) blijft hij het volgende commando naar de Dimmer 2 sturen.
Aha, dat commando kende ik niet (staat niet in de "officiële" documentatie). De i3 blijft dit commando niet versturen trouwens, het is gewoon de dimmer die steeds harder blijft gaat tot je een stop commando stuurt (of hij op 100% komt). Andersom naar beneden is dat ook zo, alleen dan blijft hij dus op 1% hangen.

Je kan dat gewoon zelf uitproberen door die URL in je browser in te geven of met een tooltje als cUrl op de command line uit te voeren.

Het biedt wel mogelijkheden, inderdaad. Ik denk dat ik er nog eens over na ga denken of dat handiger kan zijn. Ik heb nog wel een 2,5 liggen, misschien dat ik daar nog eens wat mee kan proberen; al heb ik dan natuurlijk hetzelfde probleem met uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealHeiny
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-05 11:57
Hallo,

Ik heb ook een vraag over de shelly dimmer 2.
Ik heb wandlampen laten plaatsen, maar daar zit geen schakeldraad naar toe. Dus allen L N en Aarde.
Achter al deze wandlampjes heb ik een shelly 2 dimmer gezet en dat werkt perfect, want ik kan ze bedienen met de Shelly app.

Nu de kant waar het mij echt om gaat:
Om de lampen aan en uit te zetten wil ik graag een draaidimmer (dus geen schakelaars) gebruiken, het liefst 1 waarbij ik direct via WIFI commando's kan sturen naar de shelly dimmers. En dan als frontje gewoon de GIRA draaiknop.
Als alternatief zou ik home assistant kunnen gebruiken welke ik nu heb draaien op een raspberry pi 3B. Daar heb ik een beetje mee gespeeld, maar ik ben er nog geen echte pro in.

Wat zou voor mij de beste optie zijn, want ik heb het nog niet echt gevonden. Zijn de Indinio WIFI draaidimmers hiervoor geschikt? Of zit je dan ook weer vast aan hun app? En werkt dat i.c.m. Shelly bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RealHeiny In theorie zou dit via Home Assistant wel kunnen werken. Die kan dan de stand van de draaidimmer ontvangen en dit gebruiken om de Shelly aan te sturen.

Of het echt werkt weet ik niet, in de summiere handleiding die ik kon vinden met Google staat helemaal niet uitgelegd wat die dimmer nu precies kan op dat gebied, anders dan aangestuurd worden met een app of Google Home / Alexa.

Ze heten blijkbaar ook Idinio en niet Indinio ;)

• hcmorg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 16:13
Goedenavond,

Buiten heb ik acht stuks led dimbare lampen hangen waar ik graag een shelly dimmer 2 op aan wil sluiten.

Specificaties van de led-lampen (driver):
input: AC85-265V 50/60Hz (4-7W)
Output: DC12-25V /250mA+- 5%

Aangezien er bij de specificaties van de shelly dimmer 2 het volgende staat: “Dimmable led: 50-200VA” ben ik er niet zeker van.

Hopelijk heeft hier iemand een antwoord op.
@hcmorg Tja, de lampen zijn blijkbaar 4 tot 7 W. Als je dat keer 8 doet zit je op 32 of 56.

Ik heb er ook minder aan hangen en het werkt bij mij gelukkig wel. Er is 1 plek waar de lampen wel gaan knipperen als ik de dimmer "te laag" zet. Op een andere plek heb ik sinds kort twee halogeen lampen vervangen door LED (want er was 1 halogeen lamp stuk gegaan). Die doen het wel, maar eens in de zoveel tijd flikkert er iets. Dus ik denk dat daar de belasting ook te laag is, maar niet voldoende om continu te knipperen. 1 led en 1 halogeen zag er qua kleurcombinatie weer niet uit. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen of genoegen nemen met hoe het nu is.

Edit: wat ik dus probeerde te zeggen is dat de enige goede test is om het te proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 16-09-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hcmorg Zelf zou ik er niet zo bang voor zijn met 8 stuks. Want Shelly schrijft namelijk "Dimmable LED 50-200VA / 10W – 200W". En het vermogen van je lampen is ook in Watt gegeven. 8 x 4W = 32W, dat is ruim meer dan 10W. Maar @JeroenE heeft gelijk, enige methode is testen.

@JeroenE Anders een bypass erbij gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10-2024
Is bekent of de Shelly Dimmer 2 minder geschikt is voor bepaalde soort lampen?
In het verleden gingen sommige LED lampen flikkeren omdat de fase afsnijding (?) anders was dan de dimmer zelf.
Lees bij deze dimmer dat er opgepast moet worden bij ECO halogeenlampen en het niet werkt met Calex ledverlichting.

Zijn er meer ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
RealHeiny schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:18:
Hallo,

Ik heb ook een vraag over de shelly dimmer 2.
Ik heb wandlampen laten plaatsen, maar daar zit geen schakeldraad naar toe. Dus allen L N en Aarde.
Achter al deze wandlampjes heb ik een shelly 2 dimmer gezet en dat werkt perfect, want ik kan ze bedienen met de Shelly app.

Nu de kant waar het mij echt om gaat:
Om de lampen aan en uit te zetten wil ik graag een draaidimmer (dus geen schakelaars) gebruiken, het liefst 1 waarbij ik direct via WIFI commando's kan sturen naar de shelly dimmers. En dan als frontje gewoon de GIRA draaiknop.
Als alternatief zou ik home assistant kunnen gebruiken welke ik nu heb draaien op een raspberry pi 3B. Daar heb ik een beetje mee gespeeld, maar ik ben er nog geen echte pro in.

Wat zou voor mij de beste optie zijn, want ik heb het nog niet echt gevonden. Zijn de Indinio WIFI draaidimmers hiervoor geschikt? Of zit je dan ook weer vast aan hun app? En werkt dat i.c.m. Shelly bijvoorbeeld?
Als je Homey gebruikt (maar kan ws ook met HA) kun je met een tweede Shelly dimmer of Shelly i3 ook dimmen met een HTTP instructie, dan bedien je je eigenlijke dimmer dus met een pulsschakelaar en een andere (ik denk zelfs dat het wel met een Shelly 1 ook kan, daar kun je ook een longpush mee registeren)

http://192.168.1.220/light/0?dim=cycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatr0z
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 09:05
Vraagje. Ik heb al een led snoer liggen wat op 230V werkt. Bijbehorende voeding zet 230V AC om in 230V DC.

Klopt het dat ik deze niet moet aansluiten met RGBW2? Werkt een Shelly Dimmer 2 hier dan wel op?
Ik ben me aan het inlezen over TRIAC, PWM, RC en RL maar kom er niet uit op deze combinatie gaat werken...

En sluit ik het dan als volgt aan, of anders?
code:
1
[230V AC]<-->netvoeding<-->[230V DC]<-->Shell Dimmer<-->LED strip

Update: De fabrikant van de led strip geeft aan dat de eigen dimmer werkt met trailing edge fase afsnijding.

[ Voor 8% gewijzigd door Xatr0z op 16-11-2021 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Xatr0z Ze zijn niet erg scheutig met de informatie, ze willen liefst dat je gewoon alles bij hun haalt. De Shelly RGBW gaat inderdaad niet werken daar er echt 230Vac naar de strip moet.

Shelly Dimmer zou je kunnen proberen maar eigenlijk te weinig info om zeker te weten of het werkt. Maar is zeker niet geschikt voor de volle 50m. Daar de Shelly Dimmer 2 maar 150VA doet. Met een slag om de arm zou dat max zo'n 20m zijn. Deze doe je dan gewoon voor de stekker. Je zou ze kunnen vragen of de strip ook werkt met een klassieke dimmer. Zo ja, dan is de Shelly ook toe te passen. Zo nee, try at own risk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xatr0z Ik heb er weinig verstand van, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit daadwerkelijk een 1000W DC voeding is. Dat kastje is nauwelijks groter dan de stekker zelf! De lader van mijn telefoon is groter en daar komt echt geen kW uit.

Volgens mij is of de informatie of het plaatje niet correct. Of misschien wel allebei. Ik snap ook niet hoe je een DC voeding zou moeten aansluiten op een LED-snoer waar bij staat dat je die met AC moet aansluiten.

Maar wat @Septillion zegt ben ik het wel mee eens. Als het al werkt is het met een normale dimmer, maar dan niet voor de hele lichtslang. Of het echt werkt weet je pas als je het probeert. Je kan de Shelly dimmer instellen op trailing of leading edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-03 09:00
Ik gebruik de shelly dimmer 2 nu al een tijdje, maar loop steeds tegen een niet-lineaire dimming range aan, en een andere waarden bij herstart. Wellicht zijn de problemen met elkaar verbonden. Heb het met de stock firmware en met de custom firmware.

Met het niet lineair dimmen bedoel ik dat wanneer ik de dimmer 10% hoger zet, de lichtsterkte nauwelijks toeneemt tussen 0 en zeg 30%. Dan vanaf 30% tot 40% is er veel verschil per % te zien, en vanaf 50% lijkt hij al op maximale sterkte en komt er tot 100% geen verschil meer in. Heb calibratieroutine gedraaid op stock firmware, en heb zitten klooien met minimum en maximum dimbereik op Tasmota, maar beide geen resultaat. Het zou misschien te maken kunnen hebben met het feit dat ik 3 peertjes (parallel) op de dimmer staan, en hij er 1 verwacht o.i.d.

Het andere probleem wat ik heb is dat er bij het uit en aan zetten een andere lichtsterkte komt. Dat merk je vooral als je bijvoorbeeld vanaf 50% in kleine stapjes naar beneden gaat tot zeg 30%. Dan is er nauwelijks verschil in lichtsterkte, maar zet je hem (al is het maar kort) uit en weer aan (dus springt ie weer naar 30%) dan komt er ineens veel minder licht uit.

Het gaat om een shelly dimmer 2, geen bypass weerstand, aangesloten op neutral, en heb er 3 Philips 8W 2200K 630lm peertjes aan hangen.

Herkend iemand iets van heel dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chiwn Is het led? Daarbij vind ik ook al vaak dat het dimmen niet zo mooi gaat als bij een ouderwetse gloeilamp. Dat ligt denk ik meer aan aan de led dan aan de dimmer.

Met leds moet er in de lamp zelf ook iets zitten wat aan dimmen kan doen. Anders dan bij gloeilampen kan je niet zo maar iedere led dimmen. Dus wellicht zit daar ook (gedeeltelijk?) de oorzaak.

Werkt het wel beter op een ouderwetse dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
@JeroenE Het is led inderdaad! Het zijn wel dimbare led lampen. Voorheen zaten ze op een niet-slimme dimmer. Het is al even geleden, maar volgens mij waren er toen niet dezelfde soort problemen - ging het dimmen gewoon goed.

Ik zal eens de andere peertjes eruit draaien zodat er nog maar 1 dimmer op 1 lamp zit, opnieuw kalibreren en kijken of dat verschil maakt.

Wat ik ook merk met die Shelly dimmers is dat de lampen zo ineens naar een andere dimstand kunnen verspringen, door een dipje in het net of iets dergelijks. Maar ze herstellen daar niet van. Dus het is dan ineens een stukje donkerder of een stukje lichter in huis. Herkent iemand dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chiwn Minder ledlampen maakt het meestal juist erger. Er moet een soort minimum verbruik zijn anders kan de Shelly niet goed dimmen.

Heb je misschien (per ongeluk) de nachtstand ingesteld? Dan gaat het licht vanzelf zachter of harder, maar dat is dan niet echt spontaan op verschillende tijden.

Heb je nog iets als een domotica controller die je lampen kan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Chrisje1983 Meerdere lampen parallel is geen probleem. Afgezien van te veel load kan het ook niets doen.

Maar alles staat of valt bij de kwaliteit van de lamp. En zolang het niet een van de bekendere merken is (oa Philips, Osram, Ikea) heb ik daar in de regel erg weinig vertrouwen in / weinig positieve ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
@JeroenE hmm dat is gek, dan kan het inderdaad niet echt aan meerdere lampen liggen. Ik zal nog eens dubbel checken of die nachtstand aan staat.
Alles wordt aangestuurd via Home Assistant, dus zal daar de log van bekijken wanneer het weer gebeurt. Dat moet daar dan in te zien zijn.

@Septillion volgens mij was die reactie op mij bedoeld, maar ik heb dus best prijzige Philips lampen er in zitten. De exacte productcode krijg ik niet meer terug gevonden, maar ze zijn bijna gelijk aan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:03
JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:22:
[...]
@silty was het wel van plan, maar ik heb er niets meer over gelezen. Zie silty in "Shelly dimmer module"
Weet iemand hier al of de Jung 531-41 U toch compatible is met de Jung AS500 range? Ik kan het helaas niet terugvinden in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bashy Of je koopt er 1 om te proberen? Alleen is het dan wel fijn als jij het dan wel laat weten of het past (of niet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
Bashy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:50:
[...]

Weet iemand hier al of de Jung 531-41 U toch compatible is met de Jung AS500 range? Ik kan het helaas niet terugvinden in deze thread.
Ja, ik heb deze combinatie veelvuldig met verschillende Shellies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
Ik wil deze Shelly Dimmer gebruiken voor een aantal keukenspots, zocht een vierkant opbouwmodel en maar een gevonden. Afhankelijk van het aantal worden deze spots geleverd met LED-drivers:
  • MRM-6-12-300-1 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 1 1
  • HEP-10-300-3 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 2 3
  • HEP-15-300-4 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 4 4
  • HEP-20-300-6 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 5 6
Hierbij wordt een Schumann muur led-dimmer geadviseerd:
  • Model: WD-Led-v3
  • Vermogen: 3-100W RL-led
Informatie over de LEDs is minimaal. Voor de driver met ingebouwde dimmer kreeg ik de info:constant-current: 300mA - voltage output range: 8 - 55 VDC
Is de Shelly geschikt of wat zijn de valkuilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
wj4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:22:
Ik wil deze Shelly Dimmer gebruiken voor een aantal keukenspots, zocht een vierkant opbouwmodel en maar een gevonden. Afhankelijk van het aantal worden deze spots geleverd met LED-drivers:
  • MRM-6-12-300-1 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 1 1
  • HEP-10-300-3 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 2 3
  • HEP-15-300-4 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 4 4
  • HEP-20-300-6 dimbaar d.m.v. LED-muurdimmer 5 6
Hierbij wordt een Schumann muur led-dimmer geadviseerd:
  • Model: WD-Led-v3
  • Vermogen: 3-100W RL-led
Informatie over de LEDs is minimaal. Voor de driver met ingebouwde dimmer kreeg ik de info:constant-current: 300mA - voltage output range: 8 - 55 VDC
Is de Shelly geschikt of wat zijn de valkuilen?
Ik snap niet wat je uiteindelijke gewenste configuratie is, maar ik weet wel dat je een Shelly Dimmer niet en LED driver moet laten aansturen. Een andere Tweaker had hierdoor bijna brand gekregen (kan desbetreffende forum post ff niet vinden). Een Shelly Dimmer (2) moet direct de lamp aansturen met 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
cdrazar schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:06:
[...]

Ik snap niet wat je uiteindelijke gewenste configuratie is, maar ik weet wel dat je een Shelly Dimmer niet en LED driver moet laten aansturen. Een andere Tweaker had hierdoor bijna brand gekregen (kan desbetreffende forum post ff niet vinden). Een Shelly Dimmer (2) moet direct de lamp aansturen met 230V.
Sorry dat ik hierin onduidelijk was; De voorgeschreven LED dimmer wil ik vervangen door een Shelly Dimmer:
Schumann -> HEP-10-300-3 -> 3 spots Lanesto Capri
Shelly Dimmer -> HEP-10-300-3 -> 3 spots Lanesto Capri

Overigens is een andere optie bij deze spots een gecombineerde dimmer/driver die met een sensor wordt aangestuurd, een van de sensors-mogelijkheden is een zigbee variant.

Kortom ik was mij al van bewust dat combinaties tussen externe dimmers en LED-drivers al problematisch zijn en vroeg me af hoe de combinatie met een Shelly Dimmer zou zijn. Je antwoord is duidelijk en helaas weinig hoopgevend voor deze optie. Bedankt voot je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
wj4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:04:
[...]

Sorry dat ik hierin onduidelijk was; De voorgeschreven LED dimmer wil ik vervangen door een Shelly Dimmer:
Schumann -> HEP-10-300-3 -> 3 spots Lanesto Capri
Shelly Dimmer -> HEP-10-300-3 -> 3 spots Lanesto Capri

Overigens is een andere optie bij deze spots een gecombineerde dimmer/driver die met een sensor wordt aangestuurd, een van de sensors-mogelijkheden is een zigbee variant.

Kortom ik was mij al van bewust dat combinaties tussen externe dimmers en LED-drivers al problematisch zijn en vroeg me af hoe de combinatie met een Shelly Dimmer zou zijn. Je antwoord is duidelijk en helaas weinig hoopgevend voor deze optie. Bedankt voot je reactie.
Dan zou de kortste klap misschien die Zigbee-variant zijn, als die dan ook leuk samenwerkt met je wandcontact-schakelaars. Die Zigbee-variant kan je dan ook toevoegen aan Home Assistant en dan heb je waarschijnlijk volledige controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
cdrazar schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:15:
[...]

Dan zou de kortste klap misschien die Zigbee-variant zijn, als die dan ook leuk samenwerkt met je wandcontact-schakelaars. Die Zigbee-variant kan je dan ook toevoegen aan Home Assistant en dan heb je waarschijnlijk volledige controle.
Helaas is hier weer onduidelijk of deze driver/dimmer (MRP-20-300-5) ook de mogelijkheid heeft tot pulsschakeling, (vaak zie ik wel deze mogelijkheid bij lose driver/dimmers maar) deze informatie moet ik (nog) lospeuteren bij de leverancier. Bediening hier zien ze liever via de Philips Hue dimmer-switch en bridge.

Overigens is Zigbee nog een onontgonnen gebied voor mij en werk ik met Openhab.
Maar nu drijven we te ver af van het orginele topic (sorry hiervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-05 20:13
Ik heb een shelly dimmer 2 aangesloten op een simpele wipschakelaar. Nu wil ik de wipschakelaar gewoon als een aan/uit schakelaar gebruiken (dus niet 1x indrukken voor aan, 2x voor etc). Ik heb alle button modes geprobeerd maar ik krijg het standaard vol aan/uit gedrag niet voor elkaar.. Wat mis ik ?

Ik heb nu button type : "One button mode" ingesteld en dan gebeurd er niets. Ik heb ook al een calibration uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
vortexnl1982 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:36:
Ik heb een shelly dimmer 2 aangesloten op een simpele wipschakelaar. Nu wil ik de wipschakelaar gewoon als een aan/uit schakelaar gebruiken (dus niet 1x indrukken voor aan, 2x voor etc). Ik heb alle button modes geprobeerd maar ik krijg het standaard vol aan/uit gedrag niet voor elkaar.. Wat mis ik ?

Ik heb nu button type : "One button mode" ingesteld en dan gebeurd er niets. Ik heb ook al een calibration uitgevoerd.
Je moet wss je Shelly dimmer instellen als Toggle switch ipv momentary, vervolgens kun je jouw klassieke (Toggle) wip schakelaar instellen als edge switch.

Dan krijg je jouw gewenste gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
cdrazar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Je moet wss je Shelly dimmer instellen als Toggle switch ipv momentary, vervolgens kun je jouw klassieke (Toggle) wip schakelaar instellen als edge switch.

Dan krijg je jouw gewenste gedrag
Ik heb de volgende button types. Zoals je ziet staat er geen momentary :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ThwPGxb/Screenshot-2022-03-04-22-12-56-455-allterco-bg-shelly.jpg

Of moet ik dan bij een andere optie kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdrazar
vortexnl1982 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Ik heb de volgende button types. Zoals je ziet staat er geen momentary :

[Afbeelding]

Of moet ik dan bij een andere optie kijken?
Ah dat zit nu bij elkaar zie ik in jouw screenshot. Als je nu Toggle single switch kiest moet het goed gaan (of Edged als dat beter past). De overige opties zijn eigenlijk momentary, maar dat staat er niet bij,.dus dat.kin je even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
cdrazar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 01:27:
[...]

Ah dat zit nu bij elkaar zie ik in jouw screenshot. Als je nu Toggle single switch kiest moet het goed gaan (of Edged als dat beter past). De overige opties zijn eigenlijk momentary, maar dat staat er niet bij,.dus dat.kin je even vergeten.
Als ik toggled switch kies gebeurd er niks. Ik heb de schakelaar wel in ingang sw1 zitten, is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vortexnl1982 Hoe heb je de schakelaar precies aangesloten? Je moet aan de ene kant van de schakelaar de L hebben zitten (bruine draad) en aan de andere kant moet die naar SW1 gaan.

Kan je de lamp wel uit/aan doen via de web interface of de Shelly app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
JeroenE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:27:
@vortexnl1982 Hoe heb je de schakelaar precies aangesloten? Je moet aan de ene kant van de schakelaar de L hebben zitten (bruine draad) en aan de andere kant moet die naar SW1 gaan.

Kan je de lamp wel uit/aan doen via de web interface of de Shelly app?
Hij zit zo :

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/304955/files/375177703/1000x640x2/shelly-shelly-dimmer-2-wifi-inbouw-schakelaar-dimm.jpg
Ik kan de lamp wel aan doen via de app.

Ik heb alles losgehaald en fysiek zit het nu zo :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TTq9nhW/IMG-20220306-171612.jpg

Ik heb nu dat de wipschakelaar nog steeds niet reageert. Ik kan ook nergens zien of er een input hoog ofzo komt als ik de stand van de schakelaar wissel.

Ik heb nu ook dat als ik via de app de lamp aan zet de lamp na een aantal seconden vanzelf uit gaat :?

[ Voor 29% gewijzigd door vortexnl1982 op 06-03-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vortexnl1982 Ik heb het net geprobeerd en bij mij werkt dit prima. Het is wel zo dat je met de schakelaar dan enkel aan/uit kan doen, er wordt niet daadwerkelijk gedimd. Schakelaar aan = lamp aan, schakelaar uit = lamp uit. De dim-instelling moet je met de app/web/domotica controller aanpassen.

Wellicht is je Shelly stuk? Of misschien zit de schakelaar anders in elkaar dan je denkt? Kan je de schakelaar door meten of die wel de uitgangen schakelt die jij hebt gebruikt?

Edit: als je lamp niet goed reageert kan het ook zijn dat de calibration nog niet goed is, maar die had je al gedaan toch?

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenE op 07-03-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vortexnl1982 Vaak zitten de contacten die naar elkaar schakelen niet aan dezelfde kant van de schakelaar. zou dus even kijken of je de schakelaar juist hebt zitten.

Daarnaast nog een belangrijk punt, die lasklemmen zijn met een reden transparant. Dat is zodat je kunt zien of de draden ver genoeg ingestoken zijn omdat het anders niet veilig is ( /spec niet gegarandeerd kan worden). Bij jou zijn ze duidelijk niet ver genoeg ingestoken. Even er verder in drukken en indien nodig langer strippen. Hoe lang een draad gestript dient te zijn staat er ook op aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een Shelly dimmer 2 die tot vandaag goed werkte (sinds een maand of 6 denk ik), maar vandaag was hij ineens verdwenen (uit Homey in dit geval).

D.w.z; ik zag op mijn laptop ineens een Shelly-dimmer wifi, dus er was er één in de verkeerde stand geschoten. Ik verbond met 192.168.33.1 en zo kwam ik erachter welke het was (even aan/uit via het webUI)

Blijkbaar is hij alle settings vergeten, want hij stond in fabrieksinstellingen.

Nu wil ik hem opnieuw terugzetten naar waar hij op ingesteld stond, maar als ik heb op mijn wifi netwerk instel zie ik hem daarna niet terug in mijn wifi devices.
Ik heb al een nieuwe factory reset gedaan (reset button >10sec), maar het blijft hetzelfde.

Als hij "draait" dan brand de statusled enkele seconden met een korte onderbreking, dus aaaaaaan-uit-aaaaaan-uit maar ik kan nergens vinden wat de statusled allemaal aangeeft bij zo'n Shelly.

Wat kan ik doen?

edit: na nog een fabrieksreset is hij weer verbonden. Als iemand nog wat info heeft over die statusled hou ik me aanbevolen

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 25-04-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:24

Mickey77

Allround ICT-er

Hallo ik ben een newbie en ben bezig met mijn eerste test, met een shelly dimmer 2. Mijn einddoel is om een plafondlamp op vaste tijdstippen bepaalde percentages te geven. Als dat lukt, dan hoef ik die niet perse met een app te bedienen. Maar als test probeer ik nu met mijn telefoon een burolamp te dimmen. Dat lukt helaas maar voor de helft. Ik hoop dat iemand mijn situatie herkent.

Ik heb de draden aangesloten (fig. 1 maar zonder externe schakelaar) en de burolamp werkt op halve kracht. Dat is niet gek, de dimmer staat vast op een percentage lager dan 100%. Ik heb op mijn android telefoon (v10) de app geïnstalleerd (v 5.1.27), een room gemaakt en het is mij gelukt om de device te vinden via wifi. Ik kan connecten, de app geeft daarna netjes de melding "Device included". Ik kan twee codes zien "Shelleydimmer2-C45etc" en "C6:5B:etc". Die laatste is wellicht het fysieke adres, maat ik zie geen IP adres.

Maar als ik in de app vervolgens probeer een naam in te stellen, toewijzen aan de huiskamer, plaatje kies en bevestig, dan loop ik vast. Ik zie de melding "Loading...", een zandloper en in kleine letters "Setting up Shelley burolamp". Dan blijft dat heel lang draaien, maar er gebeurt niets. Als ik na meer dan 10 min de app afsluit en opnieuw opstart, staat de device niet in de woonkamer, niet bij hidden, nergens. Als ik de dimmer opnieuw wil toevoegen, dan kan de app de dimmer niet meer vinden. Dus hij is wel min of meer 'bezet'.

Wat heb ik geprobeerd? Ik heb gereset door de stroom er 5x af te halen en dan kan de app hem weer vinden. Zelfde codes. Maar ook nu kan ik die laatste stap niet doen. Doe ik iets fout, is mijn telefoon te oud, is de app buggy...? Ik zou ook wel via mijn Win10 laptop willen werken, als ik mijn Synology NAS niet kan vinden dan kan de DSAssistant dat wel. Is er zo een programmaatje voor Shelley, voor Win10?

Wellicht dat ik uiteindelijk bij HA uit kom, als ik er niet uit kom dan zou dat mijn volgende stap zijn. Maar om te leren hoe dingen werken, zou ik graag deze setup werkend krijgen. Maar dan moet ik weten waarom het proces niet wordt voltooid. Iemand een idee? Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Om goed te kunnen dimmen ga je sowieso moeten calibratie laten lopen.
Problemen om toe te voegen aan Shelly app herken ik niet, dus daar kan ik niet mee helpen. Je kan eventueel direct met de lokale wifi van de Shelly verbinden voor hij aan de app verbonden is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42

Q-bone

Dusss...

Shelly dimmer 1 vs 2

In huis hebben wij meerdere dimmer 1 modules, onlangs dimmer 2 er bij gekocht, echter ik krijg met geen mogelijkheid de dimmer 2 werkende als een dimmer 1.

De instellingen zijn allemaal exact gelijk

Fade in en fade out zijn totaal anders, dimmen werkt niet, alleen aan en uit (helderheid aanpassen moet dus in de app).

Iemand nog ideeën? Lampen zijn exact hetzelfde, betreft een 1 button momentary switch.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_wim
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-08-2022
Ik ben helemaal nieuw ivm Shelly maar vind het wel veelbelovend.
Nu zit ik me dus wat in te lezen en komt de vraag/bedenking :

Mijn verlichting is met teleruptors (impulsrelais) opgebouwd op 12/24V AC.

Ik vermoed van niet, maar zou graag bevestiging krijgen :
Kan ik mijn dimbare leds (6x5W op 230V) dan via deze 12/24 lijn dimmen?
Door ergens een configuratie aan te passen of iets dergelijks?

Met dank
Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:12
Sinds vandaag heb ik ook een Shelly Dimmer 2. Ik heb deze aangesloten zonder nuldraad en nog zonder switch.
Ik krijg de Shelly alleen niet goed gekoppeld. Wanneer ik hem aan zet, zie ik het SSID wel, maar connecten is onmogelijk. Totaal is het me gelukt om 1x lokaal te connecten, voor zeer korte duur (dus niet eens de mogelijkheid gekregen om de web based pagina te bezoeken). Wanneer ik eerst een static ip instel (.33.2) werkt het helaas ook niet. Ik krijg gewoon geen connectie meer met de Shelly.
In de app zie ik de Shelly dus ook wel verschijnen om te pairen, maar connecten lukt vervolgens niet.

Detail: Wanneer de Shelly zijn SSID uit zendt (eerste 3 min na booten) gaan mijn lampen steeds random fel/zacht. Geen idee of dit standaard is.

Wie kan me uit de brand helpen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sandert98 op 31-08-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-04 22:57
Ik heb een vraag ten aanzien van de shelly Dimmer. Ik overweeg deze achter een wip schakelaar te zetten. Reden is dat het een dubbele schakelaar is waarbij 1 schakelaar spots aanstuurt en de andere schakelaar de lamp boven de keukentafel. Een pulsschakelsse lukt hier dus niet. Alleen de spots moeten gedimt kunnen worden. Vaak stel ik de spots op 1 stand in. Deze hoef ik niet perse iedere keer te kunnen dimmen. Vraag is nu onthoud de shelly zijn laatste stand of begint de lamp iedere keer op 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
Hij onthoudt zijn laatste stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@F!sher Je kan best de schakelaar aan de ingang van de dimmer gebruiken, werkt perfect en de Shelly blijft bereikbaar; zo kan je hem aansturen met je smartphone; of kan je er een schema in steken dat ie op bepaalde uren een andere dimstand heeft (gebruik ik thuis, tussen 22u en 6u licht inschakelen is dimstand 1%, dan ben je niet verblind als je 's nachts iets zoekt; buiten die uren is het gewoon wat vooraf ingesteld was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@F!sher Alternatieve, maar wel duurdere oplossing: ga je lamp ook schakelen met een Shelly (hoeft natuurlijk geen dimmer te zijn) en installeer een dubbele pulsschakelaar om ze apart te te kunnen bedienen.

Als beide modules niet in je inbouwdoos passen dan kan je kijken of je 1 (of beide) modules in de buurt van je lamp/spots kan plaatsen. Wellicht heb je genoeg ruimte in de armaturen om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-04 22:57
Dank allemaal voor jullie reactie. Ga het eerst proberen met een. Mis ik de dimfunctie op de schakelaar dan ga ik zeker @JeroenE zijn optie overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 08:52
Weet iemand of het mogelijk is om de Shelly dimmer 2 aan te sluiten op 2 pulsdrukkers (1 op sw1 de andere op sw2) en dan met beide pulsdrukkers hetzelfde gedrag: 1 keer drukken is aan, inhouden is dimmen of feller. Ik wil dus niet met 1 pulsdrukker dimmen en de ander feller. Ik heb nu een standaard wisselschakeling tussen 2 wip schakelaars maar blijkt dat de dimmer gebruiken met 2 schakelpunten lastiger is dan ik dacht...(Waarbij je de schakelaars ook kunt gebruiken om te dimmen en niet alleen de app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@copywrong1982 Waarom de twee pulsdrukkers dan niet gewoon parallel op dezelfde ingang? Dat is nu juist een voordeel van pulsdrukkers dat parallel mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 08:52
Septillion schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:27:
@copywrong1982 Waarom de twee pulsdrukkers dan niet gewoon parallel op dezelfde ingang? Dat is nu juist een voordeel van pulsdrukkers dat parallel mogelijk is :)
Dat had ik me zojuist ook al bedacht :). Lijkt ook te werken, maar op een of andere manier dimt ie nu maar op 1 van de 2 pulsdrukkers, de andere alleen aan en uit, heel raar. Maar wellicht dat ik de Shelly dimmer ff moet resetten, want hij is ook niet meer bereikbaar via bluetooth of wifi nu.

Calibratie ging prima, daarna ging ie van wifi af en niet meer gezien. Aan/uit werkt dus prima met 2 pulsdrukkers parallel op sw1, alleen dimmen maar op 1 van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woute_rjansen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 22:33
Weet iemand of het mogelijk is om één dimmer een tweede dimmer te laten volgen?

Ik heb meerdere lampen aan een 1 fase rail hangen. De lampen zijn allemaal voorzien van een Shelly dimmer 2.
Deze worden middels home assistant met een Shelly i4 i.c.m. drukschakelaars bediend.

Ik vind geen slave mode oid in de settings van Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:37

jeroenathome

Een regel tekst

Kan het niet via home assistent? Lees de % waarde van dimmer 1 uit en stuur deze waarde naar dimmer 2.

Naar mijn weten is dit niet direct mogelijk.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woute_rjansen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 22:33
Gevonden, thanks!

blueprint:
name: Link On/Off State of Multiple Devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:30

Nark0tiX

Software Engineer

cdrazar schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:06:
[...]

Jammer was dit juist van plan. Heb ergens spots hangen waar ik helaas niet bij de driver kan. Die ligt wss ergens in verlaagd plafond.

Wat is het verschil met een normale dimmer Inc met dimbaar led driver zoals https://www.ecobright.nl/...12v-dc-dimbaar-0-25w.html

[ Voor 5% gewijzigd door Nark0tiX op 22-11-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:27
Medetweakers, ik heb een hulpvraag over de shelly dimmer 1. Ik heb 3 stuks laatst vervangen door shelly dimmer 2 omdat 1 shelly dimmer niet meer opstarte en 2 shelly dimmers na bepaalde tijd uitvielen. Doet dit bij iemand een belletje afgaan?

Wat extra context wat mogelijk helpt in het onderzoek waarom 3 dimmers stoppen met werken.
Ze waren allen ingebouwd in een standaard inbouwdoos achter een pulsdrukker (naast elkaar). Allen aangesloten met nuldraad. De LEDs branden als je ze stroom voedt, maar 1 van de 3 komt in zijn geheel niet meer online en reageert ook niet op de pulsdrukker. De overige 2 starten wel op, maar na een bepaalde tijd (soms al na 10 minuten) stoppen ze ermee. Je hoort ze "zoemen".

Wat dingen die ik al heb geprobeerd:
- Power cycle (via de meterkast, 10 seconden uit en daarna weer aan)
- Resetten (werkt deels, diegene die niet meer opstart reageert er in zijn geheel niet op)
- Opnieuw "pairen" met de Shelly Cloud en calibreren

Uiteindelijk vallen ze toch weer uit.

Ze voelen handwarm aan als ik ze eruit haal, dus vanuit die optiek niet iets waar ik mij zorgen over maak. Ik weet echter niet of de componenten in de behuizing warmer worden en eventueel schade hebben.

Ik vind het vrij zonde dat er 3 dimmers nu al stuk zijn. Ze hebben ca. 3 jaar gewerkt zonder noemenswaardige problemen.

Dank voor het meedenken alvast!
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste