Hij dimt zelf natuurlijk niet, want een i3 schakelt niet (heeft geen hardwarematige output). Hij kan wel inputsignaal doorsturen naar een Shelly Dimmer 2. Hiervoor moet je dus je pulsdrukker als
Toggle configureren (oftewel, gewone aan/uit switch). Hiermee verliest de i3 dus wel z'n functionaliteit voor short/long/double press etc.
Vervolgens stel je in (via URLs) dat ingedrukt houden = AAN en loslaten = UIT.
Tijdens AAN blijft -ie omhoog dimmen, en bij loslaten stopt het dimmen, oftewel: dimfunctionaliteit. Dit werkt perfect en vloeiend, net een echte dimmer. MAAR, helaas kun je dan niet meer instellen dat een
short click het licht aan/uit doet. Dit zou ik wel graag willen, zodat de i3 met precies dezelfde handeling te bedienen valt, als de Shelly Dimmer 2 zelf.
Alternatief, als je niet al te veel dim standen wil gebruiken kan je ook met de verschillende patronen vaste waardes instellen. Bijvoorbeeld 40%, 80% en 100%.
Hoe zou je dit in één drukbeweging configureren met de i3?
Ik heb een soortgelijk iets. Ik probeer dit op te lossen met een tweede Dimmer achter de schakelaar (maar dan zonder lamp aangesloten). De dimwaarde zou dan aan de eerste Dimmer doorgestuurd moeten worden. Shelly zelf kan dit helaas niet.
Als de 'extra Dimmer' alleen waarden doorstuurt, kun je hiervoor dus ook een Shelly i3 gebruiken.
In theorie zou het met Tasmota wel moeten kunnen, maar ik krijg dit niet fijn werkend. Het dimmen werkt vaker niet dan wel, en soms wil de lamp niet eens aan. Ik kan het helaas niet goed reproduceren (bovendien: weinig tijd en gebrek aan zin) dus dat maakt het niet makkelijk om het op te lossen.
Wellicht werkt mijn brein verkeerd, maar ik vind Tasmota onhandig werken en onoverzichtelijk gedocumenteerd.
Interessant, vaak voorbij horen komen, maar moet ik nog eens induiken.
Je kan ook zelf iets bouwen op basis van MQTT waardes, maar ik wil dit juist zonder nog meer externe kastjes cq domotica servers werkend hebben.
Dit wordt wel de volgende stap, alles via Home Assistant aan elkaar knopen. Eerst maar even via Shelly zelf werkend krijgen
Al met al ga ik nog even door met klooien. Ik had het idee om de 3e 'loze' input van de Shelly i3 te koppelen aan beide schakelaren en die wel als
Momentary te configureren. Kijken of ik daarmee een short press kan hijacken, waarmee ik de lamp aan/uit kan zetten.
Extra info & mogelijkheden van
Toggle/Momentary-functionaliteit kun je in
de Shelly i3 Guide kijken. Pagina 2, onder het kopje
Actions.