Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Mja, heb eerder begrepen dat je juist beter op de devices zelf een IP instelt. Vraag me niet waarom dat beter zou zijn.

Op mijn router (ZTE H369A) werkt dat overigens ook niet echt lekker om IPs in te stellen, maar ik zal t nog eens proberen

edit: net geprobeerd, mijn route wil de settings niet opslaan. Van 1tje deed ie het wel, maar als ik rechtstreeks uit de DHCP tabel een IP wil vastzetten geeft ie aan "settings saved" maar vervolgens is er niks gedaan, als ik het handmatig wil doen krijg ik een foutmelding.
Denk dat ik de route maar eens moet upgraden

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 01-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Ik heb even advies nodig. In mijn vijver heb ik een pomp van oase (https://www.toppy.nl/prod...ssic-5500-vijverpomp.html) die kan je alleen dimmen met een frequentieregelaar en dat werd toch wel een duur projectje. Dus ik ben op zoek gegaan naar een andere pomp namelijk https://www.toppy.nl/prod...erpomp-ecomax-o-6500.html zoals je op die pagina kan zien kan je deze pomp dimmen met een simpele dimmer ( https://www.toppy.nl/prod...ntrol-toerenregelaar.html ). Nu ben ik een beetje gaan zoeken hoe zon dimmer zou werken en wat ik begreep is dat ook fase aansnijding, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Ik kan deze informatie zo snel niet meer vinden maar ik ga nog op zoektocht. De shelly dimmer werkt via hetzelfde principe dus ik gister de boel aangesloten en ja hoor alles werkte maar na een paar min plof flits uit de dimmer en stop eruit.

Maak ik ergens een foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@martijnr17 Automaat/stop door had ik niet zo verwacht. Maar dat de Shelly dimmer er moeite mee zou hebben op zich wel. Vooral door de grote rode tekst in de handleiding:
SHELLY DIMMER CANNOT BE CONNECTED AND OPERATE A FAN. DOING SO MAY CAUSE DAMAGE TO THE UNIT OR FAN, INCLUDING CAUSING A FIRE!!!
En een fan is natuurlijk maar een asynchrone motor.

Aansturen van een inductieve load (zoals een motor) is vaak wat lastiger. Goeie filtering en snubbers zijn daar voor nodig en die heeft de Shelly waarschijnlijk niet.

Niet zeggende dat ik een foutje niet uitsluit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Septillion schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:58:
@martijnr17 Automaat/stop door had ik niet zo verwacht. Maar dat de Shelly dimmer er moeite mee zou hebben op zich wel. Vooral door de grote rode tekst in de handleiding:

[...]

En een fan is natuurlijk maar een asynchrone motor.

Aansturen van een inductieve load (zoals een motor) is vaak wat lastiger. Goeie filtering en snubbers zijn daar voor nodig en die heeft de Shelly waarschijnlijk niet.

Niet zeggende dat ik een foutje niet uitsluit. :+
Daar zeg je wat, de pomp is ook een asynchrone motor. Dat stukje tekst heb ik alleen nooit gezien.
Maar hoe zou die bijpassende dimmer dan werken, die is ook maar 12 euro, dus geen hoogstaande techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@martijnr17 Het is ook niet heel moeilijk. Waarschijnlijk zit daarin een dikkere triac, meer snubber en meer filter. En dat zijn dingen die ruimte innemen en wat geld kosten. Waarschijnlijk heeft Shelly ze daarom niet ingebakken.

Ik heb nooit een Shelly dimmer open gehad (heb er geen O-) ) dus kan je niet vertellen wat erin zit en hoe eventueel op te lossen. Ben alleen wel verbaast dat het de automaat eruit trok en niet alleen in rook op is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
@Septillion bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb ook een email met het verhaal naar de leverancier gestuurd maar ik ga er dan vanuit dat hun ook zullen zeggen eigen schuld en dan sloop ik hem wel open. Ben ook wel benieuwd wat er binnenin is gebeurd.

Openmaken viel wel mee. Volgens mij is er een stukje printplaat weg gebrand. ( blijken alleen 2 stukjes baan te zijn tussen L en N)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAN6Evm2SU-EtYvEZfV0btIDUjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBBUsNCp85kC9nAdj0Ikx9tT.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zit nog even goed te kijken en de dimmer heeft 3x L, in de handleiding staat dat je de middelste moet gebruiken. De printplaat is beschadigd tussen de 3e L en N ik durf niet met zekerheid te zeggen welke L ik heb gebruikt want L is L zou je denken, maar afgaande op de schroeven heb ik wel de middelste gebruikt.

En na wat poets werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZaWYFoqnpCiu3r5SyCcgOQ3icc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w98U6JKL1Oa96x75kH7Pt0wU.jpg?f=fotoalbum_large
Ga maar proberen de L en N opnieuw te solderen en kijken wat ie doet.

Printplaatje goed bekeken maar er is ook nog een weerstand doorgebrand en joost mag weten wat nog meer. Iemand een idee hoe ik anders die pomp kan aansturen via een dimmer die ik via mqqt kan aansturen?

[ Voor 89% gewijzigd door martijnr17 op 14-10-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb ook een Shelly dimmer 2 met problemen.

Gisteren geleverd gekregen. Vanmiddag aangesloten op een plek waar ik de boel nog netjes moet maken, dus de Shelly hing buiten de wand aan een paar draden. Dus alles zonder "spanning" (druk).

Aangesloten aan een lamp (6w led), opgenomen in het netwerk, vast IP toegewezen via mijn Unify router, opgenomen in mijn Homey en alles werkte, licht brandde (gedimd als ik me niet vergis, niet op 100%). Na een half uur zag ik echter dat de lamp uit was.
In mijn router was de Shelly niet meer te zien, in Homey was ie offline.
Stroom eraf via de meterkast en weer erop: niks.

Vervolgens de Shelly gedemonteerd en alleen aan een L en N draad verbonden: toen deed ie weer wat (status-LED). Ik was weer op mijn router bezig maar na een minuut of 2 was de LED weer uit.

Sindsdien doet ie niks meer. Hij wordt wel (hand)warm en ik kan de circuits horen suizen, maar de LED brand niet er er gebeurd niks. Er staat 220v over L en N als ik op de schroeven meet.

Resetknop (1x of >10sec) doet ook niets.

Contact gehad met de leverancier, die vroeg wat voor lamp er aan zat. Bleek dat de (dimbare) led-bulb een powerfactor van 0,6 had, leverancier gaf aan dat dit r*k-lampen zijn (vanwege die lage pf)

Ik krijg gewoon een nieuwe, maar vind het toch zonde dat deze niks meer lijkt te doen. Wat kan ik er nog mee?

Is die lamp nou de boosdoener? Of was deze Shelly gewoon ruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
iemand nog een tip?

Ander iets wat ik heb gemerkt: Shelly dimmer 2 lijkt bij mij geen energieverbruik te rapporteren bij lage belasting. Het lijkt echt een SD2 ding te zijn, en voor zover ik kan nagaan wordt verbruik als 0 opgegeven onder 2,5w, met verschillende lampen.
Die branden dan vaak rond 20-40%.

Ook de statuspagina geeft dan 0,00w op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@stefijn Als hij op alleen L en N niet eens meer verbind lijkt hij me wel dood ja. Wordt me uit de handleiding alleen niet gelijk duidelijk om de >10 sec op de reset knop ook binnen de 60 sec na power on moet gebeuren. Denk het niet maar kan het altijd proberen. Als hij daarna niet zichtbaar is in AP modus lijkt hij me dood.

Lijkt me overigens sterk dat dit door de lamp kan komen. Ja, PF van 0,6 is wel ruk maar valt ook wel mee. 6W is overigens wel lager dan het minimale voor de SD2 (10W). En heb je de Shelly altijd met N aangesloten gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, altijd met N (hij heeft maar een half uurtje aangesloten gezeten).

Een Shelly dimmer (2) heeft toch geen minimale belasting? Dat speelt toch alleen wanneer je geen blauwe draad aansluit?
https://shelly.cloud/know...0the%20device%20to%20work.

(m.b.t. opgave verbruik: Ik heb een aantal Shelly dimmers (niet 2) en die rapporteren prima wattages tot wel 0,0x)

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 07-12-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@stefijn Die pagina is tegenstrijdig... In de voetnoot staat inderdaad "When using the device without neutral, Shelly Dimmer 2 requires at least 10W of power consumption to operate." maar in de specsheet staat gewoon "Dimmable LED 50-200VA / 10W – 200W". Gezien de SD trailing en falling edge kan is het waarschijnlijk een mosfet driver dus dan zou geen minimale belasting wel eens kunnen kloppen. Maar het is wel beeeeetje tussen de regels doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb overigens ook andere Shelly's (zowel dimmer 2 als dimmer) die met minder dan 10w prima functioneren, dus ik denk dat t in principe gewoon kan

Heb ook al een nieuwe gekregen voor dit probleemgeval, maar t is gewoon vreemd dat ie na een half uurtje er gewoon ineens mee gestopt is en niets meer doet.
Nou ja, dan de prullenbak maar in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nu het volgende probleem: ik heb drie Shelly Dimmers (niet 2). Die draaien op versie 1.9.

Sinds enkele dagen merk ik dat deze dimmers nogal raar doen. Het begon enkele dagen geleden toen ik zag dat de gevelverlichting niet aan was: als ik hem aan wilde doen ging hij vrijwel direct weer uit, en dat gewoon consequent wel 20x achter elkaar. Zowel via Homey als via de webui

Vervolgens gekeken of het aan de flows in Homey lag, alle flows waar de dimmer in zat uitgeschakeld, maar dat maakt niets uit.

Er bleek een betaversie 1.9.3 beschikbaar: geupdate, maar na deze update kreeg ik weer een updatemelding, nu weer v1.9.0

Probleem blijft echter bestaan. Calibratie geprobeerd, zonder calibratie geprobeerd, niks werkt goed. Soms blijft ie aan, soms gaat ie continue meteen uit.

Inmiddels blijkt nu dat twee andere Shellys (ook type 1) hetzelfde - of iig vergelijkbare - probleem hebben: binnen 2 a 3 sec uitschakelen na inschakelen, onregelmatig gedrag bij dimmen. Wanneer ik er één dim, dan dimt ie vervolgens in enkele stappen (niet vloeiend) en gaat dan uit. Of er volgt een "flits" (100% aan) en gaat dan uit.
Ik kan er ook niks consequents aan ontdekken.

Alledrie hebben ze maanden (2 tot wel 8 schat ik, heb ze niet alledrie even lang in gebruik) zonder problemen gewerkt, i.c.m. Homey. Ik heb niet de indruk dat dit sinds v1.9 speelt (maar het kan zomaar zijn dat ik niet eerder heb gemerkt dat de gevelverlichting 's avonds niet aan ging omdat die altijd zeer gedimd draait)
Current version: 20201124-092620/v1.9.0@57ac4ad8
You have latest version on your device!
New BETA version: 20201202-141335/v1.9.3-rc3@50c6ab57 is available.

Iemand anders problemen met Shelly dimmer type 1?

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 09-12-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zoiets heb ik een keer met een merkloze Wifi dimmer (met Tasmota) gehad. Echt een keer de spanning eraf was de oplossing aangezien het probleem in de tweede (niet ESP) microcontroller zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stefijn Ik heb een paar Shelly dimmer 2's waar maar twee ledlampen aan zitten. Dat is minder dan 10W. Dat werkt op zich wel, tot dat je ze heel laag zet. Dan gaat het (af en toe) flikkeren. Als je hem dan iets harder zet gaat het weer goed.

Ik heb een andere waar maar 1 ledlamp op zit (wel zwaarder dan die andere met twee, maar nog steeds < 10W). Die heeft nog nooit geflikkerd. Ik heb zelf het idee dat het bij mij aan de ledlampen zelf ligt. Het is een ander formaat, andere fabrikant etc.

Je kan misschien toch eens proberen om naar oudere firmware over te stappen om te proberen of het dan wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik zal zo de groepen eens uitschakelen

@JeroenE dat is niet vergelijkbaar met mijn probleem: ze hebben gewoon maandenlang goed gewerkt, en nu ineens (sinds enkele dagen iig) willen ze gewoon niet meer aan: aan en na 2 sec uit...

Note: het is inderdaad wel zo dat sommige wat minder lekker dimmen, maar op zich heb ik aan al deze dimmers meer dan 10W aan lichten hangen (bijv 5x5w ledspots)

Hoe zet je oudere firmware op zo'n ding? Laat ik zeggen dat v1.9 sinds eind november beschikbaar is en daarvoor hebben ze altijd goed gewerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@stefijn Bij mij gaan ze niet uit/aan/uit/aan dus het is niet helemaal hetzelfde.

Je moet maar 1 dingen weten om oude firmware op je Shelly te zetten en dat is het ip adres van die Shelly. Dan ga je in een browser naar
code:
1
http://ip-adres-je-shelly/settings
Als je een moderne browser hebt krijg je een lijst van allemaal velden met waardes te zien. Het begint met device en daaronder type. De waarde daarvan moet je even goed onthouden.

Ik heb het trouwens fout denk ik, ik zal ook een Dimmer hebben en geen Dimmer 2, want bij bij staat als type "SHDM-1", dus ik heb dat blijkbaar verkeerd onthouden :(

Vervolgens ga je naar http://archive.shelly-faq.de/
Daar vul je weer het ip adres van je Shelly in en het type wat je net hebt gevonden. Daarna kan je oudere firmware kiezen. Je krijgt dan een link en als je die plakt in je browser zal die Shelly die oude firmware downloaden en installeren.

De link is bijvoorbeeld dit:
code:
1
http://192.168.2.37/ota?url=http://archive.shelly-faq.de/version/v1.8.0/SHDM-1.zip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik bedoelde ook NIET vergelijkbaar (woord vergeten ;) )
tnx, zal eens proberen om terug te gaan naar v1.8.5, hopelijk doen ze dan weer normaal

edit:
ip/settings gaf bij mij geen actions URLs, toen ik geupdate had naar 1.8,.5 en de settingspagina opnieuw laadde (om de versie te checken) stonden ook ineens de URLS er weer tussen...

edit: t lijkt weer te werken. Op één van mijn Shelly DM1: v1.9, ik schakel m in, hij schakelt direct weer uit. Downgrade naar 1.8.5, ik schakel m in, hij blijft weer aan

tnx, lijkt het probleem op te lossen! Ik ga ze alle 4 downgraden

[ Voor 80% gewijzigd door Stefke op 09-12-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stefijn Misschien wel handig om aan Shelly Support te laten weten wat je probleem is en dat het met oude firmware wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb op facebook Shelly support English al e.e.a. gemeld

edit: comment van Shelly: "it's ok"

eh?

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 09-12-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Weet iemand of de Shelly dimmer werkt met de universele draaiknop dimmers van Niko?
Of met welke dimmers van niko zeker?

Omdat ik hier een speciale uitleg gevonden heb ivm rotary switches waardoor ik niet meer zeker ben of de shelly dimmer 2 hierop gaat werken:
https://www.instructables...With-Rotary-Knob-and-Hom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Een Shelly werkt met geen enkele klassieke draaiknopdimmer. Alleen als je een dimmer en/of Shelly mod (volgens je link bijvoorbeeld) of via iets als Home Assistant een draaiknop koppelt kunnen ze samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Septillion schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:23:
Een Shelly werkt met geen enkele klassieke draaiknopdimmer. Alleen als je een dimmer en/of Shelly mod (volgens je link bijvoorbeeld) of via iets als Home Assistant een draaiknop koppelt kunnen ze samenwerken.
En welke knop kan je dan wel gebruiken. Dubbele drukknoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@belrpr Dat is inderdaad een optie. Je hebt de keuze uit enkele of dubbele pulsdrukkers. En volgens mij kan je zelfs een gewone schakelaar aansluiten maar heb je via de schakelaar alleen de optie voor aan-uit en is dimmen alleen smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:47
Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:29:
@belrpr Dat is inderdaad een optie. Je hebt de keuze uit enkele of dubbele pulsdrukkers. En volgens mij kan je zelfs een gewone schakelaar aansluiten maar heb je via de schakelaar alleen de optie voor aan-uit en is dimmen alleen smart.
Nee, zelfs met een enkele knop kan je dimmen, werkt alleen niet prettig, al helemaal niet als je de logica niet snapt.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Even goed lezen ;) Pulsdrukker vs schakelaar, beide noem ik.

En dimmen met een enkele input is jaren normaal geweest (van die staande lampen met touch bijvoorbeeld) dus die logica vind ik zelf niet zo erg. Is wel afhankelijk van hoe vaak je denk te dimmen en of je daar twee schakelaars voor wilt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:46:
@Driek Even goed lezen ;) Pulsdrukker vs schakelaar, beide noem ik.

En dimmen met een enkele input is jaren normaal geweest (van die staande lampen met touch bijvoorbeeld) dus die logica vind ik zelf niet zo erg. Is wel afhankelijk van hoe vaak je denk te dimmen en of je daar twee schakelaars voor wilt plaatsen.
ik lees goed, je zei via schakelaar alleen aan/uit en dimmen smart. En dat klopt niet :) Je kan namelijk met een enkele schakelaar ook dimmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 21-12-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Dan heb ik denk ik iets gemist :+ Leg eens uit hoe dat werkt :) Alles wat ik mij kan voorstellen lijkt mij inderdaad erg onhandig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
[...]

nee je kan gewoon met de wipschakelaar dimmen.

Is even uitvogelen hoe het werkt maar eigenlijk logisch.
Zet je de schakelaar op spaning dan gaat hij omhoog dimmen, als hij is waar je wilt zijn zet je de schakelaar om en stopt hij.
Zet je dan de schakelaar weer om dan gaat hij onlaag dimmen. Wederom je stopt als je het dim level goed vindt. Doe je niks dan dimt hij tot nul/uit.
@Septillion zo dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Klinkt als ingang ingesteld voor een enkele pulsdrukker maar wip aangesloten. Mogelijk natuurlijk maar niet wat Shelly bedacht heeft. Benieuwd wat er dan gebeurd als je de schakelaar aan laat en dan via smart probeert te schakelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:30:
@Driek Klinkt als ingang ingesteld voor een enkele pulsdrukker maar wip aangesloten. Mogelijk natuurlijk maar niet wat Shelly bedacht heeft. Benieuwd wat er dan gebeurd als je de schakelaar aan laat en dan via smart probeert te schakelen :+
Nee, is gewoon shelly functionaliteit die ook werkt met smart-apps.
Staat er spanning op de ingang dan wordt het dim level aangepast, haal je de spanning eraf dan stopt dat.
Zet je de spanning er weer op, dan dimt hij de andere kant op.

Zoals ik zei,logisch als je het snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Driek Maar dan heb je hem op "One button mode" staan en niet "Edge switch" of niet?

En ben ik nog steeds benieuwd wat hij doet als je de schakelaar aan laat staan (want ja, oma kwam langs) en daarna via smart probeert te bedienen.

Helaas is Shelly erg goed om "button" en "switch" dwars door elkaar te gebruiken zodat het lastig is om te bedenken of ze nu een aan-uit schakelaar / wipper bedoelen of een pulsdrukker. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-07 09:42
Vraag: in onze renovatiewoning moet ik nieuw schakelmateriaal bestellen.
Nu heb ik voor iedere lichtknop al shelly dimmers in huis.
Ik was in de veronderstelling dat ik per lamp een dubbele pulsdrukker ging nemen, waarbij beide knoppen dan als aan/uit kunnen dienen, en links voor feller en rechts voor dimmen. Dit heb ik in ieder geval op YouTube werkend gezien.
Echter kwam ik in mijn zoektocht naar schakelmateriaal een enkele impulsdrukker met 1 x 2 maakcontacten (potentiaalvrij) en nulstand tegen. Als ik het goed begrijp staat deze pulsdrukker altijd neutraal. Hierbij zou ik dan naar boven aan/feller willen en naar beneden uit/dimmen. Het voordeel zou zijn dat ik dus maar 1 pulsdrukker per lamp gebruik. Echter kan ik nergens vinden of Shelly hier mee om weet te gaan, wie heeft deze configuratie of weet of hij in te stellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kenar95 Of je nu twee losse pulsdrukkers of een op/neer met neutraal gebruikt is voor de Shelly geen verschil. Met beide geeft je een impuls op een van de twee draden. Zou dus prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:04:
@Driek Maar dan heb je hem op "One button mode" staan en niet "Edge switch" of niet?

En ben ik nog steeds benieuwd wat hij doet als je de schakelaar aan laat staan (want ja, oma kwam langs) en daarna via smart probeert te bedienen.

Helaas is Shelly erg goed om "button" en "switch" dwars door elkaar te gebruiken zodat het lastig is om te bedenken of ze nu een aan-uit schakelaar / wipper bedoelen of een pulsdrukker. :X
geen idee, ik gebruik het niet, want het werkt voor geen meter.

Ik gebruik hem zoals jij zal zei, knop voor aan/uit, rest via app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:50:
@Kenar95 Of je nu twee losse pulsdrukkers of een op/neer met neutraal gebruikt is voor de Shelly geen verschil. Met beide geeft je een impuls op een van de twee draden. Zou dus prima moeten kunnen.
Thanks! Klopt het dat ik hiermee de juiste impulsdrukker te pakken heb? (bedoeling: staat wanneer uit vlak in het midden, neutrale stand, en is naar boven en naar beneden te bedienen)

https://www.voordeligscha...-2-polig-maakcontact.html

Of deze, ik zie door de aansluitschema's het bos niet meer :?
https://www.voordeligscha...-met-2x2-maakcontact.html

[ Voor 12% gewijzigd door Kenar95 op 23-12-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kenar95 Dat zou prima moeten gaan. Eerste is dan voor 1 Shelly goed en de tweede kan je twee Shelly Dimmers mee aansturen als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
Ik heb sinds een paar dagen wat shelly 2 dimmers in m'n nieuwe huis. Alles lijkt goed te gaan maar heb wel wat flikkeringen op vaste tijden. Nu gemerkt om 16.45 (savonds niet in het huis geweest omdat we nog moeten verhuizen).

Met meerdere leds het probleem gezien

Is dit weer de fameuze tf storing? Nog kleine fixes die iets uit halen? (naast wachten tot juli 2021)

• Septillion

Septillion

@Crysania Als het om vaste tijden is en allemaal tegelijk durf ik wel in te zetten op TF signaal ja.

• lvhuis
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 08:36
stefijn schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:53:
Ik bedoelde ook NIET vergelijkbaar (woord vergeten ;) )
tnx, zal eens proberen om terug te gaan naar v1.8.5, hopelijk doen ze dan weer normaal

edit:
ip/settings gaf bij mij geen actions URLs, toen ik geupdate had naar 1.8,.5 en de settingspagina opnieuw laadde (om de versie te checken) stonden ook ineens de URLS er weer tussen...

edit: t lijkt weer te werken. Op één van mijn Shelly DM1: v1.9, ik schakel m in, hij schakelt direct weer uit. Downgrade naar 1.8.5, ik schakel m in, hij blijft weer aan

tnx, lijkt het probleem op te lossen! Ik ga ze alle 4 downgraden
ik ben vandaag bezig geweest met 2x een shelly dimmer 2 installeren, ik wil in mn keuken 6 230v gui12 spotjes dimmen, dus dat was het doel maar na alles installeren en updaten doet 1 dimmer vrijwel niks meer. Soms paar stuittrekkingen lijkt het maar na een reset (die nog lukte) weer installeren en daarna valt hij uit/offline en zie ik em nooit meer.

De andere werkt nu gewoon goed op 2 x een gloeilamp, zal ik zelf wat verkeerd gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
Septillion schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:06:
@Kenar95 Dat zou prima moeten gaan. Eerste is dan voor 1 Shelly goed en de tweede kan je twee Shelly Dimmers mee aansturen als je zou willen.
Het was helaas niet de juiste. Is een gewone pulsdrukker zonder neutrale (midden) stand.
Is er iemand hier die een enkele pulsdrukker (mag ook van een ander merk zijn) kent met een neutraalstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13
Kenar95 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:19:
[...]

Het was helaas niet de juiste. Is een gewone pulsdrukker zonder neutrale (midden) stand.
Is er iemand hier die een enkele pulsdrukker (mag ook van een ander merk zijn) kent met een neutraalstand?
Ik vraag me dan af wat het verschil is met deze impuls drukken.
Die gebruik ik, heeft ook geen neutraal stand maar kost een derde.

Ben benieuwd wat je precies zoekt.

https://www.elektroschake...ct-maak-basis-531eu-79083

https://www.home2link.nl/...lsdrukker-10-a-250-v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
midget schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:24:
[...]

Ik vraag me dan af wat het verschil is met deze impuls drukken.
Die gebruik ik, heeft ook geen neutraal stand maar kost een derde.

Ben benieuwd wat je precies zoekt.

https://www.elektroschake...ct-maak-basis-531eu-79083

https://www.home2link.nl/...lsdrukker-10-a-250-v.html
Als ik het goed zie is dit gewoon een normale pulsdrukker. Dan kun je dus niet met 1 knop omhoog en omlaag dimmen. En dan bedoel ik niet knop ingedrukt houden waarbij verlichting dan eerst feller gaat en bij 100% weer dimt. Dit voelt voor mij absoluut niet slim. Pulsdrukker met een neutraalstand kan je dus fysiek omhoog en omlaag drukken waarbij het juist gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Kenar95 Volgens mij probeert @midget dat ook te vragen. Waarom zou je 18 euro betalen voor een "normale" pulsdrukker als je die ook voor 6 euro kan kopen.

Heb je wel het juiste artikel gekregen? Volgens Jung zelf moet de 531-41U wel een nulstand hebben, zie de datasheet op https://downloads.jung.de...datasheets/nl_531-41U.pdf

Anders kan je wellicht de 532-4U eens proberen, zie:
https://www.jung.de/nl/72...-downloads/?search=532-4U

Let op, die 532-4U is in principe bedoeld voor twee aparte jaloezieschakelingen, maar voor zover ik weet kan je daar ook 1 grote knop op zetten. Je sluit dan 'gewoon' maar 1 helft van de schakelaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
JeroenE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:10:
@Kenar95 Volgens mij probeert @midget dat ook te vragen. Waarom zou je 18 euro betalen voor een "normale" pulsdrukker als je die ook voor 6 euro kan kopen.

Heb je wel het juiste artikel gekregen? Volgens Jung zelf moet de 531-41U wel een nulstand hebben, zie de datasheet op https://downloads.jung.de...datasheets/nl_531-41U.pdf

Anders kan je wellicht de 532-4U eens proberen, zie:
https://www.jung.de/nl/72...-downloads/?search=532-4U

Let op, die 532-4U is in principe bedoeld voor twee aparte jaloezieschakelingen, maar voor zover ik weet kan je daar ook 1 grote knop op zetten. Je sluit dan 'gewoon' maar 1 helft van de schakelaar aan.
Thanks, snap nu de opmerkingen ook. Het was dus een hele dure normale pulsdrukker.
Heb nu een hele dure, maar als het goed is wel juiste ;) , pulsdrukker besteld, de 531-41U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13
Kenar95 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:08:
[...]

Thanks, snap nu de opmerkingen ook. Het was dus een hele dure normale pulsdrukker.
Heb nu een hele dure, maar als het goed is wel juiste ;) , pulsdrukker besteld, de 531-41U.
Kijk bedankt voor je reply.
Ik ben heel benieuwd hoe deze werken.
Kinderkamers vind ik de pulsdrukker prima, maar voor woonkamer wellicht deze.

Gaat de lamp dan ook direct aan bij drukken naar boven en uit bij drukken naar beneden?
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kenar95 Excuses! Fabrikanten van schakelmateriaal zijn niet echt heel duidelijk als het gaat om pulsdrukkers...

@midget Zou wel moeten voor de Shelly is er dan geen verschil tussen twee losse pulsdrukkers of een (aan)-uit-(aan) (ofwel, pulsdrukker met up/down met ruststand in het midden) pulsdrukker. Shelly krijgt gewoon een puls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@midget Sterker nog, een Shelly Dimmer gaat aan (of uit) met 1 puls op een willekeurige knop. Dus met enkel de 'harder' of enkel de 'zachter' kan je de Dimmer aan of uit krijgen. Met een dubbele druk op een knop gaat de dimmer op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 08:49
Na alle 22 pagina's van dit topic gelezen te hebben afgelopen week een Shelly Dimmer 2 besteld, vandaag geleverd. Heb wel een electro opleiding gedaan, maar toch even een video gekeken om er zeker van te zijn dat alles klopt.

Heel simpel scenario, een ouderwetse schakelaar, om te gebruiken in de one-way button mode. Niet ideaal, maar ook niet onoverkomelijk, en dan hoeven we geen nieuwe frontjes te zoeken.

Nu lijkt er echter vanalles mis met de unit die ik heb:
  • De rechter L kan niet gebruikt worden?
  • Er blijft een voltage over de SW1 staan, ook al is de fysieke schakelaar uit
  • De aardlek klapt eruit als je het een beetje beweegt (zie filmpje)
Mij lijken al deze 3 dingen absoluut niet te horen. Is dat correct?

Is er iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt?

Zie foto en filmpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAZCa-Lvs6tD-w23DiMfU773jkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBOkvt6p1EQQP2eUYqS1CLy4.jpg?f=fotoalbum_large

<Homepage>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Volgens mij moet je de L-draad op de middelste L zetten

En ik zou je aanraden geen 2,5mm2 draden n de Shelly te zetten. Dat gaat problemen geven als je de boel in de doos gaat drukken, je kunt zo de hele connector aan Shelly zijde om zeep helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 22-01-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:31
stefijn schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:35:
Volgens mij moet je de L-draad op de middelste L zetten

En ik zou je aanraden geen 2,5mm2 draden n de Shelly te zetten. Dat gaat problemen geven als je de boel in de doos gaat drukken, je kunt zo de hele connector aan Shelly zijde om zeep helpen.
Klopt, de connector in de Shelly dimmer 2 is erg zwak. Ik heb er zo al twee om zeep geholpen. Gelukkig wel zonder gedoe nieuwe gekregen maar ik gebruik voortaan wel flexibele snoertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoalaBear84 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:30:
Mij lijken al deze 3 dingen absoluut niet te horen. Is dat correct?
Volgens mij is het wel 'normaal' dat er wat spanning op de SW1 staat, ik meen dat het er mee te maken heeft omdat je die Shelly aan kan sluiten zonder rechtstreekse verbinding met de N.

Zoals anderen al zeiden kan je het wel met vaste draad aansluiten, maar met flexibel is wel veel makkelijker.

Het springen van de aardlek lijkt mij wel apart. De Shelly behuizing is van plastic en dat geleid helemaal niet zo makkelijk spanning.

Zit dit niet elders in je installatie en gaat het "toevallig" mis omdat er de draden in leiding heen en weer worden bewogen als je aan de Shelly zit? Of komt het omdat je de metalen plaat van de schakelaar aan raakt? Al zou dat eigenlijk ook niet zo mogen zijn.

Officieel moet je natuurlijk werken zonder dat er spanning op staat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear84
Dit alles was nog voordat ik het allemaal weg ging werken. Er heeft nog geen druk op gestaan, maar zal hier in de toekomst rekening mee houden. Inmiddels antwoord van Shelly gehad met wat vragen (welke lamp, device id e.d.), daarop weer geantwoord. Nu even afwachten.

Het lijkt me ergens kortsluiting of een los contactje in de Shelly te zijn.

Ook niet de metalen plaat van de schakelaar, die komt juist 'los' van de Shelly en dan klapt ie eruit.

Buurman (elektricien) ging 'm nog even doormeten of ie nog iets geks kon vinden.

De spanning is er buiten dit filmpje ook vanaf, maar tijdens het proberen aan de gang te krijgen met Wifi e.d. liep ik tegen vreemd gedrag aan, en daarna dit er nog bij ook. En even later kreeg je de stroom niet eens meer aangezet, klapte er meteen weer uit. Dus toen alles losgekoppeld en ermee gestopt.

<Homepage>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@KoalaBear84 Hij kan natuurlijk ook stuk zijn. Omdat de Shelly niet aan de aarde hangt kan het intern niet echt een aardfout zijn, denk ik dan? Natuurlijk wel kortsluiting; het verschil zie je niet op iedere aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoalaBear84
Shelly zei logischerwijs, regel het via de winkel. Dat was ook niet perse het doel, het doel bij Shelly was informatie inwinnen hoe het zou moeten werken. Via webshop geregeld, komt een nieuwe.

Aangezien de unit niet meer terughoefde heb ik 'm opengemaakt, aangesloten op een normale stekker. Daarna zag ik dat het contact van de "N" niet goed was (en een van de "L" ook niet). Het ging vonken tussen de "N" en het componentje waar ie heen moest.

Daarna rechtstreeks gesoldeerd van "N" naar dat componentje. Daarna werkte de dimmer. Maar zodra ik 'm aansluit op de echte kabels dan klapt de stroom er weer uit. Dus even wachten op een nieuwe, hopelijk dan zonder gekke elektrische bijwerkingen :)

<Homepage>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear84
Antwoord van Shelly:
All 3 L inputs needs to work and to be interconnected. The problem is already brought to the attention of our relevant team and the needed measures are taken. Problem is indeed due to bad soldering point.

Een bekend probleem, hopelijk die straks binnenkomt er geen last van heeft.

<Homepage>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVB
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:03
Burnd schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:11:
Geen idee, ik heb eindeloos gespeurd naar een (goedkoper) exemplaar, maar je moet in elk geval de 'Multi-Switch 531-41U' hebben van JUNG
Even met terugwerkende kracht een dank voor deze tip. Ik ben sinds kort ook begonnen met Shelly's en was op zoek naar de ideale schakelaar voor de dimmer 2. Deze is perfect. Omhoog drukken om aan/uit te schakelen en de lamp feller te laten branden. Omlaag drukken om aan/uit te schakelen en omlaag te dimmen. Hoe simpel wil je het hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
mrVB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Even met terugwerkende kracht een dank voor deze tip. Ik ben sinds kort ook begonnen met Shelly's en was op zoek naar de ideale schakelaar voor de dimmer 2. Deze is perfect. Omhoog drukken om aan/uit te schakelen en de lamp feller te laten branden. Omlaag drukken om aan/uit te schakelen en omlaag te dimmen. Hoe simpel wil je het hebben.
Graag gedaan! Werkt idd precies zoals je het wil, zonder dat je je ouders of opa en oma moet uitleggen hoe het werkt. Enige nadeeltje is wel dat de schakelaars vrij 'zwaar' gaan. Je tikt niet heel makkelijk met 1 vinger de lamp aan of uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoalaBear84
Hmm, door de tip hierboven kwam deze weer naar boven. Wilde nog even melden dat de nieuwe unit goed was, daar geen losse contacten, alle 3 de L pinnen zijn ook met elkaar verbonden. Uiteindelijk voor de optie zonder losse nul draad gegaan, want het was niet te doen. De vorige bewoners hebben ervoor gekozen om de centrale doos weg te smeren in het plafond......

En de blauwe nul draad die door de doos heen ging was van een andere groep. Vandaar dat de aardlek er om onbekende redenen uitklapte.. Maar opgelost dus.. Daarna had ik geen problemen meer, geen flickering meer gehad ook na nogmaals een kalibratie te doen.

<Homepage>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KoalaBear84 Mooi dat je het probleem hebt gevonden, maar je mag volgens mij geen kabels van 2 groepen door 1 leiding laten lopen. Ergens anders in huis is dit dus niet goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear84
Correct. Had geen idee dat dit zo was. Loopt schijnbaar via deze doos om in de kelder een stopcontact te hebben. 🙃

<Homepage>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zoveelste keer vragen: Mijn Shelly dimmer 2 geven geen verbruik aan onder +/-2,5w, ook al branden de aangesloten (LED)lampen op een normale stand maar gedimd.
Wie heeft dit ook? Is er een fix voor?

Ik heb dit al bij Shelly nagevraagd, op t Shelly forum, hier enkele keren (zowel in t Shelly als Shelly dimmer topic), op facebook en nog nooit één reactie gehad.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:43
mrVB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Dat klinkt goed, wat voor type schakelaar pak je dan in de shelly app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Dacuuu Dat is een pulsschakelaar met twee contacten, in de Button Type instelling van de Shelly Dimmer is dat "dual button mode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVB
  • Laatst online: 12-09 13:03
Dacuuu schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Dat klinkt goed, wat voor type schakelaar pak je dan in de shelly app?
Ik zie dat je vraag al is beantwoord.
Stefke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:19:
Zoveelste keer vragen: Mijn Shelly dimmer 2 geven geen verbruik aan onder +/-2,5w, ook al branden de aangesloten (LED)lampen op een normale stand maar gedimd.
Wie heeft dit ook? Is er een fix voor?

Ik heb dit al bij Shelly nagevraagd, op t Shelly forum, hier enkele keren (zowel in t Shelly als Shelly dimmer topic), op facebook en nog nooit één reactie gehad.... :?
Ik zie dat ik dit ook heb. 2.62 watt. Als ik ze verder dim zie ik 0.00 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Ik zie dat er door veel mensen de Jung 531-41U(https://downloads.jung.de...datasheets/nl_531-41U.pdf) wordt aangeraden als schakelmateriaal voor de Shelly dimmer.

Zelf dacht ik er aan om de 539VU te gebruiken (https://downloads.jung.de...f/datasheets/nl_539vu.pdf).

Volgens mij zijn ze in deze toepassing vergelijkbaar, de 531-41U schakelt 1 inputs naar 2x2 verschillende outputs met een nulstand. De 539VU schakelt 1 input naar 2 outputs met een nulstand.
Aangezien je voor Shelly toch steeds je L naar SW1 of SW2 wilt schakelen zijn ze volgens mij vergelijkbaar.

En de 539VU is ongeveer 5 euro goedkoper.

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door Raafz0r op 09-04-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Raafz0r Ik haal nergens uit de omschrijving dat de VU een nulstand heeft. Ik heb ze zelf niet (want ik heb ander schakelmateriaal), maar ik denk dat de VU gewoon de standaard jaloezieschakelaar is met een knop links en een knop rechts die weer terug veert als je hem los laat.

Dat hoeft op zich natuurlijk niet erg te zijn, soortgelijke schakelaars gebruik ik overal en nergens in huis voor dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Hmm, misschien kan ik die databladen niet goed lezen. Sowieso is volgens de catalogus dit een jaloezieimpulsdrukker en is de 509VU een wipschakelaar terwijl de datasheet beide een wipschakelaar noemt. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Waarschijnlijk komen de knoppen bij die 539 dan weer terug in de beginstand, maar blijft het contact gemaakt.

In dat geval is de 531-41U toch wat beter, of gewoon een dubbele impulsdrukker zoals de 535 EU (https://downloads.jung.de...f/datasheets/nl_535eu.pdf)

Jung geeft trouwens aan dat die alleen voor de CD en LS range toepasbaar is. Heeft iemand hem wel eens geprobeerd in een AS500?

[ Voor 23% gewijzigd door Raafz0r op 09-04-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raafz0r schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:56:
Hmm, misschien kan ik die databladen niet goed lezen.
het zou ook ahndig zijn als iedere fabrikant dezelfde termen gebruikt en ze dat overal doen. Op het door jou gelinkte datablad van de 539VU staat "impulsdrukker" als schakeltype, dus die gaat vanzelf terug.
Waarschijnlijk komen de knoppen bij die 539 dan weer terug in de beginstand, maar blijft het contact gemaakt.
Dat denk ik niet. Die zijn er voor gemaakt om de zonwering in een bepaalde stand te krijgen. Dus indrukken tot de stand goed is en dan loslaten.
In dat geval is de 531-41U toch wat beter, of gewoon een dubbele impulsdrukker zoals de 535 EU (https://downloads.jung.de...f/datasheets/nl_535eu.pdf)
Misschien moet je eerst vertellen wat je nu precies wil bereiken? De 531-41U wordt door mensen gebruikt die de schakelaar "neutraal" willen hebben en met omhoog harden en omlaag zachter dimmen ipv een linkerknop voor harder en een rechterknop voor zachter.

De 535 heeft volgens mij ook een linker- en rechterknop. Het grote verschil lijkt te zijn dat er geen beveiliging is voor gelijktijdig indrukken van beide knoppen; de jaloezieschakelaar heeft dat wel.

Voor een Shelly dimmer is die beveiliging niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:43:
Misschien moet je eerst vertellen wat je nu precies wil bereiken? De 531-41U wordt door mensen gebruikt die de schakelaar "neutraal" willen hebben en met omhoog harden en omlaag zachter dimmen ipv een linkerknop voor harder en een rechterknop voor zachter.

De 535 heeft volgens mij ook een linker- en rechterknop. Het grote verschil lijkt te zijn dat er geen beveiliging is voor gelijktijdig indrukken van beide knoppen; de jaloezieschakelaar heeft dat wel.

Voor een Shelly dimmer is die beveiliging niet nodig.
Wat ik wil bereiken is inderdaad een aan/uit schakelaar en harder/zachter voor de dimmer. Het maakt mij dan weinig uit of ik dan de linker/rechter knop lang moet indrukken voor de dimmer of dat ik naar boven/beneden moet drukken.

Maar weet jij of de 531-41U stiekem toch geschikt is voor de AS serie? Ik snap namelijk niet helemaal waarom ze aangeven dat hij alleen voor CD of LS zou kunnen. Op basis van de foto ziet hij er hetzelfde uit als de andere schakelelementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raafz0r schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:56:
Jung geeft trouwens aan dat die alleen voor de CD en LS range toepasbaar is. Heeft iemand hem wel eens geprobeerd in een AS500?
@silty was het wel van plan, maar ik heb er niets meer over gelezen. Zie silty in "Shelly dimmer module"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:22
Sinds kort achter het bestaan van de Shelly line gekomen en het lijken me erg interessante apparaten. In mijn use case wil ik graag 2 Shelly dimmers gebruiken, maar heb ik maar 1 puls schakelaar. Is het mogelijk de status van de dimmers onderling te synchroniseren, zodat ik met 1 schakelaar 2 dimmers kan bedienen?

Heb op dit moment (nog) geen home assistent oid draaien, dus ben met name benieuwd of dit out of de box kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:12

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Telesto schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:49:
Sinds kort achter het bestaan van de Shelly line gekomen en het lijken me erg interessante apparaten. In mijn use case wil ik graag 2 Shelly dimmers gebruiken, maar heb ik maar 1 puls schakelaar. Is het mogelijk de status van de dimmers onderling te synchroniseren, zodat ik met 1 schakelaar 2 dimmers kan bedienen?

Heb op dit moment (nog) geen home assistent oid draaien, dus ben met name benieuwd of dit out of de box kan.
Je kunt http-commands versturen op basis van kort drukken/lang drukken/aan+uit van aangesloten apparaat, die je in theorie zou kunnen versturen naar de andere shelly dimmer, maar volgens mij ga je een potentiële world of pain binnen als je die weg inslaat.

De API beschrijft dat het zeker mogelijk is en geeft een voorbeeld met aan/uit synchroniseren. Of het bij dimlevels ook goed werkt weet ik niet. Het is ook alleen versturen; je krijgt geen feedback of het commando goed is aangekomen en/of wat de huidige instelling aldaar is.

Ook geef je niet aan hoe je die andere Shelly gaat verbinden (die niet achter de pulsschakelaar komt). Volgens mij gaat het niet goed als je die achter een bestaande en ouderwetse dimmerschakelaar zet. Shelly Dimmer-apparaten móeten achter een pulsschakelaar of zonder gekoppelde knop aangesloten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door DUX op 11-04-2021 00:13 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:22
DUX schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:11:
[...]

Je kunt http-commands versturen op basis van kort drukken/lang drukken/aan+uit van aangesloten apparaat, die je in theorie zou kunnen versturen naar de andere shelly dimmer, maar volgens mij ga je een potentiële world of pain binnen als je die weg inslaat.

De API beschrijft dat het zeker mogelijk is en geeft een voorbeeld met aan/uit synchroniseren. Of het bij dimlevels ook goed werkt weet ik niet. Het is ook alleen versturen; je krijgt geen feedback of het commando goed is aangekomen en/of wat de huidige instelling aldaar is.

Ook geef je niet aan hoe je die andere Shelly gaat verbinden (die niet achter de pulsschakelaar komt). Volgens mij gaat het niet goed als je die achter een bestaande en ouderwetse dimmerschakelaar zet. Shelly Dimmer-apparaten móeten achter een pulsschakelaar of zonder gekoppelde knop aangesloten worden.
Dank voor je reactie en het linken van de API. Die was ik nog niet tegengekomen. In principe zou alleen aan/uit synchronisatie al waardevol zijn, dus ik ga het denk ik gewoon proberen.

De tweede dimmer komt zonder knop, ik heb geen eenvoudige mogelijkheden een extra schakelaar toe te wijzen aan de tweede dimmer, vandaar de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Telesto schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:49:
Is het mogelijk de status van de dimmers onderling te synchroniseren, zodat ik met 1 schakelaar 2 dimmers kan bedienen?
Met de Shelly firmware kan dat niet, Met Tasmota zou het wel moeten kunnen. Ik heb dit geprobeerd, maar echt geweldig vind ik het niet gaan eerlijk gezegd. Wellicht ligt dat ook nog aan mijn onervarenheid met Tasmota.

Je kan gebruik maken van DeviceGroups. De handleiding is niet goed, je moet een extra commando geven voor het werkt. In ieder geval met versie 9.3.1. Dat commando is
code:
1
DevGroupTie1 1

Maar ik vind de knoppen lang niet zo handig werken als bij Shelly zelf. Je moet dit zelf inrichten met rules, maar ik ben er niet van onder de indruk. Bij de Shelly firmware kan je natuurlijk niets instellen, maar daar werken de knoppen in ieder geval wel prima.

Maar zoals gezegd, dat kan dus heel goed aan mij liggen en hoe ik (niet) begrijp hoe die rules met de knoppen moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
  • Laatst online: 09:42
Ik wil graag een aantal dimmers kopen(ik heb een blauwe draad) en wil gebruik maken van een enkele pulsdrukker. Ik weet dat een dubbele pulsdrukker wordt aangeraden voor dim up en dim down maar wil het graag met een enkele. Dus inhouden en dan omhoog of omlaag.

Welke shelly moet ik hebben en kan ik dit instellen in de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:32
Animal schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:40:
Ik wil graag een aantal dimmers kopen(ik heb een blauwe draad) en wil gebruik maken van een enkele pulsdrukker. Ik weet dat een dubbele pulsdrukker wordt aangeraden voor dim up en dim down maar wil het graag met een enkele. Dus inhouden en dan omhoog of omlaag.

Welke shelly moet ik hebben en kan ik dit instellen in de firmware?
Ja dit kan gewoon:
Je kunt als button type kiezen uit een aantal opties, waaronder one button mode of dual button mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Ja dit kan gewoon:
Je kunt als button type kiezen uit een aantal opties, waaronder one button mode of dual button mode.
En hoe gedraagt de shelly zich dan?
Kort drukken: on off

Inhouden: ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Animal schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:08:
[...]

En hoe gedraagt de shelly zich dan?
Kort drukken: on off

Inhouden: ?
Kort drukken voor aan/uit & ingedrukt houden om te cyclen door het dimmen.
Ik gebruik ze zelf ook zo: enkele polsdrukkers voor de Shelly Dimmer2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:26:
[...]

Kort drukken voor aan/uit & ingedrukt houden om te cyclen door het dimmen.
Ik gebruik ze zelf ook zo: enkele polsdrukkers voor de Shelly Dimmer2.
Super heel erg bedankt voor je antwoord.

Bestaan er ook dubbele dimmers?
En worden twee shelly dimmers 2 (2 achter een dubbele pulsschakelaar(en dus voor 2 lampen) te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Animal Twee achter een schakelaar moet prima kunnen qua warmte. Of je ze werkelijk kwijt kunt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Animal schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Super heel erg bedankt voor je antwoord.

Bestaan er ook dubbele dimmers?
En worden twee shelly dimmers 2 (2 achter een dubbele pulsschakelaar(en dus voor 2 lampen) te warm?
1 achter een schakelaar is al bijzonder moeilijk qua ruimte, ik heb ze allemaal in de plafonddoos zitten boven de lamp. 2 achter een schakelaar gaat qua ruimte niet lukken, of je moet naast de schakelaar een lege doos hebben zitten waar je ze kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:45:
[...]

1 achter een schakelaar is al bijzonder moeilijk qua ruimte, ik heb ze allemaal in de plafonddoos zitten boven de lamp. 2 achter een schakelaar gaat qua ruimte niet lukken, of je moet naast de schakelaar een lege doos hebben zitten waar je ze kwijt kan.
Gebruik je hem dan zonder blauwe draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Animal schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:26:
[...]

Gebruik je hem dan zonder blauwe draad?
Dat kan alleen met de Shelly1L geloof ik, maar die heb ik niet.

Ik gebruik alles met blauwe draad, boven de lampen in het plafond of achter wandcontactdozen.

Een Shelly i3 is de platste die er is, die wil nog wel eens achter een schakelaar passen, maar ook die heeft N nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Je zou flexibel draad kunnen gebruiken in de doos, bij het doorlassen van schakelaar/contactdoos naar Shelly en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

Ik doe zelfs sonoff basics achter de schakelaar, wel zonder behuizing anders past het niet. Met flexibele draad lukt het een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:12:
Ik doe zelfs sonoff basics achter de schakelaar, wel zonder behuizing anders past het niet. Met flexibele draad lukt het een stuk makkelijker.
Ik heb echt de dimmers nodig. Ik heb achter alle pulsdrukkers een blauwe draad. Is een shelly dimmer 2 wellicht overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Animal schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:19:
[...]

Ik heb echt de dimmers nodig. Ik heb achter alle pulsdrukkers een blauwe draad. Is een shelly dimmer 2 wellicht overkill?
Nee, want er is geen fatsoenlijk alternatief. Wifi dimmers zijn er nog maar weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
de Peer schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Nee, want er is geen fatsoenlijk alternatief. Wifi dimmers zijn er nog maar weinig.
Helder. Er is dus geen shelly dimmer 1 waarbij je wel een blauwe draad nodig heb en goedkoper is? (Ik Google)

Edit: dat was dus shelly dimmer SL.

Helder

[ Voor 7% gewijzigd door Animal op 27-05-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Laatste vraag. Ik zou graag verschillende kleurtemperaturen willen qua verlichting maar ook een wandschakelaar.

Hiervoor gebruik ik normaliter een sonoff mini of shelly dimmer 2 in detached mode met home assistant en een geflashte zigbee bridge en zigbee lamp.

Zijn hier al simpelere alternatieven hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik gebruik Tasmota op de shelly dimmer in combinatie met een conventionele wandschakelaar.
Heb het als volgt in gebruik:

3 standen op de dimmer: Uit, laag, hoog. een druk op de schakelaar (maakt niet uit AAN óf UIT) laat de dimmer alterneren door deze 3 standen. Dit werkt erg fijn.
De dimmer gaat normaal gesproken aan via een bewegingsensor.
De usecase is dat dit een lamp op onze overloop is. Normaal gaat die op 100% aan maar 's nachts juist zachtjes zodat je niet verblind wordt bij WC bezoek ofzo. LAAG gaat dus alleen aan als de verlichting op de slaapkamer uit is.

In de praktijk gebruiken we de knop (vrijwel) nooit want alles gaat automatisch, maar toch fijn dat het kan als de Wifi of Domoticz uit zou vallen. Of om tóch even van LAAG naar HOOG te schakelen mocht dat nodig zijn.

In Tasmota heb ik het zo geprogrammeerd:

Rule1:
code:
1
Rule1 on Power1#Boot do var1 3 ENDON ON Switch1#State=2 DO add1 1 ENDON ON var1#state==4 do var1 1 endon

Var1 kan dus 4 waarden hebben. 1,2, 3 of 4. Bij opstarten (na stroomstoring bijv.) gaat hij naar 3. En bij 4 gaat hij terug naar 1.

Rule2:
code:
1
Rule2 ON var1#state==1 do dimmer 50 endon ON var1#state==2 do dimmer 100 endon ON var1#state==3 do power1 0 endon

Spreekt voor zich. Var 1 = dimmer 50 (laag), Var 2 = dimmer 100 (hoog), Var 3 = UIT

Binnen tasmota ingesteld:
Switchmode 0 (zodat gebruik van de schakelaar een 'toggle' signaal geeft) zodat aan en uit gelijk zijn.

Het enige dat ik vanuit Domoticz doe is de var1 in tasmota naar 1, 2 of 3 schakelen. Dit zodat schakelen via Domotica of de wandschakelaar altijd synchroon blijft lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-05-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neffe
  • Laatst online: 11-09 20:24
Ik wil graag mijn busch jaeger 6523 dimmer vervangen door een Shelly dimmer 2, omdat deze op een plek zit waar ik hem niet kan bedienen. Momenteel wordt de verlichting/dimmer geschakeld door een reguliere wandschakelaar.

De wandschakelaar heeft twee zwarte draden die in de 6523 gaan (pijltjes) (wisselschakeling volgens de documentatie).
Ik heb alle aansluitschema's bekeken maar ik zie deze combinatie (dimmer + reguliere schakelaar) niet terug (of ik kijker er overheen :X )

Hoe moet ik de Shelly dimmer aansluiten?
(langs de dimmer zit ook een regulier stopcontact)

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCh_CsOUSZFfyTs47SEH7pSce9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1huxjuqcrwBwr0NKAyLsFVW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP9MgXEBtdNUSK75CnwBxOlOf_c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/46Mg2Gemhq3cxtTpUsM6uftu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdiBLp18qrCp65GmlhmI5QaoSvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAbYIm5GgTmPzCz9md4wzCL9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door neffe op 24-06-2021 09:29 . Reden: zinsopbouw incorrect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12-09 17:05
Gewoon de ingang van de schakelaar op een ingang van de dimmer, je kan hem zo instellen.
Je kan dan wel de dimstand niet aanpassen, enkel zal en uitschakelen, maar doorgaans volsta je met een dimstand (eventueel gecombineerd met een andere via de nachtstand), en anders gebruik je de app.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@neffe Als je op de plek van de dimmer geen schakelaar meer terug wilt dan gewoon de shelly op de plek van de dimmer. Zal je op die plek alleen wel een L en makkelijkste ook een N kunnen maken. Zouden van het stopcontact ernaast kunnen komen als je echt 100% zeker bent dat het dezelfde groep is. Van de twee schakeldraden sluit je er 1 aan op de schakelingang van de Shelly. De ander dop je af.

Wil je op die plek ook nog een schakelaar dan die gewoon als vervanger van de dimmer plaatsen zoals een normale hotelschakeling. Maar ipv naar de lamp ga je dan naar de Shelly. Rest sluit je aan zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neffe
  • Laatst online: 11-09 20:24
naftebakje schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:35:
Gewoon de ingang van de schakelaar op een ingang van de dimmer, je kan hem zo instellen.
Je kan dan wel de dimstand niet aanpassen, enkel zal en uitschakelen, maar doorgaans volsta je met een dimstand (eventueel gecombineerd met een andere via de nachtstand), en anders gebruik je de app.
Septillion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:25:
@neffe Als je op de plek van de dimmer geen schakelaar meer terug wilt dan gewoon de shelly op de plek van de dimmer. Zal je op die plek alleen wel een L en makkelijkste ook een N kunnen maken. Zouden van het stopcontact ernaast kunnen komen als je echt 100% zeker bent dat het dezelfde groep is. Van de twee schakeldraden sluit je er 1 aan op de schakelingang van de Shelly. De ander dop je af.

Wil je op die plek ook nog een schakelaar dan die gewoon als vervanger van de dimmer plaatsen zoals een normale hotelschakeling. Maar ipv naar de lamp ga je dan naar de Shelly. Rest sluit je aan zoals hierboven.
Bedankt!
Het is dezelfde groep dus dat zou goed moeten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
Heeft iemand ervaring met led strips icm Shelly?

Ik dacht eerst ik pak een Shelly Dimmer 2 icm een dergelijke led strip:
https://www.ledstripkonin...-strip-warm-wit-240-leds/

Of heb ik hier per se een Shelly RGBW2 voor nodig?

En wat heb ik naast de led strip nog meer nodig? Met een RGBW2 geen aparte voeding lijkt me?

Advice is appreciated :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@edwardmp Ledstrip zou je kunnen dimmen met een Dimmer 2 als je een dimbare voeding gebruikt.

Andere optie zou inderdaad een Shelly RGBW zijn. Deze doet alleen dimmen, je hebt dan nog een losse voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
@Septillion dank voor je reactie!

Doel jij op zoiets icm Shelly 2: https://www.ledstripkonin...uurdimmer-aansluitmodule/

Is mijn assumptie correct dat een RGBW2 wellicht overkill is als je enkel 1 kleur ledstrip hebt?

[ Voor 27% gewijzigd door edwardmp op 07-07-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwardmp Nee, dat is een dimmermodule die bedoelt is voor sommige leddraaidimmers. Deze dimmermodule moet je blijkbaar aansturen met 0-10V (of PWM) en dat doet een Shelly Dimmer 2 niet. Voor een Shelly Dimmer 2 heb je een dimmermodule nodig die je kan dimmen tussen de 0-230V, net als een gewone ouderwetse gloeilamp.

Een Shelly RGBW2 is wellicht overkill als je maar 1 ledstrip hebt die maar 1 kleur kan, maar ze hebben nu geen variant waarmee je maar 1 kanaal kan aansturen. Ik verwacht ook eerlijk gezegd niet dat die wel zal komen.

Ik zou zelf een RGBW2 nemen, samen met een simpele 12V voeding die genoeg vermogen heeft voor de strip die je wil aansluiten. Je moet dan wel onder de 45W blijven. Als je meer nodig hebt kan je een 24V voeding nemen, dan kan je 90W aansluiten. Of anders je led strip in meerdere delen verdelen die je dan apart kan aansturen. Je kan maximaal 4 kanalen aansturen met op 12V een totaal maximum van 144W. Op 24V is dat dan 288W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@edwardmp Zoals @JeroenE ook aan geeft is dat qua functionaliteit gewoon een vervanger voor een Shelly RGBW. Wat dus nog steeds mist is een voeding. De Ledstripkoning lijkt geen dimbare voedingen te hebben. Een vrij standaard dimbare voeding voor 12V is de HTM70 of HTM150.

Op zich vind ik een Shelly RGNW niet eens echt overkill. Ja, je gebruikt niet alle kanalen (maar je zou er ook 4 losse stukken witte ledstrip op kunnen doen) maar het is niet dat hij duurder is.

24V heeft de voorkeur boven 12V omdat de spanningsverliezen dan minder spelen. Maar deze strip is niet super heftig dus tot een meter of 4 zou 12V ook geen issue moeten zijn.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste