Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dshop
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-02 14:00
Neejoh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:25:
Heb ik iets verkeerd aangesloten of is dit normale werking?

In een los test scenario op de werkbank heb ik de Shelly aangesloten op een rolluik schakelaar.
Een moment-/pulsschakelaar met een omhoog/omlaag knoppen (geen hangende wip dus). Via de schakelaar werkt hij naar behoren; een klik op één van beiden en de lamp gaat aan. Bij inhouden van “omhoog” wordt hij feller en bij “omlaag” dimmer.... joy.

Nu heeft de Shelly app alleen geen weet van de aan/uit status van de lamp wanneer ik hem via de schakelaar aanzet. Gek want ik zie het verbruik wel. Maar klik ik op de “aan” knop in de app gebeurd er niks, de lamp,staat tenslotte al aan, alleen het icoontje in de app gaat “aan”. Zet ik hem met de schakelaar uit, blijft het icoontje aan en moet ik daar dus weer twee keer op klikken om de lamp weer aan te zetten.

Dit nog niet getest in Home Assistant, maar was benieuwd of jullie dit ook hebben? Meest recente firmware btw.
Je hebt het over de Shelly app, welk IOS of Android ? heb je al gekeken wat je ziet als je direct op het iP adres van de shelly inlogt of via de cloud ? my.shelly.cloud ?

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-06 07:34

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

iets meer eigen inzet graag

[Voor 68% gewijzigd door teacher op 23-03-2020 19:04]

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-06 17:50
.

[Voor 109% gewijzigd door teacher op 23-03-2020 19:04]

Tweakers.net

• Neejoh
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 29-04 21:58
Dshop schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Je hebt het over de Shelly app, welk IOS of Android ? heb je al gekeken wat je ziet als je direct op het iP adres van de shelly inlogt of via de cloud ? my.shelly.cloud ?
Nog niet direct op IP geprobeerd.
Ik check het in de iOS app van Shelly zelf. Bedoel dit scherm:

https://res.cloudinary.com/comsi-rtv/image/upload/v1584692139/GoT/shelly-ios-dimmer.png

Rechtsboven staat de lamp nu "aan" (blauwe cirkel), maar als ik de lamp met de schakelaar uit zet blijft die cirkel blauw.
Als ik er op klik gebeurd gaat de cirkel uit, én blijft de lamp uit.

Ik zou verwachten dat wanneer de lamp met een (moment-)schakelaar uit gaat, deze app dat zou herkennen en de knop met de blauwe cirkel "uit" zou zetten.

Denk dat ik hem dit weekend aan Home Assistant ga hangen, kijken wat er dan gebeurd.

edit:
Heb het zojuist getest in Home Assistant en daar werkt het gewoon prima. Is dus gewoon de Shelly app op iOS die wat raar werkt.

[Voor 6% gewijzigd door Neejoh op 21-03-2020 20:15. Reden: Home Assistant getest]

• MaikelK.
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 29-04 11:00
Heeft iemand al ergens gevonden of je het signaal van de ene dimmer naar de andere dimmer kan sturen?
Het aan/uit lukt wel vanuit de Shelly dimmer rechtstreeks, alleen zou ik de brightness willen doorsturen.

Door een niet zo handige opstelling van schakelpunten en bekabeling kan ik niet direct de lampen aan de dimmer koppelen die bij de schakelaar zit dus wil ik een dimmer achter de schakelaar gebruiken om de "echte" dimmer aan te sturen.

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:17
Klopt het dat bij de dimmer geen optie is voor "long press time"? Dus dat de lamp sneller reageert bij een korte klik op m'n pulsdrukker...

• jeroenmeirlaen
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18-05 15:19
blijkbaar is dit alleen voor 220v.
wat is alternatief voor een 24v witte led strip, met twee momentary buttons? suggesties iemand?

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:10
Shelly RGB?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• davevleugel
jeroenmeirlaen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:50:
blijkbaar is dit alleen voor 220v.
wat is alternatief voor een 24v witte led strip, met twee momentary buttons? suggesties iemand?
Wat bedoel je met "is dit"? Want een shelly-1 kan gewoon 24 of 12VDC als je de jumper goed plaats.

https://cdn.webshopapp.co...ifi-inbouw-schakelaar.jpg
Inderdaad, is ook een optie:
12V, max. 45W/kanaal, totaal 144W
24V, max. 90W/kanaal, totaal 288W

[Voor 33% gewijzigd door davevleugel op 27-03-2020 15:38]

Tweakers.net

• jeroenmeirlaen
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18-05 15:19
ik bedoel: de shelly dimmer alleen voor 220v
maar is blijkbaar niet aangeraden met een transfo + strip. (weet ik nu pas)
kan ik de shelly RGBW gebruiken voor enkel een witte strip?
en dan besturen/dimmen met de momentary buttons?

• Aesculapius
  • Laatst online: 17-06 23:59
Ik heb nog een shelly dimmer over voor de buitenlamp. Nu is er bij de schakelaar helaas geen nuldraad maar dat vond ik niet erg, trek wel even een draadje bij vanaf de lamp. Alles aangesloten om te trekken...geen beweging in te krijgen! Ik vermoed dat de schakeldraad getwist zit met andere draden en weet dat ergens bovenaan in de muur sowieso nog een splitsing zit.

Nu wil het toeval dat er bij de buitenlamp naast schakeldraad, ook een bruine fase draad aanwezig is. Ik zou de shelly dus ook bij de buitenkant kunnen monteren.

Maar, de specs zeggen dat hij werkt vanaf 0 graden...dat wil buiten nog wel eens kouder worden natuuurlijk. Weet iemand hoe groot het risico is dat hij er dan mee op houdt? Of is dit gewoon prima te proberen?

Specs | Canon 5Dmk2 | 24-105L | 50 f/1.8 | 70-200L f/4 IS | 135L | Speedlight 580EX | laurensdegroot.nl

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:07

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Ik zou zeggen doen, zeker zo in de muur is de kans op <0 al erg klein. Daarnaast is het meer om zichzelf in te dekken, de electronica vind het prima. Esp (en veel andere elektronica) hebben spec van -40C. Vaak is dauw eerder een probleem, maar zo achter een lamp in een muur verwacht ik daar ook geen issues.

Overigens:
Aesculapius schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:06:
en weet dat ergens bovenaan in de muur sowieso nog een splitsing zit.
Bij die splitsing (doos?) kan je niet komen? Onbereikbare dozen zou verboden moeten worden :(

• barrymossel
davevleugel schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:29:
[...]

Wat bedoel je met "is dit"? Want een shelly-1 kan gewoon 24 of 12VDC als je de jumper goed plaats.

[...]
Het is immers het Shelly Dimmer topic ;)

Kunnen we er niet beter een algemeen Shelly topic van maken?

• davevleugel
barrymossel schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:03:
[...]

Het is immers het Shelly Dimmer topic ;)

Kunnen we er niet beter een algemeen Shelly topic van maken?
Mensen plempen hun vragen neer zonder onderbouwing of details. Dimmer of shelly-1 zit nogal een verschil in, ik snap dat het om een shelly product gaat :P

Tweakers.net

• barrymossel
davevleugel schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:06:
[...]

Mensen plempen hun vragen neer zonder onderbouwing of details. Dimmer of shelly-1 zit nogal een verschil in, ik snap dat het om een shelly product gaat :P
Maar een vraag over een shelly 1 zou in de topic (nog) niet thuishoren. Dus je had gewoon mogen aannemen dat het over de dimmer ging ;)

• davevleugel
jeroenmeirlaen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:32:
ik bedoel: de shelly dimmer alleen voor 220v
maar is blijkbaar niet aangeraden met een transfo + strip. (weet ik nu pas)
kan ik de shelly RGBW gebruiken voor enkel een witte strip?
en dan besturen/dimmen met de momentary buttons?
Wat zijn de specs van je ledstrip? Ik heb geen ervaring helaas met de rgbw dimmer persoonlijk, mijn broer gebruikt hem in combinatie met een homey waar hij de rgbw dimmer per kanaal (aparte witte led strip) bedient via momentary switches, maar of het ook direct kan weet ik zo niet, wellicht andere tweakers met de ervaring?

Tweakers.net

• davevleugel
barrymossel schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:08:
[...]

Maar een vraag over een shelly 1 zou in de topic (nog) niet thuishoren. Dus je had gewoon mogen aannemen dat het over de dimmer ging ;)
Daar heb je een punt, ik spam er altijd via reactie notificatie in dat de start topic mij ontschoten is haha. Is wel handig om de titel en start post aan te passen idd naar algemeen shelly

Tweakers.net

• -Casper
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19:24
Ik weet dat dit eigenlijk niet een algemeen shelly topic is maar gezien hier wel aardig wat mensen met Shelly ervaring zitten hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Ik heb 2 shelly PMs ontvangen en wil deze graag aansluiten. Nu heb ik heel vroeger wel wat elektro techniek gehad op school maar dat is alweer een aardige tijd terug. Daarnaast wil ik een shelly achter een schakelaar zetten die aan een normaal stopcontact is gelust.

Onderstaand een foto van de situatie:

De schakelaar is nu gekoppeld aan een plafondaansluiting. Deze is niet in gebruik. Het idee is dat als de shelly is aangesloten, deze te koppelen met Home Assistant en zo bepaalde lampen aan te sturen.

Kan iemand mij vertellen welke kabel ik waar dien aan te sluiten?

• PerlinNoise
  • Registratie: november 2012
  • Niet online
-Casper schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:15:
Ik weet dat dit eigenlijk niet een algemeen shelly topic is maar gezien hier wel aardig wat mensen met Shelly ervaring zitten hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Ik heb 2 shelly PMs ontvangen en wil deze graag aansluiten. Nu heb ik heel vroeger wel wat elektro techniek gehad op school maar dat is alweer een aardige tijd terug. Daarnaast wil ik een shelly achter een schakelaar zetten die aan een normaal stopcontact is gelust.

Onderstaand een foto van de situatie:
[Afbeelding]
De schakelaar is nu gekoppeld aan een plafondaansluiting. Deze is niet in gebruik. Het idee is dat als de shelly is aangesloten, deze te koppelen met Home Assistant en zo bepaalde lampen aan te sturen.

Kan iemand mij vertellen welke kabel ik waar dien aan te sluiten?
Op Tweakers verwachten we wel enige eigen inzet. Die aansluit schema's zijn overal te vinden.

http://media.home2link.nl...01PM%20aansluitschema.jpg

• -Casper
  • Registratie: juni 2012
PerlinNoise schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:23:
[...]

Op Tweakers verwachten we wel enige eigen inzet. Die aansluit schema's zijn overal te vinden.

http://media.home2link.nl...01PM%20aansluitschema.jpg
Ik snap dat er eigen inzet verwacht wordt maar gezien mijn normale schakelaar met een stopcontact is doorgelust ben ik het spoor een beetje bijster. De bruine draad van mijn stopcontact naar de schakelaar, is dat de L draad? En dien ik mijn blauwe N draad met een lasklem te splitten om te zorgen dat die zowel direct naar het stopcontact als naar de Shelly gaat?

En bij een andere schakelaar heb ik enkel een bruine (L) & schakeldraad. Is het handiger om in dit geval de shelly in de plafondaansluiting te plaatsen ipv achter de schakelaar?

• barrymossel
-Casper schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Ik snap dat er eigen inzet verwacht wordt maar gezien mijn normale schakelaar met een stopcontact is doorgelust ben ik het spoor een beetje bijster. De bruine draad van mijn stopcontact naar de schakelaar, is dat de L draad? En dien ik mijn blauwe N draad met een lasklem te splitten om te zorgen dat die zowel direct naar het stopcontact als naar de Shelly gaat?

En bij een andere schakelaar heb ik enkel een bruine (L) & schakeldraad. Is het handiger om in dit geval de shelly in de plafondaansluiting te plaatsen ipv achter de schakelaar?
Als je dit niet weet zou ik überhaupt niet met 230V spelen. Maar goed, eigen verantwoordelijkheid...

L is bruin. N dien je te splitten ja, zodat er ook een blauwe draad naar de Shelly kan.

Als je geen N (blauw) hebt moet je die trekken, of inderdaad de Shelly in de plafonddoos plaatsen - zo doe ik ze allemaal.

• davevleugel
Shelly pm kan ook zonder 0 alleen geen vermogen uit lezing dan. Maar die op je contact doos lijkt mij een geschikte 0, even de spanning eraf halen.

[Voor 43% gewijzigd door davevleugel op 28-03-2020 18:53]

Tweakers.net

• thijsbo
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 02-06-2020
Hallo,

Ik ben sinds pas ook bezig met het plaatsen van shelly 1 dimmers. Het aansluiten en bereiken met de apps is geen probleem.

Het probleem is, als ik deze heb aangesloten, dat ik de lampen niet uit krijg. Ze dimmen wel maar gaan niet uit
Ik heb gewone en pulsschakelaars geprobeerd, aangesloten zoals op de schema's maar krijg ze niet uitgeschakeld. Heeft hier iemand ervaring mee?

Grt Thijs

• barrymossel
thijsbo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:45:
Hallo,

Ik ben sinds pas ook bezig met het plaatsen van shelly 1 dimmers. Het aansluiten en bereiken met de apps is geen probleem.

Het probleem is, als ik deze heb aangesloten, dat ik de lampen niet uit krijg. Ze dimmen wel maar gaan niet uit
Ik heb gewone en pulsschakelaars geprobeerd, aangesloten zoals op de schema's maar krijg ze niet uitgeschakeld. Heeft hier iemand ervaring mee?

Grt Thijs
Gaan ze ook niet uit via de app?

• Sjefke32
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 14:40
Ik overweeg momenteel ook de aanschaf van een aantal Shelly Dimmers. Ook voor mij is het belangrijk dat e.e.a. goed via knoppen bedienbaar blijft voor o.a. vriendin.

Begrijp ik nu goed dat wanneer ik een dubbele pulsschakelaar gebruik, ik via 1 van de knoppen de lampen aan kan zetten, de andere knop kan gebruiken om de lampen uit te schakelen en beiden knoppen voor het dimmen of feller zetten van de lampen?

Zou ik dan bijvoorbeeld rolluikdrukknoppen kunnen gebruiken? Zoals deze:

https://www.niko.eu/nl-nl...4d-2e33f11a84e1/170-85915

• barrymossel
Sjefke32 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:06:
Ik overweeg momenteel ook de aanschaf van een aantal Shelly Dimmers. Ook voor mij is het belangrijk dat e.e.a. goed via knoppen bedienbaar blijft voor o.a. vriendin.

Begrijp ik nu goed dat wanneer ik een dubbele pulsschakelaar gebruik, ik via 1 van de knoppen de lampen aan kan zetten, de andere knop kan gebruiken om de lampen uit te schakelen en beiden knoppen voor het dimmen of feller zetten van de lampen?

Volgens mij gaat de lamp uit/aan met beide knoppen. Dus korte klik op een van de twee knoppen is zowel aan als uit. Wel is de ene knop voor feller en de ander voor minder fel.

• Erwin94
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18-06 23:01
Sjefke32 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:06:

Een enkele pulsschakelaar is voldoende. Kortstondig indrukken schakelt de lamp aan of uit. Als je de schakelaar ingedrukt houdt dan gaat de lamp dimmen. Deze gaat eerst feller. Wanneer je de schakelaar dan loslaat en dan weer ingedrukt houd gaat de lamp minder fel, totdat je de schakelaar weer loslaat. Dit is de instelling 'One button mode'. Volgens mij moet het dimmen ook met een dubbele pulsdrukker kunnen, daar heb ik alleen geen ervaring mee.

Ikzelf heb enkelpolige schakelaar, daarmee kun je een impulsschakelaar nadoen door de schakelaar aan-uit te drukken. Dit is alleen niet zo gebruiksvriendelijk. Daarom heb ik de dimmer ingesteld om alleen maar aan-uit te gaan met de schakelaar ('edge switch mode'). De dim-waarde kun je in de app aanpassen, die blijft bewaard wanneer je de dimmer aan en uit doet met de schakelaar.

Edit:
De 'dual button mode' heb ik niet geprobeerd, maar ik verwacht dat die doet zoals @barrymossel aangeeft. Ik verwacht dat dat met die rolluikschakellaar zou moeten werken.

[Voor 5% gewijzigd door Erwin94 op 31-03-2020 16:22]

• Sjefke32
Top! Dan voor de input beiden!

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:08
Als ik het goed begrepen heb wordt een double-press niet ondersteunt door shelly. Nu lees ik in dit topic wel tweakers die bij een double-press het voor elkaar hebben gekregen om ze op 100% te zetten. Wat zijn hierin de mogelijkheden ?

Is het wel mogelijk om icm bijvoorbeeld home assistant scenes te schakelen doormiddel van meerdere keren drukken ?

Ik zou namelijk een aantal schakelaars willen voorzien van een dimmer module echter denk ik dat het ook wel fijn zou zijn als ik aan één van de schakelaars gebruik om door scenes heen te drukken. Dus dat hij dan ook een aantal andere lampen schakelt als ik bijvoorbeeld twee keer druk. Maar ik kan dit niet echt vinden online of documentatie.

• davevleugel
Ik gebruik een shelly-1 daarvoor, daarmee start ik de scène in mijn domoticz. Ik heb ook al een post hier geplaatst dat je ddd kan toepassen, je zou een url in je actie kunnen zetten van je shelly om een dimmer naar x procent te sturen, meerdere links gaan alleen helaas niet dus 1 dimmer Max of creatief zijn om die dimmer weer een andere dimmer met een actie script een schop te geven

https://gathering.tweaker...message/61556924#61556924

[Voor 9% gewijzigd door davevleugel op 01-04-2020 12:16]

Tweakers.net

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Neejoh
  • Laatst online: 29-04 21:58
Even ter bevestiging op de laatste paar replies, een dubbele momentschakelaar (ik heb een simpele rolluik schakelaar) werkt heel fijn.

- Met een korte klik op een van beide gaat de dimmer aan en uit. Daar is dus geen verschil met een enkele momentschakelaar.
- Linker schakelaar inhouden wordt de dimmer feller
- Rechter schakelaar inhouden wordt de dimmer minder fel

Vind ik handiger en logischer dan een enkele schakelaar waar je hem eerst feller moet maken om hem vervolgens te laten dimmen.
KraveN schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:38:
Als ik het goed begrepen heb wordt een double-press niet ondersteunt door shelly. Nu lees ik in dit topic wel tweakers die bij een double-press het voor elkaar hebben gekregen om ze op 100% te zetten. Wat zijn hierin de mogelijkheden ?

Is het wel mogelijk om icm bijvoorbeeld home assistant scenes te schakelen doormiddel van meerdere keren drukken ?

[…]
Dubbele clicks kan prima in Home Assistant met een Shelly hoor. Heeft in principe weinig met de dimmer te maken, maar dit gaat jou misschien wel helpen: ShellyForHASS

[Voor 38% gewijzigd door Neejoh op 01-04-2020 20:59]

• barrymossel

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 18-06 10:39
Vanavond wat spullen besteld van Shelly, waaronder twee dimmers. Op één plek zat al een push schakelaar met een shuttle dimmer die was gesneuveld. Eens kijken welke extra mogelijkheden Shelly gaat geven.

• TheoQ
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Ik krijg het niet voor elkaar om een shelly-dimmer via dzEvents aan te sturen, een Shelly plug en Shelly1 werken probleemloos.

Domoticz, mosquitto en MQTT software draaien op en rPi 3b, waar een RFXCOM en een Zigbee2MQTT dongle op aangesloten zijn.
Shelly2MQTT is geïnstalleerd en hardware is aangemaakt

De Shellies zijn als cliënt met mijn wifi verbonden en MQTT is geactiveerd (Clean session en retain zijn active, MQTT Prefix is not active) , firmware is geupdate.

De dimmer, plug en shelly1 zijn als devices herkend en toegevoegd en kunnen allemaal vanuit domoticz bedient worden.
Met node-RED is te zien dat de MQTT-berichten binnen komen.

Onderstaand dzEvents wordt de plug wel aangestuurd maar de dimmer niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        devices = {
            'SW-LB Badkamer'
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        domoticz.log('Device ' .. device.name .. ' was changed', domoticz.LOG_INFO)

domoticz.devices('Badkamer Plafond Dimmer').setLevel(50)
        domoticz.devices('Badkamer Plafond Dimmer').switchOn()

domoticz.devices('Shelly Plug extra').switchOn()

end
}

Waar sla ik de plank mis?

Het is mijn eerste rPi project, een configuratiefout zou zeer goed mogelijk kunnen zijn. :S

• m_rick
Inmiddels heb ik de twee Shelly dimmers ingebouwd, en ik moet zeggen dat ik erg ben te spreken over de werking. Standaard staat de Shelly ingesteld als een enkele push schakelaar. Dus indrukken is inschakelen, vasthouden is dimmen. En de mogelijkheid om te koppelen met zonsondergang is ideaal. Voorlopig hoef ik geen sonoff meer te hebben :)

Daarnaast heb ik ook een Shelly RGBW gekocht om een ledstrip mee aan te sturen. Dit werkt ook prima, alleen lukt het me niet om hier een tijdschakeling aan toe te voegen. Ik wil dat de strip op een bepaalde tijd inschakelt en weer uitschakelt. Doe ik iets niet goed? Of heeft de RGBW deze functie niet?

• reclamedoos
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 27-05 23:15
De shelly's zijn in 'de aanbieding' tot 17 april in hun eigen webshop.

Heb zelf niet al te beste ervaringen met het opsturen van spullen vanuit (ik meen) Bulgarije. Maar ik kreeg heel netjes (bijna instant) m'n geld teruggestort. Maar dat kan ook door de hele Corona-situatie komen.

[Voor 60% gewijzigd door reclamedoos op 14-04-2020 16:02]

• barrymossel
Omdat er volgens mij behoefte aan was en dit topic niet omgebouwd wordt tot algemeen topic: [Shelly] Ervaringen & Discussie

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-06 18:26
Hebben hier mensen Shelly's aan HASS hangen, die daarbij dubbel drukken afvangen? Specifieke vraag voor dimmers, want op m'n Shelly 1's heb ik esphome draaien en kun je het probleem wat ik heb oplossen. Als ik echter dubbel klik op m'n dimmer, gaat het licht aan en dan gelijk weer uit (of omgekeerd als het licht al aanstond). Niet helemaal wat ik wil...

• barrymossel
endness schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:11:
Hebben hier mensen Shelly's aan HASS hangen, die daarbij dubbel drukken afvangen? Specifieke vraag voor dimmers, want op m'n Shelly 1's heb ik esphome draaien en kun je het probleem wat ik heb oplossen. Als ik echter dubbel klik op m'n dimmer, gaat het licht aan en dan gelijk weer uit (of omgekeerd als het licht al aanstond). Niet helemaal wat ik wil...
Ik ben bang dat je dan de Shelly moet instellen als een detached switch. En dan in Home Assistant met automations gaan werken die worden getriggerd op basis van MQTT of actions. Wordt een lastig verhaal denk ik en ik zou er niet (meer) aan beginnen. Zo heb ik het vorige week geprobeerd met een Shelly 1 en dat werkte allemaal net niet (double press en long press geprobeerd). Tasmota erop gezet en dat werkt zo goed als out-of-the-box. Maar dat is geloof ik niet mogelijk met de Dimmer, toch?

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-06 18:26
Volgens mij is dat nog niet mogelijk, omdat ze het dim-gedeelte zelf niet open-source willen maken. Dit terwijl overal op hun website met grote letters staat dat het open-source zou zijn. Wat ik daarvan vind laat ik even in het midden ;). Er wordt wel e.e.a. onderzocht: https://github.com/arendst/Tasmota/issues/6914

• Eriksk
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
We hebben in ons nieuwbouwhuis een aantal groepen met spots, meestal max 3 led spots (Philips, dimbaar, 4 watt meen ik). We zijn bezig om schakelmateriaal te bestellen en te installeren. Ik wilde beginnen met 'dom' spul en later uitbreiden met Shelly, daarvan heb ik al 1 dimmer.

Een standaard dimmer, geschikt voor led, kost al snel 40-50 euro. Een Shelly zit hier dik onder.
Waar zit het hem dit in? Wat is het verschil en ga ik dat merken?

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:10
Eriksk schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:56:
Een standaard dimmer, geschikt voor led, kost al snel 40-50 euro. Een Shelly zit hier dik onder.
Elektroboeren hebben grote hoofdkantoren met marketeers en verkopers, maken grote winsten om een hele machinerie draaiend te houden.
Kleine bedrijfjes die uit een klein bureautje wat in elkaar knutselen en het klein kunnen houden, kunnen het veel goedkoper (als je de randzaken als support, altijd verkrijgbaar bij groothandel, ... niet nodig hebt.
Voor bedrijfstoepassingen betaal je met de glimlach (drie)dubbel zoveel, omdat even stilliggen (productiehal donker) nog veel meer kost; terwijl hetje thuis enkel wat irritatie van je partner geeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• davevleugel
Eriksk schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:56:
We hebben in ons nieuwbouwhuis een aantal groepen met spots, meestal max 3 led spots (Philips, dimbaar, 4 watt meen ik). We zijn bezig om schakelmateriaal te bestellen en te installeren. Ik wilde beginnen met 'dom' spul en later uitbreiden met Shelly, daarvan heb ik al 1 dimmer.

Je kan je beter afvragen, waarom 5 euro aan componenten (geen idee wat de kosten zijn van de componenten, maar dit is even voor de vergelijking) het apparaat dan gelijk 50 euro moet kosten. Prima dat je het twee keer zo duur maak, alleen factor 10 is overdreven.

Tweakers.net

• Sjefke32
Zijn er hier ook mensen die met succes de Shelly Dimmers achter bestaande schakelaren hebben ingebouwd bij 50mm inbouwdozen?

• Tozz
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 17-06 22:00
davevleugel schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:48:
[...]
Je kan je beter afvragen, waarom 5 euro aan componenten (geen idee wat de kosten zijn van de componenten, maar dit is even voor de vergelijking) het apparaat dan gelijk 50 euro moet kosten. Prima dat je het twee keer zo duur maak, alleen factor 10 is overdreven.
Omdat de componenten de kosten niet zijn. Die componenten moeten uit china komen (vervoerskosten). Andere onderdelen (PCBs) komen ongetwijfeld uit china. Vervolgens moet iemand dat in elkaar zetten (arbeidskosten/fabriekskosten) en moet het naar Nederland vervoerd worden. Daar moet het in winkels komen te liggen (opslagkosten) en moet een verkoper er mee aan de slag (saleskosten). Magazijn en kantoor moeten in de winter worden verwarmd (stookkosten) en Ingrid moet je bestelling inpakken en aan PostNL meegeven.

En zo kost een weerstandje op een printje niet 10 cent maar een euro.

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:17

Mars Warrior

Earth, the final frontier

davevleugel schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:48:
[...]
De kosten van componenten en fabricage hebben vaak helemaal niets te maken met de verkoopprijs, maar eerder met de totale kosten die een bedrijf moet maken, en hoe men het product gaat positioneren.

Een kledingzaak die in de stad zit zit zomaar aan €15.000 huur per maand. Tel nog wat salaris erbij op en je gaat naar de €25.000. Als je kleding inkoop €10 is voor een t-shirt ga je nooit enige winst maken als je er 20% opzet. Met die €2 winst moet je heel veel t-shirts verkopen.

Dus wordt de prijs van het shirt bepaald door de verwachte omzet en kosten. Het t-shirt kan dus zo €30 kosten. Staat er ook nog eens een mooie merknaam in dan mag je er nog €10-€20 bovenop gooien.

Mensen die een webshop runnen weten dit maar al te goed: een simpel product kan inkoop €60 zijn, en een product van een beroemd merk €65. Maar in de verkoop is het simpele product €85, maar krijgt men een minimum verkoopprijs voor zijn kiezen voor het beroemde kwaliteit uitstralende merk van €120.

Inkoop een verschil van €5. Dus kwalitatief kan daar niet veel verschil in zitten...

En dan heb ik het nog niet over dingen waar de naam van een "designer" op staat. Een Jan de Bouvrie bank van €3.000 is al eerder vergeleken met een Ikea bank van €300. Volgens de meubelmaker bestond de Ikea bank uit ca €300 aan onderdelen. De Jan de Bouvrie bank was kwalitatief beduidend beter. Toch wel het dubbele, dus ca €600 :X Dus ja, een 5x hogere verkoopprijs!

Shelly is een klein bedrijf, met relatief weinig overhead en kantoorkosten. Dus die hoeven om te overleven ook minder op hun product te zetten. Op een verkoopprijs van €12 maken ze maar een paar € winst, en nog minder als ze het via een retailer/webshop verkopen, want als die het ook voor €12 moet kunnen aanbieden moet ook deze nog wat winst maken op dit product.

http://www.team-mediaportal.com/

• Moonbase
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16-06 22:32
Sjefke32 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:41:
Zijn er hier ook mensen die met succes de Shelly Dimmers achter bestaande schakelaren hebben ingebouwd bij 50mm inbouwdozen?
Ja, is gelukt achter een Busch & Jaeger Balance SI schakelaar. Maar er blijft zeker niet veel ruimte over :+

@m_rick Hoe heb jij de zonsondergang ingesteld? Op de Shelly Dimmer zelf? Ik heb dat ook gedaan, maar bij mij lijkt het of zonsopgang en -ondergang gewisseld zijn. Volgens mijn Domoticz log ging hij vanochtend om 6.15 uur aan ipv gisterenavond. :'( Heb m opnieuw ingesteld. Kijken wat er vanavond gebeurd.

• m_rick
Ik heb het in de app ingesteld; "Sunset" en daaronder evt. een vertraging van - of + een aantal minuten. Daaronder command 50%

• Moonbase
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16-06 22:32
m_rick schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:24:
Ik heb het in de app ingesteld; "Sunset" en daaronder evt. een vertraging van - of + een aantal minuten. Daaronder command 50%
Oke, bij mij werkt dat dus niet. Misschien moet ik de firmware upgraden. Zal eens zoeken in de release notes als ik die kan vinden. Dank voor de reactie.

• m_rick
Moonbase schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:52:
[...]

Oke, bij mij werkt dat dus niet. Misschien moet ik de firmware upgraden. Zal eens zoeken in de release notes als ik die kan vinden. Dank voor de reactie.
Waar ik achter ben gekomen, je moet de shelly dan wel via de cloud aansturen. Anders lukt het niet om de instellingen op te slaan. Dus probeer het eens via my.shelly.cloud

• Stefke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06:21
Ik heb 3 Shelly dimmers gekocht maar ik krijg ze geen van allen geactiveerd.
Als ik het AP op 33.1 probeer te benaderen kom ik niet op de config, als ik ze in de Shelly app probeer te koppelen doorloop ik het hele proces tot en met de groene vink, maar de device is vervolgens niet zichtbaar. ik kan vervolgens de dimmer telkens weer opnieuw koppelen alsof hij in ap stand staat maar ik zie geen AP, en het koppelen geeft geen resultaat
Iemand die weet wat er verkeerd gaat?

Edit: Ik heb ook een Shelley relay Roller shutter, en die kon ik ook niet via de browser benaderen maar het lukte het wel om hem via de Shelly app te koppelen met mijn homey
Die is dan ook als device beschikbaar in de Shelly app

[Voor 54% gewijzigd door Stefke op 29-04-2020 22:45]

• davevleugel
stefijn schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:31:
Ik heb 3 Shelly dimmers gekocht maar ik krijg ze geen van allen geactiveerd.
Als ik het AP op 33.1 probeer te benaderen kom ik niet op de config, als ik ze in de Shelly app probeer te koppelen doorloop ik het hele proces tot en met de groene vink, maar de device is vervolgens niet zichtbaar. ik kan vervolgens de dimmer telkens weer opnieuw koppelen alsof hij in ap stand staat maar ik zie geen AP, en het koppelen geeft geen resultaat
Iemand die weet wat er verkeerd gaat?

Edit: Ik heb ook een Shelley relay Roller shutter, en die kon ik ook niet via de browser benaderen maar het lukte het wel om hem via de Shelly app te koppelen met mijn homey
Die is dan ook als device beschikbaar in de Shelly app[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemorgen,

Wat bedoel je met "geactiveerd"?: Ik heb 3 Shelly dimmers gekocht maar ik krijg ze geen van allen geactiveerd.
Er staat spanning op? Blauwe lampje brand op de dimmer? Knippert deze? Werkt de dimmer als je hem via input1/2 schakelt (dus met o.a. een schakelaar)?

edit: Sta je in de buurt van je dimmer (zeg een meter) met je mobiel, tijdens het toevoegen? En maak je gebruik van wifi extenders?

[Voor 4% gewijzigd door davevleugel op 30-04-2020 07:44]

Tweakers.net

• Stefke
Ik bedoel dat ze niet in mijn netwerk worden opgenomen en nergens als device zichtbaar zijn/worden (Shelly app, Homey)

Ik heb de dimmer(s) gekoppeld met N, L en een lamp, maar nog zonder een schakelaar. Ik ga er vanuit dat dat geen probleem is, want een schakelaar die onderbroken is is hetzelfde als een niet aangesloten ingang lijkt mij. Daarbij lijkt het mij dat de Shelly sowieso zonder button moet kunnen werken (puur via wifi/app)?
Het AP is vervolgens zichtbaar (Shelly-XXXXX). Ik kan niet met een browser op de config komen.

Afgelopen week heb ik gelijksoortige problemen gehad met een Shelly 2.5 Relay/Roller Shutter, die was ook niet te bereiken.

Met de app Shelly Home lukt het niet om de Shelly 2.5 in het netwerk op te nemen. Met de Shelly app lukte het wel (ik wilde dat in eerste instantie niet om te voorkomen dat ik een account moest maken) en vervolgens was ie bruikbaar in zowel Shelly Home als Homey (en de Shelly app)

Nu probeer ik hetzelfde met de dimmer: AP is zichtbaar, maar ik kan niet op de config komen (192.168.33.1).
Koppelen via Shelly Home lukt niet. Ik krijg telkens een melding "could not connect to the network" (zou een app probleem kunnen zijn aangezien het een 3rd party app is)
In de Shelly app doorloopt hij het hele proces tot en met de melding dat ie in het netwerk is opgenomen, maar vervolgens is de dimmer niet zichtbaar in de Shelly App. Het AP is ook niet meer zichtbaar als ik bij Wifi kijk, maar toch kan ik het koppelproces telkens overnieuw uitvoeren in de Shelly App met en succesmelding, maar zonder een device

Ook al gereset met de button, maar zelfde probleem

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15:25
Heb je 'm daarna bekeken op het IP dat hij van je intern netwerk toegewezen krijgt? Dat zou gewoon moeten lukken.
Als je rechtstreeks met de wifi van de shelly verbindt, dán zou bovenstaand IP moeten werken.
Ik kreeg ze ook niet gekoppeld in de app, dus ik heb handmatig het IP van mijn intern netwerk toegevoegd in de app.

• Q-bone
  • Laatst online: 07:35

Q-bone

Dusss...

Sjefke32 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:41:
Ja zeker, 40mm is hier zelfs gelukt. Van te voren de draden en shelly zo klein mogelijk maken, vervolgens alleen nog de 2 draden aansluiten in de doos. ;)

bla?

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:05
stefijn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:00:
Ik bedoel dat ze niet in mijn netwerk worden opgenomen en nergens als device zichtbaar zijn/worden (Shelly app, Homey)

Ik heb de dimmer(s) gekoppeld met N, L en een lamp, maar nog zonder een schakelaar. Ik ga er vanuit dat dat geen probleem is, want een schakelaar die onderbroken is is hetzelfde als een niet aangesloten ingang lijkt mij. Daarbij lijkt het mij dat de Shelly sowieso zonder button moet kunnen werken (puur via wifi/app)?
Het AP is vervolgens zichtbaar (Shelly-XXXXX). Ik kan niet met een browser op de config komen.

Afgelopen week heb ik gelijksoortige problemen gehad met een Shelly 2.5 Relay/Roller Shutter, die was ook niet te bereiken.

Met de app Shelly Home lukt het niet om de Shelly 2.5 in het netwerk op te nemen. Met de Shelly app lukte het wel (ik wilde dat in eerste instantie niet om te voorkomen dat ik een account moest maken) en vervolgens was ie bruikbaar in zowel Shelly Home als Homey (en de Shelly app)

Nu probeer ik hetzelfde met de dimmer: AP is zichtbaar, maar ik kan niet op de config komen (192.168.33.1).
Koppelen via Shelly Home lukt niet. Ik krijg telkens een melding "could not connect to the network" (zou een app probleem kunnen zijn aangezien het een 3rd party app is)
In de Shelly app doorloopt hij het hele proces tot en met de melding dat ie in het netwerk is opgenomen, maar vervolgens is de dimmer niet zichtbaar in de Shelly App. Het AP is ook niet meer zichtbaar als ik bij Wifi kijk, maar toch kan ik het koppelproces telkens overnieuw uitvoeren in de Shelly App met en succesmelding, maar zonder een device

Ook al gereset met de button, maar zelfde probleem
AP zichtbaar, maar connect je ook met het AP? Daarna kan je pas naar de 33.1 site

Tijd van werken, tijd van rusten

• Stefke
Jazeker, mijn telefoon kreeg 33.2

Ben vandaag aan het werk geweest, en zojuist heb ik met Advance IP scanner mijn netwerk gescand: dimmer zit er in. Vervolgens check ik de Shelly app en nu is de dimmer wel beschikbaar (en ook in Homey koppelbaar). Dus blijkbaar "vannacht" toch doorgekomen...?

Kan nu ook op mijn telefoon direct op de dimmer.

Heb er nog één liggen zal later nog eens kijken of het zo moeizaam gaat of dat ik iets over het hoofd zag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:12
Met ShellyForHass prima te koppelen in Home Assistant. Alle functionaliteiten; dimmen, stroomverbruik en aan/uit functioneert. Alleen.... er zit een vertraging in van 20 a 30 sec voor HA de laatste stand weer laat zien. Terwijl direct op de interface (33.1) in loggen op 2 verschillende vlans en er is geen probleem. Dit schijnt een dingetje te zijn met Shelly en VLans lees ik op diverse forums. Ik vermoed iets met multicasting maar krijg het nog niet lekker werkend. Heb nu maar een iframe in Home Assitant geplaatst maar niet wat ik wil.

Mocht iemand nog de goude tip hebben hoor ik het graag!

Netwerk:

Pfsense
VLAN10 (LAN) <- Home Assistant
VLAN20 (WIFI)
VLAN40 (WIFI IOT) <- Shelly

VLAN10 & 20 mogen overal bij
VLAN40 alleen internet, niet ander naar andere vlans.

mDNS en IGMP proxy is geconfigureerd.

[Voor 29% gewijzigd door Genestealer op 03-05-2020 18:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Genestealer
Genestealer schreef op zondag 3 mei 2020 @ 01:46:
Met ShellyForHass prima te koppelen in Home Assistant. Alle functionaliteiten; dimmen, stroomverbruik en aan/uit functioneert. Alleen.... er zit een vertraging in van 20 a 30 sec voor HA de laatste stand weer laat zien. Terwijl direct op de interface (33.1) in loggen op 2 verschillende vlans en er is geen probleem. Dit schijnt een dingetje te zijn met Shelly en VLans lees ik op diverse forums. Ik vermoed iets met multicasting maar krijg het nog niet lekker werkend. Heb nu maar een iframe in Home Assitant geplaatst maar niet wat ik wil.

Mocht iemand nog de goude tip hebben hoor ik het graag!

Netwerk:

Pfsense
VLAN10 (LAN) <- Home Assistant
VLAN20 (WIFI)
VLAN40 (WIFI IOT) <- Shelly

VLAN10 & 20 mogen overal bij
VLAN40 alleen internet, niet ander naar andere vlans.

mDNS en IGMP proxy is geconfigureerd.
Met MQTT werkt shelly dimmer uitstekend, geen problemen meer!

• PerlinNoise
  • Registratie: november 2012
  • Niet online
Genestealer schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:03:
[...]

Met MQTT werkt shelly dimmer uitstekend, geen problemen meer!
Draai je laatste firmware?

• Genestealer
PerlinNoise schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:13:
[...]

Draai je laatste firmware?
20200309-104554/v1.6.0@43056d58

• B_lex
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 18-06 15:56
Heeft iemand ook problemen met flikkerende lampen achter de shelly dimmers?

Ik heb dimbare ledverlichting, zowel direct achter de shelly dimmers als via een led driver aangesloten. Bij beide krijg ik op willekeurige momenten dat de verlichting flikkert voor een korte tijd. Merendeel van de tijd gaat het prima, maar dat flikkeren is toch behoorlijk irritant.

Heb echt vanalles geprobeerd, firmware, calibratie etc..
Inmiddels ook contact met support bij Shelly gezocht, maar nog geen reactie.
Hoop dat iemand hier wellicht kan helpen.

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18-06 16:26
B_lex schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:31:
Heeft iemand ook problemen met flikkerende lampen achter de shelly dimmers? Ik heb dimbare ledverlichting, zowel direct achter de shelly dimmers als via een led driver aangesloten. Bij beide krijg ik op willekeurige momenten dat de verlichting flikkert voor een korte tijd. Merendeel van de tijd gaat het prima, maar dat flikkeren is toch behoorlijk irritant.
Heb echt vanalles geprobeerd, firmware, calibratie etc..
Inmiddels ook contact met support bij Shelly gezocht, maar nog geen reactie.
Hoop dat iemand hier wellicht kan helpen.
Ik heb dit probleem ook bij een set filament LED lampen. Ik had het eerst ook bij mijn spotjes, maar na de edge cutoff anders in te stellen (Leading of Trailing edge) en opnieuw te kalibreren was dit opgelost. Maar bij de filament lampen blijft het helaas en heb ik nog geen oplossing voor kunnen vinden helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: mei 2016
  • Niet online
Dat flikkeren gebeurt tijdens het omzetten van dag naar nachtstroom en visa versa.

Ook bij het in/uitschakelen van de straatlantaarns.

Ze reageren op de pulsen die op het lichtnet worden gezet door de netbeheerder.

Zelf in 11 jaar nog niet op kunnen lossen.
Gebeurt ook met andere elektronische dimmers.

Welke regio woon je?

Zelf zit ik op het Stedin netwerk Rijnmond.

[Voor 6% gewijzigd door mjvdzwet op 13-05-2020 08:43]

• nielsn
  • Registratie: november 2010
PorschefanRoel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:37:
[...]

Ik heb dit probleem ook bij een set filament LED lampen. Ik had het eerst ook bij mijn spotjes, maar na de edge cutoff anders in te stellen (Leading of Trailing edge) en opnieuw te kalibreren was dit opgelost. Maar bij de filament lampen blijft het helaas en heb ik nog geen oplossing voor kunnen vinden helaas.
Hoe heb je dit precies gedaan? Bij mij flikkeren ze niet alleen om 21:00 uur maar ze blijven flikkeren.

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18-06 16:26
nielsn schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:57:
[...]

Hoe heb je dit precies gedaan? Bij mij flikkeren ze niet alleen om 21:00 uur maar ze blijven flikkeren.
Als je in de app naar je device gaat onder Settings -> Calibration, staat daar als het goed is ergens "Leading Edge" of "Trailing Edge", die kun je aanklikken en de andere selecteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
PorschefanRoel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:02:
[...]

Als je in de app naar je device gaat onder Settings -> Calibration, staat daar als het goed is ergens "Leading Edge" of "Trailing Edge", die kun je aanklikken en de andere selecteren.
Bedankt. Nu afwachten of het vanavond beter gaat. Dan ook meteen eens uitzoeken wat ik nu precies heb veranderd.

• B_lex
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 18-06 15:56
mjvdzwet schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:40:
Dat flikkeren gebeurt tijdens het omzetten van dag naar nachtstroom en visa versa.

Ook bij het in/uitschakelen van de straatlantaarns.

Ze reageren op de pulsen die op het lichtnet worden gezet door de netbeheerder.

Zelf in 11 jaar nog niet op kunnen lossen.
Gebeurt ook met andere elektronische dimmers.

Welke regio woon je?

Zelf zit ik op het Stedin netwerk Rijnmond.
Bedankt voor de tip!
Ik woon in de regio 's-Hertogenbosch, dat is Enexis netwerk.
Zal hier eens induiken en kijken of ik een oplossing kan vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Driek
B_lex schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Bedankt voor de tip!
Ik woon in de regio 's-Hertogenbosch, dat is Enexis netwerk.
Zal hier eens induiken en kijken of ik een oplossing kan vinden.
Voor zover ik heb kunnen vinden is er geen oplossing.
De netbeheerders zijn wel bezig om die signalen eruit te halen, maar dit duurt even.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een Homey en een paar Shelly dimmers.

Ik zou graag een Shelly dimmer op de volgende manier willen gebruiken:
- aangesloten op een dubbele pulsdrukker
- aangesloten op een lamp X
- S1 on/off/dimmen (longpress) van lamp X
- S2 om via Homey een flow te starten (waarmee ik dus andere dingen doe), 1 "klik" is voldoende want ik heb maar 1 flow nodig

In Homey kan ik mbt. S2 maar 1 trigger vinden, maar als ik in de Shelly settings kijk dan werkt S2 volgens mij helemaal niet wanneer S1 dient voor on/off/dimmen
Als ik de Shelly in twobutton mode zet wordt de dimfunctie overgezet naar S2 en dat is ook niet wat ik wil. Wat de andere modi doen begrijp ik niet helemaal

Iemand die weet of en hoe ik S1 en S2 op deze manier kan gebruiken? Doet S2 uberhaupt iets als ie bijv. in de 1e instelling staat?

[Voor 5% gewijzigd door Stefke op 15-05-2020 11:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Driek schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:55:
[...]

De netbeheerders zijn wel bezig om die signalen eruit te halen, maar dit duurt even.
Volgens mij zou het ergens medio 2021 overal weg moeten zijn.

Ik heb om die reden overigens een ouderwetse halogeen lamp in de lamp zitten die aangesloten is op de Shelly dimmer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
stefijn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:31:
- S1 on/off/dimmen (longpress) van lamp X
- S2 om via Homey een flow te starten (waarmee ik dus andere dingen doe), 1 "klik" is voldoende want ik heb maar 1 flow nodig
De dimmer gaat er maar van uit dat er 1 lamp is aangesloten.

Als je in 1-button mode zit dan kan je via "Actions" bij "Button 2 long press url" en "Button 2 short press url" een signaaltje laten afgaan naar een URL zodat je weet dat hij lang of kort is ingedrukt.

Ik heb geen idee of je daar in Homey dan wat mee kan doen, dat ken ik verder niet.
Als ik de Shelly in twobutton mode zet wordt de dimfunctie overgezet naar S2 en dat is ook niet wat ik wil.
Als je hem in 2-button mode zet dan kan je met de ene button de lamp feller zetten en met de andere button de lamp zachter. Dan werkt het sturen van de URL's op basis van button 2 niet meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dshop
Voor tips en vragen kun je ook terecht op Shelly NL Facebook support groep.
https://www.facebook.com/groups/541993643207958 specifiek voor Shelly gebruikers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Het is al gelukt om de Shelly webhooks te laten sturen met short/longpress via S2 naar de homey, dus dat werkt prima.
Kan ik met S1 de lamp schakelen en met S2 andere zaken aansturen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Dshop schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:11:
Voor tips en vragen kun je ook terecht op Shelly NL Facebook support groep.
https://www.facebook.com/groups/541993643207958 specifiek voor Shelly gebruikers.
Die zou ik niet willen aanraden. Kun je beter bij de Engelse groep zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:45
Iemand hier al een Shelly Dimmer SL weten te bemachtigen? Kan ze nergens op voorraad vinden en zie het niet zo zitten om weer een blauwe draad te moeten trekken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driek
thecompany schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:14:
Iemand hier al een Shelly Dimmer SL weten te bemachtigen? Kan ze nergens op voorraad vinden en zie het niet zo zitten om weer een blauwe draad te moeten trekken...
Ze zijn nog niet geproduceerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dshop
Driek schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:24:
[...]

Ze zijn nog niet geproduceerd
Zijn idd nog niet in productie en zullen er ook niet meer komen. Op 4 juni komt Shelly met een update. Je kunt ze volgen via Facebook of via shelly-cloud.nl Op 4 juni worden er 4 nieuwe producten aangekondigd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:17

Koffie

Koffiebierbrouwer
thecompany schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:14:
Gaan er idd niet komen.
Hier is een extra draad trekken een ramp.

Ik heb bij de voordeur een hal met vide van 2 verdiepingen hoog. Daar hangt een mooie grote lamp met 10 peertjes. Veel te fel op 100%
De vorige bewoner dacht dat het ook wel handig was om hier een 3-weg hotelschakeling voor te maken (1 onderaan de trap, 1 bovenaan de trap en 1 een stukje verderop op de overloop).

Uiteindelijk maar de gok genomen en een shelly dimmer gekocht. In de eerste instantie wilde ik bij de schakelaar aan het eind van de overloop een blauwe draad vanaf een opslag/rommel kamer toevoegen. Deze maker zit nl. achter de gipsen wand dus een stukje blauw doorboren was zo gebeurd.
Helaas, die kamer was fysiek een andere groep in de meterkast dan de lamp zelf.

Op de overloop zat ook een plafondloop (die we niet gebruiken) die eraf gehaald: bingo! Boven die lamp zat de centraaldoos voor de het plafond van de overloop/vide. Daar heb ik dus blauw kunnen pakken voor de dimmer.
Hiermee ben ik wel de functionaliteit van de 3 schakelaars kwijt geraakt, maar omdat er voorheen KaKu in zat gebruikte ik het toch al niet.
De verlichting van de lamp gaat automatisch aan voor 10 minuten bij beweging. Alleen stuur ik nu een shelly aan ipv een KaKu.

Moraal van het verhaal: kijk eens of je niet toch ergens creatief een stukje blauw vandaan kunt halen.

Is een free rider | Zwembad - Braaihok

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:17

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dshop schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Zijn idd nog niet in productie en zullen er ook niet meer komen. Op 4 juni komt Shelly met een update. Je kunt ze volgen via Facebook of via shelly-cloud.nl Op 4 juni worden er 4 nieuwe producten aangekondigd.
Een maand geleden gaf Shelly nog aan dat ze in productie zijn, maar nu niet meer ofzo?

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driek
Koffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Gaan er idd niet komen.
Hier is een extra draad trekken een ramp.

Ik heb bij de voordeur een hal met vide van 2 verdiepingen hoog. Daar hangt een mooie grote lamp met 10 peertjes. Veel te fel op 100%
De vorige bewoner dacht dat het ook wel handig was om hier een 3-weg hotelschakeling voor te maken (1 onderaan de trap, 1 bovenaan de trap en 1 een stukje verderop op de overloop).
precies dit had ik ook, vide, hotelschakelaar met 3 schakelaars, maar, 1 geluk, precies bij de derde schakelaar met zwart naar de lamp zat een stopcontact uit dezelfde groep, en een extra schakelaar. Ik kan dus de shelly achter de andere schakelaar proppen, en alle lasdozen achter de andere schakelaar. Ging net :) en de schakelaar werkt nog

• Stefke
Iemand ervaring met een Shelly die in/naast een centraaldoos ligt met een hoop bedrading? Werkt de wifi dan nog voldoende goed?

• m_rick
B_lex schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:31:
Heeft iemand ook problemen met flikkerende lampen achter de shelly dimmers?
Misschien helpt dit?
Driek schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Klopt, dit zijn ze langzaam aan het uitfaseren, Friesland wil eind dit jaar van het signaal af zijn begreep ik. Hoewel het landelijk netwerk aan elkaar geknoopt is en je dit signaal volgens mij niet goed kan isoleren...
stefijn schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:20:
Iemand ervaring met een Shelly die in/naast een centraaldoos ligt met een hoop bedrading? Werkt de wifi dan nog voldoende goed?
Volgens mij zit wifi op een heel andere frequentie dan de bedrading in je centraaldoos en stoort dat niet. Dus dat moet niet zo'n probleem zijn... En mocht het toch verstoring geven, een shelly heeft niet zoveel data nodig, en dus geen hele zware verbinding :)

[Voor 24% gewijzigd door m_rick op 20-05-2020 11:46]

• Stefke
O, maar ik dacht altijd dat een AP in je meterkast slecht voor je wifi is.

Een web van koperdraad in nabijheid van een wifi zender/ontvanger is geen probleem?

• JeroenE
  • Niet online
Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de bedrading, maar ook het bereik cq de afstand tot je access point. Ik heb een shelly schakelaar achter de badkamerspiegel zitten (in een metalen 'doos' met aan de voorkant dus de spiegel inclusief verwarmingselementen).

Ik had er al een beetje rekening mee gehouden dat die geen bereik zou hebben maar hij doet het gewoon. Nu hangt het access point maar 3 meter verderop en het is slechts op ongeveer -75dBm (is ongeveer 35%) maar het werkt wel. Valt me eerlijk gezegd reuze mee.

Maar ik heb nog geen shelly in een enorm volgepropte centraaldoos zitten. Waar wil je hem voor gebruiken? Wellicht kan je hem ook kwijt in bijvoorbeeld de armatuur van de lamp die je wil schakelen.

Anders zit er weinig anders op dan het gewoon te proberen of het werkt. Je kan natuurlijk wel je Shelly eerst configureren voor je hem ophangt, dan weet je in ieder geval al zeker dat alles goed staat ingesteld en heb je er geen last van als je telefoon het signaal van je Shelly slecht ontvangt.
m_rick schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:43:
Hoewel het landelijk netwerk aan elkaar geknoopt is en je dit signaal volgens mij niet goed kan isoleren...
Dat kunnen ze wel want niet in heel Nederland zijn de uren voor het daltarief gelijk. Hier kan je vinden in welke provincies en gemeentes de daluren anders zijn dan in de rest van Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m_rick
JeroenE schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:33:
[...]
Dat kunnen ze wel want niet in heel Nederland zijn de uren voor het daltarief gelijk. Hier kan je vinden in welke provincies en gemeentes de daluren anders zijn dan in de rest van Nederland.
Gebieden werken met verschillende frequenties om avond/nacht tarief te kunnen activeren. Naast tarieven worden er ook boilers en openbare verlichting met TF geschakeld. Er gaan dus dagelijks meerdere pulsen over het netwerk die verstoring kunnen geven http://www.toonfrequent.nl/

• Stefke
Ik wil het volgende:

In de badkamer
- een ledstrook boven de douche
- een sfeerlamp op de wand, zo'nn G125 filament lamp

Die wil ik beide met 1 knop schakelen

https://shop.shelly.cloud...=vintage&description=true
De lamp op de wand wordt een Shelly Vintage 125mm lamp, die heb ik al besteld. Loopt op 220v. Die zou ik kunnen besturen met een Shelly switch, via een schakeldraad. Tenminste, als dat kan. Die lamp moet misschien wel permanent stroom hebben? Kan geen manual vinden.

Maar het zou ook kunnen dat de Shelly Vintage gewoon via Homey samen schakelt met de Shelly RGWB/LED strip, met 220v zonder schakeldraad. Dan hoef ik alleen de Shelly RGWB aan te sturen met een pulsdrukker.

Voor de ledstrook zou ik een dan dus Shelly RGWB kunnen gebruiken, maar die heeft nog een 12v adapter nodig, én een soort switch om met een AC-schakeling de Shelly te schakelen via pulsdrukkers
Ik kan bij de ledstrook geen units kwijt omdat dat recht boven de douche is en ik daar niet in het plafond kom.

Dus ik moet of de Shelly in de centraaldoos zetten, incl. de AC schakeling Maar er moet ook nog een 12v adapter voor de Shelly zitten.

Dus die Shelly kan dan eigenlijk volgens mij alleen in de centraaldoos, met adapter. De AC schakeling kan dan achter de wandschakeling.

Ik heb ooit kleine 12v adapters gehad die denk ik ook wel in een wandcontactdoos zouden kunnen (klein/rond) maar die kan ik nergens meer vinden.

Als ik een kleine 12v adapter kan vinden kan die misschien in de wandschakeldoos, vóór de pulsbutton.

[Voor 12% gewijzigd door Stefke op 20-05-2020 14:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dshop
stefijn schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:50:
Ik wil het volgende:

In de badkamer
- een ledstrook boven de douche
- een sfeerlamp op de wand, zo'nn G125 filament lamp

Die wil ik beide met 1 knop schakelen

https://shop.shelly.cloud...=vintage&description=true
De lamp op de wand wordt een Shelly Vintage 125mm lamp, die heb ik al besteld. Loopt op 220v. Die zou ik kunnen besturen met een Shelly switch, via een schakeldraad. Tenminste, als dat kan. Die lamp moet misschien wel permanent stroom hebben? Kan geen manual vinden.

Maar het zou ook kunnen dat de Shelly Vintage gewoon via Homey samen schakelt met de Shelly RGWB/LED strip, met 220v zonder schakeldraad. Dan hoef ik alleen de Shelly RGWB aan te sturen met een pulsdrukker.

Voor de ledstrook zou ik een dan dus Shelly RGWB kunnen gebruiken, maar die heeft nog een 12v adapter nodig, én een soort switch om met een AC-schakeling de Shelly te schakelen via pulsdrukkers
Ik kan bij de ledstrook geen units kwijt omdat dat recht boven de douche is en ik daar niet in het plafond kom.

Dus ik moet of de Shelly in de centraaldoos zetten, incl. de AC schakeling Maar er moet ook nog een 12v adapter voor de Shelly zitten.

Dus die Shelly kan dan eigenlijk volgens mij alleen in de centraaldoos, met adapter. De AC schakeling kan dan achter de wandschakeling.

Ik heb ooit kleine 12v adapters gehad die denk ik ook wel in een wandcontactdoos zouden kunnen (klein/rond) maar die kan ik nergens meer vinden.

Als ik een kleine 12v adapter kan vinden kan die misschien in de wandschakeldoos, vóór de pulsbutton.
Stefijn, waarom gebruik je de adapter van de RGB(W) strip niet om de Shelly RGBW 2 te voeden ? Dan plaats je de module bij de voeding voor de strip.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@stefijn Die Shelly lamp is een "slimme lamp". Die heeft dus altijd stroom nodig. Aan en uit doe je niet met een schakelaar maar met een app. Dat kan dan de Shelly App zijn of Homey of wat dan ook.

Voor je ledstrips bij de douche heb je natuurlijk wel een voeding nodig. Die zelfde voeding sluit je ook aan op Shelly RGBW2 (ik neem even aan dat je de 2 gaat kopen en niet de oude versie). Voor zover ik weet kan je hier geen aparte voedingen voor gebruiken omdat de RGBW aansturing via de Shelly RGBW2 loopt.

Het lijkt mij eerlijk gezegd allemaal optimistisch dat je al dat soort dingen in je centraaldoos kan aansluiten. Je kan niet in je plafond komen maar je hebt wel een leiding lopen van boven je douche naar de centraaldoos? Of heb je een andere manier bedacht om je ledstrips met de Shelly RGBW2 te verbinden?

Wat mij het handigste lijkt is als je een extra Shelly1 monteert bij de schakelaar van het licht in je badkamer. Dan kan je dat signaal gebruiken om je ledstrip en je sfeerlamp te schakelen. En als bonus is dan gelijk je normale licht ook slim.

Of als je dat niet wil maar het via een aparte schakelaar wil laten lopen dat je die aparte schakelaar voorziet van een Shelly1 en vanuit daar het signaaltje (via Homey) gebruikt om de sfeerverlichting aan te doen.

In beide gevallen heb je dan wel een extra Shelly1 nodig natuurlijk of een Shelly dimmer waarbij je dan SW1 gebruikt voor het "grote licht" en SW2 voor de sfeerverlichting.

• Stefke
Het plafond moet nog dichtgemaakt worden, alle electra is aangelegd maar kan ik nog aanpassen.

De ledstrip komt in een kleine koof in het plafond (van ong 4x4cm) boven de douche tegen de wand om strijklicht langs de wand te krijgen
Om vochtproblemen in het plafond te voorkomen zit dat daar (boven de de douche) "waterdicht" en kan ik dus geen luikje oid maken om boven de douche bij e.e.a. te komen.

Er loopt een leiding van de douche naar de centraaldoos, en van de CD een schakeldraad naar een wandcontactdoos.

Ik plaats een pulsschakelaar met Shelly dimmer voor de hoofdverlichting, daarnaast zit een pulsschakelaar waarmee ik de wandlamp en de ledstrip zou willen inschakelen.
Voor het schakelen zou ik idd de 2e pulsschakelaar op de S2 van de dimmer kunnen zetten en zo Homey e.e.a. laten schakelen, maar ik kan ook een flow maken dat als ShellyRGBW aangaat de wandlamp ook aan moet.

Een ledstrip moet ik ook nog kopen, maar inderdaad zou ik een setje kunnen kopen en die voeding gebruiken, dat is een goed idee. Ik zat al te browsen maar heb te weinig ervaring/kennis met dit spul

De centraaldoos zit een cm of 5 boven het plafond. Ik kan een voeding en de Shelly RGBW in het plafond leggen, net naast de centraaldoos. Is dat toegestaan?
Enige nadeel is dat over de centraaldoos uiteindelijk een IR paneel komt, dan kan ik er niet meer bij (zonder het paneel weg te halen). Maar ik kan de ShellyRGBW dan eventueel in eerste instantie resetten door de stroom te onderbreken.

[Voor 46% gewijzigd door Stefke op 20-05-2020 17:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@stefijn Die schakeldraad gaat naar de schakelaar neem ik aan en niet naar je WCD? ;)

Als je naast de centraaldoos achter het plafond spullen netjes kwijt kan dan zou ik het daar doen; dat scheelt veel gerommel met weinig plek. Je moet het wel volgens de regels doen of dat echt mag weet ik niet. Ik zou in ieder geval geen 'losse' draden gebruiken, maar kabels en als het even kan de Shelly zelf wel in een losse lasdoos.

Of je nu een setje koopt of alles los, in principe moet de Shelly RGBW2 op dezelfde voeding als de ledstrips. Ik heb in ieder geval nog geen schakelschema gezien waarbij dat niet hoefde.

NB Met strijklicht langs een muur zie je natuurlijk wel iedere oneffenheid, vuiltje, zeepresten en noem maar op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13-06 22:03
Heb ik gisteren gedaan...aangezien ik ook nergens blauwe draadjes heb en de inbouwdoos ook niet voldoende ruimte heeft moest ik wel. Heb best even moet proppen om aller erin te krijgen. Maar....werkt perfect. Moet wel zeggen dat ik 5 APs in huis heb en deze doos ook nog eens 2 meter ervanaf hangt. Ben iig blij (en m'n vrouw ook) dat ik de normale schakelaar weer kan gebruiken.

Betrof een shelly1 btw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15-06 18:58
davevleugel schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:54:
Zover ik het gebruikt heb met pulsdrukkers in dual button mode:
1x klik = aan (maakt niks uit welke knop)
1x klik = uit (maakt niks uit welke knop)
Lange klik = harder (knop 1)
Lange klik = minder (knop 2)

Ik neem aan met single dat hetzelfde werkt alleen om harder of zachter dat deze omwisselt na elke actie. Bedoel je dat?
Button Type
• One Button mode: the device is controlled with a single
switch.
• Dual button mode: the device is controlled dual switch.
• Toggle switch one button: the device is controlled by a single toggle switch.
• Edge switch: the device is controlled with an edge on/off
Ik wil graag in mijn nieuwe huis Shelly dimmers in gaan bouwen. Alles moet ook met de hand bedienbaar zijn, voor als opa en oma op bezoek zijn of er een oppas is.

Dit wil ik ook graag, ik eb Gira 55 schakelmateriaal. Maar ik kom er niet uit welk type Gira pulsdrukker ik nodig heb, je hebt Serie (2 knoppen, maar ik wil het eigenlijk in 1 knop per lamp. Dan heb je een enkele wissel- en maak-, maak/verbreek pulsdrukkers etc. Ik kom er maar niet uit welke Gira Pulsdrukker ik nodig heb om het volgende te kunnen doen:
  • omhoog 1x kort indrukken: lamp aan
  • omhoog lang indrukken: lamp feller
  • omlaag kort indrukken: lamp uit
  • omlaag lang indrukken: lamp dimmen
Welke van de Gira pulsdrukkers heb ik daarvoor dan nodig, welk typenummer?
015100 of de 015600 of nog een andere?

Dan nog vraag twee: Een van de lampen in de woning heeft een hotelschakeling, als ik die ook wil dimmen, moet ik dan achter beide schakelaars een dimmer plaatsen? Of maar achter een van de twee en dan extra schakeldraden trekken?

Ook een paar webshops al gemaild, maar ik krijg verschillende antwoorden, dus ik ben niet helemaal zeker van mn zaak...

[Voor 3% gewijzigd door Burnd op 24-05-2020 15:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Burnd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Ik wil graag in mijn nieuwe huis Shelly dimmers in gaan bouwen. Alles moet ook met de hand bedienbaar zijn, voor als opa en oma op bezoek zijn of er een oppas is.

Dit wil ik ook graag, ik eb Gira 55 schakelmateriaal. Maar ik kom er niet uit welk type Gira pulsdrukker ik nodig heb, je hebt Serie (2 knoppen, maar ik wil het eigenlijk in 1 knop per lamp. Dan heb je een enkele wissel- en maak-, maak/verbreek pulsdrukkers etc. Ik kom er maar niet uit welke Gira Pulsdrukker ik nodig heb om het volgende te kunnen doen:
Welke van de Gira pulsdrukkers heb ik daarvoor dan nodig, welk typenummer?
015100 of de 015600 of nog een andere?

Dan nog vraag twee: Een van de lampen in de woning heeft een hotelschakeling, als ik die ook wil dimmen, moet ik dan achter beide schakelaars een dimmer plaatsen? Of maar achter een van de twee en dan extra schakeldraden trekken?

Ook een paar webshops al gemaild, maar ik krijg verschillende antwoorden, dus ik ben niet helemaal zeker van mn zaak...
015100 is voor een enkele schakelaar prima. De 015600 kun je gebruiken voor een hotelschakeling. Moet je wel even nadenken over hoe je die moet aansluiten. Ik heb hier een beetje geprobeerd omdat ik niet wist welke kabel wat was. En bij mij was het met een gewone Shelly 1, maar dat moet me lijkt me geen verschil maken.

Overigens kun je de 015600 ook voor je enkele schakelaar gebruiken, dus ik zou deze voor alles bestellen: https://www.amazon.nl/Gir...ar-Gebruik/dp/B000ONMT0M/ (erg goede prijs, goedkoper dan de 015100 bij Sander Vunderink die normaal erg goede prijzen heeft).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Burnd
Thanks! Is die 015600 dan twee polig en kan ik daarmee dan

omhoog 1x kort indrukken: lamp aan
omhoog lang indrukken: lamp feller
omlaag kort indrukken: lamp uit
omlaag lang indrukken: lamp dimmen

?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Burnd Ik heb deze schakelaars niet, maar als ik de Gira site bekijk dan is de 015100 een pulsschakelaar (of maakcontact zoals zij het noemen). Als je er op duwt maakt hij verbinding en als je los laat is de verbinding weer weg.
De 015600 is een wisselschakelaar. Als je er op duwt gaat hij aan en blijft hij aan tot je hem de andere kant op duwt en dan is hij weer uit. Dat is zeg maar de schakelaar die je het meest gewend bent aan te treffen.
Zoals je ziet zijn beide schakelaars enkelpolig.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil. Aan de ene kant schrijf je dat je een "omhoog" en "omlaag" knop wil hebben en aan de andere kant schrijf je dat je maar 1 knop per lamp wil. Dat kan niet allebei, het is het een of het ander. Natuurlijk kan je dat per Shelly dimmer anders inrichten.

Ik heb zelf al jaren dubbele schakelaars om te dimmen. Ik gebruik daar de zonwering schakelaar 2020-4 van Busch Jaeger voor. Voor zover ik kan vinden is het equivalent van Gira de 015800.

Die hebben knoppen met pijltjes zodat iemand anders ook weet wat "harder" en "zachter" is. Dat leek mij handiger dan 1 knop waarbij het dimmen dan eerst harder en daarna zachter gaat. Maar desalniettemin doet mijn vader of schoonmoeder het vaak nog steeds verkeerd en zijn ze eerst aan het rommelen voor ze een licht aan hebben. Anyway, ik vind het zelf wel heel erg makkelijk dus ik gebruik ze voor de Shelly dimmers ook. Dat het gewoon aangeleerd is bewijst onze dochter wel. Die is niet anders gewend dus ze kan prima het licht aan/uit harder/zachter zetten. Die stond juist de eerste keer bij een "gewone" schakelaar te kijken hoe dat nu zou moeten werken.

Een voordeel van de Shelly dimmer is wel dat het niet uitmaakt met welke knop je de lamp aan of uit wil zetten. Een korte puls op welke knop dan ook is aan (of uit). Hopelijk helpt ze dat met het aan (of uit) krijgen van het licht. Het zal vast nog maanden duren eer ik daar praktijk ervaring mee heb omdat ze nu natuurlijk niet langs komen.

Waar je rekening mee moet houden is dat een hotelschakeling met impulsdrukkers anders werkt dan met wipschakelaars. Persoonlijk vind ik de impulsdrukkers makkelijker werken. Je hebt dan een algemene draad (of 2 als je omhoog en omlaag apart wil) naar de Shelly lopen en bij iedere schakelaar hoef je daar alleen maar een maak verbinding mee te maken. Je moet wel opletten dat je die algemene draad niet per ongeluk onderbreekt.

Wat ik het handigste vind ik zulke gevallen is om de module bij (of in of in de buurt van) de armatuur te monteren. Dat leverde bij mij in de praktijk de minste extra draden trekken op.

Wat je ook kan doen is vanaf iedere schakelaar draden naar lamp trekken en daar die schakeldraden aan elkaar knopen voor je ze naar de module brengt. Wat er handig is voor jou ligt natuurlijk aan de situatie die er nu is (en met welke schakelaars je gaat werken).

Als je met wipschakelaars gaat werken moet je ook weten hoeveel schakelaars je wil gebruiken. Een hotelschakeling met 2 schakelaars kan je met alleen 2 enkelpolige schakelaars maken maar voor 3 (of meer) heb je ook 1 (of meer) dubbelpolige schakelaars nodig.

Met een gewone aan/uit module is het mij wel gelukt om een hotelschakeling met 2 aparte shelly modules te maken. De ene module heeft een schakelaar en schakelt fysiek de lamp aan. De andere (die op een andere groep zit) heeft alleen een schakelaar aangesloten. Beide Shelly's kan je instellen dat ze elkaar een signaaltje geven bij aan of uit. Dan lopen beide schakelaars synchroon heb je een hotelschakeling nagemaakt zonder extra draden. Natuurlijk wel met een extra module.

Dat is me met meerdere modules nog niet gelukt omdat je maar 1 URL kan ingeven en je dus maar 1 andere Shelly kan schakelen. Het kan wel, maar dan moet je een controller/gateway/app hebben draaien die de signalen van de Shelly's ziet en dan besluit acties te nemen door iets aan te zetten etc. Dat kan je dan zo ingewikkeld maken als je zelf wil.

Dit is me ook nog niet gelukt met meerdere Shelly dimmers waarbij 1 dan de lamp echt dimt en de ander mee loopt of juist doorgeeft wat de nieuwe stand is. Je kan wel allerlei signalen geven als een knop is ingedrukt/losgelaten/lang ingedrukt en zulk soort zaken maar geen "stuur de nieuwe dimstand door". Dat krijg ik straks vast wel werkend, maar dan dus wel met een extra programma die dat regelt.

PS Destijds heb ik een paar losse schakelaars besteld van verschillende types. Dat vond ik uiteindelijk wel handig om te bepalen wat ik nu nodig had. Ik ben geen installateur dus de terminologie die op websites staat vind ik soms te onduidelijk om uit te vinden of het nu de goede schakelaar is of net niet. Soms zegt de ene website iets anders dan een andere terwijl het wel hetzelfde artikelnummer is |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Burnd
Ha Jeroen, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
JeroenE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:34:
@Burnd Ik heb deze schakelaars niet, maar als ik de Gira site bekijk dan is de 015100 een pulsschakelaar (of maakcontact zoals zij het noemen). Als je er op duwt maakt hij verbinding en als je los laat is de verbinding weer weg.
De 015600 is een wisselschakelaar. Als je er op duwt gaat hij aan en blijft hij aan tot je hem de andere kant op duwt en dan is hij weer uit. Dat is zeg maar de schakelaar die je het meest gewend bent aan te treffen.
Zoals je ziet zijn beide schakelaars enkelpolig.
Ik zoek dus een 2 polige puldrukker (enkele wip, dus 1 grote knop). Maar het lijkt erop dat die niet bestaat van Gira, maar dat lijkt me sterk. Van andere merken weet ik dat dat wel bestaat, zoals Jung: LINK.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil. Aan de ene kant schrijf je dat je een "omhoog" en "omlaag" knop wil hebben en aan de andere kant schrijf je dat je maar 1 knop per lamp wil. Dat kan niet allebei, het is het een of het ander. Natuurlijk kan je dat per Shelly dimmer anders inrichten.
Ik heb zelf al jaren dubbele schakelaars om te dimmen. Ik gebruik daar de zonwering schakelaar 2020-4 van Busch Jaeger voor. Voor zover ik kan vinden is het equivalent van Gira de 015800.
Heb ik ook gezien, is idd een goede optie, maar ik wil graag een enkele wip :)

Ik wil voorkomen dat je de lamp eerst helemaal fel moet laten worden voordat hij pas gaat dimmen. Ik wil die dimmers ook op de babykamer toe passen, en dan is dat zeer onwenselijk.

Ik wil dit:
Wat ik volgens mij dan nodig heb is een pulsdrukker die 2 polen heeft (maar wel maar 1 wip). Maar die kan ik dus niet vinden, althans niet van Gira.

Ik wil toch niet iets raars?!?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m_rick
Ik heb ook een 'hotelschakeling' gemaakt op een Shelly. Namelijk door een tweede schakelaar parallel aan tes sluiten op de eerste. Voordeel van de bush jaeger schakelaars is dat je er twee draden in kan steken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Burnd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:55:
Wat ik volgens mij dan nodig heb is een pulsdrukker die 2 polen heeft (maar wel maar 1 wip). Maar die kan ik dus niet vinden, althans niet van Gira.
Je hebt de link niet gepost, maar bedoel je een schakelaar die je aan de bovenkant kan indrukken en apart aan de onderkant terwijl hij normaal gesproken naar het 'midden' terugspringt?

Dat is dan deze denk ik? Maar die is van een ander 'systeem' en dan moet je er andere dure elementen bij kopen die dan zelf de jaloezie willen aansturen. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen, bij Busch Jaeger hebben ze iets soortgelijks.

Daarom heb ik destijds gekozen voor de de twee 'halve' knoppen.
m_rick schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:04:
Ik heb ook een 'hotelschakeling' gemaakt op een Shelly. Namelijk door een tweede schakelaar parallel aan tes sluiten op de eerste. Voordeel van de bush jaeger schakelaars is dat je er twee draden in kan steken.

[Afbeelding]
Ja, dat is wat ik (ook) bedoelde. Aan de kant van de Shelly heb je dan twee 'losse' schakeldraden die je vlak voor de Shelly aan elkaar knoopt. Je moet in dat geval wel altijd goed opletten dat beide schakelaars op dezelfde groep zitten aangesloten.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True