Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:34
ik heb hier een maand ofzo een shelly dimmer voor een hanglamp met daarin 8x LSC =(action) dimbare led kaarslampen van 4 watt.

Ik heb erg last van geknipper vooral in de ochtend en avond.

ik heb 1 van de lampen al vervangen voor 40 watt glielamp. geen verbetering.

Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58
flipje81 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:33:
ik heb hier een maand ofzo een shelly dimmer voor een hanglamp met daarin 8x LSC =(action) dimbare led kaarslampen van 4 watt.

Wat kan dit zijn?
is het op precies dezelfde momenten, en op bijv precies 21:00?

Dan is het waarschijnlijk ruis op het net, voor bijvoorbeeld het schakelen van piek naar daluren, schakelen van lantaarnpalen etc.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Driek schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:39:
[...]

is het op precies dezelfde momenten, en op bijv precies 21:00?

Dan is het waarschijnlijk ruis op het net, voor bijvoorbeeld het schakelen van piek naar daluren, schakelen van lantaarnpalen etc.
Dit dus: Flikkerende LED lampen tijdens TF/CAB (daltarief) signaal

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
flipje81 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:33:

Wat kan dit zijn?
Waarom hang je dimbare wifi lampen/bulb achter een dimbare wifi schakelaar? Lijkt mij dubbel op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:34
Waarom hang je dimbare wifi lampen/bulb achter een dimbare wifi schakelaar? Lijkt mij dubbel op namelijk.
uhm het zijn dimbare led filament lampen geen smart lampen. Er zijn namelijk ook niet dimbare ledlampen (dus die kunnen alleen aan/uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ah, ik dacht dat de LSC lampen ook per definitie de smart lampen waren van de Action. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Goedemiddag,

Vandaag 4x de shelly dimmer binnengekregen, ze werken perfect vooral via Domoticz MQTT, niks te klagen hierover en de app van shelly zelf werkt ook perfect! (Ook al wordt cloud ondersteuning bij MQTT inschakeling niet meer ondersteund, maar ik wil alles toch lokaal houden dus prima!).

Echter kan ik weinig informatie vinden over de manier waarop je de schakelaar kan gebruiken op de input van de dimmer. Ik wil graag dubbele pulsdrukkers gaan kopen hiervoor, dat ik dan beide gebruik op de switch input 1 en 2? Dan dat switch input 1 harder en switch input 2 zachter is, soort van rolluik idee?

In menu van de dimmer:

BUTTON TYPE
One button mode - dimmer is controlled with single switch.
Dual button mode - dimmer is controlled with dual switch.
Toggle switch one button - toggle mode with single switch.
Edge switch - edge on/off mode with single switch. <----!!!!! Deze wil ik dan gaan gebruiken
Detached - switch doesn't control dimmer output.

Iemand ervaring hiermee? alvast bedankt !

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Omschrijving van de modi is een beetje vaag maar ik zou zeggen dat je dan "Dual button mode" moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Septillion Om mijn eigen vraag te beantwoorden, even een avondje op youtube en toen kwam ik dit stukje tegen (precies wat ik zocht!) YouTube: Shelly-Dimmer - Ersteinrichtung und Möglichkeiten (+ IFA Interview) ...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:20

jeroenathome

Een regel tekst

@davevleugelDe edge switch mode gaat volgens mij niet goed werken met een pulsdrukker. Deze is voor de 'standaard' type schakelaars, zodat je met de schakelaar aan ook de lamp uit kan zetten icm met de webpagina of app. Mijn shelly dimmer staat op edge omdat dat de enige stand is waarbij het aan/uit goed werkt icm met de webpagina en app en 'standaard' schakelaar.

Net even een poging gedaan om met 2 'standaard' schakelaars de dualmode te testen en ik kreeg het niet goed werkend. Ook als de schakelaars pulsen gingen uitsturen werkte het niet lekker. Het kan ook zijn dat bij mij OpenHab de boel verstoord. Die draait ook in het netwerk samen met de shelly producten.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@jeroenathome Hey Jeroen bedankt voor het uitzoeken, ik heb nog een oude pulsschakelaar liggen ik ga met die even testen (desnoods alle modes af :) ). Op welke manier communiceert OpenHab met je dimmers? Via MQTT of http? Op dit moment babbel ik met mijn MQTT broker van NodeRed naar domoticz o.a.

[ Voor 14% gewijzigd door davevleugel op 01-02-2020 21:35 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

In versie 2.5 van Openhab is er standaard ondersteuning voor shelly. Alle shelly items werden automatisch gevonden. Zover ik het kan nagaan werkt het met http. Er is nog veel wat in openhab aangepast en toegevoegd moet worden, maar nog geen ongestoorde momenten gehad om alles uit te zoeken. Tevens wil ik een things bestand ipv de huidige json. Het zijn mijn eerste stappen met domotica. Het is nog veel uitzoeken hoe alles werkt. Voornamelijk de software. Met het hardware gedeelte heb ik minder moeite.

De shelly1pm(8x) en dimmer zitten in mijn bureau, zodat ik naast het aan/uit zetten van elke apparaat ook het vermogen kan meten van elke WCD. De shelly dimmer is voor de ledspot boven het bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@davevleugel Nog vind ik de uitleg wat vaag. Maar ik krijg het vermoeden dat wat Shelly "Toggle" noemt in Tasmota (het naar mijn idee logischere) "Follow" heet en "Edge" bij Tasmota "Toggle" is.

Nooit gesnapt waarom je follow zou willen want dat maakt tegelijk aansturen via app / automatie zo goed als onmogelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Septillion Normaal programmeer ik PLC's en nog meer van dat soort apparatuur, en daar noem ik toggle meer als actie van 0 naar 1 of van 1 naar 0 op een positieve of negatieve flank. De omschrijving van Tasmota "Edge" vind ik dan ook veel logischer klinken.

Mijn pulsdrukker doet het helaas niet meer.. iets met een vochtige schuur. Ik heb voor elke dimmer een B&J pulsdrukker besteld (3 stuks voor de test, ter vervanging van mijn B&J Analoge dimmer knoppen (rotatie knoppen)(https://www.sandervunderi...ig-serie-2020-us-205.html). Ik zal mijn ervaring delen. Je hebt ze ook nog een slag duurder waarbij je twee aparte circuits hebt, aangezien we alles vanaf de zelfde fase kunnen pakken heb ik voor deze serie schakeling met enkele fase gekozen, deze wil ik dan op I1 en I2 aansluiten.

Dan nog een vraag, ik communiceer nu via MQTT en ik moet eerlijk zeggen dat het perfect werkt in combinatie met openhab en domoticz. Wat is het voordeel er nog van om de chip te flashen met bijv. Tasmota?

[ Voor 14% gewijzigd door davevleugel op 02-02-2020 16:59 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Voor mij is het meer iets 'omdat het kan'. Mocht je het een leuke uitdaging vinden dan kan je het altijd proberen. Ik ben tevreden met de originele firmware en ga zeker niet Tasmota erop zetten.

Ik ben wel verbaasd dat je tegelijk met openhab en domoticz werkt. De kleine test die ik gisteren heb uitgevoerd ging volgens mij verkeerd doordat openhab actief was en ik de shelly instelde om zelf te reageren op de ingangen. Je krijgt dan het effect van 2 kapiteins op één schip en dat geeft altijd problemen. Om de juiste werking weer terug te krijgen heb ik op de shelly de input instelling op detach gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
davevleugel schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:55:
@Septillion Normaal programmeer ik PLC's en nog meer van dat soort apparatuur, en daar noem ik toggle meer als actie van 0 naar 1 of van 1 naar 0 op een positieve of negatieve flank. De omschrijving van Tasmota "Edge" vind ik dan ook veel logischer klinken.

Mijn pulsdrukker doet het helaas niet meer.. iets met een vochtige schuur. Ik heb voor elke dimmer een B&J pulsdrukker besteld (3 stuks voor de test, ter vervanging van mijn B&J Analoge dimmer knoppen (rotatie knoppen)(https://www.sandervunderi...ig-serie-2020-us-205.html). Ik zal mijn ervaring delen. Je hebt ze ook nog een slag duurder waarbij je twee aparte circuits hebt, aangezien we alles vanaf de zelfde fase kunnen pakken heb ik voor deze serie schakeling met enkele fase gekozen, deze wil ik dan op I1 en I2 aansluiten.

Dan nog een vraag, ik communiceer nu via MQTT en ik moet eerlijk zeggen dat het perfect werkt in combinatie met openhab en domoticz. Wat is het voordeel er nog van om de chip te flashen met bijv. Tasmota?
Ik kan je uit ervaring delen dat het perfect werkt met de B&J :)

Ik heb voor de eettafel 2x de 2020 US-205 in gebruik met 1 Shelly Dimmer!

Sowieso vind ik de pulsdrukkers ideaal zodat je ook een longpush over MQTT mee kan sturen ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
jeroenathome schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:09:
Voor mij is het meer iets 'omdat het kan'. Mocht je het een leuke uitdaging vinden dan kan je het altijd proberen. Ik ben tevreden met de originele firmware en ga zeker niet Tasmota erop zetten.

Ik ben wel verbaasd dat je tegelijk met openhab en domoticz werkt. De kleine test die ik gisteren heb uitgevoerd ging volgens mij verkeerd doordat openhab actief was en ik de shelly instelde om zelf te reageren op de ingangen. Je krijgt dan het effect van 2 kapiteins op één schip en dat geeft altijd problemen. Om de juiste werking weer terug te krijgen heb ik op de shelly de input instelling op detach gezet.
Beide openhab en domoticz gebruiken met mqtt gaat niet, want je kan maar 1 broker instellen. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik beide getest had, ik gebruik voornamelijk domoticz daar draait het nu ook op. Vind domoticz toch wat gebruiksvriendelijker over het algemeen, heb er aantal things draaien van de Ikea bridge, die werkt (vroeger althans) niet lekker met domoticz.

@Imperial Guard bedankt voor extra info!

[ Voor 10% gewijzigd door davevleugel op 03-02-2020 06:30 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

davevleugel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 06:27:
[...]
Beide openhab en domoticz gebruiken met mqtt gaat niet, want je kan maar 1 broker instellen.
In dat geval gebruik je altijd een centrale broker, en nooit de ingebouwde broker. Openhab en domoticz zijn dan beide clients van deze broker. Werkt perfect hoor. Zo is mqtt bedoeld namelijk.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Mars Warrior Ja klopt, daar ben ik het mee eens. Maar in mijn geval heb ik de shelly mqtt broker gebruikt voor domoticz (https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT) puur uit gemak ;).

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 18:12
Hallo allen,

Heb al aardig wat ervaring met Domoticz en Qubino's en Aeontec sensoren, echter ben ik benieuwd of ik ook met Shelly (icm Domoticz op Rpi) een volgend scenario voor elkaar kan krijgen:

In de hal:
- bewegingssensor
- 2x Shelly dimmer
- led spotjes dimbaar
- trap verlichting

1) Bewegingssensor gekoppeld aan de Shelly, schakelt overdag de led spotjes op bijv. 100%. Maar 's avonds schakelt ie de led spotjes voor 50%.
2) Bewegingssensor gekoppeld aan de Shelly, schakelt overdag de led spotjes op bijv. 100%. Maar 's avonds schakelt ie niet de led spotjes maar de trapverlichting (via een tweede Shelly draadloos via Domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@O_Tiby Ik heb een bewegingsmelder van Aeonlabs op zwave, via luna scripting in domoticz stuur ik onder de 5 lux de shelly dimmer op x%, met een timer zet ik na 2 minuten de verlichting weer zachter (bij geen beweging).
Dit betekend wel als mijn domoticz server (RPi3) eruit ligt, dat mijn verlichting niet aangaat bij beweging. Als je dit wil voorkomen moet je een bewegingsmelder hebben die bijv. via http de shelly een commando stuurt, dan ben je onafhankelijk van je domoticz.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
davevleugel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:31:
@O_Tiby Ik heb een bewegingsmelder van Aeonlabs op zwave, via luna scripting in domoticz stuur ik onder de 5 lux de shelly dimmer op x%, met een timer zet ik na 2 minuten de verlichting weer zachter (bij geen beweging).
Dit betekend wel als mijn domoticz server (RPi3) eruit ligt, dat mijn verlichting niet aangaat bij beweging. Als je dit wil voorkomen moet je een bewegingsmelder hebben die bijv. via http de shelly een commando stuurt, dan ben je onafhankelijk van je domoticz.
De Aeonlabs ben ik bekend mee, maar die is €50.
Dus ik dacht een bewegingsmelder van een €10 te koppelen aan een Shelly €20 = samen €30.
Dan kan ik de bewegingsmelder + een pulsschakelaar op de I1/I2 van de shelly aansluiten.

Maar dan zou deze Shelly 's avonds de input van de bewegingsmelder 'draadloos' moeten doorsturen naar Domoticz. Welke daarna een signaaltje geeft aan een andere Shelly (waar de trapverlichting op aangesloten is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Ik maak gebruik van Openhab op mijn synology NAS en de dimmer stuurt beide ingangssignalen naar openhab. Hiervoor is op de tab action van de shelly dimmer de volgende regels aangemaakt.

Ingang I1
192.168.1.10:8080/shelly/event/shellydimmer-f36c8a/light/0?type=btn1_on
192.168.1.10:8080/shelly/event/shellydimmer-f36c8a/light/0?type=btn1_off
Ingang I2
192.168.1.10:8080/shelly/event/shellydimmer-f36c8a/light/0?type=btn2_on
192.168.1.10:8080/shelly/event/shellydimmer-f36c8a/light/0?type=btn2_off

In openhab kan je door middel van rules zelf de acties maken die nodig zijn. Hierbij is er wel het nadeel dat als openhab eruit ligt of de dimmer niet kan vinden er niks gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:56
O_Tiby schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:53:
[...]

De Aeonlabs ben ik bekend mee, maar die is €50.
Dus ik dacht een bewegingsmelder van een €10 te koppelen aan een Shelly €20 = samen €30.
Dan kan ik de bewegingsmelder + een pulsschakelaar op de I1/I2 van de shelly aansluiten.

Maar dan zou deze Shelly 's avonds de input van de bewegingsmelder 'draadloos' moeten doorsturen naar Domoticz. Welke daarna een signaaltje geeft aan een andere Shelly (waar de trapverlichting op aangesloten is)
Volgens mij zou dat moeten werken. Ik heb nog geen dimmer maar wel een paar shelly-1. Die geven domoticz ook door welke stand de gewone hardware schakelaar heeft. Ik begrijp dat je een goedkope bewegingssensor dus gewoon op de spanning wil aansluiten als hardware schakelaar.
Ben wel benieuwd naar welke bewegingssensor je voor ogen hebt voor 10 euro (zeg niet AliExpress)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Wiley99 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:23:
[...]

Volgens mij zou dat moeten werken. Ik heb nog geen dimmer maar wel een paar shelly-1. Die geven domoticz ook door welke stand de gewone hardware schakelaar heeft. Ik begrijp dat je een goedkope bewegingssensor dus gewoon op de spanning wil aansluiten als hardware schakelaar.
Ben wel benieuwd naar welke bewegingssensor je voor ogen hebt voor 10 euro (zeg niet AliExpress)
Neen geen ali, maar betwijfel of dit veel beter is:
- https://www.toolstation.n...melder-inbouw-mini/p14183
- https://www.reichelt.nl/p...nsor-vt-5090-p201344.html
- https://www.vekto.nl/bewe...mm-230v-st41-360-6m-1200w
- https://www.ledshop-groen...der/Sensor-Inbouw-Plafond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertLikesTwea
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-04 13:20
Voor mensen met Home Assistant:

Het is nu ook mogelijk om direct vanuit HA de REST-api aan te spreken:
YouTube: Smart Dimmer by Shelly + Excellent Home Assistant Integration

(linkje gaat sowieso over deze dimmer :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Heb vandaag een opzetje gemaakt, maar ik loop tegen een probleem aan.
Heb de bewegingsmelder op Input1 zitten.
Wanneer er beweging is maakt de melder het signaal hoog voor minimaal 10s.
Na de 10s schakelt het relais af.
Wat ik nu ervaar is dat de Shelly pas reageert na 10s, omdat dan de 'drukpuls' 'klaar' is.
Dat moet natuurlijk niet, de lamp moet direct bij beweging aan gaan, en na x-tijd weer uit gaan.

Hoe moet ik Shelly Dimmer nu instellen? Of gaat dit dus niet lukken met dit soort bewegingsmelders?
Ik had gehoopt dat deze zoals een pulsdrukker zouden werken. niet een puls van 10s, maar even één korte puls..

EDIT: toevoeging, idee is om uiteindelijk ook bij sommigen een pulsdrukker toe te voegen zodat met de hand ook de lamp aan te doen is. Dus de bewegingsmelder en pulsdrukker parallel te zetten, of op i1 en i2.

[ Voor 8% gewijzigd door O_Tiby op 15-02-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@O_Tiby Welke stand staat hij nu?

https://imgur.com/a/TY9put9

Werkte de stand "Edge switch" ? Welke shelly heb je?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Tijdens het opzoeken voor @O_Tiby van de instelling, kwam ik erachter dat er weer een nieuwe FW uit is. Ik kan echter echt nergens vinden wat de release notes zijn, ik update altijd zo weinig mogelijk of het moet interessant genoeg zijn (als iets werk.. leave it ;) )

https://imgur.com/a/mq32R5C

Edit: Wel op een duits forum iets gevonden (maar van de firma zelf kan ik niks vinden?):

Here is the changlog:
Screenshot_20200206_154000_autoscaled.jpg
FW version 1.5.10 released:

All devices:
Empty NTP - kills the device - no way to restore

Shelly1, PM, 2.5
Long push and short push actions are fixed

ShellyEM
Scheduling doesn't work - set

We will publish it now:

Shelly1, PM, 2.5, EM, dimmer, RGBW2, plug, PlugS

[ Voor 42% gewijzigd door davevleugel op 15-02-2020 20:30 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
davevleugel schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:20:
@O_Tiby Welke stand staat hij nu?

https://imgur.com/a/TY9put9

Werkte de stand "Edge switch" ? Welke shelly heb je?
Heb de shelly dimmer, wel met nieuwste firmware.

En heb vele combinaties geprobeerd; verschillende standen, auto-off, etc.

Maar een uitdaging wordt dan ook nog het combineren met een pulsdrukker.

[ Voor 25% gewijzigd door O_Tiby op 15-02-2020 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Weten jullie alternatieven voor de B&J 2020 US-205?
Ben eigenlijk op zoek naar een enkele pulsdrukker die naar boven/onder kan wippen en terug springt naar het midden. Een goed voorbeeld is de Koogeek KH03 dimmer die ik met veel plezier gebruik in de woonkamer, maar daar zit al een dimmer unit ingebouwd en ik wil aan de slag met de Shelly dimmer die ik binnenkort hoop te ontvangen!
Afbeeldingslocatie: https://img.tttcdn.com/img/statics/images/kh03_s7_img.png

[ Voor 6% gewijzigd door Neejoh op 16-02-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Ik heb van de week ook 3 dimmers geplaatst, met daaraan een drukknop die terug veert. Alleen wanneer ik de knop indruk gaat de lamp soms aan en daarna gelijk weer uit, iemand enig idee hoe dit kan. Andersom gebeurt het trouwens nooit. Wanneer ik de lamp uit klik gaat deze nooit "per ongeluk" weer aan.

Ik heb de nieuwste firmware er op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 10:31
PorschefanRoel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:48:
Ik heb van de week ook 3 dimmers geplaatst, met daaraan een drukknop die terug veert. Alleen wanneer ik de knop indruk gaat de lamp soms aan en daarna gelijk weer uit, iemand enig idee hoe dit kan. Andersom gebeurt het trouwens nooit. Wanneer ik de lamp uit klik gaat deze nooit "per ongeluk" weer aan.

Ik heb hetzelfde gehad maar dan alleen met meerdere pulse schakelaars. Hierover heb ik contact gehad met Shelly. Zij verzochten mij de dimmers op te sturen en zouden mij daarna nieuwe toesturen. Helaas heb ik nog geen tijd gehad deze te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
PorschefanRoel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:48:

Welke instelling heb je de knopfunctie op staan? zie: https://imgur.com/a/TY9put9

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 10:31
Wat is het verschil tussen onderstaande knopfuncties?

- One button <- dat is voor een pulse schakelaar lijkt mij?
- Toggle switch <- Deze is voor een regulier aan/uit schakelaar?
- Edge Switch <- Geen idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
KoBolD54 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:20:
Wat is het verschil tussen onderstaande knopfuncties?

- One button <- dat is voor een pulse schakelaar lijkt mij?
Enkele drukknop, waarschijnlijk eenmaal drukken voor aan/uit, en lang drukken voor dimmen op/neer.
- Toggle switch <- Deze is voor een regulier aan/uit schakelaar?
Lijkt me aan als schakelaar aan is, uit als schakelaar uit is.
- Edge Switch <- Geen idee
Edge is overgang tussen aan en uit, dus lijkt me voor schakelaars op meerdere plekken (wisselschakelaars begin en einde en kruisschakelaars in midden), daarbij is omhoog of omlaag op een schakelaar willekeuring aan of uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
naftebakje schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:26:
[...]

Enkele drukknop, waarschijnlijk eenmaal drukken voor aan/uit, en lang drukken voor dimmen op/neer.
[...]
Lijkt me aan als schakelaar aan is, uit als schakelaar uit is.
[...]
Edge is overgang tussen aan en uit, dus lijkt me voor schakelaars op meerdere plekken (wisselschakelaars begin en einde en kruisschakelaars in midden), daarbij is omhoog of omlaag op een schakelaar willekeuring aan of uit.
Volgens mij moet ik dan in mijn geval met een pulsdrukker dus enkele drukknop hebben.
Voor zover ik weet staat hij daar ook op, maar om dat te controleren moet ik eerst thuis zijn (Cloud staat niet geconfigureerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Inderdaad @PorschefanRoel ik heb mijnes dan op dubbel staan aangezien ik twee pulsdrukkers per dimmer heb (één harder de ander zachter en beide kan ik de verlichting met enkele klik aan of uit zetten). Welke merk/type pulsdrukker heb je? Misschien zijn het geen potentiaal vrije contacten?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
davevleugel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:17:
Inderdaad @PorschefanRoel ik heb mijnes dan op dubbel staan aangezien ik twee pulsdrukkers per dimmer heb (één harder de ander zachter en beide kan ik de verlichting met enkele klik aan of uit zetten). Welke merk/type pulsdrukker heb je? Misschien zijn het geen potentiaal vrije contacten?
Ik heb een "Gira pulsschakelaar maakcontact enkelpolig" volgens mijn bestelgegevens
https://www.elektroshop.n...ct-enkelpolig-015100.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 13:13

Smurf

Detri

Ik heb hem ook op "one button" staan voor mijn enkele pulsschakelaar. Aanzetten ging prima, maar tot nu toe nog niet echt een manier gevonden om hem zonder de app weer uit te schakelen.

Een keer drukken voor aan ging goed, en met lang indrukken ging hij ook dimmen of helderder branden, maar uitschakelen ging nog niet. Of ik probeerde het te snel achter elkaar, dat kan ook nog.

Moet wel zeggen dat ik er na installatie dit weekend ook verder niet meer naar gekeken heb. (kamer word slaapkamer maar moet nog worden afgewerkt) Zal vanavond nog eens kijken of ik een betere instelling kan vinden

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@PorschefanRoel @Smurf Kan het zijn dat de "Puls" die de drukker geeft te lang is? Dat je normaal bij een pulsdrukker het volgende krijg: ___-___ en dat die van jullie ___----___ dan ziet hij dat als het licht dimmen/verlichten. Wellicht Shelly support even contacten.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

De puls is zo lang als dat je de knop ingedrukt houd. Bij normaal in/uitschakelen zal dat maximaal zo'n 100ms zijn gok ik? (heb "long press" op mn telefoon toetsenbord op 150ms staan en dan moet ik voor het gevoel de knop echt wel even ingedrukt houden)

Maar het wel het idee dat de lamp inderdaad van minimaal naar maximaal gedimd (en v.v.) gaat op het moment dat ik de knop indruk. Als ik de minimum brightness op een waarde instel gaat hij namelijk niet meer helemaal uit maar stopt op deze waarde.

)

• PorschefanRoel
Ik begin eerlijk gezegd te twijfelen of het probleem er na de firmware update nog is geweest. Gisteren avond weer een aantal keer aan en uit gezet gehad en het probleem is nog niet naar voren gekomen. Ik durf nog niet helemaal te zeggen dat de firmware update het opgelost heeft, maar hoop er stiekem wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
@PorschefanRoel ja die firmware updates doen weleens wonderen, de oude firmware van half 2019 knipperen mijn 4,8watt led lampen op terwijl met de update van eind 2019 dit gefikst

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 16:34
Kan ik met deze dimmer ook een double of long press configureren?

Ben inmiddels zo gewend aan de fibaro dimmers dat double press 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelus82
Sorry maar ik heb de handleiding gelezen, misschien kijk ik niet goed maar kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Zover ik het gebruikt heb met pulsdrukkers in dual button mode:
1x klik = aan (maakt niks uit welke knop)
1x klik = uit (maakt niks uit welke knop)
Lange klik = harder (knop 1)
Lange klik = minder (knop 2)

Ik neem aan met single dat hetzelfde werkt alleen om harder of zachter dat deze omwisselt na elke actie. Bedoel je dat?
Button Type
• One Button mode: the device is controlled with a single
switch.
• Dual button mode: the device is controlled dual switch.
• Toggle switch one button: the device is controlled by a single toggle switch.
• Edge switch: the device is controlled with an edge on/off

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
davevleugel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:50:
@PorschefanRoel ja die firmware updates doen weleens wonderen, de oude firmware van half 2019 knipperen mijn 4,8watt led lampen op terwijl met de update van eind 2019 dit gefikst
Klopt, afgelopen weekend het probleem ook niet meer gehad, dus ik verwacht dat het opgelost is.
Van het weekend ook de openHAB geconfigureerd en de Shelly's met de Shelly binding gekoppeld. Helaas reageren de Shelly's daar wat slecht op.

Soms reageren ze niet en soms erg traag. Ik ben er nog niet aan uit of dit probleem bij de Shelly's ligt of bij mijn openHAB. Wifi bereik kan het iig niet aan liggen, want de Raspberry waar openHAB op staat is bekabeld aangesloten en een Shelly hangt recht naast de router, met dus perfect bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@davevleugel @Nelus82 Ik heb momenteel dus een enkele pulsschakelaar en het lijkt erop dat hij in "One button mode" gewoon heen en weer schakelt tussen de minimale waarde en 100%.

Had als test die minimale dimwaarde op 20% gezet, en toen kon ik de spots dus inderaad niet meer uit krijgen zonder de app te gebruiken.
Het is wel een kleine tegenvaller dat hij niet dingen als double of long-press ondersteund. Maar als een dubbele pulsdrukker de oplossing is moet ik die dan toch nog maar halen.
davevleugel schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:54:
Zover ik het gebruikt heb met pulsdrukkers in dual button mode:
1x klik = aan (maakt niks uit welke knop)
1x klik = uit (maakt niks uit welke knop)
Lange klik = harder (knop 1)
Lange klik = minder (knop 2)
Dit is wel interessant eigenlijk. Schakelt hij dan wel "instant" aan/uit of zie je ook dat hij na een paar seconden langzaam uit gaat? Dat heb ik nu namelijk en is slecht compatible met de jongste hier. Die is gewent direct resultaat te zien als hij een lichtknopje indrukt :P
Vanavond maar eens proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door Smurf op 24-02-2020 08:50 ]

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
Smurf schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:47:
@davevleugel @Nelus82 Ik heb momenteel dus een enkele pulsschakelaar en het lijkt erop dat hij in "One button mode" gewoon heen en weer schakelt tussen de minimale waarde en 100%.

Had als test die minimale dimwaarde op 20% gezet, en toen kon ik de spots dus inderaad niet meer uit krijgen zonder de app te gebruiken.
Het is wel een kleine tegenvaller dat hij niet dingen als double of long-press ondersteund. Maar als een dubbele pulsdrukker de oplossing is moet ik die dan toch nog maar halen.
Ik heb ook een enkele pulsschakelaar en ik heb deze zo geconfigureerd dat de dimmer zijn laatste stand onthoudt bij het inschakelen. Wanneer ik de schakelaar lang indruk kan ik dimmen.

Dit zijn mijn instellingen:
  • Power on default mode: Off
  • Button Type: One button mode
  • Calibration: Trailing edge
Eigenlijk weet ik niet meer hoe ik de dimmer heb bekabeld :X

[ Voor 13% gewijzigd door nielsn op 24-02-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
Allen,

Bedankt voor jullie reactie maar dit was niet wat ik zocht.

Wat ik graag zou willen is dat wanneer ik de schakelaar 2 keer snel indruk dat de lamp op 100% gaat, of eventueel bij een een keer lang drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

PorschefanRoel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:16:
Klopt, afgelopen weekend het probleem ook niet meer gehad, dus ik verwacht dat het opgelost is.
Van het weekend ook de openHAB geconfigureerd en de Shelly's met de Shelly binding gekoppeld. Helaas reageren de Shelly's daar wat slecht op.

Soms reageren ze niet en soms erg traag. Ik ben er nog niet aan uit of dit probleem bij de Shelly's ligt of bij mijn openHAB. Wifi bereik kan het iig niet aan liggen, want de Raspberry waar openHAB op staat is bekabeld aangesloten en een Shelly hangt recht naast de router, met dus perfect bereik.
Hier heb ik ook last van icm met openHAB. Je zou een tijdje zonder openHAB de lampen kunnen bedienen om te achterhalen waar de vertraging vandaan komt. Op dit moment heb ik de button instellingen op detached staan. Alles wordt door openHAB aangestuurd en de vertragingen zijn dan aanwezig.

Voor lastige problemen zou je openHAB en de button functie in de shelly tegelijk moeten gebruiken. Onverwachts aan en uit schakelen en geen reacties zijn dan normaal. In openHAB zie je de sterkte van de dimmer zelfs continue variëren zonder werkelijk te regelen. 8)7 :? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Nelus82 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:50:
Allen,

Wat ik graag zou willen is dat wanneer ik de schakelaar 2 keer snel indruk dat de lamp op 100% gaat, of eventueel bij een een keer lang drukken.
Bij 1x klik gaat hij uit en bij 1x klik weer aan. Ingedrukt houden gaat zachter of harder, net welke ik van de twee indruk. Vreemd dat het niet met een enkele knop kan, ik ga het van het weekend even testen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:38
Wat zijn de ervaringen met een shelly dimmer in domoticz?

Ik had vorig jaar een aantal tuya dimmers https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4drbbSdE besteld maar ik was iets te vroeg, die worden nog niet ondersteund door tasmota.

De shelly dimmer zou een mooie oplossing zijn, ondersteund mqtt. Hoe moet ik dit zien? Kan ik vanuit domoticz de lampen dimmen met een slider zoals ik dat met de H801 led strip driver kan doen? Of zijn we nog niet zover?

Ik kan eigenlijk heel erg weinig vinden over de mqtt ondersteuning binnen domoticz.

[ Voor 7% gewijzigd door Chrisje1983 op 26-02-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
Nelus82 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:50:
Allen,

2x snel drukken is bij mij 100% aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
Gezien de Shelly Binding toch wat traag is nu een poging gedaan om de Shelly Dimmer via MQTT aan de praat te krijgen, in de hoop dat die sneller en beter reageerde.
Mijn conclusie is toch wel dit via MQTT betrouwbaarder is en wil ze via MQTT gaan gebruiken.

Ik loop alleen tegen een paar configuratie issues aan. Dimmen van 1% tot 100% gaat prima, maar ik krijg de dimmer momenteel via MQTT niet uit.

In mijn configuration ziet de shelly er nu zo uit:
Geconfigureerd als DimmableLight:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/4gef37j18wzag9g/ShellySpotsVoorDiagram.jpeg?dl=0
Bovenste is de MQTT variant en de onderste de Shelly Binding variant. Dit ziet er dus gewoon prima uit.
Alleen wanneer ik de Off/On switch omzet gebeurt er niks, en springt deze telkens terug naar On. Hetzelfde gebeurt als ik de slider naar 0% beweeg, dan sprint deze ook terug naar de vorige waarde.
Bij de onderste Shelly variant (Shelly Binding) gaat dit wil goed.

Dit lijkt mij te zitten in mijn MQTT configuratie, hierin stuur ik in de JSON altijd "turn": "on", terwijl bij 0 of het omzetten van de slider dit "off" moet worden verwacht ik. Alleen weet ik niet hoe ik dit juist geconfigureerd krijg, zodat zowel de "brightness" als de "turn" goed doorgestuurd worden.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/vpltt2ut2ph9njm/ShellyDimmerMQTTConfig.jpeg?dl=0

Weet iemand hoe ik dit moet invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Chrisje1983 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 00:22:
Wat zijn de ervaringen met een shelly dimmer in domoticz?

Ik had vorig jaar een aantal tuya dimmers https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4drbbSdE besteld maar ik was iets te vroeg, die worden nog niet ondersteund door tasmota.

De shelly dimmer zou een mooie oplossing zijn, ondersteund mqtt. Hoe moet ik dit zien? Kan ik vanuit domoticz de lampen dimmen met een slider zoals ik dat met de H801 led strip driver kan doen? Of zijn we nog niet zover?

Ik kan eigenlijk heel erg weinig vinden over de mqtt ondersteuning binnen domoticz.
TOP! (Mijn ervaring is dan met de Shelly dimmer en dimmer SL) Ik heb wel MQTT aangezet dus je hebt dan geen cloud verbinding (maar dat wil je niet als je toch al domoticz heb draaien!). Je kan een plugin gebruiken die specifiek voor shelly werkt als broker: https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT

Ik krijg aan informatie:
Temperatuur
Stand (aan x% of uit)
Energieverbruik (mits je de 0 hebt gebruikt)

[ Voor 4% gewijzigd door davevleugel op 26-02-2020 08:43 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
davevleugel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:41:
[...]

TOP! (Mijn ervaring is dan met de Shelly dimmer en dimmer SL) Ik heb wel MQTT aangezet dus je hebt dan geen cloud verbinding (maar dat wil je niet als je toch al domoticz heb draaien!). Je kan een plugin gebruiken die specifiek voor shelly werkt als broker: https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT

Ik krijg aan informatie:
Temperatuur
Stand (aan x% of uit)
Energieverbruik (mits je de 0 hebt gebruikt)
Kan ik de shelly ook met de bestaande mqtt cliënt in domoticz aansturen en dim stand automatiseren in events? Cloud zal ik nooit gebruiken, dus dat dat wegvalt bij gebruik van mqtt is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Chrisje1983 jazeker, is alleen even uitzoeken maar er staat genoeg info op het web daarover. Graag je bevindingen misschien wil ik dat ook gaan doen, dan ben ik wat flexibeler met andere apparaten.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Voor de mensen die hierin geintresseerd zijn. Je kan ook via html commando's je lamp bedienen (als je geen gebruik maak van de mqtt of cloud-app) (DDD). Hiervoor moet je op de "Action" pagina wel de functie aanzetten.
Zie: https://ibb.co/c3GCwCw
Zie bron: https://shelly.cloud/wp-c...-Device-communication.pdf

Dimmer aan/uit zetten (192.168.1.77 vervang je voor je eigen netwerk adres van je shelly/dimmer):
http://192.168.1.77/light/0?turn=on
http://192.168.1.77/light/0?turn=off

of lichtsterkte instellen:
http://192.168.1.77/light/0?turn=on&brightness=30
http://192.168.1.77/light/0?turn=on&brightness=100

Nog even een praktische toelichting. Zo kan je bijv. een goedkope bewegingsmelder bij de bouwmarkt vandaan je shelly -1 "aan "mee commando" geven en dan via de action een dimmer aan / uit zetten. Zit ook ingebouwde tijd functie in etc.

[ Voor 15% gewijzigd door davevleugel op 26-02-2020 16:31 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Driek schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
[...]

nee je kan gewoon met de wipschakelaar dimmen.

Is even uitvogelen hoe het werkt maar eigenlijk logisch.
Zet je de schakelaar op spaning dan gaat hij omhoog dimmen, als hij is waar je wilt zijn zet je de schakelaar om en stopt hij.
Zet je dan de schakelaar weer om dan gaat hij onlaag dimmen. Wederom je stopt als je het dim level goed vindt. Doe je niks dan dimt hij tot nul/uit.
Is de lamp dan dus niet met een tik op de knop aan en uit te zetten? Dat zou best een domper zijn. Moet je telkens om hem uit te zetten, de lamp tot 0 dimmen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
barrymossel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Is de lamp dan dus niet met een tik op de knop aan en uit te zetten? Dat zou best een domper zijn. Moet je telkens om hem uit te zetten, de lamp tot 0 dimmen dus?
Nee. Je kunt het ook als aan/uit instellen. Niet beide.

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Driek schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:56:
[...]

Dan nog een aanvullende vraag: En kan je hem zo gebruiken dat je met de fysieke schakelaars de lamp aan/uit doet, en dat je hem via HA kan dimmen/aan/uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Driek schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:56:
[...]

Weet je dit heel zeker? Lijkt mij nogal onlogisch van shelly om het product op die manier af te leveren.

Als ik dit filmpje zie op youtube : https://youtu.be/6x7_2efDNNc?t=204 beantwoord de meeste vragen hier.

@barrymossel
@Driek

[ Voor 20% gewijzigd door davevleugel op 27-02-2020 13:45 ]

PVOutput

• Driek
reclamedoos schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:06:
[...]

Dan nog een aanvullende vraag: En kan je hem zo gebruiken dat je met de fysieke schakelaars de lamp aan/uit doet, en dat je hem via HA kan dimmen/aan/uit?
Dit kan

• Driek
davevleugel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:35:
[...]

Weet je dit heel zeker? Lijkt mij nogal onlogisch van shelly om het product op die manier af te leveren.

Als ik dit filmpje zie op youtube : https://youtu.be/6x7_2efDNNc?t=204 beantwoord de meeste vragen hier.

@barrymossel
@Driek
Met de schakelaar op "dimstand" kan je hem ook aan en uit krijgen, maar niet met 1 druk op de knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
davevleugel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:17:
@Chrisje1983 jazeker, is alleen even uitzoeken maar er staat genoeg info op het web daarover. Graag je bevindingen misschien wil ik dat ook gaan doen, dan ben ik wat flexibeler met andere apparaten.
Als ik zover ben ga ik berichten.

Ik wil eigenlijk alle relays op de lampen in huis vervangen door shelly dimmers, nu overal waar ik loop is het klik,klik,klik,

Zou mooi zijn als alles lekker smooth aan en uit gaat waar ik binnen kom, en ruimtes verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorschefanRoel
PorschefanRoel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:25:
Gezien de Shelly Binding toch wat traag is nu een poging gedaan om de Shelly Dimmer via MQTT aan de praat te krijgen, in de hoop dat die sneller en beter reageerde.
Mijn conclusie is toch wel dit via MQTT betrouwbaarder is en wil ze via MQTT gaan gebruiken.

....

Weet iemand hoe ik dit moet invullen?
Voor de geinterresseerde, dit is mij ondertussen gelukt.
Het item heb ik alsvolgd geconfigureerd:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/7ygh6c9gw64oenh/ShellyDimmerMQTTConfigGoed.jpeg?dl=0

En de scripts zien er zo uit
shelly_dimmer-status.js:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/979rimn6xg3m9ky/Shell_dimmer-status.jpeg?dl=0

shelly_dimmer-brightness.js:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/v3d5n3k00fzcvqv/Shelly_dimmer-brightness.jpeg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
davevleugel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:35:
[...]

@barrymossel
@Driek
Dankje. Ik heb er nu dus ook maar een besteld.

Is het trouwens mogelijk om een andere knop aan de Shelly te bevestigen die dan bijvoorbeeld werkt als binary_sensor in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@barrymossel Ik ben niet bekend met HA maar je bedoelt, je hebt een pulsschakelaar aan shelly, waarbij shelly in HA een bit hoog maakt (van een virtuele sensor ?!)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Wie heeft er nog een idee voor een spotje met een gewikkelde trafo 12 Volt en een LED lampje die met een Shelley Dimmer gedimd moet worden. De trafo gooit roet in het eten.
Ik dacht aan een kleine voeding, maximale 4,5 x 4,5 cm die wel werkt met de dimmer.
Nb, de dimmer werkt pas goed met de bestaande trafo als ik daar minstens 50 Watt op aansluit. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Jullie al eens zoiets bij de hand gehad en een voorbeeld?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
davevleugel schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:20:
@barrymossel Ik ben niet bekend met HA maar je bedoelt, je hebt een pulsschakelaar aan shelly, waarbij shelly in HA een bit hoog maakt (van een virtuele sensor ?!)
Ja zoiets. In principe zit er iets van een ESP in. Dus het zou moeten kunnen lijkt me als er nog een GPIO hiervoor beschikbaar is. Maar zijn die GPIOs bereikbaar zonder het apparaat open te breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 09:24
Verbruikt de Shelly SL 10W in standby? Dat is wel veel als je er zo een paar hebt hangen in huis.

EDIT: nvm, ik zie standby power van 1.5W.

Minimum load van 10W is toch wel heel veel? Een single LED lampje van 5W kan dus niet werken met deze dimmer?

[ Voor 46% gewijzigd door Cerv47 op 03-03-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
O_Tiby schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:57:
[...]

Heb de shelly dimmer, wel met nieuwste firmware.

En heb vele combinaties geprobeerd; verschillende standen, auto-off, etc.

Maar een uitdaging wordt dan ook nog het combineren met een pulsdrukker.
Niemand anders die iets met een bewegingsmelder probeert?

Er zijn ook maar weinig plafond inbouw melders die via wifi aan te sturen zijn.. Allemaal losse bolletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
O_Tiby schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Er zijn ook maar weinig plafond inbouw melders die via wifi aan te sturen zijn.. Allemaal losse bolletjes.
Persoonlijk zou ik dit met een domotica systeem zoals Home Assistant oplossen. Pulsdrukker aansluiten op de Shelly. Shelly en de bewegingsmelder aansluiten op het domotica systeem. Bij beweging schakel je dan de Shelly/lamp. Als je op de pulsdrukker drukt ook.

Direct aansluiten van die betreffende bewegingssensor op je Shelly gaat hem niet worden denk ik. De juiste stand zou dan inderdaad de pulsdrukker zijn (one button dacht ik), maar schijnbaar schakelt de lamp pas wanneer de puls voorbij is (na 10 sec.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Dat is inderdaad het geval.

Ben nu ook aan het kijken naar een Wi-Fi bewegingsmelder. Badeel is dat het allemaal losse units zijn en geen inbouw in plafond. Of je komt op een zigbee of zwave ding uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 15:09

Q-bone

Dusss...

Cerv47 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:29:
Verbruikt de Shelly SL 10W in standby? Dat is wel veel als je er zo een paar hebt hangen in huis.

EDIT: nvm, ik zie standby power van 1.5W.

Minimum load van 10W is toch wel heel veel? Een single LED lampje van 5W kan dus niet werken met deze dimmer?
Hier werkt 1 lampje van 6 watt prima.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 09:24
Q-bone schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:13:
[...]

Hier werkt 1 lampje van 6 watt prima.
Heb jij de SL versie dan al? Ik zie dat hij nog niet te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 15:09

Q-bone

Dusss...

Cerv47 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:09:
[...]

Heb jij de SL versie dan al? Ik zie dat hij nog niet te koop is?
Nee de normale, maar specs zijn gelijk (tenminste daar ga ik van uit).

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 18:58
Q-bone schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Nee de normale, maar specs zijn gelijk (tenminste daar ga ik van uit).
Nee, de specs zijn niet gelijk.

De normale werkt volgens specs ook bij loads onder de 10W. (min load < 10W)
De SL versie niet. (min load > 10W)
--> let op verschil < >

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
BrainCrash schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:13:
[...]

--> let op verschil < >
The main difference between Shelly Dimmer and Shelly Dimmer SL is that Shelly Dimmer SL can be used in houses where neutral line is missing, but has some limitations while Shelly Dimmer has full set of functionality.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
BrainCrash schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:13:
[...]

--> let op verschil < >
Sterker nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIu3aNhdWVQd4ZKRy6Le94U4IAQ=/f/image/ju1znSMZRGAdoAsNQdiupwzT.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_lex
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-06 15:43
O_Tiby schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Ik heb een "normale" hager bewegingsmelder aangesloten op de Shelly dimmer en dat werkt erg goed. Overigens moet je wel de Button type setting aanpassen naar Toggle switch one button - toggle mode with single switch.
De nieuwste firmware die ik vandaag toevallig geinstalleerd heb, heeft nu ook een button type, Activation Switch om met bewegingsmelders samen te werken. Maar die setting werkt in mijn geval niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:41
davevleugel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:31:
Voor de mensen die hierin geintresseerd zijn. Je kan ook via html commando's je lamp bedienen (als je geen gebruik maak van de mqtt of cloud-app) (DDD). Hiervoor moet je op de "Action" pagina wel de functie aanzetten.
Zie: https://ibb.co/c3GCwCw
Zie bron: https://shelly.cloud/wp-c...-Device-communication.pdf

Dimmer aan/uit zetten (192.168.1.77 vervang je voor je eigen netwerk adres van je shelly/dimmer):
http://192.168.1.77/light/0?turn=on
http://192.168.1.77/light/0?turn=off

of lichtsterkte instellen:
http://192.168.1.77/light/0?turn=on&brightness=30
http://192.168.1.77/light/0?turn=on&brightness=100

Nog even een praktische toelichting. Zo kan je bijv. een goedkope bewegingsmelder bij de bouwmarkt vandaan je shelly -1 "aan "mee commando" geven en dan via de action een dimmer aan / uit zetten. Zit ook ingebouwde tijd functie in etc.
Thanks, op deze manier heb ik het eerst maar even opgelost. Een mqtt server werkend krijgend op mijn Synolgy gaat mij echt de pet te boven.. Al paar avonden aan besteed. Spoed cursus putty en kom best ver maar uiteindelijk het toch maar opgegeven. Nu via simpele html opdrachten en een dummy schakelaar het werkend gekregen binnen 4 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren ook de dimmer geïnstalleerd. (Leuk man, met die ouderwetse lasdoppen...) MQTT instellingen zijn niet zomaar te vinden. Uiteindelijk deze ShellyForHASS (Home Assistant) geïnstalleerd en dat werkt perfect.
Helaas wel TF flikkeringen. Precies om acht uur. Daarna precies om half negen. Vooralsnog lijkt het om twee van de vier halogeens te gaan (precies ook die twee die minder goed dimmen). Zou het kunnen dat het aan de lamp ligt en niet aan de dimmer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
barrymossel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:26:
Gisteren ook de dimmer geïnstalleerd. (Leuk man, met die ouderwetse lasdoppen...) MQTT instellingen zijn niet zomaar te vinden. Uiteindelijk deze ShellyForHASS (Home Assistant) geïnstalleerd en dat werkt perfect.
Helaas wel TF flikkeringen. Precies om acht uur. Daarna precies om half negen. Vooralsnog lijkt het om twee van de vier halogeens te gaan (precies ook die twee die minder goed dimmen). Zou het kunnen dat het aan de lamp ligt en niet aan de dimmer??
Heb je de firmware geupdated? Als ik mijne net uit de verpakking haal brommen de lampen, na de update niet meer..

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
davevleugel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Heb je de firmware geupdated? Als ik mijne net uit de verpakking haal brommen de lampen, na de update niet meer..
Yup. Eerste wat ik deed! Ik hoop dat het aan de lampen ligt. Anders een jaar wachten tot ze bij Liander dat outdated signaal eraf halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@barrymossel Bij mij is het een oude koelkast die het veroorzaakt. Ik ga die op een andere groep zetten ooit..

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik zie net dat de twee lampen (die goed dimmen) waarvan ik dacht dat ze niet knipperden halogeen zijn en de andere twee led. Ik vermoed dat het opgelost is als ik die twee leds vervang voor halogeen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
barrymossel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:07:
Ik zie net dat de twee lampen (die goed dimmen) waarvan ik dacht dat ze niet knipperden halogeen zijn en de andere twee led. Ik vermoed dat het opgelost is als ik die twee leds vervang voor halogeen... :)
8)7

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

barrymossel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:26:
Gisteren ook de dimmer geïnstalleerd. (Leuk man, met die ouderwetse lasdoppen...) Vooralsnog lijkt het om twee van de vier halogeens te gaan (precies ook die twee die minder goed dimmen). Zou het kunnen dat het aan de lamp ligt en niet aan de dimmer??
Het kan zijn dat de dimmer even 'gekalibreerd' moet worden. Dit is te vinden op de Settings pagina van de dimmer. Je kan daar ook instellen of de dimmer als leading- trailing edge moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
jeroenathome schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:54:
[...]
Het kan zijn dat de dimmer even 'gekalibreerd' moet worden. Dit is te vinden op de Settings pagina van de dimmer. Je kan daar ook instellen of de dimmer als leading- trailing edge moet werken.
Halogeen lampen werken gewoon niet achter deze dimmers ;) Zoals hij al aangaf dacht hij dat het allemaal LED was.

Ik las halogeen maar dacht aan de spaarlamp.. bij mij werken de halogeen inderdaad juist en de LED erom denken dat de dimbare heb

[ Voor 13% gewijzigd door davevleugel op 15-03-2020 21:48 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Voor de mensen die niet zo vaak naar de status van hun shelly kijken:

The current Firmware version of your Shelly device is 20200206-083625/v1.5.10@e6a4205e New version 20200309-104554/v1.6.0@43056d58 is available.

Log changes:
• New function:
• Shelly3EM - MQTT energy issues
• Shelly DUO & vintage campaign
• Dimmer activation switch
• Dimmable debouncing
• Shell 1 / PM temperature ADD-ON format F / C
• Actions at Flood
• Shelly Dimmer switches the command over MQTT
• Disable the factory reset using the switch
• Device belongs to someone who has the flag
• Deactivate long press to switch on the relay
• DHT22 - Support for Shelly1 / PM add-on
• Internal temperature and moisture actions for Shelly1 / PM add-on
• MQTT for external sensors Shelly1 / PM add-on
• Countdown timer in WebUi
• Dimmer - the transition time is valid when the brightness is changed.

• Fixed:
• Shelly 2.5 Roller mode: Coap description wrong
• Shelly Plug-S: Coap description incorrect
• Dimmer - Factory setting of button is incorrect
• Shelly1 Duo - color temperature is not correct
• Shelly Duo & Vinatge CoAP missing
• Backup Wi-Fi doesn't work with fixed IP
• Dimmer - do not report night mode to the cloud
• Cloud not correctly on / off status
• The default settings must be retained after the OTA.
• HT - MQTT - temperature offset not correct
• Shelly Dimmer - No update of the brightness status when the brightness changes from the switch
• Shelly 2.5 Coap - Link to device / relay description not correct
• Add "timer" in status
• H&T - offset missing in REST (Json)
• MQTT still no on / off report for the lighting controls.
• Shelly Sense Coap: Device description broken
• Duplicate serial and even different content from Coap Update
• Coap sensor updates include all sensor values
• Shelly RGBW2 / 1PM Coap description broken
• Shelly Bulb Coap description broken
• Fixed dimmer schedules for the transition to the on and off state
• Switch-on default - triggers no actions and no AutoO
[/list]

bron: https://www.shelly-suppor...ased-09-03-2020/&pageNo=1

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 14:34
davevleugel schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:22:
Voor de mensen die niet zo vaak naar de status van hun shelly kijken:

The current Firmware version of your Shelly device is 20200206-083625/v1.5.10@e6a4205e New version 20200309-104554/v1.6.0@43056d58 is available.

Log changes:

[...]
Thanks voor de heads-up....kijk daar inderdaad nooit naar...

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
davevleugel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:50:
[...]

Halogeen lampen werken gewoon niet achter deze dimmers ;) Zoals hij al aangaf dacht hij dat het allemaal LED was.
Nee letterlijk andersom. De LED werkt niet en halogeen wel. Toevallig was ik gisteren bij mijn schoonouders (ze wonen tegenover ons) en die hebben hun halogeens vervangen met LED. En ja hoor, op gezette tijden knipperende lampen.

Zelf heb ik er nu 1 halogeen in zitten. Hele middag/avond al gedimd en geen geknipper. Dan maar wat meer verbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Het geknipper komt door de toonftequent signaal. De energiebedrijven zijn bezig met het uitfaseren van het betreffende systeem. Het knipperen zal daarna voorbij moeten zijn. Op de site toonfrequent.nl staat uitleg hoe het knipperen ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
barrymossel schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:14:
[...]

Nee letterlijk andersom. De LED werkt niet en halogeen wel. Toevallig was ik gisteren bij mijn schoonouders (ze wonen tegenover ons) en die hebben hun halogeens vervangen met LED. En ja hoor, op gezette tijden knipperende lampen.

Zelf heb ik er nu 1 halogeen in zitten. Hele middag/avond al gedimd en geen geknipper. Dan maar wat meer verbruik...
Inderdaad excuus ik had halogeen gelezen en dacht daarbij aan de spaarlamp. Ik heb ook halogeen lampen zitten met en zonder trafo ertussen (12VDC en van 230VAC) beide werken beter als de LED. Wat ik al eerder aangaf knipperen de LED als de "oude" koelkast aan gaat (eerste 5-6 sec) de halogeen heeft hier bij mijn geen last van. Wat ik daarvan had begrepen komt dat doordat de spanning even rimpelt wat je bij de halogeen niet zie maar bij de LED wel. Dimmer ertussen uitgehaald en zelfde effect, dus bij mij ligt het echt niet aan de dimmer. Dat zou jij ook nog kunnen proberen om dat uit te sluiten. Wat @jeroenathome aangeeft dat ze bezig zijn met de toonfrequentie kan ook van invloed zijn, in mijn regio (Hollands Kroon) doet Liander daar niet aan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
davevleugel schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:38:
[...]

Inderdaad excuus ik had halogeen gelezen en dacht daarbij aan de spaarlamp. Ik heb ook halogeen lampen zitten met en zonder trafo ertussen (12VDC en van 230VAC) beide werken beter als de LED. Wat ik al eerder aangaf knipperen de LED als de "oude" koelkast aan gaat (eerste 5-6 sec) de halogeen heeft hier bij mijn geen last van. Wat ik daarvan had begrepen komt dat doordat de spanning even rimpelt wat je bij de halogeen niet zie maar bij de LED wel. Dimmer ertussen uitgehaald en zelfde effect, dus bij mij ligt het echt niet aan de dimmer. Dat zou jij ook nog kunnen proberen om dat uit te sluiten. Wat @jeroenathome aangeeft dat ze bezig zijn met de toonfrequentie kan ook van invloed zijn, in mijn regio (Hollands Kroon) doet Liander daar niet aan.
De leds werkten zonder dimmer prima. En de halogeens met dimmer ook. We krijgen deze week een nieuwe lamp waarvoor ik gewoon een halogeen lamp heb besteld. Een jaar lang (dan gaat bij ons TF eraf) die flikkeringen ga ik niet volhouden. Brrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Laatst online: 24-04 18:27
Heb ik iets verkeerd aangesloten of is dit normale werking?

In een los test scenario op de werkbank heb ik de Shelly aangesloten op een rolluik schakelaar.
Een moment-/pulsschakelaar met een omhoog/omlaag knoppen (geen hangende wip dus). Via de schakelaar werkt hij naar behoren; een klik op één van beiden en de lamp gaat aan. Bij inhouden van “omhoog” wordt hij feller en bij “omlaag” dimmer.... joy.

Nu heeft de Shelly app alleen geen weet van de aan/uit status van de lamp wanneer ik hem via de schakelaar aanzet. Gek want ik zie het verbruik wel. Maar klik ik op de “aan” knop in de app gebeurd er niks, de lamp,staat tenslotte al aan, alleen het icoontje in de app gaat “aan”. Zet ik hem met de schakelaar uit, blijft het icoontje aan en moet ik daar dus weer twee keer op klikken om de lamp weer aan te zetten.

Dit nog niet getest in Home Assistant, maar was benieuwd of jullie dit ook hebben? Meest recente firmware btw.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste