Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugeltje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Vandaag nieuwe firmware ge-update
Versie 20191216-090109/v1.5.7

[ Voor 28% gewijzigd door Eugeltje op 16-12-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:19

Mars Warrior

Earth, the final frontier

dewil1990 schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:06:
Heeft iemand al ervaring om deze aan te sluiten in een wissel- / hotelschakeling? En, heeft ieman deze al werken gekregen met een Aeotec Z-Stick?

Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen in vergelijking met Qubino Flush Dimmers en Fibaro Dimmer 2 modules. Zowel Qubino als Fibaro dimmers in gebruik nu, qubino reageert toch wat traag maar voor enkele spots met lage wattages waren de Fibaro modules helaas geen oplossing.
Dit is een wifi dimmer hè! Geen z-wave.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 17:01
Mars Warrior schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:28:
[...]

Dit is een wifi dimmer hè! Geen z-wave.
8)7 Ik las compatibel met Domoticz, en dacht meteen aan z-wave. Inderdaad niet goed gekeken :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:28

Q-bone

Dusss...

BertusG schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:36:
[...]

Is dat niet in lijn met dit verschijnsel van het TF/CAB (daltarief) signaal waar meerdere dimmers op knipperen? Heb er in ieder geval zelf bij meerdere 'slimme' dimmers in het verleden last van gehad. Nooit een oplossing voor gevonden helaas, behalve dat meeste netbeheerders binnen nu en twee jaar gaan stoppen met het uitsturen van deze signalen.
Dank voor deze info, lijkt het wel op, gisteravond om 21:00 spot on/knipperen, 21:30, 22:00 etc. Vanochtend om 8:30 etc... Dus ja, wachten tot 2022, dan zijn als het goed is alle tf signalen weg :+

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 14:52
verbraakje schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:42:
ik heb 4 dimmer modules welke ik wil gaan aansluiten. Nu heb ik aardig wat ruimte in mijn inbouwdoos maar wellicht voor toekomstig gebruik. Gaat er nog steeds 220v door de pulse drukker? Of zou je evt dunnere schakeldraden kunnen gebruiken?

[...]

Ik zou een dubbele pulsedrukker nemen. Dan zou je met 1 kunnen dimmen en andere feller. Of eventueel de andere gebruiken voor iets anders met mqtt.
Bedankt voor je antwoord.

Nu kom ik er achter dat ik helemaal geen blauwe nuldraad in mijn huidige dimmer heb zitten...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uWnWdJv.jpg

De overige schakelaar waar ik een Shelly dimmer in wou zetten ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DldBwxm.jpg

Ook hier ziet het er naar uit dat het niet gaat werken.

Het huis is voorbereid op bedrade domotica doordat er loze leidingen in stervorm zijn aangelegd, misschien toch eens overwegen om ineens alles "smart" te maken,,, :X

[ Voor 18% gewijzigd door nielsn op 18-12-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
nielsn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:35:
[...]

Nu kom ik er achter dat ik helemaal geen blauwe nuldraad in mijn huidige dimmer heb zitten...
[Afbeelding]
Ik zie toch wel een blauwe draad uit de leiding komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
[quote]Moonbase schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:02:
[...]

Ik zie toch wel een blauwe draad uit de leiding komen...
[/quote]Inderdaad, daar heb ik hem ook van afgehaald.

Ik heb een enkele pulsdrukker aangesloten volgens het momentairy switch schema aangesloten op mijn LED spots.

Dit volgens onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TLmFWBaq0v0ND2jA2M8rRk7M/thumb.jpg
Nummer 1, 2 en 3 is de bekabeling welke al in de wandcontactdoos aanwezig waren,

1 op 4 en 12
2 op 10
3 op 6 en 11
Een brug van 9 naar 13

Voor het instellen van de dimmer via de app/webinterface heb ik nog wel een aantal vragen:

[list=1]
• Hoe moet de dimmer worden gekalibreerd? (Je hebt twee opties namelijk Leading Edge en Trailing Edge. En wat is het verschil eigenlijk?)
• Welk Button Type kan ik het beste selecteren wanneer ik ook wil kunnen dimmen met de fysieke knop? (Je hebt One button mode, Dual button mode, Toggle switch one button, Edge switch en Detached. En wat doet Swap inputs?)
• Hoe krijgen jullie alles weer netjes achter de schakelaar geplaatst? (Ik ga ervan uit dat ook jullie hier mee zitten te klooien want zo'n doos komt helemaal vol te zitten)
• Hebben jullie nog andere tips wat de moeite waard is om naar te kijken voor een betere werking?
[/list]

Heb het nu allemaal aangesloten zoals een normale schakelaar en nu werkt het zoals ik wil.
  • 1x drukken is aan op laatste stand
  • 2x drukken is aan op volle sterkte
  • Lang inhouden is dimmen/meer licht
Ik ben er tevreden over en niet geheel onbelangrijk... de vriendin ook! 8)

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 85% gewijzigd door nielsn op 21-12-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 19:08
Eugeltje schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:10:
Vandaag nieuwe firmware ge-update
Versie 20191216-090109/v1.5.7
Is er ergens een changelog beschikbaar? Ik heb soms dat mijn lamp spontaan aan gaat (v1.5.6). Dat kan aan de firmware liggen, of eventueel een bug in mijn automatiseringen (in Node-Red).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59
Sinds een paar dagen een Shelly dimmer maar krijg het niet werkend zoals ik wil (wisselschakeling). Op de 1 verdieping heb ik een pulse schakelaar en op de 2e verdieping heb ik een moment schakelaar. De Shelly zit achter de pulse schakelaar op de 2e verdieping.

Wanneer ik alleen de pulse schakelaar van de 2e verdieping aan sluit werkt alles zoals verwacht en kan ik de lampen correct bedienen / dimmen. Sluit ik echter de pulse schakelaar van de 1e verdieping ook aan, dan gaan de lampen (LED spots) maar heel even aan en daarna gelijk weer uit. Of ze gaan, dimmen naar een paar seconden iets, vervolgens een paar seconden later nog niets. Net zo lang totdat ze helemaal uit zijn. Dit zelfde gebeurd wanneer ik de lampen aanzet via de web GUI.

Als ik alleen de pulse schakelaar van de 1e verdieping aansluit en dus niet die van de 2e verdieping, dan heb ik hetzelfde probleem. Het probleem lijkt zich dus te focussen met de pulse schakelaar van de 1e verdieping.

De pulse schakelaar heb ik al een keer omgewisseld maar het probleem blijft zich alleen voordoen als er een pulse schakelaar wordt aangesloten op de 1e verdieping (voor de duidelijkheid, waar de shelly dimmer zich dus niet bevindt). Ook heb ik al een andere Shelly dimmer gekocht, maar het probleem blijft zich voor doen.

Ook heb de Shelly al meerdere malen herstart en opnieuw gekalibreerd, zonder succes.

Mijn aansluiting is dus zoals onderstaand schema.
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2019/08/momentary_switch.png

Hebben jullie nog suggesties of tips?

[ Voor 4% gewijzigd door KoBolD54 op 27-12-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:31
Wat is het verschil tussen een pulse en een momentschakelaar?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39

jeroenathome

Een regel tekst

@naftebakje Alleen de naam is anders. De werking is gelijk. linkje

@KoBolD54 Is het een bestaande schakeling waar de shelly erbij in is gezet?
Dan kan het zijn dat het schema niet klopt. Je zal het via onderstaande schema alles moeten aansluiten.
deze site

[ Voor 31% gewijzigd door jeroenathome op 29-12-2019 14:00 . Reden: Link naar afbeelding vervangen voor link naar site. ]

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

jeroenathome schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:42:
@naftebakje Alleen de naam is anders. De werking is gelijk. linkje

@KoBolD54 Is het een bestaande schakeling waar de shelly erbij in is gezet?
Dan kan het zijn dat het schema niet klopt. Je zal het via onderstaande schema alles moeten aansluiten.
[Afbeelding]
Ik zie alleen een roze vlak...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Ik heb de afbeelding van deze site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 12:16
KoBolD54 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:09:
Sinds een paar dagen een Shelly dimmer maar krijg het niet werkend zoals ik wil (wisselschakeling). Op de 1 verdieping heb ik een pulse schakelaar en op de 2e verdieping heb ik een moment schakelaar. De Shelly zit achter de pulse schakelaar op de 2e verdieping.

Wanneer ik alleen de pulse schakelaar van de 2e verdieping aan sluit werkt alles zoals verwacht en kan ik de lampen correct bedienen / dimmen. Sluit ik echter de pulse schakelaar van de 1e verdieping ook aan, dan gaan de lampen (LED spots) maar heel even aan en daarna gelijk weer uit. Of ze gaan, dimmen naar een paar seconden iets, vervolgens een paar seconden later nog niets. Net zo lang totdat ze helemaal uit zijn. Dit zelfde gebeurd wanneer ik de lampen aanzet via de web GUI.

Als ik alleen de pulse schakelaar van de 1e verdieping aansluit en dus niet die van de 2e verdieping, dan heb ik hetzelfde probleem. Het probleem lijkt zich dus te focussen met de pulse schakelaar van de 1e verdieping.

De pulse schakelaar heb ik al een keer omgewisseld maar het probleem blijft zich alleen voordoen als er een pulse schakelaar wordt aangesloten op de 1e verdieping (voor de duidelijkheid, waar de shelly dimmer zich dus niet bevindt). Ook heb ik al een andere Shelly dimmer gekocht, maar het probleem blijft zich voor doen.

Ook heb de Shelly al meerdere malen herstart en opnieuw gekalibreerd, zonder succes.

[Afbeelding]

Hier ben ik ook benieuwd naar; wil een shelly dimmer als hotelschakeling plaatsen maar kom er niet achter hoe het aangesloten moet worden. De link waar @jeroenathome naar verwijst, gaat over de Shelly schakelaar, niet de dimmer. De in/outputs zijn dan ook anders (O, I, SW, L, N)... Iemand die het gelukt is een hotelschakeling te gebruiken met deze dimmers?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. De variant in de afbeelding van Kobold54 werkt alleen met puls drukkers. Het is mogelijk om op meer als 2 plaatsen het licht aan/uit zetten door pulsschakelaars parallel aan te sluiten. De oplossing die ik heb gegeven werkt voor 'standaard' schakelaars met een vaste aan en uit stand.

Voor 'standaard' schakelaars gebruik je de schema die ik heb gegeven in de vorige post. Om deze voor een shelly dimmer te gebruiken hoef je alleen te weten dat de schakeldraad op I1 aangesloten moet worden. In mijn voorbeeld is dat de aansluiting met SW. Stel de shelly button type in op 'edge'. Op deze manier werkt de dimmer als hotelschakeling ook als je via de software de shelly aanstuurt. Voor het dimmen kan je de software gebruiken. Voor mijn doeleinden is dit voldoende aangezien ik een vaste waarde gebruik voor boven mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Inmiddels werkend door het schema van @KoBolD54 aan te houden (de outputs van de twee schakelaars met elkaar verbinden met een lasklem en dan richting de Shelly. De hotelschakeling ansich werkt nu goed (met een normale niet-LED lamp), maar dimmen lukt voor geen meter. Er lijkt een heel beperkt bereik te zijn waarin hij iets wil dimmen, zo rond de 20-30%, maar ook calibratie helpt niet om dat te verbeteren...

Onder ook nog twee Shelly dimmers geplaatst voor o.a. de lamp in de hal (halogeen) en die dimt met de standaard instellingen perfect! Was wel even blij dat de vorige bewoner overal 50mm dozen in heeft gezet, die komen toch wel van pas als je overal extra fase en nul moet opsplitsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
KoBolD54 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:09:

[Afbeelding]

Ondertussen heb ik de dimmer verplaatst naar de 1e verdieping. Het resultaat is dat het probleem zich dan verplaatst naar de 2e verdieping. M.a.w. de schakelaar waar de dimmer niet achter zit zorgt voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Aesculapius schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:38:
Inmiddels werkend door het schema van @KoBolD54 aan te houden (de outputs van de twee schakelaars met elkaar verbinden met een lasklem en dan richting de Shelly. De hotelschakeling ansich werkt nu goed (met een normale niet-LED lamp), maar dimmen lukt voor geen meter. Er lijkt een heel beperkt bereik te zijn waarin hij iets wil dimmen, zo rond de 20-30%, maar ook calibratie helpt niet om dat te verbeteren...

Onder ook nog twee Shelly dimmers geplaatst voor o.a. de lamp in de hal (halogeen) en die dimt met de standaard instellingen perfect! Was wel even blij dat de vorige bewoner overal 50mm dozen in heeft gezet, die komen toch wel van pas als je overal extra fase en nul moet opsplitsen...
Om dan ook maar even te updaten - ik heb mijn probleem kunnen verhelpen door er een nieuwe philips dimbare LED lamp in te plaatsen... probleem leek veroorzaakt te worden door een vreemd soort spaarlamp waar de Shelly niet mee overweg kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik wou inderdaad zo'n Shelly Dimmer bestellen.
Aangezien ik een enkel armatuur met 3x GU-10 spot wil dimmen. In een huis zonder Hue o.i.d.
Het heeft dan m.i. weinig nut om een bridge + 3x dimbare lamp te kopen.

Ik ben benieuwd of ik met de GPIO pinnen (aangezien I2 en I1 alleen 230V in zijn?) er een encoder of potentiometer aan kan hangen; het enige punt is dat die wel gebruikt worden om de bootmode te selecteren en ik liever geen hardware aanpassingen aan de shelly zelf maak.

Zo'n wipschakelaar die naar boven en naar beneden kan (omhoog = +, beneden = -) kan natuurlijk ook nog.

In de tekst staat ook:
"De Shelly Dimmer heeft een ESP8266 met 4MB flash chip ingebouwd. Dit maakt het mogelijk je eigen of alternatieve firmware te flashen. Helaas werkt dit niet voor Tasmota vanwege de 2e MCU die het dimmen regelt"

Is er ook informatie over deze tweede MCU? Ik zou zelf graag m'n eigen firmware willen flashen; simpelweg een HTTP API "http://ip-van-shelly/dimvalue/30" (bij wijze van spreken).
Ik neem voor het gemak aan dat de bestaande software dat niet kan en ook niet overweg zal kunnen met een potentiometer, m.i. een gemiste kans* (zie * voor direct device API; echter staat de dimmer daar niet tussen?).

* https://shelly.cloud/supp...device-communication-ddd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik ervaar sinds enkele dagen dat zowel Shelly app als Google Assistant de Dimmer niet kan vinden (Offline). Ik moet dan een paar keer refreshen of de app opnieuw opstarten en dan werkt het weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Weet iemand al iets meer over de SL dimmer ? Ik heb er een paar in pre-order maar het blijft maar uitgesteld worden.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_lex
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-06 15:43
Heeft iemand al ervaring met de Shelly dimmer in samenwerking met een led driver? Ik heb net een setje dimmers ontvangen, dus hoop ze snel te kunnen testen.

--

Update: Heb de dimmers momenteel aangesloten op een impulsschakelaar met daarna een led driver en daarachter de led lamp. Werkt erg goed samen na het calibratie. Ik heb zelf gekozen voor het trailing edge dimprotocol, waardoor de driver bijna niet zoemt bij gedimde verlichting.

[ Voor 48% gewijzigd door B_lex op 14-01-2020 10:27 . Reden: update over ervaring ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Accretion schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:54:

Is er ook informatie over deze tweede MCU? Ik zou zelf graag m'n eigen firmware willen flashen; simpelweg een HTTP API "http://ip-van-shelly/dimvalue/30" (bij wijze van spreken).
Ik neem voor het gemak aan dat de bestaande software dat niet kan en ook niet overweg zal kunnen met een potentiometer, m.i. een gemiste kans* (zie * voor direct device API; echter staat de dimmer daar niet tussen?).

* https://shelly.cloud/supp...device-communication-ddd/
Beetje klooien maar bij mij werkt: http://192.168.x.y/light/0?turn=on&brightness=67 als API prima.
Ref: https://shelly-api-docs.s...#shelly-dimmer-sl-light-0

--edit-- is met bestaande firmware, 20191216-090622/v1.5.7@c30657ba

[ Voor 3% gewijzigd door ElMacaroni op 04-01-2020 01:58 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Aesculapius schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:41:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar; wil een shelly dimmer als hotelschakeling plaatsen maar kom er niet achter hoe het aangesloten moet worden. De link waar @jeroenathome naar verwijst, gaat over de Shelly schakelaar, niet de dimmer. De in/outputs zijn dan ook anders (O, I, SW, L, N)... Iemand die het gelukt is een hotelschakeling te gebruiken met deze dimmers?
Same here, het lukt mij ook maar niet om het voor elkaar te krijgen. Heb een hotelschakeling met aan de ene kant een draaidimmer en aan de andere kant een wipschakelaar. Als ik het zo aansluit als beschreven voor de Shell 1 doen beide schakelaars niets meer. Frustrerend! Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Kasj schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:51:
[...]

Same here, het lukt mij ook maar niet om het voor elkaar te krijgen. Heb een hotelschakeling met aan de ene kant een draaidimmer en aan de andere kant een wipschakelaar. Als ik het zo aansluit als beschreven voor de Shell 1 doen beide schakelaars niets meer. Frustrerend! Tips zijn welkom!
Kijk even naar mijn eerdere post met onderstaand schema of in de handleiding waar dit schema uit komt.

Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2019/08/momentary_switch.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
KoBolD54 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Kijk even naar mijn eerdere post met onderstaand schema of in de handleiding waar dit schema uit komt.

[Afbeelding]
Ik wist niet zeker of dat op mijn situatie van toepassing was, maar ik ga het zeker zsm proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:48
Vergeef me als dit een domme vraag is, maar gezien de Shelly op wifi werkt: hoe zit dit met de bereikbaarheid? Ik neem aan dat deze binnen een kleinere range van een router(?) moet staan om fatsoenlijk te werken? Zigbee en Z-wave bouwen automatisch de range uit als ik mij niet vergis en die frequencies zitten minder "vol". Als dit klopt (correct me if I'm wrong), is het dan niet handiger om iets op Zigbee of Z-wave te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

-Casper schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:56:
Vergeef me als dit een domme vraag is, maar gezien de Shelly op wifi werkt: hoe zit dit met de bereikbaarheid? Ik neem aan dat deze binnen een kleinere range van een router(?) moet staan om fatsoenlijk te werken? Zigbee en Z-wave bouwen automatisch de range uit als ik mij niet vergis en die frequencies zitten minder "vol". Als dit klopt (correct me if I'm wrong), is het dan niet handiger om iets op Zigbee of Z-wave te gebruiken?
Zigbee heeft inderdaad het mesh voordeel, wat ook zinvol kan zijn voor reeds aanwezige zigbee apparaten.
Een Zigbee dimmer kost echter al snel 50 euro (bijvoorbeeld die van iCasa), de Shelly 20. Dat weegt voor velen sterk(er) mee, zeker als je zigbee mesh al voldoende op orde is.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 06-01-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Daarbij hoef je ook geen zwave/zigbee basisstation aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
KoBolD54 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:17:
[...]

[Afbeelding]
Met 2 wipschakelaars werkt dit aansluitschema inderdaad. Met 1 wipschakelaar en een dimmer werkte alleen de wipschakelaar. Met alleen de hardware dimmer werkte de dimmer helemaal niet. Zonder de Shelly werkt de dimmer wel, dus niet kapot. Combinatie van Shelly met de dimmer werkt helaas nog niet goed. Wellicht verkeerde schakelaar setting in Shelly app. Dat zal ik morgen nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:41:
Weet iemand al iets meer over de SL dimmer ? Ik heb er een paar in pre-order maar het blijft maar uitgesteld worden.
Vanochtend ineens spontaan een refund op mijn Dimmer SL 4-pack gehad met de mededeling "Dimmer SL not available.", verder geen enkele communicatie.

Blijkbaar zijn ze niet in staat waar te maken wat ze beloofd hebben en durven ze dit niet fatsoenlijk toe te geven.
Ik vind dit wel een knauw in de betrouwbaarheid en after-sales van Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Kasj schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:31:
[...]Met 2 wipschakelaars werkt dit aansluitschema inderdaad. Met 1 wipschakelaar en een dimmer werkte alleen de wipschakelaar. Met alleen de hardware dimmer werkte de dimmer helemaal niet. Zonder de Shelly werkt de dimmer wel, dus niet kapot. Combinatie van Shelly met de dimmer werkt helaas nog niet goed. Wellicht verkeerde schakelaar setting in Shelly app. Dat zal ik morgen nog eens proberen.
Dus je probeert 2 dimmers (de shelly en de draaidimmer) gelijktijdig te laten werken?
Dat is zoals met een auto bovenop een andere rijden: grappig om te zien, maar werken doet het nooit.

Shelly wordt de enige dimmer, waar de "oude" draaidimmer zit moet je drukknop plaatsen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 12:48
Ik vind deze dimmers er zeer interessant uitzien. Voor iemand die ze al in gebruik heeft: Als ik een dimmer bij het lichtpunt inbouw, werkt de schakelaar nog steeds als de router er volledig uit ligt? Dus helemaal geen wifi netwerk beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik heb er (nog) geen, maar kan wel antwoorden: grote voordeel van deze modules met ingang is dat ze idd blijven werken als router (of ander domoticanetwerk) uitvalt; en dat ook je schoonmoeder ermee kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
naftebakje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:22:
[...]
Dus je probeert 2 dimmers (de shelly en de draaidimmer) gelijktijdig te laten werken?
Dat is zoals met een auto bovenop een andere rijden: grappig om te zien, maar werken doet het nooit.

Shelly wordt de enige dimmer, waar de "oude" draaidimmer zit moet je drukknop plaatsen.
Ow echt? Dat verklaart wel veel. Ik was in de veronderstelling dat je juist hardware matig en software matig zou kunnen blijven dimmen. Maar je kan dus alleen softwarematig dimmen dus...

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:46
Kasj schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:50:
[...]

Ow echt? Dat verklaart wel veel. Ik was in de veronderstelling dat je juist hardware matig en software matig zou kunnen blijven dimmen. Maar je kan dus alleen softwarematig dimmen dus...

Bedankt voor de info!
Je kan alles blijven doen met hoe je je fysieke schakelaar hebt aangesloten. Of dat nu een moment schakelaar is of een aan/uit schakelaar. Dat blijft allemaal gewoon werken zonder WiFi.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Koffie schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Vanochtend ineens spontaan een refund op mijn Dimmer SL 4-pack gehad met de mededeling "Dimmer SL not available.", verder geen enkele communicatie.

Blijkbaar zijn ze niet in staat waar te maken wat ze beloofd hebben en durven ze dit niet fatsoenlijk toe te geven.
Kwam deze op Reddit tegen, kennelijk in een Facebook group gepost door Shelly.
Op ontbrekende communicatie na is het natuurlijk in essentie wel netjes dat ze refunden. Ze hadden je ook nog langer aan 't lijntje kunnen houden met berichten als 'we doen ons best', 'hij komt er zo snel mogelijk aan' etc.
"There is a problem with one of the chips which we use for Dimmer SL. Unfortunately they will be delivered from manufacturer around 5-10 February. Then we will start making it. After new year all money which are pre-paid for SL will be refunded and when is available you can order it again."

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 08-01-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

JBS schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:31:
[...]
Kwam deze op Reddit tegen, kennelijk in een Facebook group gepost door Shelly.
Op ontbrekende communicatie na is het natuurlijk in essentie wel netjes dat ze refunden. Ze hadden je ook nog langer aan 't lijntje kunnen houden met berichten als 'we doen ons best', 'hij komt er zo snel mogelijk aan' etc.

[...]
Moet ik ze nu dankbaar zijn dat ze mijn geld teruggeven? :+ Een paypal dispute is zo geopend als ze door zouden gaan met niets zeggen en uitstellen.
Tijdlijn:

- 02-10 pre-order 4-pack (verwachte leverdatum is 15-11 uit mijn hoofd) + shelly 1
- 13-11 Mail dat er vertraging is, belofte om eind december te leveren
- 14-12 Shelly1 word zonder communicatie geleverd, op de verpakking staat dat mijn totale order (4-pack dimmer + shelly1). Mail verstuurd met vraag hoe dit zit
- 16-12 Antwoord van Shelly: "Soon you will provide more information about SL. There is an unexpected delay."
- 31-12 Mail naar shelly met verzoek om duidelijkheid
- 07-01 Refund zonder uitleg
"There is a problem with one of the chips which we use for Dimmer SL. Unfortunately they will be delivered from manufacturer around 5-10 February. Then we will start making it. After new year all money which are pre-paid for SL will be refunded and when is available you can order it again."
Had dit gewoon ff gemaild naar iedereen die een bestelling uit had staan.
Als de nieuwe dimmer er komt, wacht ik wel met bestellen tot hij er echt is, ik ga niet weer pre-orderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
CurlyMo schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Je kan alles blijven doen met hoe je je fysieke schakelaar hebt aangesloten. Of dat nu een moment schakelaar is of een aan/uit schakelaar. Dat blijft allemaal gewoon werken zonder WiFi.
Ja, behalve als het een fysieke dimmer is. Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kasj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:46:
[...]

Ja, behalve als het een fysieke dimmer is. Of begrijp ik het verkeerd?
Je kan geen dimmer achter een dimmer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
CurlyMo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Je kan geen dimmer achter een dimmer doen.
Volgens de site van Home2link zou een dubbele impulsdrukker wel werken (JUNG dubbele Impulsdrukker 10A 250 V). Dan zou je nog steeds ook fysiek kunnen dimmer. Dus dat ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Ik volg deze pagina al een tijdje en heb zelf ook 4 Shelly dimmers gekocht.

Op de dimmers wil ik een aantal spots aansluiten (GU10 - 230V) nu zijn deze vaak met LED verlichting. Dus vroeg ik mij af, moet ik met aankopen van spots nog opletten welke ik koop, of kan een Shelly Dimmer gewoon alle dimbare Spots aan?

Hetzelfde heb ik met een andere lamp, waarin ik een Kooldraad lamp wil zetten, kunnen deze ook met de shelly dimmer aangestuurd worden of niet? En moet ik daarbij opletten dat ik een bepaalde lampsoort koop, want ook dit zijn LED lampen zie ik.

Dit soort lamp bedoel ik met een kooldraad lamp:
Afbeeldingslocatie: https://www.lampenlichtshop.nl/media/catalog/product/g/l/gloeilamp_globe_xl_gold-min.jpg

Deze lampen moet ik nog aanschaffen, maar wil graag zeker zijn dat ik geen verkeerde koop 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
Koffie schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Ik heb ook een refund gekregen, wel even een mail gestuurd met de vraag naar het hoe en waarom, echter nog geen antwoord.

Zie dat er al een soort van verklaring is gegeven in bovenstaande posts. Als ik via mail ook antwoord krijg zal ik het nog even posten. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Moonbase op 08-01-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36

de Peer

under peer review

PorschefanRoel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:09:
Ik volg deze pagina al een tijdje en heb zelf ook 4 Shelly dimmers gekocht.

Op de dimmers wil ik een aantal spots aansluiten (GU10 - 230V) nu zijn deze vaak met LED verlichting. Dus vroeg ik mij af, moet ik met aankopen van spots nog opletten welke ik koop, of kan een Shelly Dimmer gewoon alle dimbare Spots aan?

Hetzelfde heb ik met een andere lamp, waarin ik een Kooldraad lamp wil zetten, kunnen deze ook met de shelly dimmer aangestuurd worden of niet? En moet ik daarbij opletten dat ik een bepaalde lampsoort koop, want ook dit zijn LED lampen zie ik.

Dit soort lamp bedoel ik met een kooldraad lamp:
[Afbeelding]

Deze lampen moet ik nog aanschaffen, maar wil graag zeker zijn dat ik geen verkeerde koop 8)7
Volgens mij is de enige eis dat ze dimbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
de Peer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Volgens mij is de enige eis dat ze dimbaar zijn...
Duidelijk, ook zie ik wel eens LED lampen waarop staat, 3 standen dimbaar, werkt dat dan weer anders, of zijn die ook aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36

de Peer

under peer review

PorschefanRoel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Duidelijk, ook zie ik wel eens LED lampen waarop staat, 3 standen dimbaar, werkt dat dan weer anders, of zijn die ook aan te sluiten?
Die kun je meestal juist gebruiken zónder dimmer. Die werken door het lichtknopje 1, 2 of 3 x snel achter elkaar aan en uit te zetten.
Zie bijvoorbeeld deze uitleg: https://aanbiedingen.goed...e-fittingen-en-schakelaar

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 08-01-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
de Peer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:34:
[...]

Die kun je meestal juist gebruiken zónder dimmer. Die werken door het lichtknopje 1, 2 of 3 x snel achter elkaar aan en uit te zetten.
Ah duidelijk, dan moet ik die dus ontwijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb mijn twee vragen toch maar naar de Shelly Support gestuurd.
Namelijk:
1. It does not (seem to) allow the usage of a rotary encoder or potentiometer to control the intensity?
2. It appears the dimming is not directly controlled by one of the ESP3266's GPIO pins, and thus not possible to use in your own firmware. Do you have any information available to control the PWM controller chip (from custom software)?

Het antwoord:

"You can control the intensity of lights only through application or physical switch."

Het is erg jammer dat de Shelly door het gebruik van een tweede chip het (praktisch) onmogelijk maakt om eenvoudig andere firmware op de interne ESP8266 te pushen (zonder ook de tweede chip opnieuw te flashen).

Dan had ik een encoder (met push functie) kunnen ontwikkelen om 'echt' te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kasj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Volgens de site van Home2link zou een dubbele impulsdrukker wel werken (JUNG dubbele Impulsdrukker 10A 250 V). Dan zou je nog steeds ook fysiek kunnen dimmer. Dus dat ga ik eens proberen.
Een impulsdrukker is een impulsdrukker wat geen dimmer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
CurlyMo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:27:
[...]

Een impulsdrukker is een impulsdrukker wat geen dimmer is :)
Dat probeer ik ook niet te beweren. :*)
Ik zoek gewoon een manier om zowel smart als via fysieke switch een lamp te kunnen dimmen. Dat zou dus met een impuls drukker moeten lukken. Ik ben helaas geen electra expert, is puur hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Kasj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:43:
[...]

Dat probeer ik ook niet te beweren. :*)
Ik zoek gewoon een manier om zowel smart als via fysieke switch een lamp te kunnen dimmen. Dat zou dus met een impuls drukker moeten lukken. Ik ben helaas geen electra expert, is puur hobby.
Jij zegt zelf al van wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Begrijp niet precies wat je met je reactie probeert te zeggen. Kan me voorstellen dat meer eigenaren van een Shelly proberen te bereiken wat ik probeer te bereiken, namelijk zowel via een fysieke knop als via smarthome aansturing in staat te zijn de helderheid van een lamp aan te passen (durf geen dimmen meer te zeggen ;) ). Blijkbaar heb je er veel verstand van, dus misschien kun je die wijsheid delen. Dus, kan ik met een combi van Shelly dimmer en impuls drukker de helderheid van de lamp zowel fysiek als softwarematig aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 15:29

Nhz

@Kasj Ja.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02-2022
Kasj schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Ik wist niet zeker of dat op mijn situatie van toepassing was, maar ik ga het zeker zsm proberen!
Je kunt gewoon een standaard hotel schakeling aanhouden zoals ik heb getekend. fase op de L van wisselschakelaar 1. 2 zwarte draden tussen S1 en S2 van beide wisselschakelaars en een zwarte draad (gaat normaal naar het lichtpunt) van wisselschakelaar 2 naar de i1 van de Shelly dimmer. Heb er hier zo meerdere gemonteerd en dat werkt gewoon prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FtP1jis6KSdta6Xk6PgGdubW/thumb.png

[ Voor 4% gewijzigd door ThaChaC op 08-01-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kasj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Begrijp niet precies wat je met je reactie probeert te zeggen.
Dit was je reactie waarin je aangaf gelezen te hebben dat het kan.
Kasj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:00:
[...]
Volgens de site van Home2link zou een dubbele impulsdrukker wel werken (JUNG dubbele Impulsdrukker 10A 250 V). Dan zou je nog steeds ook fysiek kunnen dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Thanks mensen, ga van het weekend wel weer eens klussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 12:28

Q-bone

Dusss...

ThaChaC schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Je kunt gewoon een standaard hotel schakeling aanhouden zoals ik heb getekend. fase op de L van wisselschakelaar 1. 2 zwarte draden tussen S1 en S2 van beide wisselschakelaars en een zwarte draad (gaat normaal naar het lichtpunt) van wisselschakelaar 2 naar de i1 van de Shelly dimmer. Heb er hier zo meerdere gemonteerd en dat werkt gewoon prima!

[Afbeelding]
Heb je heel toevallig ook meerdere impuls schakelaar geprobeerd? Dit zou namelijk zonder dubbele zwarte draad kunnen...

Heb namelijk een lamp met 3 impuls schakelaars, echter ben nu met de aanleg bezig, dus draden trekken kan nog.

[ Voor 7% gewijzigd door Q-bone op 08-01-2020 22:06 ]

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02-2022
Q-bone schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Heb je heel toevallig ook meerdere impuls schakelaar geprobeerd? Dit zou namelijk zonder dubbele zwarte draad kunnen...

Heb namelijk een lamp met 3 impuls schakelaars, echter ben nu met de aanleg bezig, dus draden trekken kan nog.
Nee niet geprobeerd, heb hier alleen standaard hotel schakelingen of hotel kruis schakelingen. Ik verwacht op basis van het opgestelde technische schema met parallel geschakelde enkelvoudige schakelaars dat het wel mogelijk moet zijn maar ik durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
Driek schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:47:
Zo mijn shelly dimmer is binnen en ingebouwd in het plafond.
Ik heb mijn wipschakelaar als aan/uit ingesteld, dit werkt, echter als hij aan staat met spanning op de schakelaar, dan flikkert hij 1 keer "minuut", zet ik de schakelaar andersom, en de lamp aan met de app dan flikkert hij niet.

Inmiddels via de standaard mqtt werkend met Home Assistant. Alleen het dimmer lukt me daar nog niet, nog even wat proberen dus. Tenzij iemand een tip hoeft.

Tot nu toe enthousiast.
Als je de dimmer bij de lamp in het plafond plaatst, dan kun je de lamp alleen maar aan/uit doen en dimmen via de app als je de schakelaar op de aan-stand hebt staan toch?
Heb een paar schakelaars waar weinig ruimte achter zit, dus voor die zou ik plaatsing van de dimmer bij de lamp willen, maar alleen als de functionaliteit hetzelfde is.

[ Voor 10% gewijzigd door Gimme op 10-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 12:49
Gimme schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Als je de dimmer bij de lamp in het plafond plaatst, dan kun je de lamp alleen maar aan/uit doen en dimmen via de app als je de schakelaar op de aan-stand hebt staan toch?
Heb een paar schakelaars waar weinig ruimte achter zit, dus voor die zou ik plaatsing van de dimmer bij de lamp willen, maar alleen als de functionaliteit hetzelfde is.
nee je kan gewoon met de wipschakelaar dimmen.

Is even uitvogelen hoe het werkt maar eigenlijk logisch.
Zet je de schakelaar op spaning dan gaat hij omhoog dimmen, als hij is waar je wilt zijn zet je de schakelaar om en stopt hij.
Zet je dan de schakelaar weer om dan gaat hij onlaag dimmen. Wederom je stopt als je het dim level goed vindt. Doe je niks dan dimt hij tot nul/uit.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
Driek schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Zet je de schakelaar op spaning dan gaat hij omhoog dimmen, als hij is waar je wilt zijn zet je de schakelaar om en stopt hij.
Ah dat is goed om te weten, thx.
Moet je dan nog zaken wijzigen bij de schakelaar? Want ik dacht dat als de schakelaar uitstaat, dat dan de Shelly geen voeding ontvangt. En dat in dat geval de Shelly ook niet via de app aan te zetten is. Of is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Gimme schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:38:
[...]

Ah dat is goed om te weten, thx.
Moet je dan nog zaken wijzigen bij de schakelaar? Want ik dacht dat als de schakelaar uitstaat, dat dan de Shelly geen voeding ontvangt. En dat in dat geval de Shelly ook niet via de app aan te zetten is. Of is dat niet zo?
de schakelaar loopt buiten de lamp om,en is als het ware een extra input voor de shelly, de shelly schakelt. kijk maar goed naar het aansluitschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
Driek schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:51:
[...]

de schakelaar loopt buiten de lamp om,en is als het ware een extra input voor de shelly, de shelly schakelt. kijk maar goed naar het aansluitschema.
Dat schema is als je de Shelly achter de schakelaar plaatst (waar de fasedraad zit). Dan zit er dus altijd stroom op de Shelly.

Jij hebt de Shelly toch bij de lamp geplaatst? Daar is dan alleen de schakeldraad en niet de fasedraad.
Dus dan werkt de Shelly toch niet als de schakelaar uitstaat? Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
Gimme schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:07:
[...]

Dat schema is als je de Shelly achter de schakelaar plaatst (waar de fasedraad zit). Dan zit er dus altijd stroom op de Shelly.

Jij hebt de Shelly toch bij de lamp geplaatst? Daar is dan alleen de schakeldraad en niet de fasedraad.
Dus dan werkt de Shelly toch niet als de schakelaar uitstaat? Of mis ik iets?
ik heb hem gewoon aangesloten zoals het schema.
De shelly zit bij de lamp, in de plafonddoos. En daar had ik gewoon bruin, blauw en de schakeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
Driek schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:10:
[...]

ik heb hem gewoon aangesloten zoals het schema.
De shelly zit bij de lamp, in de plafonddoos. En daar had ik gewoon bruin, blauw en de schakeldraad.
Dan zit daar het verschil, bij mij zit daar geen bruine draad, maar alleen aarde, blauw en zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Gimme schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:19:
[...]

Dan zit daar het verschil, bij mij zit daar geen bruine draad, maar alleen aarde, blauw en zwart.
dan kan je hem eigenlijk niet goed aansluiten, bruin heb je echt nodig.

je hebt geen blauw bij de schakelaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Driek op 10-01-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
Driek schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:22:
[...]

dan kan je hem eigenlijk niet goed aansluiten, bruin heb je echt nodig.

je hebt geen blauw bij de schakelaar?
Ja heb een blauwe draad bij de schakelaars, heb al een Shelly 1PM aangesloten bij een schakelaar en die werkt top.

Wilde ook een Shelly dimmer aansluiten, maar bij die schakelaar was te weinig ruimte, vandaar dat ik aan het kijken was om die bij de lamp te plaatsen.
Wordt dan toch wat ruimte creëren achter de schakelaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
Gimme schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Ja heb een blauwe draad bij de schakelaars, heb al een Shelly 1PM aangesloten bij een schakelaar en die werkt top.

Wilde ook een Shelly dimmer aansluiten, maar bij die schakelaar was te weinig ruimte, vandaar dat ik aan het kijken was om die bij de lamp te plaatsen.
Wordt dan toch wat ruimte creëren achter de schakelaar ;)
op een plek is het me gelukt om een shelly1 achter de schakelaar te frotten, incl allemaal extra lasdozen. Met een beetje frotten moet het lukken.

andere optie is bruin erbij trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 10-01-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Dit weekend aan het stoeien geweest met een tweetal Shelly Dimmer Switches.
Het was even werk, maar heb beide nu werkend! (yay!) Ze zijn zichtbaar in de eigen app, maar ook in Home Assistant via MQTT en via HA zijn ze weer zichtbaar op m'n Nest Hub. 8)

Het enige waar ik nog tegenaan loop is het minst 'smarte' in deze hele setup, namelijk de oude wandschakelaars. Dit zijn gewoon een simpele aan/uit schakelaars, maar als ik het goed begrijp kan ik deze ook gebruiken om de lampen die aan de Shelly dimmer hangen te dimmen, maar dit krijg ik niet echt voor elkaar.
De Shelly Dimmers heb ik volgens onderstaande schema aangesloten, wat zou dan het te verwachten gedrag van de aan/uit schakelaar zijn? Ik was in de veronderstelling van het volgende;

1x aanzetten = lampen aan
2x aanzetten = dimmen
3x aanzetten = feller
4x aanzetten = lampen uit

Maar wat ik zie gebeuren is:

2x aanzetten = lampen dimmen helemaal tot ze uit zijn
3x aanzetten = lampen uit.

Doe ik iets verkeerd? Begrijp ik de werking verkeerd? Of heb ik wellicht een ander type schakelaar nodig?

Heb de shelly's als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2019/08/single_switch.png

[ Voor 3% gewijzigd door Meelobee op 12-01-2020 18:40 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Meelobee schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:36:
Dit weekend aan het stoeien geweest met een tweetal Shelly Dimmer Switches.
Het was even werk, maar heb beide nu werkend! (yay!) Ze zijn zichtbaar in de eigen app, maar ook in Home Assistant via MQTT en via HA zijn ze weer zichtbaar op m'n Nest Hub. 8)

Het enige waar ik nog tegenaan loop is het minst 'smarte' in deze hele setup, namelijk de oude wandschakelaars. Dit zijn gewoon een simpele aan/uit schakelaars, maar als ik het goed begrijp kan ik deze ook gebruiken om de lampen die aan de Shelly dimmer hangen te dimmen, maar dit krijg ik niet echt voor elkaar.
De Shelly Dimmers heb ik volgens onderstaande schema aangesloten, wat zou dan het te verwachten gedrag van de aan/uit schakelaar zijn? Ik was in de veronderstelling van het volgende;

2x aanzetten = dimmen
3x aanzetten = feller
4x aanzetten = lampen uit

Maar wat ik zie gebeuren is:

2x aanzetten = lampen dimmen helemaal tot ze uit zijn
3x aanzetten = lampen uit.

Doe ik iets verkeerd? Begrijp ik de werking verkeerd? Of heb ik wellicht een ander type schakelaar nodig?

Heb de shelly's als volgt aangesloten:
[Afbeelding]
Zie mijn reactie een paar posts terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Driek schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Zie mijn reactie een paar posts terug
Geen idee waarom ik die post in eerste instantie gemist heb
Duidelijk, thanks (y)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugeltje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
ElMacaroni schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:52:
[...]

Beetje klooien maar bij mij werkt: http://192.168.x.y/light/0?turn=on&brightness=67 als API prima.
Ref: https://shelly-api-docs.s...#shelly-dimmer-sl-light-0

--edit-- is met bestaande firmware, 20191216-090622/v1.5.7@c30657ba
Waar kan ik dit instellen bij de shelly app. En hoe werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 20:16
Inmiddels in het bezit van meerdere Shelly devices (4x Shelly 1, 1x Shelly 2.5 en 2x Shelly Dimmer).
Ik ben aangenaam verrast door de Shelly dimmer, geen brommende lampen of iets dergelijks.

In de gang heb ik een dimmer aangeslsoten op een wisselschakelaar en schakelaar ik de lamp aan de hand van een Xiaomi bewingssensor (loopt via Home Assistant)

Boven de eettafel kan ik de lampen van 2 punten dimmen met een dubbele impuls schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Kan een shelly dimmer op deze transformator?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ihvmpI4biLpYk24gok1khQ78/medium.jpg

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_lex
PerlinNoise schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:58:
Kan een shelly dimmer op deze transformator?

[Afbeelding]
Ik heb zelf shelly dimmers tussen de schakelaar en een led driver (transformator) geplaatst en dat werkt erg goed. Op de transformators die ik gebruik staat wel nadrukkelijk dat ze geschikt zijn om te dimmen. Dit zie ik niet direct op de transformator in jouw bericht, dus dat zou ik eerst wel even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
a.gijsbers schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Ik heb zelf shelly dimmers tussen de schakelaar en een led driver (transformator) geplaatst en dat werkt erg goed. Op de transformators die ik gebruik staat wel nadrukkelijk dat ze geschikt zijn om te dimmen. Dit zie ik niet direct op de transformator in jouw bericht, dus dat zou ik eerst wel even uitzoeken.
Er zit nu een analoge dimmer tussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KjJE7ha80RzYC5XlOOCPSm1o/medium.jpg

Die zal ik dan moeten vervangen door een gewone schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_lex
PerlinNoise schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:14:
[...]
[Afbeelding]

Een analoge dimmer en de shelly dimmer werken voor zover ik weet niet samen inderdaad.
Ook werkt een "gewone schakelaar" niet lekker samen met de shelly dimmer, beter kun je een impulsschakelaar gebruiken om de shelly aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Is het wel mogelijk een analoge dimmer te gebruiken met een shelly 1 voor aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Driek schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
[...]

nee je kan gewoon met de wipschakelaar dimmen.

Is even uitvogelen hoe het werkt maar eigenlijk logisch.
Zet je dan de schakelaar weer om dan gaat hij onlaag dimmen. Wederom je stopt als je het dim level goed vindt. Doe je niks dan dimt hij tot nul/uit.
En hoe heb je dit dan precies ingesteld? Ik ben wel nieuwsgierig, want ik ben de veronderstelling dat ik mijn wipschakelaar alleen voor aan-uit kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
Kasj schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:30:
[...]

En hoe heb je dit dan precies ingesteld? Ik ben wel nieuwsgierig, want ik ben de veronderstelling dat ik mijn wipschakelaar alleen voor aan-uit kan gebruiken.
via de settings pagina de button type op one button mode zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Driek schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:37:
[...]

via de settings pagina de button type op one button mode zetten
Ga ik vanavond proberen, thanks. Zou een gouden tip zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

De dimmers worden best warm.
Iemand al eens het eigen stroomverbruik gemeten?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Vanavond 2 keer gehad dat de lampen achter een Shelly dimmer gaan knipperen en uiteindelijk uitgaan (de Shelly schakelt zich uit neem ik aan). Zou dit met oververhitting te maken kunnen hebben? Of is het een hardware failure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:09
PerlinNoise schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]

Morguh, ik zit met hetzelfde probleem! Huidige situatie is dat alles in mijn nieuwe huis met spotjes zit verwerkt. Deze GU5.3 spotjes zijn 12v 50 watts per stuk... met trafo's ertussen... etc. Nu heb ik al een deel van de spotjes vervangen naar 230VAC IKEA (smart) spotjes met GU10 en trafo's ertussen uit gehaald. Nu zijn alleen de analoge knoppen "overbodig" want ik had van mijn vorige woning nog 14 GU10 IKEA (Smart) spotjes.
Ik wil eigenlijk dus van mijn analoge knoppen af, want mijn ikea lampjes zijn niet dimbaar op deze manier alleen via de software. Uiteindelijk wil ik naar een totaal oplossing voor het huis:
SONOFF Dimmer: Gedoe met firmware om het op mijn Domoticz te laten draaien (het zijn wel echt hele leuke knoppen, gelijk alles erin wel een 0 draad nodig, maar die heb ik loggen)
Shelly: Zeer intressant, goed te koppelen aan domoticz alleen die verkopen geen knoppen :( Want mijn vrouw moet het ook "makkelijk" kunnen bedienen.
Fibaro (duuur!) (walli denk ik dan aan)

Ga jij nu Shelly met normale aan/uit schakelaars gebruiken? Of pulsdrukkers? Jammer dat je het analoge signaal niet kan converteren naar een sturing voor de shelly ;(

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
@davevleugel Ik ben er nog niet uit wat het handigste is. Wss Shelly dimmer met pulsdrukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@PerlinNoise Inderdaad, ik zit er vooral mee om de huidige "gaten" netjes af te werken waar de analoge draaiknoppen zitten. Opzich vind ik Ikea mooi werken en voor de prijs.. wow. Echter de afstandsbedieningen (besturing) is voor het algemeen gebruik onhandig, jammer dat ze geen wall outlets maken voor de besturing.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
PerlinNoise schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:11:
@davevleugel Ik ben er nog niet uit wat het handigste is. Wss Shelly dimmer met pulsdrukker.
Ik heb een dimmer in de gang met een normale schakelaar maar daar zet ik de lampen mee aan of uit indien nodig en de lichtsterkte verloopt via een bewegingsmelder (bij beweging of de deur open 75% en bij geen beweging lamp naar 10%)

De andere dimmer voor de eettafel verlichting heb ik eem dubbele puls schakelaar voor gebruikt, ene knop ingedrukt houden is omhoog dimmen, 1x drukken op een van de 2 knoppen is uit of aan en de andere knop ingedrukt houden is omlaag dimmen.
Werkt prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Imperial Guard Hebben jou pulsdrukkers verlichting? Mijn huidige analoge dimmers hebben een orange rand eromheem die licht geeft als de verlichting uit staat. Ik heb even zitten google maar er zijn weinig pulsdrukkers met verlichting erin. Dit was ook een van de redenen dat ik naar Sonoff had gekeken.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
davevleugel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:48:
@Imperial Guard Hebben jou pulsdrukkers verlichting? Mijn huidige analoge dimmers hebben een orange rand eromheem die licht geeft als de verlichting uit staat. Ik heb even zitten google maar er zijn weinig pulsdrukkers met verlichting erin. Dit was ook een van de redenen dat ik naar Sonoff had gekeken.
Nee al mijn schakelmateriaal hier in huis is van Busch-Jaeger Duro 2000® SI (Creme) aangezien we in een woning van 1936 wonen staat dit wel het mooiste :)

Afbeeldingslocatie: https://att.2ba.nl/8712507900012/master/PPI/f_20-2eucj-212-503.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Imperial Guard Helemaal mee eens, niet echt bij stil gestaan. Als start 4x shelly dimmer gekocht bij https://shop.shelly.cloud/ (Alle nederlandse winkels zijn duurder.. en op tweakers in Pricewatch staat maar één winkel en die is helemaal duur). Ik heb even het merk opgezocht van mijn huidige stijl draaiknoppen en daarvan ga ik opzoek naar pulsdrukkers.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Home2Link verkoopt ze ook https://www.home2link.nl/...Ds2eHSj5Rfn8aAg58EALw_wcB

Prijs is ook niet al te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Imperial Guard schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:56:
[...]
Nee al mijn schakelmateriaal hier in huis is van Busch-Jaeger Duro 2000® SI (Creme) aangezien we in een woning van 1936 wonen staat dit wel het mooiste :)

[Afbeelding]
Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de soort inrichting. Gira E2 (vierkant/wit) staat ook goed in jaren '30 woningen hoor :D

Maar volgens mij moet elk fatsoenlijk Duits merk (BJ, Gira, Merten, etc.) wel pulsdurkkers (maak/verbreek naar keuze soms ook nog) in het assortiment hebben. Drijft de prijs wel op als je in een Gamma/Praxis/Karwei bouwmarkt koopt, maar dat doet een tweaker natuurlijk niet. Die koopt online of bij de Hornbach waar Duits spul soms nog goedkoper is dan online _/-\o_

Gira heeft wel gewone enkele/dubbele schakelaars met (naar keuze) indicatie of orientatie lampje, maar naar mijn beste weten niet icm pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Mars Warrior schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de soort inrichting. Gira E2 (vierkant/wit) staat ook goed in jaren '30 woningen hoor :D

Maar volgens mij moet elk fatsoenlijk Duits merk (BJ, Gira, Merten, etc.) wel pulsdurkkers (maak/verbreek naar keuze soms ook nog) in het assortiment hebben. Drijft de prijs wel op als je in een Gamma/Praxis/Karwei bouwmarkt koopt, maar dat doet een tweaker natuurlijk niet. Die koopt online of bij de Hornbach waar Duits spul soms nog goedkoper is dan online _/-\o_

Gira heeft wel gewone enkele/dubbele schakelaars met (naar keuze) indicatie of orientatie lampje, maar naar mijn beste weten niet icm pulsdrukkers.
Hahaha het was niet de bedoeling om zo over te komen dat mijn de keus de beste is :) Ik bedoelde het in de context van bij ons in huis :P

Trouwens iets meer on-topic: SanderVunderink is zeer betaalbaar met elektra / schakelmateriaal https://www.sandervunderink.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Imperial Guard schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:33:
[...]
Hahaha het was niet de bedoeling om zo over te komen dat mijn de keus de beste is :) Ik bedoelde het in de context van bij ons in huis :P
Zo kwam het ook niet over hoor 8) Er is gewoon veel keuze en hangt ook erg af van wat je op je muur gooit aan kleur. Dat bepaald toch al snel of creme of wit wel of niet staat!
Trouwens iets meer on-topic: SanderVunderink is zeer betaalbaar met elektra / schakelmateriaal https://www.sandervunderink.nl/
Yep. Die heeft ook leuke prijzen. Het wisselt overigens nog wel eens een paar cent tot een euro tussen de aanbieders. Bij mij is Hornbach gemiddeld de goedkoopste. Natuurlijk geen verzendkosten _/-\o_

Heb inmiddels wel gemerkt dat het wegwerken van een Shelly soms wat moeilijk is, ondanks normale inbouwdozen. Voornamelijk de hoeveelheid stugge kabels of kabelverbinders gooien roet in het eten. Soms moet ik die dan in de doos ernaast duwen om ruimte voor de Shelly te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Imperial Guard schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:33:
[...]

Thanks voor de link, ben al wat aan het rond neuzen Busch en Jaeger zit er nu ook voor de analoge knoppen ik denk dat we daar ook op terugvallen met de pulsdrukkers. Valt me wel op dat er weinig tot geen pulsdrukkers met indicatielampje zijn, ze zijn er wel alleen dan niet onze smaak 8)7
Heb inmiddels wel gemerkt dat het wegwerken van een Shelly soms wat moeilijk is, ondanks normale inbouwdozen. Voornamelijk de hoeveelheid stugge kabels of kabelverbinders gooien roet in het eten. Soms moet ik die dan in de doos ernaast duwen om ruimte voor de Shelly te krijgen.
@Mars Warrior
Ja ik had dat ook met KAKU (dan zijn die zelfs nog dunner dan de shelly), wat altijd opvalt dat de draden erg lang zijn, ik duw ze soms terug (Dubbel gevouwen zeg maar) en dan krijg je meestal net genoeg ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door davevleugel op 21-01-2020 19:55 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Gisteren via de Shelly app de dimmer geüpdate.
Nu werkt ie niet lekker meer, het was donker toen ik thuis kwam.
Na een inschakeling gaat de lamp aan en gelijk weer uit.
Weet een nieuwe update gedraaid, maar het probleem blijft.
Jullie nog een tip?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Geurt-kun schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:29:
Gisteren via de Shelly app de dimmer geüpdate.
Nu werkt ie niet lekker meer, het was donker toen ik thuis kwam.
Na een inschakeling gaat de lamp aan en gelijk weer uit.
Weet een nieuwe update gedraaid, maar het probleem blijft.
Jullie nog een tip?
Kijk even hier je schakelaar knop staat ingesteld

Schijnt een bug te zijn, er komt een nieuwe software versie

[ Voor 7% gewijzigd door Driek op 22-01-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Driek schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:33:
[...]

Kijk even hier je schakelaar knop start ingesteld

Schijnt een bug te zijn, er komt een nieuwe software versie
Ik kan hier geen kaas van maken.
Wil je het nog eens proberen? 😉
Edit:
Had niet door dat je het bericht aangevuld had.
Van die software had ik door. Zelfs Homey is met een update gekomen.
Edit 2:
Ik ben er uit.
Je bedoelde: Kijk even hoe je schakelaar staat ingesteld.
Thanks 😊
Gekeken, maar er veranderde niet veel.
Nu wachten op update.

[ Voor 32% gewijzigd door Geurt-kun op 22-01-2020 18:52 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Geurt-kun schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:45:
[...]

Ik kan hier geen kaas van maken.
Wil je het nog eens proberen? 😉
Edit:
Had niet door dat je het bericht aangevuld had.
Van die software had ik door. Zelfs Homey is met een update gekomen.
Edit 2:
Ik ben er uit.
Je bedoelde: Kijk even hoe je schakelaar staat ingesteld.
Thanks 😊
Gekeken, maar er veranderde niet veel.
Nu wachten op update.
:) heb de r in een a veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Ik heb op de Shelly dimmer een halogeen spot met gewikkelde trafo waar nu een led lamp in zit.
De dimmer heeft het tot vorige week goed gedaan, ondanks dat er in de specificaties staat dat bij een gewikkelde trafo de belasting 50 Watt moet zijn.
Toch wel vreemd dat het nu niet meer werkt.
Moet ik waarschijnlijk toch de spot ombouwen en naar een led driver toe.

2k op west bij Pv Output

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste