Action - LSC connect - beveiliging inrichten

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
legioen12 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:28:

En klopt het dat de afstandsbediening niet meer werkt na de flash?
Ja en nee.

Die krijg je weer werkzaam door Rules in te voeren. Die staan ergens eerder gepost.
cpbox in "Action - LSC connect - beveiliging inrichten"

Werkt dan prima.
rem_hopster schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:29:

ik heb net OTA een SMART Bulb E14 gelfashed.

Echter kom ik geen template tegen om gebruik te kunnen maken van de RGB kleuren.

Iemand een idee welke stap ik nu het beste kan nemen?

Is er een goede default om mee te starten (eventueel zonder de RGB)
Kan je later nog veranderen qua template?
Een RGBW E14?

Welke firmware?

Wat ik begrijp moet je dan zelf eerst een firmware compileren, want er is wel ondersteuning voor de SM2135 in de E14 sinds 6.6.0.15, maar die staat niet standaard aan.
https://github.com/arends...95#issuecomment-541451234

[ Voor 4% gewijzigd door Jan121 op 15-10-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:37
Ik jeb gebruik gemaakt van

6.6.0.7 generic-wifiman-2.3.0

Het gaat om deze lamp:

LSC Smart Connect slimme multicolor ledlamp

Flashen ging eenvoudig.

Zit netjes in me netwerk. Ben al wat aan het proberen met een eigen template. Maar tot nu toe geen succes. Probeer eerst de power on te vindenom de lamp aan en uit te zetten. Template van de andere lsc smart connect lamp geeft helaaa ook geen aanknopingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:38

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

legioen12 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:28:
[...]

Bedankt het flashen is gelukt

Choose Activate, MQTT Enable, fill in a Web Admin password
Save, reboot
After reboot goto console en give in:
SetOption17 1 – This enables decimal colors
SetOption59 1 – This enables sending of tele//STATE on POWER and light related commands

Go to Configuration \ MQTT and configure your MQTT Server settings

Ik denk dat hiermee het onderstaande scherm mee wordt bedoeld.
MQTT parameters
[Afbeelding]

Wat moet ik invullen bij Host?
Ik heb Home Assistant Thuis draaien
Moet ik bij host het Ip adres van Home Assistant invullen?

En klopt het dat de afstandsbediening niet meer werkt na de flash?
Anderen hebben al antwoord gegeven zie ik. Van de AB weet ik niet, je zult hier rules voor moet ingeven, maar heb dit zelf niet in gebruik. Boeit me niet dat dit niet werkt. Gebruik primair HA. Je MQTT host moet idd naar HA verwijzen of naar een ander ip adres waar je broker draait, bijv mosquito.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 07:50
Ik denk dat je 6.6.0.15 of hoger moet gebruiken. Ik gebruik 6.6.0.18 met de gu10, en dat werkt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Maar na het flashen met versie x, moet je toch een configuratie uitvoeren? Je kan geen gebruik maken van het menu 'configuration module' gebruiken.

En er is nog geen template beschikbaar.

Dus dacht ik dat je een custom moest maken. Net als bij de led strip en de filiant lamp.

Ik heb mqtt op home Assistant geïnstalleerd en op de lamp geconfigureerd.

Ik heb wel een update van de firmware uitgevoerd. Dus het kan zijn dat ik een hogere versie draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Ik heb een tempate gevonden via een link hier op het forum ( naar github, en daar weer verder), maar waar juist weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
rem_hopster schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:01:
Maar na het flashen met versie x, moet je toch een configuratie uitvoeren? Je kan geen gebruik maken van het menu 'configuration module' gebruiken.

En er is nog geen template beschikbaar.
8)7

Wat staat er dan in mijn laatste linkje in mijn antwoord hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@Jan121

CHIPS...Ik zie het...!

Helemaal overheen gelezen. Staat duidelijk in!

Thanks voor 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door rem_hopster op 16-10-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:37
Ook hier inmiddels gelukt om de design led lamp ota te flashen met de vernieuwde. Tuya convert!

Hij hangt nu mooi in de wc haha

Edit: ik heb nu als module gewoon sonoff basic geselecteerd. Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat ik hem in home assistant krijg ? Setoption9 1 werkt niet helaas voor auto Discovery.

[ Voor 41% gewijzigd door Possible op 17-10-2019 16:58 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Possible schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:56:
Ook hier inmiddels gelukt om de design led lamp ota te flashen met de vernieuwde. Tuya convert!

Edit: ik heb nu als module gewoon sonoff basic geselecteerd. Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat ik hem in home assistant krijg ? Setoption9 1 werkt niet helaas voor auto Discovery.
Over MQTT?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Possible schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:56:

Optie 9 bestaat ook niet, het is optie 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dacuuu schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

Optie 9 bestaat ook niet, het is optie 19
Bedoel ook option19 1

Maar dit lijkt niet te werken helaas. Ha ziet hem dan niet.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 16:11
rem_hopster schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:33:
@martinvdm

Heb jij ook een tutorial gemaakt voor de smart plug?

En kunnen we deze tutorials niet ergens als handleiding in dit topic 'vast' zetten?
Aangezien ik meestal alleen maar lees op dit forum, nu toch ook even iets toevoegen. Vandaag 2 LSC smart plugs aangeschaft en zojuist geflasht met de SONOFF firmware. De tweede was een stuk makkelijker dan de eerste, als je eenmaal weet wat je moet doen.

Stappen voor de LSC smart plug op een raspberry pi (4):
1. Steek smart plug in stopcontact
2. Voer de volgende commands in op je terminal
code:
1
2
3
git clone https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert
cd tuya-convert
./install_prereq.sh

3. Zorg ervoor dat je de melding "Ready to start upgrade" krijgt zonder foutmeldingen
4. Voer de volgende command uit
code:
1
./start_flash.sh

5. Aangezien dit allemaal op eigen risico is, typ wanneer dit gevraagd wordt "yes" in en druk op ENTER.
6. Maak met een ander apparaat verbinding met het wi-fi netwerk "v-trust flash" met het wachtwoord "flashmeifyoucan"
7. Houd de knop op de Smart Plug ingedrukt tot deze gaat knipperen. Duurt meestal 5+ seconden.
8. Wanneer zowel de smart plug knippert en er een ander apparaat met het wifi netwerk 'v-trust flash' is verbonden, druk nogmaals op ENTER.
9. Je ziet nu puntjes verschijnen en waarschijnlijk hoor je een klik in de plug. Wacht tot de command klaar is. Dit kan een paar minuutjes of langer duren afhankelijk van je verbinding en apparaatsnelheid.
10. Als het goed is zie je nu als laatste tekst in de terminal "HAVE FUN!" staan.
11. Run de volgende command om te verifieren dat het apparaat in user2 loopt:
code:
1
curl http://10.42.42.42/flash2

12. Wanneer het apparaat hier klaar mee is, run:
code:
1
curl http://10.42.42.42/flash3

13. De Sonoff-tasmota firmware wordt nu op de LSC plug geflasht.
14. Wanneer dit klaar is zal de plug herstarten met een nieuw wi-fi netwerk. Dit is onbeveiligd en heet iets van "sonoff-1234". Maak hier verbinding mee op een telefoon of pc. Er zal een hotspot omgeving worden gestart. Indien dit niet gebeurt, open een random website in je browser nadat je verbonden bent. Als dit ook niet werkt, typ 192.168.4.1 in browser.
15. In de hotspot omgeving voer je de gegevens van jouw eigen wi-fi netwerk in en druk je op 'save'. DUBBELcheck of je de goede gegevens hebt ingevuld. Pas naar wens hostname aan naar iets gebruiksvriendelijks.
16. Het apparaat zal nu herstarten en verbinden met jouw eigen wi-fi netwerk.
17. Voer een network scan uit, of kijk in je router wat het IP adres is van de smart plug genaamd 'sonoff'. Linux command voor network scan:
code:
1
arp -a -i wlan0

18. Voer het IP adres van de Sonoff/smart plug in in je browser wanneer je weer met je eigen router bent verbonden.
19. De sonoff omgeving zal opstarten.
20. Ga naar configuration -> Configure other. Voer onder TEMPLATE het volgende in:
code:
1
{"NAME":"LSC Smart Plug","GPIO":[255,255,255,255,56,255,255,255,21,255,17,255,255],"FLAG":0,"BASE":18}

Voor andere apparaten kun je hier de templates vinden: https://blakadder.github.io/templates/
21. Vink 'activate' aan en klik op save.
22. Het apparaat zal herstarten en wanneer je weer naar het IP adres van de smartplug/sonoff gaat zal er een knopje staan met 'toggle'. Deze toggle zal de relay in de smartplug schakelen!

23. Succes met de verdere automatisering!
24. Voor MQTT vul MQTT gegevens in bij configuratie-> MQTT
25. Voor MQTT discovery in Home Assistant, voor in in console:
SetOption19 1

Groet,
Wouter

[ Voor 6% gewijzigd door woutervt op 22-10-2019 13:02 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

rem_hopster schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:33:
@martinvdm

Heb jij ook een tutorial gemaakt voor de smart plug?

En kunnen we deze tutorials niet ergens als handleiding in dit topic 'vast' zetten?
Nee ik heb die smart plug niet , maar zie reactie hierboven voor een keurige handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VickyNick
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-04 21:00
Het is mij ook eindelijk gelukt om een "LSC smart filament light bulb" te flashen. Ik heb met mn Raspberry pi 3 verschillende pogingen ondernomen maar dat wilde niet lukken (uiteraard met de laatste tuya-covert scripts).

Domoticz draaien terwijl je het script uit voert werkt sowieso niet, het script heeft poort 443 en draait (bij mij) een eigen MQTT server. Het stoppen van Domoticz had niet het gewenste effect. Bij het wachten tot de upgrade wordt uitgevoerd blijven er maar puntjes worden geprint. In de log files kon ik niks ontdekken waarom het niet lukte. Ik heb de lamp zelfs geupdate naar de laatste Tuya versie (5.0.5).

Ik heb toen maar op een andere manier geprobeerd. Een virtualbox omgeving met de laatste versie van Kali-Linux (2019.3) en een externe wifi ontvanger. Dit werkte de eerste keer meteen perfect.

Voor de filament lamp is het een kwestie van drie keer aan/uit om de lamp in pairing modus te zetten. De lamp gaat dan eerst aan bij het starten van de "upgrade" sequence en gaat uit op het moment dat de voortgang van puntjes ongeveer bij "-files" in de regel erboven is aanbeland.

Voor de configuratie bij domoticz heb ik een "Dummy virtual RGBWW switch" aangemaakt. Template configurate staat wel op de tuya wiki, alleen zelf nog even in de module configuratie de goede PWM1 en PWM2 settings selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
@woutervt _/-\o_

Helemaal!

Ad 11
Sla ik altijd over, wat doet het precies?

Ad 14
Verbind laptop/pc met nieuwe WIFI AP en open 192.168.4.1 in browser

Ad 15
Pas eventueel hostname aan: `stekker01`, `stekker02`
en *triple* check
https://github.com/arends...e-wrong-Wi-Fi-information

Ad 17
op een pi/linux
code:
1
arp -a -i wlan0

Ad 20
Alle templates:
https://blakadder.github.io/templates/

24
Vul MQTT gegevens in bij configuratie-> MQTT

25
voor MQTT discovery in Home Assistant, doe in console:
SetOption19 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 16:11
@Jan121 Bedankt voor de aanvullingen! Ik zal ze toevoegen.
Jan121 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:07:
Ad 11
Sla ik altijd over, wat doet het precies?
Ik zag in wat filmpjes dat het soms niet gelukt is om te booten in de juiste user. Dus de command bij 11. zorgt ervoor dat dit alsnog gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Ik heb de ledlamp nog niet aan de praat.

Stap 1. Flash uitgevoerd - succes
Stap 2. Template erop met dan aan Jan voor de link. Zie geen buttons met bijvoorbeeld toggle of 'on' - 'off'
Stap 3. Artikel gelezen over SM2135E. De ondersteuning zou nu in de laatste versie van sonoff.bin moeten zitten.

Ik krijg geen respons met de lamp. Hij is succesvol geconnect en ook aan mtqq.

Stap 4. HA ziet het device ook, maar daar kan ik ook geen acties uitvoeren, zodat de lamp aangaat.
Zie wel de versie en alle informatie als ik op de entiteit klik.

Ik denk toch dat ik een verkeerde versie van tasmota heb. Maar heb wel auto update uitgevoerd en zie versie 6.6.0. Ik maak dus echt gebruik van de laatste release.

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/releases

Ik zoek nu heel specifiek de versie 6.6.0.18 of 6.6.0.15 om te testen of er dan iets veranderd, maar ik kan deze niet vinden op https://thehackbox.org/tasmota/release/

Ik ben er bijna, maar er is ergens wat mis gegaan maar kom er nog niet achter wat.

Heeft iemand een idee of al ervaring verder met deze lamp (e14 led)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:25
Welke "Program Version" zie je onder de info optie? Alles < 6.6.0.15 werkt niet.

Daarnaast moet je specifiek support aanzetten tijdens het compilen van de firmware voor SM2135, wat niet goed beschreven staat m.i. op de wiki.

Ik heb Tasmocompiler gebruikt om snel en eenvoudig een eigen firmware te bouwen. Belangrijk is dat je onder custom components het volgende zet:

code:
1
#define USE_SM2135

Hierna compilen, flashen, en dán de template apply doen. Dan gaat ie het wel doen.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:52
@woutervt
Die stappen werken prima, bij stap 11 zie ik niets gebeuren maar heb deze vooralsnog niet overgeslagen. Aantal seconden na stap 12 komt er een Sonoff AP in de lucht en kun je verder met configureren.
Wat bij mij belangrijk blijkt te zijn is het maken van een connectie naar vtrust-flash met een laptop en niet met een (Samsung) tablet of telefoon. Doe ik het met tablet of telefoon staat er vrij snel in de wifi log dat een bepaald MAC address disassociated is en gebeurt er gewoon helemaal niks qua flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
ninjazx9r98 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:18:
@woutervt
Die stappen werken prima, bij stap 11 zie ik niets gebeuren maar heb deze vooralsnog niet overgeslagen. Aantal seconden na stap 12 komt er een Sonoff AP in de lucht en kun je verder met configureren.
Wat bij mij belangrijk blijkt te zijn is het maken van een connectie naar vtrust-flash met een laptop en niet met een (Samsung) tablet of telefoon. Doe ik het met tablet of telefoon staat er vrij snel in de wifi log dat een bepaald MAC address disassociated is en gebeurt er gewoon helemaal niks qua flashen.
Hier liep ik ook tegenaan, wilde er nog over posten. Dus bij deze... Nieuwe Android versies zien dat ze geen ip krijgen en gaan dan op zoek naar een ander netwerk. De oplossing is om zelf een statisch IP adres op te geven ik had 10.42.42.255 gedaan. :) Dan gaat het goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
llevering schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Hier liep ik ook tegenaan, wilde er nog over posten. Dus bij deze... Nieuwe Android versies zien dat ze geen ip krijgen en gaan dan op zoek naar een ander netwerk. De oplossing is om zelf een statisch IP adres op te geven ik had 10.42.42.255 gedaan. :) Dan gaat het goed!
Een IP krijg ik gewoon op de telefoon/tablet (een gateway volgens mij ook), denk eerder dat het is omdat ze zien dat er geen internet beschikbaar is en dan de connectie afbreken of iets dergelijks.
Zal volgende keer eens een vast IP proberen,, mogelijk is het een combi van geen internet en een DHCP adres dat voor dit gedrag zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@--WaaZaa--

Thanks. Had ook gelezen over de compiler.

Je schrijft:

Hierna compilen, flashen, en dán de template apply doen. Dan gaat ie het wel doen.

Ik heb me lamp al geflasht. Kan ik dan de nieuwe firmware die gemaakt is uploaden via het menu in de browser en dan de template?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
ninjazx9r98 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:37:
[...]

Een IP krijg ik gewoon op de telefoon/tablet (een gateway volgens mij ook), denk eerder dat het is omdat ze zien dat er geen internet beschikbaar is en dan de connectie afbreken of iets dergelijks.
Zal volgende keer eens een vast IP proberen,, mogelijk is het een combi van geen internet en een DHCP adres dat voor dit gedrag zorgt.
Het kan zijn dat ik geen IP kreeg, omdat ik flash vanaf een reguliere Ubuntu installatie daardoor werkt het net wat anders als op de Pi/Kali Linux. Moest ook al een script aanpassen om de DNS server die onderwater nodig is aan de praat te krijgen.

Maar het zit er iig in dat, zoals jij ook schrijft, Android denkt dat er een betere verbinding nodig/beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
rem_hopster schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:36:
@--WaaZaa--

Thanks. Had ook gelezen over de compiler.

Je schrijft:

Ik heb me lamp al geflasht. Kan ik dan de nieuwe firmware die gemaakt is uploaden via het menu in de browser en dan de template?
Ja, dat moet ook, want je kunt niet in 1x de definitieve firmware flashen. Tuya-convert heeft een speciale versie aan boord.

Dus voor elke lamp, eerst de 'standaard' tasmota uit tuya-convert, daarna pas de zelf gecompileerde versie erop.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Iemand toevallig ervaring met de E17 varianten van de smart lamp?
https://www.action.com/nl...limme-multicolor-ledlamp/

Ik heb deze als test aangeschaft om te kijken of het wat is, nu valt mij op dat deze lamp met de standaard kleur echt goed fel is. Echter wanneer ik de RGB kleuren selecteer is deze in mijn beleving erg dim. Alles staat op 100% aangevinkt.

Is dit normaal of heb ik een defect exemplaar?

Nu heb ik deze topic volledig gelezen en zie ik verschillende scenario's qua hard en software die jullie gebruiken. Als ik mijn appartamant wil gaan uitrusten met deze action verlichting : wat ledstrips en e14 en e27 lampen. Wat zijn hiervoor de benodigheden? (Ik ben hier nieuw in maar heb wel IT kennis, dus vandaar mijn vraag. Ik heb nog geen domotica of automatisering in huis dus is het goed om juist te beginnen)

[ Voor 32% gewijzigd door n0ss op 21-10-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Ja, dat moet ook, want je kunt niet in 1x de definitieve firmware flashen. Tuya-convert heeft een speciale versie aan boord.
Misschien is dat zo voor tasmota (geen ervaring mee) maar: (bij de tuya-convert instructies)
Alternatively you can request a certain file to be requested and flashed by the device:
# curl http://10.42.42.42/flash3...42.1/files/thirdparty.bin
Ik heb meteen met een gecompileerde ESPHome firmware geflashed, dus de tussenstap waarbij de esp een accespoint is waar je op moet inloggen heb ik zo overgeslagen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
u_nix_we_all schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

Misschien is dat zo voor tasmota (geen ervaring mee) maar: (bij de tuya-convert instructies)

[...]

Ik heb meteen met een gecompileerde ESPHome firmware geflashed, dus de tussenstap waarbij de esp een accespoint is waar je op moet inloggen heb ik zo overgeslagen.
Ja klopt dat het bij ESPhome zo is, maar bij tasmota voor deze in ieder geval niet. Had hiervoor ook geen ervaring met Tasmota, heeft me ook een paar uur gekost om dat te vinden..

prutsert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rem_hopster
@--WaaZaa-- Is gelukt

Wat heb ik gedaan?

Eerst flash je de lamp met tuya-convert.

Om de ledlamp te kunnen gebruiken (na het flashen) moet je gebruik maken van tasmocompiler.
Ik heb deze geïnstalleerd middels yarn/platformio: https://github.com/benzino77/tasmocompiler#less-easy-way (zie read me).
Vervolgens stel je je instellingen in op localhost (zie instructie tasmocompiler) met de beschreven instellingen op
https://github.com/arends...95#issuecomment-541451234 en compile je de firmware. Deze firmware kun je downloaden.

Vervolgens ga je naar de lamp middels IP adres en klik je op firmware upgrade en kies je je eigen gemaakte firmware.

Let op: heb je al een firware upgrade gedaan, nadat je de lamp hebt geflashed en andere settings aangepast, dan kan je een melding krijgen over het upload memory.
Kies dan eerst de firmware sonoff-minimal.bin (download deze) en upload deze middels firmware upgrade. Na de upload krijg je een waarschuwing dat je minimal gebruikt en dan kun je vervolgens je 'eigen' firmware uploaden.

Als laatste stap, de template instellen (die is ook beschreven) en dan werkt alles.

In het menu is het alleen niet mogelijk om van kleur te wisselen lijkt het. Ik zie alleen 'cold - warm' en 'dark - bright'

Ik heb nu 2 led lampen e14, een smart plug een ledstrip en twee sfeerlampen draaien.

Ga morgen nog de led lampen toevoegen aan HA (de rest zit er al in) en dan eens verdere kijken wat we gaan doen qua HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem_hopster
@n0ss

Ik heb net de led lamp geflashed, maar nog niet kunnen kijken naar de rgb kleuren. Zie mijn post hierboven.

Ik gebruik een pi3b+ en draai hassio. Verbonden met netwerk LAN.
Verder heb ik een sd kaart ingericht met tuya-convert om te flashen. Dit omdat me tweede nog niet binnen was. Twee pi's is wel fijner.

Werkt allemaal naar behoren en anders zou je ook eens op het Home Assistant forum moeten kijken, daar heb je nog veel meer informatie.

Update kleuren RGB

De kleuren werken prima en de helderheid is prima te regelen.
Echter werkt de kleurtemperatuur anders. Echter prima voor een normale lamp.
(beetje zoals een kleur van een normale gloeilamp tot zeer geel als sfeer)

[ Voor 20% gewijzigd door rem_hopster op 22-10-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

rem_hopster schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 06:36:
@n0ss

Ik heb net de led lamp geflashed, maar nog niet kunnen kijken naar de rgb kleuren. Zie mijn post hierboven.

Verder heb ik een sd kaart ingericht met tuya-convert om te flashen. Dit omdat me tweede nog niet binnen was. Twee pi's is wel fijner.

Werkt allemaal naar behoren en anders zou je ook eens op het Home Assistant forum moeten kijken, daar heb je nog veel meer informatie.
Top bedankt! ik zal me hierin even in gaan verdiepen.

Dus jij gebruikt 1 Pi voor hassio en 1 om los te flashen? Diegene die je gebruikt om te flashen kun je daar bijv nog pihole en openvpn op draaien of dient dit alleen ingericht te worden voor te flashen.

Kan iemand mij verder vertellen of de ledstrip waterdicht is? ik kan op de site van de action hierover niets vinden. Ik zou deze ledstrip gaan willen plaatsen onder onze overkapping in de tuin.

[ Voor 10% gewijzigd door n0ss op 22-10-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 23:14
rem_hopster schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 06:36:
@n0ss

Stomme vraag misschien: jullie gebruiken allemaal Tasmota. Kan het ook met ESPhome? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem_hopster
@RoJan

Het kan volgens mij ook met ESPhome.
U_nix_we_all heeft hier wat over gepost en de instructie beschreven hoe hij het gedaan heeft. Begin van het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem_hopster
@n0ss

Ik heb slechts 1 pi met 2 aparte sd kaarten. 1 met Hassio en 1 met de 'flash' software.
Moet dus wisselen met de SD kaart en dat is niet fijn en brengt een risico met zich mee dat de SD kaart kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brouwboer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-03 09:29
Hoi,

Ik krijg de e27 rgb led lamp van de action niet geflasht met tuya convert. In de log files staat dat de lamp niet is voorzien van een esp82xx chip. Iemand hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

DaRk PoIsOn schreef op maandag 30 september 2019 @ 03:16:
Ondertussen leuk met het spul aan het spelen.
Nu wil ik ook de deursensor gaan flashen, ik lees echter op verschillende fora dat met espeasy de opstarttijd ongeveer 5 seconden is voor de deursensor.
Klopt dit? In dat geval zou ik dan beter naar een andere sensor voor de wc-deur kunnen kijken
Heb hem nu een tijdje hangen met de tuya app, maar is om en nabij net zo traag...

Waar heb jij je info vandaan, want wil hem dan toch maar flashen als het mogelijk is. Deur/Raam sensor is dan alleen voor een seintje als ik weg ga en een deur en/of raam vergeten ben dicht te doen. Lichten doe ik dan maar met bewegingssensor.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:37

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timdgr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-10-2020
j1nx schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:30:
[...]

Heb hem nu een tijdje hangen met de tuya app, maar is om en nabij net zo traag...

Waar heb jij je info vandaan, want wil hem dan toch maar flashen als het mogelijk is. Deur/Raam sensor is dan alleen voor een seintje als ik weg ga en een deur en/of raam vergeten ben dicht te doen. Lichten doe ik dan maar met bewegingssensor.
This project claims to have the doorsensor send a message in less than a second with custom firmware based on ESPEasy R120.
See discussion on forum:
https://www.letscontrolit.../viewtopic.php?f=5&t=6955

And the project is here:
https://github.com/SmartNodeRules/ESPCoreRules
Docs:
https://github.com/SmartNodeRules/Documentation/wiki
It has just got an update that supports ESPNOW protocol
https://github.com/SmartN...ntation/wiki/SampleESPNOW

I'm going to test it next weekend because the default firmware is way to slow to be useful

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

@timdgr great find!

On my weekend Todo list as well. Let's keep us and the rest posted on the outcome(s).

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Zijn deze action lampen ook aan te sturen d.m.v een raspberri Pi en Domoticz? ik hoor veel goede verhalen over domoticz. Of is Hass.io hier weet beter in?

Wat zijn jullie meningen en ervaringen hierover?

[ Voor 26% gewijzigd door n0ss op 25-10-2019 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
n0ss schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:46:
Zijn deze action lampen ook aan te sturen d.m.v een raspberri Pi en Domoticz? ik hoor veel goede verhalen over domoticz. Of is Hass.io hier weet beter in?

Wat zijn jullie meningen en ervaringen hierover?
Ik heb jaren Domoticz gebruikt en gebruik nu HAss.io. Domweg omdat Home Assistant modern is en aan de weg timmert en Domoticz een beetje op een dood spoor lijkt te zitten. Neemt niet weg dat Domoticz ook heel veel kan en m.i. meer geschikt is voor beginners of mensen die huiverig zijn van programmeren. Maar met HA kan je uiteindelijk meer bereiken en je kunt de interface veel meer naar je hand zetten.
Koppeling van de hier beschreven producten kan aan allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

RoJan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Ik heb jaren Domoticz gebruikt en gebruik nu HAss.io. Domweg omdat Home Assistant modern is en aan de weg timmert en Domoticz een beetje op een dood spoor lijkt te zitten. Neemt niet weg dat Domoticz ook heel veel kan en m.i. meer geschikt is voor beginners of mensen die huiverig zijn van programmeren. Maar met HA kan je uiteindelijk meer bereiken en je kunt de interface veel meer naar je hand zetten.
Koppeling van de hier beschreven producten kan aan allebei.
Bedankt, ik zal beide eens onder de loep nemen.

Ik ben nieuw in het automatiserings wereldje dus is even bekijken waar ik het makkeljikst mee overweg kan.

Heb jij dit allemaal draaien op een Pi? indien ja: draai je er nog andere zaken op?

Ik zou graag Domoticz/hass.io en PiHole met wellicht OpenVPN willen draaien, echter weet ik niet of dit samen kan of dat het beter is om dit naar twee Pi's te splitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
n0ss schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Ik ben nieuw in het automatiserings wereldje dus is even bekijken waar ik het makkeljikst mee overweg kan.

Heb jij dit allemaal draaien op een Pi? indien ja: draai je er nog andere zaken op?

Ik zou graag Domoticz/hass.io en PiHole met wellicht OpenVPN willen draaien, echter weet ik niet of dit samen kan of dat het beter is om dit naar twee Pi's te splitsen.
Ik vermoed dat dit te veel off-topic gaat. Maar ik draai HA (met de Action-LSC spullen) nu op een virtual machine. Daarnaast heb ik Domoticz ook nog actief, om mijn slimme meter uit te lezen, op een RPi Zero. De 'grote' versie van Domoticz die ik vroeger had draaide op een RPi 2. Zonder problemen. Ook Pi-Hole is een zeer lichte applicatie, ik denk dat die twee samen met OpenVPN best op een beetje goede RPi zullen draaien. Maar er is elders op diverse fora veel over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:37
n0ss schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Even een snelle reactie.
Hier een pi2 met domoticz, z2m, pi-hole, mqtt en openvpn.
Average load is meestal 1%.
Geheugen met pi-hole aan is 35% in gebruik.
Zonder pi-hole met openvpn, domoticz, z2m en mqtt is 15%.
Dus dit moet makkelijk lukken!

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timdgr
It seems the wiki page is updated after my earlier post:

And a new page that shows a mod version of the sensor
https://github.com/SmartN...ensorBasedonLSCDoorSensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 19:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Niet meer nodig.

[ Voor 85% gewijzigd door Possible op 25-10-2019 22:53 . Reden: Gelukt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11-2023
@rem_hopster
Ik heb een E14 rgb lamp geflashed met uiteindelijk sonoff 6.7.1.1
De lamp werkt hierbij ook alleen zonder de kleuren, alleen koud/warm en de brightness.
Kun jij me uitleggen hoe jij de kleuren aan de praat hebt gekregen. Het lukt mij nl totaal niet om zelf een firmware te compilen, heb wel van alles geprobeerd. Is het soms mogelijk om de zelf gecompileerde firmware ter beschikking te stellen of is dit niet mogelijk. Ik werk zelf met Domoticz vanaf mijn Synology

[ Voor 4% gewijzigd door Kraatsie op 27-10-2019 15:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@Kraatsie

Je kunt via de web gui van tasmocompiler redelijk eenvoudig je eigen firmware samenstellen, maar omdat je een synology gebruikt zou je ook docker kunnen gebruiken.

In het eerste stuk staat uitgelegd hoe je de compiler gebruikt.
https://github.com/benzino77/tasmocompiler

Neem dan de supereasy way (of je neemt de docker optie. Staat daarna beschreven. Zelf zou ik de super easy way doen):

https://github.com/benzin...-meingraham-and-jason2866

Je hebt dit nodig om je template te maken
#define USE_SM2135" in custom parameters and select development/2.6.x/English/Sonoffs (zie ook de instructie van tasmocompiler aan het begin. Daar staan de schermen beschreven)

Als dit allemaal is gelukt, dan moet je in sonoff je firmware updaten met je eigen gemaakte firmware en daarna je template uploaden. (zie ook mijn post hierboven)

Dit is de template, die je moet gebruiken.
Set the template {"NAME":"LSC RGBCW LED","GPIO":[0,0,0,0,0,0,0,0,181,0,180,0,0],"FLAG":0,"BASE":18}

Ik weet niets van Domoticz en gebruikt HA. Ik heb mqtt in Sonoff menu ingesteld en in HA.

Als HA de lamp heeft gevonden, dan kan ik in het Menu van de lamp in HA de kleuren aanpassen, de helderheid etc.

Hoop dat ik je zo op weg heb geholpen en ben benieuwd of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
timdgr schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:46:
[...]

This project claims to have the doorsensor send a message in less than a second with custom firmware based on ESPEasy R120.
See discussion on forum:
https://www.letscontrolit.../viewtopic.php?f=5&t=6955

And the project is here:
https://github.com/SmartNodeRules/ESPCoreRules
Docs:
https://github.com/SmartNodeRules/Documentation/wiki
It has just got an update that supports ESPNOW protocol

I'm going to test it next weekend because the default firmware is way to slow to be useful
Heeft iemand al enig idee hoe we dat dan in homeassistant krijgen zonder te veel gedoe?
Als ik de wiki begrijp heb je de sensor nodig, een esp als gateway, en een esp voor de communicatie met homeassistant. Het zou mooi zijn als de deursensor direct met HA praat natuurlijk.
(https://github.com/SmartN...ntation/wiki/SampleESPNOW)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@rem_hopster

Ik heb het geprobeerd via docker op mijn Pi echter gaf na na heeeeeel lang bezig te zijn een melding van Hallo Stranger en bleef daar op hangen.
Nu geprobeerd de supereasy way geprobeerd in een "schone" versie van chrome en alles gaat goed tot het moment van compilen. Hij geeft dan de volgende melding: Cannot write to /tmp/Sonoff-Tasmota/sonoff/user_config_override.h: Error: ENOENT: no such file or directory, open '/tmp/Sonoff-Tasmota/sonoff/user_config_override.h'
Vervolgens gebeurd er niets, wat doe ik niet goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@Kraatsie

Ik ken de melding niet, maar als ik naar je post kijk, zie ik dat het systeem het bestand user_config niet kan vinden. Is dit bestand aanwezig?

ik zie bij advanced use dat dit deze folder (tmp/sonoff-tasmota) er voor en na compilen moet zijn:

https://github.com/benzin...DVANCED.md#advanced-usage

Echter heb je het bestand user_config_override niet nodig.

Na het compilen, heb je dan we de melding dat je bestanden kan downloaden, waaronder firmware.bin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBFT
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-01 12:41
Ik heb het voor elkaar gekregen om meerdere lampen te flashen (mede dankzij wat uitleg en toelichting hier, waarvoor dank!) en in Home Assistant te zetten.

Alleen nu ben ik benieuwd of het mogelijk is om de lampen aan te laten gaan (in een default stand) met de normale lichtknop, ook als ze de offstate hebben meegekregen vanuit HA. Is dat een configuratie die ik in de console van Tasmota moet doen of is dat een aanpassing in de configuratie in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

Als je niets instelt en je de lamp via de lichtknop terug aanzet komt hij terug in de status van net voor je hem uitgezet hebt als ik mij niet vergis.
Je kan ook in HA een automation toevoegen om het licht als het vanuit status unavailable komt op iets specifiek te zetten.
bvb:

-id: 'eenunieknummer'
alias: FromUnavailable
trigger:
platform: state
entity_id: idvanjelicht
from: unavailable
action:
- service: light.turn_on
data:
entity_id:idvanjelicht
brightness: 100
rgb_color:
- 0
- 0
- 255

je zou er ook aan de trigger een to:on of to:off kunnen aan toevoegen indien je daar iets anders wil.
Zie https://www.home-assistan...tion/trigger/#sun-trigger event trigger

Let wel dat het even duurt eer HA door heeft dat je licht weer available is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

Ik bedenk net dat als de tuya cloud even niet bereikbaar is je licht ook op unavailable gaat gaan in HA en dus niet enkel als je via je lichtschakelaar hem uit zet.
Ik denk dat wat jij wil enkel kan als je je lichtschakelaar ook slim/connected maakt met iets zoals een shelly. (anders weet HA nooit wat je met je schakelaar doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@rem_hopster

Ik heb vanavond het hele stappenplan nogmaals doorlopen. Ik had hierna nav je bericht in advanced use nog wat commando's ingevoerd in de console. Hij ging uiteindelijk aan de gang om toch weer te blijven hangen op Hello stranger.
Is het mogelijk om mij via pm te assisteren, ik kom er nl niet meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@Kraatsie

Dat kan.

Kun je anders mijn wijze proberen (eerdere post van mij over de uitleg wat ik heb gedaan)?
https://github.com/benzino77/tasmocompiler#less-easy-way

Dan heb je meer controle over het proces.

Wacht je pm af. Probeer dan zo snel als ik kan te reageren😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBFT
TBFT schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:17:
Ik heb het voor elkaar gekregen om meerdere lampen te flashen (mede dankzij wat uitleg en toelichting hier, waarvoor dank!) en in Home Assistant te zetten.

Alleen nu ben ik benieuwd of het mogelijk is om de lampen aan te laten gaan (in een default stand) met de normale lichtknop, ook als ze de offstate hebben meegekregen vanuit HA. Is dat een configuratie die ik in de console van Tasmota moet doen of is dat een aanpassing in de configuratie in HA?
In Tasmota console: PowerOnState 1 was de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

BertusB404 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Heeft iemand al enig idee hoe we dat dan in homeassistant krijgen zonder te veel gedoe?
Als ik de wiki begrijp heb je de sensor nodig, een esp als gateway, en een esp voor de communicatie met homeassistant. Het zou mooi zijn als de deursensor direct met HA praat natuurlijk.
(https://github.com/SmartN...ntation/wiki/SampleESPNOW)
Ik heb van het weekend alles eens door gelezen, maar heb nul comma nul ervaring met ESP. Zo ver ik het nu begrijp, moet je dan ESPHome ook draaien op de RPI. IK moest dus even een pas op de plaats maken en mijn verdiepen in ESP. Dat moet nog gebeuren.

Ben nu met Tasmota bezig, voor de andere dingen, maar wellicht is het in de toekomst beter om toch alles naar ESP te switchen. Het lijkt erop dat de firmwares kleiner en sneller zijn.

Ik heb nog een hoop te lezen en leren, dus denk dat iemand met meer ervaring eerder iets van een stappenplan kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
j1nx schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:03:
[...]

Ik heb van het weekend alles eens door gelezen, maar heb nul comma nul ervaring met ESP. Zo ver ik het nu begrijp, moet je dan ESPHome ook draaien op de RPI. IK moest dus even een pas op de plaats maken en mijn verdiepen in ESP. Dat moet nog gebeuren.

Ben nu met Tasmota bezig, voor de andere dingen, maar wellicht is het in de toekomst beter om toch alles naar ESP te switchen. Het lijkt erop dat de firmwares kleiner en sneller zijn.

Ik heb nog een hoop te lezen en leren, dus denk dat iemand met meer ervaring eerder iets van een stappenplan kan maken.
Ik heb Home Assistant draaien in een virtual machine en gebruik voor al het wifi spul esphome voor zo ver dat kan, flashen en dergelijke kan allemaal vanuit HA. Ik heb allen nog ESPeasy draaien op de esp die tegen mijn centrale ventilatie praat (Itho 868mhz) omdat deze nog niet in ESPhome is geïntegreerd.

Ik heb 3 LSC Filament lampen in de tuin waar ESPhome op draait, en dat gaat prima. Ik heb alleen ook een deursensor gehaald, waar ik vooralsnog niets mee doe omdat ik geen behoefte heb aan de Tuya cloud, en zou er dus graag andere firmware om zetten. Helaas heb ik verder geen ervaring met SmartNodeRules, dus zou ook niet weten war ik moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 08:00
@BertusB404 ESP die babbelt met een Itho; zou je eens kunnen delen via pm hoe je dat gedaan hebt?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

BertusB404 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Ik heb Home Assistant draaien in een virtual machine en gebruik voor al het wifi spul esphome voor zo ver dat kan, flashen en dergelijke kan allemaal vanuit HA. Ik heb allen nog ESPeasy draaien op de esp die tegen mijn centrale ventilatie praat (Itho 868mhz) omdat deze nog niet in ESPhome is geïntegreerd.

Ik heb 3 LSC Filament lampen in de tuin waar ESPhome op draait, en dat gaat prima. Ik heb alleen ook een deursensor gehaald, waar ik vooralsnog niets mee doe omdat ik geen behoefte heb aan de Tuya cloud, en zou er dus graag andere firmware om zetten. Helaas heb ik verder geen ervaring met SmartNodeRules, dus zou ook niet weten war ik moet beginnen.
Even de deur sensor er buiten gelaten. Heb jij wellicht een soort van stappen plan met ESPHome in HA, flashen van de andere devices etc.

Of desnoods ook goed als je gewoon de links naar het juiste leesvoer over het hek gooit ;)

Soort gelijk als de tasmota stappen plan eerder binnen deze thread.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
j1nx schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:45:
[...]

Even de deur sensor er buiten gelaten. Heb jij wellicht een soort van stappen plan met ESPHome in HA, flashen van de andere devices etc.

Of desnoods ook goed als je gewoon de links naar het juiste leesvoer over het hek gooit ;)

Soort gelijk als de tasmota stappen plan eerder binnen deze thread.
Eigenlijk kun je het stappenplan voor tasmota gewoon volgen voor wat betreft Tuyaconvert, en ook tasmota gewoon er op flashen. Vervolgens kun je vanuit tasmota op de betreffende esp de firmware updaten naar het .bin bestand dat je krijgt als je de volgende tutorial volgt: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
(COMPILE)

Het is even uitvogelen hoe je vervolgens de node in moet stellen, maar ik kan voor de filament lampen en smartsocket mijn config wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBFT
Ik heb dus ook een ledstrip geflasht volgens deze uitleg:
https://www.martinvdm.nl/...-flash-with-tuya-convert/

Werkt prima, alleen zie ik dat zodra hij op wit (of een andere lichte kleur) staat er halverwege een kleur verloop ontstaat naar groen. Dat was voor het flashen nog niet zo.

Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?
Ik vermoed dat het een power instelling is in tasmota en niet in home assistant, maar verder als dat ben ik nog niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@TBFT

Gisteravond even gekeken en wit is wit (tot nu toe). Is het kleur verloop van links naar rechts of vv of is dit in het midden? Ik begrijp de halverwege niet helemaal.

Heb je dit met andere kleuren ook?
Als het daar niet is, lijkt het mij namelijk geen power instelling.
Maar ik ben ook benieuwd of andere gebruikers van de led strip hier last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 29-04 22:15
Hmm urgh m'n google-foo laat me vanavond in de steek.
Heeft iemand al een template waarmee die LSC power plug geheel werkt (dus led en button) ?

Ik kom alleen tegen:
https://github.com/arends...-Connect-Smart-Power-Plug
https://blakadder.github.io/templates/lsc_smart_connect.html
En daar mee blijf ik toch tegen het probleem van de button aan lopen .. of niet werkend of config reset :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gekkie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:29:
Hmm urgh m'n google-foo laat me vanavond in de steek.
Heeft iemand al een template waarmee die LSC power plug geheel werkt (dus led en button) ?

Ik kom alleen tegen:
https://github.com/arends...-Connect-Smart-Power-Plug
https://blakadder.github.io/templates/lsc_smart_connect.html
En daar mee blijf ik toch tegen het probleem van de button aan lopen .. of niet werkend of config reset :/
Heb die dingen met tuya convert geflashed en de template uit de tweede link gebruikt. De knop werkt probleemloos en de led zo uit m'n hoofd gezegd ook.
Zit je probleem niet in de configuratie zoals deze op de eerste URL staat? Staat immers ook een waarschuwing bij:
Warning! While the below configuration is correct and working, configuring a button on GPIO14 will make the device reset itself to the default Tasmota configuration after a number of seconds.
Voor gebruik van de template kun je nog even kijken naar deze posting van @woutervt
https://gathering.tweaker...message/60325786#60325786

[ Voor 1% gewijzigd door ninjazx9r98 op 01-11-2019 13:56 . Reden: Goede URL geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:55:
[...]

Heb die dingen met tuya convert geflashed en de template uit de tweede link gebruikt. De knop werkt probleemloos en de led zo uit m'n hoofd gezegd ook.
Zit je probleem niet in de configuratie zoals deze op de eerste URL staat? Staat immers ook een waarschuwing bij:

[...]

Voor gebruik van de template kun je nog even kijken naar deze posting van @woutervt
Ga ik er na het weekend weer even mee stoeien, kan best dat ik zelf een foutje gemaakt heb.
Maar is wel handig om te weten dat het dus toch zou moeten kunnen werken, good to know en bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atriplex
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-04 14:37
Voor HomeAssistant LSC (Tuya) wand plug de configuratie

switch:
- platform: mqtt
name: "LSC Wallplug 01"
icon: mdi:power-plug
state_topic: "stat/plug01/POWER"
command_topic: "cmnd/plug01/POWER"
availability_topic: "tele/plug01/LWT"
qos: 1
payload_on: "ON"
payload_off: "OFF"
payload_available: "Online"
payload_not_available: "Offline"
retain: true

Met vriendelijke groeten,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Laatst online: 10-04 08:06
Atriplex schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:55:
Voor HomeAssistant LSC (Tuya) wand plug de configuratie

switch:
- platform: mqtt
name: "LSC Wallplug 01"
icon: mdi:power-plug
state_topic: "stat/plug01/POWER"
command_topic: "cmnd/plug01/POWER"
availability_topic: "tele/plug01/LWT"
qos: 1
payload_on: "ON"
payload_off: "OFF"
payload_available: "Online"
payload_not_available: "Offline"
retain: true

Met vriendelijke groeten,

Peter
Code tussen code tags zetten...Hier kan niemand wat mee...

code:
1
hier je code

By the way...De ledstrip werkt nog steeds niet out of the box met HA?

[ Voor 5% gewijzigd door Troetelbeer op 02-11-2019 17:37 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271326

@u_nix_we_all Ik zag je ledstrip config, super. Als je echter de IR input onverteerd zul je zien dat de afstandsbediening normale codes uitstuurt. (b.v. lg)

remote_receiver:
pin:
number: 0
inverted: true
mode: INPUT_PULLUP
dump: lg

Dat scheelt een hele hoop raw code in je yaml ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpduhen
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-06-2024
@martinvdm Heb succesvol de Action LED-strip in HomeAssistant aan de praat gekregen. Klopt het dat je alleen de RGB-LEDs kunt bedienen? Of heb ik iets niet goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atriplex
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-04 14:37
Anoniem: 1271326 schreef op zondag 3 november 2019 @ 00:23:
@u_nix_we_all Ik zag je ledstrip config, super. Als je echter de IR input onverteerd zul je zien dat de afstandsbediening normale codes uitstuurt. (b.v. lg)

remote_receiver:
pin:
number: 0
inverted: true
mode: INPUT_PULLUP
dump: lg

Dat scheelt een hele hoop raw code in je yaml ;)
Dit is een interessante post, alleen het is me niet geheel duidelijk waar ik dat moet doen/ingeven.

Groeten,

Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@Atriplex Dat gaat om de configuratie van een ledstrip die met ESPHome geflashed is. Ik heb daar ergens een config voor gepost (ledstrip,yaml , https://drive.google.com/...yjzth1Nni0yZVlDL03kexXm2k ) waarbij ik de raw codes van de ir-afstandbediening gebruik, maar door de bits te inverteren zou dat een stuk compacter gemaakt kunnen worden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Hallo allemaal,

Ik draai nu al even met de lampen en ledstrip en powerplug.

Echter heb ik met de led lamp RGB E14 een probleem. Deze krijgt steeds na x periode de status " changed to unavailable" . Ik zie dit alleen in de log van HA en niet in de log van MQTT. Die toont geen errors.

Ik heb iedere dag een hele lijst, met meldingen, dat de status veranderd is naar unavailable.
Echter wanneer ik weer inlog in HA en dan de tijd van aangaan en uitgaan aanpas, dan doet deze lamp het weer. (Ik zet deze dus op een tijd + 3 minuten later dat ik het kan controleren).

Ik dacht eerst dat het aan de wifi lag, maar ik kan in de ochtend meteen de lamp bereiken middels sonoff menu.

Zou HA in slaapstand gaan>? Maar dan zou ik niet alle meldingen in de log hebben.

Met de andere lampen van Ikea heb ik dit niet.

Wie heeft een idee?

thx

[ Voor 0% gewijzigd door rem_hopster op 04-11-2019 07:27 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
rem_hopster schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:25:
Deze krijgt steeds na x periode de status " changed to unavailable" .
Gebruik je tasmota ? Probeer eens te upgraden naar versie 6.7.1, of een lagere versie met core 2.3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@francisp

Ik heb hier custom firware opgezet, dit voor de support van SM2135. Zie mijn eerdere posts.

Ik gebruik: (development/2.6/English/Sonoff)

Is een upgrade dan mogelijk, maar dan weer met de toevoeging voor de support van sm2135 of zit de support al in de nieuwe firmware? Daar zal ik vanavond zelf ook naar kijken of ik dit terug kan vinden

Ben ook heel benieuwd of andere gebruikers van deze lamp er last van hebben.

Thnx voor support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Ik heb nu 2 sonoffs geflashed met versie 2.7.1, nog geen disconnects gehad. Met 2.6.0.x met core 2.4 had ik continue disconnects. Mijn gu10 van de action draait wel nog 2.6.0.18 met core 2.3.0. (voordien met 2.6.0.18 met core 2.4 had ik ook continue periodes met 'not available' in HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Pi4 is onderweg, ga er Hass.io op installeren.

Op dit moment de huiskamer al voorzien van de LCS lampen i.c.m de TUYA app (op gasten netwerk) Nu wil ik deze natuurlijk gaan flashen zodat ik de lampen (10 tal lampen en 1 strip) kan aansturen via hass.io

Ik lees echter verschillend methodes en firmwares voor het flashen? Tuya convert , Tasmota, SONOFF.
Wat is nu het beste voor een beginnend smart home?

Ik wil in de toekomst wellicht nog uitbreiden met SONOFF switches zodat mijn vriendin alsnog makkelijk de eettafel lampen bedienen.

Any tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 30-04 08:00
Aansturen via hass.io kan ook zonder te flashen; door de tuya integration te gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Kan je ansich alles aansturen

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Laatst online: 10-04 08:06
Krypt schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:47:
Aansturen via hass.io kan ook zonder te flashen; door de tuya integration te gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Kan je ansich alles aansturen
Ik dacht alles, behalve de led strip...Dat is de reden waarom ik die led strip nog niet gekocht heb.

@n0ss Kun jij het eens uitproberen of de led strip zonder te flashen aan te sturen is via Hass.io en je bevindingen hier neer te zetten?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Troetelbeer schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:10:
[...]

Ik dacht alles, behalve de led strip...Dat is de reden waarom ik die led strip nog niet gekocht heb.

@n0ss Kun jij het eens uitproberen of de led strip zonder te flashen aan te sturen is via Hass.io en je bevindingen hier neer te zetten?
Zal ik doen, ben aankomende 2 weken wel druk dus kan wel even duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 00:33
gekkie schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:23:
[...]

Ga ik er na het weekend weer even mee stoeien, kan best dat ik zelf een foutje gemaakt heb.
Maar is wel handig om te weten dat het dus toch zou moeten kunnen werken, good to know en bedankt !
Ik heb ook 3 contact dozen omgebouwd met tuya convert, alles schakelt prima, alleen is de led inverted. Als het relais uit is brand de led, als het relais in is is de lamp uit. Net omgedraait dus. Heeft iemand anders dit ook? Is dit toevallig gewoon de bedoeling wellicht?

Ik gebruik deze template, https://blakadder.github.io/templates/lsc_smart_connect.html, en tasmota 6.6.0.7 basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
steef84 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:59:
[...]

Ik heb ook 3 contact dozen omgebouwd met tuya convert, alles schakelt prima, alleen is de led inverted. Als het relais uit is brand de led, als het relais in is is de lamp uit. Net omgedraait dus. Heeft iemand anders dit ook? Is dit toevallig gewoon de bedoeling wellicht?

Ik gebruik deze template, https://blakadder.github.io/templates/lsc_smart_connect.html, en tasmota 6.6.0.7 basic.
Is bij mij in ieder geval niet het geval. Schijn je wel te kunnen aanpassen en is iets met Led1i.
In Configure Module heb ik bij D7 GPIO13 Led1i staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@steef84

Ik draai op de plugs sinds kort tasmota 6.7.1 en het genoemde template. Geen issue met led. Misschien kan je een update proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 00:33
De led moet je inderdaad op tasmota inverteren.

Ook maar meegestart. Een stel smartplugs en een bewegingssensor op Tasmota 6.7.1 gezet (met FF solderen om te flashen). Ziet er erg strak uit, dit in vergelijking met mijn hobbybob plakzooi. Hier kan ik wel, net als ooit met de Fritz, wel netjes mee in de huiskamer (aan)komen.

Die bewegingssensor instellen is nog een dingetje wat die schakelt alleen de Wifi in bij "beweging" gedurende een seconde of 6 waardoor het per Tasmota configureren vanuit webscherm niet goed te doen is.
Wat ik nu doe is de boel instellen met MQTT zodra de sensor zich aanmeldt. Je moet hierbij wel uitkijken dat je jezelf niet buiten de instellingsdeur zet. Ik ga ws nog een (smd) schuifschakelaartje of extern jumpertje bijplaatsen zodat de stroom op de bewegingssensor niet gelijk wordt afgeschakelt. Hierna kan je alles instellen per Tasmota/web.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:15
PtrO schreef op donderdag 7 november 2019 @ 01:42:

Die bewegingssensor instellen is nog een dingetje wat die schakelt alleen de Wifi in bij "beweging" gedurende een seconde of 6 waardoor het per Tasmota configureren vanuit webscherm niet goed te doen is.
Wat ik nu doe is de boel instellen met MQTT zodra de sensor zich aanmeldt. Je moet hierbij wel uitkijken dat je jezelf niet buiten de instellingsdeur zet. Ik ga ws nog een (smd) schuifschakelaartje of extern jumpertje bijplaatsen zodat de stroom op de bewegingssensor niet gelijk wordt afgeschakelt. Hierna kan je alles instellen per Tasmota/web.
Doe je bij het aan gaan van de ESP nog iets uitlezen uit de ingebouwde mcu? Of wordt het inschakelen van de ESP voor jou al gezien als beweging? Ik dacht begrepen te hebben dat de mcu de ESP ook "wakker" maakt om andere redenen (om de zoveel tijd even verbinden enzo). Maar het kan zijn dat ik er naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
ranjo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:38:
[...]

Doe je bij het aan gaan van de ESP nog iets uitlezen uit de ingebouwde mcu? Of wordt het inschakelen van de ESP voor jou al gezien als beweging? Ik dacht begrepen te hebben dat de mcu de ESP ook "wakker" maakt om andere redenen (om de zoveel tijd even verbinden enzo). Maar het kan zijn dat ik er naast zit.
De PIR detector gaat simpelweg aan, waarbij de ESP8266 de MCU zelf verder negeert. De Tasmota (versie 6.7.1. die ik er op heb geflashed) kijkt daar niet naar. Ik ben nog bezig te kijken of wat de MCU allemaal doet. Vraag mij af of dat verder interessant is.

De ESP8285 op de PIR detector heeft zelf vanuit de MCU (een 8KBrom 8L051F3P6) alleen een RX/TX draadje aangesloten. De MCU schakelt de ESP8266 via Vcc op detectie van beweging als gesignaleerd door de PIR/BBISS001B controller.

In mosquitto krijg ik dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
nov 07 17:13:54 tele/sonoff-sw011/LWT Online
nov 07 17:13:54 cmnd/sonoff-sw011/POWER (null)
nov 07 17:13:54 tele/sonoff-sw011/INFO1 {"Module":"Sonoff Basic","Version":"6.7.1(sonoff)","FallbackTopic":"cmnd/DVES_Cxxxxx_fb/","GroupTopic":"sonoffs"}
nov 07 17:13:54 tele/sonoff-sw011/INFO2 {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoff-sw011-xxxx","IPAddress":"xxx.xxx.xxx.xxx"}
nov 07 17:13:54 tele/sonoff-sw011/INFO3 {"[b]RestartReason":"Power on"[/b]}
nov 07 17:13:54 stat/sonoff-sw011/RESULT {"POWER":"ON"}
nov 07 17:13:54 stat/sonoff-sw011/POWER ON
nov 07 17:13:54 stat/sonoff-sw011/RESULT {"POWER":"OFF"}
nov 07 17:13:54 stat/sonoff-sw011/POWER OFF
nov 07 17:13:54 stat/sonoff-sw011/STATUS3 {"StatusLOG":{"SerialLog":2,"WebLog":2,"MqttLog":0,"SysLog":0,"LogHost":"xxx.xxx.xxx.xxx","LogPort":514,"SSId":["ssid1","ssid2"],"TelePeriod":300,"Resolution":"558180C0","SetOption":["00008009","2805C8000100060000005A00000000000000","00000000"]}}
nov 07 17:13:56 cmnd/sonoff-sw011/POWER ON
nov 07 17:13:56 stat/sonoff-sw011/RESULT {"POWER":"ON"}
nov 07 17:13:56 stat/sonoff-sw011/POWER ON
nov 07 17:14:40 tele/sonoff-sw011/LWT Offline

NB: herkenbare info heb ik uitgefilterd
Mijn domotica (openHAB _/-\o_ ) laat ik vooral reageren op de "LWT Online" & "LWT Offline" boodschap waartussen ongeveer 6 seconden aan actieve Wifi connectie zit; in die tijd kun je (via mqtt) tasmota boodschappen sturen.

Waar de MCU communicatie wel interessant kan zijn dat je dan zo kunt bepalen of -en hoe lang de PIR scan intervals zijn. Nu gaat het ding bij voortdurende beweging om de ca 45 aan, wat natuurlijk op termijn batterijen zal gaan vreten. Zelf overweeg ik, waar het kan, gewoon een USB voeding te gebruiken. Opvallend is verder dat de PIR detector (het BISS001B circuit) geen lichtsensor heeft noch een instelbare gevoeligheid.

Van het weekend ga/wil een microschakelaar of powerjumper monteren. Je kan/ik wil zelfs proberen of ik dat via een GPI/O poort op de esp8285 kan regelen die - eenmaal door MCU triggered - zichzelf onder spanning houdt. Even kijken of/hoe de MCU de schakeltor (actief Hoog/Laag) schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timdgr
PtrO schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:53:
[...]

De PIR detector gaat simpelweg aan, waarbij de ESP8266 de MCU zelf verder negeert. De Tasmota (versie 6.7.1. die ik er op heb geflashed) kijkt daar niet naar. Ik ben nog bezig te kijken of wat de MCU allemaal doet. Vraag mij af of dat verder interessant is.

De ESP8285 op de PIR detector heeft zelf vanuit de MCU (een 8KBrom 8L051F3P6) alleen een RX/TX draadje aangesloten. De MCU schakelt de ESP8266 via Vcc op detectie van beweging als gesignaleerd door de PIR/BBISS001B controller.
Ik denk dat het allemaal wat beter gaat werken voor zowel de PIR als de deursensor als je juist wel met de MCU gaat communiceren. Voor ESP Easy is er al een werkende plugin die dat doet. Als je b.v. op de setup button van de sensor drukt, dan gaat de deur/PIR sensor gewoon aan en blijft aan (volgens mij max 3 minuten of zo). Bij normaal gebruik geeft de deursensor dan ook open/close door aan je home automation systeem.

Als er een Tasmota plugin developer is die de ESP Easy plugin kan omknutselen naar Tasmota, dan wordt het nog wat denk ik.

Plugin staat hier: https://github.com/FanOfH...er/_P201_TUYA_ESPEasy.ino

Volgende stap is ESPNOW waardoor je een reactie binnen 1 seconde krijgt en de sensor maar zo'n 500 milliseconde aan staat per trigger. Maar dat is nog niet helemaal werkend in ESP Easy. Al wel een plugin voor het ESPNOW protocol. Mogelijk ook om te zetten naar Tasmota:
https://github.com/FanOfH...b/master/_P204_ESPNOW.ino

Ik heb zelf een PIR en enkele deursensoren. Wacht nog op afronding van ESPNOW in ESP Easy want ik wil een snelle reactietijd om het licht aan te laten gaan op basis van de deursensor. 5 seconde is dan veel te traag. Maar als het eerder in Tasmota komt, kan ik dat ook gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
timdgr schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:49:
[...]
Ik denk dat het allemaal wat beter gaat werken voor zowel de PIR als de deursensor als je juist wel met de MCU gaat communiceren. Voor ESP Easy is er al een werkende plugin die dat doet. Als je b.v. op de setup button van de sensor drukt, dan gaat de deur/PIR sensor gewoon aan en blijft aan (volgens mij max 3 minuten of zo). Bij normaal gebruik geeft de deursensor dan ook open/close door aan je home automation systeem.

Als er een Tasmota plugin developer is die de ESP Easy plugin kan omknutselen naar Tasmota, dan wordt het nog wat denk ik.

Plugin staat hier: https://github.com/FanOfH...er/_P201_TUYA_ESPEasy.ino

Volgende stap is ESPNOW waardoor je een reactie binnen 1 seconde krijgt en de sensor maar zo'n 500 milliseconde aan staat per trigger. Maar dat is nog niet helemaal werkend in ESP Easy. Al wel een plugin voor het ESPNOW protocol. Mogelijk ook om te zetten naar Tasmota:
https://github.com/FanOfH...b/master/_P204_ESPNOW.ino

Ik heb zelf een PIR en enkele deursensoren. Wacht nog op afronding van ESPNOW in ESP Easy want ik wil een snelle reactietijd om het licht aan te laten gaan op basis van de deursensor. 5 seconde is dan veel te traag. Maar als het eerder in Tasmota komt, kan ik dat ook gaan proberen.
Ieder zijn smaak, ik ben helemaal into Tasmota, ook omdat ik ander spul heb waar dat prima werkt. Die 5 seconden is de tijd dat het WifiSignaal werkzaam kan zijn. Tasmota heeft trouwens ook uitgebreide ondersteuning voor Tuya die je kunt meecompileren.. Ik gebruik dat echter niet.
Vwb het knopje, natuurlijk werkt dat ook bij mij, echter dat knopje van de PIR zit in het batterijvak en dat is bedoeld om de MCU te resetten (die dan een minuutje of zo incl 10 sec wifi aangaat). Je kan natuurlijk naar eigen smaak het anders gebruiken.

Het probleem dat ik heb met het Tuya protocol, is dat we/je/ik daar - nog - geen broncode van heb. Je moet dan maar afwachten wat precies in de MCU zit van de verschillende sensoren. Tuya zelf zit ook niet stil en probeert het hacken tegene te gaan. De primaire functie van de MCU is stroombesparing. Wifi neem 10-15mA, de MCU standby zit in de microAmpères.

Die reactietijd is verder maar net hoe snel je wifi reageert icm met je server. In de kern is wifi voor realtime toepassingen ongeschikt. Dat zal in/met ESPeasy niet anders, laat staan beter gaan.

Ik zit hier op ca 1.5 sec na PIR/trigger omdat ik graag werk met DNS/DHCP, MQTT en logging op de de server. Ga je die dynamiek fixeren, wat ook kan in Tasmota,dan wordt het ca 0,5-1sec. Je kan nog een stapje verder gaan door in Tsmota lokaal de domotica "rules"uit te voeren waarmee je dan de tijd die je server nodig heeft, wint. De PIR sensor kan/gaat dan direct communiceren met zeg de lamp. Allemaal leuk maar je raakt in ruil van/voor snelheid, flexibiliteit kwijt.

Veel sneller dan zeg 1 sec zal het sws met Wifi echt niet worden omdat nu eenmaal de verbinding van 0 naar 100 in een (qua radio) "rumoerige" omgeving moet worden opgezet. Hou je de PIR permanent onder stroom is dat probleem veel minder en zijn je batterijen in zeg een week of twee leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timdgr
PtrO schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 02:21:
[...]

Ieder zijn smaak, ik ben helemaal into Tasmota, ook omdat ik ander spul heb waar dat prima werkt. Die 5 seconden is de tijd dat het WifiSignaal werkzaam kan zijn. Tasmota heeft trouwens ook uitgebreide ondersteuning voor Tuya die je kunt meecompileren.. Ik gebruik dat echter niet.
Vwb het knopje, natuurlijk werkt dat ook bij mij, echter dat knopje van de PIR zit in het batterijvak en dat is bedoeld om de MCU te resetten (die dan een minuutje of zo incl 10 sec wifi aangaat). Je kan natuurlijk naar eigen smaak het anders gebruiken.

Het probleem dat ik heb met het Tuya protocol, is dat we/je/ik daar - nog - geen broncode van heb. Je moet dan maar afwachten wat precies in de MCU zit van de verschillende sensoren. Tuya zelf zit ook niet stil en probeert het hacken tegene te gaan. De primaire functie van de MCU is stroombesparing. Wifi neem 10-15mA, de MCU standby zit in de microAmpères.

Die reactietijd is verder maar net hoe snel je wifi reageert icm met je server. In de kern is wifi voor realtime toepassingen ongeschikt. Dat zal in/met ESPeasy niet anders, laat staan beter gaan.

Ik zit hier op ca 1.5 sec na PIR/trigger omdat ik graag werk met DNS/DHCP, MQTT en logging op de de server. Ga je die dynamiek fixeren, wat ook kan in Tasmota,dan wordt het ca 0,5-1sec. Je kan nog een stapje verder gaan door in Tsmota lokaal de domotica "rules"uit te voeren waarmee je dan de tijd die je server nodig heeft, wint. De PIR sensor kan/gaat dan direct communiceren met zeg de lamp. Allemaal leuk maar je raakt in ruil van/voor snelheid, flexibiliteit kwijt.

Veel sneller dan zeg 1 sec zal het sws met Wifi echt niet worden omdat nu eenmaal de verbinding van 0 naar 100 in een (qua radio) "rumoerige" omgeving moet worden opgezet. Hou je de PIR permanent onder stroom is dat probleem veel minder en zijn je batterijen in zeg een week of twee leeg.
Ik heb ook getest met ESPNOW en dat neemt maar zo'n 250 miliseconden,. Dat is prima voor realtime. Helaas duurt het 500 milliseconde voordat de MCU de ESP van stroom voorziet. Kom je in totaal uit op 750 milliseconde. Waarom die 500 milliseconde is niet duidelijk. Iemand op ESP Easy forum heeft de alle timings van stroom en communicatie uitgezocht met een logic analyzer.

Bij normaal Wifi duurt het bij mij bijna 5 seconde. Ik kom dus niet op die 1.5. Dat is wel met ESP Easy. Nog geen ervaring met Tasmota, maar als dat in 1.5 seconde kan moet ik dat eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 00:33
rem_hopster schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:29:
@steef84

Ik draai op de plugs sinds kort tasmota 6.7.1 en het genoemde template. Geen issue met led. Misschien kan je een update proberen?
Bedankt voor jullie hulp. Vreemd genoeg bij mijn plugs moet ik bij D2 gpio4 led2i aangeven, geen led1i. Het werkt nu naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik heb nog geen Action LSC spul, maar heb wel interesse in 1 slimme stekker, Nu heb ik al meerdere Sonoffs plugs geflasht, en wil daarom ook geen Tuyaconvert gebruiken, maar gewoon even dupon kabeltjes solderen op de ESP chip van de action slimmer stekker.

Tevens heb ik wel interesse in een Smart Connect afstandsbediening Is die handig te flashen met Tasmota?

Maar dit topic loopt wel hopeloos door elkaar heen, is het misschien wat om samen de 1st post aan te vullen met nuttige info, zoals welke producten flashbaar zijn met Tasmota, OTA via Tuyaconvert en of via het solderne van kabeltjes aan de ESP chip, en de bijbehorende Tasmota templates?

Om zelf te beginne, hier een filmpje over het flashen van Tasmota op een LSC slimme stekker dmv het solderen van draden op de chip: YouTube: Action LSC smart connect mit Tasmota flashen Steckdose & Bewegungsme...

[ Voor 19% gewijzigd door Dacuuu op 09-11-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@Dacuuu

Er is veel informatie te vinden en best veel door elkaar. Maar met de zoekfunctie kun je redelijk snel bij de informatie komen, die je nodig kan hebben is mijn ervaring. Als je bijvoorbeeld op flashen plug zoekt, dan zie je dat ik ook dit filmpje heb gepost enige tijd geleden en dat er een instructie is geschreven voor het flashen van de plug. Maar zijn er ook instructies te vinden voor de ledstrip en de lampen.

Ik had ook niet gedacht, dat mijn vraag eigenlijk een eigen topic zou kunnen worden.

De afstandsbediening heb ik me niet in verdiept. Waarom zou je die willen flashen?

Gr Rem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
rem_hopster schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:55:
@Dacuuu

Er is veel informatie te vinden en best veel door elkaar. Maar met de zoekfunctie kun je redelijk snel bij de informatie komen, die je nodig kan hebben is mijn ervaring. Als je bijvoorbeeld op flashen plug zoekt, dan zie je dat ik ook dit filmpje heb gepost enige tijd geleden en dat er een instructie is geschreven voor het flashen van de plug. Maar zijn er ook instructies te vinden voor de ledstrip en de lampen.

Ik had ook niet gedacht, dat mijn vraag eigenlijk een eigen topic zou kunnen worden.

De afstandsbediening heb ik me niet in verdiept. Waarom zou je die willen flashen?

Gr Rem
Dat er veel info te zoeken is klopt, maar het is een ratjetoe van nuttige info :)
De afstandsbediening had ik graag gebruikt icm Home assistant, en dan zonder verbinding met 'de cloud' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Voor zover ik weet (hier ergens gelezen dacht ik) heeft de afstandbediening geen esp, maar een realtek, net zoals de plaffonieres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Laatst online: 20-04 10:09
@PtrO

zou je jouw template kunnen of willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Ierlandfan schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:52:
@PtrO zou je jouw template kunnen of willen delen?
Welke template heb je het ? Of bedoel hoe ik het doe ?
Overal en nergens vind je vergelijkbare checklijstjes, ik doe het hier zo:
1) Ik gebruik de Arduino IDE die ik voorzie van het esp8266 library platform (lees dit bij Tasmota)
2) ik haal de Tasmota software op van GitHub
... in/bij die download krijg je ook een bak aan libraries die je 1:1 compileert naar de plek waar Arduino de libraries wil hebben (ergens folder ..../Arduino/libraries/... )
3) Soldeer 6 draadjes op het doel esp8266-device: +3.3V, GND, RX, RX, verbindt GPIO0-pin handmatig met met massa/GND en soldeer alvast een los draadje op de RST-pin.
4a) De eerste vier (RX/TX/3.3V/GND) verbindt ik met de RS232 Converter (3.3v!!! mode) die ik in de USB van PC steek. FF wachten totdat die herkend is en onthouden op welke USB poort.
5) Start de Arduino IDE en open de Sonoff sketch, eventueel dingen zoals je eigen Wifi settings, inbrengen op bestand my_user_config.h (en/of user_config_override.h ) dat onderdeel is van de compilatie. Na flashen is de esp8266 dan gelijk bruikbaar. Anders moet je hem later nog zien in te inleren op je eigen Wifi. Dat inleren is per situatie moeilijk, tijdrovend of lastig.
6) Proef compilatie in Arduino zodat er geen fouten zijn.
7) De aangesloten rs2342+ esp8266 device FF resetten door het losse RSYT-draadje een seconde of 2 met GND te verbinden en dan weer loshalen.
9) Uploaden via/Arduino op juiste USB-poort en juiste flash instelling DOUT/NOSpiffs (zie de Tasmota handleiding).
10) Om te controleren of de esp8266/wifi werkt: het GPIO0/draadje los halen van GND en FF resetten (zie hiervoor voornoemde stap 7)
NB1: Al het voorgaande dus terwijl de 232/usb met de bedrade esp8266 is -en blijft aangesloten op de PC.
Zelf configureer ik de Tasmota vervolgens helemaal af voordat ik de gesoldeerde draadjes verwijder etc.etc.
NB2: sommigen aarzelen in/met Arduino/copmpilatie gedoe en kunnen eventueel hun toevlucht nemen tot flashen met een tooltje van reeds gecompileerde software, Zie hiervoor dit van Tasmota die tourwens ook de Tuya methode bespreekt..Het meest betrouwbare hier is imho dan de python-methode via "Esptool.py". Natuurlijk wel vooraf je esp[8266 in flashmode brengen (powered-up via de 3.3v rsr232, GPIO0-aan massa en FF ReSetten. De GPIO0 mag tijdens het flashen verbonden blijven met massa/GNS.
NB3: Sommige esp8266-piggyback prints - zoals die van Tuya - hebben ook een ENable-pin die je bij het flashen moet verbinden - eventueel voor je gevolsmatige zekereheid via een 10K weerstand - met de 3.3V
Dacuuu schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:29:
Ik heb nog geen Action LSC spul, maar heb wel interesse in 1 slimme stekker, Nu heb ik al meerdere Sonoffs plugs geflasht, en wil daarom ook geen Tuyaconvert gebruiken, maar gewoon even dupon kabeltjes solderen op de ESP chip van de action slimmer stekker.
Ik gebruik zel;f ook alleen maar draadjes om te flashen. Software (trucs) gebruiken en dat bijhouden, kost mij te veel tijd. FF 4 draadjes solderen en dan flashen, klaar.

[/quote]
Tevens heb ik wel interesse in een Smart Connect afstandsbediening Is die handig te flashen met Tasmota?[quote]
Chip is (pin compatible) vervangen door de esp en je bent in business. Voor de Realtek zelf is bij mijn weten geen flash beschikbaar. Ook hier, kan je (na_)denken of dat de moeite is.

Ik zit/ben zelf alleen maar in Tasmota omdat die de grootste en meesrt afdekking heeft van espxxxx producten. Je vind op GitHub ook overzichten die het/ertoe doen en wat he moet doen om te flashen.

NB: Ik snap natuurlijk waarom mensen "Tuyaconvert" gebruike, wat werkt op basis van een toevallige bug/fout van de Tuya OTA die (as we speak) inmiddels is afgesloten. Niet iedereen heeft de juiste werkplaats en vaardigheden om dingen te doen. Werkt het met software heb je vooral mazzel en anders moet je maar een neefje opzoeken die welvaardig is. Zo moeilijk is het nu ook weer niet om 4-5 draadjes te solderen.

[ Voor 45% gewijzigd door PtrO op 10-11-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@PtrO
Aangezien je het hebt over as we speak, wat is er de afgelopen dagen/weken aangepast dat het nu (weer) niet werkt? Voor zover mij bekend werkt het namelijk gewoon op dit moment. Met de software is wat mij betreft stukken eenvoudiger dan draadjes solderen, voor de draadjes eraan zitten zijn die dingen al geflashed ota.

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-11-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:55:
[...]
[...]
Met template uit de tweede link werkt het nu inderdaad wel, op de een of andere manier.
In iedergeval nog dank voor het bevestigen dat het daar wel mee zou moeten werken !
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste