Okay, hier haak ik heel even op in aangezien ik zelf recentelijk naar Cyprus ben verhuisd:
Mochten er hier nu mensen zijn die denken "fuck it, dat NL zuigt ik smeer um naar Cyprus", mwa....
Als je in loondienst bent is het voordeel niet supergroot. Ook hier is er inkomstenbelasting. De kosten voor leven is hier lager ja, maar de huizenprijzen zijn inmiddels ook flink gestegen. En een hypotheek krijgen is toch wat lastig hier (niet echt te doen eigenlijk). Uiteindelijk is het beter dan in NL, maar reken je niet rijk!
Het werkt eigenlijk pas echt als je ondernemer bent. Die 17k geen belasting op inkomen is sinds dit jaar 20k. Daarboven ga je gewoon inkomstenbelasting betalen, maar als ondernemer kan je jezelf dividend uitkeren ipv loon. Dat wordt belast met 2,65%. Met de dividend maak je het (enorme) grote verschil.
Echter, als je nu ondernemer bent in NL (of je bezit meer dan 5% in welke onderneming dan ook waar ter werld) en je wilt verhuizen buiten NL dan krijg je te maken met de conserverende aanslag, in de volksmond ook wel de exit-belasting genoemd. Dit betekend dat de waarde van je bezit in ondernemingen op datum van emigratie in box 2 worden belast. En dat kan flink oplopen! Over de eerste ~68k is dat 24,5% en alles daarboven 31%. Is je onderneming 1 miljoen waard dan mag je dus vrolijk ~296k aan de belastingdienst betalen. Als je naar een ander EU land verhuisd krijg je onbepaalde tijd uitstel, maar niet als je dividend uitkeert. Verhuizen naar buiten de EU = direct aftikken. Ook als je tent failliet gaat mag je in 1x de exit tax betalen.
En nog een side note: De Nederlandse overheid is bezig om ook een exit tax toe te gaan passen op prive vermogen. Voor nu lijkt het er op dat dit ook vanaf 2028 in werking zal treden.
Dus als je weg wilt: ga heeeeel goed de consequenties na!!!! Maar als je besluit om het te gaan doen, doe dat dan voor 2028! En mocht je daadwerkelijk naar Cyprus willen en wat meer info willen: DM me!
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua