The Zep Man schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:44:
Iets wat mij tot nu toe tegenhoudt is dat voor mij essentiële applicaties niet beschikbaar zijn. Daarmee bedoel ik niet de onzin van online bankieren, verzekeringen, ... Ik bedoel meer applicaties voor communicatie. Een smartphone is namelijk met name een platform om mee te communiceren. Nu begrijp ik dat closed source crap niet (zomaar) zal uitkomen, maar ik had ondertussen wel een fatsoenlijke Signal client verwacht die alle functionaliteit van de Android versie heeft en netjes bijgehouden wordt.
Er zijn wel initiatieven, maar allen laten steekjes vallen in functionaliteit en/of bruikbaarheid. Natuurlijk kan ik een Matrix server draaien en een Signal bridge. Ik mis dan alleen veel functionaliteit die bij een dergelijke vertaalslag verloren gaan. Natuurlijk kan ik
Axolotl draaien, maar geen push notifications en encrypted voice/video calls... Nah.
Ik zit inderdaad een beetje met soortgelijke problemen te worstelen onder Ubuntu Touch en sinds een paar dagen ook Jolla Sailfish wat betreft :
- Telegram
- Firefox
Het liefst met de optie om meerdere Profiles aan te kunnen maken, zoals op mijn PC of Laptop

- In een ideale wereld zou het ook fijn zijn als ik Pale Moon kon gebruiken, maar dat is sowieso een apart verhaal...
En opzich is het ook wel redelijk te doen allemaal, echter ben ik zo eigenwijs om geen Waydroid te willen draaien dus ik richt me echt 100% puur op Native Applicaties onder elk OS
Ideaal is echter anders en je moet inderdaad vaak genoegen nemen met een wat mindere functionaliteit of simpelweg een totaal andere GUI dan degene die je bent gewend!
Wat dat betreft vraag ik me dan ook het volgende af :
Kan ik onder PostmarketOS gewoon dezelfde applicaties gebruiken die ik ook onder Kubuntu of Debian draai en dus een Native Linux versie van bestaat
Daarbij effe het "x86-64 vs. ARM versie zoveel" verschil negerende uiteraard!

Er is veel voortgang en ontwikkeling

, maar ik zie de PinePhone voorlopig voor mij (als redelijk technisch onderlegde gebruiker) nog niet bruikbaar als dagelijkse smartphone.
De OS'en die ik op het moment test zijn dat ook niet, want :
- Ubuntu Touch heeft een onbetrouwbare batterijstatus op mijn oude Ubuntu Touch Phone.
- De Jolla Sailfish Custom ROM op mijn Xiaomi Mi 9T heeft een bug waardoor de accu versneld leeg wordt geslurpt!
Maar hey...
Ik kan die twee wel gewoon testen en kijken of het bevalt/hoe snel de boel wordt ontwikkeld/enz.

Overigens zijn er online banken waarvoor een goed werkende smartphone applicatie min of mee verplicht is, ook al is er een web interface.
Daar valt uiteraard omheen te werken op verschillende manieren, maar ook dat kan een hindernis vormen bij dagelijks gebruik.
Voor dagelijks gebruik heb ik een pinpas en voor de rest gebruik ik hun diensten via de browser vanaf mijn PC of Laptop één keer per maand of zo dus ik wil die meuk helemaal niet op mijn telefoon hebben!
Laatst was er ook gezeik met opnieuw identificeren door allerlei onzin en toen ben ik dus vrolijk naar de bank zelf gegaan, nadat ik een afspraak had gemaakt en heel duidelijk had gemaakt dat ik niks maar dan ook NIKS met de app bereid was te doen!
En ik heb mijn zin gekregen!

Doe maar niet!

Het feit dat je iets kunt op je PC wil nog niet zeggen dat dit altijd het fijnste is.
Ik vind juist dat men eens moet beseffen dat je niet alles op je telefoon moet willen doen!

Een soms kan dat ook niet. De Jaaah! zorgverzekering biedt bijvoorbeeld geen online toegang aan.
Klopt, maar wat houdt je tegen om een andere zorgverzekeraar te nemen
Die van mij heeft dat probleem gelukkig niet!

Signal heeft een PC client. Die kun je vast via de browser op je telefoon benaderen
Ik mag hopen van niet, want dan is het dus gewoon Electron troep!

maar ik denk niet dat je daar gelukkig van wordt. Het zelfde geldt voor bv de apps van 9292 en de NS.
Die twee kunnen inderdaad zoals @
The Zep Man al zegt prima via de browser worden gebruikt!

M.i. heeft het geen zin om elke keer als iemand op een forum aangeeft dat die op zoek is naar een bepaalde functionaliteit aan te geven dat die persoon die functionaliteit niet moet willen.
Ik zeg dat soort dingen altijd met de beste bedoelingen dus als je dat verkeerd opvat dan is dat heel spijtig

Als je een TV gaat kopen zit je ook niet te wachten op een verkoper die graag een TV verkoopt zonder afstandsbediening en je dan probeert te overtuigen dat het gezond is om een stukje te lopen.
IMHO is dat geen goede vergelijking, want in dat geval zijn er geen belangrijke dingen gaande!

Dit is niet als flame bedoeld...
Dit ook niet
Maar ik zou je wel willen verzoeken om voortaan elke keer als je een app erbij installeert aan dit soort dingen te denken :
-
https://nl.hardware.info/...jna-10-miljoen-gebruikers
-
https://nl.hardware.info/...-met-adverteerders-update
-
nieuws: FluBot-malware treft België opnieuw, providers onderscheppen 14 miljo...
En zo zijn er nog heel veel redenen te bedenken waarom je een telefoon gewoon als een stuk speelgoed zou moeten zien en geen serieus betrouwbaar apparaat!