Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15
mrmartijn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:57:
Dat is soms wel een beetje pijnlijk als zij de "hoofd" distributie zijn van de pinephone nu maar ze niks anders doen dan het repackagen van het werk van andere distributies.
Aan de andere kant hoeft een distributie natuurlijk geen eigen ontwikkelaars te hebben als zij leentje buur spelen bij andere distributies. Zij kunnen dan het beste van anderen implementeren in de eigen distributie. Dat lukt zeker met de flexibele structuur van Arch Linux als fundament.

Overigens heb ik zelf niets met Manjaro (ARM). Ik ga alleen uit van de theoretische kennis die ik ervan heb. ;)

Iets algemener:
Van wat ik begrijp heeft de PinePhone Pro dezelfde form factor als de PinePhone. Komt er een upgrade uit voor de PinePhone, in de vorm van een los moederbord?

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 12-11-2021 06:46 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Laatst online: 26-06 12:24
mrmartijn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:57:
Dat is soms wel een beetje pijnlijk als zij de "hoofd" distributie zijn van de pinephone nu maar ze niks anders doen dan het repackagen van het werk van andere distributies.
Dat lijkt me idd pijnlijk aanvoelen. Ik begrijp dat jij een (de?) developer bent van Alpine Linux voor mobiel. Ik ken Alpine eigenlijk alleen maar van light weight Docker containers voor applicaties. Op zich is "light weight" voor mobiel natuurlijk perfect, maar omdat ik Alpine alleen maar als minimale basis ken voor postgres etc vond ik het bijzonder om het als basis voor mobiel te zien. Mag ik vragen wat voor jou Alpine zo goed maakt dat je dat prefereert boven bv Debian of Arch/Manjaro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramer65
  • Laatst online: 26-06 12:24
The Zep Man schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 06:44:
Iets algemener:
Van wat ik begrijp heeft de PinePhone Pro dezelfde form factor als de PinePhone. Komt er een upgrade uit voor de PinePhone, in de vorm van een los moederbord?
Nee. Naar ik heb gelezen heeft de buitenkant dezelfde form factor, maar de binnenkant niet. De plaatsing van verschillende interne aansluitingen op het moederbord zijn dus niet hetzelfde en daarom kan je die niet zomaar vervangen.

Ik kan zelf niet wachten op de Pro. Ik heb destijds Pinephone Ubuntu Touch edition gekocht en ik vind het ongelooflijk mooi om de ontwikkelingen te zien die er in die tijd geweest zijn. Ik heb hem in de kast liggen en stof hem ongeveer elke maand even af, installeer updates en probeer hoe de boel er voor staat. Soms probeer ik weer eens een nieuwe distro. Ik heb er nu Mobian op staan, maar volgende keer probeer ik weer eens een andere distro. De pinephone is voor mij wel echt te langzaam, dus ik hoop dat de Pro dat oplost, en van wat ik in de filmpjes zie lijkt dat er wel op. Ik ga binnenkort ook eens met Waydroid aan de slag. Een aantal Android apps heb ik toch wel nodig, dus als dat zou werken met waydroid dan ben ik al wat dichterbij het daily driven van de Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-10-2024
Mag ik even gebruik maken van jullie deskundigheid? Ik wilde Linux installeren op een oude Samsung, maar dat was niet zo'n succes. Daarom heb ik nu een tweedehands Pine64 gekocht (PostmarketOS edition). De batterij zakt meteen terug naar 50% ik hoop dat dit komt omdat er nog de oorspronkelijke Postmarket versie op staat. Ik heb nu een SD kaartje geformatteerd (FAT) en er vervolgens via Manjaro disks 20211121-0453-postmarketOS-v21.06-phosh-10-pine64-pinephone-installer.img.xz op geflashed. Vervolgens SD in de Pine64 gestopt en opnieuw opgestart. Ik dacht dat de telefoon dan zou moeten opstarten vanaf de SD, maar dat gebeurt niet. Als volledige beginner zie ik vast iets over het hoofd. Heeft iemand een suggestie wat dat kan zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door 7Slaper op 27-11-2021 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 13:21
7Slaper schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:50:
Mag ik even gebruik maken van jullie deskundigheid? Ik wilde Linux installeren op een oude Samsung, maar dat was niet zo'n succes. Daarom heb ik nu een tweedehands Pine64 gekocht (PostmarketOS edition). De batterij zakt meteen terug naar 50% ik hoop dat dit komt omdat er nog de oorspronkelijke Postmarket versie op staat. Ik heb nu een SD kaartje geformatteerd (FAT) en er vervolgens via Manjaro disks 20211121-0453-postmarketOS-v21.06-phosh-10-pine64-pinephone-installer.img.xz op geflashed. Vervolgens SD in de Pine64 gestopt en opnieuw opgestart. Ik dacht dat de telefoon dan zou moeten opstarten vanaf de SD, maar dat gebeurt niet. Als volledige beginner zie ik vast iets over het hoofd. Heeft iemand een suggestie wat dat kan zijn?
Ik ken Manjaro Disks niet, maar mijn eerste gok is dat je eerst de .img.xz moet uitpakken naar een .img voordat je die naar de SD kaart flashed.

Het formatteren van de SD maakt niet uit. Het is de bedoeling dat de disk image naar de hele SD word geschreven en dan ook de partitietabel overschrijft.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
Gelukt! Dank je wel Martijn.
Is Waydroid momenteel de beste manier om enkele android apps werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
Ja, ik heb zelf waydroid nog niet echt gebruikt, maar we hebben anbox verwijderd vandaag omdat het te veel problemen had.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Slaper
Misschien wil ik te snel vooruit ;) Eerst maar eens uitzoeken waarom de updater niet online wil gaan en geen apps/pakketten kan vinden.

... Opnieuw opstarten... dat was de oplossing!

[ Voor 15% gewijzigd door 7Slaper op 27-11-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
$ sudo apk add waydroid
ERROR unable to select packege:
Waydroid (no such package):
required by: world[waydroid]
mirror: ~$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
Oh kan zijn dat waydroid nog nie op de stable versies beschikbaar is. Maar postmarketOS 21.12 komt er aan met Alpine 3.15 als basis, daar zit ie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-07 14:25

HaX0r

n00b

Waydroid? Dat ga ik eens proberen dan, Anbox is inderdaad alweer een hele tijd van prima werkend naar onbruikbaar gegaan helaas. Had ik maar goed genoteerd welke versie nou zo soepel draaide. 7(8)7

@7Slaper Test je het alleen of wil je het OS van de SD draaien? Want dat is echt een stuk trager. Als je een OS wil gebruiken of echt goed wil testen, verder dan even kijken hoe het eruit ziet, raad ik je aan het op de eMMC te zetten.

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
HaX0r schreef op zondag 28 november 2021 @ 01:12:
@7Slaper Test je het alleen of wil je het OS van de SD draaien? Want dat is echt een stuk trager. Als je een OS wil gebruiken of echt goed wil testen, verder dan even kijken hoe het eruit ziet, raad ik je aan het op de eMMC te zetten.
Ik wil kijken of ik de pinephone bruikbaar is als daily driver. PostmarketOS staat nu op de eMMC. De zwaarste app die ik wil draaien is navigater, verder signal, en enkele typische Nederlandse apps zoals bank, zorgverzekering, marktplaats, NS en 9292. Daarvoor ben ik echt afhankelijk van android apps.

Mss ga ikManjaro's plasma mobile nog proberen, maar ik lees dat die nog niet zo ver is als PostmarketOs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

7Slaper schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:59:
De zwaarste app die ik wil draaien is navigater, verder signal, en enkele typische Nederlandse apps zoals bank, zorgverzekering, marktplaats, NS en 9292. Daarvoor ben ik echt afhankelijk van android apps.
Dat is allemaal troep die je met een browser prima kan doen :?

Android/iOS gebruikers en hun overload aan overbodige apps die makkelijk door een browser vervangen kunnen worden... zucht! :N -O- :P :+
7Slaper schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:58:
Gelukt! Dank je wel Martijn.
Is Waydroid momenteel de beste manier om enkele android apps werkend te krijgen?
HaX0r schreef op zondag 28 november 2021 @ 01:12:
Waydroid? Dat ga ik eens proberen dan, Anbox is inderdaad alweer een hele tijd van prima werkend naar onbruikbaar gegaan helaas. Had ik maar goed genoteerd welke versie nou zo soepel draaide. 7(8)7
Ik volg de laatste weken wat meer het Ubuntu Touch Forum @ UBports en daar is zo'n beetje iedereen het met elkaar eens dat je alleen nog maar Waydroid moet gebruiken! d:)b

De laatste tijd blijkt dat trouwens ook steeds meer een OS te worden dat helemaal niet meer hetgene gaat worden wat ik ooit had gehoopt : Een Linux Pocket PC die zowel als Desktop als Telefoon alles kan! :'(

Men is meer bezig een OS te maken voor mensen die een zo simpel mogelijk OS op hun telefoon willen... :| :/
Dat is inderdaad altijd heel erg aan te raden : microSDXC kaartjes en Random I/O zijn niet echt vriendjes zeg maar... :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartijn
nero355 schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:41:
[...]

Men is meer bezig een OS te maken voor mensen die een zo simpel mogelijk OS op hun telefoon willen... :| :/

[...]
Klinkt alsof je sxmo moet probleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mrmartijn schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:57:
Klinkt alsof je sxmo moet probleren :)
Ik denk dat je dat te snel hebt gelezen! ;)

Het is namelijk zo dat ik dat JUIST NIET wil! :P

PostmarketOS FTW!!! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Iets wat mij tot nu toe tegenhoudt is dat voor mij essentiële applicaties niet beschikbaar zijn. Daarmee bedoel ik niet de onzin van online bankieren, verzekeringen, ... Ik bedoel meer applicaties voor communicatie. Een smartphone is namelijk met name een platform om mee te communiceren. Nu begrijp ik dat closed source crap niet (zomaar) zal uitkomen, maar ik had ondertussen wel een fatsoenlijke Signal client verwacht die alle functionaliteit van de Android versie heeft en netjes bijgehouden wordt.

Er zijn wel initiatieven, maar allen laten steekjes vallen in functionaliteit en/of bruikbaarheid. Natuurlijk kan ik een Matrix server draaien en een Signal bridge. Ik mis dan alleen veel functionaliteit die bij een dergelijke vertaalslag verloren gaan. Natuurlijk kan ik Axolotl draaien, maar geen push notifications en encrypted voice/video calls... Nah.

Er is veel voortgang en ontwikkeling :), maar ik zie de PinePhone voorlopig voor mij (als redelijk technisch onderlegde gebruiker) nog niet bruikbaar als dagelijkse smartphone.

[edit]
Overigens zijn er online banken waarvoor een goed werkende smartphone applicatie min of mee verplicht is, ook al is er een web interface. Daar valt uiteraard omheen te werken op verschillende manieren, maar ook dat kan een hindernis vormen bij dagelijks gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 29-11-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
Als iedereen het zelfde doet op z'n telefoon, dan hadden ontwikkelaars het een stuk makkelijker. Het feit dat je iets kunt op je PC wil nog niet zeggen dat dit altijd het fijnste is. Een soms kan dat ook niet. De Jaaah! zorgverzekering biedt bijvoorbeeld geen online toegang aan.

Signal heeft een PC client. Die kun je vast via de browser op je telefoon benaderen, maar ik denk niet dat je daar gelukkig van wordt. Het zelfde geldt voor bv de apps van 9292 en de NS.

M.i. heeft het geen zin om elke keer als iemand op een forum aangeeft dat die op zoek is naar een bepaalde functionaliteit aan te geven dat die persoon die functionaliteit niet moet willen. Als je een TV gaat kopen zit je ook niet te wachten op een verkoper die graag een TV verkoopt zonder afstandsbediening en je dan probeert te overtuigen dat het gezond is om een stukje te lopen.

Dit is niet als flame bedoeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
7Slaper schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:04:
Signal heeft een PC client. Die kun je vast via de browser op je telefoon benaderen,
Leg eens uit hoe je dat kan doen via een browser (mobiel of anders). ;)
Het zelfde geldt voor bv de apps van 9292 en de NS.
Eh, daar heb ik sites voor die ik zelf kan verversen. De discipline om dat zelf handmatig te controleren voor de rit en tijdens het reizen was nooit een probleem.
M.i. heeft het geen zin om elke keer als iemand op een forum aangeeft dat die op zoek is naar een bepaalde functionaliteit aan te geven dat die persoon die functionaliteit niet moet willen. Als je een TV gaat kopen zit je ook niet te wachten op een verkoper die graag een TV verkoopt zonder afstandsbediening en je dan probeert te overtuigen dat het gezond is om een stukje te lopen.
Ik denk dat je een goed punt hebt. Het eerlijke antwoord zou moeten zijn 'dat kan (nog) niet (volledig)', afhankelijk of er verbetering in de toekomst zichtbaar is en of het niet al deels kan.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 29-11-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Slaper
@ The Zep Man

Voor Signal is dat waarschijnlijk nog niet eens zo eenvoudig. Dat is waar. De apps die je via je PC browser kunt benaderen, zullen ook wel via de Linuxtelefoon werken (al valt het soms niet mee om de buttons te bedienen). Bankapps kun je mss beter helemaal niet op je telefoon gebruiken.

Maar mijn punt is dat het daar niet om gaat. Iedereen maakt zijn/haar eigen afwegingen. Ik heb bijna geen apps op mijn telefoon staan, maar wat ik er op heb staan wil ik graag behouden (of ik wil er een goed werkend alternatief voor hebben). En de betrouwbaarheid moet goed zijn. Ik hoef niet de 24/7 bereikbaar te zijn; liever niet zelfs. Maar ik moet wel zeker weten dat telefoonjes/appjes aankomen op de momenten dat dit voor mij belangrijk is. Voorlopig is dat nog een brugje te ver. Daarom gebruik ik zo lang als het duurt nog even LineageOS en speel ik met de pinephone. Het zal bij jullie niet anders zijn denk ik (althans... mss geen Lineage, maar wel een andere telefoon als daily driver ;) ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:44:
Iets wat mij tot nu toe tegenhoudt is dat voor mij essentiële applicaties niet beschikbaar zijn. Daarmee bedoel ik niet de onzin van online bankieren, verzekeringen, ... Ik bedoel meer applicaties voor communicatie. Een smartphone is namelijk met name een platform om mee te communiceren. Nu begrijp ik dat closed source crap niet (zomaar) zal uitkomen, maar ik had ondertussen wel een fatsoenlijke Signal client verwacht die alle functionaliteit van de Android versie heeft en netjes bijgehouden wordt.

Er zijn wel initiatieven, maar allen laten steekjes vallen in functionaliteit en/of bruikbaarheid. Natuurlijk kan ik een Matrix server draaien en een Signal bridge. Ik mis dan alleen veel functionaliteit die bij een dergelijke vertaalslag verloren gaan. Natuurlijk kan ik Axolotl draaien, maar geen push notifications en encrypted voice/video calls... Nah.
Ik zit inderdaad een beetje met soortgelijke problemen te worstelen onder Ubuntu Touch en sinds een paar dagen ook Jolla Sailfish wat betreft :
- Telegram
- Firefox
Het liefst met de optie om meerdere Profiles aan te kunnen maken, zoals op mijn PC of Laptop :)
- In een ideale wereld zou het ook fijn zijn als ik Pale Moon kon gebruiken, maar dat is sowieso een apart verhaal...

En opzich is het ook wel redelijk te doen allemaal, echter ben ik zo eigenwijs om geen Waydroid te willen draaien dus ik richt me echt 100% puur op Native Applicaties onder elk OS >:) :+

Ideaal is echter anders en je moet inderdaad vaak genoegen nemen met een wat mindere functionaliteit of simpelweg een totaal andere GUI dan degene die je bent gewend! :)

Wat dat betreft vraag ik me dan ook het volgende af :
Kan ik onder PostmarketOS gewoon dezelfde applicaties gebruiken die ik ook onder Kubuntu of Debian draai en dus een Native Linux versie van bestaat :?

Daarbij effe het "x86-64 vs. ARM versie zoveel" verschil negerende uiteraard! :)
Er is veel voortgang en ontwikkeling :), maar ik zie de PinePhone voorlopig voor mij (als redelijk technisch onderlegde gebruiker) nog niet bruikbaar als dagelijkse smartphone.
De OS'en die ik op het moment test zijn dat ook niet, want :
- Ubuntu Touch heeft een onbetrouwbare batterijstatus op mijn oude Ubuntu Touch Phone.
- De Jolla Sailfish Custom ROM op mijn Xiaomi Mi 9T heeft een bug waardoor de accu versneld leeg wordt geslurpt! :+

Maar hey...

Ik kan die twee wel gewoon testen en kijken of het bevalt/hoe snel de boel wordt ontwikkeld/enz. :D
Overigens zijn er online banken waarvoor een goed werkende smartphone applicatie min of mee verplicht is, ook al is er een web interface.
Daar valt uiteraard omheen te werken op verschillende manieren, maar ook dat kan een hindernis vormen bij dagelijks gebruik.
Voor dagelijks gebruik heb ik een pinpas en voor de rest gebruik ik hun diensten via de browser vanaf mijn PC of Laptop één keer per maand of zo dus ik wil die meuk helemaal niet op mijn telefoon hebben! ;)

Laatst was er ook gezeik met opnieuw identificeren door allerlei onzin en toen ben ik dus vrolijk naar de bank zelf gegaan, nadat ik een afspraak had gemaakt en heel duidelijk had gemaakt dat ik niks maar dan ook NIKS met de app bereid was te doen! })

En ik heb mijn zin gekregen! :D :P
7Slaper schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:04:
Als iedereen het zelfde doet op z'n telefoon, dan hadden ontwikkelaars het een stuk makkelijker.
Doe maar niet! ;)
Het feit dat je iets kunt op je PC wil nog niet zeggen dat dit altijd het fijnste is.
Ik vind juist dat men eens moet beseffen dat je niet alles op je telefoon moet willen doen! :)
Een soms kan dat ook niet. De Jaaah! zorgverzekering biedt bijvoorbeeld geen online toegang aan.
Klopt, maar wat houdt je tegen om een andere zorgverzekeraar te nemen :?

Die van mij heeft dat probleem gelukkig niet! :)
Signal heeft een PC client. Die kun je vast via de browser op je telefoon benaderen
Ik mag hopen van niet, want dan is het dus gewoon Electron troep! :P
maar ik denk niet dat je daar gelukkig van wordt. Het zelfde geldt voor bv de apps van 9292 en de NS.
Die twee kunnen inderdaad zoals @The Zep Man al zegt prima via de browser worden gebruikt! d:)b
M.i. heeft het geen zin om elke keer als iemand op een forum aangeeft dat die op zoek is naar een bepaalde functionaliteit aan te geven dat die persoon die functionaliteit niet moet willen.
Ik zeg dat soort dingen altijd met de beste bedoelingen dus als je dat verkeerd opvat dan is dat heel spijtig :)
Als je een TV gaat kopen zit je ook niet te wachten op een verkoper die graag een TV verkoopt zonder afstandsbediening en je dan probeert te overtuigen dat het gezond is om een stukje te lopen.
IMHO is dat geen goede vergelijking, want in dat geval zijn er geen belangrijke dingen gaande! ;)
Dit is niet als flame bedoeld...
Dit ook niet :)

Maar ik zou je wel willen verzoeken om voortaan elke keer als je een app erbij installeert aan dit soort dingen te denken :
- https://nl.hardware.info/...jna-10-miljoen-gebruikers
- https://nl.hardware.info/...-met-adverteerders-update
- nieuws: FluBot-malware treft België opnieuw, providers onderscheppen 14 miljo...

En zo zijn er nog heel veel redenen te bedenken waarom je een telefoon gewoon als een stuk speelgoed zou moeten zien en geen serieus betrouwbaar apparaat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
Ik heb inmiddels enkele distributies geprobeerd. Ubuntu Touch loopt mss het meest gesmeerd, maar ik vind het niks dat de toch al niet zo grote schijf in 10 verschillende partities wordt opgedeeld. Het downloaden van apps vind ik ook niet erg intuïtief.
Ik ben nu aangeland bij Manjaro Phosh. Daar is Waydroid beschikbaar, maar het installeren verloopt nog wat moeizaam. Daar moet ik wat meer tijd in stoppen. Voor de liefhebber... Signal is beschikbaar als download. Op de PC versie van Manjaro is Signal ook als native app beschikbaar, maar op deze mobile versie (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@7Slaper Zie deze open ticket ervoor, https://github.com/signalapp/Signal-Desktop/issues/3410 , verschillende comments stellen dat ze het werkend hebben gekregen.

Succes! ;) Je kan natuurlijk ook wachten op de officiële ARM build.

Gebruik zelf ook Manjaro Phosh, zal binnenkort Waydroid eens testen ook.

Heb ook wel eens gedacht aan iets als Anydesk te gebruiken om een oude echte Android telefoon AaaS (androids as a service) te maken. Alleen heb ik Anydesk nog niet werkend gekregen op ARM, ondanks een ARM build die beschikbaar was van een Rasberry Pi. Zou je natuurlijk ook kunnen doen naar een VPS met een degelijk werkende volwassen Android Emulator.

[ Voor 4% gewijzigd door HaX0r op 30-11-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Slaper
HaX0r schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:34:
@7Slaper Zie deze open ticket ervoor, https://github.com/signalapp/Signal-Desktop/issues/3410 , verschillende comments stellen dat ze het werkend hebben gekregen.
Hmmm... Signal werkt bij mij prima onder Windows, Manjaro XFCE en Android. Ik had niet verwacht dat het voor Signal zo'n verschil zou maken als je ARM draait. Maar dat heb je met beginnelingen als ik... die roepen maar wat ;) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
7Slaper schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:55:
Hmmm... Signal werkt bij mij prima onder Windows, Manjaro XFCE en Android.
Voor Windows en Manjaro XFCE betreft het een geheel ander product. Dat is Signal Desktop.

Wat de PinePhone (voor mij) nodig heeft is een native, goed ondersteunde en feature complete Signal (geen Desktop) client. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

7Slaper schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:40:
Ik heb inmiddels enkele distributies geprobeerd.

Ubuntu Touch loopt mss het meest gesmeerd, maar ik vind het niks dat de toch al niet zo grote schijf in 10 verschillende partities wordt opgedeeld.
Het downloaden van apps vind ik ook niet erg intuïtief.
Kan je daar wat meer over vertellen ?? :)

Dan ga ik eens op mijn "echte" Ubuntu Touch telefoon voor je kijken of het daar ook zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Hoor hier meerdere Tweakers over Signal, ik gebruik zelf alleen Threema. En hun web client werkt vermoed ik wel gewoon op de PinePhone: https://web.threema.ch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
HaX0r schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:50:
ik gebruik zelf alleen Threema. En hun web client werkt vermoed ik wel gewoon op de PinePhone: https://web.threema.ch/
Threema is denk ik nog minder populair dan Signal. Signal is tenminste een een-op-een vervanger van WhatsApp en kan direct ernaast geïnstalleerd worden. Threema kost geld, en zal daarom nooit aanslaan bij het grote publiek. Mijn doel met de PinePhone is om bereikbaar te zijn en blijven. Overstappen naar Threema valt daar niet onder. :+

Verder heeft een web interface natuurlijk nadelen, zoals geen/beperkte ondersteuning voor push notifications, al helemaal als de smartphone in een deep sleep state is.

[edit]
Het lijkt erop dat de Threema applicatie aardig werkt onder Anbox.

Als ik naar iets zou overstappen, dan zou het waarschijnlijk self-hosted Matrix zijn, zodat ik d.m.v. bridges contact kan houden met anderen ongeacht het netwerk dat ze gebruiken. Als ik toch op functionaliteit moet inleveren, laat mij dan tenminste iets nuttigs ervoor terugkrijgen. :P

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 01-12-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
nero355 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:46:
[...]

Kan je daar wat meer over vertellen ?? :)

Dan ga ik eens op mijn "echte" Ubuntu Touch telefoon voor je kijken of het daar ook zo is...
Ha Nero,
Er valt niet zo heel veel over te vertellen. Ik heb de JumpDrive gebruikt om verbinding te maken tussen de Pine en de PC. Vervolgens de Manjaro disk app gebruikt om Ubuntu te flashen. Disk (of "schijven" in de NL versie) laat vervolgens de partitionering zien van de pine eMMC. 10 partities!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@nero355 @7Slaper Ubuntu blijft volgens mij ook nog wel werken als je maar één partitie gebruikt om het te installeren/draaien. Kan je wel een swap partitie aanraden maar kan ook met een swap file eventueel.

offtopic:
[quote]The Zep Man schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:24:
[...] Threema is denk ik nog minder populair dan Signal. Signal is tenminste een een-op-een vervanger van WhatsApp en kan direct ernaast geïnstalleerd worden. Threema kost geld, en zal daarom nooit aanslaan bij het grote publiek. [...]
[/quote]

Threema is feature wise sinds kort redelijk bij hoor, en aanhoudende bugs zijn eindelijk opgelost. Misschien nog eens het bekijken waard?

Het kost éénmalig een bedrag voor een licentie, die kan je ook meenemen naar een nieuwe device: https://shop.threema.ch/

Vooralsnog is dit levenslang voor een best schappelijk bedrag.

Het hoeft natuurlijk niet bij het grote publiek aan te slaan, zolang je eigen (uitgebreide) familie en vrienden er maar opzitten toch?

Moet wel eerlijk zeggen, dat ik ergens ook wel lekker rustig vond toen iedereen nog op Whatsapp zat zonder mij. Dus weet wel waar je aan begint. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HaX0r schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:50:
Hoor hier meerdere Tweakers over Signal, ik gebruik zelf alleen Threema. En hun web client werkt vermoed ik wel gewoon op de PinePhone: https://web.threema.ch/
The Zep Man schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:24:
Threema is denk ik nog minder populair dan Signal. Signal is tenminste een een-op-een vervanger van WhatsApp en kan direct ernaast geïnstalleerd worden. Threema kost geld, en zal daarom nooit aanslaan bij het grote publiek. Mijn doel met de PinePhone is om bereikbaar te zijn en blijven. Overstappen naar Threema valt daar niet onder. :+
Als ik iets vind dat beter werkt en ik ook nog eens voor moet betalen dan doe ik dat misschien wel, maar als ik dit op hun eigen webpagina bekijk : https://threema.ch/en/messenger-comparison

Dan is het voor mij geen juiste vervanger van Telegram die ik gewoon op allerlei apparaten tegelijk kan gebruiken en alle Chats ook nog eens volledig worden gesynchroniseerd! :)

Op dit moment :
- Windows 7 Pro PC
- Kubuntu 20.04 LTS Linux Laptop
- Android 8.x telefoon
- Ubuntu Touch 16.04 telefoon
- Jolla Sailfish 3.4.x.x telefoon

En het werkt gewoon allemaal zonder gezeik, eventueel via een alternatieve Native Client in geval van de laatste twee! :D
Verder heeft een web interface natuurlijk nadelen, zoals geen/beperkte ondersteuning voor push notifications, al helemaal als de smartphone in een deep sleep state is.
Heel eerlijk gezegd is dat ook de manier waarop ik dat soort programma's helemaal niet wil gebruiken! :/
HaX0r schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:39:
Ubuntu blijft volgens mij ook nog wel werken als je maar één partitie gebruikt om het te installeren/draaien. Kan je wel een swap partitie aanraden maar kan ook met een swap file eventueel.
Ik flash gewoon mijn BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition telefoon met de officiële Ubuntu Touch installer en dat werkt prima voor mij op wat algemene bugs en de trage verouderde MediaTek SoC na! :)
The Zep Man schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:24:
Het hoeft natuurlijk niet bij het grote publiek aan te slaan, zolang je eigen (uitgebreide) familie en vrienden er maar opzitten toch?
Helemaal mee eens! :)
Moet wel eerlijk zeggen, dat ik ergens ook wel lekker rustig vond toen iedereen nog op Whatsapp zat zonder mij.
Dus weet wel waar je aan begint. 7(8)7
Dat dan weer wel! :o :D _O-
7Slaper schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:53:
Er valt niet zo heel veel over te vertellen.
Je noemt twee dingen :
- Apps installeren niet handig/gebruiksvriendelijk.
- Een rare partitionering van je telefoon.

Daar zou ik wel wat meer over willen weten eerlijk gezegd! :)
Ik heb de JumpDrive gebruikt om verbinding te maken tussen de Pine en de PC. Vervolgens de Manjaro disk app gebruikt om Ubuntu te flashen. Disk (of "schijven" in de NL versie) laat vervolgens de partitionering zien van de pine eMMC. 10 partities!
Ik zou dus graag willen zien hoe dat eruit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@nero355 Zie deze beschrijving van hoe het werkt en probeer het zelf? Dan kan je het zien. :P

https://wiki.pine64.org/i...tructions#Using_JumpDrive

Kon geen duidelijk filmpje ervan vinden op Youtube maar het is echt heel erg makkelijk. Mede met dank aan @mrmartijn's werk eraan.

Goede morgen. :F

[ Voor 4% gewijzigd door HaX0r op 02-12-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:14:
Ik zou dus graag willen zien hoe dat eruit ziet ;)
Inmiddels staat er Manjaro Phosh op. Ik heb helaas geen schermafdruk gemaakt. Maar ik neem aan dat als je je eigen toestel aansluit op de PC via de jumpdrive en je in Linux de partities zichtbaar maakt, je kunt zien wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
Ik heb nu Waydroid geïnstalleerd, maar ik heb geen idee hoe ik nu verder moet. Als ik via de terminal de instructies volg van hun site, dan blijft het proces hangen. Als ik op het app pictogram klik krijg ik een leeg scherm? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Slaper
Gelukt!
F-droid en Aurora geïnstalleerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Slaper
Ervaringen met Waydroid tot nu toe:
- Er is maar de helft van het scherm beschikbaar.
- GPS wordt niet doorgezet naar de apps die in de Waydroid container worden geopend. In Manjaro vraag Waydroid ook niet om permissie en ik zie geen mogelijkheid om permissie te geven als de app er zelf niet om vraagt.
- De WiFi internetverbinding zet zichzelf af en toe uit.
- Snelheid van de apps valt tot nu toe niet tegen.
- Aurora deed het goed maar er ging wat mis en nu laat de app zich niet meer herinstalleren. Op het punt waar je moet kiezen op welke manier je de apps wilt downloaden (google store of niet) blijft hij hangen.
- Sommige geopende apps laten zich niet meer afsluiten.

Overigens is de GPS in de Pinephone erg onnaukeurig. Het scheelt zo'n 50 meter!

[ Voor 5% gewijzigd door 7Slaper op 04-12-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Wow, ben echt diep onder de indruk van Waydroid. Zo soepel werkte Anbox niet op zijn beste dag! Anbox maar verwijdert nu. Dank voor de tip!

@7Slaper Ondervind ook dat de WIFI uitvalt, heb jij daar een fix voor weten te vinden? Ik moet een totale reboot doen om het op te lossen nu. *Update, soms werkt internet nog wel al staat het Wifi icoon uit.

Ook moet ik Waydroid tweemaal opstarten voordat hij daadwerkelijk start.

GPS wordt volgens mij nog door geen enkele Android emulator ondersteunt. Hetzelfde geldt helaas ook voor Bluetooth.

[ Voor 6% gewijzigd door HaX0r op 12-12-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
HaX0r schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:03:

@7Slaper Ondervind ook dat de WIFI uitvalt, heb jij daar een fix voor weten te vinden? Ik moet een totale reboot doen om het op te lossen nu. *Update, soms werkt internet nog wel al staat het Wifi icoon uit.
Geen fix gevonden helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@FeronIT Pakketje had zware vertraging rond de Kerst maar inmiddels wordt er druk op gehobbyd door een enthousiaste Linux gebruiker kreeg ik vandaag te horen! o<:) Ik moest je namens diegene nogmaals bedanken, bij deze!

Ter informatie, @FeronIT contacteerde mij laatst met een verhaal dat hij een PinePhone had maar er helaas geen tijd in wist te stoppen en zocht er een goede bestemming voor. Ik kende nog iemand en die hebben we samen verrast ermee.

Fijne jaarwisseling allemaal en moge alle PinePhone distros nog beter werken in het komende jaar! En hopelijk doen de devs van het populaire distro Manjaro iets meer voor het gehele PinePhone ecosysteem. @mrmartijn Tot zover de goede voornemens! Op naar de PinePhone Pro Mini in 2022? :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HaX0r schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:48:
Op naar de PinePhone Pro Mini in 2022? :9B
Alleen als er een hardware keyboard eronder zit! >:) :P :+

* nero355 heeft een hekel aan kleine telefoons, want dan is je Onscreen Keyboard ook vreselijk klein! -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stealthgun
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 18:59
Het was even wachten op de serial cable (want had een foutje gemaakt met U-Boot) maar het is me gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIZKPDKN3JAskkszdAOQ5VpiJgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HtSDQA2OuRS4BcBlAZ05x8Hp.png?f=user_large

Gentoo werkt ook op de PinePhone-Pro alle developers werken nog steeds aan verdere ondersteuning voor bv de kernel (missen nog een paar dingetjes) maar het ziet er goed uit. En ja de Pro versie is aanzienlijk sneller dan de normale versie :)

Gebruik op dit moment nog de Manjaro Kernel (moest even zeker weten dat het ging werken) en ga binnenkort beginnen aan het bekijken voor de config die nodig is voor een "Normale" Gentoo kernel.

Zit een leuke tijd aan te komen dit jaar weer voor de Linux Mobile(Phone) Community! Zin in! 8)

[ Voor 21% gewijzigd door stealthgun op 10-01-2022 08:31 ]

Star Citizen Corp: United Exploration Cartel || United Exploration Cartel website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
mrmartijn schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:58:
@stealthgun er zijn genoeg, er is gnome-authenticator en voor qt installaties integreerd keybase mooier
Heb vandaag kennis gemaakt het keybase, veel issues met macos, windows 11 en windows 10 aldus de issues op github. Veel klachten dat het project/product dood aan het bloeden is sinds ze zijn overgenomen. (laatste commit was 28 dagen geleden)

Liep hier tegen aan, ga dit weekend een scriptje maken om files over te zetten. Is dan wel geen fuse mount, maar met
keybase fs ls /keybase/team/mijnteam/
kan je files vinden en ook gewoon over zetten. Het is dan niet encrypted, maar werkt wel.

https://github.com/keybase/client/issues/24636

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 22:11
Hallo allemaal,

Mijn huidige Nokia 8 begint aan het einde van zijn latijn te raken en nu ben ik op zoek naar alternatief. Ik begin steeds minder vertrouwen te hebben in de 2 duopolisten die de huidige markt domineren. Ik heb al vaker met een schuin oog naar dit toestel gekeken, maar twijfel nog een beetje.
Het enige wat mij nog bij Android houd is Whatsapp, omdat mijn familie daar nog op zit. Dus dat is eigenlijk mijn enige 'eis' voor wat betreft een smartphone.
Als bank heb ik ING en Rabo. Toegegeven, deze zetten wel heel hard in op hun app, maar je kan daar nog steeds mee zonder.
Is dit een telefoon die jullie kunnen adviseren als dagelijkse telefoon? Of moet ik meer gaan kijken bij een fairphone?

graag jullie advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vuikie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:07:
Mijn huidige Nokia 8 begint aan het einde van zijn latijn te raken en nu ben ik op zoek naar alternatief.
Wat is er mis mee dan :?
Ik begin steeds minder vertrouwen te hebben in de 2 duopolisten die de huidige markt domineren.
Ik heb al vaker met een schuin oog naar dit toestel gekeken, maar twijfel nog een beetje.

Is dit een telefoon die jullie kunnen adviseren als dagelijkse telefoon?
Voor zover ik weet is dat nog steeds een slecht idee...
Of moet ik meer gaan kijken bij een fairphone?
Maar wat ga je dan daarop draaien :?
Het enige wat mij nog bij Android houd is Whatsapp, omdat mijn familie daar nog op zit.
Dus dat is eigenlijk mijn enige 'eis' voor wat betreft een smartphone.
Maak daar Telegram van en je bent ineens van een heleboel gezeik af :
- Geen Smoelenboek spyware.
- Werkt op zo'n beetje elk platform, desnoods via een alternatieve Client in het geval van Ubuntu Touch en Jolla Sailfish en al je Chats zijn op elk van die apparaten volledig gesynchroniseerd! :*)
Als bank heb ik ING en Rabo. Toegegeven, deze zetten wel heel hard in op hun app, maar je kan daar nog steeds mee zonder.
Dat zouden meer mensen moeten doen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

nero355 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:52:
[...]

Maak daar Threema van

[...]
O-)

Threema werkt in Anbox of Waydroid op de Pinephone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 22:11
Hij is nu 4 jaar oud en de accu begint minder te worden, heeft wat beschadigingen op z'n scherm en begint tegen het einde van z'n officiële ondersteuning te lopen. Maar het grootste waar ik nu tegenaan loop is toch wel Android/Google waar de schoen steeds meer wringt.

Het is ook niet zo dat ik morgen al een nieuwe ga kopen, maar ik ben me wel aan het oriënteren.
[...]

Voor zover ik weet is dat nog steeds een slecht idee...

[...]

Maar wat ga je dan daarop draaien :?
Geen idee, daarom ben ik me aan het oriënteren ;)
[...]

Maak daar Telegram van en je bent ineens van een heleboel gezeik af :
- Geen Smoelenboek spyware.
- Werkt op zo'n beetje elk platform, desnoods via een alternatieve Client in het geval van Ubuntu Touch en Jolla Sailfish en al je Chats zijn op elk van die apparaten volledig gesynchroniseerd! :*)
Ik heb nu al wel Signal. Ik weet niet of dat beter is? 8)
[...]

Dat zouden meer mensen moeten doen! d:)b
Toegegeven, ik gebruik de apps nog wel, maar kan er ook wel mee buiten ;)

Ook ben ik wel bereid om wat te knutselen. Ik doe zelf veel met Arduino en Raspberry Pi en heb zelf mijn Nixie Clock ontworpen en geprogrammeerd en ben de starter van het beroemde 8) breadbord computer topic.

Dus bootstraps en sideloaden en dat soort dingen ben ik ook wel bekend mee(Al hoewel dat laatste wss niet nodig is bij een Linux distro ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

HaX0r schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 01:10:
O-)

Threema werkt in Anbox of Waydroid op de Pinephone.
En trekt dus ook je accu leeg i.p.v. Native te draaien! -O-
Vuikie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:55:
Hij is nu 4 jaar oud en de accu begint minder te worden, heeft wat beschadigingen op z'n scherm en begint tegen het einde van z'n officiële ondersteuning te lopen. Maar het grootste waar ik nu tegenaan loop is toch wel Android/Google waar de schoen steeds meer wringt.
Lastig model die Nokia 8 als ik een beetje rondkijk :
- Geen Custom ROM opties.
- Geen alternatief OS opties.
- Geen accu tekoop bij een bekende Duitse webshop onder de LG Nexus 5 gebruikers : https://www.polarcell.de :)
Geen idee, daarom ben ik me aan het oriënteren ;)
Het punt is dat een Fairphone meer een Fairphone is dan "Alternative OS Phone" zeg maar...

Dus je moet nog steeds maar net het geluk hebben dat iemand een bepaald OS ervoor heeft geport of het zelf kunnen! ;)
Ik heb nu al wel Signal. Ik weet niet of dat beter is? 8)
Daar kan @The Zep Man je alles over vertellen! :+

In ieder geval wel beter dan dat vreselijke groene programma waarvan al jarenlang die enge vent de eigenaar is! ;)
Toegegeven, ik gebruik de apps nog wel, maar kan er ook wel mee buiten ;)
Dat soort dingen moet je dan ook echt loslaten op het moment dat je naar alternatieve OS'en gaat kijken! ;)

Hoewel ik dus van mening ben dat die zooi überhaupt niet op je telefoon hoort te staan, maar dat is een ander verhaal... O-)
Ook ben ik wel bereid om wat te knutselen.

Dus bootstraps en sideloaden en dat soort dingen ben ik ook wel bekend mee(Al hoewel dat laatste wss niet nodig is bij een Linux distro ;) )
Ook een goed iets om rekening mee te houden, want ADB/Fastboot/TWRP en mogelijk nog wat andere tools ga je zeker wel nodig hebben op het moment dat je een telefoon die in de basis een Android telefoon is van een ander OS gaat voorzien! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:55:
Daar kan @The Zep Man je alles over vertellen! :+

In ieder geval wel beter dan dat vreselijke groene programma waarvan al jarenlang die enge vent de eigenaar is! ;)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.iconscout.com/icon/free/png-256/wechat-14-722649.png

WeChat? :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

The Zep Man schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:58:
[...]

In ieder geval wel beter dan dat vreselijke groene programma waarvan al jarenlang die enge vent de eigenaar is!

[...]

[Afbeelding]

WeChat? :? ;)
_O-

Het keyboard ziet er toch best wel slick uit, had mijn bedenkingen erbij eerlijk gezegd. Vond het er best log uitzien in de afbeeldingen vanuit PINE64.

YouTube: Pinephone Keyboard Review

[ Voor 11% gewijzigd door HaX0r op 22-01-2022 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Ik heb het keyboard binnen, maar moet hem nog testen. Eerst mijn bescheiden PinePhone (zonder Pro) voorzien van een schone installatie. Klusje voor 't weekend. Als ik tijd heb. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-08 16:56
M'n pro is binnen :)
Maandag verstuurd en kwam vandaag al binnen.
Mooi toestel, ik heb geprobeerd om mobian erop te zetten maar dat kan helaas nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• candyman
Even een kleine update over de pro.
Ik vind het een erg fijn toestel, vooral het scherm en de snelheid zijn flink verbeterd.
Camera werkt nog niet en een andere distro installeren kan ook nog niet.
Het is wel mogelijk om een andere distro op een SD te installeren en op te starten van de SD.
Ik verstuur dit vanaf de mobian distro, toch wel mijn favoriet.
webapps werken ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
Huh? andere distros werken prima

-- verstuurd van mijn pinephone pro met postmarketOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
mrmartijn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:20:
Huh? andere distros werken prima

-- verstuurd van mijn pinephone pro met postmarketOS
Is het jouw gelukt om een andere distro op de eMMC te installeren?
Kan je mij ook die methode vertellen?
Ik heb het gevraagd in de Mobian groep op Element maar ze zeiden tegen mij dat het nog niet mogelijk was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
Het is mogelijk met de juiste builds van besturingsystemen en van u-boot. Ik heb het momenteel werkend met een berg WIP code in postmarketOS.

De truc is om eerst tow-boot te installeren, die heeft ook meteen de ingebouwde jumpdrive feature om een nieuw OS naar het eMMC te schrijven. Enige wat nodig is voor de rest is zorgen dat het besturingssysteem tow-boot niet overschrijft, dit is hopelijk binnenkort opgelost als de SPI installer werkt.

Hier heb ik het al draaien:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@mrmartijn
Heb jij enig idee of de developer van deze port ooit nog iets ermee gaat doen : https://wiki.postmarketos...o_ZUK_Z2_Pro_(zuk-z2-row)

Het lijkt me namelijk echt geweldig als ik mijn ZUK Z2 Pro zou kunnen blijven gebruiken als Mini PC i.c.m. een of andere dockingstation als de batterij straks helemaal niet meer bruikbaar wordt! _O_ O+ 8) :*)

Vraag me alleen af of een telefoon die geen HDMI Out deed onder Android en alleen een MiraCast/WiDi achtige functie kende dat dan ineens wel via een kabel zou kunnen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
Yes het is mij ook gelukt.
Eerst met tow-boot nieuwe firmware geflashed vanaf SD.
Toen Mobian opgestart van SD en met de browser de Mobian image gedownload en geflashed naar de eMMC.
Eerste boot was een bootloop maar nu werkt het prima.
Ik weet niet of dat de juiste manier was maar het is gelukt :)

[ Voor 11% gewijzigd door candyman op 09-02-2022 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Is het iemand anders al gelukt om van de gewone PinePhone de camera's aan de praat te helpen in software anders dan Megapixels? Ik heb het nu voor elkaar om losse (brakke) foto's te nemen met de front camera, maar krijg het niet aan de praat met alledaagse software (Jitsi Meet, Teams for Linux, VLC, ...). Die zien allemaal geen camera's, of kunnen er niet mee omgaan.

Als ik de documentatie lees, dan lijkt de manier waarop afgeweken wordt van 'normale' V4L2 apparaten en standaard ondersteuning in Linux een clusterfuck. Megapixels als enkele applicatie is leuk, maar voor mijn gevoel had men zich beter eerst kunnen richten op een compatibiliteitslaag zodat de camera's "gewoon" werken in alledaagse applicaties, om daar vervolgens bovenop weer een camera applicatie te maken. In plaats daarvan heb je zoiets als dit, waarvan het gstreamer deel niet eens werkt door het ontbreken van deze recente patch. 8)7

Voor een toestel wat al twee jaar uit is, verbaast het mij dat dit soort zaken nog steeds niet goed werken.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 18-03-2022 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
De camera op de pinephone pro werkt nog niet maar met de megi kernel werkt het wel.
Weet iemand waarom de distro's niet standaard met die kernel werken?
Ik vind de ppp echt een fijn toestel, tow-boot en de meeste distro's werken echt goed maar het lijkt alsof de vooruitgang vrij langzaam gaat vergeleken met de eersts pinephone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
The Zep Man schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:36:
Is het iemand anders al gelukt om van de gewone PinePhone de camera's aan de praat te helpen in software anders dan Megapixels? Ik heb het nu voor elkaar om losse (brakke) foto's te nemen met de front camera, maar krijg het niet aan de praat met alledaagse software (Jitsi Meet, Teams for Linux, VLC, ...). Die zien allemaal geen camera's, of kunnen er niet mee omgaan.

Als ik de documentatie lees, dan lijkt de manier waarop afgeweken wordt van 'normale' V4L2 apparaten en standaard ondersteuning in Linux een clusterfuck. Megapixels als enkele applicatie is leuk, maar voor mijn gevoel had men zich beter eerst kunnen richten op een compatibiliteitslaag zodat de camera's "gewoon" werken in alledaagse applicaties, om daar vervolgens bovenop weer een camera applicatie te maken. In plaats daarvan heb je zoiets als dit, waarvan het gstreamer deel niet eens werkt door het ontbreken van deze recente patch. 8)7

Voor een toestel wat al twee jaar uit is, verbaast het mij dat dit soort zaken nog steeds niet goed werken.
Beetje late reactie maar ik kon videobellen met mijn pinephone.
Werkte goed met Telegram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
candyman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:44:
De camera op de pinephone pro werkt nog niet maar met de megi kernel werkt het wel.
Weet iemand waarom de distro's niet standaard met die kernel werken?
Ik vind de ppp echt een fijn toestel, tow-boot en de meeste distro's werken echt goed maar het lijkt alsof de vooruitgang vrij langzaam gaat vergeleken met de eersts pinephone.
Er zijn maar zoveel geïnteresseerde personen, en de PinePhone Pro is minder leuk om enkel als hobbyproject te kopen door de hoge prijs. Voor de PinePhone gaat de ontwikkeling traag, en dat zal waarschijnlijk nog meer zo zijn voor de Pro.
candyman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:46:
Beetje late reactie maar ik kon videobellen met mijn pinephone.
Werkte goed met Telegram.
Dit is ondertussen vijf maanden verder. Welke distributie, welke versie, heb je nog speciale handelingen verricht, etc.? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
The Zep Man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:42:
[...]

Er zijn maar zoveel geïnteresseerde personen, en de PinePhone Pro is minder leuk om enkel als hobbyproject te kopen door de hoge prijs. Voor de PinePhone gaat de ontwikkeling traag, en dat zal waarschijnlijk nog meer zo zijn voor de Pro.

[...]

Dit is ondertussen vijf maanden verder. Welke distributie, welke versie, heb je nog speciale handelingen verricht, etc.? :P
Ik had de convergence versie, Mobian besturingssysteem.
Verder geen handelingen verricht, werkte gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

mrmartijn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:27:
Het is mogelijk met de juiste builds van besturingsystemen en van u-boot. Ik heb het momenteel werkend met een berg WIP code in postmarketOS.

De truc is om eerst tow-boot te installeren, die heeft ook meteen de ingebouwde jumpdrive feature om een nieuw OS naar het eMMC te schrijven. Enige wat nodig is voor de rest is zorgen dat het besturingssysteem tow-boot niet overschrijft, dit is hopelijk binnenkort opgelost als de SPI installer werkt.

Hier heb ik het al draaien:

[YouTube: postmarketOS and the PinePhone Pro with Tow-Boot]
Dit is helaas niet zo gelopen meen ik net te lezen in blogs en nieuws. Balen @mrmartijn hoe dit gelopen is. Dank voor al je inzet voor het ecosysteem. Er lijkt niet zo heel veel meer te gebeuren nu en voor mij is het vertrouwen in Pine64 bijzonder beschadigd.

Mijn Blackberry Key2 begint langzaam de brui er aan te geven en mijn PinePhone zou als daily geschikt zijn zij het niet dat de batterij gewoon niet lang mee gaat met hoe ik hem zou willen gebruiken.

Iemand suggesties waar ik naar over kan stappen straks? Zit te denken aan een Unihertz Titan Pocket of het allemaal maar op te geven en een Pixel 6a te nemen. 8)7

Blog en nieuws waar ik naar refereer:
https://blog.brixit.nl/why-i-left-pine64/
https://www.pine64.org/20...esponse-to-martijns-blog/

[ Voor 5% gewijzigd door HaX0r op 29-11-2022 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Oef, ik lees het nu pas. Bedankt, @HaX0r, voor de links.

@mrmartijn
Uit je blog:
Many of PINE64's new devices, such as the PinePhone Pro, PineNote, and others, have few to no developers working on the software — a potential death blow for PINE64's model of relying on the community to build the software.
(...)
PINE64 cares only about Manjaro, and Manjaro does not care about working with any other distributions.
Ik heb zelf wat PINE64 apparatuur, en dit komt zo bekend voor. Erger is dat PINE64 alles aan Manjaro overlaat, maar dat Manjaro eigenlijk slecht tot geen ondersteuning biedt. Zo heeft Manjaro ARM de ondersteuning gestopt voor de video-uitgang van de Pinebook Pro, en lijkt er ook nul verdere ontwikkeling in te zitten. Ook weet ik dat er op dit moment geen hardware video acceleratie is, terwijl de SoC dat zeker ondersteunt. Ook daar is nul ontwikkeling in.

Het zou fijn zijn als PINE64 zich minder richt op het ondersteunen van een enkele distributie, en zich wat meer in zou zetten voor hardware/driver-ondersteuning van de eigen producten. Daarmee bedoel ik zaken upstream ondersteund krijgen. Daarna vloeit het toch wel weer downstream. Denk voor de Pinebook Pro aan ondersteuning voor video-uitgangen, hardware video acceleratie van alles dat de Rockchip ondersteunt, fatsoenlijke en stabiele sleep ondersteuning (ook bij het gebruik van een NVMe drive), etc.

Op dit moment lijkt PINE64 enkel zich te richten op hardwareverkoop (met hoge prijzen), met nul ondersteuning voor het fundament waar alle distributies gebruik van maken. PINE64 apparatuur zal ik dan ook niet meer snel kopen, totdat PINE64 laat zien dat ze de minimaal benodigde ondersteuning leveren (upstream).

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 29-11-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HaX0r schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:22:
Mijn Blackberry Key2 begint langzaam de brui er aan te geven en mijn PinePhone zou als daily geschikt zijn zij het niet dat de batterij gewoon niet lang mee gaat met hoe ik hem zou willen gebruiken.

Iemand suggesties waar ik naar over kan stappen straks? Zit te denken aan een Unihertz Titan Pocket of het allemaal maar op te geven en een Pixel 6a te nemen. 8)7
https://shop.jolla.com/

"Say NO to Google and Apple !!!" >:) 8) :*) :Y) :P

En neem eens ook een kijkje in Het mini Jolla Topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
Een kleine update over de Pinephone pro.
Ik heb Manjaro op de eMMC geinstalleerd en op de SD kaart staat Kali Linux.
Als ik het toestel aanzet en ik doe verder niks dan start Manjaro op en als ik het volume naar beneden ingedrukt houd dan start hij op van de SD kaart waar Kali op geinstalleerd staat.
Manjaro werkt tot nu toe stukken beter dan Kali of Mobian, met Manjaro kan ik bellen en de camera werkt soms.
De ontwikkelingen gaan traag maar ze gaan wel door, er is ook een Android versie voor de Pinephone pro maar die werkt ook niet goed.
PostmarketOS heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Vandaag voor de grap Manjaro ARM Beta 14 with Plasma Mobile even geprobeerd:
https://forum.manjaro.org...hone-pinephone-pro/129553

Mijn Phosh setup was voor het eerst in lange tijd onrepareerbaar, alleen met fysiek keyboard met convergence kon ik nog in de terminal komen. Maar veel apps, waaronder de standaard gnome terminal startte niet meer.

Was in de veronderstelling dat Plasma onbruikbaar zou zijn, extreem buggy en batterij zo leeg door alle UI fratsen. Maar tot mijn verbazing, op een paar grote known bugs na, werkt het beter dan Phosh. En met ongeveer 4 uur intensief gebruik maar 20-25% batterij verbruikt. Batterij duur is vele malen beter dan met Phosh op mijn PinePhone, die heeft wel 1GB extra ram wellicht maakt dat iets uit.

Iemand anders ook ervaring met Plasma Mobile? Ik ben om. Heb alleen Waydroid nog niet kunnen initialiseren.

Overigens GloDroid heet het vrij nieuwe Android project voor de Pinephone die door @candyman genoemd werd, voor wie zelf wil testen:
https://glodroid.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HaX0r schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 03:35:
Iemand anders ook ervaring met Plasma Mobile?
Zodra ik een telefoon spot die je gewoon dagelijks kan gebruiken dan duik ik waarschijnlijk zonder al teveel nadenken in de Plasma Mobile wereld en ga ik het gewoon gebruiken! :)

* nero355 is namelijk altijd al een beetje een KDE aanhanger geweest en post dit dan ook vanaf een KDE draaiende flaptop! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
Plasma Mobile is enorm veel verbeterd de laatste jaren. Voor Phosh gemaakt werd was het ook de referentie environment voor postmarketOS.

Of Plasma Mobile of Phosh beter is hangt volgens mij vooral er van af of je liever Gnome of KDE gebruikt, ze zijn allebij erg bruikbaar nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
HaX0r schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 03:35:
Vandaag voor de grap Manjaro ARM Beta 14 with Plasma Mobile even geprobeerd:
https://forum.manjaro.org...hone-pinephone-pro/129553

Mijn Phosh setup was voor het eerst in lange tijd onrepareerbaar, alleen met fysiek keyboard met convergence kon ik nog in de terminal komen. Maar veel apps, waaronder de standaard gnome terminal startte niet meer.

Was in de veronderstelling dat Plasma onbruikbaar zou zijn, extreem buggy en batterij zo leeg door alle UI fratsen. Maar tot mijn verbazing, op een paar grote known bugs na, werkt het beter dan Phosh. En met ongeveer 4 uur intensief gebruik maar 20-25% batterij verbruikt. Batterij duur is vele malen beter dan met Phosh op mijn PinePhone, die heeft wel 1GB extra ram wellicht maakt dat iets uit.

Iemand anders ook ervaring met Plasma Mobile? Ik ben om. Heb alleen Waydroid nog niet kunnen initialiseren.

Overigens GloDroid heet het vrij nieuwe Android project voor de Pinephone die door @candyman genoemd werd, voor wie zelf wil testen:
https://glodroid.github.io/
De batterij duur is zeker netjes, ik zal eens kijken of ik van posh naar plasma kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

mrmartijn schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:41:
... Of Plasma Mobile of Phosh beter is hangt volgens mij vooral er van af of je liever Gnome of KDE gebruikt, ze zijn allebij erg bruikbaar nu.
Nou ik heb het niet zo op KDE nog Gnome maar visueel zou ik wel voor Gnome gaan. Maar in ieder geval op mijn device is het batterij verbruik echt enorm verschillend. En voor mij persoonlijk was dat een enorm pijnpunt.

Welke DE en schil er aan een distro hang maakt mij aan het einde van de dag niet veel uit. Zolang ik maar pacman met AUR kan gebruiken. Op mobiel zit je toch 99% van de tijd in fullscreen apps te pielen, weinig tijd je te storen aan je DE. Tenzij die je batterij leeg zuigt. :+

Tot dat Distrobox de Linux wereld gaat overnemen:
https://github.com/89luca89/distrobox

Zit ik vast aan de voor mij best werkende Arch distro. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door HaX0r op 21-01-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
oh distrobox is zo cool inderdaad. gebruik het standaard op mijn openSUSE MicroOS installatie. Luca zit ook in de telegram/matrix/discord groep van MicroOS Desktop. aardige kerel pakt snel dingen op en wil altijd helpen. 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• candyman
Ondertussen zijn we 2 jaar verder sinds de aanschaf maar de PP is nog steeds niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Batterij is snel leeg, Telefoon wordt niet wakker als ik gebeld wordt en camera is ook nog een dingetje.
Dus heb toch weer een Android(Volla X23) moeten kopen toen mijn telefoon van ellende uit elkaar viel.
Toch heb ik geen spijt dat ik de PP heb gekocht, leuk ding om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
Librem 5 hier. Vanwege einde project maar een Pixel 8 aangeschaft om betrouwbaar gebeld te kunnen worden. Ook geen spijt maar jammer is het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
candyman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:39:
Ondertussen zijn we 2 jaar verder sinds de aanschaf maar de PP is nog steeds niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Batterij is snel leeg, Telefoon wordt niet wakker als ik gebeld wordt en camera is ook nog een dingetje.
Dus heb toch weer een Android(Volla X23) moeten kopen toen mijn telefoon van ellende uit elkaar viel.
Toch heb ik geen spijt dat ik de PP heb gekocht, leuk ding om mee te spelen.
Tja de originele pinephone krijgt praktisch geen ontwikkeling meer bij de verschillende distributies omdat de pinephone pro ontzettend veel tijd kost om werkend te krijgen en er simpel genoeg niet genoeg mensen de kennis hebben om alles werkend te krijgen. Het grootste deel van ontwikkelaars tijd voor de pinephone lijkt te gaan naar het repareren van regressions omdat alles op random git branches van ontwikkelaars draait.
ookhoi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:42:
Librem 5 hier. Vanwege einde project maar een Pixel 8 aangeschaft om betrouwbaar gebeld te kunnen worden. Ook geen spijt maar jammer is het wel.
Einde project? Er word nog steeds behoorlijk doorontwikkeld op de Librem 5, vooral omdat er echt ontwikkelaars betaald worden door Purism om er aan te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Regel gewoon een OnePlus 7 Pro en dan kan je met

UBPorts Ubuntu Touch

of

Droidian

aan de slag !!! :Y) 8) :*) *O* _O_ <3

Zie : https://xdaforums.com/t/u...si-oneplus-7-pro.4268221/

OnePlus 7 Pro + UBPorts Ubuntu Touch op basis van Halium 10 is mijn daily driver sinds een maand of 4 ongeveer! d:)b

Ik heb zelfs een super gave daadwerkelijke Dockingstation voor Convergence erbij gekocht : Digitus DA-70882 O+
Dus nu ook eindelijk mijn eigen Convergence setup sinds een paar maanden nadat ik al die jaren alleen erover heb kunnen lezen en nooit zelf ervaren, want geen HDMI Out functie bij de BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart destijds... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
Het nadeel van UBPorts (op de meeste hardware) en Droidian is dat het niet Android maar wel het grootste deel van de android stack hergebruikt waardoor normale linux tooling niet werkt en je vast zit aan de oudere kernels van qualcomm voor die hardware in plaats van mainline linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mrmartijn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:57:
Het nadeel van UBPorts (op de meeste hardware) en Droidian is dat het niet Android maar wel het grootste deel van de android stack hergebruikt waardoor normale linux tooling niet werkt en je vast zit aan de oudere kernels van qualcomm voor die hardware in plaats van mainline linux.
Eens, maar...

- Het is nog altijd vele malen beter dan een Android telefoon moeten gebruiken elke dag! :Y)
Ik ben daar echt helemaal klaar mee! :r
- Je hebt dan tenminste een telefoon met een Terminal bij je voor allerlei troubleshooting dingetjes! 8)
- En dus ook een Mini PC op zak als er iemand in de buurt is met een dockingstation! :*)

#DoeMijDieMaar! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
ookhoi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:42:
mrmartijn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:43:
Einde project? Er word nog steeds behoorlijk doorontwikkeld op de Librem 5, vooral omdat er echt ontwikkelaars betaald worden door Purism om er aan te werken.
Mijn project bij een opdrachtgever. Ik ben zelfstandige. Had ik wat duidelijker kunnen verwoorden zie ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
mrmartijn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:43:
[...]

Tja de originele pinephone krijgt praktisch geen ontwikkeling meer bij de verschillende distributies omdat de pinephone pro ontzettend veel tijd kost om werkend te krijgen en er simpel genoeg niet genoeg mensen de kennis hebben om alles werkend te krijgen. Het grootste deel van ontwikkelaars tijd voor de pinephone lijkt te gaan naar het repareren van regressions omdat alles op random git branches van ontwikkelaars draait.

[...]

Mijn fout, moest PPP zijn :)
De PP heb ik 2 jaar geleden al verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Ja jammer, dank aan iedereen die heeft gepoogd een succes van de PinePhone te maken in het bijzonder @mrmartijn. En aan @arnoudwokke voor de mooie artikelen erover hier op Tweakers!

Voor wie nog een project zoekt voor zijn stofhappende Pinephone, aan een zonnepaneeltje hangen en minen maar!:

https://duinocoin.com/

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:55:
Regel gewoon een OnePlus 7 Pro en dan kan je met

UBPorts Ubuntu Touch

of

Droidian

aan de slag !!! :Y) 8) :*) *O* _O_ <3

Zie : https://xdaforums.com/t/u...si-oneplus-7-pro.4268221/

OnePlus 7 Pro + UBPorts Ubuntu Touch op basis van Halium 10 is mijn daily driver sinds een maand of 4 ongeveer! d:)b

Ik heb zelfs een super gave daadwerkelijke Dockingstation voor Convergence erbij gekocht : Digitus DA-70882 O+
Dus nu ook eindelijk mijn eigen Convergence setup sinds een paar maanden nadat ik al die jaren alleen erover heb kunnen lezen en nooit zelf ervaren, want geen HDMI Out functie bij de BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart destijds... :+
Bevalt UBPorts als daily driver een beetje? Ik neem aan (heb hier nog niet veel onderzoek naar gedaan) dat WhatsApp en bank apps helaas geen optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Stefan22 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:09:
Bevalt UBPorts als daily driver een beetje?
Ik vind het geweldig! :*)

Zowel op mijn oude BQ Ubuntu Phone met de oude 16.04 build die is geport naar een UBPorts Release en nu EOL status heeft als de OnePlus 7 Pro met de nieuwe 20.04 based build die is geport door een XDA Community Developer en ik regelmatig contact mee heb :)
Ik neem aan (heb hier nog niet veel onderzoek naar gedaan) dat WhatsApp en bank apps helaas geen optie zijn?
Die twee gebruik(te) ik niet eens op mijn Android telefoon dus geen idee!

Je kan kijken hoe ver je komt met Waydroid of hoe dat tegenwoordig ook heet ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
Weet iemand hoe ik de pinetime aan de ppp met mobian kan koppelen?

[ Voor 9% gewijzigd door candyman op 29-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
Mijn PPP is nat geworden helaas.
Er is gedestilleerd water overeen gekomen en hij begon te trillen.
Goed gedroogd en hij gaat wel aan, de boot gaat normaal maar beeld blijft uit.
Jammer, enig idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:12
Ik zit nu al een paar weken te hummen of ik postmarket of UBports op mijn fairphone 5 wil proberen. Heb nog niet het idee dat beide daily drivers zouden kunnen zijn. Dus, ben ik in de markt voor speelgoed om mee te tweaken.
Knip, dit hoort niet in het forum. Ook voor aanvragen van producten is
het V&A bedoeld.

[ Voor 128% gewijzigd door 13art op 22-06-2025 14:33 ]

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
Maupertus schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:01:
Ik zit nu al een paar weken te hummen of ik postmarket of UBports op mijn fairphone 5 wil proberen. Heb nog niet het idee dat beide daily drivers zouden kunnen zijn. Dus, ben ik in de markt voor speelgoed om mee te tweaken. Knip
Ik heb postmarketos op een oneplus 6 draaien.
UBports kan daar ook op.
Oneplus 6 is een stuk goedkoper dan een pinephone

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 22-06-2025 14:34 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste