Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15
7Slaper schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:52:
Dat je bij Signal je telefoonnr moet opgeven vind ik ook geen goed idee.
Als je ziet hoe vaak je je telefoonnummer moet delen bij organisaties (bijvoorbeeld voor OTP authenticatie), dan vind ik dat privacytechnisch gezien nog het minst interessant en acceptabel om 'op te offeren'. Als je paranoïde bent, dan kan je in Nederland (pre/post-corona) contant een prepaid kaartje kopen in de winkel, in de winkel activeren (met een smartphone die je ook contant hebt betaald) en daar meteen Signal op activeren, en de prepaid kaart daarna uitschakelen totdat deze weer eens geactiveerd moet worden om controle te houden over het nummer.

En nu weer terug naar de werkelijkheid: mijn telefoonnummer delen is ook niet zo erg, want het maakt het makkelijker om andere mensen te overtuigen om Signal te gebruiken. Die lage drempel is essentieel voor de massa die niet eens e-mail kan configureren.

Zoals je zelf aangeeft, een IM netwerk is net zo waardevol als het aantal mensen die erop zitten waarmee je wilt communiceren. Matrix, XMPP, ... zijn leuk voor de technisch onderlegde mensen. Als er één mainstream dreigt te worden, dan stapt een partij binnen zoals Google die EEE toepast om het zo snel mogelijk de nek om te draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 19-02-2021 10:25 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-07 14:25

HaX0r

n00b

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

7Slaper schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:52:
Eerlijk gezegd vind ik het zorgelijker dat de telefoonproviders je leven lang alle locatiegegevens blijft bewaren. Ik snap niet dat de vernietiging van dit soort gegevens (na bv een jaar) niet al lang bij wet geregeld is.
De locatie op basis van de telefoonmasten/antennes neem ik aan :?

Dat is inderdaad wel zorgelijk! :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Slaper
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-10-2024
@nero355 IDD, op basis van telefoonmasten, maar dat is behoorlijk nauwkeurig.
@mrmartijn Sorry voor het 'kapen' van je post. Back on topic dan maar weer.

Ik heb overigens inmiddels een Samsug Galaxy A5 om mee aan de slag te gaan... Eens kijken of of ik er plasma mobile op kan zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stealthgun
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 18:59
Mijn telefoon gaat als het goed is vandaag of morgen op de post *O*

Dus ik ben alvast begonnen met de tweakblog :) de dingen die ik nu al weet enzo.

De tweakblog is te vinden hier:
Stealthgun's Blog

Hij is nog niet af en nog niet gepublished, maar ben er alvast mee begonnen.

Star Citizen Corp: United Exploration Cartel || United Exploration Cartel website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
stealthgun schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:16:
De tweakblog is te vinden hier:
Stealthgun's Blog

Hij is nog niet af en nog niet gepublished, maar ben er alvast mee begonnen.
Niet gepubliceerd = niet leesbaar voor anderen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stealthgun
The Zep Man schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:41:
[...]
Niet gepubliceerd = niet leesbaar voor anderen. ;)
Hij is leesbaar (maar anders is ie ook niet leesbaar voor mij) maar de release is in de toekomst. Geen idee of ik hem dan alleen kan lezen, maar ik ben er dus mee bezig.

Star Citizen Corp: United Exploration Cartel || United Exploration Cartel website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
stealthgun schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:38:
Hij is leesbaar (maar anders is ie ook niet leesbaar voor mij) maar de release is in de toekomst.
Op tweakblogs kan je je eigen ongepubliceerde artikelen lezen via de link in de editor.

Artikelen met een datum in de toekomst zijn nog niet gepubliceerd voor anderen, en zijn nog niet leesbaar voor anderen.
Geen idee of ik hem dan alleen kan lezen, maar ik ben er dus mee bezig.
Neem de tijd. Beter goed dan vlug. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stealthgun
Update:
De blog is af! Hij doet het ik heb nu een native Gentoo boot werkend dus kan nu bezig met de laatste stapjes. De blog kan je hier vinden.

Update 3:
Phosh werkt nu ook!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk3A1fSn1S7Gevt7hve1eKCA4bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfydRQNtIbLN8qhWV6kqBTiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLHS3r9bDzsg3yLfmR-WJNAXQqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOct6G7WkPOnGWWihNFuhUBL.jpg?f=fotoalbum_large

En werkt zoveel sneller dan met postmarketos merk bijna geen lag tijdens het scrollen terwijl ik nog apps aan het compilen ben. Ben er tot zo ver zeer tevreden mee wat er mogelijk is.

Update 2:
Bezig met phosh, heb de ACCEPT_KEYWORDS en mijn eigen overlay aangepast om te zorgen dat dit werkt. Je moet dus nu vrij gemakkelijk het werkend kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG6JA3BtjR6unViVuuwXWEbaoos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28kq5gxoiqlZ7TCpANgvX9M4.jpg?f=fotoalbum_large

De Emerge is nu bezig, zoals gewoonlijk bij je GUI zijn het nogal wat pakketjes :)

Oude Post:
Kleine update, telefoon is gisteren binnenkomen (mooi ding trouwens) kde plasma nooit gezien want gelijk de postmarketos sdkaart erin gestopt.

Gentoo compileert op dit moment prima :) distcc kreeg ik op een of andere manier niet werkend dus alles gaat lokaal. Kernel is al gecompiled nu een update @world aan het doen. Webblog is denk ik 75% klaar wordt ge-edit terwijl ik aan het installeren ben :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYSjx4K69hZSDGlbPT4nCXOdxrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GbO8V7p3mQPGK6WExIiQQ1gF.png?f=fotoalbum_large

De initiële installatie van Gentoo op zo'n systeem duurt altijd ff ben al hoewel installaties van 48 uur gewend :) dus heb de tijd, SSH aan en telefoon via de docker aan het stroom en het netwerk. Dus we komen er wel.

Qua snelheid en warmte valt het me alles mee ik had het langzamer verwacht. Ik heb hem opzich al bootable maar nog geen GUI dus dacht waarom niet nog even doorgaan. Het valt me niks tegen, ben alleen nog heel benieuwd hoe anbox het gaat doen. Want dat weet ik nu nog niet dat kan ik pas echt zien als alles het doet. Het draaien van een (paar) android apps is wel echt nodig om het een daily driver te maken.

Maar zoals het er nu uitziet denk ik dat Gentoo niet een hele gekke keuze is. Ondanks dat ik goed snap dat Gentoo niet voor iedereen is. More updates to come :)

[ Voor 38% gewijzigd door stealthgun op 01-03-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Gister even gespeeld met de laatste Manjaro Phosh beta:
https://forum.manjaro.org...ith-phosh-pinephone/55679

Werkt echt bijzonder goed nu, Anbox werkt ook snel! Een laatste Android app die ik niet wilde missen van mijn telefoon draait nu ook zonder problemen.

Op de stabiliteit na, vind ik hem nu echt klaar als daily. De performance is prima en de batterij gaat nu verbazingwekkend lang mee.

@arnoudwokke Misschien een goed moment om nog eens met de PinePhone te spelen?

Heerlijk om alles maar dan ook echt alles weer zelf te kunnen bepalen op mijn mobiele apparaat. Het duurt wel even om alles in te stellen en geïnstalleerd te hebben zonder bloatware en dependencies die met de image meekomen. Ook zijn er wat quirks en bugs maar heb vooralsnog alles zelf kunnen oplossen als ik ergens tegen aanliep. Convergence werkt ook zeer goed nu, dus gooi ik er weer eens per ongeluk Phosh van af tijdens mijn opschonen kan ik het er weer makkelijk op zetten.

@mrmartijn Bijvoorbeeld jouw mooie Firefox config werkte ook niet meer automatisch, maar die was makkelijk handmatig alsnog toe te passen.

Het enige wat ik nu, niet mis overigens, maar wel heel graag zou willen is Anydesk erop kunnen draaien. Hij doet het net niet helemaal met Anbox, misschien wordt dat nog beter. Ik weet dat Anydesk wel een ARM versie heeft in de vorm van een build voor de Raspberry Pi maar die heb ik niet werkend weten te krijgen. Heeft iemand toevallig daar een idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
Kan ik op de PinePhone de 2 Gb Ram gewoon vervangen door 3 Gb Ram (of zelfs 4)? Of moet het moederbord dan ook worden vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
7Slaper schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:33:
Kan ik op de PinePhone de 2 Gb Ram gewoon vervangen door 3 Gb Ram (of zelfs 4)? Of moet het moederbord dan ook worden vervangen?
Ja (tot en met 3 GB). Ja.

Moederbord vervangen is overigens een eitje. Ik maakte toen gebruik van deze aanbieding. De instructies daaronder leggen goed uit wat gedaan moet worden.

Een nieuw moederbord komt zonder OS. Dat moet je er dus zelf opzetten, of je moet een OS vanaf SD booten. De wiki legt dat allemaal uit.

[edit]
De moederborden zijn niet op voorraad.

[ Voor 57% gewijzigd door The Zep Man op 15-03-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Slaper
Top !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

The Zep Man schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Een nieuw moederbord komt zonder OS. Dat moet je er dus zelf opzetten, of je moet een OS vanaf SD booten. De wiki legt dat allemaal uit.
In het specifiek:
https://wiki.pine64.org/w...#Installation_to_the_eMMC

Echt bijzonder makkelijk, had mijn bijgeleverde OS laatst onoplosbaar kapot gemaakt maar had in 10 minuten met de Jumpdrive er zo weer een nieuwe build op staan.

Een OS testen is prima vanaf een SD kaart maar dat draait volgens mij wel een stuk trager dus ik adviseer je echt wel de moeite te nemen om een OS op de eMMC te zetten als je het in gebruik wil nemen.

*Update* Na even nazoeken:
https://wiki.pine64.org/i..._the_eMMC_and_SD_cards.3F
Memory
What's the speed difference between the eMMC and SD cards?

Maximum transfer speed of the eMMC is around 85 MB/s, while SD cards are limited to approximately 23 MB/s (even with faster cards).

[ Voor 20% gewijzigd door HaX0r op 15-03-2021 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 13:21
De nieuwe nieuws blog is ook weer uit: https://www.pine64.org/2021/03/15/march-update/

De nieuwe serie pinephones zijn de beta editions en die draaien Manjaro/KDE

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Dank voor het delen. Grappig die PineTime had ik nog niet eerder gezien. Vraag mij wel dan acuut af hoe gezond de straling van de Bluetooth modem is zo dicht op je lichaam. Maar dat zal wel verwaarloosbaar zijn.

Weet iemand of dit onderzoek ooit nog een gevolg heeft gekregen specifiek op het gebied van Bluetooth?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6701402/

*Voor de Sci-Hub'rs PMID: 31457001

[ Voor 32% gewijzigd door HaX0r op 15-03-2021 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
HaX0r schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:11:
Dank voor het delen. Grappig die PineTime had ik nog niet eerder gezien. Vraag mij wel dan acuut af hoe gezond de straling van de Bluetooth modem is zo dicht op je lichaam. Maar dat zal wel verwaarloosbaar zijn.
Welke techniek gebruiken draadloze oortjes ook alweer, die al een decennium of langer verkocht worden? :F

Wat heeft het specifiek met de PinePhone te maken? Mogelijk ben je met een apart topic beter geholpen.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 16-03-2021 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@The Zep Man Dat iets al een tijd verkocht mag worden betekend helaas nog niet dat we daar achteraf niet op terug proberen te komen. Opium, tabak, asbest, teflon anti-aanbak lagen, etc.

Nou was dat onderzoek niet conclusief en heb ik zelf wat vraagtekens bij de relevantie van de gebruikte straling niveaus bij het proefdieren onderzoek. Maar er lijkt wetenschappelijk bewijs, voorlopig, dat het mogelijk schadelijk is op verschillende manieren.

Relevantie, de PineTime kan je straks met je PinePhone gebruiken? Maar ik vroeg het meer ook tussen neus en lippen door. Dit is niet veel verder weg van het onderwerp dan dat hele draadje over ecrypted chat apps in dit topic, waar jij en ik ook aan meededen, toch? Maar voel je vrij het te negeren. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
HaX0r schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:17:
Relevantie, de PineTime kan je straks met je PinePhone gebruiken? Maar ik vroeg het meer ook tussen neus en lippen door. Dit is niet veel verder weg van het onderwerp dan dat hele draadje over ecrypted chat apps in dit topic, waar jij en ik ook aan meededen, toch? Maar voel je vrij het te negeren. O+
Bluetooth als techniek in het algemeen en speculatie over de gezondheidsrisico's in het bijzonder staat te ver af van dit topic, en hierom ga ik hier niet verder op in.

Encrypted chat applicaties zijn een onderdeel van een mobiel ecosysteem, en bepalen of de PinePhone als apparaat functioneel bruikbaar is (en andere opensource smartphones). Daar ga ik wel verder op in.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 16-03-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@The Zep Man Even goede vrienden, maar als je het echt op die manier bekijkt. Bluetooth is redelijk essentieel voor de functionele bruikbaarheid van de PineTime met je PinePhone en die wordt nu eenmaal op je huid gedragen.

Ter verduidelijking, ik vroeg enkel of iemand toevallig wist of dat onderzoek een vervolg had gekregen. Het was ook geen uitnodiging om daar verder op in te gaan. Noch verzoek om een, zo lees ik hem thans, wat afkeurende opmerking en je wel begrijpelijke offtopic kanttekening en advies. Vervolgens reageer ik op je, en ook met deze, maar beknoptere, verklaring erbij. En reageer je zelf daar vervolgens nogmaals, offtopic, op waarop je nu bij mij weer een reactie uitlokt en hiermee trek je het eigenlijk zelf verder offtopic in als je het mij vraagt.

Maar goed, ik begrijp denk ik wel waar je vandaan komt, maar misschien was dit wat te overgevoelig op het gebied van offtopic gaan, het was geen eindeloos verhaal toch? Van speculaties over gezondheidsrisico's wordt ik ook wel eens moe, vooral als deze ongenuanceerd in het nieuws gepropt worden. Alleen, als je al aandacht geeft aan speculaties, weet ik geen betere plek dan in de internationaal erkende wetenschap. En dan heeft het ook een plaats in een normaal gesprek over, wat dan ook, in mijn mening. Maar ik zou het begrijpen als jouw mening hier in zou verschillen.

Maar @The Zep Man zullen we het hier dan nu bij laten?

Weer Ontopic:

Is er iemand die het al aandurft om zijn Pinephone als daily te gebruiken? Als je kijkt naar Google Trends:
https://trends.google.nl/trends/explore?q=pinephone

Zie je dat toen de eerste Convergence Package van de PinePhone werd aangekondigd dat het best wat momentum verzorgde. Ik ben benieuwd of de nieuwe keyboard accessoires, als deze te bestellen wordt, ook weer gaat helpen met de populariteit. De extra batterij capaciteiten ervan lijken mij erg mooi. Dat werkt misschien veel fijner, in de zin dat je hem niet vergeet, dan een normale powerbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartijn
Ik kan niet wachten op het nieuwe keyboard. Helaas is het allemaal vertraging nu in de fabrieken. Het gaat nog leuk worden om een i2c driver te maken voor het toetsenbord. Een van de nadelen van de pogo pinnen op de pinephone is dat er geen plug detectie pin is toegevoegt zo het is niet mogelijk om te detecteren of de backcover gewisseld is na het opstarten.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Ooh, ik was naïef in de veronderstelling dat het wireless zou kunnen (of met een kabeltje naar de USB-C poort) maar met wireless bedoelen ze blijkbaar dan mee dat de batterij van het keyboard wireless is op te laden.

Dan moet je zelf het er op gaan knutselen zoals je in het filmpje met de thermische camera voordeed?

Iets heel anders, ik paste net mijn screen brightness aan en schoot door tot je niets meer ziet, dat kan blijkbaar. Heb met een hoop geluk toch weer de slider blind weten te pakken maar dat was wel even spannend. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
Nee het is een kant en klaar product, het vervangt de backcover die je al op de pinephone hebt en het gebruikt de pogopinnen voor communicatie en stroom. Er zit volgens mij een NFC coil in om daarmee op te laden maar dat weet ik niet zeker.

Als je de brightness slider niet kan vinden kun je altijd nog de telefoon in ssh-en en dan /sys/class/backlight/backlight/brightness veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Aah, oké dat is wel beter! Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke uiterlijk met toetsen ervan.

Ha dank, ja dat heb ik er niet op staan. Maar ik vermoedde dat ik mogelijk wel met convergence ook nog wel in de terminal zou kunnen komen. Ik denk dat die screen brightness niet voor een externe monitor geldt, en al doet hij dat is dat hardware matig vast te verhelpen of in ieder geval niet zo onleesbaar donker zoals het scherm van de PinePhone ingesteld kan worden, maar dat zou ik moeten testen.

*Edit* Maar je zal maar ergens buiten staan met veel zon, vervolgens je brightness per ongeluk verkeerd aanpassen. Daar sta je dan mooi. :9

[ Voor 12% gewijzigd door HaX0r op 17-03-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
mrmartijn schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:15:
Nee het is een kant en klaar product, het vervangt de backcover die je al op de pinephone hebt en het gebruikt de pogopinnen voor communicatie en stroom. Er zit volgens mij een NFC coil in om daarmee op te laden maar dat weet ik niet zeker.

Als je de brightness slider niet kan vinden kun je altijd nog de telefoon in ssh-en en dan /sys/class/backlight/backlight/brightness veranderen
Als het toestenbord de backcover vervangt zul je deze ook niet snel wisselen tijdens gebruik, lijk me. Dat zal geen groot issue zijn/worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Mainstream filmpje op Youtube aan de views en subscribers te zien, ken het kanaal verder niet:
YouTube: A $200 phone that can do ANYTHING!!! - Pine64 Pinephone

Wel jammer dat hij alles vanaf de SD kaart probeert en alles mede daardoor traag is. Vond het verder niet heel interessant maar vond het wel leuk hem ook te zien worstelen met de batterij, die zit bij mijn PinePhone ook bijzonder snug en komt er maar moeilijk uit elke keer. Iemand een tip hiervoor? Hem op je hand klappen zodat hij eruit vliegt is misschien iets te gewelddadig of niet? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stealthgun
HaX0r schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:23:
Mainstream filmpje op Youtube aan de views en subscribers te zien, ken het kanaal verder niet:
YouTube: A $200 phone that can do ANYTHING!!! - Pine64 Pinephone

Wel jammer dat hij alles vanaf de SD kaart probeert en alles mede daardoor traag is. Vond het verder niet heel interessant maar vond het wel leuk hem ook te zien worstelen met de batterij, die zit bij mijn PinePhone ook bijzonder snug en komt er maar moeilijk uit elke keer. Iemand een tip hiervoor? Hem op je hand klappen zodat hij eruit vliegt is misschien iets te gewelddadig of niet? :D
Ik had percies het zelfde, ik dacht ook zet hem ff op eccm en kijk dan weer., maar ja dat krijgen ze vast wel te horen, maar ze waren wel veel positiever dan de Librem5. Ik gebruik een (brood)mesje kan je hem er zo uitwippen zonder mijn nagels te buigen.

Maar ik heb nog steeds veel plezier met mijn PinePhone zoveel zelfs dat ik deel twee van de blog heb gemaakt: https://stealthgun.tweakblogs.net/blog/19368/gentoo-on-a-pinephone-making-it-a-usable-phone.

Voor iedereen die Gentoo wil proberen nu kan je :). Moet zeggen dat alle ontwikkelingen nu een stuk sneller gaan ook, zie veel updates voor bijna alle applicaties die veel worden gebruikt. Zo zie je dat het idee van Pine wel echt goed is, wij leveren de hardware laat de rest over aan de Community. Denk dat de PinePhone populaider (is? of) gaat worden van de Librem5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Recentelijk heb ik wat officiële accessoires binnen gekregen. Het gaat om het soft TPU hoesje, de microSD extender, het break-out board (die ik voor $1 niet kon laten liggen) en de screen protector. De seriële kabel had ik zelf al geregeld. :P

Als er nu eens iemand een fatsoenlijke flip cover uitbrengt... O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Leuk, heb je al een idee wat je aan het break-out board gaat hangen?

Waar zou je zo'n PinePower precies voor gebruiken? Lijkt niet meer dan een wireless charge station (werkt dat met de standaard batterij?) / USB hub met eigen voeding en wat overbodig display panel?

Vermoed dat ik een USB hub met eigen voeding gewoon kan aansluiten op mijn convergenge dongle om hem te extenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
HaX0r schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:23:
Waar zou je zo'n PinePower precies voor gebruiken? Lijkt niet meer dan een wireless charge station (werkt dat met de standaard batterij?) / USB hub met eigen voeding en wat overbodig display panel?
Dat is wat het is, en de PinePhone heeft een andere achterklep nodig voor Qi laden.

Soms is het handig om te zien met welk voltage en met hoeveel ampère iets opgeladen wordt, met name met snelladen.

Voor het break out board? Misschien een sliert aan externe sensoren (temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk/hoogtesensor, ...), maar daarvoor moet ik wel een extra achterklep hebben. Dat kan ik bijvoorbeeld 3D laten printen, maar dat is wat prijzig. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 26-03-2021 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Wellicht kan een mede-Tweaker je helpen met het printen ervan?

https://tweakers.net/graf...n-3d-visualisatie/aanbod/

Misschien kan je er gelijk een hele case-mod van maken in de vorm van een tricorder waar al je sensoren in passen. :9

[ Voor 4% gewijzigd door HaX0r op 26-03-2021 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
HaX0r schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:58:
Misschien kan je er gelijk een hele case-mod van maken in de vorm van een tricorder waar al je sensoren in passen. :9
De PinePhone is de communicator (iets te groot, helaas). De tricorder baseer je op iets als een Pi. :+

Een andere use case die ik kan bedenken is een fingerprint sensor. Ben niet zo erg van de biometrische beveiliging op mijn dagelijkse smartphone, maar dit kan wel eens leuk zijn voor de hobby.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 26-03-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealthgun
Heeft iemand hier ervaring met Anbox? Want ik heb het idee dat het nog echt super instabiel is als in vaak crashen niet willen opstarten etc. Nu vraag ik me af of het mijn eigen configuratie is of dat het gewoon nog een Anbox dingetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
stealthgun schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:28:
Heeft iemand hier ervaring met Anbox? Want ik heb het idee dat het nog echt super instabiel is als in vaak crashen niet willen opstarten etc. Nu vraag ik me af of het mijn eigen configuratie is of dat het gewoon nog een Anbox dingetje is.
Het is een Anbox dingetje. Anbox heeft erg veel geheugen nodig, zodanig dat het niet lekker kan werken op iets met 3 GB RAM en een eigen desktopomgeving. Je kan met ZRAM spelen, maar eigenlijk is het niet te doen.

Voor Signal ondersteuning hoop ik dat Axolotl van de grond komt, want van een officiële client is geen spoor te bekennen.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 31-03-2021 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:43:
Het is een Anbox dingetje. Anbox heeft erg veel geheugen nodig, zodanig dat het niet lekker kan werken op iets met 3 GB RAM en een eigen desktopomgeving. Je kan met ZRAM spelen, maar eigenlijk is het niet te doen.
Tja, laat ook gelijk mooi zien hoe log Android is als OS :D

Ik heb onlangs mijn pricewatch: BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart weer voorzien van de laatste Ubuntu Touch versie (net voor de laatste OTA die nu ook erop staat) en het verschil in snelheid i.v.m. de Android 5.x ROM van BQ zelf is echt bizar gewoon! :o
Heeft zelfs geen last van de WiFi bug die in de Android ROM zit! _O- :+

Ik weiger dan ook te gaan knoeien met Android apps en blijf lekker bij hetgene dat er native beschikbaar is! :Y) 8) :*)
Voor Signal ondersteuning hoop ik dat Axolotl van de grond komt, want van een officiële client is geen spoor te bekennen.
Als ik naar de reacties onder de Ubuntu Touch versie kijk dan is dat ook een redelijk vers projectje :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@stealthgun Draai hier soepel Anbox op de laatste Beta van Manjaro met Phosh. Als het eenmaal is opgestart, dat duurt dan weer wel bijna een minuut, heb ik nog geen problemen ermee ondervonden en het is ook niet traag gelukkig.

Het enige wat ik nog wel mis is functionele Bluetooth, GPS en dergelijke met Anbox. Misschien komt dit ooit nog maar verder werkt het naar behoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Kwam net iets moois tegen, code om een background image aan het lockscreen en de app launcher toe te voegen met een gradient, je moet maar even spelen met de gradient afhankelijk van je background wat mooi is:

Put the following css rules in ~/.config/gtk-3.0/gtk.css (create the file if it doesn't exist).

(Use your own path for the background)

Then restart phosh using sudo systemctl restart phosh.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
/*
 * Set a background for the lockscreen.
 */
phosh-lockscreen, .phosh-lockshield {
  background-image: linear-gradient(rgba(0, 0, 0, 0.3), rgba(0, 0, 0, 0.3)),
                    url('file:///home/lowkey/Pictures/background.jpg');
  background-size: cover;
  background-position: center;
}

/*
 * Set a background for the app grid.
 */
phosh-app-grid {
  background-image: linear-gradient(rgba(0, 0, 0, 0.3), rgba(0, 0, 0, 0.3)),
                    url('file:///home/lowkey/Pictures/background.jpg');
  background-size: cover;
  background-position: center;
}

Bron: https://www.reddit.com/r/...tom_background_to_phoshs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-08 16:56
Net de convergence editie besteld.
Een tijdje geleden heb ik een pinetab geleend en daar heb ik mobian op staan.
En dat heeft mij positief verrast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:02
Mijn pre-order deze week binnen gekregen, net op tijd om een stuk hemelvaartsweekend in rook te zien opgaan ;)

Tijd om dit topic dan ook weer eens goed door te spitten, maar wellicht is het een idee de OP te updaten en enkele van de diverse (tweak)blogs toe te voegen? Zal eens kijken of ik m'n eigen lijstje resources samen kan stellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Barin op 14-05-2021 21:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Barin schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:48:
... wellicht is het een idee de OP te updaten en enkele van de diverse (tweak)blogs toe te voegen? ...
@mrmartijn @PureTryOut ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
Ik heb de mijne ook binnen 🙂
Erg leuk ding, nog niet goed genoeg om mijn Android thuis te laten maar dat zie ik in de toekomst nog wel veranderen.
Manjaro heb ik vervangen door Mobian, fijne distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik zou best een PinePhone willen overwegen als opvolger van mijn Windows 10 Mobile telefoon (Lumia 950). Sowieso wil ik geen Android of iOS. Wat ik zelf vooral belangrijk zou vinden is dat ik als browser Firefox plus add-ons als NoScript en uBlock Origin kan installeren, zodat ik zelf ook op mijn telefoon controle krijg over welke cookies ik toesta (net zoals ik dat al jaren doe op mijn PC) - iets dat niet kan met bijv. mijn Surface RT tablet of mijn Lumia telefoon.

Twee zaken weerhouden me er nog van om er direct een aan te schaffen - voor de overigens schappelijke prijs van $200.

In de eerste plaats heb ik geen ervaring met Linux (al sluit ik niet uit dat ik daar ooit aan begin als dual-boot voor mijn desktop). En in de tweede plaats spreekt het bedrijf zelf nog over een product in de beta-fase, dat dus nog niet als consumenten-product kan worden beschouwd.

Wat is jullie inschatting: kan ik beter wachten totdat er een consumentvriendelijke versie beschikbaar komt en op welke termijn zou dat kunnen zijn? En hoe lastig zou het zijn om zonder Linux-ervaring met zo'n beta-model aan de slag te gaan?

Achtergrond info:

Beta Edition PinePhones are aimed solely at early adopters. More specifically, only intend for these units to find their way into the hands of users with extensive Linux experience.
[..]
This is the Beta Edition of the PinePhone. The pre-installed Manjaro with Plasma Mobile OS, that ships with this edition of the PinePhone, is a beta software build. This effectively means that while core functionality of the PinePhone still an ongoing effort. Thus, the device cannot [be] considered [to be] a consumer-ready product.
Bron: https://pine64.com/produc...rder-soon/?v=0446c16e2e66

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

@choogen

Een PinePhone is geen optie als daily driver voor zover ik weet dus je kan beter één van de volgende overwegen :
- Ubuntu Touch op een ondersteund model of de nieuwe Volla Phone.
- Jolla Sailfish op een ondersteund model of gewoon een gloednieuwe Sony telefoon of Gemini PDA kopen en het dan daarop flashen.
- Iets van LineageOS, ArrowOS of /e/ of zo zonder Google meuk i.c.m. een ondersteund model.

Daarnaast zou je ook eens naar de Librem 5 kunnen kijken, maar dat is ook een beetje het PinePhone verhaal, maar dan anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:45:
Daarnaast zou je ook eens naar de Librem 5 kunnen kijken, maar dat is ook een beetje het PinePhone verhaal, maar dan anders...
De Librem 5 is eigenlijk geen optie, want de tijd tussen bestelling en levering is jaren. Gezien de chiptekorten wordt dat ook niet snel ingehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

nero355 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:45:
@choogen

Een PinePhone is geen optie als daily driver voor zover ik weet dus je kan beter één van de volgende overwegen :
- Ubuntu Touch op een ondersteund model of de nieuwe Volla Phone.
- Jolla Sailfish op een ondersteund model of gewoon een gloednieuwe Sony telefoon of Gemini PDA kopen en het dan daarop flashen.
- Iets van LineageOS, ArrowOS of /e/ of zo zonder Google meuk i.c.m. een ondersteund model.

Bedankt voor je lijstje met alternatieve opties. Van Jolla (Sailfish) en Ubuntu heb ik nog wel eens gehoord, maar Lineage OS, Arrow OS en /e/ zeggen me werkelijk niets. Volla kende ik ook niet, dacht eerst dat je een spelfout had gemaakt (Jolla!). Er ligt toch nog weer het nodige onderzoek voor me in het verschiet.

Vervanging van mijn Lumia heeft ook niet direct haast, maar ik hoop dat Pinephone toch zo snel mogelijk een serieuze optie wordt als "daily driver". Misschien ergens in 2022?

[ Voor 6% gewijzigd door choogen op 05-06-2021 20:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-08-2022
Sinds vorig jaar zomer in bezit van de PhinePhone en vrijwel meteen weer in de kast gelegd. Wel eventjes zitten rommelen in Ubuntu touch, maar kwam er al snel achter dat die iets te beta voor mij was.

Sinds kort weer uit de kast getrokken en wat een vooruitgang! Voor nu even uitgespeeld, maar het zit dicht tegen een daily driver aan voor mij.

Ik ben bij Mobian geëindigd. In principe voldoet het bijna aan al mijn wensen. Het synchroniseerd met mijn nextcloudserver en openvpn via de terminal ondersteund hij ook.
Alles wat nog niet in applicatie is, kan je ook een web app van maken. Hierdoor voldoet het in bijna al mijn behoefte voor wat ik op een telefoon zou willen doen en wat het voor mij minimaal zou moeten kunnen

Het enigste wat mij nog echt tegenstaat om over te stappen naar daily driver is de camera (die het inmiddels al wel doet. Dikke duim omhoog).

Wat ook meespeelt is dat het beeldscherm niet altijd lekker uitkomt met de sites/applicaties die je openmaakt. Dit kan je wel weer oplossen door je scherm terug te zeten op 100% ipv 200%, maar fijn werken is het niet.

Ik leg hem weer even weg, maar met ongeveer 6 maanden kijk ik zeker weer even wat er is veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
choogen schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:55:
, maar Lineage OS, Arrow OS en /e/ zeggen me werkelijk niets.
Ik draai zelf al vele jaren CyanogenMod (oude naam... het is ingewikkeld) / LineageOS (huidige naam). Het is Android zonder Google code.

Lees je in. Als je begrijpt wat LineageOS is, je smartphone ondersteund wordt, en je weet de codenaam van je smartphone (van de LineageOS device list), dan kan je het beste beginnen met LineageOS for microG. Dat is LineageOS met een aantal essentiële zaken voor dagelijkse gebruikers. Zo ondersteunt het F-Droid, een opensource repository. Ook heeft het microG. Daarmee kan het gebruik maken van Google's servers voor pushberichten, die voor bepaalde applicaties essentieel zijn. Wel heb je zelf controle over of dit gebruikt wordt, en welke applicaties.

Zoals genoemd in dit topic, PinePhone komt steeds dichterbij, voor zowel gewone gebruikers als Linux experts met een voorkeursdistributie. Het mooie is dat veel van die voortgang weer meegenomen wordt naar toekomstige toestellen, ook van andere fabrikanten. Uitstel is geen afstel, als je wacht om in dit ecosysteem te stappen. Een bonus is dat PINE64 met een Europese winkel bezig is, waardoor je geen invoerrechten hoeft te betalen. Wachten kan dus daadwerkelijk lonen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
Ik krijg convergence nog niet goed werkend met Mobian.
Het beeld gaat wel naar de tv maar dan loopt de telefoon vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
candyman schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:15:
Ik krijg convergence nog niet goed werkend met Mobian.
Het beeld gaat wel naar de tv maar dan loopt de telefoon vast.
Heb je de firmware van de USB-C chip geactualiseerd ?

Met Arch Linux ARM met Phosh werkt het bij mij zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
The Zep Man schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:41:
[...]
Heb je de firmware van de USB-C chip geactualiseerd ?

Met Arch Linux ARM met Phosh werkt het bij mij zonder problemen.
Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
De anx7688 firmware hoeft allen worden geupdate als het een ubports editie is of het een vervangend moederbord is van de pine store. Alle andere telefoons hebben de firmware al geflashed gehad tijdens de fabrieksinstallatie

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:58:
Omdat ik dacht dat ik mijn Android telefoon (Xiaomi Mi A2) kwijt was geraakt had ik maar een PhinePhone besteld omdat ik klaar was met Android/iOS en het moeten kiezen (naar mening) tussen twee evils.
Dat laatste ben ik echt helemaal met je eens! d:)b

Volgens mij is de Mi A2 aardig ondersteund door alternatieve projecten :
- https://devices.ubuntu-touch.io/device/jasmine-sprout/ - Ubuntu Touch
- https://wiki.merproject.o...ptations/libhybris#Xiaomi - Staat die niet bij, maar ik zou toch effe op XDA Developers en bij nog wat andere projecten rondkijken : Nee heb je al tenslotte...

Dus kijk daar eens naar als je hem weer hebt gevonden! :)
Ik heb de telefoon nu ongeveer 2 weken ge'daily-drive'ed en het bevalt best wel goed :3
Ondanks dat die niet als Daily Driver is bedoeld ?!

NICE! d:)b
Het enige waar ik eigenlijk niet mee kan leven is de instabiliteit van het modem, het valt altijd op de meest ongelukkige en nare momenten uit. :/

Ervaart iemand anders deze instabiliteit ook hier, heeft iemand dit kunnen oplossen?
Of is het gewoon wachten op nieuwe firmware?
Ik gok dat je op nieuwe firmware EN driver moet wachten, maar anderen weten dat waarschijnlijk beter dan ik :)

• candyman
Ik heb al een tijdje geen updates gehad omdat ik niet de nightly versie gebruik.
is er een manier om te switchen naar nightly zonder het OS opnieuw te flashen?

• The Zep Man
candyman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:27:
is er een manier om te switchen naar nightly zonder het OS opnieuw te flashen?
Welk OS gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
Sorry, dat was ik vergeten te melden.
Ik gebruik Mobian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
candyman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:40:
Sorry, dat was ik vergeten te melden.
Ik gebruik Mobian
Volgens mij is Mobian gebaseerd op Debian. Over een nightly weet ik niet veel, maar je kan overschakelen naar unstable (vergelijkbaar met 'sid' in Debian, denk ik). Uiteraard op eigen risico. ;)

Na die wijziging kan je het volgende draaien om over te schakelen (tenminste, zo gaat/ging het in Debian, van wat ik mij herinner):

code:
1
apt-get update && apt-get dist-upgrade

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 22-09-2021 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• candyman
The Zep Man schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:54:
[...]
Volgens mij is Mobian gebaseerd op Debian. Over een nightly weet ik niet veel, maar je kan overschakelen naar unstable (vergelijkbaar met 'sid' in Debian, denk ik). Uiteraard op eigen risico. ;)

Na die wijziging kan je het volgende draaien om over te schakelen (tenminste, zo gaat/ging het in Debian, van wat ik mij herinner):

code:
1
apt-get update && apt-get dist-upgrade
Het is gelukt, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrmartijn
\o/ de PinePhone Pro is nu publiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNvlHHyZFKB2jNX9M9ohcxS-6bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2E0QgR58ZMTur8Jb8hoDr50.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er al even aan gewerkt. Dit ding is prachtig :D (heb ook een nieuwe tweakers mok nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
Device Specifications

System on Chip (SoC)
Rockchip RK3399S 64bit SoC – 2x A72 and 4x A53 CPU cores @ 1.5GHz

GPU
ARM Mali T860 4x core GPU @ 500MHz

RAM
4GB LPDDR4 @ 800MHz

Storage
128GB eMMC flash storage
Optional micro SD card (SDCX up-to 2TB)

LCD panel
6″ 1440 x 720 in-cell IPS with Gorilla Glass 4™

Cameras
13MP Sony IMX258 main camera with Gorilla Glass 4™ protective layer
5MP OmniVision OV5640 front-facing camera

Modem & GPS
Quectel EG25-G – global GSM and CDMA bands
GPS, GPS-A, GLONASS

WiFi & Bluetooth
AMPAK AP6255 WiFi 11ac + Bluetooth V4.1

I/O
Micro SD slot
Pogo-pins (OG PinePhone compatible)
USB-C- power, data (USB 3.0), and DP alt-mode video out

Sensors
Accelerator
Gyroscope
Proximity
Compass
Ambient light

Privacy hardware switches
Cameras
Microphone
WiFi and Bluetooth
LTE modem (including GPS)
Headphones (to enable UART output)

External buttons
Volume up / down rocker
Power ON/ OFF

Audio Out
Headset speaker
Audio jack
Loud Speaker

Other
Flash / Torch
Vibration motor
Status LED
UART via audio jack

Battery
Samsung J7 form-factor 3000mAh

Charging
5V 3A (15W) Quick Charge – USB Power Delivery specification

Dimensions
160.8 x 76.6 x 11.1mm

Weight
Approx. 215g

Price
$399 (not inc. shipping & import tax)
Noem 1 reden waarom ik deze als Librem 5-wachtende niet zou kopen -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
ookhoi schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Noem 1 reden waarom ik deze als Librem 5-wachtende niet zou kopen -O-
Omdat ze niet zo geweldig zijn in refunds? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mrmartijn schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:04:
\o/ de PinePhone Pro is nu publiek

[Afbeelding]

Heb er al even aan gewerkt. Dit ding is prachtig :D
Is dat nou een Convergence setup in progress of zo :? :D

Ik baal er zo van dat mijn prachtige ZUK Z2 Pro straks niet in een mini ARM PC veranderd kan worden als de accu de geest geeft! :'(

Hoewel...

Nog lang niet zo erg als die nieuwe iPhone modellen waarbij een super snelle SoC gevangen zit in een behuizing die niet iets van Convergence/Continuum/DeX/enz. als optie heeft! >:) _O- :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Zouden ze hier ook weer extra versies van gaan uitgeven met financiële support aan je favorieten Distro?

Mijn grootste euvel om de PinePhone niet meer als daily te gebruiken is dat hij voor mijn gevoel gewoon onbetrouwbaar is, ik wil meer het idee hebben dat mijn mobiel mits opgeladen gewoon een noodnummer weet te bereiken ten alle tijden.

Zou dat opgelost zijn met deze pro uitvoering, in ieder geval aan de hardware kant, of kan ik net zo goed wachten op het volgende model over twee jaar, hopelijk de PinePhone Pro Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HaX0r schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:45:
Of kan ik net zo goed wachten op het volgende model over twee jaar, hopelijk de PinePhone Pro Mini?
Mini :?

Hoe klein wil je het dan hebben ?!

Een scherm van 6 inch in "bananaphone" formaar is echt niet zo groot...

Zie een 5,5 inch telefoon vs. een 6,4 inch telefoon met nieuwerwetse bezels : https://www.phonearena.co...-ZUK-Z1/phones/11192,9772

Ik heb hier de ZUK Z2 Pro samen met de Xiaomi Mi 9T maar die Z2 Pro van 5,2 inch staat er helaas niet tussen dus dan maar zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Nou als ik het voor het zeggen had, graag formaat Iphone SE 2016 als het zonder keyboard is, en
met keyboard graag een clone van de Blackberry Key2. O-)

Ook zou een 144hz scherm wel fijn zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartijn
Heh, de reden dat dit de maat is van de PinePhone is dat dit een scherm maat wat erg makkelijk te verkrijgen is en dus goedkoper, en een grotere telefoon passen gewoon meer onderdelen in.

Door de SoC en het modem los te hebben kost het geheel gewoon veel ruimte aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Zou het passen als hij gewoon een stuk dikker wordt misschien?

Ben benieuwd of ik mijn PinePhone CE zou kunnen casemodden met een kleiner scherm?

En het summum zou zijn als ik hem in een oude Key2 zou kunnen modden en dat keyboard dan zou
kunnen gebruiken. _/-\o_
*Baal nog steeds dat die bootloader niet unlocked is nadat de support ervan is gestopt door TCL. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HaX0r schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:33:
Nou als ik het voor het zeggen had, graag formaat Iphone SE 2016 als het zonder keyboard is, en
met keyboard graag een clone van de Blackberry Key2. O-)
DE HORROR : pricewatch: JT Berlin Kreuzberg (iPhone SE (2016)/5/5S) Bruin :N

Dit kan ik nog wel iets van begrijpen : pricewatch: BlackBerry Key2 128GB (Qwertz) Zwart
Ik geloof dat de BlackBerry namelijk een of andere functie had dat je over het toetsenbord heen beweegt alsof het een touchpad is dus dat compenseert samen met het toetsenbord zelf voor het kleine scherm! :)
Ook zou een 144hz scherm wel fijn zijn. 8)7
LOL! :D _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartijn
Er was ooit plannen voor de PineCom, wat een kleinere PinePhone is zonder modem maar met LoRa. Word volgens mij niet mee verder gegaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
mrmartijn schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:13:
Er was ooit plannen voor de PineCom, wat een kleinere PinePhone is zonder modem maar met LoRa. Word volgens mij niet mee verder gegaan :(
Ik zie dat geen significante aantallen verkopen. De gewenste functionaliteit zou ook kunnen met een uitbreiding voor de PinePhone. Minder optimaal voor bepaalde situaties, maar functioneel.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 20-10-2021 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
The Zep Man schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:24:
[...]
Ik zie dat geen significante aantallen verkopen. De gewenste functionaliteit zou ook kunnen met een uitbreiding voor de PinePhone. Minder optimaal voor bepaalde situaties, maar functioneel.
Had leuk kunnen zijn omdat het kleiner is, minder stroom gebruikt en waarschijnlijk een stuk goedkoper had kunnen zijn. Maar ja, meeste mensen zijn het hier blijkbaar niet mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
mrmartijn schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 03:36:
Had leuk kunnen zijn omdat het kleiner is, minder stroom gebruikt en waarschijnlijk een stuk goedkoper had kunnen zijn. Maar ja, meeste mensen zijn het hier blijkbaar niet mee eens :)
Oh, ik ben het zeker eens met al jouw punten. Ik denk alleen dat het verlies in functionaliteit die praktisch iedereen gebruikt (bellen/tekstberichten, 4G internet) een te grote opoffering zou zijn, waardoor er niet voldoende animo zou zijn voor een dergelijk toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:00:
Ik denk alleen dat het verlies in functionaliteit die praktisch iedereen gebruikt (bellen/tekstberichten, 4G internet) een te grote opoffering zou zijn, waardoor er niet voldoende animo zou zijn voor een dergelijk toestel.
Maar maakt het wat uit voor de PinePhone aanhang die sowieso verdomd goed weet dat de PinePhone64 niet als daily useable device wordt gezien en ze dus sowieso vaker thuis dan buiten het huis dat ding gebruiken :?

Fun Fact : * nero355 heeft niet eens een databundel en komt daarom sowieso niet verder dan 8 KB/s via wat voor G techniek dan ook! >:) 8) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
Het interresante is ook niet om 'm te gebruiken als telefoon. Het is meer een ipod achtig apparaat dan. Maar met de lora module kan je een mesh netwerk maken waardoor je well kan chatten op plaatsen waar geen infrastructuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
Ik gebruik hem idd als veredelde iPod 😄
Maar het heeft zeker potentie, de kans dat ik nog een Apple of Android telefoon ga kopen is nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

@mrmartijn Kan je misschien een PinePhone Pro uitlenen aan @arnoudwokke voor een eventueel nieuw artikel omtrent de PinePhone, mocht daar interesse in zijn? De laatste: reviews: Telefoon met dertien besturingssystemen dateert alweer 14-10-2020.

Er zijn ondertussen nieuwe distros bijgekomen, ontwikkelingen geweest en een aantal lijken zelfs zeer dicht tegen daily usage aan te zitten. Daarnaast is de Pro natuurlijk hardwarematig een (grote?) stap vooruit.

https://forum.manjaro.org...ith-phosh-pinephone/86898

https://blog.mobian-proje...1/08/11/bullseye-release/

https://devices.ubuntu-touch.io/device/pinephone/
https://twitter.com/Jeroe.../1449013271831384069?s=20

https://postmarketos.org/blog/2021/10/10/v21.06.3-release/

[ Voor 3% gewijzigd door HaX0r op 26-10-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
HaX0r schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:17:
@mrmartijn Kan je misschien een PinePhone Pro uitlenen aan @arnoudwokke voor een eventueel nieuw artikel omtrent de PinePhone, mocht daar interesse in zijn? De laatste: reviews: Telefoon met dertien besturingssystemen dateert alweer 14-10-2020.

Er zijn ondertussen nieuwe distros bijgekomen, ontwikkelingen geweest en een aantal lijken zelfs zeer dicht tegen daily usage aan te zitten. Daarnaast is de Pro natuurlijk hardwarematig een (grote?) stap vooruit.
Wat is het doel van de review?

• PinePhone Pro reviewen en vergelijken met de PinePhone?
• Het huidige distributielandschap vergelijken met dat van een jaar geleden?

Voor de tweede situatie lijkt het mij juist handig en 'eerlijk' om zaken op dezelfde hardware te vergelijken als dat een jaar geleden werd gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

The Zep Man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:57:
[...]
Voor de tweede situatie lijkt het mij juist handig en 'eerlijk' om zaken op dezelfde hardware te vergelijken als dat een jaar geleden werd gebruikt.
Lijkt mij wel handig als dit keer de eMMC gebruikt wordt voor het testen van de verschillende distro's aangezien vanaf de SD kaart alles traag is komt grotendeels door de trage transfer snelheden:

https://wiki.pine64.org/i..._the_eMMC_and_SD_cards.3F

Om even iets te bekijken, wetend dat alles traag is, is van de SD kaart prima, maar wil je weten hoe een Distro echt werkt en voelt zal je het vanaf eMMC moeten draaien.

En ik weet niet hoe een dergelijke review vormgegeven zou worden noch of er überhaupt al interesse in is. @arnoudwokke ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
HaX0r schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Lijkt mij wel handig als dit keer de eMMC gebruikt wordt voor het testen van de verschillende distro's aangezien vanaf de SD kaart alles traag is komt grotendeels door de trage transfer snelheden:
Eens.
En ik weet niet hoe een dergelijke review vormgegeven zou worden noch of er überhaupt al interesse in is. @arnoudwokke ?
Ik zou ook voorstellen om de review door twee personen te laten vervullen:
• Iemand die technisch onderlegt is, die bijvoorbeeld weet dat je eMMC moet gebruiken, en die de PinePhone(s) kan voorbereiden.
• Iemand die op dit gebied minder/niet technisch onderlegt is, en die de toestellen+distributies test als dagelijkse smartphone-gebruiker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 11:33
Interesse bij mij is er zeker, maar ik ben - en dit klinkt vrij gek om te zeggen, ondanks dat het al een maand of tien zo is - geen reviewer meer. Ik schrijf alleen nog nieuws en achtergronden, met héél af en toe een preview. Momenteel zoeken we een nieuwe Mobile-redacteur, maar die moet nog gekozen worden en daarna ingewerkt worden - tot die tijd zit Friso alleen en die moet naast telefoons soms ook nog andere producten doen. Een Pinephone Pro staat dus voorlopig niet op de planning.

However, ik heb hier een Pinephone en ik kan het dus wél gieten in de vorm van een achtergrondverhaal over de staat van Linux-distro's (buiten Android) voor mobiel. Ik zou dat meer voor me zien in de vorm van gesprekken met ontwikkelaars over waar ze tegenaan lopen bij het maken en debuggen van distro's, hoe het ermee staat en wat toekomstplannen zijn. Als jullie dus rechtstreekse lijntjes hebben met ontwikkelaars, graag! Lijkt me leuk om daar aandacht aan te besteden op die manier

(en uiteraard ontkom ik er dan niet aan om distro's te laten zien op de PinePhone, maar dat vind ik niet erg hoor ;))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
Ik ben een van de core developers van postmarketOS. Dat is ook waarom ik nu een prototype heb voor de pinephone pro. Ik kan deze helaas niet zo even uitlenen voor reviews. Dit is op did moment een van de ~5 werkende prototype units in de wereld en de software moet af voor productie begint :P

Van de nederlands sprekende Linux telefoon ontwikkelaars van andere projecten weet ik zo alleen dat er de developers zijn van Maemo Leste die de Nokia N900 software door ontwikkelen en naar meer telefoons brengen.

[ Voor 27% gewijzigd door mrmartijn op 27-10-2021 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:51:
Ik zou ook voorstellen om de review door twee personen te laten vervullen:
• Iemand die technisch onderlegt is, die bijvoorbeeld weet dat je eMMC moet gebruiken, en die de PinePhone(s) kan voorbereiden.
Iemand die op dit gebied minder/niet technisch onderlegt is, en die de toestellen+distributies test als dagelijkse smartphone-gebruiker.
Maar is dat wel de doelgroep op het moment :?

Ik zie de doelgroep namelijk meer als volgt :

Linux gebruikers die een dagelijks bruikbare telefoon willen die ook echte Linux draait en niet van Android of iOS afhankelijk willen zijn of zelfs projecten zoals Jolla Sailfish :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Maar is dat wel de doelgroep op het moment :?
Nee. Maar laat die doelgroep herhaaldelijk reviews doen, om inzicht te krijgen in de bruikbaarheid. Linux is nog ver weg, maar daarom is het juist interessant of en hoeveel voortgang gemaakt wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 27-10-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:00:
Nee. Maar laat die doelgroep herhaaldelijk reviews doen, om inzicht te krijgen in de bruikbaarheid. Linux is nog ver weg, maar daarom is het juist interessant of en hoeveel voortgang gemaakt wordt.
Ik denk dus dat het veel te vroeg is voor zulke dingen en je dan weer de Windows Phone ellende krijgt die heet :
- "Klaag, klaag, klaag..."
- "Huil, huil, huil..."
- "Waarom is er onder dit OS geen app voor een of andere suffe zooi die je net zo goed via de browser kan doen ?!"
(Of zelfs totaal niet boeiend is, zoals vele apps onder Android en iOS tenslotte ook zijn! >:) :P )

Om maar niet te beginnen over het feit dat ik helemaal geen apps wil zien op zo'n telefoon : Ik wil fatsoenlijke native applicaties die zich makkelijk aanpassen aan de Convergence status op dat moment! :*)
Dus zowel in de Desktop als de Mobile mode goed werken en zich aanpassen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Leuk idee @arnoudwokke, mooie spin kan je er dan aangeven als achtergrond verhaal. Misschien ook iets met historische context, van gefaalde eerdere projecten vergelijkbaar met de PinePhone, denk FirefoxOS en Monohm Runcible met BuniOS (http://mono.hm/). ;w
arnoudwokke schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:07:
[...]
Als jullie dus rechtstreekse lijntjes hebben met ontwikkelaars, graag!
Philip Müller de founder van Manjaro is zeer betrokken bij de ontwikkeling van Manjaro Phosh voor de Pinephone. Mogelijk wil hij je te woord staan erover?

Vermoed dat je hem wel kan benaderen hierover via telefoon of hun algemene mail: https://manjaro.org/imprint/

Of een PM sturen op hun forum, hun IRC kanaal is niet meer maar ze zitten nu wel op Matrix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

nero355 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Om maar niet te beginnen over het feit dat ik helemaal geen apps wil zien op zo'n telefoon : Ik wil fatsoenlijke native applicaties die zich makkelijk aanpassen aan de Convergence status op dat moment! :*)
Dus zowel in de Desktop als de Mobile mode goed werken en zich aanpassen 8)
Dat ervaar ik nu redelijk met Manjaro. Alleen moet je een applicatie, als deze verregaand anders is met scale-to-fit, soms even opnieuw opstarten zonder scale-to-fit.

De enige App's, zoals jij ze bedoeld, op mijn Pinephone staan binnen Anbox. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
Lol, manjaro heeft geen developers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

mrmartijn schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:31:
Zieke dis daargelaten. Dan zie ik dat graag terug in het achtergrond verhaal. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianruben
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Onlangs de 'PINEPHONE – Beta Edition with Convergence Package' aangeschaft.
Ik heb mijn vermoedens dat de USB-C docking bar, van het begin defect is.

De netwerkaansluitng van de docking bar heeft van het begin de volgende gegevens:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De interface krijgt geen IP van de DHCP server, zowel in Mobian en Manjaro Plasma Mobile getest.
Op een Android telefoon heb ik hetzelfde probleem met de docking bar, de interface name is hier eth0 en het MAC address is hetzelfde als op de PinePhone.
Configureren van een static IP en/of een ander MAC address resulteert ook niet in een werkende verbinding.

Wanneer ik een Apple USB Ethernet Adapter aansluit op de PinePhone of Android toestel functioneert deze wel. :P
USB-tethering van het Android toestel naar de PinePhone functioneert ook.

Krijgt jullie docking bar ook zo'n merkwaardig MAC address en interface name?

Mochten jullie nog andere info nodig hebben, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
fabianruben schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:58:
Onlangs de 'PINEPHONE – Beta Edition with Convergence Package' aangeschaft.
Ik heb mijn vermoedens dat de USB-C docking bar, van het begin defect is.
Garantiegeval. Binnen 30 dagen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Wie heeft Manjaro ARM nodig als je Arch Linux ARM hebt? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
The Zep Man schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:43:
[...]
Heh, de dev daarachter is hilarisch. Het is hem gelukt om z'n nep bootloader op tweakers.net te krijgen in nieuws: Foto van multibootloader op Pinephone verschijnt

Huong Tram Linux is een grap omdat dat zijn favoriete artiest is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianruben
  • Niet online
Ik wil even bij jullie verifiëren dat het niet aan mijn kennis en ervaring ligt, voordat ik garantie ga claim.

@The Zep Man Jij krijgt wel een 'normaal' MAC address en interface name?

[ Voor 41% gewijzigd door fabianruben op 28-10-2021 05:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
fabianruben schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 05:25:
@The Zep Man Jij krijgt wel een 'normaal' MAC address en interface name?
Ik heb niet zo'n dock. Wel weet ik uit ervaring dat sommige Ethernet adapters in de fabriek slecht geïnitialiseerd kunnen zijn. Zo had ik eens een USB Ethernet adapter met MAC adres 00:00:00:00:00:00. Dat is erg leuk om uit te zoeken als je het niet verwacht. ;)

Wat je nog kan proberen is MAC address spoofing. Als het wel werkt na spoofing (=softwarematig geconfigureerd MAC adres in plaats van wat in de hardware zit ingebrand), dan weet je dat het ingebrande MAC adres een probleem is.

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 28-10-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianruben
  • Niet online
Bedankt, voor de info!

MAC address spoofing en static IP helpen jammer genoeg niet.
Zojuist een ticket ingeschoten via:

https://desk.zoho.com/portal/pine64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

The Zep Man schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:43:
[...]
Als die niet bestond was er vermoed ik ook geen Manjaro ARM geweest. :+ Kan niet voor andere spreken maar zelf vind ik pamac een fijne package manager voor erbij, de CLI dan heh, die is soms ook werkend te krijgen op Arch. Met Manjaro heb je ook wel eens gezeik maar is doorgaans minder onderhoudsintensief vergeleken met Arch is mijn ervaring.

Verder is Manjaro gewoon Arch met wat extra fluff en tools, ook de minimal version. Maar daarmee is het een kwestie van wat weghalen en dat kost mij altijd minder moeite en tijd dan alles zelf moeten toevoegen aan je systeem en werkend krijgen. mhwd is ook wel eens een handig tooltje gebleken vooral met Optimus laptops.

• kramer65
  • Laatst online: 26-06 12:24
Is dit een grapje om Manjaro af te zeiken omdat je dat kut vindt? Of bedoel je er iets anders mee? Serieuze vraag omdat ik denk ik niet "in the know" ben over wat er aan de hand is met Manjaro op mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
kramer65 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:50:
[...]

Is dit een grapje om Manjaro af te zeiken omdat je dat kut vindt? Of bedoel je er iets anders mee? Serieuze vraag omdat ik denk ik niet "in the know" ben over wat er aan de hand is met Manjaro op mobiel.
Is vooral omdat elke keer als ik een van de manjaro arm developers spreek over een probleem dat ze claimen dat ze geen developer zijn. En heb van alle distributies wel eens patches gehad voor verschillende pinephone dingen maar er komt nooit wat van de manjaro kant.

Dat is soms wel een beetje pijnlijk als zij de "hoofd" distributie zijn van de pinephone nu maar ze niks anders doen dan het repackagen van het werk van andere distributies.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste