TLer schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:56:
Ik zeg alleen dat het altijd al een probleem is geweest om een woning te vinden. Het probleem is nagenoeg ook niet op te lossen. Vraag en aanbod in ballans brengen lukt gewoon niet door de dynamische bevolking-samenstelling en de lange termijn dat een woning (in de breedte zin van het woord) bestaat. De bevolking veranderd continue en een woning wordt gebouwd voor 100 jaar.
Dat klopt ook, helemaal opgelost krijg je het nooit. Echter: er zijn meer dan genoeg dingen die zelfs zonder dat het de staatskas geld kost (sterker nog: geld oplevert, bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting voor (buitenlandse) beleggers verhogen) - het allemaal net wat makkelijker kunnen maken.
Sociale huurwoningen kan je betrekken tot een jaarinkomen van 38.035 euro. Dat is 2934 euro per maand exclusief vakantiegeld. Dat is 2262 euro netto per maand. Dan kan je toch wel een kamer/appartement/woning van betalen mij dunk?
Ah, nu komen we ergens
Ja: daarvan kán je best ~1000 euro huur betalen.
Hou je dan voldoende over om te sparen? En dan echt sparen, en niet een buffertje voor grote uitgaven? Da's niet makkelijk.
Maar: je mag geen hypotheek afsluiten met een maandlast van 1000 euro. Je mag een hypotheek afsluiten met een netto maandlast van ongeveer 550 euro.
Je kan dan een woning betrekken van ongeveer 170k (met de huidige, bizar lage rente, die is de afgelopen maanden nog goed gezakt). Appartementen voor dat geld zijn behoorlijk schaars. Bedenk dat wat op Funda staat regelmatig al verkocht is als je eenmaal belt, en overbiedingen van 10k-20k normaal zijn.
De kosten koper à 10.000 euro moet je ook zelf financieren.
En dan vergeten we voor de grap eventjes de studiefinanciering. Met een gemiddelde schuld van 20k daalt je hypotheek tot 130k.
In de vrije sector is 4 tot 4.5x de huur aan maandsalaris gebruikelijk. Dat red je dus ook niet zomaar. Alle grotere verhuurinstanties vragen drie maanden aan bankafschriften en vragen nadrukkelijk om bijvoorbeeld studieschulden.
Ergo: vanaf de 38k zit je in een gat, vanaf ~10k meer ontstaan er uiteindelijk wel weer mogelijkheden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Heel veel starters zitten (al dan niet na enkele jaren) rond dat inkomen.
Je hoeft natuurlijk niet in de Randstad te gaan wonen. Je kan ook goedkoper elders wonen en daar werk zoeken of wat verder reizen. Dat zijn keuzes die je zelf maakt. En ga nu niet zeggen dat daar nu eenmaal het werk is, wat dat is echt niet zo. In heel Nederland kan je werk vinden. Zeker nu. Dat daar de meeste vacatures zijn, dat klopt. Maar in het oosten, zuiden en noorden van het land is er ook voldoende werkgelegenheid.
Ik ben geboren en getogen in Drenthe (

) en heb, ondanks dat ik mijn parttime baan in de randstad had (omgezet naar fulltime vast contract), overwogen om terug te trekken. Maar uiteindelijk ligt het bruto salaris daar ook weer lager waardoor het daar niet veel makkelijker is.
Ja, ik kon een huis in mijn geboorteplaats kopen met mijn salaris uit de randstad, en dan mijn baan opzeggen en in mijn geboorteplaats werken om zo de hypotheek-inkomens-eisen te omzeilen
Of 2 uur enkele reis blijven accepteren.
Al is middelhuur in de noordelijke provincies inderdaad vééél beter te doen dan in de Randstad.
Ik weet mijn exacte inkomsten niet meer precies, dus ik kan het niet zo 100% nauwkeurig uitrekenen, maar het was zeker een vors deel! Ik schat toch zeker wel een 33% (400 euro op 1200 inkomsten). Dat is gewoon een grote uitgave post, dat is zeker zo. Koop maar eens een auto erbij. Wordt het nog minder leuk, kost je nog eens een 33% als je niet oppast.
Maar dat is het punt dus precies! Die 10-20% toename maakt het gewoon nog net ietsje lastiger. Het is niet gek dat er daardoor echt wel mensen buiten de boot vallen en tot hun 30e thuis moeten blijven wonen.
Ik snap gewoon heel goed dat het dat voor starters veel moeilijker maakt om uit huis te trekken. Als ik van vrienden hoor wat ze verdienen, dan begrijp ik dat het regelmatig onmogelijk is om op jezelf te gaan wonen.
Ik ben het zeker met je eens dat iedereen een betaalbare woning moet kunnen vinden. Ik snap alleen niet waarom jij beloond moet worden met een koopwoning omdat je thuis bent blijven wonen en hoe je het slechter hebt dan je andere leeftijdgenoten? Je kan naast je studie toch wat werken. Je kosten zullen vrij laag zijn, dus je kan heel veel sparen. Volgens mij geeft je dat alle voorbereiding om te sparen voor een woning. Ook kan je dat geld inzetten om een studieschuld te voorkomen of om deze te beperken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maar het gaat mij niet eens om mijn eigen situatie (of mijn situatie relatief tot anderen).
Het gaat erom dat er héél veel 25-30 jarigen zijn die het met ~2200 moeten doen en een studieschuld van 20k. Dat is, zeker buiten de IT, een heel gebruikelijk startsalaris.
Dan ben je dus 3-5 jaar bezig met het aflossen van die schuld en het bij elkaar sparen van de kosten koper, samen met een beetje loongroei. Ja, dan ben je dus 30 als je eindelijk op je eigen benen kan staan, dan doe je helemaal niks verkeerd. Sociaal huren kan niet vanwege wachtlijsten.
En zolang de woningen net zo hard in waarde stijgen als je salaris, schiet je nog niks op.
Klopt trouwens, ik ken er wel een paar die uit huis moesten om die reden.
Wie staat er op z'n 18e nou stil bij de keuze 'kan ik wel op mezelf wonen aan het einde van mijn studie'

althans: misschien was mijn verwachting wel dat dat mogelijk moest zijn met een baan in de juiste sector. Die verwachting was dan onterecht.
Maar ja: de consequentie van een dergelijke keuze is wel dat je tot je 30e thuis moet blijven wonen om financiële redenen, waar de MBO'er mogelijk eerder die stap kan maken. Dat is precies waar dit topic om gaat.
Dat de HBO'er uiteindelijk een hoger inkomen zal krijgen, zal niemand ontkennen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Richh op 17-08-2019 23:26
]