PhilipsFan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Elke.dag.weer. 1000.keer. Of voor mijn gevoel nog wel vaker.
Het is niet zo dat ze helemaal niks doen. Ze doen wel klusjes, maar ik moet het ze steeds vragen. En controleren of ze het (goed) gedaan hebben. En ze rappelleren als het niet goed of niet af is. En dat is uiteindelijk zo'n gedoe dat ik het netzogoed zelf kan doen. Verantwoordelijkheid is juist dat ze zelf inzien dat iets moet gebeuren, het dan ook doen en ook volledig afmaken. En dat blijkt erg moeilijk om te leren.
Maar die verantwoordelijkheid laat jij ze niet nemen. Want als het gedaan is controleer je, je zeurt 100x dat ze wat moeten doen en als puntje bij paaltje komt doe je het zelf toch altijd, of de kinderen het nou gedaan hebben of niet. Er is voor jouw kinderen dus geen noodzaak om de verantwoordelijkheid op te pakken, laat staan een omgeving om deze verantwoordelijkheid te kweken, want er is niets om verantwoordelijk voor te zijn. Stofzuigpapa komt toch altijd alles beter doen. Dat is een hele grote demotivator.
Over de spullen op de kamers: Laat dat een keer lekker spaaklopen. Eten koken en als ze dan beneden komen, erachter komen dat er geen materiaal is om de tafel te dekken. Flikker je lekker hun aardappels, groente en vlees op die placemat die vol met broodkruimels ligt.
Lege pleerol lekker laten hangen en vooral geen nieuwe rol klaarzetten. Zitten dan, met hun smerige gat op een pot zonder manieren om het schoon te maken (uiteraard neem je zelf wel een rolletje mee heen en weer, alsof je op de camping zit).
Men zegt altijd: wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten, maar als ze bijna hun billen branden, trek jij ze toch weer weg bij die warmtebron.
Blijven jouw kinderen alleen thuis in de tussenvakanties? Als ze wel eens een avondje alleen thuis zijn, is dan alles vooraf al geregeld of moeten ze het lekker uitzoeken? Als jij ze geld meegeeft, tel je alles dan exact na als je terugkomt of geloof je ze wel? Kan jij geld laten liggen in huis of is dat dan pleite? Mijn ouders konden rustig geld laten liggen, daar raakte geen cent van kwijt als het niet voor ons was. Wellicht als ze ergens 1000 euro zouden laten liggen dat wij het zouden opruimen, maar kwijt raakte er nooit iets. En dat soort bedragen lager er vroeger, toen mijn ouders nog de penningmeester van de sportclub waren, best wel eens in huis. Ik had als enige trainer een sleutelset met complete toegang tot alle ruimten, de sleutelset van mijn ouders die bij hun bestuursfunctie hoorde. Waar andere leden een keertje toen het magazijn open stond een aantal Mars, Twix en Snickers repen gekaapt hadden, kwam dat in mij niet eens op (terwijl ik de sleutels en alles had en die anderen slechts een gelegenheid).
Wij hebben al jaren een portemonneetje voor kleine boodschappen: een brood, een zak aardappelen, aanbiedingen. Niemand telt het na. Ergens anders lag nog 50 euro voor als er wat leeg was, aangeven als dat bijgevuld moet worden. Kan jij dat soort dingen met jouw kinderen ook doen?
Je komt, mede door je laatste post, op mij aardig over als een controlfreak. Het gevoelsmatige iedere 5 minuten controleren of iets ook daadwerkelijk gebeurt is en wel zoals jij het wil. Beetje zoals @Euler212 ook aangeeft. Ik heb hetzelfde met collega's, sommige weten toch alles beter: Doe je het toch lekker zelf

Geef jij je kinderen het vertrouwen zelf iets te doen, zelf fouten te maken en zelf hun neus te stoten?
@
downtime Omschrijf het
hier heel mooi:
Verantwoordelijkheid neem je niet. Die krijg je in de schoot geworpen en dan zwem je of verzuip je. Pas als je aan verantwoordelijkheid gewend bent, en ook de gevolgen hebt ondervonden als je die niet neemt, ga je leren om dat ook spontaan te doen.
Als ik het zo lees, zijn jouw kinderen nog in de fase dat ze die verantwoordelijkheid moeten krijgen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Pizza_Boom op 26-08-2019 13:39
]