Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:13
Tommie12 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

Als hij dat geld echt zelf verdiend heeft, en er staat nog wat aan de kant heb ik daar op zich geen probleem mee.

Ben wel heel verwonderd dat hij zelf een verzekering op eigen naam heeft kunnen regelen.

Mijn zoon kon op zijn 22e geen verzekering krijgen voor meer dan 90 pk....
Reken maar op dat zulke gasten wel 5-10 van zulke auto's kunnen kopen, die verdienen verbazingwekkend (te)veel geld aan vloggen.

Inderdaad, kan mij bijna niet voorstellen dat hij dat op zijn eigen naam verzekerd heeft gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Denk je dat een aan een bank gekoppelde verzekeraar dat niet dekt? Daar zou ik me echt geen zorgen over maken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Scrtz schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Reken maar op dat zulke gasten wel 5-10 van zulke auto's kunnen kopen, die verdienen verbazingwekkend (te)veel geld aan vloggen.

Inderdaad, kan mij bijna niet voorstellen dat hij dat op zijn eigen naam verzekerd heeft gekregen.
Ik heb altijd gezegd dat als ik een auto koop die ik niet strikt voor mijn werk nodig heb, dat ik die pas zou kopen als ik daar 10 keer het geld voor zou hebben. Een MX-5 kan lukken, voor een 911 heb ik nog even te gaan...

Als die jongen echt elke dag een video post, en daar kijkers voor kan blijven aantrekken, tja, dan denk ik dat die een heel team rond zich heeft, en behoorlijk hard moet werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Señor Sjon schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:09:
Denk je dat een aan een bank gekoppelde verzekeraar dat niet dekt? Daar zou ik me echt geen zorgen over maken.
Bij een bank kunnen ze dan nog maar één verzekering aanbieden. En als je bank je nee zegt, dan is het verhaal voor hen afgelopen.

Als je naar een makelaar gaat, dan kan die even op zoek naar een betaalbare polis.
Kan zijn dat de markt in NL anders is, maar in B is een verzekering voor een jonge bestuurder niet zo makkelijk te vinden, en al zeker niet in omnium (volcasco).

Een kennis van me heeft een Macan (huisarts), en die heeft voor zichzelf wel een verzekering gekregen, maar er staat uitdrukkelijk in de polis dat zijn kinderen NIET met die auto mogen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:56
Heb de vlog niet gekeken en ken het ventje ook niet, maar ik denk dat sommigen hier onderschatten hoe absurd veel geld je kunt verdienen met een goed YouTube kanaal met duizenden vaste abonnees en vlogs die honderdduizenden keren bekeken worden. Dat houdt met een paar ton per jaar niet op denk ik.

Daarnaast zijn er echt wel verzekeraars die dat soort auto's willen verzekeren voor jonge personen. Kwestie van de juiste tussenpersoon zoeken, wellicht via de eigen bank idd, het autobedrijf heeft wellicht nog wel tips en natuurlijk gewoon een dikke premie.
Daarnaast wordt de auto misschien wel geleased en loopt de verzekering ook via de leasemij, wie zal het zeggen?

Als je idd op je 20e een RS6 koopt en denkt "even" je auto in de verzekering te gooien via de online tool van Univé, dan gaat het niet lukken nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
WA verzekering voor een RS is zo'n 250.- per maand op die leeftijd, net zo veel als de wekelijkse brandstof. Eigenlijk dezelfde verhouding als bij een negen jaar oude Swift met roestige deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Tsja, er zijn ook mensen die helemaal niks kunnen sparen.

Mijn moeder had een uitkering toen ik 18 werd en die verviel omdat ik toen een baan kreeg. Toen vond de overheid dat ik best wel mijn moeder kon onderhouden, doe ik nu overigens nog steeds, bijna 10 jaar.

Erg moeilijke tijd gehad daardoor, moest ineens teruggevorderde huurtoeslag gaan lappen enzovoort naast mijn eigen huur, anders werd mijn moeder op straat gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Erazher schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:26:
Vind zonde dat de jeugd zulke dingen bewonderen, bling bling en dure dingen is alles.
Dit soort gastjes sterken het beeld 'ja maar alle jongeren geven veel te veel geld uit aan nutteloze meuk!' ook enorm aan bij de oudere generatie, dat vind ik vooral zonde. :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
shadvet schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:32:
Members only:
Dat valt wel mee. Sociale huur wordt bepaald op basis van belastinggegevens van een paar (3?!) jaar terug meende ik. En zeker in het begin (of etegen het eind van je studie) kun je nog prima onder de grens zitten en toegelaten worden. Sowieso zat ik als promovendus zeker het hele eerste jaar onder welke grens dan ook voor sociale huur in 2013/2014.

Zorg alleen dat je je op tijd inschrijft, zeker als er een wachtrij is. Afhankelijk van je regio kun je ook "geluk" hebben in een loterij, zoals hier in Enschede.

Edit:
Doorgehaalde stuk is alleen voor de scheefhuurdersgrens. Voor de verhuur gaat het wel gewoon om je jaarinkomen. De grens ligt rond de 38k bruto op jaarbasis om in aanmerking te komen voor sociale huur. Dat is dus ca 2700 euro per maand + 13e maand + vakantiegeld.

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 19-08-2019 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Señor Sjon schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:16:
Misschien heel cru, maar je bent nog maar net bezig. Een woning is geen pak melk en niet on demand af te halen. Je zal toch echt moeten investeren in je relatie met makelaars, allemaal op FB volgen en zo op het netvlies van ze komen om op tijd bij een woning te zijn. Daar gaat tijd in zitten, maar dat beloont zich op den duur wel.
Ik ben al wat langer bezig, maar echt concreet pas sinds begin dit jaar. Iets met vast contract en dergelijke.
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:46:
Pro tip: Als je er serieus stelselmatig vanuit gaat dat samenwonen inhoudt dat je partner bij jou komt wonen dan zul je nog een tijdje single blijven....... :o

Makkelijk praten voor mij, want nooit in die situatie gezeten. Maar als je als vrijgezel de woonmarkt op gaat zou ik zeer terughoudend zijn en heel courant kopen of proberen te huren.

Voor de liefde doe je veel en dan is het zonde als je niet goed van je woning afkomt of verlies moet pakken. Wordt je al wat ouder dan wil je ook niet die tussenstap in een (te) klein appartement maken en meteen een woning zoeken waar je een gezin kunt stichten.

Aan de andere kant moet je ook vooral lekker doen waar jij je prettig bij voelt en niet wanhopig blijven wachten op een partner die je leven financieel wat eenvoudiger kan maken. Bewust lang vrijgezel vergt een andere aanpak dan iemand die graag snel iemand tegenkomt en daar iets mee op wil bouwen. Maar net als met alles in het leven (en dit topic) heb je niet altijd alles zelf in de hand. Mensen die dat geloven vind ik arrogant en wereldvreemd. Succes is geen keuze.
Dat schrijf ik niet. Het is mogelijk dat het gebeurt. Ik loop richting eind 20, de kans dat ik ouder ben dan een toekomstig vriendin is aanwezig. Betekent niet direct dat jij daarom wel een huis hebt en zij niet, maar in de huidige markt is ook dat geen rare gedachte.

Huren is een deadlock. Eenmaal erin kom je er nauwelijks meer uit, zeker als single die alles alleen moet klaren. Je mag wel voor 1000 of 1100 euro per maand huur betalen, maar 800 euro hypotheek kan niet.

Die tussenstap is dus precies waar ik het over heb. Eind 20 is dat niet iets waar ik nog naartoe wil, liever iets voor de toekomst. Zo'n tussenstap kost ook een klap geld als je snel weer wil/moet verkopen. En de knappe appartementen worden allemaal, zoals ik al zei, gekocht door investeerders die overbieden.

Bewust is het niet, maar actief zoeken is het ook niet. We zien het wel. Als je elkaar net ontmoet koop je, lijkt mij, toch niet direct iets samen. Dat moet eerst groeien, niet meteen risico nemen. Maar daarop blijf ik niet wachten, ik wil wel gewoon uitvliegen. Ik merk thuis ook gewoon botsingen en dergelijke. Je levensstijl wordt anders, je ontwikkeld jezelf en gaat je eigen leven lijden. Dat botst soms.

Wellicht is het wel een optie een kamer dan tijdelijk te verhuren (bijvoorbeeld aan een uitwisselingsstudent?) om zo toch nog wat van je huis ten gelde te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 19:33
DutchKel schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:10:
Ik was op mijn 28e pas afgestudeerd, ivm de baanonzekerheid ben ik pas met de 32e het huis uit gegaan. Ik wilde eerst een vaste baan hebben voordat ik uit huis ging.

Ik vind TS bij voorbaat wel al een slechte ouder. Mijn ouders stimuleerde het studeren juist heel erg omdat ze zelf die kans niet hebben gehad en telkens de eindjes aan elkaar moesten knopen. Met een simpel MBO diploma kom je tegenwoordig ook nergens dus ben ik na het MBO verder gegaan met de HTS en verdien nu al op 38 jarige leeftijd meer dan het salaris van mijn beide ouders bij elkaar.

Een oom van mij had dezelfde gedachtengang als TS. Hun zoon zit nu zonder werk met een uitkering op de bank omdat zijn ouders met de 16e zeiden: ga maar werken jongen dat is veel beter.
Ik ben 32 en verdien ook meer dan mijn ouders samen..
Mijn ouders zitten beiden met een uitkering (vanwege gezondheid) thuis.. al zolang als ik ze ken.
We hebben dus altijd in de bijstand geleefd en toch ben ik op mijn 17e uit huis gegaan, HBO afgestudeerd (met hulp van DUO, en een flinke schuld als gevolg)
Mijn ouders steunden mij nooit ergens in en heb dus zelf door moeten zetten qua studie en op mezelf wonen etc. Die neef van jou.. is gewoon (sorry dat ik het zo zeg) een lamme tak.

Je moet zelf doorpakken.. niet de schuld aan andere geven.. dat is zo lekker makkelijk.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 10-09 07:07
DonJunior schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:50:
[...]
Die neef van jou.. is gewoon (sorry dat ik het zo zeg) een lamme tak.

Je moet zelf doorpakken.. niet de schuld aan andere geven.. dat is zo lekker makkelijk.
Hangt wel af van de omgeving/milieu. Er zijn streken in nederland (oost Gronignen bijvoorbeeld) waar nog de "een dubbeltje wordt geen kwartje"-mentaliteit leeft. Omgevingen die erg demotiverend werken en waar het volgens mij erg lastig is om uit te groeien. Een steuntje in de rug hoeft niet financiëel te zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Richh schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:33:
[...]

Dit soort gastjes sterken het beeld 'ja maar alle jongeren geven veel te veel geld uit aan nutteloze meuk!' ook enorm aan bij de oudere generatie, dat vind ik vooral zonde. :+
Dan is de vraag wat is nutteloze meuk, als je het geld over hebt kan het opzich wel.

Prioriteiten stellen is meestal lastig bij de meeste mensen. Laten we niet vergeten dat men meestal niet verder kijkt dan hun neus lang is. ( Toekomst zorgen/plannen mee nemen in het budget )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:44:
[...]

Members only:
Dan ga ik toch liever bij mn ouders wonen, geen idee wat iemand hier mee op zou schieten. Ik zeg niet dat ik niet wil betalen, en ik hoef geen mensen uit te lachen die wel spaargeld hebben en een huis kunnen kopen.
Ik probeerde alleen de situatie te schetsen waarbij sommige studenten/starters wel degelijk buiten de boot vallen vanwege hun inkomen. (in mijn geval, na mijn studie dus waarna ik uit mijn kamer gegooid wordt)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:46:
[...]
Ik ben al wat langer bezig, maar echt concreet pas sinds begin dit jaar. Iets met vast contract en dergelijke.

[...]
Dat schrijf ik niet. Het is mogelijk dat het gebeurt. Ik loop richting eind 20, de kans dat ik ouder ben dan een toekomstig vriendin is aanwezig. Betekent niet direct dat jij daarom wel een huis hebt en zij niet, maar in de huidige markt is ook dat geen rare gedachte.

Huren is een deadlock. Eenmaal erin kom je er nauwelijks meer uit, zeker als single die alles alleen moet klaren. Je mag wel voor 1000 of 1100 euro per maand huur betalen, maar 800 euro hypotheek kan niet.

Die tussenstap is dus precies waar ik het over heb. Eind 20 is dat niet iets waar ik nog naartoe wil, liever iets voor de toekomst. Zo'n tussenstap kost ook een klap geld als je snel weer wil/moet verkopen. En de knappe appartementen worden allemaal, zoals ik al zei, gekocht door investeerders die overbieden.

Bewust is het niet, maar actief zoeken is het ook niet. We zien het wel. Als je elkaar net ontmoet koop je, lijkt mij, toch niet direct iets samen. Dat moet eerst groeien, niet meteen risico nemen. Maar daarop blijf ik niet wachten, ik wil wel gewoon uitvliegen. Ik merk thuis ook gewoon botsingen en dergelijke. Je levensstijl wordt anders, je ontwikkeld jezelf en gaat je eigen leven lijden. Dat botst soms.

Wellicht is het wel een optie een kamer dan tijdelijk te verhuren (bijvoorbeeld aan een uitwisselingsstudent?) om zo toch nog wat van je huis ten gelde te maken.
Ik schreef ook als, maar je gaat wel uit van bepaalde aannames en dat kan soms beperkend werken. De kans dat je een oudere vrouw treft die het gemaakt heeft is ook aanwezig.

Uiteindelijk snap ik je sentiment heel goed, ben zelf met 20 het huis uit gegaan en zou nooit meer langdurig bij m'n ouders willen zitten in die verstandhouding (huis van ouders, kind inwonend). Maar goed, zoals gezegd makkelijk praten hier. Ik heb een woning verkocht, huurwoning binnen 2 maanden gevonden en ben nu weer aan het bouwen met 33. Deels mogelijk door keuzes, deels door dom geluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:44:
Members only:
Ik heb een keer bij een opdracht zo'n knul leren kennen. Net na z'n studie voor zichzelf begonnen (freelance software ontwikkelaar) en vervolgens een opdracht in Amsterdam aangenomen bij zo'n startup waar wij ook terecht kwamen. Knul had geen woning in A'dam, maar woonde formeel nog bij zijn ouders (paar provincies verderop). Hij had een afgetrapt kajuitzeiljachtje gekocht voor een paarduizend euro, zo'n vignet gekocht bij de gemeente waardoor hij in A'dam in de grachten mocht aanmeren. Oftewel: hij woonde op dat jachtje, douchen, schijten en de was doen deed hij bij de sportschool ertegenover, en ontbijten op kantoor dat gewoon om de hoek zat.
En in het weekend ging het bootje naar een jachthaventje en ging hij naar zijn ouders.
Fast-forward drie jaar later, en hij kwam bij de hypotheker in zijn dorp aan zetten met "Ik heb in drie jaar tijd meer dan een halve ton bijeen gespaard, wat kan ik krijgen?". :o

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Señor Sjon schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Het is eigenlijk andersom. Door de wooncrisis is het instappen voor starters van 2010-2015 goedkoop geweest. Nu is dat weer omgedraaid.
Is het CBS niet met je eens.
De woonquote (grofweg %inkomen benodigd voor wonen) is sinds 2000 sterk gestegen met name voor huurders.
Daarnaast zijn woningprijzen harder gestegen dan inkomens en is het maximaal te financieren woning per euro inkomen gedaald. (o.a tgv afschaffen aflossingsvrij maar ook geen kosten koper mee financieren)
Gevolg voor hetzelfde inkomen kan je veel minder huis krijgen zowel huur als koop, maar er zijn best wel regio's waar dus woningen "te duur" zijn geworden maar waar ook niet veel goedkoper te vinden is. De huizenmarkt heeft niet voor niks op slot gezeten geen doorstroming om starters eigenlijk niks konden betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
GENETX schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:56:
[...]

Hangt wel af van de omgeving/milieu. Er zijn streken in nederland (oost Gronignen bijvoorbeeld) waar nog de "een dubbeltje wordt geen kwartje"-mentaliteit leeft. Omgevingen die erg demotiverend werken en waar het volgens mij erg lastig is om uit te groeien. Een steuntje in de rug hoeft niet financiëel te zijn ;)
Ja dat is echt opvallend in oost-Groningen daar heerst best sterk de gedachte als pa timmerman jij timmerman meer kan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb zelf tot m'n 28e thuis gewoond, zie niet in waarom dat zo'n probleem moet zijn :z
Na m'n HBO afgerond te hebben begonnen met werk in de ICT. Na wat geld gespaard te hebben ben ik eens gaan rondkijken: verdiende te veel voor de meeste huurwoningen (vrije sector, jeej) en kopen zou een hele simpele rijtjeswoning worden. Vlak voordat ik dat laatste wilde gaan doen begon de huizencrisis goed los te barsten, dus "sit back and relax". Uiteindelijk na nog een paar jaar sparen, op de bodem van de crisis een twee-onder-een-kap gekocht met eigen oprit en garage :7

En wat de verstandhouding met m'n ouders betreft: dat ging helemaal prima. Het huis was groot zat, familie en vrienden woonden in de buurt, ze bemoeiden zich niet zo met mijn dagelijks leven en ik betaalde op eigen initiatief een paar honderd euro per maand vergoeding voor koken/wassen/energie aan ze. Ze waren daarnaast ook best blij met de in-house techsupport :P
Het enige dat ik vervelend vond is dat het lastiger is als je een keer vriend(inn)en thuis wilt uitnodigen, maar met wat overleg valt daar altijd wel een mouw aan te passen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:04
[...]

Ik ben 32 en verdien ook meer dan mijn ouders samen..
Mijn ouders zitten beiden met een uitkering (vanwege gezondheid) thuis.. al zolang als ik ze ken.
We hebben dus altijd in de bijstand geleefd en toch ben ik op mijn 17e uit huis gegaan, HBO afgestudeerd (met hulp van DUO, en een flinke schuld als gevolg)
Mijn ouders steunden mij nooit ergens in en heb dus zelf door moeten zetten qua studie en op mezelf wonen etc. Die neef van jou.. is gewoon (sorry dat ik het zo zeg) een lamme tak.

Dan heb je het goed gedaan. Vaak komt het hier in de streek niet zo ver (Limburg lijkt dan blijkbaar erg veel op Groningen). Je ouders motiveren je of demotiveren je voor bepaalde dingen. Het is echt niet dat zoon hetzelfde werk doet als pa, absoluut niet. Maar de ouders geven meestal wel bepaalde dingen aan kinderen mee.

Overigens moet ik zeggen dat die oom en tante hun leven lang in een appartement hebben gewoond en het ook niet al te breed hadden. Dat zal vast ook mee spelen, maar daardoor hebben ze hun zoon niet echt een kans gegeven om te groeien ergens in.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:22
DutchKel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:04:
[...]

Dan heb je het goed gedaan. Vaak komt het hier in de streek niet zo ver (Limburg lijkt dan blijkbaar erg veel op Groningen). Je ouders motiveren je of demotiveren je voor bepaalde dingen. Het is echt niet dat zoon hetzelfde werk doet als pa, absoluut niet. Maar de ouders geven meestal wel bepaalde dingen aan kinderen mee.

Overigens moet ik zeggen dat die oom en tante hun leven lang in een appartement hebben gewoond en het ook niet al te breed hadden. Dat zal vast ook mee spelen, maar daardoor hebben ze hun zoon niet echt een kans gegeven om te groeien ergens in.
Toch apart.. ik kom zelf eigenlijk uit Groningen (Westerkwartier) en woon nu in Limburg, (maasgouw) maar ik herken het juist niet. Allicht dat daar ook wel een verschil zit in wijken hoor, maar volgens mij wil iedere ouder wel dat hun kind zo ver mogelijk komt.

Al weet ik natuurlijk ook dat er best een groot mentaliteitverschil tussen oost Groningen en west Groningen zit.

Members only:

Dat gezegd hebbende heb ik ook geen problemen ermee dat mensen lang thuis wonen, enkele vrienden zijn ook pas vlak voor hun 30e uit huis gegaan, en ergens wel logisch. Vrije sector huren is gewoon geld weggooien

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 19-08-2019 20:28 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Members only:
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
wimjongil schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:47:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:54:
[...]

Members only:
Members only:

Meer ontopic: het valt me altijd op dat veel mensen die lang thuis hebben blijven wonen zeggen dat ze eerder uit huis hadden moeten gaan. Daarentegen hoor ik nooit mensen die vroeg op kamers zijn gegaan die zeggen dat ze dat achteraf gezien later hadden moeten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door wimjongil op 19-08-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
wimjongil schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:57:
[...]

Members only:
Jouw voorbeeld slaat nergens op en je weet het.
Op die manier heeft het geen enkele zin om een gesprek met je aan te gaan.

50m² is niets, maar dan ook niets bijzonders.. jouw voorbeeld wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

GAIAjohan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:00:
50m² is niets, maar dan ook niets bijzonders.. jouw voorbeeld wel
Wel in Eindhoven voor de prijs die jij er voor wil betalen :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:00:
[...]

Jouw voorbeeld slaat nergens op en je weet het.
Op die manier heeft het geen enkele zin om een gesprek met je aan te gaan.

50m² is niets, maar dan ook niets bijzonders..
Hoezo slaat mijn voorbeeld nergens op? Ik ben het met je eens dat 50m2 an sich niet heel bijzonder is (al ben ik van mening dat je als alleenstaande prima op 25m2+ kan wonen), maar in een drukbevolkte stad met hoge lonen zijn 50 betaalbare vierkante meters wel degelijk iets bijzonders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAIAjohan
Cyberpope schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:02:
[...]

Wel in Eindhoven voor de prijs die jij er voor wil betalen :P
In de particuliere huursector bedoel je. Maar iedereen weet ook dat die prijzen nergens op slaan, en de looneisen al helemaal niet. Daar zou een rem op moeten komen.
3500 bruto nodig hebben voor 50m² is absurd. Zoiets zou prima met modaal betaalbaar moeten zijn. Zeker als je ziet wat je in de sociale huur krijgt, maar waar je met modaal teveel voor verdient.. je zou bijna gewoon niet meer werken in zo'n situatie...

Het klopt m.i. gewoon niet dat je in de bijstand gewoon op 120+m² kunt wonen, maar met een goed salaris nog geen 50m² kunt betalen. Dat hoort net andersom.. Waarom zou je immers nog werken als het niet loont?!
Members only:

[ Voor 29% gewijzigd door GAIAjohan op 19-08-2019 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:05:
[...]

In de particuliere huursector bedoel je. Maar iedereen weet ook dat die prijzen nergens op slaan, en de looneisen al helemaal niet. Daar zou een rem op moeten komen.
3500 bruto nodig hebben voor 50m² is absurd. Zoiets zou prima met modaal betaalbaar moeten zijn. Zeker als je ziet wat je in de sociale huur krijgt, maar waar je met modaal teveel voor verdient.. je zou bijna gewoon niet meer werken in zo'n situatie...

Het klopt m.i. gewoon niet dat je in de bijstand gewoon op 120+m² kunt wonen, maar met een goed salaris nog geen 50m² kunt betalen. Dat hoort net andersom.. Waarom zou je immers nog werken als het niet loont?!
Members only:
Eens. Wordt tijd dat die oversized sociale huurwoningen opgesplitst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
Groentjuh schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:47:
Ik heb het artikel gelezen eens helemaal gelezen. Kennelijk heb ik dan hele slechte ouders en had het heel anders gemoeten! Behalve de situatie van "Karin" staat er ook de aldus de auteur gewenste situatie en tips.
Is een hele woning niet mogelijk, ga dan op kamers wonen. Als je inderdaad als doel hebt: "Op jezelf wonen" dan is kamers een optie! Voor tussen de 200 en 600+ per maand heb je misschien een kamer! Mijn en mijn ouder's eisen waren kennelijk te hoog... Foei dat mijn ouders en ik voor een koopwoning wilden gaan en geen genoegen namen met een kamer huren!
Ik wilde toch even reageren. Mijn excuses als iemand dat inmiddels gedaan heeft.

Zelf ben ik van mening dat deze bedragen echt wat aan de lage kant liggen.
Zelf woon ik in Amsterdam en vrienden van me zijn ook zoekende, of hebben al iets.

Vriend 1 heeft inmiddelks gekocht en zou voor een kamer die "over" was (inmiddels een vriendin dus niet meer van toepassing), rond de €450 kunnen vragen.
Hier ging het dan om een kamer van 2.5x3.......

De vriend die zoekende is (woonachtzaam Hoofdddorp/Nieuw Vennep) kan nog niet eens een kamer vinden want óf het is net weggekaapt door iemand anders, óf het is kwa afstand niet haalbaar (hij werkte in Amsterdam destijds).

Nu heeft hij ook het "huren is zonde, kopen is beter" idee in zijn hoofd, maar hoe haalbaar gaat dat zijn met wajong en geen (vaste) baan......
Groentjuh schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:47:
Dan had ik nu dus bij mij broer gewoond? Daar heeft hij vast geen zin in. Daarnaast stel dat hij of ik dan een serieuze relatie zou aangaan? Dan kan dat best lastige situaties opleveren als de lasten alleen samen gedragen kunnen worden en een van de twee daar vanaf wil!
Een oud-collega had dat dus en "liet zijn broer achter" in een toch prijzige huurwoning die nu door 1 persoon betaald moest worden.

Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar dit is dan iets uit 2015...

Inmiddels is het alleen maar erger.
Ook voor sociale huur is de wachttijd 20 jaar en zou je nu ~600 p/m betalen voor 40-45M2 hier in de buurt.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
wimjongil schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:57:

Daarentegen hoor ik nooit mensen die vroeg op kamers zijn gegaan die zeggen dat ze dat achteraf gezien later hadden moeten doen.
Ik wel. Ik had liever wat langer thuis blijven wonen zodat ik zonder schulden kon afstuderen (ik moest ook m'n eigen collegegeld en boeken etc betalen naast huur enz).. Voor langer thuisblijven wonen moet je thuissituatie er echter wel naar zijn en dat was er bij mij niet (veel ruzie tussen ouders, psychisch niet meer op te brengen thuis te blijven wonen).

Maar goed: 'op latere leeftijd' is het onderwerp van de oorspronkelijke discussie. Op latere leeftijd (tegen de 30 aan lijkt me?) nog bij je ouders wonen is niet ideaal en gezond. Aan de andere kant: in sommige andere landen wonen tig generaties van een familie bij elkaar in één huis.

[ Voor 36% gewijzigd door CyberMania op 20-08-2019 07:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
Ik hoop dat mijn kinderen hun hele studie gewoon thuis kunnen blijven wonen. Ik ben van mening dat ze (net als ik) het beste schuldenvrij kunnen beginnen met hun leven. Nu wonen wij in een dorp op steenworpafstand van Zwolle (trein en busverbindingen zijn er gewoon), waar genoeg studies te vinden zijn, maar niet alles, dus of ze ook daadwerkelijk thuis blijven wonen, weet ik niet.

Je moet dit verhaal natuurlijk van 2 kanten bekijken. Als ouder (ik) wil ik dit voor ze kunnen doen, maar de andere kant (het kind) moet natuurlijk ook meewerken en wil ik ze ook de ervaring van op kamers wonen niet ontnemen.

Ik ben van plan om een deel van het huis te verbouwen op het moment dat ze 'thuis op kamers' willen, zodat ze wat meer vrijheid hebben, dit voegt alleen maar waarde toe aan mijn huis en is voor hun misschien genoeg om thuis te blijven en hun geld te sparen. Op het moment dat ze beiden uit huis zijn verkoop ik de keet en ga kleiner wonen ;)

Het hele "pfff, ik ben op mijn 19e het huis uitgegaan en heb daar pas echt geleefd" geloof ik allemaal wel, maar in de huidige economie gewoon veel minder haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

sorted.bits schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:38:
Ik hoop dat mijn kinderen hun hele studie gewoon thuis kunnen blijven wonen. Ik ben van mening dat ze (net als ik) het beste schuldenvrij kunnen beginnen met hun leven. Nu wonen wij in een dorp op steenworpafstand van Zwolle (trein en busverbindingen zijn er gewoon), waar genoeg studies te vinden zijn, maar niet alles, dus of ze ook daadwerkelijk thuis blijven wonen, weet ik niet.

Je moet dit verhaal natuurlijk van 2 kanten bekijken. Als ouder (ik) wil ik dit voor ze kunnen doen, maar de andere kant (het kind) moet natuurlijk ook meewerken en wil ik ze ook de ervaring van op kamers wonen niet ontnemen.

Ik ben van plan om een deel van het huis te verbouwen op het moment dat ze 'thuis op kamers' willen, zodat ze wat meer vrijheid hebben, dit voegt alleen maar waarde toe aan mijn huis en is voor hun misschien genoeg om thuis te blijven en hun geld te sparen. Op het moment dat ze beiden uit huis zijn verkoop ik de keet en ga kleiner wonen ;)

Het hele "pfff, ik ben op mijn 19e het huis uitgegaan en heb daar pas echt geleefd" geloof ik allemaal wel, maar in de huidige economie gewoon veel minder haalbaar.
Exact mijn insteek. Ik heb 3 kinderen, en bij de geboorte van ieder kind meteen een rekening geopend waarbij wij iedere maand geld storten. Zo kunnen ze rond hun 18de gaan studeren en is een deel, zo niet alles betaald voor een studie, mochten we daartoe niet in staat zijn rond die tijd. En als we dat wel zijn, is dat geld mooi een start voor sparen voor ze, zolang ze studeren en thuiswonen.

Ik heb compleet geen illusies dat mijn kinderen, welke nu resp. 10/8/6 jaar oud zijn, rond de leeftijd dat ik uit huis ging (18) dezelfde keuzes voor handen hebben als dat ik had.

Ben op mijn 12de gaan werken (bijbaan uiteraard), met 18 een vaste baan en uit huis (noodgedwongen, mind you) en gaan huren (in Amsterdam), deeltijd HBO studie ernaast gedaan (deeltijd, dus in de avonden) met 21 eerste kind, met 22 een eigen huis (toen nog met koopsubsidie, we waren één van de laatste die het kregen) en nu met 32 gaan we verhuizen naar een 2-onder-1 kap met zat ruimte voor de kinderen om nog lang thuis te kunnen blijven wonen indien gewenst en nodig.
Dat zie ik niet meer zo snel gebeuren voor mijn kinderen over, op zijn vroegst, 8 jaar. En dat is ook niet nodig wat ons betreft :)
En dan niet omdat ik ze er niet toe in staat acht, maar met de huidige woningmarkt/samenleving die alleen maar vervelender gaat worden (denk ik dan) lijkt het mij nogal en opgave :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
wimjongil schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:47:
Members only:
Als je, wanneer je bezoek krijgt, niet meteen in de keuken wilt zitten of wilt dat je bezoek op je bed zit? Zo veel is 50m² echt niet. Badkamer + toilet en een keukentje lopen al snel richting de 15 a 20 m². Ik vind het persoonlijk nou niet echt luxe als je een eettafel en een zitje met een wat makkelijkere stoel of bank hebt en ook niet constant alles van je bed naar je tafel hoeft te sjouwen. Dat hoort in een studentenkamer, niet meer als je fulltime werkt en bezig bent met het werken aan je toekomst. We zitten hier op tweakers, de meesten hier zullen toch wel iets meer hobby hebben dan enkel op het web hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Koos2009 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:18:
[...]

Ik wilde toch even reageren. Mijn excuses als iemand dat inmiddels gedaan heeft.

Zelf ben ik van mening dat deze bedragen echt wat aan de lage kant liggen.
Zelf woon ik in Amsterdam en vrienden van me zijn ook zoekende, of hebben al iets.
Ik heb die bedragen niet helemaal verzonnen. De 200 had inderdaad 300 moeten zijn. In een latere post noemde ik ook enkele cijfers met bronnen, waaronder deze. Tuurlijk heeft huren ook last van locatie, locatie, locatie en daarnaast vraag en aanbod. Amsterdam en omgeving zal ongetwijfeld het duurste zijn, maar dat zelfde artikel gaf ook aan dat je je eisen dan maar gewoon een beetje moet bijstellen.
Koos2009 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:18:
[...]
Een oud-collega had dat dus en "liet zijn broer achter" in een toch prijzige huurwoning die nu door 1 persoon betaald moest worden.

Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar dit is dan iets uit 2015...
Gelukkig dat dat toch allemaal goed is gekomen! Ik kon mij gewoon indenken dat samenwonen met familie in een huurwoning, die je niet zelf alleen kan betalen, best risicovol kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
leonbong schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:17:
[...]

Is het CBS niet met je eens.
De woonquote (grofweg %inkomen benodigd voor wonen) is sinds 2000 sterk gestegen met name voor huurders.
Daarnaast zijn woningprijzen harder gestegen dan inkomens en is het maximaal te financieren woning per euro inkomen gedaald. (o.a tgv afschaffen aflossingsvrij maar ook geen kosten koper mee financieren)
Gevolg voor hetzelfde inkomen kan je veel minder huis krijgen zowel huur als koop, maar er zijn best wel regio's waar dus woningen "te duur" zijn geworden maar waar ook niet veel goedkoper te vinden is. De huizenmarkt heeft niet voor niks op slot gezeten geen doorstroming om starters eigenlijk niks konden betalen.
Daarom zei ik ook 2010-2015 als periode en niet vanaf 2000. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:24:
[...]
Als je, wanneer je bezoek krijgt, niet meteen in de keuken wilt zitten of wilt dat je bezoek op je bed zit? Zo veel is 50m² echt niet. Badkamer + toilet en een keukentje lopen al snel richting de 15 a 20 m². Ik vind het persoonlijk nou niet echt luxe als je een eettafel en een zitje met een wat makkelijkere stoel of bank hebt en ook niet constant alles van je bed naar je tafel hoeft te sjouwen. Dat hoort in een studentenkamer, niet meer als je fulltime werkt en bezig bent met het werken aan je toekomst. We zitten hier op tweakers, de meesten hier zullen toch wel iets meer hobby hebben dan enkel op het web hangen?
Je kan dat inderdaad vinden, maar het is dus niet meer realistisch voor singles.

Maar als ik dat lees als Belg blijf ik er bij dat de veel te strikte huurwetgeving in NL de zaak om zeep helpt. Dat is in België fundamenteel anders.
- als je zelf in je appartement wil gaan wonen, dan kan je op 6-12 maanden je huurder opzeggen en het zelf (of je kinderen) gaan bewonen
- de bank verbiedt je hier niet om je woning te verhuren, omdat de prijs van een woning niet ineens 30% zakt als er een huurder in zit
- veel meer particulieren die wat sparen kopen een 2de woning om te verhuren als "appeltje voor de dorst" en een bijkomend maandinkomen als ze op pensioen gaan
- je kan makkelijker een huurcontract maken voor een beperkte periode van bv 1 jaar vast
- veel minder vastgoed zit in grote woningmaatschappijen, maar wel bij particulieren

De totaal overspannen huurmarkt kennen we niet. Wel zijn er bepaalde plaatsen (Leuven bv) waar de markt echt heet is, en er bij elk vrijgekomen huurappartement meerdere huurders klaar staan om er in te trekken.
En daar is er ook een enorm verschil tussen <900€ per maand en net boven de 1000€ per maand.
En met een budget van 600€ huur je daar ook maar iets van 30-40m2 in soms een erbarmelijke staat.

Maar ga 5-10km verder, en op 2 weken heb je iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Tommie12
Ik weet niet hoe in belgie is maar NL kan je een huurder die betaalt niet zomaar de huur opzeggen.

Gevolg een met hypotheek belaste woning is voor de bank een risico als de woningeigenaar stopt met de bank betalen. Dan kan de bank de huurder er niet uit zetten en een woning met huurder erin is veel minder waard bij de verkoop.

Het is niet dat de overheid woningverhuur tegenhoud het zijn voornamelijk de banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:23:
@Tommie12
Ik weet niet hoe in belgie is maar NL kan je een huurder die betaalt niet zomaar de huur opzeggen.

Gevolg een met hypotheek belaste woning is voor de bank een risico als de woningeigenaar stopt met de bank betalen. Dan kan de bank de huurder er niet uit zetten en een woning met huurder erin is veel minder waard bij de verkoop.

Het is niet dat de overheid woningverhuur tegenhoud het zijn voornamelijk de banken.
Het is een combinatie van de 2, een soort kip en ei verhaal.

In België kan je een huurder die niet betaalt wel laten uitzetten via de vrederechter. Dat duurt makkelijk een paar maanden, omdat een huurder altijd een tweede kans krijgt.
Als een huurder niet betaalt, en de eerste keer voor de rechtbank komt, dan krijgt die een afbetalingsplan. Wordt dat niet nageleefd, dan volgt opzeg en eventueel uitzetting.

Als ik in NL een appartement koop dat verhuurd is, dan kan ik het niet zelf gaan bewonen tenzij ik de huurder "uitkoop". In België geef ik die huurder een opzegtermijn van 6-12 maanden (hangt af van de tijd dat hij er al in zit), en daarna kan ik het gewoon zelf bewonen. Dat heeft ook zijn effect.

Daarom is de waarde van een appartement vrijwel gelijk tussen verhuurd of niet verhuurd, en dus hebben banken geen echt probleem vermits hun dekking/borg niet ineens in elkaar stuikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Tommie12
Ja NL kan je ook uiteindelijk van niet betalende huurder af.

Echter een normaal betalende huurder is heel lastig lees bijna onmogelijk om uit een woning te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 20-08-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Tommie12 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:16:
Je kan dat inderdaad vinden, maar het is dus niet meer realistisch voor singles.
Als je niet voor 1000 euro per maand wilt huren, is er qua appartementaankoop nagenoeg niets realistisch, dus das niks nieuws.
Maar als ik dat lees als Belg blijf ik er bij dat de veel te strikte huurwetgeving in NL de zaak om zeep helpt. Dat is in België fundamenteel anders.
- als je zelf in je appartement wil gaan wonen, dan kan je op 6-12 maanden je huurder opzeggen en het zelf (of je kinderen) gaan bewonen
- de bank verbiedt je hier niet om je woning te verhuren, omdat de prijs van een woning niet ineens 30% zakt als er een huurder in zit
- veel meer particulieren die wat sparen kopen een 2de woning om te verhuren als "appeltje voor de dorst" en een bijkomend maandinkomen als ze op pensioen gaan
- je kan makkelijker een huurcontract maken voor een beperkte periode van bv 1 jaar vast
- veel minder vastgoed zit in grote woningmaatschappijen, maar wel bij particulieren
Je kan mensen hier er dus niet uit zetten.
Alleen een hospitakamer kent een lange huurtermijn, 9 maanden. Verder is alles korter. Is wel weer een berg uitzonderingen op waardoor je toch aan tijdelijke contracten van 2 jaar kan komen.
Vastgoed zit ook wel bij beleggers, maar dat zijn geen kleine particulieren met een appeltje voor de dorst, maar rijkere beleggers die voor veel geld turnkey appartementen en dergelijke opkopen.
De totaal overspannen huurmarkt kennen we niet. Wel zijn er bepaalde plaatsen (Leuven bv) waar de markt echt heet is, en er bij elk vrijgekomen huurappartement meerdere huurders klaar staan om er in te trekken.
En daar is er ook een enorm verschil tussen <900€ per maand en net boven de 1000€ per maand.
En met een budget van 600€ huur je daar ook maar iets van 30-40m2 in soms een erbarmelijke staat.

Maar ga 5-10km verder, en op 2 weken heb je iets.
De hele woningmarkt rondom de grote steden (Randstad, Eindhoven, Arnhem/Nijmegen) is overspannen. Koop, huur, alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het hangt er wel heel erg vanaf wat de situatie thuis is om te beoordelen of kinderen te lang hebben thuis gewoond, nog afgezien van de relatie met de ouders.

Als sprake is van een rijtjeshuis waar het kind in het weekend op de tenen de trap op moet na het stappen dan lijkt het me duidelijk dat je rond je twintigste wel weg wilt.

Er zijn echter ook mensen die een bijna zelfvoorzienende unit in de kelder/garage of ergens op het erf hebben. In dat geval kun je er heel lang blijven zitten.

Wat ik wel een beetje wereldvreemd vind is de gedachte dat mensen na hun studie alleen uit huis willen als ze alleen een appartement kunnen huren of kopen.
In het verleden is die situatie eigenlijk nooit voorgekomen voor de gemiddelde afgestudeerde. Ik snap het idee ook niet dat mensen op die leeftijd een heel appartement voor zichzelf nodig hebben. Als dat de reden is om nog thuis te wonen dan heb je inderdaad nog niet financieel leren nadenken.

Als je met twee of drie personen een appartement huurt of koopt op die leeftijd heb je veel meer mogelijkheden. Komt er een relatie dan geldt dat de partner uit eenzelfde soort situatie komt (of beter). Dus wat kosten per persoon scheelt het niet zoveel. Alleen de verdeling over de appartementen veranderd.
Natuurlijk moet je wel een netwerk opbouwen van mensen aan wie je je niet genoeg ergert om niet mee samen te kunnen wonen.

Natuurlijk is het nog veel beter om zo snel mogelijk met een paar man een krot te kopen en te verbouwen. Daarna groter krot/uitkoop van achterblijvers regelen, etc. Heb je een mooi huisje op je dertigste zonder dikke hypotheek. Maar je moet wel gebruik willen maken van de flexibiliteit die je rond de tijd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
[...]
Toch is het zo dat je ouders je beste voorspeller zijn voor hoe hoog men gemiddeld zal opklimmen. Het idee van (gratis) studie was ooit om dat stamboomverschil glad te strijken, maar dat wordt weer langzaam/snel terug gedraaid. Erg jammer, want zoals de feiten uitwijzen: zelf doorpakken heeft een beperkte effectiviteit. De willikeurige component is gewoon enorm, en netwerk/gewoontes (dus ouders) helpt daar veel meer mee dan hard werken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyberMania
_JGC_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:48:

Niks mis mee om bij je ouders te blijven wonen
Ik val in de herhaling, maar ik blijf er op hameren: niet elke jongere zit in zo'n situatie dat dit redelijkerwijs kan of 'dat er niks mis mee is om bij je ouders te blijven wonen'.

Het maakt nogal een verschil of je ouders in een mooie 2-onder-1-kap wonen en je je eigen plek en privacy hebt terwijl je thuis woont of dat je ouders in de bijstand zitten en wonen in een kleine flat van 45m2. Tuurlijk kan je in niet-ideale situaties altijd een jaar of twee doorbijten. Maar er zijn ook jongeren die opgroeien in een gezin met grote problematiek: van alcoholverslavingen tot aan vechtscheidingen. Dan is het vrijwel onmogelijk te vragen nog langer thuis te blijven wonen.

Het idee dat elke jongere maar even wat langer thuis kan blijven wonen, zoals jij, om beter uit te zijn op financieel gebied is niet per definitie voor een ander redelijkerwijs bereikbaar.

Elke situatie is uniek.

En dan loop je een groot risico te blijven hangen in de debt-trap: je verdient net te veel voor een sociale huurwoning, maar vanwege je studieschuld kan je alleen kopen tot 140.000 (nog afgezien van ca. 10,000 cash die je niet hebt voor de kosten koper) - laat dan nou net een markt zijn waar praktisch niets verkrijgbaar in is het westen waar jij eindelijk een vastcontract hebt gekregen en nog verder weg wonen geen optie is: omdat je reiskosten niet volledig vergoedt worden. Dan blijft alleen de vrije markt over waar je de hoofdprijs betaalt en dus niks kan sparen. De enige optie is dan denk je: een kamer huren voor een paar jaar (ook op zich geen probleem) maar laat je daar of niet voor in aanmerking komen (geen student meer) of ze willen je niet en liever een jonge studente. Dan blijven over vakantieparken, anti-kraak, campers etc. Is dat wat we willen in een welvarend land waar iemand die fulltime werkt in moet wonen - terwijl zorgen voor behoorlijke volkshuisvesting juist een plicht is die we hebben opgedragen aan de overheid om daarvoor te zorgen (grondrecht) ?

[ Voor 41% gewijzigd door CyberMania op 20-08-2019 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:02
wimjongil schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:31:
[...]

Eens. Wordt tijd dat die oversized sociale huurwoningen opgesplitst worden.
De situatie voor de ene groep verslechteren betekent niet dat de andere groep er op vooruitgaan. Klakkeloos de kleine hoeveelheid betaalbare woningen aanvallen omdat die voor de meeste mensen slecht toegankelijk zijn vergroot de problemen alleen maar, en helpt de partijen die verantwoordelijk zijn voor deze markt en/of er van profiteren.

We moet de oplossingen niet zoeken bij arme mensen die desondanks een redelijke woning hebben.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:28:
[...]

De situatie voor de ene groep verslechteren betekent niet dat de andere groep er op vooruitgaan. Klakkeloos de kleine hoeveelheid betaalbare woningen aanvallen omdat die voor de meeste mensen slecht toegankelijk zijn vergroot de problemen alleen maar, en helpt de partijen die verantwoordelijk zijn voor deze markt en/of er van profiteren.

We moet de oplossingen niet zoeken bij arme mensen die desondanks een redelijke woning hebben.
Wat is er slecht aan meer sociale huurwoningen? Als er nu twee mensen in een sociale huurwoning van 100m2 wonen en daarna twee keer twee op 50m2 zijn we er toch gewoon op vooruit gegaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
Lang thuiswonen hoeft natuurlijk niet perse een probleem te zijn. In de praktijk valt mij wel op dat je snel ziet aan het type persoon of deze een studententijd buiten het ouderlijke huis heeft gehad of thuis is blijven wonen. Met name bij sollicitatiegesprekken van studenten (voor een stage) merk je meestal direct aan mensen of zij thuiswonen of niet. Ook wel logisch natuurlijk: het is een enorme stap om als 18-jarige het ouderlijke huis uit te gaan en een nieuw leven op te bouwen in een nieuwe stad, met nieuwe mensen, zonder je ouders en je jeugdvrienden om constant op terug te vallen. Je wordt simpelweg een stuk sneller volwassen (en flexibeler!) door op jongere leeftijd het huis uit te gaan en in een nieuwe situatie terecht te komen.

Er is natuurlijk niets 'mis' met lang thuiswonen. Maar je merkt over het algemeen wel zeer grote verschillen in volwassenheid, flexibiliteit en het stevig in je schoenen staan. In sommige sectoren (waaronder de mijne) is dit een grote pré.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Lan Mandragoran schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:16:
Er is natuurlijk niets 'mis' met lang thuiswonen. Maar je merkt over het algemeen wel zeer grote verschillen in volwassenheid, flexibiliteit en het stevig in je schoenen staan. In sommige sectoren (waaronder de mijne) is dit een grote pré.
Ben ik wel benieuwd in welke sectoren dat dan echt uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
wimjongil schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

Wat is er slecht aan meer sociale huurwoningen? Als er nu twee mensen in een sociale huurwoning van 100m2 wonen en daarna twee keer twee op 50m2 zijn we er toch gewoon op vooruit gegaan?
Nu woont een vriendin van mij in een eengezinswoning.
Ze is nu 100% afgekeurd en het is een sociale huurwoning.
Toen ze de woning betrok 20 jaar geleden was het een Vrije Sector woning en had ze 3 banen om zo de huur te kunnen betalen.
7 jaar later kreeg ze een medische complicatie waardoor ze arbeidsongeschikt raakte en ronmd dezelfde periode werd de woning overgenomen door "de sociale huurmaatshappij".
Nu woont ze dus in haar eentje in een 100m2 sociale huurwoning.
Hoe zie jij het voor je dat je de woning "even" in 2en splitst en er dus iemand bij komt?

Dan krijg je bijna geheid weer de belastingsdienst met hun "voordeurdelingheffing".
Dat betekent het volgende:
-Beide partijen krijgen geen, of verminderde toeslagen.
-De evt hulp in het huishouden (die ze heeft) komt te vervallen.
-Waar ga je "even" al je spullen laten, waar je in de werkzame periode netjes voor gespaard hebt, waar door de splitsing geen ruimte (meer) voor is?

Dan de volgende dingen die ik hier bij sommigen merk:
-Waarom moet iemand die geen "tweaker-baan a 80.000+ per jaar"-gestraft worden omdat de overheid al 50 jaar gruwelijk faalt in haar plicht om in huizen te voorzien?
-Inhakende op bovenstaande: Nee "de randstad" is niet alleen voor de "superrijken", laten we er geen london, NYC of Parijs van maken aub.
-Mensen met een goede baan die ziek worden, dan maar naar een (veel te duur) kippenhok moeten verhuizen om ruimte te maken voor andere mense?
-Vanwege die ziekte sws niet meer in aanmerking komen voor een hypotheek dus al dan niet de rest van hun leven maar veel te duur huren?

Kopen is vooral een luxe die niet iedereen zich kan, of wil permiteren.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

worldfastest schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:48:
Las net dit stuk op RTL nieuws https://www.rtlnieuws.nl/...heid-huizenmarkt-jong-uit

Snap echt niet dat op 29 jarige leeftijd je nog thuis woont. De afgelopen 5-8 jaar had je toch makkelijk 10k per jaar kunnen sparen doordat je geen vaste lasten hebt? En een huis van 270k? Je kan ook een flatje kopen buiten de grote stad waar het wat goedkoper is. Lijken dat ze alleen in problemen denken en niet in oplossingen.

Duurt nog even voordat mijn kinderen in de 20 zijn maar die van mij mogen zeker niet zo lang thuis wonen.

Zijn er hier ook zulke gevallen waarbij kinderen tot hun 30ste thuis wonen?
Niet iedereen werkt dan al 5-8 jaar. Zijn er genoeg die nog aan het studeren zijn en dus niks sparen. Tegen de tijd dat ze werk hebben, moeten ze nog gaan sparen en dan kom je uit op je 30ste. Niks geks aan, verschil tussen een bouwvakker die vanaf z'n 16e werkt en bijbeunt of iemand met wat diploma's.

Plus zoveel factoren van invloed, hebben je ouders niks te makken en betaal je alles zelf van je bijbaan of moet je maximaal bijlenen. Of krijg je alles van je ouders en wat je verdient mag je houden. Betaal je kostgeld of is het hotel mama, maak je veel op of pot je alles op. Heb je al die tijd een partner gehad die ook spaarde of juist tegenovergestelde. Of nog erger met schuld omdat relatie al is verbroken en huis moesten verkopen op jonge leeftijd.

Helaas niet zo zwart-wit als je schrijft.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Koos2009 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:20:
Hoe zie jij het voor je dat je de woning "even" in 2en splitst en er dus iemand bij komt?

Dan krijg je bijna geheid weer de belastingsdienst met hun "voordeurdelingheffing".
-Waar ga je "even" al je spullen laten, waar je in de werkzame periode netjes voor gespaard hebt, waar door de splitsing geen ruimte (meer) voor is?
Tenzij de trap op een onlogische plek zit, is het bij de meeste huizen redelijk vlot mogelijk door het huis in een A en een B sectie te splitsen en bij de trap (vaak in de hal) een tweetal muren met echte voordeuren op te trekken. Hele wijken zijn zo opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Pizza_Boom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:25:
[...]
Tenzij de trap op een onlogische plek zit, is het bij de meeste huizen redelijk vlot mogelijk door het huis in een A en een B sectie te splitsen en bij de trap (vaak in de hal) een tweetal muren met echte voordeuren op te trekken. Hele wijken zijn zo opgebouwd.
Maar dan mag je allerlei uitzonderingen verzinnen voor woningen met een trap in de woonkamer, split-level, drive-in, beneden-/bovenwoning etc.

En dan heb je het nog niet eens over het plaatsen van een extra keuken, badkamer (evt. met separate wc), alle g/w/e scheiden en vast nog meer van die leuke dingen.

Misschien gaat het wel helpen en is het relatief eenvoudig door te voeren in enkele situaties, maar volgens mij is dat verre van de meerderheid en heb je straks een situatie met allerlei haken&ogen erbij die het nog moeilijker maakt dan de regelgeving nu al is.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Pizza_Boom schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:50:

De hele woningmarkt rondom de grote steden (Randstad, Eindhoven, Arnhem/Nijmegen) is overspannen. Koop, huur, alles.
Eigenlijk is dat overal zo. Ik woon zelf in Drenthe en heb eind 2016 een twee-onder-een-kap gekocht. Deze woning is inmiddels ongeveer 30% in waarde gestegen (gezien de verkoop in de straat).
Een 50m2 woning huur je hier afhankelijk van de staat voor 650-850,- per maand, dat is meer dan mijn huidige netto hypotheek (inclusief aflossing).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
NeoMe schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:23:
[...]

Niet iedereen werkt dan al 5-8 jaar. Zijn er genoeg die nog aan het studeren zijn en dus niks sparen. Tegen de tijd dat ze werk hebben, moeten ze nog gaan sparen en dan kom je uit op je 30ste. Niks geks aan, verschil tussen een bouwvakker die vanaf z'n 16e werkt en bijbeunt of iemand met wat diploma's.

Plus zoveel factoren van invloed, hebben je ouders niks te makken en betaal je alles zelf van je bijbaan of moet je maximaal bijlenen. Of krijg je alles van je ouders en wat je verdient mag je houden. Betaal je kostgeld of is het hotel mama, maak je veel op of pot je alles op. Heb je al die tijd een partner gehad die ook spaarde of juist tegenovergestelde. Of nog erger met schuld omdat relatie al is verbroken en huis moesten verkopen op jonge leeftijd.

Helaas niet zo zwart-wit als je schrijft.
Virtuozzo noemt hier af en toe dat hoger opgeleiden een van de grootste risicogroepen voor armoede zijn. Voorbeeld van mijn partner: op haar 33e de eerste baan die meer verdient dan typisch levensonderhoud. Ik was 30 toen ik voor het eerst de lening terug mocht gaan betalen (daarvoor verdiende ik te weinig). Tel daarbij op dat dit soort banen meestal in dure gebieden zitten, en dan heb je drie keer pech: 1) laat beginnen met pensioenopbouw en eigen inkomen, 2) studielening met navenant effect op eventuele hypotheek, 3) de hoogste woningprijzen van het land.

Als je er niet specifiek op let (zoals velen is mijn ervaring) dan heb je op de 30e zo ongeveer nog niets als je ervoor koos te gaan studeren. Je hebt wel misschien de kans beter te gaan verdienen (al is dat gemiddeld volgens mij niet eens zo, je moet dan echt de juiste studie gekozen hebben) maar je mist idd 10 jaar inkomen, en 10 jaar pensioensopbouw, en voor beide geldt: wat je het eerste verdiend is het meeste waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
Ik heb hier nog niet het woord zelfontwikkeling gelezen. Ik denk dat veel mensen dit niet leren als ze lang thuis wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:15
blubbers schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:23:
Ik heb hier nog niet het woord zelfontwikkeling gelezen. Ik denk dat veel mensen dit niet leren als ze lang thuis wonen.
Die leren dan misschien beter wat empathie en rekening houden met elkaar is. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
cadsite schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:26:
[...]

En dat leer je niet als je buren hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
blubbers schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:23:
Zit zeker wat in. Heb zelf wel tot mijn 26e thuisgewoond maar altijd bijbaantjes gehad in kleine en grote winkels, dan merk je wel goed dat je jezelf sociaal goed kan ontwikkelen omdat je vanallerlei soorten mensen tegenover je krijgt.

Maar ken er inderdaad genoeg die dan HBO studeren en nog thuiswonen en bij bijvoorbeeld een stageplek al moeite hebben om eens naar een collega toe te lopen om wat te vragen of een klant/debiteur/crediteur op te bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
@blubbers Ik zit niet dagelijks bij m'n buren, dus ik denk dat @cadsite zeker wel een punt heeft.

Ik heb in 2007 tijdelijk (paar maanden) weer even bij mijn ouders gewoond vanwege nieuwe woning en helaas niet de mogelijkheid om overlap te hebben. Ik moet zeggen dat dat weer heel erg wennen was, constant rekening met elkaar houden. Ik heb prima ouders en kan ook goed met ze, maar dat viel me zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
BernardV schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:30:
@blubbers Ik zit niet dagelijks bij m'n buren, dus ik denk dat @cadsite zeker wel een punt heeft.

Ik heb in 2007 tijdelijk (paar maanden) weer even bij mijn ouders gewoond vanwege nieuwe woning en helaas niet de mogelijkheid om overlap te hebben. Ik moet zeggen dat dat weer heel erg wennen was, constant rekening met elkaar houden. Ik heb prima ouders en kan ook goed met ze, maar dat viel me zwaar.
Je moet ook rekening met je buren houden ookal zit je niet bij hun thuis. 8)7
Als je met iemand anders samenwoont moet je ook leren omgaan met elkaar, dat is anders dan met je eigen ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
@blubbers Tuurlijk moet je rekening houden met je buren, maar dat is van een heel andere orde dan dagelijks bij elkaar zitten en uren onder hetzelfde dak doorbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
BernardV schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:34:
@blubbers Tuurlijk moet je rekening houden met je buren, maar dat is van een heel andere orde dan dagelijks bij elkaar zitten en uren onder hetzelfde dak doorbrengen.
Dus jij leert bij je ouders hoe je mogelijks om moet gaan met je toekomstige partner?
ow boy... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@blubbers Haha, als je dat daar leest.. prima ;-) Maar met die partner woon ik al jaren met veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
blubbers schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

En dat leer je niet als je buren hebt?
Ach, natuurlijk wel.
Ik plaatste deze belachelijke opmerking als antwoord op een al even belachelijke kortzichtige opmerking.

Laat iedereen eens doen waar ze zelf zin in hebben. Al is dat tot uw 60ste onder moeders dak wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
drooger schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:49:
[...]

Maar dan mag je allerlei uitzonderingen verzinnen voor woningen met een trap in de woonkamer, split-level, drive-in, beneden-/bovenwoning etc.
Daarom ga ik ook even uit van een trap in de hal (dat schrijf ik ook). Installaties gaan ten koste van de woonkamer, net als in een doorsnee appartement.
En dan heb je het nog niet eens over het plaatsen van een extra keuken, badkamer (evt. met separate wc), alle g/w/e scheiden en vast nog meer van die leuke dingen.

Misschien gaat het wel helpen en is het relatief eenvoudig door te voeren in enkele situaties, maar volgens mij is dat verre van de meerderheid en heb je straks een situatie met allerlei haken&ogen erbij die het nog moeilijker maakt dan de regelgeving nu al is.
Regelgeving zal niet zo'n probleem zijn. Als je beide compleet gescheiden kan leven met eigen installaties, kan het gewoon zelfstandige woonruimte worden, immers bestaan er al tig van deze situaties, de zogenaamde HATjes zijn veelal dit soort "gesplitste" EGW's. Nou is daar bij de bouw al rekening mee gehouden, maar met een goed ingerichte woning kan het ook vrij makkelijk bij een bestaande woning. Nee, dan moet je geen trap in de woonkamer hebben.
Gas kan je afstrepen door zo'n huis direct gasloos te maken, water en elektra heb je op beide etages wel. Gebeurt in complexen als deze die gerenoveerd worden toch al veel. Wat zonnepanelen erop, uitbouwtje eraan voor beneden en dat gelijktijdig het balkon van boven en ta daa. Het zal niet voor het eerst zijn en ook niet voor het laatst, ideaal kan anders zijn, maar mogelijk is het zeker.
BernardV schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:12:
Eigenlijk is dat overal zo. Ik woon zelf in Drenthe en heb eind 2016 een twee-onder-een-kap gekocht. Deze woning is inmiddels ongeveer 30% in waarde gestegen (gezien de verkoop in de straat).
Een 50m2 woning huur je hier afhankelijk van de staat voor 650-850,- per maand, dat is meer dan mijn huidige netto hypotheek (inclusief aflossing).
Tot 750 val je volgens mij in het sociale segment en kan je de huurregels en puntensystemen erop loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

blubbers schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

Dus jij leert bij je ouders hoe je mogelijks om moet gaan met je toekomstige partner?
ow boy... ;w
Je leert bijna alles door naar je ouders te kijken en hun gedrag te kopieren. Dus ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blubbers
downtime schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:51:
[...]

Je leert bijna alles door naar je ouders te kijken en hun gedrag te kopieren. Dus ja.
Nou, ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat niet zo is.

Edit: maar hier op tweakers zitten alleen maar kinderen van hoogontwikkelde ouders uiteraard.
Daarom blijven veel kinderen die opgegroeid zijn in van die kutwijken, ook in die kutwijken leven, ze kijken enkel naar hun ouders.

[ Voor 30% gewijzigd door blubbers op 23-08-2019 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

blubbers schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:52:
[...]

Nou, ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat niet zo is.
De statistieken zijn duidelijk genoeg. Alles wat mensen in hun jeugd hebben ervaren kopieren ze op latere leeftijd. De uitzonderingen zijn alleen dat: Uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Brent schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:18:
[...]
Virtuozzo noemt hier af en toe dat hoger opgeleiden een van de grootste risicogroepen voor armoede zijn. Voorbeeld van mijn partner: op haar 33e de eerste baan die meer verdient dan typisch levensonderhoud. Ik was 30 toen ik voor het eerst de lening terug mocht gaan betalen (daarvoor verdiende ik te weinig). Tel daarbij op dat dit soort banen meestal in dure gebieden zitten, en dan heb je drie keer pech: 1) laat beginnen met pensioenopbouw en eigen inkomen, 2) studielening met navenant effect op eventuele hypotheek, 3) de hoogste woningprijzen van het land.

Als je er niet specifiek op let (zoals velen is mijn ervaring) dan heb je op de 30e zo ongeveer nog niets als je ervoor koos te gaan studeren. Je hebt wel misschien de kans beter te gaan verdienen (al is dat gemiddeld volgens mij niet eens zo, je moet dan echt de juiste studie gekozen hebben) maar je mist idd 10 jaar inkomen, en 10 jaar pensioensopbouw, en voor beide geldt: wat je het eerste verdiend is het meeste waard.
Als je 1500 per maand krijgt of later 3000 per maand, zet er maar een grafiek naast wie uiteindelijk het meeste heeft verdiend. Dan maken die 10 jaar niet uit, maar je hebt zeker een punt met ook de locatie waar je woont meetelt. Stad is duurder inderdaad om te wonen maar ook een keuze. Pensioen bouw je niet op vanaf je 16e, plus als je meer verdient kun je ook zelf meer opzij zetten. Plus een huis kopen in plaats van huren. En zo kunnen we nog wel even door gaan uiteraard. Daarom is een goede mix in de samenleving belangrijk, dat alle beroepen iemand hebben om ze uit te voeren.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blubbers
downtime schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

De statistieken zijn duidelijk genoeg. Alles wat mensen in hun jeugd hebben ervaren kopieren ze op latere leeftijd. De uitzonderingen zijn alleen dat: Uitzonderingen.
In theorie is dat heel mooi natuurlijk. tot je met niet ontwikkelde ouders zit.
In arme wijken heb je genoeg voorbeelden van ouders die hun kinderen niet het correcte leren.

Het hangt allemaal af hoe je ouders in het leven staan. Ikzelf heb niet het meeste van mijn ouders geleerd.
Wat ik wel geleerd heb, is niet hetzelfde doen als mn vader. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

cadsite schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:26:
[...]

Onzin.. Dat heb je van je ouders geleerd in de jaren tot je 18de. Na je 18de kun je dit dus beter leren buiten het ouderlijke huis / gezin. En op kamers gaan is ook zelfstandig en daar leer je nog veel meer in rekeninghouden en empathie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Cyberpope schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

Onzin.. Dat heb je van je ouders geleerd in de jaren tot je 18de. Na je 18de kun je dit dus beter leren buiten het ouderlijke huis / gezin. En op kamers gaan is ook zelfstandig en daar leer je nog veel meer in rekeninghouden en empathie.
Blijkbaar is het moeilijk voor velen om eerst alles te lezen en dan pas te schieten.
Ik heb mijn reactie ondertussen al uitgelegd.
Lees dat eerst eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

cadsite schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

Blijkbaar is het moeilijk voor velen om eerst alles te lezen en dan pas te schieten.
Ik heb mijn reactie ondertussen al uitgelegd.
Lees dat eerst eens.
Die had ik gelezen, maar veranderd niets aan mijn opmerking.

Het is dus geen "even belachelijke kortzichtige opmerking."

Hij heeft namelijk een goed punt. Voor jezelf ontwikkeling is het goed om zelfstandig te gaan. Of dat nu op kamers, wereldreis of iets anders is.

Natuurlijk moet iedereen het zelf weten. Er is geen succesrecept en voor iedereen is het anders. Maar je reactie was incorrect zoals ook je inschatting van de opmerking waarop je reageerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
NeoMe schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:01:
[...]

Als je 1500 per maand krijgt of later 3000 per maand, zet er maar een grafiek naast wie uiteindelijk het meeste heeft verdiend. Dan maken die 10 jaar niet uit,
De wet van de opbouwende rente is toch onverbiddelijk ;) Ook voor investeringen in aandelen e.d. geld dat time-in-market de beste voorspeller voor kapitaalopbouw. Datgene wat je opbouwt tussen 20 en 30 heeft een decenium meer groei dan datgene wat je tussen 30 en 40 opbouwt. Dat telt.
Stad is duurder inderdaad om te wonen maar ook een keuze.
Als jij afstudeerde, dan is de kans bijna 1 dat je hier niets te kiezen hebt.
Pensioen bouw je niet op vanaf je 16e, plus als je meer verdient kun je ook zelf meer opzij zetten.
Als je na je master doorgaat (tot welk moment je niets significants hebt opgebouw, behalve een schuld), dan heb je, zeker in het buitenland, ~10 jaar van half loon (Duitsland), studiebeurs ipv loon (Engeland) of gewoon een laag salaris (ik heb tijdens PhD ong. 1200-400 netto verdiend) in het vooruitzicht.
Plus een huis kopen in plaats van huren.
Met de tijdelijke contracten die ook nog eens de regel zijn is kopen dus zo ver buiten beeld dat het niet meer grappig is.
En zo kunnen we nog wel even door gaan uiteraard. Daarom is een goede mix in de samenleving belangrijk, dat alle beroepen iemand hebben om ze uit te voeren.
Het punt was dat het niet gek is dat je op je 30e nog niets hebt opgebouwd. Als voorbeeld gaf ik een hoge opleiding: komt neer op een samenloop van onvoordelige financiele aspecten die maken dat de kans dat je relatief hoog risico hebt aan de onderkant van de welvaartsverdeling te stranden. Minstens 1 van de oorzaken is eenvoudig aan te pakken (studielening), en een andere (hoge prijzen in steden) wordt ook enkel versterkt door huidig overheidsbeleid.

Dat achterblijven van kapitaalopbouw maakt dus, en de cijfers wijzen het ook uit, dat studenten steeds langer bij ouders wonen: het geld is er niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Brent schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:41:
Het punt was dat het niet gek is dat je op je 30e nog niets hebt opgebouwd. Als voorbeeld gaf ik een hoge opleiding: komt neer op een samenloop van onvoordelige financiele aspecten die maken dat de kans dat je relatief hoog risico hebt aan de onderkant van de welvaartsverdeling te stranden. Minstens 1 van de oorzaken is eenvoudig aan te pakken (studielening), en een andere (hoge prijzen in steden) wordt ook enkel versterkt door huidig overheidsbeleid.
Wat pak je dan als meetpunt? 30 / 40 of 65 jaar. Ik gok als je starts gaat kijken naar 65 jaar, je over het algemeen als hoger opgeleiden er beter voorstaat als mensen met een lagere opleiding. Ondanks je achterstand rond je 30ste wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:35
Brent schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:18:
en dan heb je drie keer pech: 1) laat beginnen met pensioenopbouw en eigen inkomen, 2) studielening met navenant effect op eventuele hypotheek, 3) de hoogste woningprijzen van het land.

Ik denk inderdaad dat dit financieel verschil meer dan eens wordt onderschat.
Ik werk eind deze maand precies 12 jaar fulltime, ben net 31 en heb in die jaren zo'n 4 ton bruto verdiend. Met 8k (random nummer) per maand duurt het toch even voordat dit weer ingehaald is, salaris vanaf 68.5k is ook de hoogste schijf voor IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Enne, je kunt ook werken en studeren als je het gat zo belangrijk vind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
Ik ben te lui om verder te graven, maar het beeld dat een betere opleiding ook (gemiddeld) een beter salaris oplevert is dus niet juist. Het beste dat ik nu kon vinden is het tabelletje hier:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...aagopgeleiden-het-kleinst
waar middelbaar opleidingsniveau het hoger opleidingsniveau in 2016 ging inhalen. Tel daarbij de andere factoren die ik noemde bij op, en het is financieel gezien verstandiger naar een MBO/HBO te gaan ipv universiteit. Wat natuurlijk een zeer eigenaardige prikkel is in een zogenaamde kenniseconomie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Deze wereldvreemde kinderen van 30 kunnen meteen een huisje kopen.
Volwassenen die op hun 18de gingen studeren in de stad zitten met een ton studieschuld en worden uitgemelkt voor 750+ euro per maand voor 25m2 woonruimte :')

[ Voor 18% gewijzigd door caspergt op 23-08-2019 17:32 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ach.. zo nieuw is het niet hoor... YouTube: Boudewijn de Groot - Woningnood (1966)

Nogmaals, het systeem is rot en mag veranderd worden. Maar de klaagzang in dit topic is wel wat treurig.
En ook het eigenbelang, waarbij als het voor henzelf opgelost zou zijn, ze heel snel vinden dat het systeem niet meer veranderd hoeft te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
Cyberpope schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:37:
Nogmaals, het systeem is rot en mag veranderd worden. Maar de klaagzang in dit topic is wel wat treurig.
En ook het eigenbelang, waarbij als het voor henzelf opgelost zou zijn, ze heel snel vinden dat het systeem niet meer veranderd hoeft te worden.
Dat is een wmb onterechte implicatie, die de discussie niet bevorderd. Uiteindelijk zijn het grotendeels diezelfde hoogopgeleiden die dit land zo inrichten c.q. verneuken, dus mijn identificatie met die groep is maar tot beperkte hoogte. Hier gaat het me concreet om de prikkel: (hoger) onderwijs moet ten alle tijden mogelijk en aantrekkelijk zijn. Zodra dat het niet meer is, is dat een signaal dat er ergens een fout is ingeslopen.

Huizenprijzen en het matige OV buiten de Randstadkernen zijn maatregelen die ook helpen, en iedereen helpen. Op het eerste punt wakkert de VVD het probleem aan dmv het promoten van Nederland als vastgoedmarkt. Op het tweede zijn het in mijn ervaring met name de hoger opgeleiden die, omdat ze er zelden wonen of werken, het nut persoonlijk niet inzien van beter perifeer OV en dat onterecht veralgemeniseren.

Maargoed. Ik wilde in eerste instantie enkel wat bewijs op tafel leggen voor het feit dat op je 30e nul kapitaalopbouw (of negatief) niets bijzonders is. Gezien het topic lijkt me dat een relevant voorbeeld/trend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
@Cyberpope
Wat een gezever...
Iemand die geld krijgt van thuis en op kamers zit zal veel minder aan zichzelf werken dan iemand die thuis blijft wonen en mee werkt in het huishouden en mee de kosten draagt.
De eerste kan wat in ‘t rond spelen, de tweede neemt verantwoordelijkheid op.
En ja, ik ben thuis vertrokken op mijn 20, 100km verder met het volle budget van €2.000, een oude koelkast, een fiets en een kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Koos2009 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:20:
[...]

Nu woont een vriendin van mij in een eengezinswoning.
Ze is nu 100% afgekeurd en het is een sociale huurwoning.
Toen ze de woning betrok 20 jaar geleden was het een Vrije Sector woning en had ze 3 banen om zo de huur te kunnen betalen.
7 jaar later kreeg ze een medische complicatie waardoor ze arbeidsongeschikt raakte en ronmd dezelfde periode werd de woning overgenomen door "de sociale huurmaatshappij".
Nu woont ze dus in haar eentje in een 100m2 sociale huurwoning.
Je hoeft niet opeens te gaan verbouwen terwijl iedereen er nog woont, je zou woningcorporaties kunnen verplichten om te gaan verbouwen wanneer de huidige huurder vertrekt. Scheefhuurders worden al voorzichtig uit de sociale huur gedrukt, als die een woning verlaten zou je kunnen gaan splitsen bijvoorbeeld. Jouw vriendin hoeft dan niet opeens haar geliefde huisje uit.
Ik heb het over woningen splitsen, niet delen.
Zie boven.
Brent schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:41:
[...]

Als je na je master doorgaat (tot welk moment je niets significants hebt opgebouw, behalve een schuld), dan heb je, zeker in het buitenland, ~10 jaar van half loon (Duitsland), studiebeurs ipv loon (Engeland) of gewoon een laag salaris (ik heb tijdens PhD ong. 1200-400 netto verdiend) in het vooruitzicht.
Wat voor constructie heb jij gehad dat je zo weinig verdiende tijdens je PhD? Voor zover ik weet ligt het PhD startsalaris nu rond de 2300 en is dat de afgelopen jaren niet heel erg gestegen? Verder ga je na je PhD natuurlijk in principe goed verdienen.
Cyberpope schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:37:
Ach.. zo nieuw is het niet hoor... YouTube: Boudewijn de Groot - Woningnood (1966)

Dit inderdaad. Zelfde verhaal in het middeninkomen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

cadsite schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 19:21:
@Cyberpope
Wat een gezever...
Iemand die geld krijgt van thuis en op kamers zit zal veel minder aan zichzelf werken dan iemand die thuis blijft wonen en mee werkt in het huishouden en mee de kosten draagt.
De eerste kan wat in ‘t rond spelen, de tweede neemt verantwoordelijkheid op.
En ja, ik ben thuis vertrokken op mijn 20, 100km verder met het volle budget van €2.000, een oude koelkast, een fiets en een kast.
Je kunt het gezever vinden en dan weer met een plat vergelijk komen.
Maar zelfs dat "in het rond spelen" is een belangrijk aspect binnen persoonlijke ontwikkeling. Dus dat die minder aan zichzelf werkt is een totaal ongefundeerde aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
We zullen het er op houden dat we het oneens zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Ik lees in dit topic maar weinig over de uitwerking van het fenomeen 'lang thuis blijven wonen' op de ouders. Het lijkt erop dat men daar geen rekening mee houdt. Leuk als je langer thuis kan blijven wonen om veel geld te sparen zodat je straks een woning kunt kopen, maar je ouders lijden misschien wel in stilte. Ze zullen nooit zeggen dat je weg moet, daar zijn het je ouders voor. En soms is het ook nog best gezellig.

Maar het is ook een inbreuk op je privacy. De kinderen gedragen zich in het algemeen niet als huurders, maar als volwaardige bewoners en bemoeien zich dus met alles. Daarbij betalen ze misschien wel kostgeld (volkomen terecht natuurlijk) maar dragen verder nauwelijks bij aan het huishouden. Mijn kinderen zijn nu rond de 18 en de mate van volwassenheid en verantwoordelijkheid nemen valt me heel erg tegen.

Ze smeren brood in de keuken en laten vervolgens de boter en broodkruimels op het aanrecht liggen. Dat brood nemen ze mee naar hun kamer om op te eten (prima), om vervolgens bord en bestek voor eeuwig op hun kamer te laten slingeren. Als ik er niet om vraag heb ik na een paar dagen zelf geen keukengerei meer om te eten. Als ik er wel om vraag krijg ik een diepe zucht en een opmerking dat ik zo moeilijk doe. En als ze het wel terugbrengen dan wordt het zo warrig in de vaatwasser gegooid dat ik alles nog een keer kan herschikken omdat m'n eigen spullen er niet meer bij passen.

Terwijl ik ze vaak genoeg heb uitgelegd hoe dingen moeten en werken. Het probleem is gewoon dat ze zelf niet de gevolgen merken van hun wanprestatie. Als er te weinig bestek is, dan zorg ik dat dat goed komt, want ik moet gewoon werken en dus eten. Als er ongedierte komt omdat ze zoveel eten laten slingeren, dan is het mijn huis en moet ik dat maar laten verwijderen. Maar als er tv gekeken moet worden of lang gedouched, dan is het opeens 'ook hun huis' en menen ze alle rechten te hebben.

Toen ze kind waren heb ik ze heus ook geleerd dat dingen niet vanzelf gaan. Ze hebben vaak genoeg gekookt, de vaatwasser in- en uitgepakt en de keuken en eethoek opgeruimd. Maar blijkbaar is dat niet genoeg om verantwoordelijkheid te leren. Hoeveel werk is het nou om de wc rol te vervangen als die op is? En de oude rol in de prullenbak te gooien ipv in het fonteintje? En waarom moet er telkens gediscussieerd worden als er even een klusje moet worden gedaan? Ik mis de mede-verantwoordelijkheid om het huis leefbaar te houden. Het voelt heel erg als 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Logisch met kleine kinderen, maar met 16+ helemaal niet logisch.

Dit lijkt misschien wel heel zeurderig en het zijn ook wel betrekkelijke kleinigheden. Maar als je genoeg kleinigheden verzamelt, dan wordt het vanzelf een grote ergenis. Natuurlijk vind ik het ook wel gezellig om de kinderen thuis te hebben, maar als de verantwoordelijkheden niet worden opgepakt, dan zou ik het erg fijn vinden om zo langzaamaan mijn eigen huis en privacy weer terug te krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
@PhilipsFan heel herkenbaar! Het is én privacy, én blijven(d) opvoeden, én irritaties, én gezellig zo af en toe.
Het is een moeilijke mix, en ik vind niet dat je zeurt. Kinderen horen na verloop gewoon uit huis te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Maar is eigenlijk heel normaal gedrag. Zorgt er ook voor de navelstreng een keertje doorgaat. Proces verschilt per gezin, bij de een een geleidelijk proces bij de ander met een klap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
wimjongil schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 19:41:

[...]

Wat voor constructie heb jij gehad dat je zo weinig verdiende tijdens je PhD? Voor zover ik weet ligt het PhD startsalaris nu rond de 2300 en is dat de afgelopen jaren niet heel erg gestegen? Verder ga je na je PhD natuurlijk in principe goed verdienen.
Toen ik begon in 2013 was het standaard startsalaris in NL netto ~1650. Maar ik deed hem niet in NL ;) Bijna overal elders is het (soms significant) lager. En soms is dat dan niet eens een salaris (Engeland), of half (Duitsland) met ontbreken van pensioen van dien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:08
worldfastest schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:49:

Tegenwoordig wil iedereen een iPhone X, een 60 inch tv, op vakantie en dure merk kleding als 20 jarige. En maar klagen dat ze een studieschuld hebben. Prioriteiten stellen..
Er is niks mis om tot je 30e nog thuis te zitten vanwege de overhitte markt, maar wat er mis gaat is dat mensen tegenwoordig geen prioriteiten stellen en alles moeten hebben.

Ik heb ooit in een schoenenwinkel gewerkt en de persoon kon de schoenen eigenlijk niet betalen en gaf als reactie naar haar vriendin: "Ik kijk wel hoe ik het doe met de huur..." 8)7

Ikzelf werkte vanaf m'n 15e, hoefde niet mee te betalen maar ging pas op m'n 26e het huis uit, na studie vertraging van 3 jaar. Mijn zus daarentegen had haar eigen woning op haar 21e, volledig zelf gefinancieerd.
Ik heb een mooi spaarcentje, maar kopen kon ik niet want het start salaris was niet voldoende om een nette hypotheek te krijgen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch maar gaan huren.

Dus denk even verder dat het niet allemaal zo makkelijk komt aanwaaien, zelfs als je dezelfde opvoeding krijgt vanuit je ouders uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
NeoMe schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:01:
Stad is duurder inderdaad om te wonen maar ook een keuze.
Maar in een stad als Amsterdam hebben we toch ook echt vuilnismannen, brandweermannen, verplegers, leraren enzo nodig. Het OV wordt al zwaar gesubsidieerd dus of het zoveel voordeliger is om die mensen elke dag twee uur te laten reizen, zeker nu net de treinkaartjes nog weer duurder zijn geworden (van 6 naar 9 procent). Niet-elektrisch autorijden wordt ook snel duurder, zeker als de rekeningrijden er straks nog komt (hoe wil je de ochtendspits vermijden als leraar bijv). Met rekeningrijden is het straks nog maar de vraag of verder weg gaan wonen voordeliger is. Omringend (Purmerend, Weesp, Zaandam enz) is overigens ook niets behoorlijks te vinden. Een baan zoeken buiten de stad kan ook, maar dan zit Amsterdam zonder zulk personeel.

Sterker nog: als alle vuilnismannen, brandweer of tramchauffeurs een week staken heeft de stad een groter probleem dan dat alle dikbetaalde managers, consultants e.d. een week staken.

Het probleem ligt ook niet bij de gewone burger die hard werkt dag in en dag uit. Het probleem wordt voor een groot deel gevormd door:

- als maar vluchtelingen binnen halen terwijl er al een tekort aan sociale huurwoningen is. Zij krijgen bovendien in bijna alle gemeentes voorrang.
- opleggen verhuurdersheffing aan corporaties.
- investeerders die kopen om te verhuren van appartementen aan ex-pats enz.
- strengere hypotheeknormen dan vroeger (wordt leuk als het straks naar 90% LTV gaat!).
- tijdens de economische crisis op de rem te trappen door de politiek ipv juist vol gas te geven.
- dure studentenkamers bouwen voor internationale studenten ipv nationale studenten, want daar valt meer te verdienen.

Het is echt niet eerlijk alle schuld bij de gewone werkende burger te leggen: dat die maar ff een andere baan, opleiding, woonplaats moet gaan zoeken. Er is gewoon veel te weinig gebouwd al jaren. En ja: woningnood is van alle tijden maar de situatie van toen is niet vergelijkbaar met die van nu en is ook geen rechtvaardiging om er niets aan te doen.

[ Voor 58% gewijzigd door CyberMania op 23-08-2019 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Het schijnt dat de politiek de zaak toch serieus lijkt te vinden. Structureel gaat er 100 miljoen naar investeringen in de woningmarkt in 'knelgebieden' vokgens de geruchten voor prinsjesdag.

Eenmalig moet er zelfs 1 miljard geïnvesteerd gaan worden...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ze hebben wel eens vaker wat belooft en voorspelt......
Het probleem zit in het punt dat er te weinig woningen zijn die minder dan 170k kosten. Veel jongeren die rond hun 25e een huisje willen hebben, kunnen geen hoge hypotheek krijgen en zijn ze dus aangewezen op goedkope huizen. Deze hoeven zeker niet groot te zijn en ook geen (grote) tuin te hebben, maar die woningen zijn er niet. Ze worden niet (of nauwelijks) gebouwd, en bestaande woningen zijn zo verkocht door iemand die 10k meer biedt.

En die "knelgebieden" heb je in principe door het gehele land heen. Overal wonen jongeren die een eigen huisje willen hebben, maar geen 200k er voor beschikbaar hebben. En die 1 miljard zorgt er niet ineens voor dat er volgend jaar 6.000 huizen extra beschikbaar zijn (gemiddeld 15 per gemeente).

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:58
Brent schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Toen ik begon in 2013 was het standaard startsalaris in NL netto ~1650. Maar ik deed hem niet in NL ;) Bijna overal elders is het (soms significant) lager. En soms is dat dan niet eens een salaris (Engeland), of half (Duitsland) met ontbreken van pensioen van dien.
Even over Duitsland. De meeste PhDs zijn hier tegenwoordig 66-75% van een voltijd baan. Zit wel een verschil of je op een universiteit je PhD of bij een instituut (in welke tabel je valt). En je hebt als je daarvoor kiest ook gewoon pensioen opbouw. Netto betekend het dat je ongeveer op 1500-1600 begint. En hier gaat daar geen zorgverzekering meer van af ;) Dus het is eigenlijk vergelijkbaar met Nederland tegenwoordig.

Toegegeven, dit is de laatste jaren flink verbeterd met hoe het was.

Je hebt dan ook nog een stipendium/beurs... Maar dat moet je echt niet willen... Minder geld, geen zorgverzekering en officieel telt je PhD dan niet als werk ervaring voor de overheid (met daarbij behorende nadelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Richh schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:19:
Het schijnt dat de politiek de zaak toch serieus lijkt te vinden. Structureel gaat er 100 miljoen naar investeringen in de woningmarkt in 'knelgebieden' vokgens de geruchten voor prinsjesdag.

Eenmalig moet er zelfs 1 miljard geïnvesteerd gaan worden...
Haha, dat is een lachertje, ALS het al geinvesteerd wordt: Het Hoger Onderwijs zit ook nog steeds te wachten op die half miljard die ze erbij zouden krijgen omdat de studiebeurs is afgeschaft. Ik zit nog te wachten op mijn 1000 euro als werkende Nederlander. Heel Nederland zit nog te wachten op teruggave van het kwartje van Kok (dat was in 1991 een tijdelijke maatregel).

Veel beloven, weinig geven doet de gek in vreugde leven. Geen idee waar het geld dan wel precies blijft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
@PhilipsFan Weet je zeker dat die 18 zijn? Of zijn gewoon redelijk stupide? Een WC rol niet vervangen :') Hetzelfde vraag ik mij ook af van mijn collega's die een lege rol laten hangen overigens.

Overigens werkt dat natuurlijk 2 kanten op. Jij ergert je aan je kinderen, maar jouw kinderen ergeren zich ook aan jou. Alleen die zullen dat van nature iets sneller laten merken. Ik woon, net als mijn broertje, nog steeds thuis. Niet geheel vrijwillig, maarja, zie dit topic. Onze ouders gebruiken niet zo heel veel van het aanrecht om daadwerkelijk te koken en eten voor te bereiden. Als wij koken, gebruiken wij meer ruimte, wij koken ook anders. Dat mijn ouders met vakantie waren, hebben wij uit armoe maar de hele keuken opgeruimd zodat we wel het aanrecht konden gebruiken.
Ik merk wel verschil met mijn broertje. Als oudste blijf ik natuurlijk het langste alleen thuis, vanaf dat ik 14 was de tussenvakanties al. Ik leefde letterlijk met 1 mes, 1 vork, 1 lepel, 1 beker en 1 bord. Nog steeds red ik dat, waardoor het zomaar kan voorkomen dat als ik alleen thuis ben, de vaatwasser een week niet draait. Een pan was ik even af en als ik dan toch bezig ben, ook meteen even mijn bord en bestek. Mijn broertje heeft een aantal jaar in de horeca gewerkt en die knalt letterlijk alles de vaatwasser in. 1x een mes gebruikt? Vaatwasser in.
Wat mij opvalt als er iets gedaan moet worden, dat het in mijn beleving altijd nu moet. Terwijl als ik iets vraag aan mijn broertje bijvoorbeeld, het 3 uur later nog niet gedaan is. Zal dus ook wel zo met mij zijn. :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:15
Herkenbaar, van toen ik zelf 'jong' was :p. Dit alles is echter gewoon een leeftijdsding. En verandert naarmate ze ouder worden, niet zozeer of ze thuis wonen of op zichzelf. Sterker nog, ik heb tot mijn 25ste thuis gewoond. Maar was ik wel eens over de vloer bij vrienden in studentenhuizen, een bende waar je u tegen zegt.

Naarmate men ouder wordt komt dit bij de meeste goed. Maar zeker de leeftijd tussen circa een jaar of 18 en 23 is er één waar je volgens de wet dan wel volwassen mag zijn, maar toch echt nog niet volwassen bent.

Sterker nog, ook daarna maak je toch nog altijd de nodige ontwikkeling door. En dit wordt met name gedreven door serieuze relaties en eigen kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
PhilipsFan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:05:
Ik lees in dit topic maar weinig over de uitwerking van het fenomeen 'lang thuis blijven wonen' op de ouders. Het lijkt erop dat men daar geen rekening mee houdt. Leuk als je langer thuis kan blijven wonen om veel geld te sparen zodat je straks een woning kunt kopen, maar je ouders lijden misschien wel in stilte. Ze zullen nooit zeggen dat je weg moet, daar zijn het je ouders voor. En soms is het ook nog best gezellig.

Maar het is ook een inbreuk op je privacy. De kinderen gedragen zich in het algemeen niet als huurders, maar als volwaardige bewoners en bemoeien zich dus met alles. Daarbij betalen ze misschien wel kostgeld (volkomen terecht natuurlijk) maar dragen verder nauwelijks bij aan het huishouden. Mijn kinderen zijn nu rond de 18 en de mate van volwassenheid en verantwoordelijkheid nemen valt me heel erg tegen.

Ze smeren brood in de keuken en laten vervolgens de boter en broodkruimels op het aanrecht liggen. Dat brood nemen ze mee naar hun kamer om op te eten (prima), om vervolgens bord en bestek voor eeuwig op hun kamer te laten slingeren. Als ik er niet om vraag heb ik na een paar dagen zelf geen keukengerei meer om te eten. Als ik er wel om vraag krijg ik een diepe zucht en een opmerking dat ik zo moeilijk doe. En als ze het wel terugbrengen dan wordt het zo warrig in de vaatwasser gegooid dat ik alles nog een keer kan herschikken omdat m'n eigen spullen er niet meer bij passen.

Terwijl ik ze vaak genoeg heb uitgelegd hoe dingen moeten en werken. Het probleem is gewoon dat ze zelf niet de gevolgen merken van hun wanprestatie. Als er te weinig bestek is, dan zorg ik dat dat goed komt, want ik moet gewoon werken en dus eten. Als er ongedierte komt omdat ze zoveel eten laten slingeren, dan is het mijn huis en moet ik dat maar laten verwijderen. Maar als er tv gekeken moet worden of lang gedouched, dan is het opeens 'ook hun huis' en menen ze alle rechten te hebben.

Toen ze kind waren heb ik ze heus ook geleerd dat dingen niet vanzelf gaan. Ze hebben vaak genoeg gekookt, de vaatwasser in- en uitgepakt en de keuken en eethoek opgeruimd. Maar blijkbaar is dat niet genoeg om verantwoordelijkheid te leren. Hoeveel werk is het nou om de wc rol te vervangen als die op is? En de oude rol in de prullenbak te gooien ipv in het fonteintje? En waarom moet er telkens gediscussieerd worden als er even een klusje moet worden gedaan? Ik mis de mede-verantwoordelijkheid om het huis leefbaar te houden. Het voelt heel erg als 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Logisch met kleine kinderen, maar met 16+ helemaal niet logisch.

Dit lijkt misschien wel heel zeurderig en het zijn ook wel betrekkelijke kleinigheden. Maar als je genoeg kleinigheden verzamelt, dan wordt het vanzelf een grote ergenis. Natuurlijk vind ik het ook wel gezellig om de kinderen thuis te hebben, maar als de verantwoordelijkheden niet worden opgepakt, dan zou ik het erg fijn vinden om zo langzaamaan mijn eigen huis en privacy weer terug te krijgen...
@PhilipsFan for president!

Zo herkenbaar en zo niet op te lossen. Commentaar geeft vrijwel direct escalatie, te vaak nog van de partner.
De partner die notabene thuis kwam met het ‘leuke’ tekstbord om op te hangen: “Hotel Mama”. Af en toe...

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste