Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Las net dit stuk op RTL nieuws https://www.rtlnieuws.nl/...heid-huizenmarkt-jong-uit

Snap echt niet dat op 29 jarige leeftijd je nog thuis woont. De afgelopen 5-8 jaar had je toch makkelijk 10k per jaar kunnen sparen doordat je geen vaste lasten hebt? En een huis van 270k? Je kan ook een flatje kopen buiten de grote stad waar het wat goedkoper is. Lijken dat ze alleen in problemen denken en niet in oplossingen.

Duurt nog even voordat mijn kinderen in de 20 zijn maar die van mij mogen zeker niet zo lang thuis wonen.

Zijn er hier ook zulke gevallen waarbij kinderen tot hun 30ste thuis wonen?

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Niet tot mijn 29e, maar ik heb ook tot mijn 25e thuis gewoond.

Was een bewuste keuze, omdat ik eerst een flink buffertje wilde opbouwen, en een huis wilde kopen ipv huren (zonde van het geld).

Ik ken wel meer mensen die pas kort voor hun 30e huis zijn gegaan. Ik vind het ook geen probleem, als alle partijen daarmee instemmen, waarom niet?

Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze doen, ipv ze iets anders op te dringen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ligt natuurlijk echt aan de situatie. Als iemand het gebruikt om een buffer op te bouwen is het best verstandig. Als iemand het gebruikt om z'n gaming hol op te bouwen en alles altijd opmaakt natuurlijk niet.

Als elke partij happy is met de situatie.... Wat boeit het je dan?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 13:58

Croga

The Unreasonable Man

worldfastest schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:48:
Snap echt niet dat op 29 jarige leeftijd je nog thuis woont. De afgelopen 5-8 jaar had je toch makkelijk 10k per jaar kunnen sparen doordat je geen vaste lasten hebt?
Ja man. Ma-ku-luk! Studiefinanciering is gewoon gratis geld dus gewoon makkelijk sparen. En een huis kopen terwijl je je co-schappen aan het lopen bent, geen probleem! Of doe er gewoon naast die stage nog een full time baan bij, nóg meer geld....

Ik denk dat je het iets te rooskleurig ziet. Daarnaast spreekt het stuk over "geen uitzondering", niet over een norm.

In deze: Context is everything! Je interpreteerd het stuk zwart/wit en laat daar vervolgens een tegengestelde redenering op los. Vrij zinloos. Je stelt vervolgens dat jouw kinderen, wanneer ze volwassen zijn, nogsteeds niet zelf mogen kiezen en er ook dan geen context bestaat. We spreken je tegen die tijd nog wel.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
Gaat me meer op dat in dit geval ze er op het nieuws over zitten klagen. Kan er slecht tegen als mensen alleen in problemen denken en niet in oplossingen. En het maar weer afschuiven naar de overheid.

Als het een bewuste keuze is van beide partijen dan heb ik er ook geen probleem mee. Moeten ze zelf weten.

@Croga
Heftige reactie. Ik zeg toch niet dat ze op hun 18de al het huis uit moeten? Maar 30 is weer het andere uiterste. Ik zelf had er niet aan moeten denken om zo lang thuis te wonen. En trouwens ik kreeg ook haast geen studie (90 euro per maand). Ik kon lenen meer deed dit niet. Ik werkte naast mijn studie om alles te betalen.

[ Voor 35% gewijzigd door worldfastest op 17-08-2019 09:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
Wat is het probleem van een studentenkamer/gedeeld huis/klein appartementje of wat verdere moeten reizen als dingen niet direct betaalbaar zijn? Goede manier om eens zelfstandig te worden. En nee, dat hoeft niet zo comfortabel als bij je pappa en mamma in huis. Na je 30e thuis is imho een ongewenste situatie.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 17-08-2019 09:06 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:17
Ik was op mijn 28e pas afgestudeerd, ivm de baanonzekerheid ben ik pas met de 32e het huis uit gegaan. Ik wilde eerst een vaste baan hebben voordat ik uit huis ging.

Ik vind TS bij voorbaat wel al een slechte ouder. Mijn ouders stimuleerde het studeren juist heel erg omdat ze zelf die kans niet hebben gehad en telkens de eindjes aan elkaar moesten knopen. Met een simpel MBO diploma kom je tegenwoordig ook nergens dus ben ik na het MBO verder gegaan met de HTS en verdien nu al op 38 jarige leeftijd meer dan het salaris van mijn beide ouders bij elkaar.

Een oom van mij had dezelfde gedachtengang als TS. Hun zoon zit nu zonder werk met een uitkering op de bank omdat zijn ouders met de 16e zeiden: ga maar werken jongen dat is veel beter.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• worldfastest
DutchKel schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:10:
Ik was op mijn 28e pas afgestudeerd, ivm de baanonzekerheid ben ik pas met de 32e het huis uit gegaan. Ik wilde eerst een vaste baan hebben voordat ik uit huis ging.

Ik vind TS bij voorbaat wel al een slechte ouder. Mijn ouders stimuleerde het studeren juist heel erg omdat ze zelf die kans niet hebben gehad en telkens de eindjes aan elkaar moesten knopen. Met een simpel MBO diploma kom je tegenwoordig ook nergens dus ben ik na het MBO verder gegaan met de HTS en verdien nu al op 38 jarige leeftijd meer dan het salaris van mijn beide ouders bij elkaar.

Een oom van mij had dezelfde gedachtengang als TS. Hun zoon zit nu zonder werk met een uitkering op de bank omdat zijn ouders met de 16e zeiden: ga maar werken jongen dat is veel beter.
Waarom ben ik een slechte ouder omdat ik mijn kinderen zelfstandig wil laten zijn?? Vreemde conclusie.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat een rechtspopulistische toon zeg. "Je kan gewoon...", "Ze kunnen toch makkelijk...". Ik weet niet uit wat voor keurig gekamd CDA-gezin jij komt, maar er zijn een hoop mensen voor wie het niet zo makkelijk is om 10k per jaar te sparen.
En waar de een mensen (zoals ouders) heeft om advies of hulp aan te vragen, moeten anderen het allemaal zelf uitzoeken omdat de ouders het ook niet weten. Dan kan het een stuk lastiger zijn om dergelijke stappen te nemen.
Probeer voor je zo'n elitair klaagtopic opent even te doen alsof je nog een beetje kunt reflecteren op je eigen situatie en dat in een context van een veel grotere wereld kunt plaatsen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +92 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Inderdaad, gewoon oprotten. Je studieschuld afbetalen, een rijtjeswoning kopen en maken dat je weg komt. Zo moeilijk is dat allemaal niet

En als je niet kunt kopen ga je maar lekker huren

[ Voor 15% gewijzigd door ImNotnoa op 17-08-2019 09:18 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Croga schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:57:
Ja man. Ma-ku-luk! Studiefinanciering is gewoon gratis geld dus gewoon makkelijk sparen.
Alleen dit duurt niet tot je 30e. Gemiddeld geval: VWO klaar op 18e, stel je doet 6 jaar over een technische studie waar 5 jaar voor staat (en ja ok, tot arts duurt nog iets langer), ben je 24, uiterlijk 25 als je afstudeert. En dan hebben we het al over de langere studies.

Studieschuld is tegenwoordig wel nasty inderdaad, daar valt in een paar jaar niet tegenop te sparen. Then again valt die als het goed is mee als je bij je ouders woont al die tijd.

Maar even er van afgezien hoe makkelijk het te vermijden is ben ik het zeker met TS eens dat de situatie voor mij ook onwenselijk zou zijn.

Zelf had ik er trouwens niet aan moeten denken om tot m'n 30e bij m'n ouders te wonen (terwijl ik prima met ze kan opschieten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Imnoa schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:15:
Inderdaad, gewoon oprotten. Je studieschuld afbetalen, een rijtjeswoning kopen en maken dat je weg komt. Zo moeilijk is dat allemaal niet

En als je niet kunt kopen ga je maar lekker huren
Want als starter ben je een prutser als je de studieschuld á 0% niet direct aftikt, heb je geen kans op een baan als je niet hartje amsterdam woont en geen tuin hebt en moet je direct vanuit school een koopwoning hebben.

Wat een onzin.

De mensen die ik ken die al ouder zijn en nog thuis wonen voelen zich te goed om naar iets minder dan wat ze bij hun ouders hebben te verhuizen. Ondertussen werken ze al 10 tot 15 jaar maar vreemd genoeg is het geld altijd op. In 10 jaar met een full-time job en thuiswonen kan je prima die schuld aflossen en sparen zodat je een buffertje hebt voor je huurappartement buiten de stad.

Mensen willen steeds maar meer, dus die mooie kleding, verre vakantie elk jaar en de laatste iPhone zijn toch echt wel een must.
DirtyBird schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:14:
Wat een rechtspopulistische toon zeg. "Je kan gewoon...", "Ze kunnen toch makkelijk...". Ik weet niet uit wat voor keurig gekamd CDA-gezin jij komt, maar er zijn een hoop mensen voor wie het niet zo makkelijk is om 10k per jaar te sparen.
Dan ligt dat aan die mensen als ze nog thuiswonen. Wat krijgt een starter netto op zijn rekening? 1300~1800 euro? Haal er huishoudgeld van af en je "vaste lasten" en je hebt opeens geen ruimte om te sparen? Iets met opvoeding.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 17-08-2019 09:30 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 23:45
Iedereen ziet dit anders. Er zijn ouders, die het inderdaad als een soort van doel zien dat kinderen al voordat ze twintig zijn zelfstandig moeten zijn. Mijn ouders zagen graag dat ik mijn studie afmaakte, daarna een vaste baan nam en daarna pas ging werken aan het kopen van een huis.

Voordat je je een HBO bachelor hebt, ben je als alles goed gaat al snel 22 tot 23. Met enige vertraging ben je 23 tot 25 voordat je dat hebt. Daarna kan het al snel 3 jaar duren voordat je een vast contract of voor een hypotheek je inkomen op orde hebt en zit je op 26 tot 28 jaar voordat je redelijk kans maakt om een hypotheek te krijgen. Doe dat een jaar voordat je huizenjacht en overdracht voltooid is bij en je zit op 27 tot 29 jaar.

VWO en langere studie kan je naar de 30 of daar zelfs overheen krijgen!

Dus is het raar als kinderen tot 27 en bijna 30 thuis wonen als ze als doel hebben: "Zelfstandig naar koophuis verhuizen"?

Tuurlijk, je kunt direct na je studie kijken of je kan gaan huren. Bij een sociale huurwoning zijn de wachttijden flink, maar misschien kun je snel terecht en ben je met 22 tot 23 uit huis naar je eigen huurhuis. Je kan ook al eerder een studiekamer gaan huren. Met veel stufi kun je dat prima doen! Daarna een huis kopen gaat daarna alleen mogelijk iets lastiger worden.

In mijn geval had ik inderdaad rond 27 jaar een huisje gekocht in de voor starters oh zo makkelijke stad "Den Haag" (Amsterdam zou waarschijnlijk niet gelukt zijn!), maar dat was een opknappertje en pas na zo'n 100 zaterdagen klussen bewoonbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Groentjuh op 17-08-2019 09:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-06 19:26
De mensen van mijn leeftijd (25/26) die thuis wonen bulken van het geld (ongeacht opleidingsniveau en inkomen) en degene die al vroeg op zichzelf zijn gaan wonen storten iedere maand hun halve inkomen naar een huisjesmelker.

Ik begin de eerste groep steeds beter te begrijpen. Die kunnen straks kopen.

Nou dag he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:27
Het is maar waar je je druk om kunt maken, dat jij je kids vroeg het huis uit schopt betekend niet dat ze zelfstandiger zijn dan iemand die tot hun 30e thuis heeft gewoond. Financieel zullen ze er zelfs slechter voorstaan dan de thuiswoner.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Anatidae schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:31:
De mensen van mijn leeftijd (25/26) die thuis wonen bulken van het geld (ongeacht opleidingsniveau en inkomen) en degene die al vroeg op zichzelf zijn gaan wonen storten iedere maand hun halve inkomen naar een huisjesmelker.

Ik begin de eerste groep steeds beter te begrijpen. Die kunnen straks kopen.
Als ze rond die leeftijd inderdaad thuiswonen, full-time werken en goed zijn in sparen, dan sparen ze mogelijk richting een huis. Alle kosten koper mag je tegenwoordig niet meer in de hypotheek stoppen en tijdens huren zoveel duizend bij elkaar sparen is niet makkelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Mijn moeder zei altijd (gescheiden ouders): "Voor je 25ste verjaardag huur ik een katapult en ga je eruit" nou enkele maanden voor mijn 25ste ben ik uit huis gegaan :+
Een huurhuis want geld heb ik niet kunnen sparen, ik hielp fulltime mee met de rekeningen en boodschappen omdat mijn ma dat niet alleen met vier kinderen (inclusief moi) kon opbrengen.

Discussie zoals bovenstaand RTL artikel is al eens vaker langs gekomen.
Even wat bijzonderheden uit het gelinkte artikel:
"Mijn kinderen zijn door persoonlijke omstandigheden niet allemaal op hun 18e ingeschreven bij de woninginstanties"
Ben dan wel benieuwd welke omstandigheden, voor 25 euro stond ik ingeschreven in de Stedendriehoek. En zes jaar later had ik een eigen huurhuis ;) het kan dus wel. Wachtlijsten zijn eenmaal lang en met een urgentie verklaring kom je er ook lang niet altijd.....
Een koopwoning zit er op dit moment ook niet in voor haar kinderen. "Er is geen budget om iets te kopen, ondanks dat ze allemaal een vaste baan hebben. Ik zag laatst een aanbod voor nieuwbouwwoningen, heel basic, met prijzen rond de 270.000 euro. Dan moet je een knap inkomen hebben als je dat wilt kopen. Met z'n tweeën is dat al lastig, laat staan als je geen relatie hebt.
Hier zit een deel van het probleem. Een ander deel is de particuliere huur in mijn optiek. Geldwolven die huizen opkopen om voor belachelijke prijzen te huur aan te bieden. Hier moet Den Haag echt wat aan gaan doen ;)

En ook nieuws/regels/uitspraken zoals de Stikstof quotum gooien flink roet in het eten voor starters:
https://www.trouw.nl/duur...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
de bouw van 470 woningen is gesneefd op de ‘stikstofuitspraak’ van de Raad van State. De bouw is een te grote bedreiging voor de natuur.
Ik bedoel; kom op zeg! De natuur gaat voor eigen bewoners die verplicht thuis bij mama en papa moeten blijven wonen omdat er gewoon weg geen huizen zijn 8)7 en maar zeuren dat te veel dertigers nog thuis wonen |:(

Wat ik overigens uit het RTL artikel vanuit de TS wel erg bijzonder vind is deze uitspraak:
Die voorbereiding op uit huis gaan ligt voor een belangrijk deel in de opvoeding, maar zeker ook bij de overheid, zegt Akkerman. "De overheid investeert in opleidingsmogelijkheden, maar niet in de psychologische ontwikkeling van adolescent naar jongvolwassene.
Ben dan wel benieuwd welke psychologische ontwikkelingen vanuit de overheid kunnen ondersteunen in het opvoeden en ontwikkelen van een adolescent naar jongvolwassene. Want op dit moment heb ik niet het idee dat je aan onze overheid een goede voorbeeld hebt. :9

[ Voor 3% gewijzigd door Mrjraider op 17-08-2019 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dit roept de regering toch ook af? Voor huur zijn er hele lange wachttijden of onbetaalbaar. De regels voor koop worden steeds strenger waardoor je steeds meer eigen geld moet hebben. Je wordt gewoon gedwongen om langer thuis te wonen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:14

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook ik verwacht dat onze jongens langer bij ons zullen blijven wonen, dan dat wij dat vroeger deden (ik en mijn vrouw waren op ons 18e al het huis uit).

Gelukkig hebben we een drive-in woning met op de begane grond een flinke ruimte waar een appartementje van te maken is.

Het enige waar ik mij druk om zal maken zijn de inkomsten die invloed zullen hebben op het totale inkomen op ons adres.

Onze jongens zijn voornamelijk praktisch ingesteld, ik ben heel benieuwd hoelang hun opleidingsperiode zal zijn, bij mij was die vrij kort.

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 17-08-2019 09:53 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 13-06 13:58

Croga

The Unreasonable Man

Wilke schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:16:
Alleen dit duurt niet tot je 30e. Gemiddeld geval: VWO klaar op 18e, stel je doet 6 jaar over een technische studie waar 5 jaar voor staat (en ja ok, tot arts duurt nog iets langer), ben je 24, uiterlijk 25 als je afstudeert. En dan hebben we het al over de langere studies.
VWO klaar op je 19e, 6 jaar over een studie, 25 als je een normaal tempo volgt..... Postdoc er bij en je bent al 28. Doe je nog geen rare dingen. Wil je arts worden komt er nog 4 jaar bij. Dus nee, 25 is niet bij een "langere studie", dat is bij een vrij normale studie.

En zelfs bij HBO is het niet heel veel beter. 18 voor HAVO, 5 jaar HBO, PostHBO er bij en je bent ook al 26 of 27....

Zoals gezegd; het stuk op RTL gaat er over dat het "geen uitzondering is". De afgelopen jaren is de gemiddelde opleiding die gevolgd is ook gestegen dus een PostHBO of Postdoc is ook geen uitzondering meer....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• worldfastest
Elitair geklaag? Zie hier nogal wat frustratie van mensen.

Ik heb altijd gewerkt voor mijn geld vanaf mijn 12de. Eerste flatje in een achterstandswijk gehuurd samen met mijn broer. Daarna samen met mijn broer een huisje gekocht (met veel achterstallig onderhoud) omdat het anders niet betaald kon worden.

Tegenwoordig wil iedereen een iPhone X, een 60 inch tv, op vakantie en dure merk kleding als 20 jarige. En maar klagen dat ze een studieschuld hebben. Prioriteiten stellen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
SgtElPotato schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:41:
Het is maar waar je je druk om kunt maken, dat jij je kids vroeg het huis uit schopt betekend niet dat ze zelfstandiger zijn dan iemand die tot hun 30e thuis heeft gewoond. Financieel zullen ze er zelfs slechter voorstaan dan de thuiswoner.
Ach, ik ken een buurvrouw (jaren doorvoor al gescheiden) die de kids rond de 19 jaar min of meer gewoon uit huis zette. Jaren later was ze boos toen ze zelf ging verhuizen en de beiden kinderen zeiden: "Nee, wij willen niet helpen met verhuizen!" Ik schat zo in dat die relatie tussen moeder en kinderen niet zo goed meer is! Ik ben benieuwd hoe dat gaat als zij later bejaard is! Zullen de kinderen dan voor haar klaar staan? Het zou mij niet verbazen als dat niet het geval is!
Falcon schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:47:
Ook ik verwacht dat onze jongens langer bij ons zullen blijven wonen, dan dat wij dat vroeger deden (ik en mijn vrouw waren op ons 18e al het huis uit).

Gelukkig hebben we een drive-in woning met op de begane grond een flinke ruimte waar een appartementje van te maken is.

Het enige waar ik mij druk om zal maken zijn de inkomsten die invloed zullen hebben op het totale inkomen op ons adres.
Zit er een maximum inkomen aan jouw adres? Voor de belastingdienst was ik geen financieel partner van mijn ouders, dat stond ik wat dat betreft financieel los van ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Groentjuh schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:53:

[...]

Zit er een maximum inkomen aan jouw adres? Voor de belastingdienst was ik geen financieel partner van mijn ouders, dat stond ik wat dat betreft financieel los van ze.
Als ik meer zou moeten leunen op uitkeringen/toeslagen (arbeidsongeschiktheid/vul maar in), dan heeft het inkomen van het totale gezin op 1 adres daar invloed op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Croga schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:49:
[...]

VWO klaar op je 19e, 6 jaar over een studie, 25 als je een normaal tempo volgt..... Postdoc er bij en je bent al 28. Doe je nog geen rare dingen. Wil je arts worden komt er nog 4 jaar bij. Dus nee, 25 is niet bij een "langere studie", dat is bij een vrij normale studie.

En zelfs bij HBO is het niet heel veel beter. 18 voor HAVO, 5 jaar HBO, PostHBO er bij en je bent ook al 26 of 27....

Zoals gezegd; het stuk op RTL gaat er over dat het "geen uitzondering is". De afgelopen jaren is de gemiddelde opleiding die gevolgd is ook gestegen dus een PostHBO of Postdoc is ook geen uitzondering meer....
:F

Nee, postdoc is echt geen uitzondering maar de normaalste zaak van de wereld 7(8)7 7(8)7 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:04

Onbekend

...

Las net dit stuk op RTL nieuws https://www.rtlnieuws.nl/...heid-huizenmarkt-jong-uit

Snap echt niet dat op 29 jarige leeftijd je nog thuis woont. De afgelopen 5-8 jaar had je toch makkelijk 10k per jaar kunnen sparen doordat je geen vaste lasten hebt? En een huis van 270k? Je kan ook een flatje kopen buiten de grote stad waar het wat goedkoper is. Lijken dat ze alleen in problemen denken en niet in oplossingen.

Duurt nog even voordat mijn kinderen in de 20 zijn maar die van mij mogen zeker niet zo lang thuis wonen.

Ik heb zelf ook lang thuis gewoond, en niet op mijn 18e meteen het huis verlaten.
Naast de baanonzekerheid waren het de hoge huizenprijzen waardoor ik nog even door bleef sparen. De resulteerde dat ik later een iets groter (duurder) huis kon kopen, met lagere hypotheeklasten, en ik verwacht niet binnen 10 jaar weer te moeten verhuizen/verbouwen omdat het huis te klein is. Andere mensen kopen eerst een erg klein huisje of flat, waarvan ze weten binnenkort daar uit te groeien....
Daarnaast, als je op oudere leeftijd nog in huis woont, hoor je wel je bijdrage te leveren aan het huishouden. Dat kan financieel en/of fysiek zijn. Je helpt mee met schoonmaken, boodschappen doen, schilderen en andere reparaties in het huis, en dat waarderen je ouders ook zeer. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
worldfastest schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:49:

Ik heb altijd gewerkt voor mijn geld vanaf mijn 12de. Eerste flatje in een achterstandswijk gehuurd samen met mijn broer. Daarna samen met mijn broer een huisje gekocht (met veel achterstallig onderhoud) omdat het anders niet betaald kon worden.

Tegenwoordig wil iedereen een iPhone X, een 60 inch tv, op vakantie en dure merk kleding als 20 jarige. En maar klagen dat ze een studieschuld hebben. Prioriteiten stellen..
kan je ze niet een klein beetje ondersteunen in hun woonlasten en studiekosten? Je hoeft geen dure gadgets te financieren, daar mogen ze voor werken. Maar de goede oude tijden zoals jij die vroeger hebt meegemaakt zijn vervlogen. Zonder enige aanvulling in de primairebasisbehoeften zal de uiteindelijke studieschuld torenhoog zijn. Ook als er een klein beetje wordt bijverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
BFmango schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Nee, postdoc is echt geen uitzondering maar de normaalste zaak van de wereld 7(8)7 7(8)7 7(8)7
Tegenwoordig kan je echt de arbeidsmarkt niet meer op zónder tweede masterstudie of een PhD hoor. :P
aljooge schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:03:
[...]

Zonder enige aanvulling in de primairebasisbehoeften zal de uiteindelijke studieschuld torenhoog zijn. Ook als er een klein beetje wordt bijverdiend.
We hebben het hier over mensen die nog thuis wonen he? Niet mensen die een studieschuld aangaan omdat ze op kamers zitten. Van een thuiswoner kan ik niet voorstellen dat die met een schuld van 20k achterblijft. Dat soort bedragen zijn nog wel weg te poetsen.

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 17-08-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Onbekend schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:01:
[...]

Ik heb zelf ook lang thuis gewoond, en niet op mijn 18e meteen het huis verlaten.
Naast de baanonzekerheid waren het de hoge huizenprijzen waardoor ik nog even door bleef sparen. De resulteerde dat ik later een iets groter (duurder) huis kon kopen, met lagere hypotheeklasten, en ik verwacht niet binnen 10 jaar weer te moeten verhuizen/verbouwen omdat het huis te klein is. Andere mensen kopen eerst een erg klein huisje of flat, waarvan ze weten binnenkort daar uit te groeien....
Daarnaast, als je op oudere leeftijd nog in huis woont, hoor je wel je bijdrage te leveren aan het huishouden. Dat kan financieel en/of fysiek zijn. Je helpt mee met schoonmaken, boodschappen doen, schilderen en andere reparaties in het huis, en dat waarderen je ouders ook zeer. :)
Wat mij betreft is het financiële aspect dan ook ondergeschikt aan het relationele en emotionele. Wederzijds respect en acceptatie naar en van elkaar helpt daar in mee.

Ik ga niet opgesloten zitten in mijn eigen huis, dan is het toch echt de deur uit en zoek zelf maar iets.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 18:52

Amphiebietje

In de blubber

BFmango schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Inderdaad, bij sommige studies zijn verdere specialisaties (postdoc of anders) die nogal wat tijd kosten best normaal. Dat jij dat niet weet is bijzaak.

En de tijden die Croga noemt, zijn ideale tijden, als alles goed gaat, commissies niet moeilijk doen, er niets fout gaat met de financiering, er geen persoonlijke problemen ontstaan (werkdruk kan heel hoog zijn), etc., etc. etc.

Verder heb je ook nog mensen die langer over hun leerweg doen wegen zitten blijven (op de middelbare school), een bestuursjaar, vakken/stages die niet lekker op elkaar aansluiten, ziekte, enzovoorts.

Het is toch altijd opmerkelijk hoe mensen bij wie alles goed gaat zich blijkbaar absoluut niet kunnen indenken dat dat niet voor iedereen geldt... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49

MeNTaL_TO

The future is not set

Mrjraider schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:45:

[...]
Ben dan wel benieuwd welke omstandigheden, voor 25 euro stond ik ingeschreven in de Stedendriehoek. En zes jaar later had ik een eigen huurhuis ;) het kan dus wel. Wachtlijsten zijn eenmaal lang en met een urgentie verklaring kom je er ook lang niet altijd.....
Tuurlijk kan het wel, alleen kwam ik zelf wel in aanmerking voor vrije sectorhuur, maar niet met mijn vriendin samen, dan verdienden we samen te weinig om in aanmerking te komen, dan kan je natuurlijk "uit elkaar gaan" en weer samen komen na dat je er woont, maar dan kom je wellicht 2 jaar later weer in de problemen bij een nieue peiling.
Nu konden we in dezelfde tijd (dieptepunt huizen crisis) makkelijk het huis kopen waar we nu wonen, maar als ik nu de OZB waarde van het huis zie, had ik het nu minder makkelijk tot niet kunnen kopen.
En 10k sparen per jaar is een leuk doel, maar gaat je niet lukken zodra je kinderen hebt kan ik zeggen (meeste eigenlijk nog aan de kleding, ze groeien nogal snel er doorheen).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik snap niet zo goed dat mensen hun eigen situatie van jaren terug projecteren op hun eigen kinderen. Het is overduidelijk dat tijden, regels en situaties veranderen en je dus per tijdsblok moet beoordelen wat de verstandigste keus is. Ook vooruitkijken voor > 5 jaar is en al plannen maken voor in huis/uit huis is nog onzinnig als er nu nog niets speelt.

Blijf als ouder de ontwikkelingen volgen en stimuleer je kinderen om dit ook te doen.Het is echt goed om ze te leren ook in lastige situaties zelf het hoofd boven water te houden ook al is het even knijpen. Maar als je iemand in een enorme schuldensituatie brengt terwijl langer thuis wonen even veel handiger is dan help je daar niemand mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56

M'n buren hebben veelal oudere kinderen die werken en thuiswonen. En dat blijft ook nog wel even zo.

Want zelfs in de polder koop je met een startsalaris geen huis en huren is onmogelijk door wachtlijsten en hoge lasten. Tis dus uit nood dat al die mensen thuis wonen.

Mijn kinderen hoop ik na hun studie uit te kunnen zwaaien, lijkt me fijn m'n eigen huis weer voor mezelf te hebben. Tot die tijd zijn ze welkom. Gezien het trackrecord van de overheid in het oplossen van problemen moet ik er ook rekening mee houden dat ze iets langer blijven, tot hun 30e of 40e :+ misschien maar gaan sparen voor een grotere tuin met annex dan maar.

Dus wat je zou willen en wat mogelijk is kan best ver uit elkaar liggen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 07:36
Groentjuh schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:30:
Iedereen ziet dit anders. Er zijn ouders, die het inderdaad als een soort van doel zien dat kinderen al voordat ze twintig zijn zelfstandig moeten zijn. Mijn ouders zagen graag dat ik mijn studie afmaakte, daarna een vaste baan nam en daarna pas ging werken aan het kopen van een huis.
Misschien gaat het daar al mis. Mijn ouders hadden helemaal geen mening over wanneer ik moest gaan werken aan het kopen van een huis. Was ook helemaal hun zaak niet. Dit kun je toch prima zelf allemaal bepalen?
[...]

En al die tijd blijf je thuis wonen? In het 1e of 2e jaar van je studie ga je toch gewoon op een studentenkamer wonen om daarna nooit meer bij je ouders terug in te trekken? Tijdens mijn studie woonde toch echt ruim 90% van alle studenten niet meer thuis hoor.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh

Jouw prioriteiten waren anders dan de mijne. Zelfstandig wonen stond bij mij na huis kopen en voldoende inkomen regelen om een huis te kopen. Op mijn 12 liep ik al een flinke folderwijk, daarna jaren vakkenvuller en folders gelopen en ook een tijd een bijbaan op kantoor gehad tijdens het studeren (naast werken in winkels in avonden!). Veel werken hebben we beiden dus wel gedaan. Het voornaamste verschil pas basis van de beperkte informatie die ik heb, is dat ik dat stuk huren heb overgeslagen en direct zelf alleen een woning heb gekocht. Prioriteiten stellen kan op vele manieren!
Onbekend schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:01:
Dat bijdrage ligt totaal aan de ouders. In mijn geval hoefte ik financieel niet bij te dragen zolang hun inziens ik werkte richting het op mijn zelf gaan wonen (met grote voorkeur: kopen!). Zou ik dan niet doen, dan zou kostgeld inderdaad niet uitgesloten zijn geweest (niet omdat ze geld nodig hadden overigens!)
Qua huishouding doe je wat het beste werkt. Mijn moeder werkte 15 tot 18 uur in de week. De rest was langer van huis (vader, broer en ik werkte allemaal 40 uur per week voordat we uit huis gingen; sommige daarna minder of meer). Zij vond het niet erg om het huishouden te doen.
Maverick schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:12:
[...]
Misschien gaat het daar al mis. Mijn ouders hadden helemaal geen mening over wanneer ik moest gaan werken aan het kopen van een huis. Was ook helemaal hun zaak niet. Dit kun je toch prima zelf allemaal bepalen?
Mijn ouders en ikzelf ook zie huur als weggegooid geld. Dan komt de voorkeur dus richting kopen en dan is dit pad min of meer de snelste route! In de toekomst zullen jong volwassenen, die willen kopen alleen maar langer nodig hebben voordat ze kunnen kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Groentjuh op 17-08-2019 10:41 . Reden: verduidelijking aangebracht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Groentjuh schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:19:
[...]

vader, broer en ik allemaal 40 voordat we uit huis gingen
en wanneer worden jou ouders dan opa en oma? Als je 40 bent, of mogen de kleinkinderen ook in dat huiswonen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 13:53
Als ik ergens iets lees al:
"als mijn kinderen zo oud zijn zal het niet waar zijn"
is het voor mij al gedaan.

We spreken elkaar nog wel als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
aljooge schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:28:
[...]

en wanneer worden jou ouders dan opa en oma? Als je 40 bent, of mogen de kleinkinderen ook in dat huiswonen?
Jij leest niet goed! Mijn moeder werkte 15-18 per week, de rest 40 uur per week, dus moeders deed het huishouden. 40 jaar en dan pas het huis uit? Dan wordt eventueel kinderen best interessant qua leeftijd!

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 17-08-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Groentjuh schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:31:
[...]

Jij leest niet goed! Mijn moeder werkte 15-18 per week, de rest 40 uur per week, dus moeders deed het huishouden. 40 jaar en dan pas het huis uit? Dan wordt eventueel kinderen best interessant qua leeftijd!
Het staat er wat onduidelijk. Ik dacht eerst dat je tot je 40e thuiswoonde.
Ondanks dat je gelijk hebt dat de woningmarkt niet geweldig is voor starters is dit voorbeeld natuurlijk wel het meest extreme waarschijnlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door RodeStabilo op 17-08-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Ikzelf ben een tijdje terug met 18 jaar uit huis gegaan. Toentertijd omdat mijn stageadres te ver van huis lag. Hierna ook niet meer terug ingetrokken bij mijn ouders. Ik heb er altijd naast gewerkt zodat ik geen schulden hoefde op te bouwen, wat prima is gelukt. Echter merk ik wel dat ik qua financiële buffer flink achterloop op sommige anderen. Zeker op kantoor heb ik collega's rond mijn leeftijd die 3-4 jaar thuis zijn blijven hangen na het starten van een baan en 50k+ aan spaargeld hebben voor een huis. Jammer dat ik het niet heb, maar ik ga er ook weer niet wakker om liggen.

Mocht ik later ouder zijn dan zou ik mijn kinderen niet het huis uit sturen. Wel zou ik ze verplichten vanaf een bepaalde leeftijd (of wanneer ze een baan hebben) om een flink bedrag maandelijks te sparen. Zodat ze op den duur gewoon budget hebben om wel zonder zorgen uit huis te kunnen trekken. Ik zie genoeg 'jong-volwassenen' die met 25+ nog thuis wonen omdat ze geen geld hebben om op zichzelf te wonen, maar wel voor nieuwe schoenen van 4-500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik ben met mijn 23 uit de deur gegaan (huren)
Puur omdat het leven dan duurder werd voor ons alle 2 (mijn ma heeft een ziekte uitkering)
En ik had inkomen van t werk, hoe meer ik verdiende hoe minder zij kreeg. Ik heb altijd mee moeten betalen (wat ik biet erg vond) dus veel sparen kon ik niet
Dus uiteindelijk was het goedkoper om uit huis te gaan.
Ik zie het probleem niet echt dat kinderen in huis blijven tot hun 30ste ofzo.
Als ze kunnen sparen voor een huis en kunnen studeren zonder veel schulden.
Ik gun het ze, ik kon dat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Groentjuh schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:31:
[...]

excuses, het stond er wel een beetje onduidelijk.

Alleen het punt dat er op deze manier te laat aan kinderen wordt begonnen is wel een probleem. Het is uit nood snap het wel, vanwege de woningnood. Te lang blijven hangen in het ouderlijk nest leidt tot uitstelgedrag dat weer een grotere kans geeft op medische complicaties bij de volgende generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
koen0s schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:37:

Mocht ik later ouder zijn dan zou ik mijn kinderen niet het huis uit sturen. Wel zou ik ze verplichten vanaf een bepaalde leeftijd (of wanneer ze een baan hebben) om een flink bedrag maandelijks te sparen. Zodat ze op den duur gewoon budget hebben om wel zonder zorgen uit huis te kunnen trekken. Ik zie genoeg 'jong-volwassenen' die met 25+ nog thuis wonen omdat ze geen geld hebben om op zichzelf te wonen, maar wel voor nieuwe schoenen van 4-500 euro.
Dat vonden mijn ouders ook. Fulltime werken is fulltime sparen, je mocht best een keer met vrienden domme dingen doen maar als je van je eerste jaarsalaris een hagelnieuwe auto kocht kon je er ook in gaan wonen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
jadjong schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Dat vonden mijn ouders ook. Fulltime werken is fulltime sparen, je mocht best een keer met vrienden domme dingen doen maar als je van je eerste jaarsalaris een hagelnieuwe auto kocht kon je er ook in gaan wonen. >:)
Idem voor mij. Met als "straf" het betalen van eventueel kostgeld. Dat is een leuke stok achter de deur!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Wat een nodeloos gezeur zeg. Ouders en kinderen kunnen dat toch prima zelf uitmaken? De Nederlandse bemoeizucht op zijn smalst. :/
Verder zal iedereen zijn eigen afwegingen maken om vroeg uit huis te gaan of juist langer thuis te blijven wonen en daar zal dan wel een goede reden voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
Och, ik heb er niet echt een mening meer over.

Het valt me des te meer op dat jongere generaties anders zijn. En dan ben ik van 89. Ik voel me een ouwe lul als ik sommige om mij heen hoor waarna ik mij afvraag of postnatale abortus nog een mogelijkheid betreft. En in de privé sfeer is dat tot daaraan toe. Ik bedoel, dat je 30e thuiswonen is mijn inziens wat triest, waar is je degelijkheid, waar is je mannelijkheid? Anderzijds, is het toch een snuifje jaloezie misschien om lekker te kunnen sparen? Geen idee. Toegegeven, huizenmarkt ligt wel op zijn gat.

Erge is wel dat deze mentaliteit ook op de werkvloer terechtkomt. En dan begint het wel snel te botsen. Het is geen antwoord/keuze op één vraag, het begint een beetje een erg verspreid dingetje te worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BFmango
Amphiebietje schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Inderdaad, bij sommige studies zijn verdere specialisaties (postdoc of anders) die nogal wat tijd kosten best normaal. Dat jij dat niet weet is bijzaak.

En de tijden die Croga noemt, zijn ideale tijden, als alles goed gaat, commissies niet moeilijk doen, er niets fout gaat met de financiering, er geen persoonlijke problemen ontstaan (werkdruk kan heel hoog zijn), etc., etc. etc.

Verder heb je ook nog mensen die langer over hun leerweg doen wegen zitten blijven (op de middelbare school), een bestuursjaar, vakken/stages die niet lekker op elkaar aansluiten, ziekte, enzovoorts.

Het is toch altijd opmerkelijk hoe mensen bij wie alles goed gaat zich blijkbaar absoluut niet kunnen indenken dat dat niet voor iedereen geldt... :/
:D "Dat jij dat niet weet is bijzaak."

Volgens mij begrijp jij het verschil niet tussen iets dat voor een hele selecte doelgroep normaal is en iets dat voor de grootste groep Nederlanders normaal is.

Slechts 10-15% van Nederland heeft een WO studie achter de rug hé professor. Dat een fractie daarvan dan zo graag na hun eerste Master nog een Master wil halen of nog jarenlang op de universiteit wil blijven rondhangen om allerlei onderzoeken te doen maakt het nog niet "normaal" voor het grotere geheel van de samenleving.

Als we deze ongein allemaal zouden willen dan zouden er geen huizen, fabrieken of wegen meer gebouwd kunnen worden. Even naar de supermarkt gaan of een overkapping laten zetten kan ook niet want er zijn geen kassameisjes, vrachtwagenchauffeurs, timmermannen of dakdekkers meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 08:08
DutchKel schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:10:

Dikke vette onzin hé, als hij gewoon wat had gemaakt van zijn leven en in een beroep was gegaan als bijvoorbeeld: loodgieter, electro techniek of timmerman had hij nu ook gewoon ruim boven een gemiddeld hbo start salaris kunnen verdienen met een beter toekomst perspectief dan de gemiddelde hbo baan.

Als je in deze tijd thuis op de bank zit, zegt dat meer over de persoon zelf. Wat mij opvalt als je zelf een beetje gedreven bent je zaakjes goed op order hebt. Dingen gewoon aanpakt en jezelf niet weg cijfert. Je al snel meer dan gemiddeld gewilt bent en vaak ook zo beloont wordt. Ondanks dat je natuurlijk wel de juiste baas/opdrachtgever moet vinden die het ook ziet en mee wil investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03:50
Wat een heerlijke tweakers reacties weer allemaal zeg!
Ik vind dat iedereen het zelf mag bepalen, maar had zelf voor geen goud mijn studententijd thuis willen doormaken.
Naar mijn mening moet je jezelf niet druk gaan maken op je 20e om koophuizen, geld sparen en werk, maar lekker genieten van het leven. Feestjes, vrouwen, reizen, lekker doen waar je zin in hebt voordat het niet meer kan. De rest komt later wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Klein detail: postdoc is na het afstuderen (4-6jaar onbetaald) én (3-4 jaar betaald) nog een betaalde aanstelling op een universiteit. Ik denk dat jullie postacademisch bedoelen, dus na je drs. of ir. iets doen wat niet een promotie is.

On topic: studieschulden zijn echt immens, de hele randstad is onbetaalbaar of überhaupt niet te huren door vraag/aanbod. Ik ben zelf de eerste generatie die geen beurs meer had en moest lenen (doei 15000 euro). Al met al kost 5-6 jaar leven je gauw 50-60k als normale student (niet op een houtje bijten en alleen magnetron noedels), doe dit met je partner x2 en dan sta je één ton achter. Ik en m’n vriendin zitten gelukkig in velden waar met goede perspectieven, maar ik zou nimmer meer een “leuke” studie durven te die niet ruim boven modaal verdient.

Je moet als student echt ofwel zo bagger gaan Verdienen dat je sociaal kan wonen (wat niet het idee is van WO opgeleid zijn denk ik.) of je moet ruim boven modaal verdienen om alles te kunnen zoals je ouders dat konden met minder dan modaal. T ziet er allemaal niet al te best uit, maar for now: “maximaal lenen is maximaal leven”. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:56
Wat ook meespeelt in nl is een korte tijd het wonen voor starters enorm veel duurder geworden. (Huur en koop)
In buitenland was men dat al gewend waarom het Dld It Fr helemaal niet vreemd is om langer thuis te wonen of op vroege leeftijd beginnen met veel sparen.
In NL zijn we dat niet gewend omdat wonen relatief gezien goedkoop was (% van het inkomen benodigd voor wonen tov buitenland) dus men spaarde daar niet voor.
Nu moet de mentaliteit en besef nog even anders worden.

Veel met name lager opgeleide mensen blijken nooit meer te kunnen kopen tgv de veranderde omstandigheden, dat vonden we niet normaal in nl. Het huizenbezit blijkt ook te dalen als je eenmaal in de huur zit blijkt het heel lastig te zijn om het kaptitaal voor het kopen nog te vergaren, mede omdat huren ook sterk gestegen zijn.

Ik denk dus dat het later vertrekken uit huis ook beetje door de omstandigheden komt.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 17-08-2019 11:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groentjuh
Je kant waarschijnlijk tussen de regels lezen dat er best een hoop factoren meespelen. Om er zo al een paar te noemen:

- Situatie van de ouders. Bij coolbvrobin was lang thuiswonen en sparen nadelig voor de thuissituatie. In mijn situatie maakte het weinig uit.
- Relatie met de ouders. Bij mij goed. Bij andere niet zo goed en zij willen graag de kinderen zo snel mogelijk uit huis.
- Afstand tot de gewenste opleiding. Als de reis ernaartoe gemakkelijk is, zal minder snel op kamers gegaan worden.
- De hoogte en daarbij duur van de opleiding.
- Werkhouding van het kind.
- Hoe goed iemand kan sparen.
- Wensen van de ouders en van dat kind zelf.
- De kansen die het kind krijgt en aanneemt.
- Hoeveel tegenslag er op het pad komt

En zo is er van alles te noemen. Ga je met 16 jaar al op (studenten-)kamers? Prima toch? Ga je met 30 jaar naar een koopwoning met goede opleiding en goed inkomen? Lijkt mij ook prima toch?

Hoe mensen hun leven invullen is uiteindelijk aan een persoon zelf!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-06 19:26

En als je geen broer had?
Voor de flat in de achterstandswijk durven ze nu al 1000 excl. te vragen

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Practics schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:01:
[...]

Dikke vette onzin hé, als hij gewoon wat had gemaakt van zijn leven en in een beroep was gegaan als bijvoorbeeld: loodgieter, electro techniek of timmerman had hij nu ook gewoon ruim boven een gemiddeld hbo start salaris kunnen verdienen met een beter toekomst perspectief dan de gemiddelde hbo baan.

Als je in deze tijd thuis op de bank zit, zegt dat meer over de persoon zelf. Wat mij opvalt als je zelf een beetje gedreven bent je zaakjes goed op order hebt. Dingen gewoon aanpakt en jezelf niet weg cijfert. Je al snel meer dan gemiddeld gewilt bent en vaak ook zo beloont wordt. Ondanks dat je natuurlijk wel de juiste baas/opdrachtgever moet vinden die het ook ziet en mee wil investeren.
Aan de andere kant: als je ouders zoiets al tegen je zeggen en je niet motiveren om iets te studeren, en de rest van de opvoeding ook idem dito triest is, kan je dan echt verwachten dat iemand succesvol in zijn leven is? Diegene is zijn hele leven niet geprikkeld, uitgedaagd om iets fatsoenlijks te doen. Veel miserie thuis. Ik ken die situaties wel: het is allemaal niet veel soeps kan ik je vertellen, als je zulke ouders hebt.

Tuurlijk, als je thuis voldoende gemotiveerd wordt en een fatsoenlijke opvoeding krijgt in een stabiele omgeving zonder financiële zorgen, dan is het allemaal makkelijk praten. Dat was bij ons thuis ook zo. Maar een gedeelte van Nederland heeft het niet zo luxe.

Overigens is je beeld van het salaris van een timmerman bijvoorbeeld ook te idealistisch; die verdienen echt niet meer dan een HBO startsalaris. Sommige wel ja, maar veel ook niet. En ik ken de salarisschalen van timmermannen in de industrie (uitvoerend/voorman) en de bouw (timmerman 1/2), voordat je dit weerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Vwo en havo heb je een jaar eerder afgerond dan in jouw voorbeeld. Postdoc ook knappe jongen trouwens als je daaran begint zonder promotie. :+

Maar even serieus: gebruik je nu echt een arts als voorbeeld van iemand die moeilijk een huis kan kopen na zijn studie? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Ik vraag me af of jij wel weet waar je het over hebt. Een postdoc doe je na het behalen een PhD-graad. Bovendien zijn zowel een PhD-traject als een postdoc gewoon betaalde aanstellingen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:37

Spooksel

Spooksel!

(jarig!)
Zelf ben ik op m'n 24e pas het huis uit gegaan, dat had eigenlijk meer ook praktische redenen. Ik heb een 'vrij lang' opleidingstraject gevolgd van MAVO naar MBO naar HBO en al die tijd heb ik op ong 10min treinen van de steden gewoond waar ik op school zat.

Dit maakte het er mede toe dat zowel ik als mijn ouders het dikke onzin vonden dat ik per se op kamers zou moeten... Het geld dat ik hiermee uitspaarde aan een huisjesmelker kon ik nu gewoon op mijn rekening laten staan. Dit gaf mij en mijn vriendin een mooie head start toen we beide van huis uit samen gingen wonen op ons 24e.

Achteraf gezien heb ik er wel eens spijt van dat ik nooit op kamer gegaan ben, want daardoor heb ik toch eigenlijk wel een beetje het studentenleven gemist zoals dat voor vele gaat die op kamers zitten.

Ow well, ik ben er niet minder om terecht gekomen uiteindelijk. We hebben nu 3 kids, verdienen een aantal keer modaal bij elkaar en hebben een superfijne en riante hoekwoning met genoeg ruimte voor iedereen.

Als mijn kids op hun 18e het huis uit willen om te studeren, prima. Willen ze wat langer bij ons blijven wonen om nog ff wat te kunnen sparen, ook prima. Ik ga ze niet dwingen om te vertrekken in ieder geval :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh

Dat je vroeg uit huis ging kan, maar ik ben wel benieuwd of je inmiddels op jezelf staat (al dan niet met partner) en niet "afhankelijk" was van je broer? En hoe oud je toen was inmiddels was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anatidae schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

En als je geen broer had?
Voor de flat in de achterstandswijk durven ze nu al 1000 excl. te vragen
Dan ga je met een vriend/vriendin wat zoeken. En als je die niet hebt, tsja... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb tot mijn 30ste thuis gewoond, op mijn 24ste was ik klaar met mijn MBO 4 opleiding. Daarna kon ik nog door voor HBO, maar niet gedaan. Want ik wou werken en in de tussentijd verder leren.
Wel werk gehad, ook werkend/leren geprobeerd(HBO), maar veel uitzendwerk en geen vastigheid. Deze onzekerheid hielp mij niet om het huis uit te gaan.
Uiteindelijk wel vast werk gevonden en toen moest ik van mij zelf het huis uit.

Mijn ouders waren heel makkelijk met dit soort zaken. Misschien te makkelijk.

Mijn situatie is denk ik dat ik altijd laat ben geweest met alles, mijn ouders hebben dat ook geaccepteerd. Misschien dat ze daarom makkelijk waren.

Als ik de reacties zo lees, zijn er vele redenen te bedenken om later of eerder het huis uit te gaan.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 19:08
Ik was bijna 25 toen ik uit huis ging begeleid wonen in de 24uurs alleen had ik amper wat gespaard omdat ik totaal niet met geld bezig was zoals ik daarna wel deed. Ze hadden het thuis niet erg gevonden als ik nog langer in had gewoond, maar toen ik uit huis ging had ik ook vaak conflicten met m'n moeder. Is daarna wel goed gekomen. Ik dacht toen anders als nu hedendaags. Het is ook normaal als je het kan het huis uitgaat en bij de 1 is dat vroeg en de ander later.

Ik kende iemand die nu in de 50 is of begin 60 en als het goed is nog thuiswonend is waarschijnlijk omdat ie niet op zichzelf kan zoals zn broertje dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Compizfox schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:13:
... een PhD-traject ... betaalde aanstelling ...
Lang niet altijd hoor.
...
...
Mijn kinderen mogen zo lang thuis wonen als goed voor ze is, hoe lang dat is, zou ik nu nog niet weten. Misschien kunnen ze beter met 14 het huis uit, misschien met 30.

[ Voor 52% gewijzigd door begintmeta op 17-08-2019 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:10
Ik ben met 24ste ook uit het huis van ouders gegaan. Maar ik betaalde gewoon kostgeld vanaf het punt dat ik een baan had. Kon ik wat sparen, maar hoefden mijn ouders niet alles te betalen.

Maar ik was niet verplicht om er uit te gaan, mocht nog wel een paar jaar blijven.
Achteraf ook beter kunnen doen, had ik in 1x een degelijk huis kunnen kopen :P

Maar zoals veel zeggen, is situatie afhankelijk, en vaak ook gewoon nodig.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:46

SuBBaSS

-has Ryzen

Ieder z'n ding hè?

Hier kreeg ik op mijn 19e te horen dat het mooi was geweest op het nest. :+
Hoeven we elkaar niet de les over te lezen, maar ja... tweakers..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yub
  • Niet online

Yub

Ben op mijn 19e uit huis gegaan met bijna niets, 2 jaar ongeveer op kamers gewoond (armoedig en simpel). Vervolgens op mijn 22e een huis gekocht (vaste baan + ploegendiensten). Ben eigenlijk te vroeg van school gegaan, niet verder dan MBO 2 gekomen. Nu op 33e het huis vrij en schuldenvrij. Ben momenteel aan het kijken voor een bedrijfspand. Had ik langer moeten doorleren? ja. Thuis blijven wonen? nee. Ben altijd meer van risico's nemen geweest. Heb al op jonge leeftijd geroepen; Koop zo snel mogelijk een huis en maak schulden, binnen 20 jaar stelt het niks meer voor en nu kun je nog werk krijgen, dadelijk als je 35/40 gaat worden gaat het allemaal moeilijker. Plus als je pas koopt rond je 30e, en 30 jaar hypotheek hebt, zie maar of je dan nog een baan hebt en tegen die tijd nog kunt betalen. Vandaar altijd mijn insteek geweest, koop zo snel/jong mogelijk iets. Dus, eerder het huis uit moet dan wel. Zal ik het straks eventueel met een minder top baan/inkomen moeten doen, waarschijnlijk wel. Gaat het dan pijn doen? Waarschijnlijk niet want schuldenvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49

MeNTaL_TO

The future is not set

Yub schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:51:
Ben op mijn 19e uit huis gegaan met bijna niets, 2 jaar ongeveer op kamers gewoond (armoedig en simpel). Vervolgens op mijn 22e een huis gekocht (vaste baan + ploegendiensten).
Je kreeg een hypotheek met een arbeidsverleden van 1 jaar? Volgens mij zijn banken en NHG (zover dat nog bestaat) toch wat huiveriger daarvoor geworden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
:w Hier zo'n 'geval' die tot z'n 29e bij z'n ouders woonde. En ik ben zeker niet de enige in mijn omgeving. Ik heb bijvoorbeeld een neef van 33 die nu pas op zichzelf gaat wonen, een vriend die op z'n 32e op zichzelf ging wonen, en nog wat andere vrienden en collega's van 25+ die nog bij hun ouders wonen.

Waarom? Dat zal per persoon verschillen. Voor mij was het een combinatie van zaken: onder andere mijn ouders waren vrij makkelijk, en hebben meer dan eens gezegd dat ze het zelfs prima zouden vinden als ik tot m'n 40e bij hun zou wonen. Plus ik had 2 kamers (een zolderkamer, en een slaapkamer) bij m'n ouders, waardoor ik genoeg de ruimte voor mezelf had.

Verder was het gewoon lekker makkelijk, want ik hoefde niet zoveel te doen. En ik kon goed sparen (fulltime werken en weinig vaste lasten = €10.000 - €15.000 per jaar sparen).

Maar voor mij was de grootste reden om niet eerder op mezelf te gaan wonen vooral: er tegenop zien om alleen te gaan wonen. Bij m'n ouders was er altijd wel iemand thuis als ik thuiskwam en had ik 's avonds in ieder geval wat menselijk contact. Als ik alleen zou gaan wonen, was dat maar de vraag.

Inmiddels ben ik 32, heb ik 3 jaar geleden een leuk huis gekocht (waarvan ik een kwart direct heb kunnen afbetalen omdat ik een paar jaar goed had kunnen sparen), en vind ik het eigenlijk best wel fijn om alleen te wonen. Dus het is aardig goedgekomen ;)

Had ik eerder het huis uit kunnen gaan? Had zeker gekund. Had ik eerder het huis uit moeten gaan? Misschien, maar ik denk niet dat het een hele slechte beslissing was om dat niet te doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 18:52

Amphiebietje

In de blubber

Compizfox schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Ik vraag me af of jij wel weet waar je het over hebt. Een postdoc doe je na het behalen een PhD-graad. Bovendien zijn zowel een PhD-traject als een postdoc gewoon betaalde aanstellingen.
Dat hangt van de opleiding af (en het land). Overigens is het woord "specialisatie" niet incompatibel met de woorden PhD of postdoc...net zo min als met een Master, trouwens.

(behalve natuurlijk als je hele enge definities gebruikt die alleen op bepaalde plekken cq. studies van toepassing zijn)

En verder zou je je natuurlijk kunnen afvragen of iets normaal "betaald" wordt door een werkgever als het volledig vanuit de aangeboorde pot met geld van een overheid of fonds wordt vergoed. Maar ja, dat is een andere, ietwat filosofische, discussie... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

Je kreeg een hypotheek met een arbeidsverleden van 1 jaar? Volgens mij zijn banken en NHG (zover dat nog bestaat) toch wat huiveriger daarvoor geworden.
Of hij heeft liggen slapen, maar dat staat er niet, toch?

+/- 16 jaar klaar met VMBO --> MBO2, 2 jaar. Dus 18 jaar, laten we zeggen 19 jaar. 3 jaar later huis gekocht met inmiddels vast contract na die 3 jaar werken.

Dat is wat daar staat volgens mijn interpretatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Ik ben op mijn 19de 40 uur gaan werken bij het bedrijf waar ik stage liep om mijn MBO te halen. In mijn vrije tijd (dus naast de 40 uur werk) een HBO gevolgd.

Ik ben nu 25. Door mijn werk lekker kunnen sparen. Maar al die tijd thuis gewoond. Nooit gedronken, nooit gerookt, ik bezit geen auto en deed zuinig met mijn geld. Volgend jaar ga ik samenwonen met mijn vriendin.

Waarom met een 40 uur salaris niet op mijn 20ste een huurwoninkje van een huizenmelker? Waarom wel? Ik koop nu een gezinswoning met z'n 2en en kan die verbouwen naar mijn smaak, ik kan het verduurzamen en hou nog genoeg geld over voor voor een leuk inboedel, een autootje en een buffer voor nood.

Laat mensen het aanpakken zoals zij dat willen. Niet iedere situatie is hetzelfde. Niet ieder verhaal is hetzelfde. Laat mensen zelf beslissen over hun toekomst, het kopen/huren van een huis is momenteel al een druk opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
wildhagen schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:53:
Was een bewuste keuze, omdat ik eerst een flink buffertje wilde opbouwen, en een huis wilde kopen ipv huren (zonde van het geld).
Waarom is huren zonde van het geld? Ik geloof heel erg in HaaS. Het is maandelijks opzegbaar en alles is jouw probleem niet. Ben je het ergens beu, dan verhuis je gewoon naar de volgende HaaS. Ik denk dat wonen in de cloud echt populair gaat worden in de nabije toekomst.

Ik woon op dit moment ook in de cloud, maar ik blijf er voorlopig wel even. De koopprijs van deze woning vind ik te hoog (A+ locatie), dus ik spaar het verschil hypotheek/huur liever zelf op. Van wat ik inmiddels heb gespaard (los van de winst van huren boven kopen) kan ik over enkele jaren een huis kopen zonder hypotheek. Misschien koop ik dan wel een huis om te verhuren, ik vind wonen in de cloud wel prima. Of, als ik tegen die tijd kinderen heb, dan kunnen zij het tegen het belastingdienstminimum huren.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 17-08-2019 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yub
  • Niet online

Yub

FlowSnake schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

Of hij heeft liggen slapen, maar dat staat er niet, toch?

+/- 16 jaar klaar met VMBO --> MBO2, 2 jaar. Dus 18 jaar, laten we zeggen 19 jaar. 3 jaar later huis gekocht met inmiddels vast contract na die 3 jaar werken.

Dat is wat daar staat volgens mijn interpretatie.
Klopt helemaal. Kan een -+ half jaar tussen zitten. Na inderdaad 3 jaar losse contracten te hebben gehad, in de laatste week dat ik te horen kreeg dat ik vastcontract zou gaan krijgen ben ik gelijk naar de bank gegaan voor een hypotheek. Ook daar risico genomen. 100% aflossingsvrije hypotheek. Wist dat dit te mooi klonk allemaal en politiek/banken hier iets aan zouden gaan doen. Ik spreek hier over 2009. 3 Jaar later was het feest over bij banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Trommelrem schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Waarom is huren zonde van het geld? Ik geloof heel erg in HaaS. Het is maandelijks opzegbaar en alles is jouw probleem niet. Ben je het ergens beu, dan verhuis je gewoon naar de volgende HaaS. Ik denk dat wonen in de cloud echt populair gaat worden in de nabije toekomst.
Huren vinden sommige mensen, waaronder ik, zonde van het geld, omdat je er niks van terug krijgt. Een gekocht huis kan je weer verkopen en dus in ieder geval een deel van je geld terugkrijgen. Wat natuurlijk ook z'n nadelen heeft, want veel meer gedoe, maar dat neem ik zelf voor lief.

Wat is 'wonen in de cloud' trouwens :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 19:16

Blijf vooral die vooroordelen vasthouden. Kijk als je kinderen 25 zijn vooral eens terug naar je eigen mening in dit topic :+

Blij dat je dit topic opent, want mogelijk gaat er als ouder nu nog op tijd een lampje branden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

50 vierkante meter voor 1000 euro exclusief alle andere vaste lasten is niet gek meer voor een huurwoning. En nee, dat is heus niet alleen in de randstad meer. Ik weet niet wat je kinderen studeren, maar als ze leraar of verpleegkundige willen worden adviseer ik je vast een proefbegroting op te stellen. Mag je die iPhone buiten beschouwing laten ;)

Stap uit je stereotypen en kijk nou eens serieus wat er aan de hand is. Een kansrijke starter begint ook met een middeninkomen en die categorie is to-taal kansloos in deze woningbubbel. Denk na.

En je oplossing van vroeger: flatje huren of kopen met een familielid? Dat laatste doet de bank niet meer, en het eerste gaat geen enkele verhuurder zich aan branden. Tijden zijn veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 17-08-2019 12:27 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48

Wat een ongelooflijk slap gelul zeg. Je kent situaties niet, je hebt geen idee wat mensen mee maken of de problemen die ze krijgen waardoor ze voor die tijd het huis niet uit kunnen ;)

10k per jaar?

niet iedereen heeft een fulltime baan op z'n 25e, zijn zat mensen die dan nog naar school gaan en dan heb je daarnaast huiswerk en sport etc en dan kom jij met je 10k per jaar dus iets minder dan 1000 euro per MAAND sparen? *knip*

Er zijn ZAT mensen die liever al voor die tijd het huis uit willen maar door persoonlijke omstandigheden dat gewoon niet KUNNEN en nu ze er WEL klaar voor zijn is de huizenmarkt een puinhoop.

*knip*

Edit:

Bericht bewerkt om het netjes te houden.
As je het netjes wilt houden moet je ook niet op de man spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 18-08-2019 12:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 19:37

Zenix

BOE!

Waarom kan je het niet snappen? Wat is er mis mee om op latere leeftijd bij je ouders te wonen, als dat voor alle partijen prima is?

Ik ben op dit moment 31 en ik woon nog bij mijn ouders. Mijn ouders hebben er totaal geen problemen mee en zouden het niet erg vinden als ik hier nog een aantal jaar blijven. We kunnen het goed met elkaar vinden. Ik help mijn ouders bij allerlei zaken op ICT gebied, maar ook administratie. Ik zorg voor de series, tv en audio en alle gadgets in huis. Daarnaast zorg ik dat hun computers tip top in orde zijn. Een ICT'er is best handig als je zelf een digibeet bent ;)

Verder hebben mijn ouders het financieel nooit breed gehad, waardoor het financieel ook gunstig is voor alle partijen dat ik een aantal jaren heb thuis gewoond. Ik kon namelijk wel die wasmachine betalen als die kapot was.

Ik ben overigens ook een aantal jaren ernstig ziek geweest, waardoor ik later ben begonnen met studeren. Ik had geen behoefte aan een typische studentenleven of feestjes, want dat pas niet bij mijn persoonlijkheid. Tijdens mijn studie heb ik dus ook altijd thuis gewoond, hierdoor was studeren zelfs winstgevend door de aanvullende beurs. Ik kon tijdens mijn hbo studie al makkelijk een aantal duizend euro per jaar sparen.

Ik heb mezelf ook nooit voor een sociale huurwoning ingeschreven, omdat ik wist dat ik na één jaar werken al tot de scheerhuurder categorie zou behoren. Dat vind ik niet kunnen tegenover de mensen die een sociale huurwoning wel echt nodig hebben. Particuliere huur? Dat was sowieso geen optie gezien de abnormale prijzen.

Kopen moest het dus sowieso worden. Met de huidige huizenmarkt is het lastig, maar omdat ik mijn stufi niet opmaakte aan drank en al tijdens mijn studie een financiële onafhankelijkheid visie had, had ik al redelijk wat eigen geld. Mijn vermogen is flink gegroeid de afgelopen twee jaar door een fulltime baan.

Met al dat geld heb ik nu een mooie nieuwbouw tussenwoning kunnen kopen, waarbij ik al het meerwerk en alle extra kosten gewoon direct zelf kan betalen. Ik heb straks een woning waar ik nooit meer uit moet. Geen financiële zorgen zoals mijn ouders hebben gehad. Vanuit mijn ouders oogpunt zijn ze blij dat ze me dat kunnen meegeven. Daarnaast is mijn band supersterk met mijn ouders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Ik snap het punt dat TS probeert te maken wel, maar TS moet zich realiseren dat de tijden zijn veranderd.

Ik ben zelf (onder druk van agressie in huis) op mijn 18e "weggelopen" van huis en destijds goed opgevangen door mensen die ik uit de kerk kende. Dat was in 1998, dus pre-Euro-tijdperk. Ik zat op het MBO en kreeg al met al zo'n 900 gulden aan studiefinanciering met een uitwonendenbeurs. Daar kon ik destijds prima een kamer van 350 gulden per maand voor betalen en in de rest van mijn levensbehoeften voorzien. Geld van mijn ouders heb ik nooit gehad (nooit gewild ook) en was gelukkig ook niet nodig omdat mijn ouders het ook niet heel breed hadden. Ik kijk er nu met enige trots en gelukzaligheid op terug, maar ik heb echt periodes gehad dat ik nog een week moest doen met 2 gulden en dan kocht ik een pak rijst (0,30 cent) en 4 zakjes saté-stokjes met saus (à 0,20 cent per stuk); dat gooide je bij elkaar en je had voor 3 avonden avond-eten. Voor 1 gulden kocht je een zak met 10 kant-en-klare pannenkoeken:3 bij het ontbijt, 3 bij de lunch en 4 als avondeten. Karig? Ja. Was ik gelukkig? Ja.

Toen de euro kwam zat ik ondertussen op het HBO en kreeg ik ook nog een prestatiebeurs extra. Stufi was in die tijd €950 per maand, allemaal zonder lening. Dus ja, het was een stuk makkelijker om destijds op jezelf te wonen dan dat het nu is. Smartphone had ik destijds niet, mobiel abonnement had ik niet, internet had ik niet, vaste telefoonlijn werd met het studentenhuis gedeeld. Rekeningen kwamen per acceptgiro. Die vulde je dan in en deed je 1 keer per maand op de post bij de bank. Zodra stufi kwam pinde ik €200 per maand waar ik de boodschappen van deed (voordat alle vaste lasten mijn rekening weer plunderden).

Nu heb ik 2 kinderen (van 4 en 2) en ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als zij 20 zijn. Krijgen ze dan stufi? Genoeg om op zichzelf te wonen? Ik vond het zelf een enorm leerzame tijd waarin ik echt heb geleerd om onafhankelijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 14:28

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ben zelf met 20 jaar het huis uitgegaan, midden in mijn studie zittende en toch kijk ik er anders tegen aan. We hebben als studenten destijds het geluk gehad dat we een grote woning/appartement met z'n vieren konden delen. Hiermee zaten we op een relatief gemiddelde kamerprijs in de stad.
Ik ben uiteindelijk op m'n 23ste op mezelf gaan wonen (2x huurprijs als daarvoor) en een jaar later ben ik afgestudeerd. Weer een jaartje later heb ik het enorme geluk gehad dat ik een sociale huurwoning kon bemachtigen waar ik binnenkort afscheid van kan nemen aangezien ik een huis gekocht heb, ook weer met heel veel geluk (ben nu 29).
Wat ik wil zeggen is dat ik het riedeltje heb afgelopen zoals je dat dat als TS misschien zou verwachten, maar hierbij heb ik ook de nodige financiële steun van m'n ouders nodig gehad. De wereld zit totaal anders in elkaar dan vroeger. Ik begrijp de keuze van jongeren dus absoluut om bij hun ouders te blijven wonen, als dat al een keuze is. Een sociale huurwoning krijg je in de meeste gevallen alleen als je al lang ingeschreven staat. Particuliere huur is gewoonweg niet te betalen. Het huis dat ik nu gekocht heb is goedkoper dan menig particuliere huur en toch koop je een dergelijk huis niet met een startsalaris. Het heeft dus allemaal keerzijdes, maar als je een huis wilt kopen moet je eigenlijk gewoon minimaal al 10k eigen geld mee brengen. Vroeger kreeg je de kosten koper van een woning gewoon compleet gedekt met je hypotheek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:04
mugenmarco schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:31:
[...]

Wat een ongelooflijk slap gelul zeg. Je kent situaties niet, je hebt geen idee wat mensen mee maken of de problemen die ze krijgen waardoor ze voor die tijd het huis niet uit kunnen ;)

10k per jaar?

niet iedereen heeft een fulltime baan op z'n 25e, zijn zat mensen die dan nog naar school gaan en dan heb je daarnaast huiswerk en sport etc en dan kom jij met je 10k per jaar dus iets minder dan 1000 euro per MAAND sparen? wat ben jij voor een mafkees zeg, gadverdamme.

Er zijn ZAT mensen die liever al voor die tijd het huis uit willen maar door persoonlijke kl*te omstandigheden dat gewoon niet KUNNEN en nu ze er WEL klaar voor zijn is de fcking huizenmarkt een teringzooi.

ja sorry maar mensen als jij maken mij echt pissed off.
Veel mensen lijken ook niet in de gaten te hebben dat er ook nog kids zijn waarbij ouder(s) financiële problemen hebben. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit echter lijkt het mij logisch dat wanneer een inwonend kind salaris binnen harkt, dat dit invloed zal hebben op een eventuele uitkering. Probeer maar eens te sparen wanneer de uitkering van je ouders vervalt/lager uitvalt wegens jou salaris...

Gelukkig heb ik deze ellende nooit gehad maar om nu te zeggen dat men gewoon 1000 euro per maand kan sparen is inderdaad véél te makkelijk...

Ik heb niets meegekregen toen ik op mezelf ging wonen, of naja... een wasmachine vooruit. Ik ken een stel die beide 30K van ouders mee hebben gekregen 60K totaal dus(!) en eentje die 120K heeft gekregen. Die vonden het vreemd dat wij een hogere hypotheek hebben moeten afsluiten voor een vergelijkbare woning... Ik heb toen even moeten uitleggen dat niet iedereen (tien)duizenden euro's meekrijgt... En dat mij ouders dat wellicht graag zouden willen echter het gewoonweg niet hebben 8)7

Je hebt ook nog mensen die kinderen hebben met een of andere beperking (lichamelijk en/of geestelijk). Ik ken er zo ook eentje en die zal vermoedelijk bij ouders blijven wonen tot ze er niet meer zijn. Die vinden dat overigens geen enkel probleem en maken zich meer zorgen over "wat zodra wij er niet meer zijn".

Maar goed... Tot een bepaalde hoogte: Je kiest ervoor om kinderen te nemen. Dan zorg je ook maar dat je ze dusdanig opvoed/opleid dat ze op zichzelf kunnen gaan zodra het daar tijd voor is. Met voorkeur niet op kosten van de maatschappij.

[ Voor 12% gewijzigd door Thalaron op 17-08-2019 13:30 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 12:16
Holy ik dacht dat mensen die tot hun 30ste thuiswoonden uitgestorven waren, niets is minder waar.

Wat ik wil zeggen is dit, denk goed na voor je dit doet, op je 50ste moeten melden dat je tot je 30ste thuis gewoond hebt lijkt me niet iets om trots te kunnen vermelden.

Financieel beter, jazeker, maar regel dan direct met je ouders dat je als single blijft inwonen tot dik in je 50ste. En sparen kan ook al ver voor je 20e, echter de meesten hebben liever een iPhone.

Het op kamers in studentenstad kan een wezenlijk onderdeel vormen voor je studie, en contacten opleveren tot (weer) je 50ste.

Keuzes maken is iedereen vrij in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 11:42
Is er iets verkeerds aan om tot latere leeftijd thuis te wonen?

Ben nu 25 en net mijn hbo opleiding afgerond, ik heb het prima thuis. Ouders vinden het gezellig en ik vind het wel makkelijk maar ook gezellig natuurlijk. Geen studieschuld of iets dergelijks maar wel al mijn geld opgemaakt altijd. Dus nu tijd om te gaan sparen, betaal wel 300 euro kostgeld per maand, wat ik ook niet meer dan terecht vind. Ze hebben al genoeg geïnvesteerd in mij.

En huren is voor mijn gevoel ook geld weg gooien. Lekker spraren en straks huis kopen!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hahn
pennywiser schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:38:

Wat ik wil zeggen is dit, denk goed na voor je dit doet, op je 50ste moeten melden dat je tot je 30ste thuis gewoond hebt lijkt me niet iets om trots te kunnen vermelden.
Waar slaat dit op? Bij wie zou je dit 'moeten melden' en wat is er precies mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hahn schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:40:
[...]

Waar slaat dit op? Bij wie zou je dit 'moeten melden' en wat is er precies mis mee?
De vraag komt geheid in je leven, tot wanneer heb jij thuis gewoond? Maar tijden zijn veranderd denk ik, gezien jouw onbegrip.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
pennywiser schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

De vraag komt geheid in je leven, tot wanneer heb jij thuis gewoond? Maar tijden zijn veranderd denk ik, gezien jouw onbegrip.
Je beantwoordt mijn vraag niet. Waarom vind jij het blijkbaar zo verschrikkelijk dat er mensen zijn die tot hun 30e bij hun ouders wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:48
Josefien schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:39:
Members only:
Heel erg herkenbaar en mooi geschreven
Heb hetzelfde probleem en soms moeilijk te accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hahn schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Je beantwoordt mijn vraag niet. Waarom vind jij het blijkbaar zo verschrikkelijk dat er mensen zijn die tot hun 30e bij hun ouders wonen?
Ik lees nu net dat je zelf ook nog thuis woont, op zich niets mis mee. Je mist alleen wat.. zelfstandigheid op gegeven moment tov mensen van jouw leeftijd die al 10 jaar of langer op eigen benen staan.

Gezien je felheid heb je wel enig idee wat ik bedoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
pennywiser schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Ik lees nu net dat je zelf ook nog thuis woont, op zich niets mis mee.
Dat lees je verkeerd. Ik woon sinds 3 jaar op mezelf.
Je mist alleen wat.. zelfstandigheid op gegeven moment tov mensen die al 10 jaar of langer op eigen benen staan.
En wat gaat iemand daar uiteindelijk van merken? Ik woon dus inmiddels 3 jaar op mezelf en ik heb nul problemen daarmee, mede doordat ik flink goed heb kunnen sparen.
Gezien je felheid heb je wel enig idee wat ik bedoel.
Mijn felheid komt vooral door onbegrip over hoe jij neer lijkt te kijken op mensen die 'moeten melden dat ze tot hun 30e thuis hebben gewoond'. Al helemaal op je 50e gaat niemand daar serieus een probleem van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Holy ik dacht dat mensen die tot hun 30ste thuiswoonden uitgestorven waren, niets is minder waar.

Klopt, niks om trots over te zijn. Maar is het omgekeerde wel iets om trots over te zijn dan? Ik ben op mijn 16de op kamers gegaan. Moet ik daar trots op zijn? Het is gewoon iets wat op een manier gelopen is, lijkt mij verder allemaal weinig relevant in je verdere leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hahn schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:48:
[...]
Dat lees je verkeerd. Ik woon sinds 3 jaar op mezelf.

[...]

En wat gaat iemand daar uiteindelijk van merken? Ik woon dus inmiddels 3 jaar op mezelf en ik heb nul problemen daarmee, mede doordat ik flink goed heb kunnen sparen.

[...]

Mijn felheid komt vooral door onbegrip over hoe jij neer lijkt te kijken op mensen die 'moeten melden dat ze tot hun 30e thuis hebben gewoond'. Al helemaal op je 50e gaat niemand daar serieus een probleem van maken.
Neerkijken is het niet, ik ben bang dat je later in je leven een minder sterke positie hebt, als je omgeving die je dan hebt erachter komt hoe lang je bij ouders hebt gewoond. Ik weet zeker dat er nl. mensen zijn, van wie je later mogelijk iets wilt, die er wel op neerkijken. Daar kan je verontwaardigd over doen, maar dat is de realiteit. Voor iedereen is deze keuze echter verschillend denk ik, prima.
Sissors schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:54:
[...]

Klopt, niks om trots over te zijn. Maar is het omgekeerde wel iets om trots over te zijn dan? Ik ben op mijn 16de op kamers gegaan. Moet ik daar trots op zijn? Het is gewoon iets wat op een manier gelopen is, lijkt mij verder allemaal weinig relevant in je verdere leven.
Ik weet je redenen niet dus ik kan daar niet over oordelen.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 17-08-2019 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Financieel beter, jazeker, maar regel dan direct met je ouders dat je als single blijft inwonen tot dik in je 50ste. En sparen kan ook al ver voor je 20e, echter de meesten hebben liever een iPhone.

Het op kamers in studentenstad kan een wezenlijk onderdeel vormen voor je studie, en contacten opleveren tot (weer) je 50ste.

Ik hoop dat mensen met vooroordelen uitgestorven waren, maar niets is minder waar.

Financieel is het inderdaad zeker beter. Waarom zou ik er niet trots op mogen zijn? Waarom zou ik mij er voor moeten schamen? Mensen die met dat soort vooroordelen rondlopen, behoren sowieso niet tot mijn vriendengroep of mensen waar ik iets mee te maken wil hebben. Dus wat is dan het probleem?

Een studentenstad heeft voor mijn studie niks opgeleverd. Ik ben uiteindelijk afgestudeerd met het hoogste cijfer van de gehele hbo ict richting in mijn afstudeerjaar. Ik heb genoeg contacten overgehouden, waarvan de meeste ook goede vrienden zijn. Daarvoor hoef je echt geen studentenleven te hebben.

Heb je trouwens nog meer vooroordelen, die nergens op gebaseerd zijn? Want dat iedereen liever een iPhone koopt is ook niks van waar.

Je zal vast wat zelfstandiger worden als je op jezelf woont, maar ik vind dat ook overdreven. Voor mij is dat zelf boodschappen doen en wat meer schoonmaken, maar voor de rest regel ik alles al zelf. En als je wat minder zelfstandig bent, waarom is dat dan direct een probleem?

Het probleem van een aantal mensen hier die het niet begrijpen, is dat ze teveel vanuit een eigen referentiekader denken en zich een ander leven niet voor kunnen stellen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
pennywiser schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:55:
[...]

Neerkijken is het niet, ik ben bang dat je later in je leven een minder sterke positie hebt, als je omgeving die je dan hebt erachter komt hoe lang je bij ouders hebt gewoond. Ik weet zeker dat er nl. mensen zijn, van wie je later mogelijk iets wilt, die er wel op neerkijken. Daar kan je verontwaardigd over doen, maar dat is de realiteit. Voor iedereen is deze keuze echter verschillend denk ik, prima.
'Erachter komen', alsof je een misdaad begaan hebt :') Volgens mij zie je beren op de weg die er totaal niet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:30

Tijden zijn veranderd. Het is niet meer zoals 1985 dat je zonder enkele moeite op kamers kan in je studentenstad voor een bedrag dat je uberhaupt kan betalen. Het is niet meer zo dat je direct na school binnen een week een huurwoning of koopwoning kan betrekken die ook nog eens betaalbaar is.

Nee, tegenwoordig moet je blij zijn als je uberhaupt al op kamers kan in je studentenstad. Moet je blij zijn als je er aan dacht jezelf op je 18e in te schrijven voor een huurwoning, zodat je over 15 jaar ook daadwerkelijk in die plaats zou kunnen wonen.

De grote schuldige, als het uberhaupt al slecht is om lang thuis te wonen, zijn niet de jongeren die lang thuis wonen. Maar de beleidsmakers die het zover hebben laten komen dat dit de harde realiteit is. (en heel toevallig zijn dat natuurlijk de personen die nooit enige problemen hadden :'( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Hahn schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

'Erachter komen', alsof je een misdaad begaan hebt :') Volgens mij zie je beren op de weg die er totaal niet zijn.
Dat acht ik goed mogelijk. Maar het is een gevoel dat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Zenix schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

Je zal vast wat zelfstandiger worden als je op jezelf woont, maar ik vind dat ook overdreven. Voor mij is dat zelf boodschappen doen en wat meer schoonmaken, maar voor de rest regel ik alles al zelf.
En als je wat minder zelfstandig bent, waarom is dat dan direct een probleem?

Het probleem van een aantal mensen hier die het niet begrijpen, is dat ze teveel vanuit een eigen referentiekader denken en zich een ander leven niet voor kunnen stellen.
Je laatste zin; spijker op z'n kop.
Maar dat stuk ervoor ga je zelf ook de mist in. Je kunt het wel 'overdreven' vinden maar je kunt er (ervan uitgaande dat je nog wel 'vanaf het veilige nest' oordeelt) net zo goed niets over zeggen.
Er is wel degelijk een verschil. "Op jezelf" komt ook alles op jezelf neer.

Geniet nog maar even van de huishoudelijke hulpen die je familie je biedt, het feit dat je niet van boodschappen tot aan de afwas voor je eigen eten hoeft te zorgen en wat al niet meer.
Het is (nog) een gespreid bedje, dat is het zeker niet als je wat minder zelfstandig bent.
Hiermee wil ik niet beweren dat thuis-wonenden niets hoeven doen in het huishouden, ik mag toch hopen dat dat niet het geval is. Dan wordt op jezelf wonen best een opgave nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
SuBBaSS schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:08:
[...]

Hiermee wil ik niet beweren dat thuis-wonenden niets hoeven doen in het huishouden, ik mag toch hopen dat dat niet het geval is. Dan wordt op jezelf wonen best een opgave nl.
Dat hoeft dus totaal niet. Ik had de luxe dat ik bij mijn ouders bijna niks hoefde te doen, eigenlijk alleen de vaat (totdat m'n ouders een vaatwasser namen) en de tafel dekken en afruimen. That's about it. Dus daarin was ik best wel verwend.

Nu woon ik 3 jaar op mezelf, doe ik dus ook alles zelf (logisch :+), maar ik heb het nog nooit een grote opgave gevonden om bijvoorbeeld mijn huis in orde te houden. Ik vraag me soms zelfs serieus af waarom mensen huishouden nou eigenlijk zo'n grote opgave vinden.

En het is niet dat het hier vies of rommelig is, minimaal de helft van de mensen die voor het eerst bij mij thuis komen merken op hoe schoon en opgeruimd mijn huis is vergeleken met hun eigen huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:45
pennywiser schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:55:
[...]

[...]
En dan? Weet je meteen dat je daar geen aandacht aan hoeft te geven...
Het hoeft geen geheim te zijn en is prima uit te leggen met de huidige prijzen van zowel koop als huur.

Iemand die op z'n 50e nog steeds een studieschuld aan het afbetalen is maar wel trots kan vertellen dat hij op z'n 20e uit huis ging. Klinkt meer als ondoordachte keuzes gemaakt te hebben dan kunnen neerkijken op iemand met wat meer geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Members only:

Het leven loopt niet voor elke tiener/schoolgaande puber gelijk. Dus ik kijk er niet gek van op dat er leeftijdsgenoten zijn die wel lang thuis zijn blijven wonen. Geeft je een flinke financiële springplank voorsprong op de rest. En gelet op de woningmarkt (wachtlijsten bij sociale huur, absurde inkomenseisen bij de vrije sector en aangescherpte eisen qua hypotheekleningen) pakt dat toch een stuk beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Hahn schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

Dat hoeft dus totaal niet. Ik had de luxe dat ik bij mijn ouders bijna niks hoefde te doen, eigenlijk alleen de vaat (totdat m'n ouders een vaatwasser namen) en de tafel dekken en afruimen. That's about it. Dus daarin was ik best wel verwend.

Nu woon ik 3 jaar op mezelf, doe ik dus ook alles zelf (logisch :+), maar ik heb nog nooit een grote opgave gevonden om bijvoorbeeld mijn huis in orde te houden. Ik vraag me soms zelfs serieus af waarom mensen huishouden nou eigenlijk zo'n grote opgave vinden.

En het is niet dat het hier vies of rommelig is, minimaal de helft van de mensen die voor het eerst bij mij thuis komen merken op hoe schoon en opgeruimd mijn huis is vergeleken met hun eigen huis.
Da's dan denk ik wel weer een voordeel van 'studentenhuizen' over (kunnen) slaan. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023

Ik heb medelijden met je kinderen want je staat blijkbaar niet voor ze klaar als hun relatie knapt en ze dakloos worden.

Regio ZO Brabant. Velen wonen thuis en mij (31)lukt het ook niet om te kopen met >3k bruto p.m. (900 euro huur voor 70m2 buiten de stad maakt flink sparen lastig). Erg lastig om 250k hypotheek te krijgen met 1 inkomen. Anno 2019 moet je tweeverdieners zijn met beide modaal om een normale tussenwoning te kopen (stukken kleiner dan waarin mijn omgeving is opgegroeid). Je merkt echt dat wij de generatie zijn die het minder goed heeft dan onze ouders (vrijstaande koopwoningen met 1 modaal tot wat boven modaal inkomen, geen 2 modale inkomens ;))

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 17-08-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

SuBBaSS schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:08:
[...]

Je laatste zin; spijker op z'n kop.
Maar dat stuk ervoor ga je zelf ook de mist in. Je kunt het wel 'overdreven' vinden maar je kunt er (ervan uitgaande dat je nog wel 'vanaf het veilige nest' oordeelt) net zo goed niets over zeggen.
Er is wel degelijk een verschil. "Op jezelf" komt ook alles op jezelf neer.

Geniet nog maar even van de huishoudelijke hulpen die je familie je biedt, het feit dat je niet van boodschappen tot aan de afwas voor je eigen eten hoeft te zorgen en wat al niet meer.
Het is (nog) een gespreid bedje, dat is het zeker niet als je wat minder zelfstandig bent.
Dat klopt natuurlijk, want je moet het toch zelf doen. Alsnog vind ik het overdreven. Het is tegenwoordig een stuk makkelijker geworden met de technologie die we hebben. Ik heb bijvoorbeeld door Tweakers een goed idee wat ik qua boodschappen qua budget aan moet denken. Koken kan ik al en dat ga ik 3x in de week doen voor meerdere personen, zodat ik niet elke dag hoef te gaan koken. Voor de afwas heb ik een vaatwasmachine.

Qua schoonmaken ga ik een schema maken voor voor zes maanden. Want sommige huishoudelijk taken moet je wekelijks doen, andere maandelijks, elke drie maanden of zelfs half jaar. Heb natuurlijk ook een robotstofzuiger op het lijstje staan. :P
Hahn schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

Nu woon ik 3 jaar op mezelf, doe ik dus ook alles zelf (logisch :+), maar ik heb nog nooit een grote opgave gevonden om bijvoorbeeld mijn huis in orde te houden. Ik vraag me soms zelfs serieus af waarom mensen huishouden nou eigenlijk zo'n grote opgave vinden.
Dat snap ik dus ook niet helemaal. Het is niet bepaald rocket science. Je moet het alleen wel zelf doen. Ik zie ook niet waarom je een stuk zelfstandiger bent als je opeens een stel huishoudelijker taken erbij gaat doen. Ik regel nu financiële zaken voor mijn ouders en oma. Denk hierbij aan doen van Belastingaangifte, de financiële situatie managen en dat soort dingen. Dat zijn mijn inziens belangrijkere elementen voor zelfstandigheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 17-08-2019 14:41 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste