Vraag

• congo135
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-05-2021
Hoi,

Ik zit half in het installatie traject van zonnepanelen, dit kon nog niet afgerond worden omdat Liander de krachtstroom niet kon aanleggen. Dit is nu inmiddels klaar en a.s. maandag wordt het systeem in werking gezet.

Mijn keuze is 31x300Wp HS mono kristallijn 300 WP all black, P300 optimizers en SE7K omvormer.
8 panelen liggen op oost en 23 panelen op west, allen op schuin dak/dakkapel. Er zit een kachelpijp en enkel klein groen wat soms beperkt schaduw geeft, vandaar deze keuze.

In enkele andere topics lees ik dat het opstartvermogen omvormer (SE7K 750V) en optimizers (P300 48V?) minimale vereisten heeft. Dit zou ivm de 3 fase omvormer een minimale string van 16 zijn.
De installatie is in 1 string gedaan. Tot zover goed, denk ik...

Geeft de gekozen indeling niet een probleem aangezien de 8 oost panelen eerst zullen starten en veel later pas de overige panelen op west ? Zou het systeem niet denken ik zie er maar 8 actief en min. is 16 ? Of leveren de west optimizers ook vermogen zodra oost in de lucht komt ? Mis ik mogelijke opbrengst ?

Mijn installateur is goed maar een druk baasje, graag zou ik hier voor maandag wat meer duidelijkheid over hebben. Ik ben niet zo technisch op elektronica gebied, doe m'n best om het te begrijpen.

Dank alvast voor jullie tijd en moeite !

Groet,
B.

[Voor 3% gewijzigd door congo135 op 14-08-2019 16:17]

Beste antwoord (via congo135 op 03-10-2019 13:26)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-03 13:46
@prein2 zegt het allemaal al vrij correct. ;)
daar staan ik wel achter.
dit is om te proberen iets meer uit te leggen waar het probleem nu echt zit.
congo135 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:33:
Het is me nog niet helemaal duidelijk of het iets minder opbrengt zo of een serieus probleem is...
dit is heel moeilijk te schatten, we kunnen alleen aangeven dat dit sub optimaal is. helaas.

8x60V van oost per optimizer, dat is maar 480V max en de omvormer heeft perse 720V nodig anders kan hij niks.
dus in de ochtend moeten er een paar optimizers opstarten op west om voldoende te kunnen leveren.
maar die starten pas als ze voldoende licht krijgen.
nu heb je wel veel ochtenden dat er toch een enkel wolkje in de hemel hangt of wat andere lucht vervuiling wat weerkaatst en dat geeft vaak net genoeg power om een optimizer te starten, maar dat hoeft niet elke dag zo te zijn.
dus jouw kilometers kunnen variëren.

dus hoe serieus dit is. :?
a.u.b niet aan ons vragen, dat is zo een persoonlijke beoordeling. ;)

(en dan heb je gelukkig ook nog dat in het minimum van 16 stuks op een 3fase omvormer niet perse gehaald hoeft te worden, in dat getal zit al wat marge van de fabrikant het is eigenlijk rond de 12 of 13 wat nodig is als je de grens zoekt.)
Misschien een paar panelen erbij op oost voor een vriendelijke prijs,
alle optimizers vervangen zal denk ik geen optie meer zijn voor hem.
een paar extra optimizers + panelen op oost, ongeveer 4 liever 8 extra dan zit je zeker goed.
dus ja dat doen voor een vriendelijke prijs zou zeer oke zijn. ;)

dit mag je zeker even aangeven, want dit kan soms toch wel een verminderde opbrengst geven. :-(
maar hoeveel dat is.lastig, hier mijn beste gok.
zuid doen 1kWh per Wp per jaar.
jij oost-west = 0,8kWh per Wp per jaar. (oost-west levert iets minder op)
door verminderde opbrengst denk ik 0,7kWh per Wp per jaar.
dus met 31x300Wp=9300Wp dan hebben we het over 7440kWh per jaar of 6510kWh per jaar waar je rekening mee moet houden.

en ja dat is toch wel een verschil, waar voor ik toch wel duidelijkheid zou willen.

(maar neem geen rechten aan deze berekening, een kust provincie op zuid kan naar de 1,2kWh per Wp gaan. dus dat soort dingen doen er harder in tikken als het verlies door sub optimaal.)

edit:
ik vind het wel oke, dat je straks 9300Wp hebt op een 7kW omvormer.
dit kan met gemak omdat het oost-west is.
zelfs als je de zelfde omvormer gebruikt met nog 8 extra panelen hebt levert dat nog geen problemen op.
zie mijn voorbeeld dag van oost-west:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oost en west behalen op een ander moment hun top, dus kleinere omvormer geen probleem. ;)
traders schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:04:
Waarom heb je voor 31 panelen krachtstroom nodig? Ik neem aan dat de term "krachtstroom" hier fout gebruikt wordt en dat er 3 fasen wordt bedoelt? 31 Panelen kunnen niet op 1*35A?
de term krachtstroom word vaak misbruikt. ;)
klink leuk, maar welke particulier gebruikt nu echt krachtstroom :?
eigenlijk willen de meeste dan 3x25A en word elke fase gewoon als 1 fase gebruikt dus ja als 3fase.
maar ja ach, lekker kunnen pochen met krachtstroom is sommige mensen wel wat waard. :X

het had ook wel gelukt op een 1x35A aansluiting, maar het begint wel aardig de grens te worden.
hoewel ik zelf ook 28 panelen heb die op minder als 19A hangen.
dus als ik dak genoeg zou hebben dat krijg ik wel 48 panelen op een 1x35A. >:)

(probleem hier is waarschijnlijk dat solaredge op 1 fase een max heeft van 25 panelen.
maar parallel had het wel gekund.)

[Voor 23% gewijzigd door migjes op 14-08-2019 19:49]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Rouske kan dit invoeren in de designer..

Die op west doen wel wat hoor, maar natuurlijk een stuk minder in de vroege ochtend. Het kan dus goed gaan. Je moet 750V spanning op de string krijgen, de optimisers in de volle zon gaan 60V geven, is dus 480V voor de oost panelen. De overige 270V moet dus van 23 panelen op west komen. iets meer dan 10V per paneel dus. Dat betekent dat het vermogen over de oost panelen 6x zo veel mag zijn dan het vermogen op west (de stroom door de string is gelijk bij elke optimiser). Dus als oost per paneel 300W doet, moeten de in schaduw liggende west panelen 50W doen, zo niet, dan gaan de oost panelen minder doen.

Lijkt me een beetje krap, dus je zult iets verlies hebben. Hoeveel, dat komt uit de solaredge designer.

Als je voor P404 optimisers kiest, dan is het wat ruimer, want die kunnen 85V leveren ipv 60V. Dus dan heb je voor de oost panelen al 680V en hoeven die andere 23 panelen nog maar 70V, dus grofweg 3V per paneel te leveren. Dat is ongeveer minder dan 10W per paneel. lijkt me wel beter.

Die P404 is echt niet zoveel duurder.. ik zou t doen aan de hand van dit bierviltje.

edit: Of je panelen echt die 50W kunnen leveren ligt natuurlijk aan veel dingen, bewolkte/onbewolkte dag, maar ook wat de helling van je dak is. als je een plat dak hebt, waarbij de panelen onder 13 graden staan, dan loopt het wel los. Heb je een supersteil dak, dan zal t wel lukken. En toch, ik blijf erbij, voor die paar tientjes zou ik voor de P404 gaan.

edit2: zie hier voor het werkingsprincipe van solaredge: https://aliusenergy.nl/solarp/solaredge/werkingsprincipe

[Voor 18% gewijzigd door prein2 op 14-08-2019 17:45]

PVoutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
never mind

[Voor 102% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2019 18:24]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• congo135
Prein2 en AUijtdehaag, dank voor de reactie!

De panelen liggen al op het dak, ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk.
Dit moet goed werken, zal dus ook in gesprek gaan met de installateur.

Het is me nog niet helemaal duidelijk of het iets minder opbrengt zo of een serieus probleem is...

Ik heb Rouske een bericht gestuurd,
hou jullie op de hoogte.

Muchas gracias

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03 10:32
Waarom heb je voor 31 panelen krachtstroom nodig? Ik neem aan dat de term "krachtstroom" hier fout gebruikt wordt en dat er 3 fasen wordt bedoelt? 31 Panelen kunnen niet op 1*35A?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• migjes
@prein2 zegt het allemaal al vrij correct. ;)
daar staan ik wel achter.
dit is om te proberen iets meer uit te leggen waar het probleem nu echt zit.
congo135 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:33:
dit is heel moeilijk te schatten, we kunnen alleen aangeven dat dit sub optimaal is. helaas.

8x60V van oost per optimizer, dat is maar 480V max en de omvormer heeft perse 720V nodig anders kan hij niks.
dus in de ochtend moeten er een paar optimizers opstarten op west om voldoende te kunnen leveren.
maar die starten pas als ze voldoende licht krijgen.
nu heb je wel veel ochtenden dat er toch een enkel wolkje in de hemel hangt of wat andere lucht vervuiling wat weerkaatst en dat geeft vaak net genoeg power om een optimizer te starten, maar dat hoeft niet elke dag zo te zijn.
dus jouw kilometers kunnen variëren.

dus hoe serieus dit is. :?
a.u.b niet aan ons vragen, dat is zo een persoonlijke beoordeling. ;)

(en dan heb je gelukkig ook nog dat in het minimum van 16 stuks op een 3fase omvormer niet perse gehaald hoeft te worden, in dat getal zit al wat marge van de fabrikant het is eigenlijk rond de 12 of 13 wat nodig is als je de grens zoekt.)
een paar extra optimizers + panelen op oost, ongeveer 4 liever 8 extra dan zit je zeker goed.
dus ja dat doen voor een vriendelijke prijs zou zeer oke zijn. ;)

dit mag je zeker even aangeven, want dit kan soms toch wel een verminderde opbrengst geven. :-(
maar hoeveel dat is.lastig, hier mijn beste gok.
zuid doen 1kWh per Wp per jaar.
jij oost-west = 0,8kWh per Wp per jaar. (oost-west levert iets minder op)
door verminderde opbrengst denk ik 0,7kWh per Wp per jaar.
dus met 31x300Wp=9300Wp dan hebben we het over 7440kWh per jaar of 6510kWh per jaar waar je rekening mee moet houden.

en ja dat is toch wel een verschil, waar voor ik toch wel duidelijkheid zou willen.

(maar neem geen rechten aan deze berekening, een kust provincie op zuid kan naar de 1,2kWh per Wp gaan. dus dat soort dingen doen er harder in tikken als het verlies door sub optimaal.)

edit:
ik vind het wel oke, dat je straks 9300Wp hebt op een 7kW omvormer.
dit kan met gemak omdat het oost-west is.
zelfs als je de zelfde omvormer gebruikt met nog 8 extra panelen hebt levert dat nog geen problemen op.
zie mijn voorbeeld dag van oost-west:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oost en west behalen op een ander moment hun top, dus kleinere omvormer geen probleem. ;)
traders schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:04:
de term krachtstroom word vaak misbruikt. ;)
klink leuk, maar welke particulier gebruikt nu echt krachtstroom :?
eigenlijk willen de meeste dan 3x25A en word elke fase gewoon als 1 fase gebruikt dus ja als 3fase.
maar ja ach, lekker kunnen pochen met krachtstroom is sommige mensen wel wat waard. :X

het had ook wel gelukt op een 1x35A aansluiting, maar het begint wel aardig de grens te worden.
hoewel ik zelf ook 28 panelen heb die op minder als 19A hangen.
dus als ik dak genoeg zou hebben dat krijg ik wel 48 panelen op een 1x35A. >:)

(probleem hier is waarschijnlijk dat solaredge op 1 fase een max heeft van 25 panelen.
maar parallel had het wel gekund.)

[Voor 23% gewijzigd door migjes op 14-08-2019 19:49]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03 10:32
Gaat bij zo'n oost-west setup micro omvormers (bv Enphase) veel helpen t.o.v. optimizers (SE)? Ik maak uit de tekst op dat SE een bepaald opbrengst moet hebben voor dat het iets oplevert, daar zouden micro omvormers minder last van moeten hebben!?

• migjes
traders schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:53:
Gaat bij zo'n oost-west setup micro omvormers (bv Enphase) veel helpen t.o.v. optimizers (SE)? Ik maak uit de tekst op dat SE een bepaald opbrengst moet hebben voor dat het iets oplevert, daar zouden micro omvormers minder last van moeten hebben!?
micro omvormers zijn iets flexibeler als solaredge, dat klopt.
maar ook micro omvormers kunnen tegen vallen, die zijn vaak weer erg beperkt in hun max W.
(solaredge vind ik zelfs erg inflexibel, maar ja marketing daar kun je niet tegen opboksen. ;) )

maar de opbrengst hebben voor solaredge iets doet, dat is de foute benaming. ;)
een paneel moet "iets" leveren voor dat de optimizer kan starten.
de optimizer gebruikt stroom om te optimizen, en die stroom komt van het paneel.
maar panelen zijn geen zon panelen, maar licht panelen.
dus bij wat bewolking is er vaak wel genoeg om het minimum voor een optimizer te laten starten.
maar dat hoeft niet altijd zo te zijn dus soms gebeurd dat wat later op de dag.
en dat geeft wel wat verlies, of sub optimaal.

en de omvormer zelf heeft weer een minimum aantal gestarte optimizers nodig anders start die weer niet.

ik heb het idee dat dit ook gewoon opgelost had kunnen worden met 2x een gewone TL omvormer en dat nog steeds op een 1x35A, maar ik weet niet alles, dus het is gokken.
nog dat ik verdere achter liggende verhalen weet, maar zodra het woord solaredge valt, heb ik zo iets van mmmm, welke marketing club is nu weer zonnepanelen aan het leggen.

maar goed ik heb geen zin om me daar mee te bemoeien ;)

• congo135
De term krachtstroom is mijn onwetendheid, vergeef me O-)
Voor 3x25 heb ik mede gekozen omdat we een mooie elektrische (grote) kookplaat op het oog hebben, deze komt tzt.

Er zitten meer panelen op dan het eigen verbruik. De kookplaat komt nog en een airco, óók om mee te verwarmen met goedkope stroom (tot 2023 iig).

Voor de rest is dit ook een stukje hobby en dat mag ook wat kosten!
De keuze Solar Edge is genomen omdat m’n broer dat had en goed draait, ook had ik liefst 20 offertes opgevraagd en werd dat veel aanbevolen, mede gezien wat schaduw.
Enkele dingen die hier genoemd werden zijn mij onbekend zelfs.
De marketing afdeling SolarEdge zal wel een aardig budget hebben _/-\o_

Thnx voor de uitgebreide en begrijpelijke uitleg.

Wordt vervolgd

[Voor 26% gewijzigd door congo135 op 14-08-2019 23:35]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 11:34
Hoi @congo135 een en ander is wel afhankelijk van de hellingen waaronder de panelen liggen.
Als het redelijk vlak ligt gaat het vaak wel goed, omdat de andere kant dan al sneller mee gaat doen.

Dus 8x Oost heeft welke helling en welke helling voor de 23x West?
Hopelijk heb je dan niet "wat schaduw" op de Oost panelen.....

Ik heb voor beide richtingen nu 35° helling genomen (aanname) en dan krijgt de Oost kant een Yield melding van 95% (alles in 1 string)
Pas ik p300 aan naar p404 komt er geen melding meer, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren schrijf je.

Uhm, extra panelen op Oost erbij op de SE7K.... is geen optie!
31*300Wp = 9300Wp en de omvormer mag volgens de datasheet 9450Wp hebben. (garantie blabla, etc...)
Je kan hooguit wat panelen verplaatsen van West naar Oost.

Of een SE8K laten ophangen, dan mag je tot 10.800W en kan je er precies nog 5 extra op de Oost kant plaatsen.

Succes!

• congo135
Hoi Rouske,

De yield melding 95% betekent dit dat het net niet optimaal is of moet ik het anders interpreteren ?

Oost is 16°, west 26°. Mogelijk gaat het dan toch goed ?
13 panelen op west zitten op een uitbouw. 10 panelen op het dak eronder (beide zelfde hellingshoek).
De schaduw op oost is verwaarloosbaar.

Zouden er toch niet meer panelen (onder garantie) op kunnen ?
Max. is 9450W, panelen 9300Wp (7440W?), en een oost west opstelling.

Groet

[Voor 31% gewijzigd door congo135 op 15-08-2019 12:26]

• migjes
@congo135
lol, die vergeef ik je niet, gewoon omdat het eigenlijk niet echt een fout is.
dus er valt weinig te vergeven.
maar in nederland heb je vaak weinig keuze als je meer power wil, dus dan maar 3fase aanvragen.
(maar ook op 1 fase kun je nog steeds erg leuk koken, zoveel verschil tussen 10 of 7kW kook platen is het eigenlijk niet.)

de hoeken zijn niet al te gek uit elkaar, dat helpt wel een hoop, dan zal het verlies minder zijn.
solareedge zegt gewoon dat oost-west of zuid geen bal uit maakt.
volgens hun geen verschil, dus ook geen verschil voor garantie.
beste is te upen naar een SE8K en dan gewoon 5 extra panelen op oost.
mits mogenlijk. (dan zit je wel erg op de grens, maar dat is beter als een eind van de grens. ;) )

(tja typisch solaredge, ik heb zelf 6430Wp op een 4000VA omvormer, geen solaredge, wel garantie en amper aftopping. dus het kan wel maar alleen solaredge vind van niet, het nadeel van hun systeem/gedachten. ;)
ik ben zelfs nu aan het plannen om daar 7000+Wp van te gaan maken, er is nog een beetje ruimte over in de ochtend en heb nog een muur op oost.
dit kan zonder problemen met behoud van garantie.
hier weten we wel dat gewoon 10+kWp op een 7kW solaredge eigenlijk wel gewoon kan, maar wij kunnen geen garantie geven alleen zeggen dat het kan. :X )

even wachten op @Rouske die software loopt elke keer vast op mijn pc.
(en heb geen zin om dat op te lossen. :P )

edit:
de yield melding van 95% kun je als sub optimaal zien.
maar is het glas 95% vol of is het glas voor 5% leeg.
het is niet super groot verschil.

als je mazzel hebt en je woon b.v. aan de kust, dan scoren mensen daar al snel een 20% meer als dieper in het land.
of te wel die 5% is wel wat relatief.
dus lees ook relatief. ;)

[Voor 13% gewijzigd door migjes op 15-08-2019 12:33]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 11:34
@congo135 de Yield is zoals @migjes al zegt in zijn edit.

Met 8x Oost 16° en 23x West 26° helling komt de offline SolarEdge Designer met alle p300 in 1 string op een SE7K zonder een Yield melding op de Oost kant.

Het zou dus moeten kunnen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met jouw opstelling kan je in de spanningsgrafiek van de optimizers zien of ze lang op 60V blijven hangen, dat is namelijk een teken dat je installatie niet optimaal presteert, zie ook de 9 pagina's van
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? :)
Mocht blijken dat het inderdaad aftopt, kan je vragen om om te wisselen voor P404s.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• congo135
Liander heeft slecht geholpen, ook gaf de adviseur daar geen reactie meer terug na herhaaldelijk info verzoek...
De zonnepaneel monteur is vanwege drukte vandaag pas geweest om het af te ronden.
Ik heb er voor gekozen om 10x op oost te plaatsen en 21 op west uiteindelijk, dat zal mooi moeten werken!

Volgende week heb ik de inloggegevens van SolarEdge binnen als het goed is!
Vandaag al 5 kw, na aftrek eigen verbruik, opgebracht. Dit vanaf 12:00 ongeveer.

Dank allen voor jullie serieuze en uitgebreide adviezen en tips _/-\o_

Groet uit Ljouwert,
Bart

[Voor 8% gewijzigd door congo135 op 01-10-2019 21:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee