Vraag

• congo135
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-05-2021
Hoi,

Ik zit half in het installatie traject van zonnepanelen, dit kon nog niet afgerond worden omdat Liander de krachtstroom niet kon aanleggen. Dit is nu inmiddels klaar en a.s. maandag wordt het systeem in werking gezet.

Mijn keuze is 31x300Wp HS mono kristallijn 300 WP all black, P300 optimizers en SE7K omvormer.
8 panelen liggen op oost en 23 panelen op west, allen op schuin dak/dakkapel. Er zit een kachelpijp en enkel klein groen wat soms beperkt schaduw geeft, vandaar deze keuze.

In enkele andere topics lees ik dat het opstartvermogen omvormer (SE7K 750V) en optimizers (P300 48V?) minimale vereisten heeft. Dit zou ivm de 3 fase omvormer een minimale string van 16 zijn.
De installatie is in 1 string gedaan. Tot zover goed, denk ik...

Geeft de gekozen indeling niet een probleem aangezien de 8 oost panelen eerst zullen starten en veel later pas de overige panelen op west ? Zou het systeem niet denken ik zie er maar 8 actief en min. is 16 ? Of leveren de west optimizers ook vermogen zodra oost in de lucht komt ? Mis ik mogelijke opbrengst ?

Mijn installateur is goed maar een druk baasje, graag zou ik hier voor maandag wat meer duidelijkheid over hebben. Ik ben niet zo technisch op elektronica gebied, doe m'n best om het te begrijpen.

Dank alvast voor jullie tijd en moeite !

Groet,
B.

[Voor 3% gewijzigd door congo135 op 14-08-2019 16:17]

Beste antwoord (via congo135 op 03-10-2019 13:26)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-03 16:34
@prein2 zegt het allemaal al vrij correct. ;)
daar staan ik wel achter.
dit is om te proberen iets meer uit te leggen waar het probleem nu echt zit.
congo135 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:33:
Het is me nog niet helemaal duidelijk of het iets minder opbrengt zo of een serieus probleem is...
dit is heel moeilijk te schatten, we kunnen alleen aangeven dat dit sub optimaal is. helaas.

8x60V van oost per optimizer, dat is maar 480V max en de omvormer heeft perse 720V nodig anders kan hij niks.
dus in de ochtend moeten er een paar optimizers opstarten op west om voldoende te kunnen leveren.
maar die starten pas als ze voldoende licht krijgen.
nu heb je wel veel ochtenden dat er toch een enkel wolkje in de hemel hangt of wat andere lucht vervuiling wat weerkaatst en dat geeft vaak net genoeg power om een optimizer te starten, maar dat hoeft niet elke dag zo te zijn.
dus jouw kilometers kunnen variëren.

dus hoe serieus dit is. :?
a.u.b niet aan ons vragen, dat is zo een persoonlijke beoordeling. ;)

(en dan heb je gelukkig ook nog dat in het minimum van 16 stuks op een 3fase omvormer niet perse gehaald hoeft te worden, in dat getal zit al wat marge van de fabrikant het is eigenlijk rond de 12 of 13 wat nodig is als je de grens zoekt.)
Misschien een paar panelen erbij op oost voor een vriendelijke prijs,
alle optimizers vervangen zal denk ik geen optie meer zijn voor hem.
een paar extra optimizers + panelen op oost, ongeveer 4 liever 8 extra dan zit je zeker goed.
dus ja dat doen voor een vriendelijke prijs zou zeer oke zijn. ;)

dit mag je zeker even aangeven, want dit kan soms toch wel een verminderde opbrengst geven. :-(
maar hoeveel dat is.lastig, hier mijn beste gok.
zuid doen 1kWh per Wp per jaar.
jij oost-west = 0,8kWh per Wp per jaar. (oost-west levert iets minder op)
door verminderde opbrengst denk ik 0,7kWh per Wp per jaar.
dus met 31x300Wp=9300Wp dan hebben we het over 7440kWh per jaar of 6510kWh per jaar waar je rekening mee moet houden.

en ja dat is toch wel een verschil, waar voor ik toch wel duidelijkheid zou willen.

(maar neem geen rechten aan deze berekening, een kust provincie op zuid kan naar de 1,2kWh per Wp gaan. dus dat soort dingen doen er harder in tikken als het verlies door sub optimaal.)

edit:
ik vind het wel oke, dat je straks 9300Wp hebt op een 7kW omvormer.
dit kan met gemak omdat het oost-west is.
zelfs als je de zelfde omvormer gebruikt met nog 8 extra panelen hebt levert dat nog geen problemen op.
zie mijn voorbeeld dag van oost-west:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oost en west behalen op een ander moment hun top, dus kleinere omvormer geen probleem. ;)
traders schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:04:
Waarom heb je voor 31 panelen krachtstroom nodig? Ik neem aan dat de term "krachtstroom" hier fout gebruikt wordt en dat er 3 fasen wordt bedoelt? 31 Panelen kunnen niet op 1*35A?
de term krachtstroom word vaak misbruikt. ;)
klink leuk, maar welke particulier gebruikt nu echt krachtstroom :?
eigenlijk willen de meeste dan 3x25A en word elke fase gewoon als 1 fase gebruikt dus ja als 3fase.
maar ja ach, lekker kunnen pochen met krachtstroom is sommige mensen wel wat waard. :X

het had ook wel gelukt op een 1x35A aansluiting, maar het begint wel aardig de grens te worden.
hoewel ik zelf ook 28 panelen heb die op minder als 19A hangen.
dus als ik dak genoeg zou hebben dat krijg ik wel 48 panelen op een 1x35A. >:)

(probleem hier is waarschijnlijk dat solaredge op 1 fase een max heeft van 25 panelen.
maar parallel had het wel gekund.)

[Voor 23% gewijzigd door migjes op 14-08-2019 19:49]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee