Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

Sorcerer8472 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:55:
[...]
Nee, er zijn toch echt screenshots van LTE-CA erbij. Maar wellicht kan @robertwebbe hier nog iets over zeggen?
[...]
Volgens mij is het zoals Raider095 eerder heeft gezegd:
Raider095 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:00:
[...]
Vodafone draait uitsluitend n3. B20 is de "opstapband"
Voor 5G dus (voorlopig) alleen n3 + 20.
In geval je een 4G+ site hebt met 1-3-7-7-20, dan is 4G dus veel sneller dan 5G op die site.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50159002182_8c67385ffd_z.jpg Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50159002047_ca869ee566_z.jpg

Edit: nu zie ik wel dat ik de 4G speedtest per ongeluk met een Franse server hebt gedaan. Maar als dat een Nederlandse was geweest, dan zou het alleen maar nog beter zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door robertwebbe op 27-07-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Okay, even los van die screenshots die hier verdwenen zijn waarop wel LTE-CA mogelijk leek, vind ik het dan wel een bizarre keuze om hiermee live te gaan eigenlijk? Waarom zou je live gaan met een product wat in de grote stad duidelijk langzamer is dan 4G, waarbij ook nog eens je speedtest-resultaten dit duidelijk gaan laten zien straks bij crowdsourced platforms zoals speedtest.net?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 22:12
Sorcerer8472 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:34:
Okay, even los van die screenshots die hier verdwenen zijn waarop wel LTE-CA mogelijk leek, vind ik het dan wel een bizarre keuze om hiermee live te gaan eigenlijk? Waarom zou je live gaan met een product wat in de grote stad duidelijk langzamer is dan 4G, waarbij ook nog eens je speedtest-resultaten dit duidelijk gaan laten zien straks bij crowdsourced platforms zoals speedtest.net?
1 woord: marketing. Ze kunnen nu in ieder geval roepen dat ze de eerste waren, maar als het in de praktijk langzamer uitvalt kun je het beter gewoon uitzetten.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
neeecht schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:03:
Dat weten we.
Dus
5G is: B20 + N3?
4G is: B20 + B3 + B1 + B7 + B7?
Je zegt dat je het weet, maar je schrijft iets anders :)

5G is alleen, lees: uitsluitend n3. De signalling gaat via B20, verder doet 800 niets qua 5G, dat gaat volledig via 1800.
Waarom dit langzamer is; geen idee. Het protocol an sich is al een stuk sneller (andere, efficientere modulatievorm) en 1 band 5G zou al sneller moeten zijn dan dikke LTE-CA. Zelfde als 3G > 4G. Dus waar de bottleneck zit, shoot me :)

Of er nog meerdere 5G DSS banden bij komen, geen idee. Het kan zijn dat dit een proef is die verder wordt uitgebreid naar andere banden, time will tell...

[ Voor 11% gewijzigd door Raider095 op 27-07-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr0fwOJ23GC-6ye4JY98HLa59Gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bNMXgOfT1WkLhHh9gd88SbKF.png?f=fotoalbum_large

5g kaart kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03
Raider095 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Je zegt dat je het weet, maar je schrijft iets anders :)

5G is alleen, lees: uitsluitend n3. De signalling gaat via B20, verder doet 800 niets qua 5G, dat gaat volledig via 1800.

[...]

Waarom dit langzamer is; geen idee. Het protocol an sich is al een stuk sneller (andere, efficientere modulatievorm) en 1 band 5G zou al sneller moeten zijn dan dikke LTE-CA. Zelfde als 3G > 4G. Dus waar de bottleneck zit, shoot me :)

Of er nog meerdere 5G DSS banden bij komen, geen idee. Het kan zijn dat dit een proef is die verder wordt uitgebreid naar andere banden, time will tell...
AUB niet selectief gaan lezen, dat is voor linkse mensen.
Ik zei dat weten we, als reactie op je info van B20 als opstap band natuurlijk.
Daarna stel ik nog een vraag, omdat ik er vanuit ga dat jij meer weet. Nogmaals, aub niet van dat soort reacties.

En één band 5G (zeker met DSS) is zeker niet dik sneller dan dikke 4G CA.

https://tools.pedroc.co.uk/4g-speed/
https://tools.pedroc.co.uk/5g-speed/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Het valt mij behoorlijk tegen als je het afzet tegen de capaciteit die KPN heeft neergezet.
Des al niet te min ga ik morgen eens proberen om wat lijntjes te tekenen op de cellmapper kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
neeecht schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:19:
AUB niet selectief gaan lezen, dat is voor linkse mensen.
Ik zei dat weten we, als reactie op je info van B20 als opstap band natuurlijk.
Daarna stel ik nog een vraag, omdat ik er vanuit ga dat jij meer weet. Nogmaals, aub niet van dat soort reacties.
Prima, ik zeg al niets meer. History is repeating, succes verder ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:00
jk-5 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:57:
[...]

1 woord: marketing. Ze kunnen nu in ieder geval roepen dat ze de eerste waren, maar als het in de praktijk langzamer uitvalt kun je het beter gewoon uitzetten.
Jeps maar dan had VF zichzelf buitenspel gezet in de 5G hype (of per dinsdag). Ze lijken weinig tot niets voorbereid te hebben aan 5G TX/RX middelen. Zoals TM en KPN wel hebben gedaan.

Nu doen ze tenminste mee in de marketing hype. Soms is dat belangrijker dan techniek voor het voortbestaan van bedrijven. Als techneuten vinden we er wel wat van, hier op GoT:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Het heeft niks te maken met voorbereiding, maar puur met configuratie. Als al die andere banden ook DSS waren, of er wel LTE-CA bij was, dan was het sneller geweest. Heeft niks te maken met "TX/RX middelen" verder, want die zijn er gewoon :+

Wat betreft KPN / T-Mobile: als zij hetzelfde doen, bijv. 4G800 + 5G700 + verder niks, dan heb je daar hetzelfde "probleem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Sorcerer8472 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:40:
Het heeft niks te maken met voorbereiding, maar puur met configuratie. Als al die andere banden ook DSS waren, of er wel LTE-CA bij was, dan was het sneller geweest. Heeft niks te maken met "TX/RX middelen" verder, want die zijn er gewoon :+

Wat betreft KPN / T-Mobile: als zij hetzelfde doen, bijv. 4G800 + 5G700 + verder niks, dan heb je daar hetzelfde "probleem".
Yup, daarom willen we het weten.
Als TM en KPN ook zo dramatisch waardeloos zijn, hoef je ook geen nieuwe telefoon te kopen voor 5G.
Echter zegt de dekkingskaart van KPN dat ze 500 Mbps kunnen doen. Morgen weten we het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29

netblade

Sunrise

Ik zit die dekkingskaart van KPN te bekijken, afgaande hierop lijken ze niet alle omgebouwde masten al direct in te gaan zetten voor 5g. Zo is Alphen aan den Rijn nagenoeg op 1 site geheel omgebouwd met Huawei spul maar de dekkingskaart laat anders blijken. Zelf heb ik alleen een tablet abo dus 5g zal ik morgen niet zien van KPN. T-Mobile ook niet slechts 2 masten hier zijn geschikt voor 5g maar ik zal het beleven morgen.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-06 17:39
NR + 4CA wordt ondersteund, maar is ook afhankelijk van het toestel. Bijvoorbeeld op de Oppo, Xiaomi en Galaxy S20 plus.

De reguliere Samsung S20 heeft een FW bug waardoor het momenteel niet altijd werkt, evenals LTE 5CA. Is in onderzoek bij Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
SafariFlow schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:10:
NR + 4CA wordt ondersteund, maar is ook afhankelijk van het toestel. Bijvoorbeeld op de Oppo, Xiaomi en Galaxy S20 plus.

De reguliere Samsung S20 heeft een FW bug waardoor het momenteel niet altijd werkt, evenals LTE 5CA. Is in onderzoek bij Samsung.
Kijk daar hebben we wat aan.
Heb je daar toevallig nog wat links van?

En wel apart dat Samsung het elk jaar weer weet te presteren het fout te doen dan.
En dat het zo f-ing lang duurt dat het gefixt is.

Ik neem aan dat Samsung gewoon kan en mag testen bij VF/TM/KPN in een test omgeving.

Wordt NR + 5CA dan niet ondersteund?
Want een extra LTE band op 20 MHz is sneller dan een NR band op 10 MHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ah, het kan dus wel! Omdat het allemaal zo nieuw is zullen er vast nog wel veel meer software issues naar boven komen. In dit geval zijn de netwerken de toestelfabrikanten voor. Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een S20 Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@robertwebbe ik zou eerst nog een paar dagen/weken afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:07
Raider095 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:01:
[...]

Prima, ik zeg al niets meer. History is repeating, succes verder ;)
Ik hoop dat je nog wel wat wil zeggen. Ik vind jouw kennis van meerwaarde hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Ah kijk. Het zou toch ook te gek voor woorden zijn als er iets gelanceerd wordt dat zo duidelijk minder goed presteert dan de oude generatie :+

Afhankelijk van wat precies de bug is gaan KPN en T-Mobile daar wellicht ook mee te maken krijgen dus.
neeecht schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Yup, daarom willen we het weten.
Als TM en KPN ook zo dramatisch waardeloos zijn, hoef je ook geen nieuwe telefoon te kopen voor 5G.
Echter zegt de dekkingskaart van KPN dat ze 500 Mbps kunnen doen. Morgen weten we het. :)
KPN dekkingskaart heeft een update gekregen die een heel stuk meer lijkt op dat wat ik verwacht had. Mogelijk is dat proces nu nog niet voltooid en gaan we nog meer wijzigingen op de kaart zien.

Er zijn nog steeds locaties nu, zoals 3584BK, waar het wel zou moeten kunnen maar op de kaart nog niet te zien is namelijk. Ook zou ik verwachten dat het op een aantal andere locaties zoals in Heerlen, Leeuwarden, Groningen ook verschijnt op die paar losse antennes waar het wordt ondersteund. En niet alleen in bijvoorbeeld Rijssen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorcerer8472 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:20:
[...]

Ah kijk. Het zou toch ook te gek voor woorden zijn als er iets gelanceerd wordt dat zo duidelijk minder goed presteert dan de oude generatie :+

Afhankelijk van wat precies de bug is gaan KPN en T-Mobile daar wellicht ook mee te maken krijgen dus.

[...]

KPN dekkingskaart heeft een update gekregen die een heel stuk meer lijkt op dat wat ik verwacht had. Mogelijk is dat proces nu nog niet voltooid en gaan we nog meer wijzigingen op de kaart zien.

Er zijn nog steeds locaties nu, zoals 3584BK, waar het wel zou moeten kunnen maar op de kaart nog niet te zien is namelijk. Ook zou ik verwachten dat het op een aantal andere locaties zoals in Heerlen, Leeuwarden, Groningen ook verschijnt op die paar losse antennes waar het wordt ondersteund. En niet alleen in bijvoorbeeld Rijssen :+
Van wanneer is die update? Is dat de foto die ik eerder gestuurd had? Van kpn 5g dekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Anoniem: 767041 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Van wanneer is die update? Is dat de foto die ik eerder gestuurd had? Van kpn 5g dekking
Nee ze hebben sinds een half uur de kaart bijgewerkt

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
LOL
Soest is omsingeld door 5G
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZmvOVpxyXxxqBkjlJDIfVXRjK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1JVBk6Jc04t1IMFh3UlJnpBe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
jk-5 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:26:
[...]

Jij zit er de hele tijd op te F5'en? :p
Ik denk dat er nog wel een update komt iig :)

Ben benieuwd naar de screenshots morgenochtend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jk-5 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:26:
[...]

Ah paar vlekjes erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:30:
[...]

Jij zit er de hele tijd op te F5'en? :p
Ik denk dat er nog wel een update komt iig :)

Ben benieuwd naar de screenshots morgenochtend ;)
Nee, hij werd net in het KPN topic opgemerkt door iemand anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor Belli
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:20
Via werk heb ik een onbeperkt T-Mobile abonnement, volgens mij heb ik daarmee toegang tot het 5G netwerk. Ben benieuwd of ik morgen dan al 5G bovenin zie verschijnen, in het dorp is al welgeteld 1 T-Mobile mast 5g ready.

Privé heb ik KPN Hussel, helaas zal het nog wel even duren voordat zij in de Achterhoek de zendmasten gaan swappen :)

Heb een Samsung S20 Ultra, hoe zit dat met die band selection/locker? Welke app is dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:31

swv

Jup ik ben de schuldige. Ik was de kaart op mn mobiel aan het bekijken en ik dacht ik pak toch de tablet er even bij en toen meende ik gezien te hebben dat er wat vlekjes bijgekomen waren vandaar :p Ik lees hier graag mee maar kan inhoudelijk weinig bijdragen. Gelukkig wel een paar ogen die kennelijk de boel goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou het mogelijk zijn dat 5g al om 24:00 geactiveerd wordt? Of ergens in de nacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dat weten we niet @Anoniem: 767041, daar is niets van bekend gemaakt. Kwestie van testen om 12 uur.
Tijdens het wachten kun je een taart bakken en slingers klaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

robertwebbe schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:48:
Dat weten we niet @Anoniem: 767041, daar is niets van bekend gemaakt. Kwestie van testen om 12 uur.
Tijdens het wachten kun je een taart bakken en slingers klaar leggen.
🍕🍕🛁🤞🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
Speciaal voor de aluhoedjes daar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:50

Oekol

waka waka hey hey

Ga de One Plus Nord kopen met 5G bereik, heb ook een 7gb abbo bij T-mobile en dan kan je dus geen 5g gebruiken. Komt vast vanzelf, maar is eigenlijk ook suf toch? Of zouden zoveel mensen hiervoor een onbeperkt abbo afsluiten en dat dit z'n geld terug verdient?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Oekol schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:24:
Ga de One Plus Nord kopen met 5G bereik, heb ook een 7gb abbo bij T-mobile en dan kan je dus geen 5g gebruiken. Komt vast vanzelf, maar is eigenlijk ook suf toch? Of zouden zoveel mensen hiervoor een onbeperkt abbo afsluiten en dat dit z'n geld terug verdient?
Check wel dubbel of die de NL bands ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

ikbenjoeri schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Check wel dubbel of die de NL bands ondersteund
Kwam laatst een overzicht tegen van de One Plus Nord en de banden die die ondersteunt tov Tmobile KPN en Vodafone. Kan het niet meer vinden helaas, echter was het bij Tmobile het beste vertegenwoordigd.
Op dit moment met mijn One Plus 3 ook geen problemen en ook niet bij mijn One Plus 6T of de One Plus 3T van mijn vrouw. Ga er eigenlijk blind vanuit dat het ook bij deze goed moet zijn, maar een goeie headsup. Ik ga hier nog eens goed naar kijken.

edit: Via de officiële OP site kom ik dit tegen:

LTE/LTE-A
4×4 MIMO, ondersteunt tot DL Cat 18/UL Cat 13 (1,2 Gbps/150 Mbps), afhankelijk van ondersteuning aanbieder
Band
GSM: GSM850, GSM900, GSM1800, GSM1900
WCDMA: B1, B2, B4, B5, B8, B9, B19
LTE-FDD: B1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 18, 19, 20, 26, 28, 32, 66
LTE-TDD: B34, 38, 39, 40, 41
5G: N1, N3, N7, N28, N78
MIMO: LTE: B1, 3, 4, 7, 38, 41 NR: N1, N3, N7, N78

edit:

Dus dat ziet er volgens deze forumpost goed uit daar T-mobile standaard N28 en N78 gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Oekol op 27-07-2020 21:56 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessegeerts
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-05 22:57
Heb een verse op een wat betere situatie bij de mast (250-300m) afstand

@neeecht Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ovY98x4D6yMhdDhVbwXGN5s3gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwpYyO81MMfzXCrPE1SowGee.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZU3OOiOI4uJI3B61zbfHEiCe3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHcDPiq89RnBNijuAuAISAxi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jessegeerts op 27-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jessegeerts schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:57:
Heb een verse op een wat betere situatie bij de mast (250-300m) afstand

@neeecht [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel een hoge ping toch? Ik weet nog dat ik toen ik student was geen internet abbo had maar onbeperkt abbo voor internet 4g. Ik meen mij te herinneren dat die ping sowieso onder de 20ms was en ik daar prima mee gamen kon (geen schiet games, dat werkte niet. Maar fifa was prima). Ja dit is 18ms, maar voor iets wat 'beter'is verwacht ik toch wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Oekol schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Wel een hoge ping toch? Ik weet nog dat ik toen ik student was geen internet abbo had maar onbeperkt abbo voor internet 4g. Ik meen mij te herinneren dat die ping sowieso onder de 20ms was en ik daar prima mee gamen kon (geen schiet games, dat werkte niet. Maar fifa was prima). Ja dit is 18ms, maar voor iets wat 'beter'is verwacht ik toch wel meer.
18ms is juist netjes voor 4G, in Amsterdam ben ik keer 14ms tegen gekomen met KPN.
T-Mobile zit ik altijd tussen de 28 en 36ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessegeerts
Oekol schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:59:
[...]

18 is redelijk bij t-mobile haal ik hogere pings tussen.de 20-60ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@jessegeerts @ikbenjoeri maar we hebben het in de screenshot over 5g toch? Ik bedoel die ping zou juist bij 5g stuk lager moeten zijn right? Of omdat de 5g van Vodafone niet 'echt 5g' is, is het prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessegeerts
Oekol schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:07:
@jessegeerts @ikbenjoeri maar we hebben het in de screenshot over 5g toch? Ik bedoel die ping zou juist bij 5g stuk lager moeten zijn right? Of omdat de 5g van Vodafone niet 'echt 5g' is, is het prima?
Het zou inderdaad stukken lager moeten zijn. Echter is en blijft die DSS een combi van 4G en het gebruik van enkele 3G frequenties aangezien zij dat hebben uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jessegeerts @jk-5 @Sorcerer8472 @robertwebbe toch B20+B1 en en N3 dus. :)

Dat had ik ook met een site hier in de buurt.

De ene deed:
B3+B1+B20

De andere deed:
B3+B1+B20+B7+B7

De eerste doet nu ook B7+B1+B3+B20+B7.
Mogelijk dezelfde issue met 5G nu.

B3+B1+B20+B7+B7 of N3+B1+B20+B7+B7 is zo'n 40mbit verschil.
Nog steeds zwaar te verwaarlozen en geen 1000 euro waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:07
jessegeerts schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:03:
[...]

18 is redelijk bij t-mobile haal ik hogere pings tussen.de 20-60ms
Ik haal keurig een Ping van 20 ms op T-Mobile 4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jessegeerts schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Het zou inderdaad stukken lager moeten zijn. Echter is en blijft die DSS een combi van 4G en het gebruik van enkele 3G frequenties aangezien zij dat hebben uitgeschakeld
Cool. Benieuwd naar de resultaten van KPN en T-mobile dan. Hebben de extra snelheid niet nodig, maar alles voor de gimmick toch?! 5G is goed voor de technologie die met elkaar gaat praten maar niet voor Henk en Anita die een beetje surfen op hun mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:10:
@jessegeerts @jk-5 @Sorcerer8472 @robertwebbe toch B20+B1 en en N3 dus. :)

Dat had ik ook met een site hier in de buurt.

De ene deed:
B3+B1+B20

De andere deed:
B3+B1+B20+B7+B7

De eerste doet nu ook B7+B1+B3+B20+B7.
Mogelijk dezelfde issue met 5G nu.

B3+B1+B20+B7+B7 of N3+B1+B20+B7+B7 is zo'n 40mbit verschil.
Nog steeds zwaar te verwaarlozen en geen 1000 euro waard. :)
Ja kijk, 40Mbps verschil tussen 4G en 5G komt wel in de buurt van de beloftes. De toename is niet helemaal te danken aan 5G en ook een stukje aan omstandigheden, maar zeker niet vervelend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jk-5 dat is gewoon B3 en N3 vergelijken met de throughput calculators.
Als Vodafone nou op alle banden DSS had gedaan.... en als de telefoons dat kunnen.
Dan hebben we het ergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Naafkap schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Ik haal keurig een Ping van 20 ms op T-Mobile 4G
Een ping van rond de 20ms op een publiek radionetwerk is heul netjes in mijn boek.
Je zal altijd jitter houden maar als je gemiddelde 20 is, top!

[ Voor 37% gewijzigd door trankilo op 27-07-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessegeerts
Oekol schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:11:
[...]

Cool. Benieuwd naar de resultaten van KPN en T-mobile dan. Hebben de extra snelheid niet nodig, maar alles voor de gimmick toch?! 5G is goed voor de technologie die met elkaar gaat praten maar niet voor Henk en Anita die een beetje surfen op hun mobiel.
Voor de gemiddelde henk en anita maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

trankilo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:15:
[...]

Een ping van rond de 20ms op een publiek radionetwerk is heul netjes in mijn boek.
Je zal altijd jitter houden maar als je gemiddelde 20 is, top!
Kan dit wel beamen. Ik zit met T-Mobile nu op dit moment binnen in huis tussen 20ms-24ms in 5 verschillende testen. Prima netwerkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56m1hKI7VLoK-XtvsZcYxrYL2ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jFYdEnFCe29lrclUSEpaOPqL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

das een mooie maar toch verwacht ik hem hoger van tmobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessegeerts
Anoniem: 767041 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Je verwacht nu al meer dan tmobile die over ruim n uur pas haar 5G netwerk lanceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jessegeerts schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:53:
[...]

Je verwacht nu al meer dan tmobile die over ruim n uur pas haar 5G netwerk lanceert.
ja dat gok ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raider095
neeecht schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:13:
Als Vodafone nou op alle banden DSS had gedaan.... en als de telefoons dat kunnen.
Dan hebben we het ergens over.
Yep... Als mijn tante een pikkie had gehad dan was het mijn oom geweest.
Vind je jezelf ook niet een beetje doordraven nu? Laat ze lekker hun eigen strategie bepalen. Dat jij die niet begrijpt is jammer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Anoniem: 767041 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Dat is vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja zo bedoel ik het ook, ik verwacht hem hoger van tmobile als het gelanceerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessegeerts
.

[ Voor 98% gewijzigd door jessegeerts op 27-07-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik verwacht hem hoger van tmobile als het gelanceerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Eerst nog maar eens zien of ze alle SIMkaarten in één dag bij KPN en T-mo kunnen activeren voor 5G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Ben benieuwd wie het eerst meld dat die 5G ontvangt/gebruikt (op vodafone na)

Ontvang hier zelf nog geen 5G in Woerden/Utrecht met KPN en T-Mobile

[ Voor 36% gewijzigd door ikbenjoeri op 28-07-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
KPN kennende zal een change in een service window worden uitgevoerd.
Voor Amsterdam zal dat wel tussen 03:00 &05:00 zijn. En de kans is groot dat om 01:00 al een service window open is in minder zwaar belaste gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@ikbenjoeri blijft net zolang wakker totdat hij 5G heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluxsystem
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 20:23
@robertwebbe Anders ik wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Dan ga ik nu wel even slapen, neem ik om 5:00 jou dienst over ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Ik zie 5G nu staan in mijn cellmapper met T-Mobile!
Maar nog geen 5G icon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJSmevnmDMA4hZyGjLsb83cdJ3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/is1bJULVOekf7aqbFWIb7CRO.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ikbenjoeri op 28-07-2020 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
In deze buurt is 800 al een tijdje weg.
Zijn enkel nog cellen op b3 / 1800Mhz in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
ikbenjoeri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:43:
Ik zie 5G nu staan in mijn cellmapper!!!!
Maar nog geen 5G icon

[Afbeelding]
ULI / upperLayerIndicator is true, dus in principe zou dat 5G moeten kunnen zijn, maar het icoontje is strenger dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 21:04

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ik denk dat er idd een block is bij t. tot ergens in de ochtend… dus uitrol loopt nu zegmaar, maar zoals cellmapper toont hierboven is de state restricted, ofwel, men mag er nog niet op. wel jammer van t-mobile....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Raider095 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:02:
[...]

Yep... Als mijn tante een pikkie had gehad dan was het mijn oom geweest.
Vind je jezelf ook niet een beetje doordraven nu? Laat ze lekker hun eigen strategie bepalen. Dat jij die niet begrijpt is jammer...
Ja dat is het. Niets meer aan toe te voegen.
Jammer dat dat niets zeggen direct alweer mislukt is. Poging twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluxsystem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_tnAybyMfN4yRibze_nchamTek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bux1SWhUf8TQuvrtNmHPHGBn.jpg?f=user_large

Heb wel een verbeterde snelheid dan voorheen.

Haalde eerst rond de 60Mbps bij mij thuis en nu toch een stuk hoger met T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

fluxsystem schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:58:
[Afbeelding]

Heb wel een verbeterde snelheid dan voorheen.

Haalde eerst rond de 60Mbps bij mij thuis en nu toch een stuk hoger met T-Mobile.
huh? hoe dan?

of hebben ze nu gelijk een verbetering van 4g uitgerold tezamen met 5g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
DaveFlash schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:00:
[...]

huh? hoe dan?

of hebben ze nu gelijk een verbetering van 4g uitgerold tezamen met 5g?
Het is in de nacht rustiger.

Hoogste wat ik ooit heb gehaald was bijna tegen de 400Mbps download aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD-CK6Fvotl9PmkM0tr6iTuhcy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K0OnQHv2ln3zJVuVr6u9gTOc.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door ikbenjoeri op 28-07-2020 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Waarschijnlijk is het sneller nu omdat iedereen ligt te slapen en het netwerk nu minder belast is. Of test je vaker rond 1 uur 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluxsystem
ikbenjoeri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:00:
[...]

Het is in de nacht rustiger
Heb net ook testen uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5TvlRz9_EErthTQ3XKp-wy4lzU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTbatiwv6Uqt7vS6gFwcSSXp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ikbenjoeri schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:00:
[...]

Het is in de nacht rustiger.

Hoogste wat ik ooit heb gehaald was bijna tegen de 400Mbps download aan

[Afbeelding]
i know :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
robertwebbe schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:01:
Waarschijnlijk is het sneller nu omdat iedereen ligt te slapen en het netwerk nu minder belast is. Of test je vaker rond 1 uur 's nachts?
Hoe vaak ik test is niet meer bij te houden 8)7

Video van het aantal tests van alleen deze maand al (Juli)

[ Voor 13% gewijzigd door ikbenjoeri op 28-07-2020 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

en testen julie dan binnenshuis of staan jullie nu buiten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Vodafone is hier binnenshuis overigens dikke drama, maakt niet uit dag of nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mCaW4Tcn0i3XsoWk-hy1IAwIuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNRpqsGj93xhEUSioOaA1W2J.png?f=fotoalbum_large

In andere plaatsen zoals Almere haal ik overdag wel redelijke speeds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvI5j0oRMtzW6BAhST1hD2uSaiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Vua3zHWivbco1t5LVvnY5h2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

En het is ochtend, zowel KPN als T-Mobile nog geen 5g hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
netblade schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:54:
En het is ochtend, zowel KPN als T-Mobile nog geen 5g hier.
Klopt, ik zie nog geen spectrum veranderingen. :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
Er komt een antennekaart update aan met T-Mobile 700MHz 5G erop.

Ook gaat deze screenshot rond op twitter, iemand die 600Mbps gehaald heeft op KPN 4G. Klinkt alsof 1400MHz erbij aanstaat, maar dit heb ik nog niet bevestigd. https://twitter.com/henklbr/status/1287996825904058370?s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jk-5 regio Amsterdam, Haarlem en Zaanstad nog niets.
Ook ruim 30-50km verder op in het spectrum nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:35:
@jk-5 regio Amsterdam, Haarlem en Zaanstad nog niets.
Ook ruim 30-50km verder op in het spectrum nog niets.
Oh wat raar. Misschien dan toch sinds vandaag iets op b38? Je kunt theoretisch in principe wel 600Mbps halen met 1-3-7-20, maar dan moet je wel hele gunstige mimo-omstandigheden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jk-5 B38 niets, B32 niets, N28 niets (extra).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
Uploaden van de updates naar het antenneregister duurt langer dan normaal, dus ik kan nog niks verwerken. We krijgen er ook nog een Vodafone update bij. Ik heb nu in ieder geval 1828 T-Mobile 5G locaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:39

SebasFM

BOFH

In Den Haag zie ik nog geen data activiteit op band 28 en nog helemaal niets op band 32. We wachten rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 16:24
Nou, de schakelaar is omgezet in Den Haag, dus het zou moeten werken https://denhaagfm.nl/2020...eel-den-haag-beschikbaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Raindeer schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:34:
Nou, de schakelaar is omgezet in Den Haag, dus het zou moeten werken https://denhaagfm.nl/2020...eel-den-haag-beschikbaar/
Persbericht was vanmorgen vroeg al online maar tot heden niemand gezien met 5G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluxsystem
@ikbenjoeri Het blijft vaag ja, mbt T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Of het is gewoon een PR ding omdat KPN eerst kwam met dinsdag live en dat eigenlijk pas echt live gaat over paar dagen (ook in den haag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Het kan zijn dat je je telefoon even uit en weer aan moet zetten om erop te mogen als je eerst een forbidden-signaaltje hebt gekregen van het netwerk op 5G algemeen / bepaalde cells op 5G. Flight mode werkt in mijn ervaring niet altijd hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Inmiddels kan ik weer 1Gb SMSjes versturen bij KPN.
Lijkt er op dat de boel weer los is.
Nu wachten op het eerste 5G signaaltje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
De 5G update staat inmiddels (bijna) op de antennekaart:

https://antennekaart.nl/k...3a-4650-8faf-1e3b332218ca

En verder ook een 4G update voor T-Mobile en Vodafone. Die is nog niet helemaal verwerkt, maar naar verwachting vast weer veel b20 inschakelen op T-Mobile, en Vodafone ombouw naar 1-3-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:09
jk-5 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:35:
De 5G update staat inmiddels (bijna) op de antennekaart:

https://antennekaart.nl/k...3a-4650-8faf-1e3b332218ca

En verder ook een 4G update voor T-Mobile en Vodafone. Die is nog niet helemaal verwerkt, maar naar verwachting vast weer veel b20 inschakelen op T-Mobile, en Vodafone ombouw naar 1-3-20
Wellicht al gevraagd ergens anders in het Forum; maar is het nu zo dat Vodafone eigenlijk als enige nog niks gaat doen met de verkregen frequenties? M.a.w blijf het 5G dat ze uitgerold hebben met DSS van toepassing?

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
Kapitein187 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Wellicht al gevraagd ergens anders in het Forum; maar is het nu zo dat Vodafone eigenlijk als enige nog niks gaat doen met de verkregen frequenties? M.a.w blijf het 5G dat ze uitgerold hebben met DSS van toepassing?
Voorlopig lijkt dat inderdaad wel de strategie. Waar T-Mobile al 2 jaar 700MHz zenders aan het plaatsen is, en KPN ook sinds een jaar met Huawei, is Vodafone alleen nog maar bezig om 1800MHz zenders bij te plaatsen om 4G+ en 5G DSS te kunnen aanbieden. De meeste antennes van Vodafone ondersteunen de 700MHz band nog niet, dus die zullen vervangen moeten worden. Ze noemen 700MHz zelf een 'toevoeging voor dekkingsgaten'. Dus de primaire strategie zal waarschijnlijk zijn om ook DSS te gaan doen op 800MHz. Dat betekent dat ze zo lang er nog NSA 5G is niet zulke goede dekking zullen hebben als T-Mobile en KPN omdat je minimaal 2 banden nodig hebt waarvan dus 1 hoog is in dit geval. Wanneer standalone 5G een ding is bij Vodafone kunnen ze via DSS op 800MHz ook gewoon op de lage banden 5G aanbieden. Parallel daaraan zullen we in de komende weken ongetwijfeld wel wat 700MHz uitrol gaan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
jk-5 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Voorlopig lijkt dat inderdaad wel de strategie. Waar T-Mobile al 2 jaar 700MHz zenders aan het plaatsen is, en KPN ook sinds een jaar met Huawei, is Vodafone alleen nog maar bezig om 1800MHz zenders bij te plaatsen om 4G+ en 5G DSS te kunnen aanbieden. De meeste antennes van Vodafone ondersteunen de 700MHz band nog niet, dus die zullen vervangen moeten worden. Ze noemen 700MHz zelf een 'toevoeging voor dekkingsgaten'. Dus de primaire strategie zal waarschijnlijk zijn om ook DSS te gaan doen op 800MHz. Dat betekent dat ze zo lang er nog NSA 5G is niet zulke goede dekking zullen hebben als T-Mobile en KPN omdat je minimaal 2 banden nodig hebt waarvan dus 1 hoog is in dit geval. Wanneer standalone 5G een ding is bij Vodafone kunnen ze via DSS op 800MHz ook gewoon op de lage banden 5G aanbieden. Parallel daaraan zullen we in de komende weken ongetwijfeld wel wat 700MHz uitrol gaan zien
Duidelijk, dank je. Wel jammer, eerst als eerste roepen dat ze 5G hebben, maar meteen na de veiling staan ze nu eigenlijk al op de 3e plaats voor de komende 2 jaar? Of zie ik dit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:00
Kapitein187 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Duidelijk, dank je. Wel jammer, eerst als eerste roepen dat ze 5G hebben, maar meteen na de veiling staan ze nu eigenlijk al op de 3e plaats voor de komende 2 jaar? Of zie ik dit verkeerd.
Dat is een correcte conclusie op basis van techniek. Op basis van marktintroductie en marketing staan ze op plaats 1😂. VodafoneZiggo’s Giganet á 1000/50 komt uit dezelfde marketing machine.

We zijn gewoonweg te technisch aangelegd en daardoor teleurgesteld door deze technische waarheden. Voor de rest van Nederland gaat het er als zoete koek in, en is VodafoneZiggo een volwaardige speler in het topsegment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Er wordt in die tweet verwezen naar een blog van 24juli. Ik vermoed dat vandaag alles puur marketing is en er vervolgens pas over enkele dagen mensen op het netwerk mogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
stormfly schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Dat is een correcte conclusie op basis van techniek. Op basis van marktintroductie en marketing staan ze op plaats 1😂. VodafoneZiggo’s Giganet á 1000/50 komt uit dezelfde marketing machine.

We zijn gewoonweg te technisch aangelegd en daardoor teleurgesteld door deze technische waarheden. Voor de rest van Nederland gaat het er als zoete koek in, en is VodafoneZiggo een volwaardige speler in het topsegment.
Haha nou mooi is dat. Het is dat Ziggo als enige een fatsoenlijke internet verbinding levert bij ons, en dat ik met Red Together een interessant mobile abo heb. Anders zou ik allang zijn overgestapt naar een andere aanbieder. Vodafone bereik is sowieso al slecht bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
Ik zie hier ook nog steeds 4G+ in beeld.
Het toestel al een keer een schop gegeven, maar zonder resultaat.
B7 en B3 is het enigste dat ik hier nu zie en ik had hier wat meer verwacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_zef6CHMtfJqdFZnkfQnKnntv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEzbbWWlvVfuyzohDSYb8RsQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIB3_SdBFADHzp5zGROWSANJYsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaSvKmY0KHTNBblUM7Cb4Xrc.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste