Toch deze eens omhoog gooien. Vraag me nog wel eens af hoe het werkt. Ik heb nu een Mix Fold 4, dat is een Chinese telefoon. Deze heeft geen B32 band. Heb er in de praktijk nooit wat van gemerkt.
Nu zit ik te denken om een telefoon te importeren die nogal wat 4g banden mist, namelijk B20, B32 en B38. Zat wat te kijken en lees dit:
800MHz (Band 20)
De 800MHz band is een relatief nieuwe band, geveild in 2012. Vlak na de veiling van 2012 werd deze frequentieband ingezet voor alleen 4G. Door de lage frequentie kunnen 800MHz signalen ver reiken, wat ideaal is voor dekking binnen huis. In 2020 en 2021 heeft Odido het 800MHz spectrum van Tele2 overgenomen en toegevoegd aan zijn eigen netwerk.
1400MHz Ongepaard (Band 32)
De 1400MHz band is ook een frequentieband die is geveild in 2020. Deze frequentieband is een ongepaarde band, maar kan niet worden gebruikt voor upload door middel van TDD. Deze band zal worden gebruikt als een SDL (Supplemental Downlink) band. Dat houdt in dat het een toegevoegde downlink band is naast een andere band die voor upload gebruikt wordt. De reden hiervoor is dat deze frequenties (1452MHz tot 1492MHz) erg dichtbij de frequentie voor GPS ligt (1575MHz). Wanneer de telefoon zelf gaat zenden op deze band zal dat storen op de GPS ontvanger in de telefoon. Daarom dus alleen download in deze band. Wel is deze band heel erg nuttig, want er is veel ruimte beschikbaar, en qua dekking is deze band vergelijkbaar met de 900MHz band. Doordat de telefoon niet terug hoeft te kunnen zenden is de dekking groter.
2600MHz Ongepaard (Band 38)
Tussen 2580MHz en 2700MHz zijn twee soorten spectrum beschikbaar. Een deel hiervan is een ongepaarde frequentieband wat betekent dat de upload en de download op dezelfde frequentie moeten plaatsvinden, door snel te schakelen tussen upload en download. In 4G heet dit principe TDD. Er zijn maar twee providers met een vergunning in deze band. Het bruikbare spectrum voor beide providers is 20MHz breed. De overige ruimte dient als guard band, om te voorkomen dat de netwerken last hebben van elkaar.
Ik zit op Odido dus mis wel echt drie banden, maar het is me niet helemaal duidelijk welke consequenties dit heeft. Ik heb dan namelijk wel deze band:
900MHz (Band

De 900MHz band is al in gebruik voor mobiele netwerken sinds het begin van deze technologie. De frequentie hiervan is ook heel laag waardoor ook de 900MHz band handig is voor dekking binnen gebouwen. De laatste veiling in de 900MHz band was aan het einde van 2012. Deze frequentieband wordt voornamelijk gebruikt voor 2G en 3G. Odido is hier een uitzondering op, deze provider zendt namelijk 4G uit op de 900MHz band.
En deze 5G band:
700MHz op land (Band 28)
De 700MHz band is een nieuwe frequentieband die in 2020 is geveild. Deze band wordt door KPN en Odido gebruikt voor 5G, Vodafone zet deze band in voor 4G.
Vraag is dus, ga ik het merken als ik die 4G banden niet heb omdat ik wel de 5G band heb?