Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 11:31
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:51:
Heeft vrij weinig nut aangezien de vergelijkbare 4G-categorieën vrijwel even snel zijn, dus je wint er weinig mee. Je zou dan DSS moeten gebruiken, wat weer andere nadelen heeft.

4G-spectrum kan door iedereen gebruikt worden, de 5G-banden bij KPN en T-Mobile niet. Dat waardevolle lage spectrum straks juist voor 4G inzetten zou nog wel eens zinnig kunnen zijn, als 5G op n41 en n78 erbij komt. Als je dekking wat minder is kun je op de meeste toestellen band 28 niet meer gebruiken omdat je band 3 niet meer ontvangt, dus een beetje gekkenwerk is het wel :)
Inmiddels kunnen best veel telefoons B20 als Anchorband voor n28 gebruiken, daarmee wordt dan n28 ook bij slechte dekking toch nog bruikbaar.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Jassy schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Inmiddels kunnen best veel telefoons B20 als Anchorband voor n28 gebruiken, daarmee wordt dan n28 ook bij slechte dekking toch nog bruikbaar.
De meestgebruikte telefoons ook? Bijv. de nieuwste Samsungs en iPhones? Vorige keer dat ik checkte nog niet.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
De S22, A53, A33 en S23 sowieso, iPhones ook voor zover ik weet.

Dit is al best gebruikelijk.. De Pixel 7 serie kan het dan weer niet, dat is heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Jassy schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:43:

Dit is al best gebruikelijk.. De Pixel 7 serie kan het dan weer niet, dat is heel bijzonder.
De SM-S901B (non-Exynos) zie ik idd 20_n28, maar bij iPhones niet, op cacombos.com.
Klopt het dat je niet kunt zoeken op een combinatie trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:31
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:20:
[...]

De SM-S901B (non-Exynos) zie ik idd 20_n28, maar bij iPhones niet, op cacombos.com.
Klopt het dat je niet kunt zoeken op een combinatie trouwens?
Zo te zien is cacombos.com niet altijd compleet. Bijvoorbeeld de S23 zou dan wel 20_n28 moeten kunnen, maar de S23 Ultra weer niet met hetzelfde modem.

Ik vraag me ook wel af wanneer je op 20_n28 wordt gezet. Gisteren was ik op een plek met slecht bereik op band 20. 5G was disconnected. Bovenaan de telefoon een doorzichtig 5G logo (Samsung), dus 5G beschikbaar maar niet verbonden. Dit is op de S23 Ultra. Of de S23 Ultra moet het niet ondersteunen.
Theoretisch zou je zeggen dat je met 20_n28 nooit zou moeten disconnecten van 5G.

Ik weet nog op de P40 Pro, volgens mij een van de eerste met 20_n28 ondersteuning, was het duidelijk zichtbaar en merkte ik het verschil wel op plekken met slechter bereik en was 5G ook echt altijd verbonden, mits de site 5G had dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:25
Jassy schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:43:

iPhone doet geen 2x lowband. Vaak wordt 5G weergegeven terwijl dit niet het geval is.

5G wordt altijd weergegeven als deze beschikbaar is.

De cell info op de iPhone werkt niet altijd vlekkenloos, maar je kan de bands toevoegen aan je dashboard en dan moet je kijken naar de tijd. Als de tijd meeloopt is deze verbonden, is de tijd in het verleden dan is er geen actieve verbinding met deze band.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WNDOwty-QEU-eKrIof8sS_Mt9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pb7xMSBQbuV7EpzEvRjqJ68K.jpg?f=fotoalbum_large

Toevoeging: als ik kijk op cacombos.com komt 2x low band ook niet voor bij de iPhone 14 Pro Max.

https://cacombos.com/device/A2894

[ Voor 49% gewijzigd door ikbenjoeri op 24-03-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ook is op veel telefoons NR-CA niet mogelijk in ENDC mode (waar je dus primair op 4G zit). Pas als je standalone 5G hebt heb je pas wat aan meer dan 1 carrier. DSS geeft meer capaciteitsverlies dan wat 5G aan voordeel geeft. Daarom proberen ze dat tot nu toe nog te vermijden.

Het wachten zal echt worden op dat eind dit jaar n78 aan gaat. Wel heb ik op diverse plekken al wat geruchten gehoord dat KPN dit jaar mogelijk iets gaat doen met n38. Kijkend naar hun netwerk geen onlogische keuze, plus dat het gebruik van een 4G TDD band naast 4G FDD + 5G FDD pas heel recent mogelijk is (vrijwel alleen in de S23). Dus veel heb je niet meer aan b38 op 4G.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
De S23 Ultra kan ook n28 met B20 als Anchorband. Ik heb zelf dit toestel en heb het thuis al regelmatig gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:25
Samsung S23 kan inderdaad B20+N28.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVXJgjQmE8b_GU0RjY6ngSbFE88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSIR65qDLfm6o2hrPIJVDhQE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
ikbenjoeri schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:24:
[...]

iPhone doet geen 2x lowband. Vaak wordt 5G weergegeven terwijl dit niet het geval is.

5G wordt altijd weergegeven als deze beschikbaar is.
Ik vermoed dat ze de flags van de provider gebruiken. Daar heeft Tweakers ooit een artikeltje over ingesteld. Komt neer op dat als je op een mast zit die ook 5G ondersteunt, de telefoon 5G weergeeft, ook al is er op dit moment alleen 4G actief. In het buitenland afhankelijk van netwerk zie je het vaak veel meer heen en weer stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:17
Toch deze eens omhoog gooien. Vraag me nog wel eens af hoe het werkt. Ik heb nu een Mix Fold 4, dat is een Chinese telefoon. Deze heeft geen B32 band. Heb er in de praktijk nooit wat van gemerkt.

Nu zit ik te denken om een telefoon te importeren die nogal wat 4g banden mist, namelijk B20, B32 en B38. Zat wat te kijken en lees dit:

800MHz (Band 20)
De 800MHz band is een relatief nieuwe band, geveild in 2012. Vlak na de veiling van 2012 werd deze frequentieband ingezet voor alleen 4G. Door de lage frequentie kunnen 800MHz signalen ver reiken, wat ideaal is voor dekking binnen huis. In 2020 en 2021 heeft Odido het 800MHz spectrum van Tele2 overgenomen en toegevoegd aan zijn eigen netwerk.

1400MHz Ongepaard (Band 32)
De 1400MHz band is ook een frequentieband die is geveild in 2020. Deze frequentieband is een ongepaarde band, maar kan niet worden gebruikt voor upload door middel van TDD. Deze band zal worden gebruikt als een SDL (Supplemental Downlink) band. Dat houdt in dat het een toegevoegde downlink band is naast een andere band die voor upload gebruikt wordt. De reden hiervoor is dat deze frequenties (1452MHz tot 1492MHz) erg dichtbij de frequentie voor GPS ligt (1575MHz). Wanneer de telefoon zelf gaat zenden op deze band zal dat storen op de GPS ontvanger in de telefoon. Daarom dus alleen download in deze band. Wel is deze band heel erg nuttig, want er is veel ruimte beschikbaar, en qua dekking is deze band vergelijkbaar met de 900MHz band. Doordat de telefoon niet terug hoeft te kunnen zenden is de dekking groter.

2600MHz Ongepaard (Band 38)
Tussen 2580MHz en 2700MHz zijn twee soorten spectrum beschikbaar. Een deel hiervan is een ongepaarde frequentieband wat betekent dat de upload en de download op dezelfde frequentie moeten plaatsvinden, door snel te schakelen tussen upload en download. In 4G heet dit principe TDD. Er zijn maar twee providers met een vergunning in deze band. Het bruikbare spectrum voor beide providers is 20MHz breed. De overige ruimte dient als guard band, om te voorkomen dat de netwerken last hebben van elkaar.

Ik zit op Odido dus mis wel echt drie banden, maar het is me niet helemaal duidelijk welke consequenties dit heeft. Ik heb dan namelijk wel deze band:

900MHz (Band 8)
De 900MHz band is al in gebruik voor mobiele netwerken sinds het begin van deze technologie. De frequentie hiervan is ook heel laag waardoor ook de 900MHz band handig is voor dekking binnen gebouwen. De laatste veiling in de 900MHz band was aan het einde van 2012. Deze frequentieband wordt voornamelijk gebruikt voor 2G en 3G. Odido is hier een uitzondering op, deze provider zendt namelijk 4G uit op de 900MHz band.

En deze 5G band:

700MHz op land (Band 28)
De 700MHz band is een nieuwe frequentieband die in 2020 is geveild. Deze band wordt door KPN en Odido gebruikt voor 5G, Vodafone zet deze band in voor 4G.

Vraag is dus, ga ik het merken als ik die 4G banden niet heb omdat ik wel de 5G band heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Het kan iets langzamer zijn in sommige situaties wellicht. En je gebruikt een toestel met een bandencombinatie die niet actief getest wordt, wat er evt. toe kan leiden dat je bij edge cases toch een minder goede ervaring hebt.

En hoe zit het met VoLTE ondersteuning (bellen via 4G) nu bij jou? Dan kan nog wel het meest vervelende effect zijn, tenzij je toch nooit belt. Odido schakelt 3G uit rond augustus 2026, rond die tijd kun je wellicht met het toestel dan niet meer bellen als het niet wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
KaiseRRuby schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:33:
Toch deze eens omhoog gooien. Vraag me nog wel eens af hoe het werkt. Ik heb nu een Mix Fold 4, dat is een Chinese telefoon. Deze heeft geen B32 band. Heb er in de praktijk nooit wat van gemerkt.

Nu zit ik te denken om een telefoon te importeren die nogal wat 4g banden mist, namelijk B20, B32 en B38. Zat wat te kijken en lees dit:

800MHz (Band 20)
De 800MHz band is een relatief nieuwe band, geveild in 2012. Vlak na de veiling van 2012 werd deze frequentieband ingezet voor alleen 4G. Door de lage frequentie kunnen 800MHz signalen ver reiken, wat ideaal is voor dekking binnen huis. In 2020 en 2021 heeft Odido het 800MHz spectrum van Tele2 overgenomen en toegevoegd aan zijn eigen netwerk.

1400MHz Ongepaard (Band 32)
De 1400MHz band is ook een frequentieband die is geveild in 2020. Deze frequentieband is een ongepaarde band, maar kan niet worden gebruikt voor upload door middel van TDD. Deze band zal worden gebruikt als een SDL (Supplemental Downlink) band. Dat houdt in dat het een toegevoegde downlink band is naast een andere band die voor upload gebruikt wordt. De reden hiervoor is dat deze frequenties (1452MHz tot 1492MHz) erg dichtbij de frequentie voor GPS ligt (1575MHz). Wanneer de telefoon zelf gaat zenden op deze band zal dat storen op de GPS ontvanger in de telefoon. Daarom dus alleen download in deze band. Wel is deze band heel erg nuttig, want er is veel ruimte beschikbaar, en qua dekking is deze band vergelijkbaar met de 900MHz band. Doordat de telefoon niet terug hoeft te kunnen zenden is de dekking groter.

2600MHz Ongepaard (Band 38)
Tussen 2580MHz en 2700MHz zijn twee soorten spectrum beschikbaar. Een deel hiervan is een ongepaarde frequentieband wat betekent dat de upload en de download op dezelfde frequentie moeten plaatsvinden, door snel te schakelen tussen upload en download. In 4G heet dit principe TDD. Er zijn maar twee providers met een vergunning in deze band. Het bruikbare spectrum voor beide providers is 20MHz breed. De overige ruimte dient als guard band, om te voorkomen dat de netwerken last hebben van elkaar.

Ik zit op Odido dus mis wel echt drie banden, maar het is me niet helemaal duidelijk welke consequenties dit heeft. Ik heb dan namelijk wel deze band:

900MHz (Band 8)
De 900MHz band is al in gebruik voor mobiele netwerken sinds het begin van deze technologie. De frequentie hiervan is ook heel laag waardoor ook de 900MHz band handig is voor dekking binnen gebouwen. De laatste veiling in de 900MHz band was aan het einde van 2012. Deze frequentieband wordt voornamelijk gebruikt voor 2G en 3G. Odido is hier een uitzondering op, deze provider zendt namelijk 4G uit op de 900MHz band.

En deze 5G band:

700MHz op land (Band 28)
De 700MHz band is een nieuwe frequentieband die in 2020 is geveild. Deze band wordt door KPN en Odido gebruikt voor 5G, Vodafone zet deze band in voor 4G.

Vraag is dus, ga ik het merken als ik die 4G banden niet heb omdat ik wel de 5G band heb?
Persoonlijk wil je wel B20 en n28 hebben, dat zijn de primaire banden voor waar het bereik niet denderend is. Idem voor b8. B38 en B32 kan je wel missen, b32 wordt voornamelijk gebruikt om de download op te krikken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:17
The Wizard schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Persoonlijk wil je wel B20 en n28 hebben, dat zijn de primaire banden voor waar het bereik niet denderend is. Idem voor b8. B38 en B32 kan je wel missen, b32 wordt voornamelijk gebruikt om de download op te krikken.
Dat is een duidelijk antwoord. Ik sprak toevallig iemand die de telefoon heeft die ik wilde importeren, hij gaf aan dat het bereik erg slecht is. Bijvoorbeeld in Duitsland af en toe zelfs gewoon geen mobiel internet. Geen optie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
KaiseRRuby schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Dat is een duidelijk antwoord. Ik sprak toevallig iemand die de telefoon heeft die ik wilde importeren, hij gaf aan dat het bereik erg slecht is. Bijvoorbeeld in Duitsland af en toe zelfs gewoon geen mobiel internet. Geen optie dus.
Idd, ik zou niet, om goedkoper uit te zijn, dekking willen inleveren, op veel plekken heb je echt de lage banden (b20, b8) nodig om uberhaupt bereik te hebben. Je kan gerust zonder b7 (2600 MHz), n78 (3500 MHz), maar wil je sneller downloaden dan zijn deze 2 wel belangrijk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste