Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
QempZoR schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:26:
Helaas staat inmiddels de helft weer op "false"
[Afbeelding]
Komt wel goed, ik denk dat de test periode voor bij is en dat ze nu klaar zijn voor de release (ze hebben wss nog een keer getest op de live omgeving).

Ik denk nog steeds dat de 14e best wel eens de live gang zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
NoFearWizz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Komt wel goed, ik denk dat de test periode voor bij is en dat ze nu klaar zijn voor de release (ze hebben wss nog een keer getest op de live omgeving).

Ik denk nog steeds dat de 14e best wel eens de live gang zou kunnen zijn.
Of vandaag, 12:00 :) Mooie dag, mooie tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
Er is zojuist een update vrijgegeven voor de abn app. Geen Apple Pay zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Maart1992 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:29:
Er is zojuist een update vrijgegeven voor de abn app. Geen Apple Pay zo te zien.
Eerst moest de ABN het in de backend activeren. Dan krijgen ze van Apple een extra certificaat voor Apple Pay. Die staat er dus nu in. Nu test payments en dan live. Ik gok volgende week maandag. :9~

Everything Can Help!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:11
Het komt dichterbij. Op https://www.abnamro.nl/nl...ieren/remotemessages.json staat nu ook een error message voor Apple Pay: "Deze betaalpas is niet geschikt voor Apple Pay."

Nieuwe icons in de app:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0oudF3W.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MqDj3Ok.jpg

Strings:
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:101: "banner_label": "Make quick, easy payments with Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:103: "busy_label_title": "You can\u2019t set up Apple Pay right now",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:107: "empty_label_title": "Apple Pay is not available for your debit card(s)",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:112: "osupdate_label_title": "To use Apple Pay, your device first needs a software update",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:113: "overview_instruction_label": "Add this card to Apple Wallet\nand make payments with Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:114: "overview_title_actionNeeded": "Requires action in Apple Wallet",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:115: "overview_title_active": "Active in Apple Wallet",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:116: "overview_title_available": "Available for Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:117: "promote_button_addCard": "Activate Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:118: "promote_button_moreInfo": "More information about Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:119: "promote_label_message": "Make quick, easy payments with Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:121: "select_message": "Select the debit card you want to use with Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:122: "select_title": "Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:123: "success_label_subtitle": "Apple Pay is now active.",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:2300: "label_applePay_subtitle": "Active debit cards in Apple Wallet",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:2301: "label_applePay_title": "Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:2851: "label_walletDescription": "With Wallet pay contactless using your mobile phone.",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:2852: "label_walletTitle": "Wallet"
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:2939: "content_noWalletCards": "There are currently no Mobile Debit Cards in your Wallet app.",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:2942: "content_walletInfo": "The ABN AMRO Wallet lets you make contactless payments from your Android phone. You can create a Mobile Debit Card in the app and use it to make contactless payments at home and abroad. For more information, please visit abnamro.nl/wallet",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:2992: "label_walletInfo": "Information on the Wallet app",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:3001: "label_subtitle": "[EN] You need eligible accounts to make use of Wallet.",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/LocalizableStrings.json:3008: "button_goToWallet": "[EN] Go to Wallet"
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/remoteMessages.json:586: "MESSAGE_BAI584_3009": "This debit card is not eligible for Apple Pay.",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/AccessibilityStrings.json:49: "selfService_deviceStatusList": "List of the status of this debit card in your Apple Wallet.",
/10.47.2/ABN.app/en.lproj/AccessibilityStrings.json:50: "statusCell_tapHint": "Tap to open this debit card in your Apple Wallet."
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:101: "banner_label": "Betaal makkelijk en snel met Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:103: "busy_label_title": "Het is vandaag druk door de introductie van Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:107: "empty_label_title": "U heeft geen geschikte betaalpassen voor Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:113: "overview_instruction_label": "Voeg uw betaalpas toe aan uw Apple Wallet\nom te betalen met Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:114: "overview_title_actionNeeded": "Actie vereist in Apple Wallet",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:115: "overview_title_active": "Actief in Apple Wallet",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:116: "overview_title_available": "Beschikbaar voor Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:117: "promote_button_addCard": "Activeer Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:118: "promote_button_moreInfo": "Meer informatie over Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:119: "promote_label_message": "Betaal makkelijk en snel met Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:121: "select_message": "Kies de betaalpas die u wilt gebruiken met Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:122: "select_title": "Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:123: "success_label_subtitle": "U kunt nu betalen met Apple Pay.",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:2303: "label_applePay_subtitle": "Actieve betaalpassen in Apple Wallet",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:2304: "label_applePay_title": "Apple Pay",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:2854: "label_walletDescription": "Met de Wallet betaalt u contactloos met uw mobiele telefoon.",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:2855: "label_walletTitle": "Wallet"
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:2942: "content_noWalletCards": "U heeft nog geen Mobiele Betaalpassen in uw Wallet app.",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:2945: "content_walletInfo": "Met de ABN AMRO Wallet kunt u contactloos betalen met uw Android-telefoon. In de app maakt u een Mobiele Betaalpas aan. Daarmee betaalt u eenvoudig en snel bij contactloze betaalautomaten in binnen- en buitenland. Kijk voor meer informatie op abnamro.nl/wallet",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:2995: "label_walletInfo": "Informatie over Wallet",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:3004: "label_subtitle": "[NL] You need eligible accounts to make use of Wallet.",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/LocalizableStrings.json:3011: "button_goToWallet": "[NL] Go to Wallet"
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/remoteMessages.json:586: "MESSAGE_BAI584_3009": "Deze betaalpas is niet geschikt voor Apple Pay.",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/AccessibilityStrings.json:49: "selfService_deviceStatusList": "Lijst met de status van deze betaalpas in uw Apple Wallet.",
/10.47.2/ABN.app/nl.lproj/AccessibilityStrings.json:50: "statusCell_tapHint": "Tik om deze betaalpas te openen in uw Apple Wallet."

[ Voor 116% gewijzigd door MelvinW op 07-10-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
MelvinW schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:44:
Het komt dichterbij. Op https://www.abnamro.nl/nl...ieren/remotemessages.json staat nu ook een error message voor Apple Pay: "Deze betaalpas is niet geschikt voor Apple Pay."
Dan kan het toch geen week meer duren jongens en meisjes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
MichaelK1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:33:
[...]

Eerst moest de ABN het in de backend activeren. Dan krijgen ze van Apple een extra certificaat voor Apple Pay. Die staat er dus nu in. Nu test payments en dan live. Ik gok volgende week maandag. :9~
Puur uit interesse hoor, maar hoe kom je hier achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Even een vraagje, ik heb denk ik vroegah een beetje te veel zitten proberen om Apple pay op mijn telefoon te hacken. Als ik nu een kaart probeer toe te veoegen zegt hij:
You can currently dd eligible cards in FRANCE....
Dus ergens denkt apple pay dat ik frans ben. Ik gebruik mijn Nederlandse apple ID. Iemand enig idee?

Never mind, Settings-Algemeen-Talen en regio stond nog op frankrijk...

[ Voor 11% gewijzigd door Philos31 op 07-10-2019 13:18 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:05
Hebben jullie ook een zwarte balk bij de instellingen van mobiele betaalpassen? In de laatste versie van de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearWizz
Heijmenberg99 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:12:
Hebben jullie ook een zwarte balk bij de instellingen van mobiele betaalpassen? In de laatste versie van de app?
Nee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:04
Heijmenberg99 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:12:
Yup, hier ook.
De mobiele betaalpassen van mijn oude OnePlus staan er nog in.. :+

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
QempZoR schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Yup, hier ook.
De mobiele betaalpassen van mijn oude OnePlus staan er nog in.. :+
Hebben jullie toevallig al een mobiele pas gebruikt voor ABN? Want ik vermoed dat je daarom die zwarte balk ziet. Bij mij is het mooi leeg met: 'U heeft nog geen mobiele passen'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:04
NoFearWizz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:18:
[...]

Hebben jullie toevallig al een mobiele pas gebruikt voor ABN? Want ik vermoed dat je daarom die zwarte balk ziet. Bij mij is het mooi leeg met: 'U heeft nog geen mobiele passen'
Klopt, daar waar; als je dus ooit mobiele betaalpassen hebt gehad; de knop "paslimiet wijzigen" staat, is nu zwart. (en zie je de button nog licht er doorheen :+ )

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Nx12FH8/3645-D981-3701-4-E76-B8-BD-4-BEB5-F6-DC7-CE.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door QempZoR op 07-10-2019 14:24 ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
NoFearWizz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:18:
[...]

Yess, mijn Huawei staat er nog in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-08 17:13
Ik heb net even contact gehad met ABN AMRO omdat ik nog een oude registratie van een mobiele pas uit mijn account wilde laten verwijderen (je kunt maar twee mobiele betaalpassen geregistreerd hebben). Overigens mooie persoonlijke service bij ABN, ik begon de chat met een echt persoon en ze moest me telefonisch spreken en de persoon achter de chat belde me ook zelf. Dit zie ik bij Bunq nog niet snel gebeuren ;-).

Anyway, ze zei dat ze oprecht zelf ook niet wist wanneer de uitrol zou plaatsvinden, dus daar geloofde ik haar wel in.

Los van het gesprek met de bank, verwacht ik eerlijk gezegd dat of de uitrol morgen is, of volgende week dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeu223
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-10-2022
Weet iemand of het mogelijk is om de betalingen die ik doe met mijn Apple Watch ook in overzicht van transacties bij Apple Pay op mij iPhone kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
dennissimeau schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:59:
Ik heb net even contact gehad met ABN AMRO omdat ik nog een oude registratie van een mobiele pas uit mijn account wilde laten verwijderen (je kunt maar twee mobiele betaalpassen geregistreerd hebben). Overigens mooie persoonlijke service bij ABN, ik begon de chat met een echt persoon en ze moest me telefonisch spreken en de persoon achter de chat belde me ook zelf. Dit zie ik bij Bunq nog niet snel gebeuren ;-).

Anyway, ze zei dat ze oprecht zelf ook niet wist wanneer de uitrol zou plaatsvinden, dus daar geloofde ik haar wel in.

Los van het gesprek met de bank, verwacht ik eerlijk gezegd dat of de uitrol morgen is, of volgende week dinsdag.
Support medewerkers weten het ook echt niet, daar ben ik heilig van overtuigd, zij mogen alleen alle klanten te woord staan die ongeduldig worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeu223 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:01:
Weet iemand of het mogelijk is om de betalingen die ik doe met mijn Apple Watch ook in overzicht van transacties bij Apple Pay op mij iPhone kan zien?
Zoals in de fipo vermeld is dat helaas (nog) niet mogelijk.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
dennissimeau schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:59:

Oh ik kreeg alleen te horen waar ik in online bankieren mn apparaat kon verwijderen.... Moet blijkbaar via die achterlijke identifier.. En die heb ik niet bij me op school :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Jeu223 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:01:
Die kan je alleen in de Watch app terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Tartarus schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

Die kan je alleen in de Watch app terug vinden.
Vrij onhandig lijkt mij, gezien je meer overzicht heb op een groot iPhone scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Pat-Juh schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

Vrij onhandig lijkt mij, gezien je meer overzicht heb op een groot iPhone scherm...
De door mij genoemde Watch app is dan ook op je iPhone.
Op de Watch zelf heb ik nog niet gevonden om alle uitgaven terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:24
Betalingen met Apple Pay via iPhone zie je terug in de Wallet app.
Betalingen met Apple Pay via Apple Watch zie je terug in de Apple Watch app op je iPhone en vervolgens onder het Wallet / Apple Pay gedeelte.

Je kunt ze niet gecombineerd bekijken.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
NoFearWizz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Support medewerkers weten het ook echt niet, daar ben ik heilig van overtuigd, zij mogen alleen alle klanten te woord staan die ongeduldig worden. :+
Support medewerkers van AbnAmro horen over nieuwe functies helemaal niets. Die zitten in een call-center in Zwolle en de ontwikkeling wordt gedaan in A'dam/Amstelveen (Als het al inhouse is gehouden, anders gewoon in India)
Nu loop ik voldoende vaak op beide Computercentra's rond in Amstelveen maar zelfs daar hoor je niets over de uitrol. Ik denk dat het komt als het klaar is :P

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat laatste mag ik wel hopen ja.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MelvinW
Nog ff wachten denk ik..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QQ5npdK.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Ik gok dat dit is wat je krijgt als je https://www.abnamro.nl/nl...emotefunctionalities.json aanpast zodat de APPLE_WALLET waardes op true staan?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
ShadowLord schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:46:
[...]

Ik gok dat dit is wat je krijgt als je https://www.abnamro.nl/nl...emotefunctionalities.json aanpast zodat de APPLE_WALLET waardes op true staan?
correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Ah dus je hebt het zelf aangepast :p. Dit kan nog wel een weekje duren dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowLord
mprkooij schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

Ah dus je hebt het zelf aangepast :p. Dit kan nog wel een weekje duren dus.
Maar dat betekend ook dat als ABN de waardes van die json file aanpast het dus onmiddellijk live is.

Grote kans dus dat het vorige week even aanstond voor de acceptatie van de laatste versie van de app bij Apple. En daarom ook het weer op 'false' zetten net voordat ze de huidige app versie vrijgaven.

Oftewel, als je net zoals @NoFearWizz een checkscript maakt die de waardes in de gaten houd en je een (push)bericht stuurt zodra dat het geval is, kun je ook een van de eerste gebruikers zijn :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnRGS
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Wat dus bij Rabo uiteraard weer een trage afhandeling heeft m.b.t. vernieuwingen en dus Apple Pay. Kan me niet voorstellen dat ze graag bij de laatsten willen zitten die het gaan uitrollen. Heb sinds gisteren wel de complete nieuwe omgeving in de Rabo app ontvangen. Wellicht ook ter voorbereiding van AP alhoewel dat al langer op de planning stond en die uitrol ook erg traag ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plhsnt
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-06-2022
Ik had rekeningen bij ABN, Rabo, ING en knab.
Als je denkt: waarom? Dat dacht ik dus ook, dus ik ben langzaamaan rekeningen aan het opzeggen.

De eerste die eruit ging was Rabo. Altijd overal het traagst mee, gaat met geen enkele ontwikkeling mee. Bovendien altijd irritant met telebankieren, etc., etc.

De volgende die ik nu aan het afbouwen ben is knab. Die had ik zakelijk, omdat ze vooropliepen en goedkoper waren toen ik mijn zaak startte. Die gaat er dus ook uit omdat ze inmiddels grote achterstand hebben en ABN zakelijk meer faciliteiten biedt.

ING hou ik vanwege rentekorting op mijn hypotheek. En het was best aardig om Apple Pay te gebruiken via ING.
Zodra ABN Apple Pay activeert, gaat ING er bij mij echter weer direct af als actieve betaalrekening en gebruik ik die uitsluitend nog voor de hypotheekrentebetalingen.

Klein beetje off-topic, dus sorry. Maar het heeft allemaal wel degelijk ook met Apple Pay (en andere ontwikkelingen) te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door plhsnt op 08-10-2019 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

We zijn inmiddels een maand verder sinds ABN riep "SOOON" .... ben niet gehyped meer. Ik zie het wel.

Maar soon is niet vier of vijf weken hoor ABN. Als jullie meelezen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plhsnt
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-06-2022
ING was ook zes weken na aankondiging pas geïntroduceerd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MelvinW
Nog een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OoSOyLL.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door MelvinW op 08-10-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
Je bent wel echt een held, @MelvinW ! Trick je de app door een die URL in je router gewoon te verwijzen naar een lokaal aangepast bestand waar de waardes op true staan?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MelvinW
dennissimeau schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:54:
Je bent wel echt een held, @MelvinW ! Trick je de app door een die URL in je router gewoon te verwijzen naar een lokaal aangepast bestand waar de waardes op true staan?
Nee, ik patch de app zelf met behulp van een jailbreak :P

Edit: dit nu ook zichtbaar :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uMj4KMY.png

[ Voor 12% gewijzigd door MelvinW op 08-10-2019 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowLord
dennissimeau schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:54:
Trick je de app door een die URL in je router gewoon te verwijzen naar een lokaal aangepast bestand waar de waardes op true staan?
Daarvoor heb je helaas het SSL certificaat nodig van het ABN-AMRO domein :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MelvinW
De app doet een request naar https://www.abnamro.nl/pa...filterTokensByPartyId=400 om beschikbaar passen op te vragen. De response is echter nog leeg, want het staat nog uit bij ABN. Daarom krijg ik nu nog de foutmelding dat er geen geschikt passen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha al die ABNers nu in dezelfde sfeer als bij ING tijden geleden. Succes met de laatste loodjes, het is echt super om met je iPhone/Watch te kunnen betalen. Ik neem nu vaak geen portemonnee meer mee :)
Enige wat irritant is: je kunt Apple Pay niet gebruiken bij geldautomaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ja heb al maanden ApplePay via Bunq maar zou graag mijn main bank ook over zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
ShadowLord schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Daarvoor heb je helaas het SSL certificaat nodig van het ABN-AMRO domein :+
Ojah dat was ik even vergeten haha 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dennissimeau schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Ojah dat was ik even vergeten haha 😋
Zou wel kunnen door met je eigen trusted root certificate te signen. Of controleert de app ook de CA van het certificaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Z___Z schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

Zou wel kunnen door met je eigen trusted root certificate te signen. Of controleert de app ook de CA van het certificaat?
Ik hoop dat ABN-AMRO inderdaad dat wel checked. En dan is het met de iPhone alsnog niet echt makkelijk een self-signed certificaat werkend te krijgen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
ShadowLord schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:47:
[...]

Ik hoop dat ABN-AMRO inderdaad dat wel checked. En dan is het met de iPhone alsnog niet echt makkelijk een self-signed certificaat werkend te krijgen hiervoor.
Niet mogelijk zonder jailbreak idd. Met een jailbreak zou je wel SSL certificate validation kunnen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SliceOfLife
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-08 11:21
MelvinW schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Nee, ik patch de app zelf met behulp van een jailbreak :P

Edit: dit nu ook zichtbaar :)

[Afbeelding]
FLEX patch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamjesse
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
@MelvinW Weet je toevallig ook iets over de integratie van Apple Pay in de AMEX app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
jessehoogeboom schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:58:
@MelvinW Weet je toevallig ook iets over de integratie van Apple Pay in de AMEX app?
Er is momenteel niks wat er op wijst dat we op korte termijn ondersteuning van American Express kunnen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally21
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 02:47

wally21

psn: Wally224

MelvinW schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Er is momenteel niks wat er op wijst dat we op korte termijn ondersteuning van American Express kunnen verwachten.
Eg jammer daar het in NL zo lang moet duren met alle banken / creditcards. Hier in de VS werkt vrijwel elke bank met Apple Pay.

Dat gaat afkicken worden als ik over een paar jaar weer terug keer naar NL. Maak er hier erg veel gebruik van. Maar het is ook de cultuur denk ik, hier is de cc zo normaal en met alle reward programma's hebben de meeste een stapel kaarten. Hier gebruik ik per soort transactie de kaart met het meeste voordeel.
Apple Pay

[ Voor 13% gewijzigd door wally21 op 08-10-2019 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
wally21 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

Eg jammer daar het in NL zo lang moet duren met alle banken / creditcards. Hier in de VS werkt vrijwel elke bank met Apple Pay.

Dat gaat afkicken worden als ik over een paar jaar weer terug keer naar NL. Maak er hier erg veel gebruik van. Maar het is ook de cultuur denk ik, hier is de cc zo normaal en met alle reward programma's hebben de meeste een stapel kaarten. Hier gebruik ik per soort transactie de kaart met het meeste voordeel.
[Afbeelding: Apple Pay]
Enige waar je aan zal moeten afkicken, is hooguit de rewards per betaling. Want voordat jij teruggekeerd bent, zal denk ik bijna alle banken wel meedoen met Apple Pay.
Maar hey, hier heeft zowat elke winkel wel hun eigen klantenkaart, dus echt veel mis je nou ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
Het feit dat er reward programma’s zijn betekent gewoon dat je veel teveel voor je transacties betaalt. In dat opzicht ben ik juist blij dat we die nonsense niet hebben in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:42
wally21 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding: Apple Pay]
Amex hebben we in NL ook, krijg je flying blue miles waar je in de EU meer aan hebt dan aan Delta ;) En voor de Apple Card was Tim Cook deze week nog aan het lobbyen om lokale partners te krijgen. Ik heb nu al meer Apple Wallet/Pay kaarten om uit te kiezen dan jij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Sandermm schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:55:
[...]

Amex hebben we in NL ook, krijg je flying blue miles waar je in de EU meer aan hebt dan aan Delta ;) En voor de Apple Card was Tim Cook deze week nog aan het lobbyen om lokale partners te krijgen. Ik heb nu al meer Apple Wallet/Pay kaarten om uit te kiezen dan jij ;)
Tim aan het lobbyen in Nederland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFearWizz
Super alle info die je uit de app haalt _/-\o_, ik heb jammer genoeg de tijd niet om me daar dan mee bezig te houden. Want ik vind het wel geweldig om dat soort dingen uit te zoeken. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennissimeau
Ik ga vanavond maar even een scriptje schrijven om die json file te observeren en mijn hue lamp groen te maken als het Apple Pay online is bij de ABN. :+

Als ik dan ‘s ochtends wakker wordt door licht, is het ten minste met de weet dat het door Apple Pay komt. :*)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MelvinW
Het komt weer een stapje dichterbij, dit scherm kreeg ik gister nog niet :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qBhEjns.png

[ Voor 3% gewijzigd door MelvinW op 09-10-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:24
Nice! Goed werk, @MelvinW :)

Krijg je een foutmelding als je op de knop tikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
basmq schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:08:
Nice! Goed werk, @MelvinW :)

Krijg je een foutmelding als je op de knop tikt?
Knop doet momenteel helemaal niks, misschien toch nog een app update nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearWizz
dennissimeau schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:00:
Ik ga vanavond maar even een scriptje schrijven om die json file te observeren en mijn hue lamp groen te maken als het Apple Pay online is bij de ABN. :+

Als ik dan ‘s ochtends wakker wordt door licht, is het ten minste met de weet dat het door Apple Pay komt. :*)
Dit is de code die ik geschreven had in php. gewoon omdat ik ff snel wat wilde hebben. Deze runt elke minuut van de dag. :+
https://gathering.tweaker...message/60030096#60030096

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 16:12

DaveFlash

Here's to the crazy ones

MelvinW schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:05:

[Afbeelding]
mooi, maar die knop is helaas nog deade... jammer. valt zeker niet te patchen om abn te slim af te zijn zoals je bij ing toen flikte, en lukte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

MelvinW schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

behalve dat amex constant met data in de voorwaarden loopt te schuiven die spreken over de integratie van 'mobile wallet technologie' maar idd @jessehoogeboom zoals melvin al aangaf, nog niks concreets in de app te vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MelvinW
Als je op je browser inlogt bij ABN Amro internetbankieren en vervolgens naar https://www.abnamro.nl/pa...filterTokensByPartyId=400 gaat, dan zie je daar je pasgegevens voor Apple Pay (PAN nummer = kaartnummer en expiration date is hetzelfde als wat op je pas staat). Dit kun je straks ook handmatig bij Apple Pay invoeren om je kaart toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Laatst online: 13-06 17:10
MelvinW schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:05:

[Afbeelding]
Kun je ook zien of de Rabobank app ook al zover is? Ik hoop eigenlijk dat die gelijk met ABN 'online' gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Citroentaart schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Kun je ook zien of de Rabobank app ook al zover is? Ik hoop eigenlijk dat die gelijk met ABN 'online' gaat.
Niets in te zien en daarnaast heb ik ook geen Rabobank-rekening, dus echt diep kan ik niet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Citroentaart schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

ter aanvulling op melvin, de huidige rabobank app (v7.0.3) heeft werkelijk nog geen enkel spoor van enige Wallet/Apple Pay integratie dan ook. (geen taal-strings, afbeelding of wat voor resources dan ook).
dus gok er maar niet op dat die meteen met abn live gaan.

bij abn is het duidelijk dat die zo goed als alles af hebben en elk moment kunnen starten. bij rabo heb ik dit gevoel/idee totaal niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Laatst online: 13-06 17:10
MelvinW schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Niets in te zien en daarnaast heb ik ook geen Rabobank-rekening, dus echt diep kan ik niet kijken.
Helaas!

@DaveFlash Bedankt voor update. Zou dat niet 'snel te realiseren' zijn? ABN is al een tijd bezig.

[ Voor 18% gewijzigd door Citroentaart op 09-10-2019 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

WouterG

Dit is geen ondertitel

DaveFlash schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

ter aanvulling op melvin, de huidige rabobank app (v7.0.3) heeft werkelijk nog geen enkel spoor van enige Wallet/Apple Pay integratie dan ook. (geen taal-strings, afbeelding of wat voor resources dan ook).

bij abn is het duidelijk dat die zo goed als alles af hebben en elk moment kunnen starten. bij rabo heb ik dit gevoel/idee totaal niet...
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Rabobank alles op de achtergrond in een testomgeving gereed zet en met een enkele app update online gaat. En dat de ABN nog maanden in de productieomgeving zit te prutsen om alles werkend te krijgen >:)
(Beetje wishfull thinking, ik ben een Rabo klant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:52

Side-Kick

Timmy!

DaveFlash schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Het lijkt erop dat de Rabobank in de achtergrond ook aanpassingen kan doen zonder app update. Bij de laatste update was mijn UI niet direct anders. Een dag later was dit wel het geval. Wellicht zit Apple Pay al wel in de laatste update, maar is daarvoor nog niets geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik irriteer me wel aan de reacties van de webcare medewerkers op elke vraag die over apple pay gaan bij de abnamro. Was bij de ING hetzelfde. Behandel je klanten gewoon professioneel ook al worden ze gek van steeds maar dezelfde vragen. Maar door de onduidelijkheid snap ik de mensen wel die steeds maar vragen wanneer het komt.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Citroentaart schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Helaas!

@DaveFlash Bedankt voor update. Zou dat niet 'snel te realiseren' zijn? ABN is al een tijd bezig.
haha! rabo en snel.. da's geen goeie combi kan ik je vertellen, ze zijn nu al ruim 2 app updates bezig om een nieuw ontwerp uit te rollen... dus ik geef het geen hoge kans van slagen. ik zou nog verbaasd zijn als het rabo lukt apple pay nog deze maand te lanceren, laat staan gelijktijdig of heel kort op de abn launch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Snap eigenlijk ook niet waarom ze de datum niet gewoon publiceren. Zit er dan nog zoveel onzekerheid in de releasedatum? Het lijkt wel dat ze het bericht over binnenkort beschikbaar er met name hebben uitgegooid voor klantbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
Side-Kick schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:03:
Snap eigenlijk ook niet waarom ze de datum niet gewoon publiceren. Zit er dan nog zoveel onzekerheid in de releasedatum? Het lijkt wel dat ze het bericht over binnenkort beschikbaar er met name hebben uitgegooid voor klantbehoud.
Als software developer weet ik dat je soms ook afhankelijk bent van andere partijen (lees bijv. Apple) dus ABN zou eventueel wel kunnen zeggen we richten ons op 14 oktober, alleen Apple moet ook wel meewerken.

En je kan altijd tegen slagen hebben tijdens de ontwikkeling. Door Soon te zeggen ipv. 14 oktober (of welke datum dan ook) zorgt er voor dat je niet steeds je datum hoeft te verzetten.

Bij ING was het natuurlijk ook soon, en hebben we 42 dagen gewacht na dat bericht. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

WouterG schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Rabobank alles op de achtergrond in een testomgeving gereed zet en met een enkele app update online gaat. En dat de ABN nog maanden in de productieomgeving zit te prutsen om alles werkend te krijgen >:)
(Beetje wishfull thinking, ik ben een Rabo klant)
Side-Kick schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:52:
[...]

Het lijkt erop dat de Rabobank in de achtergrond ook aanpassingen kan doen zonder app update. Bij de laatste update was mijn UI niet direct anders. Een dag later was dit wel het geval. Wellicht zit Apple Pay al wel in de laatste update, maar is daarvoor nog niets geactiveerd.
nee, dan waren in de applicatie bundel resources en de binaries bij het uitpakken/extraheren en in de taal bestanden al aanwijzingen te vinden, ik wou een grapje maken dat omdat rabo app eigenlijk een shell is om een webomgeving heen dit remote wordt gedaan, alleen die grap gaat niet op, dit moet lokaal gedaan worden van apple. dus als rabo er al bezig mee is, is dit wellicht uitsluitend in een interne build van de app te zien, bij ABN is duidelijk alles al op productie niveau er in gezet.

maar nee, bij rabo is in de publieke app nog niks te vinden en het is ook niet zo dat dit zonder aanpassing kan.
(en nu wordt het een beetje technisch)

Ondermeer vanwege Apple's focus op privacy mag en kan een app, of dit nou een bank is of een bioscoop dit niet remote doen, alle componenten voor de integratie met PassKit, Wallet en Apple Pay die nodig zijn voor het fysieke process van het in Wallet zetten van een pasjes dienen lokaal aangesproken te worden en in de app (.ipa) zelf te zitten, natuurlijk maken die uiteraard zelf wel weer contact met remote diensten maar dat is puur voor de verbinding ansich (bijv. de uitwisseling van de sleutels e.d., status toe te voegen pas 'eligibility' klant noem maar op.)

ergens vind er dan nog wel een drie-wegs communicatie plaats (op moment van toevoegen) tussen apple <> bank <> apple <> kaartnetwerk (mastercard company) <> bank < apple > kaartnetwerk/bank/apple > iPhone < apple voor definitieve activatie.

maar that is pretty much it.

maar alle componenten die er voor moeten zorgen dat er in de secure enclave op de door apple goedgekeurde manier een pas van een bank wordt toegevoegd, dient iedere bank zelf, volgens een zgn rulebook van apple te alle tijden in de app zelf te bouwen, bij ing heet dit bijv 'INGPhoenix.framework' die bevat de binary die voor ing op je iphone of ipad rechtstreeks kan en mag communiceren met de nfc-chip/secure enclave via Wallet/PassKit api/framework

kijk wouter en side-kick, snap dat jullie staan te trappelen om het te gebruiken bij de boeruhleenbank, maar ja, 't is en blijft de traagste bank van nederland qua innovatie.... dus jullie zullen een lange adem moeten hebben. of stap lekker over naar bunq, waar de innovatie sneller gaat dan de TGV.*snip* referral

[ Voor 15% gewijzigd door Daedalus op 09-10-2019 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

DaveFlash schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

nee, dan waren in de applicatie bundel resources en de binaries bij het uitpakken/extraheren en in de taal bestanden al aanwijzingen te vinden, ik wou een grapje maken dat omdat rabo app eigenlijk een shell is om een webomgeving heen dit remote wordt gedaan, alleen die grap gaat niet op, dit moet lokaal gedaan worden van apple. dus als rabo er al bezig mee is, is dit wellicht uitsluitend in een interne build van de app te zien, bij ABN is duidelijk alles al op productie niveau er in gezet.

maar nee, bij rabo is in de publieke app nog niks te vinden en het is ook niet zo dat dit zonder aanpassing kan.
(en nu wordt het een beetje technisch)

Ondermeer vanwege Apple's focus op privacy mag en kan een app, of dit nou een bank is of een bioscoop dit niet remote doen, alle componenten voor de integratie met PassKit, Wallet en Apple Pay die nodig zijn voor het fysieke process van het in Wallet zetten van een pasjes dienen lokaal aangesproken te worden en in de app (.ipa) zelf te zitten, natuurlijk maken die uiteraard zelf wel weer contact met remote diensten maar dat is puur voor de verbinding ansich (bijv. de uitwisseling van de sleutels e.d., status toe te voegen pas 'eligibility' klant noem maar op.)

ergens vind er dan nog wel een drie-wegs communicatie plaats (op moment van toevoegen) tussen apple <> bank <> apple <> kaartnetwerk (mastercard company) <> bank < apple > kaartnetwerk/bank/apple > iPhone < apple voor definitieve activatie.

maar that is pretty much it.

maar alle componenten die er voor moeten zorgen dat er in de secure enclave op de door apple goedgekeurde manier een pas van een bank wordt toegevoegd, dient iedere bank zelf, volgens een zgn rulebook van apple te alle tijden in de app zelf te bouwen, bij ing heet dit bijv 'INGPhoenix.framework' die bevat de binary die voor ing op je iphone of ipad rechtstreeks kan en mag communiceren met de nfc-chip/secure enclave via Wallet/PassKit api/framework
Dank voor je uitleg.
Dan is het te hopen dat het direct live gaat met een app update waar wel het hele apple pay framework in zit. Gezien het releasetraject zou dat dan iig voor maandag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Versie 7.03 Van Rabo had eerst de oude layout, een dag later de nieuwe en nu weer de oude.
Ergens wordt er geknutseld volgens mij.
Of dat ook aan Apple Pay is weet ik niet.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

NoFearWizz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:12:
En je kan altijd tegen slagen hebben tijdens de ontwikkeling. Door Soon te zeggen ipv. 14 oktober (of welke datum dan ook) zorgt er voor dat je niet steeds je datum hoeft te verzetten.
Klopt. alleen je laat mensen dan discussieren wat de definitie van 'soon' is. zoals we hier dus al een tijdje doen.

Dat is hetzelfde als tegen je partner zeggen " Ik ben even sigaretten halen" om na 15 jaar terug te komen om de discusie aan te gaan "Hoe lang is even".

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 09-10-2019 16:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
Gunner schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:35:
[...]

Klopt. alleen je laat mensen dan discussieren wat de definitie van 'soon' is. zoals we hier dus al een tijdje doen.

Dat is hetzelfde als tegen je partner zeggen " Ik ben even sigaretten halen" om na 15 jaar terug te komen om de discusie aan te gaan "Hoe lang is even".
Haha dat is waar, ze hebben hier jammer genoeg niet gekozen voor de juiste weg. Blizzard kan dat wel, en daar ontstaat er juist een hype, maar bij dit ontstaat er een negatieve feedback loop.

"Is het er al? - Nee - PIEP - Is het er nog niet? - Nee - .... ect. :+

Je ziet het op twitter en hier gebeuren. Gemiste kans wat mij betreft.

De hype is er voor mij ook wel beetje af. It's there when its there ik zie het wel. Wat is 2 weken extra wachten op 3 jaar tijd :+ 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashed1987
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-08 11:47
Op 3 jaar tijd? Dan bekijk je het nog positief :9
Al sinds de iPhone 6 is Apple Pay beschikbaar en die is al 5 jaar op de markt...

Maar ik ben het inderdaad met je eens dat de hype er wel degelijk vanaf is, ik heb het zelf een tijdje met Boon. geprobeerd en het is superhandig, maar de manier waarop het in nederland is geintroduceerd haalt het enthousiasme flink naar beneden.
NoFearWizz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:58:
[...]

Haha dat is waar, ze hebben hier jammer genoeg niet gekozen voor de juiste weg. Blizzard kan dat wel, en daar ontstaat er juist een hype, maar bij dit ontstaat er een negatieve feedback loop.

"Is het er al? - Nee - PIEP - Is het er nog niet? - Nee - .... ect. :+

Je ziet het op twitter en hier gebeuren. Gemiste kans wat mij betreft.

De hype is er voor mij ook wel beetje af. It's there when its there ik zie het wel. Wat is 2 weken extra wachten op 3 jaar tijd :+ 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crashed1987 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:39:
Op 3 jaar tijd? Dan bekijk je het nog positief :9
Al sinds de iPhone 6 is Apple Pay beschikbaar en die is al 5 jaar op de markt...

Maar ik ben het inderdaad met je eens dat de hype er wel degelijk vanaf is, ik heb het zelf een tijdje met Boon. geprobeerd en het is superhandig, maar de manier waarop het in nederland is geintroduceerd haalt het enthousiasme flink naar beneden.

[...]
Hoezo dat laatste? Het is pinnen vanaf je mobiel of watch. Dat is voor Nederland toch juist fantastische integratie.

Wat had wat jou betreft beter geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashed1987
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-08 11:47
De manier waarop Apple Pay werkt vindt ik top, daar heb ik niks over te klagen.

Het gaat mij de manier waarop het in nederland geintroduceerd is, afwachtendheid van de banken, eerst een bank en daarna pas de rest en het niet duidelijk zijn over wanneer de introductie van een bank daadwerkelijk plaats vindt.
Donstil schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:48:
[...]

Hoezo dat laatste? Het is pinnen vanaf je mobiel of watch. Dat is voor Nederland toch juist fantastische integratie.

Wat had wat jou betreft beter geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crashed1987 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:59:
De manier waarop Apple Pay werkt vindt ik top, daar heb ik niks over te klagen.

Het gaat mij de manier waarop het in nederland geintroduceerd is, afwachtendheid van de banken, eerst een bank en daarna pas de rest en het niet duidelijk zijn over wanneer de introductie van een bank daadwerkelijk plaats vindt.

[...]
Maar ja dat is niet zo heel spannend toch? Een dergelijke gefaseerde uitrol zie je in bijna alle Apple Pay landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnRGS
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Hoe vergaand is zo'n Apple Pay integratie eigenlijk? In de zin van, kan het zijn dat het een grote aanpassing van de infrastructuur van de bank vereist, of voornamelijk een integratie in de apps? Kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer het alleen een integratie in de app van een bank betreft, dat het dan echt lang kan duren na een aankondiging. Uiteraard moet alles 1000% goed werken en het goed getest worden. Maar zolang het geen grote aanpassingen in de infrastructuur van een bank betreft kan ik me niet voorstellen dat zoiets lang duurt, tenzij je dev team niet optimaal is.

Het zou me niet verbazen als dat bij de Rabobank al niet op orde is. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de uitrol van de nieuwe interface. Al enkele weken (maanden?) geleden aangekondigd. Maandag eindelijk de update en overgang naar de nieuwe interface. En sindsdien al meerdere keren omgeschakeld naar de oude versie en vanochtend weer naar de nieuwe. Waar ben je in hemelsnaam mee bezig denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 10:06
MartijnRGS schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:01:
Hoe vergaand is zo'n Apple Pay integratie eigenlijk? In de zin van, kan het zijn dat het een grote aanpassing van de infrastructuur van de bank vereist, of voornamelijk een integratie in de apps? Kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer het alleen een integratie in de app van een bank betreft, dat het dan echt lang kan duren na een aankondiging. Uiteraard moet alles 1000% goed werken en het goed getest worden. Maar zolang het geen grote aanpassingen in de infrastructuur van een bank betreft kan ik me niet voorstellen dat zoiets lang duurt, tenzij je dev team niet optimaal is.

Het zou me niet verbazen als dat bij de Rabobank al niet op orde is. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de uitrol van de nieuwe interface. Al enkele weken (maanden?) geleden aangekondigd. Maandag eindelijk de update en overgang naar de nieuwe interface. En sindsdien al meerdere keren omgeschakeld naar de oude versie en vanochtend weer naar de nieuwe. Waar ben je in hemelsnaam mee bezig denk ik dan.
Vergeet niet dat het technisch laten werken ( en het testen ) één onderdeel is , maar daarbij komt ook de marketing , de communicatie, en het feit dat klantenservice medewerkers geschoold moet worden, of wel een script moeten krijgen met de juiste vragen die ze moeten gaan stellen aan mensen die bellen met een probleem. Al met al komt er denk ik meer bij kijken dan dat wij zo op het eerste oog denken.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Hoe vergaand is zo'n Apple Pay integratie eigenlijk? (..)
& @GertJan2012:

voor de geïnteresseerden, zal ik weer de diepte in gaan, maar kort samengevat, zo'n integratie is idd erg vergaand, zeker voor banken als ING (in mindere mate) of ABN en Rabo die veelal nog met legacy systemen werkten of nog mee werken [gokje, Rabo wellicht >:) ], welke van oorsprong niet gebouwd zijn op piek prestaties of hoge mate van beschikbaarheid. en dan nu het technische verhaal:

Grofweg moet een bank één heel belangrijk systeem aanpassen, ombouwen of compleet vervangen om überhaupt met welke mobiele wallet dan ook te kunnen werken. (of dit nou Apple Pay, Google Pay of Samsung Pay is*)

Het systeem dat de pasuitgifte, autorisatie en pas-status/geldigheid regelt en beschikbaar maakt op het pin-netwerk.

In de oude situatie van fysieke passen (voor 2014 cq lokale landelijke rollouts van 'mobile wallet'-initiatieven) waren dit {veelal interne} systemen die niet 24/7/365 online dienden te zijn, een gemiddelde bank, ongeacht klant-grootte, kon volstaan dit systeem alleen actief te hebben wanneer er een pas vervangen moest worden of als een bank zelf besloot om pasreeksen die binnenkort verlopen te vervangen. Bijvoorbeeld als klant groep A om het zo te noemen allemaal passen hadden met zelfde verval datum.

Bij veel banken zijn of waren dit systemen (veelal legacy hard/software) die los staan van het 'live' kaartnetwerk ansich (waarop de pintransacties lopen), dus een pas welke een klant als gestolen meld werdt dan in een centraal systeem van bijv. mastercard geregistreerd, waarna deze pas overal te wereld geweigerd zou worden, maar hoefde niet noodzakelijkerwijs ook als zodanig in het interne systeem van pasuitgifte bij een bank als gestolen te worden vermeld. Men volstond toen simpelweg gewoon om bij een volgende batch update van het register deze specifieke pas van die klant te schrappen uit de lijst.

In de oude situatie zou dus bij een klant die een vervangende pas wenst de volgende volgorde van gebeurtenissen plaatsvinden:

Klant Piet meld gestolen pas, klantenservice (of de specifieke afd.) drukt op een knop: kaart wordt als gestolen geregistreerd bij centraal systeem pin-netwerk. Dan volgt interne opdracht bank: "stuur klant vervangende pas" wordt uitgezet bij de juiste afdeling. Dit wordt in het systeem ingevoerd, bij de eerstvolgende merge/batch ronde wordt het systeem van kaartuitgever gevraagd om een nieuwe pas met nieuw nr, verval datum en cvc/cvv te genereren. Dit gebeurde vroeger veelal 1x per week bij deze meeste banken, ze kwamen er mee weg om een pas niet binnen 1 werkdag te leveren. (tegenwoordig doen ze dit gelukkig wel)

nou je kunt je dan wel voorstellen dat zo'n systeem niet gebouwd was om live, iedere seconde van iedere dag actief te zijn, meerdere redundancies/backups te hebben of ingeplugd te hoeven zijn met andere 'costumer facing' bank faciliteiten.

Fast forward naar de wereld vandaag, en een bedrijf als Apple eist (en in mindere mate Google/Samsung/FitBit/Garmin verwachten dit ook) dat zo'n systeem realtime is, het hele jaar online, met meerdere redundancies, gracieus fallover, ddos-proof etc.

het komt er dus op neer dat een bank een systeem moet optuigen/ombouwen welke van oorsprong nooit bedacht was (toen ze ooit met pinpassen kwamen) om 'live' te zijn aan de kant van de klant. En bank hoefde vroeger alleen zelf intern nieuwe/vervangende pasjes aan te maken op het systeem van een mastercard of visa.

Nu moet opeens die functie en faciliteit van een bank niet alleen live zijn, maar gekoppeld via de bankieren app met de integratie (sdk/api) van PassKit (op iOS; software niveau) om vanuit/met de Wallet app (of mobiel bankieren), volgens de rule book en spelregels van de toestel bouwer (in dit geval Apple), op elk moment van de dag, iedere dag van het jaar, ala minuut wanneer de klant dit wenst raadpleegbaar en interactief zijn voor het door de klant zelf toevoegen van virtuele, digital-only EMV NFC complaint pin- en credit passen.

Dit is voor een bank als ING (van de 3 grote Nederlandse banken) nog het minst complex, want ING is en was, voordat bijv. bunq in de markt kwam al een van de eerste banken in de wereld die volop en vroeg in het begin van het internet tijdperk de noodzaak van digitalisatie in zag.

En dus vroeg al van meerdere systemen van oude meuk, veelal ook hardware (machinale geld systemen) of telex/dos achtige geld en tel systemen die niet met internet overweg konden, overging op bijv. cloud en SAAS oplossingen (al dan niet zelf ontwikkeld door ING.)

bunq is in het bijzonder een voorbeeld hoe bijv. als ING vandaag zou starten het ook zou doen.
Alle systemen from scratch schrijven in de cloud. in het geval van bunq is dit in AWS.

(*NB: geldt ook voor andere op CDCVM gepasseerde Wallets zoals Fitbit/Garmin, maar bijv niet voor Android NFC middels de bank app, dit betreft een lokale implementatie vanuit de bank app op android en kan dus lokaal in-app ondervangen worden ipv met een enorme backend welke de checks en initialisatie uitvoert voor de Wallets v.d. toestelbouwers.)

[ Voor 0% gewijzigd door DaveFlash op 10-10-2019 23:00 . Reden: aanpassen hyperlink ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-08 16:55
@DaveFlash heb je ook sources voor ons? Want anders vind ik dit eerder een broodje aap verhaal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 10:06
xvilo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:40:
@DaveFlash heb je ook sources voor ons? Want anders vind ik dit eerder een broodje aap verhaal
Stel dát het een broodje aap verhaal zou zijn, dan verdiende hij alsnog de credits. Zonder enige vorm van kennis verzin je dit niet en ik vind het tot dat hij zijn kennis met ons deelt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

xvilo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:40:
nou zeg 8)7 :(

maar m'n bron is o.a. familie als je het persé moet weten, m'n vader heeft jaren voor postbank gewerkt in meerdere functies en ik heb ook een oom die bij sns werkt, dus ik ga ervan uit dat hun info betrouwbaar is.
tevens heb ik zelf vanuit m'n IT ook een achtergrond in payments, retail en betaal- en kassasystemen. (systeembeheer oa.) dus ik spreek ook vaak genoeg vak mensen dicht op de bron.

Duidleijk zo? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
@DaveFlash Dank voor de uitgebreide uitleg! Leuk om wat meer te weten te komen over wat er zich achter de schermen afspeelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoFearWizz
DaveFlash schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:06:
[...]

nou zeg 8)7 :(

maar m'n bron is o.a. familie als je het persé moet weten, m'n vader heeft jaren voor postbank gewerkt in meerdere functies en ik heb ook een oom die bij sns werkt, dus ik ga ervan uit dat hun info betrouwbaar is.
tevens heb ik zelf vanuit m'n IT ook een achtergrond in payments, retail en betaal- en kassasystemen. (systeembeheer oa.) dus ik spreek ook vaak genoeg vak mensen dicht op de bron.

Duidleijk zo? ;w
Haha niet iedereen is meteen zo achterdochtig hoor, prima uitleg en klinkt logisch. :) (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
NoFearWizz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:58:
[...]

Haha niet iedereen is meteen zo achterdochtig hoor, prima uitleg en klinkt logisch. :) (y)
Precies, ik ben ook blij met de uitleg! Ik vond de reactie een beetje overtrokken, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
@DaveFlash Mooie uitleg, dank!

Maar het is en blijft een smoesje dat het zo lang moet duren ;) ik bedoel, Apple heeft daar volgens mij ook richtlijnen voor - meen iets gehoord te hebben dat er 6 weken tussen aankondiging en livegang mag zitten en de Rabo kan op de achtergrond al veel eerder begonnen zijn met het invoeren hiervan.

[ Voor 53% gewijzigd door DigitalExorcist op 11-10-2019 09:27 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-08 20:33
In hoeverre zouden de banken nog afhankelijk zijn van apple kwa implementatie? Zeker nu het alle schijn heeft dat ABN zijn deel gereed heeft krijg ik het vermoeden dat Apple ook een aardige impact heeft. Het lijkt mij zeker bij ABN het geval dat apple nu de go button in handen heeft. Zij zullen hun systemen ook bij moeten werken.
Daarnaast denk ik dat Apple ook impact heeft op de development tijd.
(wellicht unrelated) maar ik weet dat als je een CarPlay app wil ontwikkelen je eerst aanvraag van de SDK moest doen bij apple (Althans dat was in ieder geval zo voordat 3th party map apps mogelijk waren). Voordat je die SDK's krijgt en de bijbehorende documentatie ben je ook wel weer een tijdje verder en dan moet je het nog implementeren, naast de eventuele upgrades die @DaveFlash aangeeft.
En de ApplePay bank SDK's staan niet openbaar in het developer portaal daar moet je ook een losse aanvraag voor doen

[ Voor 6% gewijzigd door eduwardpost op 11-10-2019 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearWizz
eduwardpost schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:36:
In hoeverre zouden de banken nog afhankelijk zijn van apple kwa implementatie? Zeker nu het alle schijn heeft dat ABN zijn deel gereed heeft krijg ik het vermoeden dat Apple ook een aardige impact heeft. Het lijkt mij zeker bij ABN het geval dat apple nu de go button in handen heeft. Zij zullen hun systemen ook bij moeten werken.
Daarnaast denk ik dat Apple ook impact heeft op de development tijd.
(wellicht unrelated) maar ik weet dat als je een CarPlay app wil ontwikkelen je eerst aanvraag van de SDK moest doen bij apple (Althans dat was in ieder geval zo voordat 3th party map apps mogelijk waren). Voordat je die SDK's krijgt en de bijbehorende documentatie ben je ook wel weer een tijdje verder en dan moet je het nog implementeren, naast de eventuele upgrades die @DaveFlash aangeeft.
En de ApplePay bank SDK's staan niet openbaar in het developer portaal daar moet je ook een losse aanvraag voor doen
Ik weet wel zeker dat er aan de kant van Apple ook aanpassingen gedaan moeten worden, maar dat ze die pas doen als alles goed is gekeurd in de klant app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-08 16:55
NoFearWizz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

Ik weet wel zeker dat er aan de kant van Apple ook aanpassingen gedaan moeten worden, maar dat ze die pas doen als alles goed is gekeurd in de klant app.
Nou ja, na de implementatie van Apple Pay moet de bank dus nog verschillende certificeringen halen bij Apple. Daar gaat ook nog wat tijd over heen. Voorbeeld, 'een bepaalde bank' was in november 2017 bezig met "de laatste certificeringen bij Apple" en is pas in het voorjaar van 2018 gestart met het aanbieden in Spanje en Italie 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arno
  • Laatst online: 13-09 20:55

Arno

PF5A

Laten we er vanuit gaan dat de "soon" van beide banken ook wel een status bepaalt van die certificering, anders hadden ze beter nog geen aankondiging kunnen doen :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-08 20:33
xvilo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Nou ja, na de implementatie van Apple Pay moet de bank dus nog verschillende certificeringen halen bij Apple. Daar gaat ook nog wat tijd over heen. Voorbeeld, 'een bepaalde bank' was in november 2017 bezig met "de laatste certificeringen bij Apple" en is pas in het voorjaar van 2018 gestart met het aanbieden in Spanje en Italie 😉
Als ik in mijn apple developer portaal kijk voor apple pay staat er dat ik eerst moet certificeren voordat ik toegang to de SDK's kan krijgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe vergaand is zo'n Apple Pay integratie eigenlijk? In de zin van, kan het zijn dat het een grote aanpassing van de infrastructuur van de bank vereist, of voornamelijk een integratie in de apps? Kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer het alleen een integratie in de app van een bank betreft, dat het dan echt lang kan duren na een aankondiging.
Het integreren van een systeem met een ander systeem is niet eenvoudig en doe je niet even in een korte periode. Het zou mij niets verbazen dat dit hele proces al een jaar of 2 gaande is. Dat hele traject bestaat overigens uit veel meer dan alleen maar het infrastructurele deel en worden allemaal vooraf gepland. In een contract worden bepaalde mijlpalen vermeldt waar vaak ook een boeteclausule aan vastzit. Dat geldt ook voor de oplevering. Zoals altijd met planningen kun je de toekomst niet voorspellen en zal e.e.a. gaan verschuiven en is er ook een zekere mate van onzekerheid. Ook daar wordt (deels) in zo'n contract rekening mee gehouden.

Het kan hier dus prima zo zijn dat die aankondiging een vast punt in de planning is. Bij een obstakel kan er afgesproken worden om dat dan gewoon zo te laten staan. In dat geval spreek je dus niet een specifieke datum uit, dan zou je jezelf in de voeten schieten. Het gevolg van zo'n beslissing is dan wel de situatie als hier: het is voor de klant ontzettend onduidelijk wanneer ze nou van de nieuwe dienst gebruik kunnen maken. Uiteindelijk is dit dan ook meer een managementbeslissing dan iets anders (men had ook kunnen beslissen om bij oplevering de beschikbaarheid van de dienst aan te kondigen).

Dit is niet specifiek voor een Apple Pay of de bankwereld, dit geldt ook voor allerlei andere sectoren. Dit soort integratie trajecten zijn behoorlijk complex en langdurig. Daarom is het ook goed dat onze overheid nu een aparte instantie heeft ingesteld die naar de ICT projecten van de overheid kijkt.

Voor wie bronnen wil: vraag maar eens aan Siemens hoe lang het duurt vooraleer je hun product lifecycle product hebt geïnstalleerd en geïntegreerd. Daar staat ook 2 jaar voor. Bij anderen zoals SAP zul je een vergelijkbaar verhaal horen. Kijk ook vooral eens bij banensites, integratiespecialist is een heus beroep!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ppl schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:22:

[...]

Dit is niet specifiek voor een Apple Pay of de bankwereld, dit geldt ook voor allerlei andere sectoren. Dit soort integratie trajecten zijn behoorlijk complex en langdurig. Daarom is het ook goed dat onze overheid nu een aparte instantie heeft ingesteld die naar de ICT projecten van de overheid kijkt.

[...]
dat nog daargelaten, en over IT gesproken trouwens, ik kom net deze tegen die door iemand op telegram was gedeeld: "IT Chapter Lead Cobol Development" deze vacature van ING stond een maand geleden nog open.

Dus ik bedoel maar, ook banken en IT gaan niet altijd goed samen of in dit geval gebruiken ze idd nog stokoude systemen met programmeertalen uit o.a. de jaren 60. Focking COBOL zelfs wtf?!!?!

Alexander Klöpping had laatst nog een rant in z'n podcast (18m07s t/m de 23ste minuut ongv.) hier over, hij ging er van uit dat zowat alle grote en kleine banken in Nederland (fintechs of incumbents zoals, bunq, knab, moneyou daargelaten*) nog met systemen werken die {deels} op COBOL draaien.

Dus wellicht ook de systemen {of delen van} waar ik op doel in m'n eerdere betoog over de technische kant van het aanbieden van een mobile wallet integratie zoals Apple Pay.

't Is dus niet onwaarschijnlijk {noch uit te sluiten} dat er mogelijk nog systemen actief zijn (bij banken zoals ABN, ING, Rabo & Volks »ASN/SNS/Regiobank«) die belast zijn met het uitgeven van pinpassen en de bijhorende achterliggende communicatie met het vergelijkbare systeem van een groot-kaartuitgever {Visa, Mastercard} die wellicht nog op {delen van} COBOL infrastructuur draaien. Of andere oude meuk zoals Klöpping het noemde, java weet ik wordt bijv. ook nog veel gebruikt door banken.

Het zou mij zelfs verbazen als dit niét zo was.

*PS: die laatste twee weet ik niet zeker, die zijn gestart door bestaande partijen, dus wellicht leunen die op bestaande infrastructuur van resp. Aegon en ABN)

NB: voor alle andere in dit topic, super bedankt voor +'jes/FM's op al m'n eerder posts... _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door DaveFlash op 12-10-2019 14:10 . Reden: correcties. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DaveFlash schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:13:
Dus ik bedoel maar, ook banken en IT gaan niet altijd goed samen of in dit geval gebruiken ze idd nog stokoude systemen met programmeertalen uit o.a. de jaren 60. Focking COBOL zelfs wtf?!!?!
Dat is niet uniek. Er zijn zoveel meer sectoren waarbij dit het geval is. Je ziet het ook terug bij universiteiten, luchtvaart en de medische wereld. Heel veel oude protocollen en apparaten die nog prima dienst doen en waar veelal ook simpelweg geen of geen goed alternatief voor is. Bovendien is het ook niet ongewoon dat heel veel (grote) stukken software voor tenminste 10 jaar worden aangeschaft en vaak nog eens met 10 jaar worden verlengd.

Btw, realiseer je hier ook dat COBOL weliswaar nog een oude taal is maar dat daar vandaag de dag nog steeds nieuwe software mee wordt geschreven? Als we dan toch naar de leeftijd van een programmeertaal gaan kijken dan kun je 99% van de software (oud en nieuw) als stokoud gaan bestempelen. C en C++ wordt namelijk nog steeds veelvuldig gebruikt. Niet zonder reden overigens, nieuwere programmeertalen kunnen bepaalde dingen niet die deze oudjes wel kunnen. In sommige gevallen wordt omwille van performance uitgeweken naar de oudjes. Om maar eens iets te noemen.

Programmeertalen zijn niet anders dan de IDE of de hardware waar de software op moet komen te draaien: tools. En tools kies je op basis van wat ze moeten gaan doen, niet op basis van eender welk ander criterium dan ook.
Alexander Klöpping had laatst nog een rant in z'n podcast (18m07s t/m de 23ste minuut ongv.) hier over, hij ging er van uit dat zowat alle grote en kleine banken in Nederland (fintechs of incumbents zoals, bunq, knab, moneyou daargelaten*) nog met systemen werken die {deels} op COBOL draaien.
Dat is zo'n iemand die denkt dat nieuwer per definitie beter is en niet begrijpt dat dit lang niet altijd het geval is. Een beetje zoals hoe een programmeur naar code van een andere programmeur kijkt. Hoe langer diegene met de code van een ander bezig is hoe meer hij terug zal komen op zijn allereerste rant. Zolang je de redenatie achter de keuzes niet weet of begrijpt heeft het ook weinig nut om te gaan ranten.
Dus wellicht ook de systemen {of delen van} waar ik op doel in m'n eerdere betoog over de technische kant van het aanbieden van een mobile wallet integratie zoals Apple Pay.
Oud of nieuw heeft daar echter niets mee te maken. Ook met nieuwe spullen loop je tegen deze problemen aan. Dingen sluiten namelijk niet 1 op 1 op elkaar aan. Het is niet ongewoon dat je er een extra component tussen moet zetten die maar 1 ding doet: tussen systeem a en b vertalen.

Daarbij gaf ik hier ook niet voor niets het voorbeeld van de product lifecycle software van Siemens. Als je helemaal niks hebt en dat product het enige in je landschap is dan kost het alsnog 2 jaar. Je zit namelijk niet alleen maar met de technische systemen, het zit hem ook in bedrijfsprocessen en de data zelf.

Verder wordt er ook totaal geen rekening gehouden met zaken als een faillissement van een toeleverancier (lees hier: softwarebouwer). Jammer want ook dit komt redelijk vaak voor. Eveneens als vele andere zaken zoals budget, schattingen van aantal requests, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 12-10-2019 14:56 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste