Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:38
segil schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:28:
Dat is dus al een tijdje niet meer zo. De meeste vervangers hebben dezelfde prijs of zijn zelfs goedkoper.

https://proveg.com/nl/blo...n-vleesvervangers-krimpt/
Dat is als je display-vlees met display-vleesvervangers vergelijkt. Maar geldt het ook voor de diepvriesfrikandellen, of de gehaktballetjes in tomatensoep?

Er is een grote markt voor 'restvlees' dat je niet in een displaykastje kunt verkopen, maar wat wel in andere producten verwerkt kan worden. Ik ben benieuwd op welke manier plantaardige producten in die (prijsgevoelige) markt kunnen concurreren.

Op het moment dat fabrikanten uit kostenoverwegingen liever erwtenballen dan gehaktballetjes in de tomatensoep laten zwemmen, of kikkererwten bijmengen in de filet americain, komt de prijs van vlees nog verder onder druk te staan. De kipfilet en het biefstukje zullen verhoudingsgewijs meer van het "dier" moeten bekostigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik ben ongeveer 1 jaar vegan geweest anderhalf jaar geleden en ben toen tot de conclusie gekomen dat er voor veel dierlijke producten prima alternatieven zijn. Enige manco voor mij was het gebrek aan fatsoenlijke vegan kaas. De smaak van echte kaas is simpelweg (nog) niet te evenaren. Desalniettemin vind ik het wel een goede zaak dat er nu zoveel opties zijn.

Juist de vegan community heeft er bij mij voor gezorgd dat ik toch weer vlees ben gaan eten. De vreselijk extreme activistische houding van veel vegans werkt echt mega afstotend voor nieuwe vegans en vegetariërs. Met name de vegan subreddit maakt zich hier op grote schaal schuldig aan. De haat jegens vegetariërs is daar groter dan die tegen carnivoren, ik vond het stuitend om te zien.

Het zou mooi zijn als de dialoog wat vreedzamer gevoerd zou kunnen worden en er ook waardering is voor mensen die op wat voor manier dan ook hun steentje bijdragen. Als je in plaats van 5x in de week 3x in de week vlees eet dan helpt dat al mee. In die reddit krijg je dan direct als reactie dat je een faler bent omdat je nog steeds 3x in de week profiteert van dode dieren. Tsja, op die manier ga je er nooit komen...

Ik probeer wel zo veel mogelijk plantaardig te eten, maar ik ga er niet meer mijn hele leven op aanpassen. Continu labels checken, bij álles wat je koopt nadenken of er mogelijk een dier door geschaad is. Nee, dankjewel. Alle beetjes helpen en dat is voor mij prima :)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
London schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:23:
Ik ben ongeveer 1 jaar vegan geweest anderhalf jaar geleden en ben toen tot de conclusie gekomen dat er voor veel dierlijke producten prima alternatieven zijn. Enige manco voor mij was het gebrek aan fatsoenlijke vegan kaas. De smaak van echte kaas is simpelweg (nog) niet te evenaren. Desalniettemin vind ik het wel een goede zaak dat er nu zoveel opties zijn.

Juist de vegan community heeft er bij mij voor gezorgd dat ik toch weer vlees ben gaan eten. De vreselijk extreme activistische houding van veel vegans werkt echt mega afstotend voor nieuwe vegans en vegetariërs. Met name de vegan subreddit maakt zich hier op grote schaal schuldig aan. De haat jegens vegetariërs is daar groter dan die tegen carnivoren, ik vond het stuitend om te zien.

Het zou mooi zijn als de dialoog wat vreedzamer gevoerd zou kunnen worden en er ook waardering is voor mensen die op wat voor manier dan ook hun steentje bijdragen. Als je in plaats van 5x in de week 3x in de week vlees eet dan helpt dat al mee. In die reddit krijg je dan direct als reactie dat je een faler bent omdat je nog steeds 3x in de week profiteert van dode dieren. Tsja, op die manier ga je er nooit komen...

Ik probeer wel zo veel mogelijk plantaardig te eten, maar ik ga er niet meer mijn hele leven op aanpassen. Continu labels checken, bij álles wat je koopt nadenken of er mogelijk een dier door geschaad is. Nee, dankjewel. Alle beetjes helpen en dat is voor mij prima :)
Waarom laat je je zo beïnvloeden door schreeuwers? Je kiest er toch voor om vegetarisch of vegan te eten uit belang voor het dier?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

ericafterdark schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Waarom laat je je zo beïnvloeden door schreeuwers? Je kiest er toch voor om vegetarisch of vegan te eten uit belang voor het dier?
Oh ja absoluut. Het ging mij er meer om dat ik de community die ik tegen kwam nogal afstotend vond werken, niets was goed genoeg zeg maar. Dus ik ben lekker mijn eigen weg gegaan (~80% plantaardig) en voel mij daar prima bij :) Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn is all I'm saying (y) (heel toepasselijk ook in dit topic trouwens..)

[ Voor 10% gewijzigd door London op 20-08-2023 11:56 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
@London De hardste schreeuwers schreeuwen ook maar omdat ze anders geen gelijk kunnen krijgen. En dat hoeft ook niet. Laat iedereen gewoon in zijn waarde, dat is bij alles zo.

Ik denk dat niemand hier in dit topic mensen haat die vlees eten. Net zoals een vleeseter in mijn ogen niemand haat die enkel vegetarisch eet.

Er is dan ook nog een heel groot verschil tussen vegetariër en veganist. Veganistisch leven is inderdaad een pak moeilijker gezien in heel wat producten zuivel of eieren zijn verwerkt. Maar voor vegetarische gerechten kan ik gewoon de AH binnenwandelen met mijn boodschappenlijstje en in 9/10 gevallen vind ik alles wat ik nodig heb (wat ik eerst nooit had gedacht! ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:09
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:05:
[...]
Is gewoon een hedendaags menu'tje uit een vegan restaurant, dat ik aangevuld heb met 'vleesmenu', net zoals je in veel restaurants 'vegetarisch menu' ziet, zonder te weten wat het werkelijk is.

[...]

De herkomst is minder belangrijk dan wát je eet (klikbaar):

[Afbeelding]

Avocado heeft ook een negatief imago voor het waterverbruik, tot je het in perspectief plaatst:

De productie van een kilo rundvlees kost al snel 15.000 liter water
Voor het kweken van een kilo avocado's is gemiddeld bijna 1.300 liter nodig

En het zijn niet enkel veganisten die avocado's eten... Mijn vrouw kocht dat vroeger af en toe voor haar (ze is vleeseter) terwijl ik als veganist er niet van at. Maar dan nog, mag een veganist ook eens iets anders dan een hele winter boerenkool eten? :)
Janneke heeft over avocado's een mooi stuk geschreven op haar site.
https://www.jannekevander...tstikke-veel-water-nodig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

walterworld schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Is het probleem met avocado’s niet de bijensterfte?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Adlermann schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Ik zal aanhaken, in Nederland is de trend inmiddels alweer omgekeerd. Aantal vleeseters (7 dagen per week) is weer omhoog gegaan naar bijna 70%. Daarbij is ook de acceptatie van vleesvervangers dalende.

Je kan nog zo hard roepen dat al die plantaardige zaken lekker zijn. Ik denk ze voor intrinsiek gemotiveerde mensen inderdaad aanvaardbaar zijn. Maar als je daadwerkelijk een zuivel- of vleesequivalent wilt hebben, dan kom je redelijk tekort.

Ik heb verschillende plant-based melkachtigen geprobeerd, maar (half)-volle melk doet het nog steeds een stuk beter. Roomboter is ook gewoon onvervangbaar. Daarbij, zoals ik al eerder zei, is juist het vettige vlees bijna niet te vervangen. De 'vegan' worstjes komen niet eens in de buurt van een worst met een goed vetgehalte. De meeste vleesvervangers die ik heb geprobeerd zijn ook nog eens ongelovelijk veel te zout. Daardoor zijn zen iet te eten. De structuur is ook niet je van het.

Ik vind het leuk voor je dat je intrinsiek geen vlees wilt eten, maar ik ga daar niet aan beginnen. Een dag in de week wil nog wel eens per ongeluk gebeuren.En ja, ik vind het geen enkel probleem om mijn smaakpapillen leidend te laten zijn; het is namelijk levensgeluk voor mij.

Ik heb trouwens geen enkele problemen met dieren doden en slachten (zelf weleens gedaan ook; binnen de grenzen van de wet). Waar ik niet tegen kan is dieren onnodig doden. Dus voor de hobby (jacht) niet zo snel. Jacht om dan later het dier op te eten zie ik weer niet als een probleem. Dat is juist leuk, krijg je verbinding mee met het eten. Zelf gevangen, zelf gedood, zelf gefileerd en zelf gebakken.
Veel plantaardige vervangers komen aardig in de buurt, meer is het net niet.

Heb je ook het onlangs geïntroduceerde droomboter geprobeerd?
Afbeeldingslocatie: https://scontent-fra3-2.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/368200669_689713426529793_8255866762968378747_n.jpg?stp=dst-jpg_p843x403&_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=jrLk3LzmQB8AX_GZSSr&_nc_ht=scontent-fra3-2.xx&oh=00_AfBAMb19qJopIHAUsIV_RB5gY9yn-V_ko1-rW-QJd5srCg&oe=64E68FE8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
walterworld schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Maar dan stel ik me wel weer de vraag hoe objectief je kan zijn als je kijkt naar caloriën per verbruikte liter water. Ze zegt daar dat 1 kilo advocado's 1670 kcal geven (en 0,39l water per kcal), maar zet dit niet in perspectief, terwijl ze het omgekeerde met waterverbruik wel doet.

In de post staat ook dat chocola nutteloze caloriën bevat en daar ben ik het niet mee eens. Pure chocolade biedt wel degelijk voordelen (goede bloeddruk bvb). Akkoord dat chocolade telen veel water vereist, maar je krijgt er ook heel veel caloriën voor. Hoe puurder de chocolade, hoe meer caloriën.

Voor een kilo 70% pure chocolade van Cote d'or bvb krijg je 6000 kcal terug. Per kilocalorie komt dat dan uit op (neem nu even de waterwaardes op haar website) 2,83l water.

Ter vergelijk, dat is nog altijd 1/3 minder water dan voor kip (3,8l per kcal).

En dan heb ik nog maar de waardes op haar website genomen. De waterwaardes en kcal worden nergens gelinkt. Als ik bvb kijk naar de eerste de beste website met de vraag hoeveel liter een kilo advocado's nodig heeft, kom ik uit op 1300 liter. Dat exact het dubbele dan op haar website. De waarde hier komt van het RIVM, een vrij betrouwbare site denk ik dan.

Dus niet alles geloven wat online beweerd wordt of bij twijfelachtige uitspraken toch zeker eens een second opinion bekijken :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhTyaXSRBTGOmC7_sXUlBs3-7Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aypnv9pfjQEbujwfChySmYy8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
Flipking94 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

Wat is er dan niet aan te vervangen? De verzadigde vetten heb je al niet nodig. De omegavetten van vis zijn prima vervangbaar door alternatieven.

Daarnaast, volgens de WHO eet de gemiddelde nederlander 1,5x teveel vlees wat leidt tot meer hart en vaatziekten (zie eerdere link).

Het aantal nadelen van vegetarisch eten weegt niet op tegen de voordelen:

[...]

[...]

[mbr]*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.[/mbr]
Het WHO baseert zijn uitspraken op epidemiologische studies waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld de consumptie van alcohol, tabak of de hoeveelheid lichaamsbeweging. Vegetariers en veganisten zijn vaak actiever met hun gezondheid bezig waardoor hun inname van alcohol en tabak ook lager is, eveneens ze me meer sporten.

https://www.who.int/news-...d-meat-and-processed-meat
In the case of red meat, the classification is based on limited evidence from epidemiological studies showing positive associations between eating red meat and developing colorectal cancer as well as strong mechanistic evidence.

Limited evidence means that a positive association has been observed between exposure to the agent and cancer but that other explanations for the observations (technically termed chance, bias, or confounding) could not be ruled out.
Ook bijvoorbeeld deze studie ziet geen toename in vroegtijdig overleden bij hogere inname rood vlees of kip.
In a large multinational prospective study, we did not find significant associations between unprocessed red meat and poultry intake and mortality or major CVD. Conversely, a higher intake of processed meat was associated with a higher risk of mortality and major CVD.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33787869/

Waar de crux zit is dat veel mensen vlees eten in een ongezonde vorm; namelijk fastfood of afvalproducten. Ultra processed junk dus en je gaat echt helemaal geen gezondheidswinst boeken als je het ene ultra processed vervangt door andere ultra processed zoals vleesvervangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
PWSteal schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:45:

Ook bijvoorbeeld deze studie ziet geen toename in vroegtijdig overleden bij hogere inname rood vlees of kip.
Akkoord als je de WHO niet serieus neemt, het was immers maar één bron. Maar als ik dezelfde vraag gewoon op google ingeef, kom ik alleen maar artikels tegen die het hebben over verhoogd risico op ziektes, vooral kankers. Je mag geloven wat je wil natuurlijk, net zoals de vaccins volgens sommigen ook niet zouden werken op het coronavirus. Maar dit gegeven is voldoende reden voor mij om vlees in het algemeen links te laten liggen, of toch zoveel mogelijk :). Naast het milieuaspect en ethische aspect.

Betreffende het bewerkt vlees, daar ben ik het dan wel mee eens. Alles in de vorm van hamburgers en dergelijke is meestal ongezond. Of toch zeker de varianten van McDonalds. Dergelijke bedrijven zijn er ook niet om je gezondheid te verbeteren, het moet vooral lekker zijn en nog belangrijker goed verkopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik vraag me steeds af wat die avocado in discussies over veganisme doet... Zo'n 1 à 2 procent van de bevolking is vegan; ik denk dat je zonder al te veel moeite kan aannemen dat ruim meer dan 90% van alle avocado's gegeten wordt door niet-vegans. Het zelfde geldt overigens ook voor dingen als soja en palmolie.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00

Dit vind ik raar. Allereerst doe je iets omdat je het wilt, niet wat een community ervan vindt of hoe die reageert. Ten tweede vraag ik me echt af op welke plekken jij dan geweest bent die zo toxisch is? Reddit en social media laat altijd de excessen horen, terwijl er ook genoeg gematigde vegans zijn. Als je bijvoorbeeld veganchallenge of veggiechallenge volgt, krijg je veel hulp en steun en begrip van andere vegans. Helemaal geen verwijten en veroordelingen.

Daarmee vind ik het raar dat je zegt dat je niet meer vegan bent, vanwege de community. Dan vraag ik me ook af wat je initiële beweegredenen waren om wel vegan te worden. Voor de dieren? Voor je gezondheid? Omdat het hip en modern is? Als het voor de dieren is, maakt het toch niets uit hoe anderen reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

segil schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:29:
[...]

Dit vind ik raar. Allereerst doe je iets omdat je het wilt, niet wat een community ervan vindt of hoe die reageert. Ten tweede vraag ik me echt af op welke plekken jij dan geweest bent die zo toxisch is? Reddit en social media laat altijd de excessen horen, terwijl er ook genoeg gematigde vegans zijn. Als je bijvoorbeeld veganchallenge of veggiechallenge volgt, krijg je veel hulp en steun en begrip van andere vegans. Helemaal geen verwijten en veroordelingen.

Daarmee vind ik het raar dat je zegt dat je niet meer vegan bent, vanwege de community. Dan vraag ik me ook af wat je initiële beweegredenen waren om wel vegan te worden. Voor de dieren? Voor je gezondheid? Omdat het hip en modern is? Als het voor de dieren is, maakt het toch niets uit hoe anderen reageren?
Dat klopt, initieel doe je iets omdat je het wilt en omdat je erachter staat. Als je je dan vervolgens meer en meer gaat verdiepen in bepaalde zaken en ook gelijk- en andersdenkenden tegenkomt dan kan je weer anders tegen zaken gaan aankijken. Zodoende dat ik nu dus voor ongeveer 80% plantaardig eet en het ''stempel'' vegan niet meer verdien. En gezien het gros van het volk wat ik ben tegengekomen binnen die community lig ik daar totaal niet wakker van.

En om daar maar even aan toe te voegen; wie is er 100% vegan? Of wat is 100% vegan? Ik heb mensen afkeurend zien reageren omdat iemand z'n huisdier niet plantaardig te eten gaf. Voor die mensen ligt de drempel dus weer op een hele andere plek dan voor mensen die er gematigder tegenover staan. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je er op een voor jou zo'n goed mogelijke manier opvolging aan geeft wat mij betreft. Voor de 1 is dat all the way gaan (wat dat dan ook mag betekenen) en voor de ander toch soms nog dierlijke dingen consumeren. Vandaar mijn opmerking dat alle beetjes helpen prima is.

[ Voor 17% gewijzigd door London op 20-08-2023 20:21 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Flipking94 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Akkoord als je de WHO niet serieus neemt, het was immers maar één bron.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De WHO haalt informatie uit heel veel bronnen en binnen de organisatie zijn weer veel andere organisaties betrokken. Op basis van alle onderzoeken komt er een consensus die wordt gepubliceerd door de WHO. Het gaat in principe hetzelfde al bij ieder van ons op het werk. In je team en binnen de verschillende afdelingen zijn er verschillende meningen en oplossingsrichtingen en met elkaar bepaal je wat het beste is gezien de specifieke situatie of vraagstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
London schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Dat klopt, initieel doe je iets omdat je het wilt en omdat je erachter staat. Als je je dan vervolgens meer en meer gaat verdiepen in bepaalde zaken en ook gelijk- en andersdenkenden tegenkomt dan kan je weer anders tegen zaken gaan aankijken. Zodoende dat ik nu dus voor ongeveer 80% plantaardig eet en het ''stempel'' vegan niet meer verdien. En gezien het gros van het volk wat ik ben tegengekomen binnen die community lig ik daar totaal niet wakker van.

En om daar maar even aan toe te voegen; wie is er 100% vegan? Of wat is 100% vegan? Ik heb mensen afkeurend zien reageren omdat iemand z'n huisdier niet plantaardig te eten gaf. Voor die mensen ligt de drempel dus weer op een hele andere plek dan voor mensen die er gematigder tegenover staan. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je er op een voor jou zo'n goed mogelijke manier opvolging aan geeft wat mij betreft. Voor de 1 is dat all the way gaan (wat dat dan ook mag betekenen) en voor de ander toch soms nog dierlijke dingen consumeren. Vandaar mijn opmerking dat alle beetjes helpen prima is.
Prima dat dat je overwegingen zijn. Alleen klopt imho je opmerking niet:
Juist de vegan community heeft er bij mij voor gezorgd dat ik toch weer vlees ben gaan eten.
Alsof juist door die toxische houding jij weer vlees bent gaan eten, en anders was je vegan gebleven. Ofwel, de schuld lag bij de community. Daar reageerde ik op en dat kwam raar op mij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
London schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Wat bedoel je precies met "80% plantaardig"? Want het normale dieet is al zo'n 80% plantaardig. Brood, aardappels, groenten, bonen, rijst, koffie, thee, fris, bier, wijn etc etc etc...

Je verwarring over wat "100% vegan" is, geeft aan dat je niet begrijpt wat veganisme betekent. Het gaat erom dat je dierenleed zoveel als praktisch mogelijk vermindert. En inderdaad, strikt genomen is het houden van huisdieren ook dierenleed. Maar die dieren zijn er al (ten minste, ik neem aan dat je ze niet bij een broodfokker hebt gekocht) en iemand zal ervoor moeten zorgen... Dus is het prima als jij dat doet.

Ik heb zelf ook twee katten. En die geef ik "normaal" kattenvoer. Want dat is hoe ik het beste voor die dieren kan zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 21-08-2023 09:42 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 16:50
Mx. Alba schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Wat bedoel je precies met "80% plantaardig"? Want het normale dieet is al zo'n 80% plantaardig. Brood, aardappels, groenten, bonen, rijst, koffie, thee, fris, bier, wijn etc etc etc...
Je kan toch pakweg 80% van de maaltijden of dagen plantaardig eten? Dus als je vroeger elke maaltijd wel iets van vlees at en nu 80% van de tijd niet, dan is dat een enorme stap vooruit.
Je verwarring over wat "100% vegan" is, geeft aan dat je niet begrijpt wat veganisme betekent. Het gaat erom dat je dierenleed zoveel als praktisch mogelijk vermindert. En inderdaad, strikt genomen is het houden van huisdieren ook dierenleed. Maar die dieren zijn er al (ten minste, ik neem aan dat je ze niet bij een broodfokker hebt gekocht) en iemand zal ervoor moeten zorgen... Dus is het prima als jij dat doet.

Ik heb zelf ook twee katten. En die geef ik "normaal" kattenvoer. Want dat is hoe ik het beste voor die dieren kan zorgen.
Dat is een beetje een makkelijke uitweg, want als mensen ervoor zorgen waardoor ze zich meer voortplanten, dan houden ze dat natuurlijk in stand. Niet veel anders dan de bio-industrie :+ . Zoveel katten waren er anders nooit geweest. En als je je katten laat steriliseren/castreren, dan kan je natuurlijk ook afvragen of dat wel ethisch verantwoord is.

Honden gaat nog verder in mijn ogen. Ik heb een trektocht gedaan door de Himalaya's en daar liepen honden kilometers met je mee van het ene dorp naar het andere. Of een willekeurige andere plek. Hier zijn alle honden doorgefokt, zijn ze de hele dag opgesloten en mogen ze slechts op vaste tijdstippen poepen. Doe lopen van een hardhouten vloer een stukje over stoeptegels(vastgebonden aan een touwtje) naar een klein stukje gras waar ze even mogen wandelen. Wat een leven ;) . Oh en zitten en een pootje geven graag, jij dierslaaf.

Is het ook vegan om een aap aan een ketting te houden?

Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het houden van huisdieren nog erger is, omdat het alleen is voor het vermaak van mensen en niet voor primaire levensbehoeften.

Wat dat betreft kan ik me heel goed in @London verplaatsen. Vegans als community zijn heel onaantrekkelijk. Al zou ik 100% plantaardig eten en geen dierlijke producten gebruiken, dan nog zou ik niet geassocieerd willen worden met de vegans die je bijvoorbeeld op Reddit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
100% vegan is ook een beetje gek in mijn ogen. Je bent bij mijn weten veganist als je binnen je eigen invloed zoveel mogelijk dierenleed wilt beperken als praktisch haalbaar is, maar waar die grenzen liggen is dus per persoon heel erg verschillen. Wat de één praktisch haalbaar is, is voor een ander een stap te ver. Net zoals niet iedereen evenveel invloed heeft op zaken.
Daar heb je dan ook al heel vaak veel discussie over want wat de één ziet als 'niet praktisch haalbaar' ziet een ander mogelijk weer als 'er niet genoeg voor over hebben'. En dat maakt het een lastig onderwerp zonder snel in het veroordelen te vervallen, want dat jaagt mensen vaak weg. :)

Ik las recent dat producenten van vleesvervangers het moeilijk hebben en dat sommigen op omvallen staan. Enerzijds door concurrentie, anderzijds omdat de vraag soms ook afneemt. Sommigen waren daar bezorgd over maar sommige fabrikanten waren er juist wel blij mee omdat volgens hen de wat meer kwalitatieve producten over bleven wat alleen maar goed is voor de markt. Want al die cowboys in ingestapt zijn met gekruid MDF zorgen er alleen maar voor dat mensen één keer wat proberen en dan nooit meer durven.

De bron waar ik dit had gelezen moet ik nog opzoeken, maar ik gok dat jullie het vast ook wel meegekregen hebben. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
@BarôZZa Ik ben het niet eens met je stellingen:
Zoveel katten waren er anders nooit geweest.
Juist wel, dierenasielen worden overstelpt door het aantal zwerfkatten die niet gesterilliseerd zijn. Sommige gezinnen sterilliseren hun kittens zelden omdat dit vrij kostelijk is (rond de 100€ per kat). Gevolg is dat heel wat van die kittens uiteindelijk op straat of in het asiel terecht komen.
Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het houden van huisdieren nog erger is, omdat het alleen is voor het vermaak van mensen en niet voor primaire levensbehoeften.
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Een dier in gevangenschap heeft een veel hogere levensverwachting dan dieren in het wild. Dit omdat heel wat stressfactoren ontnomen worden (concurrentie, zoektocht naar voedsel, gevaar voor andere (roof)dieren, ...). Ik ben wel akkoord dat heel wat dieren verwaarloosd worden in gevangenschap en niet de zorg krijgen die ze nodig hebben of verdienen. In onze maatschappij is het ingeburgerd om jonge kinderen standaard een dier cadeau te geven. Maar dat is een foute richting die je dan geeft. Een kind is nog niet in staat om een dier de zorg te geven dat het nodig heeft. Of toch 90% van de kinderen niet.

Daarnaast nog een groot probleem met de overpopulatie van huisdieren/overfokkerij: Heel wat van de dieren die online verkocht worden, worden verkocht zonder vergunning en vaak ook zonder gesterilliseerd te zijn. Daarvoor moet je naar bewezen fokkers gaan die een pak duurder zijn. Veel mensen weten ook niet (althans in België) dat het verkopen van dieren op het internet bij wet verboden is, tenzij je een vergunning hebt. Door een afwezigheid van nationaal beleid is er dan ook weinig tot geen controle hierop en gaat de illegale verkoop van dieren gewoon door.

[ Voor 22% gewijzigd door Flipking94 op 21-08-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
BarôZZa schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Wat dat betreft kan ik me heel goed in @London verplaatsen. Vegans als community zijn heel onaantrekkelijk. Al zou ik 100% plantaardig eten en geen dierlijke producten gebruiken, dan nog zou ik niet geassocieerd willen worden met de vegans die je bijvoorbeeld op Reddit ziet.
Wat is dat nou, de vegan community? Bedoel je alle vegans op 1 hoop? Of de groepen op Reddit e.d.? Want nogmaals, er zijn genoeg gematigde vegans die alle begrip van de wereld tonen. Soms krijg ik het idee dat de extreme uitingen van sommige vegans als excuus wordt gebruikt om niet met het onderwerp bezig te zijn.
Gonadan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:05:
100% vegan is ook een beetje gek in mijn ogen. Je bent bij mijn weten veganist als je binnen je eigen invloed zoveel mogelijk dierenleed wilt beperken als praktisch haalbaar is, maar waar die grenzen liggen is dus per persoon heel erg verschillen. Wat de één praktisch haalbaar is, is voor een ander een stap te ver. Net zoals niet iedereen evenveel invloed heeft op zaken.
Daar heb je dan ook al heel vaak veel discussie over want wat de één ziet als 'niet praktisch haalbaar' ziet een ander mogelijk weer als 'er niet genoeg voor over hebben'. En dat maakt het een lastig onderwerp zonder snel in het veroordelen te vervallen, want dat jaagt mensen vaak weg. :)
Persoonlijk zeg ik dat je gelijk hebt, mits...... je wel wat moeite ervoor doet. Je moet het jezelf niet te makkelijk maken, anders voegt het niet veel toe
. Ik kan wel als vleeseter zeggen dat ik in de week 1 lapje minder vlees op mijn brood doet en dat dat het maximaal haalbare is. Maar dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Ik las recent dat producenten van vleesvervangers het moeilijk hebben en dat sommigen op omvallen staan. Enerzijds door concurrentie, anderzijds omdat de vraag soms ook afneemt. Sommigen waren daar bezorgd over maar sommige fabrikanten waren er juist wel blij mee omdat volgens hen de wat meer kwalitatieve producten over bleven wat alleen maar goed is voor de markt. Want al die cowboys in ingestapt zijn met gekruid MDF zorgen er alleen maar voor dat mensen één keer wat proberen en dan nooit meer durven.

De bron waar ik dit had gelezen moet ik nog opzoeken, maar ik gok dat jullie het vast ook wel meegekregen hebben. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik heb wat twijfels bij die informatie. Ik lees andere bronnen die juist stellen dat de verkoop alleen maar omhoog gaat en zal blijven gaan. Ik wacht even de reactie van Proveg af, want die zijn vrij goed geïnformeerd in deze materie.
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Een dier in gevangenschap heeft een veel hogere levensverwachting dan dieren in het wild. Dit omdat heel wat stressfactoren ontnomen worden (concurrentie, zoektocht naar voedsel, gevaar voor andere (roof)dieren, ...). Ik ben wel akkoord dat heel wat dieren verwaarloosd worden in gevangenschap en niet de zorg krijgen die ze nodig hebben of verdienen. In onze maatschappij is het ingeburgerd om jonge kinderen standaard een dier cadeau te geven. Maar dat is een foute richting die je dan geeft. Een kind is nog niet in staat om een dier de zorg te geven dat het nodig heeft. Of toch 90% van de kinderen niet.

Daarnaast nog een groot probleem met de overpopulatie van huisdieren/overfokkerij: Heel wat van de dieren die online verkocht worden, worden verkocht zonder vergunning en vaak ook zonder gesterilliseerd te zijn. Daarvoor moet je naar bewezen fokkers gaan die een pak duurder zijn. Veel mensen weten ook niet (althans in België) dat het verkopen van dieren op het internet bij wet verboden is, tenzij je een vergunning hebt. Door een afwezigheid van nationaal beleid is er dan ook weinig tot geen controle hierop en gaat de illegale verkoop van dieren gewoon door.
Hebben wij dan het recht om te bepalen in welke omstandigheden een dier opgroeit?
*knip* dit soort statements vragen om uitgebreide onderbouwing waarom die vergelijking gemaakt kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 22-08-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39

gws24

Thinking is hard!

Artikel waar @Gonadan naar verwijst is volgens mij van de NOS van een week geleden:
Maar aan die groei is dus een einde gekomen. De verkoop van vleesvervangers neemt volgens onderzoek van Rabobank wereldwijd af, ook in Nederland. En Beyond Meat zag de omzet in rap tempo dalen. Het aandeel, dat op het hoogtepunt de 234 dollar aantikte, is nu nog maar zo'n 13 dollar waard.

Ook de toekomst ziet er voor vleesvervangers niet heel florissant uit, als je naar Nederland kijkt. Marktonderzoeksbureau Motivaction constateerde vorige maand dat voor het eerst in jaren het aantal mensen dat zich vegetariër of flexitariër noemt terugloopt.

[..]

Dat herkent Frank Giezen, directeur van Ojah, een bedrijf dat sinds ruim tien jaar vleesvervangers voor merken over de hele wereld produceert. Ook hij merkt dat de omzetten wereldwijd teruglopen, al verschilt het per land.

"We zagen veel partijen die de vleesvervanger als het nieuwe goud zagen, maar minder bezig waren met goede kwaliteit", zegt Giezen. "Supermarkten kozen daarbij vooral op basis van de lage prijs en niet op basis van kwaliteit. Dat is vervelend, want als mensen iets eten wat minder lekker is, doen ze geen herhaalaankoop."
bron: https://nos.nl/artikel/24...nder-in-trek-hoe-komt-dat

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
segil schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:34:

Hebben wij dan het recht om te bepalen in welke omstandigheden een dier opgroeit?*knip*
Dat bepalen we zowiezo al door de omvang van onze bevolking en het maar steeds meer vernietigen van natuurgebied om plaats te maken voor onze alsmaar groeiende bevolking/levensstandaarden. Dieren worden al milennia verplicht om hun leefomgevingen te verlaten of hun leefgewoonten te veranderen door ons eigen toedoen. 'Het recht om te bepalen in welke omstandigheden dieren moeten opgroeien' kan je dus ook heel breed zien en heeft in mijn ogen niet specifiek met het houden van 'huis'dieren te maken.

Om nog maar te zwijgen over de stressfactor die er op dit moment aanwezig is bij de dieren in de overgebleven natuurgebieden. Die je eigenlijk ook geen natuurgebieden meer kan noemen als je de omvang vergelijkt met de omvang voor de komst van de homo sapiens.

Mijn kat krijgt trouwens alle bewegingsvrijheid en keuze die het wil, ik controleer er niets van, buiten de aanschaf 15 jaren geleden uit een dierenasiel. Maar komt toch altijd terug. Ik kan haar zelfs roepen en de kat komt.

Je kan jezelf ook de vraag stellen waar je je ethisch het beste bij voelt: Een kat/dier uit het dierenasiel meenemen en het alle zorg en liefde geven die je kan gedurende hun leven of laten inslapen met een spuitje. 10.000 katten worden jaarlijks ingeslapen in het asiel omdat ze de hoeveelheden niet verwerkt krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 22-08-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Flipking94 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Dat bepalen we zowiezo al door de omvang van onze bevolking en het maar steeds meer vernietigen van natuurgebied om plaats te maken voor onze alsmaar groeiende bevolking/levensstandaarden. Dieren worden al milennia verplicht om hun leefomgevingen te verlaten of hun leefgewoonten te veranderen door ons eigen toedoen. 'Het recht om te bepalen in welke omstandigheden dieren moeten opgroeien' kan je dus ook heel breed zien en heeft in mijn ogen niet specifiek met het houden van 'huis'dieren te maken.

Om nog maar te zwijgen over de stressfactor die er op dit moment aanwezig is bij de dieren in de overgebleven natuurgebieden. Die je eigenlijk ook geen natuurgebieden meer kan noemen als je de omvang vergelijkt met de omvang voor de komst van de homo sapiens.

Mijn kat krijgt trouwens alle bewegingsvrijheid en keuze die het wil, ik controleer er niets van, buiten de aanschaf 15 jaren geleden uit een dierenasiel. Maar komt toch altijd terug. Ik kan haar zelfs roepen en de kat komt.

Je kan jezelf ook de vraag stellen waar je je ethisch het beste bij voelt: Een kat/dier uit het dierenasiel meenemen en het alle zorg en liefde geven die je kan gedurende hun leven of laten inslapen met een spuitje. 10.000 katten worden jaarlijks ingeslapen in het asiel omdat ze de hoeveelheden niet verwerkt krijgen.
Daar ben ik het zeker mee eens. Ik heb een kat uit het asiel, om d'r toch een zo leuk mogelijk leventje te geven. Nog beter zou het zijn als er veeeeel minder huiskatten zijn.

Jouw link gaat naar een Belgische website. Ik weet niet of dit ook geldt voor NL. Voor de VS iig wel. Ik heb zelf een paar jaar in een dierenasiel gewerkt en daar werden dieren niet gedood vanwege overbevolking. Wel wanneer ze terminaal waren, of onplaatsbaar (en ze gingen best ver om een dier te socialiseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Mx. Alba schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Misschien had ik in plaats van ''eet'' het woord ''leef'' moeten gebruiken. Na een jaar plantaardig te hebben gegeten weet ik inmiddels wel redelijk wat wel en niet vegan is dus daar probeer ik op te focussen. Wijn is overigens niet altijd vegan aangezien er soms dierlijke producten gebruikt worden bij het klaren. Dat zijn dus van die dingen waar ik niet meer op let, en wat ik dan onder de 20% schaar. Zelfde geldt bijvoorbeeld als ik kleren koop, of verf om maar wat te noemen. Ik heb simpelweg geen zin of tijd om uit te zoeken voor dat soort dingen of er mogelijk dieren geschaad zijn bij de totstandkoming ervan. En als ik dat dus wel eens zei op Reddit dan was de wereld te klein, vandaar mijn post. Maar ik weet ook best wel dat er ook gematigde vegans zijn hoor, don't worry :D

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
*knip* maak s.v.p een topic report aan, maar ga niet zelf olie op het vuur gooien (ook in latere reacties)

[ Voor 37% gewijzigd door defiant op 22-08-2023 14:52 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
London schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:44:
[...]

Misschien had ik in plaats van ''eet'' het woord ''leef'' moeten gebruiken. Na een jaar plantaardig te hebben gegeten weet ik inmiddels wel redelijk wat wel en niet vegan is dus daar probeer ik op te focussen. Wijn is overigens niet altijd vegan aangezien er soms dierlijke producten gebruikt worden bij het klaren. Dat zijn dus van die dingen waar ik niet meer op let, en wat ik dan onder de 20% schaar. Zelfde geldt bijvoorbeeld als ik kleren koop, of verf om maar wat te noemen. Ik heb simpelweg geen zin of tijd om uit te zoeken voor dat soort dingen of er mogelijk dieren geschaad zijn bij de totstandkoming ervan. En als ik dat dus wel eens zei op Reddit dan was de wereld te klein, vandaar mijn post. Maar ik weet ook best wel dat er ook gematigde vegans zijn hoor, don't worry :D
Wat dat betreft staan we er ongeveer het zelfde in denk ik. Ik ben ook een pragmatisch vegan. Ik koop geen lederen riem meer, maar heb bijvoorbeeld wel een riem van katoen gekocht waar een klein stukje leer op het uitiende zit... En zoals gezegd, mijn katten eten "normaal" kattenvoer. En iets wat niet vegan is maar dat is aan de ingrediënten niet te zien vind ik voor mijzelf gewoon "vegan genoeg".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:36

Dit is het hele probleem van veganist worden voor iemand anders.

Veganisme is een levenstijl. Een overtuiging dat dieren meer waard zijn dan een beetje levensgeluk/smaakpapillen. Het is een intrinsieke motivatie. Het feit dat jij je hebt laten 'wegjagen' door een paar activistische veganisten zegt immers meer over jou dan over veganisme zelf.

Dit is overigens een breed maatschappelijk probleem, mensen laten zich beïnvloeden door een heel klein % outliers en concluderen/baseren daarop dat X niet bij hun past, of dat religie Y kwaadaardig is. Zo werkt het natuurlijk niet. De meeste veganisten zijn bijvoorbeeld geen activist, dat is waarschijnlijk minder dan 1%.

En zoals al vaker in dit topic is gezegd, dit is een veganisme topic. Er bestaat ook een minder dierlijke producten consumeren topic. Veganisme heeft in basis dat het gebruik/misbruik van dieren zonder wederzijdse toestemming (vooralsnog onmogelijk) niet oké is. Dat je vragen hebt mbt tot veganisme is prima, maar je kunt in een topic/forum/groep dat als basis de levenstijl veganisme inhoudt natuurlijk niet verwachten dat mensen je positief benaderen als je begint over ja maar af en toe vlees is wel lekker en mijn levensgeluk is belangrijker dan het leven van een dier.

Net zo min als dat je in een iPhone topic gaat verkondigen dat Android toch wel stukken beter is en je met een Android echt meer uit je leven haalt.

*knip* reactie op mbr'ed post verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 22-08-2023 14:54 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Wat dat betreft staan we er ongeveer het zelfde in denk ik. Ik ben ook een pragmatisch vegan. Ik koop geen lederen riem meer, maar heb bijvoorbeeld wel een riem van katoen gekocht waar een klein stukje leer op het uitiende zit... En zoals gezegd, mijn katten eten "normaal" kattenvoer. En iets wat niet vegan is maar dat is aan de ingrediënten niet te zien vind ik voor mijzelf gewoon "vegan genoeg".
Tip: www.shoplikeyougiveadamn.nl

Alle kleding die daarop staat is vegan, zo eerlijk mogelijk geproduceerd en gemaakt van zoveel mogelijk duurzamere materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
segil schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:34:
Persoonlijk zeg ik dat je gelijk hebt, mits...... je wel wat moeite ervoor doet. Je moet het jezelf niet te makkelijk maken, anders voegt het niet veel toe
. Ik kan wel als vleeseter zeggen dat ik in de week 1 lapje minder vlees op mijn brood doet en dat dat het maximaal haalbare is. Maar dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Maar die zal zich niet snel veganist noemen, ik had het over de term 100% veganist.

Extremen daar gelaten denk ik dat je binnen het spectrum van mensen die zich veganist noemen voor praktisch elke veganist wel iemand kan vinden die meer doet en dus daarmee mogelijk vindt dat die eerste te weinig moeite doet. En hoewel je in bepaalde gevallen gerust wel wat kunt vinden van iemands keuzes ben ik wel van mening dat je er in de basis vanuit moet gaan dat iemand oprecht zijn best doet als hij zijn best doet. En dan zij bepaalde stappen voor de één gewoon beter haalbaar dan voor de ander, dat moeten we respecteren.

En buiten en spectrum van veganisme is het nog steeds een stap vooruit als iemand besluit minder vlees te eten. Vanuit veganistisch perspectief voelt dat wellicht als net niks, maar vanuit realisme heb ik wanneer iemand hoe dan ook geen veganist gaat worden liever dat hij gewoon een stapje minder vlees eet dan dat hij helemaal niets aanpast. Alle beetje helpen zeggen we dan maar. :)
WolfsRain schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:31:
De meeste veganisten zijn bijvoorbeeld geen activist, dat is waarschijnlijk minder dan 1%.
@London schreef 'activistische houding', niet dat het activisten waren, dat is een groot verschil. Een activist gaat daadwerkelijk actie voeren, dat doen er inderdaad niet veel. Echter iets simpels als tijdens de lunch op kantoor een collega aanspreken op zijn maal valt onder een activistische houding, en die zie je wel relatief veel. En dat is ook wel begrijpelijk, want het is een overtuiging en een overtuiging wil je vaak uitdragen en anderen die daarvoor open staan in meenemen.
Gelukkig voelen de meesten in mijn ervaring wel aan wanneer iemand er wel of niet voor open staat, en laten het rusten wanneer het geen zin heeft. Ik stoor me daar over het algemeen niet zo aan.
En zoals al vaker in dit topic is gezegd, dit is een veganisme topic. Er bestaat ook een minder dierlijke producten consumeren topic. Veganisme heeft in basis dat het gebruik/misbruik van dieren zonder wederzijdse toestemming (vooralsnog onmogelijk) niet oké is. Dat je vragen hebt mbt tot veganisme is prima, maar je kunt in een topic/forum/groep dat als basis de levenstijl veganisme inhoudt natuurlijk niet verwachten dat mensen je positief benaderen als je begint over ja maar af en toe vlees is wel lekker en mijn levensgeluk is belangrijker dan het leven van een dier.
Dan nog moet men met respect behandeld worden, maar moet er ook wel een gedegen reden zijn om hier mee te discussiëren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
gws24 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:35:
Artikel waar @Gonadan naar verwijst is volgens mij van de NOS van een week geleden:

[...]
bron: https://nos.nl/artikel/24...nder-in-trek-hoe-komt-dat
Weet je wat ook hard aan het dalen is? Vleesetend Nederland, dit daalt nog harder :*) .
81% van onze boodschappen doen we in de supermarkt. Normaal gesproken zou je als supermarkt zeggen dat als iets minder loopt je het uit het assortiment haalt.
Supermarkten hebben duurzame doelstellingen en daar horen vleesvervangers bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
walterworld schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Weet je wat ook hard aan het dalen is? Vleesetend Nederland, dit daalt nog harder :*) .
81% van onze boodschappen doen we in de supermarkt. Normaal gesproken zou je als supermarkt zeggen dat als iets minder loopt je het uit het assortiment haalt.
Vleesconsumptie is al jaren in Nederland redelijk stabiel. Ik snap niet hoe je tot die conclusie komt op basis dat artikel dat we minder vlees zouden eten?

https://www.wakkerdier.nl...umptie-onverminderd-hoog/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
PWSteal schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Vleesconsumptie is al jaren in Nederland redelijk stabiel. Ik snap niet hoe je tot die conclusie komt op basis dat artikel dat we minder vlees zouden eten?

Het komt terug in het meest recente vegan journaal, helaas ook zonder duidelijke bronvermelding. Daar wordt gesteld dat omdat zowel vleesverkoop als verkoop van vleesvervangers momenteel daalt het hier vooral een hand op de knip effect betreft.
https://open.spotify.com/...si=w3YiActSQ-KUZX3Y_zMFrA

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 22-08-2023 12:50 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
PWSteal schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

https://www.nieuweoogst.n...oop-in-supermarkten-daalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
Een factor als dat mensen het afgelopen jaar financieel moeilijk hadden speelt hier waarschijnlijk ook.
Dus algeheel minder consumeren en/of zuiniger omgaan met voedsel.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
MrAngry schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Het komt terug in het meest recente vegan journaal, helaas ook zonder duidelijke bronvermelding. Daar wordt gesteld dat omdat zowel vleesverkoop als verkoop van vleesvervangers momenteel daalt het hier vooral een hand op de knip effect betreft.
https://open.spotify.com/...si=w3YiActSQ-KUZX3Y_zMFrA
Klopt heb het daar klakkeloos zonder te controleren overgenomen. :|
Je zou verwachten dat ze bij Proveg onderbouwde uitspraken doen, niet dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Klopt heb het daar klakkeloos zonder te controleren overgenomen. :|
Je zou verwachten dat ze bij Proveg onderbouwde uitspraken doen, niet dus.
segil in "Het grote veganisme topic deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Enkele reacties zijn verwijderd. Let s.v.p. op ons beleid voor onderbouwing, zeker bij stellingen die mensen met dieren vergelijken, we verlangen hierbij een uitgebreide onderbouwing waar nodig met betrouwbare bronnen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

In het zuidwesten van de VS dreigt een grote watercrisis, de oplossing zou nochtans eenvoudig zijn:

https://www.demorgen.be/n...tje-van-gemaakt~b382dbdd/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpWcYW6Aisyhtr_HOm1Y-xPCTTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GS1flUwsgT79l4TMyKllCSKw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
Morgenavond voor de inmiddels 4e keer naar restaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen. Telkens een ander seizoen, telkens een volledig nieuwe kaart. Echt iets om naar uit te kijken.

Meer liefhebbers onder de Tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Staat al jaren op m'n verlanglijstje, maar 't komt er maar niet van. Veel plezier!

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
ericafterdark schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:08:
Morgenavond voor de inmiddels 4e keer naar restaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen. Telkens een ander seizoen, telkens een volledig nieuwe kaart. Echt iets om naar uit te kijken.

Ik ben er vorig jaar geweest met een goede vriendin, en ik geloof dat we bij iedere gang een beetje hebben moeten huilen van geluk. Wat een fantastische smaken!
En de bediening was ook geweldig. Liever zou ik vaker gaan, maar het is nogal prijzig.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18

Ik wil er graag een keer heen, is bij mij vlakbij, maar de prijzen schrikken me af ;-)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
armageddon_2k1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:37:
[...]
Ik wil er graag een keer heen, is bij mij vlakbij, maar de prijzen schrikken me af ;-)
Ik heb er destijds speciaal voor gespaard, en het was het meer dan waard. En, ja, we betaalden toen 360 euro voor 2 personen, en dat kan ik me eigenlijk niet veroorloven. Maar het was het waard.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
niek_nijmegen schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:02:
[...]

Ik ben er vorig jaar geweest met een goede vriendin, en ik geloof dat we bij iedere gang een beetje hebben moeten huilen van geluk. Wat een fantastische smaken!
En de bediening was ook geweldig. Liever zou ik vaker gaan, maar het is nogal prijzig.
Het was weer heerlijk.

We gaan eigenlijk vrijwel nooit meer uit eten maar als we het doen, doen we het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
armageddon_2k1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:37:
[...]

Ik spaar alweer voor de volgende keer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
walterworld schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Het wordt pas uit het assortiment gehaald als de marge op een productgroep te laag wordt. Niet zomaar als het minder verkoopt. Wat ik in de supermarkten vooral zie is dat het aanbod verschraalt, niet dat de hoeveel meters schapruimte voor vlees minder wordt. Het is steeds meer van hetzelfde. Bij "mijn" AH is de schap voor HOH gehakt 2x zo breed geworden terwijl het aanbod van duurder (en beter) vlees minder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil

staat ook op mijn verlanglijstje, maar ik heb niemand in mijn omgeving die daarmee naar toe zou willen. En je moet volgens mij ben een eind van te voren boeken, en dat schrikt sommigen ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
segil schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:48:
[...]

staat ook op mijn verlanglijstje, maar ik heb niemand in mijn omgeving die daarmee naar toe zou willen. En je moet volgens mij ben een eind van te voren boeken, en dat schrikt sommigen ook af.
Het is inderdaad meteen vol. Er gaat telkens een seizoen open en dan moet je er meteen bij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:24
Bedankt voor de tip, zal ik heengaan als ik weer in Nederland ben! Ben een paar weken geleden naar Frántzen geweest in Stockholm. 8 gangen, omgerekend 400 euro pp maar wat een feest en wat een eten. Voorafgaand aangegeven dat de gasten veganistisch eten wilden en dat was geen probleem. Rete duur maar rete lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
https://techcrunch.com/2023/09/12/no-more-leather/

Heb bovenstaande getipt aan de redactie, misschien leuk voor op de voorpagina?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:42:
https://techcrunch.com/2023/09/12/no-more-leather/

Heb bovenstaande getipt aan de redactie, misschien leuk voor op de voorpagina?
Ik zag het ook ja. Beetje symboolpolitiek wat mij betreft, aangezien nauwelijks producten met leder worden verkocht door Apple. Maar goed, alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit past hier niet helemaal, maar gaat wel over dierenwelzijn:

*knip* hou het s.v.p. ontopic, als je dit wilt bespreken open dan apart topic hierover.

[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 18-09-2023 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Flipking94 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Maar dan stel ik me wel weer de vraag hoe objectief je kan zijn als je kijkt naar caloriën per verbruikte liter water. Ze zegt daar dat 1 kilo advocado's 1670 kcal geven (en 0,39l water per kcal), maar zet dit niet in perspectief, terwijl ze het omgekeerde met waterverbruik wel doet.

In de post staat ook dat chocola nutteloze caloriën bevat en daar ben ik het niet mee eens. Pure chocolade biedt wel degelijk voordelen (goede bloeddruk bvb). Akkoord dat chocolade telen veel water vereist, maar je krijgt er ook heel veel caloriën voor. Hoe puurder de chocolade, hoe meer caloriën.

Voor een kilo 70% pure chocolade van Cote d'or bvb krijg je 6000 kcal terug. Per kilocalorie komt dat dan uit op (neem nu even de waterwaardes op haar website) 2,83l water.

Ter vergelijk, dat is nog altijd 1/3 minder water dan voor kip (3,8l per kcal).

En dan heb ik nog maar de waardes op haar website genomen. De waterwaardes en kcal worden nergens gelinkt. Als ik bvb kijk naar de eerste de beste website met de vraag hoeveel liter een kilo advocado's nodig heeft, kom ik uit op 1300 liter. Dat exact het dubbele dan op haar website. De waarde hier komt van het RIVM, een vrij betrouwbare site denk ik dan.

Dus niet alles geloven wat online beweerd wordt of bij twijfelachtige uitspraken toch zeker eens een second opinion bekijken :+ .

[Afbeelding]
Ik lees af en toe mee hier, maar zo'n overzichtje met waterverbruik zegt echt helemaal niks. Waterverbruik an sich is geen enkel probleem, totdat er een watertekort dreigt... Een advocado geteeld in een waterrijk gebied is natuurlijk een totaal ander verhaal dan een sinaasappel uit de woestijn (puur qua water). Dan komen vervoer (zowel afstand als methode), welk seizoen er geteeld wordt, incestidegebruik, arbeidsomstandigheden etc. er ook nog eens bij... Het is zo verdomd lastig om de impact écht goed te kunnen beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Er zijn wat reacties verwijderd.

Bij het onderwerp veganisme gaat het specifiek om het eetgedrag uit respect voor het dierwelzijn. Algemeen dierwelzijn is een veel breder onderwerp en gaat bij het aansnijden ervan al heel snel offtopic. Hou het s.v.p. on-topic of open een apart topic over dierenwelzijn.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• segil
defiant schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:27:
[modbreak]Er zijn wat reacties verwijderd.

Bij het onderwerp veganisme gaat het specifiek om het eetgedrag uit respect voor het dierwelzijn. Algemeen dierwelzijn is een veel breder onderwerp en gaat bij het aansnijden ervan al heel snel offtopic. Hou het s.v.p. on-topic of open een apart topic over dierenwelzijn.[/modbreak]
Veganisme gaat veel verder dan eetgedrag. Het gaat om het zoveel mogelijk voorkomen van dierlijk leed op allerlei gebieden, niet alleen voedsel. Maar ook kleding, entertainment, et cetera. In dat licht is de discrepantie tussen gezelschapsdieren en productie dieren relevant. Dit hele topic gaat over allerlei aspecten van veganisme, niet alleen voedsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gesprek met een collega vandaag :)

ik: - morgen frietjes eten! (op het werk)
collega: - ja, het zal met de standaard 'vleesjes' zijn zeker? (met erna een hele lofrede over vlees)
- als er maar veggie loempia's bij zijn, vlees hoeft niet meer voor mij, ik ben dierenvriend geworden
- ik ben ook een dierenvriend hoor! ik heb er thuis 2 lopen!
- dat kan toch niet? een dierenvriend die dieren eet?
- toch wel hoor!
- nee, je betaalt om dieren te laten slachten
- maar jij eet het eten van die dieren op!
- nee hoor, als je geen dieren eet is er ook geen veevoer nodig en voor elke kilo vlees is 10 kilo planten nodig
- we gaan toch geen ruzie maken he! :P

even later:
- eet je dan ook geen eieren?
- nee
- dan ben je veganist!
- ja, het is toch niet natuurlijk om borstvoeding van een andere soort te drinken en kippenmenstruatie te eten?
- maar die kippen moeten hun eieren toch kwijt kunnen?
- die worden speciaal gekweekt hoor, er zijn legkippen en vleeskippen, die legkippen lijden ook
- ik vind vlees eten geen probleem als ze een pijnloze dood sterven
- staarten van varkens worden geknipt, soms is er castratie zonder verdoving en ze worden verstikt met co2, dat wordt dan gezien als de meest humane manier van slachten, dat vind ik toch niet humaan. het hele systeem is ook onhoudbaar, de 1,5 miljard koeien eten even veel dan de 8 miljard mensen, we zijn de planeet aan het overbevolken met vee
- ik vind dat men iets aan de overbevolking van de mensheid moet doen
- hoe ga je dat doen? zelfs een wereldoorlog zorgt amper voor een knikje in de curve, en als men ergens ingrijpt zou het in Europa of de VS moeten zijn, die hebben de grootste impact omdat ze dagelijks vlees eten. maar als we vanaf morgen de resterende koeien eten, zijn ze over 3 jaar allemaal geslacht en komt 3/4 van de landbouwgrond vrij. jij hebt trouwens ook recht om te leven, niemand zal jou doden om op te eten en als er iemand jou doodt is dat strafbaar.

het standaard stramien dus, al is er misschien wel een zaadje geplant :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Het legendarische eetcafé De Plak, bij mij om de hoek in Nijmegen, serveert vanaf zondag 29 oktober geen vlees meer, en de menukaart is vanaf dat moment uitsluitend vegetarisch en veganistisch.

https://www.gelderlander....t-al-nauwelijks~acc802a6/

Uiteraard achter een paywall, maar de commentaren zijn wel te lezen - en zeer voorspelbaar... Leuk voor de carnisten-excuus-bingo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
niek_nijmegen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:20:
Het legendarische eetcafé De Plak, bij mij om de hoek in Nijmegen, serveert vanaf zondag 29 oktober geen vlees meer, en de menukaart is vanaf dat moment uitsluitend vegetarisch en veganistisch.

https://www.gelderlander....t-al-nauwelijks~acc802a6/

Uiteraard achter een paywall, maar de commentaren zijn wel te lezen - en zeer voorspelbaar... Leuk voor de carnisten-excuus-bingo.
Hier helemaal te lezen:*knip* omzeiling van paywall dmv archive linkjes is niet toegestaan

[ Voor 6% gewijzigd door Touchdomex op 25-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
niek_nijmegen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:20:
maar de commentaren zijn wel te lezen - en zeer voorspelbaar... Leuk voor de carnisten-excuus-bingo.
Met dit soort comments doe je de veganistische zaak meer kwaad dan goed.

XXXVI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

ephymerous schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:46:
[...]

Toch valt het op hoe negatief velen zijn als 1 restaurant geen vlees meer serveert, terwijl er nog duizenden andere restaurants zijn die vooral of uitsluitend vleesgerechten serveren, alsof de maatschappij nu hun laatste stukje vlees van hun bord gaat afpakken. Het doet me denken aan bepaalde mannen die verontwaardigd reageren wanneer holebi's of transgenders wat meer aandacht of rechten krijgen, terwijl dat voor hun eigen leven helemaal niks uitmaakt. 'Leven en laten leven' moet van beide kanten komen. Dan hebben we het nog niet over de onwetendheid in sommige reacties ivm de zogezegde noodzaak om dagelijks vlees te eten etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Juist door zowel vlees als ook vegetarische en veganistische gerechten te serveren hadden ze iedereen kunnen bedienen.
De wijze waarop er gereageert wordt laat ik even achterwege, maar ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die zich er kapot aan ergeren.
Genoeg andere restaurants ja, maar het zou maar nét dat ene restaurant zijn wat jouw favoriete restaurant is en al jarenlang naartoe gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
JohanNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:20:
Juist door zowel vlees als ook vegetarische en veganistische gerechten te serveren hadden ze iedereen kunnen bedienen.
Dat geldt voor elk restaurant, maar helaas is de praktijk dat vlees nog steeds de norm is. Fijn dat er ook restaurants zijn waar je goed terecht kunt als vega/vegan, zonder de geur en ge-eet van vlees/vis te hoeven zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:20:
Wie vlees eet kan in 99% van de restaurants terecht en kan daar vaak kiezen uit tientallen vlees/visgerechten. Genoeg keuze dus. Die 99% is meer dan het aantal vleeseters. Wie geen vlees eet moet goed zoeken naar een restaurant met meer dan 1 veggie/vegangerecht, vaak is er zelfs helemaal geen, vooral buiten de steden. Of er wordt iets in elkaar geflanst waar ofwel veel kaas in zit, ofwel inspiratieloos is, ofwel rauwkost, ofwel te weinig, ofwel vis! (heb ik allemaal meegemaakt) Als er 1 groep is die reden heeft om te klagen...
De wijze waarop er gereageert wordt laat ik even achterwege, maar ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die zich er kapot aan ergeren.
Omdat het aantal vleesrestaurants daalt van pakweg 99% naar 98%? In een wereld met te veel broeikasgassen, stikstof en dierenleed?
Genoeg andere restaurants ja, maar het zou maar nét dat ene restaurant zijn wat jouw favoriete restaurant is en al jarenlang naartoe gaat.
Vlees is meestal slechts 1/3 van de maaltijd. Als het je favoriete restaurant was, dan was die overige 2/3 ook lekker en nu wordt die 2/3 dus 3/3 :) Vlees is slechts 1 aspect van een maaltijd, er zijn ook restaurants die stoppen met een bepaald menu of vleessoort, dan is het ook jammer voor wie dat als favoriet had. 80% van de klanten daar bestelde al veggie/vegan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Verwijderd Mijn punt was gewoon dat iedereen bediend zou kunnen worden.
Als er een slecht vega(n) aanbod is, dan moet je daar toch wat aan doen en niet dan maar het vlees aanbod schrappen?
Er moet ook wel wat aan te verdienen vallen, ja veel mensen willen graag een stuk vlees of vis erbij.
Als je dat niet serveert sluit je een grote groep potentiële klanten uit.
Niet dát ze niet vegetarisch of veganistisch kunnen eten, maar ze willen het gewoonweg niet.
Net zoals dat er mensen zijn die enkel veganistisch eten.
Overigens natuurlijk genoeg restaurants waar vleesgerechten ook niet te pruimen zijn, maargoed als veganist weet je dat natuurlijk niet.
Het is makkelijk in zo'n slachtofferrol te blijven, dat alles en iedereen ' tegen de veganist is ' ,maar dit lost uiteindelijk niets op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ander goed nieuws van om de hoek, in Nijmegen: De Nieuwe Winkel voor de tweede keer het beste groente-restaurant ter wereld.

https://www.gelderlander....voel-me-nederig~a994e438/
(paywall, helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Toch valt het op hoe negatief velen zijn als 1 restaurant geen vlees meer serveert, terwijl er nog duizenden andere restaurants zijn die vooral of uitsluitend vleesgerechten serveren, alsof de maatschappij nu hun laatste stukje vlees van hun bord gaat afpakken. Het doet me denken aan bepaalde mannen die verontwaardigd reageren wanneer holebi's of transgenders wat meer aandacht of rechten krijgen, terwijl dat voor hun eigen leven helemaal niks uitmaakt. 'Leven en laten leven' moet van beide kanten komen. Dan hebben we het nog niet over de onwetendheid in sommige reacties ivm de zogezegde noodzaak om dagelijks vlees te eten etc.
Dat valt ook op en inhoudelijk heb je een terecht punt. Ik reageer met name op de vorm, die stoot af en is schadelijk. Je nuance doet het al een stuk beter.

Wat mij betreft prima dat een restaurant een keuze maakt om alleen vegan te serveren. De markt zal bepalen of dat levensvatbaar is of niet. Persoonlijk denk ik van wel, ik ken een stel met een vegan B&B en die zijn bommetje vol geboekt :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
JohanNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
[...] Mijn punt was gewoon dat iedereen bediend zou kunnen worden.[...]
Het zal je niet verbazen in het veganisme-topic, maar ik vind dus helemaal niet dat vleeseters bediend zouden moeten worden. ;)

En ik verwacht dat ze dat bij De Plak ook vinden. Daar serveerden ze in de jaren 90 al geweldige veganistische maaltijden - in een tijd dat zelfs vegetarisch eten nog een grote uitdaging was, in restaurants. Dus dat ze nu het vlees helemaal van de menukaart halen, past prima bij ze. En gezien hun gemiddelde gast zal het ook financieel geen groot probleem zijn.

En ik denk dat het ook goed past bij de maatschappelijke ontwikkeling waar we naar toe moeten, en waar een deel van de geïrriteerde reageerders onder het artikel waarschijnlijk huiverig voor is: een wereld waarin geen plaats meer is voor de dieren-industrie. Het signaal om simpelweg geen dieren meer te serveren, lijkt me meer impact hebben dan 'iedereen bedienen willen'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
Het is makkelijk in zo'n slachtofferrol te blijven, dat alles en iedereen ' tegen de veganist is ' ,maar dit lost uiteindelijk niets op.
In de reacties onder het artikel zijn het net de fervente vleeseters die zich het slachtoffer lijken te voelen ;)

Ik vind dat altijd heel raar, meerderheidsgroepen die zich tekortgedaan voelen, of het nu gaat over blanken, hetero's, vleeseters of automobilisten wanneer er bvb. een fietsstraat ingevoerd wordt, alsof ze er dan nog onmogelijk met een auto kunnen rijden (valt in NL misschien mee, maar ligt hier in autoland België nogal gevoelig). In veel gevallen gaat het nochtans gewoon over gelijke rechten, een eerlijkere verdeling of in het geval van vlees en roken: het aanmoedigen of faciliteren van een maatschappelijk wenselijke/noodzakelijke trend.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivm 'noodzakelijke trend', zie bvb. dit:

"The 2023 state of the climate report: Entering uncharted territory"
Life on planet Earth is under siege. We are now in an uncharted territory. For several decades, scientists have consistently warned of a future marked by extreme climatic conditions because of escalating global temperatures caused by ongoing human activities that release harmful greenhouse gasses into the atmosphere. Unfortunately, time is up. We are seeing the manifestation of those predictions as an alarming and unprecedented succession of climate records are broken, causing profoundly distressing scenes of suffering to unfold. We are entering an unfamiliar domain regarding our climate crisis, a situation no one has ever witnessed firsthand in the history of humanity.
We call for an Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) special report that focuses on the perilous climate feedback loops, tipping points, and—just as a precaution—the possible but less likely scenario of runaway or apocalyptic climate change.
As scientists, we are increasingly being asked to tell the public the truth about the crises we face in simple and direct terms. The truth is that we are shocked by the ferocity of the extreme weather events in 2023. We are afraid of the uncharted territory that we have now entered. Conditions are going to get very distressing and potentially unmanageable for large regions of the world, with the 2.6°C warming expected over the course of the century, even if the self-proposed national emissions reduction commitments of the Paris Agreement are met (UNEP 2022b). We warn of potential collapse of natural and socioeconomic systems in such a world where we will face unbearable heat, frequent extreme weather events, food and fresh water shortages, rising seas, more emerging diseases, and increased social unrest and geopolitical conflict. Massive suffering due to climate change is already here, and we have now exceeded many safe and just Earth system boundaries, imperiling stability and life-support systems (Rockström et al. 2023). As we will soon bear witness to failing to meet the Paris agreement's aspirational 1.5°C goal, the significance of immediately curbing fossil fuel use and preventing every further 0.1°C increase in future global heating cannot be overstated. Rather than focusing only on carbon reduction and climate change, addressing the underlying issue of ecological overshoot will give us our best shot at surviving these challenges in the long run. This is our moment to make a profound difference for all life on Earth, and we must embrace it with unwavering courage and determination to create a legacy of change that will stand the test of time.
Het lijkt me aangewezen dat we de meest schadelijke activiteiten minstens wat minder aantrekkelijk maken.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
ephymerous schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:46:
[...]
Ik ben oprecht benieuwd naar wat je bezwaar is tegen wat ik schreef ('de commentaren zijn wel te lezen - en zeer voorspelbaar... Leuk voor de carnisten-excuus-bingo'). In mijn beleving was dat allemaal objectief waar: de negatieve commentaren zijn voorspelbaar, ze zijn carnistisch en die aangedragen argumenten zijn excuses die zó vaak genoemd worden in deze context, dat je er een bingo-kaart van zou kunnen maken.

Als ik nou gezegd zou hebben, dat de commentaren bij het artikel 'dom' zouden zijn, zou ik je begrijpen. Maar dat heb ik niet gezegd, en dat vind ik ook niet.

Ik vermoed dat het merendeels reacties zijn van mensen die oprecht nog denken dat het eten van dode dieren gezond en onvermijdelijk is. En/of die vrezen dat er weer een 'traditie' van ze wordt afgepakt, en die zich er niet bewust van zijn, dat ze 'carnist' zijn. Dus misschien is dat woord schokkend voor ze. Maar laat dat dan een leermoment voor ze zijn, denk ik dan. Hoe genuanceerd moet ik worden voordat ik de zaak goed doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
niek_nijmegen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

Ik ben oprecht benieuwd naar wat je bezwaar is tegen wat ik schreef ('de commentaren zijn wel te lezen - en zeer voorspelbaar... Leuk voor de carnisten-excuus-bingo'). In mijn beleving was dat allemaal objectief waar: de negatieve commentaren zijn voorspelbaar, ze zijn carnistisch en die aangedragen argumenten zijn excuses die zó vaak genoemd worden in deze context, dat je er een bingo-kaart van zou kunnen maken.

Als ik nou gezegd zou hebben, dat de commentaren bij het artikel 'dom' zouden zijn, zou ik je begrijpen. Maar dat heb ik niet gezegd, en dat vind ik ook niet.

Ik vermoed dat het merendeels reacties zijn van mensen die oprecht nog denken dat het eten van dode dieren gezond en onvermijdelijk is. En/of die vrezen dat er weer een 'traditie' van ze wordt afgepakt, en die zich er niet bewust van zijn, dat ze 'carnist' zijn. Dus misschien is dat woord schokkend voor ze. Maar laat dat dan een leermoment voor ze zijn, denk ik dan. Hoe genuanceerd moet ik worden voordat ik de zaak goed doe?
Voor mij zit de negatieve connotatie inderdaad vooral aan de bingokaart. Daarmee ridiculiseer je mijn ogen de argumenten. En dat helpt niet, of ze nou gegrond zijn of niet :)

En ik zeg heel bewust voor mij. Want ik voel me tekort gedaan als ik over welk thema dan ook een argument deel en de reactie van een willekeurige derde is dat daar een bingokaart van gemaakt kan worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 25-10-2023 16:24 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ephymerous schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Voor mij zit de negatieve connotatie inderdaad vooral aan de bingokaart. Daarmee ridiculiseer je mijn ogen de argumenten. En dat helpt niet, of ze nou gegrond zijn of niet :)

En ik zeg heel bewust voor mij. Want ik voel me tekort gedaan als ik over welk thema dan ook een argument deel en de reactie van een willekeurige derde is dat daar een bingokaart van gemaakt kan worden :)
Ik vind dat dit in een veganisme-topic kan. Als hij een vleeseter persoonlijk probeert te overtuigen zal hij vast wat subtieler te werk gaan, dat doe ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Ik vind dat dit in een veganisme-topic kan. Als hij een vleeseter persoonlijk probeert te overtuigen zal hij vast wat subtieler te werk gaan, dat doe ik ook.
Oh ik heb geen mening of het wel of niet kan. Ik geef alleen terug dat dit de vegan zaak niet helpt. Ook termen als overtuigen geloof ik niet in. Verleiden des te meer. En dan komt zometeen de reactie dat "het" niet snel genoeg gaat. Dat klopt, maar afdwingen helpt ook niet heeft het verleden ons geleerd.

Persoonlijk ben ik ook nog niet overtuigd overigens, ik merk door meer over het thema te weten te komen het meer leeft en ik minder dierlijke producten consumeer.

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
ephymerous schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Ah, op die manier.
Ik lees dat soort reacties onder artikelen met hetzelfde doel (en masochistisch genoegen) als waarmee ik Tweede-Kamerdebatten volg: achterhalen wat er precies beargumenteerd wordt en waarom die argumenten niet deugen, en voor mezelf scherp houden over wat mijn reactie daarop zou zijn.
Ik kan me voorstellen dat het ook voor anderen zo werkt, en dat die thread daarom ook voor de lezers hier nuttig kon zijn. En daar wilde ik met de bingokaart-verwijzing op attenderen.

Als ik in persoon met iemand spreek over het onderwerp, vertel ik het uiteraard niet wanneer die een platgetreden argument geeft. En krijgt die netjes mijn beste tegen-argument.

Ik vrees, @Verwijderd , dat ik niet altijd heel subtiel ben. Ik werk als receptionist bij een kliniek en het is me nu in een half jaar twee keer gebeurd dat een patiënt me zonder aanleiding trots vertelt dat die een 'prachtige melkveehouderij' heeft. En dan vertel ik toch echt dat ze daar noch mij, noch de dieren, een plezier mee doen.
De eerste veeboer wilde toen van mij weten waarom ik een bezwaar kon hebben tegen het prachtige werk dat hij deed. Mijn antwoord was toen 'Jij verkracht je koeien en daarna laat je de kalfjes vermoorden', maar dat kon hij maar moeilijk begrijpen. Want die kalfjes gingen helemaal niet dood en dat 'insemineren' moest nu eenmaal gebeuren, en stieren zouden het veel ruwer doen dan hij. En varkensstaarten (want varkens had hij ook) moest je wel afknippen, want anders kon je de varkens in een volle stal niet fatsoenlijk houden. En een ruimere stal hoefde niet, want ze kruipen toch vanzelf bij elkaar. Het werd een boeiend gesprek.

Wat ik dan altijd probeer te doen (iets wat ik geleerd heb als begeleider in de daklozenopvang), is onvoorwaardelijk respectvol en begripvol te zijn naar de persoon, naar wel duidelijk en krachtig te zijn wanneer ik iemands daden afkeur. En doorgaans levert dat heel goede gesprekken op. Maar subtiel is het dus niet altijd.
ephymerous schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
En dan komt zometeen de reactie dat "het" niet snel genoeg gaat. Dat klopt, maar afdwingen helpt ook niet heeft het verleden ons geleerd.
[...]
Ik denk dat afdwingen eigenlijk prima werkt. Zonder wetgeving waren er geen autogordels geweest, mocht je nog steeds overal roken, en mochten minderjarigen nog steeds alcohol gebruiken, En als het aan de slavenhouders had gelegen, was slavernij nog steeds een bloeiende bedrijfstak.

Volgens mij is duidelijke regelgeving tegen dierenmishandeling en -consumptie de snelste manier om van de dierenindustrie af te komen. We hebben geen dag te verliezen, en dan kun je niet wachten tot iedereen op zijn eigen tempo is overgeschakeld naar plantaardig leven.
We vermoorden dagelijks op gruwelijke manier miljarden dieren. We ontbossen en ontwateren om die dieren te fokken en te voeden. En dan stoppen we ze ook nog eens vol met de antibiotica die we eigenlijk nog onmogelijk kunnen missen. Dit moet je veranderen door het af te dwingen, dunkt me.

[ Voor 18% gewijzigd door niek_nijmegen op 25-10-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@ephymerous Ik ben ook eens dat afdwingen in vele gevallen prima werkt. Roken wordt bvb binnen twee jaren overal in België verboden, zowel binnen als buiten. De enige plaats waar je dan mag roken is je eigen hof, al valt dat in de toekomst ook nog te betwisten denk ik.

@Verwijderd het jammere vind ik gewoon dat je inderdaad echt goed moet zoeken wil je een fatsoenlijk vegetarisch menu eten in een restaurant. De meeste restaurants leveren wel een aantal vegetarische gerechten, maar vaak zie ik dan enkel 'salade' staan. Na verloop van tijd ben je dat toch ook wel beu. Niet dat het niet lekker is, maar dit versterkt enkel maar het beeld dat vele mensen hebben van een 'vegetariër/veganist': Alleen maar sla eten.

Dan ben je oprecht blij als je eens een restaurant tegenkomt die toch op zijn minst experimenteert. Onlangs bvb een pasta burrata gegeten, zeer lekker! :) (vegetarisch dus, niet veganistisch) in een toch wel overwegend dierlijke keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
Is hier trouwens ooit een lijst gedeeld met Belgische/Nederlandse vegetarische/veganistische restaurants? Ik zie regelmatig een restaurant voorbijkomen, maar het lijkt me leuk voor de leden hier moest er bvb op de frontpage een lijst bijgehouden worden met aanraders. Maar een idee :). @WolfsRain

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
In steden is er genoeg animo voor vegan/vegetarische restaurants. Die bestaan inmiddels in vrijwel alle steden in Nederland al 5/10+ jaar.

Persoonlijk ga ik het liefst gewoon naar vegan eetgelegenheden. Als je het doet vanuit een ethisch moreel aspect, is het natuurlijk het fijnst als je buurman/buurtafel geen borden vol met dood dier naar binnen aan het werken zijn.

Goed, ik vind ook dat de mix van vega/carnivoor prima is, voor selecte groepen. Zeker bijv met werk bied dat bij mij ook vaak een uitkomst. Het ene hoeft het andere natuurlijk niet uit te sluiten. In basis zou 95% van de restaurants natuurlijk alles aan moeten bieden (ook vegan dus), en daarnaast zijn er wat exclusieve restaurants die alleen een bepaald spectrum bedienen (steakhouses, full vegan, vega etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
WolfsRain schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:30:
In steden is er genoeg animo voor vegan/vegetarische restaurants. Die bestaan inmiddels in vrijwel alle steden in Nederland al 5/10+ jaar.

Persoonlijk ga ik het liefst gewoon naar vegan eetgelegenheden. Als je het doet vanuit een ethisch moreel aspect, is het natuurlijk het fijnst als je buurman/buurtafel geen borden vol met dood dier naar binnen aan het werken zijn.

Goed, ik vind ook dat de mix van vega/carnivoor prima is, voor selecte groepen. Zeker bijv met werk bied dat bij mij ook vaak een uitkomst. Het ene hoeft het andere natuurlijk niet uit te sluiten. In basis zou 95% van de restaurants natuurlijk alles aan moeten bieden (ook vegan dus), en daarnaast zijn er wat exclusieve restaurants die alleen een bepaald spectrum bedienen (steakhouses, full vegan, vega etc).
In Eindhoven is de vegan junk food bar anders gewoon dicht, failliet, klaar. Daar wonen genoeg mensen. Kennelijk is de behoefte toch niet zo groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
KnoxNL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

In Eindhoven is de vegan junk food bar anders gewoon dicht, failliet, klaar. Daar wonen genoeg mensen. Kennelijk is de behoefte toch niet zo groot.
Bedrijven komen, bedrijven gaan. Er is geen sector waar zoveel nieuwe ondernemingen starten en weer eindigen als in de horeca. Om dat gelijk te verwijten aan gebrek aan behoefte, is een beetje kort door de bocht. Het kan allerlei redenen hebben. Bij Albrecht bestaat al vele jaren in Eindhoven, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
segil schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Bedrijven komen, bedrijven gaan. Er is geen sector waar zoveel nieuwe ondernemingen starten en weer eindigen als in de horeca. Om dat gelijk te verwijten aan gebrek aan behoefte, is een beetje kort door de bocht. Het kan allerlei redenen hebben. Bij Albrecht bestaat al vele jaren in Eindhoven, om maar wat te noemen.
Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant zou ik verwachten dat in een segment waar het aanbod zeer laag is, je het hoofd makkelijk boven water moet kunnen houden.

Die bij Albrecht kende ik overigens niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
KnoxNL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant zou ik verwachten dat in een segment waar het aanbod zeer laag is, je het hoofd makkelijk boven water moet kunnen houden.

Die bij Albrecht kende ik overigens niet :)
Een laag aanbod kan ook komen door een lage vraag :-) Dit doet me altijd een beetje denken aan een aflevering van Ik Vertrek waarin iemand naar midden Noorwegen verhuist om een fietsenwinkel te beginnen, omdat die er niet is. Na korte tijd houdt het avontuur met de fietsenwinkel om onverklaarbare redenen op...

[ Voor 24% gewijzigd door Frame164 op 26-10-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
KnoxNL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Of zoals bij zoveel nieuwe bedrijven: vergeten dat de belastingdienst op een gegeven moment langs komt. Of omdat de starters er een heel ander beeld van hadden en dat het in de praktijk tegenviel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Het failliet gaan van één vegan fastfood franchise-ondernemer betekent... dat één vegan fastfood franchise-ondernemer failliet is gegaan. Dat kan allerlei bedrijfseconomische redenen hebben en betekent geenszins iets voor de hele VJFB keten laat staan alle vegan restaurants. Volgens HappyCow zijn er in Eindhoven nog vijf vegan restaurants (waaronder vegan fastfood tent vergelijkbaar met VJFB in het centrum genaamd Vegan Heroes). Daarnaast zijn er nog acht vegetarische restaurants en ruim vijftig restaurants met volgens HappyCow heel goede vegan options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Iets anders... gaat iemand komende zondag naar Vegan A'fairs in Brugge - België? Dit jaar is hun 5e editie en de voorgaande jaren vond ik het daar altijd erg gezellig. Iets minder groots en druk dan bijvoorbeeld Vegan Summerfest in Gent, maar ook goede standhouders en een leuke locatie. (universiteitsgebouw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:29
Heeft iemand ervaring met de Almond Cow Milk Maker?

https://almondcow.co/products/almond-cow-milk-machine-220v/

Ik koop nu altijd bij de Dirk Oatly calclium, maar dat zorgt per literpak op den duur voor veel afval.

Nu met Black Friday 50 dollar korting. Vraag voor mij is of ik voor een impuls aankoop ga wegens die korting of dat die korting nog een keer terugkomt.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
StopEcocide schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:42:
Heeft iemand ervaring met de Almond Cow Milk Maker?

https://almondcow.co/products/almond-cow-milk-machine-220v/

Ik koop nu altijd bij de Dirk Oatly calclium, maar dat zorgt per literpak op den duur voor veel afval.

Nu met Black Friday 50 dollar korting. Vraag voor mij is of ik voor een impuls aankoop ga wegens die korting of dat die korting nog een keer terugkomt.
Ik niet, ik heb een andere, eenvoudiger model, waarbij je een eigen staafmixer nodig hebt. En dat geeft pulp als afval. Vraag me af of dat ook zal gelden met dat product dat jij benoemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

segil schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

Ik niet, ik heb een andere, eenvoudiger model, waarbij je een eigen staafmixer nodig hebt. En dat geeft pulp als afval. Vraag me af of dat ook zal gelden met dat product dat jij benoemt.
Je kan het in de video die op de site staat zien. Ik neem aan dat het vergelijkbaar is, het resultaat is immers ook hetzelfde.

Je kan die pulp gewoon eten, het blijft amandelpulp. Volgens hun website kan je het als topping in sommige gerechten gebruiken, en verder staan er recepten voor bijvoorbeeld koekjes met amandelpulp op die site.
Nooit geprobeerd verder, dus ymmv.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Garyu schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Je kan het in de video die op de site staat zien. Ik neem aan dat het vergelijkbaar is, het resultaat is immers ook hetzelfde.

Je kan die pulp gewoon eten, het blijft amandelpulp. Volgens hun website kan je het als topping in sommige gerechten gebruiken, en verder staan er recepten voor bijvoorbeeld koekjes met amandelpulp op die site.
Nooit geprobeerd verder, dus ymmv.
Ik heb deze tijdje terug bij de Aldi gekocht voor iets van 25 euro. Voor havermelk is het makkelijk te gebruiken. (tip: gebruik ijskoud water en geen warm water zoals in de handleiding staat. Ook zo kort mogelijk blenden)
Voor amandelmelk heb ik het nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:29
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zie af van een aankoop. Ik kwam een YT review tegen waarin hij niet zo goed uit de bus komt. Hij kan makkelijk kapot gaan, en om daar nou zoveel geld voor neer te leggen.

YouTube: Almond Cow Review - I Can't Believe This Happened...

Door verkeerd gebruik dus makkelijk te vernaggelen. Ik pas.

[ Voor 31% gewijzigd door StopEcocide op 30-10-2023 17:04 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn zoektocht naar een nieuw doosje B12 kwam ik dit tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sdORp3_UmMpvtUeNK3b8H23apE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gsXWLR195lwOD2w68FcmuKYx.png?f=user_large

Daar staan toch wel enkele supplementen bij waar je te veel van kan hebben:
Vastgesteld is dat een te hoge inname van vitamine A, vitamine D, vitamine E, vitamine B6, niacine, foliumzuur, calcium, magnesium, jodium, koper, selenium en zink schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Daarom heeft de Europese voedselveiligheidsorganisatie (EFSA) aanvaardbare bovengrenzen opgesteld.
Voor vitamine D staat er D3 (500%)
Voor B6 staat er 200%

Maar goed, dat is mss. zoals bij B12 waarvan slechts een deel opgenomen kan worden.

Jodium, selenium en zink staan er ook bij (100%)

Het is al lang geleden dat ik een bloedtest gedaan heb, toen waren vitaminen en mineralen in orde, toen was ik al jaren veganist. Verder eet ik gevarieerd zodat het misschien overdreven is om voor zo'n all in te gaan, dan ga ik misschien regelmatig over de 100/200%. Anderzijds neem ik mijn huidige B12 (1000 microgram) ook niet dagelijks omdat ik het regelmatig vergeet. Misschien toch het veiligst om enkel voor B12 te gaan? Is ook een stuk goedkoper. Het 2e belangrijkste aandachtspunt voor een veganist is ws. ijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Verwijderd

Waarom laat je eerst niet je waarden opnieuw meten? Gewoon maar op ' goed gevoel ' met supplementen gaan spelen is nooit een goed idee namelijk.
Overigens zou ik mij niet zo zorgen maken om die hoeveelheid B6 in dat supplement, maar die hoeveelheid D3 is wel echt hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:17:
@Verwijderd

Waarom laat je eerst niet je waarden opnieuw meten? Gewoon maar op ' goed gevoel ' met supplementen gaan spelen is nooit een goed idee namelijk.
Dat klopt wel, maar in zo'n onderzoek zie je slechts een fractie van het totale aantal vitamines en mineralen, of kan men een onderzoek vragen naar alle soorten vitamines en mineralen?

Dit was trouwens uit 2020, toen ik 5 jaar veganist was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn1smmpOirG7olhJhe4lO3Rx8D0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfrBp8SElGXUvJgW3Urce6tN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am5tmK_FwiDla2xnpjcNKJVOrGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLx0KIwzEsroHfEhHR6XRAtg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Ik slik B12 en D3 (wintermaanden) gewoon apart eigenlijk.

Doe daarnaast ook elk jaar een test (privaat, zodat ik de keuze heb in wat er getest wordt). Eigenlijk is mijn B12 altijd ruim voldoende en dat was ook al zo toen ik weinig/onregelmatig B12 tot mij nam via supplementen.

En bij voorkeur neem ik een vloeibare variant en geen pilletjes.

Ik heb deze: https://www.lucovitaal.nl/vitamine-b12-druppels-50-ml.html & https://www.lucovitaal.nl/vitamine-d3-10-mcg-400ie.html

[ Voor 6% gewijzigd door WolfsRain op 02-11-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
WolfsRain schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:37:
Ik slik B12 en D3 (wintermaanden) gewoon apart eigenlijk.

Doe daarnaast ook elk jaar een test (privaat, zodat ik de keuze heb in wat er getest wordt). Eigenlijk is mijn B12 altijd ruim voldoende en dat was ook al zo toen ik weinig/onregelmatig B12 tot mij nam via supplementen.

En bij voorkeur neem ik een vloeibare variant en geen pilletjes.

Ik heb deze: https://www.lucovitaal.nl/vitamine-b12-druppels-50-ml.html & https://www.lucovitaal.nl/vitamine-d3-10-mcg-400ie.html
Mag ik vragen waarom jij de voorkeur geeft aan vloeibaar en is het cyanocobalamine?
YouTube: Welke supplementen ik als diëtist adviseer aan veganisten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
walterworld schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:00:
[...]

Mag ik vragen waarom jij de voorkeur geeft aan vloeibaar en is het cyanocobalamine?
YouTube: Welke supplementen ik als diëtist adviseer aan veganisten
Meer omdat sommige vitamine - zeker vet oplosbare - beter ingenomen worden met vet/olie (wat vaak al in de oplossing zit, en aangezien ik het altijd op een lege maag neem (ik vast overdag)). Dus voor het gemak neem ik maar alle vitamine vloeibaar. B is overigens geen vet oplosbare vitamine, maar D bijvoorbeeld wel. Goed, dat kun je dan ook gewoon innemen als pil met wat olie en dan heb je min of meer hetzelfde effect. Hoewel er ook studies zijn die weer suggereren dat vloeibare vitamine voor mensen met opname problemen een voordeel bieden.

Toevallig D nu in pilletjes vorm, maar schaf hierna weer vloeibaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flauw zeg

Want als we allemaal dagelijks vlees blijven eten en andere onduurzame gewoontes aanhouden, dan zal het klimaat en milieu wel gered worden zeker? Dan hebben we het nog niet over het ethische aspect, wat hem waarschijnlijk niets kon schelen (want wel nog zuivel). Hij is politicus, wat hebben hij en zijn collega's al verwezenlijkt om de vleesconsumptie van de massa te verlagen?
“Ik wou op de familiebarbecue niet meer die lastigaard zijn die altijd veggieburgers vraagt."
Daarvoor moet je zéker je ideologische en/of ethische overtuigingen overboord gooien 8)7 Voor die 3 BBQ's per jaar waar je kon aantonen dat het wél anders kan...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:58:
Flauw zeg

Want als we allemaal dagelijks vlees blijven eten en andere onduurzame gewoontes aanhouden, dan zal het klimaat en milieu wel gered worden zeker? Dan hebben we het nog niet over het ethische aspect, wat hem waarschijnlijk niets kon schelen (want wel nog zuivel). Hij is politicus, wat hebben hij en zijn collega's al verwezenlijkt om de vleesconsumptie van de massa te verlagen?

[...]
Daarvoor moet je zéker je ideologische en/of ethische overtuigingen overboord gooien 8)7 Voor die 3 BBQ's per jaar waar je kon aantonen dat het wél anders kan...
Ik ben helemaal met hem eens. Ik vind ook dat collectief gestreden moet worden tegen vrouwenonderdrukking en kinderarbeid. Maar dat weerhoudt mij er toch niet van om wat kinderen op te sluiten en aan het werk te zetten, terwijl ik dagelijks mijn schoonmaakster in elkaar sla. Ik bedoel, wat maakt het nou uit of ik mijn gedrag verander? Geen enkele sikkepit.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:05:
[...]

Ik ben helemaal met hem eens. Ik vind ook dat collectief gestreden moet worden tegen vrouwenonderdrukking en kinderarbeid. Maar dat weerhoudt mij er toch niet van om wat kinderen op te sluiten en aan het werk te zetten, terwijl ik dagelijks mijn schoonmaakster in elkaar sla. Ik bedoel, wat maakt het nou uit of ik mijn gedrag verander? Geen enkele sikkepit.
8)7
En als politicus heb je ook een voorbeeldfunctie zodat al je kiezers er voortaan ook geen graten meer in zien om vrouwen of kinderen te mishandelen :P
Pagina: 1 ... 30 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic