Gesprek met een collega vandaag
ik: - morgen frietjes eten! (op het werk)
collega: - ja, het zal met de standaard 'vleesjes' zijn zeker? (met erna een hele lofrede over vlees)
- als er maar veggie loempia's bij zijn, vlees hoeft niet meer voor mij, ik ben dierenvriend geworden
- ik ben ook een dierenvriend hoor! ik heb er thuis 2 lopen!
- dat kan toch niet? een dierenvriend die dieren eet?
- toch wel hoor!
- nee, je betaalt om dieren te laten slachten
- maar jij eet het eten van die dieren op!
- nee hoor, als je geen dieren eet is er ook geen veevoer nodig en voor elke kilo vlees is 10 kilo planten nodig
- we gaan toch geen ruzie maken he!
even later:
- eet je dan ook geen eieren?
- nee
- dan ben je veganist!
- ja, het is toch niet natuurlijk om borstvoeding van een andere soort te drinken en kippenmenstruatie te eten?
- maar die kippen moeten hun eieren toch kwijt kunnen?
- die worden speciaal gekweekt hoor, er zijn legkippen en vleeskippen, die legkippen lijden ook
- ik vind vlees eten geen probleem als ze een pijnloze dood sterven
- staarten van varkens worden geknipt, soms is er castratie zonder verdoving en ze worden verstikt met co2, dat wordt dan gezien als de meest humane manier van slachten, dat vind ik toch niet humaan. het hele systeem is ook onhoudbaar, de 1,5 miljard koeien eten even veel dan de 8 miljard mensen, we zijn de planeet aan het overbevolken met vee
- ik vind dat men iets aan de overbevolking van de mensheid moet doen
- hoe ga je dat doen? zelfs een wereldoorlog zorgt amper voor een knikje in de curve, en als men ergens ingrijpt zou het in Europa of de VS moeten zijn, die hebben de grootste impact omdat ze dagelijks vlees eten. maar als we vanaf morgen de resterende koeien eten, zijn ze over 3 jaar allemaal geslacht en komt 3/4 van de landbouwgrond vrij. jij hebt trouwens ook recht om te leven, niemand zal jou doden om op te eten en als er iemand jou doodt is dat strafbaar.
het standaard stramien dus, al is er misschien wel een zaadje geplant