Ik ben gelukkig geen rechter, maar ik denk dat de rechter alles gaat afwegen en dan tot de conclusie komt dat TS of langzamer had moeten rijden (lijkt me niet, want ondanks dat de maximumsnelheid een maximum aangeeft is het wel de snelheid waarop je verwacht wordt te rijden door de wegbeheerder) of hij krijgt gewoon gelijk.Clush schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:00:
[...]
Denk het toch niet, hoor.
Niet vergeten dat dit alleen op gaat bij een auto waarvan de remmen zo brak zijn dat je nauwelijks nog de weg op mag. Als je in zo'n wagen rijdt moet je je rijstijl daarop aanpassen, en dan nog gaat eea alleen op als je een buitengewoon ruime reactietijd van 1 seconde hanteert.
De vraag is of de wegbeheerder in zo'n geval verplicht is dit soort theoretische randgevallen te faciliteren of dat de bestuurder gewoon verantwoordelijk blijft. Ik denk dat de rechter uitgaat van het 2e.
Vervolgens is nog de vraag of als er al zo'n theoretisch geval bestaat bij een bepaalde kruising dit vervolgens ook gevolgen heeft voor daadwerkelijke praktijkgevallen die niet aan deze voorwaarden voldoen (ie. een auto met normale remmen). Ook daar ga ik niet vanuit en ik denk dat de rechter vrij snel klaar is met een dergelijke zaak.
Bottomline gaat waarschijnlijk zijn dat 50km/u een maximumsnelheid is en in het geval dat je een dermate slechte auto hebt dat je in de problemen komt bij het normaal stoppen voor rood je simpelweg je snelheid maar moet aanpassen.
Ik blijf bij mijn punt zoals gemaakt in mijn vorige 2 posts.