Rechtszaak tegen roodlicht boete

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Good_Lord schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:12:
[...]

Het is dan ook geen "oranje", maar het is "okergeel". Net als de knipperlichten van jouw auto. Die worden in de wet omschreven als: voor wit of okergeel, achter rood of okergeel.
Net zoals het geen knipperlichten zijn maar richtingaanwijzers. (Stoplicht vs verkeerslicht).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 21:43
GemengdeDrop schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:19:
[...]

ik zie het wel eens bij amerikaanse bakken. of rouwauto's, zijn meestal van die chevy's . Overigens vind ik het altijd prettig als er gewoon een hele dikke oranje lamp zit die ook oranje is als 'ie uit staat. Dat je weet waar je moet kijken. Tegenwoordig zitten die dingen ongeveer half weggestopt naast de voorlampen waardoor je dus nooit met zekerheid weet of een auto z'n knippertje niét aan heeft staan. En dat is storend op rotondes.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tot zover offtopic. Ik ben benieuwd of TS nu eindelijk eens ervan overtuigd kan zijn dat je niet voor het verkeerslicht op rood staat stil hoeft te staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58
GemengdeDrop schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:07:
[...]
Ik heb een aantal van die berekeningen bekeken, en volgensmij is dat gewoonweg niet wat de TS bedoelt. Je maakt dezelfde denkfout als de rechter hier. Die 2.9s*50km/h is gewoonweg niet relevant voor het punt dat TS probeert te maken en kan dus ook niet gebruikt worden om het punt van de TS te weerleggen. Of het juridisch iets uitmaakt is een tweede. Maar het punt van de TS was in eerste instantie wiskundig van aard.

Hoe ik het punt van de TS vrij vertaal:
"Verkeerslicht moet zo afgesteld staan dat als ik, reactietijd in acht nemend, met minimale remvertraging rem, en nog precies een remafstand (inclusief reactieafstand) verwijderd ben van de streep dat ik dan nog stil kan staan vóór of op de streep als ik zie dat het oranje licht aan gaat. Dat kan echter niet omdat het oranje licht 0.1 seconde te laat aan gaat. Dus ga ik net de streep voorbij als ik het toch zou proberen."

of nog simpelere gezegd:
"als ik zover van de streep ben dat ik qua remafstand nog zou kunnen stoppen, dan mag het oranje licht niet later aangaan dan de totale remtijd+reactie tijd zodat ik daadwerkelijk ook de kans krijg óm te stoppen."

Dit waarschijnlijk ingegeven bij de TS door het idee dat "geel=stoppen als het kan", waarbij "als het kan" geinterpreteerd is als remafstand is kleiner dan afstand tot de streep. De berekening van de TS laat gewoon zien dat als je het zo interpreteert dat het dan niet lukt.
Ja, maar dit is juist wat bij zijn denken mis gaat(en dus niet bij de rechter of mij) Op het moment dat het licht op geel gaat beslis je of je door moet rijden of niet. Ben je (met 50km/hr) meer als 40 meter van de stopstreep af kun je makkelijk stoppen, ben je minder ver weg dan kun je door rijden. Sterker nog, als je een meter of 30 verwijderd bent kun je nog steeds stoppen of door rijden.
Wat hij echter lijkt te willen is dat het licht op geel gaat met b.v. 25m en dat ie dan toch nog wil kunnen stoppen, terwijl je dan al ruim over de grens bent dat je kunt stoppen.
Ik zie echt niet hoe ik dit nog anders kan formuleren. Ik heb een aantal grafieken gepost waarin er precies 'op' de streep word gestopt en dan zie je dus gewoon dat het gele licht ietsje te laat komt.
Nee dat licht komt gewoon niet te laat. In de grafieken die ik zie wordt er iedere keer vanuit gegaan dat je binnen 2.9s moet stoppen, en dat is onzin. Je moet voor de stopstreep stoppen dus je moet naar de afstand die je hebt kijken. Ik snap het probleem dus niet zo, je hebt een redelijke speling waarbij je zowel veilig kunt stoppen als doorrijden, waarom zou je dan gaan stoppen als het net niet meer haalbaar is?
Maar om een zinvolle discussie te krijgen, geef eens een afstand en snelheid aan waarbij je als auto niet meer door kunt rijden, maar ook niet kunt stoppen. Geel betekent ten slotte stoppen als je kunt, zo niet door rijden. Dus er is alleen een probleem als het licht op geel gaat en je door rood gaat als je doorrijdt, maar je ook niet genoeg afstand hebt om nog te kunnen stoppen. En dat is met 2.9s geeltijd op een 50 weg in geen enkele situatie het geval.
Overigens vind ik dat de TS gewoon gaspedaal had in moeten trappen. Als je dan toch een boete riskeert, doe het dan in stijl :+
Sterker nog, gezien zijn snelheid van 27km/hr op de stopstreep was ie waarschijnlijk zowel als ie geremd had als dat ie doorgereden was geen boete gekregen. Ik schat dat hij dus tussen de 30 en 40m was toen het licht op geel ging.

De grote denkfout die ik iedere keer terug zie komen is dat men binnen 2.9s wil stoppen, terwijl je veel meer tijd hebt. Zodra je begint te remmen ga je langzamer en krijg je dus meer tijd voordat je bij de stopstreep bent. Daarnaast lijkt TS te willen stoppen terwijl hij het stoppunt al voorbij is en dus gewoon door moet rijden.
Ook voor jou, geef eens een afstand en snelheid aan waarbij je met 2.9s geeltijd en een 50km/hr weg geen overlap hebt waarbij je kunt kiezen tussen stoppen of remmen.

Want 'Verkeerslicht moet zo afgesteld staan dat als ik, reactietijd in acht nemend, met minimale remvertraging rem, en nog precies een remafstand (inclusief reactieafstand) verwijderd ben van de streep dat ik dan nog stil kan staan vóór of op de streep als ik zie dat het oranje licht aan gaat.' is perfect haalbaar, dit is nl. bij de 30m die al eerder genoemd is het geval. Dit is wel de uiterste grens waarbij het eigenlijk beter zou zijn om door te rijden. Als je dus 0.1s tekort komt was je simpelweg te dichtbij om nog te remmen (Dus minder dan 30m van de stopstreep) en had je door moeten rijden.

Heel verhaal, maar ik snap simpelweg niet hoe je met een redelijke overlap waarbij je de keuze hebt om te remmen of door te rijden nog steeds klaagt dat je 0.1s tekort komt :)
nino_070 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:16:
[...]
Echt, staat dat in de wet? Ik heb nog nooit een auto gezien met witte voorknipperlichten.
Ik ben toevallig een auto aan het invoeren en het knipperlicht moet toch echt oranje zijn aan de voorkant. De kap mag wel wit zijn, maar hij moet wel oranje knipperen. Achter mag ie oranje of rood zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door redwing op 23-07-2019 02:31 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:54
GemengdeDrop schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:07:
Dit waarschijnlijk ingegeven bij de TS door het idee dat "geel=stoppen als het kan", waarbij "als het kan" geinterpreteerd is als remafstand is kleiner dan afstand tot de streep. De berekening van de TS laat gewoon zien dat als je het zo interpreteert dat het dan niet lukt.
Dus moet de conclusie bij het op geel springen al zijn; Ik moet doorrijden.
Tegen dat het verkeerslicht op rood springt ben je dan al aan de overkant van het kruispunt. Als een bestuurder dit allemaal niet kan inschatten is het misschien beter om het roze pasje in te leveren. Ik weet precies wanneer ik nog wel of wanneer ik niet kan stoppen, nooit problemen mee gehad. Alleen met een "deze kan ik misschien net halen"-gok heb ik het weleens mis omdat het licht dan toch op rood springt. Maar die gok zou ik bij een druk kruispunt of bij een kruispunt met flitser al niet eens nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

redwing schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 01:31:
Maar om een zinvolle discussie te krijgen, geef eens een afstand en snelheid aan waarbij je als auto niet meer door kunt rijden, maar ook niet kunt stoppen. Geel betekent ten slotte stoppen als je kunt, zo niet door rijden. Dus er is alleen een probleem als het licht op geel gaat en je door rood gaat als je doorrijdt, maar je ook niet genoeg afstand hebt om nog te kunnen stoppen. En dat is met 2.9s geeltijd op een 50 weg in geen enkele situatie het geval.
Die discussie hoef je niet meer te starten want ook dat kan je keurig uit die grafiekjes van me halen. En inderdaad, je kan gewoon doorrijden. Staat er ook in trouwens. Maar de discussie gaat erover dat er mensen zijn die beweren dat als je auto nog een remafstand van de streep is, dat je dan altijd nog voor de streep kan stoppen zodra het geel aangaat. En dat is dus aantoonbaar onjuist. Simpel weg omdat remtijd>geeltijd.

[...]
Ook voor jou, geef eens een afstand en snelheid aan waarbij je met 2.9s geeltijd en een 50km/hr weg geen overlap hebt waarbij je kunt kiezen tussen stoppen of remmen.
In mijn grafiekje ben ik uitgegaan van 1s reactie tijd gevolgd door 5.8 m/s^2 constante vertraging. Dan zie je dat je vanaf een afstand van 30.52 meter precies op de streep stopt en daarvoor heb je dan (reactie tijd meegerekend) maar liefst 3.39 s voor nodig. Echter, de gele lamp gaat, naar ik begrijp, pas 2.9 sec voor die tijd aan. Je initieert de remactie dus 3.39-2.9=0.49 s te laat om nog op de streep te kunnen stoppen. Daardoor schiet je vervolgens 0.49s*50km/h = 6.81 m door over de streep. Binnen de geeltijd remmen vanaf een rembare afstand kan dus niet, gewoonweg omdat je te laat kan reageren. En dan is het afhankelijk van de marge-tijd en de positie van de detectielus of je net wel of niet beboet word. In mijn grafiekje vergelijk ik overigens de remafstand én de remtijd tegelijk (heerlijk zo'n afstand/tijd grafiek). En dan zie je dat zelfs met 3.3 s het nog niet lukt.
Want 'Verkeerslicht moet zo afgesteld staan dat als ik, reactietijd in acht nemend, met minimale remvertraging rem, en nog precies een remafstand (inclusief reactieafstand) verwijderd ben van de streep dat ik dan nog stil kan staan vóór of op de streep als ik zie dat het oranje licht aan gaat.' is perfect haalbaar, dit is nl. bij de 30m die al eerder genoemd is het geval. Dit is wel de uiterste grens waarbij het eigenlijk beter zou zijn om door te rijden. Als je dus 0.1s tekort komt was je simpelweg te dichtbij om nog te remmen (Dus minder dan 30m van de stopstreep) en had je door moeten rijden.
Zie boven. het is niet 0.1 s, het is nog erger dan dat, bijna 0.4 s. Want je wil ook niet half over de streep stilstaan en het stoplicht niet meer kunnen zien.
Heel verhaal, maar ik snap simpelweg niet hoe je met een redelijke overlap waarbij je de keuze hebt om te remmen of door te rijden nog steeds klaagt dat je 0.1s tekort komt :)
Zoals gezegd het is eigenlijk nog erger dan die 0.1 s, maar inderdaad, als je het doorrijden meecalculeerd dan heb je altijd een ruime marge. Reden dat de TS klaagde was gewoon dat je met mierrneuken misschien jezelf net onder een boete uitwurmt. Gaat niet lukken, maar is wel een leuke afleiding.

Het is nogal een popcorntopic ja :Y) , maar er zit een leuk stukje mechanica in. En ik heb vakantie en verveel me :+

edit: als kleine toevoeging. De verwarring ontstaat denk ik doordat de TS de eis neerlegt die ik een paar posts terug heb geherformuleerd. Maar waarom dat eigenlijk relevant is , da's ook voor mij een raadsel. Natuurlijk is er altijd een afstand/kantelpunt waarop je je reactie om moet gooien van remmen naar doorrijden. Waarom de TS precies dat kantelpunt en de geeltijd op het rempunt van een hypotetische 5.8m/s^2 auto wil hebben (die de TS en verder niemand heeft) is ook niet duidelijk. Niks te zien mensen. Gewoon doorrijden 8)

[ Voor 7% gewijzigd door GemengdeDrop op 23-07-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12-2023
nino_070 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:16:
[...]

Echt, staat dat in de wet? Ik heb nog nooit een auto gezien met witte voorknipperlichten.
redwing schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 01:31:
[...]

Ik ben toevallig een auto aan het invoeren en het knipperlicht moet toch echt oranje zijn aan de voorkant. De kap mag wel wit zijn, maar hij moet wel oranje knipperen. Achter mag ie oranje of rood zijn.
offtopic

Ok, I stand corrected. Laatste keer dat ik hier mee bezig was is lang geleden. Vóór moet idd okergeel zijn. Mijn punt was voor okergeel vs oranje ;)
Tylen schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:51:
[...]

Net zoals het geen knipperlichten zijn maar richtingaanwijzers. (Stoplicht vs verkeerslicht).
Really? |:(

[ Voor 59% gewijzigd door Good_Lord op 23-07-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
GemengdeDrop schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:24:
[...]
Die discussie hoef je niet meer te starten want ook dat kan je keurig uit die grafiekjes van me halen. En inderdaad, je kan gewoon doorrijden. Staat er ook in trouwens. Maar de discussie gaat erover dat er mensen zijn die beweren dat als je auto nog een remafstand van de streep is, dat je dan altijd nog voor de streep kan stoppen zodra het geel aangaat. En dat is dus aantoonbaar onjuist. Simpel weg omdat remtijd>geeltijd.
Als je een remafstand van de streep bent, dan haal je het altijd, je bent immers een remafstand van de streep.
Dat remtijd>geeltijd maakt niks uit. Dat betekent dat je nog snelheid hebt als het stoplicht al op rood staat. Daar kan je nooit een bekeuring voor krijgen. Hoe vaak ben je nog aan het rollen als het al rood is? Ik mag hopen vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
*knip* dit is niet HK...

[ Voor 94% gewijzigd door Mx. Alba op 24-07-2019 12:31 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Jimster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Als je een remafstand van de streep bent, dan haal je het altijd, je bent immers een remafstand van de streep.
Dat remtijd>geeltijd maakt niks uit. Dat betekent dat je nog snelheid hebt als het stoplicht al op rood staat. Daar kan je nooit een bekeuring voor krijgen. Hoe vaak ben je nog aan het rollen als het al rood is? Ik mag hopen vaak genoeg.
Juist! Uiteraard. Helemaal ok. De TS moet dan gewoon doorrijden. Maar dat heb ik al vaak herhaald.

Maar ja. TS heeft aangegeven dat hij nu eenmaal graag wil dat het geel niet later aangaat dan precies het moment zodat hij nog precies op de streep kan stoppen, precies als 'ie nog een remafstand weg is. Waarom hij dat wil? Geen idee. Is het zinnig? Ook niet echt.

Alleen, de bewering hier en daar dat deze twee condities:
1. remafstand is afstand tot streep
2. licht springt precies op dat moment of eerder al op geel
... simultaan (gelijktijdig) voorkomen zodat er altijd gestopt kan worden is onjuist.

En dat werd impliciet hier en daar wel beweerd in dit topic. Waar de TS op inhaakte was dat de rechter ook een vergelijkbare redenering gebruikte, waardoor er dus in de processtukken iets staat dat niet relevant is/niet klopt. De rechter rekende terug vanaf rood met geeltijd*vmax -remafstand = afstand die je over hebt, maar dat is gewoon weg niet relevant voor het ontkrachten van het argument van de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Sorry, maar dit snap ik niet. Als je net begint te remmen zodat je voor de stopstreep kunt stoppen, kun je eigenlijk niet stoppen???? Ben je hier niet weer afstand en tijd die elkaar aan het halen, want als je zo laat mogelijk begint te remmen om net voor de streep te stoppen haal je dat wat afstand betreft natuurlijk altijd, maar wat tijd betreft zal het verkeerslicht al op rood staan.
[...]

[...]

In mijn grafiekje ben ik uitgegaan van 1s reactie tijd gevolgd door 5.8 m/s^2 constante vertraging. Dan zie je dat je vanaf een afstand van 30.52 meter precies op de streep stopt en daarvoor heb je dan (reactie tijd meegerekend) maar liefst 3.39 s voor nodig. Echter, de gele lamp gaat, naar ik begrijp, pas 2.9 sec voor die tijd aan. Je initieert de remactie dus 3.39-2.9=0.49 s te laat om nog op de streep te kunnen stoppen. Daardoor schiet je vervolgens 0.49s*50km/h = 6.81 m door over de streep. Binnen de geeltijd remmen vanaf een rembare afstand kan dus niet, gewoonweg omdat je te laat kan reageren. En dan is het afhankelijk van de marge-tijd en de positie van de detectielus of je net wel of niet beboet word. In mijn grafiekje vergelijk ik overigens de remafstand én de remtijd tegelijk (heerlijk zo'n afstand/tijd grafiek). En dan zie je dat zelfs met 3.3 s het nog niet lukt.
Inderdaad dus, je staat voor de stopstreep stil, alleen staat het licht dan al een 0.5s op rood. Who cares dat dat licht al op rood staat, dat is alleen van belang als je niet voor de stopstreep kunt stoppen wat je natuurlijk wel kunt(je uitgangspunt is ten slotte dat je zo remt dat je voor/op de streep stil staat.)
Wat jij nu doet is eerst berekenen hoelang je remafstand incl. reaktietijd is, dan bekijken hoe lang je erover doet om te stoppen, die tijd te vergelijken met de geeltijd en het verschil in die tijd om te zetten in een afstand. Je uitgangspunt is echter al dat je op/voor de streep stopt, dat zal dus niet veranderen :P
[...]

Zie boven. het is niet 0.1 s, het is nog erger dan dat, bijna 0.4 s. Want je wil ook niet half over de streep stilstaan en het stoplicht niet meer kunnen zien.

[...]

Zoals gezegd het is eigenlijk nog erger dan die 0.1 s, maar inderdaad, als je het doorrijden meecalculeerd dan heb je altijd een ruime marge. Reden dat de TS klaagde was gewoon dat je met mierrneuken misschien jezelf net onder een boete uitwurmt. Gaat niet lukken, maar is wel een leuke afleiding.

Het is nogal een popcorntopic ja :Y) , maar er zit een leuk stukje mechanica in. En ik heb vakantie en verveel me :+

edit: als kleine toevoeging. De verwarring ontstaat denk ik doordat de TS de eis neerlegt die ik een paar posts terug heb geherformuleerd. Maar waarom dat eigenlijk relevant is , da's ook voor mij een raadsel. Natuurlijk is er altijd een afstand/kantelpunt waarop je je reactie om moet gooien van remmen naar doorrijden. Waarom de TS precies dat kantelpunt en de geeltijd op het rempunt van een hypotetische 5.8m/s^2 auto wil hebben (die de TS en verder niemand heeft) is ook niet duidelijk. Niks te zien mensen. Gewoon doorrijden 8)
Hier ook vakantie, ik probeer alleen te snappen wat er mis gaat, daarnaast zie ik dat TS deze berekeningen probeert te gebruiken om zijn punt te maken terwijl de berekening helemaal niets met zijn situatie te maken heeft. Hij had gewoon of door moeten rijden of stoppen, niet eerst remmen en dan gas geven :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

LOL. we zijn nog steeds bezig *O* lap tekst incoming, dit keer met thuisexperimenteerkit :7
redwing schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:52:
Inderdaad dus, je staat voor de stopstreep stil, alleen staat het licht dan al een 0.5s op rood. Who cares dat dat licht al op rood staat, dat is alleen van belang als je niet voor de stopstreep kunt stoppen wat je natuurlijk wel kunt(je uitgangspunt is ten slotte dat je zo remt dat je voor/op de streep stil staat.)
Wat jij nu doet is eerst berekenen hoelang je remafstand incl. reaktietijd is, dan bekijken hoe lang je erover doet om te stoppen, die tijd te vergelijken met de geeltijd en het verschil in die tijd om te zetten in een afstand. Je uitgangspunt is echter al dat je op/voor de streep stopt, dat zal dus niet veranderen :P
Also, Mijnsinziens schiet je over de streep als je met maximale remming nog precies zou kunnen stoppen, ware het niet dat je dat signaal om dat te doen iets te laat krijgt. Tip: print tweemaal mijn grafiekje uit. Knip van één van de prints de bovenste helft eraf langs de rode lijn. Leg dat stuk nu precies over de andere print heen, maar schuif langs de zwarte stippel lijn schuin naar beneden netzolang je die halve seconde verder bent. Kijk vervolgens op welke afstand de lijn vanaf nul verticaal uitkomt. Zie dat je doorschiet. Eventueel doe je dat in Paint, transparantie aan en gaan met die banaan. Dan kan je vervolgens zelf elke mogelijke remsituatie intekenen/uitgangspunt die je maar wil maar die wel voldoet aan 1s reactie gevolgd door maximaal remmen. Of zonder reactie, mocht je willen, want die stond ook al ingetekend. (Je hoeft dus niet persé op de streep te stoppen als dat niet de uitgangssituatie is die je wil. Speel ermee. Totale vrijheid.)

Vervolgens, schuif de hele handel omhoog. Een paar meter. Alleen dan kan je die uitgeknipte rode lijn nog boven de nul houden. Vanuit de precies-op-streep stoppen situatie van de TS: omdat die auto binnen die paar tiende seconde discrepantie tussen remtijd en geeltijd nog doorrijd (schuine lijnen naar beneden) moet je dus precies de remafstand(inclusief reactietijd!) hebben op het moment dat je geel krijgt. Maar dat kan dus gewoon niet. De enige manier om dat te bereiken is "valsspelen" ofwel
1. door verder weg te zijn op het moment dat je geel krijgt zodat je voor of op de streep stopt. (verticale verplaatsing in grafiek). Je moet dan verderweg vanuit het niets besluiten te gaan remmen zonder dat je daar op dat moment aanleiding voor hebt. Je stop dan precies op de streep, maar nog na dat het rood is (maar dat mag ook)
2. Eerder geel te krijgen (meer geeltijd) zodat je nog verder weg bent als je de remactie begint. (Schuine verplaatsing in grafiek). Je kan dan nog steeds op de streep stoppen.
3. In de toekomst kunnen kijken, wat eigenlijk gewoon punt 1 is. (wat dus daadwerkelijk kan, je kan anticiperen !)

Als je alleen horizontaal schuift zie je ook wat het effect van verder weg zijn is, je kan later beginnen met remmen en toch nog op de streep stoppen. Je kan zelfs na rood beginnen en op de streep stoppen. En het dagelijks leven verteld mij dat dat alleszins klopt, want ik leef nog O-)
ik probeer alleen te snappen wat er mis gaat
Wat er misgaat zijn twee dingen. Soms beide tegelijk.
0. TS komt met een theoretisch gedachtespinsel dat in de praktijk niet zo relevant is
1. Mensen veronderstellen dat de auto ergens is waar die op dat moment gewoon niet is (foutief verticaal schuiven, deed de rechter ook).
2. Gewoonweg horizontaal schuiven (eg de tijd-tot-rood coordinaat aan passen). Dat mag niet, omdat de horizontale as is niet "tijd" maar per definitie "tijd-tot-rood", de geeltijd kan je eventueel variabel houden, maar de tijd-tot-rood is maatgevend . Je bent dan ofwel aan het tijdreizen, ofwel equivalent maak je een fout van puntje 1 (teleporteren). Het concept van eerder-of-later remmen: dat is in dit grafiekje schuiven langs de stippellijn. En niet horizontaal dus.

Immers, zolang je het pedaal nog niet hebt aangeraakt, is er gewoon een keiharde relatie tussen tijd-en-afstand. Daar mag je niet aan morrelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:42
@GemengdeDrop
Los van alle berekeningen en geknutsel met printjes, hoe kan een auto die op remafstand van de streep is (jouw woorden) toch pas na de streep stil staan?
Dan was de auto toch dichterbij dan de remafstand, miste je een paar meter in de remafstand of betrek je de verkeerde zaken in je beredenering. Geeltijd doet er helemaal niet toe zolang je voor of op de stopstreep stil staat.
Als je remafstand 30 meter is en op 30 meter voor de streep trap je op de rem dan sta je stil bij de streep, niet X meter achter dat ding en dan maakt het geen bal uit of de geeltijd 1, 5, 10 seconde is of zelfs een uur.

Lijkt bijna alsof ik m'n wiskunde leraar weer hoor, die kon je niet doodschieten want de kogel die je op hem afschoot legde eerst de helft van de afstand af. Vervolgens de helft van het restant, dan weer de helft enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SmurfLink schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:50:
[...]

En als je ze nou allebei tegelijk aanzet?

Dan zijn het opeens wel knipperlichten, die gevaar indiceren, cq gevarenlichten.

Knipperlichten lijkt me in dit geval dan weer wel correct. Gebruik je er 1 heb je een richtingaanwijzer, gebruik jer er 2 heb je gevarenlichten. Maar de algemene term lijkt me dan knipperlicht.
Dan noem je 't 'alarmlichten' … Je schakelt die functie ook alleen bewust in middels een knopje waar een "rood" driehoekje op staat afgebeeld :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
@GemengdeDrop
Sorry, maar je redenatie kan gewoon niet.
Je neemt als aanname dat het licht op het laatst mogelijke moment op geel gaat waarbij je inclusief reaktietijd nog kunt stoppen. Dan kun je toch nooit voorbij de stopstreep stil staan.

We hebben eerder al laten zien dat er een aardige speling is waarbij je kunt remmen of doorrijden. Dus het laatst mogelijk moment om te remmen zit 100% zeker in die speling.

Maar voor de duidelijkheid, post eens in 1 post je grafiek+berekening. Misschien zie je dan waar het fout gaat.

Wat je nl. in je grafiek en berekeningen tot nu toe doet is tijden en afstanden door elkaar halen. Want wat al vaker gezegd is, je moet niet stoppen voordat het rood is, je moet stoppen voor de streep. Dus als het licht bij b.v. 2.5s voor de streep op geel gaat mag je er best 5s over doen voordat je daadwerkelijk stil staat, zolang je maar voor de stopstreep stil staat :)

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 24-07-2019 03:48 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 15:46
Onbekend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:20:
https://www.advocaat-verk...eid-meter-per-seconde-ms/

Men gaat uit van een reactietijd van 1 seconde.
Dus jouw remvertraging duurde 2,9 + 0,4 - 1 = 2,3 seconde.

A = V / t -> 5,8 m/s2 = V / 2,3s -> 5,8 x 2,3 = V = 13,34 m/s -> 13,34 x 3,6 = 48 km/u.
Dus als de weg voor 50 km/u is bedoelt, is het verkeerslicht prima afgesteld.
Derde reactie staat het antwoord gewoon al in. Ik quote hem nog maar eens, lees de pagina eens en denk in remweg(afstand) en stopafstand. Heel veel duidelijker dan dit kan het niet worden imho.

[ Voor 9% gewijzigd door Taigu op 24-07-2019 13:17 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taigu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:12:
[...]

Derde reactie staat het antwoord gewoon al in. Ik quote hem nog maar eens, lees de pagina eens en denk in remafstand en stopafstand. Heel veel duidelijker dan dit kan het niet worden imho.
Worden in die berekeningen ook parameters zoals b.v. toestand wegdek meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Worden in die berekeningen ook parameters zoals b.v. toestand wegdek meegenomen?
heb je de post gelezen die je quote?
en dan vooral dit stuk?
Taigu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:12:
Heel veel duidelijker dan dit kan het niet worden imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:52:
@GemengdeDrop
Los van alle berekeningen en geknutsel met printjes, hoe kan een auto die op remafstand van de streep is (jouw woorden) toch pas na de streep stil staan?
Dan was de auto toch dichterbij dan de remafstand, miste je een paar meter in de remafstand of betrek je de verkeerde zaken in je beredenering. Geeltijd doet er helemaal niet toe zolang je voor of op de stopstreep stil staat.
ik zal mezelf even quoten:
moet je dus precies de remafstand(inclusief reactietijd!) hebben op het moment dat je geel krijgt. Maar dat kan dus gewoon niet.
Of beter gezegd, niet altijd
Dus nogmaals, als je op de remafstand bent en gelijktijdig krijg je geel, dán kan je op de streep stoppen precies dan als het rood word. Maar het geel gaat niet gegarandeerd altijd op de remafstand komen omdat de geeltijd korter is als de remtijd. Per definitie is het natuurlijk zo dat als je op de rem gaat als het geel word en je haalt het, dan was je dus blijkbaar minstens een remafstand van de streep.

Nogmaals, en ik val in herhaling, het oorspronkelijke punt van de TS was dus dat er een afstand van de streep bestaat die nog iets gróter is als de remafstand, waarbij vanaf daar onderweg naar de streep je ergens geel te zien krijgt maar je dan niet meer kan stoppen omdat je inmiddels je remafstand gepasseerd bent. Dat is natuurlijk ook logisch, maar de TS wilde daar oorspronkelijk een heel groot punt van maken, maar de rechter snapte zijn punt niet eens. TS wilde simpelweg dat de geeltijd voldoende was om te remmen, als dat qua afstand nog zou kunnen en er is dus gewoon een afstand bereik te vinden waar dat niet op gaat.

Met de getallen is niet veel mis denk ik, het is alleen dat je gewoonweg niet precies snapt wat de draconisch stricte randvoorwaarden van de klacht van de TS zijn.

volgende klant:
redwing schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 03:45:
@GemengdeDrop
Sorry, maar je redenatie kan gewoon niet.
Je neemt als aanname dat het licht op het laatst mogelijke moment op geel gaat waarbij je inclusief reaktietijd nog kunt stoppen. Dan kun je toch nooit voorbij de stopstreep stil staan.
Nee, dat neem ik niet aan. Dat is wat de TS graag zou willen/eist van de instelling van die lichten. En de berekening laat zien dat het niet aan de eisen van de TS voldoet. Verder zijn we het gewoon eens, maar tot nu toe snappen veel mensen niet precies wat de TS wil.
We hebben eerder al laten zien dat er een aardige speling is waarbij je kunt remmen of doorrijden. Dus het laatst mogelijk moment om te remmen zit 100% zeker in die speling.
Volstrekt eens
Maar voor de duidelijkheid, post eens in 1 post je grafiek+berekening. Misschien zie je dan waar het fout gaat.
Dat gaat niks veranderen. Wat is er aan: "Ik wil dat geeltijd langer is als stoptijd" dat je niet snapt? Ok, het is niet heel redelijke eis misschien, maar het is blijkbaar ongelofelijk subtiel.
Wat je nl. in je grafiek en berekeningen tot nu toe doet is tijden en afstanden door elkaar halen. Want wat al vaker gezegd is, je moet niet stoppen voordat het rood is, je moet stoppen voor de streep. Dus als het licht bij b.v. 2.5s voor de streep op geel gaat mag je er best 5s over doen voordat je daadwerkelijk stil staat, zolang je maar voor de stopstreep stil staat :)
Eens, en als je mijn post leest dan zie je ook dat ik ook dié situatie aanhaal, namelijk stoppen ná het rood, maar voor de streep. Het gaat niet om de getallen. Want die kloppen gewoon. Heb ze zelfs gechecked met die tabel uit de derde post. Het gaat om een subtiliteit van een, fysisch mogelijke, maar niet heel redelijke eis van de TS.

[ Voor 32% gewijzigd door GemengdeDrop op 24-07-2019 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 15:46
Wel geinige discussie, ik vraag me nu af, lees ik iets verkeerd?
GemengdeDrop schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:34:
[...]
Maar het geel gaat niet gegarandeerd altijd op de remafstand komen omdat de geeltijd korter is als de remtijd
Bij 50km/u is de geeltijd 2.9s. In die tijd kun je 40,28m afleggen terwijl je je netjes aan Vmax houdt. De stopafstand (inclusief reactie) is 33,81m. Dit is bij een remvertraging van 5m/s2.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing

Met de getallen is niet veel mis denk ik, het is alleen dat je gewoonweg niet precies snapt wat de draconisch stricte randvoorwaarden van de klacht van de TS zijn.
Dus inderdaad wat ik al zei, ik snap niet waarom je stil zou willen staan voordat het licht op rood gaat, en ook waarom dat een probleem zou zijn als je toch voor de streep stil staat.

Daarnaast was jij in een eerdere post de extra tijd die je nodig hebt om stil te staan aan het omrekenen naar een afstand die je na de streep zou stoppen, en dat klopt iig niet. Die post is vooral waarom ik aan het reageren was :)

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Een hintje offtopic, maar een vuistregel die ik aanhou om te bepalen of ik wel of niet rem voor oranje:

Bij een verkeerslicht staan (vaak) pijlen op de weg.
- Zitten er tussen mij en het verkeerslicht drie of meer pijlen? Remmen (medium stevig, maar zeker niet hard).
- Bevind ik mij op de 3e pijl of dichterbij? Doorrijden.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is tot 3 pijlen te kunnen tellen en dat moet voor de meeste mensen geen probleem zijn.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:11
Dat gaat niks veranderen. Wat is er aan: "Ik wil dat geeltijd langer is als stoptijd" dat je niet snapt? Ok, het is niet heel redelijke eis misschien, maar het is blijkbaar ongelofelijk subtiel.
Dat is inderdaad een eis waar de lichten niet aan voldoen. Echter is het een compleet irrelevante eis voor de situatie. Ik kan ook wel eisen dat ik eerst nog tijd heb om bij de mc drive een hamburger te scoren voordat het rood word maar dat is niet zo goed niet relevant.

Dus hoewel jouw berekening prima is is het hele topic verder niet relevant. TS maakt geen enkele kans en dat is ook volkomen terecht want zijn eis slaat nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:37:
Een hintje offtopic, maar een vuistregel die ik aanhou om te bepalen of ik wel of niet rem voor oranje:

Bij een verkeerslicht staan (vaak) pijlen op de weg.
- Zitten er tussen mij en het verkeerslicht drie of meer pijlen? Remmen (medium stevig, maar zeker niet hard).
- Bevind ik mij op de 3e pijl of dichterbij? Doorrijden.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is tot 3 pijlen te kunnen tellen en dat moet voor de meeste mensen geen probleem zijn.
Die kregen we ook van een veiligheids-adviseur toen we een jaar of 3 geleden via de werkgever een 'awareness' lesje kregen aangeboden.
Rondje rijden met een instructeur naast je, en dan na de rit een gesprekje over opvallende zaken, en het waarom je dat nu eigenlijk zo doet, en feedback daar weer op.
Ik scoorde een 8, dus best prima ( 30j rijbewijs )
Maar dit soort handigheidjes zijn dan wel weer eens leuk om aan te horen.

Je doet er niet echt iets mee, maar blijft wel in je achterhoofd hangen 8) ( dus effectief )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
FreshMaker schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:52:
Je doet er niet echt iets mee, maar blijft wel in je achterhoofd hangen 8) ( dus effectief )
In je achterhoofd doe je er, mogelijk onbewust, wel wat mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericmuijs
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-09 21:29
Voor mij begint dit ook een popcorn topic te worden!
Daardoor schiet je vervolgens 0.49s*50km/h = 6.81 m door over de streep.
@GemengdeDrop Dit is wat minder dan 6,81 m. Je rijdt namelijk 0,49 s voordat je stilstaat slechts 2,84 m/s. De afstand is dus 2,84 m/s * 0.5 (gemiddelde snelheid) * 0.49 s = 0,69 meter.

0. TS komt met een theoretisch gedachtespinsel dat in de praktijk niet zo relevant is
Fair point, dit leek me in eerste instantie inderdaad volkomen logisch maar achteraf toch wat minder |:( . Bij die afstand van 30 meter moet je dus zeker doorrijden en niet gaan twijfelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08
ericmuijs schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:27:
Fair point, dit leek me in eerste instantie inderdaad volkomen logisch maar achteraf toch wat minder |:( . Bij die afstand van 30 meter moet je dus zeker doorrijden en niet gaan twijfelen :)
Kijk eens aan, ik had de hoop eigenlijk al opgegeven, maar ik lees nu inzicht en een leereffectje *O*
Lekker zoetsappig einde met een "and they lived happily ever after" d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ericmuijs schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:27:
Voor mij begint dit ook een popcorn topic te worden!
Dat krijg je met al die mensen die vakantie hebben :+
[...]

@GemengdeDrop Dit is wat minder dan 6,81 m. Je rijdt namelijk 0,49 s voordat je stilstaat slechts 2,84 m/s. De afstand is dus 2,84 m/s * 0.5 (gemiddelde snelheid) * 0.49 s = 0,69 meter.
Dit stukje is precies waarom ik nog aan het reageren was. Want waarom zou je die tijd nog in een afstand omrekenen? Het komt er uiteindelijk nl. puur op neer dat je dus 0,49s nadat het licht op rood gaat tot stilstand komt. De afstand is niet van belang want het uitgangspunt was dat je op de streep stil stond, en dat doe je dan ook :)
[...]

Hmm, betekent dit dat we nu klaar zijn met al het gereken? :/

Maar mooi dat je er wat van opgestoken hebt ! :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
redwing schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:52:
Het komt er uiteindelijk nl. puur op neer dat je dus 0,49s nadat het licht op rood gaat tot stilstand komt. De afstand is niet van belang want het uitgangspunt was dat je op de streep stil stond, en dat doe je dan ook :)
Niet helemaal. Want op 0 seconden ben je al bij de streep en je hebt in het voorbeeld nog snelheid, dus schiet je net iets door over de streep. Als dat een meter is zal bezwaar overigens wel succesvol zijn, of de flitser gaat misschien niet eens af.

Maar de keuze had 30 meter eerder al "doorrijden" moeten zijn.
En als een moderne auto minder dan 6 m/s² remt zou ik even langs de garage gaan. Volgens mij zit je snel tussen de 8 en 11 m/s².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TheBrut3 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:11:
[...]
Niet helemaal. Want op 0 seconden ben je al bij de streep en je hebt in het voorbeeld nog snelheid, dus schiet je net iets door over de streep. Als dat een meter is zal bezwaar overigens wel succesvol zijn, of de flitser gaat misschien niet eens af.
Nee, in het voorbeeld ben je bij 0 seconden nog voor de streep. Je staat alleen nog niet stil omdat je stoptijd langer is dan de geeltijd. Uiteindelijk sta je echter prima stil op de streep (want dat was ook het uitgangspunt van de berekening)
Maar de keuze had 30 meter eerder al "doorrijden" moeten zijn.
En als een moderne auto minder dan 6 m/s² remt zou ik even langs de garage gaan. Volgens mij zit je snel tussen de 8 en 11 m/s².
Klopt, alhoewel er natuurlijk ook nog genoeg oudere auto's rond rijden die wel maar net de spec halen.

[removed]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste